Auteur Topic: Kain en Abel Genesis 4  (gelezen 15992 keer)

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Gepost op: mei 16, 2012, 09:27:23 pm »
Vandaag bij het lezen uit de bijbel na het eten viel de keuze op genesis 4. Wederom loop ik tegen de verdrukte zaken aan, waar ik zelf niet echt een verklaring voor heb. Welke verklaring hebben jullie?

3 En het gebeurde na verloop van dagen dat Kaïn van de opbrengst van de aardbodem aan de HEERE een offer bracht.
4 Ook Abel bracht een offer, van de eerstgeborenen van zijn kleinvee en van hun vet.  De HEERE nu sloeg acht op Abel en op zijn offer,
5 maar op Kaïn en op zijn offer sloeg Hij geen acht. Toen ontstak Kaïn in grote woede en liet hij zijn hoofd zakken.
6 En de HEERE zei tegen Kaïn: Waarom bent u in woede ontstoken en waarom heeft u uw hoofd laten zakken?
7 Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? Maar als u niet het goede doet, ligt de zonde aan de deur. Naar u gaat zijn begeerte uit, maar ú moet over hem heersen.
8 En Kaïn sprak met zijn broer Abel. En het gebeurde, toen zij op het veld waren, dat Kaïn zijn broer Abel aanviel  en hem doodde.
9 En de HEERE zei tegen Kaïn: Waar is Abel, uw broer? En hij zei: Ik weet het niet; ben ik de hoeder van mijn broer?
10 En Hij zei: Wat hebt u gedaan!  Er is een stem van het bloed van uw broer, dat van de aardbodem tot Mij roept.
11 Nu dan, u bent vervloekt, weg van de aardbodem, die zijn mond heeft opengedaan om het bloed van uw broer uit uw hand op te nemen.
12 Als u de aardbodem bewerkt, zal die u zijn volle opbrengst niet meer geven; u zult dolend en dwalend over de aarde gaan.
13 En Kaïn zei tegen de HEERE: Mijn misdaad is te groot om vergeven te worden.
14 Zie, U verdrijft mij heden van het aangezicht van de aardbodem en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn en dolend en dwalend over de aarde gaan;  en het zal zo zijn dat al wie mij tegenkomt, mij zal doden.
15 Maar de HEERE zei tegen hem: Daarom zal al wie Kaïn doodt zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE merkte Kaïn met een teken, zodat niemand die hem tegenkwam, hem zou doden.
16 Toen ging Kaïn weg van het aangezicht van de HEERE; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.

Nageslacht van Kaïn
17 En Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Henoch. Kaïn was een stad aan het bouwen, en hij noemde de naam van die stad naar de naam van zijn zoon, Henoch.

Adam en Eva krijgen na de eerste keer gemeenschap Kaïn en erna Abel als tweede zoon.

-1. Wie zijn dan in vers 14 degenen die Kaïn zullen doden? Hij was nog alleen met zijn vader Adam en moeder Eva op de aarde.
-2. Waar komt de vrouw vandaag met wie Kaïn gemeenschap heeft en kinderen krijgt in vers 17? Immers Adam & Eva krijgen hun 3e kind Set pas in vers 25.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2012, 11:34:49 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 16 mei 2012 om 21:27:

-1. Wie zijn dan in vers 14 degenen die Kaïn zullen doden? Hij was nog alleen met zijn vader Adam en moeder Eva op de aarde.

Niet lullig bedoelt maar je leest het te letterlijk.
Er zijn vele uitleggen mogelijk, één ervan is dat er alleen gefocused is op het gezin van Adam in de beschrijvingen van Genesis.
Andere mensen zouden dus niet genoemd zijn.

quote:

-2. Waar komt de vrouw vandaag met wie Kaïn gemeenschap heeft en kinderen krijgt in vers 17? Immers Adam & Eva krijgen hun 3e kind Set pas in vers 25.

Zie mijn reactie bij 1.
Het verhaal van Genesis is eeuwen later te boek gesteld en gebaseerd op doorvertellen kan er nog wel eens wat "bijzaak" verloren gaan.
Dat lijkt hier ook het geval.
Los daarvan doet het niets af aan de waarde van het verhaal lijkt mij.
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2012, 12:25:33 am »
@ Riemer Lap,

Je bedoelt te zeggen dat GOD buiten Adam en Eva nog veel meer mensen geschapen zou hebben omstreeks dezelfde tijd?

Maar hoe zie je dat dan dat Adam en Eva de zonde begaan door va  de verboden vrucht te eten, waardoor TCOH de zonde over de gehele mensheid komt, terwijl die niet hebben gegeten?
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2012, 01:05:22 pm »
Na veel gezoek online heb ik vele uitleggen gevonden hierover, vele die hier ook mee worstelen. Maar 1 ervan springt eruit, omdat er niets vergeestelijkt behoeft te worden.

Mijn visie:
Voordat Kaïn Abel had vermoord (leeftijd wordt niet genoemd namelijk) hebben Adam en Eva wel meerere kinderen voortgebracht. Echter, deze waren niet voorbestemd door JHWH als bloedlijn naar Jezus Christus toe. Dat was Abel. De Schrift volgt alleen maar steeds de bloedlijn naar Christus.

Dan vermoord Kaïn zijn broer Abel uit jaloezie, de satan probeert hiermee JHWH Zijn Plan om een bloedlijn op te zetten naar Christus, te vernietigen. Kaïn wordt verstoten, zijn geslacht wordt nog kort vermeld maar is daarna voor de Schrift onbelangrijk.

Dus degenen waarvoor Kaïn bang is dat ze hem zullen doden zijn dan zijn eigen broers, neven, achterneven etc.

Hieruit heeft Kaïn dan ook zijn vrouw, een van zijn zussen, nichten of achternichten
zijn kinderen laten baren.

In vers 25 staat:
25 En Adam had opnieuw gemeenschap met zijn vrouw en zij baarde een zoon, en zij gaf hem de naam Seth. Want, zei ze, God heeft mij ander nageslacht gegeven in de plaats van Abel; Kaïn heeft hem immers gedood.

Hier wordt specifiek melding van gemaakt, omdat JHWH vanaf hier wederom de bloedlijn naar Christus opstart, met de geboorte van Seth. Eva zegt ook: God heeft mij ander nageslacht gegeven in de plaats van Abel.
Ze zegt niet, een ander kind, nee een ander nageslacht !
Met Seth wordt dus de bloedlijn naar Christus voortgezet, waarmee Seth dus Abel (die oorspronkelijk hiervoor was bedoeld) vervangt.

Op deze manier hoeft er niets vergeestelijkt te worden, niet bij bedacht te worden. Alleen een kernmerk van de Schrift toegepast te worden, namelijk dat de Schrift alleen maar de bloedlijn volgt naar Christus toe. Daarom ook staat in het OT het volk Israël steeds centraal, omdat daaruit onze Jezus Christus geboren wordt.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2012, 12:07:38 pm »
@Itsmetoo

Ik neig zelf naar de uitleg dat Gen1 o.a. gaat over de schepping van mensen in het algemeen en Gen2 over de mens Adam en zijn vrouw. Dus daarom kon Kain verdreven worden v.d. aardbodem (lees regio, gebied, immers hij verdween niet letterlijk v.d. aarde) en toch nog mensen tegenkomen om mee te trouwen en een stad te gaan bouwen.

Dit verklaart ook de verschillende mensen rassen. Anders moet je als Christen alsnog geloven in een soort evolutie theorie... Logischer (en Bijbelser) vind ik het om te geloven dat God elke soort van planten en dieren en mensen geschapen heeft. Waarin er wel ruimte over gelaten is voor kleine micro ontwikkelingen/evolutie maar niet ruimte is voor een totale verandering v.d. originele soort die door God geschapen is.  Daarom staat er ook "11 En God zeide: Dat de aarde jong groen voortbrenge, zaadgevend gewas, vruchtbomen, die naar hun aard vruchten dragen, welke zaad bevatten, op de aarde; en het was alzo. "

Interessant onderwerp, valt veel over te zeggen met de rest v.d. Bijbel erbij. Diverse soorten mensen geplaatst in diverse gebieden....en later afhankelijk van het aantal Israelieten staat er  in Deut 32... uitverkiezing van God. God die NIET iedereen hetzelfde behandeld. Etc. etc.

Wordt helaas vaak niet als belangrijk gezien. Omdat het niet kerk-correct en niet politiek-correct is soms?

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2012, 12:27:08 pm »

quote:

Baptizo schreef op 09 juni 2012 om 12:07:
@Itsmetoo

Ik neig zelf naar de uitleg dat Gen1 o.a. gaat over de schepping van mensen in het algemeen en Gen2 over de mens Adam en zijn vrouw. Dus daarom kon Kain verdreven worden v.d. aardbodem (lees regio, gebied, immers hij verdween niet letterlijk v.d. aarde) en toch nog mensen tegenkomen om mee te trouwen en een stad te gaan bouwen.

Dit verklaart ook de verschillende mensen rassen. Anders moet je als Christen alsnog geloven in een soort evolutie theorie... Logischer (en Bijbelser) vind ik het om te geloven dat God elke soort van planten en dieren en mensen geschapen heeft. Waarin er wel ruimte over gelaten is voor kleine micro ontwikkelingen/evolutie maar niet ruimte is voor een totale verandering v.d. originele soort die door God geschapen is.  Daarom staat er ook "11 En God zeide: Dat de aarde jong groen voortbrenge, zaadgevend gewas, vruchtbomen, die naar hun aard vruchten dragen, welke zaad bevatten, op de aarde; en het was alzo. "

Interessant onderwerp, valt veel over te zeggen met de rest v.d. Bijbel erbij. Diverse soorten mensen geplaatst in diverse gebieden....en later afhankelijk van het aantal Israelieten staat er  in Deut 32... uitverkiezing van God. God die NIET iedereen hetzelfde behandeld. Etc. etc.

Wordt helaas vaak niet als belangrijk gezien. Omdat het niet kerk-correct en niet politiek-correct is soms?


Het probleem waar ik tegen aan denk te lopen is dit:
-1. Waarom is de zondeval van Alleen Adam en Eva dan op alle mensen overgebracht als al de andere geschapen mensen niet van de verboden vrucht hadden gegeten?
-2. Waarom is GOD juist met dit "zondige" stel verder gegaan en niet met een van de andere geschapen mensen?

Dat van die evolutie leer (die ik ook niet geloof) is dan wel weer een sterk argument. ;)
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2012, 08:16:03 pm »
Hoi,

Goede vraag. Wat bij me opkomt is het volgende:

1.) Wat is zonde? Definitie: 1 Joh. 3:4
"Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid."
Of zoals de NBV het losjes maar wel correct zegt: "Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden."
Wet=gebod of verbod. Niet eten van een boom was de wet, het enige verbod waar Adam en Eva mee te maken hadden voor zover wij weten. Hebben die andere mensen dan ook met dat gebod (of een ander gebod) te maken gehad? En zo niet, waren zij dan zonder enige... zonde? Hadden zij Christus niet nodig is eigenlijk de vraag denk ik dan.

Dan naar Rom. 5:

"12 Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben; 13 want reeds vóór de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is. 14 Toch heeft de dood als koning geheerst van Adam tot Mozes, ook over hen, die niet gezondigd hadden op een gelijke wijze als Adam overtrad, die een beeld is van de komende.
15 Maar het is met de genadegave niet zo als met de overtreding; want, indien door de overtreding van die ene zeer velen gestorven zijn, veel meer is de genade Gods en de gave, bestaande in de genade van de ene mens, Jezus Christus, voor zeer velen overvloedig geworden. 16 En het is met het geschenk niet zo als door het zondigen van één; want het oordeel leidde van één overtreding tot veroordeling, maar de genadegave van vele overtredingen tot rechtvaardiging. 17 Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus.
18 Derhalve, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. 19 Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één zeer velen rechtvaardigen worden. 20 Maar de wet is er bijgekomen, zodat de overtreding toenam; waar evenwel de zonde toenam, is de genade meer dan overvloedig geworden, 21 opdat, gelijk de zonde als koning heerste in de dood, zo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid ten eeuwigen leven door Jezus Christus, onze Here. "

Ondanks het ontbreken v.d. andere geboden was er toch al zonde, alleen ze wisten het nog niet.
Dus wat jou vraag betreft, die andere mensen zondigden waarschijnlijk ook al maar ze wisten het niet omdat ze Gods geboden niet hadden voor zover wij weten. Dit blijft natuurlijk speculatie maar logisch gezien zie ik mogelijkheden genoeg.

Wat we wel weten is dat God kiest. Niet het beste en sterkste maar zelfs vaak het zwakke en dwaze v.d. wereld. Zoals ook met Israel. Waarom dat volk groot gemaakt en weer klein gemaakt om later toch weer verheven te worden? En waarom niet al die andere volken net zo behandeld? Daar valt wel veel over te ontdekken door de gehele Bijbel heen.
Maar uiteindelijk komen we denk ik toch uit bij Rom. 9:

"14 Wat zullen wij dan zeggen: Zou er onrechtvaardigheid zijn bij God? Volstrekt niet! 15 Want Hij zegt tot Mozes: Over wie Ik Mij ontferm, zal Ik Mij ontfermen, en jegens wie Ik barmhartig ben, zal Ik barmhartig zijn. 16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt. 17 Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb Ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde. 18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.
19 Gij zult nu tot mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie wederstaat zijn wil? 20 Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot zijn boetseerder zeggen: Waarom hebt gij mij zo gemaakt? 21 Of heeft de pottebakker niet de vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik? 22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft – 23 juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid? 24 En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen, 25 gelijk Hij ook bij Hosea zegt:
Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk, en de niet-geliefde: geliefde.
26 En het zal geschieden ter plaatse, waar [tot hen] gezegd was: gij zijt mijn volk niet,
daar zullen zij genoemd worden: zonen van de levende God. "

Groet, Jan

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2012, 09:04:05 pm »

quote:

Baptizo schreef op 09 juni 2012 om 20:16:
Hoi,

Goede vraag. Wat bij me opkomt is het volgende:
Groet, Jan


Jan, Dank jan voor je uitleg,
Wel zie ik nog wat beren op de weg  ;)

En wel hier:
het scheppingsverhaal spreekt duidelijk over een boom van kennis van goed en kwaad als over een boom des levens. De eerstgenoemde boom speelt toch een prominente rol in de zondeval, tezamen met de slang.

De boom des levens stond in het midden van het paradijs en ook de boom van kennis van goed en kwaad was daarvandaan niet ver, omdat Adam en Eva konden kiezen. Al die andere geschapen mensen elders over de aarde, zouden dan geen toegang (kunnen) hebben tot beide bomen, toch? In ieder geval niet van de boom des levens. Want die duikt pas weer op in Openbaringen 22 als GOD een nieuwe hemel en aarde geschapen heeft.

Hoe kunnen als die andere geschapen mensen elders over de wereld dan toch gezondigd hebben met de boom van goed en kwaad in het centrum van het paradijs?
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 09:04:20 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2012, 11:40:59 am »
Itsmetoo, misschien hadden die andere mensen geen boom van goed en kwaad? Geen wet? Geen zondebesef? Misschien had God andere plannen met hen? Waren zij voor een ander doel geschapen?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de hedendaagse gangbare theologie gelijkheid predikt. Dus alle Bijbelgedeelten die iets lijken te zeggen over 'alle mensen' worden zo uitgelegd voor alle rassen mensen, de hele schepping, alle volken. Met de bril op van een God die iedereen hetzelfde behandeld leest men dan ook desbetreffende teksten die waarschijnlijk ook vertaald zijn door iemand met dit gedachtegoed (zo kan een vertaling een interpretatie zijn met soms foute inleg en uitleg).
De gedeelten in de Bijbel waarin het overduidelijk blijkt dat God niet hetzelfde omgaat met diverse volken worden vaak over het hoofd gezien of men zegt iets als 'dat was de God van het O.T. en nu hebben we een God die iedereen hetzelfde liefheeft'.

Er ligt denk ik meer winst in het bestuderen van Gods handelen met het volk Israël en ook de omliggende volken met hun andere goden. Andere volken hadden de wet van Israël niet gekregen... maar hadden zij dan geen zondebesef en/of konden ze dan ook niet zondigen? De Bijbel beschrijft heel duidelijk dat God ze wel zonde aanrekende. En soms kregen ze een waarschuwing zoals bij Ninevé en soms moesten ze allemaal gedood worden zoals de volken van Kanaän.

Maar hoe God omging met eventuele 'pre-Adamitische mensen' is bij mijn weten niet uit de Bijbel op te maken.

Mvgr, Jan

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #9 Gepost op: juni 10, 2012, 12:27:32 pm »

quote:

Baptizo schreef op 10 juni 2012 om 11:40:
Itsmetoo, misschien hadden die andere mensen geen boom van goed en kwaad? Geen wet? Geen zondebesef? Misschien had God andere plannen met hen? Waren zij voor een ander doel geschapen?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de hedendaagse gangbare theologie gelijkheid predikt. Dus alle Bijbelgedeelten die iets lijken te zeggen over 'alle mensen' worden zo uitgelegd voor alle rassen mensen, de hele schepping, alle volken. Met de bril op van een God die iedereen hetzelfde behandeld leest men dan ook desbetreffende teksten die waarschijnlijk ook vertaald zijn door iemand met dit gedachtegoed (zo kan een vertaling een interpretatie zijn met soms foute inleg en uitleg).
De gedeelten in de Bijbel waarin het overduidelijk blijkt dat God niet hetzelfde omgaat met diverse volken worden vaak over het hoofd gezien of men zegt iets als 'dat was de God van het O.T. en nu hebben we een God die iedereen hetzelfde liefheeft'.

Er ligt denk ik meer winst in het bestuderen van Gods handelen met het volk Israël en ook de omliggende volken met hun andere goden. Andere volken hadden de wet van Israël niet gekregen... maar hadden zij dan geen zondebesef en/of konden ze dan ook niet zondigen? De Bijbel beschrijft heel duidelijk dat God ze wel zonde aanrekende. En soms kregen ze een waarschuwing zoals bij Ninevé en soms moesten ze allemaal gedood worden zoals de volken van Kanaän.

Maar hoe God omging met eventuele 'pre-Adamitische mensen' is bij mijn weten niet uit de Bijbel op te maken. Mvgr, Jan


Ik ben met je eens dat de theologen teveel hun visie op gelijke behandeling hebben (een wereldse visie) terwijl de Schrift overduidelijk toont dat JHWH wel degelijk kiest en voorkeur heeft.
- Abel vs Kaïn
- Isaac vs Ismael.
- Jacob vs Esau
- Jozef vs broers
- Israel vs de rest van de wereld.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #10 Gepost op: juni 10, 2012, 12:31:07 pm »
Het is best moeilijk om conclusies te trekken, omdat de bijbel geen nadere informatie geeft. Maar al lijkt het op het eerste gezicht niet te kloppen dat er andere mensen waren, dan de met name genoemde in de eerste hoofdstukken van Genesis, toch geloof ik met jullie dat er een betrouwbare reden voor is.
Maar die is alleen bij God bekend.

De visie van Itsmetoo spreekt me het meest aan.

Zelf heb ik wel eens gedacht dat Satan van Gods schepping gebruik heeft gemaakt om mensen op aarde te zetten. De enige aanwijzing ervoor zou kunnen zijn in de gelijkenis die Jezus vertelt in Math. 13:24-30, de zog. "dolle tarwe".

Terwijl iedereen sliep werd er onkruid tussen de tarwe gezaaid.

Hierbij zien we dat de vijand zijn werk, zijn duivelswerk (mogen we wel zeggen), ‘s nachts gedaan heeft, 'terwijl de mensen sliepen..' Stiekem, een werk van de duisternis. Dat is bij de Here God anders, geheel anders. Hij doet al zijn scheppingswerk in het volle daglicht.

Mogelijk geeft dit ook een begrijpelijke kijk op de uitverkiezing vanaf de grondlegging der wereld.

Maar ik ben niet zeker van deze uitleg.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #11 Gepost op: juni 10, 2012, 12:47:10 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 juni 2012 om 12:31:
Het is best moeilijk om conclusies te trekken, omdat de bijbel geen nadere informatie geeft. Maar al lijkt het op het eerste gezicht niet te kloppen dat er andere mensen waren, dan de met name genoemde in de eerste hoofdstukken van Genesis, toch geloof ik met jullie dat er een betrouwbare reden voor is.
Maar die is alleen bij God bekend.

De visie van Itsmetoo spreekt me het meest aan.

Zelf heb ik wel eens gedacht dat Satan van Gods schepping gebruik heeft gemaakt om mensen op aarde te zetten. De enige aanwijzing ervoor zou kunnen zijn in de gelijkenis die Jezus vertelt in Math. 13:24-30, de zog. "dolle tarwe".

Terwijl iedereen sliep werd er onkruid tussen de tarwe gezaaid.

Hierbij zien we dat de vijand zijn werk, zijn duivelswerk (mogen we wel zeggen), ‘s nachts gedaan heeft, 'terwijl de mensen sliepen..' Stiekem, een werk van de duisternis. Dat is bij de Here God anders, geheel anders. Hij doet al zijn scheppingswerk in het volle daglicht.

Mogelijk geeft dit ook een begrijpelijke kijk op de uitverkiezing vanaf de grondlegging der wereld.

Maar ik ben niet zeker van deze uitleg.


Poeh ! Ik krijg gewoon kippenvel als ik Math. 13:24-30 lees in de visie die je geeft.  _O_  
Het geeft namelijk ook gelijk antwoord op de vraag waarom GOD de satan en het kwaad nog niet heeft vernietigd.

28 Hij zei tegen hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. De slaven zeiden tegen hem: Wilt u dan dat wij erheen gaan en het verzamelen?
29 Maar hij zei: Nee, opdat u bij het verzamelen van het onkruid niet misschien tegelijk ook de tarwe zelf uittrekt.
30 Laat ze allebei samen tot de oogst opgroeien, en in de oogsttijd zal ik tegen de maaiers zeggen: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden,  maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.


Het verklaart ook het afgeschermde paradijs na de zondeval en dat Adam en Eva de echte boze wereld in moesten gaan, waarin we vandaag de dag nog leven. Stof genoeg weer om over na te denken en over te bidden.  :)
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #12 Gepost op: juni 10, 2012, 12:55:55 pm »
Ook de term "adderengebroed" die door Johannes en Jezus gebruikt wordt past in deze zienswijze.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #13 Gepost op: juni 10, 2012, 01:03:18 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 juni 2012 om 12:55:
Ook de term "adderengebroed" die door Johannes en Jezus gebruikt wordt past in deze zienswijze.


Inderdaad, zo zie je maar weer dat geen enkel woord in de Schrift er toevallig staat, alles heeft een bedoeling, ook al zien we het niet altijd.  :-)

ik zit te kijken of deze verzen hier ook mee in verband (kunnen) staan, wat denk jij?
Genesis 6
2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden.
3 Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.
4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #14 Gepost op: juni 10, 2012, 01:16:35 pm »
Klopt, hieraan heb ik ook gedacht. De zog. "zonen Gods" zijn gevallen engelen die in mensengedaante op aarde waren. De engelen worden ook in ander verband "zonen van God" genoemd (zie Job). Zoon van God wil zeggen dat zij rechtstreeks door God zijn verwekt of geschapen. Daarom wordt Adam ook een "zoon van God" genoemd in Luk. 3:38.

De zondvloed kwam niet voor niets. Satan stelde alles in het werk om de komst van Jezus te verhinderen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #15 Gepost op: juni 10, 2012, 01:23:37 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 juni 2012 om 13:16:
Klopt, hieraan heb ik ook gedacht. De zog. "zonen Gods" zijn gevallen engelen die in mensengedaante op aarde waren. De engelen worden ook in ander verband "zonen van God" genoemd (zie Job). Zoon van God wil zeggen dat zij rechtstreeks door God zijn verwekt of geschapen. Daarom wordt Adam ook een "zoon van God" genoemd in Luk. 3:38.

De zondvloed kwam niet voor niets. Satan stelde alles in het werk om de komst van Jezus te verhinderen.
Zoals satan nu ook alles in het werk stelt om de Wederkomst van Jezus Christus naar Jeruzalem als Koning der Joden te verhinderen, wetende dat het zijn einde zal zijn.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #16 Gepost op: juni 10, 2012, 01:26:15 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 10 juni 2012 om 13:23:
Zoals satan nu ook alles in het werk stelt om de Wederkomst van Jezus Christus naar Jeruzalem als Koning der Joden te verhinderen, wetende dat het zijn einde zal zijn.
Inderdaad. Eén van zijn taktieken is om de kerken hiervoor blind te laten zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #17 Gepost op: juni 10, 2012, 01:35:41 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 juni 2012 om 13:26:

Inderdaad. Eén van zijn taktieken is om de kerken hiervoor blind te laten zijn.
Ik was deze woorden aan het afwegen, of ik ze erbij zou schrijven of niet. Om te voorkomen dat ik weer velen hier op mijn nek zou hebben zitten, zag ik ervan af. Maar je hebt helemaal gelijk.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #18 Gepost op: juni 10, 2012, 05:45:34 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 09 juni 2012 om 12:27:
[...]


Het probleem waar ik tegen aan denk te lopen is dit:
-1. Waarom is de zondeval van Alleen Adam en Eva dan op alle mensen overgebracht als al de andere geschapen mensen niet van de verboden vrucht hadden gegeten?
-2. Waarom is GOD juist met dit "zondige" stel verder gegaan en niet met een van de andere geschapen mensen?

Dat van die evolutie leer (die ik ook niet geloof) is dan wel weer een sterk argument. ;)
Vooral; waarom stopt god de aarde vol met dingen, die de evolutie bewijzen?  :+

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #19 Gepost op: juni 10, 2012, 06:18:22 pm »

quote:

vrolijke schreef op 10 juni 2012 om 17:45:

Vooral; waarom stopt god de aarde vol met dingen, die de evolutie bewijzen?  :+


Ook daarop geeft de visie van Adinomis een antwoord.
De satan doet dat, niet GOD. En de satan wordt herbij dan geholpen door de mensen (onkruid-afstammelingen) dat de satan heeft gezaaid?

Misschien toch zinvol om je stamboom eens na te pluizen vrolijke?  :*)
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #20 Gepost op: juni 10, 2012, 10:46:10 pm »
Itsmetoo, Adinomis,

Jullie zitten wat mij betreft op een heel goed spoor als het gaat om de uitleg van het onkruid en het tarwe.
Er zijn nog meer aanwijzingen te vinden voor deze uitleg en het beeld blijft consistent bij nader onderzoek weet ik.

Maar wat betreft de opmerkingen over 'Jezus de koning van de Joden' en Zijn terugkeer naar het letterlijke Jeruzalem... daarover zeg ik nu alleen: de misleiding van de satan en zijn kinderen gaat veel verder dan je wellicht voor mogelijk houd.

Goed is kwaad gemaakt. Licht donker. Recht krom. Waarheid leugen. Dat stopt niet bij de kerkmuur. Daar begint het vaak pas echt keihard met diverse foute uitleg en verdraaiingen. Verwarring alom. Welkom in het geestelijke Babylon.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #21 Gepost op: juni 10, 2012, 11:34:45 pm »

quote:

Baptizo schreef op 10 juni 2012 om 22:46:
Itsmetoo, Adinomis,

Goed is kwaad gemaakt. Licht donker. Recht krom. Waarheid leugen. Dat stopt niet bij de kerkmuur. Daar begint het vaak pas echt keihard met diverse foute uitleg en verdraaiingen. Verwarring alom. Welkom in het geestelijke Babylon.
Inderdaad wordt in veel kerkgenootschappen de kerkleer boven de Schrift geplaatst, zoals we ook hier veel zien gebeuren op het forum.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #22 Gepost op: juni 11, 2012, 10:47:57 am »

quote:

itsmetoo schreef op 10 juni 2012 om 23:34:
[...]


Inderdaad wordt in veel kerkgenootschappen de kerkleer boven de Schrift geplaatst, zoals we ook hier veel zien gebeuren op het forum.


Jij hou je dus aan Exodus 35:2

Hoeveel heb je er al vermoord?

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #23 Gepost op: juni 11, 2012, 11:00:21 am »
Edit: reactie maar weggehaald.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 11:00:59 am door Thorgrem »

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #24 Gepost op: juni 11, 2012, 04:59:40 pm »

quote:

vrolijke schreef op 11 juni 2012 om 10:47:
Jij hou je dus aan Exodus 35:2

Hoeveel heb je er al vermoord?


Wanneer JHWH net zo dichtbij ons zou wonen (zonder kruisoffer van Jezus als Bescherming) dan zou dat inderdaad moeten geschieden. Het volk Israël bevond zich op dat moment zo dicht bij de Heiligheid van JHWH, dat dergelijke strenge regels noodzakelijk waren. Het was de Wil van JHWH immers, net zoals Hij soms wilde om alles wat leefde uit te roeien tot kinderen en beesten toe, om te voorkomen dat Israël de afgoderij zou overnemen.

Niet voor niets stond in de 10 geboden als meest belangrijke gebod dat ze geen andere GOD mochten dienen dan JHWH, dat stond ver boven het verbod om een medemens te vermoorden.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #25 Gepost op: juni 11, 2012, 06:42:04 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 16:59:
[...]


Wanneer JHWH net zo dichtbij ons zou wonen (zonder kruisoffer van Jezus als Bescherming) dan zou dat inderdaad moeten geschieden. Het volk Israël bevond zich op dat moment zo dicht bij de Heiligheid van JHWH, dat dergelijke strenge regels noodzakelijk waren. Het was de Wil van JHWH immers, net zoals Hij soms wilde om alles wat leefde uit te roeien tot kinderen en beesten toe, om te voorkomen dat Israël de afgoderij zou overnemen.

Niet voor niets stond in de 10 geboden als meest belangrijke gebod dat ze geen andere GOD mochten dienen dan JHWH, dat stond ver boven het verbod om een medemens te vermoorden.


Staat dat ook zo in de bijbel?
Of hoe kom je erbij, dat die wetten niet meer gelden?

Hoe komt het eigenlijk, dat we niet meer zo "dicht bij JHWH" staan?

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #26 Gepost op: juni 11, 2012, 07:30:24 pm »

quote:

vrolijke schreef op 11 juni 2012 om 18:42:
[...]


Staat dat ook zo in de bijbel?
Of hoe kom je erbij, dat die wetten niet meer gelden?

Hoe komt het eigenlijk, dat we niet meer zo "dicht bij JHWH" staan?
Gewoon even het hoofdstuk ervoor doorlezen dan zul je zien dat JHWH aan Mozes verscheen,
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #27 Gepost op: juni 11, 2012, 08:13:04 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 19:30:
[...]


Gewoon even het hoofdstuk ervoor doorlezen dan zul je zien dat JHWH aan Mozes verscheen,
Mij gaat het nu om deze bemerking:

quote:

itsmetoo schreef op 10 juni 2012 om 23:34:
[...]


Inderdaad wordt in veel kerkgenootschappen de kerkleer boven de Schrift geplaatst, zoals we ook hier veel zien gebeuren op het forum.
Ik begrijp pertang toch niet, waarom jij het beter zou weten, als de mensen die "kerkwetten" maken. Dat is toch eerder onwaarschijnlijk.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #28 Gepost op: juni 11, 2012, 08:31:27 pm »

quote:

vrolijke schreef op 11 juni 2012 om 20:13:
Ik begrijp pertang toch niet, waarom jij het beter zou weten, als de mensen die "kerkwetten" maken. Dat is toch eerder onwaarschijnlijk.


Gelukkig sta ik niet alleen in mijn standpunt,  :)
Misschien omdat ik geen belangen in deze behartig en de kerkleiders wel?

Misschien dat de HEER aan het werk is onder Zijn schaapjes om hen de ogen te laten openen? Opdat steeds meer broeders en zusters beginnen in te zien dat de kerk doctrines lang niet altijd stroken met de letterlijke tekst uit de Schrift.

Als iedere broeder/zuster letterlijk zou nemen wat er in de Schrift staat zonder eigen uitleg en verklaringen, dan zouden we allemaal met de neus in dezelfde richting naar Jezus Christus staan, is mijn mening. Misschien een mooi iets om voor te bidden allemaal hier op het forum? Dat de Heilige Geest ons allen onze ogen, hart en orden zal openen opdat we allemaal de Schrift lezen zoals de Heilige Geest het door vele mensen heeft laten schrijven?
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #29 Gepost op: juni 11, 2012, 09:42:02 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 20:31:

Misschien dat de HEER aan het werk is onder Zijn schaapjes om hen de ogen te laten openen? Opdat steeds meer broeders en zusters beginnen in te zien dat de kerk doctrines lang niet altijd stroken met de letterlijke tekst uit de Schrift.


Dat zou geweldig zijn! Misschien dat we dan eens goed de diverse vertalingen gaan bestuderen. Dan komen we vast nog aparte vertaal keuzen tegen. Zoals het gebruik van het woordje "Jood" terwijl er "Judeeër" had moeten staat. Of moordenaar terwjl er misdadiger had moeten staan. En misschien kunnen we dan het woordje dopen weer vertalen naar iets wat iedereen gelijk begrijpt zoals het woord onderdompelen.

Om maar wat te noemen.

Paul2

  • Berichten: 336
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #30 Gepost op: juni 12, 2012, 12:08:19 am »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 16:59:
Wanneer JHWH net zo dichtbij ons zou wonen (zonder kruisoffer van Jezus als Bescherming) dan zou dat inderdaad moeten geschieden. Het volk Israël bevond zich op dat moment zo dicht bij de Heiligheid van JHWH, dat dergelijke strenge regels noodzakelijk waren. Het was de Wil van JHWH immers, net zoals Hij soms wilde om alles wat leefde uit te roeien tot kinderen en beesten toe, om te voorkomen dat Israël de afgoderij zou overnemen.

Niet voor niets stond in de 10 geboden als meest belangrijke gebod dat ze geen andere GOD mochten dienen dan JHWH, dat stond ver boven het verbod om een medemens te vermoorden.

Voor mensen als jou ben ik bang.

Ik word bang van mensen die bereid zijn moord goed te praten met een theologisch excuus. Het maakt helemaal niets uit of zulke personen zich achter de bijbel, de koran of welke andere heilige tekst dan ook verschuilen.

Bid jij voorafgaand aan het bijbellezen? Zoniet, wat houdt je tegen?
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2012, 12:14:15 am door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #31 Gepost op: juni 12, 2012, 12:14:49 am »

quote:

Paul2 schreef op 12 juni 2012 om 00:08:
[...]

Voor mensen als jou ben ik bang.

Vroeger had ik je begrepen, nu is dat onnodig   O-)

quote:

Ga eens een keer bidden voor het bijbellezen, vraag de Heilige Geest van God om jouw hart te openen voor Zijn Woord. Begin daar eens een keer mee, het is nooit te laat daarvoor.
Ik denk dat ik nog nooit anders gedaan heb dan eerst te bidden voor aan bijbelstudies, of bijbel-lezen te beginnen. Welke christen doet het anders zou ik zeggen? Door jou weet ik nu dat zelfs katholieken dat doen?
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2012, 12:23:35 am door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #32 Gepost op: juni 12, 2012, 12:21:20 am »
Citaat
Paul2 schreef op 12 juni 2012 om 00:08:
[...]

quote:

Ik word bang van mensen die bereid zijn moord goed te praten met een theologisch excuus. Het maakt helemaal niets uit of zulke personen zich achter de bijbel, de koran of welke andere heilige tekst dan ook verschuilen.

Het is schijnheilig om zoals nagenoeg in alle kerken gebeurd deze verzen te negeren. JHWH heeft opdracht gegeven tot massamoord en heeft Zelf hele volken vermoord die zich als vijanden van Israël opstelden. En dat zal JHWH weer doen ook.

Het is schijnheilig, zoals nagenoeg in alle kerken gebeurd, om te verzwijgen dat Jezus wanneer Hij als Koning der Joden terugkomt om Israël te bevrijden uit de Grote Verdrukking, Hij alle profetieën uit het OT zal vervullen die nog niet zijn vervuld. Dus ook al die profetieën waarin de vernietiging van islamitische landen als Egypte, Libanon, Syrië, Jordanië, Turkije, Irak en Iran, wordt beschreven.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #33 Gepost op: juni 12, 2012, 11:33:53 am »
Beste Itsmetoo,

Sta me toe om een verbetering aan te brengen in wat je zegt. Mocht je het oppervlakkig lezen dan zul je vast denken dat het weer een misleidend woordenspel is. Toch zijn woorden en hun betekenis van cruciaal belang voor een juist begrip. In de rechtspraak zijn geheel andere woorden van toepassing afhankelijk van de situatie. Zo is er een verschil tussen moord en doodslag of dood door schuld. Er zijn ook nog diverse gradaties daaronder maar dat weet ik verder niet. Het gaat ons natuurlijk om de Bijbelse termen, de Bijbelse rechtspraak.

Daarom het volgende: is in de Bijbel moord hetzelfde als doodslag? Neen! Zeker niet. Niet in het Nederlandse recht en ook niet in Gods wetsboek.

Als God zegt: die en die moeten dood, dan is het gerechtvaardigd doden. Als iemand echter op eigen autoriteit besluit om een medemens te doden dan is het moord.

Op moord staat de doodstraf.
Op doden volgens Gods wil staat goedkeuring, immers men doet Gods wil.
Is dit laatste nu een vrijbrief om maar te gaan doden? Nee, het gaat in de Bijbel om situaties waarin er een regering en volk is die Gods wil doen.

God moord niet, want moord is onwettig doden. Gods wil is wet, Zijn woord is wet. Daarom kan God alleen maar doden en in het geval van Israel was het zo dat zij gerechtvaardigd doden naar goddelijk besluit. Simpel eigenlijk, maar je moet wel eerst het verschil zien hierin. Dat zul je wel met me eens zijn toch?

Het zullen vooral mensen met een verkeerd Godsbeeld zijn die moeite hebben met een God die opdracht geeft om te doden tot op de laatste man en vrouw en kind.
Dat geeft natuurlijk aan dat zij de redenen van God niet kunnen begrijpen en te snel oordelen over zaken waarin zij geen inzicht hebben. Zij zouden beter een nederige houding als van een kind aannemen en God om inzicht bidden.

(Zie hierover Num. 35)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #34 Gepost op: juni 12, 2012, 12:04:39 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 12 juni 2012 om 00:21:
Citaat
Paul2 schreef op 12 juni 2012 om 00:08:
[...]

Het is schijnheilig om zoals nagenoeg in alle kerken gebeurd deze verzen te negeren. JHWH heeft opdracht gegeven tot massamoord en heeft Zelf hele volken vermoord die zich als vijanden van Israël opstelden. En dat zal JHWH weer doen ook.

Het is schijnheilig, zoals nagenoeg in alle kerken gebeurd, om te verzwijgen dat Jezus wanneer Hij als Koning der Joden terugkomt om Israël te bevrijden uit de Grote Verdrukking, Hij alle profetieën uit het OT zal vervullen die nog niet zijn vervuld. Dus ook al die profetieën waarin de vernietiging van islamitische landen als Egypte, Libanon, Syrië, Jordanië, Turkije, Irak en Iran, wordt beschreven.
Ook hier geldt dat de bijbel kan spreken in "beeldspraak".

Zoals Paulus spreekt over ons 'gedood zijn aan het kruis', zo zou het OT wel eens kunnen spreken over het 'gedood zijn van de god-vijandige volken'.

Paulus:
Rom 6:3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. 5 Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; 6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

Ofwel: God heeft ons gedood... Ons god-vijandige "ik" vernietigd...


En wat leert Jesaja ons over de Messias?:
Jes 11:2 En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest der wijsheid en des verstands, de Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreze des HEEREN. 3 En Zijn rieken zal zijn in de vreze des HEEREN; en Hij zal naar het gezicht Zijner ogen niet richten; Hij zal ook naar het gehoor Zijner oren niet bestraffen. 4 Maar Hij zal de armen met gerechtigheid richten, en de zachtmoedigen des lands met rechtmatigheid bestraffen; doch Hij zal de aarde slaan met de roede Zijns monds, en met den adem Zijner lippen zal Hij den goddeloze doden.

Die Messias doodt inderdaad de goddelozen. Maar Hij doodt ze "met de adem Zijner lippen", Hij slaat ze "met de roede Zijns monds"...

Hier spreekt Jesaja "beeldtaal": de argumenten van die Messias zullen uiteindelijk zo doorslaggevend blijken, dat al die "god-vijandige ikken" vernietigd zullen zijn. Als het ware meegekruisigd, gestorven, begraven...

En waarom ik dat denk? Die Messias "doodt" met zijn mond, en niet met het zwaard... Hij zal "monddood" maken. Niet met terreur, maar met (dat kan dan niet anders...) doorslaggevende argumenten...!!
Belooft God ons via Jesaja...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Paul2

  • Berichten: 336
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #35 Gepost op: juni 12, 2012, 12:18:18 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 12 juni 2012 om 00:21:
Citaat
Paul2 schreef op 12 juni 2012 om 00:08:
[...]

[...]

Het is schijnheilig om zoals nagenoeg in alle kerken gebeurd deze verzen te negeren. JHWH heeft opdracht gegeven tot massamoord en heeft Zelf hele volken vermoord die zich als vijanden van Israël opstelden. En dat zal JHWH weer doen ook.

Het is schijnheilig, zoals nagenoeg in alle kerken gebeurd, om te verzwijgen dat Jezus wanneer Hij als Koning der Joden terugkomt om Israël te bevrijden uit de Grote Verdrukking, Hij alle profetieën uit het OT zal vervullen die nog niet zijn vervuld. Dus ook al die profetieën waarin de vernietiging van islamitische landen als Egypte, Libanon, Syrië, Jordanië, Turkije, Irak en Iran, wordt beschreven.

Persoonlijk geloof ik dat er duurzame vrede komt, dus dat Israël vanaf een bepaald moment verder onbedreigd door het leven zal gaan en dat de islam de laatste restjes middeleeuwen achter zich zal laten.
 
De precieze duiding van visioenen is tricky business. Kijk eens naar de enorme variatie in uitleggingen van bijbelse visioenen. Iedere uitlegger zal je vertellen dat hij of zij gelijk heeft en de andersdenkenden niet. Ik durf mijn vingers er niet aan te branden, en traditionele kerken beperken zich hierin tot de grote lijn: Jezus wint. We mogen, mede op grond van deze visioenen in de zin van beloften, er op vertrouwen dát Jezus uiteindelijk overwint. Maar aan iedere nadere vorm van toekomstvoorspelling, dus met allemaal details, zou ik mij niet durven wagen.

Ik denk niet dat kerken zozeer selectief bepaalde bijbelpassages schijnheilig negeren. Het feit dát je deze passages heden ten dage nog in de SV kunt vinden, of in om het even welke uitgave, is mede aan de kerken te danken, de kerken die ter meerdere eer en glorie van God Zijn Woord hebben bewaard en beschermd en altijd weggegeven om niet (zelfs aan analfabeten via de wekelijkse voorleesservice!).

Wat hier het verschil maakt, is onze visie op de verhouding tussen het Goddelijk en het menselijk 'auteurschap' van de bijbel. Waren de schrijvers van bijbelteksten niets meer dan levende printers, of waren zij door God ingeschakelde mensen?  

Wat ook een verschil uitmaakt is of we oog hebben voor ontwikkelingen binnen de bijbel zelf, ontwikkelingen in geloof en gelovig denken. Ruth en Iona geven ons een veel dieper inzicht in de manier hoe God tegen volkeren aankijkt, dan de verhalen waarin God als strijdende stamgod tevoorschijn komt. In die laatste verhalen draait het mijns inziens juist daarom weer om hele andere zaken. Er is een mooie ontwikkeling zichtbaar in het Oude Testament in het gelovig denken over God, van God als nationale God, tot de universele God waar alle volkeren eer en hulde aan zullen brengen: de God van het hele universum. Een willekeurige  oudtestamentische tekst heeft een plekje ergens in die ontwikkelingslijn, maar wij als lezers in 2012 kunnen die hele lijn overzien.

Ik zou een tekst uit de 'nationale stamgodsfase' van het bijbels denken willen lezen in het licht van Jezus als Koning van het heelal. Ik zie geen reden om het 'nationale stamgodsdenken', een denkwijze die een eigen plaats heeft in een hele concrete fase in het verleden, toe te passen op het boek Openbaringen.

Verder ben ik zelf ook bereid om dingen te geloven met de bijbel ongeopend in de kast. Ik geloof bijvoorbeeld dat God goede bedoelingen heeft, dat God niet verdelgt-tenzij maar juist redt-tenzij, dat God onvoorstelbaar vindingrijk is en dingen op aarde ontwikkelingen ten goede laat doormaken, dat Hij alles ten goede zal keren.
Dit 'extra' geloof ga ik niet eens proberen bijbels te onderbouwen, of kerkelijk of hoe dan ook. Misschien botst het wel met deze of gene bijbelvers of een artikel uit de catechismus? Tsja.
maar misschien zit ik er wel naast

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #36 Gepost op: juni 12, 2012, 05:18:19 pm »

quote:

Paul2 schreef op 12 juni 2012 om 12:18:
Verder ben ik zelf ook bereid om dingen te geloven met de bijbel ongeopend in de kast. Ik geloof bijvoorbeeld dat God goede bedoelingen heeft, dat God niet verdelgt-tenzij maar juist redt-tenzij, dat God onvoorstelbaar vindingrijk is en dingen op aarde ontwikkelingen ten goede laat doormaken, dat Hij alles ten goede zal keren.
Dit 'extra' geloof ga ik niet eens proberen bijbels te onderbouwen, of kerkelijk of hoe dan ook. Misschien botst het wel met deze of gene bijbelvers of een artikel uit de catechismus? Tsja.


Hier kunnen we inderdaad massa's Bijbelteksten op los laten. Zoals deze:

"1 Ik bezweer u, ten overstaan van God en de Heere Jezus Christus, Die levenden en doden zal oordelen bij Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderricht.
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels. "
(2 Tim.4)

En dat geld ook voor de fantasieën van Hendrik. God veranderd niet, lees
eens al die verhalen in de Bijbel die gaan over oorlog, dat was geen beeldspraak. Wel moeten we natuurlijk enorm oppassen om het op de situatie van vandaag de dag toe te passen als het gaat om precies aangeven wie op welke manier gestraft gaat worden.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2012, 05:36:03 pm door Baptizo »

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #37 Gepost op: juni 12, 2012, 05:53:03 pm »

quote:

Baptizo schreef op 12 juni 2012 om 11:33:
Beste Itsmetoo,

Sta me toe om een verbetering aan te brengen in wat je zegt. Mocht je het oppervlakkig lezen dan zul je vast denken dat het weer een misleidend woordenspel is. Toch zijn woorden en hun betekenis van cruciaal belang voor een juist begrip. In de rechtspraak zijn geheel andere woorden van toepassing afhankelijk van de situatie. Zo is er een verschil tussen moord en doodslag of dood door schuld. Er zijn ook nog diverse gradaties daaronder maar dat weet ik verder niet. Het gaat ons natuurlijk om de Bijbelse termen, de Bijbelse rechtspraak.

Daarom het volgende: is in de Bijbel moord hetzelfde als doodslag? Neen! Zeker niet. Niet in het Nederlandse recht en ook niet in Gods wetsboek.

Als God zegt: die en die moeten dood, dan is het gerechtvaardigd doden. Als iemand echter op eigen autoriteit besluit om een medemens te doden dan is het moord.

Op moord staat de doodstraf.
Op doden volgens Gods wil staat goedkeuring, immers men doet Gods wil.
Is dit laatste nu een vrijbrief om maar te gaan doden? Nee, het gaat in de Bijbel om situaties waarin er een regering en volk is die Gods wil doen.

God moord niet, want moord is onwettig doden. Gods wil is wet, Zijn woord is wet. Daarom kan God alleen maar doden en in het geval van Israel was het zo dat zij gerechtvaardigd doden naar goddelijk besluit. Simpel eigenlijk, maar je moet wel eerst het verschil zien hierin. Dat zul je wel met me eens zijn toch?

Het zullen vooral mensen met een verkeerd Godsbeeld zijn die moeite hebben met een God die opdracht geeft om te doden tot op de laatste man en vrouw en kind.
Dat geeft natuurlijk aan dat zij de redenen van God niet kunnen begrijpen en te snel oordelen over zaken waarin zij geen inzicht hebben. Zij zouden beter een nederige houding als van een kind aannemen en God om inzicht bidden.

(Zie hierover Num. 35)
Dit ben ik wel weer met je eens, :P
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #38 Gepost op: juni 12, 2012, 06:03:33 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 12 juni 2012 om 12:04:
[...]

Ook hier geldt dat de bijbel kan spreken in "beeldspraak".

Zoals Paulus spreekt over ons 'gedood zijn aan het kruis', zo zou het OT wel eens kunnen spreken over het 'gedood zijn van de god-vijandige volken'.

Paulus:
Rom 6:3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. 5 Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; 6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

Dat hier dood middels doop wordt bedoeld heeft de tekst zelf aan. Dat is het mooie van de Schrift.

quote:

En wat leert Jesaja ons over de Messias?:
Jes 11:2 En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest der wijsheid en des verstands, de Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreze des HEEREN. 3 En Zijn rieken zal zijn in de vreze des HEEREN; en Hij zal naar het gezicht Zijner ogen niet richten; Hij zal ook naar het gehoor Zijner oren niet bestraffen. 4 Maar Hij zal de armen met gerechtigheid richten, en de zachtmoedigen des lands met rechtmatigheid bestraffen; doch Hij zal de aarde slaan met de roede Zijns monds, en met den adem Zijner lippen zal Hij den goddeloze doden.

Die Messias doodt inderdaad de goddelozen. Maar Hij doodt ze "met de adem Zijner lippen", Hij slaat ze "met de roede Zijns monds"...

Hier spreekt Jesaja "beeldtaal": de argumenten van die Messias zullen uiteindelijk zo doorslaggevend blijken, dat al die "god-vijandige ikken" vernietigd zullen zijn. Als het ware meegekruisigd, gestorven, begraven...

Er zijn nog vele andere verzen te vinden in het OT, waarin de profetieën spreken over het vernietigen van de vijanden van het volk Israël en wel bij name genoemd. Dat is even slikken voor veel christenen, maar na Zijn Wederkomst als Koning der Joden zal het er niet zachtzinnig aan toegaan, dat blijkt immers duidelijk uit de schrift in de vele verzen daarover. Jezus heeft Zich als ene Lam laten slachten maar zal als de Leeuw van Juda terugkomen. Hoe Hij vernietigd weet niemand, maar de gebruikte uitdrukkingen zijn niet misselijk immers.

quote:

En waarom ik dat denk? Die Messias "doodt" met zijn mond, en niet met het zwaard... Hij zal "monddood" maken. Niet met terreur, maar met (dat kan dan niet anders...) doorslaggevende argumenten...!!
Belooft God ons via Jesaja...

Het tweesnijdend zwaard uit de Mond van Christus, heeft met Zijn Mond, dus het Woord te maken. Ook het (Geestelijk) zwaard verwijst mijns inziens daarna. Maar uit de vele profetieën in het OT en ook uit Openbaringen blijkt wel dat de HEER bij Zijn Wederkomst geen zoete koekjes komt bakken......

Hoeft ook niet, immers de ware christenen zullen zijn opgenomen bij de opname, de wereld heeft het Beloofde land Israël getracht te vernietigen. Dat zou ook gaan lukken als de HEER niet ingrijpt. Wie dan niet voor de HEER is en dus voor Israël, zal tegen de HEER zijn en worden vernietigd.

Dat betekent niet dat wij ons ermee moeten bemoeien, alleen bidden is afdoende, de HEER zal Zelf actie ondernemen.

Romeinen 12
19 Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2012, 06:08:21 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #39 Gepost op: juni 12, 2012, 06:37:00 pm »

quote:

Paul2 schreef op 12 juni 2012 om 12:18:
[...]

Persoonlijk geloof ik dat er duurzame vrede komt, dus dat Israël vanaf een bepaald moment verder onbedreigd door het leven zal gaan en dat de islam de laatste restjes middeleeuwen achter zich zal laten.
 
De precieze duiding van visioenen is tricky business. Kijk eens naar de enorme variatie in uitleggingen van bijbelse visioenen. Iedere uitlegger zal je vertellen dat hij of zij gelijk heeft en de andersdenkenden niet.

Als we nu eens gewoon beginnen te lezen zoals het er staat, ook al komt de boodschap dan hard over.

Joel 3
19 Egypte zal worden tot een woestenij,
Edom zal worden tot een woeste wildernis

vanwege het geweld tegen de Judeeërs:
in hun land hebben zij onschuldig bloed vergoten.


Ezechiël 36
5 daarom, zo zegt de Heere HEERE: Voorwaar, in het vuur van Mijn na-ijver heb Ik gesproken tot het overblijfsel van de heidenvolken en tot heel Edom, die zichzelf Mijn land tot erfelijk bezit hebben gegeven met de blijdschap van heel hun hart, met leedvermaak, zodat zijn weidegrond tot buit zou zijn.
6 Profeteer daarom over het land van Israël, en zeg tegen de bergen en tegen de heuvels, tegen de waterstromen en tegen de dalen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, in Mijn na-ijver en in Mijn grimmigheid heb Ik gesproken, omdat u de  smaad van de heidenvolken gedragen hebt.
7 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ík heb gezworen:Voorwaar, de heidenvolken die rondom u zijn, zullen zelf hun schande dragen!


Jesaja 63
2 Waarom is dat  rood aan Uw gewaad,
en is Uw kleding als die van iemand die de wijnpers treedt?
3 Ik heb de pers alleen getreden;
er was niemand uit de volken met Mij.

Ik heb hen vertreden in Mijn toorn,
hen vertrapt in Mijn grimmigheid.
Hun bloed is op Mijn kleding gespat,
heel Mijn gewaad heb Ik besmet.

4 Want  de dag van de wraak was in Mijn hart,
het jaar van Mijn verlosten was gekomen.
6 Ik heb de volken vertrapt in Mijn toorn,
Ik heb hen dronken gemaakt in Mijn grimmigheid,
Ik heb hun bloed ter aarde doen neerdalen.


Ezechiel 35
3 Zeg ertegen: Zo zegt de Heere HEERE:
Zie, Ik zál u, Seïrgebergte!   {(Seirgebergte = Syrië)}
Ik zal Mijn hand tegen u uitstrekken
en van u een verlaten woestenij maken.
4 Van uw steden zal Ik een puinhoop maken,
en zelf zult u een woestenij worden.

Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben.

5 Omdat u een eeuwige  vijandschap hebt en u de Israëlieten deed neerstorten door het geweld van het zwaard in de tijd van hun ondergang, in de tijd van de uiterste ongerechtigheid,
6 daarom, zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE: Voorzeker, Ik zal u tot bloed maken en bloed zal u achtervolgen. Omdat u het bloedvergieten niet hebt gehaat, zal bloed u achtervolgen.
7 Ik zal het Seïrgebergte tot een verlaten woestenij maken en Ik zal eruit uitroeien wie erdoorheen trekt of wie er terugkeert.
9 Ik zal u maken tot eeuwige woestenijen,
uw steden zullen niet meer bewoond worden.

Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben.
10 Omdat u zegt: Die beide volken en die beide landen zullen mij toebehoren,  wij zullen ze in bezit nemen, al zou de HEERE daar zijn,
11 daarom, zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE: Ik zal handelen overeenkomstig uw toorn en overeenkomstig uw afgunst, waarmee u uit uw haat jegens hen bent opgetreden. Ik zal Mij onder hen bekendmaken, wanneer Ik u oordelen zal.
12 Dan zult u weten dat Ik, de HEERE, al uw beledigingen gehoord heb, die u tegen de bergen van Israël gesproken hebt: Ze zijn verwoest, ons tot voedsel gegeven.
13 U hebt u tegen Mij grootgemaakt met uw mond, en uw woorden tegen Mij overvloedig gemaakt. Ik heb ze Zelf gehoord.
14 Zo zegt de Heere HEERE: Tot blijdschap van heel de aarde zal Ik u tot een woestenij maken.
15 Overeenkomstig uw blijdschap over het erfelijk bezit van het huis van Israël, omdat het verwoest is, zo zal Ik bij u doen. U, Seïrgebergte en heel Edom, zult geheel en al een woestenij worden! Dan zullen zij weten dat Ik de HEERE ben.


Ezechiel 32
15. Als Ik van het land Egypte een woestenij maak,
en het land woest zal worden, ontdaan van al wat het bevat,
als Ik allen die erin wonen, getroffen heb,
dan zullen zij weten dat Ik de HEERE ben.


Ezechiel 25
12 Zo zegt de Heere HEERE: Omdat Edom uit enkel wraakzucht gehandeld heeft tegen het huis van Juda en zij een zware schuld op zich hebben geladen door zich op hen te wreken,
13 daarom, zo zegt de Heere HEERE, zal Ik Mijn hand tegen Edom uitstrekken. Ik zal mens en dier daaruit uitroeien en het toteen puinhoop maken, van Teman af. Tot aan Dedan toe zullen zij door het zwaard vallen.  (Teman tot Dedan = Saudi Arabie tot Jemen, Mekka)
14 Ik zal Mijn wraak op Edom leggen door de hand van Mijn volk Israël. Zij zullen tegen Edom handelen overeenkomstig Mijn toorn en overeenkomstig Mijn grimmigheid. Dan zullen zij Mijn wraak kennen, spreekt de Heere HEERE.
15 Zo zegt de Heere HEERE: Omdat de Filistijnen in wraakzucht handelden en met hartgrondig leedvermaak wraak namen door verderf te zaaien, gedreven door een eeuwige vijandschap,
16 daarom, zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik ga Mijn hand uitstrekken tegen de Filistijnen en zal de Kretenzers uitroeien, en wie overblijft aan de zeekust ombrengen.
17 Ik zal geduchte wraak op hen oefenen, met grimmige straffen. Dan zullen zij weten dat Ik de HEERE ben, wanneer Ik Mijn wraak op hen leg.


Gewoon klipklare taal en slechts een kleine greep uit de vele profetieën.

I

quote:

k durf mijn vingers er niet aan te branden, en traditionele kerken beperken zich hierin tot de grote lijn: Jezus wint. We mogen, mede op grond van deze visioenen in de zin van beloften, er op vertrouwen dát Jezus uiteindelijk overwint. Maar aan iedere nadere vorm van toekomstvoorspelling, dus met allemaal details, zou ik mij niet durven wagen.
Waarom deze profetieën ontkennen? Als Jezus zelf zegt met nadruk aangaande de oude profeten:
Matteus 5
18 Want, voorwaar, Ik zeg u:  Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #40 Gepost op: juni 12, 2012, 08:15:38 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 12 juni 2012 om 17:53:
[...]

Dit ben ik wel weer met je eens, :P
En je zult het ooit ook eens met me zijn over wat ik bedoel aangaande Israel en de Joden. Je weet het alleen nu nog niet.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #41 Gepost op: juni 12, 2012, 08:38:40 pm »

quote:

Baptizo schreef op 12 juni 2012 om 20:15:
[...]


En je zult het ooit ook eens met me zijn over wat ik bedoel aangaande Israel en de Joden. Je weet het alleen nu nog niet.
Dat laat ik dan aan de HEER over. Voor alsnog strookt veel van wat je zegt voor mij niet met wat de Schrift meldt. Maar waar het dat wel doet, zal ik dat ook melden. Ik keer me wellicht soms fel tegen een boodschap, maar niet tegen de persoon erachter. Zoals ik toevallig ook net in een nader topic gebruikte, getriggerd door de voorzet van een ander:

2 Timoteüs 2
23   En verwerp de dwaze en onverstandige strijdvragen, in het besef dat zij conflicten voortbrengen.
24 Een dienstknecht van de Heere moet geen ruzie maken, maar vriendelijk zijn voor allen,  bekwaam om te onderwijzen, eniemand die de kwaden kan verdragen.
25   Hij moet met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten. Misschien geeft God hun eens bekering, zodat zij tot erkenning van de waarheid komen
26 en zij weer mogen ontwaken uit de strik van de duivel, door wie zij levend gevangen waren om zijn wil te doen.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #42 Gepost op: juni 13, 2012, 11:04:23 am »

quote:

itsmetoo schreef op 12 juni 2012 om 20:38:
[...]
25   Hij moet met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten. Misschien geeft God hun eens bekering, zodat zij tot erkenning van de waarheid komen
26 en zij weer mogen ontwaken uit de strik van de duivel, door wie zij levend gevangen waren om zijn wil te doen.[/i]


Laten wij allebei bidden dat als we ergens in misleid zijn God ons bekering gunt ok?
Dat is een gebed wat ik trouwens al regelmatig bid en er is me al best veel zelfmisleiding geopenbaard.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #43 Gepost op: juni 13, 2012, 11:09:33 am »

quote:

Baptizo schreef op 13 juni 2012 om 11:04:
Laten wij allebei bidden dat als we ergens in misleid zijn God ons bekering gunt ok?
Dat is een gebed wat ik trouwens al regelmatig bid en er is me al best veel zelfmisleiding geopenbaard.
Goed om te lezen dat we beiden voor hetzelfde bidden en ervaren  :)
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #44 Gepost op: juni 13, 2012, 12:18:39 pm »
itsmetoo schreef op 13 juni 2012 om 11:09:

naar aanleiding van wat Baptizo schreef:

quote:

naar aanleiding van wat Baptizo schreef op 13 juni 2012 om 11:04:
 Laten wij allebei bidden dat als we ergens in misleid zijn God ons bekering gunt ok?
 Dat is een gebed wat ik trouwens al regelmatig bid en er is me al best veel zelfmisleiding geopenbaard.
Itsemetoo antwoordde:

quote:

Goed om te lezen dat we beiden voor hetzelfde bidden en ervaren


Ik wil me graag aansluiten bij dit advies. We staan allemaal bloot aan dwalingen.
We hebben de leiding van de Here zo hard nodig.

quote:


Psalm 19:13 Wie zou al zijn afdwalingen opmerken?
Reinig mij van verborgen afdwalingen.

en

Psalm 139:
23   Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart,
beproef mij en ken mijn gedachten.
24 Zie of er bij mij een schadelijke weg is
en leid mij op de eeuwige weg.

Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #45 Gepost op: juni 13, 2012, 01:50:48 pm »
Wordt toch eens tijd dat een ieder De onbekende rijkdom van de Bijbel eens gaat lezen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #46 Gepost op: juni 13, 2012, 02:26:40 pm »

quote:


Weet je dat heel zeker?
Hoe bedoel je "veranderen" in dit opzicht?
[Bij Sodom en Gommorra lezen we een verandering van God (dus: wijzigen van besluit), bij Jona, bij het volk Israel meermalen.]
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2012, 02:38:22 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #47 Gepost op: juni 13, 2012, 02:44:55 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 20:31:
[...]


Gelukkig sta ik niet alleen in mijn standpunt,  :)
Misschien omdat ik geen belangen in deze behartig en de kerkleiders wel?

Misschien dat de HEER aan het werk is onder Zijn schaapjes om hen de ogen te laten openen? Opdat steeds meer broeders en zusters beginnen in te zien dat de kerk doctrines lang niet altijd stroken met de letterlijke tekst uit de Schrift.

Als iedere broeder/zuster letterlijk zou nemen wat er in de Schrift staat zonder eigen uitleg en verklaringen, dan zouden we allemaal met de neus in dezelfde richting naar Jezus Christus staan, is mijn mening. Misschien een mooi iets om voor te bidden allemaal hier op het forum? Dat de Heilige Geest ons allen onze ogen, hart en orden zal openen opdat we allemaal de Schrift lezen zoals de Heilige Geest het door vele mensen heeft laten schrijven?
Wat ik lees is dat je zegt: als iedereen de bijbel net zo leest als ik dat doe dan staan alle neuzen dezelfde kant als de mijne. Maar dat is een interpretatie en dat is niet de bedoeling natuurlijk...............
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2012, 02:45:33 pm door Peter68 »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #48 Gepost op: juni 13, 2012, 02:46:24 pm »

quote:

Peter68 schreef op 13 juni 2012 om 14:44:
[...]


Wat ik lees is dat je zegt als iedereen de bijbel net zo leest als ik dat doe dan staan alle neuzen dezelfde kant als de mijne. Maar dat is een interpretatie en dat is niet de bedoeling natuurlijk...............

Keurig samengevat :)
Andere kant: als iedere de bijbel zou lezen zoals in de gereformeerde kerken gebeurt is er ook geen probleem.
Of, zoals in de RKK gebeurt.

Probleem is echter dat die eenheid op deze wereld wel te zoeken maar niet te vinden is zo blijkt wel op dit forum.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2012, 03:12:51 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #49 Gepost op: juni 13, 2012, 03:11:31 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 juni 2012 om 14:26:
[...]

Weet je dat heel zeker?
Hoe bedoel je "veranderen" in dit opzicht?
[Bij Sodom en Gommorra lezen we een verandering van God (dus: wijzigen van besluit), bij Jona, bij het volk Israel meermalen.]


Beste Riemer,

Goed opgemerkt, dat is inderdaad een bijzondere eigenschap van God dat Hij
zich laat verbidden, door smeken laat overhalen, bij gelegenheden waarin
er ruimte is voor bekering en voorbede dus.

Maar ik doelde meer op Zijn opvattingen en handelswijzen waarin die ruimte
er niet is. Je noemt Sodom en Gomorra als voorbeeld en daar ga ik dan even op door.
Zowel in het oude als nieuwe verbond geeft God GEEN ENKELE ruimte voor
homosexualiteit, laat staan verkrachting. De in de Bijbel genoemde zaken waardoor Sodom en Gomorra veroordeeld werden.

Dus ondanks alle sodomieten die tegenwoordig in de 'verlichte' kerken te vinden zijn.... ook 'de God van het nieuwe verbond' vind nog  steeds dat het een gruwel is en zegt heel duidelijk dat ze samen met de andere zondaren om zullen komen. Ze mogen het koninkrijk van God niet binnengaan. God veranderd niet in dit soort zaken. Duidelijk hoe ik het bedoel?

Groet, Jan