Auteur Topic: Het grote gebod  (gelezen 9766 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Gepost op: januari 02, 2013, 06:47:54 pm »
Heb uw naaste lief als u zelf en God lief boven alles.
Kan je dit zonder Gods hulp?
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2013, 07:20:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 18:47:
Heb uw naaste lief als u zelf en God lief boven alles.
Kan je dit zonder Gods hulp?
Het belangrijkste gebod is heb G'd lief boven alles.
Daarna komt het gebod heb uw naaste lief als uzelf.

heb G'd lief boven alles.
--> Kan niet zonder de hulp van G'd.

heb uw naaste lief als uzelf
--> Door de toevoeging als uzelf, kan het alleen maar met behulp van G'd.

Maar ken je een Christen die dit in praktijk brengt?
- Iemand die alle kleren weggeeft aan de armen en zelf de oudste jas houdt, omdat hij/zij werkelijk net zoveel van zijn naasten houdt dan van zichzelf?
- Iemand die anderen in zijn huis wonen en zelf in de kelder plaatsneemt omdat hij/zij werkelijk zoveel van zijn naaste houdt als van zichzelf?
- Iemand die al zijn spaargeld weggeeft aan een onbekende naaste die een schuld heeft uitstaan, omdat hij/zij werkelijk net zoveel van de naaste houdt als van zichzelf?

Het is een mooie kreet, zeer nobel, maar ik heb het nog niemand in praktijk zien kunnen brengen. Blijkbaar helpt G'd hier toch geen enkele christen mee op deze manier.......

Zonder de toevoeging als uzelf.
Heb uw naaste lief, ja dat kan ook zonder de hulp van G'd, kunnen we zien om ons heen en aan de Boeddhisten in het bijzonder.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2013, 10:33:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 18:47:
Heb uw naaste lief als u zelf en God lief boven alles.
Kan je dit zonder Gods hulp?
Deze twee geboden zijn de grondslag van de wet en de profeten. De rijke jongeling is daarin heel ver gekomen, maar één ding miste er nog: alles achterlaten en Jezus volgen. En Paulus, was ook erg ver gekomen (Fil 3: 4-6):

quote:

Indien een ander meent op vlees te kunnen vertrouwen, ik nog meer: besneden ten achtsten dage, uit het volk Israël, van de stam Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër, naar mijn ijver een vervolger van de gemeente, naar de gerechtigheid der wet onberispelijk.

Ook Job is een voorbeeld van onberispelijkheid.

Paulus geeft aan dat het bij hem voortkwam uit het vlees; als je Job leest, dan kun je uit de context opmaken dat de onberispelijkheid aan Job zelf wordt toegeschreven. We krijgen geen inkijkje waar de rechtvaardigheid van de rijke jongeling vandaan komt.

Ik denk dat het Gods goedheid is, dat er zoveel liefde in de mensheid te vinden is. Jezus brengt aan het licht wat die liefde waard is.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2013, 11:04:38 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 19:20:
Het belangrijkste gebod is heb G'd lief boven alles.
Daarna komt het gebod heb uw naaste lief als uzelf.

heb G'd lief boven alles.
--> Kan niet zonder de hulp van G'd.

heb uw naaste lief als uzelf
--> Door de toevoeging als uzelf, kan het alleen maar met behulp van G'd.

Maar ken je een Christen die dit in praktijk brengt?
- Iemand die alle kleren weggeeft aan de armen en zelf de oudste jas houdt, omdat hij/zij werkelijk net zoveel van zijn naasten houdt dan van zichzelf?
- Iemand die anderen in zijn huis wonen en zelf in de kelder plaatsneemt omdat hij/zij werkelijk zoveel van zijn naaste houdt als van zichzelf?
- Iemand die al zijn spaargeld weggeeft aan een onbekende naaste die een schuld heeft uitstaan, omdat hij/zij werkelijk net zoveel van de naaste houdt als van zichzelf?

Het is een mooie kreet, zeer nobel, maar ik heb het nog niemand in praktijk zien kunnen brengen. Blijkbaar helpt G'd hier toch geen enkele christen mee op deze manier.......

Zonder de toevoeging als uzelf.
Heb uw naaste lief, ja dat kan ook zonder de hulp van G'd, kunnen we zien om ons heen en aan de Boeddhisten in het bijzonder.


Het is niet nodig om iemand je huis te geven en zelf in de kelder te gaan wonen. Of alleen de ouwe jas houden en de rest weg te geven.

2 Kor. 8:12 Want indien te voren de volvaardigheid des gemoeds daar is, zo is iemand aangenaam naar hetgeen hij heeft, niet naar hetgeen hij niet heeft.
 13 Want dit zeg ik niet, opdat anderen zouden verlichting hebben, en gij verdrukking;
14 Maar opdat uit gelijkheid, in dezen tegenwoordigen tijd, uw overvloed zij om hun gebrek te vervullen; opdat ook hun overvloed zij om uw gebrek te vervullen, opdat er gelijkheid worde.
 15 Gelijk geschreven is: Die veel verzameld had, had niet over; en die weinig verzameld had, had niet te weinig.


Er zullen veel christenen in gebreke blijven op dit punt. Maar ik denk dat een christen die een ander helpt dit niet uitbezuint. Je weet niet wat er wel gebeurt. Maar God ziet het wel.  Math.6:3 zo laat uw linkerhand niet weten, wat uw rechter doet;
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2013, 12:25:27 am »

quote:

Adinomis schreef op 02 januari 2013 om 23:04:

Het is niet nodig om iemand je huis te geven en zelf in de kelder te gaan wonen. Of alleen de ouwe jas houden en de rest weg te geven.

Weet ik, maar ik wilde alleen aangeven dat als er werkelijk sprake is van naasten liefde, de Christelijke mens het minimale zou houden om zo maar te voorkomen dat er veel te veel kinderen in Afrika sterven van de honger.
Zoiets zie je nog wel eens gebeuren bij mensen die er hebben gewerkt en de ellende aan den lijve hebben gezien.

Als je echt vol bent van naastenliefde dan wil je geen nieuwe TV of jas, maar geef je het liever weg zodat iemands kindje in Afrika niet hoeft te sterven. Of geen neiuwe auto kopen maar een oud tweedehandsje en met de rest van het spaargeld iemand zijn kindje of ouder laten opereren , omdat ze dat zelf niet kunnen betalen. Dat is pas echte naastenliefde als jezelf. Niet omdat het moet, maar omdat je het graag wilt !

DAT zie ik bar weinig terug bij christenen, ook absoluut niet bij mezelf . ;(

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2013, 12:31:01 am »
Learsi dat is inderdaad de standaard van naastenleifde, en het is niet gemakkelijk.
WE hoeven niet eens aan Afrika te denken, maar als je dit kan doen binnen man/vrouw relatie, gezin en familie is dat al een heel goede sprong voorwaards.
Gaitema, die liefde voor God moeten we inderdaad zelf doen als deel van onze verantwoordelijkheid en volgens onze vrije wil.  Dit is natuurlijk alleen mogelijk na volwassenheid.

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #6 Gepost op: januari 03, 2013, 02:26:33 am »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 18:47:
Heb uw naaste lief als u zelf en God lief boven alles.
Kan je dit zonder Gods hulp?
Ja, want daarom was er Christus. Wij kunnen God niet bereiken en God ons niet. Daarom is er een bemiddelaar nodig.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 02:28:06 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #7 Gepost op: januari 03, 2013, 08:47:33 am »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 19:20:
[...]


Het belangrijkste gebod is heb G'd lief boven alles.
Daarna komt het gebod heb uw naaste lief als uzelf.

heb G'd lief boven alles.
--> Kan niet zonder de hulp van G'd.

heb uw naaste lief als uzelf
--> Door de toevoeging als uzelf, kan het alleen maar met behulp van G'd.

Maar ken je een Christen die dit in praktijk brengt?
- Iemand die alle kleren weggeeft aan de armen en zelf de oudste jas houdt, omdat hij/zij werkelijk net zoveel van zijn naasten houdt dan van zichzelf?
- Iemand die anderen in zijn huis wonen en zelf in de kelder plaatsneemt omdat hij/zij werkelijk zoveel van zijn naaste houdt als van zichzelf?
- Iemand die al zijn spaargeld weggeeft aan een onbekende naaste die een schuld heeft uitstaan, omdat hij/zij werkelijk net zoveel van de naaste houdt als van zichzelf?

Het is een mooie kreet, zeer nobel, maar ik heb het nog niemand in praktijk zien kunnen brengen. Blijkbaar helpt G'd hier toch geen enkele christen mee op deze manier.......

Zonder de toevoeging als uzelf.
Heb uw naaste lief, ja dat kan ook zonder de hulp van G'd, kunnen we zien om ons heen en aan de Boeddhisten in het bijzonder.


Daarmee zeg je eigenlijk dat alle christenen geestelijk morsdood zijn, want zonder de liefde uit God, heb je niet het eeuwige leven. Dat haal ik onder andere uit:

1 Johannes 4: 15-16

15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling

Maar los daarvan, ik geloof wel dat we als mens een probleem hebben in beginsel.
Hoe groot een huis is, hoe nieuw een jas is en wat voor auto je bijvoorbeeld hebt heeft waarde voor de mensen, maaaar heeft dat voor God niet.
God beloofd je gewoon voor je te zorgen. Je te geven wat je nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 10:06:10 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #8 Gepost op: januari 03, 2013, 08:51:42 am »

quote:

pjotr schreef op 02 januari 2013 om 22:33:
[...]


Deze twee geboden zijn de grondslag van de wet en de profeten. De rijke jongeling is daarin heel ver gekomen, maar één ding miste er nog: alles achterlaten en Jezus volgen. En Paulus, was ook erg ver gekomen (Fil 3: 4-6):
[...]

Ook Job is een voorbeeld van onberispelijkheid.

Paulus geeft aan dat het bij hem voortkwam uit het vlees; als je Job leest, dan kun je uit de context opmaken dat de onberispelijkheid aan Job zelf wordt toegeschreven. We krijgen geen inkijkje waar de rechtvaardigheid van de rijke jongeling vandaan komt.

Ik denk dat het Gods goedheid is, dat er zoveel liefde in de mensheid te vinden is. Jezus brengt aan het licht wat die liefde waard is.
Dat idee heb ik ook. We zijn als kuikens bij de grote arend. We leren als jonge kuikens de liefde van God in praktijk te brengen. Dat begint als kleine vonkjes dat geleidelijk aan groeit tot grote pinkstervlammen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #9 Gepost op: januari 03, 2013, 08:58:38 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 03 januari 2013 om 00:31:
Learsi dat is inderdaad de standaard van naastenleifde, en het is niet gemakkelijk.
WE hoeven niet eens aan Afrika te denken, maar als je dit kan doen binnen man/vrouw relatie, gezin en familie is dat al een heel goede sprong voorwaards.
Gaitema, die liefde voor God moeten we inderdaad zelf doen als deel van onze verantwoordelijkheid en volgens onze vrije wil.  Dit is natuurlijk alleen mogelijk na volwassenheid.

Dat zie ik toch anders. Gewoon samengevat vanwege het gegeven: "God is liefde"
Als je de liefde wilt uitdragen, dan ontleen je die liefde bij God.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #10 Gepost op: januari 03, 2013, 09:00:12 am »

quote:

Zolderworm schreef op 03 januari 2013 om 02:26:
[...]

Ja, want daarom was er Christus. Wij kunnen God niet bereiken en God ons niet. Daarom is er een bemiddelaar nodig.
We geloven dat God in Christus met ons in contact komt :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #11 Gepost op: januari 03, 2013, 09:04:15 am »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 00:25:
[...]

Weet ik, maar ik wilde alleen aangeven dat als er werkelijk sprake is van naasten liefde, de Christelijke mens het minimale zou houden om zo maar te voorkomen dat er veel te veel kinderen in Afrika sterven van de honger.
Zoiets zie je nog wel eens gebeuren bij mensen die er hebben gewerkt en de ellende aan den lijve hebben gezien.

Als je echt vol bent van naastenliefde dan wil je geen nieuwe TV of jas, maar geef je het liever weg zodat iemands kindje in Afrika niet hoeft te sterven. Of geen neiuwe auto kopen maar een oud tweedehandsje en met de rest van het spaargeld iemand zijn kindje of ouder laten opereren , omdat ze dat zelf niet kunnen betalen. Dat is pas echte naastenliefde als jezelf. Niet omdat het moet, maar omdat je het graag wilt !

DAT zie ik bar weinig terug bij christenen, ook absoluut niet bij mezelf . ;(


Als de lat zo hoog ligt, dan wordt God al snel onberijkbaar.
Ik heb een tijd gehad dat ik bang was bestemd te zijn voor de hel.
Zo ver kan een mens in angst zinken.
Echter kwam ik geleidelijk aan tot bezef dat de duivel juist op deze overtuiging bij de christenen uit is, toen ik een uitspraak van een evangeliste in de Visie las.
De uitspraak: "door angst, ontmoediging en intimidatie, slaagt satan er vaak in om overwinnaars van God te laten geloven, dat ze verliezers zijn."
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 09:05:34 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #12 Gepost op: januari 03, 2013, 09:07:37 am »
Weet je wat ik ook dacht in veel gevallen?
"Ik kan het niet. Ik kan geen christen zijn!"

Later kwam ik er achter dat dit juist het begin is van "de weg" gaan met Jezus.
De volgende stap is namelijk: "Jezus, wilt U mij helpen?"
Dan pas begint de weg achter Jezus aan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #13 Gepost op: januari 03, 2013, 11:00:10 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 09:04:
Als de lat zo hoog ligt, dan wordt God al snel onberijkbaar.
Ik heb een tijd gehad dat ik bang was bestemd te zijn voor de hel.
Zo ver kan een mens in angst zinken.
Echter kwam ik geleidelijk aan tot bezef dat de duivel juist op deze overtuiging bij de christenen uit is, toen ik een uitspraak van een evangeliste in de Visie las.
De uitspraak: "door angst, ontmoediging en intimidatie, slaagt satan er vaak in om overwinnaars van God te laten geloven, dat ze verliezers zijn."


Christus is juist daarvoor gestorven, omdat we de Wet niet zelf kunnen volbrengen. Jezus heeft immers de zonde niet weggedaan uit de wereld, maar de schuld over onze zonden op Zich genomen en daarmee van ons afgewassen met Zijn Heilig Bloed.

zie praktijk voorbeeld dat ik vandaag tegenkwam en waar ik gisteren op doelde:
http://www.nu.nl/opmerkel...huis-dakloze-familie.html

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #14 Gepost op: januari 03, 2013, 11:04:07 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 08:47:

Daarmee zeg je eigenlijk dat alle christenen geestelijk morsdood zijn, want zonder de liefde uit God, heb je niet het eeuwige leven.

Eeuwig Leven door Jezus gegeven heeft toch niets te maken met onze daden?
Zoals je zelf aangeeft met de vers hieronder.

quote:

Dat haal ik onder andere uit:

1 Johannes 4: 15-16

15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

quote:

Maar los daarvan, ik geloof wel dat we als mens een probleem hebben in beginsel.
Hoe groot een huis is, hoe nieuw een jas is en wat voor auto je bijvoorbeeld hebt heeft waarde voor de mensen, maaaar heeft dat voor God niet.
God beloofd je gewoon voor je te zorgen. Je te geven wat je nodig hebt.

Zou G'd dat niet (willen) doen door middel van Zijn volgelingen?

Zie praktijkvoorbeeld:
http://www.nu.nl/opmerkel...huis-dakloze-familie.html

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #15 Gepost op: januari 03, 2013, 02:32:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 09:00:
[...]We geloven dat God in Christus met ons in contact komt :)
Zo kun je het ook zeggen.
Tato na vicikitsate

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #16 Gepost op: januari 03, 2013, 05:17:35 pm »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 11:00:
[...]


Christus is juist daarvoor gestorven, omdat we de Wet niet zelf kunnen volbrengen. Jezus heeft immers de zonde niet weggedaan uit de wereld, maar de schuld over onze zonden op Zich genomen en daarmee van ons afgewassen met Zijn Heilig Bloed.

zie praktijk voorbeeld dat ik vandaag tegenkwam en waar ik gisteren op doelde:
http://www.nu.nl/opmerkel...huis-dakloze-familie.html


Zo doende :)
Ik begrijp nu hoe je er bij kwam.
Vandaag schoot me nog iets te binnen.

Twee dingen. Een eigen ervaring en dat van een predikant van ons.
Ds. Boomsma was een Bijbelsmokkelaar voor Open Doors in de Sovjet Unie. Met een VW Kever van Open Doors smokkelde hij Bijbels over de grens. Hij heeft ons twee wonderbaarlijke voorvallen verteld, die hij meegemaakt heeft.
Ten eerste een keer een grenscontrole. Heel de auto werd onderste boven gekeerd, maar nu net die grote tas op de achterbank waar de Bijbels in zaten, sloegen ze over.
Verder had hij een keer geld gebrek. Een vrouw kwam naar hem toe en zei hem: "de Heer heeft me verteld dat u geld nodig hebt" en gaf hem het benodigde geldbedrag. Hij wist niet wat hem overkwam. Hij zei ons: "vanaf toen wist ik, wat er ook gebeurd en waar ik ook naar toe ga, God gaat met me mee."

Mijn eigen ervaring moest me door mijn moeder later weer verteld worden, omdat ik het toen niet door had wat er precies gebeurde.
Als kleine jongen ging ik met een busje naar een medische school, omdat ik onderzocht moest worden, vanwege mijn grote ontwikkelingsachterstand.
Toen ging ik altijd vanuit het busje over een pad langs dichte lage struiken en kindertehuizen naar de school toe. Ik raakte zo op een dag er ergens mijn stoere zakkam kwijt. Het leek op een mes, maar als je het uitklapte, kwam er een kam uit. Dat gebruikte ik voor na het douchen, na de gymles.
Thuis vertelde ik het mijn moeder, dat ik het kwijt was en ze zei daarop: "daar moet je voor bidden."
Dat deed ik dus, al meende ik dat het wel niet zou helpen, want zou mijn gebed nu echt voorbij het plafond komen en God bereiken? Zou Hij er naar luisteren? Ik was bang van niet.
Echter vond ik die kam weer in de dichte struiken. Niet één keer overkwam me dat, maar dat is me meerdere malen overkomen. Iedere keer zei mijn moeder me weer: "daar moet je voor bidden." Ze dacht: "wat wonderbaarlijk is het toch. Hij bidt er voor en vind de zakkam telkens weer als een speld in de hooiberg in die dichte struiken bij school."

Ook hierin denk ik aan de woorden van Jezus: "zonder Mij kan je niets doen."
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 05:22:46 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #17 Gepost op: januari 03, 2013, 05:38:49 pm »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 11:04:
[...]

Eeuwig Leven door Jezus gegeven heeft toch niets te maken met onze daden?
Zoals je zelf aangeeft met de vers hieronder.


[...]


[...]

Zou G'd dat niet (willen) doen door middel van Zijn volgelingen?

Zie praktijkvoorbeeld:
http://www.nu.nl/opmerkel...huis-dakloze-familie.html


Het is een heel mooi voorbeeld wat je hier linkt :) Dat maakt ons wel bescheiden inderdaad, want hoe ver gaat onze liefde?

Waar ik echter op doelde is dat in mijn geciteerde Bijbeltekst staat dat wij enkel in Jezus kunnen geloven, als Gods liefde in onze harten aanwezig is. Je hoeft dus niet bang te zijn, dat God met zijn liefde niet in jou aan het werk is.
Een klein beetje lichtstralen dat doordringt in een duister hart, maakt het op zijn minst al schemer :)
Dat zie ik ook in het voorbeeld die ik je laatst gaf over het licht aan doen in je woning. Als je zelf bedledig bent, te ziek om op te staan, dan kan Jezus je kamer binnen wandelen en het licht voor je aan doen. Ook kan je zelf als je een beetje op krachten begint te komen uit bed stappen en aan de dimschakelaar van de lamp gaan draaien. Dat is voor ons wel eng. Gods licht toe laten in je woning. Je ziet dan wat er allemaal opgeruimd moet worden. Als je echter het licht uit laat en zo de energie van Gods energienet niet toe laat (Gods liefde, waardoor er licht in je leven komt), dan struikel je over je eigen rommel in de kamer, omdat je het niet kan zien.
Daarbij: ik stelde Gods liefde voor als de energie van een hoogspanningsmast. Het is hoe dan ook groter dan wij aan kunnen. Als wij de volle kracht uit God krijgen, als energie van de hoogspanningsmast op je gloeilamp, dan zou een bliksemschicht dwars door die lamp alles vermoesten. Het zou zo de boel in lichte laaien zetten, dat je ter plekke zou verteerd worden door de vuur van Gods liefde.
God berijkt ons daarom niet met zo'n ondraaglijk hoge spanning. In Jezus geeft Hij voor ons een gepaste dosering, dat we dragen kunnen.

Een pastoor zei het eens zo:
"God geeft ons licht op onze weg om een stap vooruit te zetten en telkens weer geeft God ons weer genoeg licht om een volgende stap vooruit te zetten."

Te denken aan een zaklamp in het donker.
Een zaklamp kan niet zonder een batterij. Zo kunnen wij zelf geen licht geven, als we niet door God die batterij om licht te geven met Pinksteren van Hem kregen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #18 Gepost op: januari 03, 2013, 05:39:25 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 03 januari 2013 om 14:32:
[...]

Zo kun je het ook zeggen.
Zo zie ik het :)
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 05:40:04 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #19 Gepost op: januari 03, 2013, 06:16:19 pm »
God is Liefde. Een mens kan liefde uitdrukken. Een mens IS goddelijk.
Het universum is door God voortgebracht. Het universum is goddelijk.
De mens is besloten in het universum. De mens is besloten in het goddelijke.

Wat voor  externe " goddelijke hulp " is er voor de mens nodig om lief te hebben
als innerlijk alles voor de mens voorhanden is? Wat voor externe goddelijke hulp is er voor de mens nodig om iets te bereiken, als de mens zelf goddelijk is?

Een mens moet zich geestelijk verheffen tot goddelijk bewustzijn - tot dat wat ie werkelijk is - en alle mogelijkheden staan tot zijn beschikking. Uiteraard kan de mens enkel al deze mogelijkheden gebruiken indien hij gebruik kan maken van de goddelijke kracht. Dat wil niet zeggen dat een mens maar moet afwachten en moet hopen totdat dergelijke goddelijke kracht in hem komt. Nee! Zelfbewuste wezens als wij zijn - IK BEN - kunnen wij actief op zoek gaan in onszelf naar al deze vermogens. Op zoek naar de innerlijke Christus en die ook uitdrukken.

Mensen zijn lerende geestelijke wezens en zijn geen deelnemers aan een goddelijke loterij.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #20 Gepost op: januari 03, 2013, 07:58:35 pm »
Waar we een verschil van inzicht blijken te hebben is ons bewustzijn dat we niets van ons zelf hebben en alles hebben ontvangen van God die de schepper is van alles wat er ook maar te vinden is. We ontvangen dan ook de liefde voor Hem. Hij die geeft aan een ieder die zich er voor open stelt.
De keuze is dan inderdaad aan ons zelf. Stellen we ons voor Hem open of niet?
Het is ook hier weer een relatie van geven en ontvangen. Dus niet geven en nemen, zoals het gezegde luidt.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 07:59:11 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #21 Gepost op: januari 04, 2013, 12:47:52 am »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 17:38:
[...]


Het is een heel mooi voorbeeld wat je hier linkt :) Dat maakt ons wel bescheiden inderdaad, want hoe ver gaat onze liefde?

Precies !

Waar ik echter op doelde is dat in mijn geciteerde Bijbeltekst staat dat wij enkel in Jezus kunnen geloven, als Gods liefde in onze harten aanwezig is.[/quote]

Hier ben ik het uiteraard geheel mee eens, net als de rest van je betoog, maar dat is allemaal iets anders dan onze naasten gelijk liefhebben als onszelf.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #22 Gepost op: januari 04, 2013, 08:40:16 am »
Gelijk liefhebben zie ik als een einddoel. Je moet groeien in je geloof en liefde.
Ik geloof dat we dat doel hier op aarde nog niet kunnen halen. Wel kunnen we een begin maken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #23 Gepost op: januari 04, 2013, 12:58:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2013 om 08:40:
Gelijk liefhebben zie ik als een einddoel. Je moet groeien in je geloof en liefde.
Ik geloof dat we dat doel hier op aarde nog niet kunnen halen. Wel kunnen we een begin maken.
Waarmee het dus niet iets is dat we als kinderen van G'd in Christus zomaar ineens kunnen. Het is een gebod waaraan we met G'd Zijn hulp kunnen werken. Niet om de genade te ontvangen maar om als vrucht te laten zijn.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #24 Gepost op: januari 04, 2013, 02:32:47 pm »
Juist :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #25 Gepost op: januari 05, 2013, 12:23:16 am »
Met andere woorden:: het einddoel is christus-mensen te zijn

Dat zeg ik al enkele jaren mja. En het kan wel hier op aarde bereikt worden. Jezus heeft het bereikt, anderen hebben het bereikt. De meeste mensen zullen nog wel meerdere levens nodig hebben op deze aarde het te bereiken. De vrucht moet tot ontplooing worden gebracht en dat heeft tijd nodig. Toch is het de bedoeling dat het wél op deze aarde wordt bereikt door alle mensen.

Pottenbakker

  • Berichten: 82
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #26 Gepost op: januari 05, 2013, 09:48:36 am »

quote:


Beste gaitema,
Waaruit ken u uw ellende?
Uit de Wet van God.
Wat eist God in zijn Wet van ons?
Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het eerste gebod.
Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten.
Kunt u dit alles vobrengen?
Nee, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten.
Maar zijn wij zo verdorven, dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit op elk kwaad?
Ja, behalve wanneer wij door de Geest van God opnieuw beboren worden.
Een hartelijke groet.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #27 Gepost op: januari 05, 2013, 01:52:06 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 05 januari 2013 om 09:48:
[...]

Beste gaitema,
Waaruit ken u uw ellende?
Uit de Wet van God.
Wat eist God in zijn Wet van ons?
Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het eerste gebod.
Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten.
Kunt u dit alles vobrengen?
Nee, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten.
Maar zijn wij zo verdorven, dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit op elk kwaad?
Ja, behalve wanneer wij door de Geest van God opnieuw beboren worden.
Een hartelijke groet.
De Heidelbergse catechese staat niet gelijk aan de Schrift.
http://www.refo500.nl/con...es/Koop/twittechismus.pdf

Maar zijn wij zo verdorven, dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit op elk kwaad?
Ik weet dat dit voor veel Christenen (ook ik) geldt. Maar er zijn ook ongelovige mensen in de wereld die wel naastenliefde tonen. Niet net zoveel als onszelf overigens, maar dat heb ik ook nog nooit bij christenen zien gebeuren, eerlijk is eerlijk.

Naastenliefde als jezelf, zou zijn voor een onbekende in de plaats springen om jezelf te laten martelen ipv die onbekende ander, omdat je zoveel van die andere houdt. Om na de marteling te hebben ondergaan ook nog oprecht je beulen te vergeven! DAT is werkelijk je naasten liefhebben als jezelf, wie kan dat? Wie krijgt van de Geest zoveel kracht en ECHTE Liefde?  Alleen Jezus Christus heeft dat in praktijk kunnen brengen.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #28 Gepost op: januari 05, 2013, 08:17:56 pm »
Zoals ik al eerder zei om tot de kern te komen en de bijzaken naast me neer te leggen: niemand kan liefde tonen zonder Jezus. Zonder Hem kan je niets doen.
Je kan niet eens zonder Hem adem halen, want God beheerst je adem.
Jona dacht God te kunnen ontkomen op een boot, het bleek onmogelijk.

Je kan niet eens zonder Hem je veters strikken, want Hij is de gene die jou geregiseerd heeft. God is de regiseur en je bent de hoofdrolspeler van de film die God van te voren gemaakt heeft van jouw leven. Er gebeurd helemaal niets in je leven, wat God van te voren niet geregiseerd had.

Heb je wel eens gezondigd, waardoor je juist door die zonde in contact kwam met iemand die jou het licht van God gaf? Hoe was het bijvoorbeeld mogelijk dat een vrouw net in die trein stapt, waar jij in zat?
Wat zei ze ook al weer?

Niets, helemaal niets wat je doet in je dagelijks leven, gaat buiten God en buiten Jezus om.
Zonder Hem kan je niet eens dit bericht lezen.

Wist je dat Jona koppig moest zijn en die boot op moest en via die vis weer het land op moest, omdat God dat zo van te voren bepaald had dat hij dat zou gaan doen?
Ja! De joden leren elkaar namelijk dat de kern van dat verhaal is dat heidenen hier juist zich bekeren, zelfs de heidenen op de boot aanbaden God van Jona om redding van het natuurgeweld en vermaanden Jona om zijn dwaze gedachte, dat hij meende voor de God van "de wereld" te kunnen ontkomen. Juist de jood in dit verhaal bleek koppig en de heidenen bleken toegevelijk aan God.
Dat is heel bewust zoals God deze hele geschiedenis met Jona met opzet zo te laten plaats vinden.

Niets gaat buiten Gods plan met deze wereld om. Alle liefde komt van Hem, hoe klein dan ook.  Het is als dauw van een waterval.

Duisternis is niets anders dan afwezigheid aan Gods liefde. Duisternis kan niet de naaste lief hebben. De duisternis is leeg en ontbeert die mogelijkheid, omdat de duisternis dood is.

De duisternis is als een dode tak. Daar zal geen blad aan komen. Geen één.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 08:37:50 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #29 Gepost op: januari 05, 2013, 08:33:31 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 05 januari 2013 om 09:48:
[...]

Beste gaitema,
Waaruit ken u uw ellende?
Uit de Wet van God.
Wat eist God in zijn Wet van ons?
Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het eerste gebod.
Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten.
Kunt u dit alles vobrengen?
Nee, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten.
Maar zijn wij zo verdorven, dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit op elk kwaad?
Ja, behalve wanneer wij door de Geest van God opnieuw beboren worden.
Een hartelijke groet.

Door de zondeval zijn we zo geworden.
Zoals Paulus het zei: "ik wil het goede wel doen, maar ik kan het niet. Ik doe dat wat ik niet wil. Ik ellendig mens, wie verlost mij uit mijn nood?"

We kunnen één ding in onze nood wel doen: hulp zoeken bij God. de keuzevrijheid heeft God in ons gelegd. De heilige Geest gaat over heel de wereld opzoek naar mensen wiens harten zich naar Hem uitstrekken (citeerde iemand me eens uit de bijbel).
Toch is het ook weer zo: wie zochten, vonden Hem niet en wie niet zochten hebben Hem gevonden. Het wonder van het christelijke geloof.
Jezus ging zelf naar de waterput en heeft de Samaritaanse vrouw zelf aangesproken.

Die vrouw zou echter denk ik wel een bepaald verlangen hebben gehad. Ze wist in het gesprek wel aan te geven wat joden en zij zelf geloven. Ze had er wel over na gedacht, echter Jezus niet uit eigen beweging gevonden. Jezus openbaarde zich aan haar en het enige wat zij ondertussen deed is: "luisteren".

Ik geloof dat hierdoor ook doden tot leven worden gewekt. Ze horen de stem van Jezus en ze luisteren.  :)
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 08:35:27 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #30 Gepost op: januari 05, 2013, 08:58:04 pm »
Ontleen ik even van elders, vond ik een hele goede:
Gal 5: 22: "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing."
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #31 Gepost op: januari 05, 2013, 11:41:14 pm »
Het probleem met de Heidelbergse Catechisme en het Calvinisme is dat het niet volledig is.  Leasrsi, onze daden zijn uiterst belanrijk, vooral nadat we in aanraking zijn gekomen met God`s genade.
Geestelijke redding heeft verschillende stadia.  Uiteraard het eerste stadia wordt bereikt zonder daden, want we worden geboren in een Christelijk gezin, of we ontmoeten een geliefde gelovige die ons naar een geloofsgemeenschap leidt.  Daar hebben we geen keuze in, en het is louter genade;  vaak gaat er wel een speciale voorouderlijke koers aan vooraf.  Uiteindelijk, als we volwassen worden, hangt onze uiteindelijke redding, verlossing, gezondheid , fortuin en zaligmaking volledig af van onze keuzes en daden.   Jammer dan voor de fundmentalistische Christen ...

In het verre Oosten zijn ze zich meer bewust van dit principe ...

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #32 Gepost op: januari 06, 2013, 01:13:59 am »
.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2013, 01:53:58 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #33 Gepost op: januari 06, 2013, 02:22:32 am »

quote:

Héé Gaits tekst is weggehaald terwijl ik een reactie voorbereidde.
@ Gaitema
Ik heb de tekst ook maar uit de quote gehaald. Ik ga geen tekst plaatsen die je zelf kennelijk niet meer wilt, Gait. Maar mijn reactie als losse post in dit topic kan toch nog wel; het was niet zo'n heel rechtstreeks antwoord op wat je zei.


Dit zijn ook wel mooie verzen om erbij te halen:

(SV) Mattheus 7:
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;


In vers 23 en 24, heeft Jezus het over mensen die in ongerechtigheid werken en daartegenover over mensen die zijn woorden niet alleen beluisteren maar derzelven ook doen?
En slechts Heere Heere roepen is niet genoeg.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #34 Gepost op: januari 06, 2013, 08:45:25 am »
Zo lees ik dat ook :)
De tekst had ik verplaatst naar het schapen en bokkenoordeel.
Dan had ik het direct op de goede plek staan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #35 Gepost op: januari 06, 2013, 08:46:21 am »
Jezus heeft het inderdaad over mensen die zich meer richten op de uiterlijke kant van religie, maar oprechtheid en goede daden minder waarde toe eigenen.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #36 Gepost op: januari 06, 2013, 11:30:36 am »
Dat is ook de kern verdraaien tot een bijzaak. Alsof het minder belangrijk is wat je doet en het vooral draait om je geloof. De belijdenisgeschriften volgen of een geloofsbelijdenis beamen. Maar het evangelie leeft juist door je hart heen.
De verticale en horizontale verhouding. verticaal in verbondenheid met God en horizontaal met je medemens. Dat te samen vormt het kruis. Hierin sta je ook in relatie met Jezus.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #37 Gepost op: januari 06, 2013, 01:10:44 pm »
De wet doen is niet het doel in het Christendom, maar het resultaat die je met hulp van de Heilige Geest steeds meer zult gaan doen, als ons eigen (grote) ego de Heilige Geest de ruimte maar geeft.

Iemand die de Heilige Geest werkelijk heeft gaat dus niet aan drinkgelagen meedoen, op hoerenbezoek, homofiele handelingen doen, inbreken, overvallen of moorden.

Dergelijke verwerpelijke handelingen zorgen ervoor dat de Heilige Geest afstand neemt. Het ego verdrukt dan de Heilige Geest. Dus daarom stelt de Schrift ook in Jacobus, dat geloof zonder daden geen waar geloof is. Het doen van de wet is niet het doel maar wel het resultaat van waar geloof.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #38 Gepost op: januari 06, 2013, 02:04:45 pm »
De liefde die in ons werkelijkheid wordt. Mee eens.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #39 Gepost op: januari 06, 2013, 06:11:38 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 januari 2013 om 08:45:
Zo lees ik dat ook :)
De tekst had ik verplaatst naar het schapen en bokkenoordeel.
Dan had ik het direct op de goede plek staan.

O ja, oké. Ik had ook eigenlijk het idee dat ik in dat topic aan het posten was. :?
Nou ja, dan zet ik daar ook nog even wat.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #40 Gepost op: januari 06, 2013, 07:16:28 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 05 januari 2013 om 23:41:
Het probleem met de Heidelbergse Catechisme en het Calvinisme is dat het niet volledig is.  Leasrsi, onze daden zijn uiterst belanrijk, vooral nadat we in aanraking zijn gekomen met God`s genade.
Geestelijke redding heeft verschillende stadia.  Uiteraard het eerste stadia wordt bereikt zonder daden, want we worden geboren in een Christelijk gezin, of we ontmoeten een geliefde gelovige die ons naar een geloofsgemeenschap leidt. Daar hebben we geen keuze in, en het is louter genade;  vaak gaat er wel een speciale voorouderlijke koers aan vooraf.  Uiteindelijk, als we volwassen worden, hangt onze uiteindelijke redding, verlossing, gezondheid , fortuin en zaligmaking volledig af van onze keuzes en daden.   Jammer dan voor de fundmentalistische Christen ...

In het verre Oosten zijn ze zich meer bewust van dit principe ...



(zie het onderstreepte)
Het is natuurlijk belachelijk dat je in een christelijk gezin moet zijn geboren of naar een geloofgemeenschap moet zijn geleid. Grote onzinnigheid!

En ja inderdaad, in het verre Oosten zijn ze inderdaad meer bewust van principes, met name Het Principe , maar dat is niet waar jij het hier over hebt.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #41 Gepost op: januari 06, 2013, 07:17:48 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 januari 2013 om 18:11:
[...]

O ja, oké. Ik had ook eigenlijk het idee dat ik in dat topic aan het posten was. :?
Nou ja, dan zet ik daar ook nog even wat.
Ik raakte zelf ook in de war  :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #42 Gepost op: januari 08, 2013, 01:02:16 am »
Maar waarom is dit belachelijk Ozimbi als het een feit is?  Mensen worden immers gelovig dmv ouders of een geliefde gelovige die iemand kan brengen naar een dienst ...?  Dit is de betekenis van het feit dat Geloof een gave is.
Later behoren we echter het Geloof substantie te geven dmv onze vrije wil en levenswandel als eigen verantwoordelijkheid.  Dit "Geloof" is uiteindelijk zal ons paspoort zijn voor de Hemel ...

Ken_Yehuwdiy

  • Berichten: 63
  • muwl lebab
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #43 Gepost op: januari 08, 2013, 01:25:09 am »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 18:47:
Heb uw naaste lief als u zelf en God lief boven alles.
Kan je dit zonder Gods hulp?
Kort maar krachtig: neen.

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #44 Gepost op: januari 08, 2013, 10:31:27 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 08 januari 2013 om 01:02:
Maar waarom is dit belachelijk Ozimbi als het een feit is?  Mensen worden immers gelovig dmv ouders of een geliefde gelovige die iemand kan brengen naar een dienst ...?  Dit is de betekenis van het feit dat Geloof een gave is.

Ik ken anders heel wat gelovigen, die dat niet zijn geworden door hun ouders of door geliefden gelovigen. Zij zijn het uit zichzelf geworden.
 

quote:

Later behoren we echter het Geloof substantie te geven dmv onze vrije wil en levenswandel als eigen verantwoordelijkheid.  Dit "Geloof" is uiteindelijk zal ons paspoort zijn voor de Hemel ...
Op zich mee eens, maar ik denk niet dat je daar per se eerst anderen voor nodig hebt.
Tato na vicikitsate

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #45 Gepost op: januari 08, 2013, 10:54:55 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 08 januari 2013 om 22:31:
[...]

Ik ken anders heel wat gelovigen, die dat niet zijn geworden door hun ouders of door geliefden gelovigen. Zij zijn het uit zichzelf geworden.

In zoverre ben ik het met je eens zolderworm  ;) dat ook mensen zonder hun ouders of door geliefden tot geloof komen.

Alleen kan een mens nooit tot geloof in Christus komen als G-d hen niet Zelf aanraakt en naar Jezus stuurt. Maar dat doet G'd niet alleen maar met mensen die al gelovige ouders hebben of gelovige geliefden. Dat ben ik eens met je eens. :*)
 

[...]

Op zich mee eens, maar ik denk niet dat je daar per se eerst anderen voor nodig hebt.[/quote]

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #46 Gepost op: januari 08, 2013, 11:27:59 pm »

quote:

learsi schreef op 08 januari 2013 om 22:54:
[...]
In zoverre ben ik het met je eens zolderworm  ;) dat ook mensen zonder hun ouders of door geliefden tot geloof komen.

Alleen kan een mens nooit tot geloof in Christus komen als G-d hen niet Zelf aanraakt en naar Jezus stuurt. Maar dat doet G'd niet alleen maar met mensen die al gelovige ouders hebben of gelovige geliefden. Dat ben ik eens met je eens. :*)

Op zich mee eens, maar ik denk niet dat je daar per se eerst anderen voor nodig hebt.
Kijk eens aan. Nu ga jezelf tegenspreken.
Tato na vicikitsate

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #47 Gepost op: januari 09, 2013, 03:43:09 am »
Maar in alle gevallen komen mensen tot het geloof via anderen die door God worden gebruikt, ideaal gezien de ouders, omdat die de meeste liefde hebben voor het kind ...

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #48 Gepost op: januari 09, 2013, 05:03:49 am »
@harmoniezoeker::  

In een of ander christelijk gezin geboren worden of geleid worden naar een geloofsgemeenschap heeft er vooralsnog niets mee te maken. Voor sommigen zal het zo werken ja, maar het is geen regel. Laten we nu niet gaan denken dat we het  zonder de kerk of het gezin niet kunnen redden. Ook al wordt je in een ondergrondse kerker geboren zonder verder ooit het daglicht of een ander mens te zien, dan nog kan een mens de juiste geest in zichzelf ontdekken.

Het gaat erom wat je in jezelf ontdekt. Ontdek je het juiste , dan pas kun je datzelfde in anderen te ontdekken. Niet het omgekeerde. Je moet niet naar een kerk geleurd worden om daar te 'ontdekken' dat je er misschien wel bij hoort. Daarom is de methode van de Jehova`s ook zo ontzettend foutief.

Ontdek je 'het' in jezelf, dan zul je het ook in anderen kunnen zien. Het werkelijk niet gebonden aan iets anders dan (in de eerste plaats) je eigen innerlijke zelf. Elke religie die dit anders doet voorkomen, is on-echt.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2013, 05:08:16 am door Ozombi »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het grote gebod
« Reactie #49 Gepost op: januari 09, 2013, 08:42:23 am »

quote:

Zo is dat. Het verbaast me des te meer dat er christenen zijn die zo in de war zijn,  dat ze geloven dat er mensen zijn, die zonder Jezus' hulp in de hemel kunnen komen, door goed te leven.
Een nieuwe start is een nieuw begin