Auteur Topic: Verschillen PKN (NH) en GKv?  (gelezen 21458 keer)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #50 Gepost op: september 30, 2012, 07:32:39 pm »
Beetje vreemd dat daar waar Paulus oproept tot orde in de gemeenschap dit kennelijk niet meer zo van belang is.
Het gaat niet om "de regel" maar om het waarom van een regel. Als een regel direct bijbels is (zoals dopen bv) kun je die prima toepassen. Als een deel van een gemeenschap zegt "die regel klopt niet want zus en zo bijbel, bla bla" dan moet je de regel kunnen veranderen.
Maar als een deel van de gemeenschap zegt "die regel vindt ik stom dus daarom doe ik er niet aan" terwijl de regel wel heel duidelijk gegrond is op de bijbel dan zegt dat deel van de gemeenschap niet anders dan "wij willen niet meer bij de bijbelse leer blijven".

Dat dit voor buitenstaanders "geneuzel" kan zijn zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Heel veel dingen op deze wereld zijn voor buitenstaanders immers "geneuzel"?

Maar we hadden het over de verschillen PKN / GKv meen ik?
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #51 Gepost op: september 30, 2012, 08:18:46 pm »
Wie zijn hier de buitenstaanders eigenlijk? De niet leden van PKN of GKv? Of de niet kerkgangers in het algemeen? Of de ongelovigen?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #52 Gepost op: september 30, 2012, 10:31:15 pm »

quote:

learsi schreef op 30 september 2012 om 20:18:
Wie zijn hier de buitenstaanders eigenlijk? De niet leden van PKN of GKv? Of de niet kerkgangers in het algemeen? Of de ongelovigen?

Iemand die ergens buiten staat (dus niet "insider is") lijkt mij een buitenstaander.
Net zo goed als mijn buurman een buitenstaander van de GKv is en ik een buitenstaander van de voetbalwereld ben.
Mail me maar als je wat wilt weten

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #53 Gepost op: september 30, 2012, 11:00:31 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 september 2012 om 19:32:
Beetje vreemd dat daar waar Paulus oproept tot orde in de gemeenschap dit kennelijk niet meer zo van belang is.
Het gaat niet om "de regel" maar om het waarom van een regel. Als een regel direct bijbels is (zoals dopen bv) kun je die prima toepassen. Als een deel van een gemeenschap zegt "die regel klopt niet want zus en zo bijbel, bla bla" dan moet je de regel kunnen veranderen.


Ik weet niet of je hiermee ook op mijn opmerking doelt, maar wil toch ff reageren. Ik pleit er niet voor om helemaal geen regels te hebben. Orde moet er zijn. In mijn optiek is de aandacht voor regels binnen de GKv altijd overdadig geweest. Ik heb altijd het idee gehad, dat alles met regels dichtgetimmerd moest zijn, maar dat heeft ook met persoonlijke ervaringen te maken. Ik snap dat ik dat niet op de hele GKv kan projecteren, maar het maakt wel dat ik hier 'allergisch' op reageer.

quote:

Dat dit voor buitenstaanders "geneuzel" kan zijn zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Heel veel dingen op deze wereld zijn voor buitenstaanders immers "geneuzel"?
Dat snap ik en daar kan ik me ook in vinden. Echter moeten we ook geen onnodige barrières opwerpen waardoor buitenstaanders niet meer naar binnen kunnen en willen kijken.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #54 Gepost op: september 30, 2012, 11:02:29 pm »
Als men binnen het instituut weet waar het om gaat , dan is ieder geschil
al opgelost voordat het begonnen is. Aangezien men het niet helemaal weet
ontstaan verdeelde meningen. Er is geen helderheid en duidelijkheid. Zo
neemt de gebeurtenis een aanvang , namelijk dat dezelfde dingen verschillend
worden uitgelegd. Verdeelde inzichten. Niemand weet het.

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #55 Gepost op: september 30, 2012, 11:22:13 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2012 om 23:02:
Als men binnen het instituut weet waar het om gaat , dan is ieder geschil
al opgelost voordat het begonnen is. Aangezien men het niet helemaal weet
ontstaan verdeelde meningen. Er is geen helderheid en duidelijkheid. Zo
neemt de gebeurtenis een aanvang , namelijk dat dezelfde dingen verschillend
worden uitgelegd. Verdeelde inzichten. Niemand weet het.
Ik denk dat je hier de kern van het probleem aanstipt, zolang er mensen zijn zullen er verschillen van inzicht zijn. Ook als het God's woord betreft. In plaats van alles dan maar met regels dicht te timmeren lijkt het mij logischer om de liefde voor elkaar meer aandacht te geven. En jezelf niet hoger te achten dan de ander...

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #56 Gepost op: september 30, 2012, 11:31:03 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 september 2012 om 22:31:
[...]

Iemand die ergens buiten staat (dus niet "insider is") lijkt mij een buitenstaander.
Net zo goed als mijn buurman een buitenstaander van de GKv is en ik een buitenstaander van de voetbalwereld ben.


Wie zijn volgens jou dan buitenstaanders van de GKv?
Ook een insider kan en moet soms kritiek kunnen hebben, is het niet?

Maar goed, er zijn altijd mensen die zich graag bezighouden met de buitenkant van zaken ipv met met de kern. Ieder zijn meug.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #57 Gepost op: september 30, 2012, 11:59:53 pm »

quote:

learsi schreef op 30 september 2012 om 23:31:
[...]


Wie zijn volgens jou dan buitenstaanders van de GKv?
Ook een insider kan en moet soms kritiek kunnen hebben, is het niet?
Nee,  sterker nog: de insider moet kritisch zijn.

quote:

Maar goed, er zijn altijd mensen die zich graag bezighouden met de buitenkant van zaken ipv met met de kern. Ieder zijn meug.
Dit soort aantijgingen slaan vaak nergens op, zo ook in dezen.
Als we landelijk afspreken iets te doen (of iets te laten) dan is het vrij normaal dat iedereen dat gaat volgen.
Net zo goed als we in dit land aan de rechterzijde van de weg rijden (dat is de afspraak namelijk). Mocht jij links willen gaan rijden dan ontdek je dat je problemen krijgt. Als jij (en dat zou prima kunnen) kunt aantonen dat de regel "rechts rijden" onjuist is dan zou je dat moeten noemen aan de regelgever (in dezen de overheid).
Domweg zeggen "ik rij voortaan links" is een slechte keuze. En dat is wat je wel lijkt te propageren :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #58 Gepost op: oktober 01, 2012, 12:22:36 am »

quote:

learsi schreef op 30 september 2012 om 23:31:
[...]


Wie zijn volgens jou dan buitenstaanders van de GKv?
volgens mij geef je zelf het antwoord al: een ieder die buiten de GKv staat is buitenstaander. Sommigen hebben ervaringen opgedaan binnen de GKv in het verleden maar zijn later buiten de GKv komen staan om diverse redenen. Bij een binnenstaander denk ik aan een ieder die zich, al dan niet volledig uit overtuiging, binnen de GKv bevind.

Ik zeg niet dat een buitenstaander moet zwijgen over de GKv, nee, sterker nog: geef je mening. Bedenk echter wel dat binnen groepen van mensen die eenzelfde groep aanhangen processen spelen die voor buitenstaanders vaak onbegrijpelijk zijn (Remmerswaal, 1984).  Als je je verdiept in de groepsdynamica dan kun je daar eea over lezen. Dat zegt niet dat die processen altijd juist zijn voor de buitenstaander maar voor de insider vaak weer wel.
Mooi voorbeeld daarvan is het vrouwenstandpunt van de SGP: de hele wereld lijkt daar over te struikelen maar de vrouwen in de SGP achterban hebben er totaal geen moeite mee.
Snap je?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #59 Gepost op: oktober 01, 2012, 07:00:49 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 september 2012 om 19:32:
Beetje vreemd dat daar waar Paulus oproept tot orde in de gemeenschap dit kennelijk niet meer zo van belang is.
Het gaat niet om "de regel" maar om het waarom van een regel. Als een regel direct bijbels is (zoals dopen bv) kun je die prima toepassen. Als een deel van een gemeenschap zegt "die regel klopt niet want zus en zo bijbel, bla bla" dan moet je de regel kunnen veranderen.
Maar als een deel van de gemeenschap zegt "die regel vindt ik stom dus daarom doe ik er niet aan" terwijl de regel wel heel duidelijk gegrond is op de bijbel dan zegt dat deel van de gemeenschap niet anders dan "wij willen niet meer bij de bijbelse leer blijven".

Dat dit voor buitenstaanders "geneuzel" kan zijn zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Heel veel dingen op deze wereld zijn voor buitenstaanders immers "geneuzel"?

Maar we hadden het over de verschillen PKN / GKv meen ik?


Het verschil hier in is weer dat de PKN meer het zwaargewicht in de gemeentes zelf legt. Niet in de landelijke synode. De synode heeft puur een dienende functie. In de gemeente vooral wordt bepaald welke weg men bewandeld. Wel dat er bepaalde grenzen aan het geheel zitten, maar het is vooral aan de gemeentes, hoe ze kerk zijn.

Lijkt me trouwens ook bijbelser. De eerste christengemeentes waren ook zelfstandig. De instituten kwamen pas later.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2012, 07:01:40 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #60 Gepost op: oktober 01, 2012, 07:09:45 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 oktober 2012 om 00:22:
[...]
volgens mij geef je zelf het antwoord al: een ieder die buiten de GKv staat is buitenstaander. Sommigen hebben ervaringen opgedaan binnen de GKv in het verleden maar zijn later buiten de GKv komen staan om diverse redenen. Bij een binnenstaander denk ik aan een ieder die zich, al dan niet volledig uit overtuiging, binnen de GKv bevind.

Ik zeg niet dat een buitenstaander moet zwijgen over de GKv, nee, sterker nog: geef je mening. Bedenk echter wel dat binnen groepen van mensen die eenzelfde groep aanhangen processen spelen die voor buitenstaanders vaak onbegrijpelijk zijn (Remmerswaal, 1984).  Als je je verdiept in de groepsdynamica dan kun je daar eea over lezen. Dat zegt niet dat die processen altijd juist zijn voor de buitenstaander maar voor de insider vaak weer wel.
Mooi voorbeeld daarvan is het vrouwenstandpunt van de SGP: de hele wereld lijkt daar over te struikelen maar de vrouwen in de SGP achterban hebben er totaal geen moeite mee.
Snap je?


Dat zeggen ze, maar ik denk dat de werkelijkheid wat anders is.

Ik heb een tijd gelopen in een Reformatorische dagactiviteiten centrum voor verstandelijk gehandicapten in Rijssen dat valt onder Siloah.
De deelnemers zijn van bevindelijk gereformeerde huize. Een paar stagelopers van de gereformeerde gemeente hadden het over dat ze een broek dragen, ten zij ze naar oma en de kerk gaan en op het werk en school dan.
Je merkt aan de discussies dat ze ook de grens steeds verder verleggen en dat er generatiekloven zijn.
Ik kwam zo in één van die weken een stageloper van de gereformeerde gemeente ook gewoon in de disco tegen. Ze begroette me ook openlijk.

Bij een vriend van me was ik op een verjaardag waar veel jongeren van zijn kerk er waren. Gereformeerde bonders. Een meid wond zich daar op over de vrouwenstandpunten van de dominee, die vond dat alleen mannen bepaalde ambten mochten vervullen enzo, ze kon zich daar echt vreselijk aan irriteren.

Ik denk dat er meer verzet is in deze kringen dan je denkt, maar dat het onder minderheidsgroepen vooral speelt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #61 Gepost op: oktober 01, 2012, 10:32:55 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 oktober 2012 om 00:22:
[...]
volgens mij geef je zelf het antwoord al: een ieder die buiten de GKv staat is buitenstaander. Sommigen hebben ervaringen opgedaan binnen de GKv in het verleden maar zijn later buiten de GKv komen staan om diverse redenen. Bij een binnenstaander denk ik aan een ieder die zich, al dan niet volledig uit overtuiging, binnen de GKv bevind.

Ik zeg niet dat een buitenstaander moet zwijgen over de GKv, nee, sterker nog: geef je mening. Bedenk echter wel dat binnen groepen van mensen die eenzelfde groep aanhangen processen spelen die voor buitenstaanders vaak onbegrijpelijk zijn (Remmerswaal, 1984).  Als je je verdiept in de groepsdynamica dan kun je daar eea over lezen. Dat zegt niet dat die processen altijd juist zijn voor de buitenstaander maar voor de insider vaak weer wel.
Mooi voorbeeld daarvan is het vrouwenstandpunt van de SGP: de hele wereld lijkt daar over te struikelen maar de vrouwen in de SGP achterban hebben er totaal geen moeite mee.
Snap je?

Ja, dank je voor de duidelijke uitleg  :P
Met name je laatste voorbeeld heeft veel verduidelijkt.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #62 Gepost op: oktober 01, 2012, 10:36:37 am »

quote:

gaitema schreef op 01 oktober 2012 om 07:09:
Bij een vriend van me was ik op een verjaardag waar veel jongeren van zijn kerk er waren. Gereformeerde bonders. Een meid wond zich daar op over de vrouwenstandpunten van de dominee, die vond dat alleen mannen bepaalde ambten mochten vervullen enzo, ze kon zich daar echt vreselijk aan irriteren.

Ik denk dat er meer verzet is in deze kringen dan je denkt, maar dat het onder minderheidsgroepen vooral speelt.

Toch zie ik dit voorbeeld als verzet tegen G'd Zijn Woord en Wil. Want uiteindelijk staat er heel duidelijk in de bijbel dat G'd het zo wil, geen vrouwen spreken in de kerk. Wie bijvoorbeeld bidt als vrouw nog met haar hoofd bedekt? Zoals G'd het wil en in de bijbel staat vermeld?

Toegeven aan de moderne tijd ten koste van wat G'd in de bijbel aangeeft lijkt me niet de juiste keuze. Nu realiseer ik mij trouwens dankzij Riemer dergelijke discussies voor een buitenstaander onzin zullen zijn. ;)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #63 Gepost op: oktober 01, 2012, 12:29:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 oktober 2012 om 07:00:
[...]


Het verschil hier in is weer dat de PKN meer het zwaargewicht in de gemeentes zelf legt. Niet in de landelijke synode. De synode heeft puur een dienende functie. In de gemeente vooral wordt bepaald welke weg men bewandeld. Wel dat er bepaalde grenzen aan het geheel zitten, maar het is vooral aan de gemeentes, hoe ze kerk zijn.
Grappig, want de PKN wordt tocht echt van boven bestuurd en de GKV van onderaf. vandaar ook dat het ratificeren zo van belang is!
[/quote]

Lijkt me trouwens ook bijbelser. De eerste christengemeentes waren ook zelfstandig. De instituten kwamen pas later.[/quote]Inderdaad is de GKv daarin bijbelser _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #64 Gepost op: oktober 01, 2012, 02:44:15 pm »

quote:

learsi schreef op 01 oktober 2012 om 10:36:
[...]

Toch zie ik dit voorbeeld als verzet tegen G'd Zijn Woord en Wil. Want uiteindelijk staat er heel duidelijk in de bijbel dat G'd het zo wil, geen vrouwen spreken in de kerk. Wie bijvoorbeeld bidt als vrouw nog met haar hoofd bedekt? Zoals G'd het wil en in de bijbel staat vermeld?

Toegeven aan de moderne tijd ten koste van wat G'd in de bijbel aangeeft lijkt me niet de juiste keuze. Nu realiseer ik mij trouwens dankzij Riemer dergelijke discussies voor een buitenstaander onzin zullen zijn. ;)

Dat staat er. Zelf ga ik er persoonlijk wel nuchter mee om. Een jonge dame uit onze kerk werd dominee. Ze zal echter altijd in opdracht van de kerkeraad spreken, dus zal er altijd wel een man over haar de leiding hebben.
Ik begrijp vooral dat de bijbel wil dat niet vrouwen over de mannen de baas gaan spelen. Veel huwlijken blijken trouwens te stranden, omdat er tegenwoordig twee hoofden in het gezin zijn. Dan ontstaat er tweedracht en gaat het mis.
God heeft heel bewust een rollenpatroon bedacht om die eenheid te waarborgen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #65 Gepost op: oktober 01, 2012, 02:58:08 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 oktober 2012 om 12:29:
[...]
 Grappig, want de PKN wordt tocht echt van boven bestuurd en de GKV van onderaf. vandaar ook dat het ratificeren zo van belang is!

In model bij de PKN zeker. De gereformeerd vrijgemaakten ken ik het model eigenlijk niet zo van, maar dat zal net zo zijn als de synodaal gereformerede dat was, vermoed ik.
Het is bij ons zo dat de PKN-synode uitgesproken heeft dat zij willen, dat de gemeentes van onderaf bestuurd worden. Dat las ik eens in een blad van het evangelisch werkverband, die ik thuis ontvang.
Als ik naar de praktijk kijk, dan zie ik dat de PKN veel vrijheid geeft. Wil je de bonderstoer, dan ga je de bonders toer. Wil je een evangelische toer, dan ga je een evangelische toer en wil je een vrijzinnige toer, dan ga je een vrijzinnige toer.
Het idee is: de gemeenteleden zelf maken de gemeente, dus moet je de gemeenteleden zelf de bevoegdheden geven en ze geen zaken van boven af opleggen.

quote:


Inderdaad is de GKv daarin bijbelser _O_

In model wel. De toegenomen vrijheid ook. Het feit echter dat zowel de PKN als de vrijgemaakte kerken een synode hebben, is weer onbijbels zoals ik het zie. Want de eerste gemeentes hadden geen synodes. Ook geen Paus. Wel bisschoppen, maar dat waren hun eigen gemeenteleiders. Elke gemeente zijn eigen bisschop. Die zaten ook nog niet in bisschoppelijke palijzen.
Petrus was dan wel de rots waar op men bouwde, maar dat was geestelijk. Er was geen instituut dat hem tot een paus maakte of een scriba. De gemeentes namen gewoon zijn onderwijzingen aan.
Het komt dan ook weer vanuit de gemeente.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #66 Gepost op: oktober 01, 2012, 04:14:46 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 oktober 2012 om 14:44:

Dat staat er. Zelf ga ik er persoonlijk wel nuchter mee om.

Wat betekent dat gaitema? Dat je de moeilijke zaken niet al te letterlijk neemt? Moeilijke zaken die onrust cederen?

quote:

Een jonge dame uit onze kerk werd dominee. Ze zal echter altijd in opdracht van de kerkeraad spreken, dus zal er altijd wel een man over haar de leiding hebben.
Sorry, maar de bijbel heeft het duidelijk over spreken in de gemeente in 1 kor 14
34   Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook  de wet zegt.
35 En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.


We moeten denk ik oppassen om dergelijke zaken die tegen de opdracht in de bijbel omgaan, te accepteren omdat het niet meer zou passen in deze tijd. Eerder zouden we ons moeten afvragen hoe we als mens (en soms kerk) toch zover zijn afgedwaald.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #67 Gepost op: oktober 01, 2012, 11:33:51 pm »

quote:

learsi schreef op 01 oktober 2012 om 16:14:
[...]

Wat betekent dat gaitema? Dat je de moeilijke zaken niet al te letterlijk neemt? Moeilijke zaken die onrust cederen?


[...]

Sorry, maar de bijbel heeft het duidelijk over spreken in de gemeente in 1 kor 14
34   Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook  de wet zegt.
35 En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.


We moeten denk ik oppassen om dergelijke zaken die tegen de opdracht in de bijbel omgaan, te accepteren omdat het niet meer zou passen in deze tijd. Eerder zouden we ons moeten afvragen hoe we als mens (en soms kerk) toch zover zijn afgedwaald.

Wat je doet noemen we in de regel van de theologie "misbruik van de zwijgteksten".
Je leest het zoals het er staat zonder de context te kennen.
Begin er een aparte draad over en wie weet leer je nog wat.

Er staat ook in de Bijbel dat je geen kleding van twee soorten stof / materie mag dragen en dat je geen volkstuintje mag hebben. Zo kan er op grond van een individuele tekst van alles geroepen worden.
Ik vraag me dan af: wanneer heb jij voor het laatst een gescheiden man / vrouw gestenigd?
Mail me maar als je wat wilt weten

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #68 Gepost op: oktober 01, 2012, 11:35:41 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 september 2012 om 23:59:
[...]
 Nee,  sterker nog: de insider moet kritisch zijn.
[...]
Dit soort aantijgingen slaan vaak nergens op, zo ook in dezen.
Als we landelijk afspreken iets te doen (of iets te laten) dan is het vrij normaal dat iedereen dat gaat volgen.
Net zo goed als we in dit land aan de rechterzijde van de weg rijden (dat is de afspraak namelijk). Mocht jij links willen gaan rijden dan ontdek je dat je problemen krijgt. Als jij (en dat zou prima kunnen) kunt aantonen dat de regel "rechts rijden" onjuist is dan zou je dat moeten noemen aan de regelgever (in dezen de overheid).
Domweg zeggen "ik rij voortaan links" is een slechte keuze. En dat is wat je wel lijkt te propageren :)
Op zich kan ik hierin een heel eind meegaan, echter denk ik af en toe wel: willen we niet te veel regelen. 'Basis' zaken goed regelen en de rest kan plaatselijk wel worden ingevuld. Dus afspreken dat we rechts rijden is prima, de hele berm volplempen met allerlei ge- en verbodsborden maakt het er niet overzichtelijker op! ( even aanhakend op je voorbeeld)
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2012, 11:37:23 pm door Peter68 »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #69 Gepost op: oktober 01, 2012, 11:45:52 pm »

quote:

Peter68 schreef op 01 oktober 2012 om 23:35:
[...]


Op zich kan ik hierin een heel eind meegaan, echter denk ik af en toe wel: willen we niet te veel regelen. 'Basis' zaken goed regelen en de rest kan plaatselijk wel worden ingevuld. Dus afspreken dat we rechts rijden is prima, de hele berm volplempen met allerlei ge- en verbodsborden maakt het er niet overzichtelijker op! ( even aanhakend op je voorbeeld)
Inderdaad. En dat is overigens wat de nieuwe kerkorde ook aangeeft. Los daarvan is het plaatselijk qua invulling altijd al de zaak van de lokale raad geweest. Als die kan onderbouwen waarom iets wel kan in zijn gemeente dan is er geen enkele reden om daar aan te twijfelen: het is de lokale zaak immers.
Wat dat betreft is het goed dat het scala aan "appélregels" ook op de schop is gegaan.
in onze gemeente doen we dingen anders dan bij de buren. Dat kan ook omdat we anders zijn. Dat is landelijk gezien (mits binnen de kaders van het "rechts rijden") eindelijk goed geregeld.
Nadeel is wel dat je een verschil in invulling krijgt wat de herkenbaarheid niet ten goede kan komen (per saldo is een kerk in Amsterdam wat anders dan die in Appingedam)
Mail me maar als je wat wilt weten

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #70 Gepost op: oktober 01, 2012, 11:48:14 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 oktober 2012 om 23:33:
[...]

Wat je doet noemen we in de regel van de theologie "misbruik van de zwijgteksten".
Je leest het zoals het er staat zonder de context te kennen.
Begin er een aparte draad over en wie weet leer je nog wat.

Er staat ook in de Bijbel dat je geen kleding van twee soorten stof / materie mag dragen en dat je geen volkstuintje mag hebben. Zo kan er op grond van een individuele tekst van alles geroepen worden.
Ik vraag me dan af: wanneer heb jij voor het laatst een gescheiden man / vrouw gestenigd?
Fysiek stenigen doen  we in een "beschaafd" land als Nederland niet meer maar figuurlijk gebeurt het nog vrij vaak hoor dat we een gescheiden man/vrouw stenigen.

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #71 Gepost op: oktober 02, 2012, 12:08:35 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 oktober 2012 om 23:45:
[...]
Inderdaad. En dat is overigens wat de nieuwe kerkorde ook aangeeft. Los daarvan is het plaatselijk qua invulling altijd al de zaak van de lokale raad geweest. Als die kan onderbouwen waarom iets wel kan in zijn gemeente dan is er geen enkele reden om daar aan te twijfelen: het is de lokale zaak immers.
Wat dat betreft is het goed dat het scala aan "appélregels" ook op de schop is gegaan.
in onze gemeente doen we dingen anders dan bij de buren. Dat kan ook omdat we anders zijn. Dat is landelijk gezien (mits binnen de kaders van het "rechts rijden") eindelijk goed geregeld.
Nadeel is wel dat je een verschil in invulling krijgt wat de herkenbaarheid niet ten goede kan komen (per saldo is een kerk in Amsterdam wat anders dan die in Appingedam)
Kijk dan gebeuren er goede dingen. ik had me nog niet verdiept in de nieuwe kerkorde en misschien moet ik dat nu maar eens gaan doen. Ik had links en rechts al wel commentaar gehoord op de nieuwe orde, misschien wel van mensen die inderdaad bang zijn de controle te verliezen en die bang zijn voor lokale verschillen. Voor verschil hoeft de afstand trouwens niet eens zó groot te zijn heb gemerkt!

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #72 Gepost op: oktober 02, 2012, 12:11:34 am »

quote:

dingo schreef op 01 oktober 2012 om 23:48:
[...]

Fysiek stenigen doen  we in een "beschaafd" land als Nederland niet meer maar figuurlijk gebeurt het nog vrij vaak hoor dat we een gescheiden man/vrouw stenigen.
Ik denk dat je gelijk hebt Dingo, helaas weet ik eigen ervaring dat er inderdaad figuurlijk behoorlijk wat stenen worden gegooid. Mooie vergelijking om het stenigen figuurlijk te maken!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #73 Gepost op: oktober 02, 2012, 12:14:10 am »

quote:

dingo schreef op 01 oktober 2012 om 23:48:
[...]

Fysiek stenigen doen  we in een "beschaafd" land als Nederland niet meer maar figuurlijk gebeurt het nog vrij vaak hoor dat we een gescheiden man/vrouw stenigen.

Hoho, ik reageerde op Learsi die teksten wel zeer letterlijk neemt :)
Mensen die gescheiden leven (om welke reden dan ook) hebben het in de kerken (welke dan ook) zwaar genoeg.
Daar wil ik niets over zeggen!
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #74 Gepost op: oktober 02, 2012, 06:39:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 oktober 2012 om 23:33:

Ik vraag me dan af: wanneer heb jij voor het laatst een gescheiden man / vrouw gestenigd?

Omdat Jezus Christus ook heeft gezegd dat wie zonder zonde is de eerste steen werpe, zal ik dat niet doen.

Matteus 8
7 En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen:  Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.

Heel veel geboden waren/zijn voor het volk Israël mbt het eerste Verbond dat G'd met hen voor Eeuwig gesloten heeft. Waarvan sommige extra streng ten tijde dat JHWH bij het volk Israël woonde in de ark.

Overigens heb ik geen volkstuintje en wil er ook geen hebben.  :P
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2012, 11:20:52 pm door learsi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #75 Gepost op: oktober 02, 2012, 07:47:12 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 oktober 2012 om 23:33:
[...]

Wat je doet noemen we in de regel van de theologie "misbruik van de zwijgteksten". Je leest het zoals het er staat zonder de context te kennen.
Kan je definiëren wie we is?
- Ben jij dat?
- Jou familie?
- Jou kerkgenootschap?
- de gehele GKv?
Waar vind ik het fenomeen zwijgtekst terug in de schrift?
Waar heeft G'd in de bijbel gezegd dat we zwijgteksten konden negeren?

Dus, verklaar wat zou je mij nog willen leren?

quote:

Er staat ook in de Bijbel dat je geen kleding van twee soorten stof / materie mag dragen  en dat je geen volkstuintje mag hebben. Zo kan er op grond van een individuele tekst van alles geroepen worden.
Misschien kon je het niet vinden, maar waar je op doelt staat in Leviticus 19.
19 U moet Mijn verordeningen in acht nemen. Van uw dieren mag u niet twee verschillende soorten laten paren,  uw akker mag u niet met twee verschillende soorten zaad inzaaien, en een bovenkleed uit twee verschillende soorten stof vervaardigd, mag u niet dragen.

Maar als dit in de context volgens jou (of jullie) niet meer hoeft volgens jou, zijn dan de verzen ervoor ook komen te vervallen? Kan je uitleggen waarom of waarom niet?

15 U mag geen onrecht doen in de rechtspraak,  u mag geen partij trekken voor de arme en de aanzienlijke niet voortrekken. Op rechtvaardige wijze moet u uw naaste oordelen.

16   U mag onder uw volksgenoten niet met lasterpraat rondgaan, u mag uw naaste niet naar het leven staan. Ik ben de HEERE.

17   U mag in uw hart uw broeder niet haten.  U moet uw naaste zeker terechtwijzen, zodat u geen zonde op hem laadt.

18   U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar  u moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben de HEERE.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #76 Gepost op: oktober 02, 2012, 10:19:47 pm »
Learsi , echt.....dit komt niet goed met jou zo.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #77 Gepost op: oktober 02, 2012, 10:28:04 pm »

quote:

Ozombi schreef op 02 oktober 2012 om 22:19:
Learsi , echt.....dit komt niet goed met jou zo.
We zullen uiteindelijk wel zien wie er in de hel brandt en wie bij Jezus in het Koninkrijk mag vertoeven, Ozombi.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #78 Gepost op: oktober 02, 2012, 10:35:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 02 oktober 2012 om 00:14:
[...]

Hoho, ik reageerde op Learsi die teksten wel zeer letterlijk neemt :)
Mensen die gescheiden leven (om welke reden dan ook) hebben het in de kerken (welke dan ook) zwaar genoeg.
Daar wil ik niets over zeggen!


Merkwaardig eigenlijk want de bijbel geeft toch een hele andere opdracht ?!

Maar idd daar is nog een schone taak...... en niet alleen daar - moralisten zijn er mi meer dan genoeg - of die het ook gesnapt hebben ??

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #79 Gepost op: oktober 02, 2012, 10:52:59 pm »
Joh8:10 En Jezus, Zich oprichtende, en niemand ziende dan de vrouw, zeide tot haar: Vrouw, waar zijn deze uw beschuldigers? Heeft u niemand veroordeeld? 11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.

"Ga heen en zondig niet meer." Dat staat er. Dat is een veroordeling. Dat is dus een andere betekenis van veroordelen dan die waarop Jezus doelt als Hij zegt: "[als de beschuldigers/getuigen overeenkomstig de wet van Mozes u niet veroordelen] dan veroordeel ik u ook niet."

Voor de zondaar die in de zonde blijft is het woord van Jezus - namelijk "Ga heen en zondig niet meer" - een steen. Het is een veroordeling van de zonde. Dat is weldegelijk een figuurlijke steen die wordt geworpen naar de zonde.  Dat is: naar de zondaar die blijft kiezen voor de zonde.

Want blijven kiezen voor de zonde is wat Jezus haar nadrukkelik gebiedt om niet te doen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #80 Gepost op: oktober 03, 2012, 12:21:05 am »

quote:

learsi schreef op 02 oktober 2012 om 19:47:
[...]

Kan je definiëren wie we is?
- Ben jij dat?
- Jou familie?
- Jou kerkgenootschap?
- de gehele GKv?
Waar vind ik het fenomeen zwijgtekst terug in de schrift?
100% van de Nieuwtestamentici onderschrijven datgene wat jij beslist niet doet.
Dat jij niet weet wat de "zwijgteksten" zijn zegt meer dan genoeg, google maar even en wie weet leer je nog wat.

quote:


Waar heeft G'd in de bijbel gezegd dat we zwijgteksten konden negeren?

Dus, verklaar wat zou je mij nog willen leren?
Waar zegt God dat jij tweeerlei weefsel mag gaan dragen?

Ofwel: je hebt een dubbele moraal zoals het lijkt. Snap je dat?
Van Jezus weten we dat hij een kleed droeg van eenerlei weefsel immers, doe jij dat ook?
Draagt je vrouw / vriendin lang haar? En zeker geen broeken (immers, een vrouw mag zich niet kleden als een man?)?

Snap je wat ik aan wil geven?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #81 Gepost op: oktober 03, 2012, 12:21:58 am »

quote:

learsi schreef op 02 oktober 2012 om 22:28:
[...]


We zullen uiteindelijk wel zien wie er in de hel brandt en wie bij Jezus in het Koninkrijk mag vertoeven, Ozombi.
Het is niet aan jou om te oordelen Learsi. Je weet niet hoeveel genade Christus voor Ozombi in petto heeft immers?
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #82 Gepost op: oktober 03, 2012, 11:25:07 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 oktober 2012 om 00:21:
[...]
 100% van de Nieuwtestamentici onderschrijven datgene wat jij beslist niet doet.
Dat jij niet weet wat de "zwijgteksten" zijn zegt meer dan genoeg, google maar even en wie weet leer je nog wat.
Uiteraard ken ik het onbijbelse begrip zwijgteksten wel Riemer, maar het zijn menselijke theorieën bedacht als uitvlucht om selectief om te kunnen gaan met G'd Zijn Woord en naar mijn mening daarmee een soort van surrogaat christen worden. G'd heeft streng verboden om Zijn Woord te weinigen, dus laten we het braaf staan maar manipuleren de uitleg ervan.....

[...]

quote:

Waar zegt God dat jij tweeerlei weefsel mag gaan dragen?

Ofwel: je hebt een dubbele moraal zoals het lijkt. Snap je dat?
Van Jezus weten we dat hij een kleed droeg van eenerlei weefsel immers, doe jij dat ook?
Draagt je vrouw / vriendin lang haar? En zeker geen broeken (immers, een vrouw mag zich niet kleden als een man?)?

Snap je wat ik aan wil geven?


Nee, ik geef gewoon toe dat ik zondig door een aantal van dergelijke zaken niet te doen, maar tracht dat niet goed te praten met de leugen dat het niet meer klopt of niet meer van deze tijd is. Nee ikzelf houd mij niet altijd aan datgene wat G'd wil.
Dat heet mbt kleding kijk ik niet waarvan het gemaakt is, maar mijn vrouw heeft lang haar en kleed zich vrouwelijk, zij bidt inderdaad met een doek over het hoofd.

Ja ik hou mij niet aan de opdracht van G'd om de Sabbat te eren, in plaats daarvan eer ik de dag waarop een zonnegod werd geëerd, omdat de kerk zich in het begin stadium ertoe heeft laten misleiden.  Maar ik praat het niet goed, ik ben zelf degene die zich niet (altijd) aan G'd Zijn opdrachten houdt en ga de tekst niet ontkrachten met onzin over de moderne tijd of een leugenachtige uitleg over zwijgteksten. Want waar staat in de bijbel dat G'd zegt dat bepaalde opdrachten tijdelijk zijn en na eeuwen zullen verdwijnen? G'd Zijn Woord is immers Eeuwig, Zijn Beloften zijn dat, maar ook Zijn opdrachten.

Nu claim ik niet de hele bijbel op mijn duimpje te kennen maar zover ik weet staat nergens in de bijbel dat het kleed van Jezus uit meerdere soorten garen bestond. Heb je een bijbelvers voor mij om die stelling te onderbouwen?

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #83 Gepost op: oktober 03, 2012, 11:27:38 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 oktober 2012 om 00:21:
[...]
Het is niet aan jou om te oordelen Learsi. Je weet niet hoeveel genade Christus voor Ozombi in petto heeft immers?
Even goed lezen Riemer, daarom schreef ik ook niet als een veroordeling:
Jij gaat naar de hel ik ik niet of iets dergelijks.

Nee ik schreef daarom, we zullen wel zien wie er straks in de hel brandt en wie in het Koninkrijk van Christus mag zijn. Daarmee geef ik zombi net zoveel kans als mijzelf, toch? Dus geen veroordeling, dat is niet aan mij.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #84 Gepost op: oktober 03, 2012, 01:18:11 pm »

quote:

learsi schreef op 01 oktober 2012 om 16:14:

Wat betekent dat gaitema? Dat je de moeilijke zaken niet al te letterlijk neemt? Moeilijke zaken die onrust cederen?  

Het betekend dat ik me niet geroepen voel er een verandering in te brengen en dat ik niet kan zeggen wat het beste is.

quote:


Sorry, maar de bijbel heeft het duidelijk over spreken in de gemeente in 1 kor 14
34   Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook  de wet zegt.
35 En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.


We moeten denk ik oppassen om dergelijke zaken die tegen de opdracht in de bijbel omgaan, te accepteren omdat het niet meer zou passen in deze tijd. Eerder zouden we ons moeten afvragen hoe we als mens (en soms kerk) toch zover zijn afgedwaald.

Bij ons hadden we laatst een meid gevraagd te getuigen van een genezing die de Heer haar gaf en ze getuigde ervan in de gemeente. Demonen die haar jaren lang ingaven om zichzelf te snijden met een mes en te haten werden in de naam van Jezus weg gezonden.

Dat is goed. De dominee interviewde haar en daar reageerde ze op.
Wellicht dat Riemer Lap er meer over kan zeggen, wat de tekst betekend.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #85 Gepost op: oktober 03, 2012, 01:38:12 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 oktober 2012 om 13:18:
Bij ons hadden we laatst een meid gevraagd te getuigen van een genezing die de Heer haar gaf en ze getuigde ervan in de gemeente. Demonen die haar jaren lang ingaven om zichzelf te snijden met een mes en te haten werden in de naam van Jezus weg gezonden.

Dat is goed. De dominee interviewde haar en daar reageerde ze op.
Wellicht dat Riemer Lap er meer over kan zeggen, wat de tekst betekend.


Ik weet dat het gebeurd, heel veel zelfs, maar er wordt afgeweken van waartoe G'd ons heeft opgedragen namelijk. Waarom kan deze mevrouw niet haar verhaal vertellen aan haar man of de voorganger, die dat dan vervolgens verteld?
Omdat d kerk is meegegroeid met de aardse wereld, waarvan ook Jezus zei:
Jullie zijn niet van deze wereld.

Dat sommigen of velen ervoor kiezen het toch anders te doen is een eigen verantwoording. Maar geef dan toe dat het onbijbels is in plaats van te melden dat deze opdracht is komen te vervallen door de tand des tijds. G'd Zijn Woord is immers Eeuwig !

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #86 Gepost op: oktober 03, 2012, 02:19:55 pm »
Niemand kan het beter vertellen dan deze vrouw. Ik geloof echt dat God wilde dat zij het vertelde. Sterker nog: ik heb haar dat zelf gevraagd. Ze heeft haar verhaal eerder verteld bij de babtisten. Van hun voorganger krijg ik uitnodigingen via de mail voor hun bijzondere diensten, waar zij ook tussen stond.
Ik heb wel degelijk met dit thema "vrouwen in het ambt" geworsteld. Ik las eerder een boek waarin Jezus in China aan een vrouw in een droom zich voorstelde en haar zei dat haar man van kanker genezen is. Ze werd huilend van berauw wakker, omdat ze met de komst van het communisme haar omgang met Jezus heeft laten varen. Ze gaf haar leven weer aan Jezus en inderdaad stapte haar man opeens helemaal genezen uit bed. Als hij niet genas, zouden ze in armoede achterblijven, want hij is de kostwinner.
Daarop was ze zo aangeraakt, dat ze al haar bekenden uit het dorp bij één riep en met hen God eerden en prijsden in hun huis. Daarmee ontstond de eerste huiskamergemeente, waarin zij de leiding had.
Hoe we dus ook kunnen piekeren over teksten, God kiest soms voor ons onnavolgbare wegen.

Ik kan niets anders zeggen dan: "ik weet het niet, maar Gods wil zal gebeuren."
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2012, 02:22:53 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #87 Gepost op: oktober 03, 2012, 02:27:50 pm »
Nog iets. In de PKN is de regel dat enkel theologen mogen preken in de diensten. Echter mogen wij als gemeente iemand voor laten gaan onder gezag en in de naam van de theoloog die verantwoordelijk is voor de des betreffende dienst. Met andere woorden, dan is wat de spreker zegt de preek van de dominee. De dominee gaat voor en wijst een persoon aan die zijn preek zal geven.


Als het goed is dan spreekt altijd de Vader. De dominee wijst dus iemand aan die de woorden van de Vader zegt. Van te voren heeft de dominee zich verdiept in wat de spreker wil vertellen en kan daar naar gelang sturing in brengen. Zo is de spreker altijd in autoriteit van de dominee aan het woord.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #88 Gepost op: oktober 03, 2012, 03:11:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 oktober 2012 om 14:19:
Niemand kan het beter vertellen dan deze vrouw. Ik geloof echt dat God wilde dat zij het vertelde. Sterker nog: ik heb haar dat zelf gevraagd. Ze heeft haar verhaal eerder verteld bij de babtisten. Van hun voorganger krijg ik uitnodigingen via de mail voor hun bijzondere diensten, waar zij ook tussen stond.
Ik heb wel degelijk met dit thema "vrouwen in het ambt" geworsteld. Ik las eerder een boek waarin Jezus in China aan een vrouw in een droom zich voorstelde en haar zei dat haar man van kanker genezen is. Ze werd huilend van berauw wakker, omdat ze met de komst van het communisme haar omgang met Jezus heeft laten varen. Ze gaf haar leven weer aan Jezus en inderdaad stapte haar man opeens helemaal genezen uit bed. Als hij niet genas, zouden ze in armoede achterblijven, want hij is de kostwinner.
Daarop was ze zo aangeraakt, dat ze al haar bekenden uit het dorp bij één riep en met hen God eerden en prijsden in hun huis. Daarmee ontstond de eerste huiskamergemeente, waarin zij de leiding had.
Hoe we dus ook kunnen piekeren over teksten, God kiest soms voor ons onnavolgbare wegen.

Ik kan niets anders zeggen dan: "ik weet het niet, maar Gods wil zal gebeuren."


Maar wacht even gaitema, ik stel ook niet dat Jezus niets doet met vrouwen, vrouwen niet betrekt in het geloof. Dat staat ook niet in de bijbel. Maar ze mogen niet het woord nemen in de kerk, in de gemeente.

Heel vaak krijgt juist mijn vrouw bijbelverzen door die antwoorden geven op gebeden van mij. Maar mijn vrouw zal nooit het woord nemen in de gemeente. Wanneer ze een vers doorkrijgt voor iemand anders in de gemeente dan deelt ze dat met mij en ik meldt dat mijn vrouw mogelijk een vers doorkreeg en meldt welke. Vaak horen we dan later dat de vers in een antwoord voorzien heeft.

Dus, ik zeg en stel niet dat Jezus niet door vrouwen heen werkzaam is, dat zegt de bijbel ook niet. Wel dat ze niet zullen spreken in de gemeente en dienen te bidden met een hoofddoek op hun hoofd.

Mijn vrouw werkt daarom ook niet, ja ze werkt wel, als huisvrouw voor het gezin en vervuld daarmee DE meest belangrijke taak. Twee werkende ouders, zo heeft G'd het niet bedoeld.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #89 Gepost op: oktober 03, 2012, 10:51:36 pm »

quote:

learsi schreef op 03 oktober 2012 om 11:25:
[...]

Uiteraard ken ik het onbijbelse begrip zwijgteksten wel Riemer, maar het zijn menselijke theorieën bedacht als uitvlucht om selectief om te kunnen gaan met G'd Zijn Woord en naar mijn mening daarmee een soort van surrogaat christen worden. G'd heeft streng verboden om Zijn Woord te weinigen, dus laten we het braaf staan maar manipuleren de uitleg ervan.....
het is geen "onbijbels" begrip maar een "theologisch" begrip.

quote:



[...]

[...]


Nee, ik geef gewoon toe dat ik zondig door een aantal van dergelijke zaken niet te doen, maar tracht dat niet goed te praten met de leugen dat het niet meer klopt of niet meer van deze tijd is. Nee ikzelf houd mij niet altijd aan datgene wat G'd wil.
Dat heet mbt kleding kijk ik niet waarvan het gemaakt is, maar mijn vrouw heeft lang haar en kleed zich vrouwelijk, zij bidt inderdaad met een doek over het hoofd.
Bijzonder.

quote:

Nu claim ik niet de hele bijbel op mijn duimpje te kennen maar zover ik weet staat nergens in de bijbel dat het kleed van Jezus uit meerdere soorten garen bestond. Heb je een bijbelvers voor mij om die stelling te onderbouwen?
Dat staat ook nergens, je kunt aannemen dat Jezus de regel in Leviticus kende en ook toepaste. Zeker omdat hij ook optrad in de synagoge, daar werden die regels strak gehanteerd.
Maar we lezen nergens dat hij tweerlei weefsel droeg dus mag dat niet. Dat is de manier waarop jij handelt. Sterker nog: we weten dat het uit één stuk was:
Joh. 19: 23 Nadat ze Jezus gekruisigd hadden, verdeelden de soldaten zijn kleren in vieren, voor iedere soldaat een deel. Maar zijn onderkleed was in één stuk geweven, van boven tot beneden. 24 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Laten we het niet scheuren, maar laten we loten wie het hebben mag.’
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2012, 10:54:13 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #90 Gepost op: oktober 03, 2012, 10:58:36 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 oktober 2012 om 22:51:

Dat staat ook nergens, je kunt aannemen dat Jezus de regel in Leviticus kende en ook toepaste. Zeker omdat hij ook optrad in de synagoge, daar werden die regels strak gehanteerd.
Maar we lezen nergens dat hij tweerlei weefsel droeg dus mag dat niet. Dat is de manier waarop jij handelt.
Inderdaad, als negens is de bijbel staat dat Jezus het gebod zou opheffen, dan mag het dus niet. Het feit dat ik geen idee heb of ik kleding heb dat gemaakt is van meerdere stoffen geeft aan dat ik vermoedelijk hiertegen wel zal zondigen. Druk maken over stofjes is ook meer iets voor de vrouwen denk ik. Maar ik ga niet zeggen dat het niet meer geldig is. Immers Jezus zei dat Hij niet kwam om de Wet op te heffen, maar juist te vervullen. Maar uiteindelijk zondig ik ook tegen het gebod dat ik niet mijn tweede jas weggeef aan iemand die er geen heeft en praat het voor me zelf goed dat elke jas zijn specifieke doel heeft. Maar het blijft zondigen tegen de geboden van G'd, waar dan weer uit blijkt hoe zondig we zijn.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #91 Gepost op: oktober 03, 2012, 10:59:40 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 oktober 2012 om 22:51:
[...]
 het is geen "onbijbels" begrip maar een "theologisch" begrip.
Theologisch is echter absoluut geen synoniem voor bijbels....

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #92 Gepost op: oktober 03, 2012, 11:57:59 pm »

quote:

learsi schreef op 03 oktober 2012 om 22:59:
[...]


Theologisch is echter absoluut geen synoniem voor bijbels....

Dat is jouw beleving en invulling  :Y)
De gereformeerde theologie (zeg maar effe sinds de reformatie) onbijbels noemen is in mijn beleving net zoiets als roepen dat de maan van kaas is.
Het geeft aan dat je weinig weet van wat theologie inhoudt, wat het nut is etc.

Maar we dwalen nog steeds af. Het ging om de verschillen tussen PKN en GKv hier immers?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #93 Gepost op: oktober 04, 2012, 12:02:40 am »

quote:

gaitema schreef op 03 oktober 2012 om 13:18:
[...]

Het betekend dat ik me niet geroepen voel er een verandering in te brengen en dat ik niet kan zeggen wat het beste is.


[...]

Bij ons hadden we laatst een meid gevraagd te getuigen van een genezing die de Heer haar gaf en ze getuigde ervan in de gemeente. Demonen die haar jaren lang ingaven om zichzelf te snijden met een mes en te haten werden in de naam van Jezus weg gezonden.

Dat is goed. De dominee interviewde haar en daar reageerde ze op.
Wellicht dat Riemer Lap er meer over kan zeggen, wat de tekst betekend.

Helder is dat Learsi van mening is dat de vrouw onderdanig dient te zijn en dient te zwijgen in de gemeente. Dat is een standpunt wat vanuit bepaalde kringen verdedigt kan worden (SGP bv).
Je moet echter zo'n tekst in zijn tijd en plaats lezen en niet 1:1 doorvoeren naar het nu. Doe je dat wel dan krijg je vreemde situaties immers. Learsie geeft zelf aan dat zijn vrouw soms met teksten komt die voor hem van belang zijn.
Daar hoeft hij echter, met een beroep op de verhouding in het huwelijk en de gemeente, niets mee te doen. Dus: negeer dat gewoon ;)

Wil je meer weten over de "omgeving" van de "zwijgteksten" leen dan eens een CNT in de bibliotheek en lees daar de uitleg over die teksten.
Of, en dat is een redelijke optie, bedenk waarom deze tekst dan wél zou moeten gelden en andere NT teksten weer niet in deze tijd.


@Gaitema: die meid had een Woord voor de gemeente. Had ze moeten zwijgen? heeft zij niet juist de grote daden van God verkondigt? Gaat het daar niet veel meer om?
Waren het niet de vrouwen die moesten verkondigen "de HEER is WAARLIJK OPGESTAAN?"
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2012, 12:13:07 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #94 Gepost op: oktober 04, 2012, 12:05:46 am »

quote:

learsi schreef op 03 oktober 2012 om 22:58:
[...]

Inderdaad, als negens is de bijbel staat dat Jezus het gebod zou opheffen, dan mag het dus niet. Het feit dat ik geen idee heb of ik kleding heb dat gemaakt is van meerdere stoffen geeft aan dat ik vermoedelijk hiertegen wel zal zondigen. Druk maken over stofjes is ook meer iets voor de vrouwen denk ik. Maar ik ga niet zeggen dat het niet meer geldig is. Immers Jezus zei dat Hij niet kwam om de Wet op te heffen, maar juist te vervullen. Maar uiteindelijk zondig ik ook tegen het gebod dat ik niet mijn tweede jas weggeef aan iemand die er geen heeft en praat het voor me zelf goed dat elke jas zijn specifieke doel heeft. Maar het blijft zondigen tegen de geboden van G'd, waar dan weer uit blijkt hoe zondig we zijn.

Let op: niet persoonlijk op Leaursie gericht maar wel van belang voor mij:
Dus: de meest eenvoudige regel (kleding van 1 soort materiaal, prima beschikbaar in ons land) volg je niet.
Nu kun je zeggen "ik zondig daar in" maar wat doe je dan aan dat zondigen wetende dat het prima is te doen om alleen maar katoen te dragen bijvoorbeeld? Dan zondig je toch bewust?

Pssst: wat moet je uberhaupt met twee jassen als je maar één lichaam hebt  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #95 Gepost op: oktober 04, 2012, 11:37:15 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 oktober 2012 om 00:05:
[...]

Let op: niet persoonlijk op Leaursie gericht maar wel van belang voor mij:
Dus: de meest eenvoudige regel (kleding van 1 soort materiaal, prima beschikbaar in ons land) volg je niet.
Nu kun je zeggen "ik zondig daar in" maar wat doe je dan aan dat zondigen wetende dat het prima is te doen om alleen maar katoen te dragen bijvoorbeeld? Dan zondig je toch bewust?

Pssst: wat moet je uberhaupt met twee jassen als je maar één lichaam hebt  O-)
Inderdaad zondig ik daar en ben mij er bewust van. Maar mezelf wijs maken dat het niet meer geldig is (alles uit de bijbel is geldig voor mij) is net zo erg of erger. Ik wijzig dan namelijk het Woord van G'd, niet letterlijk, maar wel figuurlijk.

In mijn geval bid ik dan tot de Heer of Hij alle verkeerde kleding wil laten opeten door motten, als ik Hem ermee benadeel. Of te wel het "haalt U bij me weg wat niet goed is" gebed. ;)

Probleem met de twee jassen is dat ik voor mijn werk een jas op mijn pakken heb. Een warme jas en een regenjas. Als ik ga sporten dan zijn deze jassen uiterst ongeschikt. Dus heb ik daar ook een gewone en een regenversie van. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor mijn schoenen, sportschoenen onder mij pak...... en hardlopen met de nette schoenen onder mijn pak? .....  :)  

Dus ja, het is moeilijk toe te passen in deze tijd, maar daarmee is het niet een vervallen regel. Uiteindelijk laat ik me dwingen door de aardse maatschappij om op een bepaalde manier gekleed te gaan waardoor ik niet in trainingspak mijn werk doen kan... (zou ik direct voor kiezen overigens) Uiteindelijk ben ik het die kiest om tegen de Regels die G'd gesteld heeft, in te gaan. Hopelijk zal Christus deze (kleine) zonden voor mij wegdragen aan het Kruis........

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #96 Gepost op: oktober 04, 2012, 12:10:41 pm »

quote:

learsi schreef op 04 oktober 2012 om 11:37:

Dus ja, het is moeilijk toe te passen in deze tijd, maar daarmee is het niet een vervallen regel. Uiteindelijk laat ik me dwingen door de aardse maatschappij om op een bepaalde manier gekleed te gaan waardoor ik niet in trainingspak mijn werk doen kan... (zou ik direct voor kiezen overigens) Uiteindelijk ben ik het die kiest om tegen de Regels die G'd gesteld heeft, in te gaan. Hopelijk zal Christus deze (kleine) zonden voor mij wegdragen aan het Kruis........


Hopelijk Learsi...? Ben je niet teveel met al die regeltjes bezig? We mogen in Christus zeker zijn van onze verlossing. We zijn van Hem, dus delen we in alles wat Hem toekomt.

We voldoen aan de wet vanuit een nieuwe weg...het vervulde werk van Christus wordt ons toegerekend. De Heilige Geest wijst ons de weg, maakt ons opmerkzaam op dingen die niet goed zijn in Gods ogen.

Gal.5:18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet.

Gal. 5:22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

We benaderen de wet van een andere kant. Zo is de wet bedoeld, als leefregel door de Heilige Geest. Zo komen we niet in conflict met de wet. Want de wet heeft niet afgedaan. Wie het van de wet verwacht moet ook in alles aan de wet voldoen. Maar wie het van Christus verwacht zal niets liever willen dan vruchten van de Heilige Geest te dragen.

Het is goed om bovengenoemde teksten in hun verband te lezen.

We kunnen in Christus ontspannen leven, want Hij vervult de wet in ons:
Rom. 8:1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest.

Als je één met Christus bent hoef je niet te wensen dat God je hopelijk die kleine zonde vergeeft. Alles is vergeven. Dat is de status van een kind ten opzichte van de Vader. Ik geloof niet dat jij ervoor kiest om tegen de regels van God in te gaan. De bedoeling van de twee kledingstukken is dat je de arme laat meedelen in jouw rijkdom.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #97 Gepost op: oktober 04, 2012, 12:23:32 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 oktober 2012 om 12:10:
[...]


Hopelijk Learsi...? Ben je niet teveel met al die regeltjes bezig? We mogen in Christus zeker zijn van onze verlossing. We zijn van Hem, dus delen we in alles wat Hem toekomt.

We voldoen aan de wet vanuit een nieuwe weg...het vervulde werk van Christus wordt ons toegerekend. De Heilige Geest wijst ons de weg, maakt ons opmerkzaam op dingen die niet goed zijn in Gods ogen.

Gal.5:18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet.

Gal. 5:22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

We benaderen de wet van een andere kant. Zo is de wet bedoeld, als leefregel door de Heilige Geest. Zo komen we niet in conflict met de wet. Want de wet heeft niet afgedaan. Wie het van de wet verwacht moet ook in alles aan de wet voldoen. Maar wie het van Christus verwacht zal niets liever willen dan vruchten van de Heilige Geest te dragen.

Het is goed om bovengenoemde teksten in hun verband te lezen.

We kunnen in Christus ontspannen leven, want Hij vervult de wet in ons:
Rom. 8:1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest.

Als je één met Christus bent hoef je niet te wensen dat God je hopelijk die kleine zonde vergeeft. Alles is vergeven. Dat is de status van een kind ten opzichte van de Vader. Ik geloof niet dat jij ervoor kiest om tegen de regels van God in te gaan. De bedoeling van de twee kledingstukken is dat je de arme laat meedelen in jouw rijkdom.


Dank je voor je bemoediging Adinomis,
Ik bedoel met hopelijk vergeven eigenlijk het volgende:
- Niet mbt tot mijn redding, ik weet dat Jezus alles heeft volbracht en dat Zijn Fundament stand zal houden in het vuur, ongeacht of onze werken daarop van stro of goud zullen zijn.
- Maar m.b.t. deze regels zondig ik bewust, leg deze geboden bewust naast mij neer.
- Bedoelde eigenlijk meer zo:
Stel dat jij mij een orgaan doneert om mijn leven te redden, maar waardoor jezelf ook met beperkingen leven moet. Stel dat je me hebt gevraagd (niet als voorwaarde) om dan wel mijn leven goed te zijn voor mijn naaste, mijn leven nuttig in te zetten etc, opdat jou "offer" voor mij, "nuttig" is. Maar wanneer ik dan vervolgens jou verzoeken toch bewust aan mijn laars lap, dan doe ik jou verdriet.

Jezus heeft mij (en jou) gered maar vraagt van ons wel om dader van de Wet te zijn. Niet als voorwaarde van deze redding, maar als verzoek. Wanneer ik nu bewust zondig tegen de Wet, dan doe ik Hem wellicht verdriet.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #98 Gepost op: oktober 04, 2012, 03:32:51 pm »
Ben wel benieuwd wat de topicstarter nu gaat doen .................

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #99 Gepost op: oktober 04, 2012, 04:17:01 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 oktober 2012 om 15:32:
Ben wel benieuwd wat de topicstarter nu gaat doen .................

Hij wordt vast katholiek  O-)
Er zit in de praktijk maar heel weinig verschil tussen sommige PKN gemeenten en sommige GKv gemeenten.
Zelf kan ik mij plaatselijk goed herkennen in de bonders binnen de PKN terwijl ik in een andere plaats dat weer helemaal niet heb.
De TS moet gewoon het gesprek aangaan met de lokale GKv lijkt mij.
Mail me maar als je wat wilt weten