Auteur Topic: Koninkrijk van God  (gelezen 6515 keer)

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Gepost op: januari 19, 2013, 12:55:43 am »
Vandaag heb ik een korte Bijbelstudie gedaan over deze verzen :
Mattheus 6:
31Wees daarom niet bezorgd en zeg niet: Wat zullen wij eten? of: Wat zullen wij drinken? of: Waarmee zullen wij ons kleden?
32 Want al deze dingen zoeken de heidenen. Uw hemelse Vader weet immers dat u al deze dingen nodig hebt.
33   Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.
34 Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

ik vind het een prachtige tekst. Wat mij intrigeerde was vers 33. Bij God's Koninkrijk kan ik mij een aardig beeld vormen, maar wat is nu precies 'Zijn gerechtigheid'

Dat is iets waar ik over wil nadenken de komende tijd. Heb je input voor me dan hoor ik dat graag

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2013, 03:04:34 am »
Psalm 82
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2013, 05:15:02 am »
vers33::

" Zijn Gerechtigheid " = de ware betekenis van ....... (het Koninkrijk van God)

Wie het Koninkrijk van God vindt en de ware betekenis ervan leert kennen, zal ontdekken dat er geen beperking is maar enkel overvloed. In praktische zin houdt dit bijvoorbeeld in dat men zijn voedsel direct uit de substantie van de kosmos kan betrekken, zoals in het voorbeeld van Jezus met de 2 broden en 5 vissen. De gewone mens denkt in termen van beperking, in termen van " ik heb voedsel nodig " dus ik moet dat ergens gaan kopen in de winkel. Degene die ' in christus is ' weet dat hij het benodigde voedsel enkel hoeft te manifesteren als materie, omdat het in het spirituele gebied al voor hem klaarstaat. Hoe deze manifestatie in zijn werk gaat leert de (letterlijke) bijbel niet, maar er worden wel voorbeelden van gegeven.

" Voordat u heeft gevraagd, heb Ik al geantwoord "

In ieder geval hoeft men niet ingewikkeld te denken over " Zijn Gerechtigheid " want het betekent simpelweg: " dat wat het inhoudt " of " de waarheid van "

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2013, 10:46:26 am »

quote:

Peter68 schreef op 19 januari 2013 om 00:55:
Vandaag heb ik een korte Bijbelstudie gedaan over deze verzen :
Mattheus 6:
31Wees daarom niet bezorgd en zeg niet: Wat zullen wij eten? of: Wat zullen wij drinken? of: Waarmee zullen wij ons kleden?
32 Want al deze dingen zoeken de heidenen. Uw hemelse Vader weet immers dat u al deze dingen nodig hebt.
33   Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.
34 Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

ik vind het een prachtige tekst. Wat mij intrigeerde was vers 33. Bij God's Koninkrijk kan ik mij een aardig beeld vormen, maar wat is nu precies 'Zijn gerechtigheid'

Dat is iets waar ik over wil nadenken de komende tijd. Heb je input voor me dan hoor ik dat graag
In het boek Genesis lezen we van Abraham:
En hij geloofde in de HERE, en Hij rekende het hem toe als gerechtigheid. "

Geloof in God is dus gerechtigheid.
Maar wat is gerechtigheid? Mijn woordenboek geeft als synoniem: rechtvaardigheid. Dat wil dus zeggen vaardig zijn in het recht doen. Oftewel het goed omgaan met wat recht, eerlijk en liefdevol is. Als het dan gaat om "Zijn gerechtigheid" wordt de norm van recht, eerlijkheid en liefde ontleend aan God en wat Hij zegt in Zijn Woord.
Het betekent dan ook dat we God de eerste plaats in ons leven geven. Dat we aangewezen zijn op Zijn hulp. Dat we ons hart vullen met Zijn wensen. Dat we het karakter dragen van God, naar wiens beeld we zijn geschapen. Dat vraagt een keus van onze wil.
Als we die keus niet maken zullen andere interesses en belangen om de voorrang strijden in ons leven.
Als we Jezus (God) aannemen zijn we kinderen van God en dan geldt:

quote:


Gal. 2:20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

Rom.4:5 Hem echter, die niet werkt, maar zijn geloof vestigt op Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid,
9 Het geloof werd Abraham tot gerechtigheid gerekend.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2013, 11:17:09 am »

quote:

Adinomis schreef op 19 januari 2013 om 10:46:

In het boek Genesis lezen we van Abraham:
En hij geloofde in de HERE, en Hij rekende het hem toe als gerechtigheid. "

Geloof in God is dus gerechtigheid.
Maar wat is gerechtigheid? Mijn woordenboek geeft als synoniem: rechtvaardigheid. Dat wil dus zeggen vaardig zijn in het recht doen. Oftewel het goed omgaan met wat recht, eerlijk en liefdevol is. Als het dan gaat om "Zijn gerechtigheid" wordt de norm van recht, eerlijkheid en liefde ontleend aan God en wat Hij zegt in Zijn Woord.
Het betekent dan ook dat we God de eerste plaats in ons leven geven. Dat we aangewezen zijn op Zijn hulp. Dat we ons hart vullen met Zijn wensen. Dat we het karakter dragen van God, naar wiens beeld we zijn geschapen. Dat vraagt een keus van onze wil.
Als we die keus niet maken zullen andere interesses en belangen om de voorrang strijden in ons leven.
Als we Jezus (God) aannemen zijn we kinderen van God en dan geldt:

[...]

Waarmee je het 1e en meest belangrijkste gebod hebt verwoord waarin Jezus de 10 geboden samenvatte tot 2.

[Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.” (Matt.22:37,38)]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2013, 11:39:31 am »
In Psalm 82 zie je wat God gerechtigheid noemt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2013, 01:00:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 januari 2013 om 11:39:
In Psalm 82 zie je wat God gerechtigheid noemt.

Inderdaad vult Psalm 82 in waaruit gerechtigheid bestaat. Het tegendeel wordt daar ook genoemd: "hoelang zult gij de goddelozen gunst bewijzen?" Waarschijnlijk bestond die gunst aan goddelozen om hen eer, gehoorzaamheid of iets anders te geven dat nadelig was voor de behoeftigen onder hen. Die behoeftigen moesten dus gered worden uit de hand van de goddelozen.

Gerechtigheid is dan:  Psalm 82: 3 Richt de geringe en de wees, doet recht de ellendige en de behoeftige, 4 bevrijdt de geringe en de arme, redt hem uit der goddelozen hand.

De toepassing is dan: zien wij in onze samenleving armen en geringen die uitgebuit worden door - misschien wel christelijke - goddelozen?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2013, 03:57:31 pm »

quote:

Peter68 schreef op 19 januari 2013 om 00:55:
33   Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.
[...]Wat mij intrigeerde was vers 33. Bij God's Koninkrijk kan ik mij een aardig beeld vormen, maar wat is nu precies 'Zijn gerechtigheid'

Een beetje input uit literatuur:

Gerechtigheid volgens het Joodse denken was een menselijke activiteit. De rabbi's leerden dat het mensenwerk was, bestaande uit gehoorzaamheid aan de wet en goede werken (aalmoezen etc). Jezus leerde dat het zowel Gods vraag als Gods gave was. Een grotere gerechtigheid dan die der Farizeeën en schriftgeleerden werd gevraagd om in te gaan in het KvG (Matt. 5:20). Deze gerechtigheid sluit vrijheid van woede, van lust en van vergelding in (Matt 5:21-48). Als het verkrijgen van een dergelijke gerechtigheid aan mensen wordt overgelaten, zal niemand het verwerven; het moet door God worden gegeven. Dit zien we ook terug in de geschiedenis van de rijke jongeling (Matt 19). De gerechtigheid van het KvG is onmogelijk voor mensen.

Dit is het hart van Jezus' onderwijs: afstand doen van eigen gerechtigheid en de bereidheid om te worden als kinderen die niets hebben en alles wel moeten krijgen. De belofte in Matt 5:6 is voor diegenen die zich bewust zijn van hun ongerechtigheid, maar er naar hongeren en dorsten om in het reine te komen met God. Jezus beloofde in hoofdzaak niet een rechtvaardiging op de dag van het oordeel zelf, maar kent de gerechtigheid nu al toe aan een ieder die het KvG aanneemt. Zo wordt de relatie van de kinderen met hun hemelse Vader hersteld.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2013, 04:28:01 pm door pjotr »

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2013, 04:24:25 pm »
@ allen

Dank voor jullie input zover, ik kan dit goed gebruiken bij het nadenken hierover!

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #9 Gepost op: januari 19, 2013, 08:57:17 pm »

quote:

Adinomis schreef op 19 januari 2013 om 13:00:
Inderdaad vult Psalm 82 in waaruit gerechtigheid bestaat. Het tegendeel wordt daar ook genoemd: "hoelang zult gij de goddelozen gunst bewijzen?" Waarschijnlijk bestond die gunst aan goddelozen om hen eer, gehoorzaamheid of iets anders te geven dat nadelig was voor de behoeftigen onder hen. Die behoeftigen moesten dus gered worden uit de hand van de goddelozen.

Gerechtigheid is dan:  Psalm 82: 3 Richt de geringe en de wees, doet recht de ellendige en de behoeftige, 4 bevrijdt de geringe en de arme, redt hem uit der goddelozen hand.

De toepassing is dan: zien wij in onze samenleving armen en geringen die uitgebuit worden door - misschien wel christelijke - goddelozen?

In aanvulling daarop en in het algemeen bedoeld zou ik graag ook nog willen benoemen dat gerechtigheid verwant is aan, maar niet hetzelfde is als, liefde. De arme en de wees die worden genoemd, die worden in relatie gebracht met hun onmogelijke rechtspositie tegenover degenen die een kwade zaak tegen hen doen. En het zijn de rechters die daarin de hand hebben en daarvoor de verantwoordelijkheid dragen.

Psalm 82 begint met veroordeling van het onrechtspreken door overheden met aanzien des persoons:

quote:

Het aangezicht aannemen is hier te zeggen, degenen die een onrechtvaardige zaak hebben, in het gericht gunstig zijn, hetwelk God te doen verboden heeft; Lev. 19:15; Deut. 1:17, en Deut. 16:19; 2 Kron. 19:7; Spreuk. 18:5; Jak. 2:1 9) #Deut.1:17, en Deut. 16:19; 2 Kron. 19:7; Spreuk. 18:5; Jak. 2:1-
En de psalm vervolgt met dreiging te spreken tot de rechters, die zelf zullen vergaan en de psalm eindigt met een oproep aan God om Recht te doen.

Recht, dat is geen natuurbegrip, maar de expliciete wil en wet van God, die hoort bij het verbond met Abraham; Met een belofte die wordt geformuleerd aan het eind van de eis:

quote:

Gen 18:19 Want Ik heb hem gekend, opdat hij zijn kinderen en zijn huis na hem zoude bevelen, en zij den weg des HEEREN houden, om te doen gerechtigheid en gerichte; opdat de HEERE over Abraham brenge, hetgeen Hij over hem gesproken heeft.  
Gerechtigheid is dus een zaak van recht en waarheid, maar steeds met een oog op God die alles regeert en van de mens liefde eist. De liefde is de dragende basis voor de wet van Mozes. Ik herhaal: De liefde is de dragende basis voor de wet van Mozes. De herhaling is omdat dit in onze tijdgeest van "liefde tegeover de wet" een behoorlijk inlevingsvermogen vraagt.

quote:

Spreuken 29:7 De rechtvaardige neemt kennis van de rechtzaak der armen; maar de goddeloze begrijpt de wetenschap niet.
De wetenschap - Namelijk waardoor hij behoort te verstaan zowel zijn schuldigen plicht, die hem verbindt tot de hulp der armen als de rechte manier en wijze om dezelve wel en tijdig te betonen.
Hier zien we een goddelijke nuancering in het begrip gerechtheid: De gerechtigheid van God heeft een element van liefde in zich, omdat Gods Wet liefde leert. Job formuleert het heel mooi:

quote:

Job 29: 14 Ik bekleedde mij met gerechtigheid, en zij bekleedde mij; mijn oordeel was als een mantel en vorstelijke hoed. Den blinden was ik tot ogen, en den kreupelen was ik tot voeten. Ik was den nooddruftigen een vader; en het geschil, dat ik niet wist, dat onderzocht ik.

Is het niet prachtig?! Ook ons huidig nederlands recht is gebaseerd op het zeer stricte romeinse recht met een vleugje van de 'liefde' erdoorheen gebakken. Dat is gebeurd door bijvoorbeeld termen van 'redelijkheid en billijkheid' als open normen te laten fungeren. Maar vanzelfsprekend staat of valt in elke tijd de gerechtigheid met de geesten en de harten van de rechtshandhavers en rechtstoepassers.

En tot slot ook een scherpere kant van gerechtigheid: er is een voorbeeld van een prediker van gerechtigheid, en dat is Noach:

quote:

2 Petr 2:5  En de oude wereld niet heeft gespaard, maar Noach, den prediker der gerechtigheid, zijn achttal bewaard heeft, als Hij den zondvloed over de wereld der goddelozen heeft gebracht;  

Het hoeft geen betoog dat gerechtigheid zo bezien dus direct verband houdt met de kern van het geloof in Jezus Christus. Het is daarmee een centraal begrip. Dit begrip verontachtzamen geeft een geheel ander beeld op Jezus Christus en zijn lijdensweg en heilsweg, en daarmee ook een geheel ander beeld op de betekenis van "liefde".

Een mooie vooruitspiegeling van betekenis van de gerechtigheid tegenover de liefde wordt ook al gegeven door het beloofde land voor het volk Israël:

quote:

Deut 9:5
Niet om uw gerechtigheid, noch om de oprechtheid uws harten, komt gij er henen in, om hun land te erven; maar om de goddeloosheid dezer volken, verdrijft hen de HEERE, uw God, voor uw aangezicht uit de bezitting: en om het woord te bevestigen, dat de HEERE, uw God, aan uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft.  
Wat staat hier: Het beloofde land is niet de belofte voor het volk Israël! Het is het oordeel in gerechtigheid over de goddeloosheid van de volken die worden verdreven! Maar de joden zijn niet veel beter. Wel een beetje, maar dan alléén omdat ze het nageslacht zijn van de belofte. Maar anders dan dat zijn zij even verderfelijk. Maar vanwege Gods Naam en Heerlijkheid, doet God deze werken. Ondanks de mens. Vandaar m.i. de boodschap van oude naar nieuwe bedeling in Maleachi en de belofte van Elisa en de prediking van Johannes de Doper: God zal de vaderen verzoenen met de kinderen en de kinderen terugbrengen op de bedachtzaamheid en rechtvaardigheid van de vaderen.

Het is even heel erg hak op de tak, maar ik citeer even Learsi:
"De boodschap was daar: Jezus Christus heeft jullie gered Israël. Niet jullie eigen inspanningen zal jullie redden maar mijn lijden zal jullie redden. Wat ook zal gebeuren bij Zijn Wederkomst."  

Hoezo koppel je (ik spreek dus even Learsi aan) dit aan de Wederkomst? Het staat hierboven geschreven: In het beloofde land was het al zo. De belofte van de rust gold niet het geslacht van de zonde. Maar het nageslacht van de belofte krijgt hem toch, óndanks zichzelf. Op een wonderlijke manier die het verstand te boven gaat. Niets alverzoening. Maar verlossing van de geplaagde en verdrukte en lijdende en zoekende en grijpende naar de heerlijkheid Gods.

Maar is dat dan tegen de gerechtigheid? Nee, zeker niet. De gerechtigheid van de eis wordt volbracht in Christus, maar de gerechtigheid van de belofte en liefde wordt volbracht in wie in liefde tot God komt, en in Hem blijven wil.

Er is dus nog steeds gerechtigheid in de volle oude betekenis van het woord. Onverkort. Scherp als in het begin toen Adam en Eva tot sterven veroordeeld werden. Maar deze gerechtigheid is opgedeeld in twee delen:

1) De zonde van A tot Z en van verleiding tot fait-accompli wordt niet aangerekend aan de mens, die zich terecht beroept op Christus; En
2) de rechtvaardige levensstijl die werd gevraagd in zondeloosheid, wordt vervuld geacht als het hele hart en ziel en heel het verstand erop gericht is en zich ertoe zetten wil, om rechtvaardig te willen zijn, vanuit liefde voor God.

Deel 1 is klaar en volbracht hoewel de waarschuwing van Christus uitgaat dat er zullen zijn die roepen "Heere Heere in uw naam hebben wij grote werken gedaan", en toch verworpen worden. Maar de bottom-ine is toch: Halleluja, de gelovigen zijn gearriveerd in Christus' Koninkrijk!
Deel 2 is een nog volkomen tabula rasa en een vraag en een roep en een toets van onze hartelijke liefde, op elke dag dat wij opstaan en de dageraad aanbreekt. Vrijheid!! Vrijheid?? Nou... voor wie rechtvaardig is (wil zijn) en volkomen is in de liefde: Jawel. Maar voor eenieder die nog niet volkomen is in liefde en (de wil tot) rechtvaardigheid: Vrees God, werk wanneer het dag is, maak u klaar, strijd de strijd, want die u voorgingen verhardden zich grotendeels, of vervielen tot de afgoden en verleidingen van de begeerte!

Het scheiden van deel 1 en deel 2 is erg onverstandig. Het opdelen van de gelovigen in gescheiden groepen met aanhangers van deel 1, tegenover aanhangers van deel 2, is erg ongehoorzaam, en bewerkt de ellende van beide groepen. Volgens mij dan.

Het is wel wat complex, als je het zo bekijkt. Gelukkig is het allemaal versimpeld zichtbaar gemaakt en door Jezus als sacrament meegegeven aan de kerk. Want als je goed oplettend meedoet met de viering van het het heilig avondmaal, dan heb je het behandeld en verwerkt, zonder over het bovenstaande bewust nagedacht te hoeven hebben.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2013, 11:41:37 pm door small brother »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #10 Gepost op: januari 19, 2013, 11:53:59 pm »

quote:

small brother schreef op 19 januari 2013 om 20:57:
In aanvulling daarop en in het algemeen bedoeld zou ik graag ook nog willen benoemen dat gerechtigheid verwant is aan, maar niet hetzelfde is als, liefde. De arme en de wees die worden genoemd, die worden in relatie gebracht met hun onmogelijke rechtspositie tegenover degenen die een kwade zaak tegen hen doen. En het zijn de rechters die daarin de hand hebben en daarvoor de verantwoordelijkheid dragen.
Als ik het goed begrijp schrijf je deze reactie omdat ik - niet in het hier aangehaalde citaat maar een vorige - gerechtigheid met liefde verbond.

quote:

De herhaling is omdat dit in onze tijdgeest van "liefde tegeover de wet" een behoorlijk inlevingsvermogen vraagt.
Ik wil ook beslist de liefde niet tegenover de wet stellen. De wet is uit liefde gegeven en de bedoeling ervan was om ons liefde te leren.

quote:

Hier zien we een goddelijke nuancering in het begrip gerechtheid: De gerechtigheid van God heeft een element van liefde in zich, omdat Gods Wet liefde leert. Job formuleert het heel mooi:

Volgens mij is het niet juist om te spreken van een element van liefde in Gods gerechtigheid. Ik baseer me op 1 Joh.4:

8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde.


En met liefde bedoel ik dan geen lievigheid. Gerechtigheid komt voort uit Gods liefde en is er de basis van, zoals met alle eigenschappen van God. Het is niet zo - zoals ik onlangs op dit forum las - God is ook liefde, nee God is liefde. Gods straffen en oordelen komen ook voort uit Zijn liefde. Dat is een andere liefde dan wij mensen doorgaans kennen.

quote:

Is het niet prachtig?! Ook ons huidig nederlands recht is gebaseerd op het zeer stricte romeinse recht met een vleugje van de 'liefde' erdoorheen gebakken. Dat is gebeurd door bijvoorbeeld termen van 'redelijkheid en billijkheid' als open normen te laten fungeren. Maar vanzelfsprekend staat of valt in elke tijd de gerechtigheid met de geesten en de harten van de rechtshandhavers en rechtstoepassers.
In hoeverre menselijke wetgeving op liefde is gebaseerd kan ik niet beoordelen. En met het begrip "vleugjes eraan toevoegen" kan ik niets.

quote:


En tot slot ook een scherpere kant van gerechtigheid: er is een voorbeeld van een prediker van gerechtigheid, en dat is Noach:
Het hoeft geen betoog dat gerechtigheid zo bezien dus direct verband houdt met de kern van het geloof in Jezus Christus. Het is daarmee een centraal begrip. Dit begrip verontachtzamen geeft een geheel ander beeld op Jezus Christus en zijn lijdensweg en heilsweg, en daarmee ook een geheel ander beeld op de betekenis van "liefde".
Ja zeker, Jezus de Messias was degene die uit liefde alle gerechtigheid vervulde, zodat wij daaraan deel konden krijgen:
Mat.3:15 Maar Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.

quote:

Een mooie vooruitspiegeling van betekenis van de gerechtigheid tegenover de liefde wordt ook al gegeven door het beloofde land voor het volk Israël:
Niet tegenover de liefde, maar vanuit de liefde. Een vader kan vreselijk boos zijn op zijn kind, maar niettemin blijft hij ervan houden. Zo ook God. In het volgende hoofdstuk zegt Hij: Alleenlijk heeft de HEERE lust gehad aan uw vaderen, om die lief te hebben, en heeft hun zaad na hen, ulieden, uit al de volken verkoren, gelijk het te dezen dage is.

quote:

Wat staat hier: Het beloofde land is niet de belofte voor het volk Israël! Het is het oordeel in gerechtigheid over de goddeloosheid van de volken die worden verdreven! Maar de joden zijn niet veel beter. Wel een beetje, maar dan alléén omdat ze het nageslacht zijn van de belofte. Maar anders dan dat zijn zij even verderfelijk. Maar vanwege Gods Naam en Heerlijkheid, doet God deze werken. Ondanks de mens. Vandaar m.i. de boodschap van oude naar nieuwe bedeling in Maleachi en de belofte van Elisa en de prediking van Johannes de Doper: God zal de vaderen verzoenen met de kinderen en de kinderen terugbrengen op de bedachtzaamheid en rechtvaardigheid van de vaderen.

Dit is toch zeker geen ontkenning van de belofte! God wil de Israëlieten laten weten dat het geen kwestie is van verdienen. Dat God die andere volken verdrijft is gerechtigheid die voortkomt uit liefde. Het Zaad moet komen om te redden.
God zegt zelfs in dat volgende hoofdstuk: 11 Maar de HEERE zeide tot mij: Sta op, ga op de reize, voor het aangezicht des volks, dat zij inkomen, en erven het land, dat Ik hun vaderen gezworen heb, hun te geven.

De rest van je posting is geloof ik voor Learsi bestemd.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2013, 04:00:57 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2013, 07:05:46 am »

quote:

Peter68 schreef op 19 januari 2013 om 00:55:
ik vind het een prachtige tekst. Wat mij intrigeerde was vers 33. Bij God's Koninkrijk kan ik mij een aardig beeld vormen, maar wat is nu precies 'Zijn gerechtigheid'

Dat is iets waar ik over wil nadenken de komende tijd. Heb je input voor me dan hoor ik dat graag
Ik leg hier een link met het voorafgaande Mat 3:
13 Toen kwam Jezus vanuit Galilea naar de Jordaan om door Johannes gedoopt te worden. 14 Maar Johannes probeerde hem tegen te houden met de woorden: ‘Ik zou door u gedoopt moeten worden, en dan komt u naar mij?’ 15 Jezus antwoordde: ‘Laat het nu maar gebeuren, want het is goed dat we op deze manier Gods gerechtigheid vervullen.’ Toen stemde Johannes ermee in. 16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde. (εὐδόκησα)’

Die gerechtigheid is alles waarover God "wel denkt". De gerechtigheid van God zoeken (want die toevoeging geeft Jezus in Mat 6:33) is dus alles zoeken waarvan God wel zal denken. Wat juist is in Zijn ogen...

Tegenover: doen wat goed is in je eigen ogen... Jezus houdt Johannes de Doper voor: laat het nu maar gewoon gebeuren - want alles wat God juist acht moet gebeuren... Naar Hem luister Ik, Ik volg Mezelf niet...

Fil 2:6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.

Het woord "δικαιοσύνη" (gerechtigheid) heeft ook een juridische lading, afgeleid van δίκη, recht... God spreekt recht (rechtvaardig: altijd via dezelfde koers) en de mens kan het "spreken van God" volgen om tot leven te komen:

Deut 8:3 U hébt zijn macht leren kennen: hij liet u honger lijden en gaf u toen manna te eten, voedsel dat u nooit eerder had gezien en uw voorouders evenmin.

Zo maakte hij u duidelijk dat een mens niet leeft van brood alleen, maar van alles wat de mond van de HEER voortbrengt.

4 Veertig jaar lang raakten uw kleren niet versleten en zwollen uw voeten niet op. 5 Laat ieder van u dan beseffen dat de HEER, uw God, u opvoedt zoals een vader zijn kind opvoedt. 6 Leef daarom zijn geboden na door de weg te volgen die hij u wijst en door ontzag voor hem te tonen.



Het woord gerechtigheid heeft dus alles met geloven te maken = het verwachtingsvol volgen van de stem van de Herder... Of van de Koning, in dit verband...
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2013, 03:00:51 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #12 Gepost op: januari 22, 2013, 12:00:12 am »
Allen  bedankt voor jullie inbreng, het heeft me geholpen om deze verzen beter te doorgronden.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #13 Gepost op: januari 25, 2013, 05:22:58 am »
Het gaat er natuurlijk om wat het in dit vers33 betekent.
Het betekent daar: ' zijn waarheid '

Het is niet zo dat je overal waar je ' gerechtigheid ' tegenkomt in de bijbel, daar telkens dezelfde beperkende betekenis op kan plakken.

de gerechtigheid van God = de waarheid van God = de werking van het goddelijke
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2013, 05:24:51 am door Ozombi »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #14 Gepost op: januari 25, 2013, 06:03:18 am »

quote:

Ozombi schreef op 25 januari 2013 om 05:22:
Het gaat er natuurlijk om wat het in dit vers33 betekent.
Het betekent daar: ' zijn waarheid '

Het is niet zo dat je overal waar je ' gerechtigheid ' tegenkomt in de bijbel, daar telkens dezelfde beperkende betekenis op kan plakken.

de gerechtigheid van God = de waarheid van God = de werking van het goddelijke
"Natuurlijk... En daarom heeft de schrijver het woord δικαιοσύνη (gerechtigheid) gebruikt en niet het woord ἀλήθεια (waarheid), en overal waar het woord ἀλήθεια gebruikt moet ook de betekenis ἐνέργεια (werking) zeker worden meegewogen... Tenminste: men moet die begrippen altijd als mogelijk inwisselbaar geschouwen, ook al hebben ze in het Grieks stuk voor stuk een eigen betekenis. En waarom? Opdat dan niemand meer weet wat de schrijver heeft bedoeld te zeggen, behalve Ozombi die op elk van de Schriftplaatsen precies weet dat wat er niet staat gewoon wel had moeten staan omdat de tekst gewoon die en die betekenis zou moeten hebben... Mensen, lees toch niet de Schrift: Ozombi zal het u wel vertellen...!!"

Nee, maar serieus Ozombi: ik vind dat je hier enigszins aan begripsverwarring doet. Dat woord δικαιοσύνη heeft een "meer dan morele/juridische ondertoon": het is een juridisch begrip dat in de Schrift wordt toegepast op het "juist handelen in de ogen van God". Dat zou je (in "het bijbelse spreken") eventueel kunnen verbreden tot "het handelen van God" / de "uitwerking van zijn rechtvaardigheid" (= God handelt eeuwig voorspelbaar naar zijn oordeel over goed en kwaad), maar dan wel in de zin dat ieder mens geacht wordt om evenzo te handelen in het leven... Precies zoals God voor ogen heeft...

Maar dat begrip "gerechtigheid" zo maar verbreden tot "werking van God" is me te "vaag en onbepaald"... En bovendien: het handelen van de mens is niet altijd van invloed op "de werking van God": "ook over onrechtvaardigen laat God zijn zon schijnen en het regenen"...

Zegt Matteus een hoofdstuk eerder:
Mat 5:45 Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

Zou je dus afgaan op enkel "de werking van het goddelijke" (in jouw betekenis ervan), dan zou je uit het feit dat je "op de juiste tijden zon en regen gegeven wordt" (= het je "voor de wind gaat") de verkeerde conclusie kunnen trekken dat je "in het spoor van Gods gerechtigheid wandelt"... Dan kan je nog steeds "volledig van het pad af zijn"!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #15 Gepost op: januari 26, 2013, 01:19:36 pm »
@Hendrik::
men mag bedenken dat ' God ' of ' het goddelijke ' iets anders kan inhouden
dan wat men denkt dat het inhoudt, vandaar deze interpretatie die breder is
dan een verondersteld bewust handelen van een entiteit (Persoon?) en in plaats
daarvan ' al dat wat er uit voortvloeit '

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #16 Gepost op: januari 27, 2013, 06:40:03 am »

quote:

Ozombi schreef op 26 januari 2013 om 13:19:
@Hendrik::
men mag bedenken dat ' God ' of ' het goddelijke ' iets anders kan inhouden
dan wat men denkt dat het inhoudt, vandaar deze interpretatie die breder is
dan een verondersteld bewust handelen van een entiteit (Persoon?) en in plaats
daarvan ' al dat wat er uit voortvloeit '
Ja. Het is niet verboden je aandacht te richten op de mogelijkheid dat "een begrip" iets anders betekent dan je denkt dat het betekent... Maar ik heb niet de indruk dat je twijfelt aan jouw interpretatie van het begrip "god"... Maar je mag er inderdaad aan twijfelen...


Waarom zou je nog spreken over het Koninkrijk van "Het Ene" als dit omvat 'al dat wat er uit voortvloeit'?? Waarom dan nog een onderscheid aanbrengen tussen "goed" en "kwaad" (iets wat Jezus in zijn Bergrede - en elders - nota bene continu doet)?? Denk niet dat ik niet denk dat het begrip "God" een andere inhoud zou kunnen hebben dan ik denk dat de inhoud is... Maar ik twijfel bijzonder hevig aan jouw interpretatie... Hoewel ik die twijfel meer en meer achter me kan laten... Want langs die weg zie ik "goed" en "kwaad" in elkaar vervloeien en moet ik alle "betekenis" van de wereld om mij heen loslaten... En die weg ga ik niet...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #17 Gepost op: februari 10, 2013, 05:34:34 am »
@Hendrik :: het enige wat in ' gods geest ' bestaat is harmonie

Goed en Kwaad wordt enkel door mensen voortgebracht en onderscheiden als zodanig. Twee polen van hetzelfde Ene ding , namelijk harmonie. Zowel goed als kwaad zien wij, mensen, in onze gemanifesteerde wereld. Toch zijn deze twee abstracte grootheden ( goed en kwaad ) beiden nodig om de harmonische balans te behouden. Het goddelijke kent enkel volkomen harmonie. Om die reden (her)kent de mens in zijn aardse wereld zowel het goede als het kwade, maar voor het goddelijke maken al deze afzonderlijke goede en kwade gebeurtenissen slechts deel uit van het Ene harmonische geheel.

Bedenk dat de mens elke gebeurtenis - goed dan wel kwaad - als een apart incident beschouwt en er voor zichzelf een label opplakt. Dit geldt niet voor het goddelijke. Het goddelijke IS ten alle tijden het ene harmonische geheel. Hopelijk maakt dit iets duidelijk in dit verband?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #18 Gepost op: februari 10, 2013, 06:32:27 am »

quote:

Ozombi schreef op 10 februari 2013 om 05:34:
@Hendrik :: het enige wat in ' gods geest ' bestaat is harmonie

Goed en Kwaad wordt enkel door mensen voortgebracht en onderscheiden als zodanig. Twee polen van hetzelfde Ene ding , namelijk harmonie. Zowel goed als kwaad zien wij, mensen, in onze gemanifesteerde wereld. Toch zijn deze twee abstracte grootheden ( goed en kwaad ) beiden nodig om de harmonische balans te behouden. Het goddelijke kent enkel volkomen harmonie. Om die reden (her)kent de mens in zijn aardse wereld zowel het goede als het kwade, maar voor het goddelijke maken al deze afzonderlijke goede en kwade gebeurtenissen slechts deel uit van het Ene harmonische geheel.

Bedenk dat de mens elke gebeurtenis - goed dan wel kwaad - als een apart incident beschouwt en er voor zichzelf een label opplakt. Dit geldt niet voor het goddelijke. Het goddelijke IS ten alle tijden het ene harmonische geheel. Hopelijk maakt dit iets duidelijk in dit verband?

Het voegt m.i. niets toe... Want ik meende al te zien al waar die visie voor staat. Ik schreef niet voor niets:

"Want langs die weg zie ik "goed" en "kwaad" in elkaar vervloeien en moet ik alle "betekenis" van de wereld om mij heen loslaten... En die weg ga ik niet..."
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #19 Gepost op: februari 10, 2013, 09:46:01 pm »
@Hendrik:  ik zie je punt niet zo. Eerst vraag je je af waarom je nog zou spreken over het Ene en dan geef ik aan waarom je dat zou doen (harmonie) en dan voegt het opeens niets toe?

Alleen stoffelijke wezens die in twee zijn ( fysiek+geestelijk ) onderscheiden de tegenstellingen. Het goddelijke kent die twee niet, want ' God is Geest ' zoals je wellicht wel weet. En wie zegt dat je de wereld om je heen moet verlaten en/of negeren? Het is juist zaak die wereld met tegenstellingen te omarmen en te leren zien als één ding. Maar goed, het heeft weinig nut elk gepost woord tot in den treuren te verklaren. Men vat het of doet dat niet.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2013, 09:54:58 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Koninkrijk van God
« Reactie #20 Gepost op: februari 11, 2013, 08:48:21 am »

quote:

Ozombi schreef op 10 februari 2013 om 21:46:
@Hendrik:  ik zie je punt niet zo. Eerst vraag je je af waarom je nog zou spreken over het Ene en dan geef ik aan waarom je dat zou doen (harmonie) en dan voegt het opeens niets toe?

Alleen stoffelijke wezens die in twee zijn ( fysiek+geestelijk ) onderscheiden de tegenstellingen. Het goddelijke kent die twee niet, want ' God is Geest ' zoals je wellicht wel weet. En wie zegt dat je de wereld om je heen moet verlaten en/of negeren? Het is juist zaak die wereld met tegenstellingen te omarmen en te leren zien als één ding. Maar goed, het heeft weinig nut elk gepost woord tot in den treuren te verklaren. Men vat het of doet dat niet.
Nee. Ik vroeg me af "waarom je nog zou spreken over het Ene ALS..."

De gedachte dat "voor het goddelijke al deze afzonderlijke goede en kwade gebeurtenissen slechts deel uitmaken van het Ene harmonische geheel" verwerp ik vanwege de gedachte dat dan in God "goed en kwaad in harmonie aanwezig zouden zijn"... Want als dat het geval zou zijn, dan zijn ook voor stoffelijk-geestelijke mensen de verschillen tussen "goed" en "kwaad" volstrekt irrelevant geworden...

Ik zie "in" God geen harmonie tussen "goed" en "kwaad", maar tussen "rechtvaardigheid" (goed) en "genade"... Het kwade maakt er geen deel van uit, maar wordt ("op afstand") tijdelijk geduld... Het woord "harmonie" veronderstelt het bestaan van "een blijvend evenwicht waarin men (niet anders dan) berusten kan"... Maar het begrip "genade" veronderstelt slechts een tijdelijk evenwicht, waarbij men kan wachten op betere tijden...


En dan wat betreft dat "vatten": blijkbaar trek je de conclusie dat ik je uiteenzettingen niet snap. Misschien op basis van het feit dat we het oneens zijn. In ieder geval: de conclusie die in die woorden doorklinkt vind ik wat voorbarig... Je "schetst me een weg" maar die weg ga ik niet... Dat is alles....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'