Auteur Topic: God is de auteur van de gehele Bijbel  (gelezen 20002 keer)

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #150 Gepost op: augustus 16, 2012, 12:04:04 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 13 augustus 2012 om 07:03:
[...]
Ik zeg: "De Kerk heeft een afschuwelijk verleden en dat toont aan (bewijst) dat ze geen binding heeft met Christus." En vervolgens: "Dat geloof werkt dus niet meer, en dus is het zonde van je tijd om daar nog te blijven." Dat lijkt me heel nuchtere vaststelling, maar jij beschouwt het als m'n gal spuwen.

Het is gal spuwen in die zin dat het eenzijdig negatief is. Zelfs als je toegeeft dat de Kerk ook goede dingen heeft gedaan, vind je dat de gemaakte fouten 'bewijzen' dat het nooit meer echt goed komt.
Dat is het kind met het badwater weggooien. Met nuchterheid heeft dat verder niets te maken.

quote:


En dat noemen ze dan: "een emotionele reactie omdat je de waarheid niet verdragen kunt".

En dat je je oren dichtstopt. En vooral ook dat je feitelijk helemaal niet echt in de waarheid geïnteresseerd bent, maar alleen maar in een geloof, waar je je zo heerlijk rustig en zeker bij kunt voelen.
[...]
De manier waarop ik m'n kritiek op de Kerk inkleed, houdt in dat ik je adviseer om er weg te gaan en voor een ander geloof te kiezen, omdat de Kerk blijkbaar geen binding heeft met Christus, en dus geen uitkomst biedt. En als ik het op die manier doe, dat wordt het blijkbaar erg moeilijk voor je, en kun je het niet accepteren. Dan haak je af.
Dat is een natuurlijke reactie van de mens voor wie religie een emotioneel bezit is, uit behoefte aan zekerheid, in plaats van dat hij/zij echt geïnteresseerd is in de waarheid.

Tja, de wereld geeft geen rust en zekerheid, dat is de ontluisterende waarheid dus in zoverre klopt het wat je zegt. Maar de Kerk verkondigt dat Christus wel de ware geestelijke rust en zekerheid geeft. De mensen die daaraan gehoor geven en om Christus wil de wereld verzaken, doen goede werken door het geloof. En ja de Waarheid volgen is inderdaad heerlijk, maar het kost alles wat je hebt en alles wat je bent, het martelaarschap getuigt daarvan.  Niet echt iets om je menselijk gesproken 'heerlijk rustig en zeker' bij te voelen, dus die psychologische duiding klopt niet.

quote:

Ik [denk] dat is dan allemaal erg boeiend. Want het laat zien dat Vrolijke in grote lijnen gelijk heeft, dat mensen over het algemeen vooral bij een religie zijn, omdat het hun een gevoel van zekerheid geeft. Daarom vind ik dit forum ook zo leuk. Omdat je eraan kunt zien hoe religie psychologisch werkt. En wat dat betreft ben jij voor mij een mooi proefkonijn. Gefeliciteerd.
Je gesprekspartner als proefkonijn, van hoeveel respect getuigt dat?
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2012, 12:12:03 pm door pyro »

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #151 Gepost op: augustus 17, 2012, 01:40:32 pm »

quote:

pyro schreef op 16 augustus 2012 om 12:04:
[...]

Het is gal spuwen in die zin dat het eenzijdig negatief is. Zelfs als je toegeeft dat de Kerk ook goede dingen heeft gedaan, vind je dat de gemaakte fouten 'bewijzen' dat het nooit meer echt goed komt.
Dat is het kind met het badwater weggooien. Met nuchterheid heeft dat verder niets te maken.


[...]

Tja, de wereld geeft geen rust en zekerheid, dat is de ontluisterende waarheid dus in zoverre klopt het wat je zegt. Maar de Kerk verkondigt dat Christus wel de ware geestelijke rust en zekerheid geeft. De mensen die daaraan gehoor geven en om Christus wil de wereld verzaken, doen goede werken door het geloof. En ja de Waarheid volgen is inderdaad heerlijk, maar het kost alles wat je hebt en alles wat je bent, het martelaarschap getuigt daarvan.  Niet echt iets om je menselijk gesproken 'heerlijk rustig en zeker' bij te voelen, dus die psychologische duiding klopt niet.


[...]

Je gesprekspartner als proefkonijn, van hoeveel respect getuigt dat?
off-topic
Van Zolderworm, die ik ook buiten het forum om ken, hoorde ik dat hij een langdurige ban heeft en dat hij daardoor niet kan antwoorden. Hij vroeg me dit mede te delen. Dus bij dezen.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #152 Gepost op: augustus 17, 2012, 03:14:56 pm »

quote:

Trajecto schreef op 17 augustus 2012 om 13:40:
[...]
off-topic
Van Zolderworm, die ik ook buiten het forum om ken, hoorde ik dat hij een langdurige ban heeft en dat hij daardoor niet kan antwoorden. Hij vroeg me dit mede te delen. Dus bij dezen.
off-topic
Dat is nuttig om te weten. Doe hem de groeten.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2012, 03:15:16 pm door pyro »

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #153 Gepost op: augustus 17, 2012, 09:29:26 pm »

quote:

pyro schreef op 16 augustus 2012 om 10:53:

quote:

Titaan. schreef op 10 augustus 2012 om 16:14:

quote:

Pyro schreef:
het door jou gewraakte zinnetje was 'wat je doet ziet er heel sterk uit als 'haantje titaantje komt zijn gelijk halen'.'
Dat is feedback op de indruk die je (i.i.g. bij mij) wekt. En dat is iets anders dan dat ik jou zou verwijten dat het je om je gelijk is te doen.
Pyro wat je doet ziet er heel sterk uit als pirouetjes om de waarheid op afstand te houden. :Y)
Die indruk hoef je niet te hebben, omdat ik al had aangegeven te vinden dat wat jij 'de waarheid' noemt een veel te weidse term is voor iets dat over een klein menselijk gelijk gaat.

Misschien was m’n luchtig bedoelde hinten naar wat je m.i. deed, niet duidelijk genoeg. Daarom een toelichting:

Je publiekelijk uiten van je indruk, is een verwijt.
Als ik publiekelijk zeg dat ik de indruk heb dat je een verkrachter ben, dan kan ik niet gaan ontkennen dat het geen verwijt is maar slechts een indruk.
Jij verweet me dat het mij om mijn gelijk te doen was. Je fundeerde dit niet.
Daarna heb ik dit krachtig ontkend.
Maar je trekt je ongefundeerde verwijt niet terug, maar refereert er zelfs opnieuw aan met je “het gaat over een klein menselijk gelijk”.
Dit lijk me geen juist handelen.

---------------------------------------------------------

quote:

Pyro schreef:
Maar de toetsing is altijd en op de bovenste plaats de bijbel Gods onveranderbare Woord. In dat licht zie je dat bijv. aan Titaans logica op dit punt niet te morrelen valt: geen enkele nuancering, relativering, of wat dan ook.
In de kern ben ik eens  met je weergave.

Kleine detail, betreft de reden dat er niet aan te morrelen valt:
Ik geloof in de Jezus Christus waar de bijbel over spreekt.
Christus verwijst continue naar de Schrift.
De Schrift getuigt helder over haar eigen gezag; De Bijbel is Gods Woord.
En inderdaad daarom valt hier niet aan te morrelen ( dat klinkt voor mijn gevoel anders dan ‘Titaans logica’).

quote:

Pyro schreef:
Het is voor een huidige protestant bijvoorbeeld een hele ontdekking als hij merkt dat je in de bijbel niet rechtstreeks iets over een drieeenheid kunt terugvinden.
Dat zal toch wel meevallen?
 En hoewel drieeenheid als woord er niet rechtstreeks in staat, en zelfs als je het comma johanneum niet meerekent, dan noch zijn de verwijzing toch behoorlijk duidelijk om het als een voluit bijbels gedachte te zien dat bijvoorbeeld Jezus ook God is.

quote:

Pyro schreef:
 En het idee dat Maria altijd maagd gebleven zou zijn, volgt in de beleving van de huidige protestant niet logisch uit wat er in de bijbel over Maria vermeld wordt. Geloven in Maria Semper Virgo zoals Calvijn deed mag wel, maar staat niet in de bijbel en de geloofsbelijdenis en daarom is de opvatting niet bepalend voor de gereformeerde identiteit.
Een echte calvinist gooit subiet de leringen van Calvin in de prullenbak die tegenstrijd zouden zijn met Gods Woord.  Vertrouwt niet op prinsen, op des mensen kind, bij hetwelk geen heil is. Welgelukzalig is hij die den God Jakobs tot zijn Hulp heeft, wiens verwachting op den HEERE zijn God is (psalm 146)

quote:

Pyro schreef:
Qua leergezag hebben huidige protestanten liever niet iemand boven zich die ze vertelt wat ze 'moeten' geloven. Na God (lees: hoe God door bijbel spreekt tot de individuele gelovige) is het woord aan het gezonde verstand van de gelovige zelf.
Er zijn wel meer zaken gezaghebbend, maar inderdaad niet naast of boven de Schrift.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2012, 09:35:25 pm door Titaan. »

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #154 Gepost op: augustus 17, 2012, 09:31:11 pm »

quote:

Trajecto schreef op 15 augustus 2012 om 15:39:
[...]
Pontifex Maximus? Wie je daarmee bedoelt in dit verband is niet zo duidelijk.
De Pontifex Maximus is de geestelijke leiding in het oude romeinse rijk. Onder diens gezag zijn apostelen gemarteld/vermoord en Christus gekruisigd. Maar ik had deze toevoeging beter kunnen weglaten want het is geen onderdeel van de kern wat ik wou noemen.

quote:

Trajecto schreef:
Zomaar de lijn doortrekken van oud naar nieuw en allerlei teksten uit het OT (+ eentje uit het NT).
Allereerst is de vraag of je je kunt vinden in de inleiding die ik bij die teksten gaf:
Het hele concept van de onfeilbare kerk is gebaseerd op het idee dat ze niet dezelfde fout konden maken als de oudtestamentische kerk.
Gods was zijn volk nabij, Hij sprak met hun, en stuurde ze profeten en priesters. Maar het uitverkoren volk lijkt wel bijna continue af te wijken van Gods Woord. De geestelijke leiding van profeten en priester dwaalde regelmatig.



De vraag is dan inderdaad of we de lijn mogen doortrekken.
Of beter;  welke bewijzen hebben we dat die lijn nu opeens gestopt zou zijn?

Neem bijvoorbeeld die tekst uit Petrus:

2 petr.2:1
“EN er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende”

Hier wordt in die tekst gesproken van het feit dat er in de NieuwTestamentische periode nog zeker valse profeten zullen zijn.
Een profeet is iemand die uit naam van Gods spreekt ( vergelijkbaar met de onfeilbare pauselijke uitspraken ).  
Juist in de eindtijd zal er groot afval zijn (2 Thess.2:3).
vele valse profeten zullen opstaan en zij zullen velen verleiden (Matt.24:11).
We hebben die geestelijk te toetsen, en niet op voorhand aan te nemen als ware profeet!
Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan” (1 Joh. 4:1)

De kerk van Christus zal altijd blijven bestaan. Er zal altijd een kandelaar overblijven. De poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen (Matt.16:18).  Maar als er geen bekering is dan kan de kandelaar van de gemeente weggenomen worden of verplaatst(Openb.2:5).
Je zou het ontstaan van de eersten Christen-gemeenten  misschien kunnen zien als een afsplitsing van de moederkerk. Maar treffender is het beeld van de olijfboom uit Romeinen 11. Er kunnen takken afgehouwen worden, en nieuwe takken worden ingeënt.
Was de reformatie een teken dat de RKK tak was afhouwen, en een nieuwe was ingeënt zoals ook gebeurde in de eerste eeuw?  Uiteindelijk IS de oude KK een wilde tak die was ingeënt in de eerste eeuw. En met grote ernst waarschuwt Paulus dat als zelfs als de natuurlijke takken konden vallen, te meer ook de ingeënte takken ook op hun beurt konden vallen.
Geen enkele tak is bij voorbaat onfeilbaar. Geen enkele tak kan roemen als directe afstammeling van de wortel. De onbekeerlijke takken worden afgehouwen en in het vuur geworpen.

Geestelijk beoordeling dus laten plaatsvinden zonder bij voorbaat opties uit te sluiten.
Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is, noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is;
Maar die is een Jood, die het in het verborgene is; en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.
(Rom.2:28,29)

Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.(…)
Daarin is noch Jood noch Griek, daarin is noch dienstbare noch vrije, daarin is geen man en vrouw. Want gij allen zijt één in Christus Jezus.
En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.  (Gal. 3:7, 28,29)

33 Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad (…) Abraham is onze vader. Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken Abrahams doen. Joh.8:33,39

Een stamboom zegt helemaal niets over het feit of de tak wel of niet afgehouwen is of afgehouwen wordt. Beoordeel daarom de tak geestelijk, niet op grond van successie.


quote:

Trajecto schreef:
Wat je wel uitschakelt dan, is wat in de lijn van de apostelen is doorgegeven en niet te boek staat
De ‘doorgegeven’  ‘lijn van de apostelen’, heeft net zoveel gezag, als de ‘doorgegeven’  ‘lijn van Mozes’, in Jezus tijd. De overlevering van de ouden die worden gebracht als de lijn van Mozes, maar feitelijk Mozes geboden ontkrachtten.

oorspronkelijk goede inzettingen vervallen tot verkeerde inzettingen. Omdat de mens de inzettingen verandert tot eigen voordeel, eigen behoefte, en verontachtzaming van de norm in de eerdere inzettingen. De uitkomst is keer op keer dat de mens met zijn inzettingen en gewoontes langzamerhand God de rug toekeren (bewust of onbewust).
Niet voor niets moest God telkens eigenhandig ingrijpen om de mensen, die met hun inzettingen op weg waren naar catastrofe, weer op het goede pad te krijgen


Erkennen wij dan geen traditie?
Voor ons is de traditie, de samenvatting van alle schatten aan religieus leven, denken, gevoelen, handelen, welke uit het verleden tot ons zijn overgekomen, en welke met het voortschrijden van de tijd en door de ontwikkeling van Christus’ Kerk zich steeds verrijken. Wij geloven dat de Heilige Geest, die aan Zijn Kerk de Schrift gaf, deze Kerk van het begin af aan, in de waarheid die de Schrift ons leert, heeft ingeleid, en haar die waarheid in het midden van deze wereld deed belijden en beleven. Door alle eeuwen is de leiding van de Geest en is de arbeid van de gemeente van Christus, en deze arbeid is nooit zonder strijd.
Telkens had de Kerk te worstelen met vijanden van buiten tegenover wie zij de waarheid van het Evangelie moest verdedigen, en tegen opposanten van binnen, tegenover wie zij de waarheid van God zuiver moest belijden. En het is juist uit die worstelingen dat ons de schoonste schatten uit het verleden zijn geworden. In die strijd hebben de groten in Gods koninkrijk als de kerkvaders uit de eerste eeuwen, als Augustinus en Calvijn, als Luther en Zwingli, gezwoegd in gespannen denkarbeid, om bij het licht van de Heilige Geest de schatten van de openbaring te doorzoeken, en de rijkdom van de eeuwige waarheid, die vaak onder het stof lag, weer gereinigd en gelouterd in het licht te brengen en zijn heerlijkheid uit te stallen.
Dat alles is voor ons bewaard en ons erfdeel geworden, en die overlevering heeft voor ons grote waarde. Zij vormt de band met het verleden. Zij hecht voor- en nagelacht aan elkaar vast, en in plaats van die schatten te verwerpen waarderen wij ze met grote dankbaarheid jegens God en gebruiken ze tot ons voordeel.
Reformatie is niet de breuk met de historie. Reformatie is het voortbouwen op de fundamenten die vroeger gelegd zijn.

Maar wij leren geen traditie naast en boven de Schrift.
Wij erkennen alleen een traditie die voortvloeit uit de Heilige Schrift, die op haar gegrond is en niet anders wil dan op haar steunen, die altijd aan de Schrift apellabel is en steeds naar de maatstaf van de Schrift moet getoetst worden. De Schrift is voor ons dé bron en de enige hoofdbron van het zuiverste water, en uit die bron worden alle beekjes en kanalen van het religieus leven gevoed. En die traditie, die wij niet met de naam van voortgaande openbaring noemen, om alle verwarring te voorkomen, is in de Heilige Schrift gegrond.
De gemeente des Heeren heeft de zalving van de de Heilige en weet alle dingen (1 Joh.2:20), en Christus heeft aan Zijn Kerk gegeven de diensten van de ambten
om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus. En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.
(Ef.4:12-16)

Deze zelfopbouw van de gemeente, waarin het licht van de openbaring uitstraalt, maakt een historie door, en de inhoud van deze historie is de traditie die wij dankbaar aanvaarden. Haar gebruikt de Heilige Geest ook ons ten goede opdat ook gij, schrijft de apostel in dezelfde brief, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods. (Ef.3:18,19)

Geen traditie dan die uit de Schrift was voortgevloeid, en door haar genormeerd bleef.
De traditie is in de Christelijke Kerk een factor van betekenis. Juist omdat wij geloven dat de Geest van God de kerk leidt, en in haar werkzaam is; omdat wij belijden dat Hij haar bestraalt met Zijn schijnsel, opdat zij de schatten, in Schrift neergelegd, in het volle licht zal stellen, erkennen wij de hoge betekenis van het getuigenis van de Kerk van Christus en blijven we b.v. trouw aan de belijden van de vaderen. Maar die belijdenis en die traditie komen pas in de tweede plaats. Zij zijn het ondergeschikt element. Zij zijn toch altijd het werk van mensen, die niet zonder dwaling zijn, en moeten derhalve een autoriteit boven zich hebben.
En die autoriteit, dat richtsnoer ligt in de onbedrieglijke, de goddelijke bron van de Heilige Schrift. Zij staat boven alle traditie en de historie van de Kerk is altijd onderworpen aan de eeuwige waarheid, in het Woord van de Here neergelegd.
Boven de ontwikkeling van de leer der Kerk staat de Heilige Schrift, en wanneer kan worden aangetoond dat deze leer met die Schrift in strijd is, wanneer duidelijk blijkt dat de traditie afwijkt van het Getuigenis van de Here, dan moet de kerk de traditie loslaten en haar uitspraak wijzigen, en met de geestelijke wedergeboorte en de terugkeer tot de Schrift met blijdschap begroeten.


quote:

Trajecto schreef:
De KK erkent in de eerste plaats Christus als het woord van God maar het toetsen daaraan laat zich moeilijker controleren dan aan de Schrift.
Je gelooft dat het goed gaat of je gelooft het niet. En dat laatste geldt kennelijk voor jou.
Wie Christus serieus neemt, zal ook serieus nemen dat Hij telkens naar de Schrift verwees.
We hebben niet de kerk op haar woord te geloven dat zij Christus predikt. Als was de paus een profeet of engel rechtstreeks uit de hemel neergedaald. Maar als er een evangelie verkondigd wordt buiten hetgeen de apostelen verkondigt hebben, dan zij die vervloekt. (zie Gal.1:8,9).
Je kunt dus niet zomaar zeggen, ik geloof het wel, en neem het aan zonder te toetsen. Nee, het dient geestelijk getoetst te worden. Als Christus zelf terugkomt, kunnen we ons niet verschuilen achter het feit dat we een kerkleider hebben geloofd die claimt de plaats van Christus te bekleden, Als  hoogste bruggenbouwer /wegbereider.

quote:

Trajecto schreef:
 Dan blijft het toch: (a) je gelooft dat en wordt katholiek / (b) je gelooft het niet en bent protestant / (c) je gelooft het wel, maar zegt daarnaast dat de geschiedenis heeft aangetoond dat ze hun taak "verprutst" hebben en dat nu niet meer aan te nemen is dat het in de huidige constellatie weer geheel op koers is of kan komen.
(Ook in geval c blijf je protestant.)

Betreft (a) en (c), zoals net genoemd zie ik het niet als een kwestie van geloof, maar als een kwestie van beproef de geesten of ze uit God zijn. Ik zie geen enkele reden om niet weer terug de gaan naar de RKK indien men zich bekeerd. Maar die bekering geldt evenzo voor de protestantse tak; het verval is niet gestopt. Het devies is sempre reformanda. De harten weer tot God gericht. Als groep en persoonlijk. Elke dag opnieuw.


quote:

Trajecto schreef:
Jammer dat je het laatste stuk van mijn post laat liggen. In ieder geval had ik nog graag antwoord op:

Hoe zie jij onschriftuurlijk?
(a) Iets dat niet in de Bijbel staat is onschriftuurlijk.
of
(b) Onschriftuurlijk gaat erover dat iets niet een karakter hebben mag dat tegen de geest van de leer van de Bijbel ingaat. (o.a. ook wat prioriteit heeft en wat niet)
Als iets tegen de Bijbel ingaat of tegen de lijn van de bijbel, of tegen de geest van de bijbel,
Dan is dat onschriftuurlijk, lijkt me.
En dan mag de letter niet worden genegeerd, maar ook mag het daar niet bij ophouden; God dienen met heel onze hart en ziel, kracht en verstand.


quote:

Trajecto schreef:

quote:

Titaan schreef:
Menselijke zaken en menselijke inzettingen ja, dat zeg jij en ik. Maar zij niet.
Het was hun kerkleer waaraan de mensen moesten voldoen. Het was hun Heilige Tradio. Het waren geboden. En die geboden waren precies de heilige interpretaties van het goddelijke gebod ( in dit geval het 5e gebod). Maar Christus zegt dat met hun heilige geboden, zij Gods geboden buiten spel hadden gezet.
Dit gebeurde ook bij de bergrede (Mat.5:21). Daar zegt Christus eerst iets over wat de ouden zeggen; hun Traditio, maar daartegen over plaatst Christus frontaal Zijn: Doch Ik zeg u, ...
Ja. Maar daar gaat Jezus volgens mij zelfs buiten de grenzen van het toen geschreven woord en zo'n "boven het geschreven woord staande "ijk-/uitleg-instantie", die heb je niet met het verklaren van de Bijbel tot ultiem ijkpunt. De KK heeft zich in wezen wel zo'n rol aangemeten, of (want wat ik nu net zei is geschreven vanuit het perspectief dat ze het zelf gedaan hebben) vanuit hun perspectief gezien hebben ze die ontvangen en toebedeeld gekregen
Jezus brengt in de bergrede een algemene bekrachtiging van de wet, en de wet als onze leefregel.(vers 17-20).
En daarna komt Christus met een rectificatie van verschillende vergissingen; een reformatie van verscheidene, grove veranderingen, die de Schriftgeleerden en Farizeeën bij hun verklaring van de wet hadden ingevoerd.
Christus toont aan dat de wet geestelijk is;
De Joden bleven steken op de letter van de wet: dat bijvoorbeeld de daad van moorden strafbaar is. Maar Christus wijst op het feit dat het verbod veel dieper gaat, tot het hart waar de gedachten in opkomen, waar de haat en vechterijen uit voorkomen.
De Joden hadden dit kunnen weten. Telkens zijn ze er in het OT opnieuw aan herinnerd; neem bijvoorbeeld het gebod om te offeren, maar tegelijkertijd wordt dan gezegd: barmhartigheid wil ik en geen offerande. God wil geen lippendienst, of wettische daden; maar het eerbiedigen van Gods geboden met heel ons hart, met heel ons wezen. Toen Jezus zei:
“Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand... En Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.”

Toen bracht hij niet iets nieuws, want heel het OT is ermee bezaaid. Honderden keren wordt dit in het OT genoemd. Christus verklaart helder de aloude Norm zoals beschreven in Zijn Woord. ( als Christus een volkomen nieuwe toepassing bracht, dan zouden de Schriftgeleerden toch weinig euvel te duiden zijn?)

Dus ik zie hier niet dat Jezus buiten het Geschrevene zou zijn gegaan.
Maar terug naar de kern van je vraag; als Christus iets brengt dat niet expliciet in het OT staat ( en er ook niet mee tegenstrijdig is), dan aanvaard ik als Christen dat wat Christus brengt.
 Christus is het hart van m’n geloof.
Ik geloof niet een bepaalde kerk klakkeloos, maar alleen een kerk die zich toetsbaar vergaderd in Jezus naam; Geestelijk toetsbaar volgens Zijn Woord.
Ik zeg niet: ik geloof in de kerk ( en diens Christus die daar verkondigd wordt zonder die te toetsen).  Want een kerk kan zelfs de kerk van de antichrist zijn.
Als iemand wel zegt: ik geloof in de kerk. Prima. Maar of je dan ook in Christus gelooft is dan dus niet per definitie vaststaand.

Volgens mij doet de RKK hetzelfde als wat het WTG doet. Beide zien zich rechtstreeks en direct geleid door Christus. En beide menen dat ‘het licht’ direct van Christus komt en dit staat niet open voor toetsing, omdat het per definitie niet ter discussie mag staan. En als het dan tegenstrijdig is met ‘ouder licht’. Geen probleem: ten eerste wordt het gewoon niet als tegenstelling benoemd (maar een en-en situatie). En ten tweede wordt er gewezen op het licht dat steeds helderder schijnt.( ‘de kerk in ontwikkeling’).

quote:

Trajecto schreef:
Kun je me eens uitleggen wat HET onfeilbare Woord van God is als zowel Christus als de Schrift dat zijn?
Een identiekheid dus eigenlijk. Als ik meer richting Oogjes visie ga zou ik denkelijk zeggen:
Christus is "het woord van God" en de Schrift is "woord van God" (zonder lidwoord dus).
Het laatste is wel écht en waar en ook onfeilbaar maar misschien "niet in complete afronding" of "slechts een gedeelte van" (en het behoeft uitleg en interpretatie en toepassing).
Zit in deze dingen wellicht een verschil van visie tussen jou en de katholieken?
Het maakt geen verschil of je beide ‘een woord Gods ’ noemt, of beide ‘het woord Gods’.  Maar niet moet met lidwoorden een onderscheid geschapen  worden die er niet is.
Beide hebben ze het volledige gezag van God zelf. Het gezag van de sprekende God, die niet tegengesproken mag worden.
De reden dat beiden met “het” aangeduid wordt, is omdat alle woord waar God achter staat, hetzelfde gezag heeft.

Het is daarbij irrelevant of je de woorden van Christus meent niet direct te begrijpen, zoals de discipelen soms niet de diepte van de woorden beseften, of het volk die niet begreep wat er gezegd werd. Dit geldt ook voor de Bijbel.  Maar er zit geen principieel verschil tussen.
In beide gevallen doet dat niets af aan het feit dat het de woorden van God zijn:  God is de bron.

Overigens, er zijn veel parallellen te trekken tussen de bijbel en Christus. Maar Christus IS niet identiek aan de bijbel. Net zoals jouw woord in een liefdesbrief, jouw woord in de rechtszaal, en jouw woord tegen mij, allemaal de woorden van jouw zijn waar jij de volledige verantwoordelijkheid voor hebt. Maar daarmee is niet gezegd dat jouw eed in de rechtszaal identiek is aan je liefdesbrief.
Of zoals het besluit van de regering. Het doet er niet toe vanuit welke ministerie het komt want de regering is volledig verantwoordelijk hiervoor. Het doet er niet toe of Gods Woord via Jezus komt of via de Schrift etc.,  ZIJN woord, blijft ZIJN woord.
( ik weet een voorbeeld is maar een beperkt model van de werkelijkheid, het dient slechts ter illustratie van een bepaald aspect)


Betreft het hoofdonderwerp,
De bijbel is het onfeilbare woord van God. En de bewijzen tonen aan dat dit volgt uit de katholieke leer. Volgens mij staan er geen tegenargumenten hierover open.

quote:

Trajecto schreef:
En daar wil je misschien ook wat over vertellen? Ik ben benieuwd.
Of is dat niet wat je wilt, in dit topic?
Ik hoop hier binnenkort op terug te komen( als er wat minder lopende puntjes zijn).

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #155 Gepost op: augustus 17, 2012, 10:28:45 pm »

quote:

Titaan. schreef op 17 augustus 2012 om 21:31:


2 petr.2:1
“EN er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende”

Juist in de eindtijd zal er groot afval zijn (2 Thess.2:3).
vele valse profeten zullen opstaan en zij zullen velen verleiden (Matt.24:11).
We hebben die geestelijk te toetsen, en niet op voorhand aan te nemen als ware profeet!
Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan” (1 Joh. 4:1)

Mag ik me ook even hierin mengen? Het bovenstaande is zeker belangrijk.
Maar ook de wetenschap dat God ondanks alles tot zijn doel komt, wat ook blijkt uit het volgende wat je naar voren brengt. Daarop mogen we vertrouwen.

quote:

De kerk van Christus zal altijd blijven bestaan. Er zal altijd een kandelaar overblijven. De poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen (Matt.16:18).  Maar als er geen bekering is dan kan de kandelaar van de gemeente weggenomen worden of verplaatst(Openb.2:5).

quote:


Je zou het ontstaan van de eersten Christen-gemeenten  misschien kunnen zien als een afsplitsing van de moederkerk. Maar treffender is het beeld van de olijfboom uit Romeinen 11. Er kunnen takken afgehouwen worden, en nieuwe takken worden ingeënt.
Was de reformatie een teken dat de RKK tak was afhouwen, en een nieuwe was ingeënt zoals ook gebeurde in de eerste eeuw?  Uiteindelijk IS de oude KK een wilde tak die was ingeënt in de eerste eeuw. En met grote ernst waarschuwt Paulus dat als zelfs als de natuurlijke takken konden vallen, te meer ook de ingeënte takken ook op hun beurt konden vallen.
Zoals ik het zie gaat het niet om kerken (of organisaties) die geënt worden op de edele olijf, maar personen die Christus hebben aangenomen.

quote:

Romeinen 11:
19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeënt worden.
20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
 21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.

quote:

Geen enkele tak is bij voorbaat onfeilbaar. Geen enkele tak kan roemen als directe afstammeling van de wortel. De onbekeerlijke takken worden afgehouwen en in het vuur geworpen.
Wat of wie is de wortel? Zoals ik het zie is de olijfboom een afbeelding van Israël waarmee God de verbonden heeft gesloten. Daarom is het een edele olijfboom. Door Christus worden ook heidenen daarop geënt, die vervolgens medeerfenamen en huisgenoten van Gods volk worden (Efeze). Ik denk dat de Joden die in Hand. 2 tot geloof kwamen zeker directe afstammelingen van de wortel zijn. Maar ook David, Hizkia, Jesaja, Daniël enz. behoren tot de edele olijfboom. Er zijn ook heel veel takken afgehouwen.

quote:

Een stamboom zegt helemaal niets over het feit of de tak wel of niet afgehouwen is of afgehouwen wordt. Beoordeel daarom de tak geestelijk, niet op grond van successie.
De edele olijfboom was wel het nageslacht van het volk waarmee God zijn verbond had gesloten. Dat ging in de lijn van de geslachten. Maar waren deze nakomelingen ongelovig, dan werden ze afgehouwen. Zij maken van nature deel uit van die edele boom.  Bij de heidenen is dat anders, die behoren van nature tot een wilde boom. Die worden om hun geloof door Christus op de olijfboom geënt. Maar als ze afvallig worden kunnen ze ook worden afgehouwen. Maar Israëlieten die zich tot Christus bekeren gaan weer deel uitmaken van de edele olijf waartoe zij van nature behoorden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #156 Gepost op: augustus 17, 2012, 10:59:23 pm »
Wie gelooft in een hogere idealiteit betreffende zichzelf, de mensheid als geheel, het gehele universum, alles wat er is , die behoort tot de edele olijfboom en zal vrucht dragen. Wie daarin niet gelooft, hem wordt de weg afgesneden (hij snijdt zichzelf de weg af) en zal die hogere idealiteit noch zien nog tot stand brengen.

Christus ---> het vermogen hogere idealiteit tot stand te brengen

En wat is dat toch steeds met die Joden en Israelieten? In het nieuwe testament verklaart Paulus dat het begrip " Jood " niet duidt op een bepaald volk, maar dat dit geestelijk moet worden begrepen. Ik zal het eens opzoeken , ik geloof dat dit ergens in Romeinen te vinden is. De verminkte uitleg die hier aan bijbelse statements wordt gegeven is soms moeilijk te verdragen.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2012, 11:01:01 pm door Ozombi »

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #157 Gepost op: augustus 18, 2012, 02:02:25 pm »

quote:

Ozombi schreef op 17 augustus 2012 om 22:59:
En wat is dat toch steeds met die Joden en Israelieten? In het nieuwe testament verklaart Paulus dat het begrip " Jood " niet duidt op een bepaald volk, maar dat dit geestelijk moet worden begrepen. Ik zal het eens opzoeken , ik geloof dat dit ergens in Romeinen te vinden is. De verminkte uitleg die hier aan bijbelse statements wordt gegeven is soms moeilijk te verdragen.
Het geestelijk begrijpen heeft een basis. Het zou ongeestelijk zijn om God geestelijk te begrijpen maar daarmee overboord kieperen dat God concreet een iemand is die schept, regeert, straft en verlost, en tot ons spreekt.

De opstanding van Christus heeft een geestelijke betekenis heeft, maar juist OMDAT het daadwerkelijk gebeurd is. Dat is juist het magnifieke van de bijbel; het zijn de concrete grote daden van God die concreet handeld met zijn volk. De bijbel gaat is dus oneindig veel dieper dan een boekje met een morele betekenis, zoals Van den vos Reynaerde.

Het klopt wat je zegt dat het begrip ‘Jood’ een diepere geestelijke lading heeft, zoals genoemd:

quote:

Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is, noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is;
Maar die is een Jood, die het in het verborgene is; en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.
(Rom.2:28,29)

Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.(…)
Daarin is noch Jood noch Griek, daarin is noch dienstbare noch vrije, daarin is geen man en vrouw. Want gij allen zijt één in Christus Jezus.
En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen. (Gal. 3:7, 28,29)

33 Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad (…) Abraham is onze vader. Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken Abrahams doen. Joh.8:33,39
Maar  die geestelijke betekenis heeft diepte omdat God concreet een verbond sloot met Abraham ( waarvan wij ook mogen meedelen). Uiterst concreet in alle werken en daden en woorden van het volk Israel, wordt er gewezen naar Jezus Christus, de beloofde messias die zou komen en ten derde dage weer zou opstaan uit de doden. Voor verzoening tussen God en de mensen. Tussen God en jou, indien je geloof stelt in wat hij concreet gedaan heeft en doet.

“Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u dat er geen opstanding der doden is?
En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.
En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof;” (IKor.15:12-14)

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #158 Gepost op: augustus 18, 2012, 02:02:42 pm »

quote:

Adinomis schreef op 17 augustus 2012 om 22:28:
[...]
Mag ik me ook even hierin mengen? Het bovenstaande is zeker belangrijk.
Maar ook de wetenschap dat God ondanks alles tot zijn doel komt, wat ook blijkt uit het volgende wat je naar voren brengt. Daarop mogen we vertrouwen.
Bedank voor je reactie.

quote:

Adinomis schreef:
Zoals ik het zie gaat het niet om kerken (of organisaties) die geënt worden op de edele olijf, maar personen die Christus hebben aangenomen.
Ja, maar dit heeft wel z’n uitwerking op kerken/organisaties:   Is een opperrabbijn of paus onze geestelijke leider?
Niet als deze de geestelijke toets niet doorstaat. Is de synagoge of de kathedraal de plek waar Christus vergaderd is?
Niet als deze de geestelijke toets niet doorstaat. Is de Joodse Kerk of RKK de kerk van Christus?
Niet als deze de geestelijke toets niet doorstaat.

De takken zijn niet per voorbaat geënt op de olijfboom.
De rabbijnen zijn niet per voorbaat de leiders van de kerk van Christus.
De katholieke geestelijken zijn niet bij voorbaat de leiders van de kerk van Christus.
En bij beiden geldt en gold:
Zelfs al waren ze dat wel op een bepaald moment in de tijd: de kandelaar kan weggenomen worden.
De takken kunnen afgehouwen zijn, of afgehouwen worden.
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2012, 02:55:50 pm door Titaan. »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #159 Gepost op: augustus 19, 2012, 12:36:29 am »

quote:

pyro schreef op 16 augustus 2012 om 12:04:
Het is gal spuwen in die zin dat het eenzijdig negatief is. Zelfs als je toegeeft dat de Kerk ook goede dingen heeft gedaan, vind je dat de gemaakte fouten 'bewijzen' dat het nooit meer echt goed komt.
Dat is het kind met het badwater weggooien. Met nuchterheid heeft dat verder niets te maken.
Waarbij opmerking verdient dat het niet goed komen slaat op de 'kerk' in de daar gebruikte betekenis. En dat klopt ook in alle gevallen waarin de gewraakte misstanden niet worden gevolgd door bekering en een vernieuwing van de verbondenheid met Christus en aandacht voor het geestelijke karakter van het brood dat wij eten. Wat was er nog veel goeds en veel kennis en veel heilige omgang voor God bij het volk Israël dat door God geheel verwerpbaar werd gesteld tegenover Mozes. Mozes werd niet met het nijlwater weggegooid. Het kind dus ook niet met het badwater. Maar toch dreef Mozes in zijn eentje de rivier af. En toch werd Mozes als enige van heel het volk niet verwerpbaar gesteld. Toch iets om over na te denken als we spreken over het goede dat het kwade kan rechtmaken. Wat niet goed is, is niet uit Christus.

quote:

Tja, de wereld geeft geen rust en zekerheid, dat is de ontluisterende waarheid dus in zoverre klopt het wat je zegt. Maar de Kerk verkondigt dat Christus wel de ware geestelijke rust en zekerheid geeft. De mensen die daaraan gehoor geven en om Christus wil de wereld verzaken, doen goede werken door het geloof.
Als je op je woorden let, dan zul je merken dat ook jij niet je hoop vestigt op de kerk, maar op de Christus die door de kerk gepredikt hoort te worden. Het verschil is dus niet zo scherp als lijkt.

quote:

En ja de Waarheid volgen is inderdaad heerlijk, maar het kost alles wat je hebt en alles wat je bent, het martelaarschap getuigt daarvan.
Het kost alles wat je hebt. En dat kan ook je kerk zijn. Daarvan getuigen de protestanten door hun ontstaan.

quote:

Niet echt iets om je menselijk gesproken 'heerlijk rustig en zeker' bij te voelen, dus die psychologische duiding klopt niet.
Toch is daar wel een geestelijke waarschuwing als daadwerkelijk teken aan de wand. De bescherming van de kerk is voor een gelovige niet de ultieme rust in deze wereld. En waar dat wel zo wordt beleefd, daar treedt een effect op van het verkeerde toelaten binnen het goede. Daar kan onzuiverheid en onreinheid worden bedekt op gronden van liefde of eenheid of verantwoordelijkheid. Maar het goede mag zich niet vermengen met het slechte. Het goede en het slechte moet worden onderscheiden om het goede te louteren en van het slechte af te kunnen keren. Want de roep die uitgaat naar christenen is om heilig te zijn, want God is heilig. Liefdevol, eensgezind, rustzoekend, geduldig. Maar HEILIG.

quote:

Je gesprekspartner als proefkonijn, van hoeveel respect getuigt dat?

Ik denk dat je nu teveel waarde legt in een ongelukkig woord. (Als Zolderworm er was geweest had ik, net als jij, dit ook kunnen formuleren door Zolderworm aan te vallen.) Je wordt beproefd, en je fungeert als proefkonijn door de setting en omstandigheden. Maar het begrip 'proefkonijn' suggereert een opzettelijk inschakelen voor proefjes (op negatieve wijze mensen op verkeerde benen zetten) om iemand te benadelen. Ik krijg niet de indruk dat dat is wat Zolderworm ermee probeerde te zeggen. Hij doet, zegt hij, een beroep op nuchterheid. Zijn woorden verdienen dus ook een nuchtere benadering. Ook al kunnen ze ongewenst zijn. En ook al kunnen zijn woorden elders schreef- en nuchterheidoverschrijdend zijn.

Over ongewenst zijn: God grijpt mensen en plaatst ze op Zijn weg. Op de weg komen we dus mensen tegen die gegrepen zijn. Waaruit weten we dat ze gegrepen zijn? Uit het feit dat ze zich op de weg bevinden. Maar we komen ook mensen tegen die op diezelfde weg uit zijn op kwade doelen of praktijken; of zich daar onbedoeld mee bezig houden. Alleen door beproeving kun je leren en onderscheiden of mensen nog op weg zijn, en op weg waarheen ze dan zijn. Vaak ook zijn de mensen niet daadwerkelijk meer 'op weg', en zijn ze aanwezig als bepaalde bakens of bastions van een bepaalde gearriveerdheid verbonden aan een leer. Kennis in voorgevormdheid is helaas een enorm obstakel om actief op weg te kunnen gaan. Maar dat is wel waar alle christenen toe worden opgeroepen. Dat leidt dus tot chaotische toestanden en allerlei winden van leer. (De bijbel als vaste rots van eeuwige waarheid zien, zou een hoop van die chaos wegnemen.) En het bestaan van een kerk brengt ook een zekere mate van relatieve rust en bescherming. Relatief; want het ontslaat geen enkele christen van de zelfbeproeving en het blijven werken om gereed te zijn voor de komst van Christus, en de weg van verlating, en beproeving in het vlees te gaan, die Hij ons is voorgegaan. De absolute rust die wij hebben is niet in de kerk, maar in HEM.

En uit de aard van een forum is een voortdurende confrontatie en scherphouden van de zinnen en de doelen en de strijdmiddelen, de enige werkbare methode om de geesten te beproeven en te onderscheiden, of ze uit God zijn. Wat kaf is, zal als kaf verwaaien. Wat vastheid is zal als fundament inklinken. (Voor zover een forum daadwerkelijk functioneert dan.) Alleen door het gebed en Gods zegen kan het geheel een bepaalde trend of richting krijgen die geen dwaling is. Maar de geest van het geloof beweegt kaf en beweegt rots, en niets zal zonder kentekenen blijven. Tot verharding van wat uit het vlees is, en tot blijdschap van wat geestelijk is.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2012, 02:44:11 pm door small brother »

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #160 Gepost op: augustus 19, 2012, 02:56:06 am »

quote:

Titaan. schreef op 17 augustus 2012 om 21:31:

quote:

Trajecto schreef:
Pontifex Maximus? Wie je daarmee bedoelt in dit verband is niet zo duidelijk.
De Pontifex Maximus is de geestelijke leiding in het oude romeinse rijk. Onder diens gezag zijn apostelen gemarteld/vermoord en Christus gekruisigd. Maar ik had deze toevoeging beter kunnen weglaten want het is geen onderdeel van de kern wat ik wou noemen.

Ja, het was één persoon en in de tijd van Jezus was het de Romeinse keizer.
De kruisiging van Jezus gebeurde door de Romeinen maar een rechtstreekse goedkeuring door de keizer zal er wel niet geweest zijn, eerder een gedelegeerd gezag en toelating tot uitvoering van zulke terechtstellingen.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Zomaar de lijn doortrekken van oud naar nieuw en allerlei teksten uit het OT (+ eentje uit het NT).
Allereerst is de vraag of je je kunt vinden in de inleiding die ik bij die teksten gaf:
Het hele concept van de onfeilbare kerk is gebaseerd op het idee dat ze niet dezelfde fout konden maken als de oudtestamentische kerk.
Gods was zijn volk nabij, Hij sprak met hun, en stuurde ze profeten en priesters. Maar het uitverkoren volk lijkt wel bijna continue af te wijken van Gods Woord. De geestelijke leiding van profeten en priester dwaalde regelmatig.
Het eerste is inderdaad op dat idee gegrond en het tweede is een vaststelling die je kunt maken als je het OT leest, ja.

quote:

De vraag is dan inderdaad of we de lijn mogen doortrekken.
Of beter;  welke bewijzen hebben we dat die lijn nu opeens gestopt zou zijn?

Neem bijvoorbeeld die tekst uit Petrus:

2 petr.2:1
“EN er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende”
Ja oké, maar de KK is natuurlijk een centraal georganiseerd iets en daarbij zou je kunnen veronderstellen dat het hoofdkwartier alles juist en in de apostolische lijn doorgeeft.

quote:

Hier wordt in die tekst gesproken van het feit dat er in de NieuwTestamentische periode nog zeker valse profeten zullen zijn.
Een profeet is iemand die uit naam van Gods spreekt ( vergelijkbaar met de onfeilbare pauselijke uitspraken ).
Mja, maar dat is toch anders dan een "losse" profeet.

quote:

Juist in de eindtijd zal er groot afval zijn (2 Thess.2:3).
vele valse profeten zullen opstaan en zij zullen velen verleiden (Matt.24:11).
Ja oké, er vallen velen af dus nu is die tijd zeg jij dan zeker.

quote:

We hebben die geestelijk te toetsen, en niet op voorhand aan te nemen als ware profeet!
Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan” (1 Joh. 4:1)
Toetsen is niet zo eenvoudig.

quote:

De kerk van Christus zal altijd blijven bestaan. Er zal altijd een kandelaar overblijven. De poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen (Matt.16:18).  Maar als er geen bekering is dan kan de kandelaar van de gemeente weggenomen worden of verplaatst(Openb.2:5).
Je zou het ontstaan van de eersten Christen-gemeenten  misschien kunnen zien als een afsplitsing van de moederkerk. Maar treffender is het beeld van de olijfboom uit Romeinen 11. Er kunnen takken afgehouwen worden, en nieuwe takken worden ingeënt.
Was de reformatie een teken dat de RKK tak was afhouwen, en een nieuwe was ingeënt zoals ook gebeurde in de eerste eeuw?  Uiteindelijk IS de oude KK een wilde tak die was ingeënt in de eerste eeuw.
Onderscheid je nu De RKK van de KK die iets anders zou zijn, of is het willekeurig en zonder betekenis???

quote:

En met grote ernst waarschuwt Paulus dat als zelfs als de natuurlijke takken konden vallen, te meer ook de ingeënte takken ook op hun beurt konden vallen.
Geen enkele tak is bij voorbaat onfeilbaar. Geen enkele tak kan roemen als directe afstammeling van de wortel. De onbekeerlijke takken worden afgehouwen en in het vuur geworpen.

Geestelijk beoordeling dus laten plaatsvinden zonder bij voorbaat opties uit te sluiten.
Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is, noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is;
Maar die is een Jood, die het in het verborgene is; en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.
(Rom.2:28,29)

Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.(…)
Daarin is noch Jood noch Griek, daarin is noch dienstbare noch vrije, daarin is geen man en vrouw. Want gij allen zijt één in Christus Jezus.
En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.  (Gal. 3:7, 28,29)

33 Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad (…) Abraham is onze vader. Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken Abrahams doen. Joh.8:33,39

Een stamboom zegt helemaal niets over het feit of de tak wel of niet afgehouwen is of afgehouwen wordt. Beoordeel daarom de tak geestelijk, niet op grond van successie.
Ja, het kan zo bekeken worden, maar natuurlijk kun je ook de reformatoren zien als de valse profeten die opstonden. Ook Bijbelverzen die voor afval en valse profeten waarschuwen leiden mij niet rechtstreeks naar de conclusie: dat moet de Katholieke Kerk zijn. Het blijven op die manier eerder verdachtmakingen zonder behoorlijk handvat.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Wat je wel uitschakelt dan, is wat in de lijn van de apostelen is doorgegeven en niet te boek staat
De ‘doorgegeven’  ‘lijn van de apostelen’, heeft net zoveel gezag, als de ‘doorgegeven’  ‘lijn van Mozes’, in Jezus tijd. De overlevering van de ouden die worden gebracht als de lijn van Mozes, maar feitelijk Mozes geboden ontkrachtten.

oorspronkelijk goede inzettingen vervallen tot verkeerde inzettingen. Omdat de mens de inzettingen verandert tot eigen voordeel, eigen behoefte, en verontachtzaming van de norm in de eerdere inzettingen. De uitkomst is keer op keer dat de mens met zijn inzettingen en gewoontes langzamerhand God de rug toekeren (bewust of onbewust).
Niet voor niets moest God telkens eigenhandig ingrijpen om de mensen, die met hun inzettingen op weg waren naar catastrofe, weer op het goede pad te krijgen

Mja, omdat het toen zo was zal het nu wel weer zo zijn... Tja och...


Voor onderstaand stuk even de vraag: Is dit tekst van jou? Het lijkt wel een stuk uit een boek of misschien een voordracht...
(In ieder geval heb je de tekst al eens eerder geplaatst, een aantal jaar terug.)
Het is een lofzang bedoeld om het alleen-Bijbeluitgangspunt te rechtvaardigen. (De integrale onfeilbaarheid en ook wel de compleetheid van de Bijbel wordt impliciet verondersteld, neem ik aan.)

quote:

Erkennen wij dan geen traditie?
Voor ons is de traditie, de samenvatting van alle schatten aan religieus leven, denken, gevoelen, handelen, welke uit het verleden tot ons zijn overgekomen, en welke met het voortschrijden van de tijd en door de ontwikkeling van Christus’ Kerk zich steeds verrijken. Wij geloven dat de Heilige Geest, die aan Zijn Kerk de Schrift gaf, deze Kerk van het begin af aan, in de waarheid die de Schrift ons leert, heeft ingeleid, en haar die waarheid in het midden van deze wereld deed belijden en beleven. Door alle eeuwen is de leiding van de Geest en is de arbeid van de gemeente van Christus, en deze arbeid is nooit zonder strijd.
Telkens had de Kerk te worstelen met vijanden van buiten tegenover wie zij de waarheid van het Evangelie moest verdedigen, en tegen opposanten van binnen, tegenover wie zij de waarheid van God zuiver moest belijden. En het is juist uit die worstelingen dat ons de schoonste schatten uit het verleden zijn geworden. In die strijd hebben de groten in Gods koninkrijk als de kerkvaders uit de eerste eeuwen, als Augustinus en Calvijn, als Luther en Zwingli, gezwoegd in gespannen denkarbeid, om bij het licht van de Heilige Geest de schatten van de openbaring te doorzoeken, en de rijkdom van de eeuwige waarheid, die vaak onder het stof lag, weer gereinigd en gelouterd in het licht te brengen en zijn heerlijkheid uit te stallen.
Dat alles is voor ons bewaard en ons erfdeel geworden, en die overlevering heeft voor ons grote waarde. Zij vormt de band met het verleden. Zij hecht voor- en nagelacht aan elkaar vast, en in plaats van die schatten te verwerpen waarderen wij ze met grote dankbaarheid jegens God en gebruiken ze tot ons voordeel.
Reformatie is niet de breuk met de historie. Reformatie is het voortbouwen op de fundamenten die vroeger gelegd zijn.

Maar wij leren geen traditie naast en boven de Schrift.
Wij erkennen alleen een traditie die voortvloeit uit de Heilige Schrift, die op haar gegrond is en niet anders wil dan op haar steunen, die altijd aan de Schrift apellabel is en steeds naar de maatstaf van de Schrift moet getoetst worden. De Schrift is voor ons dé bron en de enige hoofdbron van het zuiverste water, en uit die bron worden alle beekjes en kanalen van het religieus leven gevoed. En die traditie, die wij niet met de naam van voortgaande openbaring noemen, om alle verwarring te voorkomen, is in de Heilige Schrift gegrond.
De gemeente des Heeren heeft de zalving van de de Heilige en weet alle dingen (1 Joh.2:20), en Christus heeft aan Zijn Kerk gegeven de diensten van de ambten
om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus. En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.
(Ef.4:12-16)

Deze zelfopbouw van de gemeente, waarin het licht van de openbaring uitstraalt, maakt een historie door, en de inhoud van deze historie is de traditie die wij dankbaar aanvaarden. Haar gebruikt de Heilige Geest ook ons ten goede opdat ook gij, schrijft de apostel in dezelfde brief, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods. (Ef.3:18,19)

Geen traditie dan die uit de Schrift was voortgevloeid, en door haar genormeerd bleef.
De traditie is in de Christelijke Kerk een factor van betekenis. Juist omdat wij geloven dat de Geest van God de kerk leidt, en in haar werkzaam is; omdat wij belijden dat Hij haar bestraalt met Zijn schijnsel, opdat zij de schatten, in Schrift neergelegd, in het volle licht zal stellen, erkennen wij de hoge betekenis van het getuigenis van de Kerk van Christus en blijven we b.v. trouw aan de belijden van de vaderen. Maar die belijdenis en die traditie komen pas in de tweede plaats. Zij zijn het ondergeschikt element. Zij zijn toch altijd het werk van mensen, die niet zonder dwaling zijn, en moeten derhalve een autoriteit boven zich hebben.
En die autoriteit, dat richtsnoer ligt in de onbedrieglijke, de goddelijke bron van de Heilige Schrift. Zij staat boven alle traditie en de historie van de Kerk is altijd onderworpen aan de eeuwige waarheid, in het Woord van de Here neergelegd.
Boven de ontwikkeling van de leer der Kerk staat de Heilige Schrift, en wanneer kan worden aangetoond dat deze leer met die Schrift in strijd is, wanneer duidelijk blijkt dat de traditie afwijkt van het Getuigenis van de Here, dan moet de kerk de traditie loslaten en haar uitspraak wijzigen, en met de geestelijke wedergeboorte en de terugkeer tot de Schrift met blijdschap begroeten.
Ja, hier wordt dus een andere traditie geschetst dan die de KK bedoelt, lijkt me. Men plaatst hier de Schrift eerst en pas daarna kwam er een traditie. Dat lijkt me dan een protestants standpunt wat niet alleen niet overeenkomt met dat van de KK maar het is ook sowieso aanvechtbaar. De Bijbel is niet uit de hemel gerold en daarna kwam er een traditie, maar de Bijbel heeft zelf een weg van ontstaan die verweven is met traditie. Het ontstaan omspant een hele tijdsperiode, terwijl het uit dat stukje wat je plaatst in wezen lijkt of de Bijbel er opeens kant en klaar lag als je niet beter wist, gereed om alles steeds aan te kunnen toetsen.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
De KK erkent in de eerste plaats Christus als het woord van God maar het toetsen daaraan laat zich moeilijker controleren dan aan de Schrift.
Je gelooft dat het goed gaat of je gelooft het niet. En dat laatste geldt kennelijk voor jou.
Wie Christus serieus neemt, zal ook serieus nemen dat Hij telkens naar de Schrift verwees.
Ja, maar dan verwees hij naar het OT en je moet niet zomaar per definitie dat precies zo laten gelden voor het NT.

quote:

We hebben niet de kerk op haar woord te geloven dat zij Christus predikt. Als was de paus een profeet of engel rechtstreeks uit de hemel neergedaald. Maar als er een evangelie verkondigd wordt buiten hetgeen de apostelen verkondigt hebben, dan zij die vervloekt. (zie Gal.1:8,9).
Je kunt dus niet zomaar zeggen, ik geloof het wel, en neem het aan zonder te toetsen. Nee, het dient geestelijk getoetst te worden. Als Christus zelf terugkomt, kunnen we ons niet verschuilen achter het feit dat we een kerkleider hebben geloofd die claimt de plaats van Christus te bekleden, Als  hoogste bruggenbouwer /wegbereider.
Zeker. Toets het voor zover je kunt en laat je handelen en doen overeenkomstig zijn aan je bevindingen.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
 Dan blijft het toch: (a) je gelooft dat en wordt katholiek / (b) je gelooft het niet en bent protestant / (c) je gelooft het wel, maar zegt daarnaast dat de geschiedenis heeft aangetoond dat ze hun taak "verprutst" hebben en dat nu niet meer aan te nemen is dat het in de huidige constellatie weer geheel op koers is of kan komen.
(Ook in geval c blijf je protestant.)
Betreft (a) en (c), zoals net genoemd zie ik het niet als een kwestie van geloof, maar als een kwestie van beproef de geesten of ze uit God zijn. Ik zie geen enkele reden om niet weer terug de gaan naar de RKK indien men zich bekeerd. Maar die bekering geldt evenzo voor de protestantse tak; het verval is niet gestopt. Het devies is sempre reformanda. De harten weer tot God gericht. Als groep en persoonlijk. Elke dag opnieuw.
Ecclesia semper reformanda est.
Ben jij wellicht bij De Gereformeerde Kerken (hersteld)? Op zich is het natuurlijk een devies dat niet nieuw is en niet speciaal van die kerken.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Jammer dat je het laatste stuk van mijn post laat liggen. In ieder geval had ik nog graag antwoord op:

Hoe zie jij onschriftuurlijk?
(a) Iets dat niet in de Bijbel staat is onschriftuurlijk.
of
(b) Onschriftuurlijk gaat erover dat iets niet een karakter hebben mag dat tegen de geest van de leer van de Bijbel ingaat. (o.a. ook wat prioriteit heeft en wat niet)
Als iets tegen de Bijbel ingaat of tegen de lijn van de bijbel, of tegen de geest van de bijbel,
Dan is dat onschriftuurlijk, lijkt me.
En dan mag de letter niet worden genegeerd, maar ook mag het daar niet bij ophouden; God dienen met heel onze hart en ziel, kracht en verstand.
De vraag duikt natuurlijk op in hoeverre iets mag als het niet voorgeschreven is. Als nu eens aan iets anders denken dan de Mariaverering kunnen we natuurlijk duidelijk eens noemen de kwestie Kerstmis. Dat is echt niet een feest voorgeschreven in de Bijbel en het is in het begintijden van de reformatie ook wel afgewezen om het te vieren, maar het is toch weer omarmd door de meeste christenen. Is zoiets onschriftuurlijk of is het dat niet? Dat hangt dus af van wat je daaronder verstaat. Dat is niet zo gemakkelijk eenduidig.

quote:

quote:

Trajecto schreef:

quote:

Titaan schreef:
Menselijke zaken en menselijke inzettingen ja, dat zeg jij en ik. Maar zij niet.
Het was hun kerkleer waaraan de mensen moesten voldoen. Het was hun Heilige Tradio. Het waren geboden. En die geboden waren precies de heilige interpretaties van het goddelijke gebod ( in dit geval het 5e gebod). Maar Christus zegt dat met hun heilige geboden, zij Gods geboden buiten spel hadden gezet.
Dit gebeurde ook bij de bergrede (Mat.5:21). Daar zegt Christus eerst iets over wat de ouden zeggen; hun Traditio, maar daartegen over plaatst Christus frontaal Zijn: Doch Ik zeg u, ...
Ja. Maar daar gaat Jezus volgens mij zelfs buiten de grenzen van het toen geschreven woord en zo'n "boven het geschreven woord staande "ijk-/uitleg-instantie", die heb je niet met het verklaren van de Bijbel tot ultiem ijkpunt. De KK heeft zich in wezen wel zo'n rol aangemeten, of (want wat ik nu net zei is geschreven vanuit het perspectief dat ze het zelf gedaan hebben) vanuit hun perspectief gezien hebben ze die ontvangen en toebedeeld gekregen
Jezus brengt in de bergrede een algemene bekrachtiging van de wet, en de wet als onze leefregel.(vers 17-20).
En daarna komt Christus met een rectificatie van verschillende vergissingen; een reformatie van verscheidene, grove veranderingen, die de Schriftgeleerden en Farizeeën bij hun verklaring van de wet hadden ingevoerd.
Christus toont aan dat de wet geestelijk is;
De Joden bleven steken op de letter van de wet: dat bijvoorbeeld de daad van moorden strafbaar is. Maar Christus wijst op het feit dat het verbod veel dieper gaat, tot het hart waar de gedachten in opkomen, waar de haat en vechterijen uit voorkomen.
Neem dit ter harte en ga dus niet alles op wettische wijze checken aan het Woord. Dat gevaar ligt op de loer.

quote:

De Joden hadden dit kunnen weten. Telkens zijn ze er in het OT opnieuw aan herinnerd; neem bijvoorbeeld het gebod om te offeren, maar tegelijkertijd wordt dan gezegd: barmhartigheid wil ik en geen offerande. God wil geen lippendienst, of wettische daden; maar het eerbiedigen van Gods geboden met heel ons hart, met heel ons wezen. Toen Jezus zei:
“Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand... En Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.”

Toen bracht hij niet iets nieuws, want heel het OT is ermee bezaaid. Honderden keren wordt dit in het OT genoemd. Christus verklaart helder de aloude Norm zoals beschreven in Zijn Woord. ( als Christus een volkomen nieuwe toepassing bracht, dan zouden de Schriftgeleerden toch weinig euvel te duiden zijn?)

Mja nou, mee bezaaid...
Mattheüs 5
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;


Op zijn minst vind je het op die manier toch niet echt terug in het OT. Op zijn minst bracht Jezus meer inzichtelijkheid in wat dan misschien in zekere zin bedoeld was.

quote:

Dus ik zie hier niet dat Jezus buiten het Geschrevene zou zijn gegaan.
Maar terug naar de kern van je vraag; als Christus iets brengt dat niet expliciet in het OT staat ( en er ook niet mee tegenstrijdig is), dan aanvaard ik als Christen dat wat Christus brengt.
Christus is het hart van m’n geloof.
Ik geloof niet een bepaalde kerk klakkeloos, maar alleen een kerk die zich toetsbaar vergaderd in Jezus naam; Geestelijk toetsbaar volgens Zijn Woord.
Ik zeg niet: ik geloof in de kerk ( en diens Christus die daar verkondigd wordt zonder die te toetsen).  Want een kerk kan zelfs de kerk van de antichrist zijn.
Als iemand wel zegt: ik geloof in de kerk. Prima. Maar of je dan ook in Christus gelooft is dan dus niet per definitie vaststaand.

Volgens mij doet de RKK hetzelfde als wat het WTG doet. Beide zien zich rechtstreeks en direct geleid door Christus. En beide menen dat ‘het licht’ direct van Christus komt en dit staat niet open voor toetsing, omdat het per definitie niet ter discussie mag staan. En als het dan tegenstrijdig is met ‘ouder licht’. Geen probleem: ten eerste wordt het gewoon niet als tegenstelling benoemd (maar een en-en situatie). En ten tweede wordt er gewezen op het licht dat steeds helderder schijnt.( ‘de kerk in ontwikkeling’).

Mja, ik zal niet ontkennen dat er in zo'n soort opzicht overeenkomsten tussen de RKK en het WTG zijn. Het WTG is dan wel weer erg Bijbelgericht en juist niets ernaast. Ik denk dat alles wat ze zeggen en voorschrijven goed te onderbouwen is vanuit de Bijbel, iets wat bij de RKK maar ook de protestanten moeilijker is. In zekere zin kun je stellen dat het WTG veel rigoureuzer heeft gedaan wat in de reformatie de bedoeling was. Zo is hun ontstaan natuurlijk ook eigenlijk: vanuit traditioneler protestantisme fors de Bijbel gaan onderzoeken en dan wat men meent dat toch eigenlijk de bedoeling was zeer rigoureus gaan doorvoeren.
Je hoort mij nu niet zeggen dat hun conclusies precies zijn wat ik denk dat de conclusies moeten zijn maar ze zijn wel verdedigbaar en behoorlijk rechtlijnig zonder gemarchandeer te noemen.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Kun je me eens uitleggen wat HET onfeilbare Woord van God is als zowel Christus als de Schrift dat zijn?
Een identiekheid dus eigenlijk. Als ik meer richting Oogjes visie ga zou ik denkelijk zeggen:
Christus is "het woord van God" en de Schrift is "woord van God" (zonder lidwoord dus).
Het laatste is wel écht en waar en ook onfeilbaar maar misschien "niet in complete afronding" of "slechts een gedeelte van" (en het behoeft uitleg en interpretatie en toepassing).
Zit in deze dingen wellicht een verschil van visie tussen jou en de katholieken?
Het maakt geen verschil of je beide ‘een woord Gods ’ noemt, of beide ‘het woord Gods’.  Maar niet moet met lidwoorden een onderscheid geschapen  worden die er niet is.
Beide hebben ze het volledige gezag van God zelf. Het gezag van de sprekende God, die niet tegengesproken mag worden.
De reden dat beiden met “het” aangeduid wordt, is omdat alle woord waar God achter staat, hetzelfde gezag heeft.

Het is daarbij irrelevant of je de woorden van Christus meent niet direct te begrijpen, zoals de discipelen soms niet de diepte van de woorden beseften, of het volk die niet begreep wat er gezegd werd. Dit geldt ook voor de Bijbel.  Maar er zit geen principieel verschil tussen.
In beide gevallen doet dat niets af aan het feit dat het de woorden van God zijn:  God is de bron.

Overigens, er zijn veel parallellen te trekken tussen de bijbel en Christus. Maar Christus IS niet identiek aan de bijbel. Net zoals jouw woord in een liefdesbrief, jouw woord in de rechtszaal, en jouw woord tegen mij, allemaal de woorden van jouw zijn waar jij de volledige verantwoordelijkheid voor hebt. Maar daarmee is niet gezegd dat jouw eed in de rechtszaal identiek is aan je liefdesbrief.
Of zoals het besluit van de regering. Het doet er niet toe vanuit welke ministerie het komt want de regering is volledig verantwoordelijk hiervoor. Het doet er niet toe of Gods Woord via Jezus komt of via de Schrift etc.,  ZIJN woord, blijft ZIJN woord.
( ik weet een voorbeeld is maar een beperkt model van de werkelijkheid, het dient slechts ter illustratie van een bepaald aspect)

Ja. En het illustreert goed wat ik bedoel. Als je even die woorden van mij neemt waarover je het had, dat is het niet moeilijk om in te zien dat als je mijn woorden in de rechtszaal verheft tot "HET woord van Trajecto" en dat vervolgens als enige bron ziet waaruit alles af te leiden valt wat ik voor dingen gezegd heb en waarvoor ik allemaal sta, dat je dan niet juist zit. De woorden die ik nu spreek tot jou via het forum vallen daaruit niet te destilleren. Dus: die worden van mij in de rechtszaal zijn niet "Het woord van Trajecto" maar hooguit "woorden van Trajecto" die inzicht geven in een aspect van mij.

En misschien is het met de Bijbel wel net zo.
Dan meen je aan de hand van "het woord van Trajecto (in de rechtszaal)" alle ins en outs te kunnen beantwoorden betreffende wat ik ooit gezegd heb en waar ik voor sta. :)

Dat laatste zal je resoluut als onzin van de hand wijzen maar bij de Bijbel vind je het opeens geheel toelaatbaar en zelfs de enige bruikbare wijze. Is dat niet eigenaardig?

quote:

Betreft het hoofdonderwerp,
De bijbel is het onfeilbare woord van God. En de bewijzen tonen aan dat dit volgt uit de katholieke leer. Volgens mij staan er geen tegenargumenten hierover open.

Nee, inderdaad niet meer, dacht ik. Maar je laat natuurlijk wel onbehandeld dat de katholiek dan wel het zelfde zeggen in dezen maar er niet hetzelfde mee bedoelen. Het is toch wel duidelijk dat het een beetje met moeite bij de "practische katholiek" zo geformuleerd wordt en bovendien dat ze er toch ook niet dezelfde waarde aan hechten als dat jij doet.

Het vorige blokje (met de vergelijking) meenemende, kun je je afvragen of de compleetheid van het Bijbelwoord niet te wensen over laat.
En het is ook wel interessant te bedenken dat je een stuk traditie die jij zo graag wilt wegschuiven meeneemt met de Bijbel. Van het NT laat zich toch vast wel zeggen dat bijvoorbeeld de canonvorming iets is wat door de katholieke kerk in wording gedaan is in en met behulp van traditie en ontstaande traditie. De Bijbel is geschreven vanuit de traditie kun je haast zeggen. En waarom accepteer je dat wel en de rest niet? Dat is dan de vraag.
In wezen kom ik dan al op wat je in het volgende blokje zegt nog eventjes uit te stellen.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
En daar wil je misschien ook wat over vertellen? Ik ben benieuwd.
Of is dat niet wat je wilt, in dit topic?
Ik hoop hier binnenkort op terug te komen( als er wat minder lopende puntjes zijn).
Oké.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2012, 03:01:03 am door Trajecto »

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #161 Gepost op: augustus 20, 2012, 09:53:11 am »

quote:

Titaan. schreef op 17 augustus 2012 om 21:29:
Misschien was m’n luchtig bedoelde hinten naar wat je m.i. deed, niet duidelijk genoeg. Daarom een toelichting:

Je publiekelijk uiten van je indruk, is een verwijt.
Een pm was idd beter geweest, echter die functionaliteit ontbreekt op dit forum. In jouw geval had ik een hotmailtje kunnen sturen, zie ik.

quote:


Als ik publiekelijk zeg dat ik de indruk heb dat je een verkrachter ben, dan kan ik niet gaan ontkennen dat het geen verwijt is maar slechts een indruk.
Jij verweet me dat het mij om mijn gelijk te doen was. Je fundeerde dit niet.
Daarna heb ik dit krachtig ontkend.
Maar je trekt je ongefundeerde verwijt niet terug, maar refereert er zelfs opnieuw aan met je “het gaat over een klein menselijk gelijk”.
Dit lijk me geen juist handelen.

Het was maar een indruk, waarvan ik me op zich kan voorstellen dat het vervelend is dat die op het forum werd geventileerd. Maar het gewicht dat je eraan toekent is jouw opvatting; 'haantje titaantje' was ook luchtig bedoeld. In elk geval: je vastbeslotenheid mijn feedback als 'ongefundeerd publiekelijk verwijt' op te vatten doet in mijn ogen nogal grimmig aan en ontneemt me iedere lust om nog inhoudelijk op dit punt in te gaan.

---------------------------------------------------------

quote:

quote:

Pyro schreef:
Maar de toetsing is altijd en op de bovenste plaats de bijbel Gods onveranderbare Woord. In dat licht zie je dat bijv. aan Titaans logica op dit punt niet te morrelen valt: geen enkele nuancering, relativering, of wat dan ook.

In de kern ben ik eens met je weergave.

Kleine detail, betreft de reden dat er niet aan te morrelen valt:
Ik geloof in de Jezus Christus waar de bijbel over spreekt.
Christus verwijst continue naar de Schrift.
De Schrift getuigt helder over haar eigen gezag; De Bijbel is Gods Woord.
En inderdaad daarom valt hier niet aan te morrelen ( dat klinkt voor mijn gevoel anders dan ‘Titaans logica’).

Ok.

quote:

quote:

Pyro schreef:
Het is voor een huidige protestant bijvoorbeeld een hele ontdekking als hij merkt dat je in de bijbel niet rechtstreeks iets over een drieeenheid kunt terugvinden.

Dat zal toch wel meevallen?
En hoewel drieeenheid als woord er niet rechtstreeks in staat, en zelfs als je het comma johanneum niet meerekent, dan noch zijn de verwijzing toch behoorlijk duidelijk om het als een voluit bijbels gedachte te zien dat bijvoorbeeld Jezus ook God is.

Het leerstuk is prima te verdedigen wat mij betreft, overigens met de kanttekening dat het niet helemaal te begrijpen valt.

quote:

quote:

Pyro schreef:
En het idee dat Maria altijd maagd gebleven zou zijn, volgt in de beleving van de huidige protestant niet logisch uit wat er in de bijbel over Maria vermeld wordt. Geloven in Maria Semper Virgo zoals Calvijn deed mag wel, maar staat niet in de bijbel en de geloofsbelijdenis en daarom is de opvatting niet bepalend voor de gereformeerde identiteit.
Een echte calvinist gooit subiet de leringen van Calvijn in de prullenbak die tegenstrijd zouden zijn met Gods Woord. Vertrouwt niet op prinsen, op des mensen kind, bij hetwelk geen heil is. Welgelukzalig is hij die den God Jakobs tot zijn Hulp heeft, wiens verwachting op den HEERE zijn God is (psalm 146)
Dit vind ik wel een treffende illustratie van het verschil in benadering die katholieken hanteren bij kerkleraren (hoeders van Gods woord in de traditie van de apostelen) en de protestantse houding (zo'n kerkleraar is ook maar een onvolmaakt mens).
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2012, 09:53:52 am door pyro »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #162 Gepost op: augustus 20, 2012, 12:07:06 pm »

quote:

Titaan. schreef op 18 augustus 2012 om 14:02:
[...]
Bedank voor je reactie.

[...]
Ja, maar dit heeft wel z’n uitwerking op kerken/organisaties:   Is een opperrabbijn of paus onze geestelijke leider?
Niet als deze de geestelijke toets niet doorstaat. Is de synagoge of de kathedraal de plek waar Christus vergaderd is?
Niet als deze de geestelijke toets niet doorstaat. Is de Joodse Kerk of RKK de kerk van Christus?
Niet als deze de geestelijke toets niet doorstaat.

De takken zijn niet per voorbaat geënt op de olijfboom.
De rabbijnen zijn niet per voorbaat de leiders van de kerk van Christus.
De katholieke geestelijken zijn niet bij voorbaat de leiders van de kerk van Christus.
En bij beiden geldt en gold:
Zelfs al waren ze dat wel op een bepaald moment in de tijd: de kandelaar kan weggenomen worden.
De takken kunnen afgehouwen zijn, of afgehouwen worden.
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.
ik mis de dominees en voorgangers die oproepen tot reformeren/splitsen en dat doen met volgelingenof zij die roepen te blijven ook al is het nix meer. Ook zij zijn niet bij voorbaat de leiders van de kerk van christus. De gemeente is de verzameling van gelovigen die christus daadwerkelijk willen volgen in geloof, hoop en liefde. Niet voor niets wordt in het NT beel gewaarschuwd tegen leiders-dwaalleraren en hen gezegd de kinderen niet te verleiden.

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #163 Gepost op: augustus 21, 2012, 01:39:33 am »

quote:

pyro schreef op 20 augustus 2012 om 09:53:

quote:

Titaan schreef:
Je publiekelijk uiten van je indruk, is een verwijt.
Als ik publiekelijk zeg dat ik de indruk heb dat je een verkrachter ben, dan kan ik niet gaan ontkennen dat het geen verwijt is maar slechts een indruk.
Jij verweet me dat het mij om mijn gelijk te doen was. Je fundeerde dit niet.
Daarna heb ik dit krachtig ontkend.
Maar je trekt je ongefundeerde verwijt niet terug, maar refereert er zelfs opnieuw aan met je “het gaat over een klein menselijk gelijk”.
Dit lijk me geen juist handelen.
Het was maar een indruk, waarvan ik me op zich kan voorstellen dat het vervelend is dat die op het forum werd geventileerd. Maar het gewicht dat je eraan toekent is jouw opvatting; 'haantje titaantje' was ook luchtig bedoeld. In elk geval: je vastbeslotenheid mijn feedback als 'ongefundeerd publiekelijk verwijt' op te vatten doet in mijn ogen nogal grimmig aan en ontneemt me iedere lust om nog inhoudelijk op dit punt in te gaan.

Hang er niet teveel gewicht en emotie aan.
Maar blijf gewoon bij de feiten.

Je handelen was onjuist omdat je je negatieve duiding over mij niet onderbouwde.
Jij kwam met:  “Titaan komt zijn gelijk halen”.
Ik heb dit ontkend en wees op het feit dat je het niet onderbouwde.
In plaats van het terug te nemen, deed je toen een toevoeging met je uitspraak:
 “het gaat over een klein menselijk gelijk”.


p.s.  De reden waarom ik het woord “verwijt” noemde, heb ik aangeven met:
Als ik publiekelijk zeg dat ik de indruk heb dat je een verkrachter ben, dan kan ik niet gaan ontkennen dat het geen verwijt is maar slechts een indruk.
Maar daar ging je niet op in...
Desondanks kies ik nu voor een ander woord:
Namelijk dat je je negatieve duiding over mij niet onderbouwde.
En Pyro, dat is dus niet correct van je. Niets meer en niets minder.

quote:

Pyro schreef:
Dit vind ik wel een treffende illustratie van het verschil in benadering die katholieken hanteren bij kerkleraren (hoeders van Gods woord in de traditie van de apostelen) en de protestantse houding (zo'n kerkleraar is ook maar een onvolmaakt mens).
Ook in de protestantse visie heeft de dominee een bijzonder taak tot het opbouwen van de gemeente, maar dan wel als dienaar van het Woord Gods, en niet als plaatsvervanger van het Woord Gods.

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #164 Gepost op: augustus 21, 2012, 01:39:47 am »

quote:

Trajecto schreef op 19 augustus 2012 om 02:56:

quote:

Titaan schreef:
De vraag is dan inderdaad of we de lijn mogen doortrekken.
Of beter; welke bewijzen hebben we dat die lijn nu opeens gestopt zou zijn?
Neem bijvoorbeeld die tekst uit Petrus:

2 petr.2:1
“EN er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende”
Ja oké, maar de KK is natuurlijk een centraal georganiseerd iets en daarbij zou je kunnen veronderstellen dat het hoofdkwartier alles juist en in de apostolische lijn doorgeeft.
Je zou evengoed kunnen veronderstellen dat waar profeten en priesters in de fout gaan, toch zeker de hogepriester niet de fout in zou kunnen gaan. Maar we weten, Kajafas ging wel de fout in.
De veronderstelling dat een hoofd onschendbaar zou zijn, heeft geen basis.

De valse profeten en valse leraars die met verderfelijke ketterijen kwamen in de nieuwtestamentische periode, kwamen niet van buiten: ze zullen zijn “onder u” ( 2 Petr.2:1).
En niet alleen zullen zware wolven “tot u inkomen” die de kudde niet sparen, maar ook zullen mannen opstaan “uit uzelven”, om de discipelen af te trekken achter zich. (Hand.20:28-30).
En wie wordt hier aangesproken? De geestelijke leiding wordt hier aangesproken: "de ouderlingen van de gemeente" ( Hand.20:17).

quote:

Trajecto schreef:
Mja, maar dat is toch anders dan een "losse" profeet.
Van Jezus dacht men ook dat het een profeet was; een enkele profeet die meende dwars in te gaan tegen de geestelijk leiding van Farizeeërs en Schriftgeleerden en priesters en hogepriester.
Meen je werkelijk dat de waarheid van de profeet wordt bepaald door het aantal van zijn medestanders te tellen?  Meen je werkelijk dat het verderf niet zal kunnen uitgroeien buiten een enkele valse leraar/profeet?  
 Juist in de eindtijd zal er groot afval zijn (2 Thess.2:3).
vele valse profeten zullen opstaan en zij zullen velen verleiden (Matt.24:11).

quote:

Trajecto schreef:
Ja oké, er vallen velen af dus nu is die tijd zeg jij dan zeker.
Afval, ook aan de top, beperkt zich niet tot de eindtijd (denk aan Kajafas).  Maar inderdaad over de eindtijd wordt al gewaarschuwd voor een afval die groot is, en valse profeten in grote aantallen. En zij zullen velen verleiden. Wanneer die eindtijd aangebroken is (was) heb ik me niet over uitgelaten. Maar wel dat we die mogelijkheid dus zeker niet kunnen uitsluiten.
Laten we ons hierin nog waarschuwen door Gods Woord, of menen we dat de kerk onmogelijk kan dwalen?

quote:

Trajecto schreef:
Toetsen is niet zo eenvoudig.
Dat is een ander onderwerp. Laten we er eerst over eens zijn dat toetsing een absolute noodzakelijkheid is.
En soms maakt men toetsing heel makkelijk:  
Als je weet dat toetsing een opdracht van God is, en je weet ook dat iemand zegt niet aan toetsing onderworpen te zijn, omdat hij zelf het gezag van God opeist voor de woorden die uit zijn eigen mond komt (e.c.), dan lijkt me toetsing niet moeilijk.

quote:

Trajecto schreef:
Onderscheid je nu De RKK van de KK die iets anders zou zijn, of is het willekeurig en zonder betekenis???
Nee, ik bedoel er exact hetzelfde mee. Sorry dat ik die termen niet consequent hanteerde.

quote:

Trajecto schreef:
Ja, het kan zo bekeken worden, maar natuurlijk kun je ook de reformatoren zien als de valse profeten die opstonden. Ook Bijbelverzen die voor afval en valse profeten waarschuwen leiden mij niet rechtstreeks naar de conclusie: dat moet de Katholieke Kerk zijn.
Exact.  Mijn punt is juist dat verderf van binnenuit kan komen. Vanuit mijn perspectief is dat waakzaamheid t.o.v. van de protestantse tak. Maar als de paus voor de woorden uit zijn mond (e.c.),  het gezag claimt van God zelf en zich daardoor niet laat beproeven, dan is dat op zichzelf al een belangrijk punt bij de toetsing.

quote:

Trajecto schreef:
Het blijven op die manier eerder verdachtmakingen zonder behoorlijk handvat
Zie bovenstaande.

quote:

Trajecto schreef:

quote:

Titaan schreef:

quote:

Trajecto schreef:
Wat je wel uitschakelt dan, is wat in de lijn van de apostelen is doorgegeven en niet te boek staat
Erkennen wij dan geen traditie?
(…)
Ja, hier wordt dus een andere traditie geschetst dan die de KK bedoelt, lijkt me
Ja het was een reactie op het feit alsof de protestanten geen ander gezag kennen dan de Bijbel, of geen waarde hechten aan traditie. En ik wou opmerken dat dat niet het geval is. Maar wel dat onbetwistbaar de Heilige Schrift op 1 staat. En er niets boven of naast.

quote:

De Bijbel is niet uit de hemel gerold en daarna kwam er een traditie, maar de Bijbel heeft zelf een weg van ontstaan die verweven is met traditie.
Zie hiervoor m’n geplaatste stuk over traditie

quote:

Trajecto schreef:
Ecclesia semper reformanda est.
Ben jij wellicht bij De Gereformeerde Kerken (hersteld)? Op zich is het natuurlijk een devies dat niet nieuw is en niet speciaal van die kerken
semper reformanda blijft het devies voor elke kerk.
De term is dan ook niet alleen gebruikt binnen verschillende protestantse kerken nationaal en internationaal, maar ook wel eens gebruikt in de historie van de RKK.

quote:

Trajecto schreef:
De vraag duikt natuurlijk op in hoeverre iets mag als het niet voorgeschreven is. Als nu eens aan iets anders denken dan de Mariaverering kunnen we natuurlijk duidelijk eens noemen de kwestie Kerstmis. Dat is echt niet een feest voorgeschreven in de Bijbel en het is in het begintijden van de reformatie ook wel afgewezen om het te vieren, maar het is toch weer omarmd door de meeste christenen. Is zoiets onschriftuurlijk of is het dat niet? Dat hangt dus af van wat je daaronder verstaat. Dat is niet zo gemakkelijk eenduidig.
Of het makkelijk of moeilijk is, kan ik wel wat over noemen, maar principieel staat dat denk ik los van deze discussie.  De roeping om te luisteren naar Gods Woord blijft van kracht.

quote:

Trajecto schreef:
Neem dit ter harte en ga dus niet alles op wettische wijze checken aan het Woord. Dat gevaar ligt op de loer.
Er zijn allerlei zaken te benoemen als concrete invulling voor het bewaren van Gods Woord, het luisteren naar Gods Woord, het toetsten aan Gods Woord, het geestelijk toetsten.
Maar laten we eerst overeenstemmen DAT dit een christelijke roeping is.  

quote:

Trajecto schreef:

quote:

Titaan schreef:
De Joden hadden dit kunnen weten. Telkens zijn ze er in het OT opnieuw aan herinnerd; neem bijvoorbeeld het gebod om te offeren, maar tegelijkertijd wordt dan gezegd: barmhartigheid wil ik en geen offerande. God wil geen lippendienst, of wettische daden; maar het eerbiedigen van Gods geboden met heel ons hart, met heel ons wezen. Toen Jezus zei:
“Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand... En Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.”

Toen bracht hij niet iets nieuws, want heel het OT is ermee bezaaid. Honderden keren wordt dit in het OT genoemd. Christus verklaart helder de aloude Norm zoals beschreven in Zijn Woord. ( als Christus een volkomen nieuwe toepassing bracht, dan zouden de Schriftgeleerden toch weinig euvel te duiden zijn?)
Mja nou, mee bezaaid...
Ik wou eerst een rijtje voorbeelden noemen, maar omdat ik er zo erg veel tegenkwam ( vele tientallen ) leek me de uitdrukkelijk “bezaaid” wel passend. ( desgewenst kan ik wel een aantal plaatsen).

quote:

Trajecto schreef:
Mattheüs 5
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;


Op zijn minst vind je het op die manier toch niet echt terug in het OT. Op zijn minst bracht Jezus meer inzichtelijkheid in wat dan misschien in zekere zin bedoeld was.
Los van het grondprincipe waarmee het OT bezaaid is, waarin telkens wordt verwezen naar het geestelijk begrijpen van de wet en niet een wettische verstaan, staan ook bij het voorbeeld dat je nu noemt concrete voorbeelden.
Het OT zegt helemaal niet “uw vijand zult gij haten”. Het was de gecorrumpeerde traditie, “de ouden” die dit zeiden. Het OT zegt dit niet. Integendeel:
Indien degene die u haat, hongert, geef hem brood te eten; en zo hij dorstig is, geef hem water te drinken” (spr.25:21).
En ook wijst het OT op het feit dat het niet aan ons is om te wraken en te vergelden; dat is aan God.
Mijne is de wrake en de vergelding, ten tijde als hunlieder voet zal wankelen; want de dag huns ondergangs is nabij, en de dingen die hun zullen gebeuren, haasten.”(Deutr.32:35)

quote:

Trajecto schreef:
Ja. En het illustreert goed wat ik bedoel. Als je even die woorden van mij neemt waarover je het had, dat is het niet moeilijk om in te zien dat als je mijn woorden in de rechtszaal verheft tot "HET woord van Trajecto" en dat vervolgens als enige bron ziet waaruit alles af te leiden valt wat ik voor dingen gezegd heb en waarvoor ik allemaal sta, dat je dan niet juist zit. De woorden die ik nu spreek tot jou via het forum vallen daaruit niet te destilleren. Dus: die worden van mij in de rechtszaal zijn niet "Het woord van Trajecto" maar hooguit "woorden van Trajecto" die inzicht geven in een aspect van mij.

En misschien is het met de Bijbel wel net zo.
Dan meen je aan de hand van "het woord van Trajecto (in de rechtszaal)" alle ins en outs te kunnen beantwoorden betreffende wat ik ooit gezegd heb en waar ik voor sta.  

Dat laatste zal je resoluut als onzin van de hand wijzen maar bij de Bijbel vind je het opeens geheel toelaatbaar en zelfs de enige bruikbare wijze. Is dat niet eigenaardig?
Ik zeg niet dat de Bijbel de enige bron is OMDAT we spreken over HET Woord van God. Dat is een heel ander aspect.
We spraken over de reden waarom ik de bijbel HET woord van God noem.
En het punt is dat ik niet zwaar til aan het lidwoordje.
Het is meer een bepaald gebruik, die wel een bepaald achtergrond heeft. Maar voor mij heeft het verder niet veel waarde. Alleen is het niet juist als je via het lidwoord onderscheid zou maken met zaken die niet onderscheidend zijn voor wat betreft gezag etc. ( dus dan beide ‘het’ of beiden ‘een’).

En betreft de achtergrond waarom ik het duiden van de Bijbel als HET woord van God passend vind, is omdat het niet uitmaakt in welke vorm Gods woorden tot de mensen komen. Of het nu rechtstreek vanuit de hemel is, of via Jezus, of via de Bijbel, allemaal zijn het de woorden van God. En omdat het woorden van God zijn, zijn ze allemaal even gezaghebbend. Ongeacht de vorm is het telkens HET woord van God.  Maar ook als je het daar niet mee eens bent en liever spreekt over woorden van God, is het mij ook best ( zolang je het ene woord van God niet lager plaatst dan het andere woord van God).
De discussie of de bijbel wel of niet voldoende is, hangt niet aan het lidwoordje.

quote:

Trajecto schreef:
Het vorige blokje (met de vergelijking) meenemende, kun je je afvragen of de compleetheid van het Bijbelwoord niet te wensen over laat.  
De compleetheid van de bijbel is in mijn beleving nog niet het onderwerp geweest bij mij.

quote:

Trajecto schreef:
En het is ook wel interessant te bedenken dat je een stuk traditie die jij zo graag wilt wegschuiven meeneemt met de Bijbel. Van het NT laat zich toch vast wel zeggen dat bijvoorbeeld de canonvorming iets is wat door de katholieke kerk in wording gedaan is in en met behulp van traditie en ontstaande traditie. De Bijbel is geschreven vanuit de traditie kun je haast zeggen. En waarom accepteer je dat wel en de rest niet? Dat is dan de vraag.
De kerk kan geen woorden van God als zodanig erkennen, als die boeken niet al de woorden van God zijn. De kerk maakt de bijbel niet, maar herkent deze en formaliseerde in de canon wat al in de praktijk in Gods gemeente als Gods Woord was herkent en erkent.
Elders las ik wel eens zinnetjes dat we de RKK dankbaar zouden moeten zijn hiervoor.
Voor Gods geboden, ook wel genoemd de wet van Mozes, moeten we niet Mozes dankbaar zijn maar God. En nog vreemder zou het zijn om de huidige orthodoxe Joden nu dankbaar te zijn voor onze OT.
Evenzo met het NT; om BEIDE redenen moeten we niet de RKK dankbaar zijn, maar God die in de kerk van alle tijden een vaste baken heeft gelegd; De levende en krachtige woorden van God, onze Bijbel.

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #165 Gepost op: augustus 21, 2012, 01:39:58 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 augustus 2012 om 12:07:
[...]
ik mis de dominees en voorgangers die oproepen tot reformeren/splitsen en dat doen met volgelingenof zij die roepen te blijven ook al is het nix meer. Ook zij zijn niet bij voorbaat de leiders van de kerk van christus. De gemeente is de verzameling van gelovigen die christus daadwerkelijk willen volgen in geloof, hoop en liefde. Niet voor niets wordt in het NT beel gewaarschuwd tegen leiders-dwaalleraren en hen gezegd de kinderen niet te verleiden.
Inderdaad. Zeker ook voor ons zelf geldt:
Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.
En de bijl ligt ook alrede aan den wortel der bomen; alle boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen (Luk.3:9)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #166 Gepost op: augustus 21, 2012, 07:30:36 am »
Ik mis de christenen die hun dominees steunen in hun taken, inplaats van ze te bestrijden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #167 Gepost op: augustus 21, 2012, 07:41:42 am »
Het blijft een raar verhaal.

Laten we aannemen dat in de bijbel informatie staat hoe de mens God moet begrijpen en hoe de mens God moet dienen. Laten we ook aannemen dat de
bijbel (hoofdzakelijk) geschreven is door (ingewijde) mensen die zodoende al
wisten hoe zij God moesten begrijpen en hoe zij God moesten dienen. Dan nog blijft het een menselijke weergave van dit alles. God geeft namelijk geen dingen rechtstreeks weer dmv geschreven of gesproken woorden en ook heeft God de aardse dingen geen naam gegeven. God is geen wezen of entiteit zoals wij zijn, en zelfs is het hoogste aspect van God niet eens een bewust iets/iemand. Natuurlijk komt uit God een wezen voort die de Heer is van het heelal, maar die Heer is niet het Allerhoogste of een wezen dat - in tegenstelling tot het Allerhoogste (God) - altijd was,is en zal zijn. God is onkenbaar (abstract) en onvergankelijk , de Heer van het Al is dat niet. Het is belangrijk dit onderscheid te maken om de vraag te kunnen beantwoorden of de bijbel of de veda`s of welk ander geschrift dat over het goddelijke handelt, het onfeilbare woord van God is. Mijn mening is dat het Allerhoogste (God) - zijnde een abstract Principe - als "Zijn Woord" enkel en alleen Christus heeft " gesproken " . Christus, als zijnde het toegepaste Principe of anders gezegd, het resultaat van de werking van het Principe in volledigheid. De bijbel (e.a) zijn enkel de woorden van mensen die dit begrepen en die dit op een tamelijk menselijke wijzen overbrengen op de mensheid van het type (grof-stoffelijk) dat momenteel op deze planeet rondloopt. Wie denkt dat de bijbel zoals Christus het Woord van God is, gaat veel te kort door de bocht en is onwetend van zeer veel dingen.
Het maakt wel degelijk verschil of het Woord tot een mens (wezen) komt in de vorm van begrip van Christus, of in de vorm van een boek als de bijbel.

Zeer veel verschil maakt dit. Het ene is namelijk universeel voor het gehele AL, altijd geldig ongeacht tot wie/wat het komt. Het andere is enkel een in menselijke woorden uitgeschreven manier om menselijke wezens van de westelijke aarde iets te laten begrijpen van het goddelijke. Niet dat de bijbel nu opeens niet meer belangrijk zou zijn, maar het staat in geen verhouding tot het ware Woord van God , dat wij in het westen aanduiden met Christus.

De bijbel MOET gerelativeerd worden, want onze planeet is groter dan enkel het westen en ook is ons universum groter dan enkel onze planeet de Aarde.
Nog even afgezien van het feit of de bijbel-lezer de woorden die erin staan goed begrijpt , want we kunnen stellen dat 99% van die lezers daar momenteel niet toe in staat is. Laat staan dat men de informatie volledig kan toepassen op zichzelf,de medemens en op het universum opdat men zelf het toegepaste Principe in de hoedanigheid van een mens zal zijn.

De bijbel moet werkelijk gerelativeerd worden t.o.v Christus, het ware Woord.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #168 Gepost op: augustus 21, 2012, 03:49:04 pm »

quote:

Titaan. schreef op 21 augustus 2012 om 01:39:
(n.a.v. de opmerking van Trajecto dat toetsen erg moeilijk is.)
Dat is een ander onderwerp. Laten we er eerst over eens zijn dat toetsing een absolute noodzakelijkheid is.
En soms maakt men toetsing heel makkelijk:  
Als je weet dat toetsing een opdracht van God is, en je weet ook dat iemand zegt niet aan toetsing onderworpen te zijn, omdat hij zelf het gezag van God opeist voor de woorden die uit zijn eigen mond komt (e.c.), dan lijkt me toetsing niet moeilijk.
Als we leven bij Het Woord, bij Het Levende Woord dat vlees is geworden, ons daaraan onderwerpen, zullen we alert zijn. Alert zijn houdt in dat we toetsen wat er op ons af komt. De Heilige Geest zal ons dan opmerkzaam maken op dwalingen. Daarop mogen we vertrouwen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #169 Gepost op: augustus 21, 2012, 05:03:47 pm »

quote:

small brother schreef op 19 augustus 2012 om 00:36:
[...]
Toch iets om over na te denken als we spreken over het goede dat het kwade kan rechtmaken. Wat niet goed is, is niet uit Christus.

En wat wel goed is, is wel uit Christus. We hebben het niet over het goede dat het kwade zou rechtmaken, maar over het goede dat het kwade overwint.

quote:

Als je op je woorden let, dan zul je merken dat ook jij niet je hoop vestigt op de kerk, maar op de Christus die door de kerk gepredikt hoort te worden. Het verschil is dus niet zo scherp als lijkt.

'je hoop vestigen op de kerk'? daar ging het niet over. Je leest iets in mijn woorden wat ik niet zeg.

quote:


Het kost alles wat je hebt. En dat kan ook je kerk zijn. Daarvan getuigen de protestanten door hun ontstaan.
[...]
Toch is daar wel een geestelijke waarschuwing als daadwerkelijk teken aan de wand. De bescherming van de kerk is voor een gelovige niet de ultieme rust in deze wereld. En waar dat wel zo wordt beleefd, daar treedt een effect op van het verkeerde toelaten binnen het goede. Daar kan onzuiverheid en onreinheid worden bedekt op gronden van liefde of eenheid of verantwoordelijkheid. Maar het goede mag zich niet vermengen met het slechte. Het goede en het slechte moet worden onderscheiden om het goede te louteren en van het slechte af te kunnen keren. Want de roep die uitgaat naar christenen is om heilig te zijn, want God is heilig. Liefdevol, eensgezind, rustzoekend, geduldig. Maar HEILIG.

De ware Kerk is de gemeenschap van de heiligen en de gelovigen die 1 zijn in de gezindheid van Christus. Die Kerk wordt gevormd door iedereen die in waarheid Christus dient, ongeacht de denominatie.
Christenen die elkaar op grond van hun denominatie aanvallen op hun vermeende 'slechtheid', zijn bezig elkaar te bijten en vereten. Dat zijn  werken van het vlees in plaats van de Geest, en moet vooral niet verward worden met afzondering in de zin van heiligmaking.

quote:

Ik denk dat je nu teveel waarde legt in een ongelukkig woord. [proefkonijn] (Als Zolderworm er was geweest had ik, net als jij, dit ook kunnen formuleren door Zolderworm aan te vallen.) Je wordt beproefd, en je fungeert als proefkonijn door de setting en omstandigheden. Maar het begrip 'proefkonijn' suggereert een opzettelijk inschakelen voor proefjes (op negatieve wijze mensen op verkeerde benen zetten) om iemand te benadelen. Ik krijg niet de indruk dat dat is wat Zolderworm ermee probeerde te zeggen. Hij doet, zegt hij, een beroep op nuchterheid. Zijn woorden verdienen dus ook een nuchtere benadering. Ook al kunnen ze ongewenst zijn. En ook al kunnen zijn woorden elders schreef- en nuchterheidoverschrijdend zijn.

Zolderworm draagt een leer uit die volgens zijn eigen besef vast nuchter is en niemand benadeelt. Het is echter wel een leer die kerk en geloof bestrijdt. Bij die leer passen wel spelletjes die bedoeld zijn mensen als proefkonijntjes uit hun tent te lokken. Dus ik vind zijn woordkeuze zo ongelukkig niet. Hij zegt in alle nuchterheid wat hij bedoelt.

quote:

Over ongewenst zijn: God grijpt mensen en plaatst ze op Zijn weg. Op de weg komen we dus mensen tegen die gegrepen zijn. Waaruit weten we dat ze gegrepen zijn? Uit het feit dat ze zich op de weg bevinden. Maar we komen ook mensen tegen die op diezelfde weg uit zijn op kwade doelen of praktijken; of zich daar onbedoeld mee bezig houden. Alleen door beproeving kun je leren en onderscheiden of mensen nog op weg zijn, en op weg waarheen ze dan zijn. Vaak ook zijn de mensen niet daadwerkelijk meer 'op weg', en zijn ze aanwezig als bepaalde bakens of bastions van een bepaalde gearriveerdheid verbonden aan een leer. Kennis in voorgevormdheid is helaas een enorm obstakel om actief op weg te kunnen gaan. Maar dat is wel waar alle christenen toe worden opgeroepen. Dat leidt dus tot chaotische toestanden en allerlei winden van leer. (De bijbel als vaste rots van eeuwige waarheid zien, zou een hoop van die chaos wegnemen.) En het bestaan van een kerk brengt ook een zekere mate van relatieve rust en bescherming. Relatief; want het ontslaat geen enkele christen van de zelfbeproeving en het blijven werken om gereed te zijn voor de komst van Christus, en de weg van verlating, en beproeving in het vlees te gaan, die Hij ons is voorgegaan. De absolute rust die wij hebben is niet in de kerk, maar in HEM.

En uit de aard van een forum is een voortdurende confrontatie en scherphouden van de zinnen en de doelen en de strijdmiddelen, de enige werkbare methode om de geesten te beproeven en te onderscheiden, of ze uit God zijn. Wat kaf is, zal als kaf verwaaien. Wat vastheid is zal als fundament inklinken. (Voor zover een forum daadwerkelijk functioneert dan.) Alleen door het gebed en Gods zegen kan het geheel een bepaalde trend of richting krijgen die geen dwaling is. Maar de geest van het geloof beweegt kaf en beweegt rots, en niets zal zonder kentekenen blijven. Tot verharding van wat uit het vlees is, en tot blijdschap van wat geestelijk is.

Het is een volstrekt bijbelse notie als mensen in geregelde orde samenkomen, in kerkverband, forumverband of anderszins. Dan zijn er dus ook mensen belast met het houden van toezicht om die orde te handhaven.
Wij hebben geen God van wanorde.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #170 Gepost op: augustus 21, 2012, 05:38:31 pm »

quote:

Titaan. schreef op 21 augustus 2012 om 01:39:
[...]

Hang er niet teveel gewicht en emotie aan.
Maar blijf gewoon bij de feiten.

Je handelen was onjuist omdat je je negatieve duiding over mij niet onderbouwde.
Jij kwam met:  “Titaan komt zijn gelijk halen”.
Ik heb dit ontkend en wees op het feit dat je het niet onderbouwde.
In plaats van het terug te nemen, deed je toen een toevoeging met je uitspraak:
 “het gaat over een klein menselijk gelijk”.

p.s.  De reden waarom ik het woord “verwijt” noemde, heb ik aangeven met:
Als ik publiekelijk zeg dat ik de indruk heb dat je een verkrachter ben, dan kan ik niet gaan ontkennen dat het geen verwijt is maar slechts een indruk.
Maar daar ging je niet op in...
Desondanks kies ik nu voor een ander woord:
Namelijk dat je je negatieve duiding over mij niet onderbouwde.
En Pyro, dat is dus niet correct van je. Niets meer en niets minder.

Deze discussie zit vast. Jij zegt dat ik je een ongefundeerd verwijt maak, wat je niet correct van mij vindt. Ik zeg dat ik bij wijze van (opbouwend bedoelde) feedback een indruk heb neergelegd die verder bespreekbaar is. Maar dat kan natuurlijk alleen als het wordt opgevat zoals bedoeld.

Als je het bedoelde gewicht en emotie aan mijn feedback gaf,  zou je zeker niet om onderbouwde negativiteiten vragen.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #171 Gepost op: augustus 21, 2012, 06:43:57 pm »

quote:

Titaan. schreef op 21 augustus 2012 om 01:39:

quote:

Trajecto schreef:
Ja oké, maar de KK is natuurlijk een centraal georganiseerd iets en daarbij zou je kunnen veronderstellen dat het hoofdkwartier alles juist en in de apostolische lijn doorgeeft.
Je zou evengoed kunnen veronderstellen dat waar profeten en priesters in de fout gaan, toch zeker de hogepriester niet de fout in zou kunnen gaan. Maar we weten, Kajafas ging wel de fout in.
De veronderstelling dat een hoofd onschendbaar zou zijn, heeft geen basis.

De paus is ook niet onfeilbaar en hij doet slechts heel sporadisch een onfeilbare uitspraak. Dan bezit de paus op grond van de goddelijke bijstand, die hem in de heilige Petrus is beloofd, die onfeilbaarheid, waarmede de goddelijke Verlosser zijn Kerk bij definitieve beslissingen in zaken van geloofs- en zedenleer wilde zien toegerust.
Maar, dat hebben we al behandeld.

quote:

De valse profeten en valse leraars die met verderfelijke ketterijen kwamen in de nieuwtestamentische periode, kwamen niet van buiten: ze zullen zijn “onder u” ( 2 Petr.2:1).
En niet alleen zullen zware wolven “tot u inkomen” die de kudde niet sparen, maar ook zullen mannen opstaan “uit uzelven”, om de discipelen af te trekken achter zich. (Hand.20:28-30).
En wie wordt hier aangesproken? De geestelijke leiding wordt hier aangesproken: "de ouderlingen van de gemeente" ( Hand.20:17).
Dat kan gebeuren, ja.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Mja, maar dat is toch anders dan een "losse" profeet.
Van Jezus dacht men ook dat het een profeet was; een enkele profeet die meende dwars in te gaan tegen de geestelijk leiding van Farizeeërs en Schriftgeleerden en priesters en hogepriester.
Meen je werkelijk dat de waarheid van de profeet wordt bepaald door het aantal van zijn medestanders te tellen?  Meen je werkelijk dat het verderf niet zal kunnen uitgroeien buiten een enkele valse leraar/profeet?  
 Juist in de eindtijd zal er groot afval zijn (2 Thess.2:3).
vele valse profeten zullen opstaan en zij zullen velen verleiden (Matt.24:11).

Ik heb niet over aantallen gesproken en nee, ik denk ook niet dat dat een goed criterium is.
Dwalen kan groots uitgroeien. Zeker.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Ja oké, er vallen velen af dus nu is die tijd zeg jij dan zeker.
Afval, ook aan de top, beperkt zich niet tot de eindtijd (denk aan Kajafas).  Maar inderdaad over de eindtijd wordt al gewaarschuwd voor een afval die groot is, en valse profeten in grote aantallen. En zij zullen velen verleiden. Wanneer die eindtijd aangebroken is (was) heb ik me niet over uitgelaten. Maar wel dat we die mogelijkheid dus zeker niet kunnen uitsluiten.
Laten we ons hierin nog waarschuwen door Gods Woord, of menen we dat de kerk onmogelijk kan dwalen?
Ik meen niet dat de kerk niet kan dwalen. De katholieken doen dat dan eigenlijk wel, ze zullen het denkelijk formuleren als dat personen in de kerk gedwaald hebben, en niet het lichaam van Christus, wat de kerk is.
En tja, zo kun je het natuurlijk ook stellen.
Ik treed hier momenteel een beetje als de verdediger van de KK op al ben ik geen katholiek. Ik heb daar geen probleem mee want ongerechtvaardigde voorstellingen moeten bestreden worden.
(Maar er hoeft natuurlijk niet het idee te ontstaan dat ik het geheel eens ben met de KK. Zo is dat niet.)

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Toetsen is niet zo eenvoudig.
Dat is een ander onderwerp. Laten we er eerst over eens zijn dat toetsing een absolute noodzakelijkheid is.
En soms maakt men toetsing heel makkelijk:  
Als je weet dat toetsing een opdracht van God is, en je weet ook dat iemand zegt niet aan toetsing onderworpen te zijn, omdat hij zelf het gezag van God opeist voor de woorden die uit zijn eigen mond komt (e.c.), dan lijkt me toetsing niet moeilijk.
Ja, maar dat slaat dus weer op de paus. Daar had ik het even eerder in deze post al over.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Ja, het kan zo bekeken worden, maar natuurlijk kun je ook de reformatoren zien als de valse profeten die opstonden. Ook Bijbelverzen die voor afval en valse profeten waarschuwen leiden mij niet rechtstreeks naar de conclusie: dat moet de Katholieke Kerk zijn.
Exact.  Mijn punt is juist dat verderf van binnenuit kan komen. Vanuit mijn perspectief is dat waakzaamheid t.o.v. van de protestantse tak. Maar als de paus voor de woorden uit zijn mond (e.c.),  het gezag claimt van God zelf en zich daardoor niet laat beproeven, dan is dat op zichzelf al een belangrijk punt bij de toetsing.

Tsja dan aanvaard je dus niet wat ik al zei. Je denkt dat het gewoon niet waar is dat de paus die goddelijke bijstand krijgt voor die speciale sporadische uitspraken. Of op zijn minst twijfel je er nogal aan. Maar dat is dus verschil in geloof tussen jou en de rooms-katholiek. Dat is moeilijk op te lossen.

Ja, bij de protestanten is het in voortdurende aandacht; en het leidt bij verschil van inzicht tot splitsingen.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Het blijven op die manier eerder verdachtmakingen zonder behoorlijk handvat
Zie bovenstaande.

quote:

Trajecto schreef:

quote:

Titaan schreef:

quote:

Trajecto schreef:
Wat je wel uitschakelt dan, is wat in de lijn van de apostelen is doorgegeven en niet te boek staat
Erkennen wij dan geen traditie?
(…)
Ja, hier wordt dus een andere traditie geschetst dan die de KK bedoelt, lijkt me
Ja het was een reactie op het feit alsof de protestanten geen ander gezag kennen dan de Bijbel, of geen waarde hechten aan traditie. En ik wou opmerken dat dat niet het geval is. Maar wel dat onbetwistbaar de Heilige Schrift op 1 staat. En er niets boven of naast.

Precies, en dus erken je een "heilige Traditie die ernaast staat" niet.
Wat je wel uitschakelt dan, is wat in de lijn van de apostelen is doorgegeven en niet te boek staat, zei ik al.

quote:

quote:

De Bijbel is niet uit de hemel gerold en daarna kwam er een traditie, maar de Bijbel heeft zelf een weg van ontstaan die verweven is met traditie.
Zie hiervoor m’n geplaatste stuk over traditie

Ai tja, hele lappen tekst... Maar zo even wat grasduinend geloof ik niet dat het echt helemaal behandelt wat ik bedoel. Het gaat bijna steeds over het OT. Met name van het NT kunnen we toch gemakkelijk vaststellen dat het achteraf is genoteerd, dat er dus christelijke gemeentes waren en dat in dat geheel van het gebeuren en van ontstaande tradities de NT-boeken geschreven zijn. Het NT is dus zelf een product verweven met en ontstaan in de traditie. Dat bedoel ik. En volgens mij gaat het in dat topic waarnaar je linkt niet echt daarover. Daar gaat het weer hoofdzakelijk over traditie in de OT-periode. Maar ook daar is het volgens mij niet reëel om de zaken los van traditie te zien. Ook in het OT zou je traditie e.d. moeten herkennen en erkennen.

Je wilt steeds ijken aan de Schrift. Je laat steeds buiten beschouwing dat de Schrift zelf een product is ontstaan in traditie en onderschrijft daarmee eigenlijk de idee die ik dan misschien wat oneerbiedig beschreef als "de Bijbel die uit de hemel rolde", kant en klaar.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Ecclesia semper reformanda est.
Ben jij wellicht bij De Gereformeerde Kerken (hersteld)? Op zich is het natuurlijk een devies dat niet nieuw is en niet speciaal van die kerken
semper reformanda blijft het devies voor elke kerk.
De term is dan ook niet alleen gebruikt binnen verschillende protestantse kerken nationaal en internationaal, maar ook wel eens gebruikt in de historie van de RKK.
Ja oké. Ik had overigens liever gehad als je geen rechtstreeks antwoord op mijn vraag wilt geven (wat natuurlijk je goed recht is!) dat je dan wel gewoon rechtstreeks zegt dat je op die vraag niet wilt antwoorden.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
De vraag duikt natuurlijk op in hoeverre iets mag als het niet voorgeschreven is. Als nu eens aan iets anders denken dan de Mariaverering kunnen we natuurlijk duidelijk eens noemen de kwestie Kerstmis. Dat is echt niet een feest voorgeschreven in de Bijbel en het is in het begintijden van de reformatie ook wel afgewezen om het te vieren, maar het is toch weer omarmd door de meeste christenen. Is zoiets onschriftuurlijk of is het dat niet? Dat hangt dus af van wat je daaronder verstaat. Dat is niet zo gemakkelijk eenduidig.
Of het makkelijk of moeilijk is, kan ik wel wat over noemen, maar principieel staat dat denk ik los van deze discussie.  De roeping om te luisteren naar Gods Woord blijft van kracht.
Kan zijn, maar waar wil je met deze discussie -- dit topic -- precies naartoe? Je wekt de indruk op een vastgesteld doel te willen afstevenen -- en dat is prima natuurlijk -- maar je laat ergens in het vage wat dat doel dan exact is.
Ik heb steeds het gevoel van "Wanneer komt de aap nou uit de mouw?".
En dat doet hij steeds niet. :P

quote:

Trajecto schreef:
Neem dit ter harte en ga dus niet alles op wettische wijze checken aan het Woord. Dat gevaar ligt op de loer.
Er zijn allerlei zaken te benoemen als concrete invulling voor het bewaren van Gods Woord, het luisteren naar Gods Woord, het toetsten aan Gods Woord, het geestelijk toetsten.
Maar laten we eerst overeenstemmen DAT dit een christelijke roeping is.  [/quote]
Het toetsen? Och ja, zo kun je het stellen. Blijf onderzoekend en ga niet op de lauweren rusten..., ja!

quote:

quote:

Trajecto schreef:

quote:

Titaan schreef:
De Joden hadden dit kunnen weten. Telkens zijn ze er in het OT opnieuw aan herinnerd; neem bijvoorbeeld het gebod om te offeren, maar tegelijkertijd wordt dan gezegd: barmhartigheid wil ik en geen offerande. God wil geen lippendienst, of wettische daden; maar het eerbiedigen van Gods geboden met heel ons hart, met heel ons wezen. Toen Jezus zei:
“Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand... En Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.”

Toen bracht hij niet iets nieuws, want heel het OT is ermee bezaaid. Honderden keren wordt dit in het OT genoemd. Christus verklaart helder de aloude Norm zoals beschreven in Zijn Woord. ( als Christus een volkomen nieuwe toepassing bracht, dan zouden de Schriftgeleerden toch weinig euvel te duiden zijn?)
Mja nou, mee bezaaid...
Ik wou eerst een rijtje voorbeelden noemen, maar omdat ik er zo erg veel tegenkwam ( vele tientallen ) leek me de uitdrukkelijk “bezaaid” wel passend. ( desgewenst kan ik wel een aantal plaatsen).
Ja dat lijkt me wel handig!

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Mattheüs 5
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;


Op zijn minst vind je het op die manier toch niet echt terug in het OT. Op zijn minst bracht Jezus meer inzichtelijkheid in wat dan misschien in zekere zin bedoeld was.
Los van het grondprincipe waarmee het OT bezaaid is, waarin telkens wordt verwezen naar het geestelijk begrijpen van de wet en niet een wettische verstaan, staan ook bij het voorbeeld dat je nu noemt concrete voorbeelden.
Het OT zegt helemaal niet “uw vijand zult gij haten”. Het was de gecorrumpeerde traditie, “de ouden” die dit zeiden. Het OT zegt dit niet. Integendeel:
Indien degene die u haat, hongert, geef hem brood te eten; en zo hij dorstig is, geef hem water te drinken” (spr.25:21).
En ook wijst het OT op het feit dat het niet aan ons is om te wraken en te vergelden; dat is aan God.
Mijne is de wrake en de vergelding, ten tijde als hunlieder voet zal wankelen; want de dag huns ondergangs is nabij, en de dingen die hun zullen gebeuren, haasten.”(Deutr.32:35)
Oké

quote:

Ik zeg niet dat de Bijbel de enige bron is OMDAT we spreken over HET Woord van God. Dat is een heel ander aspect.
We spraken over de reden waarom ik de bijbel HET woord van God noem.
En het punt is dat ik niet zwaar til aan het lidwoordje.
Het is meer een bepaald gebruik, die wel een bepaald achtergrond heeft. Maar voor mij heeft het verder niet veel waarde. Alleen is het niet juist als je via het lidwoord onderscheid zou maken met zaken die niet onderscheidend zijn voor wat betreft gezag etc. ( dus dan beide ‘het’ of beiden ‘een’).

Vanuit het punt van duidelijkheid is een lidwoord niet zomaar een willekeurig toevoegsel, of jij er nou zwaar aan tilt of niet. Hmmm, een gebruik dat een bepaalde achtergrond heeft, tja... maar dat is dan toch niet om het even?
Juist als we zo precies de dingen willen bekijken moeten we niet vaag doen en zeggen dat het ons niet boeit of er niet aan tillen of er nou wel of niet een lidwoordje staat.
Voorts hebben we het nog niet over de reden gehad waarom jij van het woord van God spreekt, volgens mij. We behandelden de vraag of de katholieken het zo noemen en of ze onfeilbaarheid eraan toekennen.
Dat jij er uiterste belangrijkheid aan wilde toekennen om daarachter te komen was wel duidelijk, maar de reden daarvoor is niet verklaard door jou. Ook het nu bolgende blokje geeft hierover geen uitsluitsel. De eerste zin doet tot de komma vermoeden dat het nu komt maar het komt niet, helaas. De reden voor het aanduiden van de Bijbel als Gods woord kan niet zijn "omdat er iets niet uitmaakt". Dat is geen solide redenering.

quote:

En betreft de achtergrond waarom ik het duiden van de Bijbel als HET woord van God passend vind, is omdat het niet uitmaakt in welke vorm Gods woorden tot de mensen komen. Of het nu rechtstreek vanuit de hemel is, of via Jezus, of via de Bijbel, allemaal zijn het de woorden van God. En omdat het woorden van God zijn, zijn ze allemaal even gezaghebbend. Ongeacht de vorm is het telkens HET woord van God.  Maar ook als je het daar niet mee eens bent en liever spreekt over woorden van God, is het mij ook best ( zolang je het ene woord van God niet lager plaatst dan het andere woord van God).
De discussie of de bijbel wel of niet voldoende is, hangt niet aan het lidwoordje.

Mja, even gezaghebbend, maar wat zegt jou dat dan verder?

MAAR..., even aandacht! je bent volgens mij in dit topic stilletjes overgestapt van de vraag of de Bijbel het onfeilbare woord van God is voor de katholieken naar wat algemener een positie van de Bijbel behandelen, en dat niet met duidelijke uitgangspunten en doel.
Zo valt er niet goed te praten want nu zijn er impliciete aannames die niet toegelicht zijn. Dan wordt het een onduidelijk gesprek!

quote:

quote:

Trajecto schreef:
Het vorige blokje (met de vergelijking) meenemende, kun je je afvragen of de compleetheid van het Bijbelwoord niet te wensen over laat.  
De compleetheid van de bijbel is in mijn beleving nog niet het onderwerp geweest bij mij.
Niet rechtstreeks maar onrechtstreeks wel in mijn beleving. Voor mij spreekt dat uit het hameren erop dat de Bijbel HET woord van God is. Jij ontkent dat maar dat komt vreemd op me over. Je bent toch steeds bezig om al het andere in een schaduwpositie ten opzichte van de Bijbel te brengen. En dat doet vermoeden dat je de Bijbel, zoal niet compleet, dan toch in ieder geval als omvattender  beschouwt dan wat dan ook erbuiten.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
En het is ook wel interessant te bedenken dat je een stuk traditie die jij zo graag wilt wegschuiven meeneemt met de Bijbel. Van het NT laat zich toch vast wel zeggen dat bijvoorbeeld de canonvorming iets is wat door de katholieke kerk in wording gedaan is in en met behulp van traditie en ontstaande traditie. De Bijbel is geschreven vanuit de traditie kun je haast zeggen. En waarom accepteer je dat wel en de rest niet? Dat is dan de vraag.
De kerk kan geen woorden van God als zodanig erkennen, als die boeken niet al de woorden van God zijn. De kerk maakt de bijbel niet, maar herkent deze en formaliseerde in de canon wat al in de praktijk in Gods gemeente als Gods Woord was herkent en erkent.

Nou ja, de kerk kan zich vergalopperen... Waar je meestal zo kritisch bent over de KK ben je het nu opeens niet en dat bevreemdt mij. Daar zit geen lijn in. Je kunt het zo geloven maar jij wilt alles precies beredeneren en dat vind ik prima maar in dezen laat je dat opeens los. De kerk heeft exact en foutloos (h)erkent wat tot de canon moet behoren, daar ga jij van uit. Dat is dan toch gewoon geloof en niet een vanzelfsprekendheid? Mag, maar zeg dat dan gewoon.
(In ieder geval hebben we ook nog het "probleem" van de deuterocanonieke boeken.)

quote:

Elders las ik wel eens zinnetjes dat we de RKK dankbaar zouden moeten zijn hiervoor.
Voor Gods geboden, ook wel genoemd de wet van Mozes, moeten we niet Mozes dankbaar zijn maar God. En nog vreemder zou het zijn om de huidige orthodoxe Joden nu dankbaar te zijn voor onze OT.
Evenzo met het NT; om BEIDE redenen moeten we niet de RKK dankbaar zijn, maar God die in de kerk van alle tijden een vaste baken heeft gelegd; De levende en krachtige woorden van God, onze Bijbel.

Kan, maar de canon is niet overal gelijk. Je stelt het dus wat te simpel. En je laat het hele proces van ontstaan buiten beschouwing. Dat is ook waarschijnlijk niet echt onderwerp van dit topic, maar het bevreemdt mij in hoge mate dat er zo gemakkelijk overheen wordt gevlogen op een manier van: het was gewoon het woord van God en natuurlijk herkende de katholieken dat voor het NT; en de Joden voor het OT. Dat spreekt vanzelf, dus dat is geen issue. (???)
Wat betreft dankbaarheid in verband met het NT: Wat je bedoelt met "BEIDE redenen" zou je even moeten toelichten; dat volg ik niet helemaal.
God die in de kerk van alle tijden een baken heeft gelegd...(?) Dat gelegde baken klinkt opnieuw als iets wat kant en klaar vanuit de hemel kwam rollen.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #172 Gepost op: augustus 21, 2012, 07:08:28 pm »
@ pyro en Titaan

quote:

Titaan. schreef op 17 augustus 2012 om 21:29:
Als ik publiekelijk zeg dat ik de indruk heb dat je een verkrachter ben, dan kan ik niet gaan ontkennen dat het geen verwijt is maar slechts een indruk.
Jij verweet me dat het mij om mijn gelijk te doen was. Je fundeerde dit niet.
Daarna heb ik dit krachtig ontkend.
Maar je trekt je ongefundeerde verwijt niet terug, maar refereert er zelfs opnieuw aan met je “het gaat over een klein menselijk gelijk”.
Dit lijk me geen juist handelen.



pyro:
Het was maar een indruk, waarvan ik me op zich kan voorstellen dat het vervelend is dat die op het forum werd geventileerd. Maar het gewicht dat je eraan toekent is jouw opvatting; 'haantje titaantje' was ook luchtig bedoeld. In elk geval: je vastbeslotenheid mijn feedback als 'ongefundeerd publiekelijk verwijt' op te vatten doet in mijn ogen nogal grimmig aan en ontneemt me iedere lust om nog inhoudelijk op dit punt in te gaan.

Ach Titaan, ik kan me wel voorstellen dat je het vervelend vond; ikzelf ben eigenlijk ook wel zo -- een verwijt ook als het in een grapje wordt gebracht kan mij toch wel behoorlijk treffen. Zo ben ik wel; en eigenlijk ben ik teveel zo, denk ik. Het is niet zo goed om je iets buiten proporties groots aan te trekken.
Het was wel zo dat je topic de indruk gaf dat je katholiek Oogje heel precies redenerende erop wilde wijzen dat hij toch echt fout zat met zijn opvatting en uitleg en dat deze niet de echte katholieke lijn zou weergeven. Je nam geen genoegen met de beschrijvingen die Oogje gaf maar wilde precies van punt tot punt de zaak behandeld hebben en dat geeft dan inderdaad wel het idee dat je van tevoren alles precies hebt uitgezocht en erop staat dat Oogje zich door jou naar de waarheid laat leiden en vooral gaat inzien dat hij geen goede katholiek is als hij die visie niet precies gaat delen.
In feite moeten wij als niet-katholieken toch vooral tastend zoekend en luisterend erachter komen wat er geldt in de katholieke wereld, denk ik. Natuurlijk kunnen wij ook proberen een katholiek te overtuigen van wat wij als waarheid zien, maar katholieken aan de hand nemen om te bewijzen dat zij zelfs fout zitten waar het hun eigen katholieke leer betreft -- dat ze die niet navolgen met hun persoonlijke visie..., dan wordt het heikel.
Ikzelf zou liever dan ervoor kiezen pratende de twee kanten naar voren te halen en te proberen uit te vinden hoe het komt dat redenerende uit de encyclieken en constituties iets naar voren komt wat niet echt lijkt te matchen met de praktijk. Dat geeft meer inzicht dan wanneer je alleen volhardend "de papieren" wilt doorwerken en van het andere voorlopig niet horen wilt. Natuurlijk kun je op het forum eerst de ene kant grondig willen doorlopen en dan pas de andere kant oppakken. Maar dat kun je dan beter even duidelijk aangeven denk ik, door te zeggen dat die andere kant nog komt maar dat je eerst graag  "de papieren" wilt behandelen. Als je dat niet doet komt het toch inderdaad wel over of je de katholiek alleen terecht wilt wijzen en je gelijk halen.  
Ik kan natuurlijk niet voor pyro spreken maar ik vind het echt niet onlogisch dat hij de dingen schreef zoals hij ze schreef en ook kan ik me goed indenken dat hij vindt dat je nu nogal grimmig doet. Hij probeerde iets ludiek over te brengen en jij neemt het te zwaar.
Zijn "verwijt" indertijd was een grappige luchtige verwijzing. Zo heb ik het toen ook gelezen; maar ik geef toe dat dat ook gemakkelijker is wanneer het over een ander gaat dan wanneer je zelf het "slachtoffer" bent.
Maar..., lach er een keer om en neem het niet te zwaar, zo was het niet bedoeld en waarom zou je je dan toch het zo blijven aantrekken? Probeer te zien dat het echt niet de bedoeling was om je te kwetsen. En aan de hand van wat ik nu schreef kun je misschien zien dat iemand er reden voor zag om toch even zoiets te schrijven. Ik hoop dat je het ziet!
 
Als iemand een zware beschuldiging uit en die niet waar kan maken dan moet hij zich verontschuldigen, dat is zo. Was er daarvan sprake hier? Mwa... ik zou zeggen van niet. Er werd op ludieke wijze een vermoeden geuit van iets wat natuurlijk niet zo wenselijk is maar ook geen misdaad. Moeten daarop vervolgens als de daarin geuite vermoedens toch minder waar blijken te wezen er uitgebreide verontschuldigingen volgen of kan het ook gewoon zijn dat er verder pratende begrip komt en geen verdere behoefte is aan heel expliciete verontschuldigingen? Zou het niet mooi zijn als het laatste zo was?
Helaas gebeurt dat niet en zit de discussie nu zelfs vast.

quote:

Titaan. schreef op 21 augustus 2012 om 01:39:
[...]

Hang er niet teveel gewicht en emotie aan.
Maar blijf gewoon bij de feiten. (...)



pyro schreef op 21 augustus 2012 om 17:38:
Deze discussie zit vast. (...)

Jij vindt dat pyro er teveel gewicht aan hangt als hij zegt dat hij jou grimmig vindt, maar jij hebt zelf juist uiterst veel gewicht gehangen aan een ludieke opmerking en wenst een goede onderbouwing.

Ik weet niet of mijn indruk die ik in deze post weergeef ook stukjes van onderbouwing geeft voor pyro (dat zou hij dan eventueel zelf moeten zeggen).

De kwestie wordt zo groot. Raakt het niet buiten proporties?
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2012, 07:26:13 pm door Trajecto »

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #173 Gepost op: augustus 22, 2012, 06:13:39 am »
waar maakt men zich toch zo druk om? om de kleine menselijke dingen blijkbaar?!
daar ben ikzelf mee opgehouden toen ik een jaar of 6 was en het is een aanrader!

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #174 Gepost op: augustus 22, 2012, 08:31:09 am »

quote:

pyro schreef op 21 augustus 2012 om 17:38:
Deze discussie zit vast. Jij zegt dat ik je een ongefundeerd verwijt maak, wat je niet correct van mij vindt. Ik zeg dat ik bij wijze van (opbouwend bedoelde) feedback een indruk heb neergelegd die verder bespreekbaar is. Maar dat kan natuurlijk alleen als het wordt opgevat zoals bedoeld.

Als je het bedoelde gewicht en emotie aan mijn feedback gaf, zou je zeker niet om onderbouwde negativiteiten vragen.
Ik vraag niet om onderbouwing.
Ik hoef geen verontschuldiging.

Ik stel alleen, in alle nuchterheid, dat wat je deed objectief gezien niet opbouwend is.  Want de feiten zijn:
1)   Je duiding “Titaan komt zijn gelijk halen”, is geen duiding van een positieve eigenschap van titaan, maar een negatieve.
2)   Je gaf deze duiding zonder onderbouwing
3)   Een negatieve duiding geven zonder onderbouwing, waarbij de betrokkene reeds dit ontkend heeft, is een incorrect handelen.

Maar je bedoeling waren wel opbouwend, zeg je.
Dat accepteer ik.
Voor mij is daarmee de kous af.

-------------------------------------------------

quote:

Trajecto schreef:

quote:

Titaan schreef:
Hang er niet teveel gewicht en emotie aan.
Maar blijf gewoon bij de feiten. (...)
Jij vindt dat pyro er teveel gewicht aan hangt als hij zegt dat hij jou grimmig vindt, maar jij hebt zelf juist uiterst veel gewicht gehangen aan een ludieke opmerking en wenst een goede onderbouwing.
Ik heb me gans niet uitgelaten over enig gewicht. Ik heb helemaal niet een goede onderbouwing gewenst.  Wees zorgvuldig svp. En of het ludiek bedoeld is of niet, het betreft een stelling over de man Titaan. En wel een negatieve. Die jij nu ook herhaald.

quote:

Trajecto schreef:
dat je het vervelend vond
iets buiten proporties groots aan te trekken
nogal grimmig doet
jij neemt het te zwaar
je het zo blijven aantrekken
niet de bedoeling was om je te kwetsen
Vul niet in!  Blijf af van wat ik volgens jou zou vinden of voelen terwijl ik daar met geen woord over gerept heb. Maar wees feiltelijker en zorgvuldiger.

quote:

Trajecto schreef:
komt het toch inderdaad wel over of je  (…)  je gelijk [wil] halen.

Ik weet niet of mijn indruk die ik in deze post weergeef ook stukjes van onderbouwing geeft voor pyro
je vraag of jij in je laatste bijdrage geprobeerd hebt te onderbouwen dat het  “mij om mijn gelijk was te doen”, mag je zelf beantwoorden.

Dat was het dan maar weer.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #175 Gepost op: augustus 22, 2012, 11:56:55 am »

quote:

Titaan. schreef op 22 augustus 2012 om 08:31:
Maar je bedoeling waren wel opbouwend, zeg je.
Dat accepteer ik.
Voor mij is daarmee de kous af.
Dan laten we het hierbij.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #176 Gepost op: augustus 22, 2012, 06:56:54 pm »

quote:

Titaan. schreef op 22 augustus 2012 om 08:31:

quote:

Trajecto schreef:

quote:

Titaan schreef:
Hang er niet teveel gewicht en emotie aan.
Maar blijf gewoon bij de feiten. (...)
Jij vindt dat pyro er teveel gewicht aan hangt als hij zegt dat hij jou grimmig vindt, maar jij hebt zelf juist uiterst veel gewicht gehangen aan een ludieke opmerking en wenst een goede onderbouwing.
Ik heb me gans niet uitgelaten over enig gewicht. Ik heb helemaal niet een goede onderbouwing gewenst.  Wees zorgvuldig svp. En of het ludiek bedoeld is of niet, het betreft een stelling over de man Titaan. En wel een negatieve. Die jij nu ook herhaald.
Neuh, ik heb uitgelegd waardoor het eerder in dit topic zo kon lijken te zijn. Sommige dingen lijken anders dan ze zijn en als je het daarover hebt moet je ze wel omschrijven om dat je er anders niet over praten kunt. Ik zegt niets in negatieve zin over jou -- er konden  slechts dingen op een bepaalde manier lijken te zijn. Soms lijken dingen zo als ze niet zijn. En daarom praten we erover om het duidelijk te krijgen hoe iets wel en hoe iets niet is. En dat is hiermee dan hopelijk gebeurd.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
dat je het vervelend vond
iets buiten proporties groots aan te trekken
nogal grimmig doet
jij neemt het te zwaar
je het zo blijven aantrekken
niet de bedoeling was om je te kwetsen
Vul niet in!  Blijf af van wat ik volgens jou zou vinden of voelen terwijl ik daar met geen woord over gerept heb. Maar wees feiltelijker en zorgvuldiger.

Zoals je wilt. Ik heb het er slechts over hoe iemand kan voelen of vinden. Wat jij voelt of vindt weet ik niet en dat hoef ik niet te weten.
Ik heb zorgvuldigheid betracht, maar misschien ben ik tekort geschoten. Dat is in ieder geval wat jij zegt. Oké, een negatieve uitspraak over mij dus.
Ik ga nog meer mijn best doen om het beter te doen.

quote:

quote:

Trajecto schreef:
komt het toch inderdaad wel over of je  (…)  je gelijk [wil] halen.

Ik weet niet of mijn indruk die ik in deze post weergeef ook stukjes van onderbouwing geeft voor pyro
je vraag of jij in je laatste bijdrage geprobeerd hebt te onderbouwen dat het  “mij om mijn gelijk was te doen”, mag je zelf beantwoorden.
Nee, ik heb niet onderbouwd dat je je gelijk kwam halen. Ik heb beschreven hoe het kon dat de indruk mogelijk was, dat jij dat deed. Dat is dus helemaal wat anders.
(Het staat er trouwens ook: het komt over alsof het zo is en dat is wat anders dan een vaststellen dat het zo zijn zou.)

quote:

Dat was het dan maar weer.

Ja oké.
Mijn indruk waar het jou om te doen is kan ik je wel noemen:
Waar het jou om te doen is om eenieder te laten zien dat de Bijbel Gods woord is en dat God de auteur is van de gehele Bijbel. Dat laatste is tenslotte ook de titel van dit topic.
En daarbij ook vooral dat de Bijbel bovenaan staat, zonder iets naast zich, denk ik.
Ik denk dat de essentie van je topic is, om dat eenieder te laten weten/inzien.
(Gelijk hebben is daarbij niet het issue.)

Zo is mijn indruk.



Hopelijk is nu het probleem opgelost en dat is zo te zien het geval -- voor jou is de kous is af, schreef je aan pyro en hij stemde ermee in.

Dan kunnen we dus weer gewoon verder gaan en ik ben benieuwd naar je antwoord op mijn post:
Trajecto in "God is de auteur van de gehele Bijbel"
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2012, 10:43:33 pm door Trajecto »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #177 Gepost op: augustus 31, 2012, 01:46:31 pm »
Tijdens mijn vakantie in het Beloofde land Israël afgelopen 3 weken, heb ik samen met enkele Joden Exodus bestudeerd.

In enkele verzen hieruit is te lezen hoezeer G'd zich tot in het kleinste detail bemoeid met het bouwen van de ark en alles wat erbij hoort.
Een aantal malen wordt herhaald dat G'd kennis en vaardigheden in door Hem uitgekozen mensen heeft gelegd, om precies naar Zijn Wil, tot in detail, datgene te maken als G'd voor ogen heeft.

De roeping van Bezaleël en Aholiab
Exodus 31
1 Daarna sprak de HEERE tot Mozes:
2   Zie, Ik heb Bezaleël, de zoon van Uri, de zoon van Hur, uit de stam Juda, bij zijn naam geroepen.
3 Ik heb hem vervuld met de Geest van God, met wijsheid, inzicht, kennis en allerlei vakmanschap,
4 om ontwerpen te bedenken en om die uit te voeren in goud, zilver en koper;
5 en om edelstenen te bewerken en in te zetten, en om hout te bewerken, dus om allerlei werk te verrichten.

6 En Ik, zie, Ik heb Aholiab, de zoon van Ahisamach, uit de stam Dan, aan hem toegevoegd. En in het hart van ieder die vakkundigis, heb Ik wijsheid gegeven zodat zij alles kunnen maken wat Ik u geboden heb:
7 de tent van ontmoeting, de ark van de getuigenis, het verzoendeksel dat daarop ligt, alle voorwerpen voor de tent,
8 de tafel met zijn voorwerpen, de zuiver gouden kandelaar met al zijn voorwerpen, het reukofferaltaar,
9 het brandofferaltaar met al zijn voorwerpen, het wasvat met zijn voetstuk,
10 de ambtskleding, de geheiligde kleding van de priester Aäron, de kleding van zijn zonen om daarin als priester te dienen,
11 de zalfolie en het geurige reukwerk voor het heiligdom. Overeenkomstig alles wat Ik u geboden heb, moeten zij het maken.


Aanstelling van Bezaleël en Aholiab
Exodus 35
30 Daarna zei Mozes tegen de Israëlieten: Zie,  de HEERE heeft Bezaleël, de zoon van Uri, de zoon van Hur, uit de stam Juda, bij zijn naam geroepen.
31   De Geest van God heeft hem vervuld met wijsheid, inzicht, kennis en allerlei vakmanschap,
32   om ontwerpen te bedenken en om die uit te voeren in goud, zilver en koper;
33   om edelstenen te bewerken en in te zetten, en om hout te bewerken, dus om allerlei kunstig uitgedacht werk te verrichten.
34 Hij heeft hem ook in zijn hart het vermogen gegeven om anderen te leren, hem en Aholiab, de zoon van Ahisamach, uit de stam Dan.
35 Hij  heeft hen vervuld met wijsheid van hart om allerlei werk te verrichten: dat van een graveerder, een kunstenaar, een maker van borduurwerk met blauwpurperen, roodpurperen en scharlakenrode wol en fijn linnen, en dat van een wever. Zij kunnen allerlei werkzaamheden uitvoeren en ontwerpen bedenken.


De bouw van de tent van ontmoeting
Exodus 36
1 Toen deden Bezaleël en Aholiab, en ieder die vakkundig was, in wie de HEERE wijsheid en inzicht gegeven had om te weten hoe zij al het werk ten dienste van het heiligdom moesten verrichten, overeenkomstig alles wat de HEERE geboden had.
2 Mozes had namelijk Bezaleël en Aholiab geroepen, en ieder die deskundig was, aan wie de HEERE wijsheid in zijn hart gegeven had, iedereen wiens hart hem ertoe bewoog om naar voren te komen om het werk te verrichten.


Wie deze hoofdstukken geheel leest zal zien of zich herinneren tot in welk enorme
detail G'd Zich bemoeid met de bouw van de ark en alle bijbehorende zaken. Deze details legt G'd vervolgens als kennis in mensen welke Hij heeft uitgekozen, opdat ze exact datgene bouwen zoals Hij wil.

Zou G'd dus niet ook in staat zijn om op gelijke wijze zo de Schrift te laten samenstellen? Voor mij is bovenstaande in ieder geval een bevestiging daarvan.

Shalom,

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #178 Gepost op: augustus 31, 2012, 10:25:27 pm »
Wat God voor ogen heeft is het ideale. Enkel dat. Zodoende zal God alleen werken door mensen die ditzelfde voor ogen hebben. Door hen die gereed zijn de goddelijke kracht uit te drukken. Door hen die inspanningen hebben gedaan zichzelf gereed te maken voor hogere zaken dan de aardse beslommeringen. Latent is de goddelijke kracht , de kennis ,wijsheid en vaardigheden en alle goddelijke vermogens in ieder mensenhart aanwezig in het verborgene. Alleen zij die inspanningen doen de sluiers weg te halen, zullen de schatten van de hemel kennen. God (als persoon) wijst niet met zijn vinger willekeurig enkele mensen aan om ze als bij toverslag te vervullen van goddelijkheid. Iedereen is vervuld van goddelijkheid, alleen zij die in staat zijn de sleutels om te draaien zullen ervan gebruik kunnen maken. Voor het algemene goed , maar dat spreekt voor zich, want wie dat niet van plan is draait de sleutel niet om.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #179 Gepost op: september 01, 2012, 12:06:48 pm »

quote:

Ozombi schreef op 31 augustus 2012 om 22:25:
Wat God voor ogen heeft is het ideale. Enkel dat. Zodoende zal God alleen werken door mensen die ditzelfde voor ogen hebben. Door hen die gereed zijn de goddelijke kracht uit te drukken. Door hen die inspanningen hebben gedaan zichzelf gereed te maken voor hogere zaken dan de aardse beslommeringen. Latent is de goddelijke kracht , de kennis ,wijsheid en vaardigheden en alle goddelijke vermogens in ieder mensenhart aanwezig in het verborgene. Alleen zij die inspanningen doen de sluiers weg te halen, zullen de schatten van de hemel kennen. God (als persoon) wijst niet met zijn vinger willekeurig enkele mensen aan om ze als bij toverslag te vervullen van goddelijkheid. Iedereen is vervuld van goddelijkheid, alleen zij die in staat zijn de sleutels om te draaien zullen ervan gebruik kunnen maken. Voor het algemene goed , maar dat spreekt voor zich, want wie dat niet van plan is draait de sleutel niet om.
In het voorbeeld van de bouw van de ark, staat duidelijk vermeld dat G'd hen de kennis in hun hart geeft met de bijbehorende vaardigheden. Dus geen eigen inspanning maar het werk van G'd. Zo denk ik dat het ook met het Woord van G'd in de bijbel is gegaan.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #180 Gepost op: september 01, 2012, 09:32:47 pm »
@learsi:: Met ' eigen inspanning ' wordt bedoeld de niet afhoudende wil van de mens en de eenpuntige aandacht , gericht op het dienen van God. Dat dienen van God kan (moet) men zien als het doen van het ideale handelen in alle omstandigheden die men tegenkomt. Pas als de wil en de aandacht van de mens op deze dingen is gericht ,zal God zijn gaven aan de mens overhandigen.

God zal zijn goddelijke gaven niet door middel van loting of willekeur verkwanselen ,maar enkel aan hen openbaren die zichzelf gereed hebben gemaakt. De mens zelf kan niets, maar door zichzelf te polijsten van steenkool tot diamant zullen de goddelijke gaven vanzelf tot hem komen.

Ik verwijs ook naar het boek Job, waar wordt gesteld dat God enkel en alleen die dingen hoort en ziet die op het goddelijke zijn gericht. God is blind en doof voor die dingen die daar niet op zijn gericht. Zo staat het in Job.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2012, 09:36:18 pm door Ozombi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #181 Gepost op: september 02, 2012, 12:48:42 pm »

quote:

Ozombi schreef op 01 september 2012 om 21:32:
@learsi:: Met ' eigen inspanning ' wordt bedoeld de niet afhoudende wil van de mens en de eenpuntige aandacht , gericht op het dienen van God. Dat dienen van God kan (moet) men zien als het doen van het ideale handelen in alle omstandigheden die men tegenkomt. Pas als de wil en de aandacht van de mens op deze dingen is gericht ,zal God zijn gaven aan de mens overhandigen.

God zal zijn goddelijke gaven niet door middel van loting of willekeur verkwanselen ,maar enkel aan hen openbaren die zichzelf gereed hebben gemaakt. De mens zelf kan niets, maar door zichzelf te polijsten van steenkool tot diamant zullen de goddelijke gaven vanzelf tot hem komen.

Ik verwijs ook naar het boek Job, waar wordt gesteld dat God enkel en alleen die dingen hoort en ziet die op het goddelijke zijn gericht. God is blind en doof voor die dingen die daar niet op zijn gericht. Zo staat het in Job.


Heb je verzen uit Job voor me, die dit onderbouwen misschien? Zo heb ik Job namelijk nog nooit gelezen.
Want uit de bijbel blijkt toch overduidelijk dat G'd de joden vaak heeft gestraft om hun zonden, hun niet goddelijke daden zeg maar. Dus daarin lijkt JHWH dan niet blind en doof ervoor?
« Laatst bewerkt op: september 02, 2012, 12:50:12 pm door learsi »

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #182 Gepost op: september 02, 2012, 05:02:54 pm »
@learsi::

Ik heb hier onder andere - uit de Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Schrift
vertaald uit de  Engelse vertaling van 1961, met getrouwe raadpleging van de oude Hebreeuwse en Griekse tekst - 1969- , om precies te zijn - :::

Job 35 vers12 t/m 16

12 Daar blijft met luid roepen, maar hij antwoordt niet,
Wegens de trots van de slechten.
13 Slechts de onwaarheid hoort God niet,
En de Almachtige zelf aanschouwt die niet.
14 Hoeveel te minder dan wanneer gij zegt dat gij hem niet aanschouwt!
Het rechtsgeding ligt vóór hem, en gij dient dus verlangend op hem te wachten.
15 En nu, omdat zijn toorn geen rekenschap heeft gevraagd,
Heeft hij ook geen nota genomen van de buitengewone onbezonnenheid.
16 En Job opent eenvoudig voor niets zijn mond wijd;
Zonder kennis vermenigvuldigt hij louter woorden.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #183 Gepost op: september 02, 2012, 05:19:54 pm »

quote:

Ozombi schreef op 02 september 2012 om 17:02:
@learsi::

Ik heb hier onder andere - uit de Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Schrift
vertaald uit de  Engelse vertaling van 1961, met getrouwe raadpleging van de oude Hebreeuwse en Griekse tekst - 1969- , om precies te zijn - :::

Job 35 vers12 t/m 16

12 Daar blijft met luid roepen, maar hij antwoordt niet,
Wegens de trots van de slechten.
13 Slechts de onwaarheid hoort God niet,
En de Almachtige zelf aanschouwt die niet.
14 Hoeveel te minder dan wanneer gij zegt dat gij hem niet aanschouwt!
Het rechtsgeding ligt vóór hem, en gij dient dus verlangend op hem te wachten.
15 En nu, omdat zijn toorn geen rekenschap heeft gevraagd,
Heeft hij ook geen nota genomen van de buitengewone onbezonnenheid.
16 En Job opent eenvoudig voor niets zijn mond wijd;
Zonder kennis vermenigvuldigt hij louter woorden.


@ Ozombi,
Ik heb het nagelezen in de HSV, de Nieuwe Wereld vertaling is van de jehova Getuigen immers en voor mij daarmee onbetrouwbaar als bron. Ben jij een jehova Getuige?

Verder maak ik op uit de verzen die je aandraagt (waarvoor dank) dat G'd niet luistert naar kwaaddoeners, hoogmoedigen, leugenaars. Maar Hij ziet ze wel degelijk en is er niet blind of doof voor. Toch een belangrijk verschil voor mij.

Shalom,

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #184 Gepost op: september 03, 2012, 01:45:27 am »
Hier even in de Statenvertaling:
Job 35
12 Daar roepen zij; maar Hij antwoordt niet, vanwege den hoogmoed der bozen.
13 Gewisselijk zal God de ijdelheid niet verhoren, en de Almachtige zal die niet aanschouwen.
14 Dat gij ook gezegd hebt: Gij zult Hem niet aanschouwen; er is nochtans gericht voor Zijn aangezicht, wacht gij dan op Hem.
15 Maar nu, dewijl het niets is, dat Zijn toorn Job bezocht heeft, en Hij hem niet zeer in overvloed doorkend heeft;
16 Zo heeft Job in ijdelheid zijn mond geopend, en zonder wetenschap woorden vermenigvuldigd.



Verhoren is hier ook wel een wat beter werkwoord dan horen, zou ik zeggen.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #185 Gepost op: september 03, 2012, 06:29:51 pm »
@learsi::  nee ik ben geen Jehova getuige ..... uiteraard zou ik bijna zeggen

Nu is mijn moeder theologe en die heeft me toch een zooi verschillende bijbels
zodoende verdwaald er wel s één. Nu lijkt me de strekking van de ene vertaling weinig anders als van de andere overigens.

Het punt is, dat er gezegd wordt dat God enkel en alleen diegene (ver)hoort en ziet die zijn aandacht gericht heeft op God`s wil. Om het anders te zeggen, alleen diegene die geschikt is zal goddelijke kennis,vaardigheden,vermogens,wijsheid en al die dingen verkrijgen. Het moet zoals zo vaak niet al te letterlijk worden ge-interpreteerd in de zin dat er een wezen God daadwerkelijk alle schepsels van de aarde (universum) aan het beluisteren en bekijken is. Het is meer dat het goddelijke dat al binnenin de mens is, pas tot uitdrukking komt als de mens zich met concentratie en aandacht richt op het beste in zichzelf, het goddelijke aspect van de mens dus.
Zodoende is God " blind en doof " voor wie dit nalaat, omdat het goddelijke alleen reageert op degene die zelf " op de deur klopt " en dit dus wél doet.

Overigens wordt ook het feit dat het goddelijke al in de mens aanwezig is in de bijbel vermeld. Ook dat zoek ik graag nog even uit, voor wie perse bevestiging van de bijbel nodig heeft en dit nog niet op eigen kracht heeft onderkend.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #186 Gepost op: september 03, 2012, 08:10:36 pm »

quote:

Ozombi schreef op 03 september 2012 om 18:29:
@learsi::  nee ik ben geen Jehova getuige ..... uiteraard zou ik bijna zeggen

Nu is mijn moeder theologe en die heeft me toch een zooi verschillende bijbels
zodoende verdwaald er wel s één. Nu lijkt me de strekking van de ene vertaling weinig anders als van de andere overigens.

Het punt is, dat er gezegd wordt dat God enkel en alleen diegene (ver)hoort en ziet die zijn aandacht gericht heeft op God`s wil. Om het anders te zeggen, alleen diegene die geschikt is zal goddelijke kennis,vaardigheden,vermogens,wijsheid en al die dingen verkrijgen. Het moet zoals zo vaak niet al te letterlijk worden ge-interpreteerd in de zin dat er een wezen God daadwerkelijk alle schepsels van de aarde (universum) aan het beluisteren en bekijken is. Het is meer dat het goddelijke dat al binnenin de mens is, pas tot uitdrukking komt als de mens zich met concentratie en aandacht richt op het beste in zichzelf, het goddelijke aspect van de mens dus.
Zodoende is God " blind en doof " voor wie dit nalaat, omdat het goddelijke alleen reageert op degene die zelf " op de deur klopt " en dit dus wél doet.

Overigens wordt ook het feit dat het goddelijke al in de mens aanwezig is in de bijbel vermeld. Ook dat zoek ik graag nog even uit, voor wie perse bevestiging van de bijbel nodig heeft en dit nog niet op eigen kracht heeft onderkend.
Dan heb je blijkbaar dat boek Job nooit helemaal uitgelezen... Terwijl pas daar aan het eind "de belangrijkste sleutels worden aangereikt om het boek te ontsluiten"...

Het begint op dit punt:
1 Toen antwoordde Jehovah Job uit de storm en zei:
2 Wie is daar bezig raad te verduisteren
Door woorden zonder kennis?
(Job 38)

Hoezo leert het boek Job dat God niet zou waarnemen dat mensen hun blik en de blik van anderen "vertroebelen"?? Duistere praat verkopen?? "Blind en doof" blijken voor een handelende, sprekende God???

Het lijkt er op dat je iets te veel "uit eigen kracht" aan het filosoferen bent geslagen... Je goed recht, hoor. Maar daarmee preekt de Schrift niet direct jouw boodschap, Ozombi...!!


NB: het zal niet voor niets zijn geweest dat je moeder die Nieuwe Wereldvertaling heeft laten "verdwalen", denk ik... Ik wil hem ook voor geen goud in huis hebben...


Vergeet trouwens het allerlaatste hoofdstuk niet van dat boek... Daar leren we dat we God slechts kennen als Hij Zichzelf aan ons openbaart... En niet slechts aan de "reeds op Hem gerichten", maar ook aan "de mensjes zonder verstand die slechts vaag over Hem gehoord hebben":

quote:

1 Nu antwoordde Job de HEER:

2 ‘Ik weet dat niets buiten uw macht ligt
en geen enkel plan voor u onuitvoerbaar is.
3 Wie was ik dat ik, door mijn onverstand, uw besluit wilde toedekken?
Werkelijk, ik sprak zonder enig begrip,
over wonderen, te groot voor mij om te bevatten.
4 “Luister,” zei ik, “dan zal ik spreken,
ik zal u ondervragen, zeg mij wat u weet.”
5 Eerder had ik slechts over u gehoord,
maar nu heb ik u met eigen ogen aanschouwd.
6 Daarom herroep ik mijn woorden en buig ik mij,
zoals ik hier zit in het stof en het vuil.’
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #187 Gepost op: september 03, 2012, 08:24:25 pm »

quote:

Ozombi schreef op 03 september 2012 om 18:29:
@learsi::  nee ik ben geen Jehova getuige ..... uiteraard zou ik bijna zeggen

Oke, fijn om te weten,  :)

quote:

Het is meer dat het goddelijke dat al binnenin de mens is, pas tot uitdrukking komt als de mens zich met concentratie en aandacht richt op het beste in zichzelf, het goddelijke aspect van de mens dus.

Persoonlijk zie ik liever uitgelegd als:
Wanneer de mens een stapje stap naar G'd doet, al G'd en meer jou richting op den. En vise-versa uiteraard.
Of: Wie Hem ernstig zoeken zal Hem vinden.
Volgens mij is dat niet alleen voor ongelovigen bedoeld die hem nog niet hebben gevonden, maar ook voor de reeds gelovigen. Wie hem (blijft) zoeken zullen hem steeds meer vinden.

quote:

Overigens wordt ook het feit dat het goddelijke al in de mens aanwezig is in de bijbel vermeld. Ook dat zoek ik graag nog even uit, voor wie perse bevestiging van de bijbel nodig heeft en dit nog niet op eigen kracht heeft onderkend.
Graag, want goddelijke in de mens vind ik wel op de grens persoonlijk.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #188 Gepost op: september 04, 2012, 01:30:56 am »
@Hendrik:: ik filosofeer nooit op eigen kracht, ik gebruik de kennis die al bekend was voordat er 1 letter van de hele bijbel op papier stond

Je denkt dat ik iets anders beweer dan de bijbel lijkt te suggereren. Dat is niet zo.Daar waar men in God een handelend wezen denkt te zien, omdat de dode letter van de bijbel dit lijkt te stellen, kan men dit evengoed op een geheel andere wijze opvatten. " De muren schreeuwen honger " betreft ook geen afscheidingen in huizen die geluiden maken omdat ze geen eten krijgen.

Laat ik het anders stellen:
" Wie blind en doof is voor een handelende en sprekende God " staat gelijk aan " Totaal geen begrip en inzicht in de betekenis van het goddelijke bezitten ".

" Een handelende en sprekende God " betreft niet per definitie een entiteit  die bewuste handelingen uitvoert. Dat kan jij wellicht wel als conclusie trekken, maar ik zeg je dat dit niet zo moet worden opgevat in deze letterlijke zin.

Eerder betreft het een werkzame maar abstracte kracht die zichzelf enkel kenbaar maakt dmv entiteiten (zoals de mens) , en dan met name dmv het innerlijk van die entiteiten. Op die manier handelt en spreekt God. Dat wil niet zeggen dat wij God dus moeten opvatten als een wezen buiten onszelf dat ver buiten ons bereik hoog verheven ons telepatisch allerlei boodschappen doorgeeft. God is al binnen-in ons (Brahman / Atman) en kan zodoende tot de mens spreken, hoewel een mens  wel met gerichte aandacht en concentratie zal moeten luisteren opdat een mens hoort wat er wordt gezegd.

@learsi:: Wat jij persoonlijk liever ziet uitgelegd is niet anders dan wat ik al zei.
Het is gemiereneuk van de eerste orde wat je hier doet. Lees maar na.

Het goddelijke in de mens vind je op de grens??! Dan begrijp je er zeer weinig van. Is God niet jouw maker, en de mijne? Zo ja, dan is de mens per definitie goddelijk. Als een menselijke moeder jouw op de wereld heeft gezet, dan ben je toch ook een mens? Wat is hier eigenlijk op de grens? Jouw ontkenning van goddelijkheid in de mens, of mijn stellige bevestiging van het tegendeel? Denk na!

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #189 Gepost op: september 04, 2012, 08:50:13 am »

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 01:30:
@learsi:: Wat jij persoonlijk liever ziet uitgelegd is niet anders dan wat ik al zei.
Het is gemiereneuk van de eerste orde wat je hier doet. Lees maar na.

Het goddelijke in de mens vind je op de grens??! Dan begrijp je er zeer weinig van. Is God niet jouw maker, en de mijne? Zo ja, dan is de mens per definitie goddelijk. Als een menselijke moeder jouw op de wereld heeft gezet, dan ben je toch ook een mens? Wat is hier eigenlijk op de grens? Jouw ontkenning van goddelijkheid in de mens, of mijn stellige bevestiging van het tegendeel? Denk na!
Het is niet op de grens... De grens tussen God en schepsel is hier "weggepoetst"...

Als ik, een mens, een pot klei, dat is die pot pottelijk, ook al heb ik er "mijn hele ziel en zaligheid" ingelegd.

Als ik, als mens, een beeld maak: een afbeelding van mezelf - al heb ik er "mijn hele ziel en zaligheid" ingelegd: dat beeld is een beeld... en geen mens...

Als God een mens maakt naar zijn beeld, dan is het resultaat geen god, maar een mens...


Naar de herkomst is die pot en dat beeld inderdaad menselijk... Een menselijk maaksel. Gemaakt door een mens...

En naar de herkomst is die mens inderdaad goddelijk. Een goddelijk maaksel. Gemaakt door God.

Maar zoals dat beeld geen mens is, maar er trekken van heeft, zo is de mens geen god, maar heeft hij er trekken van...


Terwijl jij wel degelijk beweert dat die mens "God" is:

quote:

Ozombi schreef op 30 augustus 2012 om 13:39:
Het zelf van de één is hetzelfde zelf als van de ander. Het gaat voorbij de menselijke verschijningsvorm en voorbij het menselijk ego. Het betekent eenvoudig " Ik Ben ". " Om God te begrijpen moet je het zelf verklaren "
wil feitelijk zeggen:  " Verklaar innerlijk tegenover jezelf : " Ik Ben God "

Natuurlijk praat ik hier vanuit de oosterse invalshoek.
" Wees volmaakt zoals de Vader volmaakt is ". " Wees de ideale mens " etc.
Learsi stelde het voorzichtiger dan nodig is: hier is een grens gepasseerd...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #190 Gepost op: september 04, 2012, 08:58:04 am »

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 01:30:
Je denkt dat ik iets anders beweer dan de bijbel lijkt te suggereren. Dat is niet zo.Daar waar men in God een handelend wezen denkt te zien, omdat de dode letter van de bijbel dit lijkt te stellen, kan men dit evengoed op een geheel andere wijze opvatten. " De muren schreeuwen honger " betreft ook geen afscheidingen in huizen die geluiden maken omdat ze geen eten krijgen.

Je stelling was: het boek Job leert ons dat "God enkel en alleen diegene (ver)hoort en ziet die zijn aandacht gericht heeft op God`s wil."

En ik plaatste daar een tekst uit het boek Job tegenover die leert dat God een Job hoort die "door zijn onverstand, Gods besluit wilde toedekken"...

Dan kan je wel weer je dooddoener "je preekt een dode letter" lanceren, maar intussen is het wel een aangetoond feit dat je de Schrift naar eigen believen laat buikspreken...

Preek dus liever gewoon je eigen boodschap maar laat die Schrift er buiten, zou ik zeggen... Want dat Levende Woord vertelt ons gewoon iets heel anders dan wat jij keer op keer verkondigt...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #191 Gepost op: september 04, 2012, 06:38:23 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 september 2012 om 08:50:
Learsi stelde het voorzichtiger dan nodig is: hier is een grens gepasseerd...
Helemaal mee eens Hendrik,

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #192 Gepost op: september 04, 2012, 06:47:13 pm »
@Hendrik:: Ik zeg toch niet dat een mens - onstaan uit God - een god is?

Ik zeg dat een mens goddelijk is, omdat God in alles en allen is.
We hebben een andere opvatting over wat God is , weet je nog?

Datzelfde geldt voor de betekenis van teksten die in de bijbel staan. De letterlijke interpretatie geeft een geheel andere uitkomst dan de geestelijke interpretatie. Overigens kan een bijbeltekst op nog veel meer manieren geinterpreteerd worden, maar dat terzijde. Nog nooit heeft 1 iemand op overtuigende wijze kunnen aantonen dat de bijbeltekst moet worden begrepen op de letterlijke manier. Ja, men kan het zichzelf wel wijsmaken dat het zo moet maar dat is meestal omdat men nooit kennis heeft genomen van een andere manier van interpretatie. De enige manier om geestelijke wijsheden tot je te nemen is door de letter te vertalen naar de geestelijke betekenis. Het goddelijke gaat niet over zichtbare tastbaarheid, maar juist over onzichtbare essentie.

Ik verkondig inderdaad dat het Levende Woord ons enkel iets vertelt over onze eigen essentie , die goddelijk is. Als dat niet zo was dan zouden we namelijk helemaal niets wijzer worden over het goddelijke. De enige manier om werkelijk inzicht in goddelijke zaken te verwerven, is door middel van je eigen wezen. Wie buiten zichzelf zoekt, wendt zichzelf er vanaf. Wie buiten zichzelf zoekt ziet zichzelf (ego) en al het andere als gescheiden van elkaar. Wie binnen zichzelf zoekt gaat alles als 1 zien.

Het universum en alles daarin wekt de indruk een heleboel verschillende dingen te zijn die bestaan binnen de leegte van de ruimte. In werkelijkheid is het universum en alles daarin 1 en hetzelfde Licht. Dat ene Licht bestaat uit puur licht (schijnbaar onzichtbare ruimte) en alle glinsteringen in dat licht ( het fysieke of verdichte licht ). 1 Vuur met vele vlammen en vonken.

Nee, er wordt geen grens gepasseerd. Voor jullie misschien, maar niet voor God. Het Koninkrijk der Hemelen kan enkel " met geweld " genomen worden.
Dat betekent dat je niet naar buiten moet kijken en moet afwachten tot het zich aandient, maar juist dat je naar binnen moet kijken en het naar buiten moet laten komen. Maar ja, wie dit niet begrijpt of er geen moeite voor doet het te begrijpen, zal voorlopig bij de grensovergang blijven wachten. Een ander kan de oversteek niet voor je maken, hoe groot de aanmoediging ook is.

Jezus zegt het in de evangelien zo: " Volg mij ". Doe dat dan ook!
« Laatst bewerkt op: september 04, 2012, 07:07:04 pm door Ozombi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #193 Gepost op: september 04, 2012, 08:46:31 pm »

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 18:47:
Jezus zegt het in de evangelien zo: " Volg mij ". Doe dat dan ook!

Met alle respect Ozombi,
Jezus zei niet: Volg mij om het evangelie te verkwanselen.

Gelukkig waarschuwt de Schrift ons voor theorieën als die jij hier brengt.
1 Joh 14
1 Geliefden,  geloof niet elke geest,  maar beproef de geesten of zij uit God zijn;  want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan.
2 Hieraan leert u de Geest van God kennen: elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God;
3 en elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God;  maar dat is de geest van de antichrist,  waarvan u gehoord hebt dat hij komt,  en die nu al in de wereld is.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #194 Gepost op: september 05, 2012, 04:47:22 pm »
Jezus zei: "  Volg mij " --->  doe wat ik doe

En wat die waarschuwing uit de schrift betreft jegens " de theorien " die
ik hier breng: Je weet werkelijk niet waar je over praat.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #195 Gepost op: september 05, 2012, 06:54:27 pm »

quote:

Ozombi schreef op 05 september 2012 om 16:47:
Jezus zei: "  Volg mij " --->  doe wat ik doe

En wat die waarschuwing uit de schrift betreft jegens " de theorien " die
ik hier breng: Je weet werkelijk niet waar je over praat.
Dat hoeft ook niet, zo lang het Woord van G'd dat maar wel doet  ;)

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #196 Gepost op: september 05, 2012, 08:33:14 pm »
@learsi::
Zeker doet het Woord van God dat, maar de toepassing van dat Woord is uiteindelijk waar het om gaat. Erover lezen is 1 ding (passief) , er op vertrouwen en er naar handelen is een heel ander ding (actief). Ik ben niet de valse profeet uit de bijbel die de gelovigen van zijn geloof af wil brengen. Ik ben uperhaupt geen profeet en gooi enkel zaken op tafel die al bekend zouden moeten zijn.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #197 Gepost op: september 06, 2012, 10:54:50 am »

quote:

Ozombi schreef op 05 september 2012 om 20:33:
@learsi::
Zeker doet het Woord van God dat, maar de toepassing van dat Woord is uiteindelijk waar het om gaat. Erover lezen is 1 ding (passief) , er op vertrouwen en er naar handelen is een heel ander ding (actief). Ik ben niet de valse profeet uit de bijbel die de gelovigen van zijn geloof af wil brengen. Ik ben uperhaupt geen profeet en gooi enkel zaken op tafel die al bekend zouden moeten zijn.

Wat b.v. bekend is, is de oproep van Paulus:
 καὶ  μὴ  συσχηματίζεσθε  τῷ  αἰῶνι  τούτῳ,  ἀλλὰ  μεταμορφοῦσθε  τῇ  ἀνακαινώσει  τοῦ  νοὸς (Rom 12:2)

= Laat je niet door de huidige tijd in een vorm ("schema") persen, maar laat je omvormen door een vernieuwing van denken...

Hij zegt niet: verander jezelf, maar LAAT je veranderen: μεταμορφοῦσθε (metamorfousthe)

Hoe? Door je in dienst te stellen van God (vers 1 - λατρεία), te geloven (vers 3 - πίστις).

Paulus roept dus niet op om heel "actief" aan het werk te gaan/ heel actief te gaan denken (ὑπερφρονεῖν - hyperfronein, vers 3). Hij roept op om God het werk te laten doen... Hem dat denken te laten vernieuwen...


En alleen op DAT punt kunnen we het eens worden, denk ik: dat het hier gaat om een actief loslaten van jezelf... Opdat je houvast enkel God is...

Maar de toepassing van dat Woord kan dus alleen maar "God" zijn...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #198 Gepost op: september 06, 2012, 01:59:41 pm »
@Hendrik:: je moet actief de wil ontwikkelen, en actief de aandacht hebben voor dat wat bereikt moet worden. Ik zeg niet dat de mens zelf allerlei dingen moet gaan bedenken of op psychische wijze zichzelf voor de gek moet houden, om te proberen zichzelf van goddelijke energie te voorzien. Zo werkt het niet.

Maar dit is constant de non-interpretatie van bepaalde mensen betreffende mijn posts hier. De activiteit waar ik hier op doel zit m met name in de concentratie en aandacht op de goddelijke aanraking en het loslaten van de aardse ketens.
Er moet wel eerst de bewuste wil zijn dit te gaan doen, want zonder de intentie of enige kennis hoe dit te volbrengen gaat het werkelijk niet voltooid worden.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #199 Gepost op: september 06, 2012, 02:51:39 pm »

quote:

Ozombi schreef op 06 september 2012 om 13:59:
@Hendrik:: je moet actief de wil ontwikkelen, en actief de aandacht hebben voor dat wat bereikt moet worden. Ik zeg niet dat de mens zelf allerlei dingen moet gaan bedenken of op psychische wijze zichzelf voor de gek moet houden, om te proberen zichzelf van goddelijke energie te voorzien. Zo werkt het niet.

Maar dit is constant de non-interpretatie van bepaalde mensen betreffende mijn posts hier. De activiteit waar ik hier op doel zit m met name in de concentratie en aandacht op de goddelijke aanraking en het loslaten van de aardse ketens.
Er moet wel eerst de bewuste wil zijn dit te gaan doen, want zonder de intentie of enige kennis hoe dit te volbrengen gaat het werkelijk niet voltooid worden.
Ozombi: het is je eigen woordkeus die de "argwaan" bij me wekt; dat je het opvat als non-interpretatie van je posts kan ik me voorstellen: alleen jij weet wat de intenties zijn waarmee je je woorden de wijde wereld in zendt. Maar voor mij staan ze haaks op hetgeen ik in de Schrift lees over "geloof" (in de betekenis van godsvertrouwen)...

Want ook voor wat betreft het ontwikkelen van die "wil tot geloof" geeft de Bijbel alle eer aan God...

quote:

Daarom (= vanwege alles wat Paulus hiervoor zei over "de gerichtheid/gehoorzaamheid van de Zoon" en het "eren van God"), mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,
want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen. Fil 2:12-13
Het is God die dat "willen" in de mens wakker doet worden... Ook daar geldt een "blijf af en geloof enkel!"

En dat staat toch echt haaks op een:

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 18:47:
Ik verkondig inderdaad dat het Levende Woord ons enkel iets vertelt over onze eigen essentie , die goddelijk is. Als dat niet zo was dan zouden we namelijk helemaal niets wijzer worden over het goddelijke. De enige manier om werkelijk inzicht in goddelijke zaken te verwerven, is door middel van je eigen wezen. Wie buiten zichzelf zoekt, wendt zichzelf er vanaf. Wie buiten zichzelf zoekt ziet zichzelf (ego) en al het andere als gescheiden van elkaar.
Inderdaad: die mens staat tegenover zijn Schepper. Het "ego" is gescheiden van al het andere. Men moet dat goddelijke buiten zichzelf zoeken, want een op zichzelf aangewezen mens sterft... Dat is nu juist de kern van het begrip ''geloof": een volledig vertrouwen hebben in de Ander...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'