Auteur Topic: Samenwerkingsgemeenten  (gelezen 17163 keer)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #50 Gepost op: oktober 29, 2012, 12:18:54 am »

quote:

rtfm08 schreef op 28 oktober 2012 om 21:35:
[...]


Waar baseer jij op dat het wel kan - omdat het gedaan wordt ?
Ja, want wat niet kan is nog nooit gebeurd immers? Het kán dus wel. En in het geval van Deventer doen ze plaatselijk afstand van de "leer" dat "vrouwen in het ambt kunnen".
Het kan dus: samen gereformeerd dus Christelijk zijn.

quote:

Eens als het gaat om aanpassen - zolang het niet het Woord is - maar dat is een lastige want wat de 1 vindt als aanpassen vindt de ander niet .....
Het Woord sluit de vrouw in het ambt niet uit, de interpretatie van het Woord echter weer wel / niet.

Er zijn gebieden en tijden waarin je niet kunt voldoen aan de eis van het Woord als het gaat om M/V in de kerk. Er zijn ook goede redenen om vrouwen wél toe te laten in het ambt (ik denk persoonlijk dan aan het diaconos!) en op grond van het Woord is er ook nog veel voor te zeggen om vrouwen in alle ambten toe te laten. Het ligt aan de interpretatie die men kiest.
In Deventer heeft de NGK kennelijk gezegd: "Wij staan achter de landelijke interpretatie maar willen dat geen breekpunt in de Eenheid laten zijn".
Ze passen daarin het Woord niet aan maar wel de plaatselijke interpretatie van het Woord zeg maar (krom gezegd maar ik weet even geen andere benaming).
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #51 Gepost op: oktober 29, 2012, 05:26:59 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 oktober 2012 om 00:18:
[...]
 Ja, want wat niet kan is nog nooit gebeurd immers? Het kán dus wel. En in het geval van Deventer doen ze plaatselijk afstand van de "leer" dat "vrouwen in het ambt kunnen".
Het kan dus: samen gereformeerd dus Christelijk zijn.

Nu heeft 1 partij water bij de wijn gedaan, ik vraag me af of de andere partij eveneens bereid was geweest om van het vrouwelijke ambt af te zien.

De toegevende partij heeft hier dus omwille van de eenheid en onderlinge liefde ingestemd om tegen G'd Zijn Geboden in te gaan?

Nu even in het extremer trekken, stel dat er eenheid gezocht gaat worden met de Jehova Getuigen? Is er dan eveneens de bereidheid omwille van onderlinge liefde en eenheid om aan te passen aan de JG-leer en Jezus Christus niet meer als de Zoon van G'd te zien en om afstand te doen van de drie-eenheid, die immers niet eens letterlijk in de bijbel wordt genoemd?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #52 Gepost op: oktober 29, 2012, 08:35:12 pm »

quote:

learsi schreef op 29 oktober 2012 om 17:26:
[...]

Nu heeft 1 partij water bij de wijn gedaan, ik vraag me af of de andere partij eveneens bereid was geweest om van het vrouwelijke ambt af te zien.

De toegevende partij heeft hier dus omwille van de eenheid en onderlinge liefde ingestemd om tegen G'd Zijn Geboden in te gaan?

Nu even in het extremer trekken, stel dat er eenheid gezocht gaat worden met de Jehova Getuigen? Is er dan eveneens de bereidheid omwille van onderlinge liefde en eenheid om aan te passen aan de JG-leer en Jezus Christus niet meer als de Zoon van G'd te zien en om afstand te doen van de drie-eenheid, die immers niet eens letterlijk in de bijbel wordt genoemd?
Inderdaad extreem, JG vallen bij mij niet onder het christendom en dat delen mensen met mij :)
Er is echter geen water bij de wijn gedaan in Deventer. Dat doet geen recht aan de kerken daar als je denkt dat er "wat aangelengd is om het drinkbaar te maken". Er zijn  veel gesprekken geweest onderling voor er tot eenheid gekomen is. De NGK heeft aangegeven dat het geen breekpunt mag zijn "de vrouw in het ambt".
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #53 Gepost op: oktober 29, 2012, 10:54:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 oktober 2012 om 20:35:
 Er zijn  veel gesprekken geweest onderling voor er tot eenheid gekomen is. De NGK heeft aangegeven dat het geen breekpunt mag zijn "de vrouw in het ambt".

Dus de NGK stemt tegen haar zin met iets in waar ze niet achter staan omdat het onbijbels is. Maar omwille van de lieve vrede doet men deze water bij de wijn.

Zou de andere partij ook zoveel hebben willen toegeven voor de lieve vrede en afzien van het vrouwelijk ambt? Vermoedelijk niet want dan was dat wel gebeurd.

Ben ook benieuwd hoeveel kerkleden hiervoor hun biezen toch gaan pakken uiteindelijk.....

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #54 Gepost op: oktober 29, 2012, 11:02:27 pm »

quote:

learsi schreef op 29 oktober 2012 om 22:54:
[...]

Dus de NGK stemt tegen haar zin met iets in waar ze niet achter staan omdat het onbijbels is. Maar omwille van de lieve vrede doet men deze water bij de wijn.

Zou de andere partij ook zoveel hebben willen toegeven voor de lieve vrede en afzien van het vrouwelijk ambt? Vermoedelijk niet want dan was dat wel gebeurd.

Ben ook benieuwd hoeveel kerkleden hiervoor hun biezen toch gaan pakken uiteindelijk.....
Hoe kom jij er bij dat het "tegen de zin van de NGK" etc etc is geweest?
bronnen?
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #55 Gepost op: oktober 30, 2012, 06:18:47 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 oktober 2012 om 23:02:
[...]
Hoe kom jij er bij dat het "tegen de zin van de NGK" etc etc is geweest?
bronnen?

Bronnen zeggen hoegenaamd zeer weinig Riemer, bronnen zeg namelijk niets over of deze waarheidsgetrouw zijn dan wel zich op leugens baseren.

Het zou werkelijk van de zotte zijn als men binnen de NGK nu ineens achter het vrouwenambt zou staan. Alsof het Woord van G'd ineens gewijzigd zou zijn of anders interpreteerbaar? Nee men doet bij de NGK water bij de wijn. Dat is altijd met tegenzin, maar heeft als doel ergens anders een win situatie te behalen. In dit geval een intieme samenwerking met de GKv. De NGK (leiding) is ervoor bereid om over haar eigen schaduw heen te stappen. Nu nog bezien of de kerkgangers er werkelijk toe bereid zijn.

Zie deze link over ons onderwerp.
http://www.gereformeerde-...olt%20over%20Wilschut.pdf
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2012, 06:20:04 pm door learsi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #56 Gepost op: oktober 30, 2012, 06:26:14 pm »

quote:

learsi schreef op 30 oktober 2012 om 18:18:
[...]

Bronnen zeggen hoegenaamd zeer weinig Riemer, bronnen zeg namelijk niets over of deze waarheidsgetrouw zijn dan wel zich op leugens baseren.
------

Zie deze link over ons onderwerp.
http://www.gereformeerde-...olt%20over%20Wilschut.pdf

Waat het om gaat (met betrekking tot jouw opmerking) is dat je van alles beweert over Deventer maar geen bronnen / feiten produceert. Dat is onjuist ten opzichte van de gemeenten daar, doet geen recht aan de Eenheid aldaar en is daarom imho niet netjes.

@ artikel Bolt: ga ik om privéredenen niet op in, je mag mij mailen daarover.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2012, 07:38:57 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #57 Gepost op: oktober 30, 2012, 08:49:54 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 oktober 2012 om 18:26:
[...]

Waat het om gaat (met betrekking tot jouw opmerking) is dat je van alles beweert over Deventer maar geen bronnen / feiten produceert. Dat is onjuist ten opzichte van de gemeenten daar, doet geen recht aan de Eenheid aldaar en is daarom imho niet netjes.


Riemer, alsof er een officieel document zou worden uitgegeven waarin de NGK meldt tegen de zin in maar omwille van de onderlinge liefde en eenheid, water bij de wijn heeft gedaan.  :)

Dat zou de GKv niet hebben geaccepteerd, denk je zelf ook niet?
De tijd zal het leren Riemer, wat de kerkgangers uiteindelijk gaan doen. Blijven of toch elders hun heil gaan zoeken.

Samenwerken kan ook wel, is zelfs toe te juichen, maar samen de eredienst gaat denk ik nog wel de nodige problemen opleveren. Al heb ik geen zicht op wat de GKv heeft toegegeven als toegift hiervoor richting de NGK.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #58 Gepost op: oktober 30, 2012, 09:15:13 pm »
NGK en GKV zijn hier met een fusieproces bezig, omdat ze toch twee keer van het zelfde zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #59 Gepost op: oktober 31, 2012, 12:17:28 am »

quote:

learsi schreef op 30 oktober 2012 om 20:49:
[...]


Riemer, alsof er een officieel document zou worden uitgegeven waarin de NGK meldt tegen de zin in maar omwille van de onderlinge liefde en eenheid, water bij de wijn heeft gedaan.  :)

Dat zou de GKv niet hebben geaccepteerd, denk je zelf ook niet?
De tijd zal het leren Riemer, wat de kerkgangers uiteindelijk gaan doen. Blijven of toch elders hun heil gaan zoeken.

Samenwerken kan ook wel, is zelfs toe te juichen, maar samen de eredienst gaat denk ik nog wel de nodige problemen opleveren. Al heb ik geen zicht op wat de GKv heeft toegegeven als toegift hiervoor richting de NGK.
Ik blijf moeite hebben met de manier waarop jij omgaat met de situatie Deventer. Je bent denigrerend en hoogmoedig in je schrijven over hen. Dan denk ik: "bewijs het dan".
Als je er zicht op wilt hebben zorg dan dat je de moed hebt (lees: het lef hebt) om de kerken daar zélf de vragen te stellen.
Het is gemakkelijk roepen vanaf de wal immers? Wat maakt dat je je energie niet steekt in het zoeken naar antwoorden en het stellen van vragen een de gemeenten aldaar?
Of beroep je je liever op teksten van scribenten binnen eeninwaarheid.nl / info zonder er zelf goed onderzoek naar te doen?
Mogelijk als jij tijd gaat steken in het gesprek met Deventer dat de tijd zal leren dat je genuanceerder zou moeten zijn. Niets meer dan dat.

En wederom: wil je over het artikel van gedachten wisselen: Mail me maar. Ik ga hier niet in op de teksten van br.Bolt of anderen. Via mail kan er meer.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 01:01:29 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #60 Gepost op: oktober 31, 2012, 12:22:00 am »

quote:

gaitema schreef op 30 oktober 2012 om 21:15:
NGK en GKV zijn hier met een fusieproces bezig, omdat ze toch twee keer van het zelfde zijn.

Fuseren kan niet, in jouw woonplaats is een samenwerkingsgemeente :)
Ik citeer:

quote:

Al meerdere jaren wordt er voornamelijk vanaf 2007 intensief samengewerkt tussen de Gereformeerde Kerk (Vrijgemaakt) en de Nederlands Gereformeerde Kerk in Nijverdal.
Dit heeft eind 2009 geresulteerd in een verklaring van eenheid die door beide kerkenraden, m.m.v. de beide gemeenten, is ondertekend.
Dit betekent dat er kanselruil tussen NGK en GKV Nijverdal mogelijk is en er gezamenlijke kerkdiensten gehouden kunnen worden. Verder kan er wederzijds bij elkaar het Heilig Avondmaal gevierd worden.
Daarnaast hebben beide kerkenraden in 2010 een stappenplan vastgesteld met als hoofddoel dat beide gemeenten de komende jaren verder naar elkaar toe gaan groeien. Binnen enkele jaren na de invoering van dit stappenplan zal geëvalueerd moeten worden welke stappen er gezet zijn in dit toegroeien naar elkaar. Dan zal ook vastgesteld worden of de weg begaanbaar is naar een kerkelijke samenwerkingsgemeente.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #61 Gepost op: oktober 31, 2012, 07:36:43 am »
Ook goed, als het beestje maar een naampje heeft :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #62 Gepost op: oktober 31, 2012, 12:04:55 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 oktober 2012 om 00:17:
[...]
Ik blijf moeite hebben met de manier waarop jij omgaat met de situatie Deventer. Je bent denigrerend en hoogmoedig in je schrijven over hen. Dan denk ik: "bewijs het dan".

Niet alles zijn feiten, buikgevoel kan vaak veel meer veelzeggend zijn.

quote:

Als je er zicht op wilt hebben zorg dan dat je de moed hebt (lees: het lef hebt) om de kerken daar zélf de vragen te stellen.

Nee hoor, zoveel interesse heeft dat Deventer voor mij niet. Zoveel tijd heb ik evenmin om in onbelangrijke zaken te duiken. De tijd zal het leren.

Citaat
Het is gemakkelijk roepen vanaf de wal immers? Wat maakt dat je je energie niet steekt in het zoeken naar antwoorden en het stellen van vragen een de gemeenten aldaar?/quote]
Deze opmerking en vraag zijn wederzijds.....
Ik denk een patroon te herkennen van onze eigen kerk, waarbij de kerkleiding ook bereid was om water bij de wijn te doen om te overleven, maar de kerkgangers, waaronder ikzelf, absoluut niet. Onder het motto, we doen het goed of we doen het niet..

Of de kerkleden zullen blijven of niet zal pas kunnen aantonen of de kerkleiding een juiste beslissing heeft genomen of niet. Daarmee is alles gezegd wat ik aangeven wilde.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #63 Gepost op: oktober 31, 2012, 02:05:29 pm »
In mijn ogen is die hele hersteld hervormde kerk komisch. Van ds. Pieter Boomsma kreeg ik door dat er door de gereformeerde bond verweten werd aan het adres van de synodaal gereformeerden dat we de Nederlands Hervormde Kerk hebben verlaten, hoewel de eersten er uit geknikkerd zijn.
Met de komst van de PKN las hij een artikel van een dominee van de gereformeerde bond dat de gereformeerden de hervormde kerk wilden overnemen en dat dit de PKN is. Hij belde de desbetreffende predikant op of hij dat echt meende. Met die man viel volgens hem niet te praten, hij bleef voet bij stuk houden.

Nu we terug zijn gaan ze zelf weg, vanwege wat papierwerk van onze broeders: de lutheranen, zegt men.
Zijn de bonders nu opeens zo veranderd? Waar zijn hun princiepes van het begin om toch te blijven, ondanks alles, gebleven?
Altijd kon vrijzinnigheid hoogtij vieren in de Nederlands hervormde kerk en nu zijn een aantal lutherse papieren opeens een probleem.
Ik vind dat komisch.
Zelf zal ik nooit hersteld hervormd worden, omdat ze geen oog lijken te hebben voor de problemen van deze tijd. Ze zitten vast aan hun traditie en zijn volgens mij anti-evangelsiche beweging over het algemeen. Ik vraag me dan af of ze het licht van de evangelische beweging in de PKN wel kennen.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 02:08:22 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #64 Gepost op: oktober 31, 2012, 02:14:52 pm »
Ik heb toch liever de bonders die gebleven zijn. Die zijn zo gebleven als dat ze waren.
Hebben wat moeiten, mopperen wat, maar er valt mee te praten. Bovendien hebben ze veel meer gevoel in het zoeken naar het oecumene van het hart. Ze oordelen niet zo snel over anderen, kent ook veel EO-achterban. Hebben leuke eo-achtige activiteiten naast de traditionele vieringen. Ja, daar gaat nog leven van uit!
De hersteld hervormden? Volgens mij lopen ze vooral over ons een oordeel te vellen. Denken ze dat we met elkaar naar de hel lopen en hebben God niet echt betrokken in hun zoektochten en hun bezwaren.
God heeft immers wel aan jou laten weten dat in zijn ogen alle kerken fouten maken, en dat je enkel gered kan worden door je persoonlijke omgang met Hem.
Waarom heb jij dat van Hem wel mee gekregen?

Kennelijk heb je God gezocht in je zoektocht.
Dat zouden meer mensen moeten doen.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 02:17:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #65 Gepost op: oktober 31, 2012, 02:59:34 pm »

quote:

learsi schreef op 31 oktober 2012 om 12:04:
[...]

Niet alles zijn feiten, buikgevoel kan vaak veel meer veelzeggend zijn.

&
Nee hoor, zoveel interesse heeft dat Deventer voor mij niet. Zoveel tijd heb ik evenmin om in onbelangrijke zaken te duiken.
Dus op basis van een gevoel in de onderste regionen van je  eigen abdomen vel je een oordeel over de kerken in Deventer.

Da's helder: buikspreken  :+
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #66 Gepost op: oktober 31, 2012, 03:53:51 pm »
Als het gaat over het samengaan van gelovigen, dan is er maar één basis:

aanvaarden we het offer van Gods Zoon Jezus Christus voor onze zonden en willen we in gehoorzaamheid Jezus/Yeshua volgen. Aanvaarden we Hem als het vleesgeworden Woord (Gods Woord de bijbel)

Verschillen in we in opvattingen over bepaalde onderwerpen dan kan dat problemen geven, maar we blijven elkaar erkennen als broeders en zusters in het bloed van Jezus.

Fil.3:15b En indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren;
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #67 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:01:06 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 oktober 2012 om 14:59:
[...]
Dus op basis van een gevoel in de onderste regionen van je  eigen abdomen vel je een oordeel over de kerken in Deventer.

Da's helder: buikspreken  :+

Nee buikgevoel is heel iets anders dan buikspreken Riemer  :)
Ik weet dat je het woord graag gebruikt en omdat voor jou alleen Synode berichten als waardevol bewijs gelden. Maar voor mij en vele anderen is dat toch echt wel anders. ;)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #68 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:11:58 pm »
Dat klopt niet wat je zegt. Je kent Riemer bij lange na niet.
Dit is weer dat dwaze oordelen over anderen, waar veel christenen zo goed in zijn.
Dwaasheid is het.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #69 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:21:24 pm »
Ik ga vanavond trouwens een kring bezoeken. Van de vol evangelischen nog wel.
Ik ben daar een gastlid, op uitnodiging van een oudcollega van me met wie ik goed bevriend ben. Op die club zit een afrikaanse vrouw. Ze krijgt steeds visioenen van de Heer. In één van die visioenen zag ze Jezus die zei dat Hij bijna terug komt. Hij heeft de deurklink al vast.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #70 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:25:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 14:14:
Ik heb toch liever de bonders die gebleven zijn. Die zijn zo gebleven als dat ze waren.
Hebben wat moeiten, mopperen wat, maar er valt mee te praten. Bovendien hebben ze veel meer gevoel in het zoeken naar het oecumene van het hart. Ze oordelen niet zo snel over anderen, kent ook veel EO-achterban. Hebben leuke eo-achtige activiteiten naast de traditionele vieringen. Ja, daar gaat nog leven van uit!
De hersteld hervormden? Volgens mij lopen ze vooral over ons een oordeel te vellen. Denken ze dat we met elkaar naar de hel lopen en hebben God niet echt betrokken in hun zoektochten en hun bezwaren.
God heeft immers wel aan jou laten weten dat in zijn ogen alle kerken fouten maken, en dat je enkel gered kan worden door je persoonlijke omgang met Hem.
Waarom heb jij dat van Hem wel mee gekregen?

Kennelijk heb je God gezocht in je zoektocht.
Dat zouden meer mensen moeten doen.


Inderdaad doet geen enkele kerk het juist en gaat het om de persoonlijke band en relatie die we (mogen) hebben met de Here Jezus. Trouw, oprecht geloof, liefde etc. Ook blijf ik de laatste dagen geconfronteerd worden met teksten over onderlinge liefde, als antwoord op mijn vragen hierover aan de Heer.

Dus, je kunt elkaar onderling wel liefhebben en respecteren, maar kunt vanwege "zwaar" wegende verschillen toch besluiten om niet samen de dienst te houden. Als het al gebeurd dan is het zaak dat beide of alle partijden ergens water bij de wijn doen. Uiteindelijk zijn de meer vrijzinnigen (ik heb nog steeds geen betere naam gevonden hiervoor sorry) afgescheiden van de orthodoxen en niet andersom. Niet alleen in de gereformeerde wereld maar ook in de hervormde.

Binnen de orthodoxen zijn er broeders en zusters die inderdaad verwijtend denken over de minder orthodoxen en dus meer vrijzinnigen. Maar doorgaans is dat nog wel de harde oude kern. Persoonlijk heb ik veel moeten "strijden" om met de bijbel in de hand duidelijk te maken dat het Genade-evangelie een gift is van Christus aan ons door vader g'd geschonken ipv een Genade die wordt geschonken op voorwaarde dat we de volgens de wet wandelen. Er leeft in de harde kern soms nog het idee dat Jezus onze zonden eenmalig vergeeft op het moment van bekering, waarna we het wel goed mogen doen om niet weer de zonde over ons af te roepen en de geschonken Genade te verliezen.

Zelf heb ik hierom ooit bijna het geloof vaarwel gezegd.
Ik had zoals ieder mens toch al wel de nodige zonden begaan tegenover de Wet en dus tegenover Vader G'd. In gebed nam ik op den duur afscheid van G'd omdat ik toch zondig was en dan maar beter kon genieten van mijn leven in zonde dan te worstelen tegen zaken waarvan ik toch nooit winnen kon.

Nu kan ik je zeggen dat hierop sterk gereageerd werd Gaitema; ik ontmoette iemand die WEL het evangelie begreep en me wegwijs maakte en de Kracht van het Evangelie en dat onze zonden uit verleden heden en toekomst vergeven zullen worden vergeven door Christus ! De betreffende persoon die door de Heer was ingezet was notabene van een evangelische gemeente. Daarna ben ik weer hard terug gerend in de open armen van de here Jezus Christus Hem dankende voor Zijn Genade ! Er viel toen zo'n enorme last van mij af ! Dat is ook HET moment voor mij geweest waarna ik veel intenser en eigenlijk pas ECHT een relatie kreeg met de Heer.  _O_

In plaats van over te stappen naar deze evangelische kerk, ben ik toen deze boodschap gaan verspreiden binnen mijn eigen kerk, wat niet zonder slag of stoot is gegaan. Maar feit blijft wel dat we ons wel altijd moeten blijven beseffen hoe enorm hard we de Heer nodig hebben en hoe vreselijk zondig we zijn. We moeten wel de Wil hebben om zo zondeloos mogelijk te leven ter ere van vader g'd en Jezus. Want elke keer wanneer we zondigen dan geven we de satan een tool in handen om G'd en Jezus te bespotten, dat we weer voor hem ipv de Heer gekozen hebben. Dat is iets wat we onze Redder toch niet willen aandoen?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #71 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:29:20 pm »
Learsi: ik vind dat je bijdragen behoorlijk wisselen. Soms denk ik: daar heb je hem weer! Dan denk ik: ja, dit is weer wijsheid.
Als je dat als voorbeeld wilt nemen voor hoe zondig wij zijn.
Ja, het ontbeert ons zichtbaar in inzicht.
Er is echter twee soorten zonden, grofweg. Zonden waar je zelf niet bewust van bent en zonden wat je met opzet doet.
Van de eerste zonden is makkelijker vergeving voor te krijgen dan de tweede.
Toch blijkt vaak dat wat we dachten bewust in zonde te doen, achteraf kwam door duisternis. Als de schillen van je ogen vallen, dan pas wordt je bewust van wat er echt gaande is. Als je echt door hebt dat zonde je doel missen is en tot gevolg heeft dat je in verlorenheid raakt, dat het leegte tot gevolg heeft, dan neemt de behoefte aan zondigen af.

Jezus komt in de plaats van de zonde. Jezus vult die leegte in.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 04:42:22 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #72 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:31:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 16:11:
Dat klopt niet wat je zegt. Je kent Riemer bij lange na niet.
Dit is weer dat dwaze oordelen over anderen, waar veel christenen zo goed in zijn.
Dwaasheid is het.


Nee Gaitema, ik oordeel niet, ik zeg niet dat het verkeerd is en ik hang er geen consequenties aan.

Maar jij, Riemer, anderen en ikzelf wekken met hun schrijven onbewust een beeldvorming achter.

Bij mijzelf en enkele anderen hier op het forum zo blijkt uit meerdere communicatie buiten het forum, komt Riemer over als iemand die meer bezig is met de buitenzijde dan de binnenzijde. Dat hoeft uiteraard niet zo te zijn, maar de indruk wordt bij een aantal (ook bij mij) hier wel gewekt.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 04:41:05 pm door learsi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #73 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:45:36 pm »
Dat is nu net het gevaarlijke, als we onze indrukken zo hard op zeggen.
Je hebt geen idee hoe hard dat uitwerkt op de gene tegen wie je het zegt.
Stel je voor dat jou dat gezegd zou worden?
Dat jij meer puur met de buitenkant van de beker bezig bent en niet met de binnekant van de beker.

Ik ken van Riemer via de mail hele persoonlijke ervaringen van God.
Dat is me prive gegeven en niet voor het forum bestemd. Ik zal daar ook niets van zeggen, maar ik weet dat Riemer van binnen bewoond wordt door Jezus Christus in eigen persoon.

Het is dwaasheid om te denken een scheiding tussen tarwe en dolle tarwe te kunnen maken. We kunnne het verschil niet zien.

Aan een spreker had ik eens een vraag gesteld (deelde ik van de week met Riemer).
Hoe weet je nou of iemand echt christelijk is? Dat vroeg ik hem.
De spreker zei: "je hebt twee rozen. De één is levend en de ander is dood. Aan de buitenkant zie je dat niet."

wat er daarna gebeurde heb ik hem ook geschreven. Het was een profetie die in vervulling ging. Dat heb ik ook met hem gedeeld en dat kan je lezen in mijn topic.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 04:54:48 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #74 Gepost op: oktober 31, 2012, 05:21:54 pm »

quote:

Adinomis schreef op 31 oktober 2012 om 15:53:
Als het gaat over het samengaan van gelovigen, dan is er maar één basis:

aanvaarden we het offer van Gods Zoon Jezus Christus voor onze zonden en willen we in gehoorzaamheid Jezus/Yeshua volgen. Aanvaarden we Hem als het vleesgeworden Woord (Gods Woord de bijbel)

Verschillen in we in opvattingen over bepaalde onderwerpen dan kan dat problemen geven, maar we blijven elkaar erkennen als broeders en zusters in het bloed van Jezus.

Fil.3:15b En indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren;
_O_
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #75 Gepost op: oktober 31, 2012, 05:23:08 pm »

quote:

learsi schreef op 31 oktober 2012 om 16:01:
[...]

Nee buikgevoel is heel iets anders dan buikspreken Riemer  :)
Ik weet dat je het woord graag gebruikt en omdat voor jou alleen Synode berichten als waardevol bewijs gelden. Maar voor mij en vele anderen is dat toch echt wel anders. ;)
Wederom een oordeel wat je velt.
Eerst vanuit je buikgevoel gaan spreken en nu betichten? Waar ligt de grens voor jou?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #76 Gepost op: oktober 31, 2012, 05:24:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 16:11:
Dat klopt niet wat je zegt. Je kent Riemer bij lange na niet.
Dit is weer dat dwaze oordelen over anderen, waar veel christenen zo goed in zijn.
Dwaasheid is het.

Dank u.
Learsi heeft kennelijk geen idee wat de status van een synode in de GKv is.
Geeft niets, het is ook echt niet te ontdekken op internet dat in de GKv de synode niet bepalend is maar de lokale gemeenschap.....
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #77 Gepost op: oktober 31, 2012, 05:32:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 16:45:
Dat is nu net het gevaarlijke, als we onze indrukken zo hard op zeggen.
Je hebt geen idee hoe hard dat uitwerkt op de gene tegen wie je het zegt.
Stel je voor dat jou dat gezegd zou worden?
Dat jij meer puur met de buitenkant van de beker bezig bent en niet met de binnekant van de beker.

Dan zou ik bij mezelf te rade gaan en in gebed waarom ik die indruk wek, gaitema. Niet bestrijden zou ik dat. Op zijn best melden dat de indruk die ik wek onjuist is, maar dan toch bij mezelf op zoek gaan waarom ik die indruk wek.

quote:

Ik ken van Riemer via de mail hele persoonlijke ervaringen van God.
Dat is me prive gegeven en niet voor het forum bestemd. Ik zal daar ook niets van zeggen, maar ik weet dat Riemer van binnen bewoond wordt door Jezus Christus in eigen persoon.

Oke, zoals aangegeven het is de indruk die wordt afgegeven en die hoeft niet juist te zijn, wellicht alleen op het forum en niet in privé-emails, omdat hier niet altijd het achterste van de tong wordt getoond. Zelf merk ik ook dat mensen via de email privé toch al anders blijken te zijn dan de indruk die men wekt op het forum.

quote:

Het is dwaasheid om te denken een scheiding tussen tarwe en dolle tarwe te kunnen maken. We kunnne het verschil niet zien.
Die scheiding maak ik dan ook niet, ik deel slechts een indruk. Zo zal ik mogelijk  ook een indruk overbrengen, anders dan de werkelijkheid.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #78 Gepost op: oktober 31, 2012, 05:35:15 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 oktober 2012 om 17:23:
[...]
Wederom een oordeel wat je velt.
Eerst vanuit je buikgevoel gaan spreken en nu betichten? Waar ligt de grens voor jou?
Nee Riemer dat is geen oordeel, want ik verbind er geen consequenties aan, ook dit is de indruk die je achterlaat. Hetzelfde zou ik kunnen doen door naar mij buikgevoel te vermengen met buikspreken. Ik voel dat niet als oordeel van jou, wetende dat er mij maar Een oordelen zal en vrijspreken. Dat geldt evenzeer voor jou !

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #79 Gepost op: oktober 31, 2012, 05:36:00 pm »

quote:

learsi schreef op 31 oktober 2012 om 17:35:
[...]

Nee Riemer dat is geen oordeel, want ik verbind er geen consequenties aan, ook dit is de indruk die je achterlaat. Hetzelfde zou ik kunnen doen door naar mij buikgevoel te vermengen met buikspreken. Ik voel dat niet als oordeel van jou, wetende dat er mij maar Een oordelen zal en vrijspreken. Dat geldt evenzeer voor jou !
Ik heb geen oordeel gegeven, een conclusie getrokken. Dat is wat anders.
Jij roept van alles over de 3g gemeente in Deventer zonder daar feiten onder te leggen, zonder bronnen te noemen. Daarna beticht je mij ervan dat ik de synode zo'n beetje voor "heilig" aanhang. Geen oordeel? Okee, dan niet, hooguit een aanmatigende, verwijtende, niet onderbouwde, van feiten ontberende toon.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 06:23:32 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #80 Gepost op: oktober 31, 2012, 06:58:15 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 oktober 2012 om 17:36:
[...]
 Ik heb geen oordeel gegeven, een conclusie getrokken. Dat is wat anders.
Jij roept van alles over de 3g gemeente in Deventer zonder daar feiten onder te leggen, zonder bronnen te noemen. Daarna beticht je mij ervan dat ik de synode zo'n beetje voor "heilig" aanhang. Geen oordeel?

nee net als jij ij niet oordeelde, heb ik jou evenmin geoordeeld, maar net als jij dus een conclusie getrokken.

Wat betreft feiten die je zo graag wilt?
Je bent bekend met het feit dat niet christenen de Schrift als het Woord van G'd ook niet als een bewijsbaar feit erkennen? Toch doen wij Christenen dat wel.

Evenzo is een openbaring van de Heilige Geest geen bewijsbaar feit, maar voor christenen indien het de toetsing van het Woord doorstaat, meer waardevol dan welk aards bewijs of feiten dan ook.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #81 Gepost op: oktober 31, 2012, 08:30:49 pm »

quote:

learsi schreef op 31 oktober 2012 om 18:58:
[...]

nee net als jij ij niet oordeelde, heb ik jou evenmin geoordeeld, maar net als jij dus een conclusie getrokken.

Wat betreft feiten die je zo graag wilt?
Je bent bekend met het feit dat niet christenen de Schrift als het Woord van G'd ook niet als een bewijsbaar feit erkennen? Toch doen wij Christenen dat wel.

Evenzo is een openbaring van de Heilige Geest geen bewijsbaar feit, maar voor christenen indien het de toetsing van het Woord doorstaat, meer waardevol dan welk aards bewijs of feiten dan ook.
Jullie alle twee, kunnen jullie het bijleggen aub? Misschien was Learsy wat te scherp hier en daar en Riemer wat te fel? Vergeef elkander? Wees voor elkaar de minste, nee voeten wassen hoeft net nog niet  :)
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 08:31:45 pm door grondig christelijk »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #82 Gepost op: oktober 31, 2012, 08:59:41 pm »
@ Grondig Christelijk,

Heus, ik hou van mijn broeder Riemer, al ben ik het lang niet altijd met hem eens en hij niet met mij..... No hard feelings with me.

Dikke kus van mij Riemer !

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #83 Gepost op: oktober 31, 2012, 09:18:59 pm »

quote:

learsi schreef op 31 oktober 2012 om 20:59:
@ Grondig Christelijk,

Heus, ik hou van mijn broeder Riemer, al ben ik het lang niet altijd met hem eens en hij niet met mij..... No hard feelings with me.

Dikke kus van mij Riemer !

Dank, van't zelfde.
Ik ben soms best kort door de bocht (feit) maar dat moet kunnen. O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #84 Gepost op: oktober 31, 2012, 10:04:07 pm »
Wonderbaarlijk forum dit.
Wel, eind goed al goed :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #85 Gepost op: oktober 31, 2012, 11:27:13 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 22:04:
Wonderbaarlijk forum dit.
Wel, eind goed al goed :)

Eind goed? Nee dus. Je gaat te snel.
Oordelen over gemeenten doe je IMHO nog steeds op basis van feiten en niet op basis van reactie in het onderste abdomen van het menselijk lichaam.
Mensen betichten van "synodaal" gedrag doe je evenmin als je daar geen feiten onder kunt leggen.
Ondanks dat kan ik learsi best lief vinden zonder iets van mijn overtuiging inzake bovenstaande tekort te doen  :ja:
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #86 Gepost op: oktober 31, 2012, 11:54:29 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 oktober 2012 om 23:27:
[...]

Eind goed? Nee dus. Je gaat te snel.
Oordelen over gemeenten doe je IMHO nog steeds op basis van feiten en niet op basis van reactie in het onderste abdomen van het menselijk lichaam.
Mensen betichten van "synodaal" gedrag doe je evenmin als je daar geen feiten onder kunt leggen.
Ondanks dat kan ik learsi best lief vinden zonder iets van mijn overtuiging inzake bovenstaande tekort te doen  :ja:


Als mijn opmerken van feiten een oordeel is dan is jouw mening aangaande buikspreken eveneens een oordeel. Zelfs mij onterecht betichten van oordelen is dan zelf oordelen. :) Zeker wanneer dat duidelijk is uitgelegd en het dan nog eens dunnetjes over te doen.

Precies, we houden als broeders van elkaar maar zijn het over meer zaken oneens dan eens, waardoor we absoluut niet in dezelfde kerk zouden kunnen dienen (H)

En dat is het punt waar voor mij de discussie aanving.
Je kan van iemand of meerdere personen houden als broers en zussen in de Heer, maar het zo grondig oneens zijn met hun stellingen, dat samen in een kerk altijd een woordenstrijd zal opleveren. Daarvan geraken dan weer andere broeders gestrest die dat aanzien voor ruzie en liefdeloosheid.  

Dan is het soms beter om en liefde en rust voor elkaar biddend en de zegen vragend aan de Heer, de wegen te laten scheiden.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 11:57:46 pm door learsi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #87 Gepost op: november 01, 2012, 12:32:02 am »

quote:

learsi schreef op 31 oktober 2012 om 23:54:
[...]


Als mijn opmerken van feiten een oordeel is dan is jouw mening aangaande buikspreken eveneens een oordeel. Zelfs mij onterecht betichten van oordelen is dan zelf oordelen. :) Zeker wanneer dat duidelijk is uitgelegd en het dan nog eens dunnetjes over te doen.
als iemand zelf zegt dat zijn buik gevoelens geeft .......  :)
Het zijn je eigen woorden en jij bent de deskundige op het gebied van learsi lijkt mij.

quote:

Precies, we houden als broeders van elkaar maar zijn het over meer zaken oneens dan eens, waardoor we absoluut niet in dezelfde kerk zouden kunnen dienen (H)
Ik denk dat dat wel meevalt.

quote:


En dat is het punt waar voor mij de discussie aanving.
Je kan van iemand of meerdere personen houden als broers en zussen in de Heer, maar het zo grondig oneens zijn met hun stellingen, dat samen in een kerk altijd een woordenstrijd zal opleveren. Daarvan geraken dan weer andere broeders gestrest die dat aanzien voor ruzie en liefdeloosheid.  
Dan heb je dus niets wat je deelt dus geen erkenning. We delen denk ik het apostolicum wat in feite zegt: de HEER is Waarlijk opgestaan. God Lof!

quote:

Dan is het soms beter om en liefde en rust voor elkaar biddend en de zegen vragend aan de Heer, de wegen te laten scheiden.

Waarom? Denk je dat de HEER van de kerk die scheiding wil?
Dank je dat écht?
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 09:26:22 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #88 Gepost op: november 01, 2012, 07:35:48 am »
Dit is allemaal cultureel ingegeven. Een gereformeerde bondsgemeente met hoedjes op in de kerk laten samen gaan met en kerk waar vrouwen in het ambt mogen, lukt inderdaad niet en al helemaal niet met mensen zoals ik die de Sabbath iedere dag vieren :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #89 Gepost op: november 01, 2012, 10:32:34 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 november 2012 om 00:32:
Dan heb je dus niets wat je deelt dus geen erkenning. We delen denk ik het apostolicum wat in feite zegt: de HEER is Waarlijk opgestaan. God Lof!

Je spreekt nu over de kern van de zaak en die is uiteraard altijd gelijk ! Flauw.

[/quote]Waarom? Denk je dat de HEER van de kerk die scheiding wil?
Dank je dat écht?[/quote]

Nee de Heer wil geen scheiding, maar de Heer wil ook geen afbrokkeling van het gezag van Zijn Woord. Wanneer dat gat plaatsvinden en de meerderheid wil daarmee doorgaan, dan kan onmogelijk samen een dienst worden gehouden.

Je stelt het nu alsof ik degene ben die wil scheiden, maar stel je maar eens voor dat jou kerkleiding gaat inzien dat ze meer terug moeten naar het gezag van G'd Zijn Woord en hierom weer orthodoxer willen worden. Als een van de eerste punten is afstand nemen van het vrouwen ambt, omdat de Schrift dat verbied. Vervolgens dat de vrouwen het hoofd dienen te bedekken omdat de schrift dit aangeeft. Wat ga jij dan doen?

Stel dat jou kerk inziet dat de Schrift duidelijk stelt dat dopen door onderdompeling dient te geschieden, zoals de Schrift voorschrijft. Daarvoor sluit ze zich aan bij en baptisten gemeente. Een ieder van je kerk moet hierom opnieuw als volwassene gedoopt gaan worden door onderdompeling. Wat ga jij doen?

Het gaat in mijn voorbeelden even niet om de issues vrouwenambt, dopen, hoofdbedekking dames etc, maar om de vraag wat jij dan zal gaan doen in zo een situatie.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #90 Gepost op: november 01, 2012, 10:36:10 am »

quote:

gaitema schreef op 01 november 2012 om 07:35:
Dit is allemaal cultureel ingegeven. Een gereformeerde bondsgemeente met hoedjes op in de kerk laten samen gaan met en kerk waar vrouwen in het ambt mogen, lukt inderdaad niet en al helemaal niet met mensen zoals ik die de Sabbath iedere dag vieren :D


Denk niet dat het cultureel is, maar bijbels. De bondsgemeente wil dat de dames hun hoofd bedekken omdat G'd er in de Schrift er duidelijk over is. Maar inderdaad gaat het niet samen. Stel je maar eens voor Gaitema, dat jou kerk beslist om terug te gaan naar de roots en het vrouwenambt wil afschaffen, hoofdbedekking wil herinvoeren, lezen uit de Staten Vertaling etc. Wat zouden veel kerkleden bij jou gaan doen denk je? :)

Het bijzondere is ook dat de meer "vrijzinnigen" zich hebben afgesplitst van de orthodoxen in het verleden, terwijl die zelfde meer "vrijzinnigen" nu staan te klagen dat de orthodoxen waarvan ze zelf ooit zijn afgesplitst, niet bij hen wil aansluiten en dus een scheiding voorstaat.

Maar schijnbaar is nog niemand bij de meer "vrijzinnigen" op het idee gekomen om wanneer ze een kerk willen altijd welkom terug zijn binnen de orthodoxe leerregels.  :)
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 10:39:11 am door learsi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #91 Gepost op: november 01, 2012, 12:00:59 pm »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 10:32:
[...]

Je spreekt nu over de kern van de zaak en die is uiteraard altijd gelijk ! Flauw.
Waarom is de kern van de zaak ineens flauw?

quote:


Nee de Heer wil geen scheiding, maar de Heer wil ook geen afbrokkeling van het gezag van Zijn Woord. Wanneer dat gaat plaatsvinden en de meerderheid wil daarmee doorgaan, dan kan onmogelijk samen een dienst worden gehouden.

Je stelt het nu alsof ik degene ben die wil scheiden, maar stel je maar eens voor dat jou kerkleiding gaat inzien dat ze meer terug moeten naar het gezag van G'd Zijn Woord en hierom weer orthodoxer willen worden. Als een van de eerste punten is afstand nemen van het vrouwen ambt, omdat de Schrift dat verbied. Vervolgens dat de vrouwen het hoofd dienen te bedekken omdat de schrift dit aangeeft. Wat ga jij dan doen?
Jij blijft er bij dat de vrouw in het ambt onschriftuurlijk is, dat vrouwen een hoedje op moeten, etc. etc. etc. JIj hamert juist op regels die geen regels zijn maar door de mens doorgetrokken en buiten het verband gezette teksten. Dat je daar je geloof in vorm wilt geven is prima, ik kan dat niet omdat het om menselijke regels gaat. Want: of je past alles toe wat in de Bijbel staat óf je bedenkt dat er een context is. Die context is de Opgestane HEER van de Kerk. Niet het hoedje is belangrijk maar het geloof.
Maar goed: wij komen daarin toch niet nader tot elkaar en laten we dat als feit beschouwen.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 12:07:04 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #92 Gepost op: november 01, 2012, 12:25:03 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 november 2012 om 12:00:
[...]
 Waarom is de kern van de zaak ineens flauw?

De kern is niet flauw en dat weet je bet Riemer. het is flauw om de kerk aan te dragen, want daar zitten de verschillen zelden. Vals geld herkent men niet aan de overeenkomsten maar juist aan de verschillen. Hiermee zeg ik niet dat er iemand vals is, maar het is een voorbeeld.


quote:

Jij blijft er bij dat de vrouw in het ambt onschriftuurlijk is, dat vrouwen een hoedje op moeten, etc. etc. etc. JIj hamert juist op regels die geen regels zijn maar door de mens doorgetrokken en buiten het verband gezette teksten. Dat je daar je geloof in vorm wilt geven is prima, ik kan dat niet omdat het om menselijke regels gaat. Want: of je past alles toe wat in de Bijbel staat óf je bedenkt dat er een context is. Die context is de Opgestane HEER van de Kerk. Niet het hoedje is belangrijk maar het geloof.
Maar goed: wij komen daarin toch niet nader tot elkaar en laten we dat als feit beschouwen.

Je gaat nu toch in op het vrouwenambt, maar dat is niet het onderwerp.
Wat zal jij doen Riemer in mijn gestelde voorbeelden. Zou je blijven en je aanpassen of trek jij dan toch ook een grens? Dat was de vraag !
Je omzeilt het om te antwoorden.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #93 Gepost op: november 01, 2012, 12:36:31 pm »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 12:25:
[...]

De kern is niet flauw en dat weet je bet Riemer. het is flauw om de kerk aan te dragen, want daar zitten de verschillen zelden. Vals geld herkent men niet aan de overeenkomsten maar juist aan de verschillen. Hiermee zeg ik niet dat er iemand vals is, maar het is een voorbeeld.


[...]

Je gaat nu toch in op het vrouwenambt, maar dat is niet het onderwerp.
Wat zal jij doen Riemer in mijn gestelde voorbeelden. Zou je blijven en je aanpassen of trek jij dan toch ook een grens? Dat was de vraag !
Je omzeilt het om te antwoorden.

learsi: het zal mij een worst wezen of een vrouw nu wel of niet mag preken. Wil jij een vrouw met een hoedje op? Doe dat maar wel in het besef dat het gaat om wat in het hoofd onder dat hoedje speelt.

(De doop is éénmalig en ik zal geen enkele 2e doop erkennen of ondergaan. Dat had je zelf kunnen bedenken.) Maar je voorbeelden zijn in mijn situatie zeer ver gezocht...
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 12:37:00 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #94 Gepost op: november 01, 2012, 01:42:37 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 november 2012 om 12:36:
[...]

learsi: het zal mij een worst wezen of een vrouw nu wel of niet mag preken. Wil jij een vrouw met een hoedje op? Doe dat maar wel in het besef dat het gaat om wat in het hoofd onder dat hoedje speelt.

Maar zo staat het met alle respect niet in de bijbel Riemer. Maar je zegt dus dat als je kerk dit zou inzien en herinvoeren dat het voor jou geen obstakel zal vormen en je je vrouw zult verzoeken haar hoofd te bedekken. Duidelijk !

quote:

(De doop is éénmalig en ik zal geen enkele 2e doop erkennen of ondergaan. Dat had je zelf kunnen bedenken.) Maar je voorbeelden zijn in mijn situatie zeer ver gezocht...

Ok, hier ligt voor jou dus wel de grens en dat is precies waar ik op doel !
Je zou dan niet anders kunnen dan je kerk verlaten en eentje zoeken die je niet verplichten zal om door onderdompeling opnieuw te laten dopen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #95 Gepost op: november 01, 2012, 02:48:44 pm »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 13:42:
[...]

Maar zo staat het met alle respect niet in de bijbel Riemer. Maar je zegt dus dat als je kerk dit zou inzien en herinvoeren dat het voor jou geen obstakel zal vormen en je je vrouw zult verzoeken haar hoofd te bedekken. Duidelijk !
Met alle respect zaken buiten hun context lezen noem ik niet respectvol. Ik zeg wat ik zeg en dat is dat ik nimmer een wettische benadering van de teksten rondom de vrouw zal volgen. Sterker nog: er wordt geen juk opgelegd! Dus ook geen hoed opgezet.

quote:




[...]

Ok, hier ligt voor jou dus wel de grens en dat is precies waar ik op doel !
Je zou dan niet anders kunnen dan je kerk verlaten en eentje zoeken die je niet verplichten zal om door onderdompeling opnieuw te laten dopen.
Nee hoor, je kunt ook prima dolerend zijn in je eigen gemeente. Niets mis mee.
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #96 Gepost op: november 01, 2012, 04:10:27 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 november 2012 om 14:48:
[...]
 Met alle respect zaken buiten hun context lezen noem ik niet respectvol. Ik zeg wat ik zeg en dat is dat ik nimmer een wettische benadering van de teksten rondom de vrouw zal volgen. Sterker nog: er wordt geen juk opgelegd! Dus ook geen hoed opgezet.

Dus dan blijft er niets anders opzitten dan je af te scheiden van je kerk, dat was mij punt. Dank je.

quote:

Nee hoor, je kunt ook prima dolerend zijn in je eigen gemeente. Niets mis mee.

Maar als jou kerk het als eis zou stellen en je weigert, dan zouden ze jou het lidmaatschap of zelfs toegang wellicht ontzeggen. Dat je jezelf daarmee in de slachtoffer rol maneuvreert is hetzelfde als met een rechte rug je biezen pakken.
Dat is nu exact wat ik bedoel.

Niet dat jij of ik verschillen willen, maar velen zijn er nu eenmaal voor jou, mij en anderen onoverkomelijk.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #97 Gepost op: november 01, 2012, 04:35:43 pm »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 10:36:
[...]


Denk niet dat het cultureel is, maar bijbels. De bondsgemeente wil dat de dames hun hoofd bedekken omdat G'd er in de Schrift er duidelijk over is. Maar inderdaad gaat het niet samen. Stel je maar eens voor Gaitema, dat jou kerk beslist om terug te gaan naar de roots en het vrouwenambt wil afschaffen, hoofdbedekking wil herinvoeren, lezen uit de Staten Vertaling etc. Wat zouden veel kerkleden bij jou gaan doen denk je? :)

Het bijzondere is ook dat de meer "vrijzinnigen" zich hebben afgesplitst van de orthodoxen in het verleden, terwijl die zelfde meer "vrijzinnigen" nu staan te klagen dat de orthodoxen waarvan ze zelf ooit zijn afgesplitst, niet bij hen wil aansluiten en dus een scheiding voorstaat.

Maar schijnbaar is nog niemand bij de meer "vrijzinnigen" op het idee gekomen om wanneer ze een kerk willen altijd welkom terug zijn binnen de orthodoxe leerregels.  :)


Niet vrijzinnigen vriend, maar de meer vrijere christenen. Vrijzinnigen ontkennen dat Jezus over het water gelopen heeft of echt opgestaan is uit de dood. Dat zijn de vrijzinnigen.

Hoe je erbij komt dat we afgesplitst zijn van de orthodoxen weet ik niet. Het is een fabel die jullie bedacht hebben. sinds wanneer was de Nederlands Hervormde Kerk immers orthodox? Nog nooit. In meerderheid is het altijd al vrijer geweest dan jullie. Bovendien schijnen de eerste gereformeerde kerken te zijn ontstaan, omdat ze er uit gegooid zijn en zelfs door de staat vervolgd zijn.
Ds. P. Boomsma heeft dat me verteld en hij zei me er bij dat de bonders inderdaad altijd beweren dat we er zelf er uit gegaan zijn. Echter zijn we er uit gegooid, helemaal in het begin.
Dat waren toen twee stromingen. De nederlandsche gereformeerde kerken in Nederland en de christelijk gereformeerde kerken in Nederland. Die fuseerden zich vervolgens tot de gereformeerde kerken in Nederland. Daarna viel het binnen een paar weken weer uit elkaar en zo zijn de christelijk gereformeerde kerken weer ontstaan.

In onze ogen is het wel zo dat de orthodoxen eerst altijd bij de Hervormde kerk ingezeten hebben en nu zich van ons afgezonderd hebben in een nieuwe hersteld hervormde kerk. Ze hadden volgens ds. P. Boomsma het geluk er niet uitgegooid te zijn in het begin en sindsdien klaagden ze ons aan dat we er uit zouden zijn gegaan, gegooid dus. Net als de lutheranen uit de Rooms Katholieke Kerk gegooid zijn.
Natuurlijk maken zij zichzelf wijs dat die hersteld hervormde kerk de vroegere hervormde kerk is.

Om eerlijk te zijn boeit het me weinig. De kerkelijke geschriften hebben voor mij geen waarde. Als onder die oude hervormde geschriften de vrijzinnig hervormde gemeentes konden bestaan en te gelijk het gekrookte riet ons kon uitmaken voor een stroming dat rechtstreeks naar de hel loopt, dan is die hele kerk al niet naar de wil van God geweest en puur mensenwerk.

Onze kerk omvormen tot een bondersgemeente zou inderdaad geen succes zijn.

Wat geld heeft de vrouw je zelf gezegd: "je persoonlijke relatie met Jezus. Een kerk kan je niet redden."
« Laatst bewerkt op: november 01, 2012, 04:43:07 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #98 Gepost op: november 01, 2012, 09:29:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 november 2012 om 16:35:
[...]


Niet vrijzinnigen vriend, maar de meer vrijere christenen. Vrijzinnigen ontkennen dat Jezus over het water gelopen heeft of echt opgestaan is uit de dood. Dat zijn de vrijzinnigen.

In vrijzinnige kerken wordt beduidend meer dan in orthodox-christelijke kerken ruimte gegeven aan individuele opvattingen over het geloof, waarbij plaats is voor kritische vragen en waarbij iedere traditie of dogma in twijfel mag worden getrokken. Vrijzinnigheid is de tegenpool van orthodoxie, waarin vastgehouden wordt aan het gezag van de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Deze stellen in orthodoxe kerken grenzen aan wat er verkondigd kan worden. Vrijzinnige kerken hanteren het principe dat de mens de Bijbel beoordeelt, terwijl men in orthodoxe kring ervan uitgaat dat de Bijbel Gods Woord is, dat de mens beoordeelt.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijzinnig-protestantisme

Kijk ook eens hier naar, http://www.npbbennekom.nl/vrijzinnigheid.html

Een vrijzinnig christen meldt als een van de punten van vrijzinnigheid:
De geschriften in de bijbel werden historisch-kritisch gelezen wat heeft geleid tot een fundamenteel andere kijk op de inhoud van die bijbelgeschriften. Want daarbij wordt veel meer rekening gehouden met de culturele omstandigheden ten tijde van het ontstaan van de bijbel. In toenemende mate vormen deze geschriften ook niet de enige bron waaruit vrijzinnigen putten en is er aandacht voor het verband tussen geloof, wetenschap en kunst.

Kortom, vrijzinnigheid is een ruim begrip en behelst wel degelijk punten die ik hier op het forum toch terugzie. Maar zoals aangeboden zal ik in het gevolg vrijen gebruiken. Heb je trouwens wel eens afgevraagd gaitema, waarvan dan vrij (gemaakt)?

quote:

Hoe je erbij komt dat we afgesplitst zijn van de orthodoxen weet ik niet. Het is een fabel die jullie bedacht hebben. sinds wanneer was de Nederlands Hervormde Kerk immers orthodox? Nog nooit. In meerderheid is het altijd al vrijer geweest dan jullie.

Er bestaat een groep orthodoxen , zowel hervormd als gereformeerd.
Vervolgens splitsen zich daarvan broeders af om zich vrij te maken van orthodoxie. Wel blijven deze afgescheiden groepen zich nog steeds noemen naar de basis, waarvan ze zijn afgescheiden. Een orthodoxe groep, of dat nu een hervormd of een gereformeerde basis heeft, kan (helaas) niet eisen dat men de naam hervormd of gereformeerd niet meer mag gebruiken.

quote:

In onze ogen is het wel zo dat de orthodoxen eerst altijd bij de Hervormde kerk ingezeten hebben en nu zich van ons afgezonderd hebben in een nieuwe hersteld hervormde kerk. Ze hadden volgens ds. P. Boomsma het geluk er niet uitgegooid te zijn in het begin en sindsdien klaagden ze ons aan dat we er uit zouden zijn gegaan, gegooid dus. Net als de lutheranen uit de Rooms Katholieke Kerk gegooid zijn.
Natuurlijk maken zij zichzelf wijs dat die hersteld hervormde kerk de vroegere hervormde kerk is.

Tsja, niemand is erbij geweest gaitema, maar klinkt het logisch dat een groep zich afsplitst omdat men ineens orthodoxer zou worden?
Of is het logischer dat afsplitsingen ontstaan doordat men het minder orthodox wil?

quote:

Om eerlijk te zijn boeit het me weinig. De kerkelijke geschriften hebben voor mij geen waarde. Als onder die oude hervormde geschriften de vrijzinnig hervormde gemeentes konden bestaan en te gelijk het gekrookte riet ons kon uitmaken voor een stroming dat rechtstreeks naar de hel loopt, dan is die hele kerk al niet naar de wil van God geweest en puur mensenwerk.

Eens, orthodoxie heeft (voor mij) dan ook alles met het gezag van de Schrift te maken en niet met kerkelijke geschriften.

quote:

Wat geld heeft de vrouw je zelf gezegd: "je persoonlijke relatie met Jezus. Een kerk kan je niet redden."
Dat klopt als individu inderdaad en is puur uit Zijn Genade , maar zegt hoegenaamd niets over het feit of de kerken al dan niet goed bezig zijn.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #99 Gepost op: november 03, 2012, 12:58:09 am »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 16:10:
[...]

Dus dan blijft er niets anders opzitten dan je af te scheiden van je kerk, dat was mij punt. Dank je.
Nee, een ieder kan prima dolerend zijn . Dat jij kennelijk geen idee hebt wat dat betekent is eerlijk gezegd niet mijn probleem.

quote:




[...]

Maar als jou kerk het als eis zou stellen en je weigert, dan zouden ze jou het lidmaatschap of zelfs toegang wellicht ontzeggen. Dat je jezelf daarmee in de slachtoffer rol maneuvreert is hetzelfde als met een rechte rug je biezen pakken.
Dat is nu exact wat ik bedoel.
Tuurlijk, en als de overheid bepaalt dat we vanaf morgen alleen auto mogen rijden als we een kameel meenemen is ook een probleem. Ofwel: je draaft door ....

quote:

Niet dat jij of ik verschillen willen, maar velen zijn er nu eenmaal voor jou, mij en anderen onoverkomelijk.

Ik wil geen verschillen, ik zou willen dat je beseft dat het in de kern van de zaak niet over een hoofddeksel van de vrouw gaat etc. Jij gaat puur voor de regel, ik voor de intentie van Christus denk ik.
Contextueel lezen van de Schrift is kennelijk niet wat jij wenst te doen. toch kan ik je wijzen op je eigen discrepantie daarin: niet alles wens jij 1 op 1 toe te passen want het is wel vervelend dat jij je overspelige buurvrouw moet gaan doden dmv stenigen immers?

En ja: ik ben even hard in mijn post.Maar als jij nog steeds van mening bent dat God liever een vrouw met een hoedje heeft ipv een vrouw die oprecht gelooft dan vraag ik mij af of jij überhaupt wel snapt wat de essentie van het Woord is.
Sorry....
Mail me maar als je wat wilt weten