Auteur Topic: Schapen en bokkenoordeel  (gelezen 26812 keer)

Ken_Yehuwdiy

  • Berichten: 63
  • muwl lebab
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #150 Gepost op: januari 09, 2013, 11:21:41 am »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 11:14:
[...]

We zullen zien, ik heb inmiddels ervaringen opgedaan met JG
Daar heb je dan niks van geleerd want JG's geloven niet dat God ook het kwaad heeft geschapen en ik wel.

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 11:14:
Helaas voor jou, ik schrijf al G-d of G'd zolang ik hier actief ben op het forum en dat ga ik niet voor jou wijzigen in het woord God, omdat iedere afgod zoals allah, met die titel kan strijken.
Aangezien je het je hebt aangeleerd kan je het ook weer afleren en ik zou het op prijs stellen dat je dat deed. En als je er dan op staat om klinkers weg te laten, wees dan consequent en schrijf G'd de V'd'r.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #151 Gepost op: januari 09, 2013, 11:46:40 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 09 januari 2013 om 11:21:
[...]

Daar heb je dan niks van geleerd want JG's geloven niet dat God ook het kwaad heeft geschapen en ik wel.

Juist wel, het doel schijnt daar alle middelen te heiligen. Dus zo een ballonnetje wordt door hen rustig opgelaten om mensen ermee te misleiden is mijn ervaring. Maar goed vooralsnog probeer ik je te geloven dat je geen JG'er bent. De tijd zal het leren.

[...]

quote:

Aangezien je het je hebt aangeleerd kan je het ook weer afleren en ik zou het op prijs stellen dat je dat deed.

Helaas voor jou dan.
De satan kan er doorgaans ook net tegen dat er G'd of G-d geschreven wordt, omdat de satan dan niets met zijn afgoderij kan aanvangen. Daaraan werk ik dan niet mee. Wen er dus maar aan, misschien ga je het ooit nog wel eens ook waarderen. :)

quote:

En als je er dan op staat om klinkers weg te laten, wees dan consequent en schrijf G'd de V'd'r.
Ook dat ga ik niet doen, maar indien je wenst nodig ik je uit om V'd'r te schrijven.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #152 Gepost op: januari 09, 2013, 01:23:29 pm »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 09 januari 2013 om 10:44:
... gelooft dus in een sadistische God die er op uit is om zijn eigen schepsels met het zwaard te bestrijden en het niet toelaat dat men zijn sadisme bevraagt. Ik denk dat je met zo'n geloof je Gods woede pas echt op de hals haalt en het ergste in hem wakker maakt.
Punt is dat je, als je zo gelooft, het ook niet ziet als sadisme. Sadisme is iets van mensen, niet van God. Daarnaast is een dergelijk godsbeeld mogelijk ook gebaseerd op een aardse vader, die dezelfde grilligheden vertoont, als dat men aan de hemelse Vader toeschrijft.

De goedheid van de Vader komt heel duidelijk naar voren in de gelijkenis van de verloren zoon. De jongste heeft Hem doodgewenst, maar Vader staat elke dag te wachten, tot hij terugkomt. Daarom vraag ik me af of wat je zegt over "Gods woede op de hals halen" echt je mening is, of dat je dit zegt om nog ergens een snaar bij Learsi te raken.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #153 Gepost op: januari 09, 2013, 02:24:54 pm »

quote:

pjotr schreef op 09 januari 2013 om 13:23:
[...]
Punt is dat je, als je zo gelooft, het ook niet ziet als sadisme. Sadisme is iets van mensen, niet van God. Daarnaast is een dergelijk godsbeeld mogelijk ook gebaseerd op een aardse vader, die dezelfde grilligheden vertoont, als dat men aan de hemelse Vader toeschrijft.

De goedheid van de Vader komt heel duidelijk naar voren in de gelijkenis van de verloren zoon. De jongste heeft Hem doodgewenst, maar Vader staat elke dag te wachten, tot hij terugkomt. Daarom vraag ik me af of wat je zegt over "Gods woede op de hals halen" echt je mening is, of dat je dit zegt om nog ergens een snaar bij Learsi te raken.


Je vergelijking met de verloren zoon gaat niet op Pjotr.
Want dat gaat dus over een zoon, iemand dus die G'd al kende.

Het volk Israël kreeg van G'd de directe opdracht om wraak te nemen op een volk dat Hem niet kende. Geen zoon van G'd dus. Helaas maken vele broeders en zusters een knuffelgod van Vader G'd.

Ja er is genade bij G'd voor Israël zoals Hij beloofd heeft te doen en bij degenen in Christus. Maar als deze genadetijd voorbij is, zal onze Vader G'd alsnog Zijn Toorn ten toon spreiden, zoals Openbaringen en de profetieën uit het OT aantonen.

Het Jesus loves us all fabeltje staat niet in de Schrift.

Daarbij hoe kan je als Christen onze Vader G'd nu een sadist noemen?
Of Zijn daden uit het verleden een sadistisch?
Alsof wij mensen G'd kunnen oordelen, ja zelfs veroordelen, zoals jullie doen, op Zijn vroegere daden?

Want in de aangedragen vers is toch duidelijk te lezen dat G'd het volk Israël opdraagt om wraak te nemen en de andere volken uit te moorden, mannen, vrouwen en kinderen. Ook dat G'd het volk Israël straft toen zij dat niet deden zoals Hij het hen opgedragen hadden? Of je het nu leuk vind of niet, ook dat hoort bij onze Vader G'd.

De Here Jezus heeft met Zijn Kruisoffer de schuld over onze zonden weggnomen en bedekt deze, waardoor de toorn van G'd ons niet zal toekomen, het Fundament van Christus blijft in stand en zolang we daarop onze werken bouwen is er Genade.
Maar de toorn van G'd over hen die vader G'd JHWH, de G'd van israel blijven negeren, zullen met Zijn toorn en straf kennismaken. Niet voor niets werpt G'd uiteindelijk na Zijn eindoordeel over de ongelovigen naar hun werken, in de hel bij satan, als de werken dan nog slecht blijven.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2013, 02:45:07 pm door learsi »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #154 Gepost op: januari 09, 2013, 03:00:03 pm »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 14:24:
Je vergelijking met de verloren zoon gaat niet op Pjotr.
Want dat gaat dus over een zoon, iemand dus die G'd al kende.

quote:

Daarbij hoe kan je als Christen onze Vader G'd nu een sadist noemen?
Of Zijn daden uit het verleden een sadistisch?
Alsof wij mensen G'd kunnen oordelen, ja zelfs veroordelen, zoals jullie doen, op Zijn vroegere daden?
De gelijkenis gaat inderdaad over een zoon die God kende en hem toch dood wenste. Als God zo iemand al in genade weer aanneemt, waarom dan niet een christen die hem sadisme toeschrijft?

quote:

Want in de aangedragen vers is toch duidelijk te lezen dat G'd het volk Israël opdraagt om wraak te nemen en de andere volken uit te moorden, mannen, vrouwen en kinderen. Ook dat G'd het volk Israël straft toen zij dat niet deden zoals Hij het hen opgedragen hadden? Of je het nu leuk vind of niet, ook dat is onze Vader G'd.
Je doelt op Numeri 31. Ja ook dat staat in de Bijbel. Buitengewoon onbarmhartig. Of God het zo gewild heeft? Ik geloof niet dat God veranderd is, wel dat mensen door de komst van Christus een juister beeld van God hebben gekregen (Joh 1: 16-18):

quote:

Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen. Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.
Hoe Numeri dan te duiden? In elk geval kende de schrijver God niet zoals wij Hem kennen. En verder was de wijze van oorlog voeren wel ietsje anders dan tegenwoordig, dus misschien zijn er argumenten aan te dragen voor de verzachting van wat hier beschreven wordt.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #155 Gepost op: januari 09, 2013, 03:49:12 pm »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 11:10:
Er is een enorm groot verschil tussen verschrikkelijke dingen doen in G'd Zijn Naam, zoals teveel Christenen met de Holocaust gedaan hebben en verschrikkelijke dingen doen in opdracht van G'd de Vader!
Vanuit het oogpunt van de mens is dat hetzelfde. Wij weten niet hoe en wat God precies gezegd heeft.

quote:

Vergeet niet dat G'd met Zijn Uitverkoren Volk Israël een veel hechter contact had dan met ons christenen. Na de Opstanding van Christus heeft G'd niet meer zo direct gesproken tegen de mensen, of afgedaald naar de aarde om een bepaald mens te bezoeken en Zich aan deze als zodanig te openbaren.
Dit lijkt me de omgekeerde wereld. God woont nu bij de mensen door de Heilige Geest. Je kunt tot Hem bidden op iedere plaats. Hebr 2: 1-4:

quote:

1 Daarom moeten wij te meer aandacht schenken aan hetgeen wij gehoord hebben, opdat wij niet afdrijven. Want indien het woord, door bemiddeling van engelen gesproken, van kracht is gebleken, en elke overtreding en ongehoorzaamheid rechtmatige vergelding heeft ontvangen, hoe zullen wij dan ontkomen, indien wij geen ernst maken met zulk een heil, dat allereerst verkondigd is door de Here, en door hen, die het gehoord hebben, op betrouwbare wijze ons is overgeleverd, terwijl ook God getuigenis daaraan geeft door tekenen en wonderen en velerlei krachten en door de heilige Geest toe te delen naar zijn wil.
Dus eerst het woord door bemiddeling van engelen, daarna door de Heer zelf en nu door de Heilige Geest.

quote:

Wat betreft vers 11. Kunnen de zielen zonder lichaam dan niet meer tot G'd spreken dan?
Zielen wel, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over beenderen/botten. Maar ik zie dat hier weer een grondtekstkwestie is. Wordt hier het volk aangesproken of de beenderen? SV en NBG51 hebben "zij zeggen" alsof de beenderen spreken. NBV heeft "het zegt", slaat dan dus duidelijk terug op het volk en niet op de beenderen. Lijkt mij het meest plausibel.

quote:

Denk even aan het bloed van Abel dat vanuit de grond naar de Schepper riep.
In het bloed zit de ziel, volgens de Bijbelse voorstelling, niet in de beenderen.

quote:

Met jou uitleg vergeestelijk je ook deze profetie.
De profetie beschrijft hoe God in deze wereld werkt. God is noch letterlijk, noch aards. Kijk je alleen naar beneden, dan zul je Hem niet vinden.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #156 Gepost op: januari 09, 2013, 03:57:00 pm »

quote:

pjotr schreef op 09 januari 2013 om 15:00:
[...]


[...]
De gelijkenis gaat inderdaad over een zoon die God kende en hem toch dood wenste. Als God zo iemand al in genade weer aanneemt, waarom dan niet een christen die hem sadisme toeschrijft?

Je draait om de pot heen, de aangedragen verzen uit het OT gaan helemaal niet over Christenen, maar over het volk Israël dat van G'd een opdracht geeft tot wraak op een volk dat Israël en dus Hem haat.

Het Kruisoffer van Christus neemt alle schuld over alle zonden inderdaad weg, maar er staat meer in de schrift dan alleen dat.
Daarbij schrijf ik G'd geen sadisme toe, ik vermeld alleen maar war er in de Schrjft over staat. Jij en de Jg' er nemen het woord sadisme in de mond en veroordelen daarmee de daden van Vader G'd als sadistisch.

quote:

Je doelt op Numeri 31. Ja ook dat staat in de Bijbel. Buitengewoon onbarmhartig. Of God het zo gewild heeft?

Denk je dan dat G'd opdrachten geeft waar Hij niet echt achter staat? :?

quote:

Ik geloof niet dat God veranderd is,

Precies, dus Toorn hoort nog steeds bij G'd, we worden er door Christus alleen voor behoed, zolang de Genadetijd nog zal duren, tot aan de opname.

quote:

Hoe Numeri dan te duiden? In elk geval kende de schrijver God niet zoals wij Hem kennen.

In de Schrift staat dat heel de Schrift is gegeven door de Heilige Geest. Dus dit komt via de Heilige Geest en daarmee dus van g'd Die ons de geschiedenis deelt.

quote:

En verder was de wijze van oorlog voeren wel ietsje anders dan tegenwoordig, dus misschien zijn er argumenten aan te dragen voor de verzachting van wat hier beschreven wordt.
Dit was geen gewone oorlog, maar een wraak van G'd in Zijn directe opdracht uitgevoerd door het Volk Israël, Zijn Oogappel.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #157 Gepost op: januari 09, 2013, 04:27:11 pm »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 15:57:
Je draait om de pot heen, de aangedragen verzen uit het OT gaan helemaal niet over Christenen, maar over het volk Israël dat van G'd een opdracht geeft tot wraak op een volk dat Israël en dus Hem haat.
Nee, je begreep niet waar mijn reactie op KY over ging.

quote:



Het Kruisoffer van Christus neemt alle schuld over alle zonden inderdaad weg, maar er staat meer in de schrift dan alleen dat.
Daarbij schrijf ik G'd geen sadisme toe, ik vermeld alleen maar war er in de Schrjft over staat. Jij en de Jg' er nemen het woord sadisme in de mond en veroordelen daarmee de daden van Vader G'd als sadistisch.
Noch KY, noch ik veroordelen de daden van de Vader. Hoe jij God ziet, roept de vraag bij KY of jouw God niet sadistisch is. KY zegt het sterker, dan ik het nu zeg. Uit jouw reactie blijkt dat jij God geen sadisme toeschrijft, maar om daar echt achter te komen, is er een definitie van sadisme nodig.

quote:

Denk je dan dat G'd opdrachten geeft waar Hij niet echt achter staat? :?
Dat zou wel de consequentie zijn van jouw visie:
"Oog om om oog, tand om tand" (Deut 19:21) maar Jezus zegt: "Wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe" (Matt 5: 38-41).

quote:

In de Schrift staat dat heel de Schrift is gegeven door de Heilige Geest. Dus dit komt via de Heilige Geest en daarmee dus van G'd Die ons de geschiedenis deelt.
Ik herinner me even niet waar het staat, ik kan alleen zo snel 2 Tim 3: 16 vinden, maar daar staat wat anders.

quote:

Dit was geen gewone oorlog, maar een wraak van G'd in Zijn directe opdracht uitgevoerd door het Volk Israël, Zijn Oogappel.
Dan nog kan het verhelderend zijn, hoe men in die tijd oorlog voerde. Wat betreft God zou het het verschil kunnen maken tussen sadisme (kapot maken van zijn schepselen) en een gevoelige nederlaag toebrengen, waardoor Israëls leed (tweevoudig) wordt vergoed en Midian teruggezet wordt op de plaats die het had gekregen.

Marjo

  • Berichten: 76
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #158 Gepost op: januari 09, 2013, 04:40:15 pm »
Misschien is 2 Petrus 1 : 20,21 bedoeld?

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #159 Gepost op: januari 09, 2013, 04:47:55 pm »

quote:

pjotr schreef op 09 januari 2013 om 16:27:
[...]
 Noch KY, noch ik veroordelen de daden van de Vader. Hoe jij God ziet, roept de vraag bij KY of jouw God niet sadistisch is.

Mijn God is Vader G'd, JHWH, de G'd van israel, Abraham, Isaac en Jacob de Vader
van de Here Jezus Christus. Gezien het feit dat KY problemen heeft met de Joodse basis van G'd de Vader, dient hij een andere G'd dan Degene welke ik specificeer als de Enige G'd.

En Die G'd is niet sadistisch en ook Zijn daden uit het verleden zijn niet sadistisch, want vader G'd kan nooit door welk mens dan ook ter verantwoording worden geroepen.

quote:

Dat zou wel de consequentie zijn van jouw visie:
"Oog om om oog, tand om tand" (Deut 19:21) maar Jezus zegt: "Wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe" (Matt 5: 38-41).

Mijn voorbeeld uit Numeri 31 heeft niets te maken met oog om oog en tand om tand, maar puur met de wraak voor G'd de Vader uitoefenen op een slecht volk, naar Zijn wens.
De reden dat Jezus verkondigde dat wij de andere wang moeten toekeren heeft alles te maken met het feit dat wij door Hem namelijk Genade (willen) ontvangen. We kunnen niet zelf genade vragen en het een ander niet geven. Dat was in et OT nog niet van toepassing, waardoor oog om oog een eerlijke wet was. Wie dat betwijfeld, twijfelt aan de Wet van G'd namelijk.

Tot slot, ook Jezus veegde de tempel ruw schoon en joeg iedereen die handelde eruit weg. Niet vriendelijk verzoekend, maar met veelophef en schreeuwen.
Jezus ook beval Zijn volgelingen aan om zwaarden mee te nemen onderweg.
Lucas 22
36 Hij zei dan tegen hen: Maar nu, laat wie een beurs heeft, hem meenemen, evenzo ook een reiszak. En wie geen zwaard heeft, laat die zijn bovenkleed verkopen en er een kopen.
37 Want Ik zeg u dat dit wat geschreven staat, nog in Mij volbracht moet worden, namelijk:  En Hij is tot de misdadigers gerekend. Ook wat er over Mij geschreven is, heeft immers een einddoel.
38 Zij zeiden: Heere, zie hier zijn twee zwaarden. En Hij zei tegen hen: Het is genoeg.

quote:

Ik herinner me even niet waar het staat, ik kan alleen zo snel 2 Tim 3: 16 vinden, maar daar staat wat anders.
Inderdaad, juist 2 Timoteüs 3
16   Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,

quote:

Dan nog kan het verhelderend zijn, hoe men in die tijd oorlog voerde. Wat betreft God zou het het verschil kunnen maken tussen sadisme (kapot maken van zijn schepselen) en een gevoelige nederlaag toebrengen, waardoor Israëls leed (tweevoudig) wordt vergoed en Midian teruggezet wordt op de plaats die het had gekregen.
Nee, want G'd heeft het niet over een nederlaag toebrengen, maar over wraak en over het ombrengen van alle mannen, vrouwen en kinderen. Dat komt op veel meer plaatsen voor. Dat is de toorn tegen mensen die niets van Hem willen weten en Hem niet kennen of valse afgoden dienen. Dezelfde toorn zal na Jezus Zijn Wederkomst naar Israël, weer ontbranden tegen afgod dienaren en mensen die van Hem niets willen weten, leert de Schrift.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #160 Gepost op: januari 09, 2013, 04:49:04 pm »

quote:

Marjo schreef op 09 januari 2013 om 16:40:
Misschien is 2 Petrus 1 : 20,21 bedoeld?
Die is het niet, maar wel erg toepasselijk.  :P
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #161 Gepost op: januari 09, 2013, 04:51:01 pm »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 16:47:..Inderdaad, juist 2 Timoteüs 3
16   Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,...


En aangezien er nog geen NT was, wordt er het OT bedoeld...

Dat neemt niet weg dat dat het NT ook héél nuttig is om daarmee te onderwijzen.  :9
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #162 Gepost op: januari 09, 2013, 04:51:06 pm »

quote:

Marjo schreef op 09 januari 2013 om 16:40:
Misschien is 2 Petrus 1 : 20,21 bedoeld?

Die inderdaad ook, maar daar het zich specificeert op profetieën kunnen de tegenstanders er onderuit dat het alleen voor profetieën zou gelden. Vervolgens worden profetieën in de Schrift ontkent als profetieën.

Maar het is wel een hele mooie tekst die kan worden toegepast op de profetieën in het OT. Dat we deze dienen te leen zoals het er letterlijk staat en er geen eigen uitleg aangeven.  ;)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #163 Gepost op: januari 09, 2013, 04:55:47 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 09 januari 2013 om 16:51:

En aangezien er nog geen NT was, wordt er het OT bedoeld...

Dat neemt niet weg dat dat het NT ook héél nuttig is om daarmee te onderwijzen.  :9


Nu is dat een punt inderdaad, alleen het OT bestond nog, dus we weten met zekerheid dat de Tenach / OT geheel van G'd de Vader afkomstig is.
Zelf denk ik wel dat de Heilige geest Die deze vers in de schrijver zijn hoofd plantte als een gedachte, heel goed wist dat het NT er ook zou komen. Daarmee zou het dan OOK op het NT moeten slaan.

Maar dat is inderdaad niet exact uit de Schrift te halen, maar is puur een kwestie van vertrouwen (faith) in vader G'd en Jezus Christus dat Zij hun Christen-kindereneen boek doen van dezelfde kwaliteit als dat ze aan de Joodse kinderen hebben doen toekomen.

Wel is dit voor mij aanleiding om bij voor ons mensen lijkende tegenstrijdigheden tussen OT en NT de voorrang te geven aan de OT, als werkelijk met zekerheid geheel door G'd ingegeven. Want uiteindelijk vermeld de Schrift in het NT  :) dat de woorden van G'd aan de Joden zijn toevertrouwd. Datzelfde wordt immers niet gezegd van de Christenen.

Romeinen 3
1 Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn?
2 Veel, in alle opzichten.  Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2013, 04:59:41 pm door learsi »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #164 Gepost op: januari 09, 2013, 05:02:27 pm »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 16:51:
Die inderdaad ook, maar daar het zich specificeert op profetieën kunnen de tegenstanders er onderuit dat het alleen voor profetieën zou gelden.
Jezus verwijst naar de wet en de profeten. Wat mij betreft, sluit hij de geschiedschrijving in. Die geschiedschrijving is namelijk niet letterlijk-historisch, maar profetisch van aard. ;)

quote:

Dat we deze dienen te lezen zoals het er letterlijk staat en er geen eigen uitleg aangeven.  ;)
Zelfs letterlijk staat er niet in die tekst wat jij nu zegt.  :Y)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #165 Gepost op: januari 09, 2013, 05:34:46 pm »

quote:

pjotr schreef op 09 januari 2013 om 17:02:
[...]

Jezus verwijst naar de wet en de profeten. Wat mij betreft, sluit hij de geschiedschrijving in. Die geschiedschrijving is namelijk niet letterlijk-historisch, maar profetisch van aard. ;)

Zeg je hiermee nu dat de gebeurtenissen in het OT of NT niet letterlijk gebeurd zijn zoals het er staat?

[...]

quote:

Zelfs letterlijk staat er niet in die tekst wat jij nu zegt.  :Y)
20 Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2013, 05:35:00 pm door learsi »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #166 Gepost op: januari 09, 2013, 06:02:29 pm »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 17:34:
Zeg je hiermee nu dat de gebeurtenissen in het OT of NT niet letterlijk gebeurd zijn zoals het er staat?
Het is geen gewone geschiedschrijving. In mijn geschiedenisboek stond niet "God zegt" of "God doet". Alleen een profeet kan zoiets schrijven. Zo was koning Jerobeam (Omri) een grote koning die ver buiten Israël bekend was, terwijl David en Salomo eigenlijk helemaal niet zo bekend waren. Dat komt omdat God andere maatstaven heeft voor wie groot is. Jerobeam deed wat kwaad was in de ogen van de Heer. Hij kan in de Bijbelse geschiedschrijving dus nooit een grote koning zijn.

quote:

20 Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
Juist! Geen eigenmachtige uitleg. Wel een uitleg. Niks over letterlijk!

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #167 Gepost op: januari 09, 2013, 06:28:28 pm »
Citaat
pjotr schreef op 09 januari 2013 om 18:02:
[...]
Het is geen gewone geschiedschrijving. In mijn geschiedenisboek stond niet "God zegt" of "God doet". Alleen een profeet kan zoiets schrijven. Zo was koning Jerobeam (Omri) een grote koning die ver buiten Israël bekend was, terwijl David en Salomo eigenlijk helemaal niet zo bekend waren. Dat komt omdat God andere maatstaven heeft voor wie groot is. Jerobeam deed wat kwaad was in de ogen van de Heer. Hij kan in de Bijbelse geschiedschrijving dus nooit een grote koning zijn.
Oke, duidelijk, ik dacht al......
[...]

quote:

Juist! Geen eigenmachtige uitleg. Wel een uitleg. Niks over letterlijk!
Bij mij is een eigenmachtige uitleg als we datgene wat er letterlijk staat anders dan er letterlijk staat gaan uitleggen. Vandaar mijn verwijzing naar letterlijk. Niet eigenmachtige uitleg is dus gewoon datgene dat er letterlijk staat.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #168 Gepost op: januari 09, 2013, 06:45:36 pm »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 18:28:
Bij mij is een eigenmachtige uitleg als we datgene wat er letterlijk staat anders dan er letterlijk staat gaan uitleggen. Vandaar mijn verwijzing naar letterlijk. Niet eigenmachtige uitleg is dus gewoon datgene dat er letterlijk staat.
Nee, eigenmachtig is zonder de Geest. Dus alleen letterlijk...

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #169 Gepost op: januari 09, 2013, 07:24:19 pm »

quote:

pjotr schreef op 09 januari 2013 om 18:45:
[...]
Nee, eigenmachtig is zonder de Geest. Dus alleen letterlijk...
Maar de Geest zal het Woord immers nooit verdraaien of anders uitleggen dat het er staat. Het Woord van G'd is om de uitingen van de Heilige Geest te beproeven, niet andersom.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #170 Gepost op: januari 09, 2013, 08:13:23 pm »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 19:24:
[...]
Maar de Geest zal het Woord immers nooit verdraaien of anders uitleggen dat het er staat. Het Woord van G'd is om de uitingen van de Heilige Geest te beproeven, niet andersom.
Ik zet m'n reactie in het topic over de Geest.

Ken_Yehuwdiy

  • Berichten: 63
  • muwl lebab
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #171 Gepost op: januari 09, 2013, 11:39:00 pm »

quote:

pjotr schreef op 09 januari 2013 om 16:27:
Noch KY, noch ik veroordelen de daden van de Vader. Hoe jij God ziet, roept de vraag bij KY of jouw God niet sadistisch is. KY zegt het sterker, dan ik het nu zeg. Uit jouw reactie blijkt dat jij God geen sadisme toeschrijft, maar om daar echt achter te komen, is er een definitie van sadisme nodig.
Dat is een rookgordijn wat learsi opwerpt omdat hij te laf is om de conclusie te trekken die verbonden is aan zijn armzalige beeld van God.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #172 Gepost op: januari 10, 2013, 01:31:59 am »

quote:

learsi schreef op 09 januari 2013 om 16:55:

Nu is dat een punt inderdaad, alleen het OT bestond nog, dus we weten met zekerheid dat de Tenach / OT geheel van G'd de Vader afkomstig is.
Zelf denk ik wel dat de Heilige geest Die deze vers in de schrijver zijn hoofd plantte als een gedachte, heel goed wist dat het NT er ook zou komen. Daarmee zou het dan OOK op het NT moeten slaan.

Maar dat is inderdaad niet exact uit de Schrift te halen, maar is puur een kwestie van vertrouwen (faith) in vader G'd en Jezus Christus dat Zij hun Christen-kindereneen boek doen van dezelfde kwaliteit als dat ze aan de Joodse kinderen hebben doen toekomen.


Inderdaad, wij vertrouwen allemaal op de boeken die gekozen zijn door de Kerk en die ons door de Kerk zijn overgeleverd. Omdat wij weten dat de Heilige Geest met die Kerk is. God heeft tenslotte geen inhoudsopgave van de bijbel naar beneden gegooid....

quote:

Wel is dit voor mij aanleiding om bij voor ons mensen lijkende tegenstrijdigheden tussen OT en NT de voorrang te geven aan de OT, als werkelijk met zekerheid geheel door G'd ingegeven. Want uiteindelijk vermeld de Schrift in het NT  :) dat de woorden van G'd aan de Joden zijn toevertrouwd. Datzelfde wordt immers niet gezegd van de Christenen.

Romeinen 3
1 Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn?
2 Veel, in alle opzichten.  Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.



Even kijken wat Petrus tegen de joodse christenen zei:

Handelingen 3
20 Dan komen er van Godswege tijden van verademing en zendt Hij de Messias, die Hij u tevoren al had aangewezen, Jezus, ...
23"Ieder die niet naar die profeet luistert, zal uit het volk worden uitgeroeid.”

Toe maar... dat is geen kattepis.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2013, 01:32:53 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #173 Gepost op: januari 10, 2013, 01:43:51 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 09 januari 2013 om 10:44:
Learsi gelooft dus in een [..] God die er op uit is om zijn eigen schepsels met het zwaard te bestrijden en het niet toelaat dat men [Hem] bevraagt.
Gen.2:17 ...want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven. 24 En Hij dreef den mens uit; en stelde cherubim tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde, om te bewaren den weg van den boom des levens.

Job 3:23 Waarom geeft God het licht aan hem voor wie de weg verborgen blijft, wie hij de weg verspert?
Job 4:4 Want de pijlen des Almachtigen zijn in mij, welker vurig venijn mijn geest uitdrinkt; de verschrikkingen Gods rusten zich tegen mij.
Job 42:8 Laat Mijn knecht Job voor ulieden bidden; want zekerlijk, Ik zal zijn aangezicht aannemen, opdat Ik aan ulieden niet doe naar uw dwaasheid; want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk Mijn knecht Job

Ps. 94:1 O God der wraken! o HEERE, God der wraken! verschijn blinkende. Gij, Rechter der aarde! verhef U; breng vergelding weder over de hovaardigen. Hoe lang zullen de goddelozen, o HEERE! hoe lang zullen de goddelozen van vreugde opspringen? Uitgieten? hard spreken? alle werkers der ongerechtigheid zich beroemen? O HEERE! zij verbrijzelen Uw volk, en zij verdrukken Uw erfdeel. De weduwe en den vreemdeling doden zij, en zij vermoorden de wezen. En zeggen: De HEERE ziet het niet, en de God van Jakob merkt het niet.

8 Aanmerkt, gij onvernuftigen onder het volk! en gij dwazen! wanneer zult gij verstandig worden? Zou Hij, Die het oor plant, niet horen? zou Hij, Die het oog formeert, niet aanschouwen? Zou Hij, Die de heidenen tuchtigt, niet straffen, Hij, Die den mens wetenschap leert?

23 En Hij zal hun ongerechtigheid op hen doen wederkeren, en Hij zal hen in hun boosheid verdelgen; de HEERE, onze God, zal hen verdelgen

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 09 januari 2013 om 10:55:
Dit is een christelijk forum waar joodse terminologie niet wordt gewaardeerd.
Heb ik iets gemist? Ben ik dan nieuw hier op dit forum?

quote:

Is dat een correctie op je bericht ervoor?

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 09 januari 2013 om 11:05:
'Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.' (1 Joh 4,18)

Liefdeloosheid drijft ook de vrees uit!
Vrees is voor het geweten dat vraagt om Gods liefde, maar er zelf niet in is.

Indien wij elkaar liefhebben, zo blijft God in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt. Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.
Hebben wij elkaar niet lief, maar God wel, dan zijn wij geen kinderen van God.

Indien wij dan kinderen van God willen zijn, maar erkennen het niet te zijn, omdat wij tekort schieten in de liefde voor elkaar, dan is er een grond en een reden voor vrees. Want Hij zal komen met een scherp tweesnijdend zwaard van het Woord om te strijden met alle tegenstand en deze te vernietigen van voor Zijn aangezicht.

Vrees en verlatenheid en dreiging is een aansporing tot bekering. Wie dan in die situatie zit, en desondanks geen vrees kent, die kent God niet, en die hoort de woorden van God niet, want hij is niet uit God. Maar vrees is niettemin zijn lot en zijn bestemming.

Alle liefde drijft en beetje vrees uit voor de strafbaarheid van de liefdeloosheid; want de strafbaarheid is er immers niet voor wat in liefde is.
Liefde wordt gewerkt door de Heilige Geest en doet verlangen te groeien in de liefde en nader te komen tot de naaste en tot God en tot de geboden van God. Liefde doet verlangen naar volkomen liefde. Maar dat is het nog niet. Volmaakte liefde kent volkomen bevrijding van de vrees. Want waar liefde is, is geen plaats voor vrees, omdat God de liefde als norm stelde in Christus verzoening.

Maar dat wil vanzelfsprekend niet zeggen dat wie de vrees heeft uitgedreven, in de liefde is. Want elk begin van liefdeloosheid is verzet tegen God en is een vraag om een begin van vrees, dan wel om bekering tot vernieuwde groei in liefde.

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 09 januari 2013 om 23:39:
Dat is een rookgordijn wat learsi opwerpt omdat hij te laf is om de conclusie te trekken die verbonden is aan zijn armzalige beeld van God.

Als het in jouw beleving zou gaan om rookgordijnen en lafheid en armzaligheid, kun jijzelf dan tenminste in vrijmoedigheid en oprechtheid zover komen om je woorden te toetsen aan Gods Wet van Liefde?
Doe dat s.v.p. voor jezelf. Voor meelezers als ik op een christelijk forum als deze, zou het fijn zijn als je gewoon onderbouwde wat je precies waarop stoelt. Want je schrijft niet voor degene op wie je je gram richt, maar voor um ontelbaar aantal anderen.

Onrecht en onwaarheid kan niet worden besproken en beoordeeld als er geen sprekers zijn in recht en waarheid. Dan gaan ook goedbedoelde woorden over in liefdeloosheid. In dit geval kan ik slecht meten dat achter jouw grimmige woorden toch een goede bedoeling schuilgaat. Kun je daar wat mee en is het voor jou relevant of je ook zichtbaar in waarheid staat?
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2013, 02:02:17 am door small brother »

Ken_Yehuwdiy

  • Berichten: 63
  • muwl lebab
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #174 Gepost op: januari 10, 2013, 09:41:08 am »
Dat was vooral nadat learsi me vergeleek met satan. Misschien kan jij je dat niet voorstellen maar dat frustreert het gesprek ietwat. Geloof wat je wilt geloven en als dat in het vliegende spaghetti monster is of een sadistische God die zijn volk verhardt en daarna bestrijdt vanwege de verharding: het maakt mij totaal niet uit en ik wens je veel plezier!

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #175 Gepost op: januari 10, 2013, 10:28:56 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 09:41:
Dat was vooral nadat learsi me vergeleek met satan. Misschien kan jij je dat niet voorstellen maar dat frustreert het gesprek ietwat. Geloof wat je wilt geloven en als dat in het vliegende spaghetti monster is of een sadistische God die zijn volk verhardt en daarna bestrijdt vanwege de verharding: het maakt mij totaal niet uit en ik wens je veel plezier!

Ik verwijt je niets en ik weet wat frustratie is en kan doen, maar ik probeer je te laten zien wat het schijnsel van het licht is dat uit jou naar buiten komt.
Waarom klaag en claim je dan niet op waarheid en recht? Alleen al je klacht van als satan benoemd te worden, geeft stof tot scherping en bezinning en verandering van de ander, of althans de publieke noodzaak om erop te reageren. En in dat proces wordt hopelijk eenieder gebouwd en van Gods doorwerkende liefde getuigd en een licht getoond dat overeenstemt met onze belijdenis van de liefde van God.
Waarom liever zelf mede slecht worden, dan het slechte van een ander te benoemen?

Wat maakt dat het jou niet uitmaakt waarvan jezelf vindt dat het absoluut niet goed en niet waar, en in strijdig is met jouw kennis van God ?
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2013, 10:31:32 am door small brother »

Ken_Yehuwdiy

  • Berichten: 63
  • muwl lebab
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #176 Gepost op: januari 10, 2013, 10:48:19 am »
Vele jaren ervaring op fora small brother, hebben mij doen inzien dat zelfs het beste argument een mens niet overtuigt tenzij deze mens er van overtuigd is. Leg mij nou eens uit sinds wanneer het slecht is om een ander te behandelen zoals hij anderen behandelt? Is dat niet wat Jezus van ons vraagt?

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #177 Gepost op: januari 10, 2013, 11:05:46 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 10:48:
Vele jaren ervaring op fora small brother, hebben mij doen inzien dat zelfs het beste argument een mens niet overtuigt tenzij deze mens er van overtuigd is. Leg mij nou eens uit sinds wanneer het slecht is om een ander te behandelen zoals hij anderen behandelt? Is dat niet wat Jezus van ons vraagt?
Ik dacht al zoiets. Ik zat je dus in de weg door je toon af te zwakken. Ik geloof namelijk meer in een softe aanpak ("leg het bij zolang je nog onderweg bent", vrij naar Matt 5:25). Maar nu je consequent doorgaat, leg ik het maar in handen van de Moderator.

Ken_Yehuwdiy

  • Berichten: 63
  • muwl lebab
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #178 Gepost op: januari 10, 2013, 11:16:12 am »

quote:

pjotr schreef op 10 januari 2013 om 11:05:
[...]

Ik dacht al zoiets. Ik zat je dus in de weg door je toon af te zwakken. Ik geloof namelijk meer in een softe aanpak ("leg het bij zolang je nog onderweg bent", vrij naar Matt 5:25). Maar nu je consequent doorgaat, leg ik het maar in handen van de Moderator.
Omdat ik heb gezegd dat ik learsi zijn beeld van de Vader sadistisch vind? Verklaar je nader s.v.p.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #179 Gepost op: januari 10, 2013, 11:25:09 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 09:41:
Dat was vooral nadat learsi me vergeleek met satan. !


Twee maal heb ik satan geschreven:

quote:

[Helaas voor jou dan.
De satan kan er doorgaans ook net tegen dat er G'd of G-d geschreven wordt, omdat de satan dan niets met zijn afgoderij kan aanvangen. Daaraan werk ik dan niet mee. Wen er dus maar aan, misschien ga je het ooit nog wel eens ook waarderen

quote:

Met G'd of G-d geef ik aan dat het om de Ene G'd gaat, namelijk de G'd van Abraham, Isaac en Jacob, JHWH, de Vader van Jezus Christus, als hoofd van de drie-eenheid Vader-Zoon-Heilige Geest. Geen demon of satan zelf kan op Die positie zitten ! Het is dus zeker niet alleen Joods gebruik maar vindt steeds meer gebruik onder Christenen.


Beide schrijf ik letterlijk dat jij van satan bent !
We zeg ik dat satan OOK een hekel heeft aan alles wat Joods is, dus ook de Joodse schrijfwijze van G'd.

Maar het venijn zit er in dat ik je zo snel als JG'er heb ontmaskert denk ik. ;)
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2013, 11:43:48 am door learsi »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #180 Gepost op: januari 10, 2013, 11:30:42 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 10:48:
Leg mij nou eens uit sinds wanneer het slecht is om een ander te behandelen zoals hij anderen behandelt?
God behandelt mensen zoals de mensen God behandelen. Uiteindelijk. Elk uitstel is uit Liefde. En zolang de mens vindt dat hij het op aarde nog goed heeft en de aarde verkiest boven de hemel, zolang mag je verwachten dat de barmhartigheid van God de mens omwille van de wens van de mens genadig kàn zijn. Zolang als de mens het nog trekt en Gods toorn niet de maat van vervulling heeft bereikt, kan God ook méér toevoegen aan het getal. Maar als het de gelovige mens teveel wordt en de mens de ellende niet meer dragen kan, dàn zal Hij de tijd bekorten en komen. Hij heeft haast. Het is de mens zelf die geen haast heeft en niet voortmaakt met de opdracht en het afronden van de taken die God de mens heeft gesteld. Maar Hij zal zeker komen en dood en verderf zaaien en oogsten, over hen die Hem verwierpen. Let wel: Hij oordeelt niet tegen Zijn Zoon in, maar het is Zijn Zoon die dat oordeel brengen zal!

quote:

Is dat niet wat Jezus van ons vraagt?

Bitterheid is een smaak in de mond die gramschap voedt. Maar Christus kreeg hysop in de mond in de zekerheid en in het aangezicht van Zijn dood, en Hij riep tot de Vader om vergeving te schenken aan de moordenaars van God, vanwege hun onwetendheid.

Maar Hij zegt tegen degene die zegt 'ik kan zien' het volgende:
"was het dat u zei blind te zijn, dan had u kunnen horen. Maar nu u zegt het te zien, maar het niet ziet, zult u in het oordeel vallen."

quote:

Is dat niet wat Jezus van ons vraagt?
Ken jij Jezus Christus als je verlosser?
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2013, 11:33:15 am door small brother »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #181 Gepost op: januari 10, 2013, 11:43:25 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 11:16:
[...]

Omdat ik heb gezegd dat ik learsi zijn beeld van de Vader sadistisch vind? Verklaar je nader s.v.p.


Niet ik neem het woord sadist naar G'd toe in de mond.
Niet ik noem de daden van G''d beschreven in de bijbel sadistisch.

Maar jij !

Voor mij zijn deze daden geheel niet sadistisch namelijk, want een mens heeft G'd niet te oordelen en al geheel niet te veroordelen, zoals jij doet dor Zijn daden uit het OT sadistisch te noemen.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #182 Gepost op: januari 10, 2013, 11:50:15 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 11:16:
Omdat ik heb gezegd dat ik learsi zijn beeld van de Vader sadistisch vind? Verklaar je nader s.v.p.
Niet omdat je het zo typeert. Je bent niet de enige die een dergelijk godsbeeld zo typeert.
Wel omdat je m.i. de ander nog vaster in zijn stelling drukt. Als je met elkaar onderweg bent, kan je nog tot overeenstemming komen. Maar als je de ander andere redenen in handen geeft om jou niet serieus te nemen (dingen die als persoonlijke beledigingen kunnen worden opgevat), dan kom je niet tot elkaar.

Als het jouw overtuiging is dat je met (verbaal) geweld (een ander laf noemen, etc.) een ander uit die stelling moet halen, dan moet je doorgaan. In gesprekken van aangezicht tot aangezicht werkt het (soms) wel. Maar gaat het ook voor internetfora op? Loop je niet de kans dat jij met je frontale aanval van het forum wordt gezet, terwijl de ander nog net door de mazen glipt? Jouw aanpak kan ik niet zien als een helpende hand, maar dat kan aan mijn beperktheid liggen. Ik heb eerst dus geprobeerd het om te buigen, maar ik wil jou ook niet tekort doen. Je moet zelf weten of je zo doorgaat.

Het is ook een teken aan de wand dat de ander nooit klaagt over de toon. In die zin ontwijkt hij de confrontatie ook. Maar ergens moet dat gedrag ook stoppen.

Ik wil je dus niet beperken; als je zo moet doorgaan, in een een aanpak die ik niet goed begrijp, dan zal ik het in elk geval niet meer afzwakken.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #183 Gepost op: januari 10, 2013, 11:50:28 am »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 10:48:
Leg mij nou eens uit sinds wanneer het slecht is om een ander te behandelen zoals hij anderen behandelt? Is dat niet wat Jezus van ons vraagt?

Alsof ik jou slecht behandel KY.
Jij komt hier koud een dag op dit forum denkend mij te kunnen sommeren om te stoppen met het schrijven van G'd / G-d op de Joodse wijze, omdat jij daar niet van gediend bent? Hallo?!
Wanneer ik je dan laat weten dat ik dat niet doe omdat juist de satan deze schrijfwijze hekelt, daar satan de Joden haat, wordt jij als boos?

Volgens mij zit je frustratie in 3 zaken:
- Ik luister niet naar jou opdracht om te stoppen met G'd te schrijven op Joodse wijze.
- De Joodse schrijfwijze van G'd irriteert jou.
- De "ontmaskering" van jou als JG'er (we zullen nog zien).

Jou soort gedrag heb ik namelijk vaker meegemaakt bij JG'ers op andere forums. Ik ben dus met jou alleen op mijn hoede.

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #184 Gepost op: januari 10, 2013, 12:24:27 pm »

quote:

pjotr schreef op 10 januari 2013 om 11:50:
Ik wil je dus niet beperken; als je zo moet doorgaan, in een een aanpak die ik niet goed begrijp, dan zal ik het in elk geval niet meer afzwakken.
Met je woorden eens, en ik zal {edit: tijdelijk} een poging doen om me erbij aan te sluiten..
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2013, 12:26:24 pm door small brother »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #185 Gepost op: januari 10, 2013, 12:56:55 pm »

quote:

pjotr schreef op 10 januari 2013 om 11:50:
[...]
Niet omdat je het zo typeert. Je bent niet de enige die een dergelijk godsbeeld zo typeert.
Wel omdat je m.i. de ander nog vaster in zijn stelling drukt. Als je met elkaar onderweg bent, kan je nog tot overeenstemming komen. Maar als je de ander andere redenen in handen geeft om jou niet serieus te nemen (dingen die als persoonlijke beledigingen kunnen worden opgevat), dan kom je niet tot elkaar.

Als het jouw overtuiging is dat je met (verbaal) geweld (een ander laf noemen, etc.) een ander uit die stelling moet halen, dan moet je doorgaan. In gesprekken van aangezicht tot aangezicht werkt het (soms) wel. Maar gaat het ook voor internetfora op? Loop je niet de kans dat jij met je frontale aanval van het forum wordt gezet, terwijl de ander nog net door de mazen glipt? Jouw aanpak kan ik niet zien als een helpende hand, maar dat kan aan mijn beperktheid liggen. Ik heb eerst dus geprobeerd het om te buigen, maar ik wil jou ook niet tekort doen. Je moet zelf weten of je zo doorgaat.

Het is ook een teken aan de wand dat de ander nooit klaagt over de toon. In die zin ontwijkt hij de confrontatie ook. Maar ergens moet dat gedrag ook stoppen.

Ik wil je dus niet beperken; als je zo moet doorgaan, in een een aanpak die ik niet goed begrijp, dan zal ik het in elk geval niet meer afzwakken.
Helemaal mee eens! Zulk gedrag leidt tot verwijdering. Als we oprecht God willen liefhebben en gehoorzamen, zal dat ook uit ons gedrag naar elkaar moeten blijken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ken_Yehuwdiy

  • Berichten: 63
  • muwl lebab
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #186 Gepost op: januari 10, 2013, 09:29:53 pm »
Bedankt voor de opheldering, nu weet ik tenminste waar jullie over struikelen en zal er op letten!

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #187 Gepost op: januari 10, 2013, 09:51:42 pm »

quote:

pjotr schreef op 10 januari 2013 om 11:50:
[...]
Niet omdat je het zo typeert. Je bent niet de enige die een dergelijk godsbeeld zo typeert.
Wel omdat je m.i. de ander nog vaster in zijn stelling drukt. Als je met elkaar onderweg bent, kan je nog tot overeenstemming komen. Maar als je de ander andere redenen in handen geeft om jou niet serieus te nemen (dingen die als persoonlijke beledigingen kunnen worden opgevat), dan kom je niet tot elkaar.

Als het jouw overtuiging is dat je met (verbaal) geweld (een ander laf noemen, etc.) een ander uit die stelling moet halen, dan moet je doorgaan. In gesprekken van aangezicht tot aangezicht werkt het (soms) wel. Maar gaat het ook voor internetfora op? Loop je niet de kans dat jij met je frontale aanval van het forum wordt gezet, terwijl de ander nog net door de mazen glipt? Jouw aanpak kan ik niet zien als een helpende hand, maar dat kan aan mijn beperktheid liggen. Ik heb eerst dus geprobeerd het om te buigen, maar ik wil jou ook niet tekort doen. Je moet zelf weten of je zo doorgaat.

Het is ook een teken aan de wand dat de ander nooit klaagt over de toon. In die zin ontwijkt hij de confrontatie ook. Maar ergens moet dat gedrag ook stoppen.

Ik wil je dus niet beperken; als je zo moet doorgaan, in een een aanpak die ik niet goed begrijp, dan zal ik het in elk geval niet meer afzwakken.
er zijn redenen dit forum even te mijden en heeft nix re maken met pjotr.......ook niet met learsy....en toch....

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #188 Gepost op: januari 10, 2013, 09:54:57 pm »

quote:

Ken_Yehuwdiy schreef op 10 januari 2013 om 11:16:
[...]

Omdat ik heb gezegd dat ik learsi zijn beeld van de Vader sadistisch vind? Verklaar je nader s.v.p.
wat betekent babel lwum?

Ken_Yehuwdiy

  • Berichten: 63
  • muwl lebab
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #189 Gepost op: januari 10, 2013, 10:42:20 pm »

quote:

Besneden van hart. Het is een verwijzing naar Deuteronomium 30,6.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #190 Gepost op: januari 11, 2013, 08:58:33 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 januari 2013 om 21:51:

er zijn redenen dit forum even te mijden en heeft nix re maken met pjotr.......ook niet met learsy....en toch....
Je spreekt weer in raadselen... als het niks met hen te maken heeft, waarom hen dan specifiek vermelden?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #191 Gepost op: januari 11, 2013, 06:39:45 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 11 januari 2013 om 08:58:
[...]


Je spreekt weer in raadselen... als het niks met hen te maken heeft, waarom hen dan specifiek vermelden?


soms is het leven een raadsel, ik hou het eigenlijk liever voor mezelf...oh ja....jij had ook in het rijtje kunnen staan en nog velen meer. Het heeft ook met mezelf te maken. Ik kan op dit moment niet goed omgaan met een bepaalde overheersende trent inzake bepaalde bijdragen de laatste paar weken in bepaalde topics die volgens mij als topicuitgangspunt of gereformeerd of christelijk of christelijke leven zijn.

Daarbij maak ik mezelf ook een beetje "gek" vanwege mijn privésituatie. Ik relateer die problemen als persoonlijke schuld en ben dan enorm bezig in mijn relatie met God. Deze overspanning duurt al enige jaren en komt langzaam tot een apotheose die zijn weerga niet kent. Dan is de haarkloverij en het gedoe omtrent interpretaties me even teveel, maar ook pertinente onzin stoort me. daarbij wil ik wel rekening houden met beperkingen in inzicht, maar hekel bepaalde exclusiviteitneigingen.

Ik moet daar even in gaan ontspannen.

Waar ik in ieder geval niet tegen kan en  dan speel ik maar open kaart, is het ten dele sektarische gezwets van de 7da, de valse leer van Moon en een leer van Jehova-getuigen. Dat komt als deelnemer "binnen", schrijft soms enorme lappen tekst of kraamt dermate onzin uit over een kennelijk nieuw beloofd  land als Zuid-Korea en trekt ineens of weer een enorme broek aan binnen dit gremium. Stelt zich soms niet voor en blijft vaag over de grondslag.

Ik heb geen moeite met verschillende interpretaties die geen invloed hebben op onze soteria, wel met expliciete dwaalleer. Waar het hier wel eens te strak was, is nu geen regie meer. Zo, nu ben ik wat duidelijker.

Richting andere extremen reageer ik dan in de behoefte aan verbinding en demping van die extremen en heb ik veel meer geduld. In de gevallen waar ik aan refereer heb ik moeite. Wel ik de wetenschap dat iedereen hier welkom is, maar ik kan het even niet zo goed verdragen.

Dat is mijn uitleg, mijn beleving en mijn probleem...dus niet die van jullie
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2013, 07:54:58 pm door grondig christelijk »

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #192 Gepost op: januari 11, 2013, 11:35:40 pm »
Hmm ja, dat is duidelijk. In principe is iedereen welkom, zelfs als men met stelligheid dwaalleer uitkraamt. Dus in die zin heb ik er niet zoveel moeite mee., maar het lijkt inderdaad of de moderators met de noorderzon vertrokken zijn.

Wat het overige betreft... ik zal voor je bidden!
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #193 Gepost op: januari 12, 2013, 01:49:25 pm »
Al zijn de moderators naar de Noordenzon vertrokken of aan het kijken in een heet land hoe bepaalde groepen monumentale graven aan het afbreken zijn en zich beramen op de Piramides van Egypte, knallende explosies zie ik op dit moment niet, al vind ik dat sommigen wel soms het recht hebben om even flink de bezem door de kast te halen :) of als een olifant in de porseleinkast even te keer te gaan.

Maar het is een groot goed om de gave te beheersen zich te beheersen.
Op de Bijbelkring leerde ik van de week in een studie over verzoeking en beproeving dat de Bijbel laat zien een aantal personages te kennen die onrecht mee maakten, doch zich niet op af reageerden. Van Jozef die door zijn broers in een put werd geworpen lees je nergens wrok. Hij vergaf zijn broers en zag hierin hoe God dit gebruikte om hen allen te redden.

Geweldig om dat te kunnen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #194 Gepost op: januari 12, 2013, 01:57:39 pm »

quote:

pjotr schreef op 10 januari 2013 om 11:50:

Ik wil je dus niet beperken; als je zo moet doorgaan, in een een aanpak die ik niet goed begrijp, dan zal ik het in elk geval niet meer afzwakken.


Voorheen bemoeide ik me regelmatig met andermans conflicten. Doe ik nu bewust niet. Wat me wel opviel is dat Ken niet door iedereen even goed verwelkomd werd.
Gewoon een menselijke fout, zoals ik het zie: maar het zet dan direct kwaad bloed. Dat kruipt dan als een adder onder het gras en steken onder water door.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #195 Gepost op: januari 12, 2013, 02:00:02 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 januari 2013 om 13:49:
Al zijn de moderators naar de Noordenzon vertrokken of aan het kijken in een heet land hoe bepaalde groepen monumentale graven aan het afbreken zijn en zich beramen op de Piramides van Egypte, knallende explosies zie ik op dit moment niet, al vind ik dat sommigen wel soms het recht hebben om even flink de bezem door de kast te halen :) of als een olifant in de porseleinkast even te keer te gaan.

Maar het is een groot goed om de gave te beheersen zich te beheersen.
Op de Bijbelkring leerde ik van de week in een studie over verzoeking en beproeving dat de Bijbel laat zien een aantal personages te kennen die onrecht mee maakten, doch zich niet op af reageerden. Van Jozef die door zijn broers in een put werd geworpen lees je nergens wrok. Hij vergaf zijn broers en zag hierin hoe God dit gebruikte om hen allen te redden.

Geweldig om dat te kunnen.

Er is een enorm verschil tussen een felle discussie en wrok of haat.
De laatste 2 heb ik hier nog niet voorbij zien komen, ook niet toen ik nog een lange tijd alleen meelas. Christenen mogen/moeten elkaar flink de waarheid zeggen, zolang er maar geen gevoelens van wrok en haat jegens de andere is.

Wanneer iemand blind is en op een afgrond afloopt, dan siert het ons om te schreeuwen als waarschuwing. Mocht dat niet helpen dan siert het ons zelfs om de blinde persoon door elkaar te schudden en duidelijk te maken dat hij nagenoeg in de afgrond valt wanneer hij doorloopt. Ook al kwetst dat even zijn gevoelens. Dat is broederliefde/naastenliefde.

Het getuigd dan niet van naastenliefde wanneer we rustig zeggen dat er een afgrond is en dan vervolgens onze schouders er maar over ophalen en verder gaan, als de blinde persoon niet luistert. Alleen maar om zijn gevoelens niet te kwetsen, laten we de blinde dan in de afgrond lopen.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #196 Gepost op: januari 12, 2013, 02:03:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 januari 2013 om 13:57:

Voorheen bemoeide ik me regelmatig met andermans conflicten. Doe ik nu bewust niet. Wat me wel opviel is dat Ken niet door iedereen even goed verwelkomd werd.
Gewoon een menselijke fout, zoals ik het zie: maar het zet dan direct kwaad bloed.

Dus jij vindt het normaal gaitema dat iemand ergens nieuw binnenkomt en direct anderen gaat proberen opleggen welke woorden wel en welke woorden niet mogen worden gebruikt in discussies?

Hoe zou je het bijvoorbeeld vinden als er nu iemand op het forum bijkomt en ons wil opleggen dat we geen bijbelcitaten meer mogen gebruiken op dit forum?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #197 Gepost op: januari 12, 2013, 02:05:48 pm »
Ik heb niet alle woorden gevolgd Learsi, maar wel jullie ontmoeting met elkaar gezien en enkele van je laatste woorden aan zijn adres.
Ik wil me er niet mee bemoeien, maar dat is op een menselijke manier niet goed gegaan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #198 Gepost op: januari 12, 2013, 02:10:05 pm »
Overigens Learsi: als er problemen zijn, mag je de hulp van de Moderator inroepen.
Die kan dan kijken hoe dit de goede kant op kan gaan. Dat doe je door op het handje links boven aan te drukken.
Het gaat doorgaans niet werken als we als forumbezoekers zelf voor Moderator gaan spelen. Dat de moderatoren van uit zichzelf zelden in grijpen komt ook door de stormvloed aan teksten die er forumbreed voor maar een kleine groep moderatoren verwerkt worden.
We denderen als een trein (in de topic over Israël) om in een paar maand tijd onze praatvaria voorbij te typen, dat al ruim een jaar operatief is :D
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2013, 02:11:15 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schapen en bokkenoordeel
« Reactie #199 Gepost op: januari 12, 2013, 02:27:31 pm »

quote:

learsi schreef op 12 januari 2013 om 14:00:
[...]

Er is een enorm verschil tussen een felle discussie en wrok of haat.
De laatste 2 heb ik hier nog niet voorbij zien komen, ook niet toen ik nog een lange tijd alleen meelas. Christenen mogen/moeten elkaar flink de waarheid zeggen, zolang er maar geen gevoelens van wrok en haat jegens de andere is.

Wanneer iemand blind is en op een afgrond afloopt, dan siert het ons om te schreeuwen als waarschuwing. Mocht dat niet helpen dan siert het ons zelfs om de blinde persoon door elkaar te schudden en duidelijk te maken dat hij nagenoeg in de afgrond valt wanneer hij doorloopt. Ook al kwetst dat even zijn gevoelens. Dat is broederliefde/naastenliefde.

Het getuigd dan niet van naastenliefde wanneer we rustig zeggen dat er een afgrond is en dan vervolgens onze schouders er maar over ophalen en verder gaan, als de blinde persoon niet luistert. Alleen maar om zijn gevoelens niet te kwetsen, laten we de blinde dan in de afgrond lopen.


daar ben ik het niet mee eens.
als iemand een andere visie heeft dan de jouwe stapt deze nog niet direct in de afgrond.
dat is dan alleen maar jouw idee, omdat dat niet strookt met jouw visie.
maar wie zegt dat jouw visie de waarheid is?

dat noem ik geen naastenliefde, maar blinde betweterigheid en elkaar de maat nemen.
er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en meerdere visies op en uitleggingen van de Bijbel.

ik heb hier ook wat meegelezen en jij stopte Ken meteen in het hokje van de Jehovah's getuigen- iets wat ik met de beste wil van de wereld niet kan ontdekken in zijn reacties.

tja, dan kun je ook meteen tegen reacties verwachten.