Auteur Topic: Samenwerkingsgemeenten  (gelezen 17164 keer)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #100 Gepost op: november 03, 2012, 01:17:25 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 november 2012 om 00:58:

Ik wil geen verschillen, ik zou willen dat je beseft dat het in de kern van de zaak niet over een hoofddeksel van de vrouw gaat etc. Jij gaat puur voor de regel, ik voor de intentie van Christus denk ik.
Contextueel lezen van de Schrift is kennelijk niet wat jij wenst te doen. toch kan ik je wijzen op je eigen discrepantie daarin: niet alles wens jij 1 op 1 toe te passen want het is wel vervelend dat jij je overspelige buurvrouw moet gaan doden dmv stenigen immers?

Nee want Jezus Christus heeft gezegd: Wie zonder zonde is werpt de eerste steen en ik ben zeker niet zonder zonde. Dus is het zeker niet aan mij om de eerste steen te werpen. Ik lees wel in e contact, maar binnen de Schrift maar haal er geen zaken van buiten de bijbel bij, zoals wetenschap of archeologie. Maar ieder het zijne, alleen samen gaat dat niet dat heb je zelf aangetoond zoals ik wilde.

quote:

En ja: ik ben even hard in mijn post.Maar als jij nog steeds van mening bent dat God liever een vrouw met een hoedje heeft ipv een vrouw die oprecht gelooft dan vraag ik mij af of jij überhaupt wel snapt wat de essentie van het Woord is.
Sorry....

Geen probleem hoor zo har :) zo is het niet.
Je uitleg staat niet in zo de Schrift en berust voor mij daardoor op een onwaarheid. De enige wijze  om aan G'd Zijn geboden te onttrekken is door Zijn Woord in twijfel te trekken of juist in een wetenschappelijke, geschiedkundige of archeologische verband te dwingen en te ontkrachten. Ieder moet het zelf weten, maar ik doe er niet aan mee en waarschuw ertegen.

Wat dat betreft, even goede vrienden.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #101 Gepost op: november 03, 2012, 04:12:44 am »

quote:

learsi schreef op 01 november 2012 om 21:29:

In vrijzinnige kerken wordt beduidend meer dan in orthodox-christelijke kerken ruimte gegeven aan individuele opvattingen over het geloof, waarbij plaats is voor kritische vragen en waarbij iedere traditie of dogma in twijfel mag worden getrokken. Vrijzinnigheid is de tegenpool van orthodoxie, waarin vastgehouden wordt aan het gezag van de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Deze stellen in orthodoxe kerken grenzen aan wat er verkondigd kan worden. Vrijzinnige kerken hanteren het principe dat de mens de Bijbel beoordeelt, terwijl men in orthodoxe kring ervan uitgaat dat de Bijbel Gods Woord is, dat de mens beoordeelt.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijzinnig-protestantisme

Kijk ook eens hier naar, http://www.npbbennekom.nl/vrijzinnigheid.html

Een vrijzinnig christen meldt als een van de punten van vrijzinnigheid:
De geschriften in de bijbel werden historisch-kritisch gelezen wat heeft geleid tot een fundamenteel andere kijk op de inhoud van die bijbelgeschriften. Want daarbij wordt veel meer rekening gehouden met de culturele omstandigheden ten tijde van het ontstaan van de bijbel. In toenemende mate vormen deze geschriften ook niet de enige bron waaruit vrijzinnigen putten en is er aandacht voor het verband tussen geloof, wetenschap en kunst.


Confessioneel protestants waar ik toe behoor, orthodox gereformeerd waar de gereformeerd vrijgemaakten toe behoren en alle evangelische stromingen behoren niet tot één van de beide groepen die Wikipedia omschrijft.  Ik herken me in geen van beide groepen in ieder geval. Als het om hun criteria gaat, dan heeft wikipedia gefaald. Dat verbaast me ook niets, ds. Pieter Boomsma waar ik over schreef zei het ook al eens dat wetenschappers geweldig veel verstand hebben van van alles, maar als ze over het christelijke geloof praten, dan niet.
Verwacht van de heidenen geen juiste verklaring van wat Jezus doet en zegt, want ze zijn blind voor de waarheid.

quote:

Kortom, vrijzinnigheid is een ruim begrip en behelst wel degelijk punten die ik hier op het forum toch terugzie. Maar zoals aangeboden zal ik in het gevolg vrijen gebruiken. Heb je trouwens wel eens afgevraagd gaitema, waarvan dan vrij (gemaakt)?

Ik herken me niet in die punten. Ook niet wat het geloof van andere forumleden betreft als het gaat om deze criteria van Wikipedia. Het enige wat je laat blijken is dat je blind bent voor wat we denken en geloven.
Je hebt een enorme bord voor je kop. Dat heb je.
Hoe durf je op een gereformeerd vrijgemaakte forum zo lelijk te spreken?
Je weet absoluut niet wat gereformeerd vrijgemaakt is.
als je het echt wilt weten (maar je luisterd toch niet) ik ben bevrijd van de slavernij van de zonde en de wet.


quote:



Er bestaat een groep orthodoxen , zowel hervormd als gereformeerd.
Vervolgens splitsen zich daarvan broeders af om zich vrij te maken van orthodoxie. Wel blijven deze afgescheiden groepen zich nog steeds noemen naar de basis, waarvan ze zijn afgescheiden. Een orthodoxe groep, of dat nu een hervormd of een gereformeerde basis heeft, kan (helaas) niet eisen dat men de naam hervormd of gereformeerd niet meer mag gebruiken.  

Als dat zo zou zijn, als jullie het jullie zelf wijs maken, dan is het wat mij betreft nuttig je het volgende af te vragen. Wat voor vruchten heeft het afgeworpen dat de gereformeerde bond in de hervormde kerk bleef om de vrijeren te bekeren, als ze vervolgens de kerk uit stappen na dat de rest (inclusief de gereformeerde bond) zich verenigd met gelijkgestemde groeperingen?
Niets! Want ze hebben ons niet "bekeerd". Ze maken zich schuldig aan waar ze een eeuw lang de synodaal gereformeerden van beschuldigd hebben. Dat ze niet in die landelijke kerk zijn gebleven om de kerk te hervormen.

Ik geef het wel eerlijk toe. Dat de gereformeerd vrijgemaakte kerken in Nederland is ontstaan is onze schuld. De synodaal gereformeerde kerken in Nederland hebben de gereformeerd vrijgemaakten er uit gegooid.
Ze zijn niet van ons af gesplits. We hebben ze er uit geknikkerd!
Dat is onze zonde en dat erken en belijd ik.

Daarvoor namens ons:  Sorry, dat had niet zo moeten gebeuren.

Maar ach, het is allemaal ook al weer een halve eeuw terug.

quote:


Tsja, niemand is erbij geweest gaitema, maar klinkt het logisch dat een groep zich afsplitst omdat men ineens orthodoxer zou worden?
Of is het logischer dat afsplitsingen ontstaan doordat men het minder orthodox wil?

Dit is wel wat makkelijk wat je zegt. Het onstaan van de synodaal gereformeerde kerken is te danken in de basis aan één Friezin. Ze ging naar de dominee van haar om haar zorgen over de Hervormde kerk te uiten. Ze had het met hem er over dat de Nederlands Hervormde kerk meer liefde had voor de traditie, dan voor Jezus Christus. Deze dominee is daar mee bezig geweest en had het verlangen om de Nederlands Hervormde Kerk daar op te hervormen. Deze dominee werd dat niet in dank af genomen en uit zijn ambt gezet. Daarop begon hij een zelfstandige gemeente, los van de Nederlands Hervormde kerk.
Dit veroorzaakte een sneeuwbaleffect. Al snel waren er drie gemeentes die uit de hervormde kerk waren gezet. Het remoer in de Nederlands Hervormde kerk draaide op volle toeren. De gereformeerde bond is daarin ontstaan en verweet de uit hun ambt geplaatse dominees met hun groeiende aanhang (net als in Urk met de Christelijk Gereformeerde Ex synodaal gereformeerde kerk) dat ze uit de kerk gestapt zijn.
Dat is een zonde die God onthouden heeft. Dat is de geschiedenis. Hij weet het.
Trouwens. In de gereformeerde kerken in Nederland ging het er strenger aan toe dan nu. Het was een copie ongeveer van de bonders. Mijn overgrootvader zei nog tegen de christelijke muziekvereniging waar hij voorzitter van was na het winnen van een concour: "jullie mogen niet feest vieren. We moeten ingetogen blijven, want dit is allemaal niet vanuit onze verdienste dat we gewonnen hebben. Dit is puur een geschenk van boven."

Dansen was heidens. Rokken en hoeden werden er gedragen in de kerk. Men zong psalmen op hele noten en had twee preken per dienst en iedere dienst duurde minstens een anderhalf uur. Twee diensten per zondag en de club op de zondag middag. Bij ons in de kerk werd er zelfs gepreekt dat de Rooms Katholieken naar de hel gingen. Een oudtante van me was er nog boos over (die zelf uit een familie kwam die half katholiek was) en dacht: "pas maar op dominee, want dit oordeel zal jou nog eens treffen." Dat vertelde ze me voor een kleine 10 jaar terug. Inmiddels overleden op 80 jarige leeftijd.
Zwemmen op zondag mocht niet. IJs kopen ook niet en ook niet kaarten op zondag. Die gekke valse katholieken deden dat wel. Zo was het toen.

quote:

Eens, orthodoxie heeft (voor mij) dan ook alles met het gezag van de Schrift te maken en niet met kerkelijke geschriften.

In dat geval zijn wij orthodox en niet vrijzinnig, zoals je het ons ten onrechte voor schoteld. Je gelooft ons alleen niet, als we zeggen te geloven dat God heel de bijbel aan ons gaf en weet niet wat we geloven. Je basseerd je dus zelf op de wetenschappers, waar je ons van beschuligd er gebruik van te maken, alsof het een zware zonde is. Je zegt van ons dus dat we de wetenschap niet mogen aanhalen, terwijl je het zelf wel doet. Je meet dus met twee maten.
Je diskwalificeerd je zelf op dit forum.

Maar om eerlijk te zijn hecht ik geen waarde aan de term orthodox.
Ik hecht waarde aan de waarheid in Jezus Christus. Waarlijk onze Heer.
Wat je bedenkt en fantaseerd boeid me steeds minder zo.
Je vooroordelende vooringenomenheden interesseren me zeer gering.


quote:

Dat klopt als individu inderdaad en is puur uit Zijn Genade , maar zegt hoegenaamd niets over het feit of de kerken al dan niet goed bezig zijn.

Ze zei het zelf! Kerken kunnen je niet redden, ze doen het allemaal verkeerd. Ze zei het, omdat ze het van Jezus zelf heeft door gekregen!
Als God jou dit gezegd heeft en ik dat ook zo letterlijk geloof, dan zijn we kennelijk toch broeders of niet? Anders had ik Zijn Stem niet verstaan toch?
Als dat zo is, wat is er dan loos?

Dan toch die onnozele kerkelijke kerkje spelen?
Het punt is gewoon, dat je ons niet kent.
Daar zit het hem. Je hebt geen idee wat we geloven!
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 12:03:00 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #102 Gepost op: november 03, 2012, 05:44:12 pm »
@ Gaitema,

Als jij jezelf en anderen eveneens orthodox vinden, wie ben ik dan om dat te bestrijden. Want dan gaat het niet meer om de Schrift maar om de definitie orthodox.

Maar de hele discussie is ontstaan omdat er enkelen het gezag van het Woord in twijfel trokken door de wetenschap gelijk dan wel hoger achtten dan datgene wat er in de Schrift staat vermeld. Daaraan hang ik vervolgens het predikaat vrijzinnig.

Of jij of wie dan ook daar wel of niet binnen past is vervolgens aan jezelf en ieder ander. Monitor gewoon je eigen bijdragen zou ik zeggen, zal ik ook doen.

Wie het Gezag van de Schrift voor wat dan ook in twijfel trekt, of verzen aan kracht ontdoet door uitvluchten als zwijgtekst theorieën e.d, valt binnen de definitie van vrijzinnig. Waarbij over de mate daarvan nog niets gezegd is.

Adersom heb je gelijk, vanaf de uiterst vrijzinnige zijde bezien is alles wat meer het gezag aan de Schrift toekent dus meer orthodox(er) dan zij. vanuit hun standpunt wellicht zelfs als orthodox gezien.

Vanuit jou standpunt zijn zij vrijzinnig en ik orthodox. Op die manier ist het een relatief begrip.

Alsof we een woordenstrijd hebben in de volgende situatie:
Jij rijdt in de trein met een bakje koffie voor je op het tafeltje mijn autootje voorbij waarin in wacht voor de overweg. Wanneer ik je later tref (in de kerk) vertel ik jou hoe je bakje koffie met 130km/uur voorbij zoefde. Wat jij vervolgens ontkent, want voor jou heeft de koffie de hele reis gewoon stil voor je neus gestaan op het tafeltje.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 05:48:58 pm door learsi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #103 Gepost op: november 03, 2012, 05:59:13 pm »
Dat vind ik nog niet eens zo'n gek beeld.
Ik heb ook geschreven over mijn eigen huissituatie over oordelen.
Als reactie op het twee snijdende zwaard, wat je aanhaalde.
We weten natuurlijk dat je als bonder jezelf als meest orthodox ziet.
In reformatorische zin is dat ook zo.
Het is echter ook een gegeven van het plakaat "vrijzinnig" plakken op christenen die zichzelf niet als vrijzinnig zien, doorgaans niet in dank wordt afgenomen.

De boeken van Mozus is bij ons zo dat iedereen erkend dat God heel die boeken aan ons gegeven heeft en ook dat de naam Mozus er aan gegeven heeft. De discussie gaat puur over de manier waarop God het gegeven heeft.
Dat Hij het gegeven heeft is het probleem niet.
Enkel Ozombi beweerd dat God er geen rol in gespeeld heeft.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2012, 06:01:09 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #104 Gepost op: november 03, 2012, 06:35:16 pm »
Het lijkt dat we nu de kern beginnen te naderen gaitema.

Wat je hier namelijk schrijft is interessant

quote:

De discussie gaat puur over de manier waarop God het gegeven heeft.
Dat Hij het gegeven heeft is het probleem niet.


Hier ontstaat de kleine variatie namelijk.
-1. Want of men geloofd dat gelovige mensen zelf de boeken hebben geschreven en G'd Zich er geheel niet mee bemoeid heeft.
-2. Men geloofd dat G'd Zelf de Geestelijke inspiratie heeft gegeven aan de schrijvers waardoor deze ze naar eigen inzicht, maar binnen de kaders door G'd gesteld heeft kunnen schrijven.
-3. Men geloofd dat G'd Zijn Woorden letterlijk in de gedachten van de schrijvers heeft gelegd door Zijn Heilige Geest.

Of er ergens tussen in.

Hiermee valt of staat vervolgens in welke mate
-1. iemand de wetenschap, archeologie en geschiedkunde ertkent boven alles in de Schrift.
-2. iemand de wetenschap, archeologie en geschiedkunde ontkent ten behoeve van alles in de Schrift.
-3. iemand de wetenschap, archeologie en geschiedkunde eveneens erkent in combinatie met de Schrift.

en weer alle vormen ertussenin.
Hoe meer 1, des te meer vrijzinnig.
Hoe meer 2, des te meer orthodox.
De grote groep ertussen in bij 3.

Denk overigens niet dat ik mijn stroming, de bonders, als beter beschouw dan de anderen, want zelf heb ik menige strijd moeten voeren binnen onze kerk om voldoende aandacht te krijgen voor de genade van Christus die ver boven de Toorn van G'd uitsteekt ! De opmerkingen van mij na een donderpreek Maar gelukkig heeft de Here Jezus all onze schuld over onze zonden aan het kruis genageld zijn ziet G'd de vader ons als rechtvaardig, ook al zijn we het bij lange na niet ! werden niet echt in dank aangenomen.....

Ook ik ben bekend met een oude tante die weigerde naar de kerkdienst op een bruiloft te komen, omdat deze in de katholieke kerk gehouden werd, vanwege haar katholieke achtergrond.

Een dorp waar ik in de buurt woon, dat letterlijk gescheiden werd door een spoorlijn, met aan de ene zijde het katholieke deel en aan de andere zijde het protestantse deel, met beiden een eigen kerk(gebouw). Beide delen waren een dorp maar hadden geen omgang met elkaar.

Wanneer we het met die tijd vergelijken dan zijn we al een heel stuk verbeterd.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #105 Gepost op: november 05, 2012, 12:48:58 am »
Waarbij ik nog steeds wacht op onderbouwing van je oordeel over de 3G-gemeenten in Deventer.
heb je al contact gehad met die gemeenten? Heb je hen al gewezen op hun foute keuzen? heb je iets gezegd naar hen over "water bij de wijn" en dat soort dingen?
Ik vrees van niet!
Klopt mijn vrees?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #106 Gepost op: november 05, 2012, 12:56:12 am »

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 17:44:
@ Gaitema,

Als jij jezelf en anderen eveneens orthodox vinden, wie ben ik dan om dat te bestrijden. Want dan gaat het niet meer om de Schrift maar om de definitie orthodox.
In de regel blijkt op dit forum dat je geen moeite hebt om te oordelen dus vertel eens? Waarom hier niet?

quote:

Maar de hele discussie is ontstaan omdat er enkelen het gezag van het Woord in twijfel trokken door de wetenschap gelijk dan wel hoger achtten dan datgene wat er in de Schrift staat vermeld. Daaraan hang ik vervolgens het predikaat vrijzinnig.
Dat is een leugen wat mij betreft. De wetenschap is altijd ten dienste van de Bijbel en niet andersom. dat er dan zaken uitkomen die JIJ niet wenselijk acht zegt iets over jou en niets over de (historis wetenschappelijke) benadering.

quote:

Wie het Gezag van de Schrift voor wat dan ook in twijfel trekt, of verzen aan kracht ontdoet door uitvluchten als zwijgtekst theorieën e.d, valt binnen de definitie van vrijzinnig. Waarbij over de mate daarvan nog niets gezegd is.
JOUW definitie van vrijzinnig. vrij onzinnig imho maar dat doet er niets toe hier. Jij bent de koning als het gaat om jouw mening toch?

quote:



Adersom heb je gelijk, vanaf de uiterst vrijzinnige zijde bezien is alles wat meer het gezag aan de Schrift toekent dus meer orthodox(er) dan zij. vanuit hun standpunt wellicht zelfs als orthodox gezien.

Vanuit jou standpunt zijn zij vrijzinnig en ik orthodox. Op die manier ist het een relatief begrip.
Gelukkig: je begrijpt wat relatief is.

quote:

Alsof we een woordenstrijd hebben in de volgende situatie:
Jij rijdt in de trein met een bakje koffie voor je op het tafeltje mijn autootje voorbij waarin in wacht voor de overweg. Wanneer ik je later tref (in de kerk) vertel ik jou hoe je bakje koffie met 130km/uur voorbij zoefde. Wat jij vervolgens ontkent, want voor jou heeft de koffie de hele reis gewoon stil voor je neus gestaan op het tafeltje.
Wat wil je hier nu mee duiden? Dat Gaitema zijn perceptie onjuist was? Dat jou perceptie wél juist was?
Of wil je beweren dat ons aller Gaitema niet snapt dat kopjes koffie niet met 130 km per uur kunnen verplaatsen van geo-locatie?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #107 Gepost op: november 05, 2012, 01:06:31 am »

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 18:35:
Het lijkt dat we nu de kern beginnen te naderen gaitema.

Wat je hier namelijk schrijft is interessant

[...]


Hier ontstaat de kleine variatie namelijk.
-1. Want of men geloofd dat gelovige mensen zelf de boeken hebben geschreven en G'd Zich er geheel niet mee bemoeid heeft.
-2. Men geloofd dat G'd Zelf de Geestelijke inspiratie heeft gegeven aan de schrijvers waardoor deze ze naar eigen inzicht, maar binnen de kaders door G'd gesteld heeft kunnen schrijven.
-3. Men geloofd dat G'd Zijn Woorden letterlijk in de gedachten van de schrijvers heeft gelegd door Zijn Heilige Geest.



Iedereen zal hier geloven in punt 3.

quote:



Hiermee valt of staat vervolgens in welke mate
-1. iemand de wetenschap, archeologie en geschiedkunde ertkent boven alles in de Schrift.
-2. iemand de wetenschap, archeologie en geschiedkunde ontkent ten behoeve van alles in de Schrift.
-3. iemand de wetenschap, archeologie en geschiedkunde eveneens erkent in combinatie met de Schrift.



Als een geloof waar is, dan is de juiste wetenschap, archeologie en geschiedkunde geen probleem. Dat zal dat gewoon onderbouwend werken.
Neem bijvoorbeeld de ruïnes van de kerken van klein Azië bijvoorbeeld en de restanten van de muren van de tempel van Jeruzalem, de klaagmuur.
Daar is niets mis mee. Of wat dacht je van fossiele resten van zeeschelpen diie boven op hoge bergen gevonden worden.

Daar ben ik dan ook niet bang voor. Alleen je moet altijd voor ogen houden dat er bij wetenschap vaak theoriën worden gevormd. Dat is een ander verhaal.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #108 Gepost op: november 05, 2012, 05:23:52 am »

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 18:35:

Denk overigens niet dat ik mijn stroming, de bonders, als beter beschouw dan de anderen, want zelf heb ik menige strijd moeten voeren binnen onze kerk om voldoende aandacht te krijgen voor de genade van Christus die ver boven de Toorn van G'd uitsteekt ! De opmerkingen van mij na een donderpreek Maar gelukkig heeft de Here Jezus all onze schuld over onze zonden aan het kruis genageld zijn ziet G'd de vader ons als rechtvaardig, ook al zijn we het bij lange na niet ! werden niet echt in dank aangenomen......
Goed dat je er aandacht voor vroeg. Dapper dat je de strijd voerde ook  :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #109 Gepost op: november 05, 2012, 10:44:34 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2012 om 00:56:
Wat wil je hier nu mee duiden? Dat Gaitema zijn perceptie onjuist was? Dat jou perceptie wél juist was?
Of wil je beweren dat ons aller Gaitema niet snapt dat kopjes koffie niet met 130 km per uur kunnen verplaatsen van geo-locatie?
Wellicht had je iets meer je best moeten doen met de exacte vakken in plaats van te focussen op zweefvakken  ;)  Dan had je deze vergelijking vast begrepen.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #110 Gepost op: november 05, 2012, 10:48:06 am »
De hele discussie is ontstaan omdat er (niet eens door mijzelf) een bijbelvers werd aangedragen als bewijs, welke door anderen hier op het forum werd ontkracht door de wetenschap erbij te betrekken. Daarop gaf ik aan dat het te betreuren was dat sommige broeders de wetenschap op sommige verzen dus hoger achten dan het Woord van G'd.

Als dat nu ineens ontkent wordt dan ga ik er maar vanuit dat men de fout heeft ingezien maar te trots is om dat toe te geven en nu dus overgegaan wordt op ontkenning.

Het doel is bereikt, de wetenschap is LATIJD ondergeschikt aan het gezag van het Woord van G'd, dus zijn we het nu allemaal eens.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #111 Gepost op: november 05, 2012, 12:16:38 pm »
Nee, we spraken nog steeds langs elkaar heen en hebben geen zin om het er nog over te hebben. Je begrijpt niet wat we zien in die teksten en bijt je in de hielen van een ander vast om je zin door te drijven. Je kan je zin echter niet door drijven.
We lazen de tekst nu eenmaal zoals we die lazen en daarbij had de wetenschap helemaal geen rol. De wetenschap werd alleen op de kameel van toepassing gepast en het vertelde wat over de algemene informatieoverdracht van die tijd.
Onze zienswijze op de bijbeltekst werd er niet door gewijzigd.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #112 Gepost op: november 05, 2012, 12:47:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2012 om 12:16:
Nee, we spraken nog steeds langs elkaar heen en hebben geen zin om het er nog over te hebben. Je begrijpt niet wat we zien in die teksten en bijt je in de hielen van een ander vast om je zin door te drijven. Je kan je zin echter niet door drijven.
We lazen de tekst nu eenmaal zoals we die lazen en daarbij had de wetenschap helemaal geen rol. De wetenschap werd alleen op de kameel van toepassing gepast en het vertelde wat over de algemene informatieoverdracht van die tijd.
Onze zienswijze op de bijbeltekst werd er niet door gewijzigd.

Het bijzonderen is gaitema, dat jij niet eens degene was namelijk die het zo verwoorde.  :)
Een ander was het (en die weet het zelf heel goed) die de wetenschap aanhaalde ten nadele van de vers die werd opgedragen als bewijs.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2012, 12:48:20 pm door learsi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #113 Gepost op: november 05, 2012, 01:04:49 pm »
Nou ja, dan zal hij ook wel antwoorden.
Als je het niet erg vind, dan laat ik dit onderwerp rusten.
http://www.dekoffieboer.nl/img/images/koffie-thee-benodigdheden.jpeg
Koffietijd!
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #114 Gepost op: november 05, 2012, 03:23:32 pm »

quote:

learsi schreef op 05 november 2012 om 12:47:

Een ander was het (en die weet het zelf heel goed) die de wetenschap aanhaalde ten nadele van de vers die werd opgedragen als bewijs.

Man en paard noemen is eerlijker.
Mocht ik het zijn: wijs me er dan even op zodat ik je van antwoord kan voorzien. Is het een ander: stel de vraag dan gewoon mvv de naam in plaats van geheimzinnige dingen te schrijven.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #115 Gepost op: november 05, 2012, 03:25:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2012 om 13:04:
Nou ja, dan zal hij ook wel antwoorden.
Als je het niet erg vind, dan laat ik dit onderwerp rusten.
[afbeelding]

Koffietijd!
Lekker, koekje erbij?
http://www.kerstpakketten.com/images/kerstpakketten%202012/kerstpakketten%20groot/kerstpakket_koekjevaneigend.gif
« Laatst bewerkt op: november 05, 2012, 03:26:04 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #116 Gepost op: november 05, 2012, 04:47:33 pm »
Ik ben doel op koekjes van eigen deeg!
Dank je, hmmm.

Koffie was overheerlijk. Ik ben weer helder van geest!
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #117 Gepost op: november 07, 2012, 11:03:21 pm »

quote:

AVee schreef op 28 oktober 2012 om 22:49:
[...]

Daarom citeer ik met de verwijzing naar waar je het terug kunt vinden. Als je vindt dat ik hier iets onterecht uit z'n context gehaald heb dan hoor ik dat graag, want dat is absoluut niet de bedoeling.

quote:

Ik denk dat een samenwerkingsgemeente zoals bijv in Deventer helemaal niet kan simpelweg alleen al om de reden dat de leerverschillen mi te groot zijn - de leer van de gkv tov vrouw in het ambt is een totaal andere dan die van de Ngk.



Ik probeer in de bijbel te zoeken naar antwoorden over hoe we met dit soort dingen om zouden moeten gaan. Ik meen daar te lezen dat de eenheid van al Gods kinderen vreselijk belangrijk is en dat die dus belangrijker is dan bepaalde leerverschillen. (Daar zit uiteraarde een grens aan, en ik heb ook al aangeven dat ik niet precies weet waar die grens dan ligt.)
Ik heb m'n best gedaan aan te geven waar ik dat vandaan haal en bewust niet alles aan 1 enkele tekst opgehangen.

En nu is het enige wat je daar tegenover weet te stellen 'mijns inziens zijn de leerverschillen te groot'.
Met alle respect, maar het is niet aan jou om te bepalen wanneer leerverschillen te groot zijn. Ik ben prima te overtuigen, maar dan zul je wel je standpunt vanuit de bijbel onderbouwen. Toon maar aan dat visie op vrouwen in het ambt zwaarder weegt dan de opdracht om een te zijn. Of toon aan dat mensen die onjuist denken over vrouwen in het ambt om die reden geen kinderen van God zijn, want dan is die opdracht tot eenheid op hen niet van toepassing.

Maar zolang je dat niet kunt aantonen is wat ze in Deventer doen precies wat God van ons vraagt, de eenheid zoeken.

quote:

Je kunt dan wel zeggen - dat laten we rusten - maar daarmee is het punt niet opgelost


Ja, en dus? Als we niet voor we dood gaan dat punt oplossen zijn we allemaal reddeloos verloren?

Laat ik het eenvoudig houden, je hebt helemaal gelijk, alles wat de NGK zegt over vrouwen in het ambt is verkeert, ze begrijpen er niets van, die leer is een grote zonde.
En nu? De NGK is een kerk met zondaren? Net als iedere andere kerk dus. Ze hebben Gods genade keihard nodig? Net als iedere andere gelovige.
Wat is dan nog precies het verschil, en hoe belangrijk is dat nou helemaal?

Is de grootste dwaalleer eigenlijk niet het idee dat al die zaken heeeeeel belangrijk zijn? Is het niet dat idee wat in de gereformeerde kerken heel veel kapot gemaakt heeft? Aan de vruchten ken je de boom...

(@learsi, ik ga proberen morgen op jou te reageren, dat kost me nu even teveel tijd.)


Ik laat de bijbelse teksten even voor wat ze zijn en beperk me tot de praktische verschillen die op zich best wel lastig zijn zoals bij het goedkeuren van homofilie en vrouw in het ambt -deze laatste is even geparkeerd maar is landelijk anders binnen de NGK

En dan praktisch:nou wordt ik lid van die gemeente en dan ? In welke kerkstroming kom ik dan terecht ? De bloedgroepen zijn blijven bestaan als ik het goed heb (?)

Er zijn zoveel praktisch alleen al afwijkende dingen - er niks tegen samengaan integendeel - maar dat haleluja geluid is discutabel.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #118 Gepost op: november 08, 2012, 12:30:28 am »

quote:

rtfm08 schreef op 07 november 2012 om 23:03:
[...]


Ik laat de bijbelse teksten even voor wat ze zijn en beperk me tot de praktische verschillen die op zich best wel lastig zijn zoals bij het goedkeuren van homofilie en vrouw in het ambt -deze laatste is even geparkeerd maar is landelijk anders binnen de NGK

En dan praktisch:nou wordt ik lid van die gemeente en dan ? In welke kerkstroming kom ik dan terecht ? De bloedgroepen zijn blijven bestaan als ik het goed heb (?)

Er zijn zoveel praktisch alleen al afwijkende dingen - er niks tegen samengaan integendeel - maar dat haleluja geluid is discutabel.

Waarom is het "Loof de Heer" discutabel?
Juist dat is een reden om elkaar meer en meer op te zoeken en te erkennen lijkt mij.
Eenheid, niet omdat het een menselijke zaak is maar een Goddelijke zaak:
De evangelist Johannes zegt:
opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #119 Gepost op: november 08, 2012, 01:09:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 november 2012 om 00:30:
[...]

Waarom is het "Loof de Heer" discutabel?
Juist dat is een reden om elkaar meer en meer op te zoeken en te erkennen lijkt mij.
Eenheid, niet omdat het een menselijke zaak is maar een Goddelijke zaak:
De evangelist Johannes zegt:
opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Prima - maar hoe zit het met mijn vragen zoals genoemd ? Daar fietsen we gewoon over heen en dan ?

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #120 Gepost op: november 10, 2012, 08:57:14 pm »
Maw de samenwerkingsgemeenten zijn niet je van het - er is niet voor niks door de synode een "streep" door gezet ?

Samenwerken is en toenadering is een groot goed maar er is meer !

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #121 Gepost op: november 11, 2012, 12:40:51 am »

quote:

rtfm08 schreef op 10 november 2012 om 20:57:
Maw de samenwerkingsgemeenten zijn niet je van het - er is niet voor niks door de synode een "streep" door gezet ?

Samenwerken is en toenadering is een groot goed maar er is meer !
Ehh, welke synode en waar is er gestreept?
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #122 Gepost op: november 12, 2012, 09:08:28 pm »
Wat mij bij staat is dat er sprake is van wel samenwerken maar niet samengaan - er zijn wel degelijk verschillen - elke gemeente blijft verbonden aan eigen bloedgroep met verplichtingen - maar wellicht heb ik iets in de laatste ontwikkelingen gemist....

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #123 Gepost op: november 14, 2012, 12:35:26 am »

quote:

rtfm08 schreef op 12 november 2012 om 21:08:
Wat mij bij staat is dat er sprake is van wel samenwerken maar niet samengaan - er zijn wel degelijk verschillen - elke gemeente blijft verbonden aan eigen bloedgroep met verplichtingen - maar wellicht heb ik iets in de laatste ontwikkelingen gemist....

Is het erg om met verschillende "bloedgroepen" één in Christus te zijn dan?
(Zo ja, dan heffen we ND, RefDag, EO, NCRV etc op _O_ )
Zonder dollen: er is in Deventer geen sprake van "verplichtingen" in de uitvoering (bv vrouw in het ambt) maar wel in andere zaken zoals het lijkt.
Quota worden naar de bloedgroep afgedragen etc.
Hoeft geen probleem te zijn denk ik dan: allemaal gereformeerd ;)
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #124 Gepost op: november 18, 2012, 12:17:21 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2012 om 00:35:
[...]

Is het erg om met verschillende "bloedgroepen" één in Christus te zijn dan?
(Zo ja, dan heffen we ND, RefDag, EO, NCRV etc op _O_ )
Zonder dollen: er is in Deventer geen sprake van "verplichtingen" in de uitvoering (bv vrouw in het ambt) maar wel in andere zaken zoals het lijkt.
Quota worden naar de bloedgroep afgedragen etc.
Hoeft geen probleem te zijn denk ik dan: allemaal gereformeerd ;)
Zeker niet maar de vraag is of dit de juiste manier is - daarbij staan mijn vragen nog steeds open  :-)