Auteur Topic: Schapen en bokkenoordeel  (gelezen 26814 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #50 Gepost op: januari 04, 2013, 10:24:36 pm »
Learsi en wie meelezen :)

Tekst van de dag:

Johannes 5: 24-32

24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven. 26 Zoals de Vader leven heeft in zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in zichzelf; dat heeft de Vader hem gegeven. 27 En omdat hij de Mensenzoon is, heeft hij hem ook gezag gegeven om het oordeel te vellen. 28 Wees hierover niet verwonderd, er komt een moment waarop alle doden zijn stem zullen horen 29 en uit hun graf zullen komen: wie het goede gedaan heeft staat op om te leven, wie het slechte gedaan heeft staat op om veroordeeld te worden.
 
30 Ik kan niets doen uit mijzelf: ik oordeel naar wat ik hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig omdat ik mij niet richt op wat ik zelf wil, maar op de wil van hem die mij gezonden heeft. 31 Als ik nu over mezelf zou getuigen, dan was mijn verklaring niet betrouwbaar, 32 maar iemand anders getuigt over mij, en ik weet dat zijn verklaring over mij betrouwbaar is.


Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Een nieuwe start is een nieuw begin

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #51 Gepost op: januari 04, 2013, 10:29:41 pm »

quote:

Jammer, ik had de hoop dat ik jou nog op je vooronderstellingen kon aanspreken. Als je schrijft:

quote:

Ik schrijf het dan toch maar. Wij christenen moeten ons bekeren van een deel van een leer die achterhaald is, onwaar is. Tegelijk mogen wij de Israëli niet vergoddelijken, maar wel alle eer geven aan de werken van God in deze tijd. Matt 25 staat er niet voor niets. Matt is geschreven aan de joden en niet aan de volken. Het gaat dus over de volken en dat volk in deze passage.
dan lijkt me dat je dit zelf heel belangrijk vindt. Je roept op tot bekering. Bij de leer doel je waarschijnlijk op de vervangingstheologie. Ik vind bekeren een sterk woord. Bekeren is naar zijn aard radicaal en niet genuanceerd, ook al wil je verder in je post vooral genuanceerd zijn.

Ik heb geschreven:

quote:

Het evangelie naar Matteüs is niet geschreven als een brief, waarin de ontvangers worden genoemd. Slechts uit de inhoud kan afgeleid worden dat Matteüs vooral de Joden binnen de christelijke gemeente op het oog heeft. Een dergelijke afleiding laat niet toe om te concluderen dat het evangelie "dus" niet ook aan de volken is geschreven.
en jij reageert:

quote:

en ja, matt 25 is als waarschuwing geschreven aan de volken, het gaat namelijk over het volk en de volken...wat niet onverlet laat dat ook andere achtergestelden etc geholpen moeten worden, maar dat schreef ik dus ook hé
Ik mis hier de scherpte in jouw reactie. Het lijkt of je toegeeft wat ik zeg: "ja ... aan de volken .." en dan zeg je "het gaat namelijk over het volk en de volken". Die laatste zin komt bijna woordelijk overeen met je zin in je eerdere post: "Het gaat dus over de volken en dat volk in deze passage". Daarmee lijk je je eerdere post overeind te houden. En in plaats van dat het geschreven is aan de volken, is het een waarschuwing aan de volken. Het lijkt op een woordenspelletje. Ik mis de logica.

Wat betreft die bekering: je roept maar wat. Ik zie gevaren in de "anti-vervangingstheologie", namelijk:
- dat de christelijke gemeente wordt opgesplitst in Joden en heidenen, waar God die twee bijeengebracht heeft;
- sommigen vinden de staat Israël, het vleselijke Israël, belangrijker dan recht doen aan de naaste. Dit is in strijd met het liefdesgebod, in strijd met wat Jezus leerde;
- De fixatie op het vleselijk Israël doet tekort aan het werk van de Geest;
- sommigen gaan zover dat het hele NT aan Joden is geschreven en zo moet worden geïnterpreteerd. De rol van christenen uit de volken komt in de lucht te hangen. Er is in feite geen rol voor de kerken die gevuld zijn met christenen uit de volken;
- stemmingmakerij: het wegzetten van personen als dwaalleraars, omdat ze iets anders leren. Maar Christus is het ijkpunt, al het andere om onderscheid te maken, bijvoorbeeld een Israël-standpunt, is van ondergeschikt belang;
- scheppen van verdeeldheid. De vervangingstheologie - niet of onvoldoende gedefinieerd - gebruiken om ieder die een andere mening is toegedaan niet meer serieus te nemen.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #52 Gepost op: januari 05, 2013, 12:17:26 am »
Dit kissebissen over hoe iemand iets heeft gezegd en een woordje zus en zo niet helemaal goed.......is waar het niet om moet gaan. Die ellenlange posts met quotes en bijbelteksten lokken dat ook uit. Voor je t weet zitten er posters tegen elkaar te zaniken over niks. Ik doe t zelf ook, das erg jammer allemaal. Een droge discussie over tekstjes en woordjes is toch niet zo interessant? Leven in de brouwerij aub!

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #53 Gepost op: januari 05, 2013, 01:39:07 am »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2013 om 19:46:

Wat er in het hart verborgen is, op basis daarvan oordeeld God dus. Niemand kan de hemel verdienen door zijn goedheid te bewijzen, daarvoor stierf Jezus.

Maar als het hart goed is van een mens, zouden zijn daden dan bewust slecht zijn?
Als het hart slecht is, zouden de daden van een mens dan goed kunnen zijn?

Denk even een de boom en de vruchten waarover Jezus spreekt in een gelijkenis in Matteus 7.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #54 Gepost op: januari 05, 2013, 01:57:14 am »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2013 om 19:46:

Romeinen 2:12-29

12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld.[/b] 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 [b]Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Het onderstreepte heb je genegeerd terwijl daar juist instaat waar het omdraait !

Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.
--> Dit gaat dus gewoon geheel niet over Genade van Christus, maar over de Wet voor de Joden.

14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.
--> Zelfs een mens die de wet niet kent maar toch doet, zal dus eveneens rechtvaardig zijn.

Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is
--> Wat is er hier verborgen in de mens? De wet die er van nature in geschreven is.

quote:

De Joden en de wet
25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden. 26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd? 27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt. 28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.  ;)
25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden.
--> De besnijdenis is een voorrecht voor de Jood maar maakt zijn daden niet rein.
De besnijdenis zonder daden is geen daad dat Eeuwig Leven geeft, zoals een doop zonder geloof in Christus geen Eeuwig Leven geeft.

26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd?
--> Hier staat het.
Als een onbesneden iemand ongelovig TOCH de wet houdt zonder deze te kennen, zal G'd deze mens dan oordelen als onbesneden? Nee dus is het antwoord.

-->Want die onbesneden ongelovigen die de wet niet kennen maar wel doen, zullen zelfs de besneden met die de Wet wel kennen maar overtreden, veroordelen.
Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt

28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis.
--> Dus orthodoxe klederdracht, een besnijdenis, rondlopen met een Tora rol maar de Wet overtredend, maakt een mens voor G'd geen Jood. Een Jood dient de Wet te doen, waarop deze immers wordt geoordeeld. Een innerlijke Jood doet de wet.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 02:00:27 am door learsi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #55 Gepost op: januari 05, 2013, 01:59:58 am »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2013 om 22:24:
Learsi en wie meelezen :)

Tekst van de dag:

Johannes 5: 24-32

24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven. 26 Zoals de Vader leven heeft in zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in zichzelf; dat heeft de Vader hem gegeven. 27 En omdat hij de Mensenzoon is, heeft hij hem ook gezag gegeven om het oordeel te vellen. 28 Wees hierover niet verwonderd, er komt een moment waarop alle doden zijn stem zullen horen 29 en uit hun graf zullen komen: wie het goede gedaan heeft staat op om te leven, wie het slechte gedaan heeft staat op om veroordeeld te worden.
Het onderstreepte past wederom niet voor ware Christenen, want die worden door het Offer van Jezus niet geoordeeld immers. Dit vers past dus net als Matteus 25 bij het eindoordeel in Openbaringen 20.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #56 Gepost op: januari 05, 2013, 02:44:30 am »
Je hebt last van je Iq. Je zou meer met je Eq het woord van God moeten lezen.
Je staat volgens mij echt alleen in je eigen interpretatie en slaat Gods hart voor een gebroken wereld in de wind.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #57 Gepost op: januari 05, 2013, 02:46:49 am »
Bid er voor en vertrouw minder op je eigen inzicht.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #58 Gepost op: januari 05, 2013, 02:49:21 am »
Goed, zoals je het wilt. Deze tekst is jou dus niet gegeven, maar gaat naar onze gemeente. Eigenwijs dat ik ben vertrouw ik niet op menselijke inzichten, maar op God.
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #59 Gepost op: januari 05, 2013, 11:51:12 am »

quote:

pjotr schreef op 04 januari 2013 om 22:29:
[...]

Jammer, ik had de hoop dat ik jou nog op je vooronderstellingen kon aanspreken. Als je schrijft:

[...]
 dan lijkt me dat je dit zelf heel belangrijk vindt. Je roept op tot bekering. Bij de leer doel je waarschijnlijk op de vervangingstheologie. Ik vind bekeren een sterk woord. Bekeren is naar zijn aard radicaal en niet genuanceerd, ook al wil je verder in je post vooral genuanceerd zijn.

Ik heb geschreven:
[...]
 en jij reageert:
[...]
Ik mis hier de scherpte in jouw reactie. Het lijkt of je toegeeft wat ik zeg: "ja ... aan de volken .." en dan zeg je "het gaat namelijk over het volk en de volken". Die laatste zin komt bijna woordelijk overeen met je zin in je eerdere post: "Het gaat dus over de volken en dat volk in deze passage". Daarmee lijk je je eerdere post overeind te houden. En in plaats van dat het geschreven is aan de volken, is het een waarschuwing aan de volken. Het lijkt op een woordenspelletje. Ik mis de logica.

Wat betreft die bekering: je roept maar wat. Ik zie gevaren in de "anti-vervangingstheologie", namelijk:
- dat de christelijke gemeente wordt opgesplitst in Joden en heidenen, waar God die twee bijeengebracht heeft;
- sommigen vinden de staat Israël, het vleselijke Israël, belangrijker dan recht doen aan de naaste. Dit is in strijd met het liefdesgebod, in strijd met wat Jezus leerde;
- De fixatie op het vleselijk Israël doet tekort aan het werk van de Geest;
- sommigen gaan zover dat het hele NT aan Joden is geschreven en zo moet worden geïnterpreteerd. De rol van christenen uit de volken komt in de lucht te hangen. Er is in feite geen rol voor de kerken die gevuld zijn met christenen uit de volken;
- stemmingmakerij: het wegzetten van personen als dwaalleraars, omdat ze iets anders leren. Maar Christus is het ijkpunt, al het andere om onderscheid te maken, bijvoorbeeld een Israël-standpunt, is van ondergeschikt belang;
- scheppen van verdeeldheid. De vervangingstheologie - niet of onvoldoende gedefinieerd - gebruiken om ieder die een andere mening is toegedaan niet meer serieus te nemen.


in de eerste plaats laat ik mij niet aanspreken, ik wil wel spreken met

in de tweede plaats plaats jij me in een hoek waar ik niet hoor, je opsomming is slecht voor mijn bloeddruk als je mij daar mee denkt te associëren
(de discussie over christenzionisten bijvoorbeeld in het ND, startte wezenlijk met het artikel van de heer Paas, wie zette wie daar weg, zo vraag ik je. Tegelijk heb ik niets met christenen die Israël haast vereren en blind zijn voor het feit dat het niet vanwege de joden is, maar vanwege de eer van God dat God nog eens zal ingrijpen rond het land Israël)

in de derde plaats heb ik geen behoefte aan spreken met mensen die neerbuigend doen over schriftelijke inspanningen van deelnemers en ook niet als men stukken eruit knipt om af te schieten

in de vierde plaats is een typering als "je roept maar wat" een neerbuigende reactie

in de vijfde plaats weet ik zeker dat je mijn link over de werking van het hart en de twee hartkamers niet hebt bekeken en mijn tekst daarover verkeerd hebt gelezen, twee hartkamer, één hart

in de zesde plaats constateer jij dat ik te gemakkelijk oordeel over actualiteit en verleden, je vergist je, alleen ik lees bredere lectuur dan alleen het gereformeerd verantwoorde of geïnspireerde

in de zevende plaats heb ik geschreven dat matt 25 wel degelijk ook gaat over andere verdrukten dan de joden, maar dat DIT stuk vooral gaat over de volken versus de joden, maar dat kun je alleen geloven als je op onderdelen een andere interpretatie hebt van God woord en ja daarin (wat hebben ze voor Gods oogappel gedaan, hoe over hen gesproken en gehandeld) zullen ook bepaalde christenen worden geoordeeld

in de achtste plaats ben ik supporter van Ajax O-)

buiten het achtste punt om, want ajax wordt toch kampioen...wil ik hiermee duidelijk maken dat dit reden was en tot nu toe is om elkaar dan maar te mijden

oh ja, in een andere draad refereer ik aan het feit dat ik af en toe qua letters en woorden wel eens uit de slof schiet, maar dat is sinds tijden al zeer veel beperkter. In dit geval was ik, laten we zeggen, wat geïnspireerd....het feit dat je me dat voor de voeten gooit (de lengte) terwijl je dit wellicht ook hebt gelezen irriteert.
Tot slot is het zo dat communicatie iets wezenlijks is, kennis van dit fenomeen mag extra beoordeeld worden
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 12:32:29 pm door grondig christelijk »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #60 Gepost op: januari 05, 2013, 12:27:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 januari 2013 om 02:46:
Bid er voor en vertrouw minder op je eigen inzicht.
Wie zegt dat het mijn eigen inzicht is?

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #61 Gepost op: januari 05, 2013, 12:28:53 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 januari 2013 om 02:49:
Goed, zoals je het wilt. Deze tekst is jou dus niet gegeven, maar gaat naar onze gemeente. Eigenwijs dat ik ben vertrouw ik niet op menselijke inzichten, maar op God.

Zoals jij geheel onterecht meent dat ik meer op mijn eigen inzicht vertrouw ipv op G'd, zo meen ik bij jou te lezen dat je meer op je kerkleer vertrouwd da op G'd en wat Hij in Zijn Woord heeft nagelaten.

Maar we zijn allen mensen die het hart van de ander niet kennen, dat kan er gelukkig maar Een !

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #62 Gepost op: januari 05, 2013, 12:41:59 pm »
Ik weet dat we in de kerk dat altijd geleerd krijgen. Maar in de Schrift staan dus genoeg verzen die aantonen dat goeddoen zonder de Wet of G'd te kennen OOK rechtvaardig maakt. Soms denk ik wel eens dat dit van de Roomse leer afkomstig is, om zo als kerk meer macht te krijgen over de mensen , volgelingen.....

Zie Jesaja 56
1 Zo zegt de HEERE:
Neem het recht in acht en doe gerechtigheid,
want Mijn heil is nabij om te komen,
en Mijn gerechtigheid om geopenbaard te worden.
2 Welzalig een sterveling die zo handelt,
het mensenkind dat daaraan vasthoudt;
die de sabbat in acht neemt, zodat hij die niet ontheiligt,
en die zijn hand ervoor behoedt om enig kwaad te doen.

--> Welzalig is de mens (dus geen veroordeling) die de Wet van G'd doet (ook al kent deze mens de Wet niet)!

3 Laat de vreemdeling die zich bij de HEERE gevoegd heeft, niet zeggen:
De HEERE heeft mij geheel en al van Zijn volk gescheiden;
laat de ontmande niet zeggen:
Zie, ik ben maar een dorre boom.
4 Want zo zegt de HEERE
over de ontmanden die Mijn sabbatten in acht nemen,
verkiezen wat Mij behaagt,
en vasthouden aan Mijn verbond:

5 Ik zal hun in Mijn huis en binnen Mijn muren een plaats en een naam geven,
beter dan die van zonen en dan die van dochters;
een eeuwige naam zal Ik ieder van hen geven,
een naam die niet uitgewist zal worden.

-> Wie dus als ongelovige de Wet van G'd toch in acht neemt, zal binnen de muren van G'd Zijn Koninkrijk toch een plaats krijgen.

6 En de vreemdelingen die zich bij de HEERE voegen
om Hem te dienen en om de Naam van de HEERE lief te hebben,
om Hem tot dienaren te zijn;
allen die de sabbat in acht nemen, zodat zij hem niet ontheiligen,
en die aan Mijn verbond vasthouden:
7 hen zal Ik ook brengen naar Mijn heilige berg,
[/i]
--> Hier nogmaals dat deze ongelovige vreemdelingen die de wet doen en de Sabbat houden, toch worden toegelaten tot het Koninkrijk.

en Ik zal hen verblijden in Mijn huis van gebed.

Hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op Mijn altaar.
Want  Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken.
8 De Heere HEERE,
Die de verdrevenen uit Israël bijeenbrengt, spreekt:
Ik zal er tot Hem nog meer bijeenbrengen,
naast hen die al tot Hem bijeengebracht zijn
.
-> G'd die de verdrevenen uit Israël weer bijeenbrengt naar israel, zal dus vreemdelingen NAAST hen die al bijeengebracht zijn (Israël) ook bijeenbrengen.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #63 Gepost op: januari 05, 2013, 12:49:30 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 januari 2013 om 11:51:
[...]


in de eerste plaats laat ik mij niet aanspreken, ik wil wel spreken met

in de tweede plaats plaats jij me in een hoek waar ik niet hoor, je opsomming is slecht voor mijn bloeddruk als je mij daar mee denkt te associëren
(de discussie over christenzionisten bijvoorbeeld in het ND, startte wezenlijk met het artikel van de heer Paas, wie zette wie daar weg, zo vraag ik je. Tegelijk heb ik niets met christenen die Israël haast vereren en blind zijn voor het feit dat het niet vanwege de joden is, maar vanwege de eer van God dat God nog eens zal ingrijpen rond het land Israël)

Mooi verwoord  _O_
Alle "zionistische" christenen zijn zo puur omdat G'd zoveel van Israël hield, houdt en zal blijven houden.
De leugen dat "zionistische" christenen of christen-zionisten meer van Israël houden dan van Christus is van satan afkomstig!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #64 Gepost op: januari 05, 2013, 02:23:35 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 12:28:
[...]

Zoals jij geheel onterecht meent dat ik meer op mijn eigen inzicht vertrouw ipv op G'd, zo meen ik bij jou te lezen dat je meer op je kerkleer vertrouwd da op G'd en wat Hij in Zijn Woord heeft nagelaten.

Maar we zijn allen mensen die het hart van de ander niet kennen, dat kan er gelukkig maar Een !


Ik vertrouw op God en zie zelf totaal wat anders in de bijbeltekst staan als dat jij er zelf van maakt. Moet jij weten, maar ik volg wat ik geloof dat het is.
De kerkleer doet hier totaal er niet toe, al is het inderdaad zo dat de dominees in onze kerk (hoe pluriform  divers van opvattingen ook) de teksten op ons zelf betrekken en niet op een externe groep mensen, zodat het ons persoonlijk niets te zeggen heeft.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #65 Gepost op: januari 05, 2013, 02:24:26 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 12:27:
[...]

Wie zegt dat het mijn eigen inzicht is?
Dat zeg ik.  :Y)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #66 Gepost op: januari 05, 2013, 02:41:15 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 12:41:
Ik weet dat we in de kerk dat altijd geleerd krijgen. Maar in de Schrift staan dus genoeg verzen die aantonen dat goeddoen zonder de Wet of G'd te kennen OOK rechtvaardig maakt. Soms denk ik wel eens dat dit van de Roomse leer afkomstig is, om zo als kerk meer macht te krijgen over de mensen , volgelingen.....

Zie Jesaja 56
1 Zo zegt de HEERE:
Neem het recht in acht en doe gerechtigheid,
want Mijn heil is nabij om te komen,
 (....) -> G'd die de verdrevenen uit Israël weer bijeenbrengt naar israel, zal dus vreemdelingen NAAST hen die al bijeengebracht zijn (Israël) ook bijeenbrengen.


Psalmen 53:1-3
1   De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God; zij verderven het, en zij bedrijven gruwelijk onrecht; er is niemand, die goed doet.
2   God heeft uit den hemel neergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3   Een ieder van hen is teruggekeerd, tezamen zijn zij stinkende geworden, er is niemand, die goed doet, ook niet een.

Wat dan? Zijn wij uitnemender? Helemaal niet. Wij hebben immers tevoren zowel Joden als Grieken beschuldigd, dat zij allen onder de zonde zijn, zoals geschreven staat: ‘Er is geen rechtvaardige, ook niet een; er is niemand die verstandig is; er is niemand die God zoekt; allen zijn zij afgeweken; samen zijn zij nutteloos geworden; er is niemand die goed doet, er is er zelfs niet een’;‘hun keel is een open graf; met hun tongen plegen zij bedrog’; ‘addergif is onder hun lippen’;‘hun mond is vol vervloeking en bitterheid’;‘hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;vernieling en ellende is op hun wegen; en de weg van de vrede hebben zij niet gekend’;‘geen vrees voor God staat hun voor ogen’.
(Romeinen 3:9-18)
  :Y)
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #67 Gepost op: januari 05, 2013, 02:52:41 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 januari 2013 om 14:23:
[...]


Ik vertrouw op God en zie zelf totaal wat anders in de bijbeltekst staan als dat jij er zelf van maakt.

Punt is dat ik letterlijk lees wat er staat en jij dat ook meent te doen.
Punt is dat ik vertrouw op Leiding van de heilige Geest en jij dat ook zegt te doen.

Maar TOCH lezen we in dezelfde tekst andere zaken.
Dat geldt overigens niet alleen tussen jou en mij, maar ook tussen jou en anderen en mij en anderen.

Vaak meen ik de Leiding in de Geest OOK te herkennen bij Adonomis en Grondig Christelijk. Maar dat zal jij ook wel weer hebben met anderen op dit forum.

Dat frustreert mij gaitema, dat we (hoewel niet controleerbaar) allen menen door de Geest geleid te worden en toch andere zaken lezen in Hetzelfde Woord van G'd..
Dus:
-Of er zijn lieden die erover liegen (waar ik jou niet voor aanzie, ik geloof je dat je ook oprecht zoekende bent)
-Of de Leiding van de Geest wordt door ons mensen verstoord door bijvoorbeeld kerkleer, etc.
- Of sommigen van ons menen onterecht Leiding van de Geest te hebben, maar denken dat alleen maar omdat de Schrift ons het beloofd.

Zelf denk ik dus dat door het verlaten van Israël door de christelijke kerk en haar leer, G'd Zijn handen toch wat van onze kerken heeft afgetrokken en niet meer zegent. Zoals Hij Israël hard strafte in het verleden wanneer ze niet luisterden, zo doet G'd dat denk ik nu bij onze christelijke kerken. Pas als de christelijke kerken weer Israël terug zullen vinden, zal G'd onze Christelijke kerken weer zegenen.
-Het instorten van de Christelijke kerken hebben we dus zelf in de hand.
Zolang we krampachtig blijven vasthouden aan kerkleer ipv de Schrift, zouden we wel eens niet door de Geest geleid kunnen worden inzake de Waarheid.......

maar daarover zul o.a. jij ook wel een andere gedachte hebben en niemand weet dit 100% zeker. ;(

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #68 Gepost op: januari 05, 2013, 02:57:19 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 14:52:
[...]

Punt is dat ik letterlijk lees wat er staat en jij dat ook meent te doen.
Punt is dat ik vertrouw op Leiding van de heilige Geest en jij dat ook zegt te doen.

Maar TOCH lezen we in dezelfde tekst andere zaken.
Dat geldt overigens niet alleen tussen jou en mij, maar ook tussen jou en anderen en mij en anderen.

Vaak meen ik de Leiding in de Geest OOK te herkennen bij Adonomis en Grondig Christelijk. Maar dat zal jij ook wel weer hebben met anderen op dit forum.

Dat frustreert mij gaitema, dat we (hoewel niet controleerbaar) allen menen door de Geest geleid te worden en toch andere zaken lezen in Hetzelfde Woord van G'd..
Dus:
-Of er zijn lieden die erover liegen (waar ik jou niet voor aanzie, ik geloof je dat je ook oprecht zoekende bent)
-Of de Leiding van de Geest wordt door ons mensen verstoord door bijvoorbeeld kerkleer, etc.
- Of sommigen van ons menen onterecht Leiding van de Geest te hebben, maar denken dat alleen maar omdat de Schrift ons het beloofd.

Zelf denk ik dus dat door het verlaten van Israël door de christelijke kerk en haar leer, G'd Zijn handen toch wat van onze kerken heeft afgetrokken en niet meer zegent. Zoals Hij Israël hard strafte in het verleden wanneer ze niet luisterden, zo doet G'd dat denk ik nu bij onze christelijke kerken. Pas als de christelijke kerken weer Israël terug zullen vinden, zal G'd onze Christelijke kerken weer zegenen.
-Het instorten van de Christelijke kerken hebben we dus zelf in de hand.
Zolang we krampachtig blijven vasthouden aan kerkleer ipv de Schrift, zouden we wel eens niet door de Geest geleid kunnen worden inzake de Waarheid.......

maar daarover zul o.a. jij ook wel een andere gedachte hebben en niemand weet dit 100% zeker. ;(
off topic: hoe toets jij de Geest/geest?

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #69 Gepost op: januari 05, 2013, 03:02:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 januari 2013 om 14:41:
Psalmen 53:1-3
1   De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God; zij verderven het, en zij bedrijven gruwelijk onrecht; er is niemand, die goed doet.
2   God heeft uit den hemel neergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3   Een ieder van hen is teruggekeerd, tezamen zijn zij stinkende geworden, er is niemand, die goed doet, ook niet een.

Wat dan? Zijn wij uitnemender? Helemaal niet. Wij hebben immers tevoren zowel Joden als Grieken beschuldigd, dat zij allen onder de zonde zijn, zoals geschreven staat: ‘Er is geen rechtvaardige, ook niet een; er is niemand die verstandig is; er is niemand die God zoekt; allen zijn zij afgeweken; samen zijn zij nutteloos geworden; er is niemand die goed doet, er is er zelfs niet een’;‘hun keel is een open graf; met hun tongen plegen zij bedrog’; ‘addergif is onder hun lippen’;‘hun mond is vol vervloeking en bitterheid’;‘hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;vernieling en ellende is op hun wegen; en de weg van de vrede hebben zij niet gekend’;‘geen vrees voor God staat hun voor ogen’.
(Romeinen 3:9-18)
  :Y)


Ik ben met je eens dat allen Christus de hele wet kon volbrengen. Desondanks zijn de voorvaderen van Israël en de profeten wel in het Koninkrijk van G'd, zegt Jezus Zelf. Dus ondanks dat deze voorvaderen en profeten hebben gezondigd tegen de Wet, heeft G'd hen toch toegelaten in Zijn Koninkrijk. Dat is dus OOK een vorm van individuele Genade welke G'd aan deze dienaars heeft verleend. Mee eens?

Mogelijk zit er voor G'd een groot verschil tussen dader van de Wet zijn en de Wet geheel vervullen. Even een aards voorbeeld ter verduidelijking.
Wanneer een studie wordt gevolgd en vervolgens examen wordt gedaan, dan hoeven we eveneens niet overal een 10 te scoren, want dat lukt geen mens. (Wet vervullen)  We trekken daarom een grens bij de 6, wie dat behaalt is geslaagd. (dader van de Wet).

Anders zouden deze verzen die jij en ik aandragen elkaar (lijken) tegen te spreken en daar geloof ik niet in. Ik denk jij evenmin, toch?
G'd heeft van de mens denk ik nooit verwacht als Hem te worden. Niet van de Joden en al helemaal niet van de Christenen. Wie de Wet geheel volbrengen kan zou als G'd zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 03:04:03 pm door learsi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #70 Gepost op: januari 05, 2013, 03:12:02 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 januari 2013 om 14:57:
[...]


off topic: hoe toets jij de Geest/geest?
Inderdaad off topic, maar mogelijk leerzaam om hierover van gedachten te wisselen, derhalve heb ik er een separaat topic over gestart. Zie jullie "daar"  ;)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #71 Gepost op: januari 05, 2013, 03:21:29 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 15:12:
[...]

Inderdaad off topic, maar mogelijk leerzaam om hierover van gedachten te wisselen, derhalve heb ik er een separaat topic over gestart. Zie jullie "daar"  ;)
'Kzal daar ook rond neuzen :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #72 Gepost op: januari 05, 2013, 03:26:04 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 14:52:


maar daarover zul o.a. jij ook wel een andere gedachte hebben en niemand weet dit 100% zeker. ;(


Misschien is het wat om toe te geven dat we allemaal zoekende zijn en niemand het precies weet. Begrijp jij bijvoorbeeld het nu dat God zichzelf in zijn eigen oogappel prikt? Dat Hij mensen schiep die tegen Hem in opstand kwamen?
Veel dingen begrijpen we gewoon niet, maar des ondanks zijn we er toch, hier op aarde. We kunnen in al onze verwarring blijven bidden en zoeken. In het vertrouwen dat we kinderen van God zijn, want dat vertelt de Heilige Geest ons.

Ik zocht vandaag iets en heb het gevonden.
zie volgende post.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #73 Gepost op: januari 05, 2013, 03:45:44 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 15:02:


Ik ben met je eens dat allen Christus de hele wet kon volbrengen. Desondanks zijn de voorvaderen van Israël en de profeten wel in het Koninkrijk van G'd, zegt Jezus Zelf. Dus ondanks dat deze voorvaderen en profeten hebben gezondigd tegen de Wet, heeft G'd hen toch toegelaten in Zijn Koninkrijk. Dat is dus OOK een vorm van individuele Genade welke G'd aan deze dienaars heeft verleend. Mee eens?

Was er één persoon onder hen die niet net als Abraham op God vertrouwde en dat bekrachtigde met hun daden? Uit hun daden bleek hun geloof in God EN hun vertrouwen op de redding die de komende Messias zou brengen.
Echter door slechts één zonde, mocht Mozus niet het beloofte land binnen gaan.
Toch werd hij "uit genade" door God opgehaald. Door God opgehaald? Ik denk dat Jezus hem haalde. Net als Henoch. Hij werd opgehaald. Door wie? Jezus, denk ik. Wie was het, die David vergeving gaf? Wie gaf David zijn woorden? Het Woord van God gaf David de woorden.
Ik geloof dat we het zo moeten zien.
Salomo echter bleek aan het einde van zijn leven aan het kortste eind te trekken, terwijl hij niet eens iemand de dood in had gejaagd zoals zijn vader dat deed. Maar zijn vader kreeg oprecht berauw en ontving genade.

quote:

Mogelijk zit er voor G'd een groot verschil tussen dader van de Wet zijn en de Wet geheel vervullen. Even een aards voorbeeld ter verduidelijking.
Wanneer een studie wordt gevolgd en vervolgens examen wordt gedaan, dan hoeven we eveneens niet overal een 10 te scoren, want dat lukt geen mens. (Wet vervullen)  We trekken daarom een grens bij de 6, wie dat behaalt is geslaagd. (dader van de Wet).

David scoorde niet zo hoog, hij kreeg gewoon vergeving.
Zijn daden werden hem door zijn berauw uiteindelijk niet meer aangerekend.
Wel is hij een man naar Gods hart, vanwege zijn contact met God, denk ik.


quote:


Anders zouden deze verzen die jij en ik aandragen elkaar (lijken) tegen te spreken en daar geloof ik niet in. Ik denk jij evenmin, toch?
G'd heeft van de mens denk ik nooit verwacht als Hem te worden. Niet van de Joden en al helemaal niet van de Christenen. Wie de Wet geheel volbrengen kan zou als G'd zijn.


Deze tekst zocht ik en vond ik, wat lees jij hierin?


1 Korintiërs 15: 12-28


12 Maar wanneer nu over Christus wordt verkondigd dat hij uit de dood is opgewekt, hoe kunnen sommigen van u dan zeggen dat de doden niet zullen opstaan? 13 Als de doden niet opstaan, is ook Christus niet opgewekt; 14 en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos. 15 Dan blijkt dat wij als getuigen van God over hem hebben gelogen, omdat we verklaard hebben dat hij Christus heeft opgewekt – want als er geen doden worden opgewekt, dan kan hij dat niet hebben gedaan. 16 Wanneer de doden niet worden opgewekt, is ook Christus niet opgewekt. 17 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden 18 en worden de doden die Christus toebehoren niet gered. 19 Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn.
 
20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen. 21 Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. 22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt. 23 Maar ieder op de voor hem bepaalde tijd: Christus als eerste en daarna, wanneer hij komt, zij die hem toebehoren. 24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft. 25 Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’. 26 De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood, 27 want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt. 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.


Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
  :*)
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #74 Gepost op: januari 05, 2013, 04:15:02 pm »

quote:

pjotr schreef op 04 januari 2013 om 20:47:

Mijn geschiedenisboek werd geschreven door een gereformeerde (Knigge). Dus objectief is dat boek misschien niet. Oordelen over de geschiedenis is nogal gemakkelijk. Jezus veegde de vloer aan met de Farizeeën die zeiden: "Indien wij geleefd hadden in de dagen onzer vaderen, zouden wij met hen geen gemene zaak gemaakt hebben ten opzichte van het bloed der profeten" (Matt 23:30).
Inderdaad, daarom moet men er ook niet op voorstaan want men kan nooit weten hoe men zelf zou handelen in die bewuste situatie. Achteraf is het natuurlijk makkelijk oordelen en dan staat iedereen altijd aan de 'goede' kant.

Wat christenen of communisten, of wie dan ook, voor goeds gedaan hebben in WW2, feit blijft dat er in NL relatief veel meer joden zijn gedeporteerd en vermoord dan in welk ander Europees land ook. Dat heeft natuurlijk met een heleboel andere factoren te maken, o.a. het feit dat NL door de SS werd geleid en niet door de Wehrmacht, zoals in omringende landen. Ook omdat men hier gewoon was om religie te registreren bij de burgelijke stand en de ijver van ons ambtenarenapparaat (kom er nu nog eens om!). Het is dus heel gevaarlijk om schuld bij deze of gene in de schoenen te schuiven als er veel meer factoren meespelen...

quote:

Ik vind het nog niet off-topic. Het schapen-en-bokkenoordeel zou ik niet zo snel een profetie noemen, maar heeft veel meer het karakter van een gelijkenis. Daarin ligt niet de nadruk op het oordelen van anderen (WOII, actualiteit), maar zelf geoordeeld worden. De schapen en bokken zijn verbaasd hoe er geoordeeld wordt. In alles wat ze aan de minsten van Jezus' broeders (niet) hebben gedaan, hebben ze het aan Jezus (niet) gedaan. En dat mag ieder zelf ter harte nemen, gelovige uit de Joden of gelovige uit de andere volken.
Ik ben het, van harte, met je eens...  :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #75 Gepost op: januari 05, 2013, 04:20:13 pm »

quote:

learsi schreef op 04 januari 2013 om 16:13:

Mee eens, maar...
Je bent hoop ik wel bekend met het feit dat de paus regelmatig met Hitler in contact was?


Zeker, gelukkig wel. Ik zou geschokt zijn als dat niet zo zou zijn geweest.

quote:

Dat er kardinalen de Duitse eenheden kwamen inzegenen e.d. Kardinalen die de Hitler-groet brachten?


Klopt, alleen de beweegredenen daartoe weet ik niet. Ik zie soms beelden van Noord-Korea waar men de 'grote leider' oneindig ophemelt terwijl men verschrikkelijk onderdrukt wordt en honger aan de orde van de dag is... Wat zijn de beweegredenen van die mensen? Dwang of angst is het eerste wat in mij opkomt...

quote:

Er zullen bij uitzondering door ingezetenen van diverse kerken verzet hebben gepleegd en Joden helpen geholpen met onderduiken, maar beschamend weinig en zeker niet aangespoord door welke kerk-leiding dan ook. Daar gaat het hier om.
Dan zou ik je aanraden om je toch eens te verdiepen in de kerkgeschiedenis van het interbellum.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #76 Gepost op: januari 05, 2013, 04:23:14 pm »

quote:

pjotr schreef op 04 januari 2013 om 22:29:
[...]

Jammer, ik had de hoop dat ik jou nog op je vooronderstellingen kon aanspreken. Als je schrijft:

[...]
 dan lijkt me dat je dit zelf heel belangrijk vindt. Je roept op tot bekering. Bij de leer doel je waarschijnlijk op de vervangingstheologie. Ik vind bekeren een sterk woord. Bekeren is naar zijn aard radicaal en niet genuanceerd, ook al wil je verder in je post vooral genuanceerd zijn.

Ik heb geschreven:
[...]
 en jij reageert:
[...]
Ik mis hier de scherpte in jouw reactie. Het lijkt of je toegeeft wat ik zeg: "ja ... aan de volken .." en dan zeg je "het gaat namelijk over het volk en de volken". Die laatste zin komt bijna woordelijk overeen met je zin in je eerdere post: "Het gaat dus over de volken en dat volk in deze passage". Daarmee lijk je je eerdere post overeind te houden. En in plaats van dat het geschreven is aan de volken, is het een waarschuwing aan de volken. Het lijkt op een woordenspelletje. Ik mis de logica.

Wat betreft die bekering: je roept maar wat. Ik zie gevaren in de "anti-vervangingstheologie", namelijk:
- dat de christelijke gemeente wordt opgesplitst in Joden en heidenen, waar God die twee bijeengebracht heeft;
- sommigen vinden de staat Israël, het vleselijke Israël, belangrijker dan recht doen aan de naaste. Dit is in strijd met het liefdesgebod, in strijd met wat Jezus leerde;
- De fixatie op het vleselijk Israël doet tekort aan het werk van de Geest;
- sommigen gaan zover dat het hele NT aan Joden is geschreven en zo moet worden geïnterpreteerd. De rol van christenen uit de volken komt in de lucht te hangen. Er is in feite geen rol voor de kerken die gevuld zijn met christenen uit de volken;
- stemmingmakerij: het wegzetten van personen als dwaalleraars, omdat ze iets anders leren. Maar Christus is het ijkpunt, al het andere om onderscheid te maken, bijvoorbeeld een Israël-standpunt, is van ondergeschikt belang;
- scheppen van verdeeldheid. De vervangingstheologie - niet of onvoldoende gedefinieerd - gebruiken om ieder die een andere mening is toegedaan niet meer serieus te nemen.


Ook hier ben ik mee eens.

@ GC, bovenstaande opmerkingen zijn geenszins onredelijk. Kijk nu eens langs de vorm (zo die al storend zou zijn), maar doe je voordeel met de inhoud. Het zijn allemaal hele goede punten!
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #77 Gepost op: januari 05, 2013, 04:25:13 pm »
Maar er zal toch wel een oordeel komen. Deze aarde heeft niet de eeuwigheid.
Dat ligt zelfs in de natuurwetten vast gesteld. Alles heeft zo zijn tijd en duur.
Maar toch: ik lees het wel als een les voor ons persoonlijk.
Juist dit bijbelgedeelte ontdekte ik, toen ik worstelde met de vraag wat God toch van mijn leven verwachtte. Door deze tekst leerde ik Jezus te zien in je naaste.
Hoewel je nooit weet wie nu allemaal behoren bij de kudde van Jezus, weet je er wel door hoe je houding ten opzichte van je naaste hoort te zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #78 Gepost op: januari 05, 2013, 04:28:35 pm »

quote:

Ozombi schreef op 05 januari 2013 om 00:17:
Dit kissebissen over hoe iemand iets heeft gezegd en een woordje zus en zo niet helemaal goed.......is waar het niet om moet gaan. Die ellenlange posts met quotes en bijbelteksten lokken dat ook uit. Voor je t weet zitten er posters tegen elkaar te zaniken over niks. Ik doe t zelf ook, das erg jammer allemaal. Een droge discussie over tekstjes en woordjes is toch niet zo interessant? Leven in de brouwerij aub!


 d:)b  

Lange posts sla ik ook gewoon over, als in de eerste en laatste alinea niet duidelijk is wat het punt is.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #79 Gepost op: januari 05, 2013, 04:33:31 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 01:57:

Het onderstreepte heb je genegeerd terwijl daar juist instaat waar het omdraait !

Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.
--> Dit gaat dus gewoon geheel niet over Genade van Christus, maar over de Wet voor de Joden.

14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.
--> Zelfs een mens die de wet niet kent maar toch doet, zal dus eveneens rechtvaardig zijn.

Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is
--> Wat is er hier verborgen in de mens? De wet die er van nature in geschreven is.


[...]


25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden.
--> De besnijdenis is een voorrecht voor de Jood maar maakt zijn daden niet rein.
De besnijdenis zonder daden is geen daad dat Eeuwig Leven geeft, zoals een doop zonder geloof in Christus geen Eeuwig Leven geeft.

26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd?
--> Hier staat het.
Als een onbesneden iemand ongelovig TOCH de wet houdt zonder deze te kennen, zal G'd deze mens dan oordelen als onbesneden? Nee dus is het antwoord.

-->Want die onbesneden ongelovigen die de wet niet kennen maar wel doen, zullen zelfs de besneden met die de Wet wel kennen maar overtreden, veroordelen.
Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt

28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis.
--> Dus orthodoxe klederdracht, een besnijdenis, rondlopen met een Tora rol maar de Wet overtredend, maakt een mens voor G'd geen Jood. Een Jood dient de Wet te doen, waarop deze immers wordt geoordeeld. Een innerlijke Jood doet de wet.


Op zich goede uitleg van de katholieke leer. De bewoording en accenten doen enigszins vreemd aan, maar het klopt wel met wat de Kerk leert. Alleen één correctie:

"Dit gaat dus gewoon geheel niet over Genade van Christus, maar over de Wet voor de Joden."

Het gaat inderdaad over de Wet, maar óók over de Genade van Christus. Paulus legt hier de basis van de rechtvaardigingsleer van de Kerk.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #80 Gepost op: januari 05, 2013, 04:39:39 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 januari 2013 om 11:51:
in de eerste plaats laat ik mij niet aanspreken, ik wil wel spreken met
Je neemt het woord bekeren in de mond, dat vind ik nogal wat. Ik neem aan dat je daar toch wel op aanspreekbaar bent, maar goed, ik zal niet verder kissebissen.

quote:

in de tweede plaats plaats jij me in een hoek waar ik niet hoor
over welke leer heb je het dan als je het hebt over bekeren van? Sorry dat ik er zomaar vanuit ging dat het om de zogenaamde vervangingsleer ging.

quote:

, je opsomming is slecht voor mijn bloeddruk als je mij daar mee denkt te associëren
Ik associeer je er nog niet mee, het is wel dat ik me stoor aan zaken als "bekeren van de vervangingsleer" en dan stel ik er dit maar tegenover.

quote:

(de discussie over christenzionisten bijvoorbeeld in het ND, startte wezenlijk met het artikel van de heer Paas, wie zette wie daar weg, zo vraag ik je. Tegelijk heb ik niets met christenen die Israël haast vereren en blind zijn voor het feit dat het niet vanwege de joden is, maar vanwege de eer van God dat God nog eens zal ingrijpen rond het land Israël)
Dat was me al wel duidelijk.

quote:


in de derde plaats heb ik geen behoefte aan spreken met mensen die neerbuigend doen over schriftelijke inspanningen van deelnemers en ook niet als men stukken eruit knipt om af te schieten

in de vierde plaats is een typering als "je roept maar wat" een neerbuigende reactie
Ik herken me er niet in dat ik neerbuigend doe. Ik doe zo'n opmerking om je aan te moedigen met argumentatie of toelichting te komen. Maar wat bij de ander over komt, telt; dat vind ik andersom ook. Mijn excuses dat ik, wat ik ook had kunnen doen en meestal ook doe, niet de vragende vorm heb gebruikt.

quote:

in de vijfde plaats weet ik zeker dat je mijn link over de werking van het hart en de twee hartkamers niet hebt bekeken en mijn tekst daarover verkeerd hebt gelezen, twee hartkamer, één hart
Ik heb de link niet bekeken. Nu wel en het is niets nieuws voor mij. Ik ben bioloog en heb de werking van het hart uitgebreid moeten leren tijdens mijn studie. Ik vond en vind de vergelijking met het hart heel mooi. Ik weet niet hoe ik hem anders heb kunnen lezen, maar dus blijkbaar verkeerd. Als ik één ding van deze vergelijking mag toepassen, is het dat er in de theologie een sterke invloed is van het Grieks-Romeinse denken, maar dat het heel heilzaam is om daar het Joodse denken tegenover te stellen.

quote:

in de zesde plaats constateer jij dat ik te gemakkelijk oordeel over actualiteit en verleden, je vergist je, alleen ik lees bredere lectuur dan alleen het gereformeerd verantwoorde of geïnspireerde
Nou, dan heb ik mij vergist. Ik begrijp er dus weinig van.

quote:

in de zevende plaats heb ik geschreven dat matt 25 wel degelijk ook gaat over andere verdrukten dan de joden, maar dat DIT stuk vooral gaat over de volken versus de joden, maar dat kun je alleen geloven als je op onderdelen een andere interpretatie hebt van God woord en ja daarin (wat hebben ze voor Gods oogappel gedaan, hoe over hen gesproken en gehandeld) zullen ook bepaalde christenen worden geoordeeld
Ja daar ging de discussie over. Ik probeer vooronderstellingen helder te krijgen. Maar misschien is er op het niveau van de tekst niet over te discussiëren. Ik ben er voor mezelf ook al redelijk over uit dat het zo vruchteloos discussiëren is en dat we vooral moeten kijken naar de leer over Christus. Het God-zijn van Jezus, etc.

quote:


in de achtste plaats ben ik supporter van Ajax O-)

buiten het achtste punt om, want ajax wordt toch kampioen...wil ik hiermee duidelijk maken dat dit reden was en tot nu toe is om elkaar dan maar te mijden
Prima, ik had het gevoel in de ban gedaan te worden, dat er een oordeel werd aangezegd en dat ik door bekering daar nog aan kon ontkomen (vgl Jona en Ninevé). Ik ben gewoon echt benieuwd hoe jouw standpunt in elkaar zit, maar ik ben ook wel wat onhandig. Dan schiet ik iets af en dan denk ik dat ik daardoor dichter bij de kern kan komen (wat overeind blijft).

quote:


oh ja, in een andere draad refereer ik aan het feit dat ik af en toe qua letters en woorden wel eens uit de slof schiet, maar dat is sinds tijden al zeer veel beperkter. In dit geval was ik, laten we zeggen, wat geïnspireerd....het feit dat je me dat voor de voeten gooit (de lengte) terwijl je dit wellicht ook hebt gelezen irriteert.
Tot slot is het zo dat communicatie iets wezenlijks is, kennis van dit fenomeen mag extra beoordeeld worden
Ja, eigenlijk was het ook nieuw voor mij dat je zo'n lang bericht postte. Een aantal deelnemers volg ik niet meer, omdat ze zo ontzettend lang van stof zijn en dat schiet zijn doel voorbij. Maar dat vind ik wel erg jammer. Ik leer niet door preken, maar door gesprek en discussie waarin ik zelf ook een plaats heb.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #81 Gepost op: januari 05, 2013, 04:48:48 pm »
@pjotr zie eens deze documentaire en vergelijk dit nog eens met de overige ellende in de wereld....hier hebben ook christenen in naam van God aan meegewerkt

http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&v=emILK3y3Mt0&NR=1

lees ezechiel 37, dit is wat daar staat in combinatie met 1948. Dit is wat ik geloof en een ieder die dit met zijn volle verstand ontkent staat schuldig, daar zal ik geen woord van terug nemen...
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 05:02:18 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #82 Gepost op: januari 05, 2013, 05:28:29 pm »

quote:

pjotr schreef op 05 januari 2013 om 16:39:
[...]
 Je neemt het woord bekeren in de mond, dat vind ik nogal wat. Ik neem aan dat je daar toch wel op aanspreekbaar bent, maar goed, ik zal niet verder kissebissen.
[...]
over welke leer heb je het dan als je het hebt over bekeren van? Sorry dat ik er zomaar vanuit ging dat het om de zogenaamde vervangingsleer ging.

[...]
Ik associeer je er nog niet mee, het is wel dat ik me stoor aan zaken als "bekeren van de vervangingsleer" en dan stel ik er dit maar tegenover.

[...]
 Dat was me al wel duidelijk.

[...]
Ik herken me er niet in dat ik neerbuigend doe. Ik doe zo'n opmerking om je aan te moedigen met argumentatie of toelichting te komen. Maar wat bij de ander over komt, telt; dat vind ik andersom ook. Mijn excuses dat ik, wat ik ook had kunnen doen en meestal ook doe, niet de vragende vorm heb gebruikt.

[...]
 Ik heb de link niet bekeken. Nu wel en het is niets nieuws voor mij. Ik ben bioloog en heb de werking van het hart uitgebreid moeten leren tijdens mijn studie. Ik vond en vind de vergelijking met het hart heel mooi. Ik weet niet hoe ik hem anders heb kunnen lezen, maar dus blijkbaar verkeerd. Als ik één ding van deze vergelijking mag toepassen, is het dat er in de theologie een sterke invloed is van het Grieks-Romeinse denken, maar dat het heel heilzaam is om daar het Joodse denken tegenover te stellen.

[...]
 Nou, dan heb ik mij vergist. Ik begrijp er dus weinig van.

[...]
 Ja daar ging de discussie over. Ik probeer vooronderstellingen helder te krijgen. Maar misschien is er op het niveau van de tekst niet over te discussiëren. Ik ben er voor mezelf ook al redelijk over uit dat het zo vruchteloos discussiëren is en dat we vooral moeten kijken naar de leer over Christus. Het God-zijn van Jezus, etc.

[...]
 Prima, ik had het gevoel in de ban gedaan te worden, dat er een oordeel werd aangezegd en dat ik door bekering daar nog aan kon ontkomen (vgl Jona en Ninevé). Ik ben gewoon echt benieuwd hoe jouw standpunt in elkaar zit, maar ik ben ook wel wat onhandig. Dan schiet ik iets af en dan denk ik dat ik daardoor dichter bij de kern kan komen (wat overeind blijft).

[...]
Ja, eigenlijk was het ook nieuw voor mij dat je zo'n lang bericht postte. Een aantal deelnemers volg ik niet meer, omdat ze zo ontzettend lang van stof zijn en dat schiet zijn doel voorbij. Maar dat vind ik wel erg jammer. Ik leer niet door preken, maar door gesprek en discussie waarin ik zelf ook een plaats heb.
ik zal hier op terugkomen als me de tijd toelaat, terwijl je dit schreef had ik al weer iets geplaatst. Die blijft staan, maar deze reactie had ik gemist, vooropgesteld dat ik je reactie waardeer.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 05:34:23 pm door grondig christelijk »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #83 Gepost op: januari 05, 2013, 06:20:19 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 januari 2013 om 16:33:
[...]


Op zich goede uitleg van de katholieke leer. De bewoording en accenten doen enigszins vreemd aan, maar het klopt wel met wat de Kerk leert. Alleen één correctie:

"Dit gaat dus gewoon geheel niet over Genade van Christus, maar over de Wet voor de Joden."

Het gaat inderdaad over de Wet, maar óók over de Genade van Christus. Paulus legt hier de basis van de rechtvaardigingsleer van de Kerk.
Waar lees je in Romeinen 9 letterlijk de kerk dan beste St. Ignatius?

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #84 Gepost op: januari 05, 2013, 06:21:59 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 januari 2013 om 16:28:
[...]


 d:)b  

Lange posts sla ik ook gewoon over, als in de eerste en laatste alinea niet duidelijk is wat het punt is.
Dat is HET euvel van deze tijd, door drukte lezen we slechts nog koppen van alles wat ons aangeboden wordt. One-liners doen het beste hun werk tegenwoordig, helaas !

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #85 Gepost op: januari 05, 2013, 06:24:12 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 januari 2013 om 16:20:
Zeker, gelukkig wel. Ik zou geschokt zijn als dat niet zo zou zijn geweest.

Vertel?

quote:

Klopt, alleen de beweegredenen daartoe weet ik niet. Ik zie soms beelden van Noord-Korea waar men de 'grote leider' oneindig ophemelt terwijl men verschrikkelijk onderdrukt wordt en honger aan de orde van de dag is... Wat zijn de beweegredenen van die mensen? Dwang of angst is het eerste wat in mij opkomt...
Weinig angst was nodig in Rome in het Vaticaan, want mag ik je ook helpen herinneren dat juist Italië meestreed met Hitler, Italië en Rome (Vaticaan) waren de bondgenoot van Hitler.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #86 Gepost op: januari 05, 2013, 06:27:09 pm »
Citaat
gaitema schreef op 05 januari 2013 om 15:26:
[...]

quote:

Misschien is het wat om toe te geven dat we allemaal zoekende zijn en niemand het precies weet.
Je hebt me ook nooit zien schrijven dat ik alle wijsheid in pacht heb gaitema. Dus ook tegen jou, ik deel slechts mijn visie hier in discussie vorm met anderen.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #87 Gepost op: januari 05, 2013, 06:31:08 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 18:24:
[...]

Vertel?


[...]

Weinig angst was nodig in Rome in het Vaticaan, want mag ik je ook helpen herinneren dat juist Italië meestreed met Hitler, Italië en Rome (Vaticaan) waren de bondgenoot van Hitler.


@learsi
wat is het nut van deze aanvallende toonzetting, het verbindt niet, leidt niet tot een gesprek, slechts tot verwijdering?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #88 Gepost op: januari 05, 2013, 07:56:37 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 18:27:
Citaat
gaitema schreef op 05 januari 2013 om 15:26:
[...]

[...]

Je hebt me ook nooit zien schrijven dat ik alle wijsheid in pacht heb gaitema. Dus ook tegen jou, ik deel slechts mijn visie hier in discussie vorm met anderen.


Is prima :) ,
heb je ook een visie op de laatste tekst die ik je mee gaf?
Ik zeg dat allemaal niet om je te stoken.
Toch wilde ik het je graag ook mee delen,
vanuit mijn beste bedoelingen.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2013, 01:53:27 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #89 Gepost op: januari 05, 2013, 09:16:04 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 januari 2013 om 16:48:
@pjotr zie eens deze documentaire en vergelijk dit nog eens met de overige ellende in de wereld....hier hebben ook christenen in naam van God aan meegewerkt

http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&v=emILK3y3Mt0&NR=1

lees ezechiel 37, dit is wat daar staat in combinatie met 1948. Dit is wat ik geloof en een ieder die dit met zijn volle verstand ontkent staat schuldig, daar zal ik geen woord van terug nemen...
Hoi GC, het duurt even voor ik hierop kan reageren. De documentaire duurt meer dan een uur en ik heb om me heen teveel afleiding om me daarop te concentreren. Mijn reactie hou je te goed.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #90 Gepost op: januari 05, 2013, 09:57:26 pm »

quote:

learsi schreef op 04 januari 2013 om 11:57:

quote:

Auschwitz heeft dat alles anders gemaakt. Het feit dat de apartheid in ZA en de genocide in Rwanda nog maar vrij kort achter ons liggen, zeggen mij, dat die ontwikkeling na Auschwitz een kwestie is van meer dan een halve eeuw.
De vergelijking tussen Auschwitz en Zuid Afrika vind ik geheel mank gaan overigens, het verbleekt erbij.

Ik zal het je uitleggen. Auschwitz stond in een traditie van jodenvervolging en jodenhaat. Het verbijsterende, waarmee al het vorige verbleekte, was, voor zover ik mij herinner, de totale ontmenselijking van de Joden. Tot in alle details werden de Joden beroofd van hun menselijkheid. De vergelijking met Jesaja 53 dringt zich hier op -"niet meer menselijk was zijn gestalte". Volgens mij heb ik dit bij Elie Wiesel gelezen (Alle rivieren stromen naar zee). Dat boek had ik van de bieb en kan ik er nu niet bij pakken.

Ik heb wel de dikke pil van Hans Achterhuis - Met alle geweld - in de kast staan. Hierin wordt geweld geanalyseerd vanuit een aantal perspectieven. Eén daarvan is het wij-zij denken. Wat in Auschwitz gebeurde, kan (gedeeltelijk) vanuit dit perspectief worden verklaard, maar ook de apartheid kan (gedeeltelijk) vanuit dit perspectief worden verklaard. Als de mensheid direct na WOII lering getrokken had uit Auschwitz, dan zou ook de apartheid eerder gebleken zijn onhoudbaar te zijn. Juist omdat de apartheid niet zo gruwelijk was als Auschwitz, kon het langer bestaan, maar aan de wortel lag dezelfde minachting van mensen die anders zijn. De mensheid heeft nogal veel tijd nodig om lering te trekken uit de geschiedenis en dan ook nog te veranderen. Als er al verandering is, je wordt ook wel pessimistisch als je alles leest.

Als we nu teruggaan naar Matteüs 25, dan staat daar: "één van deze mijn minste broeders". Jij zegt vaak dat Israël onze oudste broer is. De eerstgeborene is vaak niet de minste. Waarom moeten we hier dan lezen dat Israël in deze tekst "één van deze mijn minste broeders" is? Waarom zou Jezus Israël "één van deze mijn minste broeders" noemen? Terwijl Israël Gods oogappel is.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #91 Gepost op: januari 05, 2013, 10:46:45 pm »

quote:

pjotr schreef op 05 januari 2013 om 21:16:
[...]
Hoi GC, het duurt even voor ik hierop kan reageren. De documentaire duurt meer dan een uur en ik heb om me heen teveel afleiding om me daarop te concentreren. Mijn reactie hou je te goed.


laatste 30 minuten is voldoende, daar zie je even wat ze geflikt hebben met de joden en haal dan een de woorden van Ezechiël erbij en wat daarna volgt, overigens in de Naardense staat geringste broeders

Gering
Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bijvoeglijk naamwoord] en [bijwoord] (-er, -st), klein; nietig; onbelangrijk, van weinig waarde; slecht, laag, gemeen; arm; onaanzienlijk; min; - achten, weinig achting hebben (voor iets of [iemand] ); de - stand, klasse, de lage burgerstand; in het -ste niet, volstrekt niet; eene - (lichte) ongesteldheid
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 11:32:37 pm door grondig christelijk »

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #92 Gepost op: januari 05, 2013, 11:45:15 pm »
De Joden hadden 2000 jaar de tijd om hun verzet en verwerping van de Messias te herstellen ....
Het lot van koppigheid en hardnekkigheid is inderdaad verschrikkelijk;  gebeurt het dit keer weer met SMMoon en het Christendom?

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #93 Gepost op: januari 06, 2013, 12:01:09 am »

quote:

pjotr schreef op 05 januari 2013 om 21:57:

Ik zal het je uitleggen. Auschwitz stond in een traditie van jodenvervolging en jodenhaat. Het verbijsterende, waarmee al het vorige verbleekte, was, voor zover ik mij herinner, de totale ontmenselijking van de Joden. Tot in alle details werden de Joden beroofd van hun menselijkheid. De vergelijking met Jesaja 53 dringt zich hier op -"niet meer menselijk was zijn gestalte". Volgens mij heb ik dit bij Elie Wiesel gelezen (Alle rivieren stromen naar zee). Dat boek had ik van de bieb en kan ik er nu niet bij pakken.
Mooie vergelijking met Jesaja 53!

quote:

Als we nu teruggaan naar Matteüs 25, dan staat daar: "één van deze mijn minste broeders". Jij zegt vaak dat Israël onze oudste broer is. De eerstgeborene is vaak niet de minste. Waarom moeten we hier dan lezen dat Israël in deze tekst "één van deze mijn minste broeders" is? Waarom zou Jezus Israël "één van deze mijn minste broeders" noemen? Terwijl Israël Gods oogappel is.
Lijkt mij dat Jezus hier bedoelt "de minste broeders in de ogen van de wereld". Zo keken de Nazi's, maar ook burgers er tegen aan. Zoals je hierboven schreef "niet meer menselijk", ze werden vergeleken met ratten. Dat beeld zie je heel duidelijk in Jesaja 53: de lijdende knecht des Heren is zowel Israël als degene die Israël mocht voortbrengen: Jezus de Messias.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #94 Gepost op: januari 06, 2013, 12:05:22 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 05 januari 2013 om 23:45:
De Joden hadden 2000 jaar de tijd om hun verzet en verwerping van de Messias te herstellen ....
Het lot van koppigheid en hardnekkigheid is inderdaad verschrikkelijk;  gebeurt het dit keer weer met SMMoon en het Christendom?


Ik wil niet vervelend doen maar er staat dit geschreven:

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2013, 12:18:13 am door grondig christelijk »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #95 Gepost op: januari 06, 2013, 01:54:28 am »
Met Learsi ben ik wel één ding eens.
Bij het schapen en bokkenoordeel lijkt me de gene in het bijbelse voorbeeld die zegt "maar wanneer hebben we U dan te eten gegeven toen U honger had en wanneer hebben we U dan te drinken gegeven toen U dorst had? etc.." wel iemand die Jezus nog niet kent en Hem pas op dat moment leert kennen.
Zo kijk ik er altijd al tegen aan

en juist de man die zei "maar wanneer hebben we U dan niet te eten gegeven toen U honger had en wanneer hebben we U dan niet te drinken gegeven toen U dorst had? etc..." lijkt me de christen die bouwde op zand.

Het is in dit geval wel een beeld dat Jezus gebruikt om ons iets te leren.
Laat je geloof niet alleen bij woorden blijven. De genen die door hun daden lieten zien waar het in het evangelie om gaat, kunnen zomaar op zo'n manier Jezus leren kennen. Als ze op sterfbed liggen. Op het moment dat de aarde op haar einde is en Jezus komt, allerlei situaties.
Doet me altijd aan het liedje denken van school:
"En Ik vraag je niet naar huidskleur, naar geloof of naar je naam, maar toen Ik naar een naaste zocht, waar was jij?"

Een christen die zegt te geloven, maar vervolgens iedereen koud laat,
toont hiermee aan het echte geloof in Jezus niet te hebben.
een type van het kinderliedje: "altijd is Cotjacje ziek, midden in de week, maar zondags niet. Zondags gaat hij naar de kerk, met een boek vol zilverwerk. Altijd is Cotjacje ziek. Midden in de week, maar zondags niet."

Eén ding zie ik hierin wel in elke situatie weer: "Jezus heeft hier de leiding."
Hij blijft de Weg tot de Vader. Niemand komt tot de Vader, dan door Hem.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #96 Gepost op: januari 06, 2013, 01:56:30 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 05 januari 2013 om 23:45:
De Joden hadden 2000 jaar de tijd om hun verzet en verwerping van de Messias te herstellen ....
Het lot van koppigheid en hardnekkigheid is inderdaad verschrikkelijk;  gebeurt het dit keer weer met SMMoon en het Christendom?

Wel eens gehoord dat moslims Jezus in dromen zien en daardoor christen worden?
Jezus openbaardt zich nog steeds als de messias. Hij is nooit echt weg geweest.
SMMoon is dat nog nooit gelukt.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2013, 01:57:04 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #97 Gepost op: januari 06, 2013, 02:06:07 am »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 18:20:

Waar lees je in Romeinen 9 letterlijk de kerk dan beste St. Ignatius?
Het ging toch over Romeinen 2:12-29? Daar hoef je niet letterlijk de kerk te lezen, dat heb ik ook niet gezegd. Mijn punt ging om soteriologie, niet om ecclesiologie.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #98 Gepost op: januari 06, 2013, 02:08:52 am »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 18:21:

Dat is HET euvel van deze tijd, door drukte lezen we slechts nog koppen van alles wat ons aangeboden wordt. One-liners doen het beste hun werk tegenwoordig, helaas !
Nee, one-liners zijn ook niet de bedoeling. Maar bij ellenlange lappen tekst ga je niet de gehele tekst lezen, dan zoek ik gewoon naar de kern van het betoog, als die er niet is, dan gewoon negeren.  :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #99 Gepost op: januari 06, 2013, 02:21:06 am »

quote:

Matteus 5:43-48.

Als je de deuren sluit naar je vijanden zul je hen nooit bereiken.

quote:

Weinig angst was nodig in Rome in het Vaticaan, want mag ik je ook helpen herinneren dat juist Italië meestreed met Hitler, Italië en Rome (Vaticaan) waren de bondgenoot van Hitler.
Inderdaad, Italië en Duitsland waren bondgenoten in de Axis. Rome (Italië dus) had een ideologische verbinding met Berlijn. Het Vaticaan had hier niets mee te maken. Dit is basisgeschiedenis, dit kun je gewoon in elke willekeurige encyclopedie opzoeken...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)