Auteur Topic: Todd Bentley  (gelezen 33576 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #100 Gepost op: september 17, 2008, 05:22:47 pm »
Ik heb de indruk dat hij niet bewust mensen blij maakt met een dood vogeltje: hij is alleen van mening dat iedereen die oprecht gelooft genezen wordt als we het Jezus vragen Hem om hem te genezen, op basis van bijbelinterpretaties. Ik geloof dat het probleem daar zich voordoet dat Jezus dat niet altijd doet om zijn persoonlijke beweegredenen. Dat kan van alles zijn, van iets wat met geloof te maken heeft, iets wat met de liefde te maken heeft, het leven naar Gods wil of een andere plan van God met zijn of haar leven. Ik denk niet dat hij bewust bedriegt.

Waar ik moeite mee heb is dat mensen zeggen dat genezing niet kan gebeurd zijn bij Pietje omdat Jantje immers nog ziek is. Maar wat als God daar nu een reden voor heeft? Hoeft trouwens niet persee een kwaadaardige blokkade zijn, het kan ook dat God iets anders met de des betreffende persoon op voor heeft, zoals het voorbeeld met mijn tante. Ze stierf wel, maar de laatste woorden van haar gaven vele anderen de steun in de rug om juist voor het christelijke geloof te kiezen.

ps: dat verhaal van die orthodox hervormde vrouw bedoel ik in mijn voorbeeld van een hervormde vrouw die Jan bezocht.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 07:02:55 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

mohamed

  • Berichten: 688
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #101 Gepost op: september 17, 2008, 05:25:18 pm »
Liepen ze maar zo achter Jezus aan als die nepguru's die niks dan ellende brengen. Als ik mensen hiermee beledig spijt me dat, maar vraag jezelf eens af, waarom zou je beledigt zijn? Deze zogenaamde paranormaal begaafde alles-helers zouden al lang door de reguliere media zijn omarmt als ze echt konden wat ze beweren. Het zouden dan stuk voor stuk geldmachines zijn en je moet wel heel erg naïef zijn om te geloven dat niet één van hen voor het geld zou zwichten!
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 05:26:45 pm door mohamed »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #102 Gepost op: september 17, 2008, 05:30:02 pm »

quote:

mohamed schreef op 17 september 2008 om 17:25:
Liepen ze maar zo achter Jezus aan als die nepguru's die niks dan ellende brengen. Als ik mensen hiermee beledig spijt me dat, maar vraag jezelf eens af, waarom zou je beledigt zijn? Deze zogenaamde paranormaal begaafde alles-helers zouden al lang door de reguliere media zijn omarmt als ze echt konden wat ze beweren. Het zouden dan stuk voor stuk geldmachines zijn en je moet wel heel erg naïef zijn om te geloven dat niet één van hen voor het geld zou zwichten!
Alsof Paulus zo populair was. Dit soort argumenten schrikken christenen alleen maar af om met hun ervaringen naar buiten te komen, vandaar dat je er zo weinig van hoort. Want de mensen denken dat ze last van kolder hebben, knetter gek zijn. En christenen die door de Heilige Geest mensen genezen zijn totaal andere mensen dan zij die dat door satan doen. Als ze er geld voor zouden vragen, dan zou de Heilige Geest direct stoppen. Of dacht je dat Paulus wel zwichte voor het geld? Of heb je het over je eigen aard misschien? Pas maar op met dit soort uitspraken, je zal nog eens tegen God in gaan.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 11:01:40 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #103 Gepost op: september 18, 2008, 12:06:00 am »

quote:

Thorgrem schreef op 17 september 2008 om 16:22:
[...]

Mooi verhaal, maar doet verder niets af aan de andere kant van de medaille die Jan Zijlstra heet, namelijk die van bedrog.


Ik ben het van harte met je eens dat e.e.a. geen sterke indruk maakt. By the way stel ik me op het standpunt dat gebedsgenezing geen handelsmerk mag worden. Een gemeente moet zich richten op de verkondiging van het evangelie in de volle breedte.
Dat men dan handen op legt en bidt voor genezing is een onderdeel, maar geen hoofdzaak, mede in het besef dat God werkt en zijn eigen redenen heeft om gebeden wel of niet te verhoren.

vriendelijke groet

mohamed

  • Berichten: 688
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #104 Gepost op: september 18, 2008, 12:14:53 am »

quote:

gaitema schreef op 17 september 2008 om 17:30:
Of dacht je dat Paulus wel zwichte voor het geld? Of heb je het over je eigen aard misschien? Pas maar op met dit soort uitspraken, je zal nog eens tegen God in gaan.
Goed, de vergelijking met geld was niet een juiste, maar daarom hoef je nog niet meteen zulke taal uit te slaan. Als er nu iemand zou zijn die zonder financiele interesse mensen op wonderbaarlijke wijze genas, zou de media er nog uitvoerig over berichten.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2008, 12:18:21 am door mohamed »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #105 Gepost op: september 18, 2008, 02:37:09 pm »

quote:

mohamed schreef op 18 september 2008 om 00:14:
[...]

Goed, de vergelijking met geld was niet een juiste, maar daarom hoef je nog niet meteen zulke taal uit te slaan. Als er nu iemand zou zijn die zonder financiele interesse mensen op wonderbaarlijke wijze genas, zou de media er nog uitvoerig over berichten.


Die zijn er wel zeker, maar de media richt zich op andere zaken. Behalve de EO, NCRV en misschien KRO dan, daar tref je wel eens zo iets. Jan Zijlstra vraagt trouwens ook niet om vergoeding. Hier gaat het puur om wat je gelooft of niet. En welke taal sla ik nu helemaal uit? Ik gaf een kritische reactie op jou directe vooroordelen.

Het verschil is juist dat er binnen de New Age beweging die vaak  neer gezet wordt als iets christelijks er geld voor vragen, maar juist de gebeurtenissen binnen de kerken en gemeentes worden niet gedaan na het betalen van een geldsom.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2008, 02:59:46 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #106 Gepost op: september 18, 2008, 02:51:31 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 17 september 2008 om 16:22:
[...]

Mooi verhaal, maar doet verder niets af aan de andere kant van de medaille die Jan Zijlstra heet, namelijk die van bedrog.

[...]

Want?


Ze hadden zelf ook een periode voor haar gebeden zonder ze ganas, tot dat ze naar Zijlstra is geweest. De gemeente wil helderheid over de vraag waarom hun gebeden met haar persoonlijk niet hielp, maar dat wanneer Zijlstra bad ze genezen werd. De gemeente is opzoek naar Gods bedoeling hierin. Ze hadden een hele tijd ook met en voor haar gebeden vanwege de bijbelse opdracht waarin staat dat als iemand ziek is hij zijn oudste bij zich moet laten roepen om door hem gezalft te worden, vergeven van zonden en gebeden voor die gene wordt voor vergeving van zonden en genezing, zodat hij genezen zal worden. Ze kwamen daar een hele tijd speciaal als gemeentelijk pastoraal team met haar daarvoor meerdere malen bij elkaar.
ps. je gaf al aan dat wonderen geloven geen verplichting is binnen de RKK, maar dat het gaat om de kern van het geloof: geloven in Jezus (inclusief navolging etc) zoals Hij dat van ons verlangt, maar te gelijkertijd moeten we voorzichtig zijn met het oordeel geven over andermans wonderbaarlijke ervaringen. Je hebt ook respect voor broeders en zusters binnen de RKK met deze ervaringen bleek, los van of je daar geloof aan hecht of niet.

Mijn verhaal is er ook één, en ondersteunt door de bijbel.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2008, 02:55:05 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #107 Gepost op: september 18, 2008, 03:53:33 pm »
Ik vind het prima als mensen er van overtuigd zijn dat hun een wonder is overkomen. Wonderen gebeuren op dagelijkse basis.
Waar ik mij tegen afzet is de ongezonde hang naar wonderen, het pure consumeren van wonderen. Wonderen toe eigenen. Als je zo'n waarde gaat hechten aan wonderen zoals in de charismatische wereld, dan wordt je van het evangelie afgeleid.
Op mij maakt het de indruk dat de charismatische wereld een wedstrijdje verplassen wil over wonderen, de hoeveelheid en de extremiteit daarvan.

Als een wonder plaatsvind is dat een geschenk van God, en zeker niets iets wat je af kunt dwingen door de zoveelste genezingsdienst. En dat er zo nu en dan een wonder gebeurd, prachtig, zonder meer. Voor degene die het overkomt als aanwezigen. Jezus kwam vaak op plaatsen waar ongeloof heerste en verrichte een wonder om het ongeloof te doen wegnemen. Wonderen, en met name die genezing betreffen (want dat is het enige waar sterk de nadruk op ligt in deze charismatische wereld) geven slechts aan wat voor een geloof deze mensen hebben. De hang naar wonderen toont aan dat men eerst wil zien, en dan pas geloofd zoals de ongelovige Thomas.

Jan Zijlstra vraagt idd geen geld voor zijn genezingsdienst. Toch bulkt het in dergelijke diensten van oproepen om vooral vrijgevig te doneren, ook hier wordt onevenredig aandacht op gevestigd.

Jan Zijlstra bericht niet over al die gevallen dat er mensen niet genezen zijn, nee zelfs niet genezen mensen werden met naam en toenaam genoemd op de site als genezen. Zo lok je valse hoop bij mensen om ze maar naar je dienst te krijgen waar ze vervolgens ruim geven omdat er zo gemanipuleerd wordt dat mensen die veel geven veel zullen ontvangen.

En ja, ook bij Lourdes zijn er verhalen over lichamelijke genezingen, maar dat is het hele doel niet van een een reis naar Lourdes. Mensen weten donders goed dat de kans dat ze lichamelijk genezen vrijwel nul is. Nergens wordt een voorstelling gemaakt alsof die kans reëel zou zin. De kans dat je daar op wonderbaarlijke wijze lichamelijk geneest is net zo groot als op elke andere plaats. Net zoals er genoeg atheïsten zijn die op wonderbaarlijke wijze genezen. Mensen gaan naar Lourdes omdat het een pelgrimage is. Samen een reis ondernemen met een eindpunt. Maar het eindpunt is niet het doel, het is de reis die het doel op zich is, en het eindpunt is slechts de slagroom op de taart. Door de reis, en door het gezamenlijk beleven van die reis en van de gebeurtenissen bij Lourdes, dat brengt de bezinning. De bezinning die nodig is om mensen waarlijk te genezen, dat wil zeggen op spiritueel niveau, dat mensen leren omgaan met hun sterfelijkheid en zich er bij neerleggen en het in handen van God leggen. Dat zij er toe doen, ook al zijn zij lichamelijk niet gezond, dat het leven heilig is en ze zich niet minderwaardig hoeven te voelen. In een westerse maatschappij waar het gezonde ideaal toch al alles overheersend is moeten christenen tegenwicht bieden.

Zou jij het niet bijzonder vreemd vinden als bij je plaatselijke PKN eenmaal in de twee weken een genezingsdienst wordt gehouden? Waarin welhaast beloofd wordt dat mensen genezen, dat je dominee als een waanzinnige tekeergaat, maar daarbij de diepte van een plat a4'tje nog niet bereikt? Zou je het niet vreemd vinden dat er vervolgens enkel nadruk wordt gelegd op genezing? Zu je dan niet iets missen? Wat zou je er van vinden als jouw dominee mensen die niet genezen beticht van kleingelovigheid, en zo deze groep mensen nog meer in de hoek zet? Volgens mij ben je een rechtvaardig persoon, die geloofd in de liefde van de Heer voor elk individueel, en zou daar je de nekharen van overeind staan.
En hou zou jij het vinden als mensen onderzoek willen doen naar genezingen die in jouw kerk plaats hebben, en vervolgens blijkt dat vele 'wonderen' uiteindelijk geen blijvende werking hadden, dat mensen na een dag al weer in de rolstoel zaten. Maar dat aan deze mensen totaal geen nazorg meer wordt geboden, maar hun verhaal van genezing wel triomfantelijk van de toren wordt geblazen. Zou jij niet vinden dat er dan bewust wordt meegewerkt aan een verkeerde beeldvorming en dat mensen bewust worden misleid om vooral eens langs te komen?


Ik hoop dat er enige samenhang in mijn tekst zit, ik heb maar gewoon wat van me afgetypt, en ik zie al dat ik vele dingen nog niet aan bod heb laten komen, maar hier laat ik het even bij.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #108 Gepost op: september 18, 2008, 06:01:57 pm »
Oh, vandaar. Nou als ik eerlijk ben dan zijn er inderdaad charismaten waar me de nekharen van overeind zou gaan staan, uiteraard hangt dat van de persoon af. Deze charismatische wereld is nogal verdeeld als je het mij vraagt. Je kunt er van alles in verwachten. De één moet niets hebben van al het oude en gaat helemaal op in de trents die er nu weer in hun gemeenschap is, en de ander is heel herkenbaar voor ons in geloof, onderzoek, ervaringen en diepgang bijvoorbeeld. Bij Jan Zijlstra kan ik niet goed zeggen wat daar gaande is. aan de ene kant gebeuren er echt wonderen, aan de andere kant zijn er ook mensen die niet genezen. Op zich heel normaal voor God net als je het over Lourdes zei. Op zich komt me hem wel over als een vriendelijke man, maar waarom hij de dingen zo brengt dat inderdaad niet gebeurde wonderen na tegenspraak toch gewoon als wonderen blijft bekent maken snap ik ook niet. Ik zou het ook eerlijk en anders brengen als ik hem was.
Een dominee bij ons zit wel te denken aan iets als een genezingsdienst wel of niet te gaan organiseren, maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat zo iets bij ons van de grond komt. Zal hij het toch doen, dan zou hij de genezing zeker niet afdwingen van God. Dat zou inderdaad wel jammer zijn als het wel zou gebeuren.

Wat schreeuwende charismaten betreft doet me dat al denken aan die menigte rond Todd en dat keur ik gewoon af. Alsof het één grote dolle feest moet zijn met allerlei gekke geluiden erbij. nou is het wat anders als ze in een evangelische dienst enthausiast staan te zingen zoals Afrikanen dat graag doen. Al heb ik wel het gevoel dat Nederlanders zich wel forceren door zich voller voor te doen dan ze zijn. Een enorme beleving vooraf dat helemaal van de Geest zou zijn en vervolgens in de dip achteraf komen en het gevoel hebben dat God ver weg is. Das jammer, een beetje geforceerd allemaal.

De beleving van blij zijn en klappend zingen is niet verkeerd natuurlijk, als je maar jezelf blijft. Je mag ook gewoon genieten van alles zonder dat op een on-Nederlandse manier te moeten uiten. Ik volg er wel eens discussies over. Dat evangelischen denken dat je met de handen in de lucht moet bidden, maar later ontdekken dat het daar niet om gaat. Het is vaak denk ik ook een fase waar ze door moeten. Jammer genoeg zijn er gemeentes waar het helemaal daar in blijft hangen, maar anderen ontwikkelen zich verder en zo maak ik in ons dorp mee dat de voll evangelischen wel een stuk nuchterder zijn geworden dan voor tien jaar terug. Dat maakt ze niet opeens perfect, maar ik zie er wel een ontwikkeling in.  

Die verdeling, daar komen die scheuringen geloof ik vandaan. De ene groep gaat helemaal op in die Geest ervaringen met al die uitbundigheid tot het sterk overdrevene toe, terwijl een andere groep onder de evangelischen daar ook zijn bedenkingen bij heeft en daar bewust niet helemaal in mee gaan. Maar zoals het artikel over het tongenspraak al aangaf: er mag wel heel wat kennis toegevoegd worden bij erg veel charismaten om ze te behoeden tegen dwaalgeesten. Volgens mij zijn er veel gemeentes goed begonnen, maar te ver door geschoten en is het tijd om zich wederom op hun geloof en visie te bezinnen. Onder de motto: bezint eer men begint.

Ik heb het idee dat er nogal aan ze getrokken wordt. Aan de ene kant gebeuren er wonderen door God, aan de andere kant trekt een nieuwe beweging op dat samenhangt van dat welvaartsevangelie door satan in het leven geroepen. En ik geloof dat die tweespant in de meeste kerken wel te vinden zijn. Onder ons speelt vrijzinnigheid bijvoorbeeld een groot probleem en ook het gebrek aan bijbelkennis met de nodige gevolgen van dien. De dwaalgeesten weten velen wel te vinden. Ik geloof zelf dat een christen aan beide gebonden kan zijn. Aan de ene kant doet hij veel goeds voor God en zijn naaste en aan de andere kant ook nog zoveel dwaze dingen tot het afdwingerige toe wat je zou kunnen plaatsen onder het dwaalgeestelijke. Maar ik geloof dat bezinning en goede wil gericht op Jezus in combinatie met serieus bijbels onderzoek toch de meesten een heel stuk in de goede richting kan brengen

Je opmerking over hun nadruk op wonderbaarlijke genezing (en tongen) deed me denken aan een uitspraak van een kennis van me die zei: "de protestanten leggen de nadruk nogal op de schrift en de evangelischen daarinplaats nogal de nadruk op de Geest."  Het zou denk ik het beste zijn als we de nadruk op het Woord van God leggen met dus het oog op Jezus en onze medemens en de openheid te hebben voor de werking van de Geest, zonder daar constant mee bezig te zijn. Het draait immers niet om de wonderen, die zijn inderdaad ter ondersteuning van het Woord.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2008, 06:29:41 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #109 Gepost op: september 18, 2008, 10:19:28 pm »
In grote lijnen zijn we het eens, we leggen enkel accenten anders volgens mij.

mohamed

  • Berichten: 688
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #110 Gepost op: september 19, 2008, 09:59:19 am »
Ik geloof absoluut dat mensen genezen, in mijn overtuiging werkt de Geest van God ook door in de reguliere gezondsheidszorg, maar ik denk ook dat er twee soorten van genezing zijn, waarbij de inwendige het belangrijkste is.
« Laatst bewerkt op: september 19, 2008, 09:59:45 am door mohamed »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #111 Gepost op: september 19, 2008, 03:00:35 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 18 september 2008 om 22:19:
In grote lijnen zijn we het eens, we leggen enkel accenten anders volgens mij.
Dat zou wel eens zo kunnen zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #112 Gepost op: september 19, 2008, 03:01:14 pm »

quote:

mohamed schreef op 19 september 2008 om 09:59:
Ik geloof absoluut dat mensen genezen, in mijn overtuiging werkt de Geest van God ook door in de reguliere gezondsheidszorg, maar ik denk ook dat er twee soorten van genezing zijn, waarbij de inwendige het belangrijkste is.
Daar kan ik me wel in vinden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #113 Gepost op: september 24, 2008, 10:05:28 pm »
Even weer een ouder topic omhoog trappen...

Gisteravond was het programma: " 't zal je maar gebeuren" op tv (EO).

Was een documentaire over Todd Bentley/Lakeland Rivival.

Als je het gemist hebt is het nog terug te zien via:

uitzending gemist
« Laatst bewerkt op: september 24, 2008, 10:08:55 pm door Harold-2 »

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #114 Gepost op: september 26, 2008, 04:36:24 pm »
Ik heb de docu bijna afgekeken. En kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben. Een kritisch woord is vrijwel niet aanwezig en eigenlijk wordt het enkel benaderd vanuit evangelische perspectief. Pas op het laatste wordt op de actualiteit ingegaan.

Inmiddels afgekeken en bovenstaande hoeft niet veranderd te worden.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2008, 04:36:49 pm door Thorgrem »

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #115 Gepost op: september 26, 2008, 11:41:19 pm »
In iedergeval een redelijk neutrale mening, en geen veroordelende mening van de EO. Wat dat betreft hebben we op internet zelf al veel meer video's kunnen bekijken die veel meer duidelijkheid hebben geven.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #116 Gepost op: september 26, 2008, 11:59:40 pm »
In de EO-gids staan meerdere malen artikelen in waaruit duidelijk valt optemaken dat de EO niet achter Todd staat. Ze zijn echter voorzichtig met het uitdrukken ervan, omdat hun achterban al zovaak met elkaar in conflict zijn tussen voor en tegenstanders over allerlei zaken. Dat zie je steeds weer in ingezonden brieven dat in de tv-gids komt. Dirck van Genderen is nog wel de meest uitgesproken tegenstander van Todd die er bij de EO tot nu toe te vinden is en dat oprecht verwoord heeft. Ik vindt dat goed, er wordt al te veel gepapt en nat gehouden binnen de christenlijke wereld. Dat werkt lauwheid in de hand, dan nog liever een koude kille signaal die het helemaal mis heeft waar mee in discussie kan worden gegaan dan een lauwe signaal dat stinkende wonden veroorzaakt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #117 Gepost op: september 27, 2008, 09:12:39 pm »
Vandaag naar de Bethel in Drachten geweest waar een studiedag over Lakeland was. Daar was Dirk van Genderen ook aanwezig, en die was ook wel heel duidelijk over de EO uitzending: de schokkende beelden hebben ze niet laten zien, en dat was jammer, want dan had het een beter beeld gegeven. Dus had hij wat schokkender materiaal (wat we allemaal zelf wel op youtube hebben kunnen zien).

Maar Dirk van Genderen heeft dus 100-den (haat)mails/reacties gehad op zijn publicaties, waarvan de meesten negatief waren over zijn publicaties. Hoe hij durfde te zeggen dat dit geen werk van God was etc.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2008, 09:23:35 pm door Harold-2 »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #118 Gepost op: september 27, 2008, 10:41:49 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 27 september 2008 om 21:12:
Vandaag naar de Bethel in Drachten geweest waar een studiedag over Lakeland was. Daar was Dirk van Genderen ook aanwezig, en die was ook wel heel duidelijk over de EO uitzending: de schokkende beelden hebben ze niet laten zien, en dat was jammer, want dan had het een beter beeld gegeven. Dus had hij wat schokkender materiaal (wat we allemaal zelf wel op youtube hebben kunnen zien).

Maar Dirk van Genderen heeft dus 100-den (haat)mails/reacties gehad op zijn publicaties, waarvan de meesten negatief waren over zijn publicaties. Hoe hij durfde te zeggen dat dit geen werk van God was etc.
Precies, ik begin hem steeds meer te waarderen. Hij maakt dus een zware tijd mee, maar Gods zegen heeft hij vast en zeker. Jezus werd ook zo behandeld. Ik hoop dat hij hier heel sterk door komt en Gods steun zal ontvangen door alles heen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #119 Gepost op: augustus 27, 2012, 02:41:16 am »
http://www.manna-vandaag....internationaal&Itemid=214
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #120 Gepost op: augustus 27, 2012, 10:33:32 am »

quote:



Dirk van Genderen die in dit topic werd aangehaald schreef in zijn nieuwsbrief van afgelopen zaterdag het volgende:

* Todd Bentley mag Engeland niet in
Wellicht herinnert u zich nog Todd Bentley, die enkele jaren geleden in het Amerikaanse Lakeland grote ophef veroorzaakte met zogenaamde opwekkingsbijeenkomsten. Honderden mensen trokken uit Europa, en ook uit Nederland, naar Lakeland om er met eigen ogen de zogenaamde opwekking te zien en over de wereld te verspreiden. Er zouden vele zieken zijn genezen en doden tot leven zijn gewekt.
Helaas voor Bentley viel hij door de mand. Er waren geen mensen te vinden die zouden zijn opgewekt uit de dood, net zomin als mensen die genezen waren. Ook pleegde hij overspel met een medewerkster en scheidde hij van zijn vrouw.
De boodschap van Todd Bentley botste totaal met de Bijbelse boodschap. Denk aan de speciale engelen die hem allerlei boodschappen zouden doorgeven en de gewelddadige wijze waarop hij zieken dacht te moeten genezen.
Na enkele jaren wat meer op de achtergrond gebleven te zijn, is Todd Bentley opnieuw actief geworden. Nu houdt hij ook bijeenkomsten in het buitenland. Zijn plan om een tour in Engeland te houden, kan niet doorgaan, omdat de Britse overheid hem de toegang tot Groot-Brittannië heeft geweigerd. Ze zien hem als een mogelijke bedreiging voor de samenleving, vanwege zijn ‘gewelddadige’ optreden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #121 Gepost op: augustus 27, 2012, 02:24:44 pm »
Prachtig :) !
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #122 Gepost op: augustus 27, 2012, 03:11:53 pm »
Da´s allemaal voor lichgelovige mensen.

quote:

“Bekende goochelaars als de niet-gelovie James Randi en de gelovige André Kole hebben bepaalde genezingsbedieningen betrapt op allerlei vormen van bedrog, zoals: het uitspreken van ‘woorden van kennis’ op basis van tevoren verzamelde informatie, het ‘genezen’ van personen (bijv. in een rolstoel) die helemaal niet ziek waren of die niet aan de beweerde ziekten leden (als men bijv. elke diarree cholera noemt, kan iedereen cholera genezen…), het proclameren van ‘genezingen’ van personen die achteraf helemaal niet genezen bleken te zijn. Het blijkt dan ook bij veel genezingsbedienaars moeilijk tot onmogelijk om medische verklaringen los te krijgen, die én de toestand van de patiënt vlak vóór de bediening, én diens toestand ná de bediening beschrijven.”

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #123 Gepost op: augustus 28, 2012, 09:53:34 pm »
het Koninkrijk der Hemelen is het innerlijk der mensen (universeel: der wezens)

Als dit innerlijk van 'goddelijke kwaliteit' is geworden (gelijk Jezus, die zodoende een Christus werd genoemd) dan is een mens in dit Koninkrijk der Hemelen en hoeft de dood niet meer te smaken ( m.a.w hij is fysiek onsterfelijk,als hij dit wenst). De goddelijke trilling bevindt zich abstract in alles om ons heen, en ook in ons. Wie de frequentie vindt en er synchroon mee is, diegene is in het Koninkrijk der Hemelen.

Anders gezegd:: een mens is geworden als 'de ideale Mens' , die de enige Mens is die in de Geest van God bestaat. God is Geest en God is Volmaakt. Zodoende is de enige (mensen) Zoon van God, de mens in zijn ideale toestand.

Dit is hoe de oude Wijzen al duizenden jaren deze zaak uitleggen. Dit zijn dezelfde ingewijden die de bijbel hebben geschreven. (o.a Mozes, die in Egypte dergelijke ingewijde kennis opdeed)

Het Koninkrijk der Hemelen is niet op een locatie ver buiten het bereik van aardse stervelingen, maar juist binnen-in ons waar weinigen het zoeken.


" Weest volmaakt, zoals de Vader volmaakt is " , heeft Jezus gezegd.

Waar zit men op te wachten? Op Christus die terugkomt, of op Christus die uit onszelf zal komen? Zoals een mens met zijn wil een bepaalde studie gaat doen, zodat deze na jaren studeren een bepaalde expertise heeft in een bepaald vakgebied ........ zo kan een mens met zijn wil de Christus in hemzelf doen opstaan, zodat de Vader (God) in de Zoon ( deze mens) wordt uitgedrukt.

Jezus zei:" Wie mij heeft gezien, heeft de Vader gezien " .

Zo wordt deze zaak al vele duizenden jaren door Wijzen verklaard.
En wie de bijbel leest met ogen die zien en oren die horen, zal het verstaan.
Wie enige intuitie (geestelijk inzicht) bezit zal niet eens een bijbel nodig hebben om het te begrijpen. Een mens kan met de natuur meewerken en het goddelijke licht door hem heen laten werken, of een mens kan de natuur ontkennen of zelfs tegenwerken, en zodoende het goddelijke licht blokkeren.

Het menselijk verstand kan deze zaak niet ontrafelen, want het verstand heeft enkel de macht die dingen te begrijpen die tastbaar en zichtbaar zijn. De geestelijke intuitie kan dit wel, omdat het in staat is het abstracte te bevatten.

Wie de bijbel leest naar de dode letter zal zodoende een beperkt begrip verwezenlijken, maar wie de bijbel leest naar het levende woord zal zijn begrip verruimen en inzicht hebben ' in dát wat er niet staat, maar wel bedoeld wordt '.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2012, 10:02:34 pm door Ozombi »

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #124 Gepost op: augustus 28, 2012, 10:26:11 pm »

quote:

Ozombi schreef op 28 augustus 2012 om 21:53:
het Koninkrijk der Hemelen is het innerlijk der mensen (universeel: der wezens)

Als dit innerlijk van 'goddelijke kwaliteit' is geworden (gelijk Jezus, die zodoende een Christus werd genoemd) dan is een mens in dit Koninkrijk der Hemelen en hoeft de dood niet meer te smaken ( m.a.w hij is fysiek onsterfelijk,als hij dit wenst). De goddelijke trilling bevindt zich abstract in alles om ons heen, en ook in ons. Wie de frequentie vindt en er synchroon mee is, diegene is in het Koninkrijk der Hemelen.

Anders gezegd:: een mens is geworden als 'de ideale Mens' , die de enige Mens is die in de Geest van God bestaat. God is Geest en God is Volmaakt. Zodoende is de enige (mensen) Zoon van God, de mens in zijn ideale toestand.

Dit is hoe de oude Wijzen al duizenden jaren deze zaak uitleggen. Dit zijn dezelfde ingewijden die de bijbel hebben geschreven. (o.a Mozes, die in Egypte dergelijke ingewijde kennis opdeed)

Het Koninkrijk der Hemelen is niet op een locatie ver buiten het bereik van aardse stervelingen, maar juist binnen-in ons waar weinigen het zoeken.


" Weest volmaakt, zoals de Vader volmaakt is " , heeft Jezus gezegd.

Waar zit men op te wachten? Op Christus die terugkomt, of op Christus die uit onszelf zal komen? Zoals een mens met zijn wil een bepaalde studie gaat doen, zodat deze na jaren studeren een bepaalde expertise heeft in een bepaald vakgebied ........ zo kan een mens met zijn wil de Christus in hemzelf doen opstaan, zodat de Vader (God) in de Zoon ( deze mens) wordt uitgedrukt.

Jezus zei:" Wie mij heeft gezien, heeft de Vader gezien " .

Zo wordt deze zaak al vele duizenden jaren door Wijzen verklaard.
En wie de bijbel leest met ogen die zien en oren die horen, zal het verstaan.
Wie enige intuitie (geestelijk inzicht) bezit zal niet eens een bijbel nodig hebben om het te begrijpen. Een mens kan met de natuur meewerken en het goddelijke licht door hem heen laten werken, of een mens kan de natuur ontkennen of zelfs tegenwerken, en zodoende het goddelijke licht blokkeren.

Het menselijk verstand kan deze zaak niet ontrafelen, want het verstand heeft enkel de macht die dingen te begrijpen die tastbaar en zichtbaar zijn. De geestelijke intuitie kan dit wel, omdat het in staat is het abstracte te bevatten.

Wie de bijbel leest naar de dode letter zal zodoende een beperkt begrip verwezenlijken, maar wie de bijbel leest naar het levende woord zal zijn begrip verruimen en inzicht hebben ' in dát wat er niet staat, maar wel bedoeld wordt '.
En wat heeft dit nu met Todd Bentley te maken?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #125 Gepost op: augustus 29, 2012, 12:36:45 am »

quote:

vrolijke schreef op 28 augustus 2012 om 22:26:
[...]


En wat heeft dit nu met Todd Bentley te maken?
Niets maar je moet je mening toch ergens kwijt kunnen _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #126 Gepost op: augustus 29, 2012, 01:48:19 pm »
Het heeft niets met TB persoonlijk  te maken. Wel alles met de soms zeer kleingeestige wijze waarop dit en dat wordt  benaderd. Bovenstaande post is zeker niet minder relevant dan het aanhalen van wat bijbeltekst om " aan te tonen " dat deze TB een demon of een afvallige zou zijn.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #127 Gepost op: augustus 29, 2012, 02:32:55 pm »
Het gaat dus gewoon om spam... En om kritiek op forum, users en/of moderatie...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #128 Gepost op: augustus 29, 2012, 06:09:03 pm »
Denk jij Hendrik, dat ik hier ben om tegen te werken en te spammen en iedereen hier te irriteren ? Ik ben alleen bot. Dat wel ja. Toch kraam ik geen onzin.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #129 Gepost op: augustus 30, 2012, 11:42:25 am »

quote:

Ozombi schreef op 29 augustus 2012 om 13:48:
Het heeft niets met TB persoonlijk  te maken. Wel alles met de soms zeer kleingeestige wijze waarop dit en dat wordt  benaderd. Bovenstaande post is zeker niet minder relevant dan het aanhalen van wat bijbeltekst om " aan te tonen " dat deze TB een demon of een afvallige zou zijn.
TB is geen demoon en ook geen afvallige, maar hij zet iets neer wat niets met het christendom te maken heeft. Dat maakt hem dat hij een dwaling toonde.
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #130 Gepost op: augustus 30, 2012, 01:40:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 augustus 2012 om 11:42:
[...]


TB is geen demoon en ook geen afvallige, maar hij zet iets neer wat niets met het christendom te maken heeft. Dat maakt hem dat hij een dwaling toonde.
Maar hij doet wel zo, alsof het met christendom te maken heeft.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #131 Gepost op: augustus 31, 2012, 01:18:48 pm »
Ach, er is zoveel wat niets met het christendom te maken heeft , maar wat er wel voor moet doorgaan. Er zijn vele soorten dwalingen waarvan sommige schadelijk op korte termijn en andere op lange termijn. Wat is ernstiger?

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #132 Gepost op: augustus 31, 2012, 02:36:16 pm »

quote:

Ozombi schreef op 31 augustus 2012 om 13:18:
Ach, er is zoveel wat niets met het christendom te maken heeft , maar wat er wel voor moet doorgaan. Er zijn vele soorten dwalingen waarvan sommige schadelijk op korte termijn en andere op lange termijn. Wat is ernstiger?


Hij is een bedrieger, die zich verrijkt op kosten von lichtgelovige mensen.

Zo iemand hoort thuis in het gevangenis; zolang, tot hij het niet meer doet.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #133 Gepost op: augustus 31, 2012, 04:23:58 pm »

quote:

vrolijke schreef op 31 augustus 2012 om 14:36:
[...]


Hij is een bedrieger, die zich verrijkt op kosten von lichtgelovige mensen.

Zo iemand hoort thuis in het gevangenis; zolang, tot hij het niet meer doet.

Tja... Eenmaal in het gevang kan hij NOOIT meer bewijzen dat hij zich NIET meer verrijkt over de rug van lichtgelovigen... Dat wordt dus een levenslange opsluiting voor hem...

Lijkt me niet zo "christelijk"...  ;)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #134 Gepost op: augustus 31, 2012, 04:41:25 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 31 augustus 2012 om 16:23:
[...]

Tja... Eenmaal in het gevang kan hij NOOIT meer bewijzen dat hij zich NIET meer verrijkt over de rug van lichtgelovigen... Dat wordt dus een levenslange opsluiting voor hem...

Lijkt me niet zo "christelijk"...  ;)


Dit was een beetje verkort weergegeven.
Voor bedrog krijg je natuurlijk niet levenslang.
Ik bedoelde natuulijk, telkens veroordelen, als hij het doet.  


Ik hou niet zo van "Behangpapier-bijdragen", maar misschien is het soms van voordeel, niet zo korte teksten te posten.  :+

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #135 Gepost op: september 01, 2012, 07:59:31 pm »

quote:

vrolijke schreef op 30 augustus 2012 om 13:40:
[...]


Maar hij doet wel zo, alsof het met christendom te maken heeft.
Hij weet niet beter, lijkt het er op.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #136 Gepost op: september 01, 2012, 08:01:34 pm »

quote:

Ozombi schreef op 31 augustus 2012 om 13:18:
Ach, er is zoveel wat niets met het christendom te maken heeft , maar wat er wel voor moet doorgaan. Er zijn vele soorten dwalingen waarvan sommige schadelijk op korte termijn en andere op lange termijn. Wat is ernstiger?
Wat er ook gebeurd, als je Jezus kwijt raakt, dan heb je het zwaar te pakken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #137 Gepost op: september 01, 2012, 08:36:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 september 2012 om 19:59:
[...]


Hij weet niet beter, lijkt het er op.
Volgens mij lijkt het er op, alsof hij precies weet, hoe hij de mensen het best kan bedodden.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #138 Gepost op: september 01, 2012, 08:54:11 pm »
Afpersen wat je net zei, dat zie je bij meer van die grote zo geheten charismatische leiders. Dat doen ze met de volle verstand.  Net als zijn vreemdgaan en dat lompe gedrag op het podium, dat zal hij ook geweldig vinden.
Dus ja, je hebt wel gelijk. Maar het lijkt me ook van die types die denken daarmee ook nog echt God te dienen. Dus aan de ene kant er zelf beter van worden en aan de andere kant God dienen.
Dus ergens weet deze chaoot in zijn gedachten met zucht naar geld, status, en vreemdgaan het ook weer niet beter.
En toch ook weer wel, want er rijker van worden en vreemgaan niet van jezelf door hebben als iets dat verkeerd is, dat lijkt me ook niet.
Het is hem dus wel aan te rekenen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #139 Gepost op: september 01, 2012, 09:48:06 pm »
Mij hoor je niet zeggen dat deze TB goed bezig is. Zwarte magie zou ik zeggen.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #140 Gepost op: september 01, 2012, 11:38:06 pm »

quote:

Ozombi schreef op 01 september 2012 om 21:48:
Mij hoor je niet zeggen dat deze TB goed bezig is. Zwarte magie zou ik zeggen.
Niets anders als bedrog. Daar is niets bovennatuurlijk aan.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #141 Gepost op: september 02, 2012, 02:03:59 pm »
In wat ik er over gelezen heb zijn er wel mensen die last hebben gekregen van de zwarte magie. Ik geloof dat bedrog en zwarte magie om het zo te noemen, wel vaak samen gaan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #142 Gepost op: september 02, 2012, 02:47:46 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 september 2012 om 14:03:
In wat ik er over gelezen heb zijn er wel mensen die last hebben gekregen van de zwarte magie. Ik geloof dat bedrog en zwarte magie om het zo te noemen, wel vaak samen gaan.


Zwarte magie bestaat niet.
Het is gewoon allemaal bedrog.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #143 Gepost op: september 02, 2012, 04:26:53 pm »
Als je dat denkt, dan zal ik daar waarscheinlijk weinig aan kunnen veranderen :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #144 Gepost op: september 02, 2012, 04:41:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 september 2012 om 16:26:
Als je dat denkt, dan zal ik daar waarscheinlijk weinig aan kunnen veranderen :)
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51ae5AF1OoL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA278_PIkin4,BottomRight,-52,22_AA300_SH20_OU03_.jpg

Ik weet niet, of dit in´t nederlands te krijgen is, maar hier staan ze allemaal in.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #145 Gepost op: september 02, 2012, 05:14:58 pm »
@vrolijke:: Ik denk niet dat je weet wat zwarte en witte magie precies inhoudt.

Bovennatuurlijk is dat allemaal niet, dat klopt, het is simpelweg het toepassen van (hogere) natuurwetten met slechte (zwarte) bedoeling en goede (witte) bedoeling.
Het wil niet perse zeggen dat dit alles bedrog is - in de zin van trucage - vaak is dat juist niet het geval. Wel is het zo dat de zwarte magier de zaken verkeerd voorstelt voor de onwetende toeschouwer. De zwarte magier zal bv zeggen dat er contact is met overleden geesten, terwijl hij in werkelijkheid niet-intelligente elementalen uit het astrale licht oproept, die slechts " de schaduw van de overleden geest " zijn. Het bezinksel van de lagere delen die in het astrale licht blijven hangen, waarop nog altijd enkele herinneringen van de overledene zijn afgedrukt. Het is de manier van werken die de meeste onwetende mediums toepassen, hoewel deze mediums zich daarvan meestal niet bewust zijn. Bovennatuurlijk is dit allemaal niet, schadelijk is het in vele opzichten wél.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #146 Gepost op: september 02, 2012, 06:38:55 pm »

quote:

vrolijke schreef op 02 september 2012 om 16:41:
[...]


[afbeelding]

Ik weet niet, of dit in´t nederlands te krijgen is, maar hier staan ze allemaal in.


Ja, is hij niet die gene die het allemaal tot op de bodum na gegaan is bij allerlei mensen? Tv-dominees in de VS enzo die genezingen proclameren.
Ik geloof wel dat hij het veel goed had. Maar er is meer hoor  :P
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #147 Gepost op: september 02, 2012, 06:39:46 pm »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #148 Gepost op: september 02, 2012, 06:48:33 pm »

quote:

Ozombi schreef op 02 september 2012 om 17:14:
@vrolijke:: Ik denk niet dat je weet wat zwarte en witte magie precies inhoudt.

Bovennatuurlijk is dat allemaal niet, dat klopt, het is simpelweg het toepassen van (hogere) natuurwetten met slechte (zwarte) bedoeling en goede (witte) bedoeling.
Het wil niet perse zeggen dat dit alles bedrog is - in de zin van trucage - vaak is dat juist niet het geval. Wel is het zo dat de zwarte magier de zaken verkeerd voorstelt voor de onwetende toeschouwer. De zwarte magier zal bv zeggen dat er contact is met overleden geesten, terwijl hij in werkelijkheid niet-intelligente elementalen uit het astrale licht oproept, die slechts " de schaduw van de overleden geest " zijn. Het bezinksel van de lagere delen die in het astrale licht blijven hangen, waarop nog altijd enkele herinneringen van de overledene zijn afgedrukt. Het is de manier van werken die de meeste onwetende mediums toepassen, hoewel deze mediums zich daarvan meestal niet bewust zijn. Bovennatuurlijk is dit allemaal niet, schadelijk is het in vele opzichten wél.


Een molukse vrouw vertelde me hoe ze door witte magie door demonen belast werd, ervelijk nog wel. Dat zie je veel in die culturen. Toverdokters die voor dominee geleerd hebben. Zo kwam er iemand naar zo'n molukse dominee toe die aan witte magie zou doen. Feitelijk occultisme in een wit jasje. Hij vroeg een vloek aan over haar vader en die vloek kwam over haar vader. Zij werd er zelf ook door belast door over de plaats heen te lopen waar de vloek over haar vader is uitgesproken. Ze werd daardoor buitengewoon geweldadig sterk. Als ze woest werd, dan begon zij haar zoon af te ranselen met een broekriem en al trokken er meerdere mensen aan haar, ze was zo sterk, dat ze niet te stoppen was. Medicijnmannen of toverdokters hebben ze er ook bij gehaald om haar van de boze geesten te bevrijden, maar het hielp niet. Tot een christelijke man voor haar uren ging bidden en demonen aansprak, waarna hij ze gebood in de naam van Jezus te vertrekken. Uren heeft dat geduurd. Ten slotte was ze vrij en zag in een visioen hoe Jezus met engelen in de hemelse gewesten op paarden zat en de demonen verslagen hadden.  Zo vertelde ze me het.

Witte magie, vertelde ze, is zo zwaar dat als je de witte magiër die dominee of priester is vroeg om een vloek uit te spreken over iemand, zodat die sterft, dat die vervolgens dan ook sterft! Witte en zwarte magie spelen grote rollen in veel niet-westerse culturen. Het vroegere animisme dat gewoon bedreven wordt binnen wereldreligie's als het christendom.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2012, 06:51:04 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #149 Gepost op: september 02, 2012, 11:12:20 pm »
Iemand die beweert witte magie te bedrijven, en die vervolgens een vloek uitspreekt over een ander, bedrijft in mijn woordenboek enkel zwarte magie.

In mijn vocabulaire is witte magie het toepassen van vermogens die het heil van allen dienen ( of: die geen eigen-belang beogen ) en zwarte magie is het toepassen van vermogens die juist wél een eigen belang beogen.

Nu wordt magie tegenwoordig nogal eens gelijkgesteld aan tovenarij, maar het is maar net wat men onder magie verstaat. In mijn woordenboek is witte magie zodoende het toepassen van hogere natuur-wetten om een goede zaak tot stand te brengen , zonder enig eigenbelang te beogen. Ook is het onterecht om de term ' occultisme ' ten alle tijden te verbinden aan duistere zaken. Occulte zaken hebben simpelweg te maken met het gebruik van hogere natuurwetten en die kunnen zowel ten goede als ten kwade worden gebruikt.

' Occult ' betekent feitelijk : " verborgen " of " geheim " en dat heeft betrekking op ' dat wat vanuit het innerlijk komt ' . Het ligt aan de innerlijke kwaliteit van de beoefenaar of daar goede of slechte dingen mee worden gedaan. Omdat zovelen het onderscheid niet kunnen maken, is het heel makkelijk om dezen te misleiden. Ook is het makkelijk om als buitenstaander daar een etiket op te plakken. Een echte witte magier gebruikt zijn vermogens enkel ten goede en nooit om iets te bewijzen of om de toeschouwer versteld te doen staan. Dat is wezen het eenvoudigste criterium om te herkennen waar men mee te maken heeft.