Auteur Topic: Toetsen of iets van de Geest is  (gelezen 15894 keer)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Gepost op: januari 05, 2013, 03:10:27 pm »
Na aanleiding van een vraag van Grondig Christelijk start ik daarover een apart topic. Want hopelijk brengt het ons meer inzicht in de verschillende inzichten die er zijn over hetzelfde Woord van G'd onder de leiding van Dezelfde Heilige Geest.

Vraag:
- Waaraan toesten we de Leiding van de Heilige Geest?

- Is voor Leiding van de Heilige Geest een doop in de Heilige Geest naast een doop in water, een voorwaarde?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2013, 03:51:19 pm »
Moeilijke vragen. Om eerlijk te zijn kan ik alleen spreken uit de ervaring dat bij mij bidden en denken door en over alles wat met God te maken heeft helpt.
Hulp komt me op verschillende manieren vaak opzoeken.
De bijbel, iemand die je wat zegt. Een blad dat je leest etc..
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2013, 04:18:01 pm »
Trouwens Learsi.
Er gebeuren weer wonderbaarlijke dingen bij ons in de kerk.
Het is een mooi voorbeeld van een wijze man die toetsen kan :)
Over de mail had ik contact via een jeugddiensrcommissievoorzitter doorgekregen van een voorzitter van de Evangelisatie Commissie van onze gemeente.

Hij deelde de zorg met me dat er in onze gemeente niet de hele waarheid verteld werd, dat komt volgens hem omdat het grootste deel van onze dominee's geloofd in de alverzoening. Daardoor wordt de gemeente volgens hem in slaap gesukkeld. De mensen hebben zo iets van: "het gaat wel lekker zo, ik hoef niets uit te zoeken, want de dominee's zeggen dat het toch allemaal goed komt."
De kennis ontbreekt er daardoor.

Wat een wijze man sprak ik zo toch over de mail.
Hij houd zich bezig met het opzetten van tienerdiensten, voor de tieners in onze gemeente en aanverwante activiteiten voor de tieners. Hij zei dat ik daarin mee mag doen.

Ik heb er helemaal zin in :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2013, 08:39:57 pm »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 15:10:
Na aanleiding van een vraag van Grondig Christelijk start ik daarover een apart topic. Want hopelijk brengt het ons meer inzicht in de verschillende inzichten die er zijn over hetzelfde Woord van G'd onder de leiding van Dezelfde Heilige Geest.

Vraag:
- Waaraan toetsen we de Leiding van de Heilige Geest?
Ik beantwoord alleen je eerste vraag. De tweede is wat mij betreft een aparte discussie waard.

Toetsing obv de Bijbel is o.a. mogelijk door de volgende teksten:
1 Kor 12: 3: "Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest."
2 Kor 3: 17: "De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid."
Gal 5: 22: "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing."
1 Joh 4: 2 (en 13): "Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God"

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2013, 07:37:47 pm »

quote:

pjotr schreef op 05 januari 2013 om 20:39:
[...]
 Ik beantwoord alleen je eerste vraag. De tweede is wat mij betreft een aparte discussie waard.

Toetsing obv de Bijbel is o.a. mogelijk door de volgende teksten:
1 Kor 12: 3: "Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest."
2 Kor 3: 17: "De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid."
Gal 5: 22: "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing."
1 Joh 4: 2 (en 13): "Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God"
Ik moet wel lachen. Pjotr zegt: Ik beantwoord de vraag, en vervolgens komt hij met enkel bijbelteksten. Ik denk dat je als wandelende bijbel geen enkele vraag beantwoordt.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2013, 07:38:51 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #5 Gepost op: januari 06, 2013, 07:59:34 pm »
En zo zijn er zovele vragen nooit beantwoord, en even zovele antwoorden nooit gegeven en laat staan , opgehelderd. Als iemand zo`n ondersteunende bijbeltekst nu eens met eigen woorden zou weergeven, dan kan dat al op veel meer aandacht mijnerzijds rekenen. Ik denk dat simpelweg de kennis en vooral ook de moed ontbreekt dat ook maar eens te proberen , uit vrees te worden omgehakt.

Zoals ik altijd zeg: " Een persoon die uit een wiskunde-leerboek allerlei moeilijke wiskunde-formules kan opdreunen , is nog geen expert in de wiskunde". Sterker nog, zo iemand hoeft totaal niet te begrijpen wat wiskunde is om toch erg wiskundig onderlegd over te komen.

Zo is het ook met het opdreunen van mooie bijbelteksten uit de bijbel. Iedereen kan dit doen ook al weet men van toeten nog blazen. Daarom verdient het mijn aandacht meestal niet, want een mooie zin zou uit de persoon zelf moeten komen. Of die mooie zin nu klopt of niet, ik zal je er nooit voor omhakken i.i.g.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #6 Gepost op: januari 06, 2013, 09:52:57 pm »
Ik denk niet dat we de (leiding van de) Heilige Geest moeten of mogen toetsen.
Ik neem aan dat de vraag is: hoe herkennen we dat een bepaalde ingeving/sturing van de Geest afkomstig is?
Dat zou inderdaad een heel intrigerende vraag zijn. Daar geeft de bijbel denk ik geen kant-en-klaar antwoord op. pjotr geeft een goede voorzet. Ikzelf hou het bij 'dat wat je dichter bij God brengt, is afkomstig van de Geest'.
In de praktijk kan dat betekenen dat ik iets kan/wil doen omdat ik denk dat dat door de Geest ingegeven is, maar dat iemand anders daar niets in ziet en er geen begrip voor heeft. En vise versa. En dat ik toch geloof dat beiden oprecht kinderen van God kunnen zijn. Dat maakt 'leiding van de Geest anno 2013' iets ondoorzichtigs.

Wat betreft de 2e vraag: ik denk dat de Geest niet afhankelijk is van of iemand gedoopt is of niet, om iemand bij te kunnen sturen/leiden.
De 'doop in de Geest' zegt me niets. Jezus beveelt een doop met water, in naam van de Vader, Zoon en Geest. Die volstaat. Een ieder die in die naam gedoopt is, mag zich verzekerd weten van de leiding van de Geest.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

tin

  • Berichten: 71
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #7 Gepost op: januari 06, 2013, 09:59:00 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 06 januari 2013 om 19:37:
[...]

Ik moet wel lachen. Pjotr zegt: Ik beantwoord de vraag, en vervolgens komt hij met enkel bijbelteksten. Ik denk dat je als wandelende bijbel geen enkele vraag beantwoordt.


Ok, maar toch vond ik deze regel wel heel mooi:

Gal: 5: 22 Maar de vrucht van de geest is liefde, blijdschap, liefde, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, trouw

Zouden we alleen datgene wat aan het bovenstaande getoetst is als van de Geest zoals in dit topic bedoelt is beschouwen, en er voor openstaan, zouden we een stuk verder zijn !
Ahdoeb

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #8 Gepost op: januari 06, 2013, 10:02:32 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 06 januari 2013 om 19:37:

Ik moet wel lachen. Pjotr zegt: Ik beantwoord de vraag, en vervolgens komt hij met enkel bijbelteksten. Ik denk dat je als wandelende bijbel geen enkele vraag beantwoordt.
Als je een belijdend christen bent, zeg je na wat God zegt in zijn Woord. Als je één met Christus bent spreek je het Woord van God. Dan zeg je ....zo zegt de Here! Dat is wijsheid!

quote:


Psalm 111:10 De vreze des HEREN is het begin der wijsheid.
Spreuken 2:6   De HEERE geeft immers wijsheid, uit Zijn mond komen kennis en inzicht.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #9 Gepost op: januari 06, 2013, 10:05:46 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 06 januari 2013 om 19:37:
[...]

Ik moet wel lachen. Pjotr zegt: Ik beantwoord de vraag, en vervolgens komt hij met enkel bijbelteksten. Ik denk dat je als wandelende bijbel geen enkele vraag beantwoordt.
Daarmee zegt hij dat het te zien is, te herkennen is of iemand zich laat leiden door de Heilige Geest.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #10 Gepost op: januari 06, 2013, 10:46:50 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 06 januari 2013 om 19:37:
[...]

Ik moet wel lachen. Pjotr zegt: Ik beantwoord de vraag, en vervolgens komt hij met enkel bijbelteksten. Ik denk dat je als wandelende bijbel geen enkele vraag beantwoordt.
Scherp opgemerkt, en een positieve reactie. De vraag van Learsi is eigenlijk niet te beantwoorden en ik geef daarom een antwoord op een andere vraag. Soms moet je de vraagstelling wat bijsturen om de discussie vlot te krijgen. :-)

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2013, 10:58:52 pm »
------

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 15:10:
Na aanleiding van een vraag van Grondig Christelijk start ik daarover een apart topic. Want hopelijk brengt het ons meer inzicht in de verschillende inzichten die er zijn over hetzelfde Woord van G'd onder de leiding van Dezelfde Heilige Geest.

Vraag:


- Is voor Leiding van de Heilige Geest een doop in de Heilige Geest naast een doop in water, een voorwaarde?


Ja en nee.

Ik denk dat de doop in de Heilige Geest naast de doop in water geen voorwaarde is.  Dit kan een leeg of ingebeeld ritueel zijn. Dat hoeft het niet te zijn. De doop met de Heilige Geest gebeurt altijd bij wedergeboorte, anders is het geen wedergeboorte. Maar de reactie daarop is niet bij ieder hetzelfde. Niet ieder gaat in vreemde talen spreken. Jezus is degene die doopt met de Heilige Geest (Joh.3:22), doordat Hij degene die zich aan Hem overgeeft vervult met zijn Geest.

Joh.26:5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
6   Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.
7 Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.
8 De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.


Johannes zegt dat Jezus doopt met de Heilige Geest:
Joh.1:En ik kende Hem niet, maar Hij Die mij gezonden heeft om te dopen met water, Die had tegen mij gezegd: Op Wie u de Geest zult zien neerdalen en op Hem blijven, Die is het Die met de Heilige Geest doopt.

Bij Cornelius "viel" de Heilige Geest op hem, terwijl Petrus sprak.

We kunnen het woord van een ander niet aannemen omdat iemand zegt dat hij gedoopt is met de Heilige Geest. Wie eenmaal gedoopt is met de Heilige Geest is kan ook perioden van leegte en terugval ervaren. We zullen wat tot ons komt altijd zelf moeten toetsen onder leiding van de Heilige Geest. Als we oprecht daarom bidden zal God dat gebed verhoren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2013, 11:18:35 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 januari 2013 om 22:58:

Ja en nee.

Ik denk dat de doop in de Heilige Geest naast de doop in water geen voorwaarde is.  Dit kan een leeg of ingebeeld ritueel zijn. Dat hoeft het niet te zijn. De doop met de Heilige Geest gebeurt altijd bij wedergeboorte, anders is het geen wedergeboorte.

quote:

elle schreef op 06 januari 2013 om 21:52:

Wat betreft de 2e vraag: ik denk dat de Geest niet afhankelijk is van of iemand gedoopt is of niet, om iemand bij te kunnen sturen/leiden.
De 'doop in de Geest' zegt me niets. Jezus beveelt een doop met water, in naam van de Vader, Zoon en Geest. Die volstaat. Een ieder die in die naam gedoopt is, mag zich verzekerd weten van de leiding van de Geest.


Toch lijkt het in 2 bijbelverzen in handelingen dat zowel een doop onder water als een doop in de Heilige Geest noodzakelijk en dat een doop in water alleen niet voldoende is, als ook een doop in de Heilige Geest niet.

Handelingen 10
47   Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden?
48 En hij beval dat zij gedoopt zouden worden in de Naam van de Heere. Toen vroegen zij hem enkele dagen bij hen te blijven.


Handelingen 19
2 en zei tegen hen: Hebt u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam? En zij zeiden tegen hem: Wij hebben niet eens gehoord dat er een Heilige Geest is.
Vervolgens werd gedoopt in de Geest.
5 en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.
6   En nadat Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken in vreemde talen en profeteerden.
Twee voorbeelden die lijken te stellen dat zowel de doop in de Geest als de doop in water noodzakelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2013, 11:19:57 pm door learsi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #13 Gepost op: januari 06, 2013, 11:26:07 pm »
Bedankt voor zover voor jullie antwoorden, nu iets specifieker over de Heilige Geest.
De Heilige Geest leert de Schrift openbaart ons de Waarheid.
Velen menen hier dat de Heilige Geest automatisch komt bij een ieder die geloofd dat Christus onze Heiland is..

Hoe kan het dan zijn dat zovele christenen met de Heilige Geest die hen de Waarheid openbaart, toch zoveel verschillende visies hebben op 1 Woord van G-d?

Als de Heilige Geest ons de Waarheid openbaart, zouden we als Christenen dan niet allemaal hetzelfde in de Schrift moeten lezen?

Dat is iets wat ik maar niet kan begrijpen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #14 Gepost op: januari 07, 2013, 12:07:36 am »

quote:

learsi schreef op 06 januari 2013 om 23:26:
Bedankt voor zover voor jullie antwoorden, nu iets specifieker over de Heilige Geest.
De Heilige Geest leert de Schrift openbaart ons de Waarheid.
Velen menen hier dat de Heilige Geest automatisch komt bij een ieder die geloofd dat Christus onze Heiland is..
Hoe kom je bij die aanname?

quote:

Hoe kan het dan zijn dat zovele christenen met de Heilige Geest die hen de Waarheid openbaart, toch zoveel verschillende visies hebben op 1 Woord van G-d?
Hoe kon het dat Petrus en Paulus (beide Apostelen!) een verschil van mening hadden? Dat soort vragen categoriseer ik onder de groep "hoe kan het dat de maan niet van kaas is en Edammer wel" ofwel: niet echt interessant zeg maar.
Ik begrijp hem wel maar zie geen nut in het nadenken over die vraag.
Per saldo is het niet aan ons om andermans knecht te oordelen :) zeg maar.

quote:

Als de Heilige Geest ons de Waarheid openbaart, zouden we als Christenen dan niet allemaal hetzelfde in de Schrift moeten lezen?
Waarom? Omdat wij mensen dat willen?
Zou het kunnen zijn dat er meerdere waarheden zijn? Zomaar een vraag hoor, maar wel een redelijk filosofische lijkt mij ;)

quote:

Dat is iets wat ik maar niet kan begrijpen.
Ik ook niet.
Ik begrijp heel veel niet maar verwacht ook dat het niet van belang is om alles te begrijpen.
Worden als een kind heeft zijn voordelen wat dat betreft _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #15 Gepost op: januari 07, 2013, 12:10:43 am »

quote:

learsi schreef op 06 januari 2013 om 23:18:


Toch lijkt het in 2 bijbelverzen in handelingen dat zowel een doop onder water als een doop in de Heilige Geest noodzakelijk en dat een doop in water alleen niet voldoende is, als ook een doop in de Heilige Geest niet.

quote:

Handelingen 10  
47   Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden?
48 En hij beval dat zij gedoopt zouden worden in de Naam van de Heere. Toen vroegen zij hem enkele dagen bij hen te blijven.


Handelingen 19
2 en zei tegen hen: Hebt u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam? En zij zeiden tegen hem: Wij hebben niet eens gehoord dat er een Heilige Geest is.
Vervolgens werd gedoopt in de Geest.
5 en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.
6   En nadat Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken in vreemde talen en profeteerden
.
Twee voorbeelden die lijken te stellen dat zowel de doop in de Geest als de doop in water noodzakelijk zijn.

In het eerste citaat hebben de mensen de Geest reeds, en worden ze daarna gedoopt. Geen 'doop in de Geest' dus.
Het tweede citaat stelt dat je tot geloof kunt komen zonder de Geest te hebben. Omdat ze geloven, volgt de doop in de naam van Jezus. Geen 'doop in de Geest'. Wel is het zo dat op hetzelfde moment van de 'doop in de naam van Jezus' de Geest 'op hen komt'. Maar daarmee is het nog geen 'doop in de Geest'.
Voor mensen die niet gedoopt zijn, kan de Geest leiding geven (eerste citaat). Wanneer je gedoopt bent, dan ben je verzekerd van de Geest (zoals in het tweede citaat). Er zijn geen 2 dopen, imho. Met je doop komt (de leiding van) de Geest, wanneer je die nog niet had. Ik zie geen reden om die 2 dingen uit elkaar te trekken.

Paulus is in zijn brief aan de Romeinen heel helder imho (h6-8): in de doop sterf je voor de wet der zonde en sta je in Christus op in een nieuw leven; dan leef je voortaan voor de wet van de Geest, onder leiding van de Geest.

Edit:
Overigens vat ik 'doop in de Geest' op als iets dat door mensen wordt geadministreerd. Ik besef (nu ik er een nachtje over geslapen heb) dat het verhaal anders wordt wanneer je 'doop met de Geest' ziet als iets dat van God komt. Dan ben ik benieuwd of er meer verzen zijn dan in Johannes 1 die het er over hebben (biblija werkt niet lekker). Als dat niet het geval is, dan kun je er denk ik weinig over zeggen.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2013, 08:26:15 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #16 Gepost op: januari 07, 2013, 09:14:03 am »

quote:

Zolderworm schreef op 06 januari 2013 om 19:37:
Ik moet wel lachen. Pjotr zegt: Ik beantwoord de vraag, en vervolgens komt hij met enkel bijbelteksten. Ik denk dat je als wandelende bijbel geen enkele vraag beantwoordt.

In een queste om goud te zoeken en te delven, kan het verkeren:
Een wijze goudzoeker pakt het goud dat ten behoeve van hem op straat wordt voorgeworpen op, en telt in dankbaarheid zijn winst en zijn geluk. Maar een dwaas onderscheidt het niet eens, want zijn geest is afgestemd op het werk en de last om het goud zelf uit de rotsen te hakken en het fijnste goud uit het slijk der aarde te ziften.

Ik bedoel dus dit: Pjotr brengt zijn mening in de vorm van waardevol relevant materiaal. Waarom zou iemand dan dat materiaal van hoogwaardig edelsteen geen blik waardig achten, en lachen dat een goudzoeker niet zelf de moeite neemt hoogwaardig edelmateriaal te vinden en te bewerken?

Ik zou het wel lachen vinden als zou blijken dat goud-erts intensief wordt gezocht, en bewerkt, maar dat goud niet wordt herkend als het in de zuiverste vorm in handen wordt gehouden. Maar het is een lach van de oppervlakte met een droeve ondertoon. Want wat baat het zoeken, als bij voorbaat niet de blik en het verstand is gericht en afgestemd op wat wordt gezocht?

Wat mist is dus je ingaan op de aangedragen woorden. Slaan die woorden als tangen op varkens? Of zijn het toch paarlen die je worden voorgeworpen... :Y) :*)  :+
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2013, 12:33:51 pm door small brother »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #17 Gepost op: januari 07, 2013, 09:44:21 am »

quote:

elle schreef op 07 januari 2013 om 00:10:
Paulus is in zijn brief aan de Romeinen heel helder imho (h6-8): in de doop sterf je voor de wet der zonde en sta je in Christus op in een nieuw leven; dan leef je voortaan voor de wet van de Geest, onder leiding van de Geest.

Geeft de Geest Leiding? Of geeft de Geest Bezieling?
Getuigt de Wet van de Geest van een andere Wet, dan de Wet van God?

quote:

Edit:
Overigens vat ik 'doop in de Geest' op als iets dat door mensen wordt geadministreerd. Ik besef (nu ik er een nachtje over geslapen heb) dat het verhaal anders wordt wanneer je 'doop met de Geest' ziet als iets dat van God komt. Dan ben ik benieuwd of er meer verzen zijn dan in Johannes 1 die het er over hebben (biblija werkt niet lekker). Als dat niet het geval is, dan kun je er denk ik weinig over zeggen.

Ik denk inderdaad dat de doop van de Geest primair verstaan moet worden als de uitstorting van de Heilige Geest door God, dus zonder tussenkomst van mensenhanden. De discipelen moesten erop wachten. Andere gelovigen hebben het bij gelegenheid en in het oude testament was deze doop in de Geest er soms voor een kort moment (zichtbaar). Van Saul en David werd beiden gezegd dat sindsdien hun hart werd genegen tot God.

Maar in het grotere geheel is het de keursteen die God in het hart legt waardoor de betroffene zelf weet heeft van de steen en de kleur, maar het voor anderen verborgen is (op.2). Verborgen manna is wat God geeft, waardoor zelfs de betekenis van nieuwe profeten verbleekt. Dromen worden gedroomd en gezichten gezien en Gods naam wordt alom geprezen. De keursteen is een verworven "gearriveerdheid". Maar de tekst dwingt tot een andere houding: Bekering wordt gevraagd en opgeroepen tot een strijd tot overwinning (op.2:16,17).

De doop in de Geest is i.h.a. is dus (m.i.) verborgen, maar de vruchten zijn onmiskenbaar. En niet te vergeten het getuigenis. En de lof van de Naam van de Here.
Maar de leiding, dat is een zaak van omarming van de Geest en onderwerping van de eigen geest (hart en ziel en verstand) aan Gods geboden en Gods Woord; imm.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2013, 10:15:37 am door small brother »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #18 Gepost op: januari 07, 2013, 09:55:14 am »

quote:

learsi schreef op 05 januari 2013 om 15:10:
Vraag:
- Waaraan toetsen we de Leiding van de Heilige Geest?

De vraag is waar de vraag vandaan komt. Gods Heilige Woord roept op om de geesten te beproeven of zij uit God zijn. Dan is de vraag: hoe weten wij wie Gods Geest heeft?

Is dat niet eenieder die God aanroept, met een beroep op de Naam van Jezus Christus?

quote:

pjotr schreef op 05 januari 2013 om 20:39:
Toetsing obv de Bijbel is o.a. mogelijk door de volgende teksten:
1 Kor 12: 3: "Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest."
2 Kor 3: 17: "De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid."
Gal 5: 22: "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing."
1 Joh 4: 2 (en 13): "Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God"

Duidelijke taal !

De leiding van de Heilige Geest waarvan de topicstarter spreekt, gaat volgens mij over de voeding en de bezieling door de Geest en een daarop gebaseerd handelen door de mens. Dat wil zeggen in onderwerping aan God. Want de geest van de profeet is de profeet onderdanig. Als de bijbel dan spreekt dat iemand vervuld wordt van de Heilige Geest, dan is de mens gevuld met zicht en ingevingen van de  Geest, en als hij spreekt zullen het woorden van de Geest zijn. Maar waar minder vulling is, zal meer inbreng van de mens zijn. En als iemand zichzelf rijk rekent met geleid te worden door de Geest, dan bereikt hij mogelijk een gearriveerdheid, en een overwinning zonder de strijd om in te gaan en zonder de te behalen krans van de overwinning nuttig te achten. Dat is in karikaturen: Evangelisch versus Gereformeerd.

Maar dat de geest van de profeet aan de profeet onderdanig is, betekent tegelijk dat de mens de Geest kan overstemmen en er ongeestelijks in kan mengen. Daarom spreekt de Schrift ook over een bijzonder fenomeen: bedroef de Geest niet. En ga de Geest niet tegenstaan. En verhard uw harten niet. en Bekeer u.
Kan dat dan? Ja, dat kan.

Ik vraag mij dus een beetje af op welke tekst je (Topicstarter) dat leidinggeven van de Geest op baseert. Als de Schrift oproept om de geboden te onderhouden en de getuigenis van Jezus Christus, dan is de toets ten eerste of er een bezieling is door de Heilige Geest. Is dat zo, dan is er in principe een gemeenschappelijkheid. En daarbij komt dan een toetsing of de geboden onderhouden worden.

Zijn wij dan gehouden om de gebodenonderhouding te toetsen? Ja, natuurlijk. Niet tot het opleggen van een straf (want dàt is veroordelen), maar tot getuigend spreken over Gods Woord en Gods Wil, en over gehoorzaamheid aan God (want dàt is elkaar manen en de tempel bouwen en dwingen om in te gaan). Het tweesnijdend zwaard is het Woord zelf. Niet degene die zich van het Woord bedient. En de bediener van het Woord, dient zich dus van tijd tot tijd te realiseren dat hij niets te zeggen heeft en geen punten te maken heeft, maar dat Gods Woord alles is. En waarheid heeft als eigenschap dat zij zichzelf tendeert te bevestigen.

quote:

elle schreef op 06 januari 2013 om 21:52:
Ik denk niet dat we de (leiding van de) Heilige Geest moeten of mogen toetsen.
Ik neem aan dat de vraag is: hoe herkennen we dat een bepaalde ingeving/sturing van de Geest afkomstig is?
Dat zou inderdaad een heel intrigerende vraag zijn. Daar geeft de bijbel denk ik geen kant-en-klaar antwoord op. pjotr geeft een goede voorzet. Ikzelf hou het bij 'dat wat je dichter bij God brengt, is afkomstig van de Geest'.
Amen.

quote:

In de praktijk kan dat betekenen dat ik iets kan/wil doen omdat ik denk dat dat door de Geest ingegeven is, maar dat iemand anders daar niets in ziet en er geen begrip voor heeft. En vise versa. En dat ik toch geloof dat beiden oprecht kinderen van God kunnen zijn. Dat maakt 'leiding van de Geest anno 2013' iets ondoorzichtigs.

Dat denk ik ook. Maar er is wel een onderscheid: namelijk dat wie de Geest heeft ook een weg van God zal gaan. Dat is gemeenschappelijkheid van geestelijke voeding.

Maar de weg die wordt gegaan hoeft niet dezelfde weg te zijn, want God oordeelt de weg en de wijze van gaan van anderen. Maar wij (de dienaren van het Woord die God over ons heeft gesteld) oordelen wie binnen zijn. Dat zijn degenen die zich met ons tot God vergaderen, c.q. met wie wij ons tot God vergaderen.

En ten derde getuigen wij van onze weg en ons heil en onze waarheid. Opdat wie uit God is herkent wat uit de Geest is, en daarnaar voor zover de Geest hem daartoe inspireert en aanzet ook zijn leven stuurt en inricht. Dat is NIET om die leiding aan te nemen, maar om van hetgeen tot bezieling wordt aangedragen, ook te toetsen in het Woord van God: of deze dingen zo zijn; en deze in gebed en overlegging in hart en ziel te onderzoeken. Overtuiging is niet hetzelfde als geloof.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2013, 01:00:22 pm door small brother »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #19 Gepost op: januari 07, 2013, 10:25:35 am »

quote:

small brother schreef op 07 januari 2013 om 09:44:
[...]

Geeft de Geest Leiding? Of Geeft de Geest Bezieling?
Getuigt de Wet van de Geest van een andere Wet, dan de Wet van God?

En Paulus zet die 2 wetten naast elkaar, speelt ze tegen elkaar uit. Kennelijk zijn het inderdaad 2 verschillende dingen. (In de NBV wordt het trouwens vertaald met 'oude orde van de wet vs nieuwe orde van de Geest'; H7:6.)
En in Romeinen staat letterlijk dat de Geest leidt, zie h8. Al weet ik niet precies hoe het in de grondtekst opgeschreven staat. Wellicht is 'bezieling' een mooiere vertaling; voor mij maakt het niet veel uit denk ik.

quote:

Romeinen 8
Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. 6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. 7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe.

quote:

small brother schreef op 07 januari 2013 om 09:44:
Ik denk inderdaad dat de doop van de Geest primair verstaan moet worden als de uitstorting van de Heilige Geest door God, dus zonder tussenkomst van mensenhanden. De discipelen moesten erop wachten. Andere gelovigen hebben het bij gelegenheid en in het oude testament was deze doop in de Geest er soms voor een kort moment (zichtbaar). Van Saul en David werd beiden gezegd dat sindsdien hun hart werd genegen tot God.
(...)
De doop in de Geest is i.h.a. is dus (m.i.) verborgen, maar de vruchten zijn onmiskenbaar. En niet te vergeten het getuigenis. En de lof van de Naam van de Here.
Maar de leiding, dat is een zaak van omarming van de Geest en onderwerping van de eigen geest (hart en ziel en verstand) aan Gods geboden en Gods Woord; imm.
Daar ben ik het weer mee eens. De rol van de Geest in de tijd van het OT is anders dan de rol van de Geest in onze huidige tijd. Christenen zijn verzekerd van de Geest, door de doop (rom 6-8). Dat hebben OT-profeten nooit kunnen zeggen, volgens mij. 't Is alleen ons luisteren naar de Geest dat soms problematisch is.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2013, 10:25:50 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #20 Gepost op: januari 07, 2013, 12:16:44 pm »

quote:

elle schreef op 07 januari 2013 om 10:25:
En in Romeinen staat letterlijk dat de Geest leidt, zie h8.
Ja, zoiets vreesde ik al:

quote:

NBV: 5 Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil.  

SV: 5 Want die naar het vlees zijn, bedenken dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn bedenken, dat des Geestes is.  

en nog eens:
NBV: 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe.  

SV: 9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

Ik zie een nogal groot verschil. En nog relevant ook in onze discussie.

Ligt dat aan mijn vooroordeel?
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2013, 01:20:10 pm door small brother »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #21 Gepost op: januari 07, 2013, 02:25:42 pm »

quote:

small brother schreef op 07 januari 2013 om 12:16:

Ja, zoiets vreesde ik al:

Ik zie een nogal groot verschil. En nog relevant ook in onze discussie.

Ligt dat aan mijn vooroordeel?


Heb even in ISA gekeken. In Rom. 8:6 staat phronousin = are being disposed
en in vers 9: oikei = is homing / is making its home

Dat is inderdaad iets anders. Ook de KJV en andere Engelse vertalingen gebruiken het woord "to guide" niet, maar "to dwell". Dat betekent dus dat we niet blind moeten varen op "leiding", maar dat we actief moeten luisteren naar de Heilige Geest die in ons woning heeft gemaakt. Dat is een keuze.

Maar dit zou je wel leiding van de Heilige Geest kunnen noemen: Lucas 12:12 Want de Heilige Geest zal u in dezelve ure leren, hetgeen gij spreken moet.

Joh.14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

In deze teksten gaat het over "leren" of "to teach". De begrippen liggen wel heel dicht bij elkaar.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #22 Gepost op: januari 07, 2013, 03:53:27 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 januari 2013 om 00:07:
[...]
Hoe kom je bij die aanname?

Waarop is je vraag gebaseerd Riemer?
Op
- De Heilige Geest leert de Schrift openbaart ons de Waarheid.
of
- Velen menen hier dat de Heilige Geest automatisch komt bij een ieder die geloofd dat Christus onze Heiland is..


[...]

quote:

Hoe kon het dat Petrus en Paulus (beide Apostelen!) een verschil van mening hadden? Dat soort vragen categoriseer ik onder de groep "hoe kan het dat de maan niet van kaas is en Edammer wel" ofwel: niet echt interessant zeg maar.
Ik begrijp hem wel maar zie geen nut in het nadenken over die vraag.
Per saldo is het niet aan ons om andermans knecht te oordelen :) zeg maar.

Dat mag Riemer, je bent er vrij in om deze topic te negeren omdat je het onderwerp oninteressant is. Ieder het zijne immers.
Zo vind ik onlangs je discussie over witte en paarse kaarsen onzinnig en gaan over de buitenkant van religie. Dat topic heb ik toen ook gewoon in alle vrijheid genegeerd. Geen probleem !
Deze vraag heeft overigens niets met andere knechten te oordelen, maar alles met het begrip Heilige Geest.

[...]

quote:

Waarom? Omdat wij mensen dat willen?
Nee omdat G'd ons een Schrift gegeven heeft voor al Zijn kinderen.

quote:

Zou het kunnen zijn dat er meerdere waarheden zijn? Zomaar een vraag hoor, maar wel een redelijk filosofische lijkt mij ;)

Meerdere waarheden in dezelfde Schrift? Naah :?

quote:

Ik ook niet.
Ik begrijp heel veel niet maar verwacht ook dat het niet van belang is om alles te begrijpen.
Worden als een kind heeft zijn voordelen wat dat betreft _O_
Nu kan ik me herinneren dat ik reacties van jou in andere topic voorbij heb zien komen waar anderen deze stelling poneerden, welke jij toen venijnig bestreed. Dus wat is het nu.
Geloof als kinderen, gaat op bij geloof in vertrouwen dat G'd ons precies Zijn Woord heeft gegeven zoals Hij wilde dat Zijn kinderen het zouden krijgen. Ook al kunnen we het niet begrijpen hoe G'd dat deed.

Maar begrijpen en studeren wat er in de Schrift staat is wel onze opdracht, opdat we niet voor altijd een zuigeling blijven, maar door het Woord moeten groeien.
2 Petrus 2
2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien,

Kortom, we worden niet opgeroepen altijd zuigelingen te blijven, maar om ons te verdiepen in het Woord.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2013, 04:13:42 pm door learsi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #23 Gepost op: januari 07, 2013, 04:05:37 pm »

quote:

offtopic:Kun je de quotes in je bericht even goed zetten? het is nogal verwarrend aan deze kant van de lijn :)
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #24 Gepost op: januari 07, 2013, 04:12:56 pm »

quote:

elle schreef op 07 januari 2013 om 00:10:
[...]

In het eerste citaat hebben de mensen de Geest reeds, en worden ze daarna gedoopt. Geen 'doop in de Geest' dus.
Het tweede citaat stelt dat je tot geloof kunt komen zonder de Geest te hebben. Omdat ze geloven, volgt de doop in de naam van Jezus. Geen 'doop in de Geest'.
Wel is het zo dat op hetzelfde moment van de 'doop in de naam van Jezus' de Geest 'op hen komt'. Maar daarmee is het nog geen 'doop in de Geest'.
Zie vers 6
6 En nadat Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken in vreemde talen en profeteerden.
Hier is geen sprake van dopen in water, maar van handen opleggen zoals bij een doop in de Heilige Geest gebruikelijk is.

quote:

Voor mensen die niet gedoopt zijn, kan de Geest leiding geven (eerste citaat). Wanneer je gedoopt bent, dan ben je verzekerd van de Geest (zoals in het tweede citaat). Er zijn geen 2 dopen, imho. Met je doop komt (de leiding van) de Geest, wanneer je die nog niet had. Ik zie geen reden om die 2 dingen uit elkaar te trekken.
Zie Handelingen 8
13 En Simon geloofde zelf ook en nadat hij gedoopt was, bleef hij voortdurend bij Filippus; en toen hij de tekenen en grote krachten zag die er gebeurden, stond hij versteld.
14 Toen de apostelen die in Jeruzalem waren, hoorden dat Samaria het Woord van God aangenomen had, stuurden zij Petrus en Johannes naar hen toe,
15 en toen die aangekomen waren, baden zij voor hen dat zij de Heilige Geest mochten ontvangen.
16 (Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleen gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.)

17   Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de Heilige Geest.
18 En toen Simon zag dat de Heilige Geest gegeven werd door middel van de handoplegging van de apostelen, bood hij hun geld aan,


De laatst zin laat zelfs zien dat na het ontvangen van de Heilige Geest zeer verkeerde verlangens en ideeën nog aanwezig zijn.


quote:

Paulus is in zijn brief aan de Romeinen heel helder imho (h6-8): in de doop sterf je voor de wet der zonde en sta je in Christus op in een nieuw leven; dan leef je voortaan voor de wet van de Geest, onder leiding van de Geest.

Misschien dat de doop in water gecombineerd kunnen worden met de doop in de Heilige Geest?

quote:

Edit:
Overigens vat ik 'doop in de Geest' op als iets dat door mensen wordt geadministreerd. Ik besef (nu ik er een nachtje over geslapen heb) dat het verhaal anders wordt wanneer je 'doop met de Geest' ziet als iets dat van God komt. [/uote]
Administratie? G'd heeft toch geen menselijke administratie nodig? Die weet echt wel wie Zijn kinderen zijn en wie niet  ;)  Administratie is een door mensen bedachte handeling.

Nee voor mij is dopen in water en dopen in de Geest beiden afkomstig van G'd, Waarbij wij als tool worden ingezet. (Mens onderdompelen en handen opleggen)


quote:

Dan ben ik benieuwd of er meer verzen zijn dan in Johannes 1 die het er over hebben (biblija werkt niet lekker). Als dat niet het geval is, dan kun je er denk ik weinig over zeggen.
Zie Handelingen 8
13 En Simon geloofde zelf ook en nadat hij gedoopt was, bleef hij voortdurend bij Filippus; en toen hij de tekenen en grote krachten zag die er gebeurden, stond hij versteld.
14 Toen de apostelen die in Jeruzalem waren, hoorden dat Samaria het Woord van God aangenomen had, stuurden zij Petrus en Johannes naar hen toe,
15 en toen die aangekomen waren, baden zij voor hen dat zij de Heilige Geest mochten ontvangen.
16 (Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleen gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.)
17   Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de Heilige Geest.
18 En toen Simon zag dat de Heilige Geest gegeven werd door middel van de handoplegging van de apostelen, bood hij hun geld aan,
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2013, 05:05:52 pm door learsi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #25 Gepost op: januari 07, 2013, 04:52:39 pm »

quote:

small brother schreef op 07 januari 2013 om 09:55:
[...]

De vraag is waar de vraag vandaan komt. Gods Heilige Woord roept op om de geesten te beproeven of zij uit God zijn. Dan is de vraag: hoe weten wij wie Gods Geest heeft?

Is dat niet eenieder die God aanroept, met een beroep op de Naam van Jezus Christus?



Dit was ook mijn uitgangspunt,
   

quote:


    learsi schreef op 06 januari 2013 om 23:26:
    Velen menen hier dat de Heilige Geest automatisch komt bij een ieder die geloofd dat Christus onze Heiland is..
Maar Riemer trok het in twijfel

quote:

Geplaatst op maandag 07 januari 2013 00:07
Hoe kom je bij die aanname?

Dus zelfs hierover zijn niet alle broeders (en zusters) het eens.
[...]

Duidelijke taal !

De leiding van de Heilige Geest waarvan de topicstarter spreekt, gaat volgens mij over de voeding en de bezieling door de Geest en een daarop gebaseerd handelen door de mens. Dat wil zeggen in onderwerping aan God. [/quote]
Inderdaad openbaren van de Waarheid en het verlangen in de mens leggen om de Wet van G'd te doen en daarmee ons te onderwerpen aan Vader G'd.

quote:

Want de geest van de profeet is de profeet onderdanig. Als de bijbel dan spreekt dat iemand vervuld wordt van de Heilige Geest, dan is de mens gevuld met zicht en ingevingen van de  Geest, en als hij spreekt zullen het woorden van de Geest zijn. Maar waar minder vulling is, zal meer inbreng van de mens zijn.
-Zie je hierin hetzelfde small brother als dat de Schrift spreekt over vol zijn van de Heilige Geest.
- Is dat meer of minder vol van de Geest zijn of meer of minder vervuld zijn met de Heilige Geest dan pertinent hetzelfde level, of heeft het een tijdelijk karakter volgens jou?
- Dus kan iemand op maandag vol zijn van de Heilige Geest en vrijdag een heel stuk minder?
- Dus heeft vol / minder vol of vervuld met of minder vervuld met de Geest betrekking op identieke personen of op een bepaalde tijd?

quote:

Maar dat de geest van de profeet aan de profeet onderdanig is, betekent tegelijk dat de mens de Geest kan overstemmen en er ongeestelijks in kan mengen. Daarom spreekt de Schrift ook over een bijzonder fenomeen: bedroef de Geest niet. En ga de Geest niet tegenstaan. En verhard uw harten niet. en Bekeer u.
Kan dat dan? Ja, dat kan.

Da's mooi uitgelegd, ik verwoordde dat met een ego dat in de weg zit, maar jou uitleg is duidelijker.

quote:

Ik vraag mij dus een beetje af op welke tekst je (Topicstarter) dat leidinggeven van de Geest op baseert.
Romeinen 8
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
Wie zich als mens onderwerpt aan G'd (in Jezus Zijn Naam) laat zich leiden door de Heilige Geest, denk ik.


quote:

Dat denk ik ook. Maar er is wel een onderscheid: namelijk dat wie de Geest heeft ook een weg van God zal gaan. Dat is gemeenschappelijkheid van geestelijke voeding.

De voeding zie ik als de Waarheid leren met de Heilige Geest als onze Leraar.
Het resultaat van de Heilige Geest zie ik dan het doen van de geboden.


quote:

En ten derde getuigen wij van onze weg en ons heil en onze waarheid. Opdat wie uit God is herkent wat uit de Geest is, en daarnaar voor zover de Geest hem daartoe inspireert en aanzet ook zijn leven stuurt en inricht. Dat is NIET om die leiding aan te nemen, maar om van hetgeen tot bezieling wordt aangedragen, ook te toetsen in het Woord van God: of deze dingen zo zijn; en deze in gebed en overlegging in hart en ziel te onderzoeken. Overtuiging is niet hetzelfde als geloof.

Hier kom je in de buurt van mijn hoofdvraag,
Want met het toetsen aan het Woord komen toch (ondanks dat we (allemaal) onder bezieling van de Geest staan, zoals jij dat zo mooi verwoord), verschillen voor in hoe we dienen te toetsen. Waardoor de ene broeder een uitspraak van de ander meent terug te lezen in de Schrift en de ander absoluut niet. Dat is wat mij dikwijls verward.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2013, 04:55:34 pm door learsi »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #26 Gepost op: januari 07, 2013, 05:07:45 pm »

quote:

Adinomis schreef op 07 januari 2013 om 14:25:
[...]


Heb even in ISA gekeken. In Rom. 8:6 staat phronousin = are being disposed
en in vers 9: oikei = is homing / is making its home

Dat is inderdaad iets anders. Ook de KJV en andere Engelse vertalingen gebruiken het woord "to guide" niet, maar "to dwell". Dat betekent dus dat we niet blind moeten varen op "leiding", maar dat we actief moeten luisteren naar de Heilige Geest die in ons woning heeft gemaakt. Dat is een keuze.

Maar dit zou je wel leiding van de Heilige Geest kunnen noemen: Lucas 12:12 Want de Heilige Geest zal u in dezelve ure leren, hetgeen gij spreken moet.

Joh.14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

In deze teksten gaat het over "leren" of "to teach". De begrippen liggen wel heel dicht bij elkaar.
Romein 8 in de KJV, staat wel leiden.
14 For as many as are led by the Spirit of God, they are the sons of God.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #27 Gepost op: januari 07, 2013, 06:05:57 pm »

quote:

learsi schreef op 07 januari 2013 om 17:07:

Romein 8 in de KJV, staat wel leiden.
14 For as many as are led by the Spirit of God, they are the sons of God.

Inderdaad, het Griekse woord is ΑΓΟΝΤΑΙ en bij de woord-voor-woordvertaling staat: "are being led". Bedankt!

Ik moet even denken aan een psalm waarvan een regel me als kind erg bij bleef:
"verhardt u niet maar laat u leiden". Psalm 95. In de onberijmde psalm staat ook het woord "leiden" niet, maar het is wel een goddelijke waarheid. Ons laten leiden betekent dat we luisteren naar wat de Geest (tot de gemeente) zegt en daarnaar handelen. Als we luisteren naar onze eigen (of kerkelijke) ideeën en daaraan vasthouden, kan ons hart zich verharden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #28 Gepost op: januari 07, 2013, 06:09:12 pm »

quote:

learsi schreef op 07 januari 2013 om 15:53:
[...]

Waarop is je vraag gebaseerd Riemer?

- Velen menen hier dat de Heilige Geest automatisch komt bij een ieder die geloofd dat Christus onze Heiland is..
Op deze :)

quote:




[...]

[...]

Dat mag Riemer, je bent er vrij in om deze topic te negeren omdat je het onderwerp oninteressant is. Ieder het zijne immers.
Zo vind ik onlangs je discussie over witte en paarse kaarsen onzinnig en gaan over de buitenkant van religie. Dat topic heb ik toen ook gewoon in alle vrijheid genegeerd. Geen probleem !
Deze vraag heeft overigens niets met andere knechten te oordelen, maar alles met het begrip Heilige Geest.
Helderst.

quote:



[...]

[...]

Nee omdat G'd ons een Schrift gegeven heeft voor al Zijn kinderen.

[...]

Meerdere waarheden in dezelfde Schrift? Naah :?

Het zou een mogelijkheid kunnen zijn.
LEt wel: kunnen.
Elke manier van kijken is namelijk gekleurd door de visie van de kijker.

quote:


[...]

Nu kan ik me herinneren dat ik reacties van jou in andere topic voorbij heb zien komen waar anderen deze stelling poneerden, welke jij toen venijnig bestreed. Dus wat is het nu.
Geloof als kinderen, gaat op bij geloof in vertrouwen dat G'd ons precies Zijn Woord heeft gegeven zoals Hij wilde dat Zijn kinderen het zouden krijgen. Ook al kunnen we het niet begrijpen hoe G'd dat deed.
Linkje naar dat topic?
Ik vermoed dat je mijn tekst niet hermeneutisch leest namelijk _O_

quote:

Maar begrijpen en studeren wat er in de Schrift staat is wel onze opdracht, opdat we niet voor altijd een zuigeling blijven, maar door het Woord moeten groeien.
2 Petrus 2
2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien,
Dat is één Petrus twee.
Andere uitleg: je moet blijven verlangen naar die melk opdat je gered wordt (Naardense vertaling is daar wat helderder in denk ik.)

Maar goed, hierin verschillen we sterk van vertrekpunt en moeten we geen oorlog gaan voeren, voor je het weet worden we plofkippen :)
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #29 Gepost op: januari 07, 2013, 09:36:49 pm »

quote:

Ik ben echt niet de enige, zie

quote:


small brother schreef op 07 januari 2013 om 09:55:

De vraag is waar de vraag vandaan komt. Gods Heilige Woord roept op om de geesten te beproeven of zij uit God zijn. Dan is de vraag: hoe weten wij wie Gods Geest heeft?

Is dat niet eenieder die God aanroept, met een beroep op de Naam van Jezus Christus?


Ook in onze kerk zie ik deze visie sterk terug.


quote:

Het zou een mogelijkheid kunnen zijn.
LEt wel: kunnen.
Elke manier van kijken is namelijk gekleurd door de visie van de kijker.

Persoonlijk vind ik dit moeilijk, het zou kunnen zijn dat maar ook kunnen zijn dat niet....

quote:

Linkje naar dat topic?

Ppff, sorry, nee, ik heb daarvoor echt geen tijd om te zoeken, zo belangrijk is het voor mij dan ook weer niet.


quote:

Dat is één Petrus twee.
Klopt

quote:

Andere uitleg: je moet blijven verlangen naar die melk opdat je gered wordt (Naardense vertaling is daar wat helderder in denk ik.)

Je verbaast me telkens weer  :*)
Waarop slaat dan het groeien in het vers?

quote:

Maar goed, hierin verschillen we sterk van vertrekpunt en moeten we geen oorlog gaan voeren, voor je het weet worden we plofkippen :)
Inderdaad is het dat niet waard, door de vele sekte leden en uiterst vrijzinnigen hier besef ik steeds meer hoe weinig onze visies verschillen... O-)

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #30 Gepost op: januari 08, 2013, 09:34:02 am »

quote:

Adinomis schreef op 07 januari 2013 om 18:05:

quote:

learsi schreef op 07 januari 2013 om 17:07:

Romein 8 in de KJV, staat wel leiden.
14 For as many as are led by the Spirit of God, they are the sons of God.

Inderdaad, het Griekse woord is ΑΓΟΝΤΑΙ en bij de woord-voor-woordvertaling staat: "are being led". Bedankt!

Ik moet even denken aan een psalm waarvan een regel me als kind erg bij bleef:
"verhardt u niet maar laat u leiden". Psalm 95. In de onberijmde psalm staat ook het woord "leiden" niet, maar het is wel een goddelijke waarheid. Ons laten leiden betekent dat we luisteren naar wat de Geest (tot de gemeente) zegt en daarnaar handelen. Als we luisteren naar onze eigen (of kerkelijke) ideeën en daaraan vasthouden, kan ons hart zich verharden.
Jullie hebben gelijk; ik had dit vers 14 erbij moeten betrekken. Reden waarom ik moeite heb met de formuleringen van vers 5 en 9 is door de constructies van de NBV in spanning en tegenstrijdigheid met betrekking tot de "wil" van de mens en de "wil" (leiding) van God:

quote:

1a. Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat (Vers 7).
tegenover:
1b.  Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u.

2a. Christus heeft in dit bestaan met de zonde afgerekend (vers3).
tegenover:
2.b. Onze Onze zondige wil moet gedood worden (vers 13).

In dit spanningsveld van krachten zijn er drie krommingen:

1. Ten eerste de kromming dat de wil die wij niet beheersen, in ons gemoed wordt beheerst onder gezag van een interne leiding. De Geest openbaart ons zelf wel wat wij doen zullen. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest (vers 4).
Maar dat klopt niet want de Geest geeft ons géén leiding in gezag; Maar Hij getuigt ons van de leiding van buiten door God en de Liefde van buiten door de Wet en van de noodzaak van het doden van de interne wil en overleggingen. Wat van buiten moet komen vraagt een input van buiten. Wat binnen is, is onderhevig aan de werkingen van de eigen wil. Die nu juist gedood moest worden.

2. En ten tweede de kromming dat er in dit bestaan met de zonde is afgerekend (vers 3). Immers, in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist (vers 4).
Maar dat klopt niet, want de wet wordt niet in ons volbracht. Het is juist dat de wet nimmer in ons volbracht zal worden dat dit hoofdstuk in Romeinen belangrijk is. Maar wat wordt volbracht is het recht van de wet, door Christus.

3. En ten derde de kromming dat er niets verdoemelijks meer is in Christus.  De wet veroordeelt niet meer (vers 1).
Maar dat klopt niet want de wet veroordeelt wel, en wel àlle zonde. Maar het is het (eind)oordeel, waarvan de vrijspraak is. En de redding is er door alle menselijke overleggingen en begeerten te doden. En het merkteken van redding is dat wij leven in de Geest, en van daaruit in het dagelijkse leven willen breken met alle zonde en met alle begeerte, en al onze kracht en inspanning willen inzetten om buiten onszelf te zoeken wat het is dat God van ons vraagt. De dagelijkse zonden (het vlees) waarin wij blijven zijn merktekenen dat wij het eigen vlees niet actief doden. En de dagelijkse doding van ons vlees is het merkteken dat wij onze wil en ons vlees hebben gedood en gegeven aan iets dat buiten ons is.

De oorzaak is binnen in ons, met een onzichtbare keursteen bevestigd die wij op het hart hebben gekregen. Maar het resultaat is buiten ons, gezocht in Gods Woord en Gods Wet, en tot versterking van Gods gemeente en tot verlichting van de wereld en tot volmaking van Gods schepping.

Of zoals het gewoon in onze bijbel staat:
vers 1, @ verdoemenis voor degenen :
Hij zegt niet: niets verdoemelijks, want de zonde is in zichzelve altijd verdoemelijk, Rom. 3:19; maar zij strekt den gelovige niet tot verdoemenis, omdat de zonde den gelovige om Christus' wil wordt vergeven, en daarom voegt hij daarbij, voor degenen, die in Christus Jezus zijn, dat is, die door het waar geloof met Hem zijn verenigd; Ef. 3:17.


Ik geef toe: het zijn maar nuances, en ik moet erbij vermelden dat ik er nog veel meer over zou kunnen zeggen, maar ik meen dat mijn insteek en mijn vooroordeel tegen de NBV - in het licht van bestaande voorkomende 'dwalingen' (nuances) - hiermee wel voldoende is verklaard.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2013, 09:51:04 am door small brother »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #31 Gepost op: januari 08, 2013, 12:23:14 pm »

quote:

learsi schreef op 07 januari 2013 om 17:07:
Romein 8 in de KJV, staat wel leiden.
14 For as many as are led by the Spirit of God, they are the sons of God.
De NBV interpretatie was misschien minder storend geweest als niet in vers 4 had gestaan:  "maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil." maar: "maar wie zich laat leiden door de Geest zoekt wat God wil".  En de Geest onderwerpt zich sowieso aan de wet van God (vers 7). En de eigen wil wordt in vers 6 sowieso als tegenstander gebracht, van de wil van God.

Anders gezegd: stel eens de vraag: "Wie heeft de leiding?" Dan is het antwoord: God. Of Gods Wet, of Gods Woord. Maar niet "de Heilige Geest". Het antwoord "Heilige Geest" is fout en misleidend. Op zich heeft Adinomis gelijk, dat het verschil klein is. Maar in een context van heersende leerstukken over "Leiding van de Geest" vind ik het juist een redelijk belangrijk onderscheidend punt. Want de Geest vraagt geen gezag voor zichzelf en de Geest brengt geen eigen wet en de Geest excelleert niet bij uitstek in nuchterheid en waakzaamheid. De Geest gaat zelfs over tot volstrekte onzin, en tot het spreken van tongen; tot alles wat de mens in beroering tot God brengt en met God deelt.  Dáár is de volledige vrijheid. Het is het vuur van begeerte en liefde voor God van David en Petrus. Het "gezag" van de Geest speelt er geen rol.

quote:

learsi schreef op 06 januari 2013 om 23:26:
Hoe kan het dan zijn dat zovele christenen met de Heilige Geest die hen de Waarheid openbaart, toch zoveel verschillende visies hebben op 1 Woord van G-d?

Als de Heilige Geest ons de Waarheid openbaart, zouden we als Christenen dan niet allemaal hetzelfde in de Schrift moeten lezen?

Dat is iets wat ik maar niet kan begrijpen.

Christus werd veracht en bespot en gemarteld en gedood. Maar zijn beenderen werden niet gebroken. Zo zal ook het Woord van God worden veracht en bespot en verminkt en levenloos gemaakt. Maar het zal niet worden gebroken. Maar zoals Christus zal het levengevend blijven en in kracht en heerlijkheid opstaan uit alle onmin en vernietiging.

De centrale vraag is daarom niet waarom het Woord niet als eenduidigheid geldt voor alle christenen. De vraag is of je nog gelooft dat het eenduidigheid biedt. Dat is de vraag naar het geloof als een kind.

Waar gezag van Vader is, daar is onderwerping in eerbiedige van buiten gedeclareerde eenheid.
Waar het gezag van de vaderen is, daar is onderwerping in gemeenschappelijke verbondenheid.
Waar het gezag van de schrift is, daar is eenheid in afzonderlijke gerichtheid op hetzelfde doel in studie en kennisvergaring tot inzichtelijkheid.
Waar gezag van leer is, daar is eenheid in zelfdiscipline onder aflegging van eigen leringen.
Waar gezag van liefde is, daar is eerbied voor God, eerbied voor de vaderen, eerbied voor de leer, eerbied voor de Heilige Geest in de naaste,  eerbied voor de schrift, eerbied voor Gods gemeente, eerbied voor waarheid, eerbied voor recht, en een eigen leven tot rechtvaardigheid.

Het kind heeft het niet moeilijk, want het gelooft als een kind en drinkt de melkspijs in eenvoud en wat het niet bevat legt het in handen van de Vader. Dat is het leven als een kind in de blijdschap van een kind.

Maar nu wij groeien en het kindschap ons toegang geeft tot vaste spijs en verdieping van ons begrip, nu proeven wij van de vaste spijs, zonder ons te gaan verslikken in de diepte van het verstand, of te verdrinken in de overwelming van de geest. Gezag voor een volwassene is een algemeen begrip van rechtvaardigheid, en dat is in de eerste plaats gezag over ons lichaam en onderwerping van ons lichaam tot eer en verheerlijking van Gods Naam.
En waar geen gezag in algemene zin meer is, daar is een wereld van begrippen verloren gegaan, waar ik hierboven enige van benoemde.
Gezag is een begrip dat we niet los moeten zien van bekering. Andersom geformuleerd: bekering biedt niets als er geen gezag in ons leven wordt erkend. Maar de tragiek is en leert, dat juist het punt gezag is waar de geesten van deze wereld zich omheen verzameld hebben, en het spel is eenvoudig: Gods kinderen mogen géén gezag erkennen van alles wat van God komt, en als er dan gezag wordt erkend, dan is de satan gereed, want hij heeft vele geraffineerde middelen van macht over het gezag.
Voorbeeld: bekering is geen erkende kerkelijke weg. In een tijd van bekeringsnoodzaak, is het enige dat ècht niet bekeerd kan worden het instituut van God Zelf. Daarin is gewoon niet voorzien en niet mee gerekend, ook al wordt het soms wekelijks geroepen. Want het instituut wordt geïdentificeerd met (het werk van) God. Dat was bij de joden het probleem. Daardoor paste het evangelie niet in het vastgelegde systeem van God. Dat was bij de katholieken het probleem. Daardoor kwam het systeem op een hoger gesteld plan dan Gods Woord van waarheid. Dat was bij de protestanten het probleem. Daardoor werden vele dwalingen als evenzovele uitingen van Gods Werk behandeld. Dat is in de kerk het probleem. Daardoor wordt een zaak van bekering een zaak en een taak die de lokale kerk niet aangaat, maar de koninklijke kerkelijke weg van God behoeft. Pas als de rampspoeden zo groot zijn dat er een volksbeweging op gang komt van bekering, dan zal de kerk ook komen. Maar niet om God, maar om het volk. Niet om de liefde, maar om het gezag. Dit is een gevoelen naar de stemming van het moment. Want groter is de kracht van Gods verkiezende genade, die juist in zwakte geesten brengt tot sterkte. Op een ander moment spreek ik anders. Maar nu even niet.

En het antwoord op je vraag is wat mij betreft dat de Heilige Geest niet waarheden in harten legt, maar de Waarheid van Gods heerlijkheid. Jouw woorden. Niet ik maar jij schreef dat om te beginnen. Dat is bezieling. Troost. Vulling. Inspiratie. Kracht. Opdat de mens als nieuwe schepping tot nieuwe werken en lofprijzingen kan komen. Zou het anders zijn, en zou de Geest Zelf de leiding over de mens nemen, dan is het niet meer de mens, maar God die handelt. En dat is niet de bedoeling, hoewel het wel voorkomt. Want God heeft de mens niet nodig om Zijn Heerlijkheid en liefde en zondeloosheid te bewijzen, of dat Hij in menselijke gedaante zonder zonden is. Maar van de mens wil Hij het graag zien en ervaren, tot welke werken en heerlijkheden het geloof de mens brengt.


En in dat kader past ook de nuchtere zoektocht naar de waarheid van Gods Woord. Niet als evenzovele sleuteltjes van een stukje vaste redding, maar als interactieve bouwstenen tot integrale groei. Dat vraagt overlegging en contact met God en groeien in geestelijkheid en waarheid. Dat is een levensweg. Want hoewel het Woord van God een bron is van absoluut recht en ontwijfelbare waarheid, blijft de Waarheid voor de verstandigen verborgen. Méér waarheid brengt niet vanzelf een kleinere afstand tot God. Sommigen zullen doordrenkt zijn met waarheid, en het niet kunnen vastpakken. Maar alleen het geloof en bekering verkleint de afstand tot God.

De verborgenheid voor de verstandigen is de norm en de wonderlijke rijkdom, waarover Jesaja al aankondigde: dat Gods genade zal komen over de verdrukten en armen en verslagenen van geest, maar verborgen blijft voor de verstandigen en de bezitters van waarheid. Bezitters claimen en eisen hun plaats bij God. En veroordelende afstandneming en liefdeloosheid wordt hun deel.
Verdrukten zoeken en begeren Gods genade. En in hun ellende tonen ze barmhartigheid en liefde, en dankbaarheid voor de uitredding. Make no mistake: de empirische logica blijft gewaarborgd. Wetenschap op wetenschap wordt bevestigd. Onwrikbaar. Maar alleen in het geloof is het ook tot nut.

De Heilige Geest is het geweten dat God opent voor Hem. De Heilige Geest getuigt in ons. De Heilige Geest opent ons hart. De Heilige Geest sterkt ons. De Heilige Geest overtuigt ons. De Heilige Geest vult ons. De Heilige Geest doet ons profeteren, gezichten zien, dromen dromen, en toegerust zijn om Gods Wil te zoeken om te doen. Hoef je allemaal niet romantischer voor te stellen dan het is, maar ook niet minder reëel. Maar in niets neemt de Heilige Geest de plaats in van Gods Woord, of Gods Wet, of Gods Persoon. Want de Heilige Geest is de Kracht van God de Vader, die de mens heeft ingeblazen gekregen tot hulp en sterkte van de mens. Zoals Adam leven werd ingeblazen, zo heeft de gelovige in de Geest van Christus, de tweede Adam, nieuw leven ingeblazen gekregen.

Het is de Geest van Leven die het hart en het verstand en heel het lichaam wil raken en doen voeden met God. De Heilige Geest wordt één met je geweten (beter omgekeerd gezegd). Want het ìs je geweten, geraakt door God. Dat kun je niet ongehoorzaam zijn. Want wat je denkt, dat ben je. Je kunt er wel uit gaan leven.  Want de inblazende Geest is de kracht van God die aanraakt en tot uitdrukking komt in mensendingen. En de mens kan en mag in deze Geest rusten. Maar niet zonder het gezag van God de Vader en zonder het regiem van Woord van God en zonder het volgen van de weg van Jezus Christus. De Geest getuigt en overtuigt van Gods leiding. De Geest getuigt van Gods Woord. De Geest getuigt van Jezus om die te volgen. De Geest zoekt de eenheid van de Geest in andere mensen en in Gods Woord en in het leven in deze schepping.

De Heilige Geest is het dagelijkse manna, waarvan de gelovigen mogen eten, en worden versterkt. Maar zonder Gods gezag en zonder Gods Woord en zonder de weg van Jezus Christus, is de Geest niets. Nee, het is iets ingewikkelder: de Geest kan niet los worden gezien of gehaald van De Vader de Zoon en Gods Woord en de liefde. De on-geest die de Vader, of de Zoon, of Gods Woord, of de liefde, niet nodig acht en niet zoekt te volgen en te gehoorzamen, is niet de Heilige Geest, maar een dwaalgeest.

Als David zegt: uw Woord is mijn licht op mijn  pad, dan heeft hij het ook over de leiding van God door het Woord. Dat is het gezag van God. Maar het is ook God in innerlijke vervoering, wanneer David spreekt: God is mijn Licht, mijn heil, wie zou ik vrezen?! De Geest geeft ook sturing ('leiding' zo je wilt), maar de Geest heeft niet altijd hetzelfde gezag. Want de Geest gebruikt de mensendingen om zich te uiten. En het is het proces van de geesten beproeven in samenhang met Woord en Leer, om te ontdekken wat God zeggen wil. Het is Gods inblazing in de mens, die er in mensenvormen uitkomt, maar betekenis krijgt in eenheid en samenhang met God. De Geest wordt dan ook niet meester of leider of heer genoemd, maar Trooster, of Bijstaander.

quote:

Gericht op wat de Geest wil
Rom.8:5 SV "bedenken, dat des Geestes is." Dat is, begeven zich en trachten naar geestelijke zaken, welke van den apostel ook in het brede beschreven worden; Gal. 5:22.

in u woont. :
Namelijk door Zijn genadige werkingen, als daar zijn verlichting des verstands, versterking des geloofs, verzekering van de zaligheid, opwekking tot het gebed, beweging tot geestelijke begeerten, vertroosting in kruis en aanvechting, enz. Joh. 14:16,17; 1 Cor. 3:16.


SV Rom.8:14 - geleid worden:
Of, gedreven; dat is, in hun verstand verlicht, en in hun wil en genegenheden geregeerd en gestuurd worden, om te doen wat God behaagt.
Deze verzen betreffen de Geest die de gelovigen hebben gekregen tot hun troost en sterkte. Dat die Geest in bijzondere gevallen ook bijzondere werken verricht, betekent niet dat ineens alle gelovigen dergelijke werken moeten waarnemen. en ook niet dat we onze menselijke talenten moeten gaan behandelen als "gaven van de Geest". Want de Geest van God die bijzondere werken doet (dus niet de hoedanigheid van de Trooster) is niet een zaak van de mens, maar een zaak van God en wat God nuttig en nodig acht voor zijn heilsplan. En de Heilige Geest die wij hebben, die is als de wolkkolom en de vuurkolom, en het manna. Dat is Gods Kracht en heerlijkheid die tot reëel en waarneembaar goddelijk teken wordt voor de mens. Op het moment dat we die beginnen te aanbidden en eigen diensten te bereiden, worden we afgodendienaars.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2013, 05:31:13 pm door small brother »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #32 Gepost op: januari 08, 2013, 01:37:03 pm »

quote:

small brother schreef op 08 januari 2013 om 09:34:

Jullie hebben gelijk; ik had dit vers 14 erbij moeten betrekken. Reden waarom ik moeite heb met de formuleringen van vers 5 en 9 is door de constructies van de NBV in spanning en tegenstrijdigheid met betrekking tot de "wil" van de mens en de "wil" (leiding) van God:

In dit spanningsveld van krachten zijn er drie krommingen:

1. Ten eerste de kromming dat de wil die wij niet beheersen, in ons gemoed wordt beheerst onder gezag van een interne leiding. De Geest openbaart ons zelf wel wat wij doen zullen. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest (vers 4).
Maar dat klopt niet want de Geest geeft ons géén leiding in gezag; Maar Hij getuigt ons van de leiding van buiten door God en de Liefde van buiten door de Wet en van de noodzaak van het doden van de interne wil en overleggingen. Wat van buiten moet komen vraagt een input van buiten. Wat binnen is, is onderhevig aan de werkingen van de eigen wil. Die nu juist gedood moest worden.

Wat van buiten tot ons gekomen is en wat we hebben toegelaten in ons hart, is toch binnen in ons? M.i. is het spanningsveld dan ook binnen in ons. Ons "oude ik" wil graag zijn plaats behouden. Daarom moeten we ons richten op datgene waarvan de Geest in ons getuigt. Hoemeer we daarnaar luisteren en handelen, des te meer sterf onze "oude mens" af.
In dat verband moet ik denken aan dit schriftgedeelte:

quote:


Gal.2:17 Maar indien wij, die in Christus zoeken gerechtvaardigd te worden, ook zelven zondaars bevonden worden, is dan Christus een dienaar der zonde? Dat zij verre.
18 Want indien ik, hetgeen ik afgebroken heb, datzelve wederom opbouw, zo stel ik mijzelven tot een overtreder.
19 Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.
20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.

2 Petrus 1:4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der Goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.

2 Kor.5:17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

1 Joh.4:4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.

Maar het wel steeds weer een keuze om ons daardoor te laten beheersen en om ons "oude ik" het zwijgen op te leggen. Zou dit niet de oorzaak ervan zijn dat we in het forum steeds met elkaar in conflict komen"? Dat we toch weer luisteren naar ons eigen ik? De satan, de diabolos, die verwarring brengt. beheerst ons oude ik, nadat we zijn ingegaan op zijn voorstel te eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Het is een beslissing van onze wil om daar steeds weer afstand van te doen.
Aan de andere kant kunnen andere inzichten, mits uit de goede bron, (uit de verbondenheid met de Boom des Levens) ons helpen de veelkleurigheid van Gods Woord te zien.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #33 Gepost op: januari 08, 2013, 03:51:16 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 januari 2013 om 13:37:
Wat van buiten tot ons gekomen is en wat we hebben toegelaten in ons hart, is toch binnen in ons? M.i. is het spanningsveld dan ook binnen in ons. Ons "oude ik" wil graag zijn plaats behouden. Daarom moeten we ons richten op datgene waarvan de Geest in ons getuigt. Hoemeer we daarnaar luisteren en handelen, des te meer sterf onze "oude mens" af.
In dat verband moet ik denken aan het schriftgedeelte Gal.2:17 e.a.

Wat in ons is, is een zaak van innerlijke overleggingen.
Als het in ons is, dan is luisteren naar God, luisteren naar iets in onszelf.
Als het in ons is, waaraan beproeven we dan de geesten?
Aan ons innerlijk? ja, misschien eerstens en enigszins wel.
Maar meestens en ten diepste aan Gods Woord.


Moeten we luisteren naar wat de Geest ons getuigt? Informatief, als boodschap? Of getuigt ons de Geest van het aloude en albekende? Maar verder natuurlijk geheel mee eens. Een Geest van getuigenis door de Waarachtige God gegeven, is er niet om naast ons neer te leggen. Maar het lijkt mij wel zaak om te onderkennen of dat getuigenis een geestesgesteldheid biedt, of zelf het waarachtige Woord van God is. En daarbij is niet zonder relevantie dat wij worden gehinderd door een immer met de waarheid meedingende wil. Die wij horen tegen te staan en te vernietigen. De goede instelling lijkt mij daarom als die van Maria: zij bewaarde deze dingen, die overleggende in haar hart.

quote:

Maar het is wel steeds weer een keuze om ons daardoor te laten beheersen en om ons "oude ik" het zwijgen op te leggen. Zou dit niet de oorzaak ervan zijn dat we in het forum steeds met elkaar in conflict komen"? Dat we toch weer luisteren naar ons eigen ik? De satan, de diabolos, die verwarring brengt. beheerst ons oude ik, nadat we zijn ingegaan op zijn voorstel te eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Het is een beslissing van onze wil om daar steeds weer afstand van te doen.
Zeker. Dat denk ik ook. Het is een speelveld waarin geesten zich openbaren. Vaker is de manier van omgang met woorden en personen die meer van onze waarheid getuigt, dan onze bijdrage op de inhoud van het onderwerp. Maar gelukkig is een forum vanuit zijn aard en opzet bedoeld om te slikken en te laten varen wat off-topic is, en alleen nuttig tot lering of tot aanstoot te achten wat on-topic is.

quote:

Aan de andere kant kunnen andere inzichten, mits uit de goede bron, (uit de verbondenheid met de Boom des Levens) ons helpen de veelkleurigheid van Gods Woord te zien.

"Veelkleurigheid". Je hebt in zekere zin waarschijnlijk helemaal gelijk, maar het woord alleen al vind ik moeilijk. Het doen mij denken aan de wereldse wetenschap die de rijkdom van Gods Woord in "al haar varianten en kleuren" heeft geopenbaard. Ik associeer dat met verarming en met het welkom heten van geesten van velerlei wind en leer met de kenmerkende geschenken van goud, wierook, en mirre.

Op dit punt kom ik liever nader tot Learsi: waarom is de Waarheid niet één? Want de Levende God is een God van recht en van waarheid en van orde. De veelkleurigheid zie ik veeleer in de verschillende klemtonen van lezers door associaties, overleggingen, vooringenomenheid, blindheid, ruimhartigheid, kleingeloof, onverschilligheid, etc., en niet min te achten: de bewuste sturing van de Heilige Geest om vaten van verschillende soort en makelij te vergaren en de schiften, net zoveel en net zo grondig als nodig voor het heilsplan van God en de concrete zegeningen van persoon of geval.

Maar waar de gerichtheid is op de waarheid, daar wordt daarìn Gods zegen merkbaar, en daar wordt méér waarheid ontdekt, die nader wordt gekomen door volhardend zoeken en overleggen, en wederom niet min te achten: de genade van de zegenrijke Hand van God.

Het is juist de Heilige Geest die (voor een gelovige) op een gegeven moment de bezieling geeft dat iets tot waarheid van God moet zijn. De apostelen waren sterk gevoed door de Heilige Geest, en zij spraken vrijmoedig over het oude testament, alsof het allemaal geschreven was voor het nieuwe testament. En dat is ook zo.

Maar voor ons geldt de oproep: wees nuchter en waakzaam.
Dien de waarheid en het recht en de vrede.
En daarboven, en daarin krijg je alsnog gelijk bij het van "veelkleurigheid van hetzelfde te spreken": dien elkaar.
En daarboven, en dat geldt voor ons allen: ken jezelf, ken God; en dien God.
Hoe leren wij onszelf kennen? Door de Wet van God.
Hoe leren wij God kennen? Door het Woord van God

God is ÉÉN.
De Wet van God is nooit een tegenstander van de Wet van God.
Het Woord van God is nooit een tegenstander van het Woord van God.
De Heilige Geest is nooit een tegenstander van de Wet of van het Woord.
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2013, 03:53:36 pm door small brother »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #34 Gepost op: januari 08, 2013, 04:25:00 pm »

quote:

small brother schreef op 08 januari 2013 om 15:51:

Wat in ons is, is een zaak van innerlijke overleggingen.
Als het in ons is, dan is luisteren naar God, luisteren naar iets in onszelf.
Als het in ons is, waaraan beproeven we dan de geesten?
Aan ons innerlijk? ja, misschien eerstens en enigszins wel.
Maar meestens en ten diepste aan Gods Woord.
Mee eens. We moeten onze gedachten toetsen aan Gods Woord, het mag nooit daarmee in strijd zijn. Jezus heeft de Trooster beloofd die ons zijn woorden in gedachten zou brengen.

quote:

Maar het lijkt mij wel zaak om te onderkennen of dat getuigenis een geestesgesteldheid biedt, of zelf het waarachtige Woord van God is. En daarbij is niet zonder relevantie dat wij worden gehinderd door een immer met de waarheid meedingende wil. Die wij horen tegen te staan en te vernietigen. De goede instelling lijkt mij daarom als die van Maria: zij bewaarde deze dingen, die overleggende in haar hart.
We mogen net als Maria Gods woorden in hart bewaren. We laten die woorden toe als een schat van grote waarde. Gods Geest herinnert ons eraan.

quote:

Zeker. Dat denk ik ook. Het is een speelveld waarin geesten zich openbaren. Vaker is de manier van omgang met woorden en personen die meer van onze waarheid getuigt, dan onze bijdrage op de inhoud van het onderwerp. Maar gelukkig is een forum vanuit zijn aard en opzet bedoeld om te slikken en te laten varen wat off-topic is, en alleen nuttig tot lering of tot aanstoot te achten wat on-topic is.
Of het ervoor bedoeld is.... Maar het is inderdaad de realiteit.

quote:

"Veelkleurigheid". Je hebt in zekere zin waarschijnlijk helemaal gelijk, maar het woord alleen al vind ik moeilijk. Het doen mij denken aan de wereldse wetenschap die de rijkdom van Gods Woord in "al haar varianten en kleuren" heeft geopenbaard. Ik associeer dat met verarming en met het welkom heten van geesten van velerlei wind en leer met de kenmerkende geschenken van goud, wierook, en mirre.

Misschien had ik beter het woord "veelzijdigheid" kunnen gebruiken en misschien is er nog wel een betere term. Ik wil het in ieder geval niet associëren met wereldse wetenschap. Wat ik bedoel is dit:

Ef.3:18 Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij,

Ik bedoel het feit dat we van elkaar kunnen leren. We hebben allemaal onze eigen geschiedenis en strijd waarin we Gods licht op bepaalde heilsfeiten hebben leren kennen.

quote:

Op dit punt kom ik liever nader tot Learsi: waarom is de Waarheid niet één? Want de Levende God is een God van recht en van waarheid en van orde. De veelkleurigheid zie ik veeleer in de verschillende klemtonen van lezers door associaties, overleggingen, vooringenomenheid, blindheid, ruimhartigheid, kleingeloof, onverschilligheid, etc., en niet min te achten: de bewuste sturing van de Heilige Geest om vaten van verschillende soort en makelij te vergaren en de schiften, net zoveel en net zo grondig als nodig voor het heilsplan van God en de concrete zegeningen van persoon of geval.
Vooringenomenheid, blindheid, ruimhartigheid, kwetsende woorden, kleingeloof, onverschilligheid, etc. zie ik niet als veelkleurigheid of welke term dan ook, maar meer als kleine (of soms grote) vossen die de wijngaard bederven. Ik zou ook graag herkenning bij elkaar zien van de Waarheid. Daar zouden we God mee eren en dat zou de onderlinge liefde ten goede komen.

quote:


Maar waar de gerichtheid is op de waarheid, daar wordt daarìn Gods zegen merkbaar, en daar wordt méér waarheid ontdekt, die nader wordt gekomen door volhardend zoeken en overleggen, en wederom niet min te achten: de genade van de zegenrijke Hand van God.

Hoe leren wij God kennen? Door het Woord van God

God is ÉÉN.
De Wet van God is nooit een tegenstander van de Wet van God.
Het Woord van God is nooit een tegenstander van het Woord van God.
De Heilige Geest is nooit een tegenstander van de Wet of van het Woord.
Amen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #35 Gepost op: januari 08, 2013, 04:33:42 pm »

quote:

elle schreef op 06 januari 2013 om 21:52:
Ik denk niet dat we de (leiding van de) Heilige Geest moeten of mogen toetsen.
Ik neem aan dat de vraag is: hoe herkennen we dat een bepaalde ingeving/sturing van de Geest afkomstig is?
Dat zou inderdaad een heel intrigerende vraag zijn. Daar geeft de bijbel denk ik geen kant-en-klaar antwoord op.
Dit was ook mijn gevoelen. Daarom ben ik maar eens begonnen met wat de Bijbel te zeggen heeft. Learsi heeft het over toetsen. Dan zijn dit teksten die toetsen mogelijk maken.

quote:


Ikzelf hou het bij 'dat wat je dichter bij God brengt, is afkomstig van de Geest'.
In de praktijk kan dat betekenen dat ik iets kan/wil doen omdat ik denk dat dat door de Geest ingegeven is, maar dat iemand anders daar niets in ziet en er geen begrip voor heeft. En vise versa. En dat ik toch geloof dat beiden oprecht kinderen van God kunnen zijn. Dat maakt 'leiding van de Geest anno 2013' iets ondoorzichtigs.
Ja, de teksten die ik genoemd heb, bieden heel veel ruimte, meer dan dat we onze medemens soms gunnen. Een deel van die teksten is ook bedoeld om juist in de variatie van meningen de hoofdzaak aan te duiden. Daarmee kom ik dan nu aan Learsi 's vraag:

quote:

learsi schreef op 06 januari 2013 om 23:26:Hoe kan het dan zijn dat zovele christenen met de Heilige Geest die hen de Waarheid openbaart, toch zoveel verschillende visies hebben op 1 Woord van G-d?
Als de Heilige Geest ons de Waarheid openbaart, zouden we als Christenen dan niet allemaal hetzelfde in de Schrift moeten lezen?
Ik vind 1 Kor 12 (één van de teksten die ik eerder noemde) daarvoor heel duidelijk. We zijn één lichaam, maar we zijn niet hetzelfde. Juist in het samenspel van het hele lichaam kunnen wij tot het doel komen. Zie ook 1 Kor 14. Doel is de opbouw van de gemeente. Zo leest de één de Bijbel als een hand - de handen uit de mouwen; de ander als een hoofd - eindeloos doormediteren. Die verschillen zie je ook bij de Bijbelschrijvers. Johannes is iemand die in z'n hoofd zit (een visionair), Petrus en Jakobus zijn veel praktischer (vissers).  Petrus vindt dat er in de brieven van Paulus (theoreticus?) dingen moeilijk te begrijpen zijn. Lucas was arts - hem interesseerden de genezingen.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #36 Gepost op: januari 08, 2013, 04:53:36 pm »

quote:

learsi schreef op 07 januari 2013 om 16:52:
Hier kom je in de buurt van mijn hoofdvraag,
Want met het toetsen aan het Woord komen toch (ondanks dat we (allemaal) onder bezieling van de Geest staan, zoals jij dat zo mooi verwoord), verschillen voor in hoe we dienen te toetsen. Waardoor de ene broeder een uitspraak van de ander meent terug te lezen in de Schrift en de ander absoluut niet. Dat is wat mij dikwijls verward.

Je hebt zelf meerdere malen aangegeven dat je de Bijbel letterlijk leest, tenzij de tekst anders aangeeft. Ik vind dat op zich ok, zolang het evangelie maar overeind blijft. Maar weet je dat de Joden de Bijbel zo letterlijk niet lezen? Het hangt dus maar net van je achtergrond af, hoe je leest.

Ik vond nog een artikel over de verschillende versies van de dood van Judas. Vanuit het Joodse lezen vallen die verschillen goed te verklaren. Zie: http://www.petervantriet.nl/article.php?articleID=8

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #37 Gepost op: januari 08, 2013, 05:07:28 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 januari 2013 om 16:25:
Wat ik bedoel is dit:

Ef.3:18 Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij,

Ik bedoel het feit dat we van elkaar kunnen leren. We hebben allemaal onze eigen geschiedenis en strijd waarin we Gods licht op bepaalde heilsfeiten hebben leren kennen.
Inderdaad, en inderdaad is het doel en nut van een forum zoals door jou verwoord normatiever en juister, en inderdaad is het een onderling leren en groeien. Dank voor je goede woorden.

Ef.3:16 Opdat Hij u geve, naar den rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht versterkt te worden door Zijn Geest in den inwendigen mens;

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #38 Gepost op: januari 08, 2013, 10:08:51 pm »

quote:

small brother schreef op 08 januari 2013 om 12:23:

Christus werd veracht en bespot en gemarteld en gedood. Maar zijn beenderen werden niet gebroken. Zo zal ook het Woord van God worden veracht en bespot en verminkt en levenloos gemaakt. Maar het zal niet worden gebroken. Maar zoals Christus zal het levengevend blijven en in kracht en heerlijkheid opstaan uit alle onmin en vernietiging.

De centrale vraag is daarom niet waarom het Woord niet als eenduidigheid geldt voor alle christenen. De vraag is of je nog gelooft dat het eenduidigheid biedt. Dat is de vraag naar het geloof als een kind.

Waar gezag van Vader is, daar is onderwerping in eerbiedige van buiten gedeclareerde eenheid.
Waar het gezag van de vaderen is, daar is onderwerping in gemeenschappelijke verbondenheid.
Waar het gezag van de schrift is, daar is eenheid in afzonderlijke gerichtheid op hetzelfde doel in studie en kennisvergaring tot inzichtelijkheid.
Waar gezag van leer is, daar is eenheid in zelfdiscipline onder aflegging van eigen leringen.
Waar gezag van liefde is, daar is eerbied voor God, eerbied voor de vaderen, eerbied voor de leer, eerbied voor de Heilige Geest in de naaste,  eerbied voor de schrift, eerbied voor Gods gemeente, eerbied voor waarheid, eerbied voor recht, en een eigen leven tot rechtvaardigheid.

Mooie uitleg, dank je wel.


quote:

Want de Heilige Geest is de Kracht van God de Vader, die de mens heeft ingeblazen gekregen tot hulp en sterkte van de mens. Zoals Adam leven werd ingeblazen, zo heeft de gelovige in de Geest van Christus, de tweede Adam, nieuw leven ingeblazen gekregen.

Hoe zie je dan deze vers ?
2 Tessalonicenzen 2
4 Lieve kinderen, u bent uit God en u hebt hen overwonnen, want Hij Die in u is, is groter dan hij die in de wereld is.
--> Hij die in u is..... wijst toch op niet "slechts" een kracht van G'd maar op een Geestelijk en goddelijk Persoon, deel van de drie-eenheid?

Verder wil ik je hartelijk danken voor je diepgaande en leerzame bijdrage, small brother.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #39 Gepost op: januari 08, 2013, 10:27:47 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 januari 2013 om 13:37:

Maar het wel steeds weer een keuze om ons daardoor te laten beheersen en om ons "oude ik" het zwijgen op te leggen. Zou dit niet de oorzaak ervan zijn dat we in het forum steeds met elkaar in conflict komen"? Dat we toch weer luisteren naar ons eigen ik? De satan, de diabolos, die verwarring brengt. beheerst ons oude ik, nadat we zijn ingegaan op zijn voorstel te eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Het is een beslissing van onze wil om daar steeds weer afstand van te doen.

Zo herken en ervaar ik het precies zoals je hier nu omschrijft.
Van nature ben ik helaas nogal agressief van aard met losse handjes zeg maar.
Toen ik in onze orthodoxe kerk de boodschap van het evangelie niet goed verteld kreeg, de genade van Christus ondergeschikt leek te zijn aan de toorn van G'd, alsof de genade een eenmalig iets zou zijn bij de bekering of aanname van Christus.

Toen ik dacht, ik kan het toch nooit doen, de hel is mijn toekomst en dus beter goed fout in de hel dan een beetje fout in de hel. Toen ik als puber langzaam afdwaalde van het geloof. G'd en Jezus kende ik toen helemaal niet, het waren abstracte theorieën voor mij toen, meer niet.

Toen worstelde ik niet meer tegen mijn agressieve aard en liet me gaan als puber en later jonge man. Wie een woord verkeerd zei kreeg slaag van me, precies zoals mijn (oude) ik me ingaf. Maar desondanks bleef ik bang voor G'd, want ik bleef geloven in Zijn bestaan en de hel, welke mijn deel zou zijn.

Later toen ik dankzij de belofte van Christus dat Hij Zijn verloren schaapjes zoekt en terughaalt, geleerd kreeg wat evangelie en Genade van Christus nu werkelijk inhoud, wilde ik uit dankbaarheid voor de ontvangen genade niet meer agressief zijn. Maar als de kat in het nauw zit, komt de ware aard naar boven, grap ik altijd. Want dan voel ik mijn bloed nog steeds komen, handen jeuken, maar doe een schietgebed om hulp en kalmte te mogen ontvangen. Deze ontvang ik dan ook altijd. :) Maar inderdaad is het alsof de satan mijn oude ik opjut in die gevallen en ik met hulp van de Heilige Geest toch snel kan bidden om kracht en rust.

Zolang een ander mij niet fysiek kwaad bedoeld aanraakt lukt het me rustig en kalm te blijven, maar als het echt fysiek wordt hoop ik ook mijn oude ik te kunnen negeren en voor optie van de Heilige Geest te kiezen, rust en kalmte.

Wel is het zo dat ik nu niet meer met wapens rondloop, wat ik voorheen dus wel deed. Ook dat kostte me veel gebed en worstelen. Zelf worstelen ertegen werkte niet, maar op den duur merkte ik dat ik ze niet meer meenam als ik erg ging. Nog later wilde ik ervan af en heb alles weggegooid. Maar dat is inderdaad een worsteling tussen de oude ik en de Heilige Geest, waarbij we zelf dienen te kiezen voor wat de Heilige Geest wil en niet onze eigen ik.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #40 Gepost op: januari 08, 2013, 10:29:43 pm »

quote:

pjotr schreef op 08 januari 2013 om 16:53:
[...]

Je hebt zelf meerdere malen aangegeven dat je de Bijbel letterlijk leest, tenzij de tekst anders aangeeft. Ik vind dat op zich ok, zolang het evangelie maar overeind blijft.

Absoluut !

quote:

Maar weet je dat de Joden de Bijbel zo letterlijk niet lezen? Het hangt dus maar net van je achtergrond af, hoe je leest.

Net als bij christenen zijn er ook tussen Joden veel verschillen inderdaad.

quote:

Ik vond nog een artikel over de verschillende versies van de dood van Judas. Vanuit het Joodse lezen vallen die verschillen goed te verklaren. Zie: http://www.petervantriet.nl/article.php?articleID=8
Zal het later als ik meer tijd heb doorlezen, dank je.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #41 Gepost op: januari 08, 2013, 10:54:20 pm »

quote:

learsi schreef op 08 januari 2013 om 22:27:

Zolang een ander mij niet fysiek kwaad bedoeld aanraakt lukt het me rustig en kalm te blijven, maar als het echt fysiek wordt hoop ik ook mijn oude ik te kunnen negeren en voor optie van de Heilige Geest te kiezen, rust en kalmte.
Je hebt dus een hele strijd achter de rug of... misschien niet helemaal achter de rug? Maar dat komt wel. Zelfbeheersing is één van de vruchten van de Heilige Geest (Gal.5). Maar je hoeft niet in eigen kracht de overwinning te behalen. Het is wel een keuze, maar ook zo dat God die in je hart bewerkt:
Fil.2:13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
In plaats van te hopen je oude ik te negeren mag je op Jezus zien en Hem vertrouwen. Want zonder Hem kun je niets doen. De Heilige Geest die in je woont is de Geest van Jezus.

quote:

Wel is het zo dat ik nu niet meer met wapens rondloop, wat ik voorheen dus wel deed. Ook dat kostte me veel gebed en worstelen. Zelf worstelen ertegen werkte niet, maar op den duur merkte ik dat ik ze niet meer meenam als ik erg ging. Nog later wilde ik ervan af en heb alles weggegooid. Maar dat is inderdaad een worsteling tussen de oude ik en de Heilige Geest, waarbij we zelf dienen te kiezen voor wat de Heilige Geest wil en niet onze eigen ik.

Die keuze werd door God in je hart bewerkt omdat je je voor Hem openstelde.
Hier zie je ook dat zelf worstelen meestal niet helpt. Gods Geest bewerkte dat je de wapens ging vergeten en dat je er een afkeer van kreeg, zodat je ze weg kon gooien. Al zal je "oude ik" missschien nog wel opgespeeld hebben. Zo werkt God! Mooi dat je dit met ons deelt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #42 Gepost op: januari 08, 2013, 11:00:32 pm »
Citaat
Adinomis schreef op 08 januari 2013 om 22:54:
Het is wel een keuze, maar ook zo dat God die in je hart bewerkt:
Fil.2:13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Wat een prachtige vers Filippenzen 2 ! Dank je wel, een krachtige vers om te proclameren ! d:)b

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #43 Gepost op: januari 09, 2013, 12:34:06 am »

quote:

learsi schreef op 07 januari 2013 om 16:52:
[...]


Maar Riemer trok het in twijfel
Nee, dat is verdraaien van mijn woorden. Ik vroeg je waar jij dat op baseerde, niets meer, niets minder.
[/quote]
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #44 Gepost op: januari 09, 2013, 12:41:19 am »

quote:

learsi schreef op 07 januari 2013 om 21:36:
[...]

Ik ben echt niet de enige, zie
Mooi, is er nu een groepje?

quote:


[...]


Ook in onze kerk zie ik deze visie sterk terug.
"onze" lijkt aan te geven dat we in dezelfde denominatie zitten.

quote:




[...]

Persoonlijk vind ik dit moeilijk, het zou kunnen zijn dat maar ook kunnen zijn dat niet....
Dus: wij weten het op deze aarde in deze tijd nimmer zeker? Zou best kunnen, ik heb daar geen moeite mee.
Wel weet ik dat mijn weten van Christus, gekruisigd DOCH opgestaan genoeg is.
Al het andere is ballast te noemen lijkt mij.
Dogmatiek (mijn passie :) ) is niet meer dan aards denken over God.
Theologie? Dat is niet meer dan wat wij van beneden denken over Boven.
Snap je?
Wie zielsgelukkig is in de GerGem: laat hem, het is zijn vorm van geloof, zijn wijze om één met God te zijn.
Strookt het niet met mijn GKv zijn? Kan, maar gaat het dan over hoofdzaak of bijzaak?
Die vraag stel ik mezelf elke dag weer.

quote:



[...]

Ppff, sorry, nee, ik heb daarvoor echt geen tijd om te zoeken, zo belangrijk is het voor mij dan ook weer niet.
Ja, duh. wel roepen dat ik  iets zeg maar dat niet onderleggen. Dat vind ik dan weer "vervelend".

quote:



Je verbaast me telkens weer  :*)
Waarop slaat dan het groeien in het vers?
Contextueel lezen kan hele andere inzichten geven. Daar moet je het nu even mee doen ;)

quote:


 
[...]

Inderdaad is het dat niet waard, door de vele sekte leden en uiterst vrijzinnigen hier besef ik steeds meer hoe weinig onze visies verschillen... O-)
Maar ik ben uiterst vrijzinnig en tevens lid van de sekte GKv. Heb ik dan een probleem? _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #45 Gepost op: januari 09, 2013, 05:15:23 am »
Iets is van ' de geest ' als het ideale (m.b.t het betreffende) wordt beoogd.

Het is werkelijk zeer simpel. Iets wat tegen de harmonie in gaat is niet van de geest. Iets wat de harmonie beoogd is wel van de geest.

verbinding .vs. verspreiding

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #46 Gepost op: januari 09, 2013, 10:40:41 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 januari 2013 om 00:41:
[...]
 Mooi, is er nu een groepje?

Grote groep zelfs

[...]

quote:

"onze" lijkt aan te geven dat we in dezelfde denominatie zitten.

Meerdere denominaties zelfs.

quote:

Dus: wij weten het op deze aarde in deze tijd nimmer zeker? Zou best kunnen, ik heb daar geen moeite mee.
Wel weet ik dat mijn weten van Christus, gekruisigd DOCH opgestaan

Ppff gelukkig, dat je dit dan wel nog zeker weet.
Het bestaan van G'd is hoop ik ook een zekerheid voor je?

quote:

Al het andere is ballast te noemen lijkt mij.

Wanneer je ment dat de melk niet is om te groeien maar om slechts in leven te blijven totdat de Heiland de Opname van Zijn kinderen start, dan begrijp ik dit van je, al zie ik het zelf anders.

quote:

Dogmatiek (mijn passie :) ) is niet meer dan aards denken over God.

Precies, met bedenken van aardse regels en zoals de kleur van kaarsen voor kerst, die dan tot religieuze regel verworden.

quote:

Theologie? Dat is niet meer dan wat wij van beneden denken over Boven.

Hoe theologen denken over boven en het vervolgens zo uitleggen. Wat mij betreft heel veel ballast. (Onze dominee is het ermee eens) De dominee heeft zelfs dingen moeten schrijven waar hij niet achter stond, om te kunnen slagen!

quote:

Wie zielsgelukkig is in de GerGem: laat hem, het is zijn vorm van geloof, zijn wijze om één met God te zijn.

Inderdaad

quote:

Strookt het niet met mijn GKv zijn? Kan, maar gaat het dan over hoofdzaak of bijzaak?

De kern van deze vragen is niet of ze bij de GerGem of GKV of elders horen, dat doet er geheel niet toe. Dat is uiteindelijk allemaal maar door mensen bedacht. Het blijft gaan om de vragen mbt het Woord, dat staat centraal en dat is kernzaak. Alle dogmatiek binnen de kerken is inderdaad bijzaak.

quote:

Ja, duh. wel roepen dat ik  iets zeg maar dat niet onderleggen. Dat vind ik dan weer "vervelend".

Tsja, sorry, er wordt zoveel geschreven hier dat mij de tijd en de urgentie ervoor ontbreekt. Ik nam even aan dat jij je zou kunnen herinneren wat je geschreven zou hebben.

quote:

Maar ik ben uiterst vrijzinnig
klopt !

quote:

en tevens lid van de sekte GKv
De GKv voldoet niet aan de normen van een sekte.

quote:

Heb ik dan een probleem? _O_
Met de GKv niet, met het vrijzinnige denken laten we aan de Heer over om daarover te beslissen, hoe rekbaar Zijn leer is.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #47 Gepost op: januari 09, 2013, 08:13:30 pm »
Citaat uit discussie schapen en bokken

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 19:24:
Maar de Geest zal het Woord immers nooit verdraaien of anders uitleggen dat het er staat. Het Woord van G'd is om de uitingen van de Heilige Geest te beproeven, niet andersom.
Ik ga nu maar even een andere tekst die ik aan het begin van dit topic noemde: 2 Kor 3. Daar staat o.a.:

quote:

Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Letterlijke teksten zijn geschreven wetten. Als we niet verder kijken dan de letter, dan blijft er een sluier over de teksten hangen. De diepere betekenis wordt dan versluierd. De Geest is nodig om de sluier van de teksten af te halen.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #48 Gepost op: januari 09, 2013, 08:23:51 pm »

quote:

pjotr schreef op 09 januari 2013 om 20:13:
Citaat uit discussie schapen en bokken

[...]

Ik ga nu maar even een andere tekst die ik aan het begin van dit topic noemde: 2 Kor 3. Daar staat o.a.:

[...]
Letterlijke teksten zijn geschreven wetten. Als we niet verder kijken dan de letter, dan blijft er een sluier over de teksten hangen. De diepere betekenis wordt dan versluierd. De Geest is nodig om de sluier van de teksten af te halen.


Ik heb ook nooit gezegd dat we de geest moeten uitsluiten, het moet en is een samenspel tussen de Geest die NOOIT G'd noch de Schrift zal weerspreken.

Want de satan geeft zich ook uit als engel des lichts, alsof hij de Heilige Geest zou zijn. Alleen door toetsing aan het Woord kunnen we dat nagaan.

Neem als voorbeeld de meest idiote sekten, waarvan de leiders allemaal liegen of verdrietig genoeg menen, hun openbaringen van de Geest te krijgen. Maar ze stroken zelden geheel met de Schrift en daarmee zijn ze te ontmaskeren als valse leraar/profeet.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2013, 08:25:15 pm door learsi »

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Toetsen of iets van de Geest is
« Reactie #49 Gepost op: januari 09, 2013, 10:18:13 pm »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 20:23:
[...]

Ik heb ook nooit gezegd dat we de geest moeten uitsluiten, het moet en is een samenspel tussen de Geest die NOOIT G'd noch de Schrift zal weerspreken.
Stel jij nu dat een tekst uitleggen een tekst weerspreken is? Dat lijkt me toch echt een misvatting. Teksten die in gesluierde taal iets zeggen wat letterlijk genomen niet belangrijk of betekenisvol is, kunnen als de sluier begint te verdwijnen betekenis gaan krijgen. Als jij dan zegt dat er letterlijk "zus en zo" staat en niets anders, dan mis je de belangrijke boodschap en heb je er niet echt iets aan.