Auteur Topic: Spijswetten  (gelezen 17369 keer)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #50 Gepost op: november 12, 2012, 12:00:56 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 november 2012 om 23:05:

Een vraagje (en ik ben ook bereid hier opnieuw over na te denken :) )
Wat is hier het bewijsstuk van onze overtredingen?
Wat zijn de inzettingen die tegen ons getuigden?
Die inzettingen zijn weggedaan door ze aan het kruis te nagelen staat er...

Ik denk toch dat het de wet is, die tegen ons zei: Dit mag je niet en dat mag je niet...
Ze roepen als het ware: schuldig! En die wet die ons schuldigverklaarde... is aan het kruis genageld.

Ik neem de vrijheid om ook even hierop te reageren,
Volgens mij is de wet zeker niet aan het kruis genageld, want zoals Adinomis vaak aangeeft, zegt Jezus duidelijk dat hij de Wet niet komt opheffen.

Maar de terechte veroordeling is aan het kruis genageld door Christus, daardoor zijn wij dood voor de Wet, maar de Wet zelf is niet dood en bestaat nog steeds. Het is immers die Wet die ook de ongelovigen en afgodendienaren zal oordelen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #51 Gepost op: november 12, 2012, 12:16:56 am »

quote:

learsi schreef op 11 november 2012 om 23:57:
[...]

Bijzonder invalshoek, jij kunt Hebreeuws en Grieks lezen, Harry?
offtopic:
Jij niet dan?
Ik lees het ook, begrijp er echter weinig van ;)
Mail me maar als je wat wilt weten

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #52 Gepost op: november 12, 2012, 08:58:56 am »
Dank Prisca en Aquila,

Dat zou ook mijn reactie zijn op Adinomis. Nog eentje: Romeinen 3: 19 en 20:
door de wet is de hele wereld strafwaardig. De wet is het document dat ons aanklaagt.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #53 Gepost op: november 12, 2012, 09:14:30 am »

quote:

learsi schreef op 12 november 2012 om 00:00:
[...]

Ik neem de vrijheid om ook even hierop te reageren,
Volgens mij is de wet zeker niet aan het kruis genageld, want zoals Adinomis vaak aangeeft, zegt Jezus duidelijk dat hij de Wet niet komt opheffen.

Maar de terechte veroordeling is aan het kruis genageld door Christus, daardoor zijn wij dood voor de Wet, maar de Wet zelf is niet dood en bestaat nog steeds. Het is immers die Wet die ook de ongelovigen en afgodendienaren zal oordelen.

De Bijbel spreekt in verschillende beelden. In Kolossenzen gaat het om een bewijsstuk dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde. Duidelijk moge zijn dat het door Adinomis genoemde onderscheid tussen menselijke en goddelijke inzettingen hier niet opgaat. Zoveel waarde hecht de Bijbel niet aan menselijke inzettingen. Het kan mijns inziens alleen gaan om inzettingen die goddelijke geldigheid hebben. Waar vinden we die inzettingen? In Gods wet.

De wet houdt stand tot de komst van de Messias. Uit de Bijbel valt een eerste en een tweede komst de destilleren. In dezelfde lijn kan er staan dat de wet niet vergaat tot "alles zal zijn geschied" en "zolang de hemel en aarde bestaan". Voor wie in Christus zijn, heeft het oordeel al plaats gevonden, zij leven het eeuwige leven en zijn dood voor de zonde. Met Christus is alles immers al geschied en is wat er nu nog gebeurt naspel. De realiteit van de wereld waarin we leven is een andere. Wie niet in Christus is, gaat met of zonder wet, al dan niet geoordeeld door die wet, verloren.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #54 Gepost op: november 12, 2012, 09:15:56 am »

quote:

learsi schreef op 12 november 2012 om 00:00:
[...]

Ik neem de vrijheid om ook even hierop te reageren,
Volgens mij is de wet zeker niet aan het kruis genageld, want zoals Adinomis vaak aangeeft, zegt Jezus duidelijk dat hij de Wet niet komt opheffen.

Maar de terechte veroordeling is aan het kruis genageld door Christus, daardoor zijn wij dood voor de Wet, maar de Wet zelf is niet dood en bestaat nog steeds. Het is immers die Wet die ook de ongelovigen en afgodendienaren zal oordelen.
Ja, je hebt gelijk dat de wet er nog steeds is voor de mens die niet met Christus gekruisigd is...
En die wet zal over ieder het schuldig uitspreken...

Maar voor ons hoort de wet die in letters bij ons oude leven. Omdat de wet er is voor zondaars en overtreders.

Wat met de mensen die er waren voordat de 10 geboden gegeven zijn? Die hadden een geweten en werden aan de hand van dat geweten geoordeeld.
Maar God wilde verder gaan en de wet geven in de geboden en inzettingen - een andere manier om de mensen zover te krijgen God te gehoorzamen.
Maar ook om te laten zien dat we het niet konden.
Om de overtredingen te laten blijken is ze erbij gevoegd. (Galaten)

In Romeinen 7 zien we toch ook dat de dood de scheiding brengt?
Tussen de wet als hardvochtige man, waar we niet af konden komen omdat we ermee waren getrouwd, en die van ons eiste wat we niet konden, staat de dood. We zijn medegekruisigd met Christus.
Om eigendom te worden van een Ander, van Hem die dood was en weer is opgestaan.

quote:


 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.

 6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.
Want de wet is goed, bestaat nog steeds maar omdat wij dood zijn, is de wet dat voor ons ook. Hij hoort bij dat andere zondige leven om ons aan te klagen...
De nieuwe staat van de Geest zorgt ervoor dat we niet zullen moorden stelen, echtbreken... en alles wat God niet wil dat we doen...

En het zijn natuurlijk allemaal manieren van zeggen die je niet letterlijk 100% op elkaar kunt leggen...
In die zin heb je gelijk dat je zegt: Maar de wet die leeft toch nog? Ja, maar tussen ons en de wet staat de dood van Christus.
Zogauw wij nieuw leven ontvangen geldt de wet in geboden en inzettingen niet meer. Die is buiten werking gesteld.
En dat is wat ons, gelovigen betreft in de praktijk precies hetzelfde alsof de wet niet meer zou bestaan
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #55 Gepost op: november 12, 2012, 09:53:27 am »

quote:

pjotr schreef op 12 november 2012 om 09:14:
[...]

De Bijbel spreekt in verschillende beelden. In Kolossenzen gaat het om een bewijsstuk dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde. Duidelijk moge zijn dat het door Adinomis genoemde onderscheid tussen menselijke en goddelijke inzettingen hier niet opgaat. Zoveel waarde hecht de Bijbel niet aan menselijke inzettingen. Het kan mijns inziens alleen gaan om inzettingen die goddelijke geldigheid hebben. Waar vinden we die inzettingen? In Gods wet.

De wet houdt stand tot de komst van de Messias. Uit de Bijbel valt een eerste en een tweede komst de destilleren. In dezelfde lijn kan er staan dat de wet niet vergaat tot "alles zal zijn geschied" en "zolang de hemel en aarde bestaan". Voor wie in Christus zijn, heeft het oordeel al plaats gevonden, zij leven het eeuwige leven en zijn dood voor de zonde. Met Christus is alles immers al geschied en is wat er nu nog gebeurt naspel. De realiteit van de wereld waarin we leven is een andere. Wie niet in Christus is, gaat met of zonder wet, al dan niet geoordeeld door die wet, verloren.

De spijswetten hadden ook goddelijke geldigheid, maar tot de dood van Christus.
Alleen was dat voor Petrus en alle andere Joodse gelovigen een heel mooeilijk te verteren zaak.
Maar die spijswetten waren er ook allemaal om iets aan te geven: de aparte plek van Israel, hun exclusiviteit. Maar nu ging het heil naar de heidenen en er staat niet voor niks bij de visioen van Petrus: Slacht en EET. Al die beesten waar Petrus van gruwde, moest hij hier gaan eten.
God had ook kunnen zeggen: Petrus je moet naar de heidenen gaan, al die onreine mensen. Daarom laat ik je nu deze onreine dieren zien. En nu haal ik het kleed weer op en je moet naar de heidenen.
Zo was het nog wel voordat Jezus was gestorven en opgestaan. De heidenen waren onrein. Mochten niet bij Gods volk horen, Jezus zegt zelf dat de kruimeltjes voor de honden zijn...
Dat gaat ver!!!
Maar dat is hier voorbij! Het hele evangelie gaat naar de heidenen, en als bewijs daarvan moet Petrus al die vreselijk onreine dieren ETEN.

En zegt Paulus in Kolosse 2 als je verder leest:

quote:


 13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest,¨ terwijl de werkelijkheid van Christus is. 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken, 19 terwijl hij zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het gehele lichaam, door pezen en banden ondersteund en samengehouden, zijn goddelijke wasdom ontvangt.
20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. 23 Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.

En ik weet zeker, Adinomis, dat jij het niet doet als een eigendunkelijke godsdienst zoals hier staat, en zeg je, ik laat het me niet opleggen... Maar Paulus veegt het allemaal op één hoop.

Elkaar er niet over oordelen, staat er ook bij. Ik denk dat het als eerste betekent dat al die mensen die tot geloof kwamen. heidenen en Joden, allemaal moesten wennen dat ze geen rituelen meer hadden van feesten (sorry :)), spijswetten en wat er allemaal nog meer bestond in heidendom en Joden dom.
Ze mochten elkaar er niet op veroordelen ...
Je kunt het ook omdraaien, wie aan een dag hecht, doet het om de Heer, en wie eet of niet eet doet het om de Heer. We mogen in die zin elkaar niet veroordelen, en dat doe ik ook niet! :)

Maar als we het er over hebben zie ik het als in z'n geheel behorende bij de oude bedeling....

Het jezelf opleggen, dat je vrijwillig wil gaan voldoen maakt geen verschil, je gaat even weer buurten bij je vorige 'man' zoals Rom 7 aangeeft.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #56 Gepost op: november 12, 2012, 09:54:58 am »

quote:

pjotr schreef op 12 november 2012 om 08:58:
Dank Prisca en Aquila,

Dat zou ook mijn reactie zijn op Adinomis. Nog eentje: Romeinen 3: 19 en 20:
door de wet is de hele wereld strafwaardig. De wet is het document dat ons aanklaagt.
:)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #57 Gepost op: november 12, 2012, 12:01:08 pm »

quote:

pjotr schreef op 12 november 2012 om 09:14:

De wet houdt stand tot de komst van de Messias. Uit de Bijbel valt een eerste en een tweede komst de destilleren. In dezelfde lijn kan er staan dat de wet niet vergaat tot "alles zal zijn geschied" en "zolang de hemel en aarde bestaan". Voor wie in Christus zijn, heeft het oordeel al plaats gevonden, zij leven het eeuwige leven en zijn dood voor de zonde. Met Christus is alles immers al geschied en is wat er nu nog gebeurt naspel. De realiteit van de wereld waarin we leven is een andere. Wie niet in Christus is, gaat met of zonder wet, al dan niet geoordeeld door die wet, verloren.
Jezus zegt Zelf dat hij niet is gekomen om de Wet af te schaffen.
Matteus 5
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.

Jezus geeft hier Zelf de opdracht om de Wet van de profeten te DOEN !
Matteus 23
3   daarom, al wat zij u zeggen dat u in acht moet nemen, neem dat in acht en doe het; maar doe niet naar hun werken,  want zij zeggen het, maar doen het zelf niet.

Wederom de oproep dat we nog steeds een dader van de Wet moeten proberen te zijn.
Jacobus 1
25   Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtig hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.

Door Christus zijn we ontslagen van de Wet, maar de Wet bestaat nog steeds.

Tot slot je citaat:

quote:

Wie niet in Christus is, gaat met of zonder wet, al dan niet geoordeeld door die wet, verloren
Hierbij ga je compleet voorbij aan het feit dat er in de Schrift veelvuldig wordt gesproken over een oordeel en niet veroordelen.

Pas in het eindoordeel, na opname, na Wederkomst Jezus als Messias, na 1000 jarig vredesrijk op aarde als satan is opgesloten, na weer vrijlaten van satan en laatste beproeving van alle ongelovigen, zal G'd de Vader Zelf oordelen naar hun werken..

Openbaringen 20
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, datdes levens is: en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.

De doden (degenen nog zonder het Eeuwige Leven) worden geoordeeld (niet veroordeeld) naar hun werken. Immers degenen in Christus zullen hier met zekerheid niet worden veroordeeld. Allen zonder Christus, naar hun werken
worden geoordeeld. (Niet perse veroordeeld).

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #58 Gepost op: november 12, 2012, 12:03:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 november 2012 om 09:15:
[...]

Ja, je hebt gelijk dat de wet er nog steeds is voor de mens die niet met Christus gekruisigd is...
En die wet zal over ieder het schuldig uitspreken...


Zie mijn reactie op Pjotr in deze.
Niet allen in Christus (valse kerk/hoer van Babylon) zullen worden vrijgesproken.
Niet allen zonder Christus worden veroordeeld, maar geoordeeld naar hun werken.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #59 Gepost op: november 12, 2012, 01:17:14 pm »

quote:

learsi schreef op 12 november 2012 om 12:01:
[...]


Jezus zegt Zelf dat hij niet is gekomen om de Wet af te schaffen.
Matteus 5
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.

Jezus geeft hier Zelf de opdracht om de Wet van de profeten te DOEN !
Matteus 23
3   daarom, al wat zij u zeggen dat u in acht moet nemen, neem dat in acht en doe het; maar doe niet naar hun werken,  want zij zeggen het, maar doen het zelf niet.


Zolang Jezus nog niet alles volbracht had, is het inderdaad opdracht je te onderwerpen aan de wettige opvolgers van Mozes, in Hebreeën de ordening van Aaron. Onze Heer Jezus liep de weg van de gehoorzaamheid.

quote:

Wederom de oproep dat we nog steeds een dader van de Wet moeten proberen te zijn.
Jacobus 1
25   Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtig hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.

Door Christus zijn we ontslagen van de Wet, maar de Wet bestaat nog steeds.

Welke wet? Die der vrijheid. Dit is niet echt een bewijstekst in dit verband, aangezien we van mening verschillen of de wet in deze tekst gelijkgesteld mag worden met de wet van Mozes.

quote:


Tot slot je citaat:

[...]

Hierbij ga je compleet voorbij aan het feit dat er in de Schrift veelvuldig wordt gesproken over een oordeel en niet veroordelen.

Pas in het eindoordeel, na opname, na Wederkomst Jezus als Messias, na 1000 jarig vredesrijk op aarde als satan is opgesloten, na weer vrijlaten van satan en laatste beproeving van alle ongelovigen, zal G'd de Vader Zelf oordelen naar hun werken..
Johannes 3: 18
Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

quote:

Openbaringen 20
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is: en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.

De doden (degenen nog zonder het Eeuwige Leven) worden geoordeeld (niet veroordeeld) naar hun werken. Immers degenen in Christus zullen hier met zekerheid niet worden veroordeeld. Allen zonder Christus, naar hun werken worden geoordeeld. (Niet perse veroordeeld).
De Bijbel spreekt veelvuldig over een Dag des Heren, een dag van oordeel, etc. Als we kijken naar de komst van Jezus Christus in deze wereld, dan is dat nogal wat anders dan men zich dat voorstelde. Jezus komst was immers niet het einde van de wereld. Vandaar dat men kan spreken van een eerste en een tweede komst. De beslissende slag is echter al uitgedeeld. De draak is uit de hemel gegooid en vecht nu nog tegen de volgelingen van Jezus Christus. Ja er blijft nog een oordeel over. Gods Koninkrijk is immers nog niet ten volle gerealiseerd. Maar voor wie in Christus is, heeft dat oordeel al 2000 jaar geleden plaatsgevonden.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #60 Gepost op: november 12, 2012, 01:27:20 pm »

quote:

learsi schreef op 12 november 2012 om 12:03:
[...]


Zie mijn reactie op Pjotr in deze.
Niet allen in Christus (valse kerk/hoer van Babylon) zullen worden vrijgesproken.
Niet allen zonder Christus worden veroordeeld, maar geoordeeld naar hun werken.
De hoer, de valse kerk is niet IN CHRISTUS. Hij kent ze zelfs niet... Al hebben ze in Zijn naam misschien heel wat gezegd en gedaan... lees hiervoor maar Op 3 de brief aan Laodicea, Jezus staat buiten en klopt aan...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #61 Gepost op: november 12, 2012, 05:20:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 november 2012 om 13:27:
[...]

De hoer, de valse kerk is niet IN CHRISTUS. Hij kent ze zelfs niet... Al hebben ze in Zijn naam misschien heel wat gezegd en gedaan... lees hiervoor maar Op 3 de brief aan Laodicea, Jezus staat buiten en klopt aan...


Probleem is dat de Hoer van Babylon wel zal denken dat ze Christus kennen EN dienen. Ze laten zich meeslepen door de valse profeet, die de anti-christ helpt.

Een teken zal duidelijk zijn, ze zullen zich tegen het uitverkoren Volk Israël keren of Israël op zijn best niet steunen en zogenaamd neutraal blijven.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #62 Gepost op: november 12, 2012, 07:06:11 pm »

quote:

pjotr schreef op 12 november 2012 om 13:17:

 Johannes 3: 18
Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.


Johannes is de apostel van de Liefde:

1 Johannes 4:7-21


7 Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. 9 En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. 10 Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.
11 Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. 12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden. 13 Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. 14 En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. 15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. 19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. 20 Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. 21 We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Het is helder dat geloof en liefde hier in relatie met elkaar staan. Geloof kan niet los van de liefde staan en de liefde uit zich in daden.

dus terecht de schapen en bokken-oordeel in Mattheüs 25: 31 t/m 46
« Laatst bewerkt op: november 12, 2012, 07:07:01 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #63 Gepost op: november 12, 2012, 08:14:05 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 november 2012 om 23:05:

Hoi Adinomis. :)

Ik lees deze discussie door en heb zo even een opmerking.
Als ik Kolossenzen lees, zie ik daar die tekst over het bewijsstuk...
Even citeren:

Kol.2:14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende;
15 En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd.


Een vraagje (en ik ben ook bereid hier opnieuw over na te denken :) )
Wat is hier het bewijsstuk van onze overtredingen?
Wat zijn de inzettingen die tegen ons getuigden?
Die inzettingen zijn weggedaan door ze aan het kruis te nagelen staat er...
Het bewijsstuk is niet de wet, maar het handschrift: de schuldigverklaring. Hetzelfde woord voor handschrift wordt ook gebruikt in Lucas 16:6,7.

In dat handschrift staat beschreven aan welke wetten we schuldig staan. Net zo als in Lucas 16 de schulden gespecificeerd zijn. De straf op het niet nakomen van de wet was de vloek.

Toen in Deut. 27 op de berg Ebal tot twaalf maal vervloekingen werden uitgesproken voor allerlei onderdelen van de wet, antwoordde het volk:
 Deut. 27:26 “Vervloekt is een ieder die zich niet houdt aan de bepalingen van deze wet.” Dan antwoordt heel het volk: “Amen.”’

Jezus zei in Math. 5:18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.

De wet was goed, maar wij waren niet goed. We verdienden de vloek die we over onszelf hadden uitgeroepen. Daarom werd niet de wet met Christus gekruisigd, maar de vloek van de wet. Eigenlijk is die wet een wetmatigheid, (zoiets als bijv. de wet van de communicerende vaten) Er is een wetmatigheid van zonde die tot de dood leidt en dat is de vloek van de wet. De wet van God is niet aan het kruis genageld. God laat zijn eigen woorden niet kruisigen. God heeft ook niets fout gedaan wat teniet gedaan moet worden. Aan het kruis werd genageld de wetmatigheid van zonde die tot de dood leidt: de vloek der wet.
 
Hier aan het kruis hing Iemand die wel Gods geboden volkomen had gehouden. De schuldigverklaring werd hierdoor vernietigd. Satan en zijn trawanten werden openlijk in het ongelijk gesteld. Tegelijk rustte de vloek van God op Hem vanwege onze zonden.

Wij moeten nu sterven aan ons eigen "ik", dan zijn we samen met Christus gekruisigd. Nu moeten we leren luisteren naar de Geest die in ons woont en niet meer naar de oude Adam. Zo mogen we delen met Christus in de vrijspraak

Dit wordt bevestigd in Galaten 3:13 waar wordt gezegd, dat "Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet".  Dat handschrift werd aan het kruis genageld.

quote:


Ik denk toch dat het de wet is, die tegen ons zei: Dit mag je niet en dat mag je niet...
Ze roepen als het ware: schuldig! En die wet die ons schuldigverklaarde... is aan het kruis genageld.
Dat zou God nooit doen zeg je...

De wet zegt inderdaad: dit mag je niet en dat mag je niet. Maar de 10 geboden bijvoorbeeld beginnen met: Ik heb je bevrijd....
Ik weet niet dat ik gezegd heb: "Dat zou God nooit doen". In welk verband heb ik dat gezegd?
Een wet kan ons in feite niet schuldig verklaren. Dat doet de Maker van de wet.
En die schuld heeft Hij op Christus gelegd.

Nu is het geloof in Christus de bron van waaruit we leven. Jezus heeft de wet volmaakt gehouden en dat wordt ons toegerekend. Wij groeien toe naar zijn beeld en daar hoort ook het houden van de wet bij, zoals Hij dat volmaakt heeft gedaan. Die wet is er nog. God vernietigt geen wet die heilig en goed is, door deze aan het kruis te nagelen.

Door Christus gaat in vervulling wat Galaten 5 zegt: we gaan vrucht dragen door de Heilige Geest en daardoor komen we niet in conflict met de wet. 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.

Rom.3:28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;
30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.
31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.


Als we de wet bevestigen blijkt dat deze niet weggedaan is aan het kruis.
 
De rechtvaardiging is door het geloof, niet door de wet. De uitgangspunten zijn veranderd. We benaderen de wet vanuit een andere invalshoek. Niet door een rijtje geboden, maar door de leiding van de Heilige Geest:

Rom. 8:1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist.


De wet van zonde en dood betekent een wetmatigheid: Zonde leidt tot de dood.
Wetsovertreding leidt tot vervloeking. Dat is ongedaan gemaakt, doordat de vloek op Jezus was, want een gehangene is door God vervloekt.
 
Gal.3:13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #64 Gepost op: november 12, 2012, 08:23:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 november 2012 om 13:27:
[...]

De hoer, de valse kerk is niet IN CHRISTUS. Hij kent ze zelfs niet... Al hebben ze in Zijn naam misschien heel wat gezegd en gedaan... lees hiervoor maar Op 3 de brief aan Laodicea, Jezus staat buiten en klopt aan...
hoera, jullie bent er weer, hopelijk geen incident

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #65 Gepost op: november 12, 2012, 09:09:45 pm »

quote:

pjotr schreef op 12 november 2012 om 13:17:
Johannes 3: 18
Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Dit zie ik zo eigenlijk:
Inderdaad, geen mens kan de wet zelf volbrengen of heeft de Wet zelf kunnen volbrengen en is daarmee schuldig. De Wet veroordeeld die mens, of beter, want een wet kan niet veroordelen, de Schepper van de Wet veroordeeld met de Wet deze mens.

Maar we lezen ook in het evangelie oa. dat Jezus spreekt over de hemel waar zich bevinden de oude bekende Joodse dienaren uit het OT en de bekende profeten. Toch hebben dezen allen zeker niet de Wet geheel volbracht, de Schrift wint daarom ook geen doekjes. Maar TOCH heeft G'd de Vader dezen op basis van Zijn individuele Genade vrijgesproken ook al aren ze veroordeeld op basis van de Wet.
Wel is hier een feit dat dit geen ongelovige heidenen waren maar gelovigen in en dienaren van Vader G'd.

Wanneer ik dan in openbaringen lees dat de Vader G'd in Zijn Eindoordeel oordeelt op basis van werken en er niet staat veroordeeld op basis van werken, geeft dat toch te kennen dat nog niet zeker is welk oordeel G'd de Vader zal vellen?

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #66 Gepost op: november 12, 2012, 09:18:02 pm »

quote:

Adinomis schreef op 12 november 2012 om 20:14:

[...]
Het bewijsstuk is niet de wet, maar het handschrift: de schuldigverklaring. Hetzelfde woord voor handschrift wordt ook gebruikt in Lucas 16:6,7.

In dat handschrift staat beschreven aan welke wetten we schuldig staan. Net zo als in Lucas 16 de schulden gespecificeerd zijn. De straf op het niet nakomen van de wet was de vloek.

Hierin wil ik wel met je meegaan. Deze kwestie is eigenlijk een zijspoortje over inzettingen. Ik vind het ook wel logisch om een wet niet aan het kruis te nagelen.

quote:

Als we de wet bevestigen blijkt dat deze niet weggedaan is aan het kruis.
We hoeven het Oude Testament ook niet uit de Bijbel te halen. Door ons niet aan de wet te houden en toch te doen wat de wet gebiedt, blijkt dat de wet in onze harten geschreven is. De wet was tuchtmeester tot Christus kwam, nu dienen we niet naar de letter, maar naar de Geest.

quote:

De rechtvaardiging is door het geloof, niet door de wet. De uitgangspunten zijn veranderd. We benaderen de wet vanuit een andere invalshoek. Niet door een rijtje geboden, maar door de leiding van de Heilige Geest:

Juist. En zo lang mensen de wet blijven gebruiken als maatstaf en voorschrift, blijft het nodig om ze er op te wijzen dat de wet niet ons houvast is. Jezus Christus is ons houvast. Maar omdat mensen zo verstrengeld zijn met het oude gebruik van de wet, worden er in het Nieuwe Testament harde woorden gebruikt om die weg af te sluiten.

Ik denk dat de betekenis van de wet ligt in de profetie van de komst van Jezus, van de nieuwe mens en de nieuwe hemel en aarde. Net als dat de tabernakel gemaakt werd naar het voorbeeld dat op de berg werd getoond, zo zijn ook de voorschriften gericht op de mens die door God is bedoeld. Dat is in de eerste plaats de Heer Jezus. Met Hem begint de herschepping. Maar hoewel de tabernakel en later de tempel indrukwekkend waren om te zien, staken ze pover af bij het voorbeeld, het hemelse heiligdom. Zo is het ook met de wet.

Nu Jezus is gekomen, hoeven we ons niet meer te richten op de schaduw die de wet is, want Jezus, de nieuwe mens, is gekomen. Maar als wij meer op Jezus gaan lijken, zal ook blijken dat we niet tegen de wet ingaan. De wet was immers profetie en voorafschaduwing van Jezus. De Geest van Christus die God ons geeft, werkt in ons en maakt dat we kunnen onderscheiden. Als we nog willen spreken over wet, dan is er de wet om vrij te zijn en om lief te hebben. Christus heeft ons immers bevrijd en bedoeld om weer in liefde met God en de naaste te leven.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #67 Gepost op: november 12, 2012, 09:49:04 pm »

quote:

learsi schreef op 12 november 2012 om 21:09:
[...]
Maar we lezen ook in het evangelie oa. dat Jezus spreekt over de hemel waar zich bevinden de oude bekende Joodse dienaren uit het OT en de bekende profeten. Toch hebben dezen allen zeker niet de Wet geheel volbracht, de Schrift wint daarom ook geen doekjes. Maar TOCH heeft G'd de Vader dezen op basis van Zijn individuele Genade vrijgesproken ook al waren ze veroordeeld op basis van de Wet.
Wel is hier een feit dat dit geen ongelovige heidenen waren maar gelovigen in en dienaren van Vader G'd.

Wanneer ik dan in openbaringen lees dat de Vader G'd in Zijn Eindoordeel oordeelt op basis van werken en er niet staat veroordeeld op basis van werken, geeft dat toch te kennen dat nog niet zeker is welk oordeel G'd de Vader zal vellen?
God regeert in zijn Koninkrijk. In dit Koninkrijk kan geen zonde bestaan en is geen lijden. Als Jezus op aarde komt, dan breekt het Koninkrijk van God zich baan. Allerlei wonderen gebeuren, demonen worden uitgedreven, zonden vergeven en Jezus zegt ergens (Marcus?) dat Hij de duivel als een bliksem uit de Hemel ziet vallen. Als je alles wat in de evangeliën gebeurt naast de profetieën legt, dan klopt het deels wel, deels niet. Want in de profetieën is sprake van één komst. Maar als Jezus er is, blijkt dat alles niet tegelijk of kort na elkaar plaatsvindt. De tekenen zijn er wel, maar de profetieën worden niet als een soort programma afgewerkt. Het Koninkrijk is beperkt tot één persoon. Jezus moet naar de hemel gaan, zodat de Geest kan worden uitgestort.

Als Jezus' offer voor ons vrijspraak is, dan betekent dat voor mij dat daar het oordeel al heeft plaatsgevonden. Vandaar ook dat Jezus ook naar de geesten in de gevangenis gaat om het goede nieuws te brengen. Alleen in wie Christus toelaten, kan Gods Koninkrijk gestalte krijgen. Om in te gaan in het Koninkrijk, moet je door het oordeel heen. Maar in Christus is er vrijspraak. Voor dat deel van de wereld dat niet in Christus is, blijft het oordeel aan het einde van de tijd over.

Hoe het oordeel er aan het einde van de tijd uitziet, wie zal het zeggen? Openbaring is een boek waarin heel wat profetieën uit het Oude Testament zijn verwerkt, en situeert het oordeel aan het einde van de tijd. Zo is het ook met de beelden die de Heer Jezus gebruikt in zijn gelijkenissen.

Er zijn wat betreft het oordeel twee lijnen: eentje die samenhangt met Jezus' offer en eentje die samenhangt met de voltooiing van Gods Koninkrijk. Voor Gods kinderen, ook die uit het Oude Testament, is het niet onzeker. Jezus zegt tegen de misdadiger die naast Hem aan het kruis hangt: Heden zult gij met mij in het paradijs zijn. Zo zijn de gelovigen uit het OT nu al bij de Heer.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #68 Gepost op: november 12, 2012, 10:52:45 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 november 2012 om 20:23:
[...]


hoera, jullie bent er weer, hopelijk geen incident
Haha, als het een beetje gezellig blijft... wil ik af en toe wel es weer kijken... :) Misschien... slagje om de arm...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #69 Gepost op: november 12, 2012, 11:44:37 pm »

quote:

learsi schreef op 12 november 2012 om 21:09:
[...]

Dit zie ik zo eigenlijk:
Inderdaad, geen mens kan de wet zelf volbrengen of heeft de Wet zelf kunnen volbrengen en is daarmee schuldig. De Wet veroordeeld die mens, of beter, want een wet kan niet veroordelen, de Schepper van de Wet veroordeeld met de Wet deze mens.

Maar we lezen ook in het evangelie oa. dat Jezus spreekt over de hemel waar zich bevinden de oude bekende Joodse dienaren uit het OT en de bekende profeten. Toch hebben dezen allen zeker niet de Wet geheel volbracht, de Schrift wint daarom ook geen doekjes. Maar TOCH heeft G'd de Vader dezen op basis van Zijn individuele Genade vrijgesproken ook al aren ze veroordeeld op basis van de Wet.
Wel is hier een feit dat dit geen ongelovige heidenen waren maar gelovigen in en dienaren van Vader G'd.

Wanneer ik dan in openbaringen lees dat de Vader G'd in Zijn Eindoordeel oordeelt op basis van werken en er niet staat veroordeeld op basis van werken, geeft dat toch te kennen dat nog niet zeker is welk oordeel G'd de Vader zal vellen?


En het schapen en bokkenoordeel van Matt. 25?
Hoe lees je dat?

De profeten kwamen er omdat ze geloofden in de messias die komen zou en in God. Zij hadden de kracht om toch de geboden veelal wel te gehoorzamen, vanwege hun sterke liefde voor God. Mozus zondigde maar zelden. Het was pas bij zijn woeste stokslag op de rots, waardoor God hem zei dat hij ook niet het land mocht in trekken. Hoewel hij wel met de hemelvaart nog eens een kijkje over het land mocht nemen.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2012, 11:45:02 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #70 Gepost op: november 13, 2012, 12:05:46 am »

quote:

Adinomis schreef op 12 november 2012 om 20:14:

[...]


Het bewijsstuk is niet de wet, maar het handschrift: de schuldigverklaring. Hetzelfde woord voor handschrift wordt ook gebruikt in Lucas 16:6,7.

In dat handschrift staat beschreven aan welke wetten we schuldig staan. Net zo als in Lucas 16 de schulden gespecificeerd zijn. De straf op het niet nakomen van de wet was de vloek.
Ja in mijn post daarna, heb ik dat al wat meer genuanceerd. :)

quote:

Jezus zei in Math. 5:18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.

De wet was goed, maar wij waren niet goed. We verdienden de vloek die we over onszelf hadden uitgeroepen. Daarom werd niet de wet met Christus gekruisigd, maar de vloek van de wet.

Hij werd een vloek voor ons. Mee eens. :)
Om wat duidelijkheid te krijgen over wat er dan eigenlijk aan het kruis is genageld: de schuldigverklaring...
Is er ook een tekst in Efeze die het met iets andere woorden uitlegt:

quote:


Ef 2: 15
doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft...

In Zijn Lichaam, heeft Christus de wet der geboden (duidelijk dat dit de wet is waar we het over hebben, buiten werking gesteld. Dat betekent: de wet geldt niet meer voor ons, is buiten werking. (belangrijk om dit te zien, dat hier de wet van de geboden wordt bedoeld, want de formulering 'wet' wordt ook wel eens ander bedoeld en daardoor kan er verwarring ontstaan. Maar hier zijn het de geboden en inzettingen...

En ik bedoel inderdaad zoals jij hier het hebt over wetmatigheid...

quote:

Eigenlijk is die wet een wetmatigheid, (zoiets als bijv. de wet van de communicerende vaten) Er is een wetmatigheid van zonde die tot de dood leidt en dat is de vloek van de wet. De wet van God is niet aan het kruis genageld. God laat zijn eigen woorden niet kruisigen. God heeft ook niets fout gedaan wat teniet gedaan moet worden. Aan het kruis werd genageld de wetmatigheid van zonde die tot de dood leidt: de vloek der wet.
 
Hier aan het kruis hing Iemand die wel Gods geboden volkomen had gehouden. De schuldigverklaring werd hierdoor vernietigd. Satan en zijn trawanten werden openlijk in het ongelijk gesteld. Tegelijk rustte de vloek van God op Hem vanwege onze zonden.

Wij moeten nu sterven aan ons eigen "ik", dan zijn we samen met Christus gekruisigd. Nu moeten we leren luisteren naar de Geest die in ons woont en niet meer naar de oude Adam. Zo mogen we delen met Christus in de vrijspraak

Dit wordt bevestigd in Galaten 3:13 waar wordt gezegd, dat "Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet".  Dat handschrift werd aan het kruis genageld.

Mee eens, dat Christus ons heeft bevrijd van de vloek der wet.

En dan kunnen we het hebben over dat de Geest ons nu leidt, en de wet in ons wordt vervuld... etc.
Maar de kern zit 'em hierin: Jij ziet het zo dat we nu uit dankbaarheid de wet weer moeten houden, eigenlijk zoals de GKV het leert. :) En dat gaat door de Geest... en ook neem je de spijswetten etc er weer bij. Hierin ga je verder dan de GKV. :)

Ik kan dat helemaal gaan becommentariëren maar denk ineens aan iets anders:

Christus is niet gekomen om de wet af te schaffen, maar om die te vervullen.
Maar je moet ons niet in Zijn plaatst zien!! God eiste vanaf dat de 10 geboden werden gegeven op de Sinai, dat de mens die Goddelijke volmaakte wet, vervat in de 10 geboden, zou vervullen.
Maar zoals je al zei, dat konden we niet. Daarom kwam Christus ook: Om te laten zien dat Hij de mens was die volmaakt Gods wil kon doen.
Hij had dan ook dat geheim: de Geest.

Maar er staat nog iets anders in de Bijbel: Christus droeg niet alleen de vloek van de wet, Hij is ook HET EINDE DER WET. Rom 10: 4.
Er staat niet: Christus maakt een einde aan de vloek der wet, nee, Hij is het einde van de wet.
En in het stukje daarna wordt er nergens weer gezegd dat we de wet weer moeten gaan houden (al zouden we het nu door de Geest kunnen)...

Dit stemt ook overeen met Galaten 3

quote:


 16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in het enkelvoud: en aan uw zaad, dat wil zeggen: aan Christus. 17 Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderd dertig jaar later is gekomen, maakt het testament, waaraan door God tevoren rechtskracht verleend was, niet ongeldig, zodat zij de belofte haar kracht zou doen verliezen.
19 Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd, totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg,
 21 Is de wet dan in strijd met de beloften [Gods]? Volstrekt niet! Want indien er een wet gegeven was, die levend kon maken, dan zou inderdaad uit een wet de gerechtigheid voortgekomen zijn. 22 Neen, de Schrift heeft alles besloten onder de zonde, opdat ten gevolge van het geloof in Jezus Christus de belofte het deel zou worden van hen, die geloven.
23 Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 24[ De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester. /b]
26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus.  29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.

Kijk naar het laatste zinnetje, het gaat om geloof en dan ineens hebben we het niet meer over de wet, maar over de belofte, en is het dat geloof wat ons kinderen van Abraham maakt! Niets over de wet hier! Ook niets over de volmaakte Jood, die de wet volmaakt houdt!

Als je twee perioden door elkaar gaat halen, oude en nieuwe testament om het even grofweg te zeggen, dan kom je in de knoop.
Het is dan geloof en genade mixen met werken.... want al gaat de wet houden door de Geest (en is dat al raar gezegd, wat werken horen bij de wet, en geloof hoort bij de Geest) , je moet toch werken doen: varkensvlees laten staan, allerlei andere zaken misschien dan ook wel...

Rom 7 heeft het over twee mannen, de ene man is de wet, die hardvochtige man die alles van ons eist. En die kon niet dood, maar we wilden wel van hem af. Daarom was de oplossing dat WIJ dood gingen, om het eigendom te worden van een Ander...
Dan ga je toch niet weer terug naar die hardvochtige eiser? Dan pleeg je eigenlijk een soort overspel. Want, de wet eist, en dat blijft hij doen, al zeg je: ik doe dat nu door de Geest.

Zoals Paulus ook zegt tegen de Galaten: als je je gaat besnijden, dan ben je verplicht de hele wet weer te houden en lig je weer onder de vloek. Christus doet je dan geen nut. En dat terwijl die Galaten misschien helemaal niet vonden dat ze door zich te laten besnijden, ze de hele wet weer moesten houden.

Alleen Jezus kon dat als mens op die manier. Hij werd als Jood geboren toen alles van die godsdienst nog gewoon bestond, en dat gaf Hem ook juist de gelegenheid om te laten zien dat Hij die wet met alles wat erbij kwam kon houden - volmaakt.
Maar, de pedagoog is nu overbodig, de werkelijkheid, Christus, is gekomen.
Die is onze leermeester nu Zelf, alles op een Geestelijke manier. Hij in ons...
En dan kom je aan Matt 5. Dat is de geestelijke 'manier/wet' door geloof...
Maar daarvoor hoef ik niet meer de wetten van het OT te gaan volgen. Matt 5 gaat een heel stuk verder en laat de Geest zien waarin God wil dat we leven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #71 Gepost op: november 13, 2012, 12:18:17 pm »
Antwoord aan Priscilla en Aquila

Efeze 2:13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.
14 Want  Hij is onze vrede, Die deze beiden één gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
16 En opdat Hij die beiden met God in één lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
17 En  komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.
18 Want  door Hem hebben wij beiden den toegang door één Geest tot den Vader.
19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten  Gods;

(omdat enkele forumleden de voorkeur geven aan de SV ivm betrouwbaarheid, gebruik ik die hier)

Gij die veraf waart = dat zijn de gelovigen uit de heidenen. Deze zijn één gemaakt . Er “was” vijandschap tussen Joden en heidenen, maar in Christus is die vijandschap opgeheven. Maar zonder Christus bestaat die vijandschap nog, dat zien we vandaag en door alle tijden heen.

Door het kruis zijn die beiden in één lichaam verzoend. Hier staat dóór het kruis en niet aan het kruis. Het is een gevolg van de kruisdood, waardoor de wet ons niet meer kan veroordelen. Dat is nu precies de reden waarom ik contacten leg met de Messiaanse Joden. We horen bij elkaar. We zijn één Lichaam, het lichaam van Christus. Door de Heilige Geest hebben we samen toegang tot de Vader. De Joden moeten niet bij ons komen, maar wij moeten naar de gelovige Joden, want we zijn medeburgers van hen.
Die tussenmuur is eigenlijk weer tussen ons opgetrokken. Ik wil een brug zijn naar beide groepen. Die muur heeft inderdaad met de wet te maken.

Als de Heilige Geest me wijst op Jesaja 66:17, wijst Hij me niet op een wetsartikel, maar op Gods gedachten. Ik word daardoor aangesproken en uiteindelijk doe ik wat Gods wet al eerder bepaalde. Dat gebeurde uit liefde tot God en niet om rechtvaardigheid te zoeken door het nakomen van bepalingen. Op die manier ben ik ook anders gaan denken over de kwestie sabbat/zondag. Eigenlijk is dit volgens de wet van Christus, de wet van Liefde en de wet van de Geest, die de vervulling van de wet in ons tot stand brengt. (Rom.8: 4)

Christus is het einde der wet. Wat betekent dat? Niet dat de wet is afgeschaft. De werking ervan is beëindigd. De wet tot rechtvaardiging liep uit op de vloek. De wet was niet bedoeld als onze verlossing. Christus is de voltooiing van de wet. Maar door de wet hebben we wel leren begrijpen wat God wil.

Ik voel ook wel het spanningsveld tussen jouw en mijn opvatting. Ik zal ook niet beweren dat mijn inzicht de enig juiste is. Het is iets wat ik voortdurend in gebed breng en waarvoor ik wijsheid vraag,

Ik zou je willen vragen wat Jesaja 66:17 jou te zeggen heeft.

quote:


Rom 7 heeft het over twee mannen, de ene man is de wet, die hardvochtige man die alles van ons eist. En die kon niet dood, maar we wilden wel van hem af. Daarom was de oplossing dat WIJ dood gingen, om het eigendom te worden van een Ander...
Dan ga je toch niet weer terug naar die hardvochtige eiser? Dan pleeg je eigenlijk een soort overspel. Want, de wet eist, en dat blijft hij doen, al zeg je: ik doe dat nu door de Geest.
We moeten Romeinen 6 lezen in verband met de hoofdstukken 7 en 8. Die éne man is niet Gods wet waarvan geen tittel of jota zal worden weggedaan, maar dat is weer die wetmatigheid van de wet van zonde die tot de dood, de vloek leidt. Jezus is zelf het vleesgeworden Woord, dus incl. de wet. Het Woord is de Torah. En Hij is niet dood, Hij leeft.
In plaats van de wetmatigheid die tot de vloek leidt hebben we nu de wet van de Geest.

 Rom.8: 2 Want  de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.

We moeten nu leren luisteren naar de Geest die in ons woont, i.p.v. naar onze oude Adam, zodat de eis der wet in ons wordt vervuld, die naar de Geest wandelen.,
« Laatst bewerkt op: november 13, 2012, 12:21:04 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #72 Gepost op: november 13, 2012, 12:43:02 pm »

quote:

Adinomis schreef op 13 november 2012 om 12:18:
Antwoord aan Priscilla en Aquila
Christus is het einde der wet. Wat betekent dat? Niet dat de wet is afgeschaft. De werking ervan is beëindigd. De wet tot rechtvaardiging liep uit op de vloek. De wet was niet bedoeld als onze verlossing. Christus is de voltooiing van de wet. Maar door de wet hebben we wel leren begrijpen wat God wil.

Ik ben zo vrij om even op deze post te reageren. Als de werking beëindigd is, houdt de wet dan niet op wet te zijn? Ik heb twee aspecten genoemd die volgens mij horen tot de werking der wet, namelijk als maatstaf en als voorschrift. Met maatstaf bedoel ik dat de wet iets is waaraan je je zelf kan spiegelen en waar je ook een ander aan kan vergelijken.
Met voorschrift bedoel ik het gezag dat de formuleringen hebben en daaraan gekoppeld de sanctie. Ik kan immers aan de hand van de wet constateren of ik er wel of niet aan voldoe. Maar door het gezag, het feit dat het voorgeschreven is, maakt dat ik al dan niet schuldig ben.

Ongewenste situaties ontstaan bijvoorbeeld als mijn broer of zus in de gemeente vaststelt dat ik iets anders doe dan hij of zij, mijn gedrag langs de maatlat legt en ziet dat ik daarvan afwijk en vervolgens een beroep doet op het voorschrift, zodat ik in overtreding ben. Ongewenst, maar dat is nog licht uitgedrukt. We hebben elkaar niet te oordelen inzake van bijvoorbeeld de spijswetten.

Ik ben het met je eens als je zegt dat we door de wet hebben leren begrijpen wat God wil. Hij wil geen offerande, maar Hij wil ons hart. Hij wil ons helemaal.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #73 Gepost op: november 13, 2012, 02:12:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2012 om 00:03:
Ik zou een stap verder willen gaan:
(1) is het stenigen van wetsovertreders (bv Num 15)  een Goddelijke opdracht? Zo ja, hoe gaan we dat invoeren?
(2) Zo nee, waarom dan niet?
(3) Moeten wij ook nog dieren offeren? In leviticus staan vele "Goddelijke opdrachten" daartoe.
(4) Zo ja: hoe gaan we dat organiseren? Zo nee: waarom dan niet?

En zo zijn er vele.
Graag antwoord op bovenstaande zaken.

De Liefde is niet een tegenstander van de dodelijke straffen, maar een erkenner van de juistheid van de dodelijke straffen !!

(1) Ja; maar de stenen  worden niet gegooid door de mens, maar door God Zelf. Christus om precies te zijn. Want in NIETS is de zonde verminderd zonde te zijn.

Als God ZELF de stenen gooit, dan is het liefde om te waarschuwen dat de vreselijke toorn van God zal komen.
De invoering heeft al plaatsgevonden. We leven nu onder de geestelijke wet. Stenen stapelen zich reeds nu op op de hoofden van hen die niet in de liefde zijn of er niet in willen blijven. En evenzovele lege onbezwaarde hoofden worden gevonden als er genade hebben ontvangen in Christus Naam in bekering en vergeving van de zonden.

(2) Het stenigen van de wetsovertreders kan niet de geest doden, maar wel het vlees. De ambitie en het enthousiasme om Gods Wil te doen en deze te waarborgen is daarom een slag in de lucht van het werkelijke leven, dat is het geestelijke leven voor het aangezicht van een Levende God. Daarom zal alleen God zelf een dergelijk bevel uit kunnen doen gaan, zoals Hij deed uitgaan tot Mozes en het Joodse volk.

Hoewel een en ander onverlet laat dat ook een overheid gesteld is om juist het vlees gedurende dit tijdelijke verblijf te regeren en dit te onderwerpen aan de regels en orde van de Liefde.

(3) Het offeren dat wij doen is het werkelijke waarover het voor-geschaduwde getuigde hoe het werkt. De verzoening is in het Zoen-offer van Christus. De heiliging is in alles. De wet is in alles. Dat betekent dat wij in alle facetten van dit leven ons de offers van toen indachtig horen te zijn om in de geestelijke werkelijkheid van nu, te kunnen beoordelen welke geestelijke offers Gode welgevallig zullen zijn, en welke offers God een gruwel zullen zijn.

(4) Het organiseren van dierenoffers is de morele overweging hoe een leven in reinheid en heiligheid zich onderscheidt van een leven in vermengeling met onheiligheid en onreinheid. Als er rook opstijgt naar de hemelen, dan is er altijd een vraag naar de voorafgegane heiliging en naar de heiligheid van het offer zelf. Zodoende kan het ene offer zijn als het offer van Abel, terwijl het andere gelijk-lijkende offer als het offer is van Kain.
Een grote fout zou dus zijn om heel de offerdienst als archaisch residu van vergane volken te verwijzen naar het land van afgedane zaken. Het oude testament is de enige erkende leerschool tot kennis van God en begrip van het nieuwe testament.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #74 Gepost op: november 13, 2012, 02:13:10 pm »

quote:

pjotr schreef op 12 november 2012 om 13:17:
Maar voor wie in Christus is, heeft dat oordeel al 2000 jaar geleden plaatsgevonden.

In Christus zijn is geen station waar de trein waarin wij zitten reeds is voorbijgegaan, maar het is de voettocht in het spoor van de trein die ons is voorgegaan, en die met ijzeren banden ons leidt op de weg van volkomen zekerheid en vastheid om in vrijheid te volgen; of om dat spoor te verlaten en andere wegen te gaan....

De Geest doet ons de weg kunnen lopen; maar de Geest is niet voor te stellen als een wagon die zich laat trekken door de locomotief die is voorgegaan.

Jouw gebruik van het woord "NA-spel" is in dat verband dus wellicht een beetje te ongedwongen en vrijblijvend. En het is ook niet bijbels. Want leven onder de wetten van Mozes is voorspel. Immers slechts een schaduw van het werkelijke. En het leven in de Geest is het waarlijke SPEL. En het ware na-spel, daarvan zal nog blijken in de toekomst dat dat is wat ons nog staat te wachten. Want de zegeviering is niet de vreugde van de zege alleen, maar ook de vreugde van terugkijken op de wedren in volkomen begrip van de toegevoegde waarde van het rennen.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #75 Gepost op: november 13, 2012, 02:13:38 pm »

quote:

pjotr schreef op 13 november 2012 om 12:43:
Als de werking beëindigd is, houdt de wet dan niet op wet te zijn?
Nee; ik denk het niet. De wet blijft onderdeel van het systeem tot veroordeling van het vlees. Maar de geest is niet meer aan de maatlat en het lot van het vlees gebonden. De geest kan kiezen voor liefde en tegen het eigen vlees.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 november 2012 om 00:05:
En dan kunnen we het hebben over dat de Geest ons nu leidt, en de wet in ons wordt vervuld... etc.
Maar de kern zit 'em hierin: Jij ziet het zo dat we nu uit dankbaarheid de wet weer moeten houden, eigenlijk zoals de GKV het leert. :) En dat gaat door de Geest... en ook neem je de spijswetten etc er weer bij. Hierin ga je verder dan de GKV. :)

Ik kan dat helemaal gaan becommentariëren maar denk ineens aan iets anders:

Christus is niet gekomen om de wet af te schaffen, maar om die te vervullen.
Maar je moet ons niet in Zijn plaatst zien!! God eiste vanaf dat de 10 geboden werden gegeven op de Sinai, dat de mens die Goddelijke volmaakte wet, vervat in de 10 geboden, zou vervullen.
Maar zoals je al zei, dat konden we niet. Daarom kwam Christus ook: Om te laten zien dat Hij de mens was die volmaakt Gods wil kon doen.
Hij had dan ook dat geheim: de Geest.

Maar er staat nog iets anders in de Bijbel: Christus droeg niet alleen de vloek van de wet, Hij is ook HET EINDE DER WET. Rom 10: 4.
Er staat niet: Christus maakt een einde aan de vloek der wet, nee, Hij is het einde van de wet.
En in het stukje daarna wordt er nergens weer gezegd dat we de wet weer moeten gaan houden (al zouden we het nu door de Geest kunnen)...
Ik ben het met je eens. Toch is er wel een belangrijke overweging die we ons voor ogen moeten houden. Namelijk dat wij in 2012 bij een wet eerder denken aan een norm dan aan een systeem van 100% bestraffing. Want door onze omgang met vergeving zien wij in een wet meer een norm en een regel, dan een veroordeler en doder en een goddelijke vloek over alles en iedereen die zich op het punt van de wet misgaat.

DE WET

Maar zolang als de wet bestaat en niet geheel wordt teniet gedaan, is deze consequentie van ellende en oordeel wel onlosmakelijk verbonden aan de wet. Daarom moeten wij van harte instemmen met de overweging dat de wet geëindigd heeft. Maar het nut van dat einde is gelegen in de eraan verbonden vloek voor ons. Het nut is NIET dat de wet in zichzelf  een vloek is of een zonde.


LIEFDE

Dan is er de overweging van leven uit liefde of uit de Geest. De belofte geeft vrijheid. En vrijheid geeft volkomen mogelijkheid te kiezen uit liefde voor liefde.

Wie de liefde van God begeert zal de liefde zoeken en zal zoeken om God te behagen. En de wet doen. Maar zelfs elk begin van vastlegging van het behagen in een regel of een wet, is een begin van het doden van de liefde en het optuigen van die oude wet die ons met 100% zekerheid zal vervloeken en van God af brengen.

REGEL VAN DANKBAARHEID
Dat de norm en de regel toch een onderdeel wordt van het dagelijkse leven, is omdat deze regels ons leren hoe God met de liefde omging toen het ging om heilig gedrag op aarde. Dat is dus gedrag dat niet werd getoetst op de inwendige liefde, hoewel dat wel werd gevraagd, maar getoetst op het gedrag alleen. Want het gedrag gaf de uiterlijke kentekenen van de liefde van God en het eigendom zijn van God. Het hanteren van een regel van dankbaarheid is dus een beetje schimmig, want het is altijd een opening en een achterdeur tot zelfs hoofdzakelijke voordeur, om elkaar de les te lezen en de liefde van het hart te onderdrukken. Want als de liefde er niet is, dan helpt de regel ook HELEMAAL niets. De Eer van God vraagt het wel, maar dat is een zaak van terug onder de joden. En de liefde vraagt het ook wel, maar de liefde moet uit het hart komen. En elk begin van afstandneming tussen het hart en het verstand is een begin van het verbreken van de liefde. Daar zijn we in onze kerk ons minder van bewust geweest dan goed voor ons was. Wij leefden meer in een trouw blijven en God de ruimte geven (2x naar de kerk) om ondanks onze onwil toch in ons te werken. Dat werkt dus niet zo.  
Maar de liefde is wel weer ook een zaak van het verstand. Vandaar ook dat daar een bijzondere term bij gebruikt wordt en dat is: DE EERSTE LIEFDE. Dat is het vuur en het hart van een begerig één willen zijn met God. Dat is een begeerte waar de mens uit zichzelf niet zo snel toe komt of niet zo snel in blijft, zonder de eigen begeerten ook ruimte te gaan geven.

ZONDE
Maar daar is het verhaal niet mee afgelopen. Want de wet heeft nog een andere functie. Namelijk het veroordelen van wie niet in de liefde zijn. Wie de liefde vasthoudt kan niet door de wet worden getroffen. Want de wet heeft afgedaan. Maar het overtreden van de wet kan wel een zaak zijn van liefdeloosheid. En juist door dat begrip van liefde en liefdeloosheid krijgt alles zijn plaats en bestemming. Want de liefde aan God is niet meer in het geding als het gaat om zaken van materie zoals eten en drinken en tijdstippen en wetticisme. Immers, wat wordt geofferd aan God mag worden genuttigd door de priesters van God,  en de gesteldheid van het hart is doorslaggevend. Maar geestelijk gezien is er een heel veld en een hele wereld bijgekomen aan vormen van offerande. Immers de priesters heiligen hun leven en wandelen voor God. Zaken die vroeger niet onder de wet vielen, of via een schaduw in de wet waren verankerd als kenbronnen van de liefde, komen zo binnen bereik van de werkingssfeer van de liefde. Neem bijvoorbeeld het kopen van een staatslot: volkomen neutraal maar via het priesterschap is het gelijk aan een offer van muizen en slangen. Dus de oude offerande en het oude beeld van schaduwen blijft volkomen overeind tot verbeelding van onze omgang met God en de wijze waarop God geheiligd wil worden in alle facetten van ons leven.

DUS

De discussie hier wordt op details gevoerd. Maar deze details kunnen tot verschillende omgang leiden van heel belangrijke dingen in het leven. Mijn inbreng is daarom hier om nadrukkelijk de wet  - de tien geboden - op een voetstuk te plaatsen en ervoor te waarschuwen dat een christen geen enkele vrijheid heeft om hartelijk van de geboden af te wijken. De wet is er voor iedereen die niet in de liefde is. OMDAT DE LIEFDE NIET DE WETTELOOSHEID ZOEKT. De wet is dus een vangnet en een aanklager en een veroordeler voor alle ziel die deze wet in het hart overtreedt. Maar wie in de liefde is, die wordt gevoed door de liefde en de Geest, en die heeft de wet in zijn hart geschreven. Wat heb je dan in je hart geschreven? De letters van de wet? Nee, de liefde en de wil en de begeerte om God te behagen.
Kan die liefde dan op een andere manier opgevat worden dan de liefde van God zoals ook gecommuniceerd? Nee. Het begin van alle liefde is om de eigen begeerte te doden en de wil van God te doen. Maar de zogenaamde liefde die de eigen begeerte volgt uit liefde voor God, is een liefde van leugen en een verachter van de wet van de liefde.

Waar het zo precies komt, is de praktijk altijd verbonden aan een wet. En dat wordt des te dringender voelbaar als de liefde in de maatschappij wordt verbonden met emotie van zachtheid, en de liefdeloosheid met emotie van hardheid. Zachtheid is ook normloosheid en trouweloosheid en afval. Hardheid is ook volharding en trouw tot het einde. Want de bijbel is heel nadrukkelijk over tuchtiging tot opvoeding in de liefde. De wet is de tuchtmeester voor de zwakken in de liefde.

Zo is het dan dat je heel lang kunt spreken, en alle dimensies van liefde en wet kunt benoemen, en dan moet je eigenlijk zowel Johannes als Paulus tegelijk begrijpen, maar uiteindelijk kom je toch terug op een inzicht dat de wet goed is en waardig om uit liefde onderhouden te worden.

En dat plaatst ons terug op antwoordloosheid ten opzichte van Adinomis: heeft die wet van Mozes nu wel of niet afgedaan ? Wat zegt eigenlijk onze menselijke leer daarover?

quote:

De synode overweegt:
1. dat het beklemtonen van de eenheid en ondeelbaarheid van de Mozaïsche wet nimmer via een beroep op de vervulling der wet in Christus tekort mag doen aan wat de Heilige Schrift zegt over de blijvende geldigheid van deze wet.
Rom. 3 : 31 - Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet.
Rom. 7 : 22 - Naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods Rom. 8 : 4 - ... opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.
1 Tim. 1 : 8 - Wij weten, dat de wet goed is, indien iemand haar wettig toepast;

2. dat noch het onderwijs van Christus, die de wet in haar ware diepte en zin heeft doen verstaan (vgl. Matth. 3 : 15; 5 : 17-48; 12 : 1-8; 19: 1-12; Ef. 6: 1-9; Openb. 12: 17; 14 :12), noch het wegnemen van het gebruik van vele bepalingen der wet (o.a. van de besnijdenis, offerdienst, feestdagen; zie b.v. Hand. 15 : 28-29; Gal. 5 : 2 3; Col. 2 : 11; Hebr. 7 : 10-18; art. 25 N.G.B.) het het einde betekent van de wet, met name die der tien geboden als positieve, en dus eveneens voor de nieuwtestamentische bedeling bindende wet, met inbegrip ,,ook van het sabbatsgebod, het zevende, het achtste, het negende, het tiende gebod".
Rom. 7 : 7-Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet; immers ook van de begeerlijkheid zou ik niet geweten hebben, indien de wet niet zeide: gij zult niet begeren.
Rom. 13 : 8-10 - Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet. Vgl. Deut. 6 : 5 en Lev. 19 : 18. Zie ook Matth. 19 : 17-19; 22 : 37-40; Luk. 10 : 26-28; Gal. 5 : 14. Ef. 6 : 2, 3- Eer uw vader en uw moeder - dit is immers het eerste gebod met een belofte - opdat het u welga en gij lang leeft op aarde.
Jac. 2 : 11 - Hij die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslaat, zijt gij toch een overtreder van de wet geworden;

3. dat art. 25 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis wel zegt, dat ,,de ceremoniën en figuren der Wet opgehouden hebben met de komst van Christus, en dat alle schaduwen een einde genomen hebben; alzo dat het gebruik daarvan onder de christenen weggenomen moet worden, maar dat hiermee niet gezegd wordt, dat met name de wet der tien geboden als positieve wet haar tijd gehad heeft; hetgeen ook strijdig zou zijn met wat de belijdenis elders leert in Zondag 33, vr. 91; Zondag 34-44, m.n. vr. 115: ,,Waarom laat ons dan God zo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?"

4. dat het spreken van het Nieuwe Testament over de vrijheid van de wet en van de vloek der wet (Rom. 7 : 1-6; Gal. 3 : 13) geen betrekking heeft op een wijziging in de geldigheid van de wet, doch op een wijziging in de positie van de gelovige, die door Christus is vrijgekocht van de vloek der wet; hetgeen ook daaruit blijkt, dat de wet als regel der dankbaarheid ons niet minder uitdrukkelijk en krachtig wordt voorgehouden dan onder het oude verbond.
Zie o.a.: Matth. 5 : 17 - Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der Schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.

Hebr. 8 : 10 - Dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here: Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn (vgl. Jer. 31 : 33). Jac. 2 : 8-12 - Indien gij echter de koninklijke wet vervult naar het schriftwoord: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, dan doet gij wèl. Doch indien gij met aanzien des persoons handelt, doet gij zonde en en wordt gij door de wet overtuigd van overtreding. Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig aan alle (geboden). Want Hij die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslaat, zijt gij toch een overtreder van de wet geworden. Spreekt zó en handelt zó als (mensen past), die door de wet der vrijheid zullen geoordeeld worden;

5. dat voor de belijdenis omtrent de wet des Heren als kenbron van onze ellende geen goede plaats overblijft, wanneer men van deze wet niet erkent, dat zij als positieve wet ook in de nieuwtestamentische bedeling nog gelding heeft.
Rom. 3 : 20 - Wet doet zonde kennen.
Rom. 7 : 7-16 - Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet. Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet; immers, ook van de begeerlijkheid zou ik niet geweten hebben, indien de wet niet zeide: gij zult niet begeren. Maar uitgaande van het gebod, wekte de zonde in mij allerlei begeerlijkheid op; want zonder wet is de zonde dood.
Ik heb eertijds geleefd zonder wet; toen echter het gebod kwam, begon de zonde te leven, maar ik begon te sterven, en het gebod, dat ten leven moest leiden, bleek voor mij juist ten dode te zijn; want de zonde heeft, uitgaande van het gebod, mij misleid en door middel daarvan gedood. Zo is de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.

Is dan het goede mijn dood geworden? Volstrekt niet! Maar de zonde heeft, opdat zij zou blijken zonde te zijn, door het goede mijn dood bewerkt, opdat de zonde bij uitstek zondig zou worden door het gebod. Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is.
De wet is goed en waardig onderhouden te worden. Dat iemand onder het goede ook gaat vatten allerlei wetten die een meer ceremoniële waarde hebben en een meer geestelijke materie beduiden, vind ik persoonlijk niet een principiële zaak. Principieel is dat de wet houden - welke wet dan ook - niet bijdraagt tot ons heil. Principieel is dat we God kunnen leren kennen door naar de wet te kijken. Principieel is dat de liefde het goede zoekt, en God zoekt te behagen. En dat ik hier niet in het bijzonder ook noem: de naaste behagen, is alleen omdat het behagen van de naaste in onze praktijk teveel is gericht op het volgen en toestaan van begeerten, en het verbreken van liefdebanden als er in het vlees pijn wordt gevoeld. Maar ware liefde tot God zoekt gelijkmatige volharding en trouw richting onze naaste mens. En ook al laat het vlees ons in de steek; niets kan onze geest scheiden van de Liefde van Christus en de gewillige liefde in ons hart die Hem aanneemt en in Hem doet zeggen: Abba, Vader; tot de Heere onze Heilige en Almachtige God.
« Laatst bewerkt op: november 13, 2012, 02:40:29 pm door small brother »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #76 Gepost op: november 13, 2012, 02:58:20 pm »

quote:

small brother schreef op 13 november 2012 om 14:13:
[...]
Jouw gebruik van het woord "NA-spel" is in dat verband dus wellicht een beetje te ongedwongen en vrijblijvend.

Het woord naspel vind ik wel passend. Met alle moeiten en lijden die christenen nog ervaren, staat de overwinning vast. Jezus is gezeten aan de rechterhand van God. Wij zijn met Hem gestorven en opgewekt, ook al moeten we dat nog lichamelijk gaan meemaken. Ons leven is verborgen met Christus in God (Fil. 2:20-3:17).
We hebben de oude mens afgelegd en de nieuwe aangedaan. Wat nog rest is het doden van de leden die op aarde zijn, zoals hoererij, onreinheid, etc. en aan te doen innerlijke ontferming, goedheid, etc. Laten we in Christus blijven, zoals de ranken aan de wijnstok.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #77 Gepost op: november 13, 2012, 03:02:02 pm »

quote:

small brother schreef op 13 november 2012 om 14:13:
[...]
Nee; ik denk het niet. De wet blijft onderdeel van het systeem tot veroordeling van het vlees. Maar de geest is niet meer aan de maatlat en het lot van het vlees gebonden.
Lijkt me dat we het toch wel eens zijn. Wie in het vlees is, dus niet in Christus, heeft te maken met het "systeem tot veroordeling van het vlees". Door de Geest weten we te onderscheiden waar het op aan komt.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #78 Gepost op: november 13, 2012, 03:14:25 pm »

quote:

pjotr schreef op 13 november 2012 om 14:58:
Het woord naspel vind ik wel passend. Met alle moeiten en lijden die christenen nog ervaren, staat de overwinning vast. Jezus is gezeten aan de rechterhand van God. Wij zijn met Hem gestorven en opgewekt, ook al moeten we dat nog lichamelijk gaan meemaken. Ons leven is verborgen met Christus in God (Fil. 2:20-3:17).
We hebben de oude mens afgelegd en de nieuwe aangedaan. Wat nog rest is het doden van de leden die op aarde zijn, zoals hoererij, onreinheid, etc. en aan te doen innerlijke ontferming, goedheid, etc. Laten we in Christus blijven, zoals de ranken aan de wijnstok.
Op deze manier verstaan, geheel mee eens.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #79 Gepost op: november 13, 2012, 03:23:26 pm »

quote:

pjotr schreef op 13 november 2012 om 15:02:
Lijkt me dat we het toch wel eens zijn. Wie in het vlees is, dus niet in Christus, heeft te maken met het "systeem tot veroordeling van het vlees". Door de Geest weten we te onderscheiden waar het op aan komt.

Is ons onderscheidingsvermogen volmaakt? 100% ?

Vanwege het mogelijk uiteen gaan op het begrip 'in Christus zijn', zou ik formuleren: wie niet in Christus 'blijft'. Want dan komt er een vraag naar middelen om God te leren kennen, onze zinnen te blijven scherpen, en ons leven te blijven toetsen. Want het is nog geen gelopen race.
Dus nog geen echt naspel :-)
« Laatst bewerkt op: november 13, 2012, 03:29:32 pm door small brother »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #80 Gepost op: november 13, 2012, 03:33:04 pm »
:ja:

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #81 Gepost op: november 13, 2012, 06:34:06 pm »
We zijn niet " in Christus " door enkel in Jezus te geloven.

" In Christus zijn " wil zeggen, de weg van de Christus bewandeld hebben en die weg hebben volbracht. Door in Jezus te geloven , dus te geloven dat Jezus de weg van de Christus heeft bewandeld en deze heeft volbracht, wordt enkel een goede start gemaakt. Het vervolg zou moeten zijn, dat wij diezelfde weg gaan bewandelen en volbrengen, opdat wij werkelijk in Christus zullen zijn.

Totdat die weg daadwerkelijk is volbracht, zullen wij allen steeds  sterven en weer geboren worden , opdat wij keer op keer zullen leren van de lessen van het leven. Voor het merendeel van de zielen der mensheid - en dat zijn er véél meer dan de pakweg 6 of 7 miljard - zal dat einddoel pas over miljoenen jaren worden bereikt. Natuurlijk zou het sneller kunnen - we zijn immers zelfbewust en zijn in staat gerichte keuzes te maken - maar daarvoor is de juiste kennis,wijsheid,geestelijke inzichten, ijzeren discipline en wilskracht en nog wat meer nodig. De grove stoffelijkheid van onze omgeving en omhulsel (lichaam) waarin onze ziel zich in deze huidige omstandigheden begeeft , is een groot obstakel waaraan weinigen zich nu al kunnen onttrekken. Alles om ons heen nodigt uit keuzes te maken die van de juiste weg afwijken. De geest wil wel , maar de aantrekking van de stof is krachtig. Hoewel de stof feitelijk ook Geest is , is dit verdichte Geest zodat wij de ' illusie ' ervaren van stoffelijkheid. Ëén van de gevolgen daarvan is, dat wij onszelf als afgescheiden gaan zien van al het andere. Als een persoon en iemand anders als een ander persoon. En ook dat God iets of iemand is die buiten onszelf is.

Wie het universum als één ding kan zien, als zichtbare uitdrukking van God, kan ook zien dat alles samen in dat universum als het éne licht is van God. Zodoende zijn wij een individuele uitdrukking van God, zijn wij God. Zodoende in de kern volmaakt en geestelijk, want God is Geest en Volmaakt. Wie in Christus is , is in staat dit volledig te onderscheiden met als gevolg dat universele liefde het vuur is dat zijn wezen vervuld. Enkel geloven dat Jezus dit heeft bereikt - en dat heeft ie - is niet hetzelfde. Je moet het zelf bereiken en pas dan " kan men rein voor God staan " .

Bedenk dat " voor iets staan " twee betekenissen kan hebben. Men kan fysiek voor iets staan , zoals het staan voor een huis of een andere persoon. Het kan ook iets anders betekenen. In die andere betekenis wordt dit alles bedoeld.

" rein voor God staan " = zuiver het goddelijke uitdrukken
« Laatst bewerkt op: november 13, 2012, 06:37:47 pm door Ozombi »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #82 Gepost op: november 13, 2012, 11:58:42 pm »

quote:

Ozombi schreef op 13 november 2012 om 18:34:
We zijn niet " in Christus " door enkel in Jezus te geloven.

" In Christus zijn " wil zeggen, de weg van de Christus bewandeld hebben en die weg hebben volbracht. Door in Jezus te geloven , dus te geloven dat Jezus de weg van de Christus heeft bewandeld en deze heeft volbracht, wordt enkel een goede start gemaakt. Het vervolg zou moeten zijn, dat wij diezelfde weg gaan bewandelen en volbrengen, opdat wij werkelijk in Christus zullen zijn.

quote:

Je moet het zelf bereiken en pas dan " kan men rein voor God staan " .

Ik ben best bereid tot nuancering, maar hier word ik toch wat onzeker van. Alsof we pas werkelijk in Christus zijn als we de hele weg hebben afgelegd. Het overschat de betekenis van die weg: zelfs wie met stro bouwt op het fundament Christus wordt gered (1 Kor. 3: 10-15).

Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen (Johannes 15: 1-8). Dat is voor mij de betekenis om in Christus te zijn.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #83 Gepost op: november 14, 2012, 05:39:29 am »
@pjotr::

Zeker, wie enkel al de juiste intentie heeft (met stro bouwen) om de weg van Christus te bewandelen - en dit volhoudt - zal uiteindelijk de weg volbrengen.

Wie in Mij ( Christus ) blijft  , gelijk Ik ( Christus ) in hem, die draagt veel vrucht want zonder Mij ( Christus ) kunt u niets doen.

Bovenstaande gaat over degene die in Christus is en de weg heeft volbracht.
Het bovenstaande gaat niet over degene die enkel in Jezus gelooft.

Want zei Jezus niet zelf: " uit mijzelf kan ik niets " .... ?
Zodoende kon Jezus als mens zelf niets, maar omdat hij in Christus was en de weg had volbracht kon hij wel goddelijke werken doen en werd hij genoemd: Zoon van God.

In Jezus geloven is een goede start en het begin van intentie om met stro op het fundament van de Christus te bouwen. Echter, men is dan nog niet feitelijk gered. Want men kan stoppen met bouwen, van de weg afdwalen , het geloof verliezen, kortom er is nog altijd de mogelijkheid dat men als een goddeloze eindigt , ook al gelooft men op dit huidige moment wél in Jezus.

Men zal feitelijk pas gered zijn, als men de weg van de Christus zelf heeft bewandeld en heeft volbracht. Als men Jezus tot het einde toe heeft gevolgd, pas dan is men verlost. Heeft men zodoende zichzelf verlost. Eerder niet......

Ik weet dat het moeilijk weg te slikken is, want het is een redenatie die ongetwijfeld tegen één of andere papieren kerkleer ingaat. Wen er toch maar aan, want iedere leugenaar kan zeggen dat ie in Jezus gelooft , maar zolang men niet zelf de weg bewandelt zijn dat slechts woorden. Die woorden zullen door ieder van ons bewaarheid moeten worden en gestaaft met daden. Afwachten en er van uit gaan dat Jezus het werk voor ons heeft gedaan is een grote vergissing. Jezus heeft het voorbeeld gegeven , staat symbool voor de mogelijkheden die in ieder van ons besloten liggen. In die figuurlijke zin heeft " Jezus ons gered " , want wij kunnen het vertrouwen hebben dat het mogelijk is die weg te bewandelen en te volbrengen. Maar in de praktische zin zullen wij onszelf moeten redden. " Jezus volgen " betekent te doen wat hij ons heeft voor gedaan, namelijk de weg van de Christus tot het einde toe gaan.


Wie dit essentiele punt niet snapt of niet wil snappen, tja.....das erg jammer. Wij moeten niet alleen op papier geloven , maar ook van binnenuit de juiste activiteit ontwikkelen. Het begint met er over na te denken , en wie volhard zal merken dat het vuur in zijn wezen begint te gloeien totdat men enkel nog het verlangen heeft te zijn wat Jezus reeds is. In Christus zijn. Men zal als een broeder voor zijn naaste zijn en hem de weg kunnen wijzen, opdat allen het grootste geluk zullen vinden.

Niet voor niets wordt de mens in de esoterie genoemd:

" een uit het denkvermogen geboren zoon "
« Laatst bewerkt op: november 14, 2012, 05:46:13 am door Ozombi »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #84 Gepost op: november 14, 2012, 01:13:44 pm »

quote:

Ozombi schreef op 14 november 2012 om 05:39:
Bovenstaande gaat over degene die in Christus is en de weg heeft volbracht.
Het bovenstaande gaat niet over degene die enkel in Jezus gelooft.
Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis (Rom 10:9, 10). Dus niet alleen geloven, ook belijden. En uit Jakobus 1: niet alleen de (vergeetachtige) hoorder zijn, maar ook de dader.

Zoals jij het zegt, krijg ik de indruk dat je pas achteraf, op het moment dat je leven is voltooid, kunt zeggen dat je in Christus bent. Maar voor mij is het dat wij bestemd zijn om in Christus te zijn en wij onszelf dat ook steeds moeten voorhouden.
Ef. 2: 10:
Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

quote:

Men zal feitelijk pas gered zijn, als men de weg van de Christus zelf heeft bewandeld en heeft volbracht. Als men Jezus tot het einde toe heeft gevolgd, pas dan is men verlost. Heeft men zodoende zichzelf verlost. Eerder niet......
Ik zie dit als een stuk onzekerheid die een gelovige kan hebben en een stuk aansporing om niet te verslappen. Zoals Paulus ook zegt: Neen, ik tuchtig mijn lichaam en houd het in bedwang, om niet, na anderen gepredikt te hebben, wellicht zelf afgewezen te worden (1 Kor 9:27).

Misschien leg je het accent anders door je persoonlijke situatie. Ik klamp me vast aan de hoop en de bemoediging van Romeinen 8. Maar elke zekerheid vraagt er om betwijfeld te worden. Zo houden we elkaar bij de les.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #85 Gepost op: november 14, 2012, 07:43:54 pm »
@pjotr::
Het kan zijn dat ik het accent anders leg inderdaad, want zovelen geloven natuurlijk wel in Jezus maar zijn niet zo bezig met het daadwerkelijk volgen van zijn voorbeeld. Zij gaan bij wijze van spreke achterover leunen in de veronderstelling dat het vanzelf wel goed zal komen, want zij geloven immers in Jezus en bezoeken de kerk. Maar zo werkt het uiteindelijk natuurlijk niet. Men claimt zijn eigen verlossing met de verkeerde argumenten, of men ziet eenvoudig niet in dat wat voor één mogelijk is (Jezus) dus voor allen mogelijk is. Voor een mens ( wezen) is niets onmogelijk dat reeds door een ander (wezen) is bereikt. Die zekerheid zou de redding der mensen moeten zijn.

Ook is het zo dat ik in bovenstaande posts één en ander versimpelt heb proberen weer te geven. De werkelijkheid is ingewikkelder. Inderdaad zijn wij in de goddelijke geest reeds christussen - want immers volmaakt uit God voortgekomen - en zodoende voorbestemd dit goddelijke ideale mensbeeld ook in het vlees uit te drukken. Echter, voordat wij dit ook daadwerkelijk uitdrukken - het christusleven - moeten wij natuurlijk wel de weg nog bewandelen en volbrengen. Men is dus voorwaardelijk gered , maar men kan altijd afdwalen en van de weg afglijden om alsnog te eindigen als een zwarte magier.
Vandaar dat ik zei, dat de onvoorwaardelijke redding pas een feit is , als wij de weg daadwerkelijk hebben bewandeld en volbracht. En met name ook dat wij dit ieder individueel zullen moeten doen. Een ander kan niet jouw verlossing teweegbrengen , wél kan een ander als voorbeeld dienen.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2012, 07:45:12 pm door Ozombi »

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #86 Gepost op: november 15, 2012, 12:44:02 am »

quote:

Adinomis schreef op 13 november 2012 om 12:18:
Antwoord aan Priscilla en Aquila

Efeze 2:13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.
14 Want  Hij is onze vrede, Die deze beiden één gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
16 En opdat Hij die beiden met God in één lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
17 En  komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.
18 Want  door Hem hebben wij beiden den toegang door één Geest tot den Vader.
19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten  Gods;

(omdat enkele forumleden de voorkeur geven aan de SV ivm betrouwbaarheid, gebruik ik die hier)

Gij die veraf waart = dat zijn de gelovigen uit de heidenen. Deze zijn één gemaakt . Er “was” vijandschap tussen Joden en heidenen, maar in Christus is die vijandschap opgeheven. Maar zonder Christus bestaat die vijandschap nog, dat zien we vandaag en door alle tijden heen.

Door het kruis zijn die beiden in één lichaam verzoend. Hier staat dóór het kruis en niet aan het kruis. Het is een gevolg van de kruisdood, waardoor de wet ons niet meer kan veroordelen. Dat is nu precies de reden waarom ik contacten leg met de Messiaanse Joden. We horen bij elkaar. We zijn één Lichaam, het lichaam van Christus. Door de Heilige Geest hebben we samen toegang tot de Vader.

Tot zover ben ik het iig met je eens, Adinomis! :)
Maar dan komt er iets waarvan ik denk dat je toch niet goed leest wat er eigenlijk staat en om duidelijker te krijgen waar er bedoeld wordt, quote ik het even wat verder dan alleen vers 19...:

quote:


19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten  Gods;
 20   gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is,
21   en op Wie het hele gebouw, goed samengevoegd, verrijst tot een heilige tempel in de Heere;
22 op Wie ook u mede gebouwd wordt tot een woning van God, in de Geest.

quote:

Adinomis zegt:
De Joden moeten niet bij ons komen, maar wij moeten naar de gelovige Joden, want we zijn medeburgers van hen.
Maar dat staat er dus niet, het lijkt op het eerste gezicht wel daarop, maar we zijn medeburgers van 'de heiligen', van elkaar - Jood en heiden samen vormen de gemeente en vormen samen dat huis van God dat wordt gebouwd - en dat is niet de tempel van de Joden...
Daarom kun je m.i. niet hard maken dat wij naar de Joden toe moeten komen, wij moeten ons heidendom achterlaten (dat gold voor de gelovigen uit de volken), maar de Joden moesten ook hun godsdienst achterlaten, zij werden samen met ons iets geheel nieuws!
Als je het met me eens bent dat we iets geheel nieuws zijn geworden, kun je niet volhouden dat we naar de Joden toe moeten...
We zijn beiden nieuw geworden.

quote:

Die tussenmuur is eigenlijk weer tussen ons opgetrokken. Ik wil een brug zijn naar beide groepen. Die muur heeft inderdaad met de wet te maken.

Het is iets heel goeds om een brug te zijn naar beide groepen... We kennen dezelfde Heer. Maar wat zijn de verwachtingen van de Mess. belijdende Joden, wat zien ze als hun toekomst en wat is de positie van Jezus daarin?

quote:

Als de Heilige Geest me wijst op Jesaja 66:17, wijst Hij me niet op een wetsartikel, maar op Gods gedachten. Ik word daardoor aangesproken en uiteindelijk doe ik wat Gods wet al eerder bepaalde.

Ja, ik ben ervan overtuigd dat je zuivere motieven hebt. Maar dat vers staat niet op zichzelf maar dat hele hoofdstuk handelt over een bepaalde tijd, en gaat over bepaalde mensen: Joden - aan wie God specifiek het gebod op had gelegd om deze onreine dieren niet te eten... en dit vers wil iets duidelijk maken. Wie is bv de persoon die in het midden staat als zij zich hebben gereindigd? Er gebeurd iets heel raars in deze tekst,

quote:

Dat gebeurde uit liefde tot God en niet om rechtvaardigheid te zoeken door het nakomen van bepalingen. Op die manier ben ik ook anders gaan denken over de kwestie sabbat/zondag. Eigenlijk is dit volgens de wet van Christus, de wet van Liefde en de wet van de Geest, die de vervulling van de wet in ons tot stand brengt. (Rom.8: 4)
Tja, nogmaals, ik blijf er af om je te (ver)oordelen! Maar toch, het NT heeft minstens zoveel teksten die aangeven dat we wel onreine dieren mogen eten in deze tiid en mijn grote vraag is: Waarom leg je dat (blijkbaar) naast je neer?
En zeg je eigenlijk hetzelfde als Petrus als God hem beveelt om die onreine dieren te eten!: Nee, geenszins Here! (zoals hem altijd was geleerd) Maar wat zegt God dan, dat Petrus natuurlijk helemaal gelijk heeft? Want natuurlijk is het duidelijk dat dit het gebod was vóórdat Jezus was gestorven, en die levenswijze die men als gebod van God had ontvangen (en toen ook moest!) ben je niet zomaar los van...
Maar God antwoordt hem dat hij het niet meer voor onrein MAG houden! Dat dit voor de tweede keer hem wordt opgedragen, is ook een teken dat het God 'menens' is, (om het zo uit te drukken.)

Wat betreft de geboden in het OT, kun je zeggen dat deze niet meer gelden, TENZIJ ze in het NT (na de opstanding) worden herhaald. Zo wordt een seksueel contact met iemand van hetzelfde geslacht nog steeds verboden, maar andere geboden gelden niet meer... het brengen van offers bijvoorbeeld, maar ook het verbod op het eten van onreine dieren. Dat is m.i. :) hier overduidelijk.
En waarom 'laat' je je dan toch weer 'geboden opleggen', of leg je jezelf weer geboden op: smaakt niet, roer niet aan... zo staat dat in Koll. 2...

(even tot zo ver, ivm de tijd)
edit: en inmiddels de laatste zinnen even wat uitgebreid, voor de duidelijkheid van wat ik precies bedoel.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2012, 03:42:21 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #87 Gepost op: november 15, 2012, 03:49:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 november 2012 om 00:44:
Maar dat staat er dus niet, het lijkt op het eerste gezicht wel daarop, maar we zijn medeburgers van 'de heiligen', van elkaar - Jood en heiden samen vormen de gemeente en vormen samen dat huis van God dat wordt gebouwd - en dat is niet de tempel van de Joden...
Daarom kun je m.i. niet hard maken dat wij naar de Joden toe moeten komen, wij moeten ons heidendom achterlaten (dat gold voor de gelovigen uit de volken), maar de Joden moesten ook hun godsdienst achterlaten, zij werden samen met ons iets geheel nieuws!
Als je het met me eens bent dat we iets geheel nieuws zijn geworden, kun je niet volhouden dat we naar de Joden toe moeten...
We zijn beiden nieuw geworden.
Rom.11:16 En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.
17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeënt, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,
18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeënt worden. 20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.  
21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.

quote:

Tja, nogmaals, ik blijf er af om je te (ver)oordelen! Maar toch, het NT heeft minstens zoveel teksten die aangeven dat we wel onreine dieren mogen eten in deze tiid en mijn grote vraag is: Waarom leg je dat (blijkbaar) naast je neer?

Ik leg geen bijbelteksten naast me neer. De teksten die ik citeer heb ik ook in zijn verband gelezen. Ik zou ook kunnen zeggen dat degenen die er anders over denken teksten naast zich neerleggen.

Wat mij betreft heb ik hier genoeg over gezegd. We moeten van elkaar accepteren dat er verschil van inzicht bestaat. Dat is jammer, want ik heb beslist ook veel van je geleerd. Ik heb je altijd erg gewaardeerd en dat blijf ik doen.
Als we ons vasthouden aan het Hoofd Jezus Christus, dan kunnen we elkaar aanvaarden.

Fil. 3:15 En indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren; 16 maar hetgeen wij bereikt hebben, in dat spoor dan ook verder!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #88 Gepost op: november 15, 2012, 04:17:49 pm »

quote:

Adinomis schreef op 15 november 2012 om 15:49:
[...]

Rom.11:16 En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.
17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeënt, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,
18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeënt worden. 20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.  
21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.

[...]

Ik leg geen bijbelteksten naast me neer. De teksten die ik citeer heb ik ook in zijn verband gelezen. Ik zou ook kunnen zeggen dat degenen die er anders over denken teksten naast zich neerleggen.

Wat mij betreft heb ik hier genoeg over gezegd. We moeten van elkaar accepteren dat er verschil van inzicht bestaat. Dat is jammer, want ik heb beslist ook veel van je geleerd. Ik heb je altijd erg gewaardeerd en dat blijf ik doen.
Als we ons vasthouden aan het Hoofd Jezus Christus, dan kunnen we elkaar aanvaarden.

Fil. 3:15 En indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren; 16 maar hetgeen wij bereikt hebben, in dat spoor dan ook verder!

Ja, ik begrijp je wel, maar je gaf me zelf Efeze 2, waar ik dan aangeef: lees het eens even een stukje verder.... dat lijkt me niet teveel gevraagd.
Efeze 2 is nl een crusiaal gedeelte... als je dan weer Romeinen erbij pakt, is het een geheel ander beeld wat daar wordt gebruikt - en één van de moeilijkste! ... alle beelden kun je ook niet altijd gelijk stellen en, wat ik duidelijk wil maken heeft helemaal niets te maken met mij beroemen boven de takken die zijn weggebroken... of wie het belangrijkste zou zijn...

Mijn 'probleem' is nu even, dat je bij de mess. belijden Joden ook een logisch verhaal hoort en ik daar het tegengeluid laat zien en dan in de vorm van: lees gewoon even Efeze 2 een paar teksten verder dan alleen dat ene vers... Ik hoop dat je toch wat ik zeg ook over Petrus, in je hart wil overdenken, dat gaat namelijk over de spijswetten, het onderwerp waarop je dit topic hebt gestart.

Een brug zijn is heel mooi, maar er zijn gevaren aan verbonden - jij bent geen Jodin en God gaat met zijn volk in deze tijd dat Israël weer zo belangrijk gaat worden, een heel eigen weg. AAn de heidenen, wat wij eigenlijk zijn, worden alleen de Noachitische geboden opgelegd (Hand 15)
Dat Joden de Messias aannemen is prachtig, maar ik/wij zijn burgers van een rijk in de hemelen en zij verwachten Hem misschien wel op een andere manier. Op wat voor manier verwacht je Hem?
Daar was ik wel benieuwd naar maar begrijp dat het buiten het onderwerp van dit topic valt.

En ik kan je niet overtuigen, dat weet ik ook wel. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #89 Gepost op: november 15, 2012, 06:31:31 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 november 2012 om 00:44:
Maar dat staat er dus niet, het lijkt op het eerste gezicht wel daarop, maar we zijn medeburgers van 'de heiligen', van elkaar - Jood en heiden samen vormen de gemeente en vormen samen dat huis van God dat wordt gebouwd - en dat is niet de tempel van de Joden...
Daarom kun je m.i. niet hard maken dat wij naar de Joden toe moeten komen, wij moeten ons heidendom achterlaten (dat gold voor de gelovigen uit de volken), maar de Joden moesten ook hun godsdienst achterlaten, zij werden samen met ons iets geheel nieuws!
Als je het met me eens bent dat we iets geheel nieuws zijn geworden, kun je niet volhouden dat we naar de Joden toe moeten...
We zijn beiden nieuw geworden.
In Romeinen 3 staat toch dit:
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;

G'd de Vader is door Jezus niet meer een G'd van de Joden alleen, maar OOK van de heidenen. Dus een G'd van de Joden die dankzij Jezus nu OOK een G'd van de Joden is. Laten we ons als christen dus niets verbeelden.

In Galaten 2
15 Wij, die van nature Joden zijn, en geen zondaars uit deheidenen,

Zie hoe hier de Schrift de relatie legt tussen Joden en zondaars uit de heidenen. Er staat niet wij zijn zondaars zondaars uit de Joden en geen.....

In Johannes 11
49 Maar een van hen, Kajafas, die de hogepriester van dat jaar was, zei tegen hen: U weet niets,
50 en u overweegt niet  dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,

52 en niet alleen voor het volk, maar ook om de kinderen van God, overal verspreid,  bijeen te brengen.

Wie is het volk? Israel toch?
Want het offer was niet alleen voor het volk Israël maar ook voor de kinderen overal verspreid.

In Matteus 1, wederom een verwijzing van het volk, nu Zijn volk, die Hij zalig maken zal.
21 en zij zal een Zoon baren, en  u zult Hem de naam Jezus geven, want  Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

Niet voor niets heeft Vader G'd het volk Israël opzettelijk verblind voor het evangelie.

Lucas 9
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei:  De Christus van God.
21 En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.


Marcus 9
9   En toen zij van de berg afdaalden, gebood Hij hun dat zij niemand vertellen zouden wat zij gezien hadden, voordat de Zoon des mensen uit de doden zou zijn opgestaan.

Hieronder een greep uit de vele verwijzingen dat G'd en Jezus het volk Israël opzettelijk verblindden voor het evangelie.


De profeet Jesaja had het al geprofeteerd, dat het JHWH Zijn Wil is dat Israël het evangelie niet aanneemt.
Jesaja 6:9-11
9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
Waarom?
Omdat JHWH al een verbond heeft met de Joden en Hij Zijn Woord en beloften NOOIT zal breken. Dat Verbond stond, staat en blijft OOK staan tot het einde der wereld !

Matteus 13:10
10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.


Lucas 8:10
10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.

Hier verwijst jezus zelfs naar de profetie van Jesaja !
Johannes 12:37-41
38 Opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd, en wien is de arm des Heeren geopenbaard?
39 Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft:
40 Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen genese.


Handelingen 28
26 Zeggende: Ga heen tot dit volk, en zeg: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.
27 Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen genese.


Dit is gedaan door JHWH omdat Hij al een Verbond had met het Joodse Volk. De heidenen hadden nog niets en waren zo wie zo verloren. JHWH verbreekt Zijn Woord nooit, is Eeuwig !

Romeinen 11
8 zoals geschreven staat:  God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven,  ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.

11 Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheidtot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid![/b]


Lees verder alle profetieën waarin g'd de vader beloofd Zelf de zonden van het volk Israël weg te nemen, te wassen, te reinigen.

Jeremia 33
8 Ik zal hen reinigen van al hun ongerechtigheid, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben. Ik zal al hun ongerechtigheden  vergeven, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben, en waarmee zij tegen Mij in opstand zijn gekomen.

Hebreeen 8
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere:  Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven.  Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
12 Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.

Ezechiel 36
33 Zo zegt de Heere HEERE: Op de dag dat Ik u reinig van al uw ongerechtigheden, zal Ik de steden doen bewonen en zullen de puinhopen herbouwd worden.

Kortom, is het kruisoffer van Christus niet juist in eerste instantie voor Israël bedoeld en mogen wij als heidenen door Christus van deze genade OOK van mee profiteren, als mede-erfgenamen?

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #90 Gepost op: november 15, 2012, 08:08:00 pm »
God is altijd God geweest van het gehele universum en allen die daarin verblijven. En niet alleen dat. God is God van alles en allen die waren,zijn en zullen zijn. Dat is door de komst van Jezus (of wie dan ook) niet veranderd. Zodoende was God nooit alleen de God van enkel Israel of de Israelieten of de Joden, en pas nadat Jezus was gekomen de God van ook de ' heidenen '. Het is niet zo dat de heidenen nu opeens mogen ' mee-profiteren ' van Gods zegeningen , doordat Jezus kwam.

Daarom moet aan " Israel " een andere betekenis worden gegeven , en moet men dat loskoppelen van het land, de bevolking van dat land of enig andere vorm van fysieke aanduiding. Dat men de naam " Israel " koos om iets belangrijks aan te duiden , heeft alles te maken met de oorsprong en omstandigheden van waar de bijbel is ontstaan. Had de bijbel vanuit  India of Tibet zijn ontstaan, dan had men niet de naam " Israel " gekozen om één en ander aan te duiden. Overigens zijn vanuit het oosten van de wereld eveneens " bijbels " ontstaan - en al eerder dan ' onze ' bijbel - en er staat dan ook dezelfde informatie in , zij het met andere benamingen en in een andere schrijfvorm.

En wat te denken van alle andere zonnestelsels en planeten waarvan er zovelen zijn in het universum? Ook daar leefden,leven en zullen leven.....gelijksoortige mens(achtige) wezens zoals wij zijn. Ook voor hen betekent " Israel " hetzelfde als voor ons, alleen zullen zij er een andere naam voor hebben en in een taal die niet als de onze is.

Het bijbelse " Israel " koppelen aan een land/volk van de aarde is niet bevorderlijk voor het  universele begrip van goddelijke waarheden die waar dan ook en voor elk levend wezen gelijk zouden moeten zijn. Om de éénheid der dingen te kunnen bevatten is het van belang de goddelijke zaken zo universeel mogelijk te begrijpen. Voor allen waar. En niet alleen waar voor allen van onze planeet aarde, maar voor allen die in het universum waren,zijn en zullen zijn.

Hoe kan men dat universele begrip ontwikkelen, als men " Israel " verkleint tot slechts een uitverkoren land/volk ergens op onze planeet? Het zou zo moeten zijn dat de informatie van de bijbel ook uitgelegd kan worden aan bewoners van een willekeurige planeet aan de andere kant van het heelal. Goddelijke waarheid op die plaats is gelijk aan goddelijke waarheid hier.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #91 Gepost op: november 15, 2012, 09:07:51 pm »
@ Ozombi,

maar natuurlijk geeft G'd al Zijn beloften en Profetieën t.a.v. het Beloofde Land Israël en het Uitverkoren Volk Israël voor de gein erin gezet. Om te bewijzen dat Zijn Woord niet Eeuwig is.......

Helaas Ozombi, maar bij jou moet ik altijd weer denken aan de hoer van Babylon, de valse "christelijke" kerk, waarvoor de Schrift waarschuwt.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #92 Gepost op: november 16, 2012, 01:54:59 am »
@learsi::

Ja learsi, de Schrift waarschuwt inderdaad voor de valse christelijke kerk. Het is daarbij de vraag of jouw manier van "christelijk geloven" wordt bedoeld, of de mijne.

" Het beloofde land van Israel " en " het uitverkoren volk van dit land " zijn geenszins een geografisch gelegen gebied met zijn inwoners , ergens op aarde.

In dit verband zal men ' land van Israel ' en ' land van Egypte ' moeten zien als bewustzijnstoestanden. De hogere en de lagere. De universele en de persoonlijke.

God heeft zijn volk uit de gevangenschap van Egypte bevrijd om hen te leiden naar het beloofde land Israel. Dat wat in de bijbel wordt vermeld in de vorm van een fysiek verhaal , is het beschrijven van geestelijke verheffing van de mens.

Alle mensen behoren namelijk tot het volk Gods - uit God zijn immers allen voortgekomen - en alle mensen zijn bestemd om uiteindelijk hun rechtmatige plaats in te nemen. Om die reden zal een mens vanuit zijn persoonlijke bewustzijn verheven moeten worden tot universeel bewustzijn. Uit Egypte moeten worden bevrijd en naar het beloofde Israel moeten worden ge-leid.

Hoe kan men God dienen als men de zaken door  fysieke ogen blijft zien?
God is Geest , wie wil dienen moet leren zien met geestelijke ogen.

Hoe dikwijls verwijst bijbel niet naar ' de juiste ogen om te zien ' ?
Het betreft de aanmoediging om de juiste betekenis toe te kennen aan......
Ook Jezus vermeldt dit meer dan eens: " Wie ogen heeft om te zien etc. "
Hij bedoelt dan: " Wie begrijpt wat ik zeg, doe er iets mee! "

De gedachte aan de hoer van Babylon heeft eerder met 'ogen die stoffelijk zien' te maken , dan met ' ogen die geestelijk zien '. Wat bedoel je dus learsi?

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #93 Gepost op: november 16, 2012, 09:26:48 am »
Hoi Learsi, de computer bij mij vertikt het om 'citeer' te doen, zoidat ik je nu maar even zo antwoord.

Je quote een hele rij teksten, maar voor mij is het helemaal geen vraag of Israel wel als volk gered zal worden. Ook ben ik het er 100% mee eens dat wij uit de heidenen geluk hebben dat Israel als volk, Jezus verwierp.

Hierdoor is het heil tot ons gekomen en dit is waar het nu om draait: Wat gebeurt er in deze tijd, dat de heilige Geest is uitgestort omdat Jezus nu naar de hemel is gegaan ...
De Messias van de Joden is op dit moment in de hemel en heeft Zijn aardse macht nog niet aanvaard omdat Israël Hem nog niet kent. Dat volk moet zich nog bekeren. Want in Israël is het zo dat je je geloof moet afzweren als je bv als Jood Christen bent geworden en je gaat weer in Israël wonen.

In het begin van de gemeente, waren er nog wel veel Joden die tot geloof kwamen en deze Joden hebben OOK dezelfde Heer die als mens in de hemel is. Voor hen ook geen aardse Messias, hun Messias geeft hen de hemelse zegeningen. Hiervan lees in Efeze 2, dat zij samen met de heiden-gelovigen dat ene nieuwe lichaam zijn geworden, een geestelijk huis, waar geestelijke offers worden gebracht.

quote:

14 Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, 15 doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, 16 en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. 17 En bij zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren;

Maar ook de Joden waren niet aan het heil toegekomen al hadden zij de beloften en de woorden Gods... maar nu zijn we als die twee soortren mensen allebei zover gekomen dat we Abba Vader kunnen zeggen tegen God! Dat doen de Joden niet...
En Paulus spreekt hier de heidenen aan en zegt dat we niet meer ver zijn, maar nu medeburgers en huisgenoten geworden zijn in dat huis waar God nu Vader is. En al waren de Joden dichtbij, zo was het bij hen nooit geweest. NB: dat is dus een NIEUW GEESTELIJK huis, wat er niet eerder was...

quote:

18 want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader. 19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is. 21 In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, 22 in wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.

Ook de apostel Petrus (de apostel voor de Joden) schrijft hierover in zijn brieven, in 1 Petr 2. Wij zijn nu Gods geestelijke volk met geestelijke zegeningen die geestelijke offers brengen....

En dat is wezenlijk anders dan dat er als de Joden als VOLK weer tot geloof zullen komen. Dan zullen zij zelfs weer een tempel hebben en de eredienst zal er weer zijn. Maar dan met Jezus als Koning in Jeruzalem die daar dan regeert.
Dan is het de tijd dat de wet uitgaat van Jeruzalem over de hele wereld en er eindelijk gerechtigheid en vrede zal heersen.

Maar de gemeente, de Jood en heiden die in deze tijd tot eenzelfde nieuwe mens zijn gevormd, zullen met Jezus de volken richten en regeren in dezelfde positie als Hij,  

quote:


1 Kor 6,2    
Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak?
2 Tim 2,12
indien wij volharden, zullen wij ook met Hem als koningen heersen; indien wij Hem zullen verloochenen, zal ook Hij ons verloochenen;
Op 20,6
Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren.
Dat er nu drie groepen mensen op aarde zijn, lees je in 1 Kor 10: 32

quote:

Geef geen aanstoot, niet aan de Joden en de Grieken (heidenen), en ook niet aan de gemeente van God,
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #94 Gepost op: november 16, 2012, 09:38:25 am »
x
« Laatst bewerkt op: november 16, 2012, 09:40:18 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #95 Gepost op: november 16, 2012, 09:39:30 am »
Nu nog even een cruciale aanvullingh (maar 'wijzigen'wil mijn pc ook niet...)

Dit alles uit Efeze 2 was een geheimenis, dat niet bekend was in het NT, maar aan Paulus geopenbaard... lees maar verder in het volgende hoofdstuk, de specifieke hemelse roeping en taak van de gemeente

quote:


Efeze 3
1 Daarom is het, dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus voor u, heidenen, in gevangenschap ben; 2 – gij hebt immers gehoord van de bediening door Gods genade mij met het oog op u gegeven: 3 dat mij door openbaring het geheimenis bekendgemaakt is, gelijk ik boven in het kort daarvan schreef. 4 Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, 5 dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten: 6 (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie, 7 waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij geschonken is naar de werking zijner kracht. 8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen, 9 en in het licht te stellen (wat) de bediening van het geheimenis (inhoudt), dat van eeuwen her verborgen is gebleven in God, de Schepper van alle dingen, 10 opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden, 11 naar het eeuwige voornemen,
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #96 Gepost op: november 16, 2012, 07:27:07 pm »

quote:

Ozombi schreef op 16 november 2012 om 01:54:
@learsi::

Ja learsi, de Schrift waarschuwt inderdaad voor de valse christelijke kerk. Het is daarbij de vraag of jouw manier van "christelijk geloven" wordt bedoeld, of de mijne.

Nee hoor daarmee wordt duidelijk de jouwe bedoeld  :*)
Want de eindtijd in de Schrift laat duidelijk zien dat het om Israël en Jeruzalem zal draaien, daar zal de grote verdrukking plaatsvinden en nergens anders.

Dus alle voorbehoud inzake het beloofde land Israël nu en Zijn uitverkoren Volk de Joden zijn voorbereidingen van de boze om de hoer van Babylon voeten te geven en de basis te leggen.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #97 Gepost op: november 16, 2012, 07:40:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 november 2012 om 09:26:
En Paulus spreekt hier de heidenen aan en zegt dat we niet meer ver zijn, maar nu medeburgers en huisgenoten geworden zijn in dat huis waar God nu Vader is. En al waren de Joden dichtbij, zo was het bij hen nooit geweest. NB: dat is dus een NIEUW GEESTELIJK huis, wat er niet eerder was...
Medeburgers met de Joden in het huis van G'd.
Als heidenen hadden we niets in relatie met G'd, maar door Jezus Zijn offer kunnen we medeburgers met de Joden worden (die al burgers waren in het huis van G'd).


quote:

Ook de apostel Petrus (de apostel voor de Joden) schrijft hierover in zijn brieven, in 1 Petr 2. Wij zijn nu Gods geestelijke volk met geestelijke zegeningen die geestelijke offers brengen....

En dat is wezenlijk anders dan dat er als de Joden als VOLK weer tot geloof zullen komen. Dan zullen zij zelfs weer een tempel hebben en de eredienst zal er weer zijn. Maar dan met Jezus als Koning in Jeruzalem die daar dan regeert.
Dan is het de tijd dat de wet uitgaat van Jeruzalem over de hele wereld en er eindelijk gerechtigheid en vrede zal heersen.
Inderdaad is Jezus Christus de Messias van de Joden en zal Hij na het volk Israel bevrijd te hebben uit de grote verdrukking, Ezechiel 37 worden vervuld. Alle dode beenderen van heel het volk Israël zullen tot leven worden gewekt en ze zullen van Jezus de Geest van geloof ontvangen. Ze zullen dan Jezus als Messias herkennen en erkennen.
Het vreemde is dat veel christenen geloven in de opstanding van Christus, maar voorbij lezen aan de Grootse belofte van G'd over de massale opstanding van heel het volk Israël na Jezus Zijn wederkomst als Messias in Jeruzalem.

quote:

Maar de gemeente, de Jood en heiden die in deze tijd tot eenzelfde nieuwe mens zijn gevormd, zullen met Jezus de volken richten en regeren in dezelfde positie als Hij,
Joden zijn evenzeer de gemeente zie
http://www.biblija.net/bi...qids=fffffffffffc80808020

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #98 Gepost op: november 16, 2012, 07:51:27 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 november 2012 om 16:17:
wat voor manier verwacht je Hem?
Daar was ik wel benieuwd naar maar begrijp dat het buiten het onderwerp van dit topic valt.

En ik kan je niet overtuigen, dat weet ik ook wel. :)


Op welke manier ik Hem verwacht? Op de wolken. En hoe ik dat verder moet invullen.... Ik weet wat er in de bijbel staat en dat wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd. Maar als het zover is zal ik Hem herkennen naar Wie ik uitzie! Hoe we ook denken en menen dat we de juiste weg zien, het belangrijkste is dat we in Hem Jezus Christus blijven. Dan zullen we Hem niet mislopen.

En wat het voedsel betreft, ook voor mij zijn er op dat gebied nog wel vragen.
Misschien kom er later wel eens op terug.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Spijswetten
« Reactie #99 Gepost op: november 17, 2012, 05:02:57 am »
Een mens zal Hem alleen in de eigen spiegel kunnen aanschouwen.
Vanuit de hemel zal Hij komen.

ps:: van belang is wel [spiegel] en [hemel] te ontcijferen, al is dat niet zo moeilijk