Auteur Topic: vrouwlijke dominee aangeraakt  (gelezen 29044 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Gepost op: februari 21, 2013, 08:01:09 pm »
Dag!

Dat kan ik niet over slaan. Ik heb een neef die is getrouwd met een vrouwlijke dominee die tevens een geaddopteerde Indonesche vrouw is van 35 jaar. Ze verteld haar verhaal, inclusief haar bekeringservaring in Andries van de EO:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1326848

Hoe kijken jullie hier naar?
Een nieuwe start is een nieuw begin

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2013, 11:04:47 am »

quote:

gaitema schreef op 21 februari 2013 om 20:01:
Dag!

Dat kan ik niet over slaan. Ik heb een neef die is getrouwd met een vrouwlijke dominee die tevens een geaddopteerde Indonesche vrouw is van 35 jaar. Ze verteld haar verhaal, inclusief haar bekeringservaring in Andries van de EO:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1326848

Hoe kijken jullie hier naar?


prachtig - kan me voorstellen dat je er trots op bent.
altijd verrassend een familielid op TV te zien.
ik kan de uitzending niet terugzien qua de vereiste instelling, maar heb wel wat artikelen over haar gelezen - ook waar ze zelf aan het woord was.
ik las iets over een schilderij, die heb ik ook gezien:
een boom met een maan erin getekend?
ging het daarom?

wel leuk Gait, zal jou wel aangesproken hebben. - een Boom... :)

ik vind het geweldig dat ook vrouwen preken in de kerken en snap niet waarom sommige kerken dit nog steeds afwijzen.
hoe meer hoe beter.

maar ja, de Kerk is altijd een mannenbolwerk geweest - helaas.
het wordt tijd daar daar verandering in komt.

en even terzijde, maar ik wil het toch noemen:
wat een super mooie vrouw.

nooit een dienst van haar bijgewoond?
zo niet, ga je dat nog doen?
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 11:06:27 am door callista »

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2013, 11:08:12 am »
Ik heb ook gekeken, alleen al omdat ik een fan van Knevel ben.  ;)

Ik vind haar een Dijk van een Vrouw! :ja:
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2013, 11:26:55 am »

quote:

callista schreef op 22 februari 2013 om 11:04:
ik vind het geweldig dat ook vrouwen preken in de kerken en snap niet waarom sommige kerken dit nog steeds afwijzen.
hoe meer hoe beter.

maar ja, de Kerk is altijd een mannenbolwerk geweest - helaas.
het wordt tijd daar daar verandering in komt.

en even terzijde, maar ik wil het toch noemen:
wat een super mooie vrouw.

nooit een dienst van haar bijgewoond?
zo niet, ga je dat nog doen?
G-d is er duidelijk over in de Schrift, de vrouw is ondergeschikt aan de man en hoort niet het woord te nemen in de kerk, laat staan voorganger te zijn. Het is onbijbels, hoe mooi de vruchten ervan ook lijken te zijn.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2013, 11:33:35 am »

quote:

gaitema schreef op 21 februari 2013 om 20:01:
Dag!

Dat kan ik niet over slaan. Ik heb een neef die is getrouwd met een vrouwlijke dominee die tevens een geaddopteerde Indonesche vrouw is van 35 jaar. Ze verteld haar verhaal, inclusief haar bekeringservaring in Andries van de EO:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1326848

Hoe kijken jullie hier naar?
Hartstikke mooi. Daar zal je als familie best trots op zijn. :)

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2013, 11:41:34 am »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 11:26:
[...]


G-d is er duidelijk over in de Schrift, de vrouw is ondergeschikt aan de man en hoort niet het woord te nemen in de kerk, laat staan voorganger te zijn. Het is onbijbels, hoe mooi de vruchten ervan ook lijken te zijn.
ben ik even blij dat ik niet met jou getrouwd ben.... :9
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 11:42:04 am door callista »

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2013, 12:14:08 pm »

quote:

callista schreef op 22 februari 2013 om 11:41:

ben ik even blij dat ik niet met jou getrouwd ben.... :9
Mijn vrouw heeft er geen enkel probleem mee, omdat zij het eveneens in de Schrift lezen kan. Al dat emancipatie gedoe is niet van de Heer maar van satan, om het gezin te ondermijnen. Veel gedragsproblemen bij kinderen komen voort uit twee werkende ouders. Dat geldt ook voor files en werkloosheid.

Immers, trek van het aantal werklozen het aantal vrouwen zonder werk af, haal daar eveneens vanaf het aantal werkende vrouwen en er bestaat nagenoeg geen werkloosheid meer.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2013, 01:25:06 pm »
Dingen van God worden wel vaker voor dat van satan aangezien.
Ik deelde dit ook met een vol evangelische kring, en daar reageerde een broeder van me op het vallen in de Geest als duivels.
Maar ik kijk naar heel het verhaal.
Daarbij. Ik heb gelezen hoe de huiskerkbeweging begon. Een man werd genezen door Jezus. Zijn vrouw riep al haar bekenden uit het dorp bij één en getuigde er van. Zij werd de voorganger van de eerste huiskerkgemeente. Haar zoon begon het evangelie buiten het dorp te brengen en zo groeide de beweging dwars tegen de communistische verdrukking in.

Met de bijbel in de hand kraken onze herzens, maar God doet nou éénmaal wel vaker dingen anders dan verwacht. Beginnen met de joden bijvoorbeeld, maar dan toch maar heidenen toe laten tot de gemeente. We struikelen over Zijn acties.

Daarbij: de calvanistische kerken vind ik kwa structuur niet bepaald bijbels. Het is namelijk democratisch en de dominee is niet de oudste, dat zijn de ouderlingen namelijk. De dominee lijkt eerder op een onderwijzer en/of een profeet. Profetessen komen wel in de bijbel voor en ook vrouwlijke kringleiders.

Vaak zie je vanuit nature dat bepaalde mensen bepaalde dingen in de gemeente doen, wat bij hen ligt. Hoewel in de PKN vaak geen regels er over zijn, zijn kindernevendienstleiders of zondagsschoolleiders ook vaak vrouwen. Terwijl veel initiatiefnemers van vernieuwing in de kerk weer vaak vaders zijn en veel werk juist weer door vrijgezellen verzet worden, omdat ze er tijd voor hebben en zich geroepen voelen. Bijbelkringen worden echter weer door zowel mannen als vrouwen veel geleid. Het zit er allemaal in gebakken. Het is het aard van het beestje.

Een uitspraak van de Mariazusters:
"Heer ik begrijp U niet, maar ik vertrouw U."
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 01:30:25 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2013, 01:31:03 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 februari 2013 om 11:33:
[...]

Hartstikke mooi. Daar zal je als familie best trots op zijn. :)
Ik wel in ieder geval  :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2013, 01:35:30 pm »

quote:

Droppy schreef op 22 februari 2013 om 11:08:
Ik heb ook gekeken, alleen al omdat ik een fan van Knevel ben.  ;)

Ik vind haar een Dijk van een Vrouw! :ja:


Ik moet zeggen, ik kende haar zo ook nog niet. Een geweldig verhaal!
Ik ken vooral haar man goed (logisch, want mijn neef). Hij schreef vandaag ook een schitterende getuigenis op facebook, dat mag ik wel met jullie delen:

Barmhartig of banghartig: niet of toch weer wel helpen...?
 
Vorig jaar had ik hier al eens verteld hoe ik op een zondagochtend stopte om een wild gebarende buitenlandse man te helpen. Achteraf bleek ik, zo was mijn en ook jullie vermoeden, gespaard voor een beroving of iets dergelijks.

Vanavond reed ik naar de voetbaltraining en zag in een oogwenk een bruine man met tassen bij de bushalte bij ons huis staan. Vijf seconden dacht ik: 'Ik rij door, moet opschieten om op tijd op het veld te staan.' Toen speelde het Barmhartige Samaritaansyndroom weer op. Blijkbaar werkt ie ook buiten de zondagen om... Dus keerde ik om. 'Twee minuutjes te laat kan nog wel', dacht ik.
Hoewel ik nooit met de bus ga en de bustijden niet ken, vroeg ik me af of er überhaupt nog wel een bus om na 19.00 uur rijdt in Ottoland (voor velen is het sowieso een openbaring dat er in ons gat openbaar vervoer is...).
De man sprak engels en klaagde dat er net een bus zomaar door reed. Ook een tweede bus (volgens mij had ik die gezien - een taxibusje) reed hem voorbij. 'Racism', zo vermoedde hij. De vorige keer ging er naar eigen zeggen wel een bus om dit tijdstip.
 Vroeg hem waar hij nu vandaan kwam. Bij 'een kind en vrouw een paar huizen verderop' in Ottoland. Hij wilde graag naar het station in Sliedrecht om vandaar met de trein naar zijn huis in Den Haag te gaan. De Barmhartige Samaritaan in mij was sinds mijn vorige ervaring wat minder warmhartig geworden. Meer achterdochtig: kan ik zonder risico een vreemde helpen? Ondertussen vroeg hij me, lichtelijk gefrustreerd, hem naar Sliedrecht te rijden. 'In name of humanity.' Ik mompelde nog dat ik een afspraak had om 19.30 uur (wat het ondertussen al was geworden). Na nog wat doorvragen kreeg ik helder bij wie in Ottoland hij was geweest - daardoor groeide mijn vertrouwen wat verder. 'That woman told me about Jesus' zei hij ook nog tussen neus en lippen door. Toen ik besefte dat die vrouw geen auto had om hem te helpen, kreeg de Bang-hartige Samaritaan meer moed. Vooruit, stap maar in.
In de auto rook ik een behoorlijke kegel en was nog niet helemaal 100% op mijn gemak. Ik begon een gesprekje. Hij bleek uit een Noord-Oost-Afrikaans land te komen. Nieuwsgierig vroeg ik hem waarom hij zei dat die vrouw hem over Jezus had verteld. Zij bleek hem een keer te hebben geholpen en daarna over haar geloof verteld en dat dat ook goed voor hem was. Maar daar wilde hij toch niet aan. Hij geloofde in 'humanity'. Er moest wel iets zijn, maar wat? Vermoedend dat hij vast in Afrika niet zo was opgevoed, vroeg ik hem naar zijn jeugd. In zijn vaderland waren ze allemaal moslim. Niet omdat dat een keuze was, maar omdat je zo geboren was.
We spraken verder over zijn land, de reden waarom hij gevlucht was (hij deed mee aan protesten tegen de regering en was bang om doodgeschoten te worden, zoals anderen al overkomen was) en wat hij nu deed. Hij woonde eerst in een dorpje in de buurt, maar nu in de grote stad. 'I don't like small villages. Some people are nice, but most of them are more conservative, especially against foreigners. But that's true all over the world." Ik kon hem eigenlijk geen ongelijk geven. Als ik wel eens hoor hoe er over buitenlanders gesproken wordt...
 Toen we Sliedrecht naderden, dacht ik: 'Misschien zie ik hem nooit meer, zal ik vertellen wie Jezus voor mij is?' Ach ja, nog maar een risicootje lopen dan. Dus hem verteld dat niet alleen die vrouw in Ottoland, maar ook ik in Jezus geloof. Christenen zijn echt geen betere mensen, ik ook niet, zo hield ik hem voor. Maar ik weet dat Hij mij vergeven heeft. En ieder mens vergeeft wat hij of zij ook ooit gedaan heeft. En dat Hij mij de kracht geeft om opnieuw te proberen het goede te doen. Zoiets. In ieder geval was het mijn kortste preek ooit...
 Bij het station vroeg ik of ik voor hem in de auto mocht bidden en dat mocht. Bij het afscheid nemen zei hij dat er misschien toch wel Iets moest zijn. Want elke keer als hij nood zat, kwam er iemand die iets met Jezus had, op zijn weg. Die vrouw in Ottoland en nu ik ook weer.
Een half uur later kwam ik aan bij de voetbal en had wat uit te leggen aan de trainer...
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 01:37:00 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2013, 01:41:42 pm »

quote:

callista schreef op 22 februari 2013 om 11:04:
[...]


prachtig - kan me voorstellen dat je er trots op bent.
altijd verrassend een familielid op TV te zien.
ik kan de uitzending niet terugzien qua de vereiste instelling, maar heb wel wat artikelen over haar gelezen - ook waar ze zelf aan het woord was.
ik las iets over een schilderij, die heb ik ook gezien:
een boom met een maan erin getekend?
ging het daarom?

wel leuk Gait, zal jou wel aangesproken hebben. - een Boom... :)

Ik vind het geweldig dat ook vrouwen preken in de kerken en snap niet waarom sommige kerken dit nog steeds afwijzen.
hoe meer hoe beter.

maar ja, de Kerk is altijd een mannenbolwerk geweest - helaas.
het wordt tijd daar daar verandering in komt.

en even terzijde, maar ik wil het toch noemen:
wat een super mooie vrouw.

nooit een dienst van haar bijgewoond?
zo niet, ga je dat nog doen?


Een mooie vrouw hé? :)

Tja, de bijbel schrijft bepaalde dingen die verschillend opgevat worden, dat levert wat verwarring op in de kerken.

Ik ben niet in haar diensten geweest.
Ze wonen wat ver weg, daardoor kom ik er nooit.. Ik zou een paar uur met de auto onderweg zijn. Wel hoop ik dat ze nog eens in onze gemeente zal preken. Zou me leuk lijken.

De boom is wel toepasselijk ja :)
Het ging vooral over haar leven, dat ze geaddopteerd was, hoe dat was, over hun geaddopteerde 4de kind ook. Daarnaast over hoe ze predikante werd en wat haar dreef, maar ook de eenzaamheid van het vak die ze ervaart en de moeilijke vragen waar je mee komt te zitten. Daarnaast de confrontatie door haar adoptiedochter met haar eigen verleden. De duistere sombere kant waar van ze zich erdoor bewust geworden is. Vandaar die maan in de boom in het schilderij. De schepping is mooi, zegt ze, maar die maan klopt niet. Zo kloppen er ook veel dingen niet in deze wereld.

Die schilderij vind ik zo ook sprekend en mooi. :)
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 02:06:25 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2013, 01:51:30 pm »
Op credible plaatste iemand op het zelfde wat ik met hen daar deelde het volgende:

In Handelingen 18:26 lees je bijvoorbeeld dat Priska en Aquilla beiden onderwijs gaven aan Apollos. En in Titus 2:3 worden vrouwen aangemoedigd om goede onderwijzers te zijn.

Dus er komen profetessen en vrouwlijke onderwijzers voor in het nieuwe testament. Aangezien de ouderling de oudste van de gemeente is, lijkt het ambt van de dominee vooral onderwijs en het profeteren van Gods evangelie te zijn, dus toegestaan voor vrouwen, strikt genomen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2013, 04:12:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 februari 2013 om 13:51:
Op credible plaatste iemand op het zelfde wat ik met hen daar deelde het volgende:

In Handelingen 18:26 lees je bijvoorbeeld dat Priska en Aquilla beiden onderwijs gaven aan Apollos. En in Titus 2:3 worden vrouwen aangemoedigd om goede onderwijzers te zijn.

Dus er komen profetessen en vrouwlijke onderwijzers voor in het nieuwe testament. Aangezien de ouderling de oudste van de gemeente is, lijkt het ambt van de dominee vooral onderwijs en het profeteren van Gods evangelie te zijn, dus toegestaan voor vrouwen, strikt genomen.


Een dominee/voorganger is een herder, niet meer en niet minder.
De Schrift leert juist dat G-d niet al Zijn gaven van de Heilige Geest schenkt aan 1 persoon (voorganger) maar juist aan de hele gemeente tbv de gemeente.

Dus de bediening van een herder is geheel iets anders dan een bediening van profeet.
Profeten komen in de Shrift ook als vrouw voor, dat is juist. Leraren kan ik mij zo niet voor de geest halen. Heb je en voorbeeld waarop je doelt?

Naar mijn mening ben je als kerklid zelf ook mede schuldig als je accepteert dat eenvrouw de voorganger is in je kerk-gemeente. Daar zou denk ik een duidelijke grens moeten liggen, die we niet moeten overschrijden. De Schrift is er geheel duidelijk in dat vrouwen hun mond dienen te houden in de kerk-gemeente.

Hierin kan de gelovige christen wederom kiezen:
- Kiezen voor de onbijbelse wereldse maatstaven en regels en conform deze wereld worden.
- Kiezen voor de bijbelse maatstaven van het Woord van G-d en die volgen, tegen de regels van deze wereld in.

Mbt Handelingen 18:
Je scheert hier denk ik te gemakkelijk een voorganger over dezelfde kam als een echtpaar dat het evangelie uitlegt. mijns inziens een wezenlijk verschil.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 04:18:44 pm door learsi »

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #13 Gepost op: februari 22, 2013, 05:38:13 pm »
De getuigen uit eerste hand van Christus'opstanding waren vrouwen. God koos er dus voor om juist vrouwen te gebruiken als eerstehands getuigen.

De plicht en het voorrecht van het getuigen van Christus staat in Gods koninkrijk m.i. open voor iedere gelovige. Zonder onderscheid.  En naar mijn mening ook als voorganger.

Het zijn in mijn ogen bepaalde mannelijke bijbelschrijvers die een andere voorstelling van zaken hebben willen geven. De bijbel is nog altijd geschreven door mensen. Weliswaar geinspireerd door God, maar als mens zijn ze absoluut niet verschoond van gebreken en kleinzieligheid.

Ten diepste is m.i. iedere mens androgyn.  Een vrouw is net zo mannelijk als dat een man vrouwelijk is. In de bijbel staat ook vermeld dat er in de hemel geen huwelijken meer worden voltrokken....
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 05:45:27 pm door Droppy »
....easy does it....

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #14 Gepost op: februari 22, 2013, 05:44:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 februari 2013 om 13:31:
[...]

Ik wel in ieder geval  :)
Mooi. Het is toch geweldig om zo'n bevlogen dominee in de familie te hebben. Daar valt nog eens goed mee te praten op een verjaardag. En ik kan me zo voorstellen dat je zo nu en dan geestelijke raad kan vragen als je dat nodig hebt. De lijntjes zijn kort.

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #15 Gepost op: februari 22, 2013, 08:01:34 pm »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 12:14:
[...]
Mijn vrouw heeft er geen enkel probleem mee,  
Nu nog niet nee. Niet zelden worden echter oude vrouwen die met een dogmatische in strikte rollenpatronen denkende man getrouwd zijn, op latere leeftijd, als manlief bejaard en krakkemikkig is geworden, buitengewoon dominant.  Alsof er even iets rechtgezet moet worden. Dan draagt zij de broek en is de man de lul sigaar.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 08:08:38 pm door Droppy »
....easy does it....

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #16 Gepost op: februari 22, 2013, 10:05:27 pm »
Inmiddels heb ik het filmpje ook gezien. Een charmante dominee en moeder die heel eerlijk over zichzelf vertelde.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #17 Gepost op: februari 22, 2013, 10:10:06 pm »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 12:14:
[...]
Mijn vrouw heeft er geen enkel probleem mee, omdat zij het eveneens in de Schrift lezen kan. Al dat emancipatie gedoe is niet van de Heer maar van satan, om het gezin te ondermijnen. Veel gedragsproblemen bij kinderen komen voort uit twee werkende ouders. Dat geldt ook voor files en werkloosheid.

Immers, trek van het aantal werklozen het aantal vrouwen zonder werk af, haal daar eveneens vanaf het aantal werkende vrouwen en er bestaat nagenoeg geen werkloosheid meer.


Al dat emancipatie gedoe is volgens mij ook enigszins cultureel bepaalt, al denk ik wel dat het soms doorslaat.
Trouwens ik denk dat veel gedragsproblemen bij kinderen ook komen door onze huidige maatschappij en de overdaad aan keuzes die je kunt/moet maken, het is voor mijn kinderen in elk geval een stuk minder overzichtelijk hoe de wereld in elkaar steekt dan in de tijd dat ik opgroeide.

Over werkloosheid en files, misschien moet je de politiek ingaan?

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #18 Gepost op: februari 22, 2013, 10:24:26 pm »

quote:

Peter68 schreef op 22 februari 2013 om 22:10:
[...]


Al dat emancipatie gedoe is volgens mij ook enigszins cultureel bepaalt, al denk ik wel dat het soms doorslaat.
Trouwens ik denk dat veel gedragsproblemen bij kinderen ook komen door onze huidige maatschappij en de overdaad aan keuzes die je kunt/moet maken, het is voor mijn kinderen in elk geval een stuk minder overzichtelijk hoe de wereld in elkaar steekt dan in de tijd dat ik opgroeide.

Over werkloosheid en files, misschien moet je de politiek ingaan?


Buiten dat is het helemaal niet juist wat learsi beweert.  Wat Learsi hier beweert is allemaal uit de dikke duim gezogen. Sterker nog, het blijkt juist andersom te zijn: kinderen met een werkende moeder zowel als een werkende vader blijken juist vaak minder gedragsproblemen te hebben en ze scoren ook beter op cognitieve ontwikkeling.

Een voorbeeld van een onderzoek: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=113736


.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 10:30:14 pm door Droppy »
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #19 Gepost op: februari 22, 2013, 10:28:32 pm »
@ Droppy,
Jij gelooft echt alle onderzoeken?
Zo heeft G-d het gezin niet geschapen, om te worden opgevoed op de kindercrèche. Vader en moeder hebben elk een andere taak ontvangen in het gezin.

Kunnen de zogenaamde wetenschappers onderzoeken en manipuleren wat ze willen, maar de Schrift heeft toch altijd gelijk.

quote:

Droppy schreef op 22 februari 2013 om 17:38:
De getuigen uit eerste hand van Christus'opstanding waren vrouwen. God koos er dus voor om juist vrouwen te gebruiken als eerstehands getuigen.

De plicht en het voorrecht van het getuigen van Christus staat in Gods koninkrijk m.i. open voor iedere gelovige. Zonder onderscheid.  En naar mijn mening ook als voorganger.

Het zijn in mijn ogen bepaalde mannelijke bijbelschrijvers die een andere voorstelling van zaken hebben willen geven. De bijbel is nog altijd geschreven door mensen. Weliswaar geinspireerd door God, maar als mens zijn ze absoluut niet verschoond van gebreken en kleinzieligheid.
In de Schrift geeft G-d anders aan dat:
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Dus, al de Schrift, niet een deel, niet het grote deel, niet bijna alles, maar alles is door G-d geïnspireerd.

18 Want, voorwaar, Ik zeg u:  Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

Niet een hoofdstuk, niet een zin, niet een woord, maar niet 1 jota (letter) zal voorbijgaan voordat Jezus wederkomt. Als nu de bijbelschrijvers onzin hebben geschreven, dan zou Jezus hier niet de waarheid hebben verteld.

De HELE Schrift, elke JOTA is door G-d geïnspireerd en is geschied of zal geschieden. Dat is wat G-d ons leert in de Schrift over Zijn Woord.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 10:36:47 pm door learsi »

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #20 Gepost op: februari 22, 2013, 10:31:12 pm »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 22:28:
@ Droppy,
Jij gelooft echt alle onderzoeken?
Zo heeft G-d het gezin niet geschapen, om te worden opgevoed op de kindercrèche. Vader en moeder hebben elk een andere taak ontvangen in het gezin.

Kunnen de zogenaamde wetenschappers onderzoeken en manipuleren wat ze willen, maar de Schrift heeft toch altijd gelijk.
Learsi, jongen, ik heb met kinderen met gedragsproblemen en cognitieve problemen gewerkt en ken dus ook de gezinssamenstellingen. Je kletst nu gewoon echt uit je nek.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 10:36:09 pm door Droppy »
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #21 Gepost op: februari 22, 2013, 10:38:35 pm »

quote:

Droppy schreef op 22 februari 2013 om 22:31:
[...]


Learsi, jongen, ik heb met kinderen met gedragsproblemen en cognitieve problemen gewerkt .

En nu zit je zonder werk? Eruit geschopt vanwege onvoldoende vakkennis? Begrijpelijk.

Wanneer jij meer vertrouwen hebt in je aangeleerde menselijke onzin dan in het Woord van G-d dan zegt dat voldoende.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 10:43:16 pm door learsi »

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #22 Gepost op: februari 22, 2013, 10:48:36 pm »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 22:38:
[...]

En nu zit je zonder werk? Eruit geschopt vanwege onvoldoende vakkennis? Begrijpelijk.

Wanneer jij meer vertrouwen hebt in je aangeleerde menselijke onzin dan in het Woord van G-d dan zegt dat voldoende.


Misschien en zelfs waarschijnlijk zit de wereld wel iets mooier, vernuftiger, en een stuk ingewikkelder in elkaar dan dat jij kunt aanvaarden en biedt het jou meer veiligheid als je God in jouw hokjes kunt stoppen.

Door de bijbel zogenaamd "letterlijk" te nemen (wat je helemaal niet doet trouwens, maar op cruciale vragen op dit forum gaf je daarop geen antwoord) creëer jij voor jezelf een be-grijp-bare wereld.

Jij praat zelf 'aangeleerde menselijke onzin', door dingen te beweren die proefondervindelijk weerlegbaar blijken te zijn.  En je maakt jezelf belachelijk door van alles uit je grote duim te zuigen en dat te presenteren als feiten. Dat kun je gewoon beter niet doen.

Dus als jij een gedragsprobleem hebt gehad als kind, helaas pindakaas, kun je je werkende moeder niet de schuld van geven.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 10:51:07 pm door Droppy »
....easy does it....

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #23 Gepost op: februari 22, 2013, 11:43:17 pm »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 22:28:
@ Droppy,
Jij gelooft echt alle onderzoeken?
Zo heeft G-d het gezin niet geschapen, om te worden opgevoed op de kindercrèche. Vader en moeder hebben elk een andere taak ontvangen in het gezin.

Kunnen de zogenaamde wetenschappers onderzoeken en manipuleren wat ze willen, maar de Schrift heeft toch altijd gelijk.


Jij gelooft dus geen onderzoeken enkel de schrift. kun je me dan even duiden waar jij leest dat als beide ouders werken er gedragsproblemen ontstaan bij hun kinderen?

Ook ben ik dan benieuwd welke taken jij specifiek voor vaders en moeders uit de Bijbel haalt.


quote:

In de Schrift geeft G-d anders aan dat:
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Dus, al de Schrift, niet een deel, niet het grote deel, niet bijna alles, maar alles is door G-d geïnspireerd.

De HELE Schrift, elke JOTA is door G-d geïnspireerd en is geschied of zal geschieden. Dat is wat G-d ons leert in de Schrift over Zijn Woord.
Die laatste zin wil ik toch in twijfel trekken, net als je letterlijk lezen van de Bijbel. Hoe moet je dan bijvoorbeeld de Psalmen lezen of Hooglied. Volgens mij is dat een vorm van poezie of proza zo je wilt. Vooral de psalmen lijken me juist door mensen geschreven, de relatie met God belicht vanuit de menselijke kant, wel met uitgangspunt dat God de grootste is.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #24 Gepost op: februari 22, 2013, 11:57:38 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 februari 2013 om 17:44:
[...]

Mooi. Het is toch geweldig om zo'n bevlogen dominee in de familie te hebben. Daar valt nog eens goed mee te praten op een verjaardag. En ik kan me zo voorstellen dat je zo nu en dan geestelijke raad kan vragen als je dat nodig hebt. De lijntjes zijn kort.

Dat is zeker waar. Het leuke is dat we wat dat betreft wel een rijk gezegende familie hebben. Niet wat dominee's betreft dan, maar er zijn er een aantal waarmee je goed over het geloof kan praten. Op de 25+ kring van onze gemeente zit zo ook al een nicht van me. Mijn oudste zusje gaf me via een sms-je door dat Mirjam bij Knevel zat. Daar ben ik wel dankbaar voor.
Al moet ik zeggen: onze familie is nogal groot. Mijn vader komt uit een gezin van 11 kinderen, en een aantal van hen heeft 3 of 4, 6 en één zelfs 7 kinderen. Die ook weer getrouwd zijn en kinderen hebben. Mirjam verwacht dus haar 5de kind (incl. adoptiekind). We zien als neven en nichten elkaar niet op verjaardagen daardoor. Wel op familiedagen. Dan huren we een scoutinggebouw of iets dergelijks en dan gaan we daar de familiedag houden. We hebben soms ook een neven en nichtendag. Nu Mirjam en haar man Marien (partime dominee dus)vanwege hun predikantschap vaak er niet bij kunnen zijn, zie ik ze dan weinig. Echter op facebook laat Marien heel veel inhoud kwijt over christelijke onderwerpen waar hij in de gemeente over heeft. Zo heb ik toch weer vrij direct contact en zeker goed onderricht en stof tot na denken :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #25 Gepost op: februari 23, 2013, 12:08:36 am »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 16:12:
[...]


Een dominee/voorganger is een herder, niet meer en niet minder.
De Schrift leert juist dat G-d niet al Zijn gaven van de Heilige Geest schenkt aan 1 persoon (voorganger) maar juist aan de hele gemeente tbv de gemeente.

Dus de bediening van een herder is geheel iets anders dan een bediening van profeet.
Profeten komen in de Shrift ook als vrouw voor, dat is juist. Leraren kan ik mij zo niet voor de geest halen. Heb je en voorbeeld waarop je doelt?
Je reageerd op een citaat waar leraren genoemd worden:
In Handelingen 18:26 lees je bijvoorbeeld dat Priska en Aquilla beiden onderwijs gaven aan Apollos. En in Titus 2:3 worden vrouwen aangemoedigd om goede onderwijzers te zijn.

quote:

Naar mijn mening ben je als kerklid zelf ook mede schuldig als je accepteert dat eenvrouw de voorganger is in je kerk-gemeente. Daar zou denk ik een duidelijke grens moeten liggen, die we niet moeten overschrijden. De Schrift is er geheel duidelijk in dat vrouwen hun mond dienen te houden in de kerk-gemeente.

Hierin kan de gelovige christen wederom kiezen:
- Kiezen voor de onbijbelse wereldse maatstaven en regels en conform deze wereld worden.
- Kiezen voor de bijbelse maatstaven van het Woord van G-d en die volgen, tegen de regels van deze wereld in.

Mbt Handelingen 18:
Je scheert hier denk ik te gemakkelijk een voorganger over dezelfde kam als een echtpaar dat het evangelie uitlegt. mijns inziens een wezenlijk verschil.


Ik kan het je niet uitleggen, maar als ik zie dat God een vrouw gebruikt, dan ga ik God niet onder uit halen. Wie ben ik, dat ik dat zou doen?
Soms bied ons verstand ons niet alle oplossingen.
Wat herder betreft: in het nieuwe testament had je niet ons systeem met ouderlingen naast dominee's. Nee, je had oudsten. Dat waren de herders.
Of de bisschoppen er boven. Bisschop is letterlijk vertaald: herder. Echter was dat toen niet kerkinstititelijk ingedeeld. Nee, een herder was gewoon de leider van de club.
Maar bij ons is de kerkenraad de leiding en de dominee in haar dienst.
Dus gewoon niet vergelijkbaar vind ik. Vandaar dat ik ons kerksysteem ook niet bijbels noem. Maar ook weer geen ramp. Het zijn gewoon andere tijden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #26 Gepost op: februari 23, 2013, 03:26:02 am »
Het Cafe

Ja hoor. Ik heb namelijk even gereageerd net na mijn werk. Ik had dienst tot 23:00 uur. Daarna ben ik het cafe ingegaan.

Over Familie gesproken!
Ik kwam er mijn Rooms Katholieke neef tegen uit Luttenberg. Een klein dorpje aan de andere kant van de Sallandse heuvelrug met één kerk. De katholieke. Sinds kort woont hij in Nijverdal. Hij was voor de aardigheid eens in het café met zijn vriendin en wat vrienden. Hij had ook het interview met Knevel bekeken. Hij had er in het café over. "Zij is echt een goede dominee!" zegt hij.

Het maakt kennelijk wat los bij ons in de familie! Eens vertelde ik hem aarzelend dat ik op de bijbelclub zat. Hij keek me toen verontwaardigd aan, met zo'n blik van: "ga jij zo ver??"
Nu snap ik waarom ik dit zo zeggen moet, want juist daardoor kon hij openhartig tegen mij in het cafe daar over een opmerking plaatsen.

God is slim, wij hebben zijn plannen niet door.

Mijn broertje kwam ook langs. Duidelijk had hij een feestje vooraf gehad. Hij nam een hele club vrienden mee. Mijn broertje was nogal duidelijk aan de borrel geweest. Ik ben met hem maar eens terug gefietst.
Hij had het filmpje nog niet gezien. Maar wonderwel. Juist na het cafébezoek kan ik met hem altijd van die diepe gesprekken voeren. Aangezien ik maar 4 bier op had en hij aan de bovenste lat zat, kan ik compleet helder van geest op zijn gevoeligheid met het evangelie in spelen.
Hij had het over zijn kracht, dus ik kwam met Simson. Hij ging helemaal compleet op in Simson. Hij zou die tempel wel om ver drukken! Dat lag wel in zijn karakter! Hij is namelijk een beer van een vent met een grommerig karakter van: "grrr, ze kunnen mij niets maken!"

Dan komt de gevoeligheid. De woorden van wat hem kwetste de laatste tijd. Hij heeft geen werk en er ging wat mis. Daardoor voelde hij een stempel op zich gedrukt door anderen die hem voor een luie werkloze niksnut aanzagen.

Nog uit een verhaal van een evangelist wist ik hem te vertellen: "door angst, ontmoediging en intimidatie (en dat legde ik uitvoerig uit) overtuigd satan overwinnaars van God er van dat ze losers zijn! Maar je moet de nadruk leggen op: 'overwinnaars van God!' Jij bent geen loser, jij bent Simson! God is de regisseur van jouw leven en dat is jouw rol hier in!"

Hij was laaiend enthousiast!

Achteraf verwonder ik me weer over deze cafégesprekken met mijn familie.
Wat is het leven toch bijzonder. Je hebt geen idee wat er gaat gebeuren. Je leeft in een soap. Ook dat heb ik mijn broertje gezegd. Van alles gaat er mis, maar je weet: het loopt goed af, want God is de regisseur!
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 03:37:55 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #27 Gepost op: februari 23, 2013, 03:53:27 am »

quote:

Droppy schreef op 22 februari 2013 om 22:24:
[...]


Buiten dat is het helemaal niet juist wat learsi beweert.  Wat Learsi hier beweert is allemaal uit de dikke duim gezogen. Sterker nog, het blijkt juist andersom te zijn: kinderen met een werkende moeder zowel als een werkende vader blijken juist vaak minder gedragsproblemen te hebben en ze scoren ook beter op cognitieve ontwikkeling.

Een voorbeeld van een onderzoek: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=113736

.

Daar heb ik wel weer moeite mee. God heeft wel mannen en vrouwen op een bepaalde manier geschapen. Juist mijn grootouders waren twee werkende ouders. Toen de broertje van mijn moeder 8 was, begon moederlief te werken. Mijn moeder nam als zijn oudere zus de taken van hun moeder over. Mijn moeder kookte het eten vaak etc.. Maar mijn moeder zei: "hij ging elke dag eentjes voeren bij het gemeentehuis. Maar onze moeder werkte in het gemeentehuis! Hij wilde gewoon dicht bij zijn moeder zijn! Hij miste haar!"

Mijn moeder besloot juist daarom: "ik blijf thuis voor mijn kinderen!"
als je het filmpje hierop goed bekijkt, dan zie je ook dat hierin de ouders ook hun kinderen opvangen. Het is niet voor niets dat mijn neef parttimedominee is.

Werken is onbelangrijk. Het gaat om je geestelijk leven! Je kinderen geven aan goede verzorgers zal vast voor je kinderen best goed zijn, maar dat is net als deze vrouw die geaddopteerd is. Goede opvoeding gehad. Gewelidige kansen! Maar wie zijn nu dan haar ouders?
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 09:04:10 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #28 Gepost op: februari 23, 2013, 10:52:46 am »

quote:

Droppy schreef op 22 februari 2013 om 22:48:
[...]


Misschien en zelfs waarschijnlijk zit de wereld wel iets mooier, vernuftiger, en een stuk ingewikkelder in elkaar dan dat jij kunt aanvaarden en biedt het jou meer veiligheid als je God in jouw hokjes kunt stoppen.

Door de bijbel zogenaamd "letterlijk" te nemen (wat je helemaal niet doet trouwens, maar op cruciale vragen op dit forum gaf je daarop geen antwoord) creëer jij voor jezelf een be-grijp-bare wereld.

Jij praat zelf 'aangeleerde menselijke onzin', door dingen te beweren die proefondervindelijk weerlegbaar blijken te zijn.  En je maakt jezelf belachelijk door van alles uit je grote duim te zuigen en dat te presenteren als feiten. Dat kun je gewoon beter niet doen.

Dus als jij een gedragsprobleem hebt gehad als kind, helaas pindakaas, kun je je werkende moeder niet de schuld van geven.
Het komt allemaal neer op werkelijk geloof Dropje, juist als de wereld je tracht anders wijs te maken. Ook al lijken de zaken anders te zijn.
Hebreeën 11
1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

2 Korintiërs 5
7 – want wij wandelen in geloof, niet in aanschouwen

Kortom, waar geloof is iets anders dan alles wat de wereld jou kan en wil  aanschouwen. Maar dat is een weg om naartoe te groeien.

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #29 Gepost op: februari 23, 2013, 11:04:02 am »

quote:

gaitema schreef op 23 februari 2013 om 03:53:
[...]

Daar heb ik wel weer moeite mee. God heeft wel mannen en vrouwen op een bepaalde manier geschapen. Juist mijn grootouders waren twee werkende ouders. Toen de broertje van mijn moeder 8 was, begon moederlief te werken. Mijn moeder nam als zijn oudere zus de taken van hun moeder over. Mijn moeder kookte het eten vaak etc.. Maar mijn moeder zei: "hij ging elke dag eentjes voeren bij het gemeentehuis. Maar onze moeder werkte in het gemeentehuis! Hij wilde gewoon dicht bij zijn moeder zijn! Hij miste haar!"


Dat zal men dan ook per kind moeten bekijken he.  Ik had vroeger een collega, die kreeg een kindje en dat kindje kon als baby niet aarden op een creche. Hij at niet en huilde alleen maar. Dan werd ze gebeld dat ze moest komen, want een baby droogt dan gemakkelijk uit he. Maar ze kon niet stoppen met werken vanwege de hypotheeklasten. Toen ontdekte ze  dat de personeelswisseling daar op die creche erg sterk was en dat haar zoontje elke dag een ander gezicht zag en soms meerdere keren per dag anderen. Ze kreeg via het werk van haar man een ánder adres, waarvoor ze ook nog eens minder hoefde te betalen. En toen ze haar kindje daar onderbracht, was het probleem verholpen en was de baby weer blij.

Ik pleit niet per se voor werkende moeders, ik denk dat dat individueel verschillend is, zowel per moeder als per kind als per gezin. En er is ook nog zoiets als een vader. Soms kunnen beide ouders zowel voor het kind zorgen als werken, gaan beiden minder werken en verdelen zo de taken.  Ik denk dat dat voor de man ook goed kan zijn (is allemaal individueel verschillend in mijn optiek), zodat hij de vrouwelijke kant van zijn ziel kan ontdekken.

quote:

Mijn moeder besloot juist daarom: "ik blijf thuis voor mijn kinderen!"
als je het filmpje hierop goed bekijkt, dan zie je ook dat hierin de ouders ook hun kinderen opvangen. Het is niet voor niets dat mijn neef parttimedominee is.


Nou voila. Maar dat heeft niets met verstarde rolpatronen te maken, maar gewoon met common sense. Niks mis mee dat je neef parttime werkt.
Ook niks mis mee dat jouw moeder thuisbleef. Gelukkig leven we in een land en een tijd waarin de mensen dat zelf mogen bepalen. Hierdoor kunnen zij 'gaan met de stroom' die IN hen leeft en hen leidt.

quote:

Werken is onbelangrijk. Het gaat om je geestelijk leven! Je kinderen geven aan goede verzorgers zal vast voor je kinderen best goed zijn, maar dat is net als deze vrouw die geaddopteerd is. Goede opvoeding gehad. Gewelidige kansen! Maar wie zijn nu dan haar ouders?
Het geestelijk leven groeit vaak óók door het werk dat men doet en/of de wijze waarop men dat werk doet. Dat iemand zijn biologische ouders op gegeven moment niet kent, dat is lastig, dat begrijp ik. In Nederland is het tegenwoordig dacht ik goed geregeld en kan elk kind achter zijn biologische ouders komen.  http://www.geadopteerdonl.../Nationale_zoekactie.aspx

In het buitenland is dat misschien lastiger. Maar als het kind niet zou zijn geadopteerd zou het net zo lastig zijn, want ouders die van een kind afwillen in zo'n land, die zorgen dat ze ervanaf komen. Klinkt cru, maar zo liggen de zaken in die landen vaak wel.

En volgens mij is het Jezus zelf die zegt dat een mens zijn ouders dient te 'verlaten' als men hem wil volgen. Dus misschien is het wel zo - en voor mij is het zeker weten dat het zo is -  dat de goddelijke voorzienigheid in de levens van die mensen die omstandigheden zo creëert dat ze hem op de voor hen beste/snelste manier zullen zoeken en zullen vinden.

Ik weet het verder ook niet voor individuele gevallen, dat zullen die mensen allemaal zelf moeten uitzoeken,  maar wat ik wel weet, uit eigen ervaring, is dat als men individueel het eigen leven ten diepste onderzoekt, en men wat men in de joodse mystiek noemt 'het rechtvaardigingswerk' toepast in het eigen leven, dat men er dan vanzelf achter komt hoezeer God de mens liefheeft en hoezeer men de juiste omstandigheden heeft gekregen om Hem het snelst te vinden.

Het "rechtvaardigingswerk" past men toe door zéér diepgaand zelfonderzoek, door als het ware een spirituele autobiografie te gaan 'schrijven' (niet per se op papier, hoewel vaak wel).   Zo ben ik in elk geval zelf op het spoor van God gekomen.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 11:15:32 am door Droppy »
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #30 Gepost op: februari 23, 2013, 11:08:24 am »

quote:

Peter68 schreef op 22 februari 2013 om 23:43:
[...]

Jij gelooft dus geen onderzoeken enkel de schrift. kun je me dan even duiden waar jij leest dat als beide ouders werken er gedragsproblemen ontstaan bij hun kinderen?

Ook ben ik dan benieuwd welke taken jij specifiek voor vaders en moeders uit de Bijbel haalt.
Het gaat om de rolverdeling Peter, die staat beschreven in de Schrift.
Efeze 5
Vrouw en man in het huwelijk
22   Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23   want de man is hoofd van de vrouw,  zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder  van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.


Wanneer een vrouw gaat werken dan is zij niet onderdanig aan de man.
Wanneer een vrouw als voorganger optreedt is ze niet onderdanig aan de man en verzet zich hiermee dus tegen de Wil van G-d. tegen hoe G-d het bedoeld heeft.
Teveel christenen passen dit gebod aan om zich aan te passen aan de wereld, waar onbijbelse emancipatie haar intrede heeft gedaan.

quote:

Die laatste zin wil ik toch in twijfel trekken, net als je letterlijk lezen van de Bijbel. Hoe moet je dan bijvoorbeeld de Psalmen lezen of Hooglied. Volgens mij is dat een vorm van poezie of proza zo je wilt. Vooral de psalmen lijken me juist door mensen geschreven, de relatie met God belicht vanuit de menselijke kant, wel met uitgangspunt dat God de grootste is.

De door mij aangedragen verzen laten toch echt zien dat heel de Schrift, dus ook de Psalmen, Spreuken en Hooglied letterlijk genomen dienen te worden. Ze zijn juist zeer leerzaam. In Hooglied staan heel veel verwijzingen naar de enorme liefde van G-d voor het volk Israël. Behalve waar de Schrift zelf duidelijk laat zien dat het om een gelijkenis, droom of visioen gaat is het niet letterlijk gebeurd. Maar daarom geeft de Schrift dat ook altijd zelf aan, als het een gelijkenis, droom of visioen is. Dat is niet aan de mens om naar eigen "inzicht" hierin keuzes te maken.

Waarom zouden we de vrouwen met onbedekte hoofden in onze kerkgenootschappen toelaten en zelfs het woord laten nemen als voorganger, als de Schrift duidelijk aangeeft dat dit niet toelaatbaar is. Waarom zouden we sommige delen uit de Schrift accepteren en andere delen verwerpen? Omdat het niet meer in onze moderne tijd en dus wereldse maatstaven past?
We accepteren of de Schrift in zijn geheel, of we accepteren het niet. Wanneer we het half accepteren, accepteren we het dus eigenlijk in zijn geheel niet.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #31 Gepost op: februari 23, 2013, 11:11:49 am »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 11:04:

En volgens mij is het Jezus zelf die zegt dat een mens zijn ouders dient te verlaten als men hem wil aanhangen.
Grappenmaker, dat gaat over volwassenen en niet over kinderen...... :?

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #32 Gepost op: februari 23, 2013, 11:17:56 am »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 11:11:
[...]

Grappenmaker, dat gaat over volwassenen en niet over kinderen...... :?
Knul, het gaat om de individuele weg daarnaartoe. Bovendien citeer jij mij vals, er staat nog iets achter, ik schreef :

quote:

En volgens mij is het Jezus zelf die zegt dat een mens zijn ouders dient te 'verlaten' als men hem wil volgen. Dus misschien is het wel zo - en voor mij is het zeker weten dat het zo is - dat de goddelijke voorzienigheid in de levens van die mensen die omstandigheden zo creëert dat ze hem op de voor hen beste/snelste manier zullen zoeken en zullen vinden.
God gaat die weg met iedere mens.  Ook al kun jij dat niet geloven! Hoe is die vrouw de geweldige vrouw geworden die zij nu is?   Niet dankzij de dogma's van learsi, maar dankzij God die mét haar gaat. Ook al geloof jij dat niet.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 11:24:14 am door Droppy »
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #33 Gepost op: februari 23, 2013, 11:22:58 am »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 11:17:

[...]


Knul, het gaat om de individuele weg daarnaartoe.  God gaat die weg met iedere mens.  Ook al kun jij dat niet geloven! Hoe is die vrouw de geweldige vrouw geworden die zij nu is?   Niet dankzij de dogma's van learsi, maar dankzij God die mét haar gaat. Ook al geloof jij dat niet.
Nee jochie, dat zie ik inderdaad anders en wordt daarin gesteund door de Schrift, zoals ik heb aangetoond. Uiteraard kunnen vrouwen een pracht relatie met de Heer onderhouden, maar ze moeten onderdanig blijven aan de man en dus niet zelf als voorganger gaan functioneren. Dat is niet van de Heer, leert de Schrift. Laat haar evangelie brengen, laat haar profetieën die ze ontvangt doorgeven aan haar man, opdat deze het kan delen met de gemeente, maar geen voorganger, want dat is tegen de Wil van G-d, leert de Schrift.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 11:25:24 am door learsi »

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #34 Gepost op: februari 23, 2013, 11:35:38 am »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 11:22:
[...]


Nee jochie, dat zie ik inderdaad anders en wordt daarin gesteund door de Schrift, zoals ik heb aangetoond. Uiteraard kunnen vrouwen een pracht relatie met de Heer onderhouden, maar ze moeten onderdanig blijven aan de man en dus niet zelf als voorganger gaan functioneren. Dat is niet van de Heer, leert de Schrift. Laat haar evangelie brengen, laat haar profetieën die ze ontvangt doorgeven aan haar man, opdat deze het kan delen met de gemeente, maar geen voorganger, want dat is tegen de Wil van G-d, leert de Schrift.
Ik wens je een fijne ouwe dag toe. ;)   :+
....easy does it....

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #35 Gepost op: februari 23, 2013, 12:33:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 februari 2013 om 13:41:
[...]


Een mooie vrouw hé? :)

Tja, de bijbel schrijft bepaalde dingen die verschillend opgevat worden, dat levert wat verwarring op in de kerken.

Ik ben niet in haar diensten geweest.
Ze wonen wat ver weg, daardoor kom ik er nooit.. Ik zou een paar uur met de auto onderweg zijn. Wel hoop ik dat ze nog eens in onze gemeente zal preken. Zou me leuk lijken.

De boom is wel toepasselijk ja :)
Het ging vooral over haar leven, dat ze geaddopteerd was, hoe dat was, over hun geaddopteerde 4de kind ook. Daarnaast over hoe ze predikante werd en wat haar dreef, maar ook de eenzaamheid van het vak die ze ervaart en de moeilijke vragen waar je mee komt te zitten. Daarnaast de confrontatie door haar adoptiedochter met haar eigen verleden. De duistere sombere kant waar van ze zich erdoor bewust geworden is. Vandaar die maan in de boom in het schilderij. De schepping is mooi, zegt ze, maar die maan klopt niet. Zo kloppen er ook veel dingen niet in deze wereld.

Die schilderij vind ik zo ook sprekend en mooi. :)


Die maan is God. Die klopt wel, ze hoeft alleen maar naar binnen te kijken, in zichzelf, en ze zal weten dat die maan schijnt door de bomen en dat het wild geraas mag stoppen, want Hij is met haar. Op haar hele weg geweest.   Zelfs in de donkerste nacht van haar ziel zal die maan schijnen.

En de rest wordt haar vanzelf toegeworpen.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 12:36:44 pm door Droppy »
....easy does it....

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #36 Gepost op: februari 23, 2013, 12:37:40 pm »

quote:

Droppy schreef op 22 februari 2013 om 17:38:
De getuigen uit eerste hand van Christus'opstanding waren vrouwen. God koos er dus voor om juist vrouwen te gebruiken als eerstehands getuigen.

De plicht en het voorrecht van het getuigen van Christus staat in Gods koninkrijk m.i. open voor iedere gelovige. Zonder onderscheid.  En naar mijn mening ook als voorganger.

Het zijn in mijn ogen bepaalde mannelijke bijbelschrijvers die een andere voorstelling van zaken hebben willen geven. De bijbel is nog altijd geschreven door mensen. Weliswaar geinspireerd door God, maar als mens zijn ze absoluut niet verschoond van gebreken en kleinzieligheid.

Ten diepste is m.i. iedere mens androgyn.  Een vrouw is net zo mannelijk als dat een man vrouwelijk is. In de bijbel staat ook vermeld dat er in de hemel geen huwelijken meer worden voltrokken....
wijs gesproken - mee eens.

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #37 Gepost op: februari 23, 2013, 02:39:01 pm »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 11:08:
[...]


Het gaat om de rolverdeling Peter, die staat beschreven in de Schrift.
Efeze 5
Vrouw en man in het huwelijk
22   Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23   want de man is hoofd van de vrouw,  zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder  van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.


Wanneer een vrouw gaat werken dan is zij niet onderdanig aan de man.
Wanneer een vrouw als voorganger optreedt is ze niet onderdanig aan de man en verzet zich hiermee dus tegen de Wil van G-d. tegen hoe G-d het bedoeld heeft.
Teveel christenen passen dit gebod aan om zich aan te passen aan de wereld, waar onbijbelse emancipatie haar intrede heeft gedaan.

Maar wat zegt dit dan over gedragsproblemen bij kinderen, zijn die ineens verholpen als vrouwen onderdanig zijn aan hun man?
Trouwens als ik je betoog lees dan mogen alleenstaande vrouwen werken want de hebben geen man totdat ze getrouwd zijn en dan moeten ze ophouden? dat is de namelijk wat je zegt als je schrijft dat vrouwen niet mogen werken omdat ze dan niet onderdaning zijn aan hun man.
Wat is dan jouw (bijbelse) invulling van onderdanig zijn.

quote:



De door mij aangedragen verzen laten toch echt zien dat heel de Schrift, dus ook de Psalmen, Spreuken en Hooglied letterlijk genomen dienen te worden. Ze zijn juist zeer leerzaam. In Hooglied staan heel veel verwijzingen naar de enorme liefde van G-d voor het volk Israël. Behalve waar de Schrift zelf duidelijk laat zien dat het om een gelijkenis, droom of visioen gaat is het niet letterlijk gebeurd. Maar daarom geeft de Schrift dat ook altijd zelf aan, als het een gelijkenis, droom of visioen is. Dat is niet aan de mens om naar eigen "inzicht" hierin keuzes te maken.

Waarom zouden we de vrouwen met onbedekte hoofden in onze kerkgenootschappen toelaten en zelfs het woord laten nemen als voorganger, als de Schrift duidelijk aangeeft dat dit niet toelaatbaar is. Waarom zouden we sommige delen uit de Schrift accepteren en andere delen verwerpen? Omdat het niet meer in onze moderne tijd en dus wereldse maatstaven past?
We accepteren of de Schrift in zijn geheel, of we accepteren het niet. Wanneer we het half accepteren, accepteren we het dus eigenlijk in zijn geheel niet.

En dus sta jij ook met geheven handen te bidden tijdens de bijeenkomsten?
1 Tim. 2:8

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #38 Gepost op: februari 23, 2013, 02:51:16 pm »
Learsi is denk ik stiekem gewoon een moslim.  Kan bijna niet anders. Hoofden bedekken, paar meter erachteraan lopen, vrouwen als broedmachines en kinderkamers.  Steniging van kinderen, zoals in Leviticus, zal ie ook wel goed vinden dan, want je moet dat letterlijk nemen  http://www.forumsmilies.nl/Gekke_bekken/new_Eyecrazy.gif
....easy does it....

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #39 Gepost op: februari 23, 2013, 02:55:13 pm »
In "the world according to learsí"  :+  zitten alle vrouwen thuis met allemaal kinderen onderdanig te zijn. En gaan alle mannen buitenshuis werken.

Hoe gaat de wereld als deze zou zijn ingericht volgens learsi's dogma's er dan uitzien? Als volgt: op scholen wordt alleen nog lesgegeven door mannen, mannen achter de kassa bij de supermarkt, uitsluitend mannen als dominees in de kerk en de politiek, uitsluitend mannelijke artsen en verplegers, mannen mannen mannen bij jeugdzorg, politie, justitie, makelaardij, you name it.  

Waar vinden we zulke maatschappijen nog? In moslimlanden. En wat is het daar? OORLOG! Ze maken elkaar daar af.  Dat heb je ervan als je vrouwen stelselmatig wegzet als ondergeschikt. Vrouwen in de maatschappij, gelijkwaardig naast mannen, en andersom, is gewoon nodig en juist.

Gelukkig is Gods wijsheid veelkleuriger dan die van learsi.  :+
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 02:57:55 pm door Droppy »
....easy does it....

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #40 Gepost op: februari 23, 2013, 03:09:42 pm »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 12:33:
[...]


Die maan is God. Die klopt wel, ze hoeft alleen maar naar binnen te kijken, in zichzelf, en ze zal weten dat die maan schijnt door de bomen en dat het wild geraas mag stoppen, want Hij is met haar. Op haar hele weg geweest.   Zelfs in de donkerste nacht van haar ziel zal die maan schijnen.

En de rest wordt haar vanzelf toegeworpen.


Leuk beeld, dit geef ik even aan haar mee met facebook.
Dat zal ze wel waarderen, denk ik  ;)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #41 Gepost op: februari 23, 2013, 05:36:01 pm »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 11:17:

Ook al kun jij dat niet geloven! Hoe is die vrouw de geweldige vrouw geworden die zij nu is?   Niet dankzij de dogma's van learsi, maar dankzij God die mét haar gaat. Ook al geloof jij dat niet.
Niet dankzij de mannen met de scheiding in de haren en een vouw in de broek  :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #42 Gepost op: februari 23, 2013, 06:16:03 pm »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 11:04:
Maar ze kon niet stoppen met werken vanwege de hypotheeklasten.
(...)
Gelukkig leven we in een land en een tijd waarin de mensen dat zelf mogen bepalen. Hierdoor kunnen zij 'gaan met de stroom' die IN hen leeft en hen leidt.


Mooie tegenstrijdige uitspraken  :P

quote:

In het buitenland is dat misschien lastiger. Maar als het kind niet zou zijn geadopteerd zou het net zo lastig zijn, want ouders die van een kind afwillen in zo'n land, die zorgen dat ze ervanaf komen. Klinkt cru, maar zo liggen de zaken in die landen vaak wel.

Dat was ook geen verwijt naar haar ouders, want hoogst waarscheinlijk hebben ze met pijn in hun hart hun kind moeten afstaan.
Het ging me puur om de gevolgen van die maan die zij in de boom ziet staan. Bepaalde zaken in dit leven kloppen niet.

quote:

En volgens mij is het Jezus zelf die zegt dat een mens zijn ouders dient te 'verlaten' als men hem wil volgen. Dus misschien is het wel zo - en voor mij is het zeker weten dat het zo is -  dat de goddelijke voorzienigheid in de levens van die mensen die omstandigheden zo creëert dat ze hem op de voor hen beste/snelste manier zullen zoeken en zullen vinden.

Mooi :)

quote:

Ik weet het verder ook niet voor individuele gevallen, dat zullen die mensen allemaal zelf moeten uitzoeken,  maar wat ik wel weet, uit eigen ervaring, is dat als men individueel het eigen leven ten diepste onderzoekt, en men wat men in de joodse mystiek noemt 'het rechtvaardigingswerk' toepast in het eigen leven, dat men er dan vanzelf achter komt hoezeer God de mens liefheeft en hoezeer men de juiste omstandigheden heeft gekregen om Hem het snelst te vinden.


Hier komen we bij de kern waar ik op doel. Met in het achterhoofd wat mijn moeder mij over hun situatie vertelde. Ze was trots op haar ouders, want als eerste hadden zij een auto in de straat en als eerste een tv, doordat haar ouders werkten. Alle kinderen van de buurt zaten bij hen tv te kijken.

Maar ze zei me ook: "in die tijd kregen mensen kolder in de kop. Toen ik klein was gingen mensen bij elkaar dagelijks op bezoek. Buren bezochten elkaar veel en hielpen elkaar. Er waren altijd mensen en het was altijd gezellig. Alle kinderen van de buurt speelden in groepen met elkaar. Onder de grote beukeboom deden ze tikkertje. Maar met de opkomst van de welvaart was iedereen alleen nog maar bezig met die nieuwe keuken, die auto, die tv etc...en gunden het niet dat de gras van de buurman groener was dan die van henzelf. Iedereen liep er mee te pronken, met hun keuken etc... en de gezelligheid was over."

Vandaag las ik in een boek over de vragen die Jezus stelde. Een rijke man kwam naar Jezus toe. Knielend viel hij voor hem lang uit op de voeten. Dat deden de rijken toen nooit! Ze geven alleen maar een beleeft knieknikje en een lichte buiging voor de keizer in Rome en voor Herodus. Dit was het ultieme gebaar van nederigheid en onderwerping aan Jezus. Maar Jezus was niet onder de indruk en reageerde direct met: "waarom noemt u Mij goede meester? Alleen God is goed!"
Hij ging volledig aan de nederigheid aan hem voorbij en negeerde eerst zelfs met deze reactie zijn vraag: "Goede meester, wat moet ik doen om de eeuwigheid te beërven?" Vervolgens ging Hij er wel op in en begon over de tien geboden, maar slaat daarin alle geboden over (in het opnoemen) die te maken hebben met de relatie tot God. Hij had het alleen maar over de geboden die gaan over het juist handelen naar anderen. Daarop zei de rijke man dat hij dat allemaal gedaan had en Jezus hield van deze man. Maar Jezus zei het doeltreffende reactie: "één ding heb je niet gedaan. (1) Verkoop je bezittingen, (2) geef het aan de armen (3) en volg Mij."

Vergiste Jezus zich? Hij zei: één ding heb je niet gedaan, maar noemt er drie op!
Nee, dat ene is waar deze 3 mee samen hangen. Dat ene had rechtstreekt te maken met Zijn eerste vraag: "waarom noemt u Mij goed? Er is niemand goed, behalve God."

Wanneer je Jezus namelijk echt als goed ziet en Hem echt volgt, dan is Hij meer waard dan al je bezittingen. Het gaat er niet om dat je alles zo zeer moet verkopen en zo, maar om Hem boven je bezittingen te plaatsen en geen waarde (afgoderij) aan je bezittingen te hechten. Onze houding moet veranderen.
Maar de man droop af, want hij had veel bezittingen.
Alles kon die man opgeven, maar het accent op zijn bezittingen was hem te machtig om op te geven. Als Jezus echt voor Hem het belangrijkste was, dan had hij met gemak net als de discipelen Hem kunnen volgen.

En laten we eerlijk zijn, is dit niet onze zwakte?

quote:

Het "rechtvaardigingswerk" past men toe door zéér diepgaand zelfonderzoek, door als het ware een spirituele autobiografie te gaan 'schrijven' (niet per se op papier, hoewel vaak wel).   Zo ben ik in elk geval zelf op het spoor van God gekomen.
Ook mooi  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 06:23:14 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #43 Gepost op: februari 23, 2013, 08:53:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 februari 2013 om 18:16:
[...]


Mooie tegenstrijdige uitspraken  :P


Valt wel mee toch? Ze hadden er ook voor kunnen kiezen hun huis te verkopen en in een huurflatje te gaan wonen. Of om geen kinderen te "nemen". (je weet wel hoe ik dat bedoel).   Mijn eigen moeder mocht vroeger niet meer werken omdat ze ging trouwen. Dat was toen zo.  Vrouwen die gingen trouwen werden ontslagen. Zo ging dat.  Dus zo bedoel ik dat met 'we kunnen het nu zelf bepalen', zodat een ieder de Heilige Geest kan volgen op zijn eigen individuele pad, in plaats van dat dat verhinderd wordt door een kerk of een andere instantie.

quote:


[...]

Dat was ook geen verwijt naar haar ouders, want hoogst waarscheinlijk hebben ze met pijn in hun hart hun kind moeten afstaan.
Het ging me puur om de gevolgen van die maan die zij in de boom ziet staan. Bepaalde zaken in dit leven kloppen niet.


Heel veel zaken in dit leven kloppen niet.  Daar gaat het in de bijbel toch juist over?  :P  

Ik heb de rest van je berichtje even weggelaten, want daar wil ik niet op antwoorden. (niet uit disrespect maar uit nederigheid).
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 08:53:40 pm door Droppy »
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #44 Gepost op: februari 23, 2013, 11:22:37 pm »

quote:

Peter68 schreef op 23 februari 2013 om 14:39:
[...]

Maar wat zegt dit dan over gedragsproblemen bij kinderen, zijn die ineens verholpen als vrouwen onderdanig zijn aan hun man?

Dan blijven de vrouwen thuis om voor de kinderen thuis te zorgen wat resulteert in minder gedragsproblemen. Niet alleen thuis, maar aandacht voor de kinderen, voeding etc. Dus geen ma Flodder type die thuis is maar op de TV let ipv op de kinderen.

quote:

Trouwens als ik je betoog lees dan mogen alleenstaande vrouwen werken want de hebben geen man totdat ze getrouwd zijn en dan moeten ze ophouden?

Waarom zouden vrouwen niet moeten trouwen dan?
Het is niet mijn betoog, maar het betoog uit de Schrift.

quote:

En dus sta jij ook met geheven handen te bidden tijdens de bijeenkomsten?
1 Tim. 2:8
Inderdaad, bij evangelische kerkgemeenten is dit heel gebruikelijk. Zij leven en handelen doorgaans meer naar het Woord dat dat wij uit de traditionele kerktradities dat doen.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #45 Gepost op: februari 23, 2013, 11:24:15 pm »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 14:51:
Learsi is denk ik stiekem gewoon een moslim.  Kan bijna niet anders. Hoofden bedekken, paar meter erachteraan lopen, vrouwen als broedmachines en kinderkamers.  

Staat allemaal gewoon in de Schrift Dropje. Dat heet geen islam, maar orthodox.

quote:

Steniging van kinderen, zoals in Leviticus, zal ie ook wel goed vinden dan, want je moet dat letterlijk nemen  [afbeelding]
Lees nog eens het NT door Dropje en zoek of je daar zaken terugvinden kunt die aantonen of dit nog steeds geldig is of niet.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2013, 11:24:41 pm door learsi »

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #46 Gepost op: februari 23, 2013, 11:49:50 pm »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 23:22:
[...]

Dan blijven de vrouwen thuis om voor de kinderen thuis te zorgen wat resulteert in minder gedragsproblemen. Niet alleen thuis, maar aandacht voor de kinderen, voeding etc. Dus geen ma Flodder type die thuis is maar op de TV let ipv op de kinderen.


Graag een onderbouwing Learsi, geen vaag gezwets

[...]

quote:

Waarom zouden vrouwen niet moeten trouwen dan?
Het is niet mijn betoog, maar het betoog uit de Schrift.

Je snapt niet wat je zelf schrijft, jij geeft aan dat een vrouw niet mag werken omdat ze dan niet onderdanig is aan haar man. Als een vrouw dus geen man heeft mag ze wel werken? Totdat ze met een man trouwt en dan moet ze onderdanig thuis gaan zitten?

Kun je een Bijbels onderbouwde definitie geven van onderdanigheid?
[...]

quote:

Inderdaad, bij evangelische kerkgemeenten is dit heel gebruikelijk. Zij leven en handelen doorgaans meer naar het Woord dat dat wij uit de traditionele kerktradities dat doen.
Doe jij dat ook, ik meende dat je kerkt bij een orthodoxe protestantse gemeente?

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #47 Gepost op: februari 23, 2013, 11:51:28 pm »

quote:

Peter68 schreef op 23 februari 2013 om 23:49:
[...]


Graag een onderbouwing Learsi, geen vaag gezwets

[...]


[...]

Je snapt niet wat je zelf schrijft, jij geeft aan dat een vrouw niet mag werken omdat ze dan niet onderdanig is aan haar man. Als een vrouw dus geen man heeft mag ze wel werken? Totdat ze met een man trouwt en dan moet ze onderdanig thuis gaan zitten?

Kun je een Bijbels onderbouwde definitie geven van onderdanigheid?
[...]


[...]

Doe jij dat ook, ik meende dat je kerkt bij een orthodoxe protestantse gemeente?
nog een extra vraag: als de kinderen de deur uit zijn mag werken dan weer wel of is dat ook niet onderdanig?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #48 Gepost op: februari 24, 2013, 12:14:33 am »
Goed nieuws!

De uitzending was van een tijdje terug. ds. Mirjam zit nu in Indonesië en heeft haar moeder, halfbroers en -zusters weergevonden. :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #49 Gepost op: februari 24, 2013, 12:32:13 am »

quote:

Peter68 schreef op 23 februari 2013 om 23:51:
[...]


nog een extra vraag: als de kinderen de deur uit zijn mag werken dan weer wel of is dat ook niet onderdanig?


Is dit niet een beetje respectloos?
Kijk eens naar het dierenrijk, daarin geeft God vaak de beste lessen.
Een nieuwe start is een nieuw begin