Auteur Topic: Jezus de Koning der Joden  (gelezen 22922 keer)

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Gepost op: juni 11, 2012, 12:17:10 pm »

quote:

Baptizo Geplaatst op zondag 10 juni 2012 22:46
....
Maar wat betreft de opmerkingen over 'Jezus de koning van de Joden' en Zijn terugkeer naar het letterlijke Jeruzalem... daarover zeg ik nu alleen: de misleiding van de satan en zijn kinderen gaat veel verder dan je wellicht voor mogelijk houd.
........


Baptizo, we moeten allemaal oppassen voor misleiding. Want dwalingen, wie bemerkt ze... zegt Psalm 19. Hoe zie jij dat dan? Ook ik ben bang voor een stellige uitleg van wat er in de toekomst gaat gebeuren. Ook in de bijbel hadden gelovigen daarvan vaak een verkeerde invulling. Daarom moeten we biddend de bijbel lezen, maar ook God geloven op zijn Woord.

Ik vind in de bijbel heel veel aanwijzingen over het koningschap van Jezus. Hij is zelfs veroordeeld om dat koningschap, en boven zijn hoofd aan het kruis hing - tegen de zin van de Joodse leidslieden - het predikaat: "Koning der Joden".

Ik zal even wat handvaten vanuit de bijbel aangeven:

De geboorte van Jezus werd door de engel Gabriël aan Maria aangekondigd met woorden:

quote:


31 En zie, u zult zwanger worden en een Zoon baren en u zult Hem de naam Jezus geven.
32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven,
33 en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen.


Nathanaël waarvan Jezus zegt dat hij een man is waarin geen bedrog is, zei bij zijn aanstelling:

quote:

Joh.1:50 Nathanaël antwoordde en zei tegen Hem: Rabbi, U bent de Zoon van God, U bent de Koning van Israël.


In Handelingen 2 refereert Petrus aan het eeuwig koningschap van het huis van David.
De Here zit aan de rechterhand totdat de vijanden een voetbank voor de voeten zullen zijn. Dan zal de eeuwige troon van David hersteld worden.

quote:


34 David is immers niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand,
35 totdat Ik Uw vijanden neergelegd zal hebben als een voetbank voor Uw voeten.
36 Laat dan heel het huis van Israël zeker weten dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die u gekruisigd hebt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2012, 01:18:35 pm »
Ik zou er deze aan willen toevoegen, in Handelingen 1

6 Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem:  Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?
7 En Hij zei tegen hen:  Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft,

Jezus ontkende niet dat Hij wederkomt om het Koninkrijk van Israël te herstellen, Hij gaf slechts aan dat de tijd onbekend is. Vaak is datgene dat niet gezegd wordt juist belangrijk.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2012, 05:04:48 pm »
Beste beide heren (heren toch?),

Het probleem is vaak niet wat wij niet weten. Maar het probleem is vaak wat wij wel weten maar niet waar is. Wat wij denken te weten maar niet klopt.

Voor de duidelijkheid: wat ik vind is gelijk aan jullie als we zeggen dat Jezus de koning van koningen is en de koning van Israël en dat Hij zeker snel terugkomt om over de volkeren te hoeden met een ijzeren staf.

Als het gaat over een paar basis begrippen verschillen we echter van mening en daarom hebben we het uiteindelijk over iets anders in de praktijk.  Om het praktisch te maken wil ik niet gaan speculeren over diverse toekomst uitleggingen maar alleen ingaan op een paar essentiele termen. Woorden en hun betekenis, kan je hele beeld op de wereld en diverse geloofszaken veranderen. Dus als jullie willen moet je het volgende artikel maar eens lezen en bedenken of het Bijbels is en of je dan je eigen opvattingen wellicht moet aanpassen. Kan even slikken zijn en de meeste mensen verslikken zich in deze materie omdat het nu eenmaal niet overeenkomt met wat ze al geloven. Lees ze: Jezus geen Jood

Mvgr, Jan


PS: en inderdaad is het heel belangrijk wat er niet gezegd wordt maar uit de context dus wel waar blijkt te zijn!
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 05:12:37 pm door Baptizo »

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2012, 05:18:54 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 17:04:
Beste beide heren (heren toch?),
...

(off-topic)
Nee. Niet iedereen heeft het ingevuld, maar deze beide forummers wel.
Adinomis v
itsmetoo m

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2012, 05:51:47 pm »
Baptizo, ik heb de link vluchtig doorgelezen. Nataniël wordt daar geciteerd, waarvan ik juist citeerde dat hij erkende dat Jezus de Koning van Israël was.
dat wordt er dan niet bij gezegd.  Hij was zelfs - volgens Jezus - een man zonder bedrog. Jezus komt uit de stam Juda, waarvan het woord "Joden" is afgeleid. Hij is de Leeuw van Juda. De bijbel staat vol met aanwijzingen. Ik word verdrietig om dit allemaal te lezen. Het klopt niet. Jammer Baptizo.....

Het ergste vind ik nog dat Jezus daar staat afgebeeld met een pistool in zijn hand.

Dat betekent voor mij al dat ik me hierin niet ga verdiepen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #5 Gepost op: juni 11, 2012, 06:03:53 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 17:04:
Beste beide heren (heren toch?),

Het probleem is vaak niet wat wij niet weten. Maar het probleem is vaak wat wij wel weten maar niet waar is. Wat wij denken te weten maar niet klopt.
Sorry Jan, maar ik krijg bij het lezen dit beeld op mijn netvlies.
http://arendvandijk.files.wordpress.com/2010/12/een-wolf-in-schaapskeren.jpg?w=300&h=204

citaat:
Dus toen Pilatus Hem vroeg: ‘Bent u de koning van de Judeeërs?’ antwoordde Hij: ‘U zegt het.’
Jezus zei niet instemmend: “Ja ik ben de koning der Judeeërs”, maar Hij zei: “het zijn jouw woorden, niet de mijne'.

--> Dit is onzin, als iemand zegt U zegt het, dan is dat bevestigend en niet ontkennend ! Waar jij op doelt is wanneer iemand zegt, het zijn uw woorden.

Verder had Jezus niets tegen het Jodendom, maar alles tegen schijnheilige "leiders" die de Woorden van Zijn Vader naar hun eigen hand zetten uit eigen gewin, gelijk in het door jou aangedragen stuk gebeurd.

Het zou een stuk kunnen zijn van Sabeel, erg gevaarlijk !
Sabeel komt niet op voor bekeerde islamieten, maar wil alleen israel zwart maken !
http://www.refdag.nl/opin...ijnse_christenen_1_588126

Regering wil verbod op Israël bassin en dus Sabeel
http://boinnk.nl/blog/tag/sabeel-nederland/
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 06:05:08 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #6 Gepost op: juni 11, 2012, 07:52:09 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 18:03:
[...]

citaat:
Dus toen Pilatus Hem vroeg: ‘Bent u de koning van de Judeeërs?’ antwoordde Hij: ‘U zegt het.’
Jezus zei niet instemmend: “Ja ik ben de koning der Judeeërs”, maar Hij zei: “het zijn jouw woorden, niet de mijne'.

--> Dit is onzin, als iemand zegt U zegt het, dan is dat bevestigend en niet ontkennend ! Waar jij op doelt is wanneer iemand zegt, het zijn uw woorden.

Ik weet niet waar je het citaat vandaan haalt, maar over het bedoelde vers (Mattheüs 27:11) zou ik weleens van iemand die Grieks kent een uitleg willen zien. Ik vind het twijfelachtig of het als een gewoon bevestigen bedoeld is.
Hier even een voorbeeld zoals het vers wordt gegeven in een Engelse vertaling:
Contemporary English Version, 1999
11 Jesus was brought before Pilate the governor, who asked him, “Are you the king of the Jews?”
“Those are your words!” Jesus answered.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 08:29:14 pm door Trajecto »

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #7 Gepost op: juni 11, 2012, 08:04:28 pm »
@Adinomis,

Wel ten eerste dwingt niemand je om het te lezen he. Maar als je het wel doet raad ik je aan om het dan ook goed te lezen. Want er wordt zeker niet ontkend dat Jezus de koning van Israel is.

En je schrikt van dat plaatje? Dat is geloof ik ook juist het doel ervan. Misschien is 'jouw Jezus beeld' ook niet helemaal zuiver Bijbels? Zou dat kunnen? Misschien mijn beeld van Jezus ook niet? Toch weet ik zo uit het hoofd wel een paar tekstpassages die ik voor je zou kunnen opzoeken waar Jezus woedend met een zweep mensen aan het wegslaan is uit de tempel. En ook zijn er heftige teksten te vinden over het oordeel wanneer Hij komt op deze aarde om de goddelozen te straffen met al zijn engelen en er is ook nog zo'n tekst waarin Hij zichzelf vergelijkt met een heerser die beveelt om Zijn vijanden voor zijn voeten te slachten...

Tja, niet puur emotineel reageren raad ik je aan.


@Itsmetoo

Die uitleg v.d. woorden van Pilatus zou inderdaad ook nog kunnen. Maar euh... dan struikel je wel over een bijzaak hoor. Maar toch, Jezus zei nergens: ik ben de koning van de Joden. Wel zei Hij dat hij de messias van Israel was. Punt is dus dat Israel niet gelijk staat aan het Jodendom. Een Jood is iets anders dan een Israeliet en dat is niet een onzinnig goochelen met woorden maar van essentieel belang om Gods woord juist te kunnen uitleggen en toepassen.

Verder was Jezus fel tegen het Jodendom, Jodendom is nl. synoniem met die schijnheilige rabbis waar jij het over hebt. Jodendom of talmoed leer is heel iets anders dan de zuivere godsdienst waarin de God van Israel centraal staat. En zoals we weten is de God van Israel geopenbaard in Jezus Christus.

Verder weet ik niet wie Sabeel is en dat boeit me ook helemaal niets eigenlijk.

Maar nog bedankt voor de insinuatie met die wolf in schaapskleren joh!


@allebei

Ik ben zeer onder de indruk van jullie gedegen oordelen na een grondig onderzoek van wat er geschreven staat. Gelukkig dat er nog Christenen zijn die wel voorzichtig en weloverwogen oordelen!

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #8 Gepost op: juni 11, 2012, 08:11:06 pm »

quote:

Trajecto schreef op 11 juni 2012 om 19:52:
[...]

Ik weet niet waar je het citaat vandaan haalt, maar over het bedoelde vers (Mattheüs 24:11) zou ik weleens van iemand die Grieks kent een uitleg willen zien. Ik vind het twijfelachtig of het als een gewoon bevestigen bedoeld is.
Hier even een voorbeeld zoals het vers wordt gegeven in een Engelse vertaling:
Contemporary English Version, 1999
11 Jesus was brought before Pilate the governor, who asked him, “Are you the king of the Jews?”
“Those are your words!” Jesus answered.


Ja wat de precieze uitleg ook is (de interpretatie hangt van de vertaler af he), Jezus was en is de koning van geheel Israel.
En Israel is meer dan een groep Judeeers destijds die de wetten van Zijn
Vader keer op keer krachteloos hadden gemaakt met al hun toevoegingen. En dat is precies wat het Jodendom is en doet: commentaren op commentaren. Geen zuivere zaak, toen niet en nu nog steeds niet.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #9 Gepost op: juni 11, 2012, 08:13:24 pm »

quote:

Trajecto schreef op 11 juni 2012 om 19:52:
Ik weet niet waar je het citaat vandaan haalt,
Dat stond in het document waar welke Jan postte, het staat in Marcus 15:2
De gebruikelijke vertalingen zeggen er U zegt het, zie http://www.biblija.net/bi...&id35=1&id7=1&l=nl&set=10

quote:

maar over het bedoelde vers (Mattheüs 24:11)
Mogelijk haal je nu iets door elkaar?
11   En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden.
Daar ging mijn plaatje over  ;)

quote:

zou ik weleens van iemand die Grieks kent een uitleg willen zien. Ik vind het twijfelachtig of het als een gewoon bevestigen bedoeld is.
Hier even een voorbeeld zoals het vers wordt gegeven in een Engelse vertaling:
Contemporary English Version, 1999
11 Jesus was brought before Pilate the governor, who asked him, “Are you the king of the Jews?”
“Those are your words!” Jesus answered.

Met alle respect als we lang genoeg zoeken zullen we inderdaad wel ergens een vertaling vinden, welke het ondersteud.

Ik zie het als een gevaarlijke poging om antisemitische Sabeel ideeën binnen het christendom toe te laten. Gevaarlijk dus.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2012, 08:24:26 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 20:04:
@Itsmetoo

Die uitleg v.d. woorden van Pilatus zou inderdaad ook nog kunnen. Maar euh... dan struikel je wel over een bijzaak hoor. Maar toch, Jezus zei nergens: ik ben de koning van de Joden. Wel zei Hij dat hij de messias van Israel was. Punt is dus dat Israel niet gelijk staat aan het Jodendom. Een Jood is iets anders dan een Israeliet en dat is niet een onzinnig goochelen met woorden maar van essentieel belang om Gods woord juist te kunnen uitleggen en toepassen.

Je geeft zelf al aan dat je onzinnig aan het goochelen bent met woorden, Jan. Dat is precies wat je aan het doen bent.

quote:

Verder was Jezus fel tegen het Jodendom, Jodendom is nl. synoniem met die schijnheilige rabbis waar jij het over hebt.

Dat kwam puur door de macht die de religieuze leiders hebben, dezelfde fouten maken vele kerkgenootschappen nu weer. Waarschijnlijk denkt Jezus daarover hetzelfde. Jezus had niets tegen het Jodendom, wel tegen het verkeerd onderwijzen van het Jodendom door religieuze leides, dat in bepaalde kerken weer gebeurd.

quote:

Verder weet ik niet wie Sabeel is en dat boeit me ook helemaal niets eigenlijk.

Ik kan het tegendeel nog niet bewijzen, maar als je het verhaal ondersteund dat je gepost hebt, dan zal jij je er zeker thuisvoelen denk ik.

quote:

Maar nog bedankt voor de insinuatie met die wolf in schaapskleren joh!

Graag gedaan Jan!
Maar voor de duidelijkheid, het plaatje heeft betrekking op je artikel, (nog) niet op jou. Ik houd je nu wel met argusogen in de gaten uiteraard, maar ik kan (nog) niet na 1 gebeurtenis jou persoonlijk als een wolf in schaapskleren aanwijzen. Het is bedoeld richting je artikel, het begint veelbelovend om dan ineens een wending te geven, typerend voor valse leer zeg maar.


quote:

@allebei

Ik ben zeer onder de indruk van jullie gedegen oordelen na een grondig onderzoek van wat er geschreven staat. Gelukkig dat er nog Christenen zijn die wel voorzichtig en weloverwogen oordelen!


Adinomis heeft helemaal niet geoordeeld, maar je aangeleverde resoluut en zeer wijs verwezen naar de prullenmand.
Ik heb jou niet geoordeeld, maar wel je aangeleverde Sabeel-achtige productie.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #11 Gepost op: juni 11, 2012, 08:36:48 pm »
Sorry foutje
Waar ik Mattheüs 24:11 zei moet het 27:11 zijn. (ik heb het inmiddels gecorrigeerd in mijn post maar in de quote daarvan kan ik het niet verbeteren.)

Oké, ja ook in Marcus 15 staat
2 En Pilatus vroeg Hem: U bent de Koning van de Joden? En Hij antwoordde hem en zei: U zegt het.

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #12 Gepost op: juni 11, 2012, 08:40:26 pm »
@Itsmetoo,

Misschien eens goed voor jou om je eerst wat meer te verdiepen in het talmoedisme. Dat is nl. de essentie van het Jodendom. En dat is 100% tegenovergesteld aan de leer van Jezus en de leer van Zijn Vader. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Verder ben ik het geheel eens met de artikelen waarnaar ik link. Of het nu over dopen gaat of over Israel. Dus als je dat artikel als valse leer ziet mag je gerust mij ook als een valse leraar bestempelen.

En ik goochel dus NIET met woorden. Ik probeer je alleen duidelijk te maken hoeveel er af hangt van een juist woordbegrip. Maar ik ga hier niet eindeloos over door als je op deze manier communiceert tegen mij. Dan is het absoluut niet opbouwend voor jou niet en voor mij ook niet.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #13 Gepost op: juni 11, 2012, 08:41:24 pm »

quote:

Trajecto schreef op 11 juni 2012 om 20:36:
Sorry foutje
Waar ik Mattheüs 24:11 zei moet het 27:11 zijn. (ik heb het inmiddels gecorrigeerd in mijn post maar in de quote daarvan kan ik het niet verbeteren.)

Oké, ja ook in Marcus 15 staat
2 En Pilatus vroeg Hem: U bent de Koning van de Joden? En Hij antwoordde hem en zei: U zegt het.


Oke kan gebeuren.

Ook voor deze vers geldt dat alle gebruikelijke vertalingen spreken over u zegt het.

http://www.biblija.net/bi...&id35=1&id7=1&l=nl&set=10

Daar komt bij !
In de Schrift wordt meermalen over Jezus gesproken als Koning der Joden en van Israël, maar nergens wordt Jezus als koning van de kerk genoemd.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #14 Gepost op: juni 11, 2012, 08:45:39 pm »
In het Grieks staat er simpelweg: σὺ λέγεις, "u zegt het".

Of dit een volmondig beamen is, of meer een afwimpeling, kan niet worden bepaald op grond van de grammaticale betekenis. Een vergelijking moet worden gemaakt met soortgelijke antwoorden in andere teksten (Grieks, wellicht Aramees) om te zien hoe ze bedoeld zijn.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #15 Gepost op: juni 11, 2012, 08:50:00 pm »

quote:

Trajecto schreef op 11 juni 2012 om 19:52:
[...]

Ik weet niet waar je het citaat vandaan haalt, maar over het bedoelde vers (Mattheüs 27:11) zou ik weleens van iemand die Grieks kent een uitleg willen zien. Ik vind het twijfelachtig of het als een gewoon bevestigen bedoeld is.
Hier even een voorbeeld zoals het vers wordt gegeven in een Engelse vertaling:
Contemporary English Version, 1999
11 Jesus was brought before Pilate the governor, who asked him, “Are you the king of the Jews?”
“Those are your words!” Jesus answered.
http://img407.imageshack.us/img407/971/6a058561a4c1b461d58ec25.jpg


Dezelfde woorden van Jezus komen voor in Math. 26:64: (ook hetzelfde in het Grieks)

quote:


63 Maar Jezus bleef zwijgen. En de hogepriester zeide tot Hem: Ik bezweer U bij de levende God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God.
64 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels.


Je kunt dus niet zeggen dat Jezus zich hier niet iets in de mond wilde laten leggen.

Het sluitende bewijs is wat de leidslieden later tegen Pilatus zeiden over het opschrift aan het kruis:

quote:

Joh.19:20 Dit opschrift dan lazen vele der Joden, want de plaats, waar Jezus gekruisigd werd, was dicht bij de stad, en het was geschreven in het Hebreeuws, in het Latijn en in het Grieks. 21 De overpriesters der Joden dan zeiden tot Pilatus: Schrijf niet: De Koning der Joden, maar dat Hij gezegd heeft: Ik ben de Koning der Joden. 22 Pilatus antwoordde: Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 08:51:11 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #16 Gepost op: juni 11, 2012, 08:56:01 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 20:40:
@Itsmetoo,

Misschien eens goed voor jou om je eerst wat meer te verdiepen in het talmoedisme. Dat is nl. de essentie van het Jodendom. En dat is 100% tegenovergesteld aan de leer van Jezus en de leer van Zijn Vader. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

En de Thora?

quote:

Verder ben ik het geheel eens met de artikelen waarnaar ik link. Of het nu over dopen gaat of over Israel. Dus als je dat artikel als valse leer ziet mag je gerust mij ook als een valse leraar bestempelen.
Ik beoordeel alleen werken als vals, geen personen, dat is niet aan mij. Degene die de valse werken brengt mag zelf conclusies trekken. Misschien is iemand slechts verdwaald zonder bewuste kwade intenties immers.

quote:

En ik goochel dus NIET met woorden. Ik probeer je alleen duidelijk te maken hoeveel er af hangt van een juist woordbegrip. Maar ik ga hier niet eindeloos over door als je op deze manier communiceert tegen mij. Dan is het absoluut niet opbouwend voor jou niet en voor mij ook niet.

Het spijt me voor je jan, maar ik vind het stuk dat je nu gebracht hebt werkelijk gevaarlijk ! Ik herken deze Sabeel leer namelijk.

- Waarom zou de HEER Zich hebben laten offeren in Israël, Jeruzalem?
- Waarom zou de hele grote verdrukking om Israël, Jeruzalem draaien?
- Waarom zou Jezus `wederkomst in Israël, Jeruzalem zijn?
- Waarom zou Jezus het 1000 jarige vredesrijk vanuit Israël, Jeruzalem regeren?
- Waarom zou in het hemelse paradijs de poorten genoemd zijn na 12 namen van discipelen EN OOK de 12 stammen van Israël?

De HEER roept op om anders met onze oudste broeder Israël om te gaan dan hen de Belofte proberen weg te nemen, namelijk zo:
Jesaja 40
1 Troost, troost Mijn volk,
zal uw God zeggen,

2 spreek naar het hart van Jeruzalem
en roep haar toe
dat haar strijd vervuld is,
dat haar ongerechtigheid verzoend is,
dat zij uit de hand van de HEERE het dubbele ontvangen heeft
voor al haar zonden.


Wie anders op aarde kan onze oudere broeder troost brengen, als zijzelf het niet kunnen?
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #17 Gepost op: juni 11, 2012, 08:58:49 pm »

quote:

quote:

Joh.19:20 Dit opschrift dan lazen vele der Joden, want de plaats, waar Jezus gekruisigd werd, was dicht bij de stad, en het was geschreven in het Hebreeuws, in het Latijn en in het Grieks. 21 De overpriesters der Joden dan zeiden tot Pilatus: Schrijf niet: De Koning der Joden, maar dat Hij gezegd heeft: Ik ben de Koning der Joden. 22 Pilatus antwoordde: Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven.
Inderdaad Adinomis, satan trachtte dit nog te laten wijzigen, maar de HEER had al bepaald dat de Waarheid op het bord zou komen te staan, want Zijn Wil geschiedde.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 08:59:16 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #18 Gepost op: juni 11, 2012, 09:06:55 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 20:41:

Daar komt bij !
In de Schrift wordt meermalen over Jezus gesproken als Koning der Joden en van Israël, maar nergens wordt Jezus als koning van de kerk genoemd.


Wie is er bezig met onzuivere leer dan?

In de Bijbel staat de term "Koning van de Judeeërs" en daar is van
 gemaakt koning van de Joden in de latere vertalingen... en daar associeert men dan de hedendaagse talmoedisten mee. Alsof dat hetzelfde is. En zoals een aantal Joodse bronnen zelf al aangeven: de mensen die zich tegenwoordig Jood noemen stammen vaak geeneens af van Jakob/Israel. Maar het zijn vaak mensen wiens voorouders zich tot het Jodendom bekeerd hebben.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #19 Gepost op: juni 11, 2012, 09:07:29 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 20:58:
[...]


[...]

Inderdaad Adinomis, satan trachtte dit nog te laten wijzigen, maar de HEER had al bepaald dat de Waarheid op het bord zou komen te staan, want Zijn Wil geschiedde.
Ik wil juist ook benadrukken dat uit dit vers blijkt dat zowel de Joden als Pilatus zelf gehoord hebben dat Jezus zich Koning der Joden noemde. Dat werd meteen zijn veroordeling. In die veroordeling moeten we niet meegaan. En ja, die veroordeling prijkte als waarheid boven het kruis.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #20 Gepost op: juni 11, 2012, 09:21:33 pm »
Het was voor Jezus levensgevaarlijk om zich de Zoon van God te noemen en de messias en de koning van Israel. Toen Hij dat wel deed toen Hij voor de hoge raad stond.... was het voldoende om Hem te kruisigen in hun ogen een geldige aanklacht dus.

Wat zei Jezus zelf?

"63   Maar Jezus zweeg. En de hogepriester antwoordde Hem: Ik bezweer U bij de levende God, dat U ons zegt of U de Christus bent, de Zoon van God.
64 Jezus zei tegen hem: U hebt het gezegd. Maar Ik zeg u: Van nu aan zult u de Zoon des mensen zien zitten aan de rechterhand van de kracht van God en zien komen op de wolken van de hemel.
65 Toen scheurde de hogepriester zijn kleren en zei: Hij heeft God gelasterd. Waarom hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt u Zijn godslastering gehoord.
66 Wat denkt u? En zij antwoordden en zeiden: Hij is schuldig en verdient de dood. "
(Mat. 26)

( vers 64: Als dit hetzelfde woordgebruik is in de grondtekst als in de situatie voor Pilatus, dan is het inderdaad bevestigend bedoeld.)

Waarschijnlijk was jezelf uitroepen tot koning v.d. Judeeers net zo gevaarlijk als van jezelf zeggen dat je de messias bent.
Immers dan ging je tegen de keizer in.  Toch lees ik in de Bijbel dat Jezus breder kijkt dan alleen Judea. Sterker nog Hij predikt het meeste in Galilea en Hij zegt dat Hij kwam voor de verloren schapen van het huis Israels.

"24 Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls. " (Mat. 15)

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #21 Gepost op: juni 11, 2012, 09:33:20 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 juni 2012 om 21:07:
[...]


Ik wil juist ook benadrukken dat uit dit vers blijkt dat zowel de Joden als Pilatus zelf gehoord hebben dat Jezus zich Koning der Joden noemde. Dat werd meteen zijn veroordeling. In die veroordeling moeten we niet meegaan. En ja, die veroordeling prijkte als waarheid boven het kruis.


Dat is een mogelijkheid ja. Maar dat lees je nergens direct.  Anderen beweren dat JEzus dit gezegd heeft. Maar wat belangrijker is: Hij is de koning van Israel en als je dan vraagt: ben je de koning van de Benjamieten of van de Danieten? ja dan is Jezus daar ook koning over ja. Maar claimde Jezus de levieten of de judeeers als zijn volk?
Nein, nee, nada. Hij kwam voor Zijn volk Israel! En daar horen ook
echte Judeeers bij ja. Netzoals daar Levieten en Zebulonieten bij horen en wat er zoal aan stammen van israel bestaat.

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #22 Gepost op: juni 11, 2012, 09:57:07 pm »

quote:

De Thora is krachteloos gemaakt door de talmoed rotzooi in het Jodendom. Christenen behoren de Thora te bestuderen net zoals de rest van de Bijbel.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #23 Gepost op: juni 11, 2012, 10:13:02 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 21:06:
Wie is er bezig met onzuivere leer dan?

In de Bijbel staat de term "Koning van de Judeeërs" en daar is van
 gemaakt koning van de Joden in de latere vertalingen... en daar associeert men dan de hedendaagse talmoedisten mee. Alsof dat hetzelfde is. En zoals een aantal Joodse bronnen zelf al aangeven: de mensen die zich tegenwoordig Jood noemen stammen vaak geeneens af van Jakob/Israel. Maar het zijn vaak mensen wiens voorouders zich tot het Jodendom bekeerd hebben.
De Schrift is duidelijk over dat niet allen in Israël Joden zijn, maar alleen de afstammelingen van Abraham, Isaac en Jacob. De HEER weet wel wie dat zijn. Het is niet aan ons daarover te oordelen.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #24 Gepost op: juni 11, 2012, 10:17:21 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 21:33:
[...]


Dat is een mogelijkheid ja. Maar dat lees je nergens direct.  Anderen beweren dat JEzus dit gezegd heeft. Maar wat belangrijker is: Hij is de koning van Israel en als je dan vraagt: ben je de koning van de Benjamieten of van de Danieten? ja dan is Jezus daar ook koning over ja. Maar claimde Jezus de levieten of de judeeers als zijn volk?
Nein, nee, nada. Hij kwam voor Zijn volk Israel! En daar horen ook
echte Judeeers bij ja. Netzoals daar Levieten en Zebulonieten bij horen en wat er zoal aan stammen van israel bestaat.
De tegenwoordige Joden dus, klopt het toch weer.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #25 Gepost op: juni 11, 2012, 10:17:34 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 21:21:

Waarschijnlijk was jezelf uitroepen tot koning v.d. Judeeers net zo gevaarlijk als van jezelf zeggen dat je de messias bent.
Immers dan ging je tegen de keizer in.  Toch lees ik in de Bijbel dat Jezus breder kijkt dan alleen Judea. Sterker nog Hij predikt het meeste in Galilea en Hij zegt dat Hij kwam voor de verloren schapen van het huis Israels.

"24 Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls. " (Mat. 15)


Dat geloof ik ook hoor! Jezus was echt gekomen tot de verloren schapen van het huis van Israël.
Er waren twee "huizen": het huis van Israël, dat ook wel Efraïm genoemd werd en het huis van Juda. In Jeremia 3 lees je dat het huis van Israël het verbond heeft verbroken. Maar daarin lees je ook dat God zich graag weer over hen wil ontfermen als ze zich bekeren.
God gaat wel verder met het huis van Juda. Niet dat zij zo gehoorzaam waren, integendeel. Maar uit dit geslacht moest Jezus worden geboren.
In Hosea 1:7 staat: Doch over het huis van Juda zal Ik mij ontfermen, en hen verlossen als de HERE, hun God.

God heeft er verdriet van dat Efraïm afvallig is geworden en daarom gaat Jezus de verlorenen opzoeken in Galilea, want Efraïm woonde in het Noorden. Maar Jezus werd volgens de profetie in Bethlehem geboren, de stad van David, uit het geslacht van Juda.

Maar het komt goed. De belofte uit Hosea 1:

quote:

Eens echter zullen de kinderen Israëls talrijk wezen als het zand der zee, dat niet te meten of te tellen is. En ter plaatse waar tot hen gezegd wordt: Gij zijt mijn volk niet – zullen zij genoemd worden kinderen van de levende God. 11 Dan zullen de kinderen van Juda en de kinderen van Israël zich bijeenscharen, één hoofd over zich stellen, en optrekken uit het land; want groot zal de dag van Jizreël zijn.

Dat hoofd zal Jezus zijn "de Koning der Joden". Wat mij betreft zou je ook de "Koning der Judeeërs" kunnen zeggen. Het heil is uit de Joden.

Er moet geen aversie tegen de term Joden bestaan. Dat doet teveel denken aan Haman, de Jodenhater. Israël is Gods oogappel.

quote:

Zach. 2:8b 8 Want, zo zegt de HERE der heerscharen, wiens heerlijkheid mij gezonden heeft, aangaande de volken die u uitgeplunderd hebben – want wie u aanraakt, raakt zijn oogappel aan
Je hebt gelijk dat alle 12 stammen eigenlijk niet Joden genoemd kunnen worden. Maar dat is in het spraakgebruik wel zo ontstaan. Net zo als hier in Nederland het vanouds niet allemaal Hollanders waren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #26 Gepost op: juni 12, 2012, 12:10:20 am »
Aan het feit dat de wereld Israël en de Joden steeds meer laat stikken waardoor het steeds verder in een isolement wegzakt, toont heel veel eindtijd tekenen, de Grote Verdrukking immers zal om Israël gaan, het Beloofde land.

Aan de andere kant zien we dat de HEER Israël blijft beschermen, het zegent en wonderen doet, zoals het nu het hard nodig is te voorzien van gas, olie en goud. Onlangs zijn nog weer meer olie en gasbronnen gevonden. Prijs de HEER !

http://israeltoday.nl/hea...-voor-de-israelische-kust

http://israeltoday.nl/hea...elijk-in-zuidelijk-israel

http://israeltoday.nl/hea...voor-de-kust-van-tel-aviv
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #27 Gepost op: juni 12, 2012, 10:38:35 am »

quote:

Adinomis schreef op 11 juni 2012 om 22:17:
[...]
Je hebt gelijk dat alle 12 stammen eigenlijk niet Joden genoemd kunnen worden. Maar dat is in het spraakgebruik wel zo ontstaan. Net zo als hier in Nederland het vanouds niet allemaal Hollanders waren.


Hallo Adinomis,

Ik ben blij dat je afweet van de geschiedenis van de beide koningshuizen van Israel. En je laatste opmerking die ik hier quote vind ik heel belangrijk.

Denk eens aan het volgende: alle mensen in Nederland die afstammen van dezelfde voorouders hebben 200 jaar geleden 100 miljard euro gekregen d.mv. een belofte! (ik weet het is een vreemde vergelijking, maar klopt het inhoudelijk wel?)

Die grote rijkdom is hen belooft voor in de toekomst.En er zijn wel diverse bepalingen opgenomen in de wilsbeschikking van de rijke heerser die ze dit geld belooft heeft.

Maar wat gebeurd er nu? Het merendeel van de mensen wordt in een oorlog gevangen genomen en in andere landen geplaatst Ook worden er buitenlanders geplaatst in hun voormalige woonplaatsen, Negers en Marrokanen en Chinezen en na 100 jaar willen die mensen die gehoord hebben van de belofte aanspraak maken op die 100 miljard euros!

Is er toch een klein probleem nietwaar? Immers het geld was niet voor hen bedoeld. Dat wil niet zeggen dat ze helemaal niets van de rijke heerser zouden kunnen krijgen overigens.
Zij wonen nu al geruime tijd in Nederland en hebben zelfs een gedeelte van de cultuur overgenomen en ze spreken Nederlands. Ben ik nu fel tegen Negers en andere mensen die geen oorspronkelijke Nederlanders zijn dus getypeerd door ras en Godsdienst? Of gaat het gaat mij alleen om een zuivere uitleg zodat duidelijk is aan wie de 100 miljard euro toekomt?

En Judeeer kan wel een Israeliet zijn als het een echte Judeeer is nl. een afstammeling van Jakob/Israel. Maar zelfs dan moet er nog een besnijdenis van het hart hebben plaatsgevonden aangezien niemand gered wordt (en de belofte erft) door zijn bloedlijn alleen. Als er in het testament staat dat het erfdeel alleen verkregen kan worden door gehoorzaam te zijn aan de wil v.d. Vader... en zo niet dan erft het kind niet...
Dan zijn dus 2 factoren van belang: men moet EN een echt kind zijn via de bloedlijn EN men moet de wil v.d. Vader doen.

Bovendien heeft de Vader de erfenis bedoeld voor ALLE kinderen en niet voor 1 of 2 van de 12 (of 13) kinderen. Die kinderen kunnen wel ver van hun oorspronkelijke woonplaats verdreven zijn omdat ze gezondigd hadden tegen hun God, maar dat is nu juist het mooie van een goede Herder die komt om het verlorene te zoeken. De verloren/verdwaalde schapen van het huis van Israel

Groet, Jan

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #28 Gepost op: juni 12, 2012, 10:53:58 am »

quote:

itsmetoo schreef op 12 juni 2012 om 00:10:
Aan het feit dat de wereld Israël en de Joden steeds meer laat stikken waardoor het steeds verder in een isolement wegzakt, toont heel veel eindtijd tekenen, de Grote Verdrukking immers zal om Israël gaan, het Beloofde land.


Als ik een pro Joods blad/site lees dan is het vaak zo dat de Joden helemaal niets verkeerds doen. Als ik reguliere krant lees dan is het al vaker een genuanceerder verhaal waarbij ook nog wel eens een anti-Joods geluid te horen valt.
En zou ik naar een anti-Joodse site gaan, Palestijnen of neo-nazis o.i.d. dan kunnen de Joden helemaal nooit iets goeds doen...

Wel, ik probeer te zien wat er nu echt aan de hand is. In de Bijbel lees ik dat het volk Israel (incl. Judeeers) keer op keer van God afdwaalt en daarvoor heftig gestraft wordt. Ik lees dus dat zij niet alleen maar goed doen en dat God ze juist overgeeft aan hun vijanden als zij maar grof blijven zondigen. Toch belooft God redding voor Zijn volk.
Maar het is wel een restant, een overblijfsel wat gered zal worden. Die teksten ken je wel toch?

Dus pas op met het verdedigen van 'geheel Israel' en 'alle Joden'. Uiteindelijk gaat het erom of iemand echt de God v.d. Bijbel wil gehoorzamen. En aan wie veel gegeven is wordt veel gevraagd.

Misschien eens goed om wat meer 'de andere kant' te onderzoeken als het gaat om de invloed van Joden in deze wereld? Misschien zijn zij wel machtiger dan jij denkt? Zou toch goed nieuws voor jou moeten zijn nietwaar? Neem nu de Joodse invloed in de politiek v.d. Verenigde Staten waardoor zij o.a. grote financiele hulp ontvangen, of het Joodse monopolie in het internationale bankwezen.
Of zijn dat maar 'anti-Joodse verzinsels'? Oordeel rechtvaardig!

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #29 Gepost op: juni 12, 2012, 12:36:13 pm »
Tja, wellicht moet het evangelie totaal anders worden begrepen.

Zo is bekend dat Barabbas in sommige oude manuscripten vermeld wordt
met zijn volledige naam, namelijk Jezus Barabbas!
Nu betekent Jezus ---> redder  en Barabbas ---> zoon van de vader

Voor Pilatus staan zodoende Jezus Christus en Jezus Barabbas , en 1 van de twee moet worden 'vrijgelaten' ( lees: los-gelaten )

Nu is Jezus Christus ' de zoon van de goddelijke Vader ' en Jezus Barabbas zoals gezegd ' zoon van de menselijke vader ' . Als je dit naar de geestelijke betekenis om gaat zetten, dan krijg je de keuze die een mens moet maken tussen het loslaten van het lagere zelf (Barabbas) of het hogere zelf (Christus).

' Het volk ' in het verhaal rondom Pilatus zegt dan: " Barabbas vrij " .
Laat het lagere zelf los. Neem zodoende het hogere zelf aan.
Wees als mens niet je afgescheidde beperkte ego-zelf , maar maak jezelf daarvan los en wees je met alles verbonden universele zelf.

Zo kun je deze passage uit het evangelie ook begrijpen. Het is maar net in hoeverre je inzicht denkt te hebben in de aard van een boek zoals de bijbel. Is het geschreven met het oog op letterlijke gebeurtenissen of met het oog op geestelijke wijsheid? Is het evangelie echt gericht op alleen de grootsheid van Jezus of staat hij symbool voor de mogelijkheden van alle mensen?

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #30 Gepost op: juni 12, 2012, 07:17:40 pm »

quote:

Baptizo schreef op 12 juni 2012 om 10:53:

Als ik een pro Joods blad/site lees dan is het vaak zo dat de Joden helemaal niets verkeerds doen. Als ik reguliere krant lees dan is het al vaker een genuanceerder verhaal waarbij ook nog wel eens een anti-Joods geluid te horen valt.
En zou ik naar een anti-Joodse site gaan, Palestijnen of neo-nazis o.i.d. dan kunnen de Joden helemaal nooit iets goeds doen...

Als ik de reguliere linkse media lees, dan zie ik alleen maar propaganda en verdraaiing van de waarheid. De linkse media blijft maar over bezette gebieden spreken, zoals meester terrorist arafat ooit heeft uitgedacht. terwijl het heroverde gebieden zijn.

Als een Israëlische grensacht een vergeldende en brutale Palestijn slaat met geweer dan is dat wereldnieuws.

Als het Turkse leger zoals begin dit jaar een wraakactie op de Koerden begint en genocide op 1.500 tot 2.000 Koerden laat plegen, blijft het in de linkse Nederlandse media oorverdovend stil. Nada niets.

Daarom is het zaak om objectief nieuws te vergaren in deze.

quote:

Wel, ik probeer te zien wat er nu echt aan de hand is. In de Bijbel lees ik dat het volk Israel (incl. Judeeers) keer op keer van God afdwaalt en daarvoor heftig gestraft wordt. Ik lees dus dat zij niet alleen maar goed doen en dat God ze juist overgeeft aan hun vijanden als zij maar grof blijven zondigen. Toch belooft God redding voor Zijn volk.
Maar het is wel een restant, een overblijfsel wat gered zal worden. Die teksten ken je wel toch?
Ja en het is aan de HEEr om te bepalen wie er afstammelingen van Abraham, Isaac en Jacob zijn en dus gered zullen worden. Allemaal leert de Schrift in Exzechiel 37.

quote:

Dus pas op met het verdedigen van 'geheel Israel' en 'alle Joden'. Uiteindelijk gaat het erom of iemand echt de God v.d. Bijbel wil gehoorzamen.

Ik kan niet zien wie er in Israël wel of niet de juiste bloedlijn heeft voor JHWH, dus ik steun ze tot die tijd allemaal, zoals de Schrift ons oproept te doen.

quote:

Misschien eens goed om wat meer 'de andere kant' te onderzoeken als het gaat om de invloed van Joden in deze wereld? Misschien zijn zij wel machtiger dan jij denkt?

Israël is niet machtig, de Joden zijn niet machtig, JHWH de GOD van Abraham, Isaac en Jacob, de GOD van Israël, Die is machtig.

quote:

Zou toch goed nieuws voor jou moeten zijn nietwaar? Neem nu de Joodse invloed in de politiek v.d. Verenigde Staten waardoor zij o.a. grote financiele hulp ontvangen, of het Joodse monopolie in het internationale bankwezen.

Maar goed ook anders waren de Joden nu al uitgeroeid geweest, even negerend dat JHWH dat NOOIT zou toelaten uiteraard, Zijn Oogappel.
Kijk eens naar het feit dat Israël de meeste Nobelprijzen en andere positieve bijdragen levert aan wereld, waar islam alleen maar dood en verderf zaait.

quote:

Of zijn dat maar 'anti-Joodse verzinsels'? Oordeel rechtvaardig!

Ja linkse propaganda die de wereld wordt ingeschoten, van het zelfde kaliber als de onzin dat Jezus geen Jood zou zijn geweest.
Natuurlijk zijn er ook foute Israëli's ! Een heilig volk op aarde bestaan nog niet. Ook wij christenen niet, we zijn voor GOD heilig gemaakt door Jezus, maar gedragen ons er heelaas niet (altijd) na.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #31 Gepost op: juni 12, 2012, 07:27:51 pm »
De HEER noemt in de Schrift de Palestijnen al bastaarden.

Zacharia 9

3 Tyrus heeft voor zichzelf een vestingwal gebouwd, zilver opgehoopt als stof, en bewerkt goud als slijk op straat.
4 Zie, de Heere zal het in bezit nemen, Hij zal zijn vesting in de zee verslaan, zelf zal het door vuur verteerd worden.
5 Askelon zal het zien en bevreesd zijn, evenals Gaza, en het zal hevig beven, ook Ekron, omdat zijn verwachting wordt beschaamd. De koning zal uit Gaza verdwijnen en Askelon zal onbewoond zijn.
6 De bastaard zal in Asdod wonen; Ik zal de trots van de Filistijnen uitroeien.

Gaza is duidelijk, Tyrus is Libanon.
Denk aan de terroristen hamas in Gaza en hezbollah in Libanon
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2012, 07:29:16 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #32 Gepost op: juni 12, 2012, 08:04:24 pm »
@Itsmetoo

Over Ez. 37:

Ja als dat het enige is wat er over dit onderwerp staat zou ik het eens zijn met je. Maar hoe zit het met de volgende teksten?

"27 En Jesaja roept over Israël uit:
Al was het getal der kinderen Israëls als het zand der zee,
het overschot zal behouden worden;
28 want wat Hij gesproken heeft, zal de Here doen op de aarde, volledig en snel.
29 En gelijk Jesaja tevoren gezegd had:
Indien de Here Sebaot ons geen zaad overgelaten had,
als Sodom zouden wij geworden zijn en aan Gomorra zouden wij gelijk gemaakt zijn. " (Rom.9)

"4 Maar wat zegt de godsspraak tot hem? Ik heb Mij zevenduizend man doen overblijven, die hun knie voor Baäl niet hebben gebogen. 5 Zo is er dan ook in de tegenwoordige tijd een overblijfsel gelaten naar de verkiezing der genade." (Rom. 11)

"6 En het overblijfsel van Jakob zal te midden van vele volkeren zijn als dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. 7 En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natiën, te midden van vele volkeren als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij er binnendringt, neerslaat en verscheurt, zonder dat iemand redt. " (Micha 5)

"2 Ik zal u, Jakob, zeker verzamelen, geheel en al.
Ik zal het overblijfsel van Israël zeker bijeenbrengen.
Ik zal het samenbrengen als schapen van Bozra,
als een kudde midden in zijn weide.
Het zal er gonzen van de mensen. " (Micha 2)


Heel Israel wordt wel verzameld, maar wat is heel israel he. Volgens Paulus niet bar veel als het net zo is als toen met die 7000 man op een heel volk.
Het is hetgeen God overlaat, een overblijfsel een restant is wat het zal zijn. Over al die eeuwen gezien is het echter toch een ontzettend grote mensenmassa als ze allemaal opgewekt worden... zo kun je het ook zien.


PS: en niet zoveel linkse media lezen raad ik je aan, rechtse trouwens ook niet, e n die leugens in het midden moet je helemaal mijden als de pest
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2012, 08:07:24 pm door Baptizo »

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #33 Gepost op: juni 12, 2012, 08:10:42 pm »
Oh ja, ik zal binnenkort nog wat meer posten over de onzin dat Jezus geen Jood is.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #34 Gepost op: juni 12, 2012, 08:42:36 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 20:41:
[...]


Oke kan gebeuren.

Ook voor deze vers geldt dat alle gebruikelijke vertalingen spreken over u zegt het.

http://www.biblija.net/bi...&id35=1&id7=1&l=nl&set=10

Daar komt bij !
In de Schrift wordt meermalen over Jezus gesproken als Koning der Joden en van Israël, maar nergens wordt Jezus als koning van de kerk genoemd.
Jezus wordt koning van alles genoemd:
en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde, Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed (Opb.1:5)

en:
Er stond op Zijn bovenkleed en op Zijn dij deze naam geschreven: Koning der koningen en Heere der heren. (Opb.19:16)

zie ook de profetie in Daniel 7:
14 Hem werd gegeven heerschappij, eer en koningschap,
en alle volken, natiën en talen moesten Hem vereren.
 Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die Hem niet ontnomen zal worden,
en Zijn koningschap zal niet te gronde gaan.



---
daarnaast, er is niet iets apparts als 'de kerk' tegenover 'Israel'. Ja natuurlijk is er de gemeente, de kerk, maar dat is niet iets anders dan Israel, het is juist het ware Israel (i.e. alle gelovigen) waar Paulus het in Romeinen over heeft.

Rom.2:
28 Want niet híj is Jood die het in het openbaar is, en niet dát is besnijdenis die in het openbaar in het vlees plaatsvindt, 29 maar híj is Jood die het in het verborgene is,  en dát is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.

Rom.3
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen. 30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.

Rom.9:
4   Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid  en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften. 5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen,  Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël. 7   Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen.  Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden. 8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.


Rom.10:
12 Er is immers geen enkel onderscheid tussen Jood en Griek. Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen. 13  Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden.

Rom.11:
17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid  van de olijfboom,
18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
23   En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.


2 Korinte 6, Paulus tegen voornamelijk heidenen, niet Joden:
14   Vorm geen ongelijk span met ongelovigen,  want wat heeft gerechtigheid gemeenschappelijk met wetteloosheid, en welke gemeenschap is er tussen licht en duisternis? 15 En welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial? Of wat deelt een gelovige met een ongelovige?
16 Of welk verband is er tussen de tempel van God  en de afgoden?  Want u bent de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft:  Ik zal in hun midden wonen en onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn.
17   Ga daarom uit hun midden weg en zonder u af, zegt de Heere, en raak het onreine niet aan, en Ik zal u aannemen, 18 en Ik zal u tot een Vader zijn, en u zult Mij tot zonen en dochters zijn, zegt de Heere, de Almachtige.


Titus 2, Paulus tegen de heiden (griek) Titus (zie Gal.2:3):
14 Hij heeft Zichzelf voor ons gegeven, opdat Hij ons zou vrijkopen van alle wetteloosheid en voor Zichzelf een eigen volk zou reinigen,  ijverig in goede werken.

1 Petrus 2:
7 Voor u dan, die gelooft, is Hij kostbaar; maar voor de ongehoorzamen geldt:  De steen die de bouwers verworpen hebben, die is de hoeksteen geworden, en  een steen des aanstoots en een struikelblok; 8 voor hen namelijk die zich aan het Woord stoten, door ongehoorzaam te zijn, waartoe zij ook bestemd zijn.
9  Maar u bent een uitverkoren geslacht,  een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht,
10   u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent.


Efeze 2:
11 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt, 12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen  wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
14   Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,


Allemaal voorbeelden van waar Paulus en andere apostelen stellen dat:
- 'jood' / 'Israel' niet alleen maar biologische betenis heeft, maar geestelijk gezien moet worden.
- wij (heidenen) onderdeel van Gods volk zijn
- er geen onderscheid is tussen jood en heiden
- we zonder Jezus geen deel hadden aan het 'burgerschap van Israel'.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #35 Gepost op: juni 12, 2012, 09:19:49 pm »

quote:

Baptizo schreef op 12 juni 2012 om 20:04:
@Itsmetoo

Over Ez. 37:

Ja als dat het enige is wat er over dit onderwerp staat zou ik het eens zijn met je. Maar hoe zit het met de volgende teksten?

"27 En Jesaja roept over Israël uit:
Al was het getal der kinderen Israëls als het zand der zee,
het overschot zal behouden worden;
28 want wat Hij gesproken heeft, zal de Here doen op de aarde, volledig en snel.
29 En gelijk Jesaja tevoren gezegd had:
Indien de Here Sebaot ons geen zaad overgelaten had,
als Sodom zouden wij geworden zijn en aan Gomorra zouden wij gelijk gemaakt zijn. " (Rom.9)
In de SV
29 En gelijk Jesaja te voren gezegd heeft: Indien de Heere Sebaôth ons geen zaad had overgelaten, zo waren wij als Sódom geworden, en Gomórra gelijk gemaakt geweest.
Hier wordt niet gesproken over de opkomst maar over het verleden. Maar inderdaad zullen alleen de afstammelingen van Abraham, Isaac naar Jacob worden gered, omwille van de Beloften aan de voorvaderen. Hoeveel dat er zijn is aan de HEER, dat is voldoende.

quote:

"4 Maar wat zegt de godsspraak tot hem? Ik heb Mij zevenduizend man doen overblijven, die hun knie voor Baäl niet hebben gebogen. 5 Zo is er dan ook in de tegenwoordige tijd een overblijfsel gelaten naar de verkiezing der genade." (Rom. 11)
vers 11 zelfde hoofdstuk!
11 Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid![/i]
verderop!

25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
--> De verharding van Israël voor het evangelie is zo voorbestemd door JHWH totdat ieder die christen zal worden christen geworden is.

26 En zo zal heel Israël zalig worden,  zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.Heel Israël zal zalig worden, dus de ongerechtigheid zal hen niet worden aangerekend, gelijk de christenen die door Jezus zalig worden.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
--> Hier is dat nieuwe verbond met Israël weer. Het verbond van Genade van Christus bestond immers al op het moment van spreken.

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
--> Voorbestemd vijanden van het evangelie gemaakt, maar nog altijd Geliefden van GOD vanwege de voorvaderen.

Wat een trouwe Vader GOD hebben wij toch?

quote:

"6 En het overblijfsel van Jakob zal te midden van vele volkeren zijn als dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. 7 En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natiën, te midden van vele volkeren als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij er binnendringt, neerslaat en verscheurt, zonder dat iemand redt. " (Micha 5)


Dit is de profetie van de verstrooiing,
Maar de vers erna weer de trouwe Belofte:
8. Uw hand zal verhoogd zijn boven uw tegenstanders
en al uw vijanden zullen uitgeroeid worden
.


Om te eindigen met:
14 Ik zal in toorn en in grimmigheid wraak doen
aan de heidenvolken die niet willen luisteren.

quote:

"12 Ik zal u, Jakob, zeker verzamelen, geheel en al.
Ik zal het overblijfsel van Israël zeker bijeenbrengen.
Ik zal het samenbrengen als schapen van Bozra,
als een kudde midden in zijn weide.
Het zal er gonzen van de mensen. " (Micha 2)

Inderdaad zal de HEER Israël louteren, dat laten we dan ook maar aan hem over, het is niet aan ons.

Want hetzelfde wordt gezegd als Jezus meldt dat niet een ieder die Heere Heere roept, gered zal worden.

Matteüs 7
21   Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22   Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23   Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!


Het is niet aan ons om te bepalen wie dat wel of niet zijn, dat is OOK aan de HEER !

quote:

Heel Israel wordt wel verzameld, maar wat is heel israel he. Volgens Paulus niet bar veel als het net zo is als toen met die 7000 man op een heel volk.
Het is hetgeen God overlaat, een overblijfsel een restant is wat het zal zijn. Over al die eeuwen gezien is het echter toch een ontzettend grote mensenmassa als ze allemaal opgewekt worden... zo kun je het ook zien.
Romeinen 11
1 Ik zeg dan:  Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers ook een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.
2 God heeft Zijn volk, dat Hij van tevoren kende, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift zegt in de geschiedenis van Elia, hoe hij God aanspreekt over Israël en zegt:
--> De Schrift verwijst naar Elia terug naar een gebeurtenis in de geschiedenis.

3   Heere, Uw profeten hebben zij gedood en Uw altaren afgebroken, en ik ben alleen overgebleven. Ook staan zij mij naar het leven.
4 Maar wat zegt het Goddelijk antwoord tegen hem?  Ik heb voor Mijzelf nog zevenduizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben.
--> Deze 7000 mannen waren overgelaten uit een hele schare verlorenen. Het is een verwijzing naar de geschiedenis.

5   Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.
6   Maar als het door genade is, is het niet meer uit de werken, anders is genade geen genade meer. En als het uit de werken is, is het geen genade meer, anders is het werk geen werk meer.
7 Wat dan?  Wat Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard,
--> JHWH heeft een deel verhard omwille van het Heil naar de heidenen, zoals het volgende vers verklaart.

8 zoals geschreven staat:  God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven,  ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #36 Gepost op: juni 12, 2012, 09:27:31 pm »
Jes. 14:1 Want de HEERE zal Zich over Jakob ontfermen, en Hij zal Israël nog verkiezen, en Hij zal hen in hun land zetten; en de vreemdeling zal zich tot hen vervoegen, en zij zullen het huis van Jakob aanhangen.

Zach.2:10 ‘Kom! Vlucht weg uit het land van het Noorden! – spreekt de HEER. Als de vier winden van de hemel heb ik jullie verspreid – spreekt de HEER. 11 Kom nu, Sion; jullie die in Babel wonen, breng je in veiligheid.’ 12 Want de HEER van de hemelse machten, die mij zijn grootheid heeft geopenbaard en die mij gezonden heeft, zegt over de volken door wie jullie geplunderd zijn: ‘Wie aan mijn volk komt, komt aan mijn oogappel! 13 Ik zal mijn hand dreigend naar hen uitstrekken, zodat zij op hun beurt geplunderd worden door degenen die zij hadden geknecht.’ Dan zullen jullie inzien dat de HEER van de hemelse machten mij gezonden heeft. 14 ‘Jubel, Sion, en verheug je, want ik kom in jouw midden wonen – spreekt de HEER. 15 Er komt een tijd dat vele volken zich bij mij zullen aansluiten. Zij zullen mijn volk zijn, en bij jou, Sion, zal ik wonen.’ Dan zullen jullie inzien dat de HEER van de hemelse machten mij naar jullie gezonden heeft. 16 Op heilige grond zal de HEER het volk van Juda voorgoed in bezit nemen en opnieuw zal hij Jeruzalem uitverkiezen. 17 Wees stil voor de HEER, al wat leeft, want hij komt uit zijn heilige woning naar buiten.

Rom. 11:17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u.

Gen. 12:2 Ik zal je tot een groot volk maken,
ik zal je zegenen, ik zal je aanzien geven,
een bron van zegen zul je zijn.
3 Ik zal zegenen wie jou zegenen,
wie jou bespot, zal ik vervloeken.
Alle volken op aarde zullen wensen
gezegend te worden als jij.’  

Zomaar een greep bijbelteksten, waaruit de liefde van God voor zijn volk blijkt.
Daarom wil ik Israël liefhebben. Het gaat om de 12 stammen, van Jacob. Of ze nu Joden, Israëliers of Judeeërs heten, dat maakt mij niet uit.

En Jezus komt terug als Koning der Joden (van mij mag je ook zeggen Koning van Israël):

Zach.14:3 Daarna zal de HEER uittrekken en de strijd tegen die volken aanbinden, net als weleer. 4 Die dag zal hij zijn voeten op de Olijfberg planten, ten oosten van Jeruzalem. De Olijfberg zal in tweeën splijten: de ene helft glijdt weg naar het noorden en de andere naar het zuiden, zodat er een breed dal ontstaat van oost naar west

Jer. 23:5 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik aan Davids stam een rechtmatige telg laat ontspruiten, die als koning een wijs beleid zal voeren en die in het land recht en gerechtigheid zal handhaven. 6 Dan wordt Juda verlost en zal Israël in vrede leven. Zijn naam zal zijn “De HEER is onze gerechtigheid”.

Luc.1:32 Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. 33 Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’

Hosanna voor de grote Koning! Laten we ons voor Hem neerbuigen en Hem eren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #37 Gepost op: juni 12, 2012, 10:38:39 pm »

quote:

Nunc schreef op 12 juni 2012 om 20:42:

Jezus wordt koning van alles genoemd:
en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde, Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed (Opb.1:5)

en:
Er stond op Zijn bovenkleed en op Zijn dij deze naam geschreven: Koning der koningen en Heere der heren. (Opb.19:16)

zie ook de profetie in Daniel 7:
14 Hem werd gegeven heerschappij, eer en koningschap,
en alle volken, natiën en talen moesten Hem vereren.
 Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die Hem niet ontnomen zal worden,
en Zijn koningschap zal niet te gronde gaan.


Klopt ook, Jezus zal als Koning der Joden vanuit Jeruzalem Israël regeren over de hele wereld als Koning der Koningen in het 1000 jarig vredesrijk.
---

quote:

daarnaast, er is niet iets apparts als 'de kerk' tegenover 'Israel'. Ja natuurlijk is er de gemeente, de kerk, maar dat is niet iets anders dan Israel, het is juist het ware Israel (i.e. alle gelovigen) waar Paulus het in Romeinen over heeft.
Je reinste vervangingsleer naar mijn mening.
Romeinen 3
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;
Wij christenen zijn mede-erfgenamen van met de Joden. GOD is door Jezus nu OOK een GOD van ons Christenen. Niet alleen een GOD van Christenen. GOD is een GOD van Joden en OOK van Christenen.

quote:

Rom.2:
28 Want niet híj is Jood die het in het openbaar is, en niet dát is besnijdenis die in het openbaar in het vlees plaatsvindt, 29 maar híj is Jood die het in het verborgene is,  en dát is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.
Voorafgaand.
25 Want de besnijdenis heeft wel nut als u de wet houdt, maar als u een overtreder van de wet bent, is uw besneden zijn tot onbesneden zijn geworden.
Duidelijk dat de besnijdenis voor de Joden die er naar leven dus nut heeft.
De vers die je aandraagt borduurt voort op het feit dat alleen besnijden geen zin heeft, als men JHWH niet eert en zondig leeft. De fysieke handeling op zich zegt niets zonder er ook na te leven.

Net als met dopen dus, een klets water in je gezicht, of zelfs correct onderdompelen, zonder oprecht geloof en trouw zal niets opleveren. Het zijn geen toverkunstjes dus die ons Joden of Christenen redden zullen.


quote:

Rom.3
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen. 30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.

Dit duidt toch duidelijk dat er verschillen zijn?
-1. Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof {Joden}
-2. en onbesnedenen door het geloof   {Christenen}

quote:

Rom.9:
4   Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid  en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften. 5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen,  Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël. 7   Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen.  Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden. 8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.

-De Joden zijn kinderen van GOD,
-Uit de Joden is Jezus Christus voortgekomen !
-Het Woord van GOD en de Beloften aan Israël zijn niet vervallen.

vers 6:
Hier stat dus duidelijk dat alleen degenen met een bloedlijn terug naar Abraham, Isaac en Jacob het echte nageslacht zijn. Islamieten die claimen nageslacht van Abraham te zijn vallen hiermee dus buiten de boot ! Daarom noemt JHWH zich ook steeds GOD van Abraham, Isaac en Jacob !
Kinderen van het vlees uit alleen Abraham zijn niet van de Belofte. De Beloften aan de voorvaderen door JHWH zijn afstammelingen van Abraham, Isaac en Jacob, aan wie de Belofte door JHWH zijn gedaan. Dit gaat absoluut niet over de Beloften voor de Christenen, die krijgen Genade. Zie ook Romeinen 9 over de Belofte en wie die toekomt. Je hebt het zelf ook gebruikt.

Zie Rom 9
4   Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid  en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.

quote:

Rom.10:
12 Er is immers geen enkel onderscheid tussen Jood en Griek. Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen. 13  Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden.
Inderdaad vallen de Joden niet onder dezelfde genade als ware christenen. Daarom ook worden de Joden niet door Jezus opgehaald met de opname, voor de grote verdrukking in Israël begint. Daarom ook zullen de Joden daaronder moeten leiden. Maar uiteindelijk als Jezus wederkomt om Israël uit de grote verdrukking te bevrijden en alle oudtestamentische profetieën vervuld waarin Hij alle vijanden van Israël vernietigd, zullen 144.000 families of bloedlijnen gespaard blijven. En alle doden van Israël zullen worden opgewekt uit de dood als dode beenderen zoals de Schrift in Ezechiel 37 profeteert.
http://www.biblija.net/bi...id47=1&id37=1&l=nl&set=10

Rom.11:
17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid  van de olijfboom,
--> enige takken.
--> christenen een wilde olijfboom, waar de Joden de tamme olijfboom zijn.

18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
--> Roem u niet christenen,

19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
--> Precies wat je doet met vervangingsleer ! Hier wordt er voor gewaarschuwd.

20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
--> Behoeft geen betoog, maar hierna komt het !

21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
--> GOD heeft enkele natuurlijke takken (Joden) niet gespaard, maar datzelfde  zal Hij ook doen met naam-christenen.

22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
--> Ook christenen kan en zullen hetzelfde lot ondergaan, namelijk afgehouwen worden. De Jood en Christen staan hiermee op 1 lijn voor JHWH. JHWH maakt gen onderscheid, Hij is GOD van ware Joden en OOK van Christenen.

23   En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
--> Zowel de oprecht gelovige Jood en Christen zullen geënt blijven.

Citaat
24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
-->Let hier op !
De voorkeur die JHWH heeft voor de Joden, zij als tamme olijftakken, wij christenen als wilde olijftakken afgeschilderd. De Joden kunnen dus makkelijker terug wanneer ze afgesneden zijn in tegenstelling tot ons christenen. Of te wel, JHWH zal de Joden weer enten op de olijfboom waar zij thuishoren, in het verlengde van o.a. Ezechiel 37.

quote:

2 Korinte 6, Paulus tegen voornamelijk heidenen, niet Joden:
14   Vorm geen ongelijk span met ongelovigen,  want wat heeft gerechtigheid gemeenschappelijk met wetteloosheid, en welke gemeenschap is er tussen licht en duisternis? 15 En welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial? Of wat deelt een gelovige met een ongelovige?
16 Of welk verband is er tussen de tempel van God  en de afgoden?  Want u bent de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft:  Ik zal in hun midden wonen en onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn.
17   Ga daarom uit hun midden weg en zonder u af, zegt de Heere, en raak het onreine niet aan, en Ik zal u aannemen, 18 en Ik zal u tot een Vader zijn, en u zult Mij tot zonen en dochters zijn, zegt de Heere, de Almachtige.

Dit handelt over de gelovige christen tov de ongelovige of de afgoden dienaren. Joden worden hierin als zodanig niet genoemd. En inderdaad zijn ware christen OOK Zijn volk en is Hij OOK onze GOD. Er staat immers niet zoiets als vanaf nu u alleen tot een GOD Zijn. GOD Zijn loefde behelst zowel de ware Joden als de ware Christenen door Jezus Christus.

quote:

Titus 2, Paulus tegen de heiden (griek) Titus (zie Gal.2:3):
14 Hij heeft Zichzelf voor ons gegeven, opdat Hij ons zou vrijkopen van alle wetteloosheid en voor Zichzelf een eigen volk zou reinigen,  ijverig in goede werken.

Daarom ook zijn ware christenen de bruid van Jezus en de Joden de bruid van GOD.

1 Petrus 2:

quote:

7 Voor u dan, die gelooft, is Hij kostbaar; maar voor de ongehoorzamen geldt:  De steen die de bouwers verworpen hebben, die is de hoeksteen geworden, en een steen des aanstoots en een struikelblok;
8 voor hen namelijk die zich aan het Woord stoten, door ongehoorzaam te zijn, waartoe zij ook bestemd zijn.

--> JHWH heeft het voorbestemd dat de Joden ongehoorzaam zijn omwille van het heil ook te kunnen brengen aan de heidenen

quote:

9  Maar u bent een uitverkoren geslacht,  een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht,
10   u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent.

Door Jezus Christus kunnen heidenen die eerst niets waren en hadden zich nu ook tot GOD Zijn volk rekenen. Prijs de HEER !


Efeze 2:
11 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt,
--> Duidelijk, we waren slechts heidenen en onbesneden.

12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen  wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
--> Als heidenen was er geen deel aan het burgerschap van Israël en daardoor slechts vreemdelingen voor GOD, want we hadden geen verbond en Belofte (daar is de Belofte voor Israël weer!) Dus geen enkele hoop.
Dit is de scheiding waarover later wordt gesproken!

quote:

13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.

--> Door Jezus dichtbij gekomen tot GOD.

quote:

14   Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,

Hier steekt de vervangingsleer altijd weer de kop op.
Beiden 1 gemaakt. We waren niets, nu niets meer of minder dan de Joden voor GOD. De scheiding die er was voor GOD tussen Joden en heidenen,
De Joden zijn dus niet opgenomen in het christendom, zoals men wil doen geloven, nee we staan naast elkaar (Jood en Griek) zonder scheiding die we hadden als heiden tov de Joden.

quote:

Allemaal voorbeelden van waar Paulus en andere apostelen stellen dat:
- 'jood' / 'Israel' niet alleen maar biologische betenis heeft, maar geestelijk gezien moet worden.
- wij (heidenen) onderdeel van Gods volk zijn
- er geen onderscheid is tussen jood en heiden
- we zonder Jezus geen deel hadden aan het 'burgerschap van Israel'.
Nu dus aangetoond dat dit onjuist is en de val van de vervangingsleer is die nog in vele kerkgenootschappen rondwaart, spijtig genoeg.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #38 Gepost op: juni 12, 2012, 10:40:19 pm »

quote:

Adinomis schreef op 12 juni 2012 om 21:27:
Jes. 14:1 Want de HEERE zal Zich over Jakob ontfermen, en Hij zal Israël nog verkiezen, en Hij zal hen in hun land zetten; en de vreemdeling zal zich tot hen vervoegen, en zij zullen het huis van Jakob aanhangen.
Zo is het maar net !   _O_
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #39 Gepost op: juni 12, 2012, 11:47:10 pm »
Lucas 22:30
En Ik verordineer u het Koninkrijk, gelijkerwijs Mijn Vader dat Mij verordineerd heeft; Opdat gij eet en drinkt aan Mijn tafel in Mijn Koninkrijk, en zit op tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.  

Hand.26:7
Tot dewelke onze twaalf geslachten, geduriglijk nacht en dag God dienende, verhopen te komen; over welke hoop ik, o koning Agrippa, van de Joden word beschuldigd

Vraag: vertegenwoordigen de apostelen ook 12 stammen, elke apostel van één stam, of heeft zich iets van een vervanging voorgedaan?

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #40 Gepost op: juni 13, 2012, 12:00:22 am »
Openbaringen 21:
12 Zij had een grote en hoge muur met twaalf poorten, en bij die poorten twaalf engelen. Ook waren er namen op geschreven, namelijk van de twaalf stammen van de Israëlieten.
13 Drie poorten op het oosten, drie poorten op het noorden, drie poorten op het zuiden, en drie poorten op het westen.
14   En de muur van de stad had twaalf fundamenten met daarop de twaalf namen van de twaalf apostelen van het Lam.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #41 Gepost op: juni 13, 2012, 12:32:02 am »

quote:

small brother schreef op 12 juni 2012 om 23:47:
Lucas 22:30
En Ik verordineer u het Koninkrijk, gelijkerwijs Mijn Vader dat Mij verordineerd heeft; Opdat gij eet en drinkt aan Mijn tafel in Mijn Koninkrijk, en zit op tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.  

Hand.26:7
Tot dewelke onze twaalf geslachten, geduriglijk nacht en dag God dienende, verhopen te komen; over welke hoop ik, o koning Agrippa, van de Joden word beschuldigd

Vraag: vertegenwoordigen de apostelen ook 12 stammen, elke apostel van één stam, of heeft zich iets van een vervanging voorgedaan?


In het Nieuw Jeruzalem wordt de functie van beide twaalftallen omschreven:

quote:

Op. 21:12 Ze had een grote, hoge muur met twaalf poorten en bij elke poort stond een engel. Op de poorten waren namen geschreven: de namen van de twaalf stammen van Israëls zonen. 13 Vanuit het oosten gezien waren er drie poorten, vanuit het noorden drie, vanuit het zuiden drie en vanuit het westen drie. 14 De stadsmuur had twaalf grondstenen, met daarop de namen van de twaalf apostelen van het lam.
De hierboven genoemde "grondstenen" worden in de NBV vertaling fundamenten genoemd. In Efeze 2 lezen we dat de geestelijke tempel gebouwd is op de fundamenten van de 12 apostelen.

Israël en de gemeente vormen dus samen het Nieuwe Jeruzalem dat als een bruid op aarde neerdaalt. Geen vervanging dus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #42 Gepost op: juni 13, 2012, 12:03:47 pm »
Als het gaat om vervangingsleer het volgende:

1.) We moeten oppassen om niet van het letterlijke Israel een soort geestelijk Israel te maken.

2.) We moeten oppassen om de 12 stammen van Israel niet te vervangen door 2 stammen van Israel. (kort gezegd) Dit is nl. ook een vervangingsleer. Diverse brieven zijn bedoeld voor de 12 stammen, niet (of niet alleen) voor de Judeeers (Joden zo je wilt).

zie bijv. dit:

"1 Jakobus, een dienstknecht van God en van de Here Jezus Christus, groet de twaalf stammen in de verstrooiing. " (Jak. 1)

en dit:

"1 Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen, die in de verstrooiing zijn in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bitynië, 2 de uitverkorenen naar de voorkennis van God, de Vader, in heiliging door de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenging met het bloed van Jezus Christus: genade en vrede worde u vermenigvuldigd. " (1 Petr. 1)

In de ballingschap, verstrooiing, uitverkorenen, Israelieten dus. Schriftuitleg begint met weten aan WIE er geschreven wordt heb ik gehoord van slimme mensen...

Die 12 stammen werden geen Joden genoemd maar heidenen of Grieken. Ze waren immers verstrooid onder de heiden volken en door God van Israel afgesneden. Dus voor een periode waren de Judeeers (huis van Juda) inderdaad het enige dat van Israel was overgebleven en nog Israel mocht heten, zij hadden nog een tempel en een landstreek en beperkt zelfbestuur waarin ze godsdienstig bezig konden zijn.
Totdat Jezus kwam om de 2 olijven weer 1 te maken, d.w.z. gelijk voor God als Zijn verbondsvolk.
Olijfboom/tak slaat op Israel zoals in Jer. 11:16 duidelijk wordt. En na de splitsing van Israel waren er 2 olijfbomen.
Waarvan 1 olijfboom verworpen werd (huis Israels) en in het nieuwe verbond weer aangenomen.

Een iets andere uitleg dan we meestal horen nietwaar? Bijbels? Oordeel zelf.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #43 Gepost op: juni 13, 2012, 12:14:38 pm »
Ezechiel 11
16 Zeg daarom: Zo zegt de Heere HEERE: Hoewel Ik hen ver weggedreven heb onder de heidenvolken en hoewel Ik hen in de landen verspreid heb, toch zal Ik voor hen een heiligdom zijn, hoekort ook, in de landen waarin zij gekomen zijn.
17 Zeg daarom: Zo zegt de Heere HEERE: Ik zal u verzamelen uit de volken, en Ik zal u bijeenbrengen uit de landen waarover uoveral verspreid bent, en Ik zal u het land van Israël geven.

In 1948 heeft de HEER een einde gemaakt aan de verstrooiing en de Joden het Beloofde Land terug gegeven. Hiermee is bovenstaande profetie in vervulling gegaan.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #44 Gepost op: juni 13, 2012, 12:19:50 pm »
Knip je nu niet een profetie in stukken?
De totale profetie in dat hoofdstuk is meen ik:

quote:

...toch zeg ik hun dit: Ik zal jullie weghalen bij die volken, ik zal jullie terugbrengen uit de landen waarover jullie verspreid zijn en ik zal jullie je land teruggeven! 18 Dan zullen zij daarheen terugkeren en alle afschuwelijke afgoden uit het land verwijderen. 19 Dan zal ik hen eensgezind maken en hun een nieuwe geest geven; ik zal hun versteende hart uit hun lichaam halen en hun er een levend hart voor in de plaats geven. 20 Dan zullen ze mijn wetten gehoorzamen en mijn regels in acht nemen. Zij zullen mijn volk zijn en ik zal hun God zijn.

Alle keren "dan" is volgens mij nog niet gebeurd.
Toch?
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #45 Gepost op: juni 13, 2012, 12:21:30 pm »
3   Het strekt een man tot eer zich buiten onenigheid te houden,
maar iedere dwaas zal zich er juist in mengen.

Spreuken 20
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #46 Gepost op: juni 13, 2012, 12:27:32 pm »

quote:

Adinomis schreef op 13 juni 2012 om 00:32:

quote:

small brother schreef op 12 juni 2012 om 23:47:

Lucas 22:30 En Ik verordineer u het Koninkrijk, gelijkerwijs Mijn Vader dat Mij verordineerd heeft; Opdat gij eet en drinkt aan Mijn tafel in Mijn Koninkrijk, en zit op tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.  

Hand.26:7 Tot dewelke onze twaalf geslachten, geduriglijk nacht en dag God dienende, verhopen te komen; over welke hoop ik, o koning Agrippa, van de Joden word beschuldigd

Vraag: vertegenwoordigen de apostelen ook 12 stammen, elke apostel van één stam, of heeft zich iets van een vervanging voorgedaan?
Israël en de gemeente vormen dus samen het Nieuwe Jeruzalem dat als een bruid op aarde neerdaalt. Geen vervanging dus.

Wat ik bedoelde: de twaalf apostelen komen niet van twaalf stammen. Tenminste niet voor zover ik weet. Er waren bijvoorbeeld broers bij als ik mij niet vergis, en ook bij invulling van de plaats van Judas is er geen sprake van een bepaalde stam die nog niet vertegenwoordigd wordt.

Dus vandaar mijn vraag: Is hier dan niet al een vervanging? Immers de twaalf stammen zijn niet meer vertegenwoordigd naar de historische afstammingen. Zou een jood hier al niet gelijk kunnen roepen dat er geen goede afstamming is omdat er stammen ontbreken?

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #47 Gepost op: juni 13, 2012, 12:56:39 pm »

quote:

small brother schreef op 13 juni 2012 om 12:27:
[...]

Wat ik bedoelde: de twaalf apostelen komen niet van twaalf stammen. Tenminste niet voor zover ik weet. Er waren bijvoorbeeld broers bij als ik mij niet vergis, en ook bij invulling van de plaats van Judas is er geen sprake van een bepaalde stam die nog niet vertegenwoordigd wordt.

Dus vandaar mijn vraag: Is hier dan niet al een vervanging? Immers de twaalf stammen zijn niet meer vertegenwoordigd naar de historische afstammingen. Zou een jood hier al niet gelijk kunnen roepen dat er geen goede afstamming is omdat er stammen ontbreken?


De gemeente is iets nieuws. Het was voor de Joden een "geheimenis" dat er een gemeente samen met heidenen gevormd zou worden

quote:

Efeze 3:3 dat mij door openbaring het geheimenis bekendgemaakt is, gelijk ik boven in het kort daarvan schreef. 4 Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, 5 dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten: 6 (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie, 7 waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij geschonken is naar de werking zijner kracht. 8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen, 9 en in het licht te stellen (wat) de bediening van het geheimenis (inhoudt), dat van eeuwen her verborgen is gebleven in God, de Schepper van alle dingen, 10 opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden, 11 naar het eeuwige voornemen, dat Hij in Christus Jezus, onze Here, heeft uitgevoerd,
Dezelfde Efezebrief vermeld in hoofdstuk twee dat de twee: heidenen en Joden één zijn geworden in Christus. Zonder Christus blijft de scheidsmuur staan.

De gelovigen van de gemeente heeft als fundament de apostelen en profeten en is door Christus geënt op de olijfboom, die het gelovige deel van Israël is.

In Openbaring 4:4 is sprake van 24 oudsten rondom de troon van God. Mogelijk zijn zij vertegenwoordigers van de 12 stammen + de 12 apostelen. Maar dat is niet zeker.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #48 Gepost op: juni 13, 2012, 12:57:41 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 12 juni 2012 om 22:38:
[...]


Klopt ook, Jezus zal als Koning der Joden vanuit Jeruzalem Israël regeren over de hele wereld als Koning der Koningen in het 1000 jarig vredesrijk.
---


[...]

Je reinste vervangingsleer naar mijn mening.
dat kun jij vinden natuurlijk. Maar,... werd het joodse volk vervangen toen er in OT-tijden mensen die niet jood waren, tot geloof kwamen? Nee, ze werden 'toegevoegd' aan het volk, ze kregen de besnijdenis als teken dat ze vanaf dat moment ook bij het verbond hoorden, ook al waren ze niet jood. (Denk aan Ruth, Ammonietische, maar wel in de geslachtslijn van David en daarna Jezus!).

quote:


(...)

Voorafgaand.
25 Want de besnijdenis heeft wel nut als u de wet houdt, maar als u een overtreder van de wet bent, is uw besneden zijn tot onbesneden zijn geworden.
Duidelijk dat de besnijdenis voor de Joden die er naar leven dus nut heeft.
De vers die je aandraagt borduurt voort op het feit dat alleen besnijden geen zin heeft, als men JHWH niet eert en zondig leeft. De fysieke handeling op zich zegt niets zonder er ook na te leven.

Net als met dopen dus, een klets water in je gezicht, of zelfs correct onderdompelen, zonder oprecht geloof en trouw zal niets opleveren. Het zijn geen toverkunstjes dus die ons Joden of Christenen redden zullen.
daar heb je gelijk in, maar lees ook verder. Paulus vervolgt in Rom.3:21 Maar nu is zonder de wet  gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de wet en de profeten is getuigd: ... Er is iets veranderd.

quote:


[...]

Dit duidt toch duidelijk dat er verschillen zijn?
-1. Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof {Joden}
-2. en onbesnedenen door het geloof   {Christenen}
en wat is dan het verschil tussen 'rechtvaardigen uit' en 'rechtvaardigen door'? Ik zie Paulus nergens twee verschillende rijtjes met regels/opdrachten/uitleg geven, met dan aan het begin:
"dit zijn instructies voor de joden/heidenen*"
(*) doorhalen wat niet van toepassing is.


quote:


[...]

-De Joden zijn kinderen van GOD,
-Uit de Joden is Jezus Christus voortgekomen !
-Het Woord van GOD en de Beloften aan Israël zijn niet vervallen.

vers 6:
Hier stat dus duidelijk dat alleen degenen met een bloedlijn terug naar Abraham, Isaac en Jacob het echte nageslacht zijn.
ja, dat de joden de biologische lijn zijn. Maar... Paulus gaat verder

quote:


(...)
Kinderen van het vlees uit alleen Abraham zijn niet van de Belofte. De Beloften aan de voorvaderen door JHWH zijn afstammelingen van Abraham, Isaac en Jacob, aan wie de Belofte door JHWH zijn gedaan. Dit gaat absoluut niet over de Beloften voor de Christenen, die krijgen Genade. Zie ook Romeinen 9 over de Belofte en wie die toekomt. Je hebt het zelf ook gebruikt.
16 Daarom is het uit het geloof, opdat het zou zijn naar genade, met als doel dat de belofte zeker zou zijn voor het hele nageslacht, niet voor dat wat uit de wet alleen is, maar ook voor dat wat uit het geloof van Abraham is,  die een vader is van ons allen, (Rom.4).

De beloften waar Paulus het over heeft, zijn voor ons allemaal.

quote:

Zie Rom 9
4   Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid  en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.


Ja, maar Paulus probeert hier uit te leggen hoe het aan de ene kant kan, dat hij net uitgelegd heeft (o.a. Rom.8, en vrijwel overal in de Romeinenbrief) dat je Jezus als Heer moet erkennen om gered te worden, maar dat aan de andere kant het joodse volk toch het volk van het verbond en de beloften was.

1 Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
2   Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.
3   Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde, en  de zonde veroordeeld in het vlees,
4 opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
5   Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees, maar zij die naar de Geest zijn, de dingen van de Geest.
6 Want het bedenken van het vlees is de dood, maar het bedenken van de Geest is leven en vrede.
7 Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.
8 En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.
(Rom.8:1-8, waarna hij in een lofbetuiging uitbarst, tot het einde v/h hoofdstuk)

Paulus probeert in Rom.9 uit te leggen hoe het voorgaande waar kan zijn, als het joodse volk toch het volk van het verbond en de beloften is. Hoe kan dat?
4   Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid  en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen,  Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
(Rom.9)

Paulus legt uit dat het subtieler ligt:
6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
Dus: 'ja', Israel is nog steeds verbonds- en beloftevolk. Maar niet elke jood 'is Israel'. Dat verklaart waarom zoveel joden in Paulus' tijd (en nu helaas ook nog) Jezus niet als Heer wilden erkennen.

Paulus gaat verder met uitleggen dat God soeverein is en dat Hij zelf wel beslist wie Hij wil redden, daar heeft Hij geen hulp voor nodig van die eigenwijze Romeinen, thank you very much. En daar horen ook heidenen bij:
24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen. 25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde (Rom.9)


Dan gaat Paulus verder:
1 Broeders, de oprechte wens van mijn hart en mijn gebed tot God voor Israël is gericht op hun zaligheid. 2 Want ik getuig van hen dat  zij ijver voor God hebben, maar niet met het juiste inzicht. 3 Omdat zij immers de gerechtigheid van God niet kennen en een eigen gerechtigheid tot stand proberen te brengen, hebben zij zich niet aan de gerechtigheid van God onderworpen.
4   Want het einddoel van de wet is Christus, tot gerechtigheid voor ieder die gelooft.
5 Want Mozes schrijft over de gerechtigheid die uit de wet is:  De mens die deze dingen gedaan heeft, zal daardoor leven.
(Rom.10)

De Joden hebben niet het juiste inzicht volgens Paulus, ze kennen Gods gerechtigheid niet, ze proberen het zelf en ze hebben zich niet aan Gods gerechtigheid onderworpen.

Paulus legt uit wat je moet doen om behouden te worden:
9 Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Ieder die  in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
12   Er is immers geen enkel onderscheid tussen Jood en Griek. Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen.
13   Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden
.
(Rom.10)

Paulus stelt: "Jezus als Heer erkennen want anders heb je een probleem". Gekoppeld met z'n opmerking dat de joden op het verkeerde spoor zitten, de verzen ervoor, wordt z'n punt steeds duidelijker. En om het gewicht ervan te onderstrepen, citeert Paulus de profeet Joel. Daar zei Jahweh God dat wie Zijn (JHWH) naam aan zou roepen, behouden zou worden. Hier is het Jezus' naam geworden. En dat geldt voor heidenen maar ook voor Joden! De uitspraak van JHWH opgetekend door Joel, staat nog steeds, alleen moeten de joden nu erkennen dat God ingewikkelder is dan ze dachten.

"Maar... hoe zit dat dan met de joden die niet van Jezus gehoord hebben?", zo is Paulus z'n lezers voor met die vraag:

14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden? Zoals geschreven staat:  Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die vrede verkondigen, van hen die het goede verkondigen!


Ja, zegt Paulus, dat is inderdaad een probleem. Want hoe kunnen de joden Jezus' naam aanroepen als zij niet in Hem geloven? Maar Paulus gaat verder. Hij betoogt dat ze het echt wel gehoord hebben, maar dat ze, zoals geprofeteerd, ongehoorzaam waren:

16 Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk:  Heere, wie heeft onze prediking geloofd? 17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
18 Maar ik zeg: Hebben zij het dan echt niet gehoord? Zeker wel:  Hun geluid is over heel de aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden van de wereld.


Niet gehoord? Onzin... het evangelie is de hele wereld rond gegaan, dus zeker wel in Israel. Wat is dan het probleem?

19 Maar ik zeg: Heeft Israël het dan niet begrepen? Ten eerste is het Mozes die zegt:  Ik zal u tot jaloersheid verwekken door wat geen volk is; door een onverstandig volk zal Ik u tot toorn verwekken.
20 En Jesaja durft het aan te zeggen:  Ik ben gevonden door hen die Mij niet zochten, Ik heb Mij geopenbaard aan hen die naar Mij niet vroegen.
21 Met het oog op Israël zegt Hij echter:  Heel de dag heb Ik Mijn handen uitgebreid naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
(Rom.10)

Israel heeft het evangelie niet gewild. Ze zijn ongehoorzaam en tegensprekend geweest.

de flow van Paulus' betoog m.b.t. Israel, heidenen, belofte, geloof, etc.:
- iedereen is zondig (eerste paar hoofdstukken)
- belofte is: Gods genade komt door geloof, niet door je eigen werken
- Belofte is niet alleen voor de jood, maar ook voor de heiden (Rom.4:16)
- conceet: geen verdoemenis voor wie in Jezus Christus zijn (rom.8:1)
- Jezus heeft mensen vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood (Rom.8:2-5) omdat dat onder de Wet niet kon.
- Zij die uit het vlees (de joden onder de wet) zijn, kunnen God niet behagen (Rom.8:8).
- dit lijkt een tegenstelling en de lezer zou kunnen vragen: "maar hoe kan dat? Israel is toch verbondsvolk? Zij kregen de beloften toch?" (Rom.9:1-5). Betekent dat dan niks?
- Ja, dat is zo, maar niet iedereen uit Israel is echt Israel. Een flink deel is wel biologisch jood, maar valt niet onder de belofte. (Rom.9:6)
- de kinderen v/d belofte zijn de echte kinderen, zijn echt Israel (Rom.9:8). En die belofte is er voor alle gelovigen (Rom.4:16)
- is dat oneerlijk richting het joodse volk? (Rom.9:14ev) Nee, want God is de Schepper en bepaalt dus zelf wel wat Hij met zijn schepping doet.
- God heeft ook heidenen geroepen om bij Zijn volk te horen (Rom.9:24-25)
- God bewaart een klein deel van het joodse volk (Rom.9:27).
- Paulus is bezorgd over zijn joodse broeders (rom.10:1). Ze hebben verkeerd inzicht, ze proberen zelf rechtvaardig te worden en ze onderwerpen zich niet aan Gods gerechtigheid (Rom.10:2-3)
- deze groep joden is 'blijven hangen' in de wet, terwijl Jezus juist het einddoel v/d wet is (Rom.10:4)
- En voor dat einddoel hoef je niet hoog te klimmen of diep te duiken (Rom.10:6-11) want het is dichtbij: erken Jezus als opgestane Heer. Die belijdenis is tot zaligheid.
- en die belijdenis is hetzelfde voor heiden en jood! (Rom.10:11-13), onderbouwd met een citaat uit Joel waarbij Paulus van het aanroepen van JHWH het aanroepen van Jezus maakt!
- maar... wat als joden niet van Jezus gehoord hebben? (Rom.10:14-15)?
- nee, zegt Paulus (Rom.10:16-18). Het evangelie is nota bene de hele wereld rondgegaan, dus zeker bekend in Israel. Ze hebben het gehoord maar het werd niet geloofd.
- Ze hebben het echter niet begrepen, ze wilden het niet, ze waren onverstandig, ongehoorzaam, tegensprekend, etc.! (Rom.10:18-21) God liet zich vinden door wie Hem niet zochten, en openbaarde zich aan hen die daar niet eens om gevraagd hadden (i.e. heidenen).
- maar... (vraagt de lezer): heeft God zijn volk dan verstoten (gezien het bovenstaande?) (Rom.11:1)
- nee, er is een overblijfsel, overeenkomstig het verkiezen van God in genade (Rom.11:1-5). Net als bv. in de tijd van Elia.
- maar het is ook echt genade (Rom.11:6) want als deze joden verkozen waren omwille van de wet, dan was het verdienste, geen genade.
- Wat israel zocht, heeft het niet gekregen, maar een uitverkozen deel heeft het wel gekregen. De rest is verhard (rom.11:7-10).
- is dit verharden zonder doel? Nee: het is vanwege de heidenen (Rom.11:11-12). Door de val van de joden, komt het evangelie bij de heidenen. En daardoor zullen de joden jaloers worden. Als hun val al zo'n groot positief effect heeft gehad, hoeveel te meer zal dan de bekering van de joden een groot effect hebben!
- dan komt het op-z'n-plaats-zetten van de heidenen. Ja, Paulus had wel gezegd dat de val van de joden een doel had (evangelie naar de heidenen, 11:11-12) maar daar mogen ze niet arrogant van worden (Rom.11:13-24)
- De joden zijn de edele olijfboom. Zij zijn van oudsher het verbondsvolk. Maar er zijn takken (i.e. mensen) weggerukt (volgens rom.9:6). Deze takken zijn niet gespaard! (rom.11:21).
- God is streng over de gevallenen/weggerukten, maar goed voor de gelovigen, tenzij ze ook weggerukt worden (Rom.11:22)
- maar als de afgerukte takken niet bij hun ongeloof blijven kunnen ze er weer bij geënt worden. Als heidenen al van de wilde olijfboom (heidendom, niet Gods volk) geënt konden worden op de edele olijfboom (Gods volk), dan toch zeker takken die al edel waren en afgerukt zijn vanwege hun ongeloof! (Rom.11:23, ook Rom.9:24-25: 'Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk')
- Dan onthult Paulus een mysterie (Rom.11:25): er is een verharding over Israel, totdat de gelovigen uit de heidenen 'compleet' zijn.
- En op die manier zal heel Israel zalig worden (Rom.11:26). Maar we weten dat dit allereerst niet gaat over het biologische Israel, want velen daarvan zijn nooit zalig geworden (Rom.9:6). En ook op het moment van schrijven gold dat nog steeds.

Op dit punt komen we op een lastige interpretatie kwestie. Bedoelt Paulus met 'op die manier' de manier die hij erboven geschetst heeft, namelijk dat Israel 'vol' wordt omdat er heidenen bij gevoegd worden? Dat de boom takken krijgt die er van nature niet bij hoorden? Het lijkt mij wel. Maar een andere optie is, dat Paulus bedoelt, dat er nadat het getal v/d heidenen vol is, iedereen die op dat moment jood is, zich bekeert. Het tweede zou ook goed kunnen, maar omdat Paulus verder in z'n brief ook stelt dat God zijn volk niet verlaten had, omdat er een rest over was, denk ik dat deze tweede interpretatie niet 'afgedwongen' kan worden. Paulus heeft er geen moeite mee om over het joodse volk te spreken als 'niet verstoten' (Rom.11:1-5) zoals bv. in de tijd van Elia, terwijl er toen nog geen tienduizend geredde joden over waren! Dat overblijfsel was kennelijk voldoende!
Dus ik zou zeggen, in lijn met hoe Paulus kijkt naar Israel (als een deel gelooft, heeft God zijn beloften aan het volk niet gebroken) dat hij in 11:26 bedoelt dat (een deel van) Israel zich zal bekeren en terugkomen op de edele olijf (Gods volk). Dezelfde olijfboom waar ondertussen talloze heidenen op geënt zijn. Samen één boom, net zoals in OT tijden mensen als Ruth ook al bij het volk gingen horen, erop geënt waren.

Maar laat me duidelijk zijn: meer is beter! Het zou enorm mooi zijn als er een moment kwam waarop alle joden zich zouden bekeren. Alleen vlgs mij kun je dat niet afleiden uit de Romeinenbrief.

quote:


[...]

Inderdaad vallen de Joden niet onder dezelfde genade als ware christenen. Daarom ook worden de Joden niet door Jezus opgehaald met de opname, voor de grote verdrukking in Israël begint. Daarom ook zullen de Joden daaronder moeten leiden. Maar uiteindelijk als Jezus wederkomt om Israël uit de grote verdrukking te bevrijden en alle oudtestamentische profetieën vervuld waarin Hij alle vijanden van Israël vernietigd



de OT profetieën worden al vervuld, namelijk aan wat nu Israel is: alle ware gelovigen (of ze nu jood of heiden zijn). Dat zie je aan hoe deze profetieën in het NT terugkomen:

31 Zie, er komen  dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun  tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
(Jeremia 31)

2 U bent onze brief, geschreven in onze harten, gekend en gelezen door alle mensen.
3 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet  op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten
(2 Korinte 3, aan heidenen)

In het OT staat overigens zelfs al expliciet, dat heidenen bij israel zullen gaan horen:
20 En zij zullen al uw broeders uit alle heidenvolken brengen als graanoffer aan de HEERE, op paarden en op wagens, met huifkarren, op muildieren en op snelle kamelen, naar Mijn heilige berg toe, naar Jeruzalem, zegt de HEERE, zoals de Israëlieten het graanoffer in rein vaatwerk naar het huis van de HEERE brengen.
21 Ook zal Ik enigen uit hen tot priesters en Levieten aanstellen, zegt de HEERE.

Heidenen kunnen geen priester/leviet zijn, want ze komen niet uit de stam van Levi. En toch zal God dat doen! Heidenen worden onderdeel van Gods volk.


22 En het zal gebeuren dat u het als erfelijk bezit zult doen toevallen aan u en aan de vreemdelingen die in uw midden verblijven, die in uw midden kinderen verwekt hebben. Zij zullen voor u zijn als een ingezetene onder de Israëlieten. Hun zal het met u in erfelijk bezit toevallen, te midden van de stammen van Israël. (Ezechiel 47)
Ezechiel mag profeteren dat heidenen zullen erven wat Israel erft, en ze zullen zijn als 'ingezetene' in Israel!

Geen wonder dat Paulus kon schrijven:
12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen  wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
14   Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
15 heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken,
16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
(Efeze 2)

Alle gelovigen zijn één lichaam, zowel joodse als niet-joodse gelovigen. Vroeger waren de niet-joden vervreemd van het burgerschap van Gods volk.... maar.... nu niet meer. gelovigen uit de heidenen zijn nu samen met gelovigen uit de joden één volk. Geen scheiding meer!


quote:

, zullen 144.000 families of bloedlijnen gespaard blijven.
waarom "families of bloedlijnen"? Het gaat in Openbaring om 'personen', niet om hele families. Vind je 144.000 mensen wat te weinig? Als je 144.000 dan toch symbolisch neemt, waarom dan niet de meest logische interpretatie? Namelijk dat het een doublure is met de grote schare uit Opb.7:9. Let er bv. op, dat de stammen die genoemd worden in 7:4-8 niet overeenkomen met de stammen-lijstjes uit het OT. Allereerst is de stam Dan helemaal afwezig. Wordt er niemand uit Dan behouden? Of is dit een symbolische verwijzing naar hoe de stam Dan (in Richteren) het verkeerde pad (afgoderij) koos en afgodendienaren niet gered worden (Opb.22:15, etc)? En waarom staat Juda ineens voorop? En waarom staat Levi in het rijtje? Dat stond het nooit in het OT! En waar is Efraim? Verdwenen, want zij stonden tegenover David (i.e. het rijk Juda/Benjamin). Niemand uit Efraim behouden? Een symbolische lijst lijkt me plausibeler. Van de stammen zijn Dan en Efraim verdwenen, omdat die twee stammen nogal wat op hun kerfstok hadden. En de priesters/levieten staan als stam Levi gewoon in de lijst, omdat een leviet geen uitzonderingspositie meer heeft (zoals in het OT).

quote:

(...)
Rom.11:
17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid  van de olijfboom,
--> enige takken.
--> christenen een wilde olijfboom, waar de Joden de tamme olijfboom zijn.


Nee, dat staat er dus niet. De gelovigen worden op de tamme olijfboom geënt. De wilde olijf zijn de niet-gelovigen. Dat wat de gelovigen waren, voordat ze gelovig werden. (Denk aan het OT, waar bomen ook vaak figuurlijk gebruikt werden om volken aan te duiden).

quote:

18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
--> Roem u niet christenen,

19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
--> Precies wat je doet met vervangingsleer ! Hier wordt er voor gewaarschuwd.
Ja, dit is wat iemand doet die 'vervangingsleer' gelooft. Ik niet dus. Want ik geloof wat Paulus hier (en in de hele brief) schrijft, namelijk dat alle gelovigen allemaal takken van de edele olijfboom zijn. De joodse boom wordt niet vervangen door een christelijke boom (de kerk). De gelovigen uit de heidenen worden toegevoegd aan de joodse boom. De boom wordt dus niet vervangen. Er is maar één (goede) boom.

quote:


20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
--> Behoeft geen betoog, maar hierna komt het !

21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
--> GOD heeft enkele natuurlijke takken (Joden) niet gespaard, maar datzelfde  zal Hij ook doen met naam-christenen.


inderdaad. Geen idee waarom je hier nadruk op wilt leggen ('hierna komt het !') maar goed.


quote:

22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
--> Ook christenen kan en zullen hetzelfde lot ondergaan, namelijk afgehouwen worden. De Jood en Christen staan hiermee op 1 lijn voor JHWH. JHWH maakt gen onderscheid, Hij is GOD van ware Joden en OOK van Christenen.

23   En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
--> Zowel de oprecht gelovige Jood en Christen zullen geënt blijven.


inderdaad. Allemaal geënt op die ene edele olijfboom (i.e. het volk Israel). Dat volk waarvan Paulus al had gezegd, dat je daar niet automatisch biologisch bij hoorde, maar dat het om de belofte ging. Diezelfde belofte die voor jood en heiden (Rom.4) is. De heidenen over wie God heeft gezegd: 'ik zal niet-mijn-volk mijn volk noemen'.


quote:

24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
-->Let hier op !
De voorkeur die JHWH heeft voor de Joden, zij als tamme olijftakken, wij christenen als wilde olijftakken afgeschilderd. De Joden kunnen dus makkelijker terug wanneer ze afgesneden zijn in tegenstelling tot ons christenen. Of te wel, JHWH zal de Joden weer enten op de olijfboom waar zij thuishoren, in het verlengde van o.a. Ezechiel 37.


inderdaad, God geeft voorrang aan de joden, vanwege de oude beloften en het verbond. Maar als ze niet willen, dan willen ze niet. Dat zie je in bv. Handelingen ook: eerst gingen Paulus en Petrus naar de synagoges, maar als de joden niet wilden, dan ging het heil naar de heidenen. En als het aantal v/d heidenen 'vol' is, dan heeft dat zoveel jaloersheid gewekt, dat veel joden bekeerd zullen worden en terug zullen worden geënt op de edele olijfboom. Verloren zonen die weer terug zijn.


quote:


[...]

Dit handelt over de gelovige christen tov de ongelovige of de afgoden dienaren. Joden worden hierin als zodanig niet genoemd. En inderdaad zijn ware christen OOK Zijn volk en is Hij OOK onze GOD. Er staat immers niet zoiets als vanaf nu u alleen tot een GOD Zijn. GOD Zijn loefde behelst zowel de ware Joden als de ware Christenen door Jezus Christus.
Wij zullen Gods volk zijn, dat is wat er staat. De heidenen horen dus ook gewoon bij Gods volk. Paulus kan dit als feit in z'n betoog gebruiken. Juist omdat we bij Gods volk (reinheid! afzondering!) horen, juist omdat God (ook) over de heidenen heeft gezegd: "jullie zijn Mijn volk".

quote:


[...]

Daarom ook zijn ware christenen de bruid van Jezus en de Joden de bruid van GOD.


aha, dus Jezus heeft twee bruiden? Jezus is immers JHWH God!


quote:


1 Petrus 2:

[...]

--> JHWH heeft het voorbestemd dat de Joden ongehoorzaam zijn omwille van het heil ook te kunnen brengen aan de heidenen


[...]

Door Jezus Christus kunnen heidenen die eerst niets waren en hadden zich nu ook tot GOD Zijn volk rekenen. Prijs de HEER !
inderdaad, alleen dat bedoelde je vast niet: Wij zijn Gods volk (geworden): u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent. Precies zoals paulus in Romeinen betoogt.

quote:


Efeze 2:
(...)
12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen  wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
--> Als heidenen was er geen deel aan het burgerschap van Israël en daardoor slechts vreemdelingen voor GOD, want we hadden geen verbond en Belofte (daar is de Belofte voor Israël weer!) Dus geen enkele hoop.
Dit is de scheiding waarover later wordt gesproken!
ja, de belofte was eerst voor het joodse volk. Vóór Jezus was die belofte er niet voor alle heidenen. Na Jezus wel (Rom.4). De scheiding: wel-belofte-vs-geen-belofte is verbroken.

quote:


[...]

--> Door Jezus dichtbij gekomen tot GOD.


[...]

Hier steekt de vervangingsleer altijd weer de kop op.
Beiden 1 gemaakt. We waren niets, nu niets meer of minder dan de Joden voor GOD. De scheiding die er was voor GOD tussen Joden en heidenen,
De Joden zijn dus niet opgenomen in het christendom, zoals men wil doen geloven, nee we staan naast elkaar (Jood en Griek) zonder scheiding die we hadden als heiden tov de Joden.
een creatieve interpretatie, maar er staat niet dat we "nu niets meer of minder dan de Joden" zijn. Er staat: "Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,". Wat gebeurt er als je één gemaakt wordt? Ja, dan hoor je bij elkaar. Niet: we zijn nu gelijkwaardig, maar: we horen bij elkaar. Dat is ook wat er gebeurt als een muur weggebroken wordt: wat gescheiden was, hoort daarna bij elkaar. Oost- en West-Berlijn waren twee losse steden, maar toen de scheidingsmuur wegviel, waren ze niet alleen 'gelijkwaardig', maar waren ze ook samen weer één stad.

quote:


[...]

Nu dus aangetoond dat dit onjuist is en de val van de vervangingsleer is die nog in vele kerkgenootschappen rondwaart, spijtig genoeg.
het spijt me, maar wat je aangetoond hebt, is dat je niet naar de grote lijn van een betoog (bv. in Romeinen) lijkt te willen kijken. Want dan zou je zien, dat gelovigen uit de joden + heidenen samen één volk zijn. Dat ze bij elkaar horen, zoals takken aan dezelfde boom. Samen, zonder scheidingsmuur. En verder heb je aangetoond, dat je geen onderscheid kunt maken tussen een 'op-de-edele-olijfboom-geënt'-leer (i.e. gewoon het bijbelse model van Romeinen 11: gelovigen zijn Israel), en de (vervloekte) vervangingsleer (waarbij kerk ipv. israel komt).

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #49 Gepost op: juni 14, 2012, 12:05:14 am »

quote:

Nunc schreef op 13 juni 2012 om 12:57:
[...]
dat kun jij vinden natuurlijk.

Inderdaad  ;)

quote:

Maar,... werd het joodse volk vervangen toen er in OT-tijden mensen die niet jood waren, tot geloof kwamen? Nee, ze werden 'toegevoegd' aan het volk, ze kregen de besnijdenis als teken dat ze vanaf dat moment ook bij het verbond hoorden, ook al waren ze niet jood. (Denk aan Ruth, Ammonietische, maar wel in de geslachtslijn van David en daarna Jezus!).

Daarom is de lijn ook doorgezet via Abraham, Isaac en Jacob waar de Eeuwige Beloften aan deze voorouderen door JHWH aan Zijn gedaan. Omwille van deze Beloften zal JHWH Israël sparen. De HEER Zelf zal israel reinigen van ongerechtigheden, zoals ook wij christenen rechtvaardig worden gemaakt door de HEER zonder dat we rechtvaardig zijn.

Ezechiel 36
31 U zult zich uw slechte wegen en uw daden die niet goed waren,  herinneren. U zult  walgen van uzelf om uw ongerechtigheden en om uw gruweldaden.
32 Ik doe het niet omwille van u, spreekt de Heere HEERE, laat dat u bekend zijn. Schaam u en word te schande vanwege uw wegen, huis van Israël.

33 Zo zegt de Heere HEERE: Op de dag dat Ik u reinig van al uw ongerechtigheden, zal Ik de steden doen bewonen en zullen de puinhopen herbouwd worden.

quote:

daar heb je gelijk in, maar lees ook verder. Paulus vervolgt in Rom.3:21 Maar nu is zonder de wet  gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de wet en de profeten is getuigd: ... Er is iets veranderd.

Ja, naast de Joodse wet is er nu ook het offer van Christus. Naast de Joodse wet is er nu ook de Genade door onze Heiland.

quote:

en wat is dan het verschil tussen 'rechtvaardigen uit' en 'rechtvaardigen door'? Ik zie Paulus nergens twee verschillende rijtjes met regels/opdrachten/uitleg geven, met dan aan het begin:
"dit zijn instructies voor de joden/heidenen*"
(*) doorhalen wat niet van toepassing is.

-De Joden leven uit het Geloof, of te wel hun geloof in JHWH maakt dat ze voor Hem willen knokken om de Wet te voldoen.
-Christenen leven door het geloof, of te wel, het geloof in Christus Zijn Kruisiging en Opstanding geeft hen leven.

quote:

16 Daarom is het uit het geloof, opdat het zou zijn naar genade, met als doel dat de belofte zeker zou zijn voor het hele nageslacht, niet voor dat wat uit de wet alleen is, maar ook voor dat wat uit het geloof van Abraham is,  die een vader is van ons allen, (Rom.4).

De beloften waar Paulus het over heeft, zijn voor ons allemaal.


Let op het woordje OOK !
Niet voor de Wet alleen, maar OOK...... Dat zien we heel vaak terug in de Schrift waar veel christenen die zich Beloften toe-eigenen overheen lezen, helaas.
Ze zijn dus voor de Joden en OOK voor de Christenen. Zoals GOD is voor de Joden en OOK van de Christenen in Romeinen 3.

[/quote]Ja, maar Paulus probeert hier uit te leggen hoe het aan de ene kant kan, dat hij net uitgelegd heeft (o.a. Rom.8, en vrijwel overal in de Romeinenbrief) dat je Jezus als Heer moet erkennen om gered te worden, maar dat aan de andere kant het joodse volk toch het volk van het verbond en de beloften was. [/quote]
Niet was, IS ! De Joden zijn degenen van de Belofte en het Verbond. ;)

quote:

1 Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
2   Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.
3   Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde, en  de zonde veroordeeld in het vlees,
4 opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
5   Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees, maar zij die naar de Geest zijn, de dingen van de Geest.
6 Want het bedenken van het vlees is de dood, maar het bedenken van de Geest is leven en vrede.
7 Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.
8 En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.
(Rom.8:1-8, waarna hij in een lofbetuiging uitbarst, tot het einde v/h hoofdstuk)
9 Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans de Geest van God  in u woont. Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.
Joden hebben niet de Heilige Geest en worden dus niet geholpen door GOD om niet te zondigen. Daarom zullen ze dat ook wel doen. (Christenen trouwens ook nog, zeker als men niet gedoopt is door onderdompeling, maar dat is een ander topic en discussie).
Het is niet meer dan een uitleg tussen in het vlees zijn of in de Geest zijn.

Ik vergelijk het zo:
De Wet is als een trap, die je op eigen kracht en met eigen inspanning moet nemen om naar boven te komen. Met veel risico's op (terug)vallen en zelfs te pletter vallen.
Jezus is de Lift, die je aanbiedt om mee te nemen op Zijn Kracht naar boven. Wanneer je in de Lift valt, ga je toch nog steeds op Zijn kracht naar boven. Naar beneden vallen kan je in de Lift niet.

Paulus probeert in Rom.9 uit te leggen hoe het voorgaande waar kan zijn, als het joodse volk toch het volk van het verbond en de beloften is. Hoe kan dat?
4   Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid  en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen,  Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
(Rom.9)

quote:

Paulus legt uit dat het subtieler ligt:
6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
Dus: 'ja', Israel is nog steeds verbonds- en beloftevolk. Maar niet elke jood 'is Israel'. Dat verklaart waarom zoveel joden in Paulus' tijd (en nu helaas ook nog) Jezus niet als Heer wilden erkennen.

Niet ieder is een Jood voor de HEER, alleen een Jood met afstamming van Abraham, Isaac en Jacob, daar heeft dit mee te maken.

quote:

Dan gaat Paulus verder:
1 Broeders, de oprechte wens van mijn hart en mijn gebed tot God voor Israël is gericht op hun zaligheid. 2 Want ik getuig van hen dat  zij ijver voor God hebben, maar niet met het juiste inzicht. 3 Omdat zij immers de gerechtigheid van God niet kennen en een eigen gerechtigheid tot stand proberen te brengen, hebben zij zich niet aan de gerechtigheid van God onderworpen.
4   Want het einddoel van de wet is Christus, tot gerechtigheid voor ieder die gelooft.
5 Want Mozes schrijft over de gerechtigheid die uit de wet is:  De mens die deze dingen gedaan heeft, zal daardoor leven.
(Rom.10)

Dit zegt  vooral dat Jezus het einddoel heeft bereikt, Hij heeft als Enige de gehele Joodse Wet vervuld. Daarom mogen christenen ook niet denken maar iets zelf te doen om gered te worden, want daarmee halen we Christus naar beneden.
6 De gerechtigheid echter die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal naar de hemel opklimmen? Dat is Christus naar beneden brengen


quote:

De Joden hebben niet het juiste inzicht volgens Paulus, ze kennen Gods gerechtigheid niet, ze proberen het zelf en ze hebben zich niet aan Gods gerechtigheid onderworpen.
Leuk om te zien dat jij bovenstaande eruit haalt en ik dit:
Want ik getuig van hen dat  zij ijver voor God hebben, maar niet met het juiste inzicht.
Het is hun ijver voor GOD (meer dan de meer dan gemiddelde christen) waardoor de HERE hen uiteindelijk aan het einde redden zal (Ezechiel 37 voor de dode Joden) en (Openbaringen 7 voor de nog levende)

quote:

Paulus legt uit wat je moet doen om behouden te worden:
9 Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Ieder die  in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
12   Er is immers geen enkel onderscheid tussen Jood en Griek. Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen.
13   Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden
.
(Rom.10)

Dit geld inderdaad allemaal voor de volgelingen van Christus maar staat los van de Joden en het Jodendom.
Immers in Romeinen 11 spreekt de Schrift ook over zalig worden.
26 En zo zal heel Israël zalig worden,  zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Maar dit maal m.b.t. Israël, toch?

Het wordt laat, dus voorlopig even tot hier, later meer. :z
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,