Auteur Topic: Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...  (gelezen 6719 keer)

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Gepost op: juni 19, 2012, 04:55:14 pm »
"The Talmud is open-ended and invites you to join in its discussion. The main trait of the Talmud is its argumentative character, its argument, back and forth … its framers indicate that they want us to join in. And we do, and we do." —Rabbi Dr. Jacob Neusner

De Bijbel wil dat we gehoorzamen aan de Bijbelse geboden. We worden er voor gewaarschuwd om niet toe te voegen of af te doen aan Gods woord. Anders zouden we het woord van God weleens krachteloos kunnen maken.

Zo niet bij de talmoed, daar kan men zich helemaal losleven op al de fijne argumenten die maar heen en weer en over de kop en weer rond gaan.
Zelf word ik daar vrij misselijk van, zo'n achtbaan. Maar wellicht past het wel bij uw levensbeschouwing?

Voor het bevorderen van het inzicht tussen mensen van verschillende geloven.

Come and Hear

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2012, 05:06:26 pm »
De Bijbel zegt, de Bijbel vindt en de Bijbel wil zelfs in dit topic. Schijnbaar verwart men de Bijbel met een daadwerkelijke persoon.

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2012, 05:12:23 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 juni 2012 om 17:06:
De Bijbel zegt, de Bijbel vindt en de Bijbel wil zelfs in dit topic. Schijnbaar verwart men de Bijbel met een daadwerkelijke persoon.
Het Woord van God dat spreekt tot wie luisteren? Daar zit voor de echte gelovige Christen toch echt wel 1 en dezelfde Persoon achter.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #3 Gepost op: juni 19, 2012, 05:16:40 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 juni 2012 om 17:06:
De Bijbel zegt, de Bijbel vindt en de Bijbel wil zelfs in dit topic. Schijnbaar verwart men de Bijbel met een daadwerkelijke persoon.

Inderdaad, en dat is volgens mij een grote vergissing.
Dat ben ik met je eens.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #4 Gepost op: juni 19, 2012, 05:18:49 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 16:55:

Zo niet bij de talmoed, daar kan men zich helemaal losleven op al de fijne argumenten die maar heen en weer en over de kop en weer rond gaan.
Zelf word ik daar vrij misselijk van, zo'n achtbaan. Maar wellicht past het wel bij uw levensbeschouwing?
Als je er misselijk van wordt, waarom begin je er dan over.
De talmoed is een leerboek dmv discussies die over iets gevoerd kunnen worden (voorzover ik weet).
Dat het past binnen een stroming van het Jodendom is hun keuze.
Ik acht echter de kans zeer klein dat hier op dit forum iemand aanwezig is die de Talmoed kent en er vragen over kan beantwoorden vanuit zijn rol als talmoedlezer cq gebruiker.

Mijn vraag is dan: wat wil je met deze draad?
Kun je dat toelichten?
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #5 Gepost op: juni 19, 2012, 05:19:41 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 17:12:
[...]


Het Woord van God dat spreekt tot wie luisteren? Daar zit voor de echte gelovige Christen toch echt wel 1 en dezelfde Persoon achter.

De echte gelovige christen, maar dan wel de echte he, zal de drie-enige God niet verwarren met een verzameling door God geïnspireerde boeken. Die zal niet net doen alsof boeken kunnen denken, spreken en willen. Maar goed, dat is dan wel de echte echte gelovige christen.

Schijnbaar zijn er voor sommige christenen ook vele gradaties in christenen. Je hebt dan echte gelovige christenen, echte ongelovige christenen, duplicaat gelovige christenen, duplicaat ongelovige christenen enz enz. Er gaat en wereld voor mij open.  :ja:

Edit: voor zover laat ik mijn bijdrage in dit topic maar voor wat het is, ik begin schijnbaar allergisch te worden voor dit soort dingen.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 05:21:10 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #6 Gepost op: juni 19, 2012, 05:20:59 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 17:12:
[...]


Het Woord van God dat spreekt tot wie luisteren? Daar zit voor de echte gelovige Christen toch echt wel 1 en dezelfde Persoon achter.
Dat delen we allicht hier met elkaar maar de Bijbel op zich is een boek en geen persoon.
De Bijbel spreekt dus niet, God spreekt allicht tot ons via de Bijbel.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #7 Gepost op: juni 19, 2012, 05:23:03 pm »
Mail me maar als je wat wilt weten

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #8 Gepost op: juni 19, 2012, 05:24:38 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2012 om 17:18:

Mijn vraag is dan: wat wil je met deze draad?
Kun je dat toelichten?
Het inzicht bevorderen van Christenen als ze over het jodendom spreken, en met name het levensbloed van het jodendom: de talmoed.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #9 Gepost op: juni 19, 2012, 05:29:25 pm »
@ Baptizo

Zie hierboven de posts en zie dus wat er direct al gebeurt, zo snel na het openen van je topic.

Klein advies: Maak een topicstart welwillend en uitnodigend tot positief je ergens in te gaan verdiepen en je erover een mening te vormen (die dan overigens best kritisch kan uitvallen).
Een start die onsmakelijk klinkt en gaat over iets waarin de meeste forummers zich nog niet zo hebben verdiept geeft direct al wrevel.

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #10 Gepost op: juni 19, 2012, 05:30:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2012 om 17:20:
[...]
Dat delen we allicht hier met elkaar maar de Bijbel op zich is een boek en geen persoon.
De Bijbel spreekt dus niet, God spreekt allicht tot ons via de Bijbel.
Hoezo letterlijk nemen zeg. Maar zelfs dat God spreekt door Zijn woord vinden velen die zich Christen noemen nog te ver gaan.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #11 Gepost op: juni 19, 2012, 05:36:16 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 17:24:
[...]


Het inzicht bevorderen van Christenen als ze over het jodendom spreken, en met name het levensbloed van het jodendom: de talmoed.
Dan zou ik er gaarne enkele Joden bij willen hebben omdat zij er meer verstand van hebben dan wij samen. (Kijk ook even hoe het in de draad over "Maria" ging.)
Mail me maar als je wat wilt weten

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #12 Gepost op: juni 19, 2012, 05:38:15 pm »

quote:

Trajecto schreef op 19 juni 2012 om 17:29:
@ Baptizo

Zie hierboven de posts en zie dus wat er direct al gebeurt, zo snel na het openen van je topic.

Klein advies: Maak een topicstart welwillend en uitnodigend tot positief je ergens in te gaan verdiepen en je erover een mening te vormen (die dan overigens best kritisch kan uitvallen).
Een start die onsmakelijk klinkt en gaat over iets waarin de meeste forummers zich nog niet zo hebben verdiept geeft direct al wrevel.
Ja sorry hoor! Ik heb nu eenmaal niet zo'n gladde slangentong als zij gewend zijn te horen in hun bijeenkomsten zondags! Verbeterpunt voor mij! Wordt aan gewerkt!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #13 Gepost op: juni 19, 2012, 05:46:53 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 17:38:
[...]


Ja sorry hoor! Ik heb nu eenmaal niet zo'n gladde slangentong als zij gewend zijn te horen in hun bijeenkomsten zondags! Verbeterpunt voor mij! Wordt aan gewerkt!

Wij vragen gewoon wat je wilt met deze draad. Je krijgt daar een tip over van iemand en dan reageer je met "gladde slangentong".
Is niet nodig denk ik.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 05:48:19 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #14 Gepost op: juni 19, 2012, 05:52:25 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2012 om 17:36:
[...]

Dan zou ik er gaarne enkele Joden bij willen hebben omdat zij er meer verstand van hebben dan wij samen. (Kijk ook even hoe het in de draad over "Maria" ging.)


God spreekt door Zijn Woord tot mij dat ik me niet mag laten onderwijzen door hen die van de besnijdenis zijn. Dus in het geval dat er joden gaan leren over het jodendom moet ik gelijk afhaken. Wat wellicht sommigen heel prettig zullen vinden overigens.

Ik bied deze link dus ook niet aan om talmoed onderwijs te stimuleren. Alleen maar om te ontdekken wat er zoal te vinden is in de joodse leringen en dan harde conclusies te gaan trekken. Tenzij het je natuurlijk erg aanspreekt, dan raad ik die persoon aan om gelijk jood te worden onder het motto opgeruimd staat netjes!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #15 Gepost op: juni 19, 2012, 06:30:02 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 17:52:
[...]


God spreekt door Zijn Woord tot mij dat ik me niet mag laten onderwijzen door hen die van de besnijdenis zijn. Dus in het geval dat er joden gaan leren over het jodendom moet ik gelijk afhaken. Wat wellicht sommigen heel prettig zullen vinden overigens.
Vreemde gedachtengang maar als jij daar gelukkig mee bent :)

Ik zie net dat je ook het woord "ongecensureerd" wilt toepassen op deze draad.
Daarmee krijg je (niet "jij" maar het algemene "je") alle ruimte om antisemitische ongein te gaan verspreiden zonder dat er ingegrepen kan worden (althans, zo lees ik het!).

quote:

Ik bied deze link dus ook niet aan om talmoed onderwijs te stimuleren. Alleen maar om te ontdekken wat er zoal te vinden is in de joodse leringen en dan harde conclusies te gaan trekken. Tenzij het je natuurlijk erg aanspreekt, dan raad ik die persoon aan om gelijk jood te worden onder het motto opgeruimd staat netjes!

Ow, je bedoelt gewoon "keiharde oordelen vellen zonder dat we een kenner naar de achtergrond vragen".
Dank u, daar doe ik niet aan mee.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 06:57:58 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #16 Gepost op: juni 19, 2012, 07:07:25 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 17:52:

God spreekt door Zijn Woord tot mij dat ik me niet mag laten onderwijzen door hen die van de besnijdenis zijn. Dus in het geval dat er joden gaan leren over het jodendom moet ik gelijk afhaken. Wat wellicht sommigen heel prettig zullen vinden overigens.


Waar staat dat in Gods Woord?

En een Jood die zich tot Christus gekeerd heeft dan? Natuurlijk is het "Jodendom" geen doel om over te onderwijzen. Maar soms kunnen Joodse aanwijzingen het Woord van God verduidelijken, omdat bepaalde beelden uit die cultuur komen.

Ik begrijp ook niet waarom je zo'n hekel hebt aan de Hebreeuwse schrijfwijze van de naam van Jezus. Weet jij hoe Zijn familie en vrienden Hem in het dagelijks leven noemden?  Zij spraken Aramees. Onder welke naam werd Hij door de overpriesters en schrift-geleerden in Jeruzalem aangeklaagd? Dat was heus niet Jezus. In de naam Yeshua komt het werkwoord "redden" voor, dat zien we niet in de naam Jezus. De Engel verkondigde namens God die naam omdat "Hij zijn volk zal redden van de zonde".

De naam Jozua wordt in het OT ook Yeshua genoemd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #17 Gepost op: juni 19, 2012, 07:22:24 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2012 om 18:30:
[...]
 Vreemde gedachtengang maar als jij daar gelukkig mee bent :)

Ik zie net dat je ook het woord "ongecensureerd" wilt toepassen op deze draad.
Daarmee krijg je (niet "jij" maar het algemene "je") alle ruimte om antisemitische ongein te gaan verspreiden zonder dat er ingegrepen kan worden (althans, zo lees ik het!).


Dus zo noem jij censuur? Ingrijpen... jaja

Ga nou eerst maar eens bestuderen wat antisemitisch zoal kan betekenen. Want ik ben zeker niet tegen alle nakomelingen van Sem. Dat zou heel onlogisch zijn. Maar ik kan je verzekeren dat ik als Christen wel anti-joods ben op basis van hun anti Christelijke godsdienst zoals ik ook anti-islam ben of welke andere satanische misleiding dan ook.

quote:


Ow, je bedoelt gewoon "keiharde oordelen vellen zonder dat we een kenner naar de achtergrond vragen".
Dank u, daar doe ik niet aan mee.


Of jij een keihard oordeel wil vellen moet jij zelf bepalen. Als je daar eerst een rabbi voor wilt raadplegen moet je ook zelf weten. Want de waarschuwingen in de bijbel om niet te worden misleid door joodse fabels neem je duidelijk niet ernstig op.

"0   Want er zijn ook veel opstandigen, mensen die zinloos praten en misleiders, vooral die van de besnijdenis zijn.
11 Men moet hun de mond snoeren. Zij brengen hele huisgezinnen in verwarring, door te leren wat onbehoorlijk is, om schandelijke winst.
12 Een van hen, hun eigen profeet, heeft gezegd: Kretenzen zijn altijd leugenaars, kwade beesten, luie buiken.
13 Dit getuigenis is waar. Wijs hen daarom streng terecht, opdat zij gezond zullen zijn in het geloof,
14   en zich niet zullen bezighouden met Joodse verzinsels en geboden van mensen die zich van de waarheid afkeren. " (Tit. 1)

Hier zien we dan ook een censuur. Het verbieden van joodse verzinsels. Paulus wist als geen ander hoe schadelijk dat kan zijn. Zoals Jezus de leer v.d. rabbi's ook keihard veroordeelde.

"23   Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de Wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen zou men moeten doen en die andere dingen niet nalaten.
24 Blinde leiders, die de mug uitzift maar de kameel doorslikt.
25   Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u reinigt de buitenkant van de drinkbeker en van de schotel, maar van binnen zijn ze vol van roofzucht en onmatigheid.
26 Blinde Farizeeër, reinig eerst de binnenkant van de drinkbeker en de schotel, zodat ook de buitenkant daarvan rein wordt.
27 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u bent als de witgepleisterde graven, die van buiten wel mooi lijken, maar van binnen zijn ze vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid.
28 Zo lijkt u ook wel van buiten rechtvaardig voor de mensen, maar van binnen bent u vol huichelarij en wetteloosheid.
29   Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u bouwt de graven voor de profeten en versiert de grafmonumenten van de rechtvaardigen,
30 en u zegt: Als wij in de tijd van onze vaderen hadden geleefd, hadden wij niet met hen meegewerkt om het bloed van de profeten te vergieten.
31 Aldus getuigt u tegen uzelf, dat u kinderen bent van hen die de profeten gedood hebben.
32 Maakt ook u dan de maat van uw vaderen vol!
33   Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel ontkomen? " (Mat. 23)

Dat zijn de KENNERS die je waarschuwen voor het judaisme! Maar daar heb jij geen enkele boodschap aan of wel soms?

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #18 Gepost op: juni 19, 2012, 07:38:45 pm »

quote:

Adinomis schreef op 19 juni 2012 om 19:07:
[...]


Waar staat dat in Gods Woord?


Zie vorige post.

quote:

En een Jood die zich tot Christus gekeerd heeft dan? Natuurlijk is het "Jodendom" geen doel om over te onderwijzen. Maar soms kunnen Joodse aanwijzingen het Woord van God verduidelijken, omdat bepaalde beelden uit die cultuur komen.


Dan is het toch een Christen? Bepaalde beelden, zou kunnen. Maar zoals ook in het andere topic bleek over Ruth en Rachab, al snel vult men dan 'kennis' aan uit de joodse geschriften die dan wel ingaan tegen het pure woord van God. Dat is het gevaar ervan.

quote:


Ik begrijp ook niet waarom je zo'n hekel hebt aan de Hebreeuwse schrijfwijze van de
naam van Jezus. Weet jij hoe Zijn familie en vrienden Hem in het dagelijks leven noemden?  Zij spraken Aramees. Onder welke naam werd Hij door de overpriesters en schrift-geleerden in Jeruzalem aangeklaagd? Dat was heus niet Jezus. In de naam Yeshua komt het werkwoord "redden" voor, dat zien we niet in de naam Jezus. De Engel verkondigde namens God die naam omdat "Hij zijn volk zal redden van de zonde".

De naam Jozua wordt in het OT ook Yeshua genoemd.


Dat verdient haast een eigen topic.
Maar in het kort: ons is het Grieks gegeven. De originele uitspraak is niet met zekerheid te achterhalen dat geeft maar onnodige verdeeldheid met het risico om een valse naam te gebruiken. God vond het goed om Zijn naam in het Grieks aan ons over te leveren. Dat schept duidelijkheid.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #19 Gepost op: juni 19, 2012, 07:56:57 pm »
Je wilt dus gewoon praten over een bepaald geloof.
De aanhangers van dat geloof mogen zelf beslist niet meepraten want dat is kennelijk een gevaar volgens jou.
Daarnaast heb je de groep direct al van een stempel voorzien door je schrijfwijze.

Maar dat staat wel erg haaks op "Bekleed u dan, als uitverkorenen van God, heiligen en geliefden, met innige gevoelens van ontferming, vriendelijkheid, nederigheid, zachtmoedigheid, geduld.".

Volgens mij kan een Jood die de Talmoed naleeft best wat dingen toelichten aan anderen zonder dat je daar "lering" uit trekt.

Kijk, als je zegt "zullen we eens samen kijken wat er in de Talmoed staat en bekijken waar dat afwijkt van de Bijbel" dan heb je een ander uitgangspunt.
Maar het uitgangspunt wat je nu kiest is gewoon niet netjes vind ik.
Tel daar dit soort opmerkingen bij op en je schetst een bepaald beeld.
En als laatste gelden hier net als overal op dit forum en op andere fora ook gewoon afspraken.
Eén daarvan is:
....het is nog steeds niet toegestaan deningrerend over andermans geloof of geloofsbeleving te spreken.

Volgens mij is het prima mogelijk om binnen de kaders te spreken over de Talmoed.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 08:17:32 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #20 Gepost op: juni 19, 2012, 08:20:55 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 19:22:

Dat zijn de KENNERS die je waarschuwen voor het judaisme! Maar daar heb jij geen enkele boodschap aan of wel soms?
Vertel? Waar baseer je het op dat ik daar geen boodschap aan zou hebben?
Mijn beeld is dat je beter met een groep in gesprek kunt gaan over hun geloof dan dat je over hun geloof gaat praten zonder die groep.
(We hebben het in de draad over Maria al gezien wat voor onzinnigheden er geroepen worden over de RKK terwijl de leden van de RKK toch duidelijk aangaven dat de wilde verhalen onjuist waren.)
Mail me maar als je wat wilt weten

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #21 Gepost op: juni 19, 2012, 08:27:34 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2012 om 19:56:
Je wilt dus gewoon lekker de aanhangers van het Joodse geloof "bashen" begrijp ik. De aanhangers van dat geloof mogen zelf beslist niet meepraten want dat is kennelijk een gevaar volgens jou.


Je denkt maar wat je wilt. Ik vind aan dit topic niets lekkers. Maar het moet gezegd worden vind ik. Dat het aan jou niet besteed is begrijp ik. En het zal voor de meesten niet aanspreken dat snap ik ook.

Verder doe ik niet aan gezellig converseren over 'geloof' met volgelingen van satanische leringen.

quote:

Maar dat staat wel erg haaks op "Bekleed u dan, als uitverkorenen van God, heiligen en geliefden, met innige gevoelens van ontferming, vriendelijkheid, nederigheid, zachtmoedigheid, geduld.".


Och wat klink dat heilig zeg. Zo tolerant ook.  Dat we die arme-talmoed liefhebbers zo aan het discrimineren zijn zeg... oh wat erg!

quote:


Volgens mij kan een Jood die de Talmoed naleeft best wat dingen toelichten aan anderen zonder dat je daar "lering" uit trekt.

Kijk, als je zegt "zullen we eens samen kijken wat er in de Talmoed staat en bekijken waar dat afwijkt van de Bijbel" dan heb je een ander uitgangspunt.
Maar het uitgangspunt wat je nu kiest is gewoon niet netjes vind ik.


De hele tijd dat jij nu kritiek op mij loopt te geven had je ook kunnen besteden aan het leren wat voor een satanische anti Christelijke rotzooi er in de talmoed beschreven staat. Maar nee! Je blijft maar mij de fijne kneepjes van het 'netjes' zijn uitleggen.

quote:

Tel daar dit soort opmerkingen bij op en je schetst een bepaald beeld.
En als laatste gelden hier net als overal op dit forum en op andere fora ook gewoon afspraken.
Eén daarvan is:
....het is nog steeds niet toegestaan deningrerend over andermans geloof of geloofsbeleving te spreken. Dergelijke acties zullen meteen bestraft worden.

Volgens mij is het prima mogelijk om binnen de kaders te spreken over de Talmoed.


Maar in de talmoed mogen ze wel Christus op een vreselijke manier door het slijk halen en de meest ranzige porno/incest/verkrachting/moord bespreken en goedkeuren?
En dan zit je mij aan te vallen op een forum omdat ik niet netjes en aardig genoeg ben?

Schaam jij je daar niet voor?

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #22 Gepost op: juni 19, 2012, 08:29:25 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2012 om 20:20:
[...]
Vertel? Waar baseer je het op dat ik daar geen boodschap aan zou hebben?
Mijn beeld is dat je beter met een groep in gesprek kunt gaan over hun geloof dan dat je over hun geloof gaat praten zonder die groep.
(We hebben het in de draad over Maria al gezien wat voor onzinnigheden er geroepen worden over de RKK terwijl de leden van de RKK toch duidelijk aangaven dat de wilde verhalen onjuist waren.)
De leer v.d. RKK is toch net zo fout als al die andere dwaalleer man. Heb ik daar echt zo'n 'heilige vader' voor nodig om me dat duidelijk te maken????!!!???

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #23 Gepost op: juni 19, 2012, 08:39:45 pm »
R A N Z I G H E I D is voor sommigen hun godsdienst:

http://www.come-and-hear.com/dilling/dcontents.html

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #24 Gepost op: juni 19, 2012, 08:48:16 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 19:38:
Dan is het toch een Christen? Bepaalde beelden, zou kunnen. Maar zoals ook in het andere topic bleek over Ruth en Rachab, al snel vult men dan 'kennis' aan uit de joodse geschriften die dan wel ingaan tegen het pure woord van God. Dat is het gevaar ervan.
Ik zou zeggen: een bekeerde Jood is een "dubbele Jood". Hij hoort bij de Leeuw uit Juda, zowel van geboorte als door zijn geloof in het verlossend bloed van Jezus.

quote:


Dat verdient haast een eigen topic.
Maar in het kort: ons is het Grieks gegeven. De originele uitspraak is niet met zekerheid te achterhalen dat geeft maar onnodige verdeeldheid met het risico om een valse naam te gebruiken. God vond het goed om Zijn naam in het Grieks aan ons over te leveren. Dat schept duidelijkheid.

Dat weet ik nog niet zo net. Er bestaan ook Aramese geschriften. Die werden in het Oosten gebruikt. Grieks was in die tijd net zoiets als bij ons het Engels. Daarmee kon je veel mensen bereiken. Het Oude Testament is trouwens Hebreeuws. Dat is ons ook gegeven. Zelfs in het OT komen we de naam Yeshua tegen. Psalm 27 een Psalm van David: "de Heere is mijn Licht, mijn heil, wie zou ik vrezen." Hier staat eigenlijk: Yeh is mijn Shua. Zulke voorbeelden zijn er meer.

Je hebt gelijk dat we nooit een Joods geschrift, zoals Talmoed e.d. autoriteit moeten geven.

De argumenten die je gaf voor het land Moab waren zeker het overwegen waard. Toch wordt er in Jeremia 48 ook weer over de Moabieten en hun god Kemos gesproken. Lees maar eens in 2 Kon. 3 hoe er oorlog is met de koning van de Moabieten. Er staat in de bijbel dat de Moabieten werden gedood èn verdreven Richt.11:23. Ja en verdreven personen proberen terug te krijgen wat ze eerst hadden. Dat lees je ook in het verhaal van Jefta.

Ik laat het maar los.
Het gaat erom dat we God aanbidden, liefhebben en gehoorzamen.
Als we op onszelf zien oordelen we niet zo hard over anderen. We weten dat Jezus is gekomen voor degenen die een geneesheer nodig hebben. Hij is gekomen om te redden!

Als we anderen zien zondigen dan moeten we met hen begaan zijn. Nee, zeker niet meegaan in de zonde. Verdriet hebben dat ze verloren dreigen te gaan en - als we niet redelijk ermee kunnen praten - ervoor bidden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #25 Gepost op: juni 19, 2012, 09:41:30 pm »

quote:

Adinomis schreef op 19 juni 2012 om 20:48:

Ik zou zeggen: een bekeerde Jood is een "dubbele Jood". Hij hoort bij de Leeuw uit Juda, zowel van geboorte als door zijn geloof in het verlossend bloed van Jezus.



Zoiets bestaat niet. Alleen door Jezus Christus komt men tot de Vader. Er is GEEN achterdeur voor Judeeers of andere Israelieten gebaseerd op hun ras.


quote:

Dat weet ik nog niet zo net. Er bestaan ook Aramese geschriften. Die werden in het Oosten gebruikt. Grieks was in die tijd net zoiets als bij ons het Engels. Daarmee kon je veel mensen bereiken. Het Oude Testament is trouwens Hebreeuws.


Aramese NT schriften? Dat vraag ik me af. Volgens mij werd er daar al heel veel Grieks gesproken en geschreven hoor. Op de kaartjes kun je mooi zien hoe dicht de Griekse decapolis steden bij de woonplaats van Jezus lag.
Omdat Grieks zo veel gesproken werd in het Romeinse rijk lijkt het me juist dat God het populaire Grieks uitkoos/gebruikte (wat jij ook aangaf). En bovendien hebben we zelfs een Griekse OT, de septuagint. Volgens sommigen citeerde Jezus juist uit deze boekrollen! Ik ben vergeten hoe ze precies tot die conclusie kwamen. Had iets met het citeren van het OT door Jezus te maken i.i.g. Gelukkig verwacht God niet van mij dat ik eerst al die oude talen ga leren om zo de originele uitspraak te kunnen spreken. Het is mij genoeg om te constateren dat er een logisch taalverband is tussen de griekse/latijnse en moderne woorden.

quote:

De argumenten die je gaf voor het land Moab waren zeker het overwegen waard. Toch wordt er in Jeremia 48 ook weer over de Moabieten en hun god Kemos gesproken. Lees maar eens in 2 Kon. 3 hoe er oorlog is met de koning van de Moabieten. Er staat in de bijbel dat de Moabieten werden gedood èn verdreven Richt.11:23. Ja en verdreven personen proberen terug te krijgen wat ze eerst hadden. Dat lees je ook in het verhaal van Jefta.


Ik ben er ook nog niet over uitgestudeerd en weet niet of ze allemaal
dood en verdreven waren. Maar wel uit dat gedeelte v.d. velden van Moab. Het gebruik van Bijbelse landkaartjes maakt ook meer duidelijk. Dan zie je waar de stammen vna Ruben en Gad en de helft van Manasse hun gebied kregen aan de ene zijde v.d. Jordaan De velden van Moab die al eerder door de Amorieten waren ingepikt. (Num. 21:26)
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 09:43:30 pm door Baptizo »

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #26 Gepost op: juni 19, 2012, 09:56:35 pm »

quote:

Adinomis schreef op 19 juni 2012 om 20:48:
Ik laat het maar los.
Het gaat erom dat we God aanbidden, liefhebben en gehoorzamen.
Als we op onszelf zien oordelen we niet zo hard over anderen. We weten dat Jezus is gekomen voor degenen die een geneesheer nodig hebben. Hij is gekomen om te redden!


Dat klopt zeker. Toch moeten we oppassen om het onheilige niet heilig te noemen. Dat kan nl. als we naief zijn en Gods geboden niet kennen. Dat is ook onderdeel van liefhebben en gehoorzamen.

quote:

Als we anderen zien zondigen dan moeten we met hen begaan zijn. Nee, zeker niet meegaan in de zonde. Verdriet hebben dat ze verloren dreigen te gaan en - als we niet redelijk ermee kunnen praten - ervoor bidden.
Voor mijn broeders en zusters heb ik ook medelijden en bid ik zeker. Dat is zo.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #27 Gepost op: juni 19, 2012, 10:00:40 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 20:27:
[...]


Je denkt maar wat je wilt. Ik vind aan dit topic niets lekkers. Maar het moet gezegd worden vind ik. Dat het aan jou niet besteed is begrijp ik. En het zal voor de meesten niet aanspreken dat snap ik ook.
Ho ho, er gaat iets fout. Ik heb namelijk mijn post aangepast voordat jij de jouwe plaatste.
"Lekker" was een verkeerde benaming, excuses daarvoor.

quote:

Verder doe ik niet aan gezellig converseren over 'geloof' met volgelingen van satanische leringen.
Ik heb het niet over gezellig maar wel over converseren.
Conversatie kan ook respectvol zijn.

quote:



[...]


Och wat klink dat heilig zeg. Zo tolerant ook.  Dat we die arme-talmoed liefhebbers zo aan het discrimineren zijn zeg... oh wat erg!
Wat maakt dat je zo anti anti anti doet terwijl hier geen talmoedliefhebber aanwezig is?
Je zou dan beter naar een forum kunnen gaan waar zij iets van je kunnen lezen of leren.

quote:




[...]


De hele tijd dat jij nu kritiek op mij loopt te geven had je ook kunnen besteden aan het leren wat voor een satanische anti Christelijke rotzooi er in de talmoed beschreven staat. Maar nee! Je blijft maar mij de fijne kneepjes van het 'netjes' zijn uitleggen.
Had gekund, inderdaad. Dat er zaken instaan die tegen het christendom zijn was mij al langer bekend. Maar om nu de Joden zo te bejegenen op grond van de talmoed gaat mij te ver zo lang er geen Jood is die zich hier in mag mengen.
Snap je?

quote:




[...]


Maar in de talmoed mogen ze wel Christus op een vreselijke manier door het slijk halen en de meest ranzige porno/incest/verkrachting/moord bespreken en goedkeuren?
En dan zit je mij aan te vallen op een forum omdat ik niet netjes en aardig genoeg ben?

Schaam jij je daar niet voor?
Nee, ik schaam mij niet zo snel namelijk. Ik zou mij schamen als ik de talmoed zou verdedigen en dat zie je mij niet doen namelijk. Het zijn echter mensen, schepselen van God waar je met respect mee om kunt gaan.
Net zo goed als ik een moslim als schepsel vanuit respect wil benaderen en niet vanuit een direct oordeel over de persoon.

Ik sluit me aan bij:

quote:

Adinomis schreef op 19 juni 2012 om 20:48:

Het gaat erom dat we God aanbidden, liefhebben en gehoorzamen.
Als we op onszelf zien oordelen we niet zo hard over anderen. We weten dat Jezus is gekomen voor degenen die een geneesheer nodig hebben. Hij is gekomen om te redden!

Als we anderen zien zondigen dan moeten we met hen begaan zijn. Nee, zeker niet meegaan in de zonde. Verdriet hebben dat ze verloren dreigen te gaan en - als we niet redelijk ermee kunnen praten - ervoor bidden.
Wijzer kan ik het niet zeggen.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 10:03:22 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #28 Gepost op: juni 19, 2012, 10:45:27 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 21:41:
Zoiets bestaat niet. Alleen door Jezus Christus komt men tot de Vader. Er is GEEN achterdeur voor Judeeers of andere Israelieten gebaseerd op hun ras.

Ik bedoel ook dat zo'n "dubbele Jood" door Jezus Christus tot de Vader is gekomen en niet door een achterdeur. In Christus bestaan er geen rassen. Net zo als er in Christus geen man of vrouw is. Voor Hem zijn ze gelijk, al zijn ze niettemin verschillend.

quote:

Aramese NT schriften? Dat vraag ik me af. Volgens mij werd er daar al heel veel Grieks gesproken en geschreven hoor.
Kijk dan maar eens op deze site. In de linkerkolom kun je de bijbelboeken in het Aramees aanklikken.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 10:45:49 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Reactie #29 Gepost op: juni 19, 2012, 11:39:46 pm »
Modbreak:
Dicht