Auteur Topic: watchmen nee, de geestelijke mens  (gelezen 6948 keer)

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Gepost op: november 26, 2012, 06:56:27 pm »
op dit moment ben ik het boek de geestelijke mens aan het lezen van watchmen nee.
Wie kent dit boek en wil er iets over zeggen. Ik zou lopende de komende tijd wel wat willen delen uit dit boek en het daar over hebben.
Eerst de vraag:

wie kent het
wie ziet gevaren in dit boek
voor wie was het een openbaring
en zo meer

groet
« Laatst bewerkt op: november 26, 2012, 06:57:14 pm door grondig christelijk »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2012, 09:30:04 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 november 2012 om 18:56:
op dit moment ben ik het boek de geestelijke mens aan het lezen van watchmen nee.
Wie kent dit boek en wil er iets over zeggen. Ik zou lopende de komende tijd wel wat willen delen uit dit boek en het daar over hebben.
Eerst de vraag:

wie kent het
wie ziet gevaren in dit boek
voor wie was het een openbaring
en zo meer

groet

Het is al lang geleden dat ik de boeken van Watchman Nee ging lezen.
Ik heb hier het boek "het normale christelijke leven", en ik moet ook nog hebben "de vrijmaking van de geest" en ik heb eens een geleend boek gelezen "de latente kracht van de ziel". Maar dus niet jouw boek.

Ik heb er toen wel iets van geleerd. Je zou samen een gedeelte moeten lezen om het te bespreken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #2 Gepost op: november 26, 2012, 10:00:12 pm »

quote:

Adinomis schreef op 26 november 2012 om 21:30:
[...]

Het is al lang geleden dat ik de boeken van Watchman Nee ging lezen.
Ik heb hier het boek "het normale christelijke leven", en ik moet ook nog hebben "de vrijmaking van de geest" en ik heb eens een geleend boek gelezen "de latente kracht van de ziel". Maar dus niet jouw boek.

Ik heb er toen wel iets van geleerd. Je zou samen een gedeelte moeten lezen om het te bespreken.


tot nu denk ik veel te leren, maar tegelijkertijd...omdat ik nog niet alles heb gelezen....soms ook.......het UH.....en soms (vaker) het wauw-gevoel. Heb de angst me door zijn boek "mee te laten slepen".....en de waarheid kwijt te raken...

gaat me om de opvatting dat ik vanuit de combi vlees, ziel en geest niets kan en dat we toch veel meer kunnen dan gedacht, waarbij wij het niet kunnen maar door de kracht van de Geest wel. Het stelt me zo schuldig omdat het de indruk wekt dat ik in geestelijke zin haast achterlijk ben..Maar......ik moet nog doorlezen....

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #3 Gepost op: november 26, 2012, 10:13:49 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 november 2012 om 22:00:
[...]


tot nu denk ik veel te leren, maar tegelijkertijd...omdat ik nog niet alles heb gelezen....soms ook.......het UH.....en soms (vaker) het wauw-gevoel. Heb de angst me door zijn boek "mee te laten slepen".....en de waarheid kwijt te raken...
offtopic:Er is wel wat te vinden over Watchmen Nee en die stukken maken mij  niet enthousiast eerlijk gezegd.
Maar als jij aangeeft dat je bang bent de waarheid kwijt te raken: begin er dan niet aan. Waarom zou je jezelf zo op de proef (laten) stellen?
« Laatst bewerkt op: november 26, 2012, 11:57:20 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #4 Gepost op: november 26, 2012, 11:32:31 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 november 2012 om 22:00:

tot nu denk ik veel te leren, maar tegelijkertijd...omdat ik nog niet alles heb gelezen....soms ook.......het UH.....en soms (vaker) het wauw-gevoel. Heb de angst me door zijn boek "mee te laten slepen".....en de waarheid kwijt te raken...
De waarheid kwijtraken? Welke waarheid? Jezus noemt zichzelf de waarheid. Bedoel je Hem kwijt te raken? Dat kan toch niet de bedoeling van dit boek zijn.

quote:

gaat me om de opvatting dat ik vanuit de combi vlees, ziel en geest niets kan en dat we toch veel meer kunnen dan gedacht, waarbij wij het niet kunnen maar door de kracht van de Geest wel. Het stelt me zo schuldig omdat het de indruk wekt dat ik in geestelijke zin haast achterlijk ben..Maar......ik moet nog doorlezen....
Op de site van Bol.com kun je het inkijkexemplaar lezen, althans het voorwoord, de eerste zes bladzijden.
Het boek is "niet geschreven om de mensen aan te sporen de geestelijke weg te zoeken, als wel diegenen te helpen die zoekende zijn om de weg te kennen."

Hij zegt ook dat niet iedereen alles meteen kan verwerken, maar dat het na verloop van enige tijd beter begrepen wordt. Zit jij misschien ook in de situatie dat je het (nog) niet kunt verwerken?

Het boek zou ook een bijbelse psychologie zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2012, 12:02:35 am »
Op http://forum.credible.nl/viewtopic.php?t=15530 staat ene Thorgem die er veel over zegt. Ik meen dat we die naam en persoon hier ook kennen  O-) .
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #6 Gepost op: november 27, 2012, 11:26:54 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 november 2012 om 00:02:
Op http://forum.credible.nl/viewtopic.php?t=15530 staat ene Thorgem die er veel over zegt. Ik meen dat we die naam en persoon hier ook kennen  O-) .
In een commentaar op dit forum staat:

quote:

Watchman nee verkondigt een christendom die losstaat van de tradities. Ik weet niet of je dan meteen van modern heidendom kan spreken. Mijnsinziens kan je pas van modern heidendom spreken op het moment dat verlossing door het werk van Christus niet meer nodig is. Hij legt heel erg de nadruk op hoe je moet leven als een nieuw mens en gaat voorbij aan het feit dat we nog steeds te strijden hebben tegen zonde.

"Het losstaan van de tradities" is precies de reden waarom Thorgrem (ik herinner me zijn standpunten) op Watchman Nee tegen zal zijn.
In dit forum staat ook een bijdrage van iemand die de boeken van Watchman Nee vertaald heeft:

" Modern heidendom? Weet je niet dat zijn boek over Romeinen 5-8, getiteld Het Normale CHristelijke Leven wereldwijd een klassieker is, en dat met name in de jaren 80 Watchman Nee in Evangelisch Nederland zeer bekend en geliefd was? En dan je term "egocentrisch christendom", wanneer we dit afsteken tegen het feit dat met name de huiskerkbeweging die Watchman Nee oprichte, tijdens de communistische vervolging in de jaren 50 standhield tegen de verdrukking in, en het feit dat Watchman Nee weigerde zijn land te ontvluchten maar zich liever liet opsluiten in een strafkamp, waar hij ook stierf, dan lijkt mij dat hij een beeld is van zelfverloochening. Ik mag mijzelf denk ik wel een kenner noemen van het Chinese christendom in communistisch China tijdens de jaren 30-50 (men leze Christianity in Communist China door christen-journalist George Patterson), en wat jij allemaal zegt slaat nergens op. We hebben juist voorbeelden zoals hem nodig ..."

Een groot deel van de vervolgde ondergrondse kerk in China is ontstaan door de prediking  van deze man.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #7 Gepost op: november 27, 2012, 06:55:48 pm »

quote:

Adinomis schreef op 26 november 2012 om 23:32:
[...]

De waarheid kwijtraken? Welke waarheid? Jezus noemt zichzelf de waarheid. Bedoel je Hem kwijt te raken? Dat kan toch niet de bedoeling van dit boek zijn.

[...]

Op de site van Bol.com kun je het inkijkexemplaar lezen, althans het voorwoord, de eerste zes bladzijden.
Het boek is "niet geschreven om de mensen aan te sporen de geestelijke weg te zoeken, als wel diegenen te helpen die zoekende zijn om de weg te kennen."

Hij zegt ook dat niet iedereen alles meteen kan verwerken, maar dat het na verloop van enige tijd beter begrepen wordt. Zit jij misschien ook in de situatie dat je het (nog) niet kunt verwerken?

Het boek zou ook een bijbelse psychologie zijn.


Ik bedoelde te schrijven dat het af en toe een verhaal lijkt over het in staat zijn steeds heiliger te worden. Maar onze vermeende heiligheid is nog steeds vuil. Gelukkig komt dat ook naar voren in het doorlezen. Zeer duidelijk zelfs. WN schrijft dat zelfs onze vermeende goed daden nog niet kunnen bestaan in het licht van God omdat we na het goed doen al snel geneigd zijn ons zelf daarin bijvoorbeeld te verhogen, of omdat het toch indirect een daad is van moeten, of willen omdat we daar ons gevoel in willen bevredigen en ons zelf een schouderklopje willen geven in de hoop dat God dat ook een klopje waard vind. In ons zit eigenlijk niets onbaatzuchtigs zeg maar. Het is haast gereformeerd. :)
Als je dus niet scherp bent kan dit een leer lijken die heel erg waar lijkt, maar het uiteindelijk niet is. Ik zal dit weekend iets over mijn lezen over de eerste hoofdstukken delen.
Wel boeiend overigens hoe hij uitlegt hoe het zit met vlees, geest en ziel. Ook herken ik dingen in me zelf en dat geeft weer troost.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2012, 07:02:50 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #8 Gepost op: november 27, 2012, 07:09:27 pm »
terwijl ik een stukje in de trein las over het in Christus verlost zijn en de uitleg las kreeg ik het navolgende beeld.

Staande voor het kruis was ik als het ware al IN CHRISTUS toen hij leed. Daarmee heb ik door nu in Hem te geloven direct op dat moment deel gehad aan zijn dood opstanding. Omdat ik nu geloof in Hem kreeg ik toen al deel aan de verlossing en is mijn vlees toen al gekruisigd. Doordat wij door de keuze in Hem te geloven hebben gemaakt, waren wij toen al in Hem en zijn nu al verlost.
Tegelijk betekent dat voor mij dat alle christenen in Hem waren op dat moment en hij alle verderf die wij veroorzaken heeft gevoeld en ervaren. Dat is waar ik nu even bij stil sta, dat moet toch onbeschrijfelijk zijn geweest.

Doordat Hij ons in zich opnam kregen we ook deel aan de verlossing en kon Gods Geest in ons komen wonen.

even wat gedachten die het boek losmaakt
« Laatst bewerkt op: november 27, 2012, 07:11:03 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #9 Gepost op: november 27, 2012, 07:42:54 pm »

quote:

Adinomis schreef op 27 november 2012 om 11:26:

Modern heidendom? Weet je niet dat zijn boek over Romeinen 5-8, getiteld Het Normale CHristelijke Leven wereldwijd een klassieker is...

Een groot deel van de vervolgde ondergrondse kerk in China is ontstaan door de prediking  van deze man.
ook dat boek heb ik en moet ik nog lezen, een oosterse kerkvader dus?
« Laatst bewerkt op: november 27, 2012, 07:43:26 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #10 Gepost op: november 27, 2012, 07:52:55 pm »
Thorgrem gaat uit van de bemiddelende rol van de Kerk, dus kan ik me voorstellen dat hij hier zeer argwanend tegenover stond en staat.
WN heeft het ook niet over zelfverlossing, maar over de directe werking van de Geest op de individuele gelovige. Daar zal het conflicteren denk ik.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #11 Gepost op: november 27, 2012, 11:09:18 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 november 2012 om 19:09:
terwijl ik een stukje in de trein las over het in Christus verlost zijn en de uitleg las kreeg ik het navolgende beeld.

Staande voor het kruis was ik als het ware al IN CHRISTUS toen hij leed. Daarmee heb ik door nu in Hem te geloven direct op dat moment deel gehad aan zijn dood opstanding. Omdat ik nu geloof in Hem kreeg ik toen al deel aan de verlossing en is mijn vlees toen al gekruisigd. Doordat wij door de keuze in Hem te geloven hebben gemaakt, waren wij toen al in Hem en zijn nu al verlost.
Tegelijk betekent dat voor mij dat alle christenen in Hem waren op dat moment en hij alle verderf die wij veroorzaken heeft gevoeld en ervaren. Dat is waar ik nu even bij stil sta, dat moet toch onbeschrijfelijk zijn geweest.

Doordat Hij ons in zich opnam kregen we ook deel aan de verlossing en kon Gods Geest in ons komen wonen.

even wat gedachten die het boek losmaakt


Dit is een heerlijk bijbels principe.

We zijn tezamen met Hem gestorven
We zijn tezamen met Hem begraven
We zijn tezamen met Hem opgewekt
We zijn tezamen met Hem levend gemaakt
We zijn tezamen met Hem gezet in de hemelse gewesten
We zijn tezamen met Hem verheerlijkt
We zullen tezamen met Hem regeren

Rom.6:6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

Gal.2:20 Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.

Rom. 5:8 God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.

Door ons van deze positie bewust te zijn kunnen we weerstand bieden tegen de zonde.

PS Ik lees ook vaak in de trein.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #12 Gepost op: november 29, 2012, 02:15:53 pm »
« Laatst bewerkt op: november 29, 2012, 02:17:10 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #13 Gepost op: november 29, 2012, 02:16:25 pm »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #14 Gepost op: november 29, 2012, 02:16:55 pm »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #15 Gepost op: november 29, 2012, 02:19:29 pm »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #16 Gepost op: november 29, 2012, 02:28:56 pm »
Het duidelijkste commentaar: 3x niks!
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #17 Gepost op: december 01, 2012, 10:20:39 am »
test
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 11:39:30 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #18 Gepost op: december 01, 2012, 10:45:30 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 29 november 2012 om 14:28:
Het duidelijkste commentaar: 3x niks!

test, want het commentaar verscheen niet meer. waarom?
hij doet het weer.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 10:45:45 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #19 Gepost op: december 01, 2012, 10:57:33 am »
test
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 11:52:59 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #20 Gepost op: december 01, 2012, 11:37:11 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 december 2012 om 10:45:
[...]

test, want het commentaar verscheen niet meer. waarom?
hij doet het weer.
Je mag het ook wel naar mij toe sturen. Dan plaats ik het wel.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #21 Gepost op: december 01, 2012, 11:41:17 am »

quote:

Adinomis schreef op 01 december 2012 om 11:37:
[...]

Je mag het ook wel naar mij toe sturen. Dan plaats ik het wel.

test
Je zult het niet geloven, Als Aquila het probeert, doet ie het wel, als ik het probeer, niet!!
Is goed, Adinomis! Misschien heb je al je mail bekeken?? :)
Maar ik probeer het nu even weer opnieuw. :)
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 11:54:31 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #22 Gepost op: december 01, 2012, 11:51:31 am »
Hoi grondig christelijk,

ik dacht es even zoeken en kom iig dit topic tegen waar ik ooit al het e.e.a. besprak met anderen:
Watchman Nee en mystiek
en ik citeer er iets uit het voorwoord van de Geestelijke mens wat mij alleen maar sterkt in het goede dat het boek te zeggen heeft iig de juiste intenties. WN wilde nl juist geen reclame...

je schreef:

quote:

Lange tijd is Watchman Nee van mening geweest dat zijn boek The Spiritual Man niet vertaald zou mogen worden vanuit het Chinees naar het Engels. Enerzijds zag hij dat mensen op een verkeerde wijze met dit boek omgingen en anderzijds vond hij het een gevaarlijk boek, als het door "vleselijke" christenen als leer (dogma) gebruikt zou gaan worden. Het duurde dan ook tot 1968 voordat een Engelse vertaling verscheen
Een ander topic:
Ideeën Watchman Nee* (afsplitsing)
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 11:53:34 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #23 Gepost op: december 01, 2012, 11:55:50 am »
Antwoord aan GG door Priscilla en Aquila:

Hol Grondig Christelijk,

Ik dacht es even zoeken en kom iig dit topic tegen waar ik ooit al het e.e.a. besprak met anderen.

en ik citeer er iets uit het voorwoord van de Geestelijke mens wat mij alleen maar sterkt in het goede dat het boek te zeggen heeft iig de juiste intenties. WN wilde nl juist geen reclame...

quote:

Lange tijd is Watchman Nee van mening geweest dat zijn boek The Spiritual Man niet vertaald zou mogen worden vanuit het Chinees naar het Engels. Enerzijds zag hij dat mensen op een verkeerde wijze met dit boek omgingen en anderszijds vond hij het een gevaarlijk boek, als het door "vleselijke" christenen als leer (dogma) gebruikt zou gaan worden. Het duurde dan ook tot 1968 voordat een Engelse vertaling verscheen.
Klik hier voor een ander topic.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #24 Gepost op: december 01, 2012, 03:33:36 pm »
Dank je Adinomis voor de hulp!
Nu twee keer het bericht, dan is het dubbel belangrijk Ignatius! :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
watchmen nee, de geestelijke mens
« Reactie #25 Gepost op: december 15, 2012, 12:29:07 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 december 2012 om 11:51:
Hoi grondig christelijk,

ik dacht es even zoeken en kom iig dit topic tegen waar ik ooit al het e.e.a. besprak met anderen:
[NOHTML]Watchman Nee en mystiek
en ik citeer er iets uit het voorwoord van de Geestelijke mens wat mij alleen maar sterkt in het goede dat het boek te zeggen heeft iig de juiste intenties. WN wilde nl juist geen reclame...

je schreef:

[...]


Een ander topic:
Ideeën Watchman Nee* (afsplitsing)
thanx, ik lees door