Auteur Topic: Diep gat na ontsnapping jehova getuigen  (gelezen 23644 keer)

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #50 Gepost op: juli 27, 2012, 05:45:14 pm »

quote:

Nunc schreef op 27 juli 2012 om 17:30:
[...]
Blubblub... kilometerlang behang.

Denk jij, dat iemand die jarenlang toegeteksts werd, tot rust en klare gedachten komt, als hij steeds weer toegetekst wordt?  8)7

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #51 Gepost op: juli 27, 2012, 07:57:00 pm »
Zo moet je dat niet zien, dit is pure passie en de wil om hem voort te helpen. Het is bij elkaar nog geen dik boek.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #52 Gepost op: juli 27, 2012, 08:00:59 pm »

quote:

Ken schreef op 26 juli 2012 om 23:49:
[...]


Mooi voorbeeld hoor. Jullie christenen mogen zomaar in gebed tot God in naam van Jezus bidden. De man van het Christen echtpaar deed dat ook. Zo overtuigt was de man dat God mijn ogen zou willen openen. En niet alleen mij maar ook mijn vrouw door ons beiden dezelfde droom te geven. Voor ons beiden het bewijs dat we weg moesten bij de WTG.  :*) Gewoon volledig vertrouwen durven hebben in Jezus en God in alles. Dat is volgens mij echt iets waar niet christenen alleen maar jaloers op kunnen zijn.

Tot slot, nogmaals dank aan allen voor de vele reacties. Ook als ik net specifiek heb gereageerd, toch bedankt. Ik laat alles maar eens goed bezinken het komend weekend. Ook zal ik er maar over bidden, zoals de man me geleerd heeft te doen, opdat ik alle uitleg begrijpen mag.


Dit komt vast en zeker wel goed. Het begint in het klein en wat er uit komt wordt steeds groter. Vanzelf kan je er over mee praten. Weet je, volgens mij zit je in een schitterende fase. Heerlijk is het om de basis van het christelijke geloof te mogen leren kennen. Om Jezus persoonlijk te leren kennen.

Dinsdag ga ik op vakantie, dus ik denk dat dit ook mijn grootste bijdrage was tot nu toe. Ik zal voor jullie bidden :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ken

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #53 Gepost op: juli 27, 2012, 08:52:17 pm »

quote:

Adinomis schreef op 26 juli 2012 om 23:57:
Kan dat echtpaar je niet verder helpen?
Ja dat doen ze ook wel, maar ik wil mij niet teveel opdringen. Wekelijks lezen we samen de bijbel en legt deze man uit. Maar ze zijn niet bij een kerk. Daarom laten ze zich daarover ook bewust niet uit.

Ken

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #54 Gepost op: juli 27, 2012, 08:59:43 pm »

quote:

Nunc schreef op 27 juli 2012 om 17:30:
ja, moeilijk te begrijpen is het zeker. Daar worstel ik ook nog dagelijks mee. Ik zou zelfs durven stellen, dat iemand die er niet mee worstelt, niet echt over de vraag Wie Jezus is, en over de drie-eenheid, nagedacht heeft.


Heel erg dank voor de enorm uitgebreide uitleg. Ik ga dit uitprinten en bewaren, voor als iemand van de WTG mij nog eens probeert over te halen...... Dan kan ik met feiten mij verweren.  :) Ik zie dat je goed op de hoogte bent waar de WTG dwaalleer verkondigt.

Bijzonder dat je gewoon de NWV is gebruikt. Zelf had ik deze vertaling weg gedaan en een statenvertaling gekocht. :)

Wel leuk om te zen dat niemand reageert op de paal in plaats van kruis. Bij de WTG wordt er altijd heel gewichtig over het verschil gedaan.

Ik laat het allemaal in me inwerken, dit weekend als ik niet online kan zijn, zal ik het uitgeprint nog een paar maal doorlezen. Ik ben er echt blij mee.  _O_

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #55 Gepost op: juli 27, 2012, 09:13:46 pm »

quote:

vrolijke schreef op 27 juli 2012 om 17:45:
[...]


Denk jij, dat iemand die jarenlang toegeteksts werd, tot rust en klare gedachten komt, als hij steeds weer toegetekst wordt?  8)7
vraag het hem zelf, zou ik zeggen.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #56 Gepost op: juli 27, 2012, 09:26:18 pm »

quote:

Nunc schreef op 27 juli 2012 om 21:13:
[...]


vraag het hem zelf, zou ik zeggen.
Hij schijnt het goed te vinden.  _O_

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #57 Gepost op: juli 27, 2012, 09:26:30 pm »

quote:

Ken schreef op 27 juli 2012 om 20:59:
[...]


Heel erg dank voor de enorm uitgebreide uitleg. Ik ga dit uitprinten en bewaren, voor als iemand van de WTG mij nog eens probeert over te halen...... Dan kan ik met feiten mij verweren.  :) Ik zie dat je goed op de hoogte bent waar de WTG dwaalleer verkondigt.


graag gedaan. Hoop dat het je op weg helpt. Als je meer wilt weten, vraag je maar.

quote:

Bijzonder dat je gewoon de NWV is gebruikt. Zelf had ik deze vertaling weg gedaan en een statenvertaling gekocht. :)


oh, maar ik gebruik 'm alleen maar in gesprekken met JG hoor, en ik dacht dat het voor jou wellicht herkenbaarder zou zijn. Zelf gebruiken wij meestal de HSV (herziene statenvertaling). Is dat ook de versie die jij aangeschaft hebt? Of heb je 'n oude?

quote:

Wel leuk om te zen dat niemand reageert op de paal in plaats van kruis. Bij de WTG wordt er altijd heel gewichtig over het verschil gedaan.
first things first... Paal of kruis is in feite maar een klein detail. Het is alleen wel ironisch, dat je ook dat nog gewoon uit de NWV kunt halen:

24 Tho̱mas, één van de twaalf, die De Tweeling werd genoemd, was echter niet bij hen toen Jezus kwam. 25 Dientengevolge zeiden de andere discipelen tot hem: „Wij hebben de Heer gezien!” Maar hij zei tot hen: „Als ik niet in zijn handen het teken van de spijkers zie en mijn vinger niet in het teken van de spijkers steek en mijn hand niet in zijn zijde steek, zal ik stellig niet geloven.” (Joh.20)

"spijkerS": meervoud. Maar als je aan een paal gehangen wordt, dan gaat er in principe één spijker door beide handen samen. Want je handen zijn dan boven je hoofd vastgebonden, aan elkaar vast. Net zoals ze ook met je voeten doen: één spijker door twee voeten.

quote:

Ik laat het allemaal in me inwerken, dit weekend als ik niet online kan zijn, zal ik het uitgeprint nog een paar maal doorlezen. Ik ben er echt blij mee.  _O_


Nogmaals, graag gedaan. Als je een keer in de buurt van Utrecht bent, bied me dan maar een lekker witbiertje aan  :9

M'n email adres staat wel ergens in m'n profiel, dus als je vragen hebt die je niet publiekelijk op een forum wilt stellen, kan je een emailtje sturen.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #58 Gepost op: juli 27, 2012, 10:13:19 pm »

quote:

Ken schreef op 26 juli 2012 om 22:29:
(...)
Volgen mij was deze man ook een orthodoxe man, al zei hij bij gene kerk meer te (willen) horen. Zo een orthodoxe kerk dat spreekt mij wel enorm aan.
Maar is er dus een orthodoxe kerk?
(...)
Er bestaan toch ook protestantse kerken? Of zijn die toch weer gereformeerd of hervormd?



ja, die orthodoxe kerken zijn er (in meervoud).

protestants (gereformeerd, hervormd, etc)
Binnen de kerken die uit de reformatie voortkomen, o.a. de GKv (de gereformeerde kerk vrijgemaakt) van wie dit forum is, en waar ik ook lid ben is een orthodox christelijke kerk. Net als bv. de CGK (christelijk gereformeerde kerk). Er zijn kleine meningsverschillen tussen die twee. De NGK (nederlands gereformeerde kerk) lijkt ook wel op de GKv maar is vrijer (bv. qua binding aan belijdenissen). Dit zijn dus allemaal 'protestantse' kerken, kerken die direct of indirect ontstaan zijn uit de Reformatie een paar eeuwen geleden.

De PKN
Om het verwarrend te maken: de PKN (protestantse kerk nederland) noemt zich protestants, en is ook resultaat van de reformatie, maar een flink deel van die kerk is niet (orthodox) christelijk. Er zitten daar dominees die ontkennen dat Jezus echt is opgestaan (Hij stond op, dat betekent: in de gedachten van z'n volgers...) en zelfs dominees die het bestaan van God ontkennen. Maar aan de andere kant zitten er ook dominees die even christelijk zijn als bv de CGK/GKv. De PKN is het resultaat van een fusie tussen de gereformeerde kerk en de hervormde kerk en de lutherse kerk (dus die drie bestaan nu niet meer). Die drie hadden elk ook een enorme diversiteit en zitten nu dus samen in één landelijke organisatie. Maar bij de fusie waren er ook lokale kerken die eruit gestapt zijn en zelfstandig verder zijn gegaan onder andere namen.

reformatorisch
Helemaal aan de rechterflank van de protestanten, zitten kerken zoals de 'gereformeerde gemeente'. Dat wordt spottend wel eens 'zwartekousen kerk' genoemd. Er is daar een enorme nadruk op bevinding: dus dat je gevoeld moet hebben, dat je gered bent. Het komt dus vaak voor, dat iemand daar in de kerk zit en gelooft in Jezus, maar toch bang is dat hij/zij niet gered is. Een deel van de eerder genoemde CGK hoort ook in deze hoek thuis, evenals een klein deel van de PKN.

(Rooms) katholiek:
Naast de protestanten, zijn er natuurlijk ook de katholieken (de rooms katholieken, RKK). In Nederland is dat een heel diverse groep, en m.i. minstens net zo divers als de PKN. Er zijn priesters die hartstikke vrijzinnig zijn, maar ook die heel orthodox zijn. De meeste mensen die zich in Nederland 'katholiek' noemen, zien dat vooral als iets cultureels. Het is maar een klein gedeelte (een paar honderd duizend) van de zoveel miljoen katholieken in Nederland, dat orthodox christelijk is.

oosters orthodox:
In Nederland hebben we ook nog kleine kerken die 'orthodox' in de naam hebben, namelijk 'russisch orthodox' en 'grieks orthodox'. Die zijn vaak wat mystieker, maar passen volgens mij wel binnen het orthodoxe christendom.

evangelisch / baptist
Verder heb je allerlei evangelische en baptistische kerken. Die zijn meestal ontstaan uit protestantse kerken, maar denken anders over een aantal zaken. Volgens mij zijn de meeste evangelische en baptistische kerken wel orthodox.

pinkster / charismatisch / pentacostal
Ook zijn er pinkstergemeenten. Die zitten in feite aan het uiterste eind van de evangelische kerken. Ongezond veel nadruk op wonderen (van de Heilige Geest). Niet alle pinkstergemeenten zijn orthodox.



In het bovenstaande heb ik 'orthodox christelijk' best losjes gebruikt. Het betekent niet dat ik het met al die kerken eens ben. Ik denk bv. dat de katholieken er flink naast zitten op allerlei punten (o.a. de Paus, Maria, beelden, heiligen, etc). Maar wat betreft het geloof in Jezus' Goddelijkheid, en zijn fysieke opstanding uit de dood, zijn ze (officieel) zo orthodox als wat. Hetzelfde geldt dus voor de andere genoemde kerken.

(ongetwijfeld zal ik heel wat nuances vergeten zijn, en hier en daar iets niet helemaal accuraat weergegeven hebben. Excuses daarvoor. Bovenstaande is vooral bedoeld als heel grove schets)

voor een breder overzicht van de hele kerkgeschiedenis, zou je op wikipedia kunnen beginnen: http://nl.wikipedia.org/w...denis_van_het_christendom
Uiteraard is zo'n beschrijving vaak vooral sociologisch van aard, maar het kan helpen bij het grote plaatje.

quote:

(...)

Zijn er dan ook christelijke kerken die net als de WTG denken dat Jezus niet de Zoon van GOD is maar slechts een mens?
ja, of tenminste: ze noemen zich zelf vaak wel christelijk. Ik zou zeggen, dat ze dat niet zijn. Een VVD stemmende bankdirecteur noem je ook geen communist, ook niet als die directeur dat wel graag wil.

quote:


(...)
Dus orthodoxen geloven net als de man datgene wat in de bijbel staat en vrijzinnigen geloven dat minder?
(...)


ja, zo zou je het heel kort-door-de-bocht wel kunnen stellen. Het is helaas vaak niet zo zwart-wit, omdat ook in orthodoxe hoek discussie is over hoe je de bijbel moet begrijpen, en dan kan ook de neiging bestaan om één van beide standpunten 'te vrijzinnig' te vinden.

Maar zoals ik 'vrijzinnig' als term gebruik, en zoals het tegenwoordig meestal gebruikt wordt, gaat het bij vrijzinnigen om mensen die vrijwel nooit in Jezus' goddelijkheid geloven, en evenmin in zijn fysieke opstanding uit de dood. Vaak proberen vrijzinnigen de bijbel (bewust of onbewust) te 'zuiveren' van wat ze niet plausibel/logisch/aannemelijk vinden, zodat er een aanvaardbaar Godsbeeld overblijft, wat meestal vooral 'God is liefde' en niet zo heel veel meer specifieks is. Zo ontstaat er een vrijzinnige vorm van christendom, die meestal meer over ethiek (goed leven) gaat dan over genade (goed nieuws).
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2012, 10:28:39 pm door Nunc »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #59 Gepost op: juli 27, 2012, 10:43:13 pm »
Citaat
Nunc schreef op 27 juli 2012 om 17:30:
[...]
Nou dit is echt toevallig ! :)
Ben ik op internet aan het zoeken naar informatie hoe ik iemand kan aantonen in de bijbel, dat Jezus de Vader Zelf is. Want ik weet het en geloof het, maar aantonen is even iets anders. En wat tref ik hier? Een fantastische uitleg met bijbelse onderbouwing. Wie u ook bent, heel veel dank hiervoor. Rust er copyright op? Of mag ik het vrij als God Zijn Woord verder gebruiken?

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #60 Gepost op: juli 27, 2012, 11:23:51 pm »

quote:

learsi schreef op 27 juli 2012 om 22:43:
Citaat
Nunc schreef op 27 juli 2012 om 17:30:
[...]
Nou dit is echt toevallig ! :)
Ben ik op internet aan het zoeken naar informatie hoe ik iemand kan aantonen in de bijbel, dat Jezus de Vader Zelf is. Want ik weet het en geloof het, maar aantonen is even iets anders. En wat tref ik hier? Een fantastische uitleg met bijbelse onderbouwing.
De argumenten die ik gaf, bewijzen alleen maar dat Jezus Jahweh God is, niet dat Jezus de Vader is. Ik weet niet of je dat bedoelde?

Dat Jezus niet de Vader is, zie je bv. in Johannes 8:

13 De Farizeeën dan zeiden tegen Hem: U getuigt van Uzelf, Uw getuigenis is niet waar.
14 Jezus antwoordde en zei tegen hen:  Hoewel Ik van Mijzelf getuig, is Mijn getuigenis waar, want Ik weet waar Ik vandaan gekomen ben en waar Ik heen ga, maar u weet niet waar Ik vandaan kom en waar Ik heen ga.
15 U oordeelt naar het vlees, Ik oordeel niemand.
16 En als Ik al oordeel, Mijn oordeel is waar, want Ik ben niet alleen, maar Ik en de Vader, Die Mij gezonden heeft.
17   En er staat ook in uw wet geschreven dat het getuigenis van twee mensen waar is.
18 Ik ben het Die van Mijzelf getuig, en  de Vader, Die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij.
19 Zij dan zeiden tegen Hem: Waar is Uw Vader? Jezus antwoordde:  U kent Mij niet en evenmin Mijn Vader;  als u Mij kende, zou u ook Mijn Vader kennen.
(Joh.8, HSV)

Jezus beweert dat Hij + de Vader samen als twee getuigen tellen: "want Ik ben niet alleen, maar Ik en de Vader, Die Mij gezonden heeft." (vers 16) en "Ik ben het Die van Mijzelf getuig, en  de Vader, Die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij." (vers 18.) en dat met een verwijzing naar de Wet, die twee (of meer) getuigen vereiste (vers 17).

quote:

Wie u ook bent, heel veel dank hiervoor. Rust er copyright op? Of mag ik het vrij als God Zijn Woord verder gebruiken?
De argumenten zijn niet veel meer dan steeds twee of meer bijbelcitaten. Je kunt ze in diverse bronnen terugvinden (moet je soms wel goed voor zoeken). Gebruiken staat vrij. Misschien is het wel handig, om als je m'n tekst gebruikt, even een bronvermelding te geven, en naar dit forum en deze discussie te verwijzen? Uiteraard is dat niet nodig, als je gewoon de inhoud gebruikt, om je eigen tekst te schrijven.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #61 Gepost op: juli 27, 2012, 11:36:48 pm »
Hallo Nunc,

Ja eigenlijk meende ik dat je dat bedoelde..... Kan je nagaan.

Wat is dan het verschil tussen dat Jezus Jahweh God is en niet dat Jezus de Vader is?
God is toch de Vader? Vader God?

Of is dit bedoeld dat Jezus niet de Vader is, maar de Vader wel als Jezus is neergedaald?

Dacht ik er eindelijk uit te zijn.............

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #62 Gepost op: juli 28, 2012, 12:01:43 am »
Geeft niks learsi, 't is ook enorm lastig te vatten, maar dat zal ook aan mijn menselijke hersentjes liggen.
Johannes 10: 27 Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik, Jezus, ken ze en zij volgen mij. 28 Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, 30 en de Vader en ik zijn één.
En verderop, H17: 9 Ik, Jezus, bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor de mensen die u (de enige ware God, de Vader; vs 3+5) mij hebt gegeven, omdat zij van u zijn 10 -alles wat van mij is, is van u, en alles wat van u is, is van mij- en omdat in hen mijn grootheid zichtbaar geworden is. 11 Ik ben al niet meer in de wereld, ik ga naar u toe, maar zij blijven wel in de wereld. Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn.
't Is vaag, maar de Vader en de Zoon zijn 2, maar toch ook één.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #63 Gepost op: juli 28, 2012, 02:08:38 am »

quote:

learsi schreef op 27 juli 2012 om 23:36:
Hallo Nunc,

Ja eigenlijk meende ik dat je dat bedoelde..... Kan je nagaan.

Wat is dan het verschil tussen dat Jezus Jahweh God is en niet dat Jezus de Vader is?
God is toch de Vader? Vader God?


Of is dit bedoeld dat Jezus niet de Vader is, maar de Vader wel als Jezus is neergedaald?

Dacht ik er eindelijk uit te zijn.............

Het is een vraag aan hem, maar ik zelf denk dat het hem zit in het verschil tussen:
God als Jezus en God in Jezus. Dat laatste is meer wat mij als eerste voor ogen staat, met als gevolg daarvan: Daardoor is Jezus God.

Voor God kan je de Vader invullen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #64 Gepost op: juli 28, 2012, 09:50:53 am »

quote:

learsi schreef op 27 juli 2012 om 23:36:
Hallo Nunc,

Ja eigenlijk meende ik dat je dat bedoelde..... Kan je nagaan.


:-)

quote:


Wat is dan het verschil tussen dat Jezus Jahweh God is en niet dat Jezus de Vader is?
God is toch de Vader? Vader God?

Of is dit bedoeld dat Jezus niet de Vader is, maar de Vader wel als Jezus is neergedaald?


het lastige is, dat we in de bijbel drie schijnbaar tegenstrijdige dingen hebben:
1.) er is maar één God
2.) Vader en Zoon zijn God
3.) Vader en Zoon zijn niet gelijk

Misschien is het nog wel het makkelijkst, om bij punt 2 te beseffen, dat 'God' daar iets anders betekent dan in punt 1. Vader, Zoon en Geest delen het wezen van God. Het is misschien iets te onnauwkeurig om te zeggen, want dan kan het lijken alsof je het over drie 1/3 Goden hebt die samen 1 God zijn. Maar daar lijkt het wel een beetje op.

Elk 'onderdeel' is echter op zichzelf al wel een 'wie', een complete persoonlijkheid, maar niet een afzonderlijk wezen. Het komt er op neer, dat er meerdere identiteiten (personen) zijn die samen God vormen. Je kunt elk van die losse 'onderdelen' God noemen, maar het complete geheel ook.

Wat je niet kunt doen, is van elk van die losse Personen (Vader, Zoon en Geest) zeggen dat ze allemaal verschillende Goden zijn, omdat de bijbel aangeeft dat er maar één God is.

Wat ook niet lukt, is zeggen dat er maar één Persoon is (dus Vader = Zoon = Geest) want de bijbel geeft aan dat ze afzonderlijk van elkaar als personen worden gepresenteerd, die verschillen van elkaar en onderling in relatie tot elkaar staan.

De waarheid zit dus ergens tussen deze twee uitersten in. Niet drie afzonderlijke Goden, maar slechts één. Maar wel meerdere Personen in dat ene Goddelijk wezen. En zowel dat Goddelijk Wezen, als ook die losse Personen, noemen we 'God' (om het verwarrend te maken :-) )

Het lijkt wel een beetje op een driemansschap, een bestuur dat uit drie mensen bestaat. Elk bestuurslid vertegenwoordigt het bestuur, is het bestuur, maar samen zijn ze ook dat ene bestuur. Elk van de drie bestuursleden afzonderlijk heeft alle bestuursmacht, etc. maar er is toch maar één bestuursmacht,

Deze vergelijking gaat overigens mank, omdat hier de bestuursleden al losse wezens zijn, en het bestuur een samenvoeging is van drie losse wezens. Bij God heb je te maken met één wezen (het bestuur) met drie persoonlijkheden

Je zou kunnen zeggen dat als je naar de Vader kijkt, dat je dan alle eigenschappen van God ziet (zoals almachtig, alwetend, eeuwig), maar er zijn 'stukjes' van God, die niet bij de Vader horen maar bij de Zoon of de Geest. Idem voor Zoon en Geest. Die 'stukjes' zijn aspecten van God, die persoonlijke interactie met elkaar hebben.

De amerikaanse dominee Tim Keller heeft het eens vergeleken met een glazen piramide met drie kanten. Elke keer als je één kant bekijkt, zie je in feite de hele piramide door dat glas heen. Maar de focus ligt bij die ene kant. Je kunt die kant 'los' zien, maar eigenlijk toch ook weer niet. Als je de Zoon ziet, zie je ook wat van de Vader en de Geest, enz. Maar er is wel iets eigens aan die ene kant, dat de andere twee kanten niet hebben.

quote:

Dacht ik er eindelijk uit te zijn.............


ga er maar niet van uit, dat je het ooit helemaal snapt. Die hoop heb ik zelf ook opgegeven. Maar er wat dichter bij in de buurt komen, kan wel. Op dezelfde manier snap ik mijn vrouw ook nooit helemaal, maar ik kan haar wel steeds beter leren kennen.

Ik ben allang blij, als ik snap dat Jezus echt Jahweh God is. Hoe het dan precies zit met Hem en de Vader en de Geest, dat zal ik wel nooit helemaal ontdekken. Daarover krijgen we alleen maar kleine kruimeltjes en hints in de bijbel:  ze zijn op e.o.a. manier verschillend van elkaar, maar ze zijn samen één God.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2012, 09:52:44 am door Nunc »

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #65 Gepost op: juli 28, 2012, 10:08:48 am »

quote:

Ken schreef op 27 juli 2012 om 20:59:
(...)
Bijzonder dat je gewoon de NWV is gebruikt. Zelf had ik deze vertaling weg gedaan en een statenvertaling gekocht. :)
(...)
ik zou overigens al je oude WTG materiaal wel bewaren. Het gebeurt volgens mij nog wel eens, dat de theologie veranderd wordt (bv. m.b.t. de wederkomst, 1914, etc) en dan is het handig, dat er vergeleken kan worden met ouder materiaal dat gewoon publiekelijk bekend is. Dat kan andere WTG leden wellicht ook helpen om zich te beseffen, dat ze voorgelogen en gemanipuleerd worden.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #66 Gepost op: juli 28, 2012, 11:53:54 am »
Aan allen dank voor het delen van de kennis, goed om te weten dat ik niet de enige ben die het niet helemaal begrijpen kan. Zelfs meer wijze mensen dan ik niet, gelukkig.

Misschien dat we hierom ook geen afbeelding mogen maken van God, omdat we Hem toch altijd tekort zouden doen? Er staat toch ook in Openbaringen 3:1 Hij Die de zeven Geesten van God heeft. Dat lijkt erop dat God nog veel ingewikkelder is dan de drie eenheid waar wij al mee worstelen.

Zou God dan een verzamelnaam kunnen zijn, zoals het bestuur (voorbeeld van Nunc brengt me op dit idee) een verzamelnaam is van meerdere bestuurders. Waarbij het Hemelse Bestuur bestaat uit de Vader, de Zoon en de Heilige Geest? Waarvan Geen alleen God is? Samen zijn ze dan God?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #67 Gepost op: juli 28, 2012, 01:00:39 pm »
Die zeven geesten doet me denken aan wat een jood me zei: die noemde zo ook meerdere eigenschappen van God, wat voorgesteld wordt alsof het apparte persoonlijkheden zijn. Eén van die eigenschappen was "de Heilige Geest."
De zeven geesten duiden wat mij betreft 7 eigenschappen aan. In de geest van liefde bijvoorbeeld, en in de geest van barnhartigheid, in de geest van wijsheid, in de geest van kracht, in de geest van vrede en in de geest van vergevingsgezindheid. Iets in die trant.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #68 Gepost op: juli 28, 2012, 01:38:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 juli 2012 om 13:00:
Die zeven geesten doet me denken aan wat een jood me zei: die noemde zo ook meerdere eigenschappen van God, wat voorgesteld wordt alsof het apparte persoonlijkheden zijn. Eén van die eigenschappen was "de Heilige Geest."
De zeven geesten duiden wat mij betreft 7 eigenschappen aan. In de geest van liefde bijvoorbeeld, en in de geest van barnhartigheid, in de geest van wijsheid, in de geest van kracht, in de geest van vrede en in de geest van vergevingsgezindheid. Iets in die trant.
Dat lijkt dan weer sterk op een theorie uit de Kabbala, waar men over 10 kern eigenschappen van God heeft, die men Sefirot noemt, meen ik. Zelf denk ik dat wij mensen niet mogen proberen om God zo te doorgronden, anders had Hij er wel meer over laten schrijven in de bijbel door de Heilige Geest. Uiteindelijk wordt het dan allemaal giswerk.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #69 Gepost op: juli 28, 2012, 03:47:18 pm »
Lot moest Sodom verlaten omdat het onder zou gaan. Hij vroeg God: maar wat als er 50 mensen zijn die U trouw bleven, zou U de stad besparen.
God antwoorde: ik zou het besparen.
Etc... tot en met 10 personen toe vroeg hij het aan God door.
God ziet hierin een houding. Hij ziet niet graag dat we denken: "net goed, dat ze verloren gaan. Hun eigen schuld dikke buld!"
Hij ziet graag dat het ons aan het hart gaat. Al die mensen die de ondergang te gemoed gaat. Hij ziet het graag als mensen pleiten voor deze mensen. Alles uit de kast willen halen om een ramp te voorkomen.
God houdt als je het mij vraagt wel van mensen die zo diep willen gaan, dat ze de waarheid boven de tafel willen hebben, zodat de leugen niet vernietigend haar werk kan verrichten. Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald haar wel.
De duivel zegt de dingen trouwens vaak zo, dat het christelijk of joods lijkt.
Dat is zijn vermomming en zo brengt hij chaos in het geheel.

God verdelen over wel zeven geesten die als Goden opereren en samen één God zijn, klinkt mij hindoeïstisch in de oren :)
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2012, 03:49:31 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #70 Gepost op: juli 28, 2012, 03:54:03 pm »
Ik zat alleen met nog iets in mijn hoofd. De woorden van de dominee: "en van de 7 geesten voor Zijn troon."
Dat is weer anders dan hoe we het hier benaderen als de 7 geesten Gods.
Bij de 7 geesten voor Gods troon kan ik ook aan engelen denken. Echter spreekt openbaring over een engel met de 7 geesten Gods.
Ik ben dan toch geneigd om te zeggen dat de engel opereerd in zeven geestelijke activiteiten die uit God komen. Dus weer: barmhartigheid, vrede brengend, in wijsheid, door inzicht, vergevingsgezindheid, lief hebbend en troostend/bemoedigend of zo.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #71 Gepost op: juli 28, 2012, 03:55:32 pm »
Maar, ik heb geen idee of dat ook zo is.
In wezen is dit een open vraag.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #72 Gepost op: juli 28, 2012, 06:57:44 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2012, 06:58:32 pm door Nunc »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #73 Gepost op: juli 28, 2012, 07:18:41 pm »
Weet iemand hier wat van af???

Nunc misschien? :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #74 Gepost op: juli 29, 2012, 05:12:34 am »
7 ---> de toonladder met 7 tonen en de regenboog met 7 kleuren

In die geest moet het begrepen worden.


Als voorbeeld ook de 7-voudige ' indeling ' van de mens/universum/alles zoals dit bv in het boeddhisme wordt vermeld. 7 bewustzijnen, van het meest etherische tot het meest grove.

1 atman
2 buddhi
3 manas
4 kama
5 prana
6 etc
7 etc

Waar denkt men dat al die getallen in de bijbel vandaan komen? 7 en 12 en 40 en nog vele meer.....die betekenen iets en zijn niet toevallig. Ze komen in vele zo niet alle oude gods-diensten terug. Wie verder dan de eigen horizon kijkt heeft minder te vragen over het grotere geheel.

Natuurlijk weet iemand hier wat van af. In de theosofie is dit gesneden koek.
Theos Sophia betreft de oudste kennis en wijsheid die de mens voorhanden heeft. Degene die het westen er bekend mee maakte, was enkel de boodschapper van esoterische waarheid en er zijn inmiddels vele teksten voor en ook door westerlingen geschreven onder de noemer ' theosofie '.

Het loont de moeite de combinatie te zoeken en te vinden.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 05:30:23 am door Ozombi »

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #75 Gepost op: juli 29, 2012, 05:13:42 am »
.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 05:14:22 am door Ozombi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #76 Gepost op: juli 29, 2012, 12:17:45 pm »
Volgens mij trachten we op deze manier God te doorgronden zoals niet de bedoeling is. Men kan niet meer doen dan gissen omdat God niet meer erover heeft meegedeeld in de bijbel. Wat overblijft om te doen is dan gissen en afgodische bronnen gebruiken?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #77 Gepost op: juli 29, 2012, 12:53:28 pm »
Wat Ozombi laat zien is esoterisch, maar het valt me wel op dat hij hier een antwoord heeft.
Ik zou het wel interessent vinden als er ook een intern christelijke uitleg is, anders blijft het echter bij gissen inderdaad.
Als we niets meer hebben dan die woorden in de bijbel:
dan moet ik niets anders zeggen dan:
ik begrijp deze woorden niet en weet niet wat ik er van denken moet.
Wel ben ik dit met Ozombi eens dat er vaak overeenkomsten tussen goddiensten bestaan. Ergens hebben ze wel bij elkaar in het verre verleden in de tuin gekeken. In het christendom geloof ik dat beelden en begrippen van die tijd eigen werden gemaakt om er als gelijkenis iets mee te verduidelijken. Het beeld van de draak en de babilonische hoer in Openbaring is ook een beeld dat in die tijd aansprak, omdat mensen al verhalen kenden van de hemelse koningin en de draak. Al valt het op dat in de bijbel het beeld totaal anders wordt gebruikt. De hemelsche koningin wat positief was, blijkt een verleidelijke hoer te zijn in dienst van de duivel.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 12:57:59 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #78 Gepost op: juli 29, 2012, 01:33:48 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2012 om 12:53:
Wat Ozombi laat zien is esoterisch, maar het valt me wel op dat hij hier een antwoord heeft.
een antwoord, dat niks met de rest van de bijbel te maken heeft. Het lijstje van 7 dat hij geeft, is volkomen vreemd aan de bijbel. Maar inderdaad, dat is een antwoord. Als ik schrijf, dat de zeven geesten zeven UFO's zijn, is dat ook een antwoord  ;)

quote:

Ik zou het wel interessent vinden als er ook een intern christelijke uitleg is, anders blijft het echter bij gissen inderdaad.
ik wil er wel een keertje naar kijken. Wellicht later deze week. Maar voorlopig houd ik het erop, dat de 'zeven geesten van God' een literaire uiting is, om de Heilige Geest mee te beschrijven, maar dan in al z'n volheid (getal 7)
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 01:34:49 pm door Nunc »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #79 Gepost op: juli 29, 2012, 05:43:34 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 juli 2012 om 13:33:
[...]


een antwoord, dat niks met de rest van de bijbel te maken heeft. Het lijstje van 7 dat hij geeft, is volkomen vreemd aan de bijbel. Maar inderdaad, dat is een antwoord. Als ik schrijf, dat de zeven geesten zeven UFO's zijn, is dat ook een antwoord  ;)

Het is een antwoord  :+

quote:


ik wil er wel een keertje naar kijken. Wellicht later deze week. Maar voorlopig houd ik het erop, dat de 'zeven geesten van God' een literaire uiting is, om de Heilige Geest mee te beschrijven, maar dan in al z'n volheid (getal 7)
Dat is zo ongeveer het zelfde als wat ik bedoel en waar de Jood over had, geloof ik. Volgens mij heb je daarmee het antwoord al gegeven, dank je. Neem de tijd er voor, ik ben zelf een kleine twee weken op vakantie vanaf dinsdag en zal daarna weer kijken. Ik heb bewust geen internet op mijn reis :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #80 Gepost op: juli 29, 2012, 06:45:55 pm »
Volgens mij meten we ook soms durven toegeven dat er voor bepaalde bijbelgedeelten geen (nog) uitleg te geven is in plaats van er dan maar een verklaring voor te zoeken. Het gevaar daarvan is denk ik dat wanneer de tijd rijp is en we normaal de vers zouden begrijpen, het nu niet herkennen omdat we de eerder bedachte verklaring als wijsheid blijven zien. Voor mij is dit een van zulke voorbeelden.

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #81 Gepost op: juli 29, 2012, 10:43:59 pm »

quote:

Ozombi schreef op 29 juli 2012 om 05:12:
7 ---> de toonladder met 7 tonen en de regenboog met 7 kleuren

In die geest moet het begrepen worden.
En dan heb je ook tradities met vijftonige toonladders en twaalftonige... en de regenboog heeft maar net zoveel kleuren als je wilt onderscheiden. Ze bevat bijvoorbeeld cyaan, citroengeel, enz.

Dus in welke geest het begrepen moet worden snap ik niet helemaal.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #82 Gepost op: juli 30, 2012, 04:45:05 am »
Mensen toch........
Snap dan dat ik niet een kant en klaar antwoord geef, maar wel een hint hoe men er naar
zou kunnen/moeten kijken. Die getallen in de bijbel vind je overal terug.
Niet alleen in de bijbel zie je ze steeds terugkomen, je ziet ze ook in
de oudste oosterse teksten zoals de Gita en in de mystieke kabbala.

Als ik het heb over een toonladder met 7 tonen, dan is dat te vergelijken met die 7 geesten.
Hetzelfde ding dat zich op diverse manieren manifesteert. Daarom gaf ik ook nog de meest gangbare verdeling van de mens. Die is in 7, maar ik ken m ook in 3 of in 4 of in 5 of in 10 of 12 of 13. Het gaat niet eens om het getal 7 of 12 of wat dan ook. Zoals ik hierboven al aangaf::

" In deze geest moet het begrepen worden "

en dat is andere taal voor "  ga niet letterlijk nemen wat ik nu neerzet "
en " begrijp hoe je dergelijke tekst kan begrijpen "


Zoals Gaitema al aangeeft is het ook. De bijbel is echt niet een verzameling boeken met teksten en betekenissen die volslagen uniek zijn. Dat willen sommigen zichzelf graag wijsmaken, maar dat is een mentale canard. Het is gewoon niet waar. Natuurlijk heeft de bijbel een andere stijl dan bv de Gita van de Hindoes, maar er staat feitelijk exact hetzelfde in qua betekenis en informatie. Als je dat echter niet onderzoekt dan weet je dat niet. Het is onnodig een leven lang uit onwetendheid iets niet te weten. Het vergaren van intellectuele kennis is geen doel op zich, maar het helpt wel om intuitieve wijsheid te ontwikkelen. Geestelijk Inzicht. Dát is wel belangrijk.

Zodoende helpt het om uit diverse bronnen dezelfde kennis op te doen, zodat je hetzelfde
in diverse
tonen en kleuren leert kennen. Het is goed voor het begripsvermogen.

geloof in de Geest van God en lees de letter in de Geest van Zijn Woord
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 05:06:04 am door Ozombi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #83 Gepost op: juli 30, 2012, 10:09:38 am »

quote:

learsi schreef op 29 juli 2012 om 18:45:
Volgens mij meten we ook soms durven toegeven dat er voor bepaalde bijbelgedeelten geen (nog) uitleg te geven is in plaats van er dan maar een verklaring voor te zoeken. Het gevaar daarvan is denk ik dat wanneer de tijd rijp is en we normaal de vers zouden begrijpen, het nu niet herkennen omdat we de eerder bedachte verklaring als wijsheid blijven zien. Voor mij is dit een van zulke voorbeelden.
Dat mag, maar Nunc kwam wel stellig op me over.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #84 Gepost op: juli 30, 2012, 10:13:44 am »
Ozombi: bedankt voor de toelichting.
Nu heb ik alleen met Nuncs antwoord al wel een antwoord gekregen waarvan ik denk:
dat moet het wel zijn, dat kan haast niet anders.
Daar ben ik wel tevreden mee.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #85 Gepost op: juli 30, 2012, 10:43:57 am »

quote:

Qohelet schreef op 29 juli 2012 om 22:43:
[...]

En dan heb je ook tradities met vijftonige toonladders en twaalftonige... en de regenboog heeft maar net zoveel kleuren als je wilt onderscheiden. Ze bevat bijvoorbeeld cyaan, citroengeel, enz.

Dus in welke geest het begrepen moet worden snap ik niet helemaal.

O nou ja, de week heeft in ieder geval 7 dagen. :P
(dat is trouwens niet in elke cultuur steeds zo geweest)

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #86 Gepost op: juli 30, 2012, 04:40:44 pm »
@gaitema::  
Een " literaire uiting " is de verklaring waar je wel tevreden mee kan zijn?
Ik ben daar niet tevreden mee, want het is veel meer dan dat.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #87 Gepost op: juli 30, 2012, 06:03:43 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 juli 2012 om 10:43:
O nou ja, de week heeft in ieder geval 7 dagen. :P
(dat is trouwens niet in elke cultuur steeds zo geweest)


Aha !
Dan heeft elke Geest van God 1 dag gewerkt aan het scheppen van de aarde? :)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #88 Gepost op: juli 30, 2012, 06:53:15 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 juli 2012 om 16:40:
@gaitema::  
Een " literaire uiting " is de verklaring waar je wel tevreden mee kan zijn?
Ik ben daar niet tevreden mee, want het is veel meer dan dat.
Het is niet enkel dat ik er mee tevreden ben, maar dat ik geloof wat hij zegt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #89 Gepost op: juli 30, 2012, 06:54:46 pm »

quote:

learsi schreef op 30 juli 2012 om 18:03:
[...]


Aha !
Dan heeft elke Geest van God 1 dag gewerkt aan het scheppen van de aarde? :)
Ook best. Een zeven éénheid. Weer wat nieuws onder ze zon.  :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ken

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #90 Gepost op: juli 30, 2012, 07:05:54 pm »
Aan allemaal,

Nou zeg, wat is hier veel gebeurd in een weekendje.....
Maar goed, ik ga weer lekker de bijdragen lezen. Eigenlijk lees ik liever dan dat ik reageer. Er is voldoende gereageerd waarvoor heel veel dank.

Nunc: De WTG materialen heb ik al ritueel verbrand eerlijk gezegd. Zoals men van afgodische zaken afstand behoort te doen. Opgeruimd staat netjes. Maar inderdaad heb ik niet bij jou visie stil gestaan. Maar dan had ik het willen opsturen voor dat doel, want in mijn huis is het spul niet meer welkom. Alles is dus weg.

Mocht ik vragen hebben dan laat ik weer van me lezen hier....

Groetjes, Ken,

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #91 Gepost op: juli 30, 2012, 07:30:41 pm »
Super goed Ken, dat je jezelf (en je gezin?) hebt kunnen losweken van de Jehova Getuigen genootschap ! Hopelijk ben je een voorbeeld voor velen.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #92 Gepost op: juli 30, 2012, 08:59:13 pm »
1 scheppingsdag in Genesis = 1 dag van Brahma = 4.320.000.000 aardse jaren

een ' dag ' staat voor een periode van activiteit en een 'nacht ' (even lange periode) staat voor een periode van rust . Bij de dag is de godheid zichtbaar in zijn vele uitdrukkingen, bij de nacht heeft de godheid zich in zichzelf teruggetrokken en dus ook al het zichtbare leven met hem.

Adem uit (dag) , Adem in (nacht) , Adem uit (dag) , Adem in (nacht) enz.
Dat wat wordt uit-geademd is een voortzetting van dat wat is in-geademd.
Dat wat geboren wordt is een voortzetting van dat wat is gestorven.
Zo is er een eindeloze cyclus van evolutie (emanatie) die zowel op macro-kosmisch als ook op microscopisch niveau analoog aan elkaar is.

Iets nieuws onder de zon of goddelijke wet?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #93 Gepost op: juli 30, 2012, 09:38:04 pm »
Wat het wel is: het esoterische waar jij in geloofd is niet saai :)
Ik leerde altijd dat 1 dag gelijk is aan 1000 jaar in mijn gereformeerde opvoeding en nu is 1000 jaar bij jou weer gelijk aan 4320.000.000 jaren!

Ach, ik zeg maar zo: het is God zijn dag!

Maar goed, we dwalen af. We zouden Ken helpen.

Ken, ik ga op vakantie. Veel leesplezier en ik wens je veel wijsheid van boven toe!
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #94 Gepost op: juli 30, 2012, 09:44:22 pm »
Trouwens Ken: vandaag was ik bij een dag voor een missionaire project die in ons dorp wordt gehouden. We willen middels sport en dans in contact komen met de Nijverdalse en Hellendoornse kinderen en vandaaruit openheid voor het geloof en persoonlijke situaties waar ze mee zitten laten ontstaan in de gesprekken.

We waren als vrijwiiligers van meerdere kerken bij elkaar vanavond om een voorbereidingsavond.
4 vol evangelische christenen, 4 PKN-christenen, twee nederllands gereformeerde christenen en een Rooms katholieke christen was aanwezig. Jonge mensen die zich ervoor inzetten van 15 t/m 33 jaar.
We kregen allemaal de kern van het christelijke geloof weer mee.
Natuurlijk het geloof in Jezus, maar ook dat we de liefde moeten uitdragen en dat wij die liefde niet zelf hebben. Wanneer we liefde geven aan de mensen, dan geven we daarmee ook de liefde aan God. Die liefde die we geven kunnen we geven als we het van Hem ontvangen hebben. Dus we zullen altijd in contact met God moeten staan, omdat we die liefde zelf niet hebben.
Van iemand houden die aardig is lukt makkelijker dan iemand die heel irritant is of zelf een misdadiger is. Daarvoor hebben we Hem nodig.
Zonder die liefde, staat Jezus nooit echt centraal.
Daar hebben we bij stil gestaan vandaag.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #95 Gepost op: juli 30, 2012, 10:28:48 pm »
Ken, wellicht weet je het niet, dus vertel ik het je. Op dit forum bestaan verschillende categorieën, waarvan "levensbeschouwing" (waarin we nu zitten) er eentje is. De diverse onderdelen hebben verschillende 'regels'. Zo is het hier in 'LB' volledig open. Iedereen mag zijn of haar wel- of niet-christelijke zegje hier doen.

Andere delen van het forum zijn meer afgeschermd (bv. 'christelijk leven'), in de zin dat de onderwerpen en de reacties binnen de grenzen v/h christendom dienen te blijven (en binnen 'gereformeerd leven' ... je raad het al :-) ).

Ik kan me voorstellen, dat je vragen in dit topic wellicht beter daar op z'n plaats zijn? Als je zoiets wilt (of iets anders) dan kun je dat vragen aan één van de moderators.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #96 Gepost op: juli 31, 2012, 04:02:24 pm »

quote:

Ken schreef op 30 juli 2012 om 19:05:
(...)
Nunc: De WTG materialen heb ik al ritueel verbrand eerlijk gezegd. Zoals men van afgodische zaken afstand behoort te doen. Opgeruimd staat netjes.


kan ik me goed voorstellen.

quote:

Maar inderdaad heb ik niet bij jou visie stil gestaan. Maar dan had ik het willen opsturen voor dat doel, want in mijn huis is het spul niet meer welkom. Alles is dus weg.
jammer. Maar gelukkig zijn de JG zo fanatiek in het verspreiden van materiaal, dat er nadat ze voor de zoveelste keer van theologie veranderd zijn, genoeg materiaal in omloop is, om dat te kunnen aantonen.

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #97 Gepost op: juli 31, 2012, 09:58:31 pm »

quote:

Ken schreef op 24 juli 2012 om 18:26:
Met veel moeite ben ik verlost uit de jehova getuigen

De rust die Christus ons biedt, is de rust in Hem.
Je sprak over een diep gat.
Maar de troost is dat voor wie Christus volgt,
noch enige diepte, ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere. ( Rom.8:39)

[ en weet ] dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt.
 Doch de lijdzaamheid hebbe een volmaakt werk, opdat gij moogt volmaakt zijn en geheel oprecht, in geen ding gebrekkelijk.
En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden
.(Jak. 1:2)

En de rust in Christus mogen we straks in volle ervaren:
en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn (Openb.21:3)

Tot die tijd,
Ren de wedloop tot het einde. Volg Christus onvoorwaardelijk.
God geeft kracht naar kruis. Je loopt nooit alleen.


( ter aanvulling op wat Nunc schreef over de drie-eenheid’ , In deze link staat verder nog wat info over de drie-eenheid in verband met de WTG-brochure ‘moet u geloof stellen in de drie-eenheid’).
 Verder betreft het verlaten van het WTG, op deze video komen ook wat mensen aan het woord met zulke ervaring, wellicht brengt het enige herkenning )
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2012, 10:43:15 pm door Titaan. »

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #98 Gepost op: augustus 01, 2012, 07:28:43 am »
@gaitema::
als het zo is dat 1 dag = 1000 jaar , dan zijn dat zeker geen aardse jaren
dat zou volkomen belachelijk zijn want het verschil tussen dag 1 en dag 7 van Genesis is oneindig vele malen groter dan het aards jaar 1000 nChr en 2000 nChr!

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #99 Gepost op: augustus 01, 2012, 07:55:01 am »

quote:

Ozombi schreef op 30 juli 2012 om 04:45:
Als ik het heb over een toonladder met 7 tonen, dan is dat te vergelijken met die 7 geesten.
Hetzelfde ding dat zich op diverse manieren manifesteert. Daarom gaf ik ook nog de meest gangbare verdeling van de mens. Die is in 7, maar ik ken m ook in 3 of in 4 of in 5 of in 10 of 12 of 13. Het gaat niet eens om het getal 7 of 12 of wat dan ook. Zoals ik hierboven al aangaf::

" In deze geest moet het begrepen worden "

en dat is andere taal voor "  ga niet letterlijk nemen wat ik nu neerzet "
en " begrijp hoe je dergelijke tekst kan begrijpen "

Ozombi,  mijn punt was dat jouw associatie niet alleen vaag was, maar ook nog eens doelde op iets dat niet per se 7 is. De indeling van kleuren en toonschalen is iets dat mensen op de werkelijkheid hebben gelegd, niet iets dat objectief in de werkelijkheid is terug te vinden. Dus lijken het me gewoon slechte voorbeelden.

Dat het getal "zeven" in de bijbel op verschillende manieren een bijzondere rol/betekenis heeft, ontken ik verder ook niet.

quote:

Zoals Gaitema al aangeeft is het ook. De bijbel is echt niet een verzameling boeken met teksten en betekenissen die volslagen uniek zijn. Dat willen sommigen zichzelf graag wijsmaken, maar dat is een mentale canard. Het is gewoon niet waar.

Andere religieuze teksten laten inderdaad zien dat bepaalde motieven van Gods openbaring bekend waren onder de meest heidense volken. In verminkte vorm, vaak, en gespannen voor het heidens karretje, maar toch.

quote:

Natuurlijk heeft de bijbel een andere stijl dan bv de Gita van de Hindoes, maar er staat feitelijk exact hetzelfde in qua betekenis en informatie.
O, echt? En waar vinden we dan de naam van Jezus, die volgens de bijbel "de enige naam is die aan de mensen gegeven is waardoor wij behouden moeten worden"? Dat lijkt me nogal een belangrijk feit, en ik durf te wedden dat noch Gita noch Veda noch Edda daar iets over te zeggen heeft.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.