Auteur Topic: Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?  (gelezen 14390 keer)

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Gepost op: februari 20, 2013, 01:53:40 pm »
Hoi allemaal,

Ik ben blij dat er zoiets bestaat als een forum voor gereformeerde kerken. Laatst was ik lid geworden van credible.nl maar helaas werden mijn berichten gewist. Reden? Ik noemde bepaalde bijbelpassages die door katholieken kwetsend werden opgevat. Het is mijn inziens zeer misleidend dat credible.nl zich manifesteert als christelijk forum terwijl het eigenlijk een katholiek forum betreft waarin het niet is toegestaan om zelf de bijbel te interpreteren dan wel te geloven in de bijbel als Gods onfeilbare woord. Ik hoop dat het in dit forum is toegestaan Gods onfeilbare woord te mogen quoten en te verdedidigen zonder dat ik hier verbannen word.

Dit is de mail die ik naar de webmaster had gestuurd:

zou niet durven mijn persoonlijke meningen als waarheid te presenteren. Al mijn overtuigingen zijn 100 procent gebasseerd op Gods woord, en als ik een verkeerde overtuiging heb dan verwacht ik graag van anderen dat ze mij corrigeren aan de hand van de bijbel.
 
 Ik heb een foutje gemaakt door te stellen dat de ZDA kerk en de Rooms-katholieke kerk geen christelijke kerken zijn. Alhoewel ik deze overtuiging heb, is het niet mijn bedoeling om controverse te veroorzaken. En in dat licht geef ik toe dat dat verkeerd was. Paulus deed zich immers bij Joden voor als een Jood om op basis van common ground hun naar het evangelie te leiden. Zo probeer ik ook common ground te zoeken met andere mensen en hun van daaruit naar het ene ware evengelie toe te leiden.
 
 In elk geval heb ik geen enkel mens bestempelt. Ik maak altijd een onderscheid tussen mensen en geloofsstellingen van mensen. En ja de bijbel is aanstootgevend voor veel van de geloofsstellingen van mensen. Dit is wat Jezus zei:
 
32Iedereen die mij zal erkennen bij de mensen, zal ook ik erkennen bij mijn Vader in de hemel. 33Maar wie mij verloochent bij de mensen, zal ook ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.
34Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden
 
Klinkt dit aanstootgevend? De waarheid zorgt voor verdeeldheid. Jezus' uitspraak geldt voor iedereen dus ook voor jou. Ben je bereid je kruis op te nemen en Jezus te volgen? Of ontken je liever Jezus door alleen leerstellingen van mensen op je forum toe te laten die mensen naar de mond spreken en leiden tot een vals evangelie dat niet redden kan? Mijn loyaliteit ligt altijd bij God, en als dat aanstootgevend is, so be it.
 
21Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

Er bestaan diverse belangrijke verschillen tussen Katholieken en Protestanten. Hoewel er de laatste jaren pogingen zijn ondernomen om een gemeenschappelijke basis te vinden, is het een feit dat de verschillen niet verdwenen zijn en dat zij op dit moment nog net zo belangrijk zijn als aan het begin van de Protestantse Reformatie. Hier beneden volgt een kort overzicht van de belangrijkste verschillen.

<knip>
Hier bevond zich een integraal overgenomen stuk van: http://www.gotquestions.o...s/Katholiek-Christen.html
</knip>

Mijn vraag is nu, hoe kan je uitreiken naar katholieken en ze het evangelie presenteren als ze elke poging om hun valse leerstellingen bloot te leggen aan de hand van de bijbel de kop indrukken? 8)7
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 05:04:59 pm door elle »
Sola scriptura!

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2013, 02:05:12 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 13:53:
Hoi allemaal,

Ik ben blij dat er zoiets bestaat als een forum voor gereformeerde kerken. Laatst was ik lid geworden van credible.nl maar helaas werden mijn berichten gewist. Reden? Ik noemde bepaalde bijbelpassages die door katholieken kwetsend werden opgevat. Het is mijn inziens zeer misleidend dat credible.nl zich manifesteert als christelijk forum terwijl het eigenlijk een katholiek forum betreft waarin het niet is toegestaan om zelf de bijbel te interpreteren dan wel te geloven in de bijbel als Gods onfeilbare woord. Ik hoop dat het in dit forum is toegestaan Gods onfeilbare woord te mogen quoten en te verdedigen zonder dat ik hier verbannen word.

Het goede bericht: op dit forum heb je heel veel vrijheid van spreken.
Het slechte bericht: dit forum sluit over ongeveer een week.

Veel tijd om over het katholicisme in gesprek te gaan is er dus niet meer.
Evangeliseren doe je door van je geloof te getuigen.
Dit kun je wellicht het beste doen richting andersdenkenden. Je Christelijke broeders en zusters van andere denominaties wijzen op hun vermeende leerstellige fouten is vaak een beetje contraproduktief.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 02:05:23 pm door pyro »

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2013, 02:06:48 pm »
Met zoveel domheid en onwetendheid over het christendom en de bijbel kom je inderdaad niet erg ver. Nog los van het feit dat je hele tekst een gotspe is... Het verbaasd me dan ook niet dat je bent geband op Credible. En vermoedelijk zullen ze het hier ook niet echt op prijs stellen dat je zo pontificaal uiteenzet waarom je geband bent op een ander forum...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2013, 02:18:46 pm »

quote:

pyro schreef op 20 februari 2013 om 14:05:
[...]

Het goede bericht: op dit forum heb je heel veel vrijheid van spreken.
Het slechte bericht: dit forum sluit over ongeveer een week.

Veel tijd om over het katholicisme in gesprek te gaan is er dus niet meer.
Evangeliseren doe je door van je geloof te getuigen.
Dit kun je wellicht het beste doen richting andersdenkenden. Je Christelijke broeders en zusters van andere denominaties wijzen op hun vermeende leerstellige fouten is vaak een beetje contraproduktief.
Bedankt voor je antwoord. Je hebt gelijk, het is mijn taak om te evangeliseren en wie de boodschap niet wil aannemen die neemt het niet aan, wie de boodschap wel wil aannemen neemt het wel aan. Jezus zei dat de weg naar de eeuwige vernietiging breed is, maar de weg naar het eeuwig leven smal, en er zijn maar weinig mensen die die weg vinden. :)
Sola scriptura!

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #4 Gepost op: februari 20, 2013, 02:31:37 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 13:53:
Hoi allemaal,

Mijn vraag is nu, hoe kan je uitreiken naar katholieken en ze het evangelie presenteren als ze elke poging om hun valse leerstellingen bloot te leggen aan de hand van de bijbel de kop indrukken? 8)7
niet.

iedereen heeft het recht op een eigen visie.
de Bijbel is op velerlei manieren uit te leggen, dat blijkt wel uit het feit dat er zoveel stromingen zijn.
Katholieken, {Protestanten, Jehovah's Getuigen, Mormonen, Zevende Dag Adventisten, Baptisten, Doopsgezinden  etc....en daarbinnen ook weer allerlei afsplitsingen etc..enz.

allemaal christenen.

hou je liever bezig met je eigen zielenheil en gun anderen ook hun eigen pad te kiezen i.p.v. jouw visie aan de hele wereld op te leggen en op te dringen als De Enige Waarheid en de rest als vals te betitelen of als dwaalleer.

behoorlijk arrogant i.m.o.

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #5 Gepost op: februari 20, 2013, 02:35:54 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 14:31:
[...]

 
niet.

iedereen heeft het recht op een eigen visie.
de Bijbel is op velerlei manieren uit te leggen, dat blijkt wel uit het feit dat er zoveel stromingen zijn.
Katholieken, {Protestanten, Jehovah's Getuigen, Mormonen, Zevende Dag Adventisten, Baptisten, Doopsgezinden  etc....en daarbinnen ook weer allerlei afsplitsingen etc..enz.

allemaal christenen.

hou je liever bezig met je eigen zielenheil en gun anderen ook hun eigen pad te kiezen i.p.v. jouw visie aan de hele wereld op te leggen en op te dringen als De Enige Waarheid en de rest als vals te betitelen of als dwaalleer.

behoorlijk arrogant i.m.o.


Hoe interpreteer jij deze verzen dan?:

32Iedereen die mij zal erkennen bij de mensen, zal ook ik erkennen bij mijn Vader in de hemel. 33Maar wie mij verloochent bij de mensen, zal ook ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.
 34Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.

Terecht staat er in de bijbel:

1Ik roep je dringend op, ten overstaan van God en van Christus Jezus, die zal oordelen over de levenden en de doden, ik bezweer je bij zijn komst en heerschappij: 2Verkondig de boodschap, blijf aandringen, of het nu uitkomt of niet, wijs terecht, straf en vermaan met alle geduld dat het onderricht vereist. 3Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoet komen en hun naar de mond praten. 4Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels. 5Jij echter moet in alles nuchter zijn, je lijden aanvaarden, je werk als verkondiger van het evangelie doen, je dienende taak vervullen.

 :-)  Het is een kwestie van waar je voor staat. Of je staat voor Jezus en de bijbel of je staat voor deze wereld.
Sola scriptura!

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2013, 02:51:48 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 14:44:
[...]


oh,ja, het staat geschreven en dan is het natuurlijk waar.... O-)

wist men ten tijde van het schrijven van de Openbaringen al dat c.1900 jaren later een grote Protestante Reformatie zou opkomen?
knap hoor.

heb je er ook een tekst bij?


Uiteraard heb ik er een tekst bij. Ik zou niet durven mijn eigen woorden als waarheid te presenteren. ;)

6Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 7Luid riep hij: ‘Heb ontzag voor God en geef hem eer, want nu is de tijd gekomen dat hij zijn oordeel zal vellen. Aanbid hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft.’ 8Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.’ 9Zij werden gevolgd door een derde engel, die met luide stem riep: ‘Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, 10zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en ’s nachts niet.

Dit praat over het valse evangelie van de katholieke kerk versus het ware evangelie. Het merkteken op je rechterhand en voorhoofd is het gevolg van het valse evangelie. Het betreft hier denken en handelen volgens de wereld, maar specifiek volgens de katholieke poppenkast.

Het zegel van God is een zegel die de Heilige Geest plaats wanneer je het ware evangelie ontvangen hebt. God gaat dus de misdaden die het pausdom begaan heeft zwaar straffen. Dubbel naar de werken die ze zelf gedaan heeft.  d:)b  En zo hoort het. Niemand kan voorkomen wat God besloten heeft om uit te voeren.
Sola scriptura!

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2013, 02:58:53 pm »
Ter verduidelijking. Het beest is de katholieke poppenkast sinds 1929 toen ze officieel een theocratie werden (een eenheid van kerk en staat). Het beeld van het beest refereert naar het beeld van het eerste beest dat opkomt uit de zee. Dit staat symbool voor alle aardse machten. De beeld van het beest is de nieuwe wereld orde. Ten tijde dat dit opgezet wordt zullen er twee machten strijden. Gods volk met het ware evangelie versus alle valse evangelies. Bijbels christendom is het enige geloof dat leert dat redding plaats vindt door geloof alleen. De onbijbelse en heidense leer van de katholieke poppenkast van redding door werken zal niemand redden. Als je wil kan ik ook aangeven waar in de bijbel voorzegd was dat eerst de katholieke kerk de gehele wereld zal misleiden om een nieuwe wereld orde op te richten, en dat als de wereld erachter komt dat ze bedrogen zijn de katholieke kerk zullen vernietigen. Maar ik ga geen parels naar zwijnen gooien, je bent uberhaupt niet bij machte spirituele zaken van wereldse zaken te onderscheiden wanneer je geindoctrineerd bent door het katholieke poppenkastje.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 03:55:45 pm door b1007 »
Sola scriptura!

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #8 Gepost op: februari 20, 2013, 03:21:34 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 13:53:
Hoi allemaal,

Ik ben blij dat er zoiets bestaat als een forum voor gereformeerde kerken. Laatst was ik lid geworden van credible.nl maar helaas werden mijn berichten gewist. Reden? Ik noemde bepaalde bijbelpassages die door katholieken kwetsend werden opgevat. Het is mijn inziens zeer misleidend dat credible.nl zich manifesteert als christelijk forum terwijl het eigenlijk een katholiek forum betreft waarin het niet is toegestaan om zelf de bijbel te interpreteren dan wel te geloven in de bijbel als Gods onfeilbare woord. Ik hoop dat het in dit forum is toegestaan Gods onfeilbare woord te mogen quoten en te verdedidigen zonder dat ik hier verbannen word.

Dit is de mail die ik naar de webmaster had gestuurd:

zou niet durven mijn persoonlijke meningen als waarheid te presenteren. Al mijn overtuigingen zijn 100 procent gebasseerd op Gods woord, en als ik een verkeerde overtuiging heb dan verwacht ik graag van anderen dat ze mij corrigeren aan de hand van de bijbel.
 
 Ik heb een foutje gemaakt door te stellen dat de ZDA kerk en de Rooms-katholieke kerk geen christelijke kerken zijn. Alhoewel ik deze overtuiging heb, is het niet mijn bedoeling om controverse te veroorzaken. En in dat licht geef ik toe dat dat verkeerd was. Paulus deed zich immers bij Joden voor als een Jood om op basis van common ground hun naar het evangelie te leiden. Zo probeer ik ook common ground te zoeken met andere mensen en hun van daaruit naar het ene ware evengelie toe te leiden.
 
 In elk geval heb ik geen enkel mens bestempelt. Ik maak altijd een onderscheid tussen mensen en geloofsstellingen van mensen. En ja de bijbel is aanstootgevend voor veel van de geloofsstellingen van mensen. Dit is wat Jezus zei:
 
32Iedereen die mij zal erkennen bij de mensen, zal ook ik erkennen bij mijn Vader in de hemel. 33Maar wie mij verloochent bij de mensen, zal ook ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.
34Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden
 
Klinkt dit aanstootgevend? De waarheid zorgt voor verdeeldheid. Jezus' uitspraak geldt voor iedereen dus ook voor jou. Ben je bereid je kruis op te nemen en Jezus te volgen? Of ontken je liever Jezus door alleen leerstellingen van mensen op je forum toe te laten die mensen naar de mond spreken en leiden tot een vals evangelie dat niet redden kan? Mijn loyaliteit ligt altijd bij God, en als dat aanstootgevend is, so be it.
 
21Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

Er bestaan diverse belangrijke verschillen tussen Katholieken en Protestanten. Hoewel er de laatste jaren pogingen zijn ondernomen om een gemeenschappelijke basis te vinden, is het een feit dat de verschillen niet verdwenen zijn en dat zij op dit moment nog net zo belangrijk zijn als aan het begin van de Protestantse Reformatie. Hier beneden volgt een kort overzicht van de belangrijkste verschillen.

Eén van de grootste verschillen tussen het Katholicisme en het Protestantisme is de kwestie van de afdoendheid en de autoriteit van de Schrift. Protestanten geloven dat alleen de Bijbel de enige bron is van God’s bijzonder openbaring aan de mensheid, en als zodanig leert de Bijbel ons alles wat nodig is om verlossing van onze zonden te ontvangen. Protestanten zien de Bijbel als de standaard waartegen al het Christelijk gedrag moet worden afgemeten. Dit geloof wordt in het algemeen “Sola Scriptura” genoemd en is één van de “Vijf Sola’s” (sola is Latijn voor “alleen”) die uit de Protestantse Reformatie voortkwamen als samenvattingen van enkele van de belangrijkste verschillen tussen Katholieken en Protestanten.

Er staan vele verzen in de Bijbel die de afdoendheid en het gezag ervan op het gebied van alle geloofs- en praktische zaken vaststellen. Eén van de duidelijkste is wel 2 Timoteüs 3:16 waarin we het volgende lezen: “Elk schriftwoord is door God geïnspireerd en is dus bruikbaar voor het onderricht, voor het weerleggen van dwalingen, voor de verbetering van de zeden en voor de opvoeding tot een rechtschapen leven, zodat de mens van God berekend is voor zijn taak en toegerust is voor elk goed werk.” Maar Katholieken wijzen de doctrine van “Sola Scriptura” af en geloven niet dat de Bijbel op zich afdoende is. Zij geloven dat zowel de Bijbel als de Rooms-Katholieke tradities even bindend voor de Christen zijn. Veel Rooms-Katholieke doctrines, zoals het vagevuur, het bidden tot de heiligen, het vereren of aanbidden van Maria, etcetera hebben weinig of geen basis in de Schrift, maar zijn puur gebaseerd op de Rooms-Katholieke tradities. In essentie wordt de afdoendheid, het gezag en de volledigheid van de Bijbel ondermijnd door de Rooms-Katholieke ontkenning van “Sola Scriptura” en hun aandrang om de Bijbel en hun “Heilige Traditie” als gelijkwaardig in gezag te zien. Het standpunt ten opzichte van de Schrift is de wortel van vele, zo niet alle, verschillen tussen Katholieken en Protestanten.

Een ander verschil tussen Katholicisme en Protestantisme dat hier nauw aan verbonden is heeft te maken met de functie en het gezag van de Paus. Volgens het Katholicisme is de Paus de “Vicaris van Christus” (een vicaris is een vertegenwoordiger of plaatsvervanger) en neemt hij de plaats van Jezus in als het zichtbare hoofd van de Kerk. Als zodanig heeft hij het vermogen om “ex cathedra” te spreken (met gezag op het gebied van geloof en gebruiken) en wanneer hij dit doet, dan worden zijn leerstellingen als onfeilbaar en bindend voor alle Christenen beschouwd. Aan de andere kant geloven Protestanten dat geen enkel menselijk wezen onfeilbaar is en dat alleen Christus het hoofd van de kerk is. Katholieken vertrouwen op apostolische opvolging als een manier om het gezag van de Paus in te stellen. Maar Protestanten geloven dat het gezag van de kerk niet uit apostolische opvolging afkomstig is, maar uit het Woord van God is afgeleid. Geestelijke macht en autoriteit liggen niet in de handen van een sterveling, maar in het Woord van God zoals dat in de Schrift is vastgesteld. Terwijl het Katholicisme onderwijst dat alleen de Katholieke Kerk de Bijbel op een juiste en correcte wijze kan interpreteren, geloven Protestanten dat de Bijbel onderwijst dat God de Heilige Geest heeft gezonden om in alle gelovigen te huizen, waardoor alle gelovigen in staat zijn om de boodschap van de Bijbel te begrijpen.

Dit kan duidelijk worden gezien in passages als Johannes 14:16-17: “En Ik zal de Vader vragen jullie een andere Helper te geven, die voor altijd met jullie zal zijn, de Geest van de waarheid. De wereld kan Hem niet ontvangen, omdat ze Hem niet ziet en ook niet kent; jullie kennen Hem wel, want Hij blijft bij jullie en zal in jullie zijn.” (Zie ook Johannes 14:26 en 1 Johannes 2:27). Terwijl het Katholicisme onderwijst dat alleen de Rooms-Katholieke kerk de autoriteit en de macht heeft om de Bijbel te interpreteren, erkent het Protestantisme de bijbelse doctrine van het priesterschap van alle gelovigen, en geloven Protestanten dat individuele Christenen er op kunnen vertrouwen dat de Heilige Geest hen zal helpen om de Bijbel zelf te lezen en te interpreteren.

Een derde belangrijk verschil tussen Katholicisme en Protestantisme bestaat uit de vraag: hoe kan iemand gered worden? Een ander punt van de “Vijf Sola’s” van de Reformatie was “Sola Fide” (“alleen geloof”), dat de Bijbelse doctrine bevestigt dat mensen alleen uit genade gerechtvaardigd worden, en dit alleen via Christus (Efeziërs 2:8-10). Maar volgens het Rooms-Katholicisme kan een mens niet alleen door geloof in Christus worden verlost. Zij onderwijzen dat een Christen op zowel geloof als “verdienstelijke daden” moet vertrouwen om gered te kunnen worden. De Zeven Sacramenten zijn essentieel in de Rooms-Katholieke doctrine over de verlossing. Deze zijn: het Doopsel, de Biecht, de Eucharistie, het Vormsel, de Ziekenzalving (of het Heilig Oliesel), de Wijding en het Huwelijk. Protestanten geloven dat gelovigen alleen op basis van hun geloof in Christus door God gerechtvaardigd worden, omdat Christus aan het kruis voor al hun zonden heeft betaald en Zijn rechtvaardigheid hen daarom wordt toegerekend. Katholieken geloven daarentegen dat de rechtschapenheid van Christus weliswaar uit “genade door geloof” aan de gelovige wordt uitgereikt, maar dat dit op zichzelf niet voldoende is om de gelovige te rechtvaardigen. De gelovige moet de rechtvaardigheid van Christus die hem is toegerekend nog “aanvullen” met verdienstelijke werken.

Katholieken en Protestanten zijn het er ook niet over eens wat het betekent om voor God gerechtvaardigd te zijn. Voor de Katholieke heeft rechtvaardiging te maken met het rechtschapen en heilig worden gemaakt. Zij geloven dat geloof in Christus slechts het begin van de verlossing is en dat een mens hierop moet verder bouwen met goede daden omdat de mens “God’s genade van de rechtvaardiging en de eeuwige verlossing moet verdienen”. Natuurlijk is deze kijk op de rechtvaardiging in strijd met de duidelijke leer van de Schrift in passages als Romeinen 4:1-12; Titus 3:3-7 en vele anderen. Protestanten daarentegen maken een onderscheid tussen het eenmalige plaatsvinden van de rechtvaardiging (wanneer we door God rechtvaardig en heilig worden verklaard, gebaseerd op ons geloof in wat Christus aan het kruis voor ons heeft gedaan) en heiliging (het voortdurende proces waarin we rechtschapen worden gemaakt; een proces dat tijdens onze levens op aarde doorgaat). Hoewel Protestanten het belang van goede daden herkennen, geloven zij dat deze het resultaat of ‘de vrucht’ van de verlossing zijn, maar nooit een weg naar de verlossing. Katholieken vermengen rechtvaardiging en heiliging in één voortgaand proces, wat tot verwarring leidt over de vraag hoe iemand gered kan worden.

Een vierde belangrijk verschil tussen Katholieken en Protestanten heeft te maken met wat er na de dood met mensen gebeurt. Hoewel beide groepen geloven dat ongelovigen de eeuwigheid in de hel zullen doorbrengen, bestaan er significante en belangrijke verschillen over wat er met gelovigen zal gebeuren. Uit hun kerkelijke tradities en hun vertrouwen in niet-canonieke boeken hebben de Katholieken de doctrine van het vagevuur ontwikkeld. Het vagevuur is volgens de Katholieke Encyclopedie “een plaats of toestand van tijdelijke bestraffing voor de mensen die dit leven in een staat van God’s genade hebben verlaten maar niet volledig vrij zijn van hun dagelijkse zonden of die nog genoegdoening moeten geven voor hun doodzonden of dagelijkse zonden.” Maar Protestanten geloven dat we rechtstreeks naar de hemel zullen gaan om in de aanwezigheid van de Heer te zijn, omdat we alleen door geloof in Christus gerechtvaardigd zijn en de rechtschapenheid van Christus aan ons wordt toegerekend (2 Korintiërs 5:6-10 en Filippenzen 1:23).

Maar een aspect van de Katholieke doctrine over het vagevuur dat nog verontrustender is, is het feit dat zij geloven dat de mens nog voor zijn zonden genoegdoening moet of zelfs kan geven. Samen met hun misvatting over wat de Bijbel onderwijst over de rechtvaardiging van de mens voor God resulteert dit in een laag beeld van de afdoendheid en de effectiviteit van de prijs die Christus aan het kruis voor ons heeft betaald. Eenvoudig gezegd: het Katholieke standpunt ten opzichte van de verlossing impliceert dat wat Christus aan het kruis heeft gedaan een onvoldoende betaling was voor de zonden van de mensen die in Hem geloven, en dat zelfs een gelovige nog voor zijn eigen zonden zal moeten betalen, ofwel door een boetedoening, ofwel door een tijd in het vagevuur door te brengen. En toch leert de Bijbel ons telkens weer dat alleen de dood van Christus tegemoet kan komen aan de toorn van God jegens de zondaars (Romeinen 3:25; Hebreeën 2:17; 1 Johannes 2:2; 1 Johannes 4:10). Onze goede daden kunnen niets toevoegen aan wat Christus reeds heeft volbracht.

Hoewel er talrijke andere verschillen bestaan tussen wat Katholieken en Protestanten geloven, zijn deze vier voorbeelden voldoende om te laten zien dat er serieuze verschillen tussen de twee bestaan. Net zoals de Judaïsten (Joden die zeiden dat de niet-Joodse Christenen de wet van het Oude Testament moesten gehoorzamen om verlost te worden) waar Paulus in het boek Galaten over schreef, komen de Katholieken bij een volledig verschillend evangelie uit, omdat zij daden tot een noodzakelijk iets maken om door God gerechtvaardigd te kunnen worden. De verschillen tussen de Katholieken en de evangelische Protestanten zijn belangrijk en significant.

We bidden dat God de ogen zal openen van alle mensen die dit artikel lezen en hun vertrouwen of geloof hebben gesteld in de leer van de Katholieke Kerk. Het is onze hoop dat iedereen zal begrijpen en geloven dat hun “goede daden” hen niet kunnen rechtvaardigen of heiligen (Jesaja 64:6). We bidden dat allen hun geloof alleen in het feit zullen stellen dat we “als een rechtvaardige aangenomen zijn omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft.” (Romeinen 3:24-25). God verlost ons “niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest, die hij door Jezus Christus, onze redder, rijkelijk over ons heeft uitgegoten. Zo zijn wij door zijn genade als rechtvaardigen aangenomen en krijgen we deel aan het eeuwige leven waarop we hopen” (Titus 3:5-7).

Mijn vraag is nu, hoe kan je uitreiken naar katholieken en ze het evangelie presenteren als ze elke poging om hun valse leerstellingen bloot te leggen aan de hand van de bijbel de kop indrukken? 8)7
AMEN!

wat betreft de laatste vraag......dat is m.i. voor mensen niet mogelijk.  

Als en wanneer ze tot het besef komen  wat de bestemming is van de locomotief waar ze hun wagonnetje aan hebben gehangen, springen ze vanzelf van de trein.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 03:24:05 pm door Droppy »
....easy does it....

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #9 Gepost op: februari 20, 2013, 03:47:38 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 15:42:
die topic titel alleen al klinkt zeer onwetend, denigrerend, arrogant en eigenlijk ook dom, aangezien katholieken ook christenen zijn.

Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?

wat versta jij eigenlijk onder een christen?


Kijk hier eens voor antwoorden:

http://www.gotquestions.o...ds/Katholieke-vragen.html

Ik denk dat dit antwoord je vraag afdoende beantwoordt:
<knip>
edit: originele artikel is hier te lezen: http://www.gotquestions.o...s/Katholiek-Christen.html
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 05:02:07 pm door elle »
Sola scriptura!

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2013, 04:22:02 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 15:57:
[...]


nee, ik vraag niet naar een link en dat je daar letterlijk uit citeert -
 ik vraag naar wat jij vindt wie een christen is en wie niet.


Een christen is iemand die Christus volgt. En je kan alleen Christus volgen als je de bijbel in zijn bijbelse context aanneemt.

Katholieken rukken de bijbel uit zijn verband om antichristelijke leerstellingen te verkondigen waarmee het de macht naar zichzelf toetrekt. Hiermee volgen katholieken niet Christus maar deze wereld. En Jezus zei dat vriendschap met de wereld vijandschap is tegen God en visa versa want Satan is de prins van deze wereld en Gods koninkrijk is niet van deze wereld.
Sola scriptura!

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #11 Gepost op: februari 20, 2013, 04:37:57 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 16:22:
[...]


Een christen is iemand die Christus volgt. .
duidelijk - thanks.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #12 Gepost op: februari 20, 2013, 04:48:35 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 15:31:
Hey droppy! Godzijdank er is nog echt puur geloof in Nederland!

En je hebt gelijk, ik vrees dat veel katholieke gelovigen zichzelf hebben laten diskwalificeren voor het eeuwige leven doordat ze het filosofische braaksel van het arrogante pausdom hebben geslikt als zoete koek. Iedereen die God aanbidt dient dit te doen in waarheid en in geest!

Dergelijke uitdrukkingen vind ik ongepast en al helemaal onder de vlag van "evangeliseren onder de katholieken". Hierdoor schep je alleen maar meer verwijdering. Ik ben het ook niet eens met de katholieke leer, maar die argumenten kun je op een fatsoenlijke manier en respectvol benoemen tegen iemand die ernaar wil luisteren.

Bovendien moeten we er ons van bewust zijn dat - zelfs al breng je het onder de noemer "sola scriptura" - ook onze opvattingen niet van dwaalleer verschoond zijn. Dwalingen wie bemerkt ze... spreekt de dichter van Psalm 19.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #13 Gepost op: februari 20, 2013, 04:58:46 pm »
Modbreak:
Enkele posts die te erg bashen zijn verwijderd.
Dit is een discussie. Daarvoor is het handig om een innemende, heldere en geduldige toon aan te slaan. Beetje de reacties van andere users indelen in 'oerdom' en 'waar gelovig' polariseert op een manier die een vruchtbare discussie in de weg staat.

Daarnaast: wanneer je lange posts van elders citeert, volstaat het om een linkje te plaatsen en een samenvatting te geven van de relevante punten. Vaak is het integraal overnemen ook verboden ivm copyright! Het geven van een link+samenvatting houdt het forum leesbaar.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 05:03:04 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #14 Gepost op: februari 20, 2013, 05:11:19 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 16:22:
[...]


Een christen is iemand die Christus volgt. En je kan alleen Christus volgen als je de bijbel in zijn bijbelse context aanneemt.

Katholieken rukken de bijbel uit zijn verband om antichristelijke leerstellingen te verkondigen waarmee het de macht naar zichzelf toetrekt. Hiermee volgen katholieken niet Christus maar deze wereld. En Jezus zei dat vriendschap met de wereld vijandschap is tegen God en visa versa want Satan is de prins van deze wereld en Gods koninkrijk is niet van deze wereld.


Christus volgen betekent een souverein mens worden.  Men kan dan geen twee heren blijven dienen.  En men staat heel vaak buiten. Net zoals Jezus dat stond. Die werd erom vermoord.

Zijn Koninkrijk is niet van deze wereld.
....easy does it....

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #15 Gepost op: februari 20, 2013, 05:11:32 pm »
Optopic: het nut van het evangeliseren bij katholieken lijkt me een vreemde vorm van prioritering. 't Is nuttiger om onder heidenen te evangeliseren, die Christus in het geheel niet kennen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #16 Gepost op: februari 20, 2013, 05:19:51 pm »

quote:

elle schreef op 20 februari 2013 om 17:11:
Optopic: het nut van het evangeliseren bij katholieken lijkt me een vreemde vorm van prioritering. 't Is nuttiger om onder heidenen te evangeliseren, die Christus in het geheel niet kennen.


Elle, excuses dat ik uit de bocht vloog door me te laten verleiden om beneden niveau te reageren.

Met betrekking tot je stelling; Je hebt gelijk. Er zijn veel mensen overal;ziekenhuizen, gevangenissen etc. die het woord van God nog moeten horen. Ik denk idd ook dat evangeliseren onder katholieken weinig zin heeft. Vroeger vond ik de verzuiling altijd oudbollige onzin, maar nu snap ik waarom de samenleving verzuild was. Sommige verschillen zijn gewoon onoverbrugbaar en dan moet elke gemeenschap de andere gemeenschap zijn eigen ding laten doen.
Sola scriptura!

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #17 Gepost op: februari 20, 2013, 05:22:03 pm »

quote:

Droppy schreef op 20 februari 2013 om 17:11:
[...]


Christus volgen betekent een souverein mens worden.  Men kan dan geen twee heren blijven dienen.  En men staat heel vaak buiten. Net zoals Jezus dat stond. Die werd erom vermoord.

Zijn Koninkrijk is niet van deze wereld.


Inderdaad, daarom is het belangrijk dat we altijd volharden in het zuivere geloof en daarmee onze redding uitwerken.

 d:)b
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 05:28:27 pm door b1007 »
Sola scriptura!

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #18 Gepost op: februari 20, 2013, 05:28:02 pm »

quote:

Graag gedaan  ;)
Sola scriptura!

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #19 Gepost op: februari 20, 2013, 05:35:28 pm »
Aangezien katholieken christenen zijn, misschien niet zo christelijk als de topicstarter wil maar desondanks weldegelijk christenen, vraag ik me af waarom je onder hen als christen zou willen evangeliseren?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #20 Gepost op: februari 20, 2013, 10:07:29 pm »
Modbreak:
En nog wat offtopic -ongetwijfeld grappig bedoelde- posts verwijderd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2013, 11:49:08 pm »
Het is mij heel duidelijk waarom evangeliseren onder katholieken nut heeft. Zeker in de context waar b1007 over spreekt, een forum waarin bepaalde lieden stelselmatig mensen onder katholiek gezag proberen te brengen.

Het ligt hier op dit forum allemaal nu ook wat gevoeliger, en ik heb daar begrip voor, maar we leven wel in een tijd waarin misdaden niet meer onder de tafel geschoven kunnen blijven.

Het hoofd van de katholieke kerk heeft zich terdege in hoge mate schuldig gemaakt aan zware criminaliteit.  

Niet iedereen die zegt een christen te zijn, zal ook blijken het te zijn. Het is vaak verstandiger om naar iemands daden te kijken dan alleen naar wat ie zegt.

Bij het artikel op deze website (en van de website mag iedereen vinden wat ie vindt, het gaat mij niet om een site, maar om de inhoud van het nieuwsbericht) staat een video die zeer duidelijk uitlegt aan welke zware criminaliteit de paus, ook Ratzinger, zich wel degelijk heeft schuldig gemaakt en nog schuldig maakt:

http://www.bovendien.com/...oe-schijnheilig-is-heilig

En de juridische vervolgbaarheid van leden van het Vaticaan blijkt nogal moeilijk te zijn, want de paus is wel staatshoofd, maar de bisschoppen zijn geen onderdanen (die zouden dan onder de wetten van hun land van herkomst blijven vallen?): een artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl...anstad-blijft-wonen.dhtml

Let wel, iedereen mag geloven wat ie zelf wil geloven, iedereen mag kerk spelen waar ie dat wil. Maar er is ook nog zoiets als RECHTSPRAAK.  Een kerk komt met veel dingen weg, maar er zal berechting plaatsvinden. Ook een kerk zal zich aan  de wet (als in wetboek, rechtspraak) moeten houden. Als de wereld de paus niet kan vervolgen - omdat hij als staatshoofd van het Vaticaan immuniteit had en nu ook weer schijnt te hebben aangevraagd - dan is dat tot daaraan toe. Maar ermee instemmen en alle kritiek op het katholieke instituut in de kiem willen smoren - wat op credible mijns inziens aan de orde is - getuigt mijns inziens niet van het evangelie maar van het tegenovergestelde.

Maar goed, we kunnen de vraag van b1007 herformuleren, dan zou de vraag mijns inziens  luiden:  Hoe kan ik als christen standhouden op een forum  dat gedomineerd wordt door mensen die iedereen onder het gezag van de katholieke kerk willen brengen en waarbij dat gefaciliteerd wordt door de al of niet katholieke forumleiding onder het mom van oecumene?

En dan luidt de vraag: wat zegt de bijbel daarover. "Wees een jood onder de joden" is mijns inziens niet zomaar op elk domein van de samenleving te projecteren. Immers, zou het dan ook luiden: "wees een crimineel onder de criminelen"?  

Let wel, daarmee zeg ik dus niet dat alle katholieken crimineel zijn. Maar ik zeg wel: als een staatshoofd van een kerk - want in dit geval is de leider van die kerk ook staatshoofd - zich schuldig maakt aan zware criminaliteit, en er geen kritiek op dat staatshoofd en zijn specifieke kerkleer mag worden geuit, en dat staatshoofd wordt geadoreerd,  dan rijst de vraag in hoeverre het ethisch verantwoord is zich in zo'n omgeving te begeven.  En dan rijst - lijkt mij - ook de vraag in hoeverre 'ik' (algemeen bedoeld) mij in zo'n omgeving kan blijven bevinden zonder de bewering dat ik in God en zijn Zoon en de bijbel geloof, te ontkrachten.

"Wees een jood onder de joden".....in hoeverre kun je dat oprekken zonder je afkomst te versmaden?
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 12:02:19 am door Droppy »
....easy does it....

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #22 Gepost op: februari 21, 2013, 12:18:04 am »

quote:

Thorgrem schreef op 20 februari 2013 om 22:00:
B1007, als we je leugen over de reden van je ban op Credible even vergeten, wat heeft jouw geloof mij als katholiek te bieden wat ik niet zou kunnen vinden in mijn eigen geloof? Zo te lezen is je geloof eerder een anti-geloof en dat is ontzettend onaantrekkelijk.


Beste Thorgem,

Ik raad je aan deze link eens te bekijken:

http://www.gotquestions.o...ds/Katholieke-vragen.html

Hier vind je antwoord op al je vragen.

Ik ben niet anti-katholiek. Ik ben anti-katholiek-systeem. Waarom ben ik zo anti katholiek systeem? Omdat ze een ander evangelie prediken dan er in de bijbel staat. Waarom is dat belangrijk? Omdat als je niet het ware evangelie gepresenteerd krijgt je niet gered kan worden. In Galaten staat als iemand een ander evangelie predikt dan de apostelen, laat diegene dan gedoemd zijn tot de hel. Dit is duidelijke taal en deze uitspraak wordt twee keer herhaald. Dus beste vriend, het gaat hier om je zielenheil. Ik roep je op om je vertrouwen in Jezus te stellen in plaats van het katholieke systeem. Neem de link eens rustig door en je zal zien wat ik bedoel. ;)  Heel veel wijsheid, kennis en geloof toegewenst.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 12:34:25 am door b1007 »
Sola scriptura!

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #23 Gepost op: februari 21, 2013, 12:32:24 am »

quote:

Droppy schreef op 20 februari 2013 om 23:49:
Het is mij heel duidelijk waarom evangeliseren onder katholieken nut heeft. Zeker in de context waar b1007 over spreekt, een forum waarin bepaalde lieden stelselmatig mensen onder katholiek gezag proberen te brengen.

Het ligt hier op dit forum allemaal nu ook wat gevoeliger, en ik heb daar begrip voor, maar we leven wel in een tijd waarin misdaden niet meer onder de tafel geschoven kunnen blijven.

Het hoofd van de katholieke kerk heeft zich terdege in hoge mate schuldig gemaakt aan zware criminaliteit.  

Niet iedereen die zegt een christen te zijn, zal ook blijken het te zijn. Het is vaak verstandiger om naar iemands daden te kijken dan alleen naar wat ie zegt.

Bij het artikel op deze website (en van de website mag iedereen vinden wat ie vindt, het gaat mij niet om een site, maar om de inhoud van het nieuwsbericht) staat een video die zeer duidelijk uitlegt aan welke zware criminaliteit de paus, ook Ratzinger, zich wel degelijk heeft schuldig gemaakt en nog schuldig maakt:

http://www.bovendien.com/...oe-schijnheilig-is-heilig

En de juridische vervolgbaarheid van leden van het Vaticaan blijkt nogal moeilijk te zijn, want de paus is wel staatshoofd, maar de bisschoppen zijn geen onderdanen (die zouden dan onder de wetten van hun land van herkomst blijven vallen?): een artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl...anstad-blijft-wonen.dhtml

Let wel, iedereen mag geloven wat ie zelf wil geloven, iedereen mag kerk spelen waar ie dat wil. Maar er is ook nog zoiets als RECHTSPRAAK.  Een kerk komt met veel dingen weg, maar er zal berechting plaatsvinden. Ook een kerk zal zich aan  de wet (als in wetboek, rechtspraak) moeten houden. Als de wereld de paus niet kan vervolgen - omdat hij als staatshoofd van het Vaticaan immuniteit had en nu ook weer schijnt te hebben aangevraagd - dan is dat tot daaraan toe. Maar ermee instemmen en alle kritiek op het katholieke instituut in de kiem willen smoren - wat op credible mijns inziens aan de orde is - getuigt mijns inziens niet van het evangelie maar van het tegenovergestelde.

Maar goed, we kunnen de vraag van b1007 herformuleren, dan zou de vraag mijns inziens  luiden:  Hoe kan ik als christen standhouden op een forum  dat gedomineerd wordt door mensen die iedereen onder het gezag van de katholieke kerk willen brengen en waarbij dat gefaciliteerd wordt door de al of niet katholieke forumleiding onder het mom van oecumene?

En dan luidt de vraag: wat zegt de bijbel daarover. "Wees een jood onder de joden" is mijns inziens niet zomaar op elk domein van de samenleving te projecteren. Immers, zou het dan ook luiden: "wees een crimineel onder de criminelen"?  

Let wel, daarmee zeg ik dus niet dat alle katholieken crimineel zijn. Maar ik zeg wel: als een staatshoofd van een kerk - want in dit geval is de leider van die kerk ook staatshoofd - zich schuldig maakt aan zware criminaliteit, en er geen kritiek op dat staatshoofd en zijn specifieke kerkleer mag worden geuit, en dat staatshoofd wordt geadoreerd,  dan rijst de vraag in hoeverre het ethisch verantwoord is zich in zo'n omgeving te begeven.  En dan rijst - lijkt mij - ook de vraag in hoeverre 'ik' (algemeen bedoeld) mij in zo'n omgeving kan blijven bevinden zonder de bewering dat ik in God en zijn Zoon en de bijbel geloof, te ontkrachten.

"Wees een jood onder de joden".....in hoeverre kun je dat oprekken zonder je afkomst te versmaden?


Droppy bedankt voor je heldere uiteenzetting  d:)b . Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik erg verbaasd was dat het propageren van bijbels geloof niet op credible.nl was toegestaan. De website presenteert zichzelf als een christelijk forum, maar het betreft hier alleen christelijk in de culturele zin van het woord. Mijn inziens is de website een propagandakanaal voor katholieken. Ik las zelfs reacties van moderatoren die blijk gaven van het feit dat ze trots waren op het feit dat de naam van Ignatius in het Reformatorisch Dagblad was vermeld, daarbij refererend naar Ignatius Loyola. Het zou me dus niks verbazen als de website een manier is van Jezuieten om protestantse gelovigen verder de eucumene in te lokken.

Dit is de vers die bij me opkomt:

14Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? 15Waarin lijken Christus en Beliar op elkaar? Wat hebben een gelovige en een ongelovige gemeen? 16Wat heeft de tempel van God met afgoden te maken? Wijzelf zijn de tempel van de levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal bij hen wonen en in hun midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn volk. 17Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan dat onrein is. Dan zal ik jullie aannemen 18en jullie vader zijn, en jullie mijn zonen en dochters – zegt de almachtige Heer.’

Vanuit cultureel oogpunt kunnen gezamelijke kerkdiensten van protestanten en katholieken verrijkend zijn, vanuit het geloofsoogpunt is het echter een walgelijke zonde. Geen oprechte protestant zou moeten deelnemen aan een katholieke dienst.

Jezus verlangt onze exclusieve toewijding. Vanuit bijbels oogpunt is de katholieke kerk een enorme misdadige sekte. Christenen zouden zich er verre van moeten houden zich in te laten met een dergelijk systeem.

16Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.

 :-)  Nogmaals bedankt voor je bijdrage broeder.
Sola scriptura!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #24 Gepost op: februari 21, 2013, 02:22:52 am »
Beste vrienden. Laat ik het kort en helder zeggen: het evangelie wist op een meest levendige wijze op mij over te komen (behalve uit mijn eigen familie) via een Rooms Katholieke Pater die absoluut en zeker gelooft dat demonen in de naam van Jezus mensen verlaten. Hij leefde in volle overgave in een fietsenstalling bij een klooster die hij omgebouwd had met houte platen tot zijn onderkomen, waar hij mensen ontving die bezeten waren. Hij bad voor hen en ze werden vrij. Dit noemt men de charismatische beweging binnen de katholieke kerk.

Puur Jezus persoonlijk mensen laten bevrijden en zuilen vergeten, zou ik zeggen.
Geen enkele kerk is volledig vrij. Overal gebreken. Maar Jezus laat niet los.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #25 Gepost op: februari 21, 2013, 07:34:13 am »
Modbreak:
En nog wat offtopic / metadiscussie verwijderd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #26 Gepost op: februari 21, 2013, 08:36:31 am »
B1007, ik ben met jou in gesprek niet met een website. Het is immers ook jouw eigen vraag. Dus nogmaals, wat heeft jouw geloof mij te bieden wat ik niet in mijn eigen geloof kan vinden?

En hoe weet je dat datgene wat in de Bijbel staat juist is. De verzameling boeken is immers door de katholieke Kerk geselecteerd en door de eeuwen heen door de katholieke Kerk overgedragen op steeds een nieuwe generatie.

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #27 Gepost op: februari 21, 2013, 09:29:44 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 februari 2013 om 08:36:
B1007, ik ben met jou in gesprek niet met een website. Het is immers ook jouw eigen vraag. Dus nogmaals, wat heeft jouw geloof mij te bieden wat ik niet in mijn eigen geloof kan vinden?

En hoe weet je dat datgene wat in de Bijbel staat juist is. De verzameling boeken is immers door de katholieke Kerk geselecteerd en door de eeuwen heen door de katholieke Kerk overgedragen op steeds een nieuwe generatie.
nee, dat deden niet de katholieken maar de protestanten-avant-la-lettre die toen nog bij de RKK zaten  :+
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 09:32:42 am door pyro »

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #28 Gepost op: februari 21, 2013, 02:09:00 pm »
De kerk heeft de schrift niet bepaald.  De kerk heeft hooguit op een gegeven moment geconstateerd wat de schrift was.

De schrift heeft zichzelf gevormd. Niet de katholieke kerk.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 02:13:27 pm door Droppy »
....easy does it....

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #29 Gepost op: februari 21, 2013, 02:20:28 pm »

quote:

b1007 schreef op 21 februari 2013 om 00:18:
[...]


Beste Thorgem,

Ik raad je aan deze link eens te bekijken:

http://www.gotquestions.o...ds/Katholieke-vragen.html

Hier vind je antwoord op al je vragen.

Ik ben niet anti-katholiek. Ik ben anti-katholiek-systeem. Waarom ben ik zo anti katholiek systeem? Omdat ze een ander evangelie prediken dan er in de bijbel staat. Waarom is dat belangrijk? Omdat als je niet het ware evangelie gepresenteerd krijgt je niet gered kan worden. In Galaten staat als iemand een ander evangelie predikt dan de apostelen, laat diegene dan gedoemd zijn tot de hel. Dit is duidelijke taal en deze uitspraak wordt twee keer herhaald. Dus beste vriend, het gaat hier om je zielenheil. Ik roep je op om je vertrouwen in Jezus te stellen in plaats van het katholieke systeem. Neem de link eens rustig door en je zal zien wat ik bedoel. ;)  Heel veel wijsheid, kennis en geloof toegewenst.


Ontzettend bedankt voor deze link! Mijn oma was katholiek (omdat iedereen dat in die tijd in haar stad was, daar werd je als het ware in geboren), maar kwam niet in de kerk, en was - juist - wel gelovig in de bijbelse zin van het woord. De pastoor kwam haar meermaals thuis opzoeken en dan veegde mijn oma hem de mantel uit. Zij geloofde niet in de leugens van de katholieke kerk namelijk, maar wel in God en zijn Zoon.

De pastoor had nogal wat commentaar. Bijvoorbeeld op het feit dat er in het arme gezin met zeven kinderen en een doodzieke moeder op vrijdag geen vis werd geserveerd, maar het gehakt dat opa bij elkaar had weten te scharrelen om toch zijn gezin te kunnen voeden.  Maar omaatje wees hem terecht en onderrichte hém over God en de bijbel.  :*)

En onder de door jou genoemde link wordt alles even opgesomd waar mijn oma tegen van leer trok  :*) :

"Het meest cruciale probleem van de Rooms-Katholieke Kerk is haar geloof dat een geloof in Christus alleen niet voldoende is voor de verlossing. De Bijbel vertelt ons duidelijk en consequent dat verlossing wordt verleend aan die mensen die Jezus Christus als hun Verlosser aanvaarden, als een geschenk uit genade door hun geloof (Johannes 1:12; 3:16,18,36; Handelingen 16:31; Romeinen 10:9-10,13; Efeziërs 2:8-9). De Rooms-Katholieke Kerk wijst dit af. De officiële positie van de Rooms-Katholieke Kerk is dat iemand in Jezus Christus moet geloven EN gedoopt moet zijn EN de Eucharistie en andere sacramenten moet ontvangen EN de voorschriften van de Rooms-Katholieke Kerk moet gehoorzamen EN deugdelijke daden moet verrichten EN niet mag sterven met een dodelijke zonde EN etcetera, etcetera, etcetera. De Katholieke afwijkingen van de Bijbel op het gebied van dit meest cruciale onderwerp van de verlossing betekent inderdaad dat het Katholicisme een valse religie is. Als iemand gelooft wat de Katholieke Kerk officieel onderwijst, dan zal hij of zij niet gered worden. Elke bewering die stelt dat daden of rituelen aan het geloof moeten worden toegevoegd om verlossing te bewerkstelligen staat gelijk aan een bewering die stelt dat de dood van Jezus niet voldoende was om onze verlossing volledig af te kopen."
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 02:23:30 pm door Droppy »
....easy does it....

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #30 Gepost op: februari 21, 2013, 02:21:24 pm »
God heeft deze kerk als instrument gebruikt om de bijbel voor ons samen te stellen.

Weet je wat het met ons protestanten soms is? Dat we vergeten wie we werkelijk zijn. We zijn de slachtoffer in het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Wij allemaal. Wie is onze naaste? De gene die ons geholpen heeft. Laat dat eens onze houding zijn, in plaats van die van een farizeeër die zich zelf rechtvaardigend af vraagt: "wie moet ik nog allemaal helpen?"

Vraag je eerste af: door wie word ik geholpen nu de satan mij geveld heeft met de wet en de profeten in de hand?
Jezus Christus onze Heer.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 02:25:26 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #31 Gepost op: februari 21, 2013, 02:23:06 pm »
Vervolgens komt de vraag: hoe kan ik doen als Hij?
Heb vertrouwen in de goede Herder.
Het is de werk van de Heilige Geest.
Een nieuwe start is een nieuw begin

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #32 Gepost op: februari 21, 2013, 02:45:29 pm »

quote:

Droppy schreef op 21 februari 2013 om 14:09
De schrift heeft zichzelf gevormd.
Mene tekel...  :Y)
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 02:45:50 pm door pyro »

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #33 Gepost op: februari 21, 2013, 03:05:31 pm »

quote:

Droppy schreef op 21 februari 2013 om 14:20:
[...]


Ontzettend bedankt voor deze link! Mijn oma was katholiek (omdat iedereen dat in die tijd in haar stad was, daar werd je als het ware in geboren), maar kwam niet in de kerk, en was - juist - wel gelovig in de bijbelse zin van het woord. De pastoor kwam haar meermaals thuis opzoeken en dan veegde mijn oma hem de mantel uit. Zij geloofde niet in de leugens van de katholieke kerk namelijk, maar wel in God en zijn Zoon.

Wie zegt dat de drie enige God geen leugen is van de katholieke Kerk. De drie eenheid staat niet in de Bijbel, sen zelfs dat Jezus God de Zoon is staat nergens in de Bijbel. De Bijbel staat overigens ook nergens in de Bijbel. En nee, de Bijbel heeft zichzelf ook niet geschreven of in elkaar gezet. Aangezien je toch op alles kotst wat de katholieke Kerk ooit heeft voortgebracht dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je ook al haar leerstellingen resoluut afwijst. Anders ben je simpelweg geen knip voor de neus waard.

Jammer dat je oma zoveel tijd heeft gevraagd van de pastoor terwijl hij zijn tijd ook goed kon besteden aan mensen die daar wel prijs op stelde. Je oma had zich ook gewoon uit kunnen laten schrijven en zich aan kunnen sluiten bij een of ander protestants genootschap of welk andere vereniging dan ook. Schijnbaar wel de lusten en niet de lasten.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 03:06:33 pm door Thorgrem »

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #34 Gepost op: februari 21, 2013, 03:16:00 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 februari 2013 om 15:05:
[...]


Jammer dat je oma zoveel tijd heeft gevraagd van de pastoor terwijl hij zijn tijd ook goed kon besteden aan mensen die daar wel prijs op stelde.


Aha, je bent nieuwsgierig naar de rest van het verhaal, dan zul je het krijgen ook. Meneer pastoor baalde ervan dat hij omaatje niet onder de macht van zijn katholieke bolwerk kon krijgen. En hij baalde ervan dat hij haar geen schuld aan kon praten over het niet eten van vis op vrijdag en dergelijken. Tegelijkertijd bleek haar diepe spiritualiteit en haar krachtige karakter en dapperheid een sexuele aantrekkingskracht op meneer pastoor te hebben. Toen hij oma behalve met zijn valse leer ook nog fysiek begon lastig te vallen heeft opa hem met zijn twee blote arbeidershanden het huis uitgeknikkerd!

quote:

Je oma had zich ook gewoon uit kunnen laten schrijven en zich aan kunnen sluiten bij een of ander protestants genootschap of welk andere vereniging dan ook. Schijnbaar wel de lusten en niet de lasten.


Een Kind van God heeft noch de lusten noch de lasten noch de perversie van de katholieke kerk nodig.  

Meneer pastoor had zich beter bij een protestante kerk kunnen aansluiten, dan had hij gewoon netjes kunnen trouwen en zijn eigen vrouw gehad.

Bovendien: meneer pastoor moest kennelijk bij omaatje zijn om de waarheid te leren kennen. Zij was de priester, niet meneer pastoor.  Priesterschap is voor alle gelovigen. Niet voorbehouden aan een instituut of een ambt.

En hoewel niemand het voor mogelijk had gehouden dat oma de leeftijd van 50 jaar zou bereiken, werd zij 84.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 03:23:37 pm door Droppy »
....easy does it....

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #35 Gepost op: februari 21, 2013, 03:44:08 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 februari 2013 om 15:05:
 

Jammer dat je oma zoveel tijd heeft gevraagd van de pastoor terwijl hij zijn tijd ook goed kon besteden aan mensen die daar wel prijs op stelde.



By the way: Oma vroeg niks, oma gaf alleen maar.  En de wonderen vloeiden haar gezin rijkelijk toe.

In de oorlog liet zij niemand buiten staan als er mensen naar haar toe kwamen om te eten. Zij zei altijd "onze lieve Heer zegent de pan".  Hoewel ze straatarm en doodziek was, en een gezin van zeven kinderen had, vertrouwde zij altijd op God.   En velen die bij oma kwamen hebben het nu nog over de wonderen.  Hoewel zij niet meer kookte dan voor het eigen gezin, hebben er op een keer 27 mensen van meegegeten , er kwam geen einde aan de pan met voedsel en allen hadden meer dan voldoende.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 03:45:46 pm door Droppy »
....easy does it....

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #36 Gepost op: februari 21, 2013, 04:23:17 pm »
Mijn conclusie: van welke denominatie je ook lid bent, een eenvoudig maar sterk geloof in God en de wil om goed te doen maakt dat je iemand kunt herkennen als broer/zus in de Heer.
Wanneer iemand reeds in Christus is, waarom zou je die persoon nog willen bekeren? Vertrouw liever op de Geest: die geeft ook op individueel niveau leiding.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #37 Gepost op: februari 21, 2013, 05:19:09 pm »

quote:

Droppy schreef op 21 februari 2013 om 15:16:
[...]


Aha, je bent nieuwsgierig naar de rest van het verhaal, dan zul je het krijgen ook. Meneer pastoor baalde ervan dat hij omaatje niet onder de macht van zijn katholieke bolwerk kon krijgen. En hij baalde ervan dat hij haar geen schuld aan kon praten over het niet eten van vis op vrijdag en dergelijken. Tegelijkertijd bleek haar diepe spiritualiteit en haar krachtige karakter en dapperheid een sexuele aantrekkingskracht op meneer pastoor te hebben. Toen hij oma behalve met zijn valse leer ook nog fysiek begon lastig te vallen heeft opa hem met zijn twee blote arbeidershanden het huis uitgeknikkerd!
Het verhaal interesseert me eigenlijk bar weinig. Ik vind het enkel heel bijzonder dat je je oma voor je eigen propaganda doeleinden inzet. Als je overigens denkt dat je met een eenzijdige beleving van een reeks gebeurtenissen het hele verhaal kan vertellen of ook maar een enigszins objectief verhaal kan voorschotelen dan denk ik dat je vrij naïef bent. Je verhaal is betekenisloos voor gesprekken als deze indien het verhaal van de pastoor ontbreekt.

quote:


[...]


Een Kind van God heeft noch de lusten noch de lasten noch de perversie van de katholieke kerk nodig.  

Meneer pastoor had zich beter bij een protestante kerk kunnen aansluiten, dan had hij gewoon netjes kunnen trouwen en zijn eigen vrouw gehad.

Bovendien: meneer pastoor moest kennelijk bij omaatje zijn om de waarheid te leren kennen. Zij was de priester, niet meneer pastoor.  Priesterschap is voor alle gelovigen. Niet voorbehouden aan een instituut of een ambt.

En hoewel niemand het voor mogelijk had gehouden dat oma de leeftijd van 50 jaar zou bereiken, werd zij 84.

Meneer pastoo rheeft uit eigen vrije keuze ervoor gekozen om God te dienen als priester in de katholieke Kerk. Dat jij hem daarom een enkeltje hel verwenst, daar zal hij vast geen rekening mee gehouden hebben in zijn beslissing. Op elk moment in tijd had hij kunnen kiezen om God anders of niet meer te dienen, dat deed hij echter schijnbaar niet tot grote frustratie van je.


Nogmaals heb ik geen enkel antwoord mogen ontvangen waarom ik als katholiek mijzelf zou moeten aansluiten bij het protestantisme (en welk kerkgenootschap dan?). In tegendeel ik heb enkel veel vuilspuiterij mogen lezen. Als dat de manier is waarop protestanten schijnbaar in het geloof staan (en die indruk heb ik toch na jaren gesprek steeds meer, ook gezien de meest vreemde protestantse sites die aangehaald worden) dan heb ik eigenlijk diep medelijden. Geenszins een aantrekkelijk iets om naar toe te werken, eerder iets om van je af te schudden.

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #38 Gepost op: februari 21, 2013, 06:08:46 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 februari 2013 om 08:36:
B1007, ik ben met jou in gesprek niet met een website. Het is immers ook jouw eigen vraag. Dus nogmaals, wat heeft jouw geloof mij te bieden wat ik niet in mijn eigen geloof kan vinden?

En hoe weet je dat datgene wat in de Bijbel staat juist is. De verzameling boeken is immers door de katholieke Kerk geselecteerd en door de eeuwen heen door de katholieke Kerk overgedragen op steeds een nieuwe generatie.


Op zich een goede vraag natuurlijk. Stel jezelf eens de vraag, als er een almachtige God is, is deze dan in staat om de mensheid een woord achter te laten en deze te beschermen?

Het feit wil nu dat er twee versies van de bijbel zijn. Een bijbelgetrouwe versie, de King James, die afkomstig is van de bronnen uit Antiochie. En de Katholieke bijbel waarin aprocrieve geschriften zijn opgenomen uit Alexandrie. Ik kan deze kwestie niet allemaal in dit forum behandelen, echter kan ik je wel aanraden om eens uit te zoeken hoe Protestantse theologen tegen deze kwestie aankijken.

Wat mijn geloof te bieden heeft is eeuwig leven omdat ik het ware evangelie aanhang. Het katholieke systeem heeft het evangelie van genade door geloof vervangen door een evangelie van genade door geloof+werken en heiliging. Er is echter maar 1 manier om naar de hemel te komen en dat is door te erkennen dat je een zondaar bent die op geen enkele wijze, zelfs niet door goede dingen te doen met de hulp van de Heilige Geest, het verdient om in de hemel te komen. Zolang mensen dit niet snappen is hun hart onbesneden en zelf-rechtvaardig. Mensen die dus niet het ware evangelie aanhangen zijn dus helaas volgens de bijbel gediskwaliceerd voor het eeuwige leven. Want God kan niemand toelaten in de hemel die meent dat hij/zij in staat is het eeuwige leven te kunnen kopen met goede werken. Dit is namelijk een verachting van de Geest van genade en bovendien zouden de mensen als ze dan toegelaten zouden worden tot de hemel zichzelf op de borst slaan en trots op zichzelf worden dat het ze is gelukt te kwalificeren voor het eeuwige leven. Kortom wij mensen moeten onze plaats kennen ten opzichte van God. De katholieke kerk verhoogt de mens en verlaagt God en volgt daarmee de wereld in plaats van God.

Kortom, als je eeuwig leven wilt ontvangen denk ik niet dat het katholieke systeem de juiste plaats voor jou is. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen katholieken zijn die wel naar de hemel gaan, maar dat is dan niet vanwege de katholieke kerk maar omdat zij ondanks de valse leer toch alleen in Jezus vertrouwen voor hun redding.
Sola scriptura!

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #39 Gepost op: februari 21, 2013, 06:16:50 pm »

quote:

Droppy schreef op 21 februari 2013 om 14:20:
[...]


Ontzettend bedankt voor deze link! Mijn oma was katholiek (omdat iedereen dat in die tijd in haar stad was, daar werd je als het ware in geboren), maar kwam niet in de kerk, en was - juist - wel gelovig in de bijbelse zin van het woord. De pastoor kwam haar meermaals thuis opzoeken en dan veegde mijn oma hem de mantel uit. Zij geloofde niet in de leugens van de katholieke kerk namelijk, maar wel in God en zijn Zoon.

De pastoor had nogal wat commentaar. Bijvoorbeeld op het feit dat er in het arme gezin met zeven kinderen en een doodzieke moeder op vrijdag geen vis werd geserveerd, maar het gehakt dat opa bij elkaar had weten te scharrelen om toch zijn gezin te kunnen voeden.  Maar omaatje wees hem terecht en onderrichte hém over God en de bijbel.  :*)

En onder de door jou genoemde link wordt alles even opgesomd waar mijn oma tegen van leer trok  :*) :

"Het meest cruciale probleem van de Rooms-Katholieke Kerk is haar geloof dat een geloof in Christus alleen niet voldoende is voor de verlossing. De Bijbel vertelt ons duidelijk en consequent dat verlossing wordt verleend aan die mensen die Jezus Christus als hun Verlosser aanvaarden, als een geschenk uit genade door hun geloof (Johannes 1:12; 3:16,18,36; Handelingen 16:31; Romeinen 10:9-10,13; Efeziërs 2:8-9). De Rooms-Katholieke Kerk wijst dit af. De officiële positie van de Rooms-Katholieke Kerk is dat iemand in Jezus Christus moet geloven EN gedoopt moet zijn EN de Eucharistie en andere sacramenten moet ontvangen EN de voorschriften van de Rooms-Katholieke Kerk moet gehoorzamen EN deugdelijke daden moet verrichten EN niet mag sterven met een dodelijke zonde EN etcetera, etcetera, etcetera. De Katholieke afwijkingen van de Bijbel op het gebied van dit meest cruciale onderwerp van de verlossing betekent inderdaad dat het Katholicisme een valse religie is. Als iemand gelooft wat de Katholieke Kerk officieel onderwijst, dan zal hij of zij niet gered worden. Elke bewering die stelt dat daden of rituelen aan het geloof moeten worden toegevoegd om verlossing te bewerkstelligen staat gelijk aan een bewering die stelt dat de dood van Jezus niet voldoende was om onze verlossing volledig af te kopen."


 d:)b Mooi om te horen dat je oma zo een oprecht geloof had. Als ik het zo hoor werd ze duidelijk geleid door de Heilige Geest. Het verheugd me dat er na de contra-reformatie weer een beweging op gang wordt gebracht waarin het woord van God in zijn volle glorie en consistentie wordt verkondigd. Dit is een wereldwijd gebeuren en zal culmineren in de verwezenlijking van Jezus' uitspraak:

14Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

Blijf dus ten alle tijde vol goede moed het geloof bestuderen en verkondigen en laat niemand je op een dwaalspoor zetten. ;)
Sola scriptura!

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #40 Gepost op: februari 21, 2013, 06:19:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 februari 2013 om 02:22:
Beste vrienden. Laat ik het kort en helder zeggen: het evangelie wist op een meest levendige wijze op mij over te komen (behalve uit mijn eigen familie) via een Rooms Katholieke Pater die absoluut en zeker gelooft dat demonen in de naam van Jezus mensen verlaten. Hij leefde in volle overgave in een fietsenstalling bij een klooster die hij omgebouwd had met houte platen tot zijn onderkomen, waar hij mensen ontving die bezeten waren. Hij bad voor hen en ze werden vrij. Dit noemt men de charismatische beweging binnen de katholieke kerk.

Puur Jezus persoonlijk mensen laten bevrijden en zuilen vergeten, zou ik zeggen.
Geen enkele kerk is volledig vrij. Overal gebreken. Maar Jezus laat niet los.


Klopt.  Dit is  m.i. ook niet de issue waar de topic over gaat. De issue is in welke mate men in de door TS genoemde context moet buigen voor de roomskatholieke dogma's en zich door de katholiekgezinde en katholiekgerichte (en naar mijn mening nog zeer onvolwassen) forumleiding in dat keurslijf kan laten dwingen voordat hij of zij op het punt van verloochening terechtkomt.

Dat is een kwestie die ieder voor zichzelf zal moeten uitmaken, denk ik.

Overigens is het leven in betrekkelijke armoede geen verdienste. Er leven genoeg mensen zelfs zonder een schuur te hebben om in te slapen. Dat is geen verdienste, dat is een omstandigheid.

Ik ken ook enkele (weinige, maar ze zijn er wel) moslims in wie Christus werkzaam is of probeert te zijn, hoewel zij dat zelf (nog?) niet weten.  Dat is niet dankzij Mohammed, maar ondanks Mohammed.  En ik denk dat er zo ook katholieken zijn die tot Christus komen ondanks de paus en ondanks de bijkomende dogma's van het katholiek instituut.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 06:25:03 pm door Droppy »
....easy does it....

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #41 Gepost op: februari 21, 2013, 06:23:17 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 februari 2013 om 15:05:
[...]

Wie zegt dat de drie enige God geen leugen is van de katholieke Kerk. De drie eenheid staat niet in de Bijbel, sen zelfs dat Jezus God de Zoon is staat nergens in de Bijbel. De Bijbel staat overigens ook nergens in de Bijbel. En nee, de Bijbel heeft zichzelf ook niet geschreven of in elkaar gezet. Aangezien je toch op alles kotst wat de katholieke Kerk ooit heeft voortgebracht dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je ook al haar leerstellingen resoluut afwijst. Anders ben je simpelweg geen knip voor de neus waard.

Jammer dat je oma zoveel tijd heeft gevraagd van de pastoor terwijl hij zijn tijd ook goed kon besteden aan mensen die daar wel prijs op stelde. Je oma had zich ook gewoon uit kunnen laten schrijven en zich aan kunnen sluiten bij een of ander protestants genootschap of welk andere vereniging dan ook. Schijnbaar wel de lusten en niet de lasten.


Je moet niet zo zwart/wit denken. God heeft nog nooit in de geschiedenis van de mensheid een pure kerk gehad. God heeft echter in erbarmelijke omstandigheden gewelidge hervormers als Maarten Luther gebruikt om het ware evangelie zoals het door God bedoeld was in de wereld te verkondigen. Als jij dit werk van God wenst af te wijzen dan zul je daar zelf de consequenties van moeten aanvaarden bij de dag des oordeels.

Wat je zegt met betrekking tot de drieeenheid, de goddelijkheid van Jezus etc., ik weet niet welke bijbel jij leest, maar in mijn bijbel staat duidelijk dat dit het geval is. Misschien moet je eens de bijbel voor jezelf doorgronden in plaats van het katholieke systeem te laten bepalen wat het schrift eigenlijk leert. ;)
Sola scriptura!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #42 Gepost op: februari 21, 2013, 06:23:30 pm »
Modbreak:
Modereerbeleid op andere fora is hier niet relevant.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #43 Gepost op: februari 21, 2013, 06:23:39 pm »
Vandaag las ik in mijn dagboek "Zie Hij komt" (W.J. Glashouwer) blz.62/63 iets wat hierop betrekking heeft. Ik neem het even over:

"De protestantse theologische afkeer van de roomse leer der goede werken heeft er in de praktijk vaak toe geleid dat liefdewerken als werken der dankbaarheid met de mond werden beleden, maar in de praktijk weinig bleken.

De roomse vroomheid die vele werken van barmhartigheid tot gevolg had (wie denkt bijv. niet met ontroering aan het leven van moeder Theresa, die zich in de achterbuurten van Calcutta met haar zusters ontfermde over weggegooide babietjes en uitgehongerde stervenden), ontnam toch veel oprecht gelovende rooms katholieken de zekerheid van het behouden zijn en het eeuwige leven."
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #44 Gepost op: februari 21, 2013, 06:38:18 pm »

quote:

Droppy schreef op 21 februari 2013 om 15:44:
[...]


By the way: Oma vroeg niks, oma gaf alleen maar.  En de wonderen vloeiden haar gezin rijkelijk toe.

In de oorlog liet zij niemand buiten staan als er mensen naar haar toe kwamen om te eten. Zij zei altijd "onze lieve Heer zegent de pan".  Hoewel ze straatarm en doodziek was, en een gezin van zeven kinderen had, vertrouwde zij altijd op God.   En velen die bij oma kwamen hebben het nu nog over de wonderen.  Hoewel zij niet meer kookte dan voor het eigen gezin, hebben er op een keer 27 mensen van meegegeten , er kwam geen einde aan de pan met voedsel en allen hadden meer dan voldoende.
:-)  Zo zouden er meer mensen in de wereld moeten zijn! :-)
Sola scriptura!

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #45 Gepost op: februari 21, 2013, 06:42:53 pm »

quote:

elle schreef op 21 februari 2013 om 16:23:
Mijn conclusie: van welke denominatie je ook lid bent, een eenvoudig maar sterk geloof in God en de wil om goed te doen maakt dat je iemand kunt herkennen als broer/zus in de Heer.
Wanneer iemand reeds in Christus is, waarom zou je die persoon nog willen bekeren? Vertrouw liever op de Geest: die geeft ook op individueel niveau leiding.
@ iedereen
Mensen, lees deze woorden van elle eens!

Houd op met het verketteren van andere kerken of van de paus en maak geen andere fora zwart.
elle heeft hier in het topic dagwerk om steeds opnieuw de dingen in goede banen te leiden.
Denk eens na en post niet steeds zodanig dat dat zo hard nodig is.

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #46 Gepost op: februari 21, 2013, 06:49:28 pm »

quote:

Adinomis schreef op 21 februari 2013 om 18:23:
Vandaag las ik in mijn dagboek "Zie Hij komt" (W.J. Glashouwer) blz.62/63 iets wat hierop betrekking heeft. Ik neem het even over:

"De protestantse theologische afkeer van de roomse leer der goede werken heeft er in de praktijk vaak toe geleid dat liefdewerken als werken der dankbaarheid met de mond werden beleden, maar in de praktijk weinig bleken.

De roomse vroomheid die vele werken van barmhartigheid tot gevolg had (wie denkt bijv. niet met ontroering aan het leven van moeder Theresa, die zich in de achterbuurten van Calcutta met haar zusters ontfermde over weggegooide babietjes en uitgehongerde stervenden), ontnam toch veel oprecht gelovende rooms katholieken de zekerheid van het behouden zijn en het eeuwige leven."


Vanuit bijbels perspectief : als je denkt dat je door werken gered wordt erken je dat je onder de wet staat in plaats van genade. Zolang je onder de wet staat wordt de zonde in je heel sterk, de wet was namelijk gegeven om ons bewust te maken van de zonde en daarmee ons bewust te maken voor onze behoefte aan een redder; Jezus Christus. Iedereen die dus denkt onder de wet te staan kan niet door God geaccepteerd worden en dus kan de Heilige Geest bij een dergelijk persoon niet binnenkomen. Het zijn altijd de vruchten van de Heilige Geest die echte goede werken veroorzaken. Dus zolang mensen denken dat ze onder de wet staan, zijn ze niet bekeerd in de bijbelse zin van het woord, en houden ze zichzelf voor de gek. De vruchten daarvan zijn slechte eigenschappen, denk bijvoorbeeld maar eens aan de misdaden van de inquisitie of de holocaust van katholieke geestelijken in Kroatie tijdens de tweede wereldoorlog.

Het werk van Theresa representeert het werk van Theresa, niet die van de gehele katholieke kerk. Echter was ook Theresa een zondares en al haar werken bij elkaar zijn verre van voldoende om in de hemel te komen. Alleen genade kan haar redden. God kent haar hart, of ze oprecht geloofde dat ze door geloof alleen in de hemel kon komen. Het zou tragisch zijn als Theresa haar echte motivatie om goede werken te doen was om een ticket naar de hemel te kopen. In dat geval, hoe naar het ook klinkt, volgde ze niet het ene ware evangelie. Het andere uiterste is natuurlijk ook mogelijk. Dat ze zich niet verdiepte in de katholieke leer maar 100 procent geloofde in Jezus' rechtvaardigheid en dat ze uit dankbaarheid voor haar redding met de hulp van de Heilige Geest goede werken deed. Desalniettemin is dit een individuele casus die niet toespitst kan worden op de gehele katholieke kerk. ;)
Sola scriptura!

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #47 Gepost op: februari 21, 2013, 06:49:38 pm »

quote:

Adinomis schreef op 21 februari 2013 om 18:23:
Vandaag las ik in mijn dagboek "Zie Hij komt" (W.J. Glashouwer) blz.62/63 iets wat hierop betrekking heeft. Ik neem het even over:

""De roomse vroomheid die vele werken van barmhartigheid tot gevolg had (wie denkt bijv. niet met ontroering aan het leven van moeder Theresa, die zich in de achterbuurten van Calcutta met haar zusters ontfermde over weggegooide babietjes en uitgehongerde stervenden), ontnam toch veel oprecht gelovende rooms katholieken de zekerheid van het behouden zijn en het eeuwige leven."


ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niets van begrijp.
wat is er nu op aan te merken dat mensen zich bekommeren over hun naaste en de minder bedeelden en de verschoppelingen in de samenleving en ver daarbuiten?
is dat niet te prijzen en is dat niet een prachtige eigenschap?

"Wat ge voor mijn minste broeders hebt gedaan, hebt ge voor Mij gedaan"

geen mens heeft ooit de zekerheid van een eeuwig leven.
er is maar 1 zekerheid in dit leven : en dat is de dood.
dat kan een ieder zeker van zijn.

het minste wat je kunt doen is een zo goed en eerlijk mogelijk leven te leven, waarbij je niemand benadeelt ten koste van jezelf.
en helpen, waar je helpen kunt.....ook al is het maar in het kleine.
en ja, dat is vaak al moeilijk genoeg.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #48 Gepost op: februari 21, 2013, 06:49:58 pm »

quote:

b1007 schreef op 21 februari 2013 om 18:08:
[...]


Op zich een goede vraag natuurlijk. Stel jezelf eens de vraag, als er een almachtige God is, is deze dan in staat om de mensheid een woord achter te laten en deze te beschermen?
Jazeker, maar ik ben dan ook katholiek. Die vraag gaat dus evengoed op voor de Kerk. Aangezien jij het door God gekozen kanaal om de Bijbel te overleveren resoluut afwijst is dat jouw probleem. Ik mag toch hopen dat je daar een goed inhoudelijk antwoord op hebt anders is je 'missie' bij voorbaat al kansloos.

quote:

Het feit wil nu dat er twee versies van de bijbel zijn. Een bijbelgetrouwe versie, de King James, die afkomstig is van de bronnen uit Antiochie. En de Katholieke bijbel waarin aprocrieve geschriften zijn opgenomen uit Alexandrie. Ik kan deze kwestie niet allemaal in dit forum behandelen, echter kan ik je wel aanraden om eens uit te zoeken hoe Protestantse theologen tegen deze kwestie aankijken.

Ik mag toch serieus hopen dat dit geen daadwerkelijke poging van je is. Als je iets een feit wil benoemen zorg er dan ook voor dat het daadwerkelijk feiten zijn. Feit is dat er vandaag de dag vele honderden versies van de Bijbel zijn. In vele verschillende talen, uit verschillende tijdperken en met een andere interpretatie van vertalen. Waar de ene vertaling zo letterlijk mogelijk wil vertalen kiezen andere vertalers ervoor om de boodschap over te brengen maar om de zinnen beter te laten lopen. En zo zijn er vele keuzemogelijkheden voor vertalers. Feit is dat er geen originele Bijbel is. Veruit de meeste originele teksten zijn verloren gegaan. Ik weet dat de King James vertaling ook binnen protestantse kringen geen onomstreden vertaling is. Let wel, het is en blijft een vertaling en zeer zeker niet het origineel. De deuterocanonieke boeken zijn vanaf het vroege christendom onderdeel van de Bijbel, pas later zijn ze bij een protestantse minderheid uit de Bijbel gehaald omdat de inhoud ervan niet strookte met de anti-stelling die bepaalde protestantse kerkvaders voor ogen hadden. Ik zou je eens aan willen raden wat geschiedenis van de Bijbel te leren bij een universiteit of hogeschool waar theologie wordt gegeven.

Nee, ook dit verhaal overtuigd allerminst. Daarnaast getuigd het wederom van een anti-geloof in plaats van een op eigen benen staand geloof. Ik stel je vragen, probeer die vanuit je eigen geloof te beantwoorden zonder daarbij aan te hangen tegen het katholicisme. Indien je daartoe niet in staat bent is je verhaal kansloos.

quote:

Wat mijn geloof te bieden heeft is eeuwig leven omdat ik het ware evangelie aanhang. Het katholieke systeem heeft het evangelie van genade door geloof vervangen door een evangelie van genade door geloof+werken en heiliging. Er is echter maar 1 manier om naar de hemel te komen en dat is door te erkennen dat je een zondaar bent die op geen enkele wijze, zelfs niet door goede dingen te doen met de hulp van de Heilige Geest, het verdient om in de hemel te komen. Zolang mensen dit niet snappen is hun hart onbesneden en zelf-rechtvaardig. Mensen die dus niet het ware evangelie aanhangen zijn dus helaas volgens de bijbel gediskwaliceerd voor het eeuwige leven. Want God kan niemand toelaten in de hemel die meent dat hij/zij in staat is het eeuwige leven te kunnen kopen met goede werken. Dit is namelijk een verachting van de Geest van genade en bovendien zouden de mensen als ze dan toegelaten zouden worden tot de hemel zichzelf op de borst slaan en trots op zichzelf worden dat het ze is gelukt te kwalificeren voor het eeuwige leven. Kortom wij mensen moeten onze plaats kennen ten opzichte van God. De katholieke kerk verhoogt de mens en verlaagt God en volgt daarmee de wereld in plaats van God.
Dat is jouw interpretatie van het katholieke geloof. Ik als katholiek kan eigenlijk enkel lachen om deze foutieve interpretatie. Waarom zou ik jou op je woord moeten geloven als je zo aantoonbaar onzin verkoopt? Wederom blijk je niet in staat om je eigen geloof te verkopen zonder daarbij uit te halen naar de 'concurrentie'.

quote:

Kortom, als je eeuwig leven wilt ontvangen denk ik niet dat het katholieke systeem de juiste plaats voor jou is. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen katholieken zijn die wel naar de hemel gaan, maar dat is dan niet vanwege de katholieke kerk maar omdat zij ondanks de valse leer toch alleen in Jezus vertrouwen voor hun redding.

Dat gaat dus op voor alle katholieken. Kortom, zelfs de heilszekerheid die je hier verkondigd voor protestanten (waar ik allerminst van overtuigd ben, elke onderbouwing ontbreekt) gaat ook op voor katholieken.

Ik wil best in alle redelijkheid met je sparren hoe jij het beste je boodschap kan verkondigen maar tot op heden is het niveau vrij laag. Als laster, halve waarheden en hele leugens katholieken zouden bekeren tot welk geloof dan ook dan zou de katholieke Kerk al lang opgehouden zijn met bestaan gezien het vele aantal protestantse sites waar hun makers zo'n beetje hun levenswerk maken van het afbranden van het katholicisme.

Als eerste tip zou ik je willen meegeven dat je moet leren om je eigen geloof op eigen benen te laten staan. Tot op heden is het enkel een anti-geloof en daar komt helemaal geen enkele kracht uit.

Daarnaast zou ik je als tip mee willen geven om niet te liegen over voorvallen in het verleden. Geef gewoon toe dat je fout zat en dat je een nieuwe kans wil. Toon in je gedrag dat je Christus wil volgen en dat gaat niet gepaard met sloten aan verwensingen en scheldwoorden.

b1007

  • Berichten: 56
  • Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?
« Reactie #49 Gepost op: februari 21, 2013, 06:57:44 pm »

quote:

Trajecto schreef op 21 februari 2013 om 18:42:
[...]

@ iedereen
Mensen, lees deze woorden van elle eens!

Houd op met het verketteren van andere kerken of van de paus en maak geen andere fora zwart.
elle heeft hier in het topic dagwerk om steeds opnieuw de dingen in goede banen te leiden.
Denk eens na en post niet steeds zodanig dat dat zo hard nodig is.


Alhoewel ik het met je eens ben dat we het werk van Elle niet onnodig moeilijk moeten maken, is het bekritiseren van valse leerstellingen geenzins een nutteloze bezigheid. Ik vermoed dat jij een katholiek bent die wil dat de protestanten zich als slaafse hondjes ondergeschikt maken aan de moederkerk, als bijbelgelovige kan ik echter niet meegaan in de eucumenische soep. Ik erken geen enkele autoriteit op aarde anders dan God. Dit is wat Jezus zegt over het ware geloof:

34Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.

Wat dit betekent is dat Elle verheugd zou mogen zijn dat ze een kruis te dragen heeft, want dat betekent dat ze op de goede weg is. De weg naar de eeuwige vernietiging is breed en de weg naar het eeuwige leven is smal en er zijn er weinigen die het vinden. De brede weg is de weg van de wereld en die is makkelijk want de wereld erkent alles wat uit de wereld is. De smalle weg is echter moeilijk te vinden en als je die hebt gevonden moet je volharden tot het einde van de weg, met andere woorden je geloof uitwerken. De wereld erkent God namelijk niet zoals God de wereld niet erkent. Elke christen heeft zijn kruis te dragen en in plaats van dit te zien als een aansporing tot ontmoediging ben ik ervan overtuigd dat christenen dit dienen te zien als een aansporing tot bemoediging, het laat je immers weten dat je je op de goede weg bevindt.
Sola scriptura!