Auteur Topic: Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit  (gelezen 61673 keer)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Gepost op: oktober 04, 2012, 04:19:35 pm »
Ik lees wat oude ND's en het valt me op dat nav de landelijke dag "gereformeerde kerk blijven" de mensen binnen de Gkv weer over elkaar heen rollen ( ? ) om via de opinie optie van de krant weer massaal van leer te trekken - waarom gaan die mensen niet gewoon naar zo'n dag toe en geef daar hun mening ? Iets in de krant zetten is wel erg makkelijk - vooral als het commentaar is - zoek de dialoog,dat brengt wellicht meer.

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2012, 04:46:54 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 oktober 2012 om 16:19:
Ik lees wat oude ND's en het valt me op dat nav de landelijke dag "gereformeerde kerk blijven" de mensen binnen de Gkv weer over elkaar heen rollen ( ? ) om via de opinie optie van de krant weer massaal van leer te trekken - waarom gaan die mensen niet gewoon naar zo'n dag toe en geef daar hun mening ? Iets in de krant zetten is wel erg makkelijk - vooral als het commentaar is - zoek de dialoog,dat brengt wellicht meer.
Al dat gerollebol is voor mij de reden geweest om mijn abonnement op het ND op te zeggen.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #2 Gepost op: oktober 04, 2012, 08:45:54 pm »
Al dat gerollebol maakt van mij een verontruste "buitenverbander"...

Met een abonnement op het ND, trouwens...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #3 Gepost op: oktober 04, 2012, 09:54:08 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 oktober 2012 om 20:45:
Al dat gerollebol maakt van mij een verontruste "buitenverbander"...

Met een abonnement op het ND, trouwens...
dat rollebollen deden ze toch bij de Toronto opwekking? doen ze dat nou ook al bij de gkv...  :nee:

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #4 Gepost op: oktober 04, 2012, 10:02:39 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 oktober 2012 om 16:19:
Ik lees wat oude ND's en het valt me op dat nav de landelijke dag "gereformeerde kerk blijven" de mensen binnen de Gkv weer over elkaar heen rollen ( ? ) om via de opinie optie van de krant weer massaal van leer te trekken - waarom gaan die mensen niet gewoon naar zo'n dag toe en geef daar hun mening ? Iets in de krant zetten is wel erg makkelijk - vooral als het commentaar is - zoek de dialoog,dat brengt wellicht meer.


de dialoog ... wat brengt dat meer, meer onenigheid of meer eenheid?

Gelukkig kennen ze in dit kerkverband de 3 formulieren van enigheid, dat staat echt garant voor eenheid!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #5 Gepost op: oktober 04, 2012, 10:13:56 pm »
Gelukkig kennen ze ook binnen dit kerkverband de liefde van God en zijn Messias. Die staat pas echt garant voor eenheid!

Maar wel via een opdracht:
Kol 3:14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam.


(het is dus niet "één in waarheid", maar "één in Waarheid"!!!)
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2012, 10:15:54 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #6 Gepost op: oktober 04, 2012, 10:16:27 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 oktober 2012 om 22:13:
Gelukkig kennen ze ook binnen dit kerkverband de liefde van God en zijn Messias. Die staat pas echt garant voor eenheid!

Maar wel via een opdracht:
Kol 3:14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam.
Wow, mooi gezegd ... daar sluit ik me bij aan!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #7 Gepost op: oktober 04, 2012, 10:17:31 pm »

quote:

Peter68 schreef op 04 oktober 2012 om 16:46:
[...]


Al dat gerollebol is voor mij de reden geweest om mijn abonnement op het ND op te zeggen.
Voor mij was prijs/prestatie verhouding reden om het ND op te zeggen maar een vriendelijk persoon brengt me nu 1x per week het ND bij me langs dus ik zal het eerdaags wel lezen wat men nu weer voor een vuil over elkaar uitstort. En soms denk ik echt dat dat bij de vrijgemaakt gereformeerde identiteit hoort.

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #8 Gepost op: oktober 04, 2012, 10:20:59 pm »

quote:

dingo schreef op 04 oktober 2012 om 22:17:
[...]

Voor mij was prijs/prestatie verhouding reden om het ND op te zeggen maar een vriendelijk persoon brengt me nu 1x per week het ND bij me langs dus ik zal het eerdaags wel lezen wat men nu weer voor een vuil over elkaar uitstort. En soms denk ik echt dat dat bij de vrijgemaakt gereformeerde identiteit hoort.
Ik wil het niet lezen als men vuil over elkaar heenstort ... doet me teveel denken aan bladen als prive etc. laten we ons beter richten op wat lof verdiend, wat aangenaam is etc.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #9 Gepost op: oktober 04, 2012, 10:25:10 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 04 oktober 2012 om 22:20:
[...]


Ik wil het niet lezen als men vuil over elkaar heenstort ... doet me teveel denken aan bladen als prive etc. laten we ons beter richten op wat lof verdiend, wat aangenaam is etc.
Ben ik met je eens maar zoals je weet is iets wat lof verdiend of aangenaam is goed nieuws en dat verkoopt niet.

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #10 Gepost op: oktober 04, 2012, 10:33:07 pm »

quote:

dingo schreef op 04 oktober 2012 om 22:25:
[...]

Ben ik met je eens maar zoals je weet is iets wat lof verdiend of aangenaam is goed nieuws en dat verkoopt niet.
Dan maar geen krant kopen, kan ik van het geld dat ik over hou omdat ik geen krant koop weer iets leuks doen!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #11 Gepost op: oktober 04, 2012, 10:36:35 pm »
Dat overelkaarheenrollenindepers is vrij gebruikelijk aan het worden.
Per saldo is het ND daarvoor een veilige plek kennelijk.
Zelf lees ik ND en RefDag elke dag en daarnaast online het katholiek nieuwsblad.
Refdag is veel duidelijker qua kerknieuws en minder "progressief".

Maar: zolang ze over elkaar heen rollen is er in ieder geval een vorm van contact _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #12 Gepost op: oktober 04, 2012, 11:50:29 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 04 oktober 2012 om 22:02:
[...]


de dialoog ... wat brengt dat meer, meer onenigheid of meer eenheid?



De vraag is of lezen nederland van deze krant wel zo gecharmeerd is van stront kiepen over een ander - als je dan toch wat wil zeggen ga er dan heen en doe dat tijdens de dag zodat je elkaars standpunten kunt aanhoren en duidelijk maken.
Dat getuigd mi van meer volwassenheid dan de manier waarop het nu gedaan wordt.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #13 Gepost op: oktober 04, 2012, 11:57:57 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 oktober 2012 om 23:50:
[...]


De vraag is of lezen nederland van deze krant wel zo gecharmeerd is van stront kiepen over een ander - als je dan toch wat wil zeggen ga er dan heen en doe dat tijdens de dag zodat je elkaars standpunten kunt aanhoren en duidelijk maken.
Dat getuigd mi van meer volwassenheid dan de manier waarop het nu gedaan wordt.

Kennelijk  wil je een oordeel over de krant en het niet hebben over de identiteit van GKv Nederland?
over die krant kan ik kort zijn: pagina 2 is leuk, de familieberichten van belang omdat ik nogal wat mensen ken in den lande.
verder adviseer ik www.refdag.nl voor kerknieuws....
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #14 Gepost op: oktober 05, 2012, 08:55:27 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 oktober 2012 om 23:57:
[...]

Kennelijk  wil je een oordeel over de krant en het niet hebben over de identiteit van GKv Nederland?
over die krant kan ik kort zijn: pagina 2 is leuk, de familieberichten van belang omdat ik nogal wat mensen ken in den lande.
verder adviseer ik www.refdag.nl voor kerknieuws....


Ik weet niet waar je dat van daan haalt,wat mij elke x weer op valt is dat indien binnen de Gkv een groep mensen zeg maar vast wil houden aan voor hun bepaalde waarden en normen die zij van belang vinden er hele volkstammen wakker worden en niet weten hoe snel ze dit via het medium (nu krant) een waarde-oordeel gaan geven.

Waarom ? Wat is er mis met een indentiteit zoals die wordt omschreven ? De ene dominee na de andere moet er blijkbaar wat over zeggen. Ga gewoon je ding doen en begin eens aan de basis zou ik zeggen.

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #15 Gepost op: oktober 05, 2012, 10:00:39 am »

quote:

rtfm08 schreef op 04 oktober 2012 om 23:50:
[...]

De vraag is of lezen nederland van deze krant wel zo gecharmeerd is van stront kiepen over een ander - als je dan toch wat wil zeggen ga er dan heen en doe dat tijdens de dag zodat je elkaars standpunten kunt aanhoren en duidelijk maken.
Dat getuigd mi van meer volwassenheid dan de manier waarop het nu gedaan wordt.


Als al jaren buitenstaander van de gkv (ben rond mijn 22e uit dit kerkverband gegaan), zal het me worst wezen wat ze in een krant van elkaar schrijven. Voor een dergelijke dag zoals jij voorstelt is een voortrekker / organisator nodig ... wellicht iemand die zich daartoe geroepen voelt? Mij hoef je er iig als inmiddelse geheel buitenstaander niet voor uit te nodigen, het gekibbel onderling in een kerkverband, organisatie of welke groep mensen dan ook, waarvan ik in de context geen geheel mee vorm interesseert me 0,0.

Kan me van vroeger herinneren een avond met plaatselijke kerk, praten over veranderingen in de liturgie ... hoger niveau dan dat sommigen vonden dat 3 x amen zingen na de preek de dienst te actief maakte kon ik daar niet vinden, als men behoefte heeft om daar over te praten vind ik het prima ... maar dan wel zonder mij, ik weet wel betere / leukere dingen met mijn tijd te doen!

(Heb net bijv. een bon op marktplaats gekocht voor 8 euries voor een museum, 2 volwassenen en 3 kinderen entree ...)
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #16 Gepost op: oktober 05, 2012, 10:06:04 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 oktober 2012 om 23:57:
[...]

Kennelijk  wil je een oordeel over de krant en het niet hebben over de identiteit van GKv Nederland?
over die krant kan ik kort zijn: pagina 2 is leuk, de familieberichten van belang omdat ik nogal wat mensen ken in den lande.
verder adviseer ik www.refdag.nl voor kerknieuws....
Wat krant betreft lijkt het me simpel ... zolang er een markt is zal in behoefte worden voorzien ... als de lezer niet gecharmeerd is van de krant of geen behoefte heeft aan de berichtgeving / manier van berichtgeving of wat dan ook ... dan zou ik die lezer adviseren zijn abonnement op te zeggen. Gezien het feit dat de krant bestaat zijn er blijkbaar genoeg lezers die de berichtgeving graag in deze vorm willen lezen.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Marjo

  • Berichten: 76
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #17 Gepost op: oktober 05, 2012, 10:18:55 am »
Laten we kiezen voor eenheid!

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #18 Gepost op: oktober 05, 2012, 10:43:31 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 oktober 2012 om 23:57:
[...]

Kennelijk  wil je een oordeel over de krant en het niet hebben over de identiteit van GKv Nederland?
over die krant kan ik kort zijn: pagina 2 is leuk, de familieberichten van belang omdat ik nogal wat mensen ken in den lande.
verder adviseer ik www.refdag.nl voor kerknieuws....
Jongens. Niet zo somber over dat ND van "ons"! Het is m.i. een krant die bijzonder "christelijk sociaal betrokken" is, en vooral een verademing na mijn Volkskrant-abonnement nadat die krant een akelig "rechtse" koers ging varen op het levensbeschouwelijke vlak...

Maar we krijgen als "divers-verbonden verbanders" inderdaad wel een spiegel voorgehouden. Laten we daar vooral in blijven kijken! In de hoop dat dit heilzaam gaat werken...

"Gij geheel anders", weten we nog...?? Want: "jullie (ik en de rest) hebben Christus leren kennen"... Is dat zo?? Dan ZAL dat zijn uitwerking gaan krijgen in ons kerkelijke leven!!! In een besef dat er maar één "Verband" mogelijk is...!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #19 Gepost op: oktober 06, 2012, 08:55:25 am »

quote:

Marjo schreef op 05 oktober 2012 om 10:18:
Laten we kiezen voor eenheid!


Als dat even zou kunnen dan graag. ;)

Het landschap is wel erg divers geworden gezien de verschillende stromingen ......

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #20 Gepost op: oktober 06, 2012, 11:04:03 am »

quote:

rtfm08 schreef op 05 oktober 2012 om 08:55:
[...]


Ga gewoon je ding doen en begin eens aan de basis zou ik zeggen.

Groepen hebben gewoon behoefte aan leiders. Waar maak je je druk om als er dan leiders gaan opstaan?
Vorige eeuw hadden we nog mensen als Klaas Schilder etc., wat hebben we aan "sterke geloofsmannen" (iew, wat een vreselijk woord maar ik weet even geen ander) nu nog dan?

Ik vind het prima dat er voorgangers opstaan en hun mening verkondigen. Juist daardoor krijg je dat er weer gesprek is.
En als het ND die mensen een podium wil bieden: prima, daar heb je kranten voor.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #21 Gepost op: oktober 06, 2012, 11:25:52 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 11:04:
[...]

Groepen hebben gewoon behoefte aan leiders. Waar maak je je druk om als er dan leiders gaan opstaan?
Vorige eeuw hadden we nog mensen als Klaas Schilder etc., wat hebben we aan "sterke geloofsmannen" (iew, wat een vreselijk woord maar ik weet even geen ander) nu nog dan?

Ik vind het prima dat er voorgangers opstaan en hun mening verkondigen. Juist daardoor krijg je dat er weer gesprek is.
Eens. Wat ik wil zeggen is dat de basis van alle dag mi met regelmaat uit het oog verdwijnt en de focus zo wel erg scherp op dit soort zaken komt. 7 dgn per week christen en er zijn voor de medemens.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #22 Gepost op: oktober 06, 2012, 11:38:41 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 11:04:

Groepen hebben gewoon behoefte aan leiders. Waar maak je je druk om als er dan leiders gaan opstaan?

Maar hebben we als christen-groep dan niet al Ene Leider die Hoofd is van de Gemeente?

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #23 Gepost op: oktober 06, 2012, 11:52:34 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 11:04:
[...]

Groepen hebben gewoon behoefte aan leiders. Waar maak je je druk om als er dan leiders gaan opstaan?
Vorige eeuw hadden we nog mensen als Klaas Schilder etc., wat hebben we aan "sterke geloofsmannen" (iew, wat een vreselijk woord maar ik weet even geen ander) nu nog dan?

Ik vind het prima dat er voorgangers opstaan en hun mening verkondigen. Juist daardoor krijg je dat er weer gesprek is.
En als het ND die mensen een podium wil bieden: prima, daar heb je kranten voor.


Je reactie roept twee vragen bij me op:
1. Zijn het 'geloofsmannen' of verdedigers van een traditie.
2. Via een krant communiceren is net als via een forum. Het laat veel ruimte voor onbegrip of verkeerde interpretatie. Waarom zoals TS aangeeft gaat men niet met elkaar in gesprek?

Los daarvan: de verschillen binnen de GKv zijn inmiddels zo groot dat niet iedereen zich vertegenwoordigd zal voelen door 'een leider' die opstaat.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #24 Gepost op: oktober 06, 2012, 12:47:52 pm »

quote:

learsi schreef op 06 oktober 2012 om 11:38:
[...]


Maar hebben we als christen-groep dan niet al Ene Leider die Hoofd is van de Gemeente?

Of je begrijpt niet wat ik bedoel óf, en dat is mogelijk, je begrijpt niet wat ik bedoel.
Alle gemeenschappen zoeken naar een menselijke persoon die hun mening kan en wil vertalen. Vroeger noemden ze dat ook wel "voormannen des geloofs". Greydanus was zo'n voorman in Gereformeerde kring maar ook Kuiper valt daaronder.
In de orthoxe kringen zie je dat bv Brink zo'n sterke leider is.
Daar is niets mis mee, Paulus en Petrus stonden immers ook op om de Kerk te leiden.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #25 Gepost op: oktober 06, 2012, 12:52:38 pm »

quote:

Peter68 schreef op 06 oktober 2012 om 11:52:
[...]


Je reactie roept twee vragen bij me op:
1. Zijn het 'geloofsmannen' of verdedigers van een traditie.

Vroeger zouden ze zeggen "verdedigers van het Eene Waare Geloof". Schilder had overigens niets met die terminologie (het ware kerk denken....).
Het zijn mannen die de gemeenschap op dit moment sterk bepalen bij "waar staan we nu?".
Soms vanuit een traditioneel denken, soms vanuit een heimwee naar vroeger, altijd vanuit de wens om als kerk Kerk van Christus te zijn en blijven

quote:

2. Via een krant communiceren is net als via een forum. Het laat veel ruimte voor onbegrip of verkeerde interpretatie. Waarom zoals TS aangeeft gaat men niet met elkaar in gesprek?
Wie zegt dat dat gesprek er niet is? Wie de bladen binnen de GKv leest (Kerkbode van het Noorden, Reformatie, Nader Bekeken etc) ontdekt dat er juist veel gesprek is. Ook het wisselen van brieven (in de vorm van artikelen) is een vorm van gesprek. Juist dat openbare dient de opbouw van de gemeenschap. In een achterkamertje gaan praten voegt weinig toe aan het debat.
Laat mensen zelf nadenken over waar ze staan en geef de mensen de informatie die beschikbaar is.

quote:

Los daarvan: de verschillen binnen de GKv zijn inmiddels zo groot dat niet iedereen zich vertegenwoordigd zal voelen door 'een leider' die opstaat.
Klopt maar de eenheid in Christus wordt door allen gezocht. Ik voel me door niemand vertegenwoordigt dus dat scheelt, elke groepering heeft wel iets wat me aanspreekt :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #26 Gepost op: oktober 06, 2012, 12:53:28 pm »
Maar wat is de gereformeerd vrijgemaakte identiteit in summum?
Geen idee eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2012, 12:53:39 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #27 Gepost op: oktober 06, 2012, 07:09:16 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 12:53:
Maar wat is de gereformeerd vrijgemaakte identiteit in summum?
Geen idee eigenlijk.
Mooie vraag waar we waarschijnlijk niet uit gaan komen............

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #28 Gepost op: oktober 06, 2012, 07:23:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 12:52:
[...]

Vroeger zouden ze zeggen "verdedigers van het Eene Waare Geloof". Schilder had overigens niets met die terminologie (het ware kerk denken....).
Het zijn mannen die de gemeenschap op dit moment sterk bepalen bij "waar staan we nu?".
Soms vanuit een traditioneel denken, soms vanuit een heimwee naar vroeger, altijd vanuit de wens om als kerk Kerk van Christus te zijn en blijven
Zolang die wens de achterliggende gedachte is dan heb ik geen probleem met het feit dat mensen vanuit traditie of heimwee "hun" zaak verdedigen. Maar de grens tussen kerk van Christus willen zijn en God voor je eigen karretje spannen is wel akelig dun....

quote:


[...]
 Wie zegt dat dat gesprek er niet is? Wie de bladen binnen de GKv leest (Kerkbode van het Noorden, Reformatie, Nader Bekeken etc) ontdekt dat er juist veel gesprek is. Ook het wisselen van brieven (in de vorm van artikelen) is een vorm van gesprek. Juist dat openbare dient de opbouw van de gemeenschap. In een achterkamertje gaan praten voegt weinig toe aan het debat.
Laat mensen zelf nadenken over waar ze staan en geef de mensen de informatie die beschikbaar is.
Met gesprek bedoel ik live met elkaar praten en niet via allerlei kanalen op papier of de digitale snelweg.

quote:


[...]

Klopt maar de eenheid in Christus wordt door allen gezocht. Ik voel me door niemand vertegenwoordigt dus dat scheelt, elke groepering heeft wel iets wat me aanspreekt :)
Is dat nu juist niet het probleem? Dat we geen grote gemene deler meer kennen als GKv-ers?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #29 Gepost op: oktober 06, 2012, 07:24:58 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 12:53:
Maar wat is de gereformeerd vrijgemaakte identiteit in summum?
Geen idee eigenlijk.


PKN ontdaan van vrijzinnigheid?
Het verlangen om hervormd te zijn onder het Kruis?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #30 Gepost op: oktober 07, 2012, 08:05:10 pm »

quote:

Peter68 schreef op 06 oktober 2012 om 19:23:

Met gesprek bedoel ik live met elkaar praten en niet via allerlei kanalen op papier of de digitale snelweg.
Ik weet niet of er niet gesproken wordt. Mijn vermoeden is dat er wel degelijk gesprek is maar dat dit niet naar buiten komt.

quote:


[...]

Is dat nu juist niet het probleem? Dat we geen grote gemene deler meer kennen als GKv-ers?
Of dat we veel te lang alleen maar in "grote gemene delers" kerk hebben willen zijn???!!
Mail me maar als je wat wilt weten

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #31 Gepost op: oktober 07, 2012, 08:20:01 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 oktober 2012 om 20:05:

[...]
Of dat we veel te lang alleen maar in "grote gemene delers" kerk hebben willen zijn???!!
Amen!
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2012, 08:27:53 pm door Peter68 »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #32 Gepost op: oktober 07, 2012, 11:21:46 pm »
Ik bedoelde het niet om af te branden of zo, zo van: kijk jullie je eens onderscheiden, maar ik zie wel degelijk een typerend gkv identiteit dat niet te vergelijken is met de PKN- identiteit.
Het is echt GKV dat jullie serieus willen voort bouwen op de reformatie, ondanks moderne discussies als allerlei vormen en evangelische discussies.  Het komt voort vanuit dat typerend gereformeerde verlangen om een kerk te willen zijn dat fundamenteel Jezus wil volgen op een bijbelgetrouwe manier.  Daar waar de PKN en de RKK haar stromingen kent van orthodox tot progressief of vrij-zinnig, blijft de gkv orthodox christelijk. Is het niet gereformeerd orthodox, dan nog evangelisch orthodox, maar het is orthodox fundamenteel christelijk.
Ik denk dat de meerderheid orthodox gereformeerd is met een evangelische beweging erbij die ook vorm geeft aan het kerkzijn vandaag in vooral liturgische invullingen en manier van de jongeren aanspreken.

Wat jullie ervaren als vrijere manier van denken met bijvoorbeeld vrouwen in het ambt en terugloop van de middagdienst, is niet te vergelijken met wat in een confessionele pkn-kerk onder vrijere denkers plaats heeft, waar jongeren denken dat Jezus niet echt over het water liep, maar dat je het symbolisch moet opvatten. Dat is geen onwil van ze of ongeloof, maar serieus een rotsvaste overtuiging van ze. Ze geloven echt in de gekruizigde Jezus die niet echt die wonderen deed, maar dat die wonderen symboliseren hoe Hij lijden en dood overwon, terwijl hun ouders wel de wonderen nog letterlijk nemen.
Dat is toch een verschil.
Ze kunnen daarbij gerust eenmaal ouder hun kind laten dopen in de dienst waarin ze ook enkele opwekkingsnummers zingen en getuigen Gods hulp ervaren te hebben in moeilijke tijden, terwijl ze op andere punten gewoon vrijzinnig denken. Dat is wat ik wel mee maak. In een jeugdviering waar met jongeren gediscuseerd werd getuigde een meisje dat ze echt Jezus ervaren heeft in haar leven en te gelijk zich afvraagt tot hoe ver je de bijbel symbolisch moet opvatten en dus gelooft dat Jezus niet echt over het water liep.
Een vriend van me ook. Gelooft dat toen het joodse volk uit Egypte vertrok, dat de rode zee vast wel haast droog stond. Dat zal vast wel ééns in de 1000 jaar voorkomen, maar dat het nu net gebeurd als het joodse volk er over moet stereken, dat vind hij echt wel een wonder hoor!
Dat is typisch anders dan dat je ziet in de gkv.
Wat je dan ook ziet: deze gelovige vrijere jongeren in de PKN worden vaak ook steeds randkerkelijker. Je ziet ze echt met kerst, het dopen van hun kind en in een dienst opdagen waarin één van hun ouders bevestigd wordt als ambtsdrager en in de belijdenisdienst om geloofsbelijdenis te doen, soms gevolgd met een huwlijk wat later. Sommigen ook nog in wat alternatieve vieringen.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2012, 11:43:04 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #33 Gepost op: oktober 08, 2012, 12:29:18 am »

quote:

gaitema schreef op 07 oktober 2012 om 23:21:
Ik bedoelde het niet om af te branden of zo, zo van: kijk jullie je eens onderscheiden, maar ik zie wel degelijk een typerend gkv identiteit dat niet te vergelijken is met de PKN- identiteit.
Het is echt GKV dat jullie serieus willen voort bouwen op de reformatie, ondanks moderne discussies als allerlei vormen en evangelische discussies.  Het komt voort vanuit dat typerend gereformeerde verlangen om een kerk te willen zijn dat fundamenteel Jezus wil volgen op een bijbelgetrouwe manier.
Soms, nu ook, zou ik je willen zoenen om je eerlijkheid en gave om genuanceerd te zijn!!!

quote:


Ze kunnen daarbij gerust eenmaal ouder hun kind laten dopen in de dienst waarin ze ook enkele opwekkingsnummers zingen en getuigen Gods hulp ervaren te hebben in moeilijke tijden, terwijl ze op andere punten gewoon vrijzinnig denken. Dat is wat ik wel mee maak. In een jeugdviering waar met jongeren gediscuseerd werd getuigde een meisje dat ze echt Jezus ervaren heeft in haar leven en te gelijk zich afvraagt tot hoe ver je de bijbel symbolisch moet opvatten en dus gelooft dat Jezus niet echt over het water liep.
Een vriend van me ook. Gelooft dat toen het joodse volk uit Egypte vertrok, dat de rode zee vast wel haast droog stond. Dat zal vast wel ééns in de 1000 jaar voorkomen, maar dat het nu net gebeurd als het joodse volk er over moet stereken, dat vind hij echt wel een wonder hoor!
Dat is typisch anders dan dat je ziet in de gkv.
Wat je dan ook ziet: deze gelovige vrijere jongeren in de PKN worden vaak ook steeds randkerkelijker. Je ziet ze echt met kerst, het dopen van hun kind en in een dienst opdagen waarin één van hun ouders bevestigd wordt als ambtsdrager en in de belijdenisdienst om geloofsbelijdenis te doen, soms gevolgd met een huwlijk wat later. Sommigen ook nog in wat alternatieve vieringen.
Inderdaad is dat een situatie die wij nog niet kennen: consumentisme in de kerk op die gebieden.
Toch denk ik dat het niet lang meer duurt dat ook in de GKv mensen enkel voor huwelijk, geboorte en dood de kerk nog nodig denken te hebben.
In dat opzicht is gebed om bekering meer dan nodig!
Gebed ook om de wering van de valse leer zoals die via allerlei vormen binnenkomt in de gemeenten. Ik denk daarbij aan cursussen van Kerygma, aan zaken als "discipelschaptraining" in een lokale grote VBgemeente alhier.
Maar: wat zetten wij als GKv hier tegenover?
Scholen wij onze mensen nog wel?
Wat maakt dat mensen buiten de kerk hun kennis gaan vergaren?
Inderdaad: omdat de eigen kerk niets op die gebieden aanlevert.
Heb je ooit een kerk ontdekt in de GKv die een discipelschaptraining heeft voor haar leden? Of een GKv die een leiderschapstraining voor haar oudsten heeft? Of voor mannen die mogelijk oudsten willen worden?

Ik niet....
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #34 Gepost op: oktober 08, 2012, 08:31:00 am »
;)

quote:

Riemer Lap schreef op 08 oktober 2012 om 00:29:
[...]
 Soms, nu ook, zou ik je willen zoenen om je eerlijkheid en gave om genuanceerd te zijn!!!

[...]
Inderdaad is dat een situatie die wij nog niet kennen: consumentisme in de kerk op die gebieden.
Toch denk ik dat het niet lang meer duurt dat ook in de GKv mensen enkel voor huwelijk, geboorte en dood de kerk nog nodig denken te hebben.
In dat opzicht is gebed om bekering meer dan nodig!
Gebed ook om de wering van de valse leer zoals die via allerlei vormen binnenkomt in de gemeenten. Ik denk daarbij aan cursussen van Kerygma, aan zaken als "discipelschaptraining" in een lokale grote VBgemeente alhier.
Maar: wat zetten wij als GKv hier tegenover?
Scholen wij onze mensen nog wel?
Wat maakt dat mensen buiten de kerk hun kennis gaan vergaren?
Inderdaad: omdat de eigen kerk niets op die gebieden aanlevert.
Heb je ooit een kerk ontdekt in de GKv die een discipelschaptraining heeft voor haar leden? Of een GKv die een leiderschapstraining voor haar oudsten heeft? Of voor mannen die mogelijk oudsten willen worden?

Ik niet....
Wat stel jij lastige vragen @Riemer  ;)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #35 Gepost op: oktober 08, 2012, 10:12:57 am »

quote:

rtfm08 schreef op 08 oktober 2012 om 08:31:
;)
[...]


Wat stel jij lastige vragen @Riemer  ;)
:Y)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #36 Gepost op: oktober 08, 2012, 10:32:11 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 oktober 2012 om 00:29:
[...]
 Soms, nu ook, zou ik je willen zoenen om je eerlijkheid en gave om genuanceerd te zijn!!!

Dat doet me deugd O-)

quote:


Inderdaad is dat een situatie die wij nog niet kennen: consumentisme in de kerk op die gebieden.
Toch denk ik dat het niet lang meer duurt dat ook in de GKv mensen enkel voor huwelijk, geboorte en dood de kerk nog nodig denken te hebben.
In dat opzicht is gebed om bekering meer dan nodig!
Gebed ook om de wering van de valse leer zoals die via allerlei vormen binnenkomt in de gemeenten. Ik denk daarbij aan cursussen van Kerygma, aan zaken als "discipelschaptraining" in een lokale grote VBgemeente alhier.
Maar: wat zetten wij als GKv hier tegenover?
Scholen wij onze mensen nog wel?
Wat maakt dat mensen buiten de kerk hun kennis gaan vergaren?
Inderdaad: omdat de eigen kerk niets op die gebieden aanlevert.
Heb je ooit een kerk ontdekt in de GKv die een discipelschaptraining heeft voor haar leden? Of een GKv die een leiderschapstraining voor haar oudsten heeft? Of voor mannen die mogelijk oudsten willen worden?

Ik niet....


Daar ligt dus een uitdaging!  :)
Al hebben ze zulke trainingen bij ons al helemaal niet.
Ik weet eigenlijk niet wat het inhoud voor de gemeente.
Wel voor het clubwerk bij de YFC kregen we trainingen.

Ik had zelf trouwens veel aan mijn zus, die de pado had gedaan.
Ze kon je goed vertellen hoe je het beste met groepen om kon gaan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #37 Gepost op: oktober 08, 2012, 09:00:36 pm »

quote:

Peter68 schreef op 04 oktober 2012 om 16:46:
[...]


Al dat gerollebol is voor mij de reden geweest om mijn abonnement op het ND op te zeggen.


even plaatsbepalend...ik lees via mijn vriendin nog steeds het het ND, maar...
(dat gedoe, gemekker over het zogenaamde eigen gelijk, het gewauwel over de ware kerk) was o.a. voor mij de reden ooit uit de GKV te gaan. Jaren geleden. Als ik dan al dat geruzie zie en lees, denk ik....ik had gelijk, alleen maar een bevestiging....want de discussie over gelijk betreffende zoveel punten na de komma is nooit een basis voor eenheid. Na al die jaren en nu...denk ik....de appel valt niet ver van de boom, eigenlijk walg ik van al dat gedoe, ook vanwege mijn persoonlijke ervaringen..stop eens met jullie gedoe en schaam je. Weten jullie waarom? Simpel, al dat gedoe kost zoveel negatieve energie. Dat gedoe heeft een negatief effect op mijn persoonlijk geloofsleven, in die modus maak ik een ander zwart, terwijl ik en jij (wij) één zouden moeten zijn. Het zou zo moeten zijn dat wij de LIEFDE zouden moeten erkennen. Hebben jij en ik volledig het gelijk? Weten we dat zeker? Past onze theorie kloppend ne een format? Durven wij ons inhoudelijke format ter discussie te stellen? Mag er vooruittschrijdend inzicht zijn?  Kan het zijn dat wij onze kinderen hebben vervreemd van het liefdevolle geloofd, vanwege exclucisme. Durven wij onze kinderen in de geloofsvrijheid zetten zonder hun angst door anders te denken wellicht verloren te gaan? GKV!!!!!!!!!! bedenk wat je gezaaid hebt, voor een deel pijn, angst. afwijzing, angst voor God, theorie, leer, mening over andere kerken...

met voorgaande wil ik op komen voor oudere GKV-ers met een identiteitscrisis...GOD HOUDT VAN JOU
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2012, 09:30:37 pm door grondig christelijk »

penguin1978

  • Berichten: 555
  • Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #38 Gepost op: oktober 08, 2012, 09:29:55 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 oktober 2012 om 21:00:
[...]


even plaatsbepalend...het
(dat gedoe, gemekker over het zogenaamde eigen gelijk, het gewauwel over de ware kerk) was o.a. voor mij de reden ooit uit de GKV te gaan. Jaren geleden. Als ik dan al dat geruzie zie en lees, denk ik....ik had gelijk....want de discussie over gelijk betreffende zoveel punten na de komma is nooit een basis voor eenheid. Na al die jaren en nu...denk ik....de appel valt niet ver van de boom, eigenlijk walg ik van al dat gedoe, ook vanwege mijn persoonlijke ervaringen..stop eens met jullie gedoe en schaam je
Persoonlijke ervaringen zijn toch niet relevant, t gaat er toch om dat ondanks dat de kerk uiterlijk niet op kerk lijkt door gedrag kerkleden de onfeilbare leer zoals verkondigd in de 3FvE overeind blijven? ;)
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #39 Gepost op: oktober 08, 2012, 09:44:51 pm »
lama
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2012, 10:05:19 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #40 Gepost op: oktober 09, 2012, 12:32:06 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 oktober 2012 om 21:00:
[...]


even plaatsbepalend...ik lees via mijn vriendin nog steeds het het ND, maar...
(dat gedoe, gemekker over het zogenaamde eigen gelijk, het gewauwel over de ware kerk) was o.a. voor mij de reden ooit uit de GKV te gaan. Jaren geleden. Als ik dan al dat geruzie zie en lees, denk ik....ik had gelijk, alleen maar een bevestiging....want de discussie over gelijk betreffende zoveel punten na de komma is nooit een basis voor eenheid. Na al die jaren en nu...denk ik....de appel valt niet ver van de boom, eigenlijk walg ik van al dat gedoe, ook vanwege mijn persoonlijke ervaringen..stop eens met jullie gedoe en schaam je.
hoho., kun je de huidige populatie verwijten wat een andere generatie gedaan heeft? Is dit fair naar de gemeenschap toe?
Ja: er zijn in het verleden veel fouten gemaakt, er zijn mensen gekwetst, mensen de grond in getrapt en weet ik niet wat er allemaal aan mensenwerk verkeerd is gegaan. Maar: mag je dat afwentelen op de huidige populatie in de GKv?

quote:

Weten jullie waarom? Simpel, al dat gedoe kost zoveel negatieve energie. Dat gedoe heeft een negatief effect op mijn persoonlijk geloofsleven, in die modus maak ik een ander zwart, terwijl ik en jij (wij) één zouden moeten zijn.
Inderdaad, wat maakt dat je dan nu een hele gemeenschap wel zwart lijkt te willen maken? Ben ik als huidig GKv-er verantwoordelijk voor de daden van mensen in zeg maar 1961?

quote:

Het zou zo moeten zijn dat wij de LIEFDE zouden moeten erkennen. Hebben jij en ik volledig het gelijk? Weten we dat zeker? Past onze theorie kloppend ne een format? Durven wij ons inhoudelijke format ter discussie te stellen? Mag er vooruittschrijdend inzicht zijn?  Kan het zijn dat wij onze kinderen hebben vervreemd van het liefdevolle geloofd, vanwege exclucisme. Durven wij onze kinderen in de geloofsvrijheid zetten zonder hun angst door anders te denken wellicht verloren te gaan?
Sorry, maar ik volg dit deel niet helemaal en zou het fijn vinden als je het toelicht zodat we het gesprek kunnen voeren.

quote:

GKV!!!!!!!!!! bedenk wat je gezaaid hebt, voor een deel pijn, angst. afwijzing, angst voor God, theorie, leer, mening over andere kerken...
Wederom een "ho, stop" maar nu op een ander gebied. Geloof jij dat de GKv nimmer een leer van waarheid heeft verkondigt? Dat de leden van de GKv niet anders deden dan pijn en angst zaaien? Durf je dat toe te lichten?

quote:

met voorgaande wil ik op komen voor oudere GKV-ers met een identiteitscrisis...GOD HOUDT VAN JOU
God houdt inderdaad van mensen. Echter zegt het Woord wel (en ik weet dat jij Woordgetrouw bent!) dat er mensen zullen zijn die valse waarheden zullen verkondigen. Zie jij dat in de GKv?


Ik hoop dat je bovenstaande wilt en kunt beantwoorden en weet dat dit bij jou wonden opentrekt die gesloten waren. Ik wil je niet persoonlijk in het nauw brengen dus mocht je er geen antwoord op willen geven hier: je hebt mijn mail en je mag ook gewoon zeggen "geen commentaar".
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #41 Gepost op: oktober 09, 2012, 12:09:27 pm »
Heftig hoor.
Dwaalleer hebben we allemaal wel een beetje last van.
Maar Jezus houdt toch ondanks dat van ons.
God gaf zijn Zoon en besloot ons te redden, in een tijd dat we nog vijanden van Hem waren.
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #42 Gepost op: oktober 09, 2012, 07:37:49 pm »
@riemer,

ik zal mijn reactie even comprimeren en ja er zat emotie in mijn reactie, die was niet gericht tegen jou of een persoon, dat wil ik direct verduidelijken.

Als ik het ND lees zie ik al dat geruzie over en weer. Het geneuzel, soms over dingen die alleen maar bijzaken zijn.
Vroeger was de GKV aardig strak in de leer, nu komt dat wat ruimer in het jasje te zitten. Nog heel beperkt,als je het vergelijkt met leringen in andere denominaties. Tel de knopen zou ik zeggen. Ja, er zijn ook ontwikkelgemeentes. Maar bedenk eens dat Nederlnd inmiddels ook een zendingsland is. Willen wij aansluiten bij het volk wat God verloren is, dan is het zaak aan te sluiten op de taal die zijn verstaan. Veroordeel die vorm niet. Wat wij in donker afrika deden op bepaalde wijze, is nu een methodiek die we moeten hanteren in donker Nederland, naar mijn mening.
Vroeger werd mij geleerd vooral niets met die hervormden te maken te willen hebben bijvoorbeeld.
Ik lees in het ND een Wieringa waarvan ik me afvraag op welke planeer die woont.
Ik lees diverse reacties over en weer, één en al polemiek.

Ik zie ontwikkelingen binnen de GKV als positief, maar wordt moe van die oude garde. Het is traditie van de eerste orde.
Ik werd en wordt moe van thuisdiscussies over hen en hun en wij.
Van al die gelijkgezinden die elkaar rond de stamtafel opzoeken en hun bevestiging vinden in het verleden.
Dat ervaar ik als typisch vrijgemaakt, dat is het karakter, dat is de appel.

Vernieuwers worden als nieuwlichters getypeerd, een predikant die skeelert naar beneden gehaald, geroddeld als een lid homoseksueel blijkt te zijn, gelachen, gedoe over liturgische vormen, over liedkeuzes, over het neerhalen van opwekking terwijl men niet eens weet wat de functie van dergelijke liedren weet.
Ik wordt moe van een deel die slechts naar binnen is gekeerd en altijd overal beren op de weg ziet.

Ik word moe van het predikaat kerkrecht. Dat recht is een goede orde, maar dat recht staat ten dienste van de mens en niet omgekeerd.

Riemer, ik waardeer persoonlijke standpunten ten principale, maar het gaat zo vaak verkeerd ik de communicatie. Communiceren is in de eerste plaats luisteren, maar velen beginnen in mijn ogen in hun reageren vaak met SCHREEUWEN.

Jij kunt er niets aan doen, maar ik kom uit een gezin die van de synodalen kwam. Hoe zijn we gepest door die GKV-leden.
Onze leden van het gezin zijn voor het meerendeel van God weg, puur om wat ze hebben meegemaakt. dat bedoel ik met "GKV, jullie wisten onvoldoende wat liefde was, wat warm christelijk is". Lid zijn van GKV-organisaties was belangrijker dan werkelijke betrokkenheid.

Al dat soort dingen herken ik in dat afgescheiden-afgescheiden gedoe. Snap je?
Hou er mee op. Besef eens hoe groot Gods liefde was voor ons zondaren, de splinter en de balk. Ik zie geschiedenis zich herhalen. Weer ruzie, verontrusting en gedoe. DAT LEES IK VAAK IN HET ND. En predikanten die hun kop boven het maaiveld uitsteken, die ondernemend zijn en vernieuwend staan vaak per definitie in het verdachtenbankje.

Maar er is hoop, één van de kids van ons afgevallen gezin zei tegen iedereen dat er nog maar een paar geloofden in God, maar die gaat ondanks alles wel naar de kerk. Hij draagt een kruis, is 14 en gaat naar club. In een pinkstergemeente. Maar het is mij vreugde dat door een smerige sloot God in staat is door generaties heen te werken. En dan is GKV voor mij helemaal niet zo belangrijk. God werkt op bijzondere wijze. En vaak keren ouders terug omdat het kind ondanks alles in aanraking komt met het geloof. Dat is vreugde, maar volgens sommigen dan helaas niet GKV of afgescheiden-afgescheiden.
dat kind heeft het beter begrepen dan die volwassenen die het denken te weten.

Je vroeg ook iets over valse waarheid. Een valse waarheid is dat Israël als volk
definitief heeft afgedaan. Ook de streeptheologie over de werking van de Geest is een valse voorstelling. Dit staat nergens in Gods woord. Dat de werking verminderd is, is omdat wat wij uitspreken kracht heeft. Als wij de streeptheologie uitspreken en leren zal de Geest zich ook terug trekken. Dat de Geest zich heeft teruggetrokken is naar mijn mening onze eigen schuld, tegelijk kan het ook deel zijn van Gods uitspraak, wat wij zaaien met woorden, wat wij oogsten. En Riemer, het klopt...er is veel kaf onder het koren...maar dat kaf mag niet bedekken wat God voor ons bereikbaar wilde maken.

Over verantwoordelijkheid; als één lid lijdt lijden alle leden mee. Dat is m.i. niet alleen voor hen die daadwerkelijk lid zijn, mart ook die weg zijn. Men noemt dat afgesneden? Maar zijn zij die nog steeds geloven werkelijk afgesneden?

eerst tot zover een snelle reactie...
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2012, 09:01:20 pm door grondig christelijk »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #43 Gepost op: oktober 09, 2012, 08:20:23 pm »
Ook ik zit in de GKV en herken wat GG zegt. Maar ik zie niet alleen die negatieve elementen. Ik zie er ook oprechte gelovigen waarmee ik samen kan bidden en gemeenschap hebben in Christus. Dat zie ik dan ook als essentieel voor het deel uitmaken van deze kerk.

Anderen zullen het vaak verkeerd doen in onze ogen, maar ik besef terdege dat ik daar ook niet vrij van ben. Ik loop wel vaak tegen het "kerkgeloof" aan, waarmee ik zelf ook ben opgegroeid. Dus kan ik begrijpen dat er zo gedacht wordt.

De ontwikkeling die ik in mijn leven heb doorgemaakt had tot gevolg dat ik dingen anders ging zien. Er was een tijd dat ik liever naar een andere gemeente wilde gaan. Omdat mijn man dat niet wilde ben ik gebleven. Ik zag dat dan ook als Gods leiding. Mijn taak lag daar.

Het is niet goed steeds te mopperen op de kerkleden. We (ik ook) hebben die neiging wel. Eigenlijk veroordelen we dan. Het is beter om erover in gebed te gaan en vergeving te vragen voor onze veroordelende houding.

Laten we elkaar in liefde steeds op Christus wijzen en samen (of voor elkaar) naar Hem toe gaan. Hij is ons doel en niet de kerkorganisatie, al is die wel tot zekere hoogte nodig voor het functioneren.

De gemeente van Christus zie ik dan ook veel groter dan de GKV. Buiten die kerk heb ik ook gemeenschap met broeders en zusters in Christus.

Als we het over identiteit hebben dan zou ik liever zeggen dat we onze identiteit in Christus hebben. Dat gaat ver uit boven een zogenaamde vrijgemaakt gereformeerde identiteit.

Maar ik merk dat GG wonden heeft opgelopen en genezing nodig heeft.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #44 Gepost op: oktober 09, 2012, 08:31:05 pm »
@adinomis en anderen

Over die wonden, dat klopt. telkens als ik weer dat gedoe lees, worden ze opengereten. Niet eens zozeer dit Forum (bedenk eens waarom ik telkens dit forum bezoek, kan daar een reden voor zijn) , maar in mijn persoonlijke situatie. Ik ben ook hele lieve mensen tegengekomen in de GKV. Doch ze zijn nog steeds in de minderheid. Sommigen geloven in gebedsgenezing en de werking van de Geest, zij ervaren dit, maar het zijn in de groep vreemdelingen (New Wine)
De GKV als organisatie geeft me een bepaalde associatie. Als ik boos word heb ik het niet over mensen maar over het systeem.
Ik was ooit bewaarder bij justitie en dan ging een gedetineerde tegen mij te keer, maar dat was niet tegen mij, maar naar mij als personificatie van een systeem.

Adinomis, het is goed dat jij daar je plaats hebt, maar te weinig wordt de vraag gesteld...hoe kan ik/wij je helpen dat vertrouwen weer terug te krijgen in mij/ons. Hoe kunnen we er voor zorgen dat jij je welkom voelt. Hoe kunnen we met elkaar in gesprek, met als doel te leren. Jij hebt kennelijk iets ontdekt, ik wil het wel begrijpen, maar begrijp je ook dat ik daar vragen over heb.
Helaas wil een deel van de leden (GKV) wel staan voor wat ze goed doen, maar minder of weinig over wat we beter hadden kunnen doen. Wat je kwijt bent haal je niet lichtvaardig terug, maar wie ging ook al weer op zoek...??
Is er verantwoordelijkheid behalve uiteindelijk de afkondiging van leedwezen over een (on-gerechtvaardigd) vertrek? Uit het oog, uit het hart? Hoe vaak werkt dat helaas op die manier?
Ik zie mijn familie verloren gaan, louter vanwege hun ervaringen. Zij zoeken het in ongeloof of andere religies/overtuigingen.
Dat is mijn verdriet en ik roep "geef me een reden om weer bij jullie aan te sluiten" en mijn hart schreeuwt:

BEGRIJPT MEN DAT NU WERKELIJK NIET!
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2012, 09:41:40 pm door grondig christelijk »

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #45 Gepost op: oktober 09, 2012, 10:24:47 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 08 oktober 2012 om 21:29:
[...]


Persoonlijke ervaringen zijn toch niet relevant, t gaat er toch om dat ondanks dat de kerk uiterlijk niet op kerk lijkt door gedrag kerkleden de onfeilbare leer zoals verkondigd in de 3FvE overeind blijven? ;)
Dus zijn persoonlijke ervaringen wel relevant omdat die oa het beeld bepalen van een kerkgemeenschap - de uitdaging zit hem mi wel in het feit dat je die twee los moet koppelen - kerk en mensen - simpel gezegd:als je om de mensen naar de kerk zou gaan (in eerste instantie) dan valt het wel eens tegen.
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2012, 10:25:20 pm door rtfm08 »

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #46 Gepost op: oktober 09, 2012, 10:31:25 pm »
@grondig christelijk Deel is je verhaal herkenbaar - en daarbij niks nieuws onder de zon - dat was zo is en zal zo blijven maar is niet de algehele deler.
Ik ben zelf ook lang lid geweest van de Gkv en ben om een aantal reden afgehaakt waarbij "practice what you preach" de hoofdreden is.

Toch is het wellicht allemaal wat genuanceerder en begint het allemaal met de basis - en die staat mi meer en meer onder druk.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #47 Gepost op: oktober 09, 2012, 11:33:22 pm »
grondig: hoe verdrietig is het wat jij hebt mee moeten maken.
Ik hoop dat je vrede en rust mag vinden bij de Ene die daar de ruimte voor geeft.

Ik herken sommige delen van je verhaal wel, herken ze in mijn huidige gemeente niet. (Goddank!).
Het gaat wel eens stroef maar we spreken hier liever over de kern van de zaak: Jezus Christus en die gekruisigd DOCH opgestaan!
Voor een vrij traditionele gemeente is dat best modern _O_.
Vallen er hier dan geen mensen buiten de boot?
Ja, en dat zijn we ons bewust. We zoeken het gesprek waar mogelijk.
Ook het werk van de ambtsdragers is en blijft mensenwerk en kan fout gaan.
Het is de kunst om als raad van oudsten daar op de focussen: wat ging er goed, wat ging er fout. En: niet met de vinger omhoog maar met de Bijbel open het gesprek in gaan.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #48 Gepost op: oktober 10, 2012, 02:01:44 am »

quote:


Doet me denken aan de uitspraak van een bekeerde woonkampbewoner:
"de wereld leg in de duisternis."

Als tiener ben ik met de Youth for Christ groot gebracht, in een tijd dat in de hervormde kerk bij ons verondersteld werd dat we een sekte waren. Dat was de jaren 90.
Het werd van de kansel door de dominee gepredikt. De zelfde dominee die zo'n 15 jaar later met de Switch theatergroep van Youth for Christ Nederland een jeugddienst organiseerde. De zelfde kerk die afgelopen jaar met onze synodaal gereformeerde kerk samen gegaan is en samen met ons en andere kerken (o.a. de gereformeerd vrijgemaakte kerk, door huidige dominee mogelijk gemaakt) ook mee gewerkt heeft aan het opzetten van een kerkelijke platform met de YFC om missionair actief te zijn voor Hellendoorn en Nijverdal, voor de jeugd.
In hun voormalig hervormde kerkzaal heeft afgelopen zondag Kees Kraayenoord een jeugddienst gevuld. Daar kwamen geweldig veel jongeren op af. Ze kwamen uit de PKN, Nederlands gereformeerde kerk, de gereformeerd vrijgemaakte kerk en de vol evangelische gemeente naar de jeugddienst toe.
Ze kregen daar van Kees te horen dat God al zijn Zoon naar de aarde gestuurd heeft en ons uitgekozen heeft, toen wij noch vijanden van Hem waren. Wij stonden met de rug naar Hem toe en liet dat zien door zijn rug te keren.

Terwijl we daar in die dienst zaten, zei een meisje van de hervormde kerk van weleerd (die ook in de commissie zit en die ik als leider nog als tiener in onze Youth for Christ club had) tegen me: "bij ons thuis gaan nu de meesten niet meer naar de kerk. Vaak gaan alleen mijn moeder en ik nog. Soms zijn we er met z'n drieën."  Zij is een jaar of 17 en heeft twee broers en twee zussen.
Ze had een vriendin van haar uit Rijssen mee genomen naar de jeugddienst bij ons. Zij was er ook.
Zij zei dat ook met een bepaalde bezorgtheid.
In die zelfde dienst zong een andere meid van deze voormalige hervormde kerk drie liederen, waarvan ze er 2 zelf geschreven heeft ter ere van God. Heb ik ook nog op de club gehad. Zij is een jaar of 19. Ze had ook een pianiste mee genomen en twee van haar vriendinnen naar de jeugddienst.

De dominee zei naderhand tegen me (voormalig synodaal gereformeerd): "organiseer gerust deze diensten voor de jeugd. Wij (de 6 dominees, 3 voormalig hervormd en 3 voormalig synodaal gereformeerd) zijn maar oude mannen met elkaar en hebben geen (weinig) jeugd in de kerk."
Een andere voormalig hervormde dominee zei me dat dit voor herhaling vatbaar is en dat we gewoon zo door moesten gaan. "Er waren heel veel jeugd", zei hij verrast. Dat waren we eigenlijk zelf ook :)

Ook de dominee's voelen de pijn.

Kees vertelde veel mooie dingen. Hij zei dat de wereld aan een veel grotere crisis lijdt dan de kridietcrisis. De liefdescrisis en daar is onze kridietcrisis en gevolg van. Doordat iedereen maar om zich heen graait en graait. Ondertussen gaat er iedere seconde ergens op de wereld nog iemand dood van de honger en dorst en is de slavernij nog steeds niet afgeschaft!
Hij zei dat dit allemaal komt door een groot gat dat er in de wereld is. Het gebrek aan liefde en als we in het christendom denken genoeg te hebben aan alleen geloven in Jezus, dan hebben we ook een groot gat in het evangelie.
Hij vertelde immers dat God liefde is, eeuwig liefde geeft en als enige godsdienst ter wereld heeft het christendom dat. Nog voor de wereld bestond had Hij immers lief, maar wat dan? Als Hij alleen is zou Hij enkel van zichzelf houden en dat is volgens de bijbel geen liefde. Maar dat is de drie-ene God, zei Hij. God hield toen al van zijn Zoon bij Hem en Hij heeft de wereld ook Zoooo lief gehad, dat Hij zijn Zoon gaf voor ons, terwijl wij nog met de rug naar Hem toe stonden en nog vijanden van Hem waren. Hij de Zoon en de Heilige Geest, die ook ons lief heeft.
Is Gods Liefde op zichzelf gekeerd?
Nee, Hij heeft ons lief en toen Jezus gedoopt werd uitte Hij zijn liefde naar Zijn Zoon met woorden vol warmte en overtuiging: "dit is Mijn Zoon!! Hem heb Ik lief, in Hem vind ik vreugde."

Kees zei dat we hebben geleerd dat liefde geven en nemen is, maar dat moesten we maar snel vergeten. Liefde is geven en ontvangen.
Vaak (zei hij) zeggen wij als het om kerkenwerk gaat: "ik ben nogal gek,dat ga ik niet doen!"
Maar dat is juist de kracht!! Benadrukte hij, dat we gaan geven en dienen, daarin zit juist de kracht! Dwaas voor de wereld.
Waardoor toonde God zijn kracht?

Hij toonde het beeld van een brandweerman (waar gebeurd verhaal) die zag hoe iemand in het water in een voertuig was beland en gered moest worden. De brandweerman besefde dat hij hem alleen kon redden door zijn helm af te doen. Zijn brandweerpak uit de doen en zijn laarzen uit te schudden. Zo dook hij vervolgens in het water en redde hem.
Dat deed Jezus ook. Kwam als God van de troon en deed zijn Koninklijke gewaad af en werd mens. Hij stierf aan het kruis en al vind de wereld het maar dwaas "is dat jullie God, aan een kruis??", dat was juist zijn kracht, waardoor Hij het fundament onder de duivel zijn voeten weg sloeg.
Daarmee is het volbracht, zeggen de mensen dan, maar nee: we gaan dan dienen! Geven en ontvangen.

Hij zei ook dit:
"Wat is het toch met ons hervormden en gereformeerden? We geven niet toe dat we soms aan het einde van onze latijn zijn. Waarom zeggen we dat niet eerlijk dat we aan het einde van onze latijn zijn, maar dat we Jezus hebben? Waarom doen we ons altijd voor als christenen zoals 'we willen' zijn en zoals 'we moeten' zijn (als een stel perfecte christenen), maar zijn niet eerlijk over hoe we echt zijn? Dat we gebroken zijn? Kom zoals je bent, aan de einde van je latijn. Hier ben ik Heer, dit is wat ik ben!"
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2012, 03:21:10 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #49 Gepost op: oktober 10, 2012, 08:43:47 am »

quote:

gaitema schreef op 10 oktober 2012 om 02:01:
[...]
Hij zei ook dit:
"Wat is het toch met ons hervormden en gereformeerden? We geven niet toe dat we soms aan het einde van onze latijn zijn. Waarom zeggen we dat niet eerlijk dat we aan het einde van onze latijn zijn, maar dat we Jezus hebben? Waarom doen we ons altijd voor als christenen zoals 'we willen' zijn en zoals 'we moeten' zijn (als een stel perfecte christenen), maar zijn niet eerlijk over hoe we echt zijn? Dat we gebroken zijn? Kom zoals je bent, aan de einde van je latijn. Hier ben ik Heer, dit is wat ik ben!"
Amen! Hier begint pas echt de weg naar heling...

Mat 9:12 Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. 13 Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: “Barmhartigheid wil ik, geen offers.” Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’

Waarom worden we zondags bijeengeroepen door onze Heer? Waarom denken we te komen? Voor het geven van ons wekelijks "lofoffer"? Of is het eigenlijk omdat we als mens hunkeren naar "barmhartigheid" - geborgenheid bij God en van God en voor God?? Omdat we eigenlijk als "gebroken cluppie" bij elkaar komen in stille verwachting van een godswonder? Misschien wel te stille verwachting??

Ik denk dat we door onze Geneesheer bijeengeroepen worden om geheeld te worden. Omdat we al aan het eind van ons Latijn zijn nog voordat we goed en wel begonnen zijn...


Onze hulp in de Naam van de Heer,
die hemel en aarde gemaakt heeft
Die trouw houdt tot in eeuwigheid
en niet laat varen het werk van zijn handen.


Hoe vaak beamen we deze woorden met ons volle bewustzijn? Hoe vaak laten we ze gedachteloos over ons heen waaien?? Net als de genadegroet die er (als het goed is) op volgt...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'