Auteur Topic: Jezus kan je vandaag genezen  (gelezen 11838 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Gepost op: februari 03, 2013, 03:08:11 am »
Als reactie hierop een topic over genezing

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 01:25:
[...]

Maar ik stel ook niet dat de evangelische kerkgenootschappen alles 100% juist doe. Ook evangelische kerkgenootschappen blijft mensenwerk waar zeker zaken niet goed gaan, anders was ik allang overgestapt. Maar de traditionele kerkgenootschappen doen meer fout en ook al veel langer. ;)
Met name de diep ingevreten vervangingsleer in onze theologie en kerkleer, de hervormde kerkgenootschappen uitgezonderd, maakt het grote onderscheid tussen evangelische kerken en kerken in USA en Canada zo anders.

Leg die beiden even naast zwart-wit elkaar en vergelijk:
- TRADITIONELE KERKGENOOTSCHAPPEN:
Weinig werking Heilige Geest, geen profetie, geen genezingen, veel kerkleer, theologie dat geloof afbreekt ipv opbouwt, vervangingsleer, instortende kerkgenootschappen, dure kerkgebouwen.

- EVANGELISCHE KERKGENOOTSCHAPPEN:
Heilige Geest actief, wel profetie, wel genezingen, geen kerkleer, bijbelscholen die geloof opbouwen, geen vervangingsleer, licht groeiende kerkgenootschappen, kerkgebouwen in kantines, aula's etc.

Probeer eens intern te zoeken naar de reden van ernstig verval en niet extern, waardoor zou het verval kunnen komen op een wijze die niet bij de evangelische kerkgenootschappen en kerkgenootschappen in USA/Canada voorkomt.

Dus welvaart is niet het punt, want dat geldt voor de anderen immers ook.
Zoals G-d voor israel tijdelijk Zijn Aangezicht heeft verborgen vanwege hun ongehoorzaamheid, zo zou G-d dat ook bij onze kerkinstituten kunnen doen bij ongehoorzaamheid.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2013, 03:08:43 am »
De werkelijkheid is niet goed te overzien. Bij ons in de kerk zijn de afgelopen jaren meerdere mensen door gebedsgenezing genezen. Eén persoon bij Jan Zijlstra. Een andere bij een dominee in onze gemeente van kanker en er is meen ik nog iemand genezen.
De gave van Profetie is lastig meetbaar, aangezien ook een door de Heilige Geest geleide preek daar onder valt en dat heb ik al meermalen waar genomen.
Wat vooral afwezig lijkt is: "tongentaal"

Het grote probleem bij ons is (zie je meer in traditionele kerken), dat mensen er niet voor durven uit te komen. Zo zijn er bij ons in de gemeente bij de dominee ook minstens 10 mensen bekend die een BDE hebben gehad. Ze hebben met de dominee eens een gespreksbijeenkomst gevormd om het met elkaar te delen. Dat bleek heel emotioneel voor sommigen te zijn. Tientallen jaren durfden ze er niet over te spreken, maar nu konden ze hun ei kwijt.
Volgens de dominee hadden ze allemaal één ding gemeen. Ze zijn minder gaan hechten aan kerkgang, maar meer aan gespreksgroepen en christen zijn door de hele week.

De man die van kanker genas had heel lang tot God gebeden. Het was de tweede keer dat hij kanker kreeg en hij zag op zijn hoge leeftijd zeer op tegen weer bestralen. Hij bad tot God: "Heer, ik wil niet meer naar de artsen, maar wilt U mij niet genezen?"

Op een dag ging hij naar een gespreksavond in de kerk door de dominee. Daar zei de dominee: "God geneest niet enkel vroeger, maar kan ook vandaag je van kanker genezen." Dat zei hij gewoon in het algemeen tegen het publiek, maar met het uitspreken van die woorden raakte het die man zo, dat hij direct voelde dat hij genas. Bij onderzoeken in Amsterdam bleek hij inderdaad genezen te zijn.
Dit is ongeveer een jaar terug gebeurd.

Het bloed van Christus kruipt waar het niet gaan kan :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #2 Gepost op: februari 03, 2013, 09:12:58 am »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 01:25:
[...]

Maar ik stel ook niet dat de evangelische kerkgenootschappen alles 100% juist doe. Ook evangelische kerkgenootschappen blijft mensenwerk waar zeker zaken niet goed gaan, anders was ik allang overgestapt. Maar de traditionele kerkgenootschappen doen meer fout en ook al veel langer. ;)
Grote woorden voor een klein mens. Per saldo zeg je dat het Corpus Christi dáár dus niet te vinden is.

quote:

Met name de diep ingevreten vervangingsleer in onze theologie en kerkleer, de hervormde kerkgenootschappen uitgezonderd, maakt het grote onderscheid tussen evangelische kerken en kerken in USA en Canada zo anders.
Hervormde kerkgenootschappen uitgezonderd? Leg uit?
De enige ware kerk is dus een Hervormd gezelschap?

quote:



Leg die beiden even naast zwart-wit elkaar en vergelijk:
- TRADITIONELE KERKGENOOTSCHAPPEN:
Weinig werking Heilige Geest, geen profetie, geen genezingen, veel kerkleer, theologie dat geloof afbreekt ipv opbouwt, vervangingsleer, instortende kerkgenootschappen, dure kerkgebouwen.

Weinig werking van de Geest: je moet eens beter leren kijken zou ik zeggen.
Geen profetie: kun jij mij vertellen welke apostelen er profeteerden?
Ofwel: noem eens een twintigtal nieuw testamentische profeten?
Geen genezingen: wat een kul. Echt kul en zeer aanmatigend!
andere zaken: sorry maar je bakt er weer eens niets van. Dure kerkgebouwen wil ik nog wel wat van zeggen: vergelijk de gebouwen eens met dat van Levensstroom, VBG Bethel en andere.
En kijk dan vooral ook naar de binnenkant....

quote:


- EVANGELISCHE KERKGENOOTSCHAPPEN:
Heilige Geest actief, wel profetie, wel genezingen, geen kerkleer, bijbelscholen die geloof opbouwen, geen vervangingsleer, licht groeiende kerkgenootschappen, kerkgebouwen in kantines, aula's etc.

Het zou pleiten als je het bij de feiten houdt.
Sterk sektarische tendensen zie ik je niet schrijven, weinig bekering vanuit de "heidenen" maar wel trek vanuit andere kerken.
Hier wat kerkgebouwen in een kantine:
http://www.levensstroom.nl/cms/home/img/gebouw.jpg
http://static.eo.nl/typo3temp/pics/73ed2f3793.jpg

quote:

Zoals G-d voor israel tijdelijk Zijn Aangezicht heeft verborgen vanwege hun ongehoorzaamheid, zo zou G-d dat ook bij onze kerkinstituten kunnen doen bij ongehoorzaamheid.
Het zou heel goed kunnen dat God helemaal niet zo verborgen is als jij denkt. Het zou ook heel goed kunnen dat de zogenaamde "evangelische opleving" helemaal geen échte opleving is maar een situatie van consumentengeloof met een gemakkelijk te verkopen verhaal. Zeg maar dat de kern van het geloof niet meer aan bod komt.
Zou allemaal kunnen maar ik zou daar niet te stellig in zijn.
Want: wie zijn wij om andermans knecht te oordelen?!


offtopic:Nb: de verbouw van de VBG Groningen kostte bij de raming al ruim 3 miljoen euro.
klik
Ook van de VBG Bethel is bekend dat er miljoenen gestoken is (en ws komt er weer een miljoenverbouwing, een beslissing daarover volgt in de loop van dit jaar) in de verbouw van het gebouw.
Maar ook de GerGem kan er wat van, in Ede wordt 5 miljoen gestoken in een nieuw gebouw.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 10:04:26 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2013, 11:24:18 am »
In Rijssen hebben de Gemgem voor enkele jaren terug een gebouw met 900 zitplaatsen gebouwd, die nu uitgebreid zijn tot 1100 zitplaatsen.
Een mooi gebouw met een schitterde moderne kerktoren. Bij het bouwen van de kerk gaven ze de architecten de opdracht er een echt kerkgebouw van te maken, dat duidelijk als een kerkgebouw herkenbaar is, met een toren.

Deze kerk:
http://www.refdag.nl/polopoly_fs/rijssen_west_1_21671!image/2407678050.jpg

Maar goed, hieruit haal ik: het is allemaal niet zo makkelijk.
De evangelische kerken zijn vooral Amerikaanse kerken.
Dat heeft wel in mijn ogen effect. Er gebeuren wel geweldige dingen, maar het is de amarikaanse cultuur wat vooral parten speelt. Plus uitwassen wat uit de hand is gelopen. Daarmee bedoel ik de verdeeldheid onder hen in verband met de extreemste uitwassen.

Maar laten we vooral op dat bloed van Christus vertrouwen dat kruipt waar Hij niet gaan kan :)
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 11:25:01 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #4 Gepost op: februari 03, 2013, 11:51:15 am »
Deze is ook mooi, zelfs al is die nog niet helemaal klaar  :-)
Evangelie Centrum Spijkenisse
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 11:52:22 am door pyro »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #5 Gepost op: februari 03, 2013, 11:55:51 am »

quote:

pyro schreef op 03 februari 2013 om 11:51:
Deze is ook mooi, zelfs al is die nog niet helemaal klaar  :-)
Evangelie Centrum Spijkenisse

Bouwkosten: 7 miljoen waarbij de meerkosten ivm verkeersaanpassingen niet meegerekend zijn. Schatting: tegen de 10 miljoen begreep ik van een gemeentelid daar. 10.000.000 euro. Op te brengen door 2500 leden.
Reken maar uit wat dat aan hypotheek is.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 11:56:05 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #6 Gepost op: februari 03, 2013, 12:03:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2013 om 03:08:
De werkelijkheid is niet goed te overzien. Bij ons in de kerk zijn de afgelopen jaren meerdere mensen door gebedsgenezing genezen.


Dat is mooi gaitema, ik doel op in een kerkdienst allemaal bidden en in de gemeente zelf ter plekke genezen. Uiteraard geneest G'd Zijn (adoptie) kinderen ook individueel door alle kerkgenootschappen heen. Want kerkgenootschappen heeft Hij niet bedacht, maar de mensen hebben het bedacht.

Daarom gaf ik eerder aan gaitema, dat G-d niet de ware christen in welk kerkgenootschap verlaat, want zoals G-d Zijn Eeuwige Beloften aan het volk Israel heeft gegeven, heeft Hij ook Zijn Eeuwige Beloften aan ons christenen gegeven. Ook Die zal Hij nooit breken.

Maar er is een verschil:
Het verbond met israel is met heel Zijn volk.
Het verbond in Christus is met individuen die oprecht geloven in Christus als Zoon van G-d.
Dus G'd kan rustig een kerkinstituut als de onze die ongehoorzaam blijft vasthouden aan theologie, kerkleer, vervangingsleer verlaten, zonder de gelovige individuen te verlaten.

We moeten zelf in ons kerkinstituut gewoon intern durven zoeken naar wat er verkeerd gaat en het niet extern zoeken. Ons kerkinstituut wordt met uitsterven bedreigd, het stort steeds verder in. Dat heeft een interne oorzaak waar we naar opzoek moeten durven gaan. Laat alle kerkgenootschappen bijvoorbeeld dit jaar in gebed vragen of de Heer wil openbaren waarom ons kerkinstituut instort. Zodat als we antwoord krijgen datgene wat als verkeerd wordt aangewezen ook kunnen veranderen.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #7 Gepost op: februari 03, 2013, 12:09:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2013 om 11:24:
In Rijssen hebben de Gemgem voor enkele jaren terug een gebouw met 900 zitplaatsen gebouwd, die nu uitgebreid zijn tot 1100 zitplaatsen.

Ik ken Rijssen, ik ben er geboren en opgegroeid ;)
Dat er in Rijssen dus zo een grote traditionele kerk is, is niet vreemd, het is zoals ook jij weet een bolwerk van orthodoxen.....

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #8 Gepost op: februari 03, 2013, 12:12:57 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 12:09:
[...]

Ik ken Rijssen, ik ben er geboren en opgegroeid ;)
Dat er in Rijssen dus zo een grote traditionele kerk is, is niet vreemd, het is zoals ook jij weet een bolwerk van orthodoxen.....
Een troost: ze weten nog dat er een goed orgel in de kerk hoort _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #9 Gepost op: februari 03, 2013, 12:17:12 pm »

quote:

pyro schreef op 03 februari 2013 om 11:51:
Deze is ook mooi, zelfs al is die nog niet helemaal klaar  :-)
Evangelie Centrum Spijkenisse


Verwerpelijk dus, de fouten uit de geschiedenis herhalen zich wederom. Mensen zijn erger dan ezels, ze stoten zich vaak aan dezelfde steen. ;(

Helaas is de satan een van onze meest voornaamste bestuursleden in onze kerkgenootschappen, zowel traditioneel als evangelisch.

Wat betreft het bedrag 10 mil op 2.500 leden, dat zou een hypotheekje zijn van 4.000 euro per persoon. Dat komt neer op ± 22 euro bruto per maand of 16 euro netto per maand. Maar het gaat om het principe!
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 12:19:24 pm door learsi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #10 Gepost op: februari 03, 2013, 12:20:37 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 12:17:
[...]


Verwerpelijk dus, de fouten uit de geschiedenis herhalen zich wederom. Mensen zijn erger dan ezels, ze stoten zich vaak aan dezelfde steen. ;(

Helaas is de satan een van onze meest voornaamste bestuursleden in onze kerkgenootschappen, zowel traditioneel als evangelisch.

Wat betreft het bedrag 10 mil op 2.500 leden, dat zou een hypotheekje zijn van 4.000 euro per persoon. Maar het gaat om het principe!

Ex rente beste Learsi.
En die 2500 leden is incl. de jongeren. De kosten worden opgehoest door de volwassenen met inkomen lijkt mij.
Een gokje: 450.000 euro aan rente per jaar.
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #11 Gepost op: februari 03, 2013, 12:32:19 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 februari 2013 om 09:12:
Hervormde kerkgenootschappen uitgezonderd? Leg uit?
De enige ware kerk is dus een Hervormd gezelschap?

Hoe vaak moet ik blijven herhalen Riemer, dat er geen een ware kerkinstituut is, dan we kerkgenootschap? Allemaal mensenwerk, zoals de Heer het niet heeft bedoeld.
Voor degenen met dyslexie onder ons dus nog eens verduidelijken: Ik doelde met de uitzondering op de vervangingsleer! De Hervormde kerkgenootschappen lijken een grote uitzondering te zijn binnen de traditionele kerkinstituten.

quote:

Weinig werking van de Geest: je moet eens beter leren kijken zou ik zeggen.
Het gaat hierom:
27   Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden.
28 God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven:  ten eerste apostelen,  ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.

quote:

Het zou pleiten als je het bij de feiten houdt.
Sterk sektarische tendensen zie ik je niet schrijven, weinig bekering vanuit de "heidenen" maar wel trek vanuit andere kerken.

Onzin, de kerkgangers kiezen ten eerste zelf voor de overstap, door de Heer gestuurd?
Ten tweede wordt er juist door de evangelische gemeenten veel aan evangelisatie gedaan, ipv afwachten in het kerkgebouw of er nieuwe "klanten" komen.

quote:

Het zou heel goed kunnen dat God helemaal niet zo verborgen is als jij denkt. Het zou ook heel goed kunnen dat de zogenaamde "evangelische opleving" helemaal geen échte opleving is maar een situatie van consumentengeloof met een gemakkelijk te verkopen verhaal. Zeg maar dat de kern van het geloof niet meer aan bod komt.

Als ik de diensten vergelijk Riemer, tussen onze traditionele diensten en de evangelische, dan is warmte en liefde en trouw aan het Woord van G-d daar heel sterk aanwezig. Uitzonderingen daargelaten, waar men in de vol evangelische en charismatische stromingen soms door lijkt te schieten. Zoals elders al gesteld, helaas zit de satan in onze kerkgenootschappen (traditioneel en evangelisch) veelal op de voorste rij. ;(

quote:

Nb: de verbouw van de VBG Groningen kostte bij de raming al ruim 3 miljoen euro.
klik
Ook van de VBG Bethel is bekend dat er miljoenen gestoken is (en ws komt er weer een miljoenverbouwing, een beslissing daarover volgt in de loop van dit jaar) in de verbouw van het gebouw.
Maar ook de GerGem kan er wat van, in Ede wordt 5 miljoen gestoken in een nieuw gebouw.[/ot]
Mee eens dat dit niet de bedoeling kan zijn, dat geld voor zowel traditionele kerken als evangelische kerken. De mens jaagt nu eenmaal luxe na. Tenzij deze kerken hetzelfde bedrag ophoesten voor hulp aan de armen/zwakkeren, maar ik vrees het ergste. Vrees je met me mee?

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #12 Gepost op: februari 03, 2013, 12:37:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2013 om 03:08:
De werkelijkheid is niet goed te overzien. Bij ons in de kerk zijn de afgelopen jaren meerdere mensen door gebedsgenezing genezen. Eén persoon bij Jan Zijlstra. Een andere bij een dominee in onze gemeente van kanker en er is meen ik nog iemand genezen.
De gave van Profetie is lastig meetbaar, aangezien ook een door de Heilige Geest geleide preek daar onder valt en dat heb ik al meermalen waar genomen.
Wat vooral afwezig lijkt is: "tongentaal"

Het grote probleem bij ons is (zie je meer in traditionele kerken), dat mensen er niet voor durven uit te komen. Zo zijn er bij ons in de gemeente bij de dominee ook minstens 10 mensen bekend die een BDE hebben gehad. Ze hebben met de dominee eens een gespreksbijeenkomst gevormd om het met elkaar te delen. Dat bleek heel emotioneel voor sommigen te zijn. Tientallen jaren durfden ze er niet over te spreken, maar nu konden ze hun ei kwijt.
Volgens de dominee hadden ze allemaal één ding gemeen. Ze zijn minder gaan hechten aan kerkgang, maar meer aan gespreksgroepen en christen zijn door de hele week.

De man die van kanker genas had heel lang tot God gebeden. Het was de tweede keer dat hij kanker kreeg en hij zag op zijn hoge leeftijd zeer op tegen weer bestralen. Hij bad tot God: "Heer, ik wil niet meer naar de artsen, maar wilt U mij niet genezen?"

Op een dag ging hij naar een gespreksavond in de kerk door de dominee. Daar zei de dominee: "God geneest niet enkel vroeger, maar kan ook vandaag je van kanker genezen." Dat zei hij gewoon in het algemeen tegen het publiek, maar met het uitspreken van die woorden raakte het die man zo, dat hij direct voelde dat hij genas. Bij onderzoeken in Amsterdam bleek hij inderdaad genezen te zijn.
Dit is ongeveer een jaar terug gebeurd.

Het bloed van Christus kruipt waar het niet gaan kan :)


Spontaangenezingen komen wel vaker voor.

Altijd de zelfde uitleg:
Als hij niet geneesd, heeft god het niet gewild.
Als hij geneesd, komt het door´t bidden.
Als er niet gebeden werd, en hij geneesd, dan is het een spontaangenezing.

Jij geloof maar, wat je wil hoor.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #13 Gepost op: februari 03, 2013, 12:42:02 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 februari 2013 om 12:20:
[...]

Ex rente beste Learsi.
En die 2500 leden is incl. de jongeren. De kosten worden opgehoest door de volwassenen met inkomen lijkt mij.
Een gokje: 450.000 euro aan rente per jaar.


Dat zit in de hypotheek:
Laat de helft in staat zijn om te betalen dan nog kom je met zoveel mensen uit op 35 euro per maand. De sterkste schouders de zwaarste lasten, dus ondernemers als jij en ik en mensen met een bovenmodaal inkomen 50 tot 100 euro per maand. Stelt niks voor toch?

En 450.000 euro per jaar ophoesten per 2.500 leden is 180 ero per jaar en 15 euro per maand. Al met al zal het onder de tiende blijven steken die een kerklid aan zijn kerk betaalt.

Maar feit blijft dat het onnodig is. Dat geld zou men beter in evangelisatie kunnen steken.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #14 Gepost op: februari 03, 2013, 12:42:09 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 12:32:
[...]

Hoe vaak moet ik blijven herhalen Riemer, dat er geen een ware kerkinstituut is, dan we kerkgenootschap? Allemaal mensenwerk, zoals de Heer het niet heeft bedoeld.
Grappig, en jij weet wat de Heer wel bedoeld MAAR VERTIKT HET WEDEROM OM OP DE VRAAG IN TE GAAN!!!!!

Voor degenen met dyslexie onder ons dus nog eens verduidelijken: Ik doelde met de uitzondering op de vervangingsleer! De Hervormde kerkgenootschappen lijken een grote uitzondering te zijn binnen de traditionele kerkinstituten.[/quote] Grapjes maken over dyslexie is niet nodig. Het is onnodig kwetsend en getuigt niet van liefde.

quote:




[...]

Het gaat hierom:
27   Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden.
28 God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven:  ten eerste apostelen,  ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.



[...]

Onzin, de kerkgangers kiezen ten eerste zelf voor de overstap, door de Heer gestuurd?
Ten tweede wordt er juist door de evangelische gemeenten veel aan evangelisatie gedaan, ipv afwachten in het kerkgebouw of er nieuwe "klanten" komen.
Je hebt geen idee wat er werkelijk aan ledengroei is. Google maar even: de groei komt nadrukkelijk uit andere kerken en niet "uit de heidenen".

quote:



[...]

Als ik de diensten vergelijk Riemer, tussen onze traditionele diensten en de evangelische, dan is warmte en liefde en trouw aan het Woord van G-d daar heel sterk aanwezig. Uitzonderingen daargelaten, waar men in de vol evangelische en charismatische stromingen soms door lijkt te schieten. Zoals elders al gesteld, helaas zit de satan in onze kerkgenootschappen (traditioneel en evangelisch) veelal op de voorste rij. ;(
Wederom een verwijt. Nu verwijt je de kerken dat ze satan toelaten.
Je moet wel hele grote schouders hebben om dit te kunnen dragen.
Echt, pas op voor wat je zegt. Je bewijst dat wat de mond uitkomt de mens onrein maakt.
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #15 Gepost op: februari 03, 2013, 12:43:41 pm »

quote:

vrolijke schreef op 03 februari 2013 om 12:37:
[...]


Spontaangenezingen komen wel vaker voor.

Altijd de zelfde uitleg:
Als hij niet geneesd, heeft god het niet gewild.
Als hij geneesd, komt het door´t bidden.
Als er niet gebeden werd, en hij geneesd, dan is het een spontaangenezing.

Jij geloof maar, wat je wil hoor.
Precies zoals G-d het doet, op een wijze dat de ongelovige altijd weg kan komen met de oorzaak van genezing aan toeval toeschrijven.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #16 Gepost op: februari 03, 2013, 01:19:30 pm »

quote:

pyro schreef op 03 februari 2013 om 11:51:
Deze is ook mooi, zelfs al is die nog niet helemaal klaar  :-)
Evangelie Centrum Spijkenisse


Onvoorstelbaar. Ik vraag me af hoeveel mensen daar in kunnen.
De Babtisten van Rijssen, Nijverdal en Wierden kerkten in de buurtschap tussen deze drie plaatsen in, maar hun onderkomen wordt te klein. Nu hebben zij ook een fabriekspand in Rijssen gekocht. Het is noch geen Bethelt. Wel trekken er vanuit de Nijverdalse kerken christenen vanuit de kerken (inclusief de vol evangelische gemeente) daar naar toe.
Nu moet ik eerlijk zeggen, ze hebben ook een stuitergoede voorganger.
Daar heb je het hem zitten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #17 Gepost op: februari 03, 2013, 01:27:44 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 12:09:
[...]

Ik ken Rijssen, ik ben er geboren en opgegroeid ;)
Dat er in Rijssen dus zo een grote traditionele kerk is, is niet vreemd, het is zoals ook jij weet een bolwerk van orthodoxen.....

Aha, dit spreekt boekdelen   :+
Dan moet ik eerlijk bekennen learsi: vuur een Riessender heb ie wel velle Lich va  onzen hemelsen Va met ékreg'n.  ;)
Ik ben het met je eens: we zouden veel van hen kunnen leren.
Toch ben ik ook weer geen babtist. Jij wat meer dan ik, geloof ik. Mijn manier van bijbellezen is wat anders. Maar dat is lastig uit te leggen. Jij ziet dat als kerkleer. Ik zie dat van de babtisten en andere evangelischen meer als een doperse manier van lezen, waar ik het deels mee eens ben, maar ook deels niet.
In veel dingen sta ik er toch wat tussen in.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #18 Gepost op: februari 03, 2013, 01:29:40 pm »

quote:

vrolijke schreef op 03 februari 2013 om 12:37:
[...]


Spontaangenezingen komen wel vaker voor.

Altijd de zelfde uitleg:
Als hij niet geneesd, heeft god het niet gewild.
Als hij geneesd, komt het door´t bidden.
Als er niet gebeden werd, en hij geneesd, dan is het een spontaangenezing.

Jij geloof maar, wat je wil hoor.
De natuur is het grootste wonder.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #19 Gepost op: februari 03, 2013, 01:31:54 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 februari 2013 om 12:12:
[...]

Een troost: ze weten nog dat er een goed orgel in de kerk hoort _O_

We hebben ook een mooie.
Dit is die van ons:
http://www.menseruiter.nl/images/nijverdal.jpg
Zelfs de jeugd kan de klanken er nog wel van waarderen  :P
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #20 Gepost op: februari 03, 2013, 01:33:05 pm »
Oeps. Dit koste heel veel geld }:|
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 01:33:28 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #21 Gepost op: februari 03, 2013, 01:38:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2013 om 13:27:
[...]

Aha, dit spreekt boekdelen   :+
Dan moet ik eerlijk bekennen learsi: vuur een Riessender heb ie wel velle Lich va  onzen hemelsen Va met ékreg'n.  ;)

lol

quote:

Ik ben het met je eens: we zouden veel van hen kunnen leren.
Toch ben ik ook weer geen babtist. Jij wat meer dan ik, geloof ik. Mijn manier van bijbellezen is wat anders. Maar dat is lastig uit te leggen. Jij ziet dat als kerkleer. Ik zie dat van de babtisten en andere evangelischen meer als een doperse manier van lezen, waar ik het deels mee eens ben, maar ook deels niet.
In veel dingen sta ik er toch wat tussen in.
Ik ben geen baptist, maar als orthodoxe christen grootgebracht in Rijssen en daar ook geboren.....

Pottenbakker

  • Berichten: 82
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #22 Gepost op: februari 03, 2013, 01:38:54 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 12:43:
[...]


Precies zoals G-d het doet, op een wijze dat de ongelovige altijd weg kan komen met de oorzaak van genezing aan toeval toeschrijven.


Beste Learsi,
 Een wolf in schaapskleren verminkt het Woord van God, zoals jij!
 Ende hy seyde tot haer, Siet wat ghy hoort: Met wat mate ghy metet sal u gemeten worden, ende u die hoort sal [meer] toegelegt worden.
 Toon mij aan waar ik Gods WOORD verminkt heb?
Een "hartelijke"groet.[/quote]

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #23 Gepost op: februari 03, 2013, 01:45:15 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 03 februari 2013 om 13:38:
Beste Learsi,
 Een wolf in schaapskleren verminkt het Woord van God, zoals jij!
 Ende hy seyde tot haer, Siet wat ghy hoort: Met wat mate ghy metet sal u gemeten worden, ende u die hoort sal [meer] toegelegt worden.
 Toon mij aan waar ik Gods WOORD verminkt heb?
Een "hartelijke"groet.[/quote]
Lieve Pottenbakker, je toetsenbord blijft ernstig hangen  :*)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #24 Gepost op: februari 03, 2013, 01:50:30 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 februari 2013 om 12:42:

 Je hebt geen idee wat er werkelijk aan ledengroei is. Google maar even: de groei komt nadrukkelijk uit andere kerken en niet "uit de heidenen".

Er zijn twee kanten aan het verhaal. Bij ons was er een bijeenkomst met de dominee en wat vrijwilligers waarbij de generatie twintigers en dertigers aangesproken werd om aan te geven hoe zij de gemeente beleefden en wat er veranderen moest. Er waren er 6 personen op afgekomen van pak en beet 20 t/m 33 jaar en 2 van rond de veertig jaar. Allemaal waren het over één ding ééns: er moest meer diepgang in de preken komen. Geen Jip en Janneke preken.
de twintiger gaat tegenwoordig vooral naar de Nederlands Gereformeerde kerk, vanwege de vele jeugd. Een 25 jarige naar de babtisten, maar zoekt nog en is nog bij ons actief om het nog de kans te geven. De twintiger gaf aan dat het allemaal los zand bij ons was en het geloof in het zingen niet sterk door klinkt.
een oudere man die er ook was (tegen de 80) gaf aan zelf ook last te hebben van een niet zo'n sterke geloofsleven. Hij was ook niet echt opgewekt meer in de kerk.  Dit zijn wel de ingrediënten waardoor velen bij ons weg getrokken zijn en nog steeds weg gaan. Los zand, elkaar niet kennen en het leeft niet echt. De jonge jongen zei tegen me: "onze gemeente is te groot."
Een vrijwilliger zei: "volgens beramingen heeft onze gemeente ongeveer 7000 leden, maar als ik naar het aantal bezoekers kijk, denk ik: 'wat is er hier gebeurd?' "

Ook bij de Nederlands gereformeerden zitten dus veel exleden van ons. Daarbij: gereformeerd vrijgemaakten en Nederlands gereformeerden ZIJN voornamelijk voormalige synodaal gereformeerden.

De hele evangelische en gkv en nkg barsten van de ex- synodaal gereformeerden.
Echter heeft dat allemaal een reden. Een zekere opleving. Wij op onze beurt waren weer hervormd en zij waren weer katholiek.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 01:57:40 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #25 Gepost op: februari 03, 2013, 01:54:16 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 13:38:

Ik ben geen baptist, maar als orthodoxe christen grootgebracht in Rijssen en daar ook geboren.....

Dat begreep ik, maar ik bedoel meer dat je in je bijbellezen meer evangelisch bent dan ik.

Wat de grote kerkgebouwen betreft: dat heeft ook vaak te maken met één goede voorganger die hele groepen trekt. Je hebt bij de vol evangelischen bij ons sterk het verlangen om de gemeente te vervangen door huiskerken, maar dat gaat niet. Waarom niet? Gebrek aan karrentrekkers.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #26 Gepost op: februari 03, 2013, 02:01:34 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 03 februari 2013 om 13:38:
[...]


Beste Learsi,
 Een wolf in schaapskleren verminkt het Woord van God, zoals jij!
 Ende hy seyde tot haer, Siet wat ghy hoort: Met wat mate ghy metet sal u gemeten worden, ende u die hoort sal [meer] toegelegt worden.
 Toon mij aan waar ik Gods WOORD verminkt heb?
Een "hartelijke"groet.[/quote]


Ik snap het al. Hij is in Rijssen geboren. Kan hij ook niet helpen.
Dat is zo ongeveer de strengst christelijke stad van Nederland. Daar preken "sommigen" nog steeds dat Nijverdal (waar ik woon) de poort tot de hel is.
Daar komt geen goed volk vandaag, zeggen ze. Wie lid wordt van een Nijverdalse kerk, die zet de laatste stap voor hij in de hel komt. Let wel: dat preken de gereformeerde bonders niet. Wat dat betreft is Learsi nog redelijk gematigd en bijzonder ver opweg in het zoeken naar éénheid én door de Heer aan geraakt. Zijn taalgebruik is alleen nog te aanvallend. Dat zit in de genen. Dat gaat hoop ik wel een keer over  :P

Ik ken een Rijssense man die trouwde met een Nijverdalse vrouw. Ze zijn rond mijn leeftijd. Daarop verloor hij wel al zijn Rijssense vrienden die Hervormd waren. Waarom? Ze vonden dat hij lichtzinnig was geworden door in een Nijverdalse PKN-kerk te gaan kerken. Hij zei daar op: "zo leer je jouw vrienden kennen."
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 02:05:39 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #27 Gepost op: februari 03, 2013, 02:04:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2013 om 13:54:
[...]

Dat begreep ik, maar ik bedoel meer dat je in je bijbellezen meer evangelisch bent dan ik.

Oke,
Ja dat komt doordat ik uit eigen ervaring heb geleerd dat "mijn" kerkgenootschap/kerkinstituut mij het bos instuurde, van de wal in de sloot hielp.
Ik dacht daarvoor altijd dat de kerk waarheid was, maar ik heb helaas de harde les geleerd dat dit zeker niet het geval is.
De opgevoerde argumenten van het onderzoek waarnaar je verweest zijn voor mij dan ook zeer herkenbaar.

quote:

Wat de grote kerkgebouwen betreft: dat heeft ook vaak te maken met één goede voorganger die hele groepen trekt. Je hebt bij de vol evangelischen bij ons sterk het verlangen om de gemeente te vervangen door huiskerken, maar dat gaat niet. Waarom niet? Gebrek aan karrentrekkers.

Vaak wordt dit opgelost met:
- regel invoeren dat wie een huisgemeente bezoekt zelf bij toerbeurt ook de anderen ontvangt.
- De broeders die een huisgemeente in huis hebben, ook op zondag bij toerbeurt mogen preken en op kosten van het kerkgenootschap bijbelstudie volgen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #28 Gepost op: februari 03, 2013, 02:06:29 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2013 om 14:01:
[...]


Ik snap het al. Hij is in Rijssen geboren. Kan hij ook niet helpen.
Dat is zo ongeveer de strengst christelijke stad van Nederland. Daar preken "sommigen" nog steeds dat Nijverdal (waar ik woon) de poort tot de hel is.
Daar komt geen goed volk vandaag, zeggen ze. Wie lid wordt van een Nijverdalse kerk, die zet de laatste stap voor hij in de hel komt. Let wel: dat preken de gereformeerde bonders niet. Wat dat betreft is Learsi nog redelijk gematigd en bijzonder ver opweg in het zoeken naar éénheid én door de Heer anageraakt. Zijn taalgebruik is alleen nog te aanvallend. Dat zit in de genen. Dat gaat hoop ik wel een keer over  :P

Learsi is juist helemaal niet op weg naar eenheid.
Kijk eens hoe hij met anderen omgaat? Is dat eenheid zoeken?
Lees de reacties van hem eens richting bv pottenbakker.
Eenheid?
Nee, Learsi stelt zich op alsof hij de enige waar leer kent, sterker nog, hij schrijft zélf dat hij de enige is die het Woord begrijpt.
Ik zou de farizeeers tekort doen als ik Learsi met hen zou vergelijken  :Y)
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 02:06:57 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #29 Gepost op: februari 03, 2013, 02:13:07 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 14:04:

Vaak wordt dit opgelost met:
- regel invoeren dat wie een huisgemeente bezoekt zelf bij toerbeurt ook de anderen ontvangt.
- De broeders die een huisgemeente in huis hebben, ook op zondag bij toerbeurt mogen preken en op kosten van het kerkgenootschap bijbelstudie volgen.

Dat vind ik zelf eigenlijk niet zo'n handige regel. Niet iedereen heeft de gave om dat te doen. Bij ons werd er ook door de PKN-kerken (toen nog hervormd en gereformeerd) samen met de vrij evangelische gemeente "de Nijverdalse kringen" opgericht. In het begin had het meen ik 700 leden. Heel veel in ieder geval. De één na de andere kring storte echter in elkaar. Slechts enkelen, waaronder die van mijn moeder zijn over. Zij zei me daarover dit: in veel kringen zeiden ze dat iedereen het een keer moest leiden, maar niet iedereen is daar geschikt voor. Dat heeft veel kringen de das om gedaan. De meesten wilden het immers niet en dan kreeg je van zelf dat de kringleider zei: "dan doeken we het op."  Mijn moeder trof dit probleem ook aan in de groep, maar concludeerde dat niet iedereen daar geschikt voor is. Vrijwilligers dienen zich bij haar aan. De vrijwilligers zijn bevlogen. Niet iedereen leidt het daarom. Mijn moeder zelf heeft de eerste jaren vooral zelf de kring geleid, maar geleidelijk aan kwamen er meer vrijwilligers. Ze moesten er ook in groeien.

Dus: dwang, een regel in voeren, brak bij ons het op. De vrijheid en opoffering zoals door mensen als mijn moeder, hield de zaak levend. Het is een zaak van "bezieling hebben" zei een dominee tegen mijn moeder. Hij zei tegen haar over de kringen die in elkaar storten: "de bezieling zat er niet in."
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 02:16:50 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #30 Gepost op: februari 03, 2013, 02:13:45 pm »
ps: de studies worden door de kerken aangeleverd. Dat was wel handig.
daar konden ze mee doen wat ze wilden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #31 Gepost op: februari 03, 2013, 02:28:12 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 12:42:
[...]
Maar feit blijft dat het [kostbaar nieuwbouwproject] onnodig is. Dat geld zou men beter in evangelisatie kunnen steken.

Mensen als br. Holder (Levende steen gemeente Spijkenisse) en br. Zijlstra (Levensstroom gemeente Leiderdorp) stellen hun hele leven in dienst van evangelieverkondiging. Een nieuwbouwproject is voor zulke mensen niet anders dan een middel tot dat doel.

Het evangelie vertelt van een vrouw die dure mirre gebruikte om Jezus te zalven. De penningmeester vond dat het geld beter besteed had kunnen worden. Maar voor God telt de intentie waarmee die dingen worden gedaan. Voor dienstknechten als Holder en Zijlstra (ik heb hun diensten vaak bezocht) is die intentie ongetwijfeld een diepe bewogenheid voor de onbekeerde medemens, en niet een hang naar luxe zoals jij suggereerde.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 02:29:29 pm door pyro »

Pottenbakker

  • Berichten: 82
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #32 Gepost op: februari 03, 2013, 02:35:46 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 14:04:
[...]

Oke,
Ja dat komt doordat ik uit eigen ervaring heb geleerd dat "mijn" kerkgenootschap/kerkinstituut mij het bos instuurde, van de wal in de sloot hielp.
Ik dacht daarvoor altijd dat de kerk waarheid was, maar ik heb helaas de harde les geleerd dat dit zeker niet het geval is.
De opgevoerde argumenten van het onderzoek waarnaar je verweest zijn voor mij dan ook zeer herkenbaar.


[...]

Vaak wordt dit opgelost met:
- regel invoeren dat wie een huisgemeente bezoekt zelf bij toerbeurt ook de anderen ontvangt.
- De broeders die een huisgemeente in huis hebben, ook op zondag bij toerbeurt mogen preken en op kosten van het kerkgenootschap bijbelstudie volgen.

Beste Learsi,
Ter overdenking!
1 En schrijf aan den engel der Gemeente, die te Sardis is: Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood.
2 Zijt wakende, en versterk het overige, dat sterven zou; want Ik heb uw werken niet vol gevonden voor God.
3 Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u. Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten, op wat ure Ik over u komen zal.
Een hartelijke groet.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 03:08:17 pm door Pottenbakker »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #33 Gepost op: februari 03, 2013, 02:44:30 pm »

quote:

pyro schreef op 03 februari 2013 om 14:28:
[...]

Mensen als br. Holder (Levende steen gemeente Spijkenisse) en br. Zijlstra (Levensstroom gemeente Leiderdorp) stellen hun hele leven in dienst van evangelieverkondiging. Een nieuwbouwproject is voor zulke mensen niet anders dan een middel tot dat doel.

Het evangelie vertelt van een vrouw die dure mirre gebruikte om Jezus te zalven. De penningmeester vond dat het geld beter besteed had kunnen worden. Maar voor God telt de intentie waarmee die dingen worden gedaan. Voor dienstknechten als Holder en Zijlstra (ik heb hun diensten vaak bezocht) is die intentie ongetwijfeld een diepe bewogenheid voor de onbekeerde medemens, en niet een hang naar luxe zoals jij suggereerde.


Wat betreft de bediening van broeder Zijlstra (die andere ken ik niet) is het een punt. Het is een groot modern gebouw, maar niet overdadig in luxe. Het is inderdaad groot om de toestroom van vele mensen aan te kunnen. Maar de foto's van die andere kerken lijken toch wel op luxe panden.

Ik weet dat de denkwijze van de evangelischen anders is als de onze:
Zij denken:
We bidden tot G-d om nieuwe zielen in onze kerken te mogen ontvangen, we evangeliseren daarbij en in vertrouwen in Hem breiden we onze lokatie alvast uit.

Wij denken:
We bidden tot G-d om nieuwe zielen in onze kerken te mogen ontvangen, alleen we evangeliseren niet of nauwelijks en wachten af op het moment dat onze kerkgebouw zal gaan uitpuilen. Hierbij als excuus/argument gebruikend dat we G-d niet mogen verzoeken.

Als ik de parallel trek naar Jezus en de vissers die niets gevangen hadden de hele nacht. Toen Jezus hen zei de netten weer aan boord te hijsen en uit te varen hadden de vissers 2 dingen kunnen doen:

Als ons traditionelen:
Eerst met een klein bootje de zee opvaren om te checken of er nu inderdaad een school vissen te zien is, zoals Jezus aangaf.

Als de evangelischen:
De netten in vol vertrouwen binnenhalen om uit te varen zoals Jezus geboden had.

Voor mij ligt de grens bij luxe!
-Moet een orgel van goud zijn of voldoet hout ook?
-Moet de vloer marmer zijn of voloen tegels ook?
-Moeten er luxe fauteuils in staan of voldoen houten banken ook?
Enz.

Uiteindelijk kan je geen 2.500 mensen kwijt in een plaatselijke kantine van een school en ons klimaat laat het niet toe buiten onze diensten te houden helaas. Dat zou in het kader van evangelisatie veel beter zijn.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #34 Gepost op: februari 03, 2013, 02:52:46 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 februari 2013 om 14:06:
[...]

Learsi is juist helemaal niet op weg naar eenheid.
Voor Riemer speciaal weer de dyslexie uitleg:

Gaitema schreef:
Ik snap het al. Hij is in Rijssen geboren. Kan hij ook niet helpen.
Dat is zo ongeveer de strengst christelijke stad van Nederland. Daar preken "sommigen" nog steeds dat Nijverdal (waar ik woon) de poort tot de hel is.
Daar komt geen goed volk vandaag, zeggen ze. Wie lid wordt van een Nijverdalse kerk, die zet de laatste stap voor hij in de hel komt. Let wel: dat preken de gereformeerde bonders niet. Wat dat betreft is Learsi nog redelijk gematigd en bijzonder ver opweg in het zoeken naar éénheid én door de Heer aan geraakt. Zijn taalgebruik is alleen nog te aanvallend. Dat zit in de genen.

Wat dat betreft, Riemer.
Dat slaat dus op het feit dat ik mijn roots in Rijssen heb liggen, de zo ongeveer strengste christelijke stad van Nederland.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #35 Gepost op: februari 03, 2013, 02:55:41 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2013 om 14:13:
Zij zei me daarover dit: in veel kringen zeiden ze dat iedereen het een keer moest leiden, maar niet iedereen is daar geschikt voor. ."

Nee, ombeurten je huis inzetten voor een dienst, dat hoef als je het ombeurten doet niet te betekenen dat je dus ook de dienst leiden moet.

Dat dienst leiden sloeg op degenen die als enkelingen altijd de huiskring leiders willen zijn.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #36 Gepost op: februari 03, 2013, 03:01:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2013 om 14:01:

Ik snap het al. Hij is in Rijssen geboren. Kan hij ook niet helpen.
Dat is zo ongeveer de strengst christelijke stad van Nederland. Daar preken "sommigen" nog steeds dat Nijverdal (waar ik woon) de poort tot de hel is.
Daar komt geen goed volk vandaag, zeggen ze. Wie lid wordt van een Nijverdalse kerk, die zet de laatste stap voor hij in de hel komt. "
Voor iemand uit de poorten van de hel ben je een hele beste peer gaitema !  ;)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #37 Gepost op: februari 03, 2013, 03:02:39 pm »
Nou ben ik een keer gevraagd door een pinksterbroeder uit Almelo (zat ooit bij mij inde klas) om mee de stad in te gaan voor een groot evangelisatieactie. Ze zijn toen met tientallen mensen (zo niet, honderden) vanuit de hele omgeving de stad in gegaan. Opbrengt? 0,0. Ik was overigens er niet bij, want ik durfde dat niet en vertrouwde er niet op dat het zou werken. Bleek achteraf ook de juiste inschatting te zijn geweest.

Echter kent de gemeente wel tientallen bekeerlingen. Hoe? Kwamen mee met hun vrienden. Anderen zochten de gemeente ook op, maar het was vooral vriendschapsevangelisatie. Gebedsgenezing komt daar ook wel eens voor.

Echter betekend dat niet dat straatevangelisatie niet werkt. Er zijn immers wel degelijk evangelisten die "biddend gebedswandelingen" maken en vervolgens iemand aanspreken die daardoor de Geest ontvangen en zich bekeren. zo hoorde ik een getuigenis in Rijssen van een turk die een biddende groep trof die hem aanspraken met het simpele: "God houdt van jou." Hij uit ergenis terug: "ja en Allah ook van jou!!"Dit herhaalden ze: "God houdt van jou."Hij woest: "ja en Allah houdt ook voor jou!" Zij weer: "we gaan voor je bidden"en ter plekke baden ze, werd deze turk doorstroomt met de Heilige Geest en viel door overrompeling. Kon ook gewoon weer opstaan en ervoer een geweldig onbeschrijvelijk mooi gevoel. De ervaring dat je altijd al zocht, dat je thuis bent aan gekomen. Voor het eerst van je bestaan je echt "thuis" voelt, "gearriveerd" voelt.
Daarna leerde hij via hen van Jezus en bekeerde zich. Wat natuurlijk een hoop geduvel thuis opleverde. Maar toch..

Het kan dus. Zulke mensen zijn echter hoe dan ook zeldzaam. Velen tref je er niet van. Dat zijn christenen die echt heeeel dicht bij de Heer leven, in hun geloof en overgave.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 03:05:05 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #38 Gepost op: februari 03, 2013, 03:11:35 pm »
@ gaitema,

Ook binnen de evangelische kerkgenootschappen wordt helaas soms meer vertrouwd op de eigen kracht, de eigen strategie dan op G-d. Dan heeft men een heel plan gemaakt en "vergeet" dat het G-d is Die de mensen tot Jezus brengt en niet de kerk of de mens. Dat kan een reden zijn geweest. Maar ook ik ben er niet bij geweest.

En ja Almelo, dan kan ik me voorstellen dat.............. ;-)

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #39 Gepost op: februari 03, 2013, 03:41:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2013 om 13:29:
[...]

De natuur is het grootste wonder.
Daarover zijn wij het helemaal eens.

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #40 Gepost op: februari 03, 2013, 03:44:48 pm »

quote:

vrolijke schreef op 03 februari 2013 om 15:41:
[...]


Daarover zijn wij het helemaal eens.


sluit ik me helemaal bij aan..... :ja:
en dat kunnen we ook God noemen...
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 03:48:31 pm door callista »

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #41 Gepost op: februari 03, 2013, 04:36:43 pm »

quote:

callista schreef op 03 februari 2013 om 15:44:
[...]


sluit ik me helemaal bij aan..... :ja:
en dat kunnen we ook God noemen...
Doe ik toch.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #42 Gepost op: februari 03, 2013, 04:41:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2013 om 14:01:
[...]
Ik snap het al. Hij is in Rijssen geboren. Kan hij ook niet helpen.
Dat is zo ongeveer de strengst christelijke stad van Nederland. Daar preken "sommigen" nog steeds dat Nijverdal (waar ik woon) de poort tot de hel is.
of bedoelen ze Hellendoorn?  :+
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 04:43:54 pm door pyro »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #43 Gepost op: februari 03, 2013, 05:39:05 pm »

quote:

callista schreef op 03 februari 2013 om 15:44:
[...]


sluit ik me helemaal bij aan..... :ja:
en dat kunnen we ook God noemen...
Ik zeg dan: God doet het :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #44 Gepost op: februari 03, 2013, 05:39:56 pm »

quote:

vrolijke schreef op 03 februari 2013 om 15:41:
[...]


Daarover zijn wij het helemaal eens.
Toch nog een iets  :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #45 Gepost op: februari 03, 2013, 05:41:05 pm »

quote:

pyro schreef op 03 februari 2013 om 16:41:
[...]

of bedoelen ze Hellendoorn?  :+

O, dat kan ook nog. Daar hebben ze maar twee kerken. PKN en Rooms Katholiek.
Heeeel gevoelig  :P
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #46 Gepost op: februari 03, 2013, 06:04:57 pm »

quote:

pyro schreef op 03 februari 2013 om 16:41:
[...]

of bedoelen ze Hellendoorn?  :+

Dat is het centrum van de hel op aarde  ;)
Nijverdal de poort ervan......

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #47 Gepost op: februari 03, 2013, 08:05:59 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 14:44:
[...]
Wat betreft de bediening van broeder Zijlstra (die andere ken ik niet) is het een punt. Het is een groot modern gebouw, maar niet overdadig in luxe. Het is inderdaad groot om de toestroom van vele mensen aan te kunnen. Maar de foto's van die andere kerken lijken toch wel op luxe panden.

Ik weet dat de denkwijze van de evangelischen anders is als de onze:
Zij denken:
We bidden tot G-d om nieuwe zielen in onze kerken te mogen ontvangen, we evangeliseren daarbij en in vertrouwen in Hem breiden we onze lokatie alvast uit.

Wij denken:
We bidden tot G-d om nieuwe zielen in onze kerken te mogen ontvangen, alleen we evangeliseren niet of nauwelijks en wachten af op het moment dat onze kerkgebouw zal gaan uitpuilen. Hierbij als excuus/argument gebruikend dat we G-d niet mogen verzoeken.

Als ik de parallel trek naar Jezus en de vissers die niets gevangen hadden de hele nacht. Toen Jezus hen zei de netten weer aan boord te hijsen en uit te varen hadden de vissers 2 dingen kunnen doen:

Als ons traditionelen:
Eerst met een klein bootje de zee opvaren om te checken of er nu inderdaad een school vissen te zien is, zoals Jezus aangaf.

Als de evangelischen:
De netten in vol vertrouwen binnenhalen om uit te varen zoals Jezus geboden had.

Voor mij ligt de grens bij luxe!
-Moet een orgel van goud zijn of voldoet hout ook?
-Moet de vloer marmer zijn of voloen tegels ook?
-Moeten er luxe fauteuils in staan of voldoen houten banken ook?
Enz.

Uiteindelijk kan je geen 2.500 mensen kwijt in een plaatselijke kantine van een school en ons klimaat laat het niet toe buiten onze diensten te houden helaas. Dat zou in het kader van evangelisatie veel beter zijn.

Ach, dat de luxe en rijkdom van de wereld ook voor christenen een verleiding kan inhouden is natuurlijk wel zo. Anderzijds betekent die luxe in een kerkgebouw toch niet veel anders dan dat men lekker kan zitten op een plekje waar het ruim genoeg is. Waarom is dat zo erg?
In Johannes 6 lezen we dat toen er heel veel mensen naar Jezus waren gekomen, Hij zorgde voor eten op een plaats waar veel gras was. Jezus wil dat we goed eten en lekker zacht kunnen zitten. Dat Hij het brood uit de hemel is, wil niet zeggen dat we niet zo voor elkaar mogen zorgen dat we het naar de natuurlijke mens prettig hebben.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 08:06:08 pm door pyro »

HarryK

  • Berichten: 288
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #48 Gepost op: februari 03, 2013, 08:32:27 pm »
Inzake het werk van de Heilige Geest:
1 Kor. 12 : 3 "Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest."
Dus overal waar wordt gezegd: "Jezus is Heer", is de Heilige Geest aan het werk.
Ik denk dat dit in alle kerken gebeurt, traditioneel en niet-traditioneel.

Inzake klanktaal:
1 Kor. 13 : 8 "De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan ..."
Het ontbreken van klanktaal en profetieën is 'voorzien', is te wijten aan ons aller tekortschieten. Niet het tekortschieten van alleen de mensen in de traditionele kerken.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus kan je vandaag genezen
« Reactie #49 Gepost op: februari 03, 2013, 11:16:02 pm »

quote:

learsi schreef op 03 februari 2013 om 18:04:
[...]

Dat is het centrum van de hel op aarde  ;)
Nijverdal de poort ervan......
O, vandaar die naam. Hmmm.. vandaar dat ze daar de begraafplaats hebben.
Een nieuwe start is een nieuw begin