Auteur Topic: tekenen van de tijd  (gelezen 18772 keer)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #50 Gepost op: november 04, 2012, 01:18:07 pm »

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 01:29:
[...]


Dit gaat niet oer een pro-palestijn Riemer, maar over een anti-zionist, at een verhullende vorm is van antisemitisme.
G'd de vader noemt de "palestijnen" niet voor niets bastaarden in de Schrift Zach 9:5-6
Je reinste tekstmisbruik.
Voor wie dat niet begrijpt zal ik de tekst die learsi roept even neerzetten hier.
Let op de vette delen die ik daarin aangeef.

quote:

Zach. 9:1 Een last, het woord van de HEERE in het land Chadrach. Damascus zal zijn rustplaats zijn, want de HEERE heeft oog voor mensen, net als voor al de stammen van Israël,
2 en ook voor Hamath, dat eraan grenst, en voor Tyrus en Sidon, al zijn zij nog zo wijs.
3 Tyrus heeft voor zichzelf een vestingwal gebouwd, zilver opgehoopt als stof, en bewerkt goud als slijk op straat.
4 Zie, de Heere zal het in bezit nemen, Hij zal zijn vesting in de zee verslaan, zelf zal het door vuur verteerd worden.
5 Askelon zal het zien en bevreesd zijn, evenals Gaza, en het zal hevig beven, ook Ekron, omdat zijn verwachting wordt beschaamd. De koning zal uit Gaza verdwijnen en Askelon zal onbewoond zijn.
6 De bastaard zal in Asdod wonen; Ik zal de trots van de Filistijnen uitroeien.
7 Ik zal zijn bloed uit zijn mond verwijderen, zijn afschuwelijke dingen van tussen zijn tanden. Ook híj zal overblijven voor onze God. Hij zal zijn als een leider in Juda, en Ekron als een Jebusiet.
8 Ik zal Mij als een wacht rond Mijn huis legeren, vanwege het leger dat heen en weer trekt, zodat geen onderdrukker meer tegen hen optrekt. Nu heb Ik het immers met eigen ogen gezien!

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 01:29:Bastaarden omdat ze niet eens bestaan, het is een verzonnen volk met een verzonnen naam. Ze doen er alles aan om het Beloofd Land Israël te delen, daar waar G'd de Vader zo ernstig tegen waarschuwt om het niet te verdelen met alle gevolgen van dien. Joel 3:1-3

Zoals gezegd: tekstmisbruik en nadrukkelijk buiten de context lezen van een vers in het Woord.
Op grond van één vers iets roepen is gewoon onjuist.
Zo kun je op basis van Jeremia 1:14 roepen dat alle Noorderlingen in dit land fout zijn  O-)
Mocht je dit soort zaken willen uitmeten: begin dan daar een draad over zonder direct oordelend te zijn over de mensen die wij tegenwoordig Palastijnen noemen.
Je doet alsof Christus niet voor hen gestorven is (zo komt het in ieder geval op mij over!).
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #51 Gepost op: november 04, 2012, 01:32:30 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2012 om 13:18:

Zoals gezegd: tekstmisbruik en nadrukkelijk buiten de context lezen van een vers in het Woord.
Op grond van één vers iets roepen is gewoon onjuist.
Zo kun je op basis van Jeremia 1:14 roepen dat alle Noorderlingen in dit land fout zijn  O-)


Leuk grapje Riemer, meer is het niet !
Want het gaat over het noorden tov Israël niet Nederland, dat komt in de Schrift geheel niet voor.

quote:

Mocht je dit soort zaken willen uitmeten: begin dan daar een draad over zonder direct oordelend te zijn over de mensen die wij tegenwoordig Palastijnen noemen.
Je doet alsof Christus niet voor hen gestorven is (zo komt het in ieder geval op mij over!).
Dat zeg ik absoluut niet !
Wie een waar christen is is geen "palestijn" meer en geeft toe dat het een verzonnen naam is. Een verzonnen bastaarden volk ! Voorbeeld hiervan is Walid Shoebat, de bekeerde voormalig PLO terrorist die nu waarschuwt voor de islam en haar satanische doelstellingen. Ik steun deze man.

Maar wanneer er "palestijnen" zogenaamd christen worden en trachten het Woord van G'd om te buigen naar hun eigen voordeel mbt het door hun gestolen land van het volk Israël, dan wordt het tijd om op te passen voor de listen des satans.

Dat wij christenen ons niet voor hun valse karretje laten spannen, valse vrede verkondigend.
Jeremia 8
9 De wijzen zullen beschaamd staan,
ontsteld zijn en gevangen worden.
Zie, zij hebben het woord van de HEERE verworpen,
wat voor wijsheid zouden zij dan hebben?
11 Zij genezen de breuk van de dochter van Mijn volk
op het lichtst door te zeggen: Vrede, vrede!
Maar er is geen vrede
!

12 Staan zij beschaamd, omdat zij een gruweldaad gedaan hebben?
Ze schamen zich zelfs niet in het minst,
ja, zij weten van geen blozen.
Daarom zullen zij vallen onder hen die vallen,
ten tijde van de vergelding aan hen, zullen zij struikelen,
zegt de HEERE.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #52 Gepost op: november 04, 2012, 01:51:08 pm »
Zie ook dit, antisemitisme rukt weer op of bestaat nog steeds met name in Frankrijk en Duitsland, de 2 grootste leiders in onze verwerpelijke EU.
http://israeltoday.nl/hea...in-frankrijk-en-duitsland

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #53 Gepost op: november 04, 2012, 02:19:48 pm »

quote:

learsi schreef op 04 november 2012 om 13:32:
[...]


Leuk grapje Riemer, meer is het niet !
Want het gaat over het noorden tov Israël niet Nederland, dat komt in de Schrift geheel niet voor....
De KERN van mijn reactie negeer je derhalve maar weer eens....
Mail me maar als je wat wilt weten

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #54 Gepost op: november 04, 2012, 02:24:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 november 2012 om 15:12:
[...]
Mijn moeder leerde me: je mond is een twee snijdend zwaard. Mijn vader is gedood met woorden. Woorden kunnen je leven geven en woorden kunnen je doden.

Wees er dus op verdacht, welk een kracht er gaat vanuit woorden.
Oordeel daarom niet over anderen.
Je moeder is/was wijs want daar waarschuwt God al in het OT voor: nl Lev. 19:6 Breng het leven van een ander niet in gevaar door lasterpraat over hem rond te strooien. Ik ben de HEER.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #55 Gepost op: november 04, 2012, 02:46:26 pm »

quote:

dingo schreef op 04 november 2012 om 14:24:
[...]
Je moeder is/was wijs want daar waarschuwt God al in het OT voor: nl Lev. 19:6 Breng het leven van een ander niet in gevaar door lasterpraat over hem rond te strooien. Ik ben de HEER.


@ Dingo,
We kunnen natuurlijk ook de bijbel herschrijven in een liefdevolle versie en alleen maar praten over liefde en alle scherpe kantjes eruit verwijderen. Want of we die scherpe kantjes nu negeren of verwijderen is bijna om het even......

PS... Deze reactie is richting de verwijzing lasterpraat en niet tegen de wijze moeder van gaitema !
« Laatst bewerkt op: november 04, 2012, 05:46:06 pm door learsi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #56 Gepost op: november 04, 2012, 03:42:29 pm »

quote:

learsi schreef op 04 november 2012 om 14:46:
[...]


We kunnen natuurlijk ook de bijbel herschrijven in een liefdevolle versie en alleen maar praten over liefde en alle scherpe kantjes eruit verwijderen. Want of we die scherpe kantjes nu negeren of verwijderen is bijna om het even......

Heb je enig idee hoe negatief je op werkelijk alles en iedereen reageert inmiddels?
Mogelijk dat je daar iets op kunt letten?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #57 Gepost op: november 04, 2012, 04:14:22 pm »

quote:

dingo schreef op 04 november 2012 om 14:24:
[...]

Je moeder is/was wijs want daar waarschuwt God al in het OT voor: nl Lev. 19:6 Breng het leven van een ander niet in gevaar door lasterpraat over hem rond te strooien. Ik ben de HEER.

Dat is ze. Het heeft haar veel strijd gekost.
Maar door de jaren heeft het haar heel sterk gemaakt.
Daarin heeft ze ook met de bijbel erbij God beter leren kennen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #58 Gepost op: november 04, 2012, 04:29:24 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2012 om 15:42:
[...]

Heb je enig idee hoe negatief je op werkelijk alles en iedereen reageert inmiddels?
Mogelijk dat je daar iets op kunt letten?
Je hebt een punt, want mijn reactie is niet tegen de moeder van gaitema gericht maar tegen tegen het misbruik van Lev. 19:6 Breng het leven van een ander niet in gevaar door lasterpraat over hem rond te strooien. Ik ben de HEER.

Want er is een heus verschil tussen lasterpraat ook de zaken ten gehore brengen uit de bijbel die minder prettig zijn. Ik wilde het niet te persoonlijk tegen Dingo richten om juist niet aanvallend te zijn, waardoor de schijn is gewekt of ik de moeder van gaitema niet wijs zou vinden, wat absoluut onwaar is.

Dank je wel om mij hierop te wijzen, Riemer, opdat ik de mogelijkheid heb om het uit te leggen.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #59 Gepost op: november 04, 2012, 04:38:14 pm »
.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #60 Gepost op: november 04, 2012, 08:22:51 pm »

quote:

learsi schreef op 04 november 2012 om 14:46:
[...]


@ Dingo,
We kunnen natuurlijk ook de bijbel herschrijven in een liefdevolle versie en alleen maar praten over liefde en alle scherpe kantjes eruit verwijderen. Want of we die scherpe kantjes nu negeren of verwijderen is bijna om het even......

PS... Deze reactie is richting de verwijzing lasterpraat en niet tegen de wijze moeder van gaitema !
Ik reageer op de omstandigheden waarin de vader van Gaitema is omgekomen waar ik dit een sprekend voorbeeld vind van iets waarvoor in de bijbel gewaarschuwd wordt. Het feit dat zijn moeder dit onderkend en onderschrijft getuigt van wijsheid. Niets meer en niets minder dan dat. Als jij het vervolgens neerbuigend afdoet als een liefdevolle versie van de bijbel heb je mijn post en de bijbel echt niet begrepen.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #61 Gepost op: november 04, 2012, 09:23:09 pm »
onderlinge ruzies tussen gelovigen, is ook een teken van de eindtijd....

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #62 Gepost op: november 04, 2012, 09:23:10 pm »
zalig de vredestichters
« Laatst bewerkt op: november 04, 2012, 09:23:46 pm door grondig christelijk »

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #63 Gepost op: november 04, 2012, 09:43:44 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2012 om 21:23:
onderlinge ruzies tussen gelovigen, is ook een teken van de eindtijd....
Ik heb eens een tentoonstelling gezien over de dode zee-rollen. Daruit bleek, dat dat toen ook al traditie had.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #64 Gepost op: november 04, 2012, 09:55:46 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 november 2012 om 21:43:
[...]


Ik heb eens een tentoonstelling gezien over de dode zee-rollen. Daruit bleek, dat dat toen ook al traditie had.
gelukkig verschillen zij daar niet in met ongelovigen, maar wat is dan wel het verschil...nu maar weer naar het topic?

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #65 Gepost op: november 04, 2012, 10:07:02 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2012 om 21:55:
[...]


gelukkig verschillen zij daar niet in met ongelovigen, maar wat is dan wel het verschil...nu maar weer naar het topic?


Sorry, maar ik begrijp nu niet wat jij bedoelt.

Jij schrijft: "onderlinge ruzies tussen gelovigen, is ook een teken van de eindtijd".

"tekenen van de tijd" heet het topic.

Ik schrijf, dat dit "ruzies tussen gelovigen" reeds bestond in de tijd von de dode zee-rollen.

Wat is daar nu niet "topic" aan?

Ligt het aan mij, als persoon?

Ik ben al weg hoor!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #66 Gepost op: november 04, 2012, 10:58:29 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 november 2012 om 22:07:
[...]


Sorry, maar ik begrijp nu niet wat jij bedoelt.

Jij schrijft: "onderlinge ruzies tussen gelovigen, is ook een teken van de eindtijd".

"tekenen van de tijd" heet het topic.

Ik schrijf, dat dit "ruzies tussen gelovigen" reeds bestond in de tijd von de dode zee-rollen.

Wat is daar nu niet "topic" aan?

Ligt het aan mij, als persoon?

Ik ben al weg hoor!

Die ruzie was er al te lezen in het OT, er is niets veranderd al die eeuwen. Petrus en Paulus lagen redelijk met elkaar in de clinch. Er zijn wel meer voorbeelden te noemen in de loop der geschiedenis.

De historie bewijst dat deze aanname van "teken" onjuist is.
Je was zeer on-topic met je opmerking!
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #67 Gepost op: november 05, 2012, 06:10:11 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2012 om 22:58:
[...]

Die ruzie was er al te lezen in het OT, er is niets veranderd al die eeuwen. Petrus en Paulus lagen redelijk met elkaar in de clinch. Er zijn wel meer voorbeelden te noemen in de loop der geschiedenis.

De historie bewijst dat deze aanname van "teken" onjuist is.
Je was zeer on-topic met je opmerking!
wel eens van droge humor gehoord?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #68 Gepost op: november 05, 2012, 10:17:01 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 november 2012 om 06:10:
[...]


wel eens van droge humor gehoord?
Vrolijke ziet er kennelijk geen humor in, zelfs geen droge. tip: gebruik iets van een icoontje als je een grapje maakt :)
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #69 Gepost op: november 05, 2012, 10:37:46 am »
@ allemaal,

Sorry maar er is geen ruzie, eigenlijk zijn Dingo en ik het eens.

Want lasterpraat buiten de bijbel om veroorzaakt datgene wat Dingo citeert uit de Schrift en is dus waarheid.
Alleen heb ik het afgebakend, dat wanneer men terecht vanuit de Schrift citeert dus nooit lasterpraat kan zijn.

Daarbij is het oneens zijn met elkaar zeker geen ruzie, anders zouden ze in de politiek elke dag ruzie hebben.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2012, 10:41:19 am door learsi »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #70 Gepost op: november 10, 2012, 06:50:53 pm »
In Jesaja 19:16-25 staan grote beloftes voor Egypte.
Zojuist kreeg ik de Nieuwsbrief van Dirk van Genderen en lees een bericht dat me bepaalt bij deze belofte. Hij schreef.....

* God werkt in Egypte…
 In een vorige Nieuwsbrief las u al over een grote samenkomst van christelijke jongeren begin oktober in de Egyptische woestijn, ten noorden van Cairo. Tienduizend jongeren kwamen toen samen om te bidden en de Here te aanbidden.
 Enkele weken daarna, eind oktober, kwamen 45000 christenen samen op diezelfde locatie. Honderden bussen brachten de mensen naar de plaats van bestemming. Centraal tijdens de vier dagen durende samenkomsten stond de boodschap van redding en de oproep om de Here Jezus te volgen, zeker nu, nu de vervolging van christenen toeneemt, onder de nieuwe president Morsi van de Moslim Broederschap.
 Vele duizenden bezoekers zijn tot geloof gekomen. Zo’n twee tot drie miljoen mensen volgden de bijeenkomsten via de christelijke satelliet-tv. Ook op andere locaties in Egypte vonden tegelijkertijd soortgelijke bijeenkomsten plaats, zoals in de Koptisch Orthodoxe Grotkerk, vlakbij de grote vuilnisbelt van Cairo.

Op de blogs van verschillende christelijke leiders was het volgende te lezen:
 ‘Grote aantallen bezoekers, maar het belangrijkste is de grote oogst. De aanblik van duizenden mensen die tot geloof komen en de Here Jezus loven en prijzen, is nauwelijks te beschrijven. Ik kon m’n tranen niet bedwingen.’
 ‘Tijdens de avondbijeenkomsten werden de aanwezigen opgeroepen hun sigaretten, drugs, magische speeltjes en alle andere voorwerpen, die de zonde in hun leven symboliseerden, in grote afvalbakken te werpen. Daarin konden ze ook het papier gooien, waarop ze hun zonden hadden geschreven, waarvan ze zich wilden bekeren.
 Tijdens de eerste avond werden hiermee al twaalf grote bakken gevuld. Het was een krachtig symbool van beslissingen die waren genomen om Christus te volgen.’
 ‘Wij als Egyptische christenen danken alle christelijke broeders en zusters wereldwijd die biddend om ons heen ‘stonden’. Wij zagen de krachtige werken van God in de levens van velen. We zijn Hem dankbaar voor wat Hij heeft gedaan.’
We danken God voor Zijn bescherming over dit grote gebeuren. We zijn overweldigd door Zijn goedheid en verheugen ons over Zijn genade voor Egypte en zien vol verwachting uit naar wat Hij nog gaat doen.’
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #71 Gepost op: november 10, 2012, 08:53:43 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 november 2012 om 22:07:
[...]


Sorry, maar ik begrijp nu niet wat jij bedoelt.

Jij schrijft: "onderlinge ruzies tussen gelovigen, is ook een teken van de eindtijd".

"tekenen van de tijd" heet het topic.

Ik schrijf, dat dit "ruzies tussen gelovigen" reeds bestond in de tijd von de dode zee-rollen.

Wat is daar nu niet "topic" aan?

Ligt het aan mij, als persoon?

Ik ben al weg hoor!
oh, dan begreep ik je verkeerd, excuus...

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #72 Gepost op: november 10, 2012, 09:48:01 pm »
Goh, en ik maar denken dat Chrístus de hoeksteen is en de steen des aanstoots voor alle volken. En ik maar denken dat alles om Chrístus draait en dat de Kerk, of de Gemeente, grondslag en peiler van de Waarheid is en dus het kompas in deze wereld op de weg naar God. En ik maar denken dat Christus de scheiding tussen jood en griek had tenietgedaan en God nu overal door iedereen aanbeden kan worden. En dat het volk van God nu uit alle stammen, rassen en talen bestaat en dat nu overal ter wereld, van oost tot west, een wierookoffer en reine offergave wordt gebracht. En dat geen enkel aards volk dus meer rechten heeft, of meer met God zou wandelen, dan welk ander aards volk ook.

Maar nee, het oudtestamentische stammendenken, waarin Israël uitverkoren bleek om alle volken eens goed af te straffen, gaat ook binnen het christendom gewoon door. Ineens blijkt Christus voor het joodse volk toch niet zo nodig te zijn. Ineens doet Christus alsof er helemaal geen nieuw verbond is gesloten, waarin alle volken nu mogen delen. Ineens blijken die prachtige, geestelijke en rijke beloften van Christus voor de joden ook maar enkel aards te zijn. Christus verruimt alle beloften uit het Oude Testament: eeuwig leven, een nieuwe hemel en aarde, het Rijk Gods dat alle landen zal doorkruisen en heiligen, maar voor de joden ineens weer niet. Die moeten het doen met dat zwaarbevochten stukje land, zodat ze vrolijk verder kunnen met oorlogje spelen.

En als je daarin dan niet meegaat, dan ben je uiteraard weer de antisemiet. Want kritiek op Israël en een andere kijk op de profetieën is metéén antisemitisch. Dat de Schrift op zo'n 30.000 verschillende wijzen is te interpreteren en dat er daarom zo'n 30.000 kerken en kerkjes zijn die zich uitsluitend op de Schrift willen baseren, dat wordt dan weer vergeten. Het is immers veel gemakkelijker om de opponent uit te schelden en zwart te maken. Antisemitisme is echter iets totaal anders. Het is een diepgewortelde haat tegen het joodse volk, strikter naar het woord genomen zelfs tegen het semitische volk. Waar de Palestijnen dus ook onder vallen. Men kan echter de joden liefhebben, maar wel kritiek uiten op Israël en het zionistische gedachtengoed niet aanvaarden. Doen ultra-orthodoxe joden immers ook niet.

Het is echter een oerchristelijke gedachte, met zeer oude papieren, dat het volk van God nu uit alle stammen en volken bestaat en niet meer exclusief uit Israël. Dat het volk van God dus is uitgebreid en dat voor elke gelovige dezelfde beloften en vrijheden gelden in Christus. En dat élk mens, jood of griek, Christus dient te erkennen als Verlosser. En dat de nieuwe Tempel er alláng staat, omdat zij Christus is en omdat zijn Lichaam bestaat uit alle kerken wereldwijd, waarin het Offer tegenwoordig wordt gesteld. Inclusief levengevend water stromende uit de Tempel, want water en bloed stroomden uit zijn Zijde en brengen ons genezing. Maar goed, voor de joden schijnt dat allemaal dus niet te gelden volgens sommigen. Over kwalijke gedachten gesproken...

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #73 Gepost op: november 11, 2012, 12:36:27 am »

quote:

Oogje schreef op 10 november 2012 om 21:48:
Goh, en ik maar denken dat Chrístus de hoeksteen is en de steen des aanstoots voor alle volken. En ik maar denken dat alles om Chrístus draait en dat de Kerk, of de Gemeente, grondslag en peiler van de Waarheid is en dus het kompas in deze wereld op de weg naar God. En ik maar denken dat Christus de scheiding tussen jood en griek had tenietgedaan en God nu overal door iedereen aanbeden kan worden. En dat het volk van God nu uit alle stammen, rassen en talen bestaat en dat nu overal ter wereld, van oost tot west, een wierookoffer en reine offergave wordt gebracht. En dat geen enkel aards volk dus meer rechten heeft, of meer met God zou wandelen, dan welk ander aards volk ook.

Maar nee, het oudtestamentische stammendenken, waarin Israël uitverkoren bleek om alle volken eens goed af te straffen, gaat ook binnen het christendom gewoon door. Ineens blijkt Christus voor het joodse volk toch niet zo nodig te zijn. Ineens doet Christus alsof er helemaal geen nieuw verbond is gesloten, waarin alle volken nu mogen delen. Ineens blijken die prachtige, geestelijke en rijke beloften van Christus voor de joden ook maar enkel aards te zijn. Christus verruimt alle beloften uit het Oude Testament: eeuwig leven, een nieuwe hemel en aarde, het Rijk Gods dat alle landen zal doorkruisen en heiligen, maar voor de joden ineens weer niet. Die moeten het doen met dat zwaarbevochten stukje land, zodat ze vrolijk verder kunnen met oorlogje spelen.

En als je daarin dan niet meegaat, dan ben je uiteraard weer de antisemiet. Want kritiek op Israël en een andere kijk op de profetieën is metéén antisemitisch. Dat de Schrift op zo'n 30.000 verschillende wijzen is te interpreteren en dat er daarom zo'n 30.000 kerken en kerkjes zijn die zich uitsluitend op de Schrift willen baseren, dat wordt dan weer vergeten. Het is immers veel gemakkelijker om de opponent uit te schelden en zwart te maken. Antisemitisme is echter iets totaal anders. Het is een diepgewortelde haat tegen het joodse volk, strikter naar het woord genomen zelfs tegen het semitische volk. Waar de Palestijnen dus ook onder vallen. Men kan echter de joden liefhebben, maar wel kritiek uiten op Israël en het zionistische gedachtengoed niet aanvaarden. Doen ultra-orthodoxe joden immers ook niet.

Het is echter een oerchristelijke gedachte, met zeer oude papieren, dat het volk van God nu uit alle stammen en volken bestaat en niet meer exclusief uit Israël. Dat het volk van God dus is uitgebreid en dat voor elke gelovige dezelfde beloften en vrijheden gelden in Christus. En dat élk mens, jood of griek, Christus dient te erkennen als Verlosser. En dat de nieuwe Tempel er alláng staat, omdat zij Christus is en omdat zijn Lichaam bestaat uit alle kerken wereldwijd, waarin het Offer tegenwoordig wordt gesteld. Inclusief levengevend water stromende uit de Tempel, want water en bloed stroomden uit zijn Zijde en brengen ons genezing. Maar goed, voor de joden schijnt dat allemaal dus niet te gelden volgens sommigen. Over kwalijke gedachten gesproken...
* Riemer Lap is blij dat Oogje weer eens langs komt waaien _O_. FIJN dat je er weer bent!
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #74 Gepost op: november 11, 2012, 12:39:56 am »

quote:

learsi schreef op 05 november 2012 om 10:37:
@ allemaal,

Sorry maar er is geen ruzie, eigenlijk zijn Dingo en ik het eens.

Want lasterpraat buiten de bijbel om veroorzaakt datgene wat Dingo citeert uit de Schrift en is dus waarheid.
Alleen heb ik het afgebakend, dat wanneer men terecht vanuit de Schrift citeert dus nooit lasterpraat kan zijn.

Daarbij is het oneens zijn met elkaar zeker geen ruzie, anders zouden ze in de politiek elke dag ruzie hebben.

Kunnen we een draadje aan gaan wijden vrees ik.
Want: wat is dan "terecht citeren"? Welke norm geldt daarvoor, wie bepaalt die norm op grond van welke kennis / wetenschap / regel?
Kan, op grond van de regel dat een terechte "quote" uit het Woord altijd van toepassing is en correct is, alle onterechte aanhaling (ik zou zeggen "tekstverkrachting") voorkomen worden en zo ja "welke norm" geldt er dan?
Roep je dan "de Schrift is de norm" dan zou ik willen weten waaraan je dat ontleend en waarom jouw (of de andere) duiding juist zou moeten zijn.
Dat gaat dus NIET werken broer!
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #75 Gepost op: november 11, 2012, 09:04:35 am »
@Riemer Lap:: volkomen terecht opgemerkt!

Kijk learsi, rood....blauw....geel....groen en vele andere zijn absoluut bestaande kleuren die wij mensen met onze ogen kunnen zien. Dat wil niet zeggen dat een banaan de kleur rood heeft of gras de kleur blauw. Dat is de kritiek een beetje. Zowel een banaan als de rode kleur zijn ware dingen en niemand bestrijdt dat, maar de combinatie van beide is nog altijd on-waar. Zo kan het ook zijn met een bepaalde combinatie van bijbeltekst en onderwerp. Het is niet op voorhand een passende match omdat beide dingen op zich waar zijn.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2012, 09:05:21 am door Ozombi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #76 Gepost op: november 11, 2012, 12:44:58 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2012 om 00:39:
[...]

Kunnen we een draadje aan gaan wijden vrees ik.
Want: wat is dan "terecht citeren"? Welke norm geldt daarvoor, wie bepaalt die norm op grond van welke kennis / wetenschap / regel?
Kan, op grond van de regel dat een terechte "quote" uit het Woord altijd van toepassing is en correct is, alle onterechte aanhaling (ik zou zeggen "tekstverkrachting") voorkomen worden en zo ja "welke norm" geldt er dan?
Roep je dan "de Schrift is de norm" dan zou ik willen weten waaraan je dat ontleend en waarom jouw (of de andere) duiding juist zou moeten zijn.
Dat gaat dus NIET werken broer!
Als je nog eens leest wat ik geschreven heb Riemer, dan zie je dat ik niet geschreven heb.

Alleen heb ik het afgebakend, dat wanneer ik terecht vanuit de Schrift citeert dus nooit lasterpraat kan zijn.

Maar ik heb geschreven:
Alleen heb ik het afgebakend, dat wanneer men terecht vanuit de Schrift citeert dus nooit lasterpraat kan zijn.

Dus, ik heb niet gesteld dat ik altijd terecht vanuit de Schrift citeer. Maar heb aangegeven dat wanneer men terecht uit de Schrift citeert er geen sprake van laster kan zijn.

Daarbij wordt er juist uit de Schrift geciteerd als er geen nadere uitleg noodzakelijk is om hetgeen er staat anders uit te leggen dan zoals het er staat.
Dus als de Schrift spreekt over vervallen van spijs-wetten en men citeert dat in relatie tot eten en drinken, dan is dat terecht.

Wanneer men echter deze ontheffing voor spijs-wetten zelf maar even doortrekt, Riemer, naar perverse seksuele handelingen, waarvan G'd duidelijk stelt dat ze een gruwel zijn in Zijn ogen, dan is het onterecht gebruik van een citaat.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #77 Gepost op: november 11, 2012, 01:37:04 pm »
.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2012, 04:26:48 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #78 Gepost op: november 11, 2012, 02:21:21 pm »

quote:

learsi schreef op 11 november 2012 om 12:44:
Wanneer men echter deze ontheffing voor spijs-wetten zelf maar even doortrekt, Riemer, naar perverse seksuele handelingen, waarvan G'd duidelijk stelt dat ze een gruwel zijn in Zijn ogen, dan is het onterecht gebruik van een citaat.
Het zal je misschien verbazen, maar de katholieke Kerk baseert haar seksuele moraal uitdrukkelijk níét op de Wet van Mozes. Ze baseert zich uitsluitend op het Evangelie, dus op wat Christus zegt, en vooral op Genesis 2, maar ook op wat zij ziet als de "menselijke natuur." De Wet van Mozes is enkel een aanvullend commentaar daarop, vooral toegespitst op de leefwijze en godsdienst uit die tijd, met zowel waardevolle inzichten als vrij bizarre wetten die vooral iets over ónze verdorven geesten zeggen, daar deze Wet immers de zonde doet kennen.

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #79 Gepost op: december 02, 2012, 05:06:06 pm »
Het allerbelangrijkste vind ik om waakzaam ter blijven , zoals Jezus ons leert in de gelijkenis van 5 wijze en de 5 dwaze dienstmeisjes. Voormij betekent dit gewoon, een relatie met God te hebben, bidden en bijbel lezen.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #80 Gepost op: december 03, 2012, 02:19:57 pm »
http://i3.photobucket.com/albums/y78/tazdiss/Welt-Reset.jpg

*Zware uitzonderingsfout.
Dit heelal word beëindigt

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #81 Gepost op: december 10, 2012, 06:06:42 pm »

quote:

Oogje schreef op 10 november 2012 om 21:48:
Goh, en ik maar denken dat Chrístus de hoeksteen is en de steen des aanstoots voor alle volken. En ik maar denken dat alles om Chrístus draait en dat de Kerk, of de Gemeente, grondslag en peiler van de Waarheid is en dus het kompas in deze wereld op de weg naar God.


Misschien toch nog eens goed over na denken?

Romeinen 9
32 Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;[/i]
Zij zijn de Joden. De Joden hebben zich gestoten aan de steen des aanstoots.

Waarom?
1 Petrus 2
7 Voor u dan, die gelooft, is Hij kostbaar; maar voor de ongehoorzamen geldt:  De steen die de bouwers verworpen hebben, die is de hoeksteen geworden, en  een steen des aanstoots en een struikelblok;
Israel zijn de bouwers die de steen verworpen hebben? Bouwers van wat?

En waraom?
8 voor hen namelijk die zich aan het Woord stoten, door ongehoorzaam te zijn, waartoe zij ook bestemd zijn.
Omdat het volk Israël door G'd ook bestemd was om ongehoorzaam te zijn.

Maar er is ook nog deze steen en DIE is wel gericht tot alle volken BEHALVE het uitverkoren volk Israël, namelijk.
Jesaja 60
2 Zie, Ik ga Jeruzalem maken tot een bedwelmende beker voor alle volken rondom, ja, ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem.
3 Op die dag zal het gebeuren dat Ik Jeruzalem zal maken tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken. Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen.

Pottenbakker

  • Berichten: 82
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #82 Gepost op: december 10, 2012, 08:08:56 pm »

quote:

learsi schreef op 10 december 2012 om 18:06:
[...]


Misschien toch nog eens goed over na denken?

Romeinen 9
32 Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;[/i]
Zij zijn de Joden. De Joden hebben zich gestoten aan de steen des aanstoots.

Waarom?
1 Petrus 2
7 Voor u dan, die gelooft, is Hij kostbaar; maar voor de ongehoorzamen geldt:  De steen die de bouwers verworpen hebben, die is de hoeksteen geworden, en  een steen des aanstoots en een struikelblok;
Israel zijn de bouwers die de steen verworpen hebben? Bouwers van wat?

En waraom?
8 voor hen namelijk die zich aan het Woord stoten, door ongehoorzaam te zijn, waartoe zij ook bestemd zijn.
Omdat het volk Israël door G'd ook bestemd was om ongehoorzaam te zijn.

Maar er is ook nog deze steen en DIE is wel gericht tot alle volken BEHALVE het uitverkoren volk Israël, namelijk.
Jesaja 60
2 Zie, Ik ga Jeruzalem maken tot een bedwelmende beker voor alle volken rondom, ja, ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem.
3 Op die dag zal het gebeuren dat Ik Jeruzalem zal maken tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken. Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen.


Learsi,
Welke bijbel gebruik je?
Ik kan Jesaja 60: 2 en 3, in de vertaling, die jij hier boven hebt geschreven, niet in mijn bijbel vinden.
Kan dat kloppen.
Ik volg de je bijdragen met plezier.
Groet

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #83 Gepost op: december 10, 2012, 09:02:53 pm »
Vergissinkje van learsi denk ik.
De verzen staan in Zacharia 12.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #84 Gepost op: december 10, 2012, 10:26:29 pm »

quote:

learsi schreef op 10 december 2012 om 18:06:

Romeinen 9
32 Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;[/i]
Zij zijn de Joden. De Joden hebben zich gestoten aan de steen des aanstoots.

Waarom?
1 Petrus 2
7 Voor u dan, die gelooft, is Hij kostbaar; maar voor de ongehoorzamen geldt:  De steen die de bouwers verworpen hebben, die is de hoeksteen geworden, en  een steen des aanstoots en een struikelblok;
Israel zijn de bouwers die de steen verworpen hebben? Bouwers van wat?
Ik denk van mensen die een geestelijk huis willen bouwen. Maar als de Here het Huis niet bouwt is alle arbeid tevergeefs. (Psalm 127)

quote:

En waarom?
8 voor hen namelijk die zich aan het Woord stoten, door ongehoorzaam te zijn, waartoe zij ook bestemd zijn.
Omdat het volk Israël door G'd ook bestemd was om ongehoorzaam te zijn.
Met die laatste zin heb ik moeite. Er staat inderdaad "waartoe zij ook bestemd zijn". Maar door wie zijn ze daartoe bestemd? Ik veronderstel dat je dit weer in het licht van Math. 13 moet lezen.

Dit wordt bevestigd door wat we in Rom. 11:11 lezen:
Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.

Wie ongehoorzaam is, zal struikelen en vallen. God heeft niet gewild dat we ongehoorzaam zouden zijn. Vanaf het begin der schepping was het satan die mensen tot ongehoorzaamheid verleidde. De mens liet zich verleiden. Toen berouwde het God dat Hij de mens gemaakt had. Hij had er verdriet van.

Jesaja 5:7   Want de wijngaard van de HEERE van de legermachten is het huis van Israël, en de mannen van Juda zijn Zijn lievelingsplant. Hij verwachtte goed bestuur, maar zie, het werd bloedbestuur,
gerechtigheid, maar zie, het werd geschreeuw.

God laat dit wel meewerken ten goede.

quote:

Maar er is ook nog deze steen en DIE is wel gericht tot alle volken BEHALVE het uitverkoren volk Israël, namelijk.
Jesaja 60
2 Zie, Ik ga Jeruzalem maken tot een bedwelmende beker voor alle volken rondom, ja, ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem.
3 Op die dag zal het gebeuren dat Ik Jeruzalem zal maken tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken. Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen.

Inderdaad, zo zie je maar dat de heidenen niet beter zijn dan de Joden. Zelfs degenen die christelijke politiek bedrijven zullen hierin meegaan.
Maar God's belofte voor het land Israël en voor Jeruzalem, de stad die Hij nog verkiest (Zach.1:17) kan niet ongedaan gemaakt worden door de Verenigde Naties of welke volkerenbond ook en met welke grote legers en atoombommen ze ook zullen optrekken. Ook tot deze struikeling zijn ze bestemd door ongehoorzaamheid.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #85 Gepost op: december 10, 2012, 11:07:18 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 december 2012 om 22:26:
Maar God's belofte voor het land Israël en voor Jeruzalem, de stad die Hij nog verkiest (Zach.1:17) kan niet ongedaan gemaakt worden door de Verenigde Naties of welke volkerenbond ook en met welke grote legers en atoombommen ze ook zullen optrekken.

"nog" = "opnieuw" in de NBV, maar dat terzijde.

Er zijn opmerkelijke parallellen tussen Zacharia en Openbaring:
Zach 1: 17 Verder moest ik verkondigen: ‘Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Opnieuw zullen mijn steden overvloeien van voorspoed, opnieuw zal de HEER Sion troosten, opnieuw zal hij Jeruzalem uitverkiezen.’
In Zach 2: 1-5 kan je lezen over het meetsnoer (zie 1:16) dat over Jeruzalem wordt gespannen.

In Openbaring 21 wordt dit Jeruzalem beschreven: de heilige stad, Jeruzalem, neerdalende uit de hemel, van God (21: 9-14). "En hij die met mij sprak, had een gouden meetstok om de stad op te meten, en haar poorten en haar muur (21: 15).

Zacharia 2: 10 en 11: vele volken zullen op die dag gemeenschap zoeken met de HEER en zij zullen mij tot een volk zijn, en Ik zal in uw midden wonen. Openb. 21: 24: En de volken zullen bij haar licht wandelen en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid in haar etc.

Waar in Zacharia 1 en 2  en Openbaring 21 over Jeruzalem wordt gesproken, wordt hetzelfde Jeruzalem bedoeld. Maar in Openbaring 21 komt het uit de hemel, nadat de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan.

***
Onze Heer Jezus laat zelf geen ruimte voor een bijzondere betekenis van een aards Jeruzalem vóór de wederkomst (Matteus 23:35-39):

Al het onschuldige bloed dat op aarde is vergoten zal jullie worden aangerekend, vanaf het bloed van Abel, de rechtvaardige, tot het bloed van Zacharia, de zoon van Berechja, die jullie vermoord hebben tussen het heiligdom en het brandofferaltaar. 36 Ik verzeker jullie: op deze generatie zal dit alles neerkomen. 37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en stenigt wie naar haar toe zijn gestuurd! Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar vleugels, maar jullie hebben het niet gewild. 38 Jullie stad wordt eenzaam aan haar lot overgelaten. 39 Ik verzeker jullie: vanaf nu zullen jullie mij niet meer zien, tot de tijd dat je zult zeggen: “Gezegend hij die komt in de naam van de Heer!”’

Gods belofte kan inderdaad niet worden ongedaan gemaakt.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #86 Gepost op: december 10, 2012, 11:52:44 pm »

quote:

pjotr schreef op 10 december 2012 om 23:07:
[...]

"nog" = "opnieuw" in de NBV, maar dat terzijde.
Ik heb nog even in de woord voor woord vertaling uit het Hebreeuws in the Interlinear Scripture Analyzer gekeken, daar wordt het Hebr. woord עוד met "nog" vertaald.

quote:


Er zijn opmerkelijke parallellen tussen Zacharia en Openbaring:
Zach 1: 17 Verder moest ik verkondigen: ‘Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Opnieuw zullen mijn steden overvloeien van voorspoed, opnieuw zal de HEER Sion troosten, opnieuw zal hij Jeruzalem uitverkiezen.’
In Zach 2: 1-5 kan je lezen over het meetsnoer (zie 1:16) dat over Jeruzalem wordt gespannen.

In Openbaring 21 wordt dit Jeruzalem beschreven: de heilige stad, Jeruzalem, neerdalende uit de hemel, van God (21: 9-14). "En hij die met mij sprak, had een gouden meetstok om de stad op te meten, en haar poorten en haar muur (21: 15).

Zacharia 2: 10 en 11: vele volken zullen op die dag gemeenschap zoeken met de HEER en zij zullen mij tot een volk zijn, en Ik zal in uw midden wonen. Openb. 21: 24: En de volken zullen bij haar licht wandelen en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid in haar etc.

Waar in Zacharia 1 en 2  en Openbaring 21 over Jeruzalem wordt gesproken, wordt hetzelfde Jeruzalem bedoeld. Maar in Openbaring 21 komt het uit de hemel, nadat de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan.

Onze Heer Jezus laat zelf geen ruimte voor een bijzondere betekenis van een aards Jeruzalem vóór de wederkomst (Matteus 23:35-39):

Het is goed om Ez. 43:1-23 erbij te nemen. Ook hier gaat het om de heerlijkheid uit de hemel, de tempel met het meetsnoer. Ezechiel ziet vanaf de Olijfberg de heerlijkheid van de Heer neerdalen en door de Oostpoort de stad en de tempel naar binnen gaan. En dan zegt Ezechiël:

7 ‘Mensenkind, dit is de plaats van mijn troon, de plaats waar ik mijn voeten zet. Hier zal ik voorgoed blijven wonen te midden van de Israëlieten. Het volk van Israël zal mijn heilige naam nooit meer bezoedelen,

En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is” (Openb. 21:2).


Op.21:24 De volken zullen in haar licht leven en de koningen op aarde betuigen daar hun lof.

Het hemelse Jeruzalem daalt neer op aarde. Het is de geestelijke tempel gebouwd met levende stenen, waarvan Jezus Christus de hoeksteen is.  Hemel en aarde verenigd te zaam.
 

quote:

Al het onschuldige bloed dat op aarde is vergoten zal jullie worden aangerekend, vanaf het bloed van Abel, de rechtvaardige, tot het bloed van Zacharia, de zoon van Berechja, die jullie vermoord hebben tussen het heiligdom en het brandofferaltaar. 36 Ik verzeker jullie: op deze generatie zal dit alles neerkomen. 37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en stenigt wie naar haar toe zijn gestuurd! Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar vleugels, maar jullie hebben het niet gewild. 38 Jullie stad wordt eenzaam aan haar lot overgelaten. 39 Ik verzeker jullie: vanaf nu zullen jullie mij niet meer zien, tot de tijd dat je zult zeggen: “Gezegend hij die komt in de naam van de Heer!”’

Er is een tijd van verblinding, door ongehoorzaamheid, maar terwille van ons de gelovigen uit de heidenen.
Mooi dat erbij staat: tot de tijd dat......
Dan zullen de Israëlieten en de gelovigen uit de heidenen zeggen: Gezegend hij die komt in de naam van de Heer!

quote:

Gods belofte kan inderdaad niet worden ongedaan gemaakt.
Amen!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #87 Gepost op: december 11, 2012, 08:52:06 am »

quote:

pjotr schreef op 10 december 2012 om 23:07:
[...]

"nog" = "opnieuw" in de NBV, maar dat terzijde.

Mijn kinderen noemen de NBV de Nieuwe Bijbel Vervalsing... omdat het zo'n slordige vertaling is (waar je geen echte bijbelstudie mee kan doen...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #88 Gepost op: december 11, 2012, 12:29:41 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 december 2012 om 08:52:
[...]Mijn kinderen noemen de NBV de Nieuwe Bijbel Vervalsing... omdat het zo'n slordige vertaling is (waar je geen echte bijbelstudie mee kan doen...

Als een redenering vastzit op één woordje, dan vind ik het zwak. Ik ga uit van de verbanden en dan valt een woordje ook wel op zijn plek. Zelf ben ik opgegroeid met de Nieuwe vertaling (NBG '51) en die gebruik ik dus altijd om teksten terug te vinden. De Nieuwe vertaling had echter ook al manco's wat betreft bijvoorbeeld het verschillend vertalen van hetzelfde woord.

Knappe kinderen heb jij, dat ze daarover kunnen oordelen. Ik weet niet hoe oud ze zijn en hoe serieus/grappig, maar het lijkt me in elk geval kortzichtig.

Iedereen weet dat er bij het vertalen van de Bijbel compromissen worden gesloten. Als je ziet wat de mogelijkheden zijn, dan moet je ook bij de oudere vertalingen vraagtekens zetten. Het lijkt me verstandiger om verschillende vertalingen naast elkaar te gebruiken, dan om een vertaling op voorhand weg te zetten.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #89 Gepost op: december 11, 2012, 02:03:04 pm »

quote:

pjotr schreef op 11 december 2012 om 12:29:
[...]

Als een redenering vastzit op één woordje, dan vind ik het zwak. Ik ga uit van de verbanden en dan valt een woordje ook wel op zijn plek. Zelf ben ik opgegroeid met de Nieuwe vertaling (NBG '51) en die gebruik ik dus altijd om teksten terug te vinden. De Nieuwe vertaling had echter ook al manco's wat betreft bijvoorbeeld het verschillend vertalen van hetzelfde woord.

Knappe kinderen heb jij, dat ze daarover kunnen oordelen. Ik weet niet hoe oud ze zijn en hoe serieus/grappig, maar het lijkt me in elk geval kortzichtig.

Iedereen weet dat er bij het vertalen van de Bijbel compromissen worden gesloten. Als je ziet wat de mogelijkheden zijn, dan moet je ook bij de oudere vertalingen vraagtekens zetten. Het lijkt me verstandiger om verschillende vertalingen naast elkaar te gebruiken, dan om een vertaling op voorhand weg te zetten.
misschien zijn die kinderen wel in de 20

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #90 Gepost op: december 11, 2012, 02:20:28 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 december 2012 om 23:52:

Het is goed om Ez. 43:1-23 erbij te nemen. Ook hier gaat het om de heerlijkheid uit de hemel, de tempel met het meetsnoer.
Mooi dat die parallel ook in Ezechiel zichtbaar is.

Aarde: In Openb. 21 is dat de nieuwe aarde, want de eerste aarde is voorbijgegaan.

quote:

Er is een tijd van verblinding, door ongehoorzaamheid, maar terwille van ons de gelovigen uit de heidenen.
Mooi dat erbij staat: tot de tijd dat......
Dan zullen de Israëlieten en de gelovigen uit de heidenen zeggen: Gezegend hij die komt in de naam van de Heer!
In de tekst is dit aan de Joden in Jeruzalem gericht. "Gezegend hij die komt in de naam van de Heer", is verbonden met de intocht in Jeruzalem. Daarnaast wordt het gebruikt wanneer Jezus Jeruzalem aanspreekt. (In Matteüs zegt Jezus het als de intocht al is geweest, in Lucas moet de intocht dan nog komen). In het OT staat het in Psalm 118: 26.

We verwachten een nieuw Jeruzalem, waarin God bij de mensen woont. Een tempel is er in haar niet (Openb. 21), want het Levitische priesterschap (waarvan sprake in Ezechiel 43) heeft plaatsgemaakt voor het priesterschap volgens de orde van Melchizedek (Hebreeën). De Here God  is haar tempel, en wie de kubusvorm uit Openb 21 ziet, ziet de overeenkomst met het heilige der heiligen van de oude tempel.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2012, 02:27:44 pm door pjotr »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #91 Gepost op: december 11, 2012, 02:21:48 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 december 2012 om 14:03:
[...]misschien zijn die kinderen wel in de 20
Ja, daar heb ik rekening mee gehouden. Ik heb er dus maar geen suggestie in gedaan dat kinderen vaak de ouders napraten, want op een gegeven moment houdt dat op.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #92 Gepost op: december 11, 2012, 03:43:27 pm »

quote:

pjotr schreef op 11 december 2012 om 14:20:

In de tekst is dit aan de Joden in Jeruzalem gericht. "Gezegend hij die komt in de naam van de Heer", is verbonden met de intocht in Jeruzalem. Daarnaast wordt het gebruikt wanneer Jezus Jeruzalem aanspreekt. (In Matteüs zegt Jezus het als de intocht al is geweest, in Lucas moet de intocht dan nog komen). In het OT staat het in Psalm 118: 26.

Bij de intocht was het een voorvervulling van wat nog komen moet.

En inderdaad in Math. 23:39 zegt Jezus het na de intocht;
Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

Maar ook in Openb.1:7: 7 Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien, ook zij, die Hem hebben doorstoken; en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, amen.


Zach.14:4 zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die vóór Jeruzalem ligt aan de oostzijde;

De aanduiding "vóór Jeruzalem aan de oostzijde", duidt niet op een geestelijke betekenis, maar op een fysieke plaats.

quote:

We verwachten een nieuw Jeruzalem, waarin God bij de mensen woont. Een tempel is er in haar niet (Openb. 21), want het Levitische priesterschap (waarvan sprake in Ezechiel 43) heeft plaatsgemaakt voor het priesterschap volgens de orde van Melchizedek (Hebreeën).
Het zou zo maar kunnen dat er in het duizendjarig Vrederijk wel een tempel is. Dat blijkt uit Ez. 43. Maar op de Nieuwe Aarde zal God zelf de tempel zijn. Welke andere bijbelgedeelten betrekking hebben op het Vrederijk of op de Nieuwe Aarde is wat mij betreft moeilijk te bepalen. De beelden overlappen elkaar en buitelen over elkaar heen. Ik denk er wel over na, in het besef dat je met een conclusie er best naast kunt zitten.

quote:

De Here God  is haar tempel, en wie de kubusvorm uit Openb 21 ziet, ziet de overeenkomst met het heilige der heiligen van de oude tempel.
De vergelijking met het Heilige der Heiligen is mooi. Er zijn ook wel mensen die een pyramidevormige uitleg eraan geven. Er is veel geopenbaard, maar ook nog veel verborgen. Maar eens zullen we ons verwonderen en Hem erom verheerlijken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #93 Gepost op: december 11, 2012, 05:38:00 pm »

quote:

pjotr schreef op 11 december 2012 om 14:20:
We verwachten een nieuw Jeruzalem, waarin God bij de mensen woont. Een tempel is er in haar niet (Openb. 21), want het Levitische priesterschap (waarvan sprake in Ezechiel 43) heeft plaatsgemaakt voor het priesterschap volgens de orde van Melchizedek (Hebreeën). De Here God  is haar tempel, en wie de kubusvorm uit Openb 21 ziet, ziet de overeenkomst met het heilige der heiligen van de oude tempel.


Maar dat is toch pas NA het eindoordeel van G'd de Vader. Dus na de opname en na Jezus Zijn Wederkomst als Messias en na het 1000 jarig vredesrijk?

De verzen welke Adinomis aandraagt gaan toch over de tijd na Jezus Wederkomst als Messias naar het fysieke Israël en Jeruzalem, om het 1000 jarig vredesrijk te stichten, de satan opgesloten hebbende.

Neem Openbaringen 11.
1 En mij werd een meetlat gegeven, die op een staf leek. En de engel was erbij komen staan en zei: Sta op en meet de tempel van God, het altaar en hen die daarin aanbidden.
Dat is toch duidelijk het volk Israël, die aanbidden in de tempel van G'd aanbidden.

Want even later gaat het over de 2 getuigen die dood op straat liggen. Je bent denk ik met mij eens dat dit op aarde geschieden zal en niet in het hemelse?

Daarbij zal het nieuwe Jeruzalem toch neerdalen op aarde op het fysieke Jeruzalem.
2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.

Om te vervolgen met de Woorden die vele en vele malen in et OT zijn geprofeteerd in samenhang met de Beloften aan het volk Israël.
3 En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn.,

Als ook deze Woorden die geprofeteerd is in het OT.
4   En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.

Zie Jesaja 25
8. Hij zal de dood voor altijd verslinden, de Heere HEERE zal de tranen van alle gezichten afwissen en de smaad van Zijn volk wegnemen van heel de aarde, want de HEERE heeft gesproken.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #94 Gepost op: december 11, 2012, 05:46:03 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 december 2012 om 15:43:
[...]

Bij de intocht was het een voorvervulling van wat nog komen moet.

En inderdaad in Math. 23:39 zegt Jezus het na de intocht;
Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

Maar ook in Openb.1:7: 7 Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien, ook zij, die Hem hebben doorstoken; en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, amen.


Zach.14:4 zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die vóór Jeruzalem ligt aan de oostzijde;

De aanduiding "vóór Jeruzalem aan de oostzijde", duidt niet op een geestelijke betekenis, maar op een fysieke plaats.


Heel mooi  _O_

Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!
Tegen wie zegt Jezus dit? Tegen de Joden. Totdat gij, Joden zeggen zult, Hij die komt in de Naam des Heren ! Of te wel, Jezus bevestigd hiermee de vele profetieën dat het volk Israël Hem bij Zijn Wederkomst uiteindelijk zal (h)erkennen.

Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien, ook zij, die Hem hebben doorstoken; en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, amen.
OOK zij die Hem doorstoken hebben ! Dat zijn dus de Joden.

Zach.14:4 zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die vóór Jeruzalem ligt aan de oostzijde;
Juist hierom tracht de satan middels islam en de "palestijnen" te voorkomen dat Oost-Jeruzalem officieel en geheel in handen komt van de Joden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Jeruzalem

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #95 Gepost op: december 11, 2012, 05:56:23 pm »

quote:

learsi schreef op 11 december 2012 om 17:38:
De verzen welke Adinomis aandraagt gaan toch over de tijd na Jezus Wederkomst als Messias naar het fysieke Israël en Jeruzalem, om het 1000 jarig vredesrijk te stichten, de satan opgesloten hebbende.
Jouw mening komt er volgens mij op neer dat de teksten die Adinomis noemt niet over hetzelfde gaan als de tekst die ik uit Openbaring haal.

Wat mij betreft gaat het wel over hetzelfde. De schrijver van Openbaring kende die teksten ook en heeft ze gebruikt bij zijn eigen tekst. Met de teksten uit het OT in het hoofd verwacht je dat er een tempel is in het Jeruzalem uit Openbaring. Daarom zegt de schrijver dat er geen tempel is en verklaart hij dat ook. Als Christus de tempeldienst overbodig heeft gemaakt (zie Hebreeën), dan is dat een element dat in Openbaring dus kan wegvallen.

quote:

Neem Openbaringen 11.
1 En mij werd een meetlat gegeven, die op een staf leek. En de engel was erbij komen staan en zei: Sta op en meet de tempel van God, het altaar en hen die daarin aanbidden.
Dat is toch duidelijk het volk Israël, die aanbidden in de tempel van G'd aanbidden.

Want even later gaat het over de 2 getuigen die dood op straat liggen. Je bent denk ik met mij eens dat dit op aarde geschieden zal en niet in het hemelse?
Dit is inderdaad het oude Jeruzalem, geestelijk genaamd Sodom en Egypte.

quote:

Daarbij zal het nieuwe Jeruzalem toch neerdalen op aarde op het fysieke Jeruzalem.
2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
Maar de eerste hemel en de eerste aarde waren al vergaan (Openb 21). Of wil je dat betrekken op de wereld voor de zondvloed?

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #96 Gepost op: december 11, 2012, 06:10:23 pm »

quote:

pjotr schreef op 11 december 2012 om 17:56:
[...]
Jouw mening komt er volgens mij op neer dat de teksten die Adinomis noemt niet over hetzelfde gaan als de tekst die ik uit Openbaring haal.

Inderdaad, want de tijd beschreven in openbaringen is groot, tussen de opname, Jezus Zijn Wederkomst naar Jeruzalem als Messias, het 1000 jarig vredesrijk en het eindoordeel van G'd de Vader, zit in ieder geval 1000 jaar  :)

quote:

Dit is inderdaad het oude Jeruzalem, geestelijk genaamd Sodom en Egypte.

Dus eerst zal er dan van alles geschieden in het fysieke Jeruzalem, toch?

quote:

Maar de eerste hemel en de eerste aarde waren al vergaan (Openb 21). Of wil je dat betrekken op de wereld voor de zondvloed?

Nee niet terug naar de zondvloed.
Maar voordat G'd alles schiep was er toch ook geen hemel en aarde? Die heeft Hij toch geschapen? Die kan G'd toch zo weer herschapen, nadat Hij deze Zelf heeft vernietigd, zoals de vele OT profetieën voorzeggen.

Want waarop daalt anders het nieuwe Jeruzalem neer?
Dalen betekent toch dat het komt vanaf een "hoger" gelegen positie en zich gaat vestigen op een "lager" gelegen positie?

Dit alles zal toch ook pas plaatsvinden nadat de satan weer is losgelaten na het 1000 jarig vredesrijk? In die wereld zijn er geen Joden en Christenen meer immers?
Ware christenen (excl. hoer van Babylon) opgenomen door Jezus bij de opname, Joden massaal opgewekt bij Zijn Wederkomst als Messias en massaal van hun zonden vergeven, door G'd.
Dus blijven er over na het 1000 jarig vredesrijk, de ongelovigen die dan zijn opgestaan.
Openbaringen 20:5
5 Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #97 Gepost op: december 11, 2012, 06:44:34 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 december 2012 om 15:43:
[...]
Zach.14:4 zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die vóór Jeruzalem ligt aan de oostzijde;

De aanduiding "vóór Jeruzalem aan de oostzijde", duidt niet op een geestelijke betekenis, maar op een fysieke plaats.

Je hebt gelijk, en dit is ook behoorlijk fysiek: "En voor de paarden, de muildieren, de kamelen, de ezels en alle dieren die zich in die legers bevinden,  ..." (14: 15). Klinkt niet echt als een modern leger. Maar die consequentie trek je dan ook, denk ik.

Als je het boek Zacharia betrekt op een aards Jeruzalem, spreekt het boek dan wel over de wederkomst? Of blijven de profetieën ergens in dat duizendjarig rijk steken?

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #98 Gepost op: december 11, 2012, 07:00:20 pm »

quote:

pjotr schreef op 11 december 2012 om 18:44:
[...]

Je hebt gelijk, en dit is ook behoorlijk fysiek: "En voor de paarden, de muildieren, de kamelen, de ezels en alle dieren die zich in die legers bevinden,  ..." (14: 15). Klinkt niet echt als een modern leger. Maar die consequentie trek je dan ook, denk ik.

Als je het boek Zacharia betrekt op een aards Jeruzalem, spreekt het boek dan wel over de wederkomst? Of blijven de profetieën ergens in dat duizendjarig rijk steken?


ik kan me voorstellen dat er na een stevig wereldconflict een situatie ontstaat waarin we terug moeten vallen op paarden, ezels etc. Lijkt me niet onwaarschijnlijk?

lees eens ezechiel 38 de laatste verzen en 39 vers 1 tot 10
« Laatst bewerkt op: december 11, 2012, 07:06:25 pm door grondig christelijk »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
tekenen van de tijd
« Reactie #99 Gepost op: december 11, 2012, 07:15:15 pm »

quote:

learsi schreef op 11 december 2012 om 18:10:
Dus eerst zal er dan van alles geschieden in het fysieke Jeruzalem, toch?
Ja, lees de rede over de laatste dingen maar, Matteüs 24.
Over de tempel: geen steen zal op de andere worden gelaten (24:2)
Profetie Daniël: gruwel op de heilige plaats (24: 15).

De tempel wordt ontheiligd en verwoest door de Romeinen (66-70 nC). Dat is dus al gebeurd. We leven al midden in de eindtijd.

quote:


Maar voordat G'd alles schiep was er toch ook geen hemel en aarde? Die heeft Hij toch geschapen? Die kan G'd toch zo weer herschapen, nadat Hij deze Zelf heeft vernietigd, zoals de vele OT profetieën voorzeggen.

Want waarop daalt anders het nieuwe Jeruzalem neer?
Als de eerste aarde is vergaan in elk geval niet op het oude Jeruzalem. Want als je een nieuwe aarde en nieuw Jeruzalem maakt, waarom zou je daar dan ook nog een "oud" Jeruzalem scheppen?