Auteur Topic: Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken  (gelezen 21326 keer)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #100 Gepost op: juli 30, 2012, 01:35:39 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 juli 2012 om 11:46:
[...]


In mijn laatste bijdrage wil ik me hierbij van harte aansluiten. Tevens wens ook ik Oogje veel succes hier. Ik waardeer zijn bijdragen en het geduld dat hij op kan brengen. Ik spreek jou (en Thorgrem) vast wel weer op dat 'andere' forum...
Jammer dat de hardheid der harten hier in een draad waarin Trajecto de zooi vlot wil trekken enkele protestanten ertoe drijft om juist datgene te doen wat niet het doel van de draad is.
Heel erg jammer en kinderlijk.

quote:




[...]


Bij deze wil ik ook nog graag even Riemer bedanken, voor het laatste beetje gezond verstand dat nog overblijft op dit forum. Dat geldt trouwens ook voor elle, Hendrik-NG, Nunc en Chaim. Pyro ook bedankt voor 'common sense' en gevoel voor humor. Auf wiedersehen... en geniet van een mooie zomer!  (H)
Ik heb hier in het verleden ook wel aardige clashes met Katholieken gehad en ik moet zeggen dat het dankzij RKDIAK is dat ik veel bijgeleerd heb. Ook mensen in mijn directe woonomgeving hebben bijgedragen in de andere dialoog.
Persoonlijk betreur ik het zeer dat jullie weggaan. Er gaat daarmee niet een Katholiek weg maar er gaan mensen weg. Mensen waar we lange tijd mee in gesprek konden zijn. Waar we veel van geleerd hebben (althans: ik wel!).

Het ga je goed, Ga met God!
En wie weet komen we elkaar wel eens tegen op dat "andere" forum (daar lees ik wel veel mee maar post niet zo vaak.)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #101 Gepost op: juli 30, 2012, 01:43:15 pm »

quote:

small brother schreef op 30 juli 2012 om 12:31:
[...]

De aanleiding is dat niet-protestanten zich uiten over wat  "typisch protestants" is.
En wederkerig: dat enkele protestanten hier denken te weten wat het Katholieke inhoud en met een zelfbedacht rose brilletje van alles roepen zonder de leer van de KKerk te kennen. Lees de KKK eens zou ik zeggen.
Er gaat een wereld voor je open. Draai het eens om: hoevaak heeft de protestant hier dingen geroepen die totaal niet kloppen? Het is nogal eens bewezen dat dit gebeurt namelijk. Moeten we wel willen zien. Dus: rosé brilletje even afzetten.

quote:

De zaak is dat er onvoldoende drijfveren zijn om een inhoudelijk gesprek vast te blijven houden.
Kennelijk is dat aan jou kant zo omdat de trigger vanuit jouw post kwam meen ik. De ruimte voor dialoog is bij Thorgem en St.Ignatius altijd aanwezig geweest maar niet op basis van verhalen die onjuist zijn ten opzichte van de leer van de KK. Aangezien zij lid zijn van de KK verwacht ik dat zij meer kennis hebben dan jij en ik op dat gebied.
Niet zij waren de personen die de stekker uit het gesprek haalden.

quote:

Het gevolg is dat onnodige sentimenten openbaar worden, en het onderwerp inhoudelijk onvoldoende besproken blijft.
Gevolg is dat er vervelende en kwetsende steken onder water worden gegeven en dat zij dat heel goed signaleren.
Lijkt me dat de ander dat steken niet onbewust doet maar zeer gericht zo de tekst opbouwd dat het stekend kan zijn.
Dat gevolg heeft geleid tot een keuze van hen, en ik begrijp dat maar al te goed.

quote:



Jammer.

[...]

Inderdaad: JAMMER. Deze draad wordt geopend om de dialoog te bevorderen en binnen no time zijn er mensen die de dialoog frustreren en negatief beladen.
Dat is meer dan jammer.
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #102 Gepost op: juli 30, 2012, 02:26:21 pm »
Ik heb op basis van het geschrevene hier en het topic van Titaan wel een beetje een vermoeden wat er speelt. Met de nadruk op: vermoeden.

Stel, je woont in een liefdevol gezin, met eigen gebruiken, tradities en huisregels. Soms gaan er dingen mis, soms blijken pa ma, of één van de kinderen iets heel kwalijks te doen, soms trekt iemand zich een tijdje terug, maar vaak komen jullie er wel uit en wordt het gezin er sterker van. Zo gaat het gezin al sinds het begin mee en vormt het een hechte eenheid, waarin men vaak aan één woord al genoeg heeft en waar men zo een eigen cultuurtje onderhoudt.

Dan komt er een buitenstaander op bezoek, gewoon op de koffie. Die raakt in gesprek met jullie over hoe het bij jullie gaat. Vervolgens leest hij het huishoudrooster op het keukenbord en mag hij zelfs een inkijkje nemen in het familie-album met foto's en vakantieverslagen. Kan hij dan op basis van louter dat huishoudrooster, het familie-album en slechts enkele gesprekken al jullie gezin doorgronden en precies weten wat jullie geloven, wat jullie echt belangrijk vinden en hoe jullie echt met elkaar communiceren? Kan hij dan al een diepgravende analyse maken van jullie als gezin?

Natuurlijk niet. Sterker nog, als hij zelfs meent dat het zus en zo is op basis van dat rooster en dat album, en tegenwerpingen die je geeft zelfs ter discussie stelt, dan denk ik dat het niet lang duurt voordat hij door jullie de deur wordt gewezen. Of, als jullie bij hem op bezoek zijn, zelf maar weer snel op huis aangaan en het contact maar even laten bekoelen. Pas als hij enige jaren echt bij jullie woont, echt deel uitmaakt van het gezin, dan pas leert hij jullie als gezin kennen en ziet hij wat er nu allemaal achter dat huishoudrooster en dat familie-album steekt.

Nu heb ik bij Small brother en bij Titaan dus een beetje hetzelfde gezien: ze leggen hun eigen, protestantse interpretatie op katholieke werken en menen zo het katholicisme te doorgronden, of zelfs heel impliciet te menen dat het katholicisme eigenlijk zo katholiek niet zou zijn. Dat werkt dus niet. Katholieken hebben een eigen cultuur, een eigen taal, met eigen tradities, huisregels en een eigen geschiedenis. Zelf loop ik nog maar een paar jaar mee in het katholieke gezin, en weet nog lang niet alles daarvan.

Hoe kun je dan als protestant beweren de Kerk wel even te doorgronden op basis van wat je aan de buitenkant ziet? Hoe kun je dan zelfs tegenwerpingen van katholieken ter discussie stellen, omdat in één of andere Katechismus toch écht staat dat...? Natuurlijk is zoiets als een Katechismus geen ondoorgrondelijk werk, maar het is wel een katholiek werk, geschreven voor katholieken en zelfs nog vooral voor de clerus. Je moet dus de katholieke geloofstaal kennen om te begrijpen wat er nu écht staat en die taal leer je alleen kennen door echt voor lange tijd op te trekken met het gezin.

Zelf probeer ik hier en daar, als ik zin heb, uit te leggen wat de Kerk leert en probeer daarbij een taal te hanteren die ook voor niet-katholieken hopelijk enigszins te begrijpen is. En anders in elk geval zoveel mogelijk uit te leggen. Want de katholieke leer is op zich op oppervlakkig niveau redelijk duidelijk en verstaanbaar. Maar verwacht niet dat ik het katholieke geloof geheel ten diepste verstaanbaar kan maken. Zelf begrijp ik immers ook lang niet alles, ben ik de taal ook aan het leren, en het kan best zijn dat ik soms dingen verkeerd uitleg. Een goede katholiek, die dezelfde taal spreekt als ik, kan me daarin dan verbeteren. En als ik probeer uit te leggen dat het zus en zo is, accepteer die uitleg dan en probeer er niet iets anders van te maken. Natuurlijk mag je het ter discussie stellen, maar wel vanuit wat de katholieke Kerk écht leert.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #103 Gepost op: juli 30, 2012, 02:39:13 pm »
Maar Oogje (en de andere katholieke deelnemers), is het dan niet juist een uitdaging om de visie van deze heren op de punten waar jij meent dat ze verkeerd zijn, rustig te weerleggen met feiten? Volgens mij laten deze heren goed zien welk beeld de gemiddelde protestant heeft van het Katholieke geloof. Het moment (zou ik zeggen) om dat te weerleggen, waar je dat nodig acht.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #104 Gepost op: juli 30, 2012, 03:16:24 pm »
Ach laat toch zitten allemaal. Het is duidelijk dat Oogje wel met ons in gesprek wil en de andere twee heren besloten hebben een afkeer van ons te hebben.
Hun keuze. Ze hoeven hier niet te zijn. Als ze ons voor een slangenkuil willen aanzien en in ons allerlei slechte mensen willen zien, dan is dat hun keuze.

Daar ben ik dan al wel snel klaar mee: daar ga ik geen nacht voor wakkeer liggen.
Zij waren er gisteren, vandaag zijn ze weg. Dus morgen is er een ander gezeldschap. We hoeven ons niets aan te rekenen. Dit heeft geen enkel nut.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #105 Gepost op: juli 30, 2012, 03:16:51 pm »
Dat probeer ik ook, maar als de weerlegging zélf steeds ter discussie wordt gesteld, dan houdt het natuurlijk ook een beetje op. En veel dingen zíjn ook gewoon niet goed uit te leggen, omdat we ieder dus een eigen taal spreken. Je kunt iemand geen Shakespeare voorhouden als diegene nauwelijks Engels spreekt. Je kunt diegene dan wel uitleggen waar Shakespeare over gaat en hem misschien een voor hem toereikende vertaling geven, maar dan nog zal die altijd tekort doen aan het échte werk. Hij moet eerst goed Engels leren en de Engelse cultuur, geschiedenis en literatuur begrijpen, voordat hij écht Shakespeare kan interpreteren en begrijpen.

Ik kan enkel op eenvoudig niveau, vanuit een redelijk gemeenschappelijke taal, uitleggen wat de Kerk werkelijk leert. En soms kan ik daarbij als illustratie een katholiek document gebruiken, zodat je kunt zien hoe de katholieke Kerk dat zoal verwoordt en misschien iets meekrijgen van de katholieke taal. Maar sommige dingen zijn niet altijd uit te leggen en de katholieke taal is vaak ook heel anders dan de protestantse taal. Dat moet dan wel geaccepteerd worden, ook al lijkt de katholieke taal uiterlijk zo ontzettend op de protestantse taal, net zoals Vlaams uiterlijk zo ontzettend op Nederlands lijkt.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #106 Gepost op: juli 30, 2012, 03:20:32 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 03:21:22 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #107 Gepost op: juli 30, 2012, 05:48:10 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 juli 2012 om 11:46:
[...]
In mijn laatste bijdrage wil ik me hierbij van harte aansluiten. Tevens wens ook ik Oogje veel succes hier. Ik waardeer zijn bijdragen en het geduld dat hij op kan brengen. Ik spreek jou (en Thorgrem) vast wel weer op dat 'andere' forum...
[...]
Bij deze wil ik ook nog graag even Riemer bedanken, voor het laatste beetje gezond verstand dat nog overblijft op dit forum. Dat geldt trouwens ook voor elle, Hendrik-NG, Nunc en Chaim. Pyro ook bedankt voor 'common sense' en gevoel voor humor. Auf wiedersehen... en geniet van een mooie zomer!  (H)
Bedankt voor je vele verhelderende bijdragen, St Ignatius.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #108 Gepost op: juli 30, 2012, 06:02:30 pm »
Aan oogje:
Het klink een beetje als evangeliseren bij mensen die absoluut niet geloven, of zelfs bij mensen als Vrolijke. Dat valt niet mee, dan zijn mensen als Vrolijke nog moeilijker dan iemand die echt nergens van weet.

Als katholiek zit jij ook zo hier, alleen weten sommigen hier enorm veel van de bijbel is mijn gevoel. Waarmee het voor jou nog moeilijker wordt om uit te leggen, denk ik.

Het vreemde is, dat waar ik bij ongelovigen of uiterst vrijzinnigen de neiging heb om te denken laat maar, heb ik ook de neiging om op een katholieke mening te reageren. Misschien wel omdat het zo akelig dichtbij staat? (tov een ongelovige of uiterst vrijzinnige?) Maar er voor het gevoel van een echte protestant, net langs de waarheid gaat?

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #109 Gepost op: juli 30, 2012, 06:37:18 pm »
aan het eind van dit topic en slechts mee lezende.....me bewust onthoudend van enige bijdrage....met kennis uit het verleden......hoe het zo vaak ging...verwonderd me de uitkomst niet.

soms denk ik....kerken, richtingen, leerstelligheden, traditie......bahbahbah...wat een geruzie, lange tenen, slecht luisteren, eigen wijsheid, onkunde, treiteren, kleineren, onbegrip, boosheid, ergernis, wantrouwen, beschuldigen...

eens was ik ook onderdeel van dergelijk gedoe....nu wil ik dat niet meer....

wat een gedoe, welke heiden kan dat bekoren

ruzie lekker verder

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #110 Gepost op: juli 30, 2012, 06:40:27 pm »

quote:

learsi schreef op 30 juli 2012 om 18:02:
 dan zijn mensen als Vrolijke nog moeilijker dan iemand die echt nergens van weet.
Je zou eens kunnen nadenken waarom dat zo is.

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #111 Gepost op: juli 30, 2012, 06:47:02 pm »

quote:

learsi schreef op 30 juli 2012 om 18:02:
Aan oogje:
Het klink een beetje als evangeliseren bij mensen die absoluut niet geloven, of zelfs bij mensen als Vrolijke. Dat valt niet mee, dan zijn mensen als Vrolijke nog moeilijker dan iemand die echt nergens van weet.

Klopt, ook daar moet je bij de basis beginnen. Je begint niet meteen over de Drie-eenheid en mijns inziens zelfs niet meteen met het Offer. Eerst kennismaken met het fenomeen God, eerst de geloofstaal leren, al is het alleen al om te voorkomen dat je door onwetendheid of onzorgvuldig woordgebruik een ketterij verkondigt. Denk aan Paulus, die in Athene ook niet meteen over de Schrift en het Offer begon, maar vanuit hun eigen zienswijze en hun eigen dichters over God en het oordeel sprak (vgl. Hand 17,16-34).

quote:

Als katholiek zit jij ook zo hier, alleen weten sommigen hier enorm veel van de bijbel is mijn gevoel. Waarmee het voor jou nog moeilijker wordt om uit te leggen, denk ik.

Wees gerust, ik heb ook aardig wat kennis van de Schrift en lees er ook regelmatig uit. Ik heb alleen niet volledige kennis over wat de Kerk echt leert en beheers haar taal dan ook nog niet volledig, omdat ik nog niet zo lang katholiek ben. Maar ik doe mijn best en weet in elk geval de basisbeginselen. En ik lees de Schrift natuurlijk heel anders, namelijk vanuit het katholieke geloof en vanuit mijn eigen geloofsbeleving. Ik gebruik de Schrift nadrukkelijk niet om er discussies mee te winnen of theologische stelsels mee op te bouwen. Je zult mij dan ook niet vaak zien argumenteren met Schriftverzen. Ik gebruik ze hoogstends om er iets mee te illustreren.

quote:

Het vreemde is, dat waar ik bij ongelovigen of uiterst vrijzinnigen de neiging heb om te denken laat maar, heb ik ook de neiging om op een katholieke mening te reageren. Misschien wel omdat het zo akelig dichtbij staat? (tov een ongelovige of uiterst vrijzinnige?) Maar er voor het gevoel van een echte protestant, net langs de waarheid gaat?
Er is veel overeenkomst tussen katholieken en protestanten, vooral ook op het gebied van de bevinding, maar natuurlijk ook op delen van de Leer. De Kerk wijst het protestantisme dan ook niet radicaal af, maar erkent haar liefde voor de Schrift, haar ijver voor levensheiliging en het verdere goede dat ze ook in haar draagt. Met de Lutherse kerk heeft ze bijvoorbeeld ook al een overeenkomst gesloten met de officiele erkenning dat ze beiden hetzelfde leren over de vrije wil en Gods rechtvaardiging.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #112 Gepost op: juli 30, 2012, 06:48:38 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 juli 2012 om 18:37:
aan het eind van dit topic en slechts mee lezende.....me bewust onthoudend van enige bijdrage....met kennis uit het verleden......hoe het zo vaak ging...verwonderd me de uitkomst niet.

soms denk ik....kerken, richtingen, leerstelligheden, traditie......bahbahbah...wat een geruzie, lange tenen, slecht luisteren, eigen wijsheid, onkunde, treiteren, kleineren, onbegrip, boosheid, ergernis, wantrouwen, beschuldigen...

eens was ik ook onderdeel van dergelijk gedoe....nu wil ik dat niet meer....

wat een gedoe, welke heiden kan dat bekoren

ruzie lekker verder


Er zijn anders ook machtig mooie gesprekken gevoerd, met een ex-Jehova bijvoorbeeld die zoekt naar het christelijke ware geloof.
Je moet wel het kaft van de koren scheiden hier.
Alles wat brult en stampt en het forum met een hoop modder achter over gooiend verlaat is weer een kaft van een boek dat gesloten wordt.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 06:49:21 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #113 Gepost op: juli 30, 2012, 06:49:10 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 juli 2012 om 18:37:
aan het eind van dit topic en slechts mee lezende.....me bewust onthoudend van enige bijdrage....met kennis uit het verleden......hoe het zo vaak ging...verwonderd me de uitkomst niet.

soms denk ik....kerken, richtingen, leerstelligheden, traditie......bahbahbah...wat een geruzie, lange tenen, slecht luisteren, eigen wijsheid, onkunde, treiteren, kleineren, onbegrip, boosheid, ergernis, wantrouwen, beschuldigen...

eens was ik ook onderdeel van dergelijk gedoe....nu wil ik dat niet meer....

wat een gedoe, welke heiden kan dat bekoren

ruzie lekker verder

Nou, als je het gelezen hebt dan kun je ook zien dat ik niet blij ben met hoe het gegaan is (ik denk eigenlijk dat ik het topic niet op een goed moment geopend heb, maar of er ooit een echt goed moment geweest zou zijn weet ik ook niet).
Verder geloof ik toch wel dat er zo hier en daar wat meer begrip is gekomen over hoe katholieken de zaken zien. Bij mij is dat echt wel zo.

En mensen:
Niet lekker verder ruziën, zoals grondig christelijk "voorstelt".

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #114 Gepost op: juli 30, 2012, 06:51:22 pm »
Ik denk dat je dit moet los koppelen van het begrip "katholiek". Het had daar niets mee te maken, het had gewoon met hun karakters te maken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #115 Gepost op: juli 30, 2012, 06:54:50 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 juli 2012 om 18:37:
aan het eind van dit topic en slechts mee lezende.....me bewust onthoudend van enige bijdrage....met kennis uit het verleden......hoe het zo vaak ging...verwonderd me de uitkomst niet.

soms denk ik....kerken, richtingen, leerstelligheden, traditie......bahbahbah...wat een geruzie, lange tenen, slecht luisteren, eigen wijsheid, onkunde, treiteren, kleineren, onbegrip, boosheid, ergernis, wantrouwen, beschuldigen...

eens was ik ook onderdeel van dergelijk gedoe....nu wil ik dat niet meer....

wat een gedoe, welke heiden kan dat bekoren

ruzie lekker verder
Daarom zijn er natuurlijk verschillende kerkstromingen waar gelijkgestemden samenkomen. Anders vergeten we God te eren in onze zondagsdiensten omdat we anders te druk zijn met onderling  "ruziemaken"  :)

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #116 Gepost op: juli 30, 2012, 07:09:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 juli 2012 om 18:51:
Ik denk dat je dit moet los koppelen van het begrip "katholiek". Het had daar niets mee te maken, het had gewoon met hun karakters te maken.

Misschien wel, maar je zult mij niet horen zeggen dat ik er blij mee ben dat degenen die afscheid hebben genomen vertrokken zijn. Nee, daar ben ik niet blij om.

Wat betreft katholiek:
Het uitleggen doet Oogje erg goed. Helder en duidelijk. Heel goed!

Aanknopend hierop moet ik echt wel toegeven dat ik eerder -- een paar dagen geleden nog -- dingen heb gezegd tegen één van degenen die vertrokken zijn, die ik toch anders had gezegd als ik toen had geweten van het katholicisme wat ik nu weet. Dat is gewoon zo.
En ik begrijp toch ook wel een beetje dat het niet leuk is wanneer je wat betreft je geloof er dingen tegen je worden gezegd die niet alleen uit onkunde gezegd worden maar dan ook nog met de intentie: je doet het verkeerd. Dat is op zijn minst een beetje vermoeiend.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #117 Gepost op: juli 30, 2012, 07:15:52 pm »
met mijn reactie heb ik niemand willen afvallen en tegelijk niet persoonlijk aanspreken. Waar het mij om gaat is dat de christelijke smeltkroes zich niet goed presenteert, gevolg van niet één zijn. De oorzaak? Heel eenvoudig, het kwaad wat ons uiteen speelt. Dat is mijn grootste teleurstelling. Ik meen dat we van elkaar kunnen leren, in nederigheid. Luisteren en spreken en waar nodig de andere wang toekeren. Ik mis de vruchten van de Geest. Ik wil geen grijze muis zijn. Ik weet ook dat een eigen mening geven hier kans heeft om af te worden geschoten. Wie of wat het ook om gaat, we spreken hier dus over gebrek aan veiligheid te kunnen delen wat ons persoonlijk aanspreekt zonder bij tijd en wijle belachelijk te worden gemaakt door welke ander dan ook. Dit kan alleen maar ontstaan door gebrek aan .......AGAPÉ, gebrek aan geduld, aan willen vergeven, aan goedheid, aan vrede, vriendelijkheid, zachtmoedigheid...

laten we eens een tijd van bezinning nemen en gebed en overwegen in oktober naar den haag te gaan. Die dag die gaat over "wij zoeken eenheid, in verscheidenheid"
Ik heb veel begrip voor leringen van diverse stromingen, maar heb ook vragen. en eigen overtuigingen en dingen die ik simpel niet geloof omdat ik een eigen mening heb. Een mening die ik ten volle overtuigd toch toets aan de schrift en aan uitleg van andersdenkenden. Moeten we het overal over eens zijn, mogen er verschillen zijn? mogen we rekening houden met de gevoeligheden van die ander? ja, ja, ja, dat mag niet dat moet. Dat is bijbels. Maar wat ons verbindt in ONZE ONVOLKOMENHEID, dat is in Jezus Christus ZIJN. Die onze tekorten aan inzicht kent , vergeeft wanneer wij de ander vergeven, niet zal aanrekenen zolang wij weten dat we afhankelijk zijn van zijn genade, ons niet verheffen boven de ander, elkaar lief hebben en niet vereten.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 07:22:34 pm door grondig christelijk »

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #118 Gepost op: juli 30, 2012, 07:16:13 pm »

quote:

learsi schreef op 30 juli 2012 om 18:54:
[...]


Daarom zijn er natuurlijk verschillende kerkstromingen waar gelijkgestemden samenkomen. Anders vergeten we God te eren in onze zondagsdiensten omdat we anders te druk zijn met onderling  "ruziemaken"  :)

Ja.
Ik denk ook wel dat als je gaat forummen op een forum van een andere geloofsrichting dan die van jezelf, dat je je een beetje een olifantshuid moet aanmeten. Vervelend wel, maar het kan denk ik niet anders.
En je moet liefst héél goed kunnen uitleggen zodat je als het nodig is kunt uitleggen hoe jouw geloofsrichting de dingen beschouwt.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #119 Gepost op: juli 30, 2012, 07:29:01 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 juli 2012 om 19:16:
[...]

Ja.
Ik denk ook wel dat als je gaat forummen op een forum van een andere geloofsrichting dan die van jezelf, dat je je een beetje een olifantshuid moet aanmeten. Vervelend wel, maar het kan denk ik niet anders.
En je moet liefst héél goed kunnen uitleggen zodat je als het nodig is kunt uitleggen hoe jouw geloofsrichting de dingen beschouwt.


Absoluut, stel dat we op een katholiek forum zouden zitten, ver in de minderheid, waar we de Maria verering (om maar iets te noemen) proberen te weerleggen, dan zouden ook wij overdonderd worden door tegen reacties van de katholieken. Wellicht zo fanatiek dat ook wij onze biezen zouden pakken en hem smeren.

Dat zou nog erger gelden op en forum (als dat er is) van de jehova getuigen om uit te leggen dat ze een sekte zijn. Dat zal ook bikkelen worden.  :)  

Wanneer twee groepen over iets heel fundamenteels oneens zijn en de ene groep leest niet hetzelfde dan de andere groep in dezelfde tekst, dan is het misschien ook beter dat wegen scheiden. Ik zie het nu in onze eigen kerk gebeuren. Er leek eenheid, maar nu we allemaal moeten kiezen (omdat we ons kerkgebouw en dominee niet meer kunnen betalen) blijken we ineens allemaal TOCH een eigen visie te hebben.verschillend genoeg om een kleine kerkscheuring te veroorzaken. E dan hebben we het binnen dezelfde kerkstroming. ;(

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #120 Gepost op: juli 30, 2012, 07:58:35 pm »
Enige troost voor de forummers hier: katholieke fora met inhoudelijke discussies zijn nog véél erger, ook voor katholieken die niet precies zo geloven als sommigen menen dat je als katholiek zou moeten doen. Als je daar echt vuurwerk wil, moet je eens beginnen over de huidige liturgie van de Mis, of over de Pius X-beweging. Ik was op zulke fora dan ook héél snel weer weg. Nu zijn zulke fora gelukkig geen maatstaf voor het katholieke leven, net zoals geen enkel forum dat is. Meestal trekken fora toch een bepaald soort, fanatieker publiek.

En een olifantenhuid, dat heb ik wel. Helaas soms, want hoe dikker de bepantsering, hoe moeilijker de zachte liefde erdoorheen kan dringen. Het kweken van olifantenhuiden zou geen gevolg moeten zijn van het verblijven op christelijke fora. Al is het alleen maar om te voorkomen dat iets je onverschillig laat, terwijl het je geest nu juist zou moeten beroeren. Mijns inziens is de doelstelling van een forum dan ook nooit een excuus om zonder kennis van zaken hard van leer te trekken tegen andersgelovigen. Ook op fora zou de vrucht van de Geest a lá Galaten voorrang moeten krijgen op welke vorm van "radicaliteit" dan ook.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #121 Gepost op: juli 30, 2012, 09:12:04 pm »

quote:

Oogje schreef op 30 juli 2012 om 19:58:
Meestal trekken fora toch een bepaald soort, fanatieker publiek.

Hiermee herinner je me aan de ongemodereerde usenet groepen waar ik vroeger op zat.
Dat was fanatiek. Die flamewars; als ik er nog aan denk.
Een olifantenhuid was niet genoeg, eerder een schuilkelder.
Mijn stijl van berichten schrijven (neigt naar beknopt, puntig) is daar gevormd.
Ach, het is hier betrekkelijk rustig, hoor.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #122 Gepost op: juli 30, 2012, 09:20:46 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 juli 2012 om 19:09:
[...]

Misschien wel, maar je zult mij niet horen zeggen dat ik er blij mee ben dat degenen die afscheid hebben genomen vertrokken zijn. Nee, daar ben ik niet blij om.

Wat betreft katholiek:
Het uitleggen doet Oogje erg goed. Helder en duidelijk. Heel goed!

Aanknopend hierop moet ik echt wel toegeven dat ik eerder -- een paar dagen geleden nog -- dingen heb gezegd tegen één van degenen die vertrokken zijn, die ik toch anders had gezegd als ik toen had geweten van het katholicisme wat ik nu weet. Dat is gewoon zo.
En ik begrijp toch ook wel een beetje dat het niet leuk is wanneer je wat betreft je geloof er dingen tegen je worden gezegd die niet alleen uit onkunde gezegd worden maar dan ook nog met de intentie: je doet het verkeerd. Dat is op zijn minst een beetje vermoeiend.

O dat is ook allemaal goed, maar ik praat ook uit eigen ervaring. Als PKN-christen en iemand die wel eens wat kerkleren niet helemaal onderstreep stond ik of mijn achtergrond/geloof ook geregeld ter discussie. Ook door de nu net vertrokken katholieke heren.  Dan stond ik ook meerdere malen op het punt te vertrekken, maar besloot te blijven omdat we er altijd wel in onderlinge goede wil er wel wat van hadden kunnen maken. Dus trek het je niet te veel aan. Elke ervaring leren we van en ik geloof dat we daarvoor ook hier op aarde zijn. Zo leren we steeds meer stukjes van het beeld dat Jezus ons voorleefde ons eigen te maken in gebed en vertrouwen tot Hem, omdat Hij de gever is van die Vrede.

http://www.gedichtenbundel.net/wp-content/uploads/Vredesduif.jpg

Nou, het was natuurlijk het mooiste als we er met hen ook zo uit kwamen, maar soms gaan de dingen anders dan we zouden willen.

But, you do'n't never wolk alone :)
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 09:27:49 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #123 Gepost op: juli 30, 2012, 09:24:33 pm »
Ja inderdaad -- is ook zo d:)b

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #124 Gepost op: juli 30, 2012, 09:28:34 pm »
http://www.beautifulsaviour.eu/NeedGod/images/EigenPlaatjes/cross1.jpg

Dit is ook zo'n beeld.
We hebben allemaal onze last te dragen. Het moeilijke van het geloof, maar we worden er sterker van.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #125 Gepost op: juli 30, 2012, 09:32:49 pm »
Oogje: Olifanten zijn prachtige dieren hoor :)
Heel sociaal in omgang en sterk in de verdediging!
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #126 Gepost op: juli 30, 2012, 11:33:29 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 juli 2012 om 19:15:
met mijn reactie heb ik niemand willen afvallen en tegelijk niet persoonlijk aanspreken. Waar het mij om gaat is dat de christelijke smeltkroes zich niet goed presenteert, gevolg van niet één zijn. De oorzaak? Heel eenvoudig, het kwaad wat ons uiteen speelt. Dat is mijn grootste teleurstelling. Ik meen dat we van elkaar kunnen leren, in nederigheid. Luisteren en spreken en waar nodig de andere wang toekeren. Ik mis de vruchten van de Geest. Ik wil geen grijze muis zijn. Ik weet ook dat een eigen mening geven hier kans heeft om af te worden geschoten. Wie of wat het ook om gaat, we spreken hier dus over gebrek aan veiligheid te kunnen delen wat ons persoonlijk aanspreekt zonder bij tijd en wijle belachelijk te worden gemaakt door welke ander dan ook. Dit kan alleen maar ontstaan door gebrek aan .......AGAPÉ, gebrek aan geduld, aan willen vergeven, aan goedheid, aan vrede, vriendelijkheid, zachtmoedigheid...

laten we eens een tijd van bezinning nemen en gebed en overwegen in oktober naar den haag te gaan. Die dag die gaat over "wij zoeken eenheid, in verscheidenheid"
Ik heb veel begrip voor leringen van diverse stromingen, maar heb ook vragen. en eigen overtuigingen en dingen die ik simpel niet geloof omdat ik een eigen mening heb. Een mening die ik ten volle overtuigd toch toets aan de schrift en aan uitleg van andersdenkenden. Moeten we het overal over eens zijn, mogen er verschillen zijn? mogen we rekening houden met de gevoeligheden van die ander? ja, ja, ja, dat mag niet dat moet. Dat is bijbels. Maar wat ons verbindt in ONZE ONVOLKOMENHEID, dat is in Jezus Christus ZIJN. Die onze tekorten aan inzicht kent , vergeeft wanneer wij de ander vergeven, niet zal aanrekenen zolang wij weten dat we afhankelijk zijn van zijn genade, ons niet verheffen boven de ander, elkaar lief hebben en niet vereten.


ik heb even afgewacht, met nadruk op even.............geen enkele reactie op bovenstaande binnen "even"................

ik wacht toch nog "even".........................

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #127 Gepost op: juli 30, 2012, 11:46:55 pm »
Ik wil niet lastig zijn Grondig Christelijk, maar alles wat een conflict zou hebben is of geband of is zelf opgestapt of is gewoon spontaan verdwenen.
Er zitten hier op dit moment alleen nog maar vredelievende broeders en zusters op het forum en wat mensen vanuit andere levensovertuigingen en zoekenden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #128 Gepost op: juli 30, 2012, 11:49:51 pm »
http://elsbethvernout.nl/images/stories/zon.jpg
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #129 Gepost op: juli 30, 2012, 11:59:15 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 juli 2012 om 19:15:
Moeten we het overal over eens zijn, mogen er verschillen zijn? mogen we rekening houden met de gevoeligheden van die ander? ja, ja, ja, dat mag niet dat moet. Dat is bijbels. Maar wat ons verbindt in ONZE ONVOLKOMENHEID, dat is in Jezus Christus ZIJN. Die onze tekorten aan inzicht kent , vergeeft wanneer wij de ander vergeven, niet zal aanrekenen zolang wij weten dat we afhankelijk zijn van zijn genade, ons niet verheffen boven de ander, elkaar lief hebben en niet vereten.
Ik had ook nog niet eerder gereageerd, maar had het wel met instemming en waardering gelezen. Dit is inderdaad de houding waarmee we elkaar tegemoet behoren te treden, bewust van onze eigen onvolkomenheid en die van onze medeforummer. Maar vooral bewust van het feit dat we in Christus moeten blijven zodat vanuit die positie met elkaar omgaan. Als we dat echt doen dan zal de sfeer op het forum veranderen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #130 Gepost op: juli 31, 2012, 12:02:28 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 juli 2012 om 19:15:
met mijn reactie heb ik niemand willen afvallen en tegelijk niet persoonlijk aanspreken. Waar het mij om gaat is dat de christelijke smeltkroes zich niet goed presenteert, gevolg van niet één zijn. De oorzaak? Heel eenvoudig, het kwaad wat ons uiteen speelt. Dat is mijn grootste teleurstelling. Ik meen dat we van elkaar kunnen leren, in nederigheid. Luisteren en spreken en waar nodig de andere wang toekeren. Ik mis de vruchten van de Geest. Ik wil geen grijze muis zijn. Ik weet ook dat een eigen mening geven hier kans heeft om af te worden geschoten. Wie of wat het ook om gaat, we spreken hier dus over gebrek aan veiligheid te kunnen delen wat ons persoonlijk aanspreekt zonder bij tijd en wijle belachelijk te worden gemaakt door welke ander dan ook. Dit kan alleen maar ontstaan door gebrek aan .......AGAPÉ, gebrek aan geduld, aan willen vergeven, aan goedheid, aan vrede, vriendelijkheid, zachtmoedigheid...
Tot zover ben ik het met je eens.

quote:

laten we eens een tijd van bezinning nemen en gebed en overwegen in oktober naar den haag te gaan. Die dag die gaat over "wij zoeken eenheid, in verscheidenheid"
Mijn mening:  Laten we aub niet meedoen aan die manifestatie van schijn-eenheid. Zo zie je maar weer: ieder vogeltje en gebekt zijn. Ik ben tegen dat soort manifestaties van zogenaamde eenheid waarin we in de basis elkaar al niet eens willen erkennen.

quote:

Ik heb veel begrip voor leringen van diverse stromingen, maar heb ook vragen. en eigen overtuigingen en dingen die ik simpel niet geloof omdat ik een eigen mening heb. Een mening die ik ten volle overtuigd toch toets aan de schrift en aan uitleg van andersdenkenden. Moeten we het overal over eens zijn, mogen er verschillen zijn? mogen we rekening houden met de gevoeligheden van die ander? ja, ja, ja, dat mag niet dat moet. Dat is bijbels. Maar wat ons verbindt in ONZE ONVOLKOMENHEID, dat is in Jezus Christus ZIJN. Die onze tekorten aan inzicht kent , vergeeft wanneer wij de ander vergeven, niet zal aanrekenen zolang wij weten dat we afhankelijk zijn van zijn genade, ons niet verheffen boven de ander, elkaar lief hebben en niet vereten.

Eén in geloof betekent ook de tafel van Eénheid kunnen delen. Spijt me maar dat kan ik op grond van de Bijbel dan weer met heel veel groeperingen niet.
De groepen zijn hier allicht bekend :)
En dus: vogeltje, zingen, gebekt zijnde.

Snap je?

Maar het gaat in deze draad niet om die eenheid, het gaat om een weg te zoeken tot een wenselijke communicatie.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2012, 12:03:25 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #131 Gepost op: juli 31, 2012, 12:15:51 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 juli 2012 om 23:33:
[...]


ik heb even afgewacht, met nadruk op even.............geen enkele reactie op bovenstaande binnen "even"................

ik wacht toch nog "even".........................

_O_
Oow sorry. Bedankt voor je bijdrage. Er staan inmiddels reacties zie ik en ik had je post ook wel gelezen.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #132 Gepost op: juli 31, 2012, 07:39:23 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 juli 2012 om 00:02:
[...]
Tot zover ben ik het met je eens.


Dat is fijn

quote:

Mijn mening:  Laten we aub niet meedoen aan die manifestatie van schijn-eenheid. Zo zie je maar weer: ieder vogeltje en gebekt zijn. Ik ben tegen dat soort manifestaties van zogenaamde eenheid waarin we in de basis elkaar al niet eens willen erkennen.


Ik ga wel.

quote:

Eén in geloof betekent ook de tafel van Eénheid kunnen delen. Spijt me maar dat kan ik op grond van de Bijbel dan weer met heel veel groeperingen niet.
De groepen zijn hier allicht bekend :)
En dus: vogeltje, zingen, gebekt zijnde.


Met welke wel?

quote:

Snap je?


nee

quote:

Maar het gaat in deze draad niet om die eenheid, het gaat om een weg te zoeken tot een wenselijke communicatie.[/b]


Wenselijke communicatie is er niet eerder dan dat we doen wat ik schreef.
Dat was het weer voorlopig beste luitjes...ik ga een treinkaartje kopen voor den haag, zien hoeveel vrijgies, en pkn-ers en evangelischen en katholieken en charismatischen daar zijn. Even horen welke NAAM daar uit vele monden genoemd zal worden....en of de ME daar ook moet ingrijpen....
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2012, 08:20:57 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #133 Gepost op: juli 31, 2012, 08:00:42 am »

quote:

Adinomis schreef op 30 juli 2012 om 23:59:
[...]


Ik had ook nog niet eerder gereageerd, maar had het wel met instemming en waardering gelezen. Dit is inderdaad de houding waarmee we elkaar tegemoet behoren te treden, bewust van onze eigen onvolkomenheid en die van onze medeforummer. Maar vooral bewust van het feit dat we in Christus moeten blijven zodat vanuit die positie met elkaar omgaan. Als we dat echt doen dan zal de sfeer op het forum veranderen.
als deelnemers op dit forum veel reageren op positieve en opbouwende bijdragen (doel niet specifiek over dat stukkie van mij) en dat vooral veel met de "penne"vrucht van de Geest doen, dan zijn er veel positieve en opbouwende bijdragen en dan zal de sfeer in dit "huis" ook goed zijn en blijven.....maar ja.......it's a dream....

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #134 Gepost op: juli 31, 2012, 08:03:47 am »
Riemer, ik wil het toch even zeggen want je reactie zorgt ervoor dat me iets dwars zit...vind jij jouw reactie op mijn bijdrage (niet richting mij persoonlijk, maar in het algemeen gericht op andere groeperingen) vrij van steken onder water? Vind jij dat je respectvol omgaat met een deel van de andere christenen in je reactie? Jij schrijft daarin over elkaar niet willen erkennen, maar wie erken jij wel en niet. Je schrijft zelf tussen de regels door dat jij een deel van je broeders en zusters feitelijk niet wil erkennen. Je geeft een oordeel over een manifestatie die uit harten van mensen is ontstaan. En ook in de harten van die mensen woont een Geest die heilig is, of vergis ik me daarin...Lees eens terug...of lees ik verkeerd
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2012, 08:11:21 am door grondig christelijk »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #135 Gepost op: juli 31, 2012, 10:23:49 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 juli 2012 om 08:03:
Riemer, ik wil het toch even zeggen want je reactie zorgt ervoor dat me iets dwars zit...vind jij jouw reactie op mijn bijdrage (niet richting mij persoonlijk, maar in het algemeen gericht op andere groeperingen) vrij van steken onder water?
Ja, ik schrijf mijn mening en geef een tipje toelichting daarop.

quote:

Vind jij dat je respectvol omgaat met een deel van de andere christenen in je reactie? Jij schrijft daarin over elkaar niet willen erkennen, maar wie erken jij wel en niet. Je schrijft zelf tussen de regels door dat jij een deel van je broeders en zusters feitelijk niet wil erkennen. Je geeft een oordeel over een manifestatie die uit harten van mensen is ontstaan. En ook in de harten van die mensen woont een Geest die heilig is, of vergis ik me daarin...Lees eens terug...of lees ik verkeerd
Je leest verkeerd. Ik zie mij niet geroepen om een eenheid te vieren die er niet is. Los daarvan kan ik mij beslist niet vinden in de achtergrond van de manifestatie.
(Ter info:http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=27953).
Later deze week wil ik hier wel wat dieper op ingaan, eerst een dag op stap.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2012, 10:24:26 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #136 Gepost op: juli 31, 2012, 10:36:55 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 juli 2012 om 08:00:
als deelnemers op dit forum veel reageren op positieve en opbouwende bijdragen (doel niet specifiek over dat stukkie van mij) en dat vooral veel met de "penne"vrucht van de Geest doen, dan zijn er veel positieve en opbouwende bijdragen en dan zal de sfeer in dit "huis" ook goed zijn en blijven.....maar ja.......it's a dream....

Je hebt gelijk. Maar "we" zitten anders in elkaar. In plaats van elkaar te bevestigen en te helpen, springen we van onze stoel als iemand zich maar even kritisch uit. Kritiek vormt meestal de motivatie in een forum. Misschien moeten we leren om kritiek rustig over ons heen te laten komen. Als de kritiek terecht is moeten we er wat mee doen. Het is beter om die kritiek in de eerste plaats met God bespreken en daarnaar te handelen. Als de kritiek onterecht is zouden we die ook kunnen negeren in plaats van er bovenop te springen. Maar dat is moeilijk!! :X

Door het standpunt van een ander naar beneden te halen voelen we onszelf beter dan die ander. Dat is een kwalijke forumpraktijk, maar wel inherent aan deze discussievorm. We willen niet dat een ander ons onderwijst. We willen het zelf het beste weten.

De topics waarin veel gepost wordt, zijn altijd topics van grote onenigheid. En natuurlijk zijn er onderwerpen waar kritiek terecht is, omdat ze afbreuk doen aan God en Zijn Woord. Dat is dan ook de reden dat er zo weinig gepost wordt in het bijbelstudieforum. Want daar moet je je houden aan Gods Woord. Ik geloof ook dat daar zulke strubbelingen minder voorkomen. Waarom willen we niet discusseren op grond van die basis?

Natuurlijk zijn de andere fora ook nuttig om met andersdenkenden van gedachten te wisselen.  Maar dat vereist wel extra fijngevoeligheid.

Wat ik hier schrijf is ook op mezelf van toepassing. Onze "oude mens" probeert het nog steeds voor het zeggen te krijgen. We moeten daarmee geen genoegen nemen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #137 Gepost op: juli 31, 2012, 03:43:06 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 juli 2012 om 23:33:
ik heb even afgewacht, met nadruk op even.............geen enkele reactie op bovenstaande binnen "even"................
ik wacht toch nog "even".........................

Dat ik gisterenavond eerst geen reactie gaf en later alleen heel in het algemeen komt omdat ik niet wist van de manifestatie in Den Haag. En jouw post gaf me niet zoveel info dat ik echt kon begrijpen om wat het precies gaat.

Riemer schreef:
(Ter info:http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=27953).
Later deze week wil ik hier wel wat dieper op ingaan, eerst een dag op stap.


Ik heb gekeken op de webpagina die hij gaf en verder zal ik lezen wat Riemer beloofd heeft te gaan zeggen.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #138 Gepost op: juli 31, 2012, 04:57:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 juli 2012 om 10:23:
[...]
 Ja, ik schrijf mijn mening en geef een tipje toelichting daarop.

[...]
Je leest verkeerd. Ik zie mij niet geroepen om een eenheid te vieren die er niet is. Los daarvan kan ik mij beslist niet vinden in de achtergrond van de manifestatie.
(Ter info:http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=27953).
Later deze week wil ik hier wel wat dieper op ingaan, eerst een dag op stap.


Riemer,

ook uit CIP en een heel ander bericht

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=28651

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #139 Gepost op: juli 31, 2012, 06:50:27 pm »

quote:

Adinomis schreef op 31 juli 2012 om 10:36:
We willen niet dat een ander ons onderwijst. We willen het zelf het beste weten.

Dit is wat ik bij veel reacties meen te herkennen.
We willen niet dat een ander ons onderwijst. We willen zelf onderwijzen.
Wie denkt een ander wel dat ie is om mij te onderwijzen, puh !  :)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #140 Gepost op: juli 31, 2012, 09:02:13 pm »
Even een kort moment om iets toe te lichten.
Wie van jullie kent het manifest wat onder deze dag ligt?
Ik wel en ik heb er grote moeite mee wat ik er lees. Het is een opeenvolging van "wij, wij, wij".
Bijzonder is dat ik er lees:
Velen hebben geen enkele binding meer met de geloofsgemeenschap rond Jezus. Wat nou, geloofsgemeenschap rond Jezus?
Het gaat om het lichaam van Christus, niet over een clubje rond iemand!
En ziedaar: mijn haren rijzen ten berge met dit soort manifesten en dagen van zogenaamde eenheid.
Zet het eens af tegen bv. Gereformeerd Appél waar ik veel meer waarde aan hecht.
Bedenk eens dat Rome toch écht een ander beeld van de Kerk heeft dan de gemiddelde evangelische persoon of gereformeerde. We hebben het hier uitgebreid over dat visieverschil gehad meen ik?

Zelfs de Korte geeft aan dat er nimmer eenheid van Tafel zal komen als er geen terugkeer naar Rome zal zijn vanuit de andere groeperingen. (Overigens vanuit de Katholieke visie beslist goed te begrijpen!!!/ http://www.wkve.nl/index.php?id=23). Ouweneel bevestigd dat op de website (http://www.wkve.nl/index.php?id=22)
Welke eenheid vieren we dan?
Het doet mij sterk denken aan de torenbouw van Babel: wij mensen maken het.

Zo eerst even genoeg, het mag ook in een aparte draad van mij omdat het hier offtopic is.
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #141 Gepost op: juli 31, 2012, 09:23:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 juli 2012 om 21:02:
Even een kort moment om iets toe te lichten.
Wie van jullie kent het manifest wat onder deze dag ligt?
Ik wel en ik heb er grote moeite mee wat ik er lees. Het is een opeenvolging van "wij, wij, wij".
Bijzonder is dat ik er lees:
Velen hebben geen enkele binding meer met de geloofsgemeenschap rond Jezus. Wat nou, geloofsgemeenschap rond Jezus?
Het gaat om het lichaam van Christus, niet over een clubje rond iemand!
En ziedaar: mijn haren rijzen ten berge met dit soort manifesten en dagen van zogenaamde eenheid.
Zet het eens af tegen bv. Gereformeerd Appél waar ik veel meer waarde aan hecht.
Bedenk eens dat Rome toch écht een ander beeld van de Kerk heeft dan de gemiddelde evangelische persoon of gereformeerde. We hebben het hier uitgebreid over dat visieverschil gehad meen ik?

Zelfs de Korte geeft aan dat er nimmer eenheid van Tafel zal komen als er geen terugkeer naar Rome zal zijn vanuit de andere groeperingen. (Overigens vanuit de Katholieke visie beslist goed te begrijpen!!!/ http://www.wkve.nl/index.php?id=23). Ouweneel bevestigd dat op de website (http://www.wkve.nl/index.php?id=22)
Welke eenheid vieren we dan?
Het doet mij sterk denken aan de torenbouw van Babel: wij mensen maken het.

Zo eerst even genoeg, het mag ook in een aparte draad van mij omdat het hier offtopic is.


enkele antwoorden

http://www.wkve.nl/index.php?id=7

ik kan het niet met je eens zijn, in het manifest staat onder andere


WIJ KIEZEN VOOR eenheid, in de verscheidenheid. We zijn christenen die tot verschillende kerken behoren. We hebben verschillende achtergronden van cultuur en geschiedenis. We zijn het niet in alles met elkaar eens. In onze leer en ons leven maken we niet altijd dezelfde keuzes. We behoren tot kerken met verschillen geloofsuitingen. We willen dat niet ontkennen.

WIJ KIEZEN TEGEN onverschilligheid of minachting voor elkaar. We erkennen dat we in dit opzicht niet naar de geest van Christus hebben gehandeld. Hij heeft opgedragen dat de één de ander hoger acht dan zichzelf. We hebben maar al te vaak het omgekeerde gedaan. We zijn vaak arrogant geweest en zelfingenomen. Daarmee hebben we de naam van God niet geëerd. Daarmee hebben we onze opdracht om te getuigen van Gods liefde verwaarloosd. Daarmee zijn wij ook zelf de oorzaak van de ontkerstening van Nederland. Wij belijden onze schuld tegenover God en elkaar.

ik ben het er mee eens om de simpele reden dat wij een keuze hebben, voor of tegen. Daar wil ik het eigenlijk graag bij laten....

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #142 Gepost op: augustus 01, 2012, 06:10:49 am »
De éénheid is er als ieder individu tracht zijn beste zelf uit te drukken.
Dan zijn we nog steeds van elkaar verschillend en is er toch eenheid van wezen.

Individueel Zijn en Allen (als) zijn beste Wezen.

de persoonlijke uitdrukking in/van Christus is de enige geldige eenheid
die kan bestaan in een wereld waar de velen verklaren deze Ene te volgen

er is maar 1 wijze dit te doen, namelijk je beste zelf trachten uit te drukken ,
dit is op God vertrouwen

Er geen moeite voor doen of dit uit het oog verliezen - namelijk dat God dienen betekent zo volledig als mogelijk je zelf zijn als dát Zelf van jou waarin je het beste laat zien wat je te bieden hebt - is twijfelen aan je geloof.

Protestant,katholiek,gereformeerd,groot,klein,man,vrouw,oud,jong en al die andere  uiterlijke zaken zijn uitstekend want in the end hebben die dingen geen  invloed op het enige wat je moet wezen, namelijk het beste van jezelf.

Het is de innerlijke werking die de eenheid vormt van uiterlijke hoedanigheden.
Andersom , dus vanuit de uiterlijke hoedanigheid proberen tot innerlijke eenheid te komen leidt vaak níet tot het gewenste resultaat.

De juiste volgorde is:
1)Christus in allen (geest) ---> de verborgen wijsheid ( de geestelijke wet )
2) allen in Christus (ziel) ---> de levende gedachte ( het volgen van de wet )
3) de uitdrukking als jezelf (lichaam) ---> de realisatie ( de wet stoffelijk maken )

Wat er nu gebeurt is dat men mentaal start met 3) zodat 2) niet voor ieder hetzelfde betekent als gevolg dat niet de gewenste eenheid van 1) ontstaat. Er is wel na te gaan wat de gemiddelde conditie is van die mensen die zich met deze dingen totaal niet bezighouden en puur hun eigen weg gaan zonder te weten waar deze heen leidt. Het risico schade op te lopen is aanzienlijk.

De Koning (Christus) is de Enige Zoon van God (de geestelijke wereld)
de Heilige Geest is de helper voor de mens (de gedachten wereld)
de mensen-koning van de Koning is de enige mensen-zoon van God (de stoffelijke wereld)


niet de uiterlijke letter maar enkel de innerlijke betekenis brengt eenheid
maar die eenheid moet wel doorzien worden voorbij het gewone oog/verstand

hoe men het geloof en/of de bijbel ook op wil vatten, zolang men zichzelf in zijn beste toestand uitdrukt, is het onmogelijk iets te doen tegen de wil van God

daarom wordt er gezegd 'als kinderen te zijn' want als een kind wordt geboren
is het van nature enkel zich Zelf.

Als men wil discusseren over bijzaken tot het punt dat men uit elkaar drijft, dan kan men dat uiteraard doen. Uiteindelijk is de éénheid de kern van het verhaal en niet of de één dan wel de ander gelijk heeft over nietige randzaken.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2012, 07:18:51 am door Ozombi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #143 Gepost op: augustus 01, 2012, 09:49:28 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 juli 2012 om 21:23:
[...]


enkele antwoorden

http://www.wkve.nl/index.php?id=7

ik kan het niet met je eens zijn.....
ik ben het er mee eens om de simpele reden dat wij een keuze hebben, voor of tegen. Daar wil ik het eigenlijk graag bij laten....
En dat respecteer ik heus hoor maar verwacht niet dat een ieder die Christen is zich kan herkennen in datmanifest.
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #144 Gepost op: augustus 01, 2012, 05:33:12 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 augustus 2012 om 09:49:
[...]

En dat respecteer ik heus hoor maar verwacht niet dat een ieder die Christen is zich kan herkennen in datmanifest.


mijn punt is niet dat men zich persé moet herkennen, mijn punt is hoe wij over medechristenen met een andere opvatting spreken. Om met Ouweneel te spreken en op dat onderdeel spreek ik hem na, teveel verschillen gaan over bijzaken en waar het om hoofdzaken gaat is er vaak weinig verdraagzaamheid.
In het begin wel, maar de ergernis zit vaak onder een te dun laagje van geduld, die rust op de onwrikbare pijler van het eigen gelijk.
Deze opmerking is algemeen bedoeld en niet gericht op jou of enig ander individu hier. Fijne woensdagavond allemaal, ik ga lekker tortilla eten.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2012, 05:34:21 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #145 Gepost op: augustus 01, 2012, 08:37:42 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 augustus 2012 om 17:33:
[...]


mijn punt is niet dat men zich persé moet herkennen, mijn punt is hoe wij over medechristenen met een andere opvatting spreken
grappig, wat is dan een medechristen?

quote:

. Om met Ouweneel te spreken en op dat onderdeel spreek ik hem na, teveel verschillen gaan over bijzaken en waar het om hoofdzaken gaat is er vaak weinig verdraagzaamheid.
Tja, ik heb nadrukkelijk niets met Ouweneel en zijn interpretatie van de Bijbel.Ook op andere vlakken kan ik mij niet met hem als Christen verenigen. Dat soort verschillen zijn er.....

quote:

In het begin wel, maar de ergernis zit vaak onder een te dun laagje van geduld, die rust op de onwrikbare pijler van het eigen gelijk.
Nee hoor, de schoen wringt op een onbijbelse theologie etc, niets anders dan dat. Heeft weinig te maken met eigen gelijk of geduld. Btw is de beste man in eigen kring ook al niet meer zo geliefd maar dat zegt mij niet zoveel. Ik kan mij niet  vereenzelvigen met zijn opvattingen. Ik zou dat eerder kunnen met de KK dan met zijn idee.
Maar ik heb niet de behoefte om dat hier te gaan duiden, mail me maar als je daar iets over wilt weten.

quote:

Deze opmerking is algemeen bedoeld en niet gericht op jou of enig ander individu hier. Fijne woensdagavond allemaal, ik ga lekker tortilla eten.
Geniet  van het eten, ik hieb voor 16 man mogen koken vandaag. Leuk om te doen !
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #146 Gepost op: augustus 01, 2012, 08:50:14 pm »
wat jij ook vindt, en wat anderen vinden. Dat mag. Maar laat aub ruimte voor andersdenkenden op dit forum. Katholieken voel zich niet meer welkom, maar een andere vleugel ook steeds minder of helemaal niet. Hoe kan dat?

(aangepast)
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2012, 09:15:28 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #147 Gepost op: augustus 01, 2012, 09:26:44 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 augustus 2012 om 20:50:
wat jij ook vindt, en wat anderen vinden. Dat mag. Maar laat aub ruimte voor andersdenkenden op dit forum. Katholieken voel zich niet meer welkom, maar een andere vleugel ook steeds minder of helemaal niet. Hoe kan dat?

(aangepast)
Grappig, als je een mening hebt hier dan geef je ineens de ander geen ruimte. Tsja, ik denk dat ik mij bij de katholieken ga vorgen. Je moet dus kennelijk hier een oecumenisch gehalte van beneden peil hebben wil je welkom zijn. Sorry: dat soort schijnzaken doe ik niet aan med. Wie dat wel wil moet daar vooral gelukkig mee zijn, ik kan dat niet op grond van het geloof en wat de Bijbel zegt.
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #148 Gepost op: augustus 01, 2012, 09:46:04 pm »

quote:

grondig christelijk:
wat jij ook vindt, en wat anderen vinden. Dat mag. Maar laat aub ruimte voor andersdenkenden op dit forum. Katholieken voel zich niet meer welkom, maar een andere vleugel ook steeds minder of helemaal niet. Hoe kan dat?

(aangepast)

Riemer Lap:
Grappig, als je een mening hebt hier dan geef je ineens de ander geen ruimte. Tsja, ik denk dat ik mij bij de katholieken ga vorgen. Je moet dus kennelijk hier een oecumenisch gehalte van beneden peil hebben wil je welkom zijn. Sorry: dat soort schijnzaken doe ik niet aan med. Wie dat wel wil moet daar vooral gelukkig mee zijn, ik kan dat niet op grond van het geloof en wat de Bijbel zegt.

Oho mensen, geen ruzie maken. Een andere mening hebben mag uiteraard maar het is ook wel weer een beetje zo dat je moet oppassen en bedenken dat iemand het niet leuk vindt als hij enthousiast is over een komende manifestatie en je daar te zeer mopperend op reageert.
Liefst de toon positief houden ook al kun je met iets niet instemmen.

We hebben er toch niets aan als het hier een soort mopperhoek wordt waar steeds meer forummers maar wegblijven omdat ze vooral bitse afkeuringen verwachten als ze iets zeggen?

Dit topic topic is opgezet om de communicatie te verbeteren -- tussen protestanten en katholieken, maar natuurlijk ook tussen protestanten van verschillende richting.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2012, 02:37:36 am door Trajecto »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Goede discussie op het forum; protestanten en katholieken
« Reactie #149 Gepost op: augustus 01, 2012, 09:48:28 pm »
.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2012, 10:01:02 pm door grondig christelijk »