Auteur Topic: Jezus' terugkomst  (gelezen 31186 keer)

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #300 Gepost op: januari 17, 2013, 12:46:26 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 januari 2013 om 12:39:
[...]

Daar zit h'm deels de kneep: het gaat inderdaad om een andere vorm - maar ik durf ook wel te stellen dat de inhoud ook anders zal zijn... In ieder geval: het komt neer op het hanteren van een denkfout te stellen dat het ene religieuze systeem precies hetzelfde zal (willen) verkondigen dan het andere...

Vorm en inhoud moeten dus op de eigen merites beoordeeld worden... Een appel is geen peer...

En al zou men stellen: "ja, maar dat wat in de Bijbel staat staat ook al lang in...", dan denk ik: dan heb je die Bijbel dus niet nodig, maar gebruik je gewoon... OF: die Bijbel zegt wel degelijk iets anders... Wat we vervolgens niet moeten verwarren/vermengen met de boodschap uit andere boeken... Want dat is niet "zuiver"...
wat je eruit zou kunnen halen is dat geen enkele religie patent kan hebben op De Enige Waarheid, maar dat het geloof een zoektocht is van mensen die spreken over hun visie op de Goden of God of een zoektocht is naar Verlichting of om  een invulling te geven aan de zin van het leven.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2013, 12:47:04 pm door callista »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #301 Gepost op: januari 17, 2013, 01:09:35 pm »

quote:

callista schreef op 17 januari 2013 om 12:46:
wat je eruit zou kunnen halen is dat geen enkele religie patent kan hebben op De Enige Waarheid,
Inderdaad, want het gaat om een innerlijke, niet af te dwingen, overtuiging.

quote:

maar dat het geloof een zoektocht is van mensen die spreken over hun visie op de Goden of God
Het is inderdaad een tocht, zoeken heeft daarin een belangrijke functie, maar ik denk dat de tocht ook gepaard gaat met vinden. In elk geval behoort vinden tot de mogelijkheden van de tocht, anders lijkt zoeken me zinloos

quote:

of een zoektocht is naar Verlichting
hangt sterk samen met de vorige. Als je op zoek bent naar de goden, kan je tot de conclusie komen dat je de goden niet hebt gevonden, maar wel Verlichting. Andersom kan Verlichting je ook brengen bij de goden.

quote:

of om  een invulling te geven aan de zin van het leven.
Is dat je leven meer compleet maken, voorzien in metafysische behoeften? Het lijkt me dat Verlichting hier ook al te hoog gegrepen is, en men slechts handelt vanuit wat de natuur ingeeft.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #302 Gepost op: januari 17, 2013, 01:46:08 pm »

quote:

callista schreef op 17 januari 2013 om 12:46:
[...]
wat je eruit zou kunnen halen is dat geen enkele religie patent kan hebben op De Enige Waarheid, maar dat het geloof een zoektocht is van mensen die spreken over hun visie op de Goden of God of een zoektocht is naar Verlichting of om  een invulling te geven aan de zin van het leven.
Maar zou een religie niet claimen "de enige waarheid" te bezitten, dan zou die religie/levensbeschouwing niet deugen als 'levensbeschouwing'... Je zou er niets aan hebben... Want uiteindelijk beschouw je dan helemaal niets...

Iedere levensbeschouwing zal voor zichzelf en vanuit zichzelf nu juist wel die "absolute waarheid" (of in ieder geval - "bescheidener" - de hoogste waarheid) claimen - willen aantonen waarom juist "die ene zienswijze" te verkiezen is boven een andere...

En een ieder zal zijn eigen levensbeschouwing hoger aanslaan dan die van anderen - of over stappen op een andere visie... (Of in het geheel niet "denken"... Dat is in theorie ook nog een optie...)

Alle religies zullen dus het patent op de waarheid willen aanvragen - maar dit niet verkrijgen zolang er "meningsverschillen" bestaan... En dat laatste is ook maar goed ook... Want anders waren we ook "uitgedacht" en "uitgekeken" in deze wereld...

(Mij stoort dus de "waarheidsclaim" in geen enkele religie... Sterker dus: ik wantrouw religies/levensbeschouwingen die beweren deze niet te hebben... Die zullen waarschijnlijk nog "expansiever" zijn vanuit de wens "die andere levensbeschouwingen gewoon in zich op te nemen"...)
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2013, 01:47:19 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #303 Gepost op: januari 17, 2013, 01:55:14 pm »

quote:

callista schreef op 17 januari 2013 om 12:46:
[...]
... maar dat het geloof een zoektocht is van mensen die spreken over hun visie op de Goden of God of een zoektocht is naar Verlichting of om  een invulling te geven aan de zin van het leven.

Ik zou zeggen:
... dat "het geloof" een GEZAMENLIJKE zoektocht is van mensen die SAMEN spreken over hun visie op God of een zoektocht is naar Verlichting of om  een invulling te geven aan de zin van het leven...


En dan heb ik het over "geloof" in de betekenis van "stelsel van geloofsvoorstellingen"...

Want "geloof" in engere zin is juist een uiterst individuele "levenshouding" waarbij (waardoor!) de mens stappen vooruit kan zetten in dit leven... In plaats van dat hij door de omstandigheden "gedreven" wordt...

In meer "christelijke taal": zijn leven kan ontplooien binnen de grenzen en op de plek waar God hem stelt - in volledige afhankelijkheid van zijn Schepper...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #304 Gepost op: januari 17, 2013, 04:18:03 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 januari 2013 om 13:55:
[...]

Ik zou zeggen:
... dat "het geloof" een GEZAMENLIJKE zoektocht is van mensen die SAMEN spreken over hun visie op God of een zoektocht is naar Verlichting of om  een invulling te geven aan de zin van het leven...


dat klinkt mooi, maar dat gezamenlijk lukt veel christenen onderling al niet. :nee:
om nog maar te zwijgen over het gezamenlijk zoeken met andersdenkenden.
veelal hoor je dan: ja, jouw visie deugt niet, want er is maar één weg tot God [Jezus]
en dan ben je al gauw uitgepraat.


quote:

En dan heb ik het over "geloof" in de betekenis van "stelsel van geloofsvoorstellingen"...


wat bedoel je daar precies mee?


quote:

In meer "christelijke taal": zijn leven kan ontplooien binnen de grenzen en op de plek waar God hem stelt - in volledige afhankelijkheid van zijn Schepper...


ik geloof niet zo in die afhankelijke houding.
die beperkt jezelf in de ontplooiing

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #305 Gepost op: januari 17, 2013, 04:42:38 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 januari 2013 om 13:46:
[...]

Maar zou een religie niet claimen "de enige waarheid" te bezitten, dan zou die religie/levensbeschouwing niet deugen als 'levensbeschouwing'... Je zou er niets aan hebben... Want uiteindelijk beschouw je dan helemaal niets...


dat ben ik niet met je eens.
het is nog altijd 'jouw' waarheid, die niet voor iedereen hoeft te gelden.
dat vind ik het probleem van religies, die menen de absolute waarheid te kennen/


quote:

Iedere levensbeschouwing zal voor zichzelf en vanuit zichzelf nu juist wel die "absolute waarheid" (of in ieder geval - "bescheidener" - de hoogste waarheid) claimen - willen aantonen waarom juist "die ene zienswijze" te verkiezen is boven een andere...


ik heb daar totaal geen last van, want niemand weet wat die absolute waarheid is.
je kunt hooguit van elkaars zienswijzen leren, maar nooit zeggen dat jij gelijk hebt.
anders ligt het met bepaalde dogma's die aangeleerd zijn, daarover valt wel te 'twisten' i.m.o., alsmede over de geschiedenis van de bijbel b.v., maar dat is iets anders dan 'geloven'

quote:

En een ieder zal zijn eigen levensbeschouwing hoger aanslaan dan die van anderen - of over stappen op een andere visie... (Of in het geheel niet "denken"... Dat is in theorie ook nog een optie...)


nee hoor, die indruk heb jij misschien.
ik zie mijn visie niet hoger dan die van anderen.

quote:

Alle religies zullen dus het patent op de waarheid willen aanvragen - maar dit niet verkrijgen zolang er "meningsverschillen" bestaan... En dat laatste is ook maar goed ook... Want anders waren we ook "uitgedacht" en "uitgekeken" in deze wereld...


helemaal mee eens.

quote:

(Mij stoort dus de "waarheidsclaim" in geen enkele religie... Sterker dus: ik wantrouw religies/levensbeschouwingen die beweren deze niet te hebben... Die zullen waarschijnlijk nog "expansiever" zijn vanuit de wens "die andere levensbeschouwingen gewoon in zich op te nemen"...)


tsja, daarover verschil ik van mening met jou.
het is voor mij een teken van starheid.
mij stoort die 'waarheidsclaim' wel... :9

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #306 Gepost op: januari 17, 2013, 05:04:18 pm »

quote:

callista schreef op 17 januari 2013 om 11:18:

^^Van Jezus wordt in de christelijke geloofsbelijdenis, het Apostolicum, verteld dat hij na zijn kruisdood gedurende drie dagen is "nedergedaald in het dodenrijk" en daarna weer opgestaan uit de dood. De dood, het verblijf van drie dagen in de onderwereld, en de opstanding daarna van een god, werd als lentefeest nog lang na Jezus gevierd in Rome, maar betrof daar de god Attis, die aan een boom werd genageld, in een graf gelegd met een grote grafsteen ervoor, en ten derde dage weer uit de dood verrees^^


Ik heb ooit eens gelezen dat er ook gegevens bewaard zijn gebleven van de terechtstellingen door Rome en dat ook een kruisiging van een zekere Jezus gevonden is. Ik heb alleen de gegevens niet meer. Dat vind ik wel jammer.

Dat er in de oude godsdiensten al beleden wordt dat een godheid stierf en omstond, zie ik als zeer goed mogelijk. Ook in de joodse Thenach zie je dat er uitvoerig geprofeteerd wordt over de komst van de messias die het volk verlossen zal en ook zijn kruisiging wordt beschreven. Zelfs dat een speer hem zal treffen, maar de botten niet zullen gebroken worden.

Dergelijke profetiën zullen er al in de oudste tijden door God gegeven zijn. Ik geloof dat veel inhoud van de oudste godsdiensten hier op gebaseerd zijn.

Verder geloof ik wel dat een mens een keuze kan maken voor goed of het kwade, maar dat het God nodig heeft om heilig en zuiver te kunnen worden.

Een werk van de gnostische boeken heb ik thuis liggen.
De Nag Hammadi Geschriften.
Als je de commentaren leest bij deze boekwerken, dan zie je dat er in de Codex duidelijk ontdekt is, dat deze boekwerken door een grote knip en plakwerk tot stand zijn gekomen.
De gnostische geschriften zijn daardoor niet zuiver de bron te noemen.
Het is een theologisch aangepast werk, aan de theologie van het gnostische denken.


In de Bijbel heb ik zelfs Paulus in één van zijn brieven zien waarschuwen tegen deze leer.
Hij had het over mensen die een andere Christus verkondigen en over geesten die belijden dat Christus niet in het vlees tot ons gekomen is, dat die geesten niet uit God zijn.
Ook dat de duivel zich voor doet als een engel van het licht. Dat zie je heel sterk in het scheppingsverhaal, waarin opeens niet de slang Eva verleidde, maar twee engelen het licht aan Eva doorgaf, dat ze zelf God zou zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2013, 05:06:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #307 Gepost op: januari 17, 2013, 06:52:55 pm »

quote:

callista schreef op 17 januari 2013 om 16:42:
[...]
nee hoor, die indruk heb jij misschien.
ik zie mijn visie niet hoger dan die van anderen.

[...]
tsja, daarover verschil ik van mening met jou.
het is voor mij een teken van starheid.
mij stoort die 'waarheidsclaim' wel...

Stoort het je niet dat deze twee uitgangspunten volledig haaks op elkaar staan???

Is een visie "minder waar(d)" dan die van een ander, waarom zou je er dan aan vast houden?
Is een visie "meer waar(d)" dan die van een ander, waarom zou je hem dan los laten?
Is een visie "even (veel) waar(d)" als die van een ander, waarom zou je dan het gesprek nog aanknopen?? Dan leer je er namelijk "niets" van...
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2013, 06:59:25 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #308 Gepost op: januari 17, 2013, 06:58:18 pm »
@Hendrik::  
Dat er in het oosten niets bekend was over Jezus (van Nazareth) lijkt me logisch
en dat beweer ik dus ook niet. En wat dan nog? Jezus is enkel één van de grote wijzen die de oude wijsheid in het licht stelden in de daarvoor bestemde geografische plaats van de wereld.In het oosten waren het andere wijzen die precies dezelfde wijsheid verkondigden. Wat doet het er eigenlijk toe wie wat waar heeft verkondigd? Het gaat niet om een Jezus of een andere wijze toch? Het gaat om de boodschap.  Welnu, precies dát zijn de christenen minder belangrijk gaan vinden en in plaats daarvan hebben ze de boodschapper op een voetstuk gezet.

Maar goed, zoek dat vooral niet voor jezelf na, want je zou er nog iets van kunnen leren........
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2013, 06:59:56 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #309 Gepost op: januari 17, 2013, 07:01:07 pm »

quote:

Ozombi schreef op 17 januari 2013 om 18:58:
...die precies dezelfde wijsheid verkondigden............
Niet dus...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #310 Gepost op: januari 17, 2013, 07:02:02 pm »

quote:

Ozombi schreef op 17 januari 2013 om 18:58:
Maar goed, zoek dat vooral niet voor jezelf na, want je zou er nog iets van kunnen leren........
En opnieuw de aanname dat ik "achterlijk en ongeinformeerd" ben... Je wordt bedankt!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #311 Gepost op: januari 18, 2013, 02:10:04 am »
Er was maar een Messias, en dat was Jezus.  In andere culturen waren er wel schijn voorbeelden van mensen een zelfde soort pad ondernamen, en ook stierven op zo`n manier, alleen maar om die mensen en culturen voor te bereiden op het ware gebeuren in de tijd van Jezus.  In de Goddelijke beginselen noemt men dat `paralel periodes`
Deze dingen kunnen ook gebeuren in ons eigen leven, waarbij God iets tot stand wil brengen, voor een tweede of derde keer nadat we de eerste keren faalden.
Daarom behoren we bloedserieus te zijn in alles wat er op ons af komt.
Gaitema, tussen twee haakjes, deslang in Eden was een symbool voor de engel, die Eva verleidde tot een verkeerd gerichte sexuele relatie, die niet gericht was op God.
Daarom , ook wij dienen bloed serieus te zijn met onze relaties tot de andere sex.  Alleen binnen een door God toegstaan en gezegend huwelijk, hunnen we ten volle genieten, goede kinderen verwekken, en een leven van absolute sex ervaren.
Voorheen werd sex gezien als iets `vies` of zondigs, omdat het gebeurde in Satan`s sfeer.  Nu, door de huwelijksizegeningen van Rev. Moon als de Ware geestelijke ouders van de mensheid, kan dit nu veranderen.  Is dat geen uitermate blijd boodschap??  ....symposium?

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #312 Gepost op: januari 18, 2013, 03:37:06 am »
@Hendrik::
Je reactie " niet dus " geeft weinig reden aan te nemen dat je wél geinformeerd bent al denk ik niet dat je ' achterlijk ' bent. Je hebt het zelf gezegd , pas moi.

@Harmoniezoeker::
de slang in Eden is in werkelijk het goddelijke , die de mens (opzettelijk) zelfbewustzijn geeft

'Eden' staat voor de meer spirituele sferen alwaar de mens niet zelfbewust is en in in eendracht is met het goddelijke. Daar waar geen zelfbewustzijn is , heerst geen zonde. Door de mens zelfbewustzijn te schenken - daarmee dus vrije wil om keuzes te maken - ontstaat onvermijdelijk de mogelijkheid tot zonde. Aangezien dit opzettelijk is dient het een hoger doel en dat is om de mens in staat te stellen ZELF-bewust in eendracht te komen met het goddelijke.

De bijbel geeft dit in Genesis niet prijs als men de tekst letterlijk (zzzzz) neemt, maar met enige kennis uit oudere bronnen kan men de betekenis toch begrijpen. Er zijn namelijk vele soortgelijke illustraties te vinden in die bronnen.

Met een " verkeerd gerichte seksuele relatie " heeft het in ieder geval niets te maken. Genesis handelt uberhaupt niet over grofstoffelijke zaken van de aardse natuur. Ik zou die meneer Maan niet op z`n woord geloven, en toch vooral op de Zon blijven vertrouwen. Je kent het verschil in aard tussen deze twee hemellichamen? Het ene is een rottend lijk en de ander een stralende bron van leven.

(uiteraard zal 'Moon' ongetwijfeld iets anders betekenen dan 'Maan' , maar het is wel zeer typisch. Ik probeer je te behoeden voor misleiding, das alles)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #313 Gepost op: januari 18, 2013, 09:33:50 am »

quote:

Ozombi schreef op 18 januari 2013 om 03:37:
Je reactie " niet dus " geeft weinig reden aan te nemen dat je wél geinformeerd bent al denk ik niet dat je ' achterlijk ' bent. Je hebt het zelf gezegd , pas moi.
Deze opmerking + je vorige ("Maar goed, zoek dat vooral niet voor jezelf na, want je zou er nog iets van kunnen leren........") suggereert op zijn minst een kennisachterstand ("achterlijkheid") bij me. Een gebrek m.b.t. het inzicht dat jij wel hebt en ik niet...

Je doet zo'n uitspraak niet als je niet van mening zou zijn dat jouw levensvisie een "hogere" waarheid zou bevatten dan de mijne. Anders zou je je niet uitdrukken in termen als "niet of wél geinformeerd" maar zou je gewoon ronduit erkennen dat ik "anders geinformeerd" ben. Weliswaar op een manier die jij niet kan volgen, maar "anders"... Ik daarentegen accepteer je gewoon als "autoriteit" op het gebied van de Oosterse wijsheden (al heb ik met enig "leedvermaak" de heel "gereformeerde" discussie (jawel: dat leedvermaak heeft een kern van zelfspot in zich!!!) tussen jou en Zolderworm gevolgd rond de vraag wie er nu een grotere autoriteit is op het gebied van die wijsheden...  ;)

In ieder geval: als dit alles niet het geval was geweest, dan zou je m.i. niet keer op keer dit soort uitspraken doen:

quote:

De bijbel geeft dit in Genesis niet prijs als men de tekst letterlijk (zzzzz) neemt, maar met enige kennis uit oudere bronnen kan men de betekenis toch begrijpen.


Hier stel je:
- die bijbel zelf kan zijn geheimen niet prijsgeven
- hiervoor heb je "enige kennis nodig uit oudere bronnen" - daaruit kan ik alleen maar de conclusie trekken dat je die bijbel dan helemaal niet nodig hebt, maar enkel die oudere bronnen, want dan weet je al wat je weten moet, zelfs al voordat je de bijbel open slaat...
- die "letterlijke tekst": (zzzzz); ofwel: je wijdt daar liever verder geen woorden aan, maar beschouwt die letterlijke tekst op een "lachwekkend bedoelde manier" als slaapverwekkend
- en slaat die oudere bronnen dus opnieuw hoger aan dan die tekst uit Genesis

En opnieuw: blijkbaar schat je je eigen levensbeschouwing als "hoger" in dan die van Harmoniezoeker, want anders zou je gewoon accepteren dat zij "anders geinformeerd" is. Weliswaar op een manier die jij niet kan volgen, maar "anders"...


NB: ik zei al een paar keer: ik denk dat ieder "weldenkend mens" zo in elkaar steekt en ik neem je dus ook niet kwalijk dat je je eigen levensvisie als "waardevoller voor jezelf" inschat. Maar ik denk dat de "denker" uit de bocht vliegt als hij/zij dat eigen denken "dwingend op wil leggen" aan de ander en daar op de persoon gerichte kleinerende opmerkingen aan te pas komen...

Maar een stevige discussie op de inhoud: daar is m.i. niets mis mee... Levensbeschouwingen botsen immers al eeuwen en eeuwen... En daar worden we uiteindelijk alleen maar wijzer van...


En, opnieuw:
Ik zie in dit topic keer op keer dat "de inhoud van de bijbel" omgebogen wordt in de richting van "Oosterse wijsheden" terwijl inhoudelijke argumenten vanuit de bijbel zelf worden weggeveegd als "letterknechterij" of "dat staat verkeerd in die bijbel, want er had eigenlijk dit of dat in die bijbel moeten staan, want dit of dat is gewoon de betekenis van die tekst zoals ik dat verneem vanuit 'oudere bronnen' of "men heeft die bijbel moedwillig veranderd, want ik weet zeker dat er had moeten staan dat..."

Heel bijzonder allemaal... Wanneer komen "de esoterici" nu eens tot de conclusie dat men gewoon niet meer moet willen putten uit die bijbel of tot de conclusie dat men die bijbel eerst eens gewoon "voor zichzelf" moet laten spreken??? Want dat blijven stellen dat "de bijbel gewoon hetzelfde zegt als andere oude bronnen" komt zo ontzettend geforceerd over als je bij aandachtig lezen van de bijbelteksten zelf iets heel anders waarneemt... Dat maakt voor mij een (anderszins wellicht heel "verfrissende") boodschap al heel snel bijzonder ongeloofwaardig...
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2013, 09:35:25 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #314 Gepost op: januari 18, 2013, 04:37:57 pm »
Citaat
Hendrik-NG schreef op 17 januari 2013 om 18:52:
[...]

quote:

Stoort het je niet dat deze twee uitgangspunten volledig haaks op elkaar staan???


waarschijnlijk stoort het jou en zie jij er iets in wat ik niet zie of ervaar.


quote:

Is een visie "minder waar(d)" dan die van een ander, waarom zou je er dan aan vast houden?
Is een visie "meer waar(d)" dan die van een ander, waarom zou je hem dan los laten?
Is een visie "even (veel) waar(d)" als die van een ander, waarom zou je dan het gesprek nog aanknopen?? Dan leer je er namelijk "niets" van...


uuuh?
wat voor de een waar is, is voor de ander niet waar -maar ze kunnen wel allebei evenveel waard zijn -sowieso kan iemand tijdens zijn/haar leven meerdere malen van visie veranderen
maar nog zegt dat niets over de waarheid op zich.

met iedereen kun je een gesprek aangaan, want verschillen zullen er altijd blijven, ook al geloof je ogenschijnlijk hetzelfde.

maar om nu te zeggen: ik ben diegene met het Enige Ware Geloof -----nee, dat gaat er bij mij niet in.
zo sluit je ook anderen buiten en verdiep je je verder niet in andere mogelijkheden of zienswijzen.
dat noemde ik star.
want vaak zijn die uitspraken gebaseerd op kerkleer en die leer [dogma's] hebben weinig met de waarheid te maken, maar zijn ontstaan vanwege andere doeleinden [macht bv. of politiek]
vandaar ook mijn tegenzin tegen geloofsbelijdenissen en vastgestelde doctrines.
en al helemaal als je tot de ontdekking komt hoe die ontstaan zijn. :'(
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2013, 04:46:43 pm door callista »

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #315 Gepost op: januari 19, 2013, 03:24:21 am »
Ozombi, de slang, de duivel, de Satan is de gevallen aartsenegel, zie Openb. 12:9
De val is een misbruik van de sexuele liefde - waarom zouden Adam en Eva hun gesachtsdelen bedekken na de val, en niet hun mond en handen?  Het was een vroegtijdige relatie, vvordat ze geestelijk volwaasen waren.  Wij zelf moeten dus ook oppassen.  Alleen door de huwelijksinzegening van Rev. Moon, worden relaties man/vrouw puur , waar en geoorloofd.
Natuurlijk is het sexuele het goddelijke;  worden we immers geen `scheppers` als een een kind wordt bevrucht?

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #316 Gepost op: januari 19, 2013, 04:19:00 am »
@Hendrik::
Ik bedoel inderdaad dat je kennisachterstand hebt, die je niet hoeft te hebben. Dat is niet hetzelfde als ' achterlijk zijn '. De informatie die jij hebt, heb ik eveneens meegekregen. Maar daarnaast bestaat er nog veel meer informatie en ook daarvan heb ik het nodige meegekregen, en jij blijkbaar dus niet. Dat is alles Hendrik. De zoektocht naar goud eindigt niet als je zilver vindt, toch?

@Harmoniezoeker::
Je maakt er werkelijk een sprookje zonder diepgang van.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #317 Gepost op: januari 19, 2013, 06:15:16 am »

quote:

Ozombi schreef op 19 januari 2013 om 04:19:
@Hendrik::
Ik bedoel inderdaad dat je kennisachterstand hebt, die je niet hoeft te hebben. Dat is niet hetzelfde als ' achterlijk zijn '. De informatie die jij hebt, heb ik eveneens meegekregen. Maar daarnaast bestaat er nog veel meer informatie en ook daarvan heb ik het nodige meegekregen, en jij blijkbaar dus niet. Dat is alles Hendrik. De zoektocht naar goud eindigt niet als je zilver vindt, toch?

Een kennisachterstand hebben (een "achterblijvende geestelijke groei") IS "achterlijk zijn" (achtergebleven, verouderd, onwetend - zoek er de synoniemen maar eens bij)...

Ik weet dat er heel veel meer informatie te vinden is in de wereld. Maar als je ervaring is, dat je goud in handen hebt, dan overtuigt de handelaar in zilver je echt niet van een "gouden ruilhandel" tussen zijn en jouw goederen...

Met datgene wat je binnen de Kerk (en daarmee doel ik al op alle "plekken" in die Kerk die zowel binnen als buiten mijn eigen NGK liggen) leert kan je goud in handen hebben! Maar hoe meer het inzicht in die "leer" (die echt niet zo strak omschreven is als je misschien zou denken!) groeit, hoe meer het besef groeit dat datgene wat jij me voor houdt daar gewoon haaks op staat...

Als ik de keus moet maken tussen een "uitleg" van de Schrift die redelijk naadloos past bij hetgeen er staat (en consistent is, en ook toepasbaar in mijn dagelijkse realiteit) tegenover een "uitleg" waarbij men "delen in die Schrift anders moet lezen dan er staat", woorden weg moet denken of bij moet denken of zaken anderszins "wringen", dan is voor mij de keuze helder: liever "redelijk naadloos" dan "geforceerd"...

Nogmaals: jouw "gouden visie" past waarschijnlijk redelijk naadloos bij hetgeen een Sri Aurobindo leert. Maar eerlijk: als je hem als "sleutel" wil gebruiken om de Schrift te ontsluiten, dan hoor ik dat slot alleen maar piepen en knarsen. En dat is niet "omdat dat slot na eeuwen eindelijk eens open gaat" - ik zie die deuren al jaren open gaan - maar omdat die sleutel van je niet zo heel erg goed past op dit slot...


Maar zou je zeggen: "Ik weet een heel andere deur... Ik doe hem voor je open... Kijk er eens achter! Het is prachtig!!", dan krijg je me misschien wel zo ver om eens te gaan kijken...

Maar op dit moment heb ik het idee "dat jij op een gereformeerd forum wel eens zal vertellen dat die grefo's het al eeuwen verkeerd zien met hun eigen leer en dat jij ze wel eens zal vertellen hoe het werkelijk zit met die Christus - wat ze zouden moeten leren"... Tja: als "evangelist" ben je dan niet zo effectief bezig... Dat is alles Ozombi...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #318 Gepost op: januari 19, 2013, 06:21:47 am »

quote:

Ozombi schreef op 19 januari 2013 om 04:19:
@Harmoniezoeker::
Je maakt er werkelijk een sprookje zonder diepgang van.

Dit argument is nogal inhoudsloos... Heeft maar een "zeer beperkte diepgang", als het ware...  ;)

Harmoniezoeker reageert nota bene als een van de weinigen on topic, al beleeft ze de wederkomst van Christus ook op een manier die ik niet kan volgen...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #319 Gepost op: januari 19, 2013, 06:40:38 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 19 januari 2013 om 03:24:
De val is een misbruik van de sexuele liefde - waarom zouden Adam en Eva hun geslachtsdelen bedekken na de val, en niet hun mond en handen?

Ik heb eens een vertaling van een midrasj gelezen die daar een (voor mij) bijzondere draai aan gaf. Ik kan hem zo gauw niet terugvinden, maar wel iemand die omschrijft wat men daar bedoelde (afgaand op mijn geheugen was dat inderdaad zo ongeveer de strekking). Helaas in het Engels:

quote:

Genesis 3:  Now the Serpent was More Subtle Than Any Other Animal of the Field.

The midrash seems to have offered us both a plausible and a beautiful vision for the Adam of the first creation of the human, the human that was created in the image of God. But things get more difficult when the plot thickens and the serpent enters on the scene. Here, Adam seems to remain in his pious condition of prayer, contemplation, and innocence even though the world around him is being threatened. Though he remains in Eden, even in Eden--the ideal and natural naked state--there is a fissure. The fissure appears precisely in the nakedness. Adam and Eve are naked (arumim) but the serpent is "more naked" (arum m'kol) than they. Perhaps, his nakedness is derived from the fact that he is only naked nature, that he has not been created "in the image of God."  The serpent is certainly the basely physical but what makes him dangerous is that he is also smart. He is subtle, crafty, shrewd.

Men kan blijkbaar in het Hebreeuws een verband leggen tussen "sluw" en "naakt"...


En dan is er wellicht ook een verband met "voortplanting" (zie Gods spreken tegen Eva), maar ook een verband met een "noodzakelijk te boeken overwinning op de slang"...

Maar wat die overwinning dan in moet houden: daar zegt Genesis in dit deel van het boek nog niet zo veel over... Volgens mij...

Ja: het zal iets met die "kennis van goed en kwaad" van doen hebben... Want dat is de rode draad door de Thora... En iets met een "wandelen met God"...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #320 Gepost op: januari 19, 2013, 06:44:11 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 19 januari 2013 om 03:24:
De val is een misbruik van de sexuele liefde - waarom zouden Adam en Eva hun gesachtsdelen bedekken na de val, en niet hun mond en handen?  Het was een vroegtijdige relatie, vvordat ze geestelijk volwaasen waren.  Wij zelf moeten dus ook oppassen.  Alleen door de huwelijksinzegening van Rev. Moon, worden relaties man/vrouw puur , waar en geoorloofd.

De relatie tussen Adam en Eva was al in "hoofdstuk 1" gezegend... Passen je argumenten daar wel bij???

Gen 1:28 God zegende hen en zei tegen hen: 'Wees vruchtbaar en word talrijk...'

Zou God ze iets kwalijk kunnen nemen waar Hij hen Zelf de opdracht toe gegeven had??
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #321 Gepost op: januari 19, 2013, 06:57:28 am »

quote:

callista schreef op 18 januari 2013 om 16:37:
Citaat
Hendrik-NG schreef op 17 januari 2013 om 18:52:
[...]
waarschijnlijk stoort het jou en zie jij er iets in wat ik niet zie of ervaar.

[...]
uuuh?
wat voor de een waar is, is voor de ander niet waar -maar ze kunnen wel allebei evenveel waard zijn -sowieso kan iemand tijdens zijn/haar leven meerdere malen van visie veranderen
maar nog zegt dat niets over de waarheid op zich.

met iedereen kun je een gesprek aangaan, want verschillen zullen er altijd blijven, ook al geloof je ogenschijnlijk hetzelfde.

maar om nu te zeggen: ik ben diegene met het Enige Ware Geloof -----nee, dat gaat er bij mij niet in.
zo sluit je ook anderen buiten en verdiep je je verder niet in andere mogelijkheden of zienswijzen.
dat noemde ik star.
want vaak zijn die uitspraken gebaseerd op kerkleer en die leer [dogma's] hebben weinig met de waarheid te maken, maar zijn ontstaan vanwege andere doeleinden [macht bv. of politiek]
vandaar ook mijn tegenzin tegen geloofsbelijdenissen en vastgestelde doctrines.
en al helemaal als je tot de ontdekking komt hoe die ontstaan zijn. :'(

Kan het zijn dat je "slechte ervaringen met 'starheid' van anderen" verwart met "weerzin tegen geloofsbelijdenissen"?

Als anderen je dwingen om een geloof te belijden heeft dat met een geloofsbelijdenis helemaal niets van doen... Maar ook niet met "starheid"... Die "starheid" zit in een persoon zelf... Maar die "dwang" strekt zich uit naar anderen...

Maar dan praat je wel over twee heel verschillende dingen:
geloofsbelijdenis = waar het (eigen!) hart vol van is stroomt de mond van over...
geloofsdwang = jij zal doen wat ik je zeg!!

Nu zal ik niet zeggen dat er in de Kerkgeschiedenis geen "dwang" voorgekomen is... Maar daar heb ik waarschijnlijk precies dezelfde mening over als jij hebt... Maar geloofsbelijdenissen en doctrines: dat kunnen prachtige instrumenten zijn om tot diepere inzichten te komen!!!


(En ook instrumenten om juist "onenigheden in de groep" tegen te gaan... Net als "taal" zo'n instrument is... Dat is eigenlijk precies hetzelfde instrument!! Al spreek je tijdens je geloofsbelijdenis geloofstaal...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #322 Gepost op: januari 19, 2013, 01:00:11 pm »
@Hendrik:: zie mn vorige posts over dit alles, en lees ze nog s goed na

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #323 Gepost op: januari 19, 2013, 02:15:15 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 januari 2013 om 06:57:
[...]


Maar dan praat je wel over twee heel verschillende dingen:
geloofsbelijdenis = waar het (eigen!) hart vol van is stroomt de mond van over...
geloofsdwang = jij zal doen wat ik je zeg!!


ik zie geen verschil
als christenen de geloofsbelijdenissen niet aanhangen worden ze al snel geen christenen meer genoemd door hun mede broeders en zusters.
men MOET deze n.l. aanhangen, zoals vastgesteld is. [/quote]

quote:

Nu zal ik niet zeggen dat er in de Kerkgeschiedenis geen "dwang" voorgekomen is... Maar daar heb ik waarschijnlijk precies dezelfde mening over als jij hebt... Maar geloofsbelijdenissen en doctrines: dat kunnen prachtige instrumenten zijn om tot diepere inzichten te komen!!!


hoe kun je nu tot inzichten komen als alles al bepaald is?
wie het er niet mee eens was werd toch geëxcommuniceerd?
en nog steeds, zij het niet meer zoals destijds gelukkig, maar wel buiten de gemeente gezet in het ergste geval.


quote:

(En ook instrumenten om juist "onenigheden in de groep" tegen te gaan... Net als "taal" zo'n instrument is... Dat is eigenlijk precies hetzelfde instrument!! Al spreek je tijdens je geloofsbelijdenis geloofstaal...)


en is dat gelukt? :+

bovendien is het geloof toch een persoonlijke zaak?
waarom zouden daar regels voor moeten worden opgesteld waar een ieder zich aan moet houden?
volgens mij heeft dat juist voor meer ellende gezorgd en voor minder inzicht.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #324 Gepost op: januari 19, 2013, 02:16:32 pm »

quote:

Ozombi schreef op 19 januari 2013 om 13:00:
@Hendrik:: zie mn vorige posts over dit alles, en lees ze nog s goed na
waarom?
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #325 Gepost op: januari 19, 2013, 02:20:12 pm »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 14:15:
[...]
hoe kun je nu tot inzichten komen als alles al bepaald is?
wie het er niet mee eens was werd toch geëxcommuniceerd?
Hoe kan je nu communiceren als er geen "taal" is? Hoe "het leven beschouwen" als je niet via begrippen kan begrijpen?
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #326 Gepost op: januari 19, 2013, 02:27:21 pm »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 14:15:
als christenen de geloofsbelijdenissen niet aanhangen worden ze al snel geen christenen meer genoemd door hun mede broeders en zusters.
men MOET deze n.l. aanhangen, zoals vastgesteld is.

Nu ben ik het met je eens !
Want de geloofsbelijdenissen zijn helaas niet altijd overeenkomstig de Schrift, wel met kerkleer. Ze zouden geheel overeenkomstig dienen te zijn met de Schrift, daarmee ligt het gezag dus bij de Schrift en niet bij kerkelijke geloofsbelijdenissen.

De Schrift spreekt er zo over in Romeinen 10
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
Dus:
-1. Met de mond de Here Jezus belijden.
-2. Met het hart geloven dat GOD de Here Jezus uit de doden heeft opgewekt.

Het oprechte geloof doet een christen belijden uit zichzelf, niet een opgelezen of uit het hoofd geleerd stuk waarvan de kerkleiding meent dat het juist is binnen de kerkleer.

Geloof is een toestand van het hart, niet van verstand. Het is in het heden, niet in de toekomst. Het bewerkt een positieve verandering in ons gedrag en in onze ervaring. Het is alleen gebaseerd op GOD's Woord en neemt het getuigenis van de zintuigen slechts aan wanneer dit overeenkomt met de getuigenis van GOD's Woord. Het wordt uitgedrukt in een belijden door de mond.

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #327 Gepost op: januari 19, 2013, 02:33:32 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 januari 2013 om 14:20:
[...]

Hoe kan je nu communiceren als er geen "taal" is? Hoe "het leven beschouwen" als je niet via begrippen kan begrijpen?


je hebt de Bijbel toch en vele andere heilige of niet heilige boeken?
en daarnaast je eigen verstand en gevoel?
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2013, 02:34:42 pm door callista »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #328 Gepost op: januari 19, 2013, 02:47:42 pm »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 14:33:
[...]

je hebt de Bijbel toch en vele andere heilige of niet heilige boeken?
en daarnaast je eigen verstand en gevoel?

Een mens groeit niet op in een boerenkooltje... En komt ook niet uit de lucht vallen...

Voordat een verstand "gerijpt" is ging er veel "opvoeding" vooraf... Waar komt onze "taal" nu vandaan???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #329 Gepost op: januari 19, 2013, 02:54:16 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 januari 2013 om 14:47:
[...]

Een mens groeit niet op in een boerenkooltje... En komt ook niet uit de lucht vallen...

Voordat een verstand "gerijpt" is ging er veel "opvoeding" vooraf... Waar komt onze "taal" nu vandaan???
sorry Hendrik - maar waar heb je het over? :>

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #330 Gepost op: januari 19, 2013, 03:23:32 pm »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 14:54:
[...]
sorry Hendrik - maar waar heb je het over? :>
Filippus haastte zich naar hem toe en hoorde hem de profeet Jesaja lezen, waarop hij vroeg: ‘Begrijpt u ook wat u leest?’
De Ethiopiër antwoordde: ‘Hoe zou dat kunnen als niemand mij uitleg geeft?
(Handelingen 8...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #331 Gepost op: januari 19, 2013, 03:42:41 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 januari 2013 om 15:23:
[...]


Filippus haastte zich naar hem toe en hoorde hem de profeet Jesaja lezen, waarop hij vroeg: ‘Begrijpt u ook wat u leest?’
De Ethiopiër antwoordde: ‘Hoe zou dat kunnen als niemand mij uitleg geeft?
(Handelingen 8...)


ja, ik kan prima zelf lezen en velen met mij. :ja:

de geloofsbelijdenissen en ook alle dogma's zijn ook samengesteld door gewone mensen en niet door profeten....
bovendien wijken ze nogal af van wat er in de Bijbel staat, aangezien ze kerkleer verkondigen.

en diegenen die dat wil aanhangen mogen van mij, maar ik blijf liever zelf nadenken, net zoals diegenen, die dat ook deden voordat dit alles op schrift werd gesteld, maar daarvoor gestraft werden

het oerchristendom had een veelheid aan zienswijzen, maar de meesten moesten dit inleveren en zich voegen naar deze belijdenissen en dogma's.

waarom lopen de kerken NU leeg?
één reden die ik kan geven is dat de mens zelf weer op zoek wil gaan naar de spiritualiteit.

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #332 Gepost op: januari 19, 2013, 03:55:17 pm »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 15:42:
...
de geloofsbelijdenissen en ook alle dogma's zijn ook samengesteld door gewone mensen en niet door profeten....
bovendien wijken ze nogal af van wat er in de Bijbel staat, aangezien ze kerkleer verkondigen.


Dit roep je nu wel de hele tijd, learsi nablatend... maar je hebt nog steeds niks aangetoond.

quote:

...en diegenen die dat wil aanhangen mogen van mij, maar ik blijf liever zelf nadenken, net zoals diegenen, die dat ook deden voordat dit alles op schrift werd gesteld, maar daarvoor gestraft werden...


Dus 2 miljard christenen op dit moment en de miljarden die ons voorgingen in de afgelopen 2000 jaar konden niet nadenken? Ik ben benieuwd hoe jij in je eentje die miljarden christenen van de afhelopen 2 millenia corrigeert en wat zij niet hebben begrepen. De grootste denkers van de westerse beschaving waren 'een beetje dom'?

quote:

het oerchristendom had een veelheid aan zienswijzen, maar de meesten moesten dit inleveren en zich voegen naar deze belijdenissen en dogma's.


Godzijdank wel, anders hadden we niet eens een bijbel gehad, laat staan dat wij ooit over Christus hadden gehoord.

quote:

waarom lopen de kerken NU leeg?
één reden die ik kan geven is dat de mens zelf weer op zoek wil gaan naar de spiritualiteit.
Ja, heel post-modernistisch. Maar je beperkt je dus tot de kerken in het westen. Waarom?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #333 Gepost op: januari 19, 2013, 03:55:41 pm »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 14:54:


sorry Hendrik - maar waar heb je het over? :>
Je snapt wel wat 'openbaren' inhoud?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #334 Gepost op: januari 19, 2013, 04:53:38 pm »
Citaat
St. Ignatius schreef op 19 januari 2013 om 15:55:
[...]


quote:

Dit roep je nu wel de hele tijd, learsi nablatend... maar je hebt nog steeds niks aangetoond.


haha..wil je hiermee zeggen dat ik het in alles eens ben met learsi?
ik was trouwens de eerste die dat zei.
het is dus andersom.


quote:

Dus 2 miljard christenen op dit moment en de miljarden die ons voorgingen in de afgelopen 2000 jaar konden niet nadenken? Ik ben benieuwd hoe jij in je eentje die miljarden christenen van de afhelopen 2 millenia corrigeert en wat zij niet hebben begrepen. De grootste denkers van de westerse beschaving waren 'een beetje dom'?


ze konden wel nadenken, maar ze mochten niet meer nadenken, omdat De Kerk voor hun dacht en bepaalde wat ze wel en niet mochten geloven.
de meesten voldeden daar dus maar aan, want ze hadden geen keus.
en die daar geen gehoor aan gaven werden "afgevoerd"

quote:

Godzijdank wel, anders hadden we niet eens een bijbel gehad, laat staan dat wij ooit over Christus hadden gehoord.


lang voordat De Kerk de Bijbel had samengesteld waren er toch al vele geschriften en evangeliën?
wel zo'n 70 i.p.v. maar 4....de rest is grotendeels vernietigd omdat ze niet pasten in de LEER van De Kerk  


quote:

Ja, heel post-modernistisch. Maar je beperkt je dus tot de kerken in het westen. Waarom?


in het Westen lopen de kerken leeg en de missionarissen lopen daarom naar Verwegistan om zieltjes te winnen - tja, daar schijnt het nog te lukken.

maar rustig maar St. Ignatius - ik heb het niet over de RKK van nu, want daar ben ik laatst geweest [bij een begrafenisdienst]  en heb een heel bijzonder mooie dienst meegemaakt. :*)
zeer respectvol.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #335 Gepost op: januari 20, 2013, 07:29:50 am »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 15:42:
[...]

waarom lopen de kerken NU leeg?
één reden die ik kan geven is dat de mens zelf weer op zoek wil gaan naar de spiritualiteit.
En waarom zijn ze de afgelopen eeuwen niet leeggelopen... (en, nee, ik denk hier nu niet direct aan het "ideaalplaatje" van de "volle kerken" in onze 19e eeuw... dat was een uitzondering en misschien ook wel "schone schijn"... maar aan al het oprechte kerkelijk meeleven dat zijn sporen in de geschiedenis heeft nagelaten...)?!!!

Lees eens mijn laatste bijdrage in het topic "Koninkrijk van God" (en zijn gerechtigheid...) en je leest iets over een tweede mogelijkheid... Die nu precies een verband heeft met jouw uitspraak, maar een totaal andere richting op wijst...
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2013, 07:33:18 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #336 Gepost op: januari 20, 2013, 07:39:07 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 januari 2013 om 07:29:
[...]
En waarom zijn ze de afgelopen eeuwen niet leeggelopen... (en, nee, ik denk hier nu niet direct aan het "ideaalplaatje" van de "volle kerken" in onze 19e eeuw... dat was een uitzondering en misschien ook wel "schone schijn"... maar aan al het oprechte kerkelijk meeleven dat zijn sporen in de geschiedenis heeft nagelaten...)?!!!

Lees eens mijn laatste bijdrage in het topic "Koninkrijk van God" (en zijn gerechtigheid...) en je leest iets over een tweede mogelijkheid... Die nu precies een verband heeft met jouw uitspraak, maar een totaal andere richting op wijst...
De kerken zijn volgens mij pas na 1950 leegelopen, omdat er na de oorlog een totale ommekeer in de cultuur is gekomen, mede op grond van het wetenschappelijk denken. Zaken die voorheen als Gods werk werden beschouwd, bleken opeens een materiële verklaring te hebben. Komt bij dat met name de Rooms Katholieke kerk aan invloed heeft ingeboet. Mensen werden meer en meer zelfbewust en lieten zich niet langer een oor aannaaien.
Tato na vicikitsate

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #337 Gepost op: januari 20, 2013, 08:12:23 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 20 januari 2013 om 19:39:
[...]

De kerken zijn volgens mij pas na 1950 leegelopen, omdat er na de oorlog een totale ommekeer in de cultuur is gekomen, mede op grond van het wetenschappelijk denken. Zaken die voorheen als Gods werk werden beschouwd, bleken opeens een materiële verklaring te hebben. Komt bij dat met name de Rooms Katholieke kerk aan invloed heeft ingeboet. Mensen werden meer en meer zelfbewust en lieten zich niet langer een oor aannaaien.
Die totale ommekeer was al ruim voor "de oorlog" gaande... Waarbij "de harten" al eerder leeg waren dan de kerken... En het een "noodzakelijkerwijs" volgde uit het andere...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #338 Gepost op: januari 20, 2013, 09:09:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 januari 2013 om 20:12:
[...]

Die totale ommekeer was al ruim voor "de oorlog" gaande... Waarbij "de harten" al eerder leeg waren dan de kerken... En het een "noodzakelijkerwijs" volgde uit het andere...
Ik weet niet of het een kwestie was van een leeg hart. Veeleer denk ik aan een stukje groeiend bewustzijn.
Tato na vicikitsate

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #339 Gepost op: januari 20, 2013, 09:41:22 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 20 januari 2013 om 20:12:
[...]

Die totale ommekeer was al ruim voor "de oorlog" gaande... Waarbij "de harten" al eerder leeg waren dan de kerken... En het een "noodzakelijkerwijs" volgde uit het andere...
Off-topic
Interessant -- de oorlog...
Hier zijn waarschijnlijk twee mensen in gesprek, waarbij voor de ene WO2 "de oorlog" is, omdat vroeger in het gezin waaruit hij komt de ouders deze oorlog nog hadden meegemaakt en er regelmatig over spraken en hem zo aanduidden, terwijl de ander van een latere generatie is en het het raar vindt om te doen alsof er maar één oorlog ooit gewoed heeft -- hij heeft niet van huis uit de betiteling "de oorlog" als synoniem voor WO2 op omschreven wijze als gewoonte meegekregen.

Zit ik mis met mijn veronderstelling? Waarschijnlijk niet. :)
Wel boeiend ook dat je hier ziet dat gauw misverstanden zullen kunnen ontstaan tussen mensen als ze niet helemaal dezelfde "taal" meer spreken.
Dat is ook van belang voor Bijbelvertalingen: een woord uit een oude vertaling kan gemakkelijk een onbedoelde indruk bij iemand van nu geven. Modernere vertalingen zijn een oplossing, maar ik ben er eigenlijk ook voor, om gewoon de oude tekstbedoelingen door te geven en te leren aan volgende generaties.
Maar goed, dat is meer iets voor in een topic over Bijbelvertalen.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2013, 10:00:16 pm door Trajecto »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #340 Gepost op: januari 21, 2013, 01:31:58 am »

quote:

callista schreef op 19 januari 2013 om 15:42:
[...]


ja, ik kan prima zelf lezen en velen met mij. :ja:

de geloofsbelijdenissen en ook alle dogma's zijn ook samengesteld door gewone mensen en niet door profeten....
bovendien wijken ze nogal af van wat er in de Bijbel staat, aangezien ze kerkleer verkondigen.
Nope. dat delen we dus niet. Als je de verwijzingen ook leest ontdek je dat het gewoon het naspreken van de Bijbel is.

quote:

en diegenen die dat wil aanhangen mogen van mij, maar ik blijf liever zelf nadenken, net zoals diegenen, die dat ook deden voordat dit alles op schrift werd gesteld, maar daarvoor gestraft werden
Dus je wilt hetzelfde als de opstellers van de belijdenis: mensen zelf na laten denken :)

quote:

het oerchristendom had een veelheid aan zienswijzen, maar de meesten moesten dit inleveren en zich voegen naar deze belijdenissen en dogma's.
Wélk "oerchristendom"?

quote:



waarom lopen de kerken NU leeg?
één reden die ik kan geven is dat de mens zelf weer op zoek wil gaan naar de spiritualiteit.
De mens + zelf = consumentisme.
Mail me maar als je wat wilt weten

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #341 Gepost op: januari 21, 2013, 01:55:34 am »
De kerken lopen leeg, omdat de `kracht` en aantrekking weg is.  Waarom verloor het Jodendom z`n kracht en invloed?  Omdat ze de Here Jezus afwezen.  Hetzelfde geldt voor het Christendom na het afwijzen van de Rev, Moon, de wedergekomen Christus die het Complete Testament kwam inluiden.

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #342 Gepost op: januari 21, 2013, 02:09:10 am »
Hendrik G., en Ozombi.
God zegende hen inderdaad in Gen. 1:28.  Gezinnen vormen is inderdaad een zegen.  God zegende Abraaaham en Noach ook op die manier, maar dit betekent niet dat die zegen direkt uitgevored kan worden.
Adam en Eva hadden een relatie in een ong onvolwassen staat, Ze begonnen een geslacht gericht op Satan, en die werd daardoor de oorsprong van hun liefde en relatie, net zoals jonge mensen nu zo maar relatie beginnen en hel op aarde creeren.  Jezus zei:  "jullie adder gebroed", en "Jullie hebben Satan als Vader", waarmee hij wilde aangeven dat Satan , via te vroege , en daardoor ongeoorloofde sexuele liefdegeslachteloijke liefde, eht mensdom binnen drong, te beginnen met Adam en Eva.  Daarom werd een kuis leven in religies een deugd.  En overspel en ontucht een zware zonde, omdat het ahw een herhaling werd van de val van de mens,
De Messias is de enige die dit kan herstellen, maar omdat Jezus werd afgeezen, kon hij geen gezin stchten toen en zei hij dat hij terug moest komen.
Dit gebeurde dus in 1936 toen hij geestelijk verscheen aan Rev. Moon, die daarna die rol van Christus overnam en in 1960 samen met zijn bruid, de hersteld Eva, de bruiloft van het Lam voltrok.
Nu roepn zij aan `n ieder om mee te doen.  (symposium)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #343 Gepost op: januari 21, 2013, 08:46:21 am »

quote:

Trajecto schreef op 20 januari 2013 om 21:41:
[...]

Off-topic
Interessant -- de oorlog...
Hier zijn waarschijnlijk twee mensen in gesprek, waarbij voor de ene WO2 "de oorlog" is, omdat vroeger in het gezin waaruit hij komt de ouders deze oorlog nog hadden meegemaakt en er regelmatig over spraken en hem zo aanduidden, terwijl de ander van een latere generatie is en het het raar vindt om te doen alsof er maar één oorlog ooit gewoed heeft -- hij heeft niet van huis uit de betiteling "de oorlog" als synoniem voor WO2 op omschreven wijze als gewoonte meegekregen.
Maar ik schreef niet over de oorlog, maar over "de oorlog"... NB: voor heel veel Europeanen gaat het dan trouwens over "de grote oorlog", WO1...

Maar "van het een kwam het ander" schreef ik al...


"En doordat de wetteloosheid (ἀνομία, anomia) toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen."

En dan staat in "mijn" taalgebruik "ἀυτονομία" ("autonomia") gelijk aan ἀνομία en verbaast het me niet dat men in de jaren '10 aanvankelijk zo "enthousiast" die "grote vaderlandse oorlog die zo kort zou gaan duren" binnenstapte...

Ik zie "ἀυτονομία" gewoon haaks staan op een "verwachtingsvol volgen van de stem van de Herder" (zie het topic "Koninkrijk van God")... Waarbij we bij dat eerste juist geen "groeiend bewustzijn" krijgen maar een "afstervend bewustzijn" (de "les van Genesis 3")...


En voor de rest vind ik het weer genoeg "zijspoor" hier... Gegroet allemaal...!
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2013, 08:50:25 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zolderworm

  • Berichten: 638
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #344 Gepost op: januari 21, 2013, 08:51:19 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 21 januari 2013 om 02:09:
Hendrik G., en Ozombi.
God zegende hen inderdaad in Gen. 1:28.  Gezinnen vormen is inderdaad een zegen.  God zegende Abraaaham en Noach ook op die manier, maar dit betekent niet dat die zegen direkt uitgevored kan worden.
Adam en Eva hadden een relatie in een ong onvolwassen staat, Ze begonnen een geslacht gericht op Satan, en die werd daardoor de oorsprong van hun liefde en relatie, net zoals jonge mensen nu zo maar relatie beginnen en hel op aarde creeren.  Jezus zei:  "jullie adder gebroed", en "Jullie hebben Satan als Vader", waarmee hij wilde aangeven dat Satan , via te vroege , en daardoor ongeoorloofde sexuele liefdegeslachteloijke liefde, eht mensdom binnen drong, te beginnen met Adam en Eva.  Daarom werd een kuis leven in religies een deugd.  En overspel en ontucht een zware zonde, omdat het ahw een herhaling werd van de val van de mens,
De Messias is de enige die dit kan herstellen, maar omdat Jezus werd afgeezen, kon hij geen gezin stchten toen en zei hij dat hij terug moest komen.
Dit gebeurde dus in 1936 toen hij geestelijk verscheen aan Rev. Moon, die daarna die rol van Christus overnam en in 1960 samen met zijn bruid, de hersteld Eva, de bruiloft van het Lam voltrok.
Nu roepn zij aan `n ieder om mee te doen.  (symposium)
Volgens mij lees jij ook graag in de sprookjes van Moeder de Gans.
Tato na vicikitsate

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #345 Gepost op: januari 21, 2013, 01:49:37 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 21 januari 2013 om 02:09:
Hendrik G., en Ozombi.
God zegende hen inderdaad in Gen. 1:28.  Gezinnen vormen is inderdaad een zegen.  God zegende Abraaaham en Noach ook op die manier, maar dit betekent niet dat die zegen direkt uitgevored kan worden.
Adam en Eva hadden een relatie in een ong onvolwassen staat, Ze begonnen een geslacht gericht op Satan, en die werd daardoor de oorsprong van hun liefde en relatie, net zoals jonge mensen nu zo maar relatie beginnen en hel op aarde creeren.  Jezus zei:  "jullie adder gebroed", en "Jullie hebben Satan als Vader", waarmee hij wilde aangeven dat Satan , via te vroege , en daardoor ongeoorloofde sexuele liefdegeslachteloijke liefde, eht mensdom binnen drong, te beginnen met Adam en Eva.  Daarom werd een kuis leven in religies een deugd.  En overspel en ontucht een zware zonde, omdat het ahw een herhaling werd van de val van de mens,
De Messias is de enige die dit kan herstellen, maar omdat Jezus werd afgeezen, kon hij geen gezin stchten toen en zei hij dat hij terug moest komen.
Dit gebeurde dus in 1936 toen hij geestelijk verscheen aan Rev. Moon, die daarna die rol van Christus overnam en in 1960 samen met zijn bruid, de hersteld Eva, de bruiloft van het Lam voltrok.
Nu roepn zij aan `n ieder om mee te doen.  (symposium)
Een aanrader voor jou: Geoffrey David Falk - Stripping the Gurus

Ook in´t nederlands:  Geoffrey David Falk - Stripping the Gurus
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2013, 01:58:29 pm door vrolijke »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #346 Gepost op: januari 21, 2013, 02:51:04 pm »

quote:


H'm...

Heten de Chinese, Franse, Spaanse en Russische versies misschien ook allemaal "Stripping the Gurus"???


(NB: die link naar de zogenaamde "Nederlandse" versie komt uit bij een titel met de naam "Gurus - Zwischen Sex, Gewalt und Erleuchtung"...

Beide zullen ongetwijfeld "de naakte waarheid der Goeroes" onthullen, maar dan wel in het Engels of Duits, vrees ik...  ;) )
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2013, 02:53:02 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #347 Gepost op: januari 21, 2013, 03:12:34 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 21 januari 2013 om 14:51:
[...]

H'm...

Heten de Chinese, Franse, Spaanse en Russische versies misschien ook allemaal "Stripping the Gurus"???


(NB: die link naar de zogenaamde "Nederlandse" versie komt uit bij een titel met de naam "Gurus - Zwischen Sex, Gewalt und Erleuchtung"...

Beide zullen ongetwijfeld "de naakte waarheid der Goeroes" onthullen, maar dan wel in het Engels of Duits, vrees ik...  ;) )

Sorry.
Als je "Geoffrey Falk" "goeroes", in google ingeefd komt er ergens zelfs het hele boek in´t nederlands.
Waarscheinlijk per automaat vertaald en eventueel ilegaal. Daarom zet ik hier de link niet in.
Gewoon even googlen.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #348 Gepost op: januari 21, 2013, 03:28:38 pm »

quote:

vrolijke schreef op 21 januari 2013 om 15:12:
[...]
Waarschijnlijk per automaat vertaald...
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid:

quote:

"Gewapend met humor, inzicht, en echt verbazingwekkend onderzoek, Geoffrey Falk vernietigt volkomen de notie van de verlichte goeroe die kan toegewijden leiden tot nirvana. Dit onderhoudende en toch dodelijk serieus boek moet gelezen worden door iedereen voort te zetten of te denken van het nastreven van het pad van de goeroe toewijding"

Strippen de Guru's is prachtig - een van de beste boeken in zijn soort die ik ooit heb gelezen. Het onderzoek zorgvuldig is, het schrijven in dienst nemen, en de algemene stelling: devastatingly waar. Een stellaire boek...

etc etc... (dit waren alleen nog maar twee aanbevelingen!)
Hier kan geen sprake meer zijn van plagiaat, zou ik zeggen!!!! Dit is een oorspronkelijk stuk geworden!!  :)

Like!!!
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2013, 03:30:42 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Jezus' terugkomst
« Reactie #349 Gepost op: januari 22, 2013, 12:13:48 am »
Geen enkele intresse in Geoffrey Falk, memsen die "too smart for thier own good"  zijn, en andere mensen zwak, slap, relativerend en zonder ruggegraat maken.
Slechts door een oprecht geestelijk leven, dienstbaarheid aan samenleving en familie kunnen we ons doel bereiken .. en ja, soms kunnen we leren van anderen die zelf in nederigheid leven voor God en de Heiligen.  Spotters, die leven van sarcasme en ironie in de lagere sferen van het beperkte humanisme, kunnen alleen `gered ` worden door diep en oprecht berouw van hun zware zonden.
Wij allemaal behoren ons te berouwen van onze tekortkomingen, onpure gevoelens en zwakheden.