Auteur Topic: Schatten op aarde, schatten in de hemel...  (gelezen 17164 keer)

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #150 Gepost op: juli 06, 2012, 08:38:48 pm »

quote:

Peter68 schreef op 06 juli 2012 om 20:18:

Ok helder, maar dan blijft ik met een vraag zitten: is tijd ook niet één van schatten?


M.i. wel Peter.
Dus als ik straks ga rentenieren komt de factor tijd veelvuldig ter beschikking en kan ik dat tezamen met opgebouwd vermogen inzetten voor de HEER. Maar dat alles laat ik aan de HEER, ik leg het in Zijn Hand.

Zoals Gaitema aangeeft:
Velen kijken met een schuin oog naar mij.
Maar wie uiteindelijk zelf meer overhoudt dan een bijstandsuitkering (waar je van schijnt te kunnen leven) en de rest niet aan de HEER of armen of goede doelen schenkt, heeft geen enkel recht van spreken. Want ook dan verzamelt iemand schatten voor zichzelf.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #151 Gepost op: juli 07, 2012, 12:15:25 am »
Het aanhalen van romeinen 12:6 is hier toch wel het laten buikspreken van een tekst.
Er staat namelijk "dienstbetoon" het gaat niet om gaven in geld daar. De bronteksten spreken daar over "charismata" wat beslist niet gaat over geld voorzover mijn kennis gaat.
Het gaat dus om de gaven in genade.
Dat wordt ook ondersteunt door de HSV die daar verwijst naar 1 Petr.4 vers 10+11.
Mail me maar als je wat wilt weten

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #152 Gepost op: juli 07, 2012, 12:16:59 am »

quote:

itsmetoo schreef op 06 juli 2012 om 20:38:
[...]


M.i. wel Peter.
Dus als ik straks ga rentenieren komt de factor tijd veelvuldig ter beschikking en kan ik dat tezamen met opgebouwd vermogen inzetten voor de HEER. Maar dat alles laat ik aan de HEER, ik leg het in Zijn Hand.

Zoals Gaitema aangeeft:
Velen kijken met een schuin oog naar mij.
Maar wie uiteindelijk zelf meer overhoudt dan een bijstandsuitkering (waar je van schijnt te kunnen leven) en de rest niet aan de HEER of armen of goede doelen schenkt, heeft geen enkel recht van spreken. Want ook dan verzamelt iemand schatten voor zichzelf.


Ik kijk zeker niet met een schuin oog naar je, ik ben tevreden met wat ik heb.

Toch blijft tijd als schat op aarde wel iets wat me bezig houd, je bent van plan te gaan rentenieren op je 50e, lijkt me een prima plan, ik ben er niet op uit om je daarop te veroordelen of wat dan ook. stel nou dat je op je 49e iets vreselijke overkomt, krijg je dan geen wroeging of spijt dat je het meeste van je tijd in werken hebt gestoken? Ik wens je natuurlijk een lang en gezond leven toe, maar ben gewoon nieuwsgierig.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #153 Gepost op: juli 07, 2012, 12:21:25 am »

quote:

itsmetoo schreef op 06 juli 2012 om 20:38:
[...]


M.i. wel Peter.
Dus als ik straks ga rentenieren komt de factor tijd veelvuldig ter beschikking en kan ik dat tezamen met opgebouwd vermogen inzetten voor de HEER. Maar dat alles laat ik aan de HEER, ik leg het in Zijn Hand.
Maar voor NU moet de HEER maar wachten tot jij aan rentenieren toekomt?
(Niet bot bedoeld!!!!) maar wat maakt dat je NU niet de keuze van je hart volgt? Ik merk namelijk her en der dat je duidelijk een idee  van roeping hebt maar dat je prio in je werk lijkt te liggen. Wat heb je te verliezen als je nu doet wat ook over -tig jaar kan?

quote:


Zoals Gaitema aangeeft:
Velen kijken met een schuin oog naar mij.
Maar wie uiteindelijk zelf meer overhoudt dan een bijstandsuitkering (waar je van schijnt te kunnen leven) en de rest niet aan de HEER of armen of goede doelen schenkt, heeft geen enkel recht van spreken. Want ook dan verzamelt iemand schatten voor zichzelf.
Jij hebt zelf aangegeven dat je ook niet op bijstandsniveau leefde dus dit is een nogal vreemde opmerking derhalve beperk je je eigen spreekrecht nogal.
Ik garandeer je dat je op bijstandsniveau in dit land nét niet doodgaat.
Daar word ik namelijks dagelijks mee geconfronteerd in mijn werk.
Meerdere onderzoeken over armoede in Nederland ondersteunen de mening dat er in Nederland wel degelijk armoede is.
Die is er niet omdat de armen daar voor kiezen maar omdat de rijken niet willen delen.
(waarmee ik niet zeg dat jij daar onder valt!!!)
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2012, 12:59:04 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #154 Gepost op: juli 07, 2012, 12:23:12 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juli 2012 om 00:15:
Het aanhalen van romeinen 12:6 is hier toch wel het laten buikspreken van een tekst.
Er staat namelijk "dienstbetoon" het gaat niet om gaven in geld daar. De bronteksten spreken daar over "charismata" wat beslist niet gaat over geld voorzover mijn kennis gaat.
Het gaat dus om de gaven in genade.
Dat wordt ook ondersteunt door de HSV die daar verwijst naar 1 Petr.4 vers 10+11.
Dat is exact wat ik wilde zeggen!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #155 Gepost op: juli 07, 2012, 12:24:21 am »

quote:

Peter68 schreef op 07 juli 2012 om 00:23:
[...]


Dat is exact wat ik wilde zeggen!
Vandaar dat ik het maar even zeg _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #156 Gepost op: juli 07, 2012, 12:39:21 am »
‘Armen zijn mensen, gezinnen of groepen die door hun beperkte middelen (materieel, cultureel, sociaal) zijn uitgesloten van minimaal aanvaardbare levenspatronen’.
Met andere woorden: je bent niet alleen arm als je te weinig geld hebt, maar ook als je niet mee kunt doen in de samenleving, als je sociaal geïsoleerd raakt, als je kinderen niet aan activiteiten mee kunnen doen, als je je voor je situatie schaamt of als je niet meer weet hoe je eruit kunt komen. Armoede is volgens de enge definitie een tekort aan geld: de uitgaven zijn groter dan de
inkomsten. En ook zonder een tekort kun je (langdurig) aangewezen zijn op een laag inkomen.

(Bron: Gem. Eindhoven)

Rijkdom staat recht tegenover die definitie: je kunt doen en laten wat je wilt.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2012, 12:45:28 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #157 Gepost op: juli 07, 2012, 02:07:51 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juli 2012 om 00:21:

Jij hebt zelf aangegeven dat je ook niet op bijstandsniveau leefde dus dit is een nogal vreemde opmerking derhalve beperk je je eigen spreekrecht nogal.
Ik garandeer je dat je op bijstandsniveau in dit land nét niet doodgaat.
Daar word ik namelijks dagelijks mee geconfronteerd in mijn werk.
Meerdere onderzoeken over armoede in Nederland ondersteunen de mening dat er in Nederland wel degelijk armoede is.
Die is er niet omdat de armen daar voor kiezen maar omdat de rijken niet willen delen.
(waarmee ik niet zeg dat jij daar onder valt!!!)
De VVD heeft vandaag gepresenteerd dat ze om de strijd aan te gaan in de verkiezingen 2/3 aan ontwikkelingshulp wil korten en ook de bijstanduitkering wil verlagen. Het zijn toch duivels, die VVDers.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #158 Gepost op: juli 07, 2012, 02:11:17 am »
Mensen: hoelang blijven jullie nu tegen hem aan zijken?
Laat hem toch zelf beslissen wat hem het verstandigste lijkt?
Het is toch helder dat hij dat gezijk zat is?
Hij doet machtig goed werk en heeft me dat gemaild, maar dat deeld hij niet inhoudelijk met jullie, omdat jullie zo op hem zitten te pissen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #159 Gepost op: juli 07, 2012, 10:21:40 am »

quote:

gaitema schreef op 07 juli 2012 om 02:11:
Mensen: hoelang blijven jullie nu tegen hem aan zijlen?
We zeiken niet, we reageren op de inhoud. Dat is wat anders dan zeiken.
Jammer dat je er voor kiest om de vragen van mij (of anderen) zo te benoemen.
Het zijn namelijk oprechte vergen.

quote:

Laat hem toch zelf beslissen wat hem het verstandigste lijkt?
Inderdaad moet hij dat zelf beslissen. Maar geeft dat dan direct ook aan dat we geen vragen meer mogen stellen?

quote:

Het is toch helder dat hij dat gezijk zat is?
Laat hem daar zelf open over zijn en het aangeven. Of gewoon op de inhoud ingaan wat ook een optie is. Het zijn geen vragen waarin ik op de man speel namelijk. Mocht itsmetoo dat wel zo lezen dan graag daar bericht van zodat ik  nog genuanceerder kan schrijven.

quote:

Hij doet machtig goed werk en heeft me dat gemaild, maar dat deeld hij niet inhoudelijk met jullie, omdat jullie zo op hem zitten te pissen.
Wat hij doet maakt mij niets uit. Hij poneert hier een bijbeltekst die totaal buiten het verband gezet wordt, hij beweert dat je alles boven bijstandsniveau moet weggeven maar geeft ook aan dat hij rond zijn 50e wil rentenieren.
Daar komen vragen over in de zin van "hoe ze je dat ihlv de Bijbel?"
Dat zijn gewone vragen lijkt mij en als hij daar geen antwoord op wil geven dan kan hij dat prima zelf zeggen denk ik. Hij is vaardig genoeg :)
Mail me maar als je wat wilt weten

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #160 Gepost op: juli 07, 2012, 10:22:52 am »

quote:

gaitema schreef op 07 juli 2012 om 02:07:
[...]


De VVD heeft vandaag gepresenteerd dat ze om de strijd aan te gaan in de verkiezingen 2/3 aan ontwikkelingshulp wil korten en ook de bijstanduitkering wil verlagen. Het zijn toch duivels, die VVDers.
Ja dat zijn ze zeker, een bijstandsuitkering is nu al te weinig om van te leven en te veel om dood te gaan. Maar ja als kiezers die alles al hebben en prima voor zichzelf kunnen zorgen zullen die armoedzaaiers hier en in andere delen van de wereld je een rotzorg wezen.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #161 Gepost op: juli 07, 2012, 11:18:30 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juli 2012 om 00:15:
Het aanhalen van romeinen 12:6 is hier toch wel het laten buikspreken van een tekst.
Er staat namelijk "dienstbetoon" het gaat niet om gaven in geld daar. De bronteksten spreken daar over "charismata" wat beslist niet gaat over geld voorzover mijn kennis gaat.
Het gaat dus om de gaven in genade.
Dat wordt ook ondersteunt door de HSV die daar verwijst naar 1 Petr.4 vers 10+11.


Die verwijzingen in de bijbels zijn mensenwerk en niet van de HEER.
Zelf prefereer ik dan ook een bijbel zonder deze verwijzingen en voetnoten. Mensen gaan zich mengen in GOD Zijn Werk, wat mij betreft.

Toevallig kwam Romeinen 12 afgelopen zondag aanbod in de kerkdienst in de gereformeerde kerk en daar werd het uitgelegd dat het om uitdelen in de ruimste zin van het woord. Vanuit je hart omdat je het graag wilt, niet omdat het moet of zo hoort.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #162 Gepost op: juli 07, 2012, 11:22:42 am »

quote:

Peter68 schreef op 07 juli 2012 om 00:16:

Ik kijk zeker niet met een schuin oog naar je, ik ben tevreden met wat ik heb.

Toch blijft tijd als schat op aarde wel iets wat me bezig houd, je bent van plan te gaan rentenieren op je 50e, lijkt me een prima plan, ik ben er niet op uit om je daarop te veroordelen of wat dan ook. stel nou dat je op je 49e iets vreselijke overkomt, krijg je dan geen wroeging of spijt dat je het meeste van je tijd in werken hebt gestoken? Ik wens je natuurlijk een lang en gezond leven toe, maar ben gewoon nieuwsgierig.


Als mij iets overkomen zou voor mijn 50e dan is dat de wil van de HEER en krijg ik dus geen wroeging. Zijn Wil geschiedde, niet de mijne.
Wat betreft hard werken; ik denk dat ik niet langer werk dan de doorsnee ondernemer hoor. De gemiddelde zelfstandige ondernemer zal iets langer werken dan een werknemer in dienst. Het hangt allemaal af de de soort werkzaamheden waarvoor men mij inhuurt.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #163 Gepost op: juli 07, 2012, 11:35:17 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juli 2012 om 00:21:
[...]
 Maar voor NU moet de HEER maar wachten tot jij aan rentenieren toekomt?
(Niet bot bedoeld!!!!) maar wat maakt dat je NU niet de keuze van je hart volgt? Ik merk namelijk her en der dat je duidelijk een idee  van roeping hebt maar dat je prio in je werk lijkt te liggen. Wat heb je te verliezen als je nu doet wat ook over -tig jaar kan?

Nee, want als ik minder geld zou verdienen dan nu, dan zou ik ook gewoon tot mijn pensioen moeten doorwerken en die keuze niet hebben, toch?
Of wanneer ik naar mijn inkomen zou leven op grote voet, verkwistend alle geld in pure luxe?
In plaats van veel luxe te kopen, "spaar" ik liever mijn geld.
Wie zegt dat de HEER geen plan heeft met mij en mijn vermogen en tijd na mijn 50e? Daarom leg ik het in de handen van de HEER.

Mijn werk kan ik niet in ±20 uur per maand doen om zo een modaal inkomen te vergaren, dat gaat gewoon niet.

quote:

Jij hebt zelf aangegeven dat je ook niet op bijstandsniveau leefde dus dit is een nogal vreemde opmerking derhalve beperk je je eigen spreekrecht nogal.

Je draait het om.
Wat ik ermee zeg, dat een ieder die mij aanspreekt op mijn financiele positie, daartoe geen recht heeft als ie niet ook zelf niet alles weg geeft dat boven het bijstandsniveau ligt. Om het beestje even bij naam te noemen, jij doet dat ook niet, toch?

quote:

Meerdere onderzoeken over armoede in Nederland ondersteunen de mening dat er in Nederland wel degelijk armoede is.
Die is er niet omdat de armen daar voor kiezen maar omdat de rijken niet willen delen.
(waarmee ik niet zeg dat jij daar onder valt!!!)

Dank je voor de laatste nuance.
Inderdaad zijn er rijken die niet willen delen, dat klopt.
Maar er zijn er ook die te graag hun handje ophouden (niet allemaal)
Vergeet niet dat de rijken in Nederland (hoogste belastingschaal, waar jij ook onder valt overigens) in Nederland alleen al met het betalen van hun belasting de grootste bijdrage aan de schatkist leveren. Dat de politiek er vervolgens door slechte keuzes vaak een potje van maakt, is een andere zaak.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #164 Gepost op: juli 07, 2012, 11:39:43 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juli 2012 om 00:39:
‘Armen zijn mensen, gezinnen of groepen die door hun beperkte middelen (materieel, cultureel, sociaal) zijn uitgesloten van minimaal aanvaardbare levenspatronen’.
Met andere woorden: je bent niet alleen arm als je te weinig geld hebt, maar ook als je niet mee kunt doen in de samenleving, als je sociaal geïsoleerd raakt, als je kinderen niet aan activiteiten mee kunnen doen, als je je voor je situatie schaamt of als je niet meer weet hoe je eruit kunt komen. Armoede is volgens de enge definitie een tekort aan geld: de uitgaven zijn groter dan de
inkomsten. En ook zonder een tekort kun je (langdurig) aangewezen zijn op een laag inkomen.

(Bron: Gem. Eindhoven)

Rijkdom staat recht tegenover die definitie: je kunt doen en laten wat je wilt.


Mensen kunnen definities maken wat ze willen: Maar er zijn ook voorbeelden te noemen waar men een pakje sigaretten per dag blijft roken.
Of waar men naar de voetenbank gaat, het lekkere eruit vist en het overgrote deel weg knikkert.

laten we eerlijk zijn:
Als iemand jaren een bijstandsuitkering zou heeft en het dochtertje op school heeft allemaal vriendinnetjes die op paartijden zitten en wellicht een pony hebben; is dan deze persoon omdat dochterlief niet aan de norm kan voldoen?
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #165 Gepost op: juli 07, 2012, 11:42:43 am »
Trouwens: ik hem een oom die onderdirecteur is van een bouwbedrijf dat over het hele land zijn locaties heeft zitten. Ook hij is christelijk en doet veel kerkelijke vrijwilligerswerk erbij en zit in de gemeenteraad als CDAer.
Het kan allemaal gecombineerd worden dus.
Daarnaast heeft hij een vrouw die eens op de snelweg toen ze met pech uit de auto moesten stappen, geschept werd door een motor. Daardoor heeft ze haar korte termeinsgeheugen beschadigd en het is nu zo ver dat we ons afvragen hoelang ze nog te leven heeft.
Het zijn hele gewone mensen die heel gewoon zo hun tegenslagen ook hebben.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #166 Gepost op: juli 07, 2012, 11:45:23 am »

quote:

dingo schreef op 07 juli 2012 om 10:22:
[...]

Ja dat zijn ze zeker, een bijstandsuitkering is nu al te weinig om van te leven en te veel om dood te gaan. Maar ja als kiezers die alles al hebben en prima voor zichzelf kunnen zorgen zullen die armoedzaaiers hier en in andere delen van de wereld je een rotzorg wezen.
Wat ik dan ook weer niet snap: die Mark Rutte. dat hij zo iets kan leiden, terwijl hij ook beweerd een kerkelijke christen te zijn. Wat me dan ook stoort: het CDA, die er zo aan mee doet. De CU ook, als je niet uitkijkt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #167 Gepost op: juli 07, 2012, 11:47:09 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juli 2012 om 10:21:
Wat hij doet maakt mij niets uit. Hij poneert hier een bijbeltekst die totaal buiten het verband gezet wordt, hij beweert dat je alles boven bijstandsniveau moet weggeven maar geeft ook aan dat hij rond zijn 50e wil rentenieren.
Daar komen vragen over in de zin van "hoe ze je dat ihlv de Bijbel?"
Dat zijn gewone vragen lijkt mij en als hij daar geen antwoord op wil geven dan kan hij dat prima zelf zeggen denk ik. Hij is vaardig genoeg :)


-1. Dat is jou visie over Romeinen, zoals elders aangegeven denkt men daar zelfs binnen de gereformeerde gemeente verschillend over.
-2. Ik heb soms ook andere verplichtingen dan het forum.
-. Ik heb geen verplichting aan wie dan ook om alle vragen te antwoorden.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #168 Gepost op: juli 07, 2012, 11:55:07 am »

quote:

dingo schreef op 07 juli 2012 om 10:22:
Ja dat zijn ze zeker, een bijstandsuitkering is nu al te weinig om van te leven en te veel om dood te gaan. Maar ja als kiezers die alles al hebben en prima voor zichzelf kunnen zorgen zullen die armoedzaaiers hier en in andere delen van de wereld je een rotzorg wezen.


M.b.t. hulp in het buitenland: (mijn mening)
- Teveel draait er op subsidies, de hulporganisaties zijn bedrijven geworden, waar de top zichzelf verrijkt. Het hoofddoel lijkt te zijn geworden, zichzelf in stand houden en niet meer hulpverlenen aan hulp behoeftigen. Kijk maar naar de inkomens van de directies daar, alsof zo'n baan te vergelijken is met een directeur van een commercieel bedrijf......
- Teveel geld komt niet aan waar het moet komen. Als het een bedrijf zou zijn zou het in no time failliet zijn. Maar olie die subsidie heet, blijft de motor wel draaien. Men geeft gewoon minder aan het werkelijke doel, in moeilijke tijden.
- De eerste regel bij EHBO is persoonlijke veiligheid. Waarom is dat? Als je zelf iets overkomt namelijk, kan je een ander zeker nooit meer helpen. Dat geldt hier evenzeer. Neem als voorbeeld Griekenland, dat zelf niet meer in staat is om hulp te verlenen, omdat ze zelf diep in de problemen zitten.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #169 Gepost op: juli 07, 2012, 01:48:45 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 07 juli 2012 om 11:39:

quote:

Riemer Lap schreef:
‘Armen zijn mensen, gezinnen of groepen die door hun beperkte middelen (materieel, cultureel, sociaal) zijn uitgesloten van minimaal aanvaardbare levenspatronen’.
Met andere woorden: je bent niet alleen arm als je te weinig geld hebt, maar ook als je niet mee kunt doen in de samenleving, als je sociaal geïsoleerd raakt, als je kinderen niet aan activiteiten mee kunnen doen, als je je voor je situatie schaamt of als je niet meer weet hoe je eruit kunt komen. Armoede is volgens de enge definitie een tekort aan geld: de uitgaven zijn groter dan de
inkomsten. En ook zonder een tekort kun je (langdurig) aangewezen zijn op een laag inkomen.

(Bron: Gem. Eindhoven)

Rijkdom staat recht tegenover die definitie: je kunt doen en laten wat je wilt.


Mensen kunnen definities maken wat ze willen: Maar er zijn ook voorbeelden te noemen waar men een pakje sigaretten per dag blijft roken.
Of waar men naar de voetenbank gaat, het lekkere eruit vist en het overgrote deel weg knikkert.

laten we eerlijk zijn:
Als iemand jaren een bijstandsuitkering zou heeft en het dochtertje op school heeft allemaal vriendinnetjes die op paartijden zitten en wellicht een pony hebben; is dan deze persoon arm*) omdat dochterlief niet aan de norm kan voldoen?
*) Keyword waar het om ging er even bijgezet door mij omdat je het vergeten had in de zin. Trajecto

Ik vind de definitie wel een aardig en bruikbaar houvast geven.
Daarnaast is het zeker waar dat je vanalles onder arm kan rangschikken waarbij je toch vraagtekens kunt zetten.
Verder is het zo dat de mens schandelijke dingen kan doen, zoals het eten van de voedselbank (dat bedoelde je neem ik aan) krijgen en dan alleen het lekkerste opeten en de rest weggooien. Maar..., ook rijke mensen doen dingen die niet oké zijn. Met veel geld een luxueuze maaltijd kopen en dan verder zo handelen als ik daarnet zei is ook niet in orde. De gemeenschap zal niet gauw mopperen over maaltijden die voor de helft weggegooid worden als iemand ze gewoon gekocht en betaald heeft maar het is eigenlijk bar en boos -- verkwisting van goederen en Godgegeven bronnen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #170 Gepost op: juli 07, 2012, 03:23:46 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 07 juli 2012 om 11:35:
Om het beestje even bij naam te noemen, jij doet dat ook niet, toch?
Je hebt geen idee hoe ik leef kennelijk.
Ik heb al meermalen gewezen op de tekst waar staat "kijk eens naar de bloemen in het veld. etc. etc."
Het zou een idee van leven kunnen verraden. Mocht je daar meer over willen weten dan kun je me mailen.
Wie weet leren we van elkaar :)

quote:




[...]

Dank je voor de laatste nuance.
Geen dank.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2012, 03:27:37 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #171 Gepost op: juli 07, 2012, 04:10:15 pm »

quote:

Peter68 schreef op 07 juli 2012 om 00:23:

quote:

Riemer Lap:
Het aanhalen van romeinen 12:6 is hier toch wel het laten buikspreken van een tekst.
Er staat namelijk "dienstbetoon" het gaat niet om gaven in geld daar. De bronteksten spreken daar over "charismata" wat beslist niet gaat over geld voorzover mijn kennis gaat.
Het gaat dus om de gaven in genade.
Dat wordt ook ondersteunt door de HSV die daar verwijst naar 1 Petr.4 vers 10+11.
Dat is exact wat ik wilde zeggen!
@ Riemer en Peter68

Op zich ben ik het wel ermee eens dat met de gaven in Romeinen 12:6 niet op geld of goederen wordt geduid.
Toch geloof ik dat de bedoeling wel wat verbreed wordt als we verder lezen. In vers 8 wordt dan gesproken van gaven die we in oprechtheid of in simpelheid moet geven. De precieze formulering is verschillend in de diverse vertalingen, maar het lijkt aannemelijk om hier toch te denken aan het begin van Mattheüs 6. Daar wordt gesproken van aalmoezen en dit niet te doen om het vervolgens rond te laten trompetten, maar in oprechtheid en eenvoud. Mij lijkt zo'n link leggen wel geoorloofd, al gaat het in Romeinen 12:6 en verder toch niet in de eerste plaats om materiële gaven; maar even uitbreidend tot naast de hoofdzaak van de focus toch ook wel, denk ik.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2012, 04:19:08 pm door Trajecto »

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #172 Gepost op: juli 07, 2012, 04:43:30 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juli 2012 om 15:23:
[...]
Je hebt geen idee hoe ik leef kennelijk.
Klopt en dat is wederzijds.  ;)
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #173 Gepost op: juli 07, 2012, 04:49:27 pm »
@ Trajecto,
Inderdaad komen schandalige zaken voor bij arm en rijk (wat is rijk?) en bij Christenen en ongelovigen. Er zijn ook vele ongelovigen met een ruimhartiger hart en meer liefde voor onze medemens en aardbodem. Daar is geen pijl op te trekken en daarom hebben we maar Een Die oordeelt en Een Die bemiddeld, toch?

Tijdens mij reizen naar Zuid Amerika, Azië en Afrika heb ik pas werkelijke armoede gezien. mensen die niet of nauwelijks in hun basis behoeften kunnen voorzien.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #174 Gepost op: juli 07, 2012, 05:36:12 pm »
Omdat ik een weekje weg ben geweest heb ik niet alles kunnen volgen. Ik zie dat er een verschil van interpretatie is van Rom. 12:6. Het verschil zou dan liggen in het feit of er met gaven geestelijke gaven of stoffelijke gaven worden bedoeld.
als ik de tekst in de context lees stel ik vast dat het om beide gaat.

Geestelijke gaven: profeteren, bijstand verlenen, onderwijzen, troosten, leiding geven, barmhartig zijn, kwaad verafschuwen, het goede zoeken, zegenen

Stoffelijke gaven: bijstand verlenen, weggeven, barmhartig zijn, letten op de noden van de gelovigen, hongerige vijanden te eten geven

Ik vraag me af of de bijbel hierin een scheiding trekt. Wie geld geeft kan daardoor iemand troosten of hem onderwijzen goed daarmee om te gaan. Wie één met Jezus is zal met Zijn ogen kijken naar zijn naasten.

De gaven die je hebt gekregen zijn afkomstig van Hem. Hij wil dat wij God daarmee dienen en de naaste. Ons geld krijgen we niet om op te potten voor ons eigen genot. Ons geld is van Hem.

Als we de gave van profeteren en onderwijzen gebruiken om onszelf meer aanzien te geven, is dat net zo erg als het oppotten van geld voor eigen genot.

Als we geleid worden door Gods Geest zullen we niets liever willen dan ons als rentmeesters te gedragen, die  omgaan met geld, goed en geestelijke gaven om schatten in de hemel te verzamelen.

We kunnen niet oordelen over de manier van omgaan met gaven van onze naasten. Als we onszelf maar bewust zijn van wat God graag wil. Dat is iets wat voortkomt uit de relatie met God. Laten we meer opletten op degenen die God op onze weg brengt om te helpen, te dienen, dan dat we andere gelovigen bekritiseren op wat die nalaten te doen. Eénmaal komen we allemaal voor de rechterstoel van Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #175 Gepost op: juli 07, 2012, 05:53:13 pm »

quote:

Adinomis schreef op 07 juli 2012 om 17:36:
Omdat ik een weekje weg ben geweest heb ik niet alles kunnen volgen. Ik zie dat er een verschil van interpretatie is van Rom. 12:6. Het verschil zou dan liggen in het feit of er met gaven geestelijke gaven of stoffelijke gaven worden bedoeld.
als ik de tekst in de context lees stel ik vast dat het om beide gaat.

Geestelijke gaven: profeteren, bijstand verlenen, onderwijzen, troosten, leiding geven, barmhartig zijn, kwaad verafschuwen, het goede zoeken, zegenen

Stoffelijke gaven: bijstand verlenen, weggeven, barmhartig zijn, letten op de noden van de gelovigen, hongerige vijanden te eten geven

Ik vraag me af of de bijbel hierin een scheiding trekt. Wie geld geeft kan daardoor iemand troosten of hem onderwijzen goed daarmee om te gaan. Wie één met Jezus is zal met Zijn ogen kijken naar zijn naasten.

De gaven die je hebt gekregen zijn afkomstig van Hem. Hij wil dat wij God daarmee dienen en de naaste. Ons geld krijgen we niet om op te potten voor ons eigen genot. Ons geld is van Hem.

Als we de gave van profeteren en onderwijzen gebruiken om onszelf meer aanzien te geven, is dat net zo erg als het oppotten van geld voor eigen genot.

Als we geleid worden door Gods Geest zullen we niets liever willen dan ons als rentmeesters te gedragen, die  omgaan met geld, goed en geestelijke gaven om schatten in de hemel te verzamelen.

We kunnen niet oordelen over de manier van omgaan met gaven van onze naasten. Als we onszelf maar bewust zijn van wat God graag wil. Dat is iets wat voortkomt uit de relatie met God. Laten we meer opletten op degenen die God op onze weg brengt om te helpen, te dienen, dan dat we andere gelovigen bekritiseren op wat die nalaten te doen. Eénmaal komen we allemaal voor de rechterstoel van Christus.
Welkom terug !  _O_
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #176 Gepost op: juli 07, 2012, 07:00:23 pm »

quote:

Adinomis schreef op 07 juli 2012 om 17:36:
Omdat ik een weekje weg ben geweest heb ik niet alles kunnen volgen. Ik zie dat er een verschil van interpretatie is van Rom. 12:6. Het verschil zou dan liggen in het feit of er met gaven geestelijke gaven of stoffelijke gaven worden bedoeld.
als ik de tekst in de context lees stel ik vast dat het om beide gaat.

Geestelijke gaven: profeteren, bijstand verlenen, onderwijzen, troosten, leiding geven, barmhartig zijn, kwaad verafschuwen, het goede zoeken, zegenen

Stoffelijke gaven: bijstand verlenen, weggeven, barmhartig zijn, letten op de noden van de gelovigen, hongerige vijanden te eten geven

Ik vraag me af of de bijbel hierin een scheiding trekt. Wie geld geeft kan daardoor iemand troosten of hem onderwijzen goed daarmee om te gaan. Wie één met Jezus is zal met Zijn ogen kijken naar zijn naasten.

De gaven die je hebt gekregen zijn afkomstig van Hem. Hij wil dat wij God daarmee dienen en de naaste. Ons geld krijgen we niet om op te potten voor ons eigen genot. Ons geld is van Hem.

Als we de gave van profeteren en onderwijzen gebruiken om onszelf meer aanzien te geven, is dat net zo erg als het oppotten van geld voor eigen genot.

Als we geleid worden door Gods Geest zullen we niets liever willen dan ons als rentmeesters te gedragen, die  omgaan met geld, goed en geestelijke gaven om schatten in de hemel te verzamelen.

We kunnen niet oordelen over de manier van omgaan met gaven van onze naasten. Als we onszelf maar bewust zijn van wat God graag wil. Dat is iets wat voortkomt uit de relatie met God. Laten we meer opletten op degenen die God op onze weg brengt om te helpen, te dienen, dan dat we andere gelovigen bekritiseren op wat die nalaten te doen. Eénmaal komen we allemaal voor de rechterstoel van Christus.


Dat zou dus betekenen dat het woord "charismata" een andere betekenis krijgt dan het in de rest van de Bijbel heeft.
Vertel: hoe zie je dat dan?
Er staat namelijk een vers later "diakonia" ofwel "aan tafel dienen" of "dienstbetoner". Dat lijken mij twee andere gaven  en niet hetzelfde.
(CNT reeks heb ik niet bij de hand momenteel dus als je die hebt mogelijk dat daar een helder licht in zit?)
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2012, 07:10:34 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #177 Gepost op: juli 07, 2012, 07:01:00 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 07 juli 2012 om 16:43:
[...]

Klopt en dat is wederzijds.  ;)
Mail me eens, wie weet.....
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #178 Gepost op: juli 07, 2012, 08:41:47 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juli 2012 om 19:00:
Dat zou dus betekenen dat het woord "charismata" een andere betekenis krijgt dan het in de rest van de Bijbel heeft.
Vertel: hoe zie je dat dan?
Er staat namelijk een vers later "diakonia" ofwel "aan tafel dienen" of "dienstbetoner". Dat lijken mij twee andere gaven  en niet hetzelfde.
(CNT reeks heb ik niet bij de hand momenteel dus als je die hebt mogelijk dat daar een helder licht in zit?)

Als er twee verschillende Griekse woorden worden gebruikt zijn dat ook twee verschillende begrippen. Ik heb even de Interlinear Scripture Analyzer geraadpleegd en daar stonden inderdaad de beide door jou genoemde woorden: "charismata" (genadegaven) en "diakonia" (dienst). Maar beide begrippen worden in de context genoemd als gaven om te dienen. Ze overlappen elkaar. Er is bijv. geloof voor nodig om een grote uitgave te doen in de dienst van God, die praktisch gezien je teveel zou kosten.

Het hoofdstuk begint ook met te zeggen dat we onze lichamen aan God offeren tot een heilig en welgevallig offer.

Ik bezit geen CNT reeks. Maar het is duidelijk dat dit schriftgedeelte bedoeld is om ons op te wekken God en elkaar te dienen met datgene wat Hij ons als gaven gegeven heeft. Het is niet zo dat elk persoon al deze gaven heeft. We mogen elkaar daarin aanvullen. Zo werkt het Lichaam van Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #179 Gepost op: juli 07, 2012, 10:02:55 pm »

quote:

Adinomis schreef op 07 juli 2012 om 20:41:
[...]

Als er twee verschillende Griekse woorden worden gebruikt zijn dat ook twee verschillende begrippen. Ik heb even de Interlinear Scripture Analyzer geraadpleegd en daar stonden inderdaad de beide door jou genoemde woorden: "charismata" (genadegaven) en "diakonia" (dienst). Maar beide begrippen worden in de context genoemd als gaven om te dienen. Ze overlappen elkaar. Er is bijv. geloof voor nodig om een grote uitgave te doen in de dienst van God, die praktisch gezien je teveel zou kosten.
Hmm, Itsmetoo had gewoon een vers verder moeten citeren _O_.
Beide zaken worden inderdaad genoemd om "van te delen" echter de "charismata" zijn anders van aard in de Bijbel dan de "diakonia".
Vandaar ook dat we de woorden tegenwoordig ook nog tegen komen in twee onderscheidende zaken: charismatisch en diaconaal.
Je zou het kunnen omschrijven als "genadegaven" (dus: Geestelijk, niet materieel) en "dienstbetoon" (dus: wel vanuit een geest gedrevenheid maar in uiting materieel te noemen).

quote:

Ik bezit geen CNT reeks. Maar het is duidelijk dat dit schriftgedeelte bedoeld is om ons op te wekken God en elkaar te dienen met datgene wat Hij ons als gaven gegeven heeft. Het is niet zo dat elk persoon al deze gaven heeft. We mogen elkaar daarin aanvullen. Zo werkt het Lichaam van Christus.
CNT is wel een aanrader moet ik eerlijk zeggen maar de interlineaire bijbel is ook goed bruikbaar. CNT is een commentaar en geen vertaling overigens.
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #180 Gepost op: juli 07, 2012, 10:22:14 pm »
Verder over Romeinen 12:

SV Rom 12:8
Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.

In het gedeelte over het uitdelen zoals hier gezegd wordt staat in feite het woord μεταδιδοὺς en iemand die Grieks kent zou dat eens moeten verklaren. In de meeste vertalingen is het vertaald met iets als geven of uitdelen, in de Leidse vertaling staat echter duidelijk iets anders namelijk:
"wie iets heeft mee te delen doe het eenvoudigweg;"
Op zich lijkt dit een logische opmerking binnen het geheel en als het toch feitelijk zo bedoeld is heeft dit versgedeelte dus niet iets van doen met aalmoezen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #181 Gepost op: juli 07, 2012, 11:05:44 pm »

quote:

Trajecto schreef op 07 juli 2012 om 22:22:
Verder over Romeinen 12:

SV Rom 12:8
Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.

In het gedeelte over het uitdelen zoals hier gezegd wordt staat in feite het woord μεταδιδοὺς en iemand die Grieks kent zou dat eens moeten verklaren. In de meeste vertalingen is het vertaald met iets als geven of uitdelen, in de Leidse vertaling staat echter duidelijk iets anders namelijk:
"wie iets heeft mee te delen doe het eenvoudigweg;"
Op zich lijkt dit een logische opmerking binnen het geheel en als het toch feitelijk zo bedoeld is heeft dit versgedeelte dus niet iets van doen met aalmoezen.
Inderdaad. De charismata zijn gewoon anders dan de diakonia.
De Leidse vertaling ken ik maar ik heb wel eens begrepen dat het geen "zuivere" vertaling is.
Luther heeft een redelijke studie van de Romeinenbrief gemaakt, wie weet kan hij enig licht geven. Zit hij toevallig op het forum _O_????
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #182 Gepost op: juli 07, 2012, 11:32:32 pm »
Ai, ik vrees van niet. ;)

Overigens...
8 Ermahnet jemand, so warte er des Ermahnens. Gibt jemand, so gebe er einfältiglich. Regieret jemand, so sei er sorgfältig. Übet jemand Barmherzigkeit, so tu er's mit Lust.

Maar ja... Was gibt er?
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2012, 02:07:46 am door Trajecto »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #183 Gepost op: juli 08, 2012, 12:54:47 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juli 2012 om 23:05:
Luther heeft een redelijke studie van de Romeinenbrief gemaakt, wie weet kan hij enig licht geven. Zit hij toevallig op het forum _O_????
Preken over Romeinen 12: Sermoms of Martin Luther
Martin Luther, Uitleg van de brief van Paulus aan de Romeinen

Maarten Luther schreef in 1515:
Aan de andere kant horen we óók te weten wie 'geestelijk' is, iemand die zich bezig houdt met de meest uiterlijk zichtbare werken, evenals Christus dat Zelf deed, toen Hij de voeten van de discipelen ging wassen, en Petrus, toen hij met zijn boot ging varen om te vissen. Dus, iemand is "uit het vlees" als men innerlijk en uiterlijk alleen maar leeft om die dingen te doen die voor het vlees en ons tijdelijk bestaan van belang zijn.
Iemand is 'geestelijk', als men innerlijk en uiterlijk alléén maar leeft om dingen te doen die van nut zijn voor de geest en voor het toekomstige leven. Tenzij men deze woorden op die manier opvat, kan men nóch deze brief van Paulus, nóch enig ander boek in de Schriften, begrijpen.

In hoofdstuk 12 leert Paulus ons wat de wáre liturgie is die van iedere Christen een priester maakt, opdat ze een offer brengen mogen, niet geld of vee, zoals priesters dat volgens de wet deden, maar het offer van hun eigen lichaam, door hun begeerten te vernietigen. Vervolgens beschrijft hij het uitwendige gedrag van Christenen wiens levens door de Geest bestuurd worden; hij vertelt hoe zij leren, preken, hun levensregel, hun dienen, hun geven, hun lijden, hun liefde, de manier waarop ze zich gedragen tegenover vriend, vijand, iedereen. Dat zijn de werken van een Christen, want, zoals ik al eerder zei, geloof faalt niet.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2012, 02:21:49 am door small brother »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #184 Gepost op: juli 08, 2012, 02:12:46 am »

quote:

Trajecto schreef op 07 juli 2012 om 22:22:
Verder over Romeinen 12:

SV Rom 12:8
Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.

In het gedeelte over het uitdelen zoals hier gezegd wordt staat in feite het woord μεταδιδοὺς en iemand die Grieks kent zou dat eens moeten verklaren. In de meeste vertalingen is het vertaald met iets als geven of uitdelen, in de Leidse vertaling staat echter duidelijk iets anders namelijk:
"wie iets heeft mee te delen doe het eenvoudigweg;"
Op zich lijkt dit een logische opmerking binnen het geheel en als het toch feitelijk zo bedoeld is heeft dit versgedeelte dus niet iets van doen met aalmoezen.
Luther: “He that giveth, let him do it with liberality.", pagina 26, onder 24 in de Sermons of Luther (zie link in post hierboven) :

quote:

24. The mention here made of giving has reference to the fund contributed into a common treasury, in charge of servants and officers, for distribution among teachers, prophets, widows, orphans and the poor generally, as before stated. This was according to an Old Testament command. Beside the annual tithes, designed for the Levites, special tithes were to be set aside every third year for the poor, the widows and the orphans. There is no New Testament law for specific giving, for this is the day of grace, wherein everyone is admonished to give freely. Paul says (Galatians 6:6), “Let him that is taught in the word communicate unto him that teacheth in all good things.” Again (verse 10), “Let us work that which is good toward all men, and especially toward them that are of the household of faith.


25, Paul teaches that, however varied the gifts and the outward works, none should, because of these, esteem himself good, nor regard himself better than others. Rather, every man should estimate his own goodness by his faith. Faith is something all Christians have, though not in equal measure, some possessing more and others less. However, in faith all have the same possession — Christ. The murderer upon the cross, through faith, had Christ in himself as truly as had Peter, Paul, Abraham, the mother of the Lord, and all saints; though his faith may not have been so strong. Therefore, though gifts be unequal, the precious faith is the same. Now, if we are to glory in the treasures of faith only, not in the gifts, every man should esteem another’s gifts as highly as his own, and with his own gifts serve that other who in faith possesses equal treasure with him. Then will continue loving harmony and simple faith, and none will fall back upon his own works or merits.Bron.


Mijn gedachten: Het gaat om het offer van ons eigen lichaam. De geestelijke mens hecht niet aan materie, en de geestelijke mens weet dat de materie eerder een geestelijke last is dan geestelijke rijkdom. Materie biedt niet onszelf, en ook niet een ander, het geestelijke verschil. En waar het materïele verschil een rol gaat spelen in het geestelijke is het zuurdesem van het kwaad in het geloof meegebakken.
Ik denk daarom dat het spreken over geld daarom altijd iets van ongeestelijkheid heeft. Ook het spreken over het meer of minder geven van geld - hoe vroom het ook is bedoeld. Want het is de gezindheid van het geld die maakt dat mensen menen dat meer of minder geven van geld enig verschil maakt. Waar er wel over wordt gesproken, daar moet het de functie hebben van elkaar ondersteunen als er een concreet gebrek is. (Freely, freely, we are to give, being careful only that it be well
pleasing to God and bestowed according to necessity.)

Een iets andere zaak is het afzweren van materie en afstand nemen van geld. Het is best voor te stellen dat veel mensen daar geestelijk rijker van zouden worden. En we weten immers wat het verhaal is van de rijke jongeling. Echter, is daar het gevaar aanwezig dat de mens de eigen zwakheid onderkent, er tegen gaat strijden en het geld wegdoet. Dat is een offer. Dat is principieel hetzelfde als de goede werken doen of jezelf kastijden in de gedachte dat je daarmee iets goeds doet of iets hebt bereikt. Maar het is als  offer leeg en zonder geestelijke waarde. Dit is eigenlijk precies het hoofdonderwerp van Luther: Genade versus goede werken.

En we kennen ook de weduwe die haar twee kleine penningen in de schatkist gooide, waarbij de boodschap is dat wie geeft vanuit overvloed, in wezen niets heeft gegeven -  want het is niet vanuit een gesteldheid van het hart om te offeren wat de mens zelf het beste ten goede komt. Want wie uit overvloed geeft, die geeft zonder geraakt te worden tot eigen beperking. Want wie offert aan God wat hijzelf niet nodig heeft? Het eerstgeborene en het beste van de dieren diende uitsluitend tot offers. En dan ook nog alleen als het uit hartelijke vrijwilligheid is.
Dus alleen wie onverplicht geeft vanuit de eigen beperking, die geeft uit een hart van werkelijke offergezindheid.

Elke vorm van rijkdom maakt dat de mens zich te snel te rijk rekent en gaat vertrouwen op wat hij reeds heeft. Elke vorm van rijkdom betekent dat voor zover het die materie betreft, God niet meer hoeft gevraagd te worden. Dus óók geestelijke zaken kunnen een bezit worden waarmee een gelovige zich te snel te rijk rekent.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2012, 02:34:50 am door small brother »

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #185 Gepost op: juli 08, 2012, 01:41:59 pm »
@ small brother,
Dank voor je uitleg weer.
Citaat
Waar er wel over wordt gesproken, daar moet het de functie hebben van

Met name Matteus 6 maakt het moeilijk om open over deze arterie te spreken.

Maar in Jacobus 1 staat ook:
9   Wie gunnend is, die wordt gezegend, want hij geeft van zijn brood aan de armen.

SV
9 Die goed van oog is, die zal gezegend worden; want hij heeft van zijn brood den armen gegeven.
Van zijn brood de armen geweven, niet al zijn brood aan de armen gegeven.

De gesteldheid va het hart waarmee gegeven wordt lijkt hier van doorslaggevend belang.

2 Korintiërs 9
5 Ik achtte het dus nodig de broeders aan te sporen eerst naar u toe te gaan en de eerder door u beloofde zegen vóóraf in gereedheid te brengen, zodat deze gereedligt als een zegen en niet als een gift in gierigheid gegeven.
6 En dit zeg ik:  Wie karig zaait, zal ook karig oogsten; en wie zegenrijk zaait, zal ook zegenrijk oogsten.
7 Laat ieder doen zoals hij in zijn hart voorgenomen heeft, niet met tegenzin of uit dwang,  want God heeft een blijmoedige gever lief.
8 En God is bij machte elke vorm van genade overvloedig te maken in u, zodat u, wanneer u in alles altijd al het nodige bezit, overvloedig kunt zijn in elk goed werk.

Deze laatste vind ik mooi:
Uiteindelijk is het GOD Die bij machte is om elke vorm van genade overvloedig te maken.

quote:

Want wie uit overvloed geeft, die geeft zonder geraakt te worden tot eigen beperking. Want wie offert aan God wat hijzelf niet nodig heeft?

Deze is wel altijd pittig.
Dan kom ik toch weer terug op mijn eerdere stelling dat dit geldt voor elke Nederlander die meer dan een bijstands bedrag per maand heeft en de rest niet weggeeft. Of een bezit heeft als een huis (al dan niet met hypotheek). Want de laatste zin, wat hij zelf niet nodig heeft? Wat heeft een mens uiteindelijk werkelijk nodig? Wat meent een mens uiteindelijk nodig te hebben? Daartussen bevindt een groot grijs gebied.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #186 Gepost op: juli 08, 2012, 01:44:43 pm »
Niet helemaal waar, bijstandsniveau is 70% van het minimumloon en dat heet naar ik aanneem niet voor niets minimum loon.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #187 Gepost op: juli 08, 2012, 02:11:14 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 08 juli 2012 om 13:41:
Deze is wel altijd pittig.
Dan kom ik toch weer terug op mijn eerdere stelling dat dit geldt voor elke Nederlander die meer dan een bijstands bedrag per maand heeft en de rest niet weggeeft. Of een bezit heeft als een huis (al dan niet met hypotheek). Want de laatste zin, wat hij zelf niet nodig heeft? Wat heeft een mens uiteindelijk werkelijk nodig? Wat meent een mens uiteindelijk nodig te hebben? Daartussen bevindt een groot grijs gebied.

Je hebt gelijk dat het gaat om hartsgesteldheid waarmee men geeft. God ziet het hart aan. Toch vind ik het een bezwaar om een regel te stellen die in het algemeen geldt. Dan wordt het wettisch. Het geven wordt pas waardevol voor God als het uit Hem, uit zijn Heilige Geest wordt bewerkstelligd.

Zo'n stelling kun je daarom al helemaal niet toepassen op "iedere Nederlander".
Als de Heilige Geest jou daarvan overtuigt dan weet je wat je te doen staat. Er zijn ook mensen waarvan God vroeg alles weg te geven. Ook hoorde ik van een rijke die tot geloof kwam, dat hij zijn mooie villa van God mocht houden en gebruiken voor bijeenkomsten tot eer van God. Sommige gelovige managers kunnen hun kapitaal zodanig gebruiken dat zij werknemers van een inkomen kunnen voorzien.

De gemiddelde Nederlander heeft geen relatie met God. Van zo iemand kun je niet verwachten dat hij een deel van zijn bezit/inkomen aan de armen geeft. Doet hij dat wel dan is dat mooi. Maar God kijkt naar de beweegredenen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #188 Gepost op: juli 08, 2012, 03:19:50 pm »

quote:

dingo schreef op 08 juli 2012 om 13:44:
Niet helemaal waar, bijstandsniveau is 70% van het minimumloon en dat heet naar ik aanneem niet voor niets minimum loon.


Toch zou ik dat wat nuanceren:
Minimum loon; Het minimal da iemand moet verdienen met werken.

Bijstand; bijgestaan financieel om do hoognodige zaken te kunnen betalen.

Er moet uiteraard een prikkel zijn tussen werken en niets doen, vandaar het verschil tussen beiden. Wanneer we het wereldwijd vergelijken is het zelfs nog steeds een vorm van "rijkdom". Vandaar dat velen vanuit de hele wereld hun heil hier zoeken.

Uiteindelijk is het de bijstand en het minimum loon dat de inflatie in toom houdt, want wanneer de beiden zouden verdubbelen, zouden onze basisbehoeften in korte tijd dezelfde verdubbeling ondergaan, waardoor ze weer terug bij af zijn.

Tot slot realiseer ik me terdege dat ik heel makkelijk praten heb.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #189 Gepost op: juli 08, 2012, 03:29:08 pm »
@ Adinomis,

Het ging mij speciaal om deze:

quote:

Want wie uit overvloed geeft, die geeft zonder geraakt te worden tot eigen beperking. Want wie offert aan God wat hijzelf niet nodig heeft?

Dat gaat voor iedere Nederlander op die voor zichzelf meer overhoudt dan het bijstand niveau. Eventueel met compensatie voor alle vrijstellingen die mensen met een bijstand hebben, aangaande betalingen.

In die gevallen is er sprake dat we datgene met GOD "offeren" zonder van datgene wat hij/zij zelf niet echt nodig is. Dit zeg ik los van de Heilige Geest , maar is puur met boeren verstand geredeneerd.

Wat dan wel, kan ik hier niet delen zonder met Matteus 6 in conflict te komen. Dat is iets tussen de HEER in mij.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #190 Gepost op: juli 08, 2012, 03:46:48 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 juli 2012 om 14:11:
De gemiddelde Nederlander heeft geen relatie met God. Van zo iemand kun je niet verwachten dat hij een deel van zijn bezit/inkomen aan de armen geeft. Doet hij dat wel dan is dat mooi. Maar God kijkt naar de beweegredenen.

Hier lijk je te suggereren dat alleen het geven door christenen van waarde is.
Ben je inderdaad die mening toegedaan, of vergis ik me nu? Het lijkt mij geen goed uitgangspunt in ieder geval. Zo moeten we het niet stellen.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #191 Gepost op: juli 08, 2012, 03:59:17 pm »

quote:

Trajecto schreef op 08 juli 2012 om 15:46:

Hier lijk je te suggereren dat alleen het geven door christenen van waarde is.
Ben je inderdaad die mening toegedaan, of vergis ik me nu? Het lijkt mij geen goed uitgangspunt in ieder geval. Zo moeten we het niet stellen.
Toch lijkt de Schrift dit ook wel te suggereren:
Galaten 6
10 Laten wij dus, terwijl wij gelegenheid hebben, goeddoen aan allen, maar  vooral aan de huisgenoten van het geloof.

Helaas zien we in de praktijk dat overal hulp wordt geboden, terwijl er zich nauwelijks iemand (ook in de kerken niet) over vervolgde christenen in Communistische en islamitische landen.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #192 Gepost op: juli 08, 2012, 04:33:24 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 08 juli 2012 om 15:59:

quote:

Trajecto:
Hier lijk je te suggereren dat alleen het geven door christenen van waarde is.
Ben je inderdaad die mening toegedaan, of vergis ik me nu? Het lijkt mij geen goed uitgangspunt in ieder geval. Zo moeten we het niet stellen.
Toch lijkt de Schrift dit ook wel te suggereren:
Galaten 6
10 Laten wij dus, terwijl wij gelegenheid hebben, goeddoen aan allen, maar  vooral aan de huisgenoten van het geloof.

Helaas zien we in de praktijk dat overal hulp wordt geboden, terwijl er zich nauwelijks iemand (ook in de kerken niet) over vervolgde christenen in Communistische en islamitische landen.

Nou, dat is weer een ander geval.
Het geval wat ik noemde is als ongelovigen geven aan de armen.
Adinomis zei daarover dat het mooi is maar dat God naar het hart kijkt. Dat klinkt als:
God kijkt en zegt: het geven "lijkt" uit een goed hart te komen maar ik zie geen geloof in het hart dus dan is het geven ook niet goed, want alleen uit een hart vol geloof kan iets goeds komen.
Wel, dat vind ik niet-juist bekijken/geloven wat betreft deze zaak. Ik vind het zelfs erg verwerpelijk. Wij mogen niet zo kijken naar de medemens en invullen hoe hun motieven bekeken en beoordeeld zullen worden.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #193 Gepost op: juli 08, 2012, 04:36:22 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 08 juli 2012 om 15:29:
@ Adinomis,

Het ging mij speciaal om deze:

Dat gaat voor iedere Nederlander op die voor zichzelf meer overhoudt dan het bijstand niveau. Eventueel met compensatie voor alle vrijstellingen die mensen met een bijstand hebben, aangaande betalingen.

In die gevallen is er sprake dat we datgene met GOD "offeren" zonder van datgene wat hij/zij zelf niet echt nodig is. Dit zeg ik los van de Heilige Geest , maar is puur met boeren verstand geredeneerd.

Wat dan wel, kan ik hier niet delen zonder met Matteus 6 in conflict te komen. Dat is iets tussen de HEER in mij.
Als je het over "iedere Nederlander" hebt is dat iets voor de politiek. De regering kan regels maken. Maar we hebben het hier over het "schatten in de hemel verzamelen". Dat is niet los van de Heilige Geest, integendeel.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #194 Gepost op: juli 08, 2012, 04:37:57 pm »
Een paar opmerkingen nav deze discussie.
Zoals ik het lees / begrijp uit de bijbel geloof ik niet dat materiele rijkdom bij voorbaat verboden of afkeurenswaardig is. Als eerste valt mij op dat de bijbel wijst op sociale rechtvaardigheid, dus dat rijkdom die onrechtmatig verkregen is wordt verworpen. Dat betreft niet alleen rechtstreekse diefstal, oplichting e.d. maar ook uitbuiting, dat iemand rijk wordt door zijn arbeiders hun rechtmatige loon cq een rechtvaardige beloning te onthouden.
In het verlengde daarvan kun je stellen dat het verstandig is om niet meer rijkdom te vergaren dan je genoeg is. 'Genoeg' is weliswaar een beetje subjectief en arbitrair. Sommige mensen zijn gewend aan zoveel luxe in hun levensstijl dat het simpelweg nooit genoeg is. Onlangs was er een bericht in het nieuws dat de levensstandaard in Nederland zo hoog is, dat als iedereen op de wereld deze gemiddelde standaard had, er qua resources 4 aardes nodig zijn om dit te kunnen volhouden. In termen van eerlijke verdeling geeft dat te denken.
Het westerse kapitalisme met bijbehorend consumptiemodel is niet bijbels verantwoord, meen ik toch te mogen stellen. (zou dit een voorbode van 'het Beest' zijn uit Openbaringen? dat niemand meer handel kan drijven zonder het teken van het beest op z'n hand of voorhoofd. Dus dat iedereen een persoonlijke barcode geimplementeerd krijgt of iets dergelijks. Onrecht in de vorm van systeemdwang. Maar dat terzijde)
De vraag is wat je daar op persoonlijke titel aan kan doen, als onrecht inherent is aan het systeem waar je in zit.
Wat je wel kunt doen, is een eerlijke inschatting maken wat in jouw persoonlijke geval genoeg is en wat gewoon overdaad, teveel is. In deze discussie wordt daar de bijstandsnorm voor gehanteerd, ik denk dat dit niet per se een goede indicatie hoeft te zijn. Het hangt ook van je persoonlijke omstandigheden af hoeveel genoeg voor je is. Los van het feit dat we ons door de omgeving - reclame, de buren, sociale status en dergelijke - van alles kunnen laten wijsmaken qua levensbehoeften / leefstijl.

Afgezien van al deze overwegingen is het een gezond bijbels principe dat je een deel van wat je ontvangt, en zeker van je overvloed, wegschenkt. Als manier om uiting te geven aan je geloof, dat je niet in de eerste plaats op jezelf gericht bent maar aan de Ander denkt. Een manier om te belijden dat je alles wat je hebt van God ontvangen hebt en dat je uiteindelijk slechts rentmeester bent daarover.

Ten slotte denk ik nog aan de arme vrouw waarvan het evangelie melding maakt, die weinig in de offerkist deed maar in verhouding was het alles, haar hele levensonderhoud. Jezus gaf aan dat zij dit uit geloof deed.
Wat kun je zeggen van iemand die alles weggeeft, alles achterlaat om Jezus te volgen, uit geloof.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2012, 08:16:06 pm door pyro »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #195 Gepost op: juli 08, 2012, 04:43:59 pm »
Ter info: hier de tabellen bijstand 2012 ingaande 1 juli.
Echt een vetpot, dat garandeer ik je!!!
http://www.hr-kiosk.nl/xbook/id/2590


Een bijstandsuitkering is gewoon net genoeg om de meest basale zaken te voldoen.
Niet voor niets kennen we in dit land ook voedselbanken waar mensen hun voeding kunnen aanvullen omdat de bijstandsuitkering gewoon niet voldoende is om rond te komen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #196 Gepost op: juli 08, 2012, 05:01:27 pm »

quote:

Trajecto schreef op 08 juli 2012 om 16:33:

Nou, dat is weer een ander geval.
Het geval wat ik noemde is als ongelovigen geven aan de armen.
Adinomis zei daarover dat het mooi is maar dat God naar het hart kijkt. Dat klinkt als:
God kijkt en zegt: het geven "lijkt" uit een goed hart te komen maar ik zie geen geloof in het hart dus dan is het geven ook niet goed, want alleen uit een hart vol geloof kan iets goeds komen.
Wel, dat vind ik niet-juist bekijken/geloven wat betreft deze zaak. Ik vind het zelfs erg verwerpelijk. Wij mogen niet zo kijken naar de medemens en invullen hoe hun motieven bekeken en beoordeeld zullen worden.
Jij vult alvast in hoe God dat beoordeelt. Dat doe ik niet. Maar ik moet denken aan Hebr. 11:6
Goede werken kunnen verbranden. Dit geldt trouwens vooral voor gelovigen.

Als ongelovigen goede dingen doen is dat prachtig voor de samenleving. Maar of ze hiermee schatten in de hemel verzamelen is de vraag. Want redding vindt alleen plaats door het bloed van Jezus. Dat is de grond waarop we in het Vaderhuis mogen komen. Jezus Christus is het Fundament waarop de werken gebouwd worden.

Maar God weet wat er in het hart is. Hij weet of iemand in stilte gelooft, Hij weet ook waarom men niet gelooft. Hij zal rechtvaardig oordelen. Daar blijf ik van af.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #197 Gepost op: juli 08, 2012, 05:10:19 pm »
@ Pyro,
Mooie bijdrage,
Wat betreft dit, spreekt me vooral het vetgedrukte aan.

quote:

Wat je wel kunt doen, is een eerlijke inschatting maken wat in jouw persoonlijke geval genoeg is en wat gewoon overdaad, teveel is. In deze discussie wordt daar de bijstandsnorm voor gehanteerd, ik denk dat dit niet per se een goede indicatie hoeft te zijn. Het hangt ook van je persoonlijke omstandigheden af hoeveel genoeg voor je is. Los van het feit dat we ons door de omgeving - reclame, de buren, sociale status en dergelijke - van alles kunnen laten wijsmaken qua levensbehoeften / leefstijl.


Er is een enorm verschil tussen wat men werkelijk nodig heeft en wat men meent nodig te hebben, door toedoen van de commercie. Neem allen als voorbeeld hoeveel Nederlanders (misschien niet hier) wel hun goed werkende kleuren televisie hebben afgedankt en een nieuwe flatscreen gekocht. Daarbij hun oude ook nog op marktplaats proberen te verkopen.

Als dus blijft dat de bijstand net voldoende is door praktijk voorbeelden, dan heeft een mens niet meer nodig dan dat. Maar ook Job was schatrijk. GOD heeft daarvan nooit een probleem gemaakt, sterker nog, Job heeft uiteindelijk 3 maal zoveel terug ontvangen dan hij had voor zijn ellende aanving.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #198 Gepost op: juli 08, 2012, 06:04:34 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 08 juli 2012 om 17:10:

Als dus blijft dat de bijstand net voldoende is door praktijk voorbeelden, dan heeft een mens niet meer nodig dan dat.
Als dat zou blijken door de praktijk dan bestonden er geen voedselbanken, minimaregelingen, diakonaten en andere zaken die de gaten in de Bijstand mogen vullen.
De praktijk is dat er in de bijstand geen enkele leefruimte is om te sparen of bv te verzekeren voor een begrafenis. Want je zit heel snel over de vermogenstoets heen en werkelijk alles telt daar in mee.
Mijn voorstel: ga eens praten op het gemeentehuis en vraag wat je allemaal mag houden als je nu in de bijstand gaat. Vraag de aanvraagformulieren eens op waar je aan mag geven wat je nu hebt (en wat je dus in mag leveren!).
Ik garandeer je dat je er niet van kunt leven zonder dat je hulp van anderen krijgt in de zin van voedselbank, kledinghulp etc.

Je kunt op basis van de genoemde tabel gewoon een rekensom maken.
Pak een huurwoning, een gewone GWE rekening, de gewone leefkosten van een gezin met twee kinderen waarvan 1 op het vmbo zit en 1 op het MBO. We doen het leuk: dat kind gaat naar het MBO en heeft in jaar 1 een excursie naar Griekenland. Eigen bijdrage kun je vast wel vinden op een gemiddelde site van een onderwijsinstelling.

Ter illustratie: mijn oudste deed een MBO-opleiding. 16 jaar oud.
Of wij even aan wilden schaffen: twee stuks kostuum voor het werk in de showroom, een paar werkschoenen, overal en andere zaken voor het werk in de werkplaats. En natuurlijk wel zorgen dat hij elke 3 weken keurig geknipt was door de kapper omdat het een representatieve baan was waar hij voor leerde.
Niet vergeten: uw zoon dient een laptop aan te schaffen met minimaal de volgende eisen.......

Nog geen dag school gehad en een aardig bedrag verder.

Dat KAN dus niet van een Bijstandsuitkering. Los van de eigen bijdrage die er al is voor het onderwijs zijn de bijkomende kosten niet te dragen en daar is geen bijzondere bijstand voor.
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #199 Gepost op: juli 08, 2012, 06:17:30 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 juli 2012 om 16:43:
Ter info: hier de tabellen bijstand 2012 ingaande 1 juli.
Echt een vetpot, dat garandeer ik je!!!
http://www.hr-kiosk.nl/xbook/id/2590


Een bijstandsuitkering is gewoon net genoeg om de meest basale zaken te voldoen.
Niet voor niets kennen we in dit land ook voedselbanken waar mensen hun voeding kunnen aanvullen omdat de bijstandsuitkering gewoon niet voldoende is om rond te komen.
Kijk ook nog maar eens op deze site:
http://financieel.infonu....ow-ioaw-ioaz-in-2012.html

Het is me niet duidelijk waar het verschil vandaan komt. Beide lijken het te hebben over een netto bedrag.
Vooral het bedrag voor alleenstaanden (zonder kinderen) verschilt onbegrijpelijk veel.
Er moet minimaal in één van de infosites een fout of onvolledigheid zitten

Maar goed, dit is eigenlijk off-topic.