Auteur Topic: Zelfonderzoek maakt ziek  (gelezen 4674 keer)

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Gepost op: januari 21, 2013, 06:47:17 pm »
Zo luidt de titel van een stukje van Willem de Vink. Hij blogt:

(Zelfonderzoek)

quote:

Gebruik je ook van die lijstjes waarmee je jezelf moet verbeteren? Moderne mensen zwelgen in zelfreflectie. Het summum van wereldse wijsheid is jezelf kennen. Je doet een test, stelt een programma op, neemt je voor. Waarna je weer wegzakt in dat doffe gevoel dat je jezelf alleen maar kunt teleurstellen.

Sommige christenen doen er nog een schepje bovenop door te veronderstellen dat je jezelf voortdurend moet onderzoeken op zonden. Daarvoor moet je jezelf doorzoeken en ook nog teruggaan naar je verleden. En maar belijden. Altijd graven, nooit klaar. Alsof God onze zonden niet in de diepten van de zee geworpen heeft (Micha 7:19b).
In het avondmaalsformulier worden gereformeerden opgeroepen tot zelfbeproeving. Daar staat o.a.:

quote:

Ten eerste overdenke ieder zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishaagt en zich voor God verootmoedigt, aangezien de toorn van God tegen de zonde zo groot is, dat Hij die niet ongestraft heeft gelaten, maar aan Zijn geliefde Zoon Jezus Christus met de bittere en smadelijke kruisdood gestraft heeft.
Ten tweede onderzoeke ieder zijn hart, of hij deze vaste belofte van God gelooft dat hem al
zijn zonden alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus vergeven zijn en dat de ge­rechtigheid van Christus hem toegerekend en geschonken is, zo volkomen alsof hij zelf voor al zijn zonden betaald en alle gerechtigheid vol­bracht had.
Ten derde onderzoeke ieder zichzelf, of hij van harte bereid is met zijn gehele leven waar­achtige dankbaarheid jegens God de Here te betonen en voor Gods aangezicht oprecht te wandelen; of hij alle vijandschap, haat en nijd aflegt en in liefde en vrede met zijn naasten wil leven.

Voor nu deze vragen:
1. Hebben dit zelfonderzoek en deze zelfbeproeving met elkaar te maken?
2. Zo ja, hoe dan? Zo nee, waarin zit dan het onderscheid?
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2013, 07:17:26 pm door pjotr »

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2013, 06:58:53 pm »
Er is iets mis met de link boven de tweede quote. Hij geeft een foutmelding.
Misschien kun je het even wijzigen?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #2 Gepost op: januari 21, 2013, 08:15:33 pm »

quote:

pjotr schreef op 21 januari 2013 om 18:47:
Zo luidt de titel van een stukje van Willem de Vink. Hij blogt:

(Zelfonderzoek)
[...]


In het avondmaalsformulier worden gereformeerden opgeroepen tot zelfbeproeving. Daar staat o.a.:
[...]
Dat is wel een heel oude formulering. In welke kerken gebruiken ze die?
In de GKv niet in ieder geval.
Die van de GKv vind je hier.
Intressante vragen, ga ik eens over nadenken (en dat oude formulier opsnorren)
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2013, 08:24:19 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2013, 08:23:00 pm »

quote:

pjotr schreef op 21 januari 2013 om 18:47:

Voor nu deze vragen:
1. Hebben dit zelfonderzoek en deze zelfbeproeving met elkaar te maken?
2. Zo ja, hoe dan? Zo nee, waarin zit dan het onderscheid?

Ik zou zeggen: zie ook het motto op die site zelf:

"Genade is een aanstoot voor TROTSE MENSEN,
maar NEDERIGE MENSEN kunnen er geen genoeg van krijgen
."
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2013, 08:25:29 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 januari 2013 om 20:15:
Dat is wel een heel oude formulering. In welke kerken gebruiken ze die?
In de GKv niet in ieder geval.
Die van de GKv vindt je hier.
Intressante vragen, ga ik eens over nadenken (en dat oude formulier opsnorren)
Ik heb hem van een website van een CGK. Er zijn zoveel versies in omloop. Gebruik dan liever een nieuwe. Het gaat om de inhoud, niet om de letter. Citaat uit GKV-avondmaalsformulier 1:

quote:

Jezelf toetsen
Om Jezus Christus op waardige wijze te kunnen gedenken moet je dus eerst jezelf toetsen.
In de eerste plaats moet je nadenken over je zonden en beseffen dat je Gods oordeel verdient. Dan krijg je om je zonden een hekel aan jezelf en weet je je heel klein voor God. Je zonden maken God immers zo boos, dat hij liever zijn enige Zoon met de kruisdood heeft gestraft, dan dat hij die zonden onbestraft liet.
In de tweede plaats moet je je afvragen of je vertrouwt op de vaste belofte van God dat hij al je zonden heeft vergeven alleen omdat Christus voor je is gestorven. Om hem spreekt God je vrij, alsof je zelf voor je zonden hebt betaald en net zo rechtvaardig leeft als zijn eigen Zoon.
In de derde plaats moet je bij jezelf nagaan, of je God uit dankbaarheid graag in alles oprecht wilt dienen en in liefde en vrede met je medemensen wilt omgaan.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2013, 08:41:02 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 21 januari 2013 om 20:23:
Ik zou zeggen: zie ook het motto op die site zelf:

"Genade is een aanstoot voor TROTSE MENSEN,
maar NEDERIGE MENSEN kunnen er geen genoeg van krijgen
."

Jouw antwoorden zouden kunnen zijn:

1. Ja
2. De zelfbeproeving (zelftoetsing) wordt bij de trotse een zelfonderzoek waar hij ziek van wordt. Hij blaast de zelfbeproeving op tot iets groots. Hij kan maar niet genoeg krijgen van het reflecteren. De nederige kan van de genade niet genoeg krijgen. Hij is snel klaar met de zelfbeproeving. Hij kent zichzelf al en weet dat zoeken in zichzelf weinig goeds oplevert.

Is dit wat je ongeveer bedoelt? Want het motto hierop toepassen maakt het voor mij nog niet zo simpel.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2013, 11:19:24 pm »
Wie voortdurend in gemeenschap met Jezus Christus leeft zal door de Heilige Geest opmerkzaam worden gemaakt als er iets niet goed gegaan is. Misschien herken je het. Je wilt in gebed gaan en je voelt dat het niet goed zit.

Gods Geest maakt ons dat bekend, niet om ons te veroordelen, maar om het bij God te brengen. Om het te belijden en ons te laten reinigen. God wil ons graag reinigen en we hoeven daarvoor niet bang te zijn. Al schamen we onszelf (mishagen). Maar dat kan ook komen omdat we een te hoge dunk van onszelf hebben. God weet wat maaksel we zijn. Hij wil ons graag schoonwassen. Toegeven dat we iets verkeerd hebben gedaan kan best moeilijk zijn. Maar God wil ons daarbij helpen.

We hoeven niet voortdurend op zoek te zijn naar recente zonden en die in het verleden. Als de zonden beleden zijn, zijn ze weg. We mogen ontspannen leven voor het aangezicht van God. Maar als de relatie met God stroef verloopt mogen we onszelf wel afvragen of daar een reden voor is.

We kunnen kampen met schuldgevoelens. Als de Heilige Geest ons overtuigt van zonde, dan zal het duidelijk omlijnd zijn wat er verkeerd was. Maar vage schuldgevoelens kunnen ook van de satan komen. Hij wil ons altijd aanklagen en schuldig doen voelen. Dan mogen we zeggen: "Ga weg met je beschuldigingen. Ik ben gewassen door het bloed van Jezus!"

We moeten altijd open staan voor correctie door Gods Heilige Geest. Laat God ons maar beproeven. Ik denk dan altijd aan het eind van psalm 139:

23   Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart,
beproef mij en ken mijn gedachten.
24 Zie of er bij mij een schadelijke weg is
en leid mij op de eeuwige weg.  
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #7 Gepost op: januari 22, 2013, 09:12:50 am »

quote:

Adinomis schreef op 21 januari 2013 om 23:19:
We hoeven niet voortdurend op zoek te zijn naar recente zonden en die in het verleden. Als de zonden beleden zijn, zijn ze weg. We mogen ontspannen leven voor het aangezicht van God. Maar als de relatie met God stroef verloopt mogen we onszelf wel afvragen of daar een reden voor is.

1. Als ik je goed begrijp, dan hebben dit zelfonderzoek en deze zelfbeproeving met elkaar te maken.  
2. Hoe: het beschreven zelfonderzoek is een andere vorm van de zelfbeproeving uit het avondmaalsformulier. Deze zelfbeproeving kent de drieslag ellende/verlossing/dankbaarheid, net als in de Heidelberger Catechismus. Het zelfonderzoek zoals beschreven, komt uit de praktijk, net als wat Adinomis in haar bericht beschrijft.

Ik ga er nu enkele vragen aan toevoegen:
3. Heeft het "ontsporen" van het zelfonderzoek te maken met het "ten eerste" uit de zelfbeproeving?
4. Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke redenen zijn er te bedenken dat men doorslaat in zelfonderzoek?

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #8 Gepost op: januari 22, 2013, 12:10:53 pm »

quote:

pjotr schreef op 22 januari 2013 om 09:12:
1. Als ik je goed begrijp, dan hebben dit zelfonderzoek en deze zelfbeproeving met elkaar te maken.  
2. Hoe: het beschreven zelfonderzoek is een andere vorm van de zelfbeproeving uit het avondmaalsformulier. Deze zelfbeproeving kent de drieslag ellende/verlossing/dankbaarheid, net als in de Heidelberger Catechismus. Het zelfonderzoek zoals beschreven, komt uit de praktijk, net als wat Adinomis in haar bericht beschrijft.

Ik ga er nu enkele vragen aan toevoegen:
3. Heeft het "ontsporen" van het zelfonderzoek te maken met het "ten eerste" uit de zelfbeproeving?

Dat is zeker mogelijk. Als satan ons niet kan tegenhouden gaat hij ons duwen.
Hij probeert alle middelen om ons te doen twijfelen aan Gods vergeving.
Beleden zonden zijn vergeven zonden.

quote:

4. Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke redenen zijn er te bedenken dat men doorslaat in zelfonderzoek?

De satan klaagt ons aan bij God, maar ook in ons hart. Hij maakt ons wijs dat God ons nooit zal kunnen accepteren. Dat werkt verlammend op ons geloofsleven. Deze gedachte moeten we afwijzen door satan te wijzen op het bloed van Christus, waarin we rein zijn.

Op.12:10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is gekomen de zaligheid, de kracht en het koninkrijk van onze God en de macht van Zijn Christus, want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is neergeworpen.
11 En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot in de dood.

Rom.8:33 Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God? God is het Die rechtvaardigt.

Jac.4:7b Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.


Dank zij Christus zijn we rein in Gods ogen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #9 Gepost op: januari 22, 2013, 08:59:04 pm »
wedergeboren heeft als gevolgd en per definitie een telkenmaal zelfonderzoek. Niet alleen de werking van de Geest, maar daartegenover ook de aanvallen van de Satan op de wedergeboren Christen. Het is de Geest die ons attendeert, de Satan die aan ons onvermogen refereert. Degene die dit niet herkent is degene die de werking van de Geest niet (er)kent.
Heilige Geest wil herstellen, Satan in zijn tegenaanval ziek maken.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2013, 09:00:09 pm door grondig christelijk »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #10 Gepost op: januari 23, 2013, 08:40:01 am »

quote:

pjotr schreef op 21 januari 2013 om 20:41:
[...]

Jouw antwoorden zouden kunnen zijn:

1. Ja
2. De zelfbeproeving (zelftoetsing) wordt bij de trotse een zelfonderzoek waar hij ziek van wordt. Hij blaast de zelfbeproeving op tot iets groots. Hij kan maar niet genoeg krijgen van het reflecteren. De nederige kan van de genade niet genoeg krijgen. Hij is snel klaar met de zelfbeproeving. Hij kent zichzelf al en weet dat zoeken in zichzelf weinig goeds oplevert.

Is dit wat je ongeveer bedoelt? Want het motto hierop toepassen maakt het voor mij nog niet zo simpel.

Mijn antwoord op deze vragen zou zijn:
1. Hebben dit zelfonderzoek en deze zelfbeproeving met elkaar te maken?
"Nee", hoewel in beide gevallen een vergelijking plaats vindt tussen "ideaal" en "zelf"... Maar ik kan me niet vinden in het "Sommige christenen doen er nog een schepje bovenop door..." uit de blog. Want inderdaad: het uitgangspunt van het geschetste "zelfonderzoek t.b.v. perfectionering" staat haaks op het besef van onmacht dat vanuit die "zelfbeproeving" tevoorschijn zou moeten komen... Er bestaat een "levensgroot" onderscheid tussen een gezond omgaan met idealen (waarbij je je eigen beperkingen kent) en de ongezonde manier om er mee om te gaan (= het ideaal op eigen kracht moeten bereiken)...

2. Zo ja, hoe dan? Zo nee, waarin zit dan het onderscheid?
Zie 1.

Vandaar dat ik wees op het motto van de site. Daar wordt dat onderscheid ook al aangebracht... Het verschil in houding, waardoor "genade" en "idealen" anders uitwerken in de verschillende personen...
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2013, 08:41:00 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #11 Gepost op: januari 23, 2013, 08:53:53 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 januari 2013 om 20:59:
wedergeboren heeft als gevolgd en per definitie een telkenmaal zelfonderzoek. Niet alleen de werking van de Geest, maar daartegenover ook de aanvallen van de Satan op de wedergeboren Christen. Het is de Geest die ons attendeert, de Satan die aan ons onvermogen refereert. Degene die dit niet herkent is degene die de werking van de Geest niet (er)kent.
Heilige Geest wil herstellen, Satan in zijn tegenaanval ziek maken.

Doorslaan in zelfonderzoek heeft volgens GC dus te maken met de werkingen van Geest en van Satan niet (er)kennen. Dat komt overeen met wat Adinomis zegt. Hendrik benoemt een iets ander aspect, namelijk nederigheid versus trots.

5. Moet je tegen diegene zeggen dat het zijn/haar eigen schuld is (trots, werkingen Geest/Satan niet (er)kennen)? Of druk je iemand dan nog verder in de schuld?  
6. Hoe help je dan een beginnende gelovige om niet in de valkuil van doorgeschoten zelfonderzoek te vallen? Hoe kan je hem/haar aanmoedigen dan wel vermanen?


P.S. Ik zie nu dat Hendrik gereageerd heeft, ik reageer daar nog apart op.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2013, 08:55:06 am door pjotr »

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2013, 05:27:20 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 23 januari 2013 om 08:40:
[...]

Mijn antwoord op deze vragen zou zijn:
1. Hebben dit zelfonderzoek en deze zelfbeproeving met elkaar te maken?
"Nee", hoewel in beide gevallen een vergelijking plaats vindt tussen "ideaal" en "zelf"... Maar ik kan me niet vinden in het "Sommige christenen doen er nog een schepje bovenop door..." uit de blog.
Ik heb dat "schepje erbovenop" gelezen als dat Gods ideaal hoger is dan het ideaal dat mensen kunnen hebben. Voor het ideaal van God moet je er een schepje bovenop doen ten opzichte van het menselijk ideaal. Natuurlijk drukken christenen zich niet zo uit. Het gaat dan meer onder de noemer van zondebesef:

"Zondebesef ontstaat door het Woord. Een heel belangrijk doel van de woordverkondiging is dat we geleid worden tot kennis van onszelf en kennis van God. Calvijn heeft laten zien dat je die twee niet van elkaar kunt losmaken. Door te horen wie de Heere is en wat de Heere wil, leer je ook jezelf kennen."

quote:

Want inderdaad: het uitgangspunt van het geschetste "zelfonderzoek t.b.v. perfectionering" staat haaks op het besef van onmacht dat vanuit die "zelfbeproeving" tevoorschijn zou moeten komen...
Maar de link naar perfectionering is er toch vrij eenvoudig: we mogen niet in de zonde blijven liggen oude doopformulier. We hebben tegen de zonde te vechten. In het "ten derde" van de zelfbeproeving wordt de link gelegd met oprecht dienen. In het oprecht dienen neem je toch mee, wat er bij het "ten eerste" uitkwam?

quote:

Er bestaat een "levensgroot" onderscheid tussen een gezond omgaan met idealen (waarbij je je eigen beperkingen kent) en de ongezonde manier om er mee om te gaan (= het ideaal op eigen kracht moeten bereiken)...
Als dit onderscheid dan zo groot is, welk(e) element(en) in de zelfbeproeving verhinderen dan een uitwerking of interpretatie die leidt tot "zelfonderzoek t.b.v. perfectionering?"

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #13 Gepost op: januari 23, 2013, 05:46:42 pm »
@ Adinomis, hulde voor je bijdrage !

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2013, 07:38:21 pm »

quote:

pjotr schreef op 23 januari 2013 om 17:27:
[...]
Als dit onderscheid dan zo groot is, welk(e) element(en) in de zelfbeproeving verhinderen dan een uitwerking of interpretatie die leidt tot "zelfonderzoek t.b.v. perfectionering?"
Enkel de uitroep: "Vader, help me!!"
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #15 Gepost op: januari 23, 2013, 09:01:58 pm »
Ik probeer wijsheid te ontdekken in de gereformeerde traditie. Maar die laat de gelovige lekker zwemmen door tegenstrijdige boodschappen. De gereformeerde theologie dient de worstelende gelovige totaal niet.

Onze dominee zei dat je zelfonderzoek moest doen. Dat je moest kijken naar je eigen motieven. Toen ik hem daarnaar vroeg, bleek dat hij de liefde bedoelde. Of je de agapè al in jezelf zag groeien in plaats van de liefde voor jezelf. Later legde hij de link met de zelfbeproeving in het avondmaalsformulier.

Ik heb een behoorlijke weerstand tegen zelfonderzoek. Bij mij had het een vorm die veel lijkt op wat De Vink in zijn blog beschreef. Maar ik moet ieder maar op zijn mooie ogen geloven dat de gereformeerde traditie hiervoor geen enkele aanleiding geeft. Ik zal wel te veel wereldse lucht hebben ingeademd. Ik heb alle waarschuwingen van mijn medegelovigen in de wind geslagen en ben mijn eigen weg gegaan. De ziekte is mijn eigen schuld. Punt.

Wat de dominee zei, gaf me aanleiding om nog eens opnieuw te kijken naar de waarde van zelfonderzoek. Ik denk wel dat zelfonderzoek, hoewel ik dat niet meer bewust doe, in zekere zin wel geïnternaliseerd is - onbewust zal ik het wel doen. Maar als ik in mezelf ga zoeken naar goddelijke liefde, dan ben ik die liefde aan het beoordelen. En zodra ik dat doe, dan kan het zo maar weer eigenliefde blijken te zijn. Geloven is nou eenmaal niet-zien.

Dus om bewust zelfonderzoek/zelfbeproeving te doen, nee. Ik sluit me maar aan bij de woorden van Paulus (Rom 7:18): Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Ik kan met Hendrik enkel zeggen: Vader, help me!!

En zoals Willem de Vink het verwoordt in zijn blog:

Geloven betekent juist: durven loslaten, om Jezus vast te grijpen.
Ware wijsheid begint met ontzag voor God, wat leidt tot overgave. ‘Met Christus ben ik gekruisigd: ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij’ (Gal. 2:20). We concentreren ons niet langer op onszelf, onze zonden of onze goede voornemens, maar op Jezus.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2013, 09:02:21 pm door pjotr »

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Zelfonderzoek maakt ziek
« Reactie #16 Gepost op: januari 24, 2013, 06:22:43 am »
We concentreren ons niet langer op de lagere mens, maar op de hogere (in ons)

Dat is wat Vink feitelijk zegt al weet ie t zelf wellicht niet.
Hij zegt ons te concentreren op " Jezus ". Succes daarmee.

Er zijn twee soorten zelf-onderzoek. Op de mentale manier (fout!) en op de geestelijke manier (goed!). Van het ene wordt je " ziek " , van het andere wordt je BETER.