Auteur Topic: Babilon  (gelezen 2888 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Babilon
« Gepost op: februari 01, 2013, 08:01:45 am »
Babilon. Daar over ben ik op een nieuwe gedachte gekomen, door een jood die op christenhyves aan me mailde dat Babilon voor de joden ook stond voor de romeinse bezetting van Israël. Babilon is in ballingschap leven, zei hij. zo moet volgens hem ook het begrip Babilon uit Openbaring gezien worden.
Dat bracht me op een nieuwe inzicht. Gisteren had ik er met mijn familie over. Te midden van de vergrijzing van onze kerk en de eigen koersen die dominee's toch lijken te varen, ondanks hun "luisterend oor" naar de gemeente, heeft bij mij het gevoel opgeleverd: "ik word hier gek. De muren van deze kerk benauwen mij. Al blijf ik lid van deze kerk, ik ga ook bij mijn broeders en zusters in de andere kerken langs, om er van te leren."

Vandaag dacht ik er over na. Over dat ene lichaam van Christus en dat de hand tegen de voet zegt: ik heb je niet nodig. Hoe kunnen wij vermenen dat vele kerken samen tot die ene lichaam horen en toch doen alsof we hen niet nodig hebben, door onze kerkmuren?

Ik dacht aan de preek van de dominee waar ik me zelf van de week aan heb lopen frustreren en gisteren gewoon hoofdpijn kreeg van zijn ideeën en wat dit voor ons als gemeente zou betekenen. Hij preekte immers de boodschap die ik hier meermalen gaf:
"gevallen, gevallen is Babilon. De grote stad! Trek weg uit haar. Ga op weg naar het Nieuw Jeruzalem!"

Een paar keer reageerde ik in prive discussies over de vergrijzing van de kerk: " Jezus zei al: huizen die gebouwd zijn op zand storten in als het begint te stormen en te waaien. Alleen die huizen die gebouwd zijn op een stevig fundament in rotsachtige bodum, blijft staan in de storm."

Ik dacht: waarom zou het verkeerd zijn om andere kerkdiensten van andere gemeentes te bezoeken en toch lid te blijven van mijn denominatie? Kerkmuren bestaan voor God toch niet? Ik heb die andere ledemaat van dat lichaam ook nodig.

Die kerken, zijn Babilonische bouwwerken. Wil je weg trekken uit Babilon: stop dan met vakjes denken en zie het echte Lichaam van Christus.

Ik treed uit Babilon en ga op zoek naar het nieuw Jeruzalem.

Wie gaat er mee? We hebben elkaar nodig!
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2013, 08:05:51 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Babilon
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2013, 11:02:40 am »
Ik begrijp heel goed hoe je dat beleeft. Toch zie ik het ook zo dat God je kan gebruiken in de gemeente waarvan je lid bent. Ook daar kun je vertellen dat we de andere leden van het Lichaam van Christus ook nodig hebben en dat we daarom contact horen te zoeken. In die gemeente zullen ook wel andere leden zijn waarvan we kunnen leren.

Naast mijn lidmaatschap van het gkv ga ik af en toe naar een messiaanse dienst. Omdat die op zaterdag is kom ik daarbij niet in conflict met mijn eigen gemeente. Als ik bij de kinderen ben kom ik ook wel eens in een PKN kerk, maar ik moet zeggen dat ik de prediking daar erg vrijblijvend vind. Met mijn vriendin ga ik wel eens naar een evangelische dienst. Ook bezoek ik lezingen m.b.t. Israël. Maar in mijn eigen kerk ga ik naar de bidstond en bijbelstudie.

Als je vindt dat de prediking niet meer Jezus en zijn offer centraal stelt, als er occulte elementen zijn, dan kun je je gemeente als "Babylon" betitelen. Dan zul je weg moeten gaan. Maar is dat zo?

Het is een kwestie van gebed: "Here wat wilt u dat ik doen zal?" En om met Henk Binnendijk te spreken: "Bloei op de plaats waar je geplant bent". Tenzij je merkt dat het reddingsplan van God verdreven is uit die plaats.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Babilon
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2013, 12:58:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 februari 2013 om 08:01:
Babilon. Daar over ben ik op een nieuwe gedachte gekomen, door een jood die op christenhyves aan me mailde dat Babilon voor de joden ook stond voor de romeinse bezetting van Israël. Babilon is in ballingschap leven, zei hij. zo moet volgens hem ook het begrip Babilon uit Openbaring gezien worden.

Hier raak je de kern gaitema.
Babylon is alle uithoeken waar de Joden naar toe verbannen, verstooid zijn. Daaronder valt dus ook ons eigen Nederland. De Joden wordt opgeroepen om daar weg te trekken, omdat G-d Zijn Volk wil verzamelen en aan het verzamelen is naar het Beloofde land Israel, dat Hij hen Eeuwig heeft beloofd.

Verder zie ik het vers dat je aanhaalt over het Ene Lichaam van Christus mbt tot de voeten en handen e.d. Dat gaat m.i.niet over de verschillende kerk denominaties, want Jezus Christus heeft maar Een Gemeente. De kerkdenominaties zijn door mensen bedacht en niet in opdracht van de Heer ontstaan.

Dit vers gaat volgens mij juist over de verschillende gaven en bedieningen die elk individu door G-d toebedeeld krijgt. Geen krijgt alles toebedeeld namelijk. Helaas zien we in onze kerkgenootschappen dat veelal de dominee alles wordt toegeschreven.

Ook ik kijk als orthodoxe verder: zo heb ik een bijbelschool gevolgd in de USA, heb een Derek Prince bijbelstudie studie gevolgd, bezoek Messiaanse gemeenten, bezoek (vol) evangelische gemeenten, van Baptisten tot soms de Deur.

Toch blijf ik (nog) lid van mijn eigen kerkgenootschap. Ook al denkt men het zijne soms van het feit dat ik mij heb laten dopen door onderdompeling en heb laten dopen in de Heilige Geest.

Dit omdat ik heb mogen helpen veel broeders daar de ogen te openen over de Grote genade en Kracht van het Kruisoffer van Christus en inzake de visie over Israel. Hoewel de weerstand in het begin erg groot was, het verzet fel, heb ik me met liefde opgeworpen als zondebok in het begin. De dominee gaf me voorzichtig de vrije hand, maar met mijn toezegging dat als het verkeerd ging dat hij me terug zou trekken en afstand zou nemen van mijn stellingen, om ons kerkgenootschap bij elkaar te houden.
Even leek het erop dat het mis zou gaan, maar uiteindelijk overwon de Waarheid  :)

Neem de protestantse kerk, waar de PKN toch wel erg anti-israel is. Toch zij juist uit de protestantse gelederen zaken als Christenen voor Israel ontstaan. Ook Corrie ten Boom was protestant en zag de speciale positie van israel en de Joden al waar de rest van de protestantse kerk nog sliep. Haar broer Willem (dominee) is eigenlijk een soort grondlegger geweest van diverse groepen die weer op een juiste manier naar israel keken en de vervangingsleer verwierpen.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Babilon
« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2013, 01:31:45 pm »

quote:

learsi schreef op 01 februari 2013 om 12:58:
[...]
Neem de protestantse kerk, waar de PKN toch wel erg anti-israel is.
PKN is een gemeleerd gezelschap waarvan je dat in zijn algemeenheid niet zo kunt beweren. Onze PKN dominee is bijvoorbeeld 100% pro-israel.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2013, 01:31:55 pm door pyro »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Babilon
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2013, 08:46:29 pm »
Dat idee heb ik ook. Ook dat er velen gewoon neutraal in staan.
Met het beeld Babilon bedoel ik niet dat onze kerk occult is. Nee, absoluut niet. Wat ik met het begrip Babilon bedoel is het fenomeen: "kerkmuren die broeders en zusters van elkaar gescheiden houden "en" de verleiding tot heerschappij in kerken, waardoor leken zich niet meer thuis voelen."

Ik ontworstel me nu vanuit mijn gevoel van machteloosheid. Ik zie ongeveer 4 mannen in de gemeente nu vooral de touw trekken en wel een luisterend oor geven, maar ook hun eigen ideeën uitwerken. Ik zie dat de rest van de gemeente er door nu niet echt er in een rol hebben. Ik had er met mijn broetje over en hij irriteerd zich er ook aan. Die clubje, noemt hij het.
Maar hij zei me: "dat loopt van zelf wel op de klippen. Dus het is afwachten."
In ieder geval merk ik dat ik nu er weinig kan betekenen, behalve dan in het tienerwerk dat een positief ander clubje aan het uitdenken is. Daar zit ook emeritus dominee Pieter Boomsma in. Daar hebben we maandag een overleg van. Daarin zal ik ook mee denken.

Het vrijblijvende wat hier genoemd wordt, dat is "precies" waar bij velen de angel bij ons steekt en ik zelf mis de samenwerking en vertrouwen in elkaar.

Babilon is voor mij de ervaring dat ik gevangen zit in dit systeem, waar ik nu niet in geloof. Ik dacht opeens: wat doen die kerkmuren eigenlijk? Mij verbieden om vieringen van anderen mee te maken? We leren toch van elkaar?

Ik heb dit voorbeeld ook van een vol evangelische broeder. Die vroeg me of hij mee mocht naar de bijbelkring van onze kerk, waar ik bij zit en mee mocht af en toe een dienst bij ons bezoeken. Ik moet zeggen; ik voelde me eerst bij zo'n vraag me benauwd. Het idee dat zo iemand ons op zoekt. Hoe gebrekkig zal hij ons wel niet ervaren? Maar hij benaderd alles heel positief en zegt: "we kunnen van elkaar leren."
Ik bezoek namelijk ook hun bijbelkring.

dus dat voorbeeld ga ik volgen. Het Babilonsysteem van heersers en kuddes dat van elkaar gescheiden zijn, werkt voor mij benauwend, vergrijzend en verlammend. Een manier van samenwerking zal ons dichter bij de Heer brengen. Daar ligt de toekomst missionair en voor de jeugd.

Gaven, ieder toe bedeeld. Ja, dat geloof ik ook. Samen kunnen we een vuist maken. Eén dominee of slechts enkele vrijwilligers die het moeten doen, dat werkt slopend.
Een dominee is bij ons ook haast overspannen geworden. Eens zei een gemeentelid tegen hem: "maar je hoeft het ook niet alleen te doen."

Beste mensen: dit systeem waar we in zitten, is een kerksysteem waar God volgens mij niet blij mee is. Het houdt zijn kudde uit elkaar. Satan zet een wig tussen christenen, zei ds. Pieter Boomsma eens in een preek.

Dat, die wig, is het bewerkstelligen van Babilon, zou ik zeggen. Het houdt je gevangen.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2013, 08:53:36 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pottenbakker

  • Berichten: 82
    • Bekijk profiel
Babilon
« Reactie #5 Gepost op: februari 01, 2013, 09:48:59 pm »

quote:

learsi schreef op 01 februari 2013 om 12:58:
[...]

Hier raak je de kern gaitema.
Babylon is alle uithoeken waar de Joden naar toe verbannen, verstooid zijn. Daaronder valt dus ook ons eigen Nederland. De Joden wordt opgeroepen om daar weg te trekken, omdat G-d Zijn Volk wil verzamelen en aan het verzamelen is naar het Beloofde land Israel, dat Hij hen Eeuwig heeft beloofd.

Verder zie ik het vers dat je aanhaalt over het Ene Lichaam van Christus mbt tot de voeten en handen e.d. Dat gaat m.i.niet over de verschillende kerk denominaties, want Jezus Christus heeft maar Een Gemeente. De kerkdenominaties zijn door mensen bedacht en niet in opdracht van de Heer ontstaan.

Dit vers gaat volgens mij juist over de verschillende gaven en bedieningen die elk individu door G-d toebedeeld krijgt. Geen krijgt alles toebedeeld namelijk. Helaas zien we in onze kerkgenootschappen dat veelal de dominee alles wordt toegeschreven.

Ook ik kijk als orthodoxe verder: zo heb ik een bijbelschool gevolgd in de USA, heb een Derek Prince bijbelstudie studie gevolgd, bezoek Messiaanse gemeenten, bezoek (vol) evangelische gemeenten, van Baptisten tot soms de Deur.

Toch blijf ik (nog) lid van mijn eigen kerkgenootschap. Ook al denkt men het zijne soms van het feit dat ik mij heb laten dopen door onderdompeling en heb laten dopen in de Heilige Geest.

Dit omdat ik heb mogen helpen veel broeders daar de ogen te openen over de Grote genade en Kracht van het Kruisoffer van Christus en inzake de visie over Israel. Hoewel de weerstand in het begin erg groot was, het verzet fel, heb ik me met liefde opgeworpen als zondebok in het begin. De dominee gaf me voorzichtig de vrije hand, maar met mijn toezegging dat als het verkeerd ging dat hij me terug zou trekken en afstand zou nemen van mijn stellingen, om ons kerkgenootschap bij elkaar te houden.
Even leek het erop dat het mis zou gaan, maar uiteindelijk overwon de Waarheid  :)

Neem de protestantse kerk, waar de PKN toch wel erg anti-israel is. Toch zij juist uit de protestantse gelederen zaken als Christenen voor Israel ontstaan. Ook Corrie ten Boom was protestant en zag de speciale positie van israel en de Joden al waar de rest van de protestantse kerk nog sliep. Haar broer Willem (dominee) is eigenlijk een soort grondlegger geweest van diverse groepen die weer op een juiste manier naar israel keken en de vervangingsleer verwierpen.

Beste Learsi,
 Een wolf in schaapskleren verminkt het Woord van God, zoals jij!
 Ende hy seyde tot haer, Siet wat ghy hoort: Met wat mate ghy metet sal u gemeten worden, ende u die hoort sal [meer] toegelegt worden.
 Toon mij aan waar ik Gods WOORD verminkt heb?
Een "hartelijke"groet.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Babilon
« Reactie #6 Gepost op: februari 02, 2013, 11:19:43 am »

quote:

Pottenbakker schreef op 01 februari 2013 om 21:48:
[...]

Beste Learsi,
 Een wolf in schaapskleren verminkt het Woord van God, zoals jij!
 Ende hy seyde tot haer, Siet wat ghy hoort: Met wat mate ghy metet sal u gemeten worden, ende u die hoort sal [meer] toegelegt worden.
 Toon mij aan waar ik Gods WOORD verminkt heb?
Een "hartelijke"groet.


Wanneer persoon B de wegenverkeerswet helemaal kent en zich altijd netjes aan de wegenverkeerswet houdt en persoon A meldt aan persoon B dat hij het fout doet, omdat hij het anders doet, zoals het niet in de wegenverkeerswet staat vermeld, wie is dan een overtreder van de wegenverkeerswet? Persoon A of B

Dus jij pottenbakker, verminkt het Woord van G-d verblind door kerkleer als een waar theo loog.

Zoek even rond op diverse christen fora en je zult ontdekken dat het Christendom juist door deze kwestie Liefde voor israel aan het scheuren is. De bijbel-getrouwe broeder christenen pikken the antisemitische theologische leugens niet langer meer......

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Babilon
« Reactie #7 Gepost op: februari 02, 2013, 11:21:50 am »

quote:

pyro schreef op 01 februari 2013 om 13:31:
[...]

PKN is een gemeleerd gezelschap waarvan je dat in zijn algemeenheid niet zo kunt beweren. Onze PKN dominee is bijvoorbeeld 100% pro-israel.
Inderdaad, christenen voor israel valt ongewild ook onder PKN.
Maar het gaat om de leiding, het bestuur, degenen die de "lakens" denken uit te delen bij de PKN.

Hulde voor je dominee !  _O_