Auteur Topic: vrouwlijke dominee aangeraakt  (gelezen 29045 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #50 Gepost op: februari 24, 2013, 12:41:31 am »

quote:

Droppy schreef op 23 februari 2013 om 20:53:
Valt wel mee toch? Ze hadden er ook voor kunnen kiezen hun huis te verkopen en in een huurflatje te gaan wonen. Of om geen kinderen te "nemen". (je weet wel hoe ik dat bedoel).   Mijn eigen moeder mocht vroeger niet meer werken omdat ze ging trouwen. Dat was toen zo.  Vrouwen die gingen trouwen werden ontslagen. Zo ging dat.  Dus zo bedoel ik dat met 'we kunnen het nu zelf bepalen', zodat een ieder de Heilige Geest kan volgen op zijn eigen individuele pad, in plaats van dat dat verhinderd wordt door een kerk of een andere instantie.

Zo lang we maar niet denken: ik kan maar beter mijn kinderen uit besteden aan de hulpverleners, want zij hebben er voor geleerd.
Want weet je: God geloofd in de vrouw aan wie Hij het kind schenkt. Anders had Hij het haar niet gegeven.

Ik weet nog hoe ik als kind schrok toen mijn moeder me eens zei: "weet je Gerwin. Ik moet je wat vertellen. We zijn niet je echte pappa en mamma. We zijn een broer en zus van je. Je hebt maar één Pa en dat is God. Hij heeft jou aan ons gegeven en mogen van Hem voor je zorgen."

Het is net als de dag dat je te horen krijgt dat Sinterklaas niet bestaat, maar ook een mooie dag. Want ik leerde mijn echte Pa kennen.

quote:


Heel veel zaken in dit leven kloppen niet.  Daar gaat het in de bijbel toch juist over?  :P  

Ik heb de rest van je berichtje even weggelaten, want daar wil ik niet op antwoorden. (niet uit disrespect maar uit nederigheid).
Is goed. Soms is het goed gewoon visies te delen, om elkaar al prikkelende bezig te houden. Want, zei een dominee bij ons eens, het evangelie behoort te prikkelen, anders klopt er iets niet. Het evangelie doet je altijd wat.  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 12:41:50 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #51 Gepost op: februari 24, 2013, 12:49:04 am »
Learsi: om het over een andere boeg te gooien, ik snap natuurlijk wel de gevoeligheid rondom de rol van vrouwen:
zou God niet soms denken: "als het niet gaat zoals Ik het zou willen, dan maar zoals het wel wil?"
Hij ziet de intenties van mensen en doorgrond de gedachten van mensen. De verlichte gedachten en de duistere of onwetende gedachten.

Als God eigenlijk Jan wilde gebruiken, maar Jan deed niets, dan maar Ans gebruiken, omdat Ans het wel doet.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #52 Gepost op: februari 24, 2013, 01:14:21 am »

quote:

Peter68 schreef op 23 februari 2013 om 23:49:

Kun je een Bijbels onderbouwde definitie geven van onderdanigheid?

Luisteren en dienen, ondergeschikt aan de man.


quote:

Doe jij dat ook, ik meende dat je kerkt bij een orthodoxe protestantse gemeente?
Ja, ik bezoek immers ook wel eens andere gemeenten, waaronder evangelische of Messiaanse gemeenten. Maar ook als ik behoefte eraan heb dan doe ik dat in "mijn" eigen kerkgenootschap. Het is niet verboden, alleen onbekend.

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #53 Gepost op: februari 24, 2013, 01:16:18 am »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 23:24:
[...]

Staat allemaal gewoon in de Schrift Dropje. Dat heet geen islam, maar orthodox.


[...]

Lees nog eens het NT door Dropje en zoek of je daar zaken terugvinden kunt die aantonen of dit nog steeds geldig is of niet.
Doe dat maar lekker zelf, want jij wordt erdoor 'geboeid', ik allang niet meer.  ;)
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #54 Gepost op: februari 24, 2013, 01:20:09 am »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2013 om 00:49:
Learsi: om het over een andere boeg te gooien, ik snap natuurlijk wel de gevoeligheid rondom de rol van vrouwen:
zou God niet soms denken: "als het niet gaat zoals Ik het zou willen, dan maar zoals het wel wil?"
Hij ziet de intenties van mensen en doorgrond de gedachten van mensen. De verlichte gedachten en de duistere of onwetende gedachten.

Als God eigenlijk Jan wilde gebruiken, maar Jan deed niets, dan maar Ans gebruiken, omdat Ans het wel doet.


Dan nog zou G-d ineens van Zijn principes afwijken.............................. Ik twijfel daaraan eerlijk gezegd.
Ook lijkt het mij eerlijk gezegd sterk dat er geen geschikte mannelijke kandidaten zijn voor G-d om Hem te dienen.

Zelf zou ik protest aantekenen wanneer men in mijn kerk een vrouw als voorganger zou willen aanstellen en mijn kerk ervoor verlaten. Puur omdat het onbijbels is. Nu weet ik dat we helaas in onze kerkgenootschappen veel meer foute zaken doen, maar deze is dan wel erg duidelijk beschreven.

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #55 Gepost op: februari 24, 2013, 01:21:52 am »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2013 om 00:14:
Goed nieuws!

De uitzending was van een tijdje terug. ds. Mirjam zit nu in Indonesië en heeft haar moeder, halfbroers en -zusters weergevonden. :)
zaterdag 23 februari 2013 12:33   ;)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 01:23:04 am door Droppy »
....easy does it....

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #56 Gepost op: februari 24, 2013, 01:41:48 am »
Aha een link; ik snapte er al niets van. :)

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #57 Gepost op: februari 24, 2013, 01:55:11 am »

quote:

Trajecto schreef op 24 februari 2013 om 01:41:
Aha een link; ik snapte er al niets van. :)
kzat er wat mee te hannesen. Ik dacht dat ik de link gewoon kon kopiëren en plakken, maar dat bleek niet zo te zijn. Het moest met het paperclipje. Dus dat heb ik toen aangepast.  ;)  :*)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 01:56:57 am door Droppy »
....easy does it....

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #58 Gepost op: februari 24, 2013, 09:59:31 am »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2013 om 00:32:
[...]


Is dit niet een beetje respectloos?
Kijk eens naar het dierenrijk, daarin geeft God vaak de beste lessen.
Ik snap je punt Gaitema. Ik probeer echter helder te krijgen hoe Learsi in dir onderwerp staat en dat wordt nog niet erg duidelijk. Vandaar deze vraag

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #59 Gepost op: februari 24, 2013, 10:55:13 am »

quote:

Peter68 schreef op 23 februari 2013 om 23:51:
nog een extra vraag: als de kinderen de deur uit zijn mag werken dan weer wel of is dat ook niet onderdanig?
Welk soort werk voldoet volgens jou dan aan onderdanig aan de man zijn?

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #60 Gepost op: februari 24, 2013, 11:30:19 am »

quote:

learsi schreef op 24 februari 2013 om 10:55:
[...]

Welk soort werk voldoet volgens jou dan aan onderdanig aan de man zijn?

Dat is nu precies wat ik graag van jou zou willen weten. Werken heeft in mijn optiek niets met onderdanigheid te maken. Je wekt de indruk dat een vrouw vooral haar man moet dienen en goed moet luisteren, of de man maar zoveel mogelijk moet ontlasten. Dat is niet mijn idee van dienen, maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Trouwens dienen en luisteren zijn toch twee kern eigenschappen voor een voorganger dat dat hij of zij een man/vrouw naar God's hart is?

Ten diepste is het probleem denk ik niet de emancipatie in de kerk maar de onwil of onmacht van mannen om leiding te geven of te nemen. Dus mannen: we moeten de hand in eigen boezem steken.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #61 Gepost op: februari 24, 2013, 12:51:48 pm »
@ Peter,
Hoe leg jij de definitie uit dan dat een vrouw volgens de Schrift de man onderdanig dient te zijn?

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #62 Gepost op: februari 24, 2013, 03:16:46 pm »

quote:

learsi schreef op 24 februari 2013 om 12:51:
@ Peter,
Hoe leg jij de definitie uit dan dat een vrouw volgens de Schrift de man onderdanig dient te zijn?
Niet op de manier zoals jij in elk geval. En voor de zoveelste keer geef je geen antwoord maar kom je wéér met een tegen vraag

HarryK

  • Berichten: 288
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #63 Gepost op: februari 24, 2013, 03:22:02 pm »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 16:12:
Een dominee/voorganger is een herder, niet meer en niet minder.

Ben ik het niet mee eens.

Er zijn ten minste drie termen van toepassing op dominees:
pastor (herder), profeet en leraar.
En heden ten dage is volgens mij het leraar zijn (preken, catechisatie geven, toerusting geven aan oudsten en leiders) de hoofdtaak van een predikant, zeker in de gereformeerde kerken.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

HarryK

  • Berichten: 288
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #64 Gepost op: februari 24, 2013, 03:22:08 pm »

quote:

learsi schreef op 23 februari 2013 om 11:08:
Het gaat om de rolverdeling Peter, die staat beschreven in de Schrift.
Efeze 5
Vrouw en man in het huwelijk
22   Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23   want de man is hoofd van de vrouw,  zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder  van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.


Wanneer een vrouw gaat werken dan is zij niet onderdanig aan de man.
Wanneer een vrouw als voorganger optreedt is ze niet onderdanig aan de man en verzet zich hiermee dus tegen de Wil van G-d. tegen hoe G-d het bedoeld heeft.
Teveel christenen passen dit gebod aan om zich aan te passen aan de wereld, waar onbijbelse emancipatie haar intrede heeft gedaan.

Ben ik het niet mee eens, waar het de opmerking over het werken betreft.

Om te beginnen staat hier nog een vers vóórafgaand:
Ef. 5:21 "Wees elkaar onderdanig in de vreze Gods."
Eerst is er dus het gebod: Elkaar onderdanig zijn.
Het is niet alleen de vrouw die onderdanig is aan de man, maar iedereen moet elkaar onderdanig zijn. Dus alleen maar wijzen op de onderdanigheid van de vrouw, is geen recht doen aan het geheel van dit onderwijs.

Daarna wordt het "onderdanig zijn" (binnen een huwelijk!!!) in verband gebracht met de relatie tussen Christus en Zijn kerk.
Christus is het hoofd van Zijn gemeente, behouder van het lichaam.
Christus heeft de gemeente lief, heeft Zich zelfs voor haar overgegeven.
De gemeente is onderdanig aan Christus.

Ja, de gemeente is onderdanig ('onderworpen') aan Christus.
Christus heeft dus zeggenschap, heerschappij over de gemeente.
Maar dat is geen tirannie waarin de gemeente gedwongen wordt om van alles te doen of te laten. Het is een liefdevolle relatie, waarin Christus zelfs letterlijk Zijn leven wilde geven en heeft gegeven voor Zijn geliefde, om haar zo te heiligen en te reinigen.
Die twee gaan hier hand in hand.

Het kan dus niet zo zijn dat de vrouw onderdanig moet zijn, en verder niks.
Man en vrouw moeten ook elkaar onderdanog zijn in de vreze van de Here,
en die onderdanigheid van de vrouw gaat samen met de liefdeshouding van de man.
Dat alles kan niet zonder elkaar.
Dat alles mag niet zonder elkaar.
Dat alles hoeft niet zonder elkaar.

Een kleine aanvulling: bij 'onderdanig zijn' hoort mijns inziens ook wat staat in bijv. Fillipenzen 2:3: "Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf."

quote:

Wanneer een vrouw gaat werken dan is zij niet onderdanig aan de man.

Wat hier in Efeziërs 5 staat, heeft niks te maken met de vraag of een vrouw wel of niet zou mogen werken. Een vrouw kan prima een baan hebben en tegelijk haar echtgenoot onderdanig zijn.

Sterker:
Ik durf de stelling wel te verdedigen dat wanneer je je vrouw verbiedt om te werken met beroep op deze tekst, dat je dan Gods woord misbruikt voor onterecht 'machtsmisbruik' en vrouwendiscriminatie.

Ten slotte:
Efeziërs 5:22 e.v. gaat in eerste instantie niet over de relatie tussen mannen en vrouwen in het algemeen, maar over een man en zijn vrouw in het huwelijk. Dus ook niet over de rol van vrouwen in de gemeente.
Er zijn genoeg andere teksten, ook door learsi genoemd, die daar wel wat over te zeggen hebben.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #65 Gepost op: februari 24, 2013, 03:57:54 pm »

quote:

learsi schreef op 24 februari 2013 om 01:20:
[...]


Dan nog zou G-d ineens van Zijn principes afwijken.............................. Ik twijfel daaraan eerlijk gezegd.
Ook lijkt het mij eerlijk gezegd sterk dat er geen geschikte mannelijke kandidaten zijn voor G-d om Hem te dienen.

Zelf zou ik protest aantekenen wanneer men in mijn kerk een vrouw als voorganger zou willen aanstellen en mijn kerk ervoor verlaten. Puur omdat het onbijbels is. Nu weet ik dat we helaas in onze kerkgenootschappen veel meer foute zaken doen, maar deze is dan wel erg duidelijk beschreven.


Als het aan God ligt, dan zou Hij iemand uit de gemeente zelf opleiden tot voorganger, maar zo werkt dat in ons systeem niet. PKN-kerken beroepen altijd dominee's van buitenaf. Als het aan God zelf ligt dan hoeven deze dominee's niet persee zo'n hoge opleiding genoten hebben, Hij zou zomaar iemand kunnen kiezen met MAVO-viveau, maar dat kan in de PKN niet. Als het aan God ligt, dan zou Hij heel de kerkstructuur op de kop gooien en gemeentes van vele pluimage bij elkaar voegen, maar wij mensen kiezen onze eigen wegen. Dus God doet het nu anders, dan hoe het eigenlijk zou moeten.

Jij zegt tussen de regels door dat de vrouw van mijn neef dus niet door God haar taak als predikant kan uitvoeren, dus door de duivel?
Dat gaat mij te ver.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #66 Gepost op: februari 24, 2013, 03:59:59 pm »

quote:

Peter68 schreef op 24 februari 2013 om 09:59:
[...]

Ik snap je punt Gaitema. Ik probeer echter helder te krijgen hoe Learsi in dir onderwerp staat en dat wordt nog niet erg duidelijk. Vandaar deze vraag
Ik wil het eigenlijk niet eens weten wat hij van haar denkt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #67 Gepost op: februari 24, 2013, 04:00:14 pm »
Een vrouw moet haar 'echtgenoot' helemaal niet 'onderdanig' zijn.  Krijg je ongelukken van, is naar mijn mening allemaal geschiedvervalsing in de bijbel.

En dat begint al bij een scheppingsmythe waarvan de oorspronkelijke zowel als de vervalsing in de bijbel staat, waarvan de laatste voor zoete koek wordt genomen en waarbij men niet verder kijkt dan de neus lang is. De man zowel als de vrouw zijn door God geschapen.  En niet de vrouw "uit een ribbetje".

Gen1: 26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.


De bijbelboeken zijn talloze keren herschreven, al of niet met opzettelijke bijbedoelingen van 'kerkvaders' (ik geloof dat de katholieken claimen dat ze de bijbel hebben samengesteld? Niet dat ik daarin geloof, want toen de bijbel werd geschreven bestond er nog geen katholieke kerk, ook al heeft de RKK achteraf geprobeerd met terugwerkende kracht allerlei mensen achteraf tot paus te benoemen;maar goed, als men dat wil claimen, zal men ook de verantwoordelijkheid voor de vervalsingen moeten dragen).

http://www.bol.com/nl/p/v...chrifte/1001004002410218/

Uiteindelijk blijft er maar 1 ding over, dat is je innerlijk weten. Openbaring van God in het eigen hart en het eigen verstand
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 04:10:45 pm door Droppy »
....easy does it....

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #68 Gepost op: februari 24, 2013, 04:01:18 pm »

quote:

HarryK schreef op 24 februari 2013 om 15:22:
[...]

Ben ik het niet mee eens.

Er zijn ten minste drie termen van toepassing op dominees:
pastor (herder), profeet en leraar.
En heden ten dage is volgens mij het leraar zijn (preken, catechisatie geven, toerusting geven aan oudsten en leiders) de hoofdtaak van een predikant, zeker in de gereformeerde kerken.


Dat zie ik dus ook. De kerkenraad is eerder de herder.
Met de Scriba als aanvoerder.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 04:01:48 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #69 Gepost op: februari 24, 2013, 04:08:57 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 16:00:
Een vrouw moet haar 'echtgenoot' helemaal niet 'onderdanig' zijn.  Krijg je ongelukken van, is naar mijn mening allemaal geschiedvervalsing in de bijbel.


De bijbelboeken zijn talloze keren herschreven, al of niet met opzettelijke bijbedoelingen van 'kerkvaders' (ik geloof dat de katholieken claimen dat ze de bijbel hebben samengesteld? Niet dat ik daarin geloof, want toen de bijbel werd geschreven bestond er nog geen katholieke kerk, ook al heeft de RKK achteraf geprobeerd met terugwerkende kracht allerlei mensen achteraf tot paus te benoemen;maar goed, als men dat wil claimen, zal men ook de verantwoordelijkheid voor de vervalsingen moeten dragen).

http://www.bol.com/nl/p/v...chrifte/1001004002410218/

Uiteindelijk blijft er maar 1 ding over, dat is je innerlijk weten. Openbaring van God in het eigen hart en het eigen verstand.


mee eens.
maar wat eenmaal [aan]geleerd is of geïndoctrineerd valt moeilijk af te leren voor velen.

interessant boek inderdaad van Slavenburg
er is wat aangemodderd, geredigeerd en geprutst, wat tot veel ellende heeft geleid en nog steeds zoals blijkt....... :'(
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 04:10:40 pm door callista »

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #70 Gepost op: februari 24, 2013, 04:14:54 pm »

quote:

callista schreef op 24 februari 2013 om 16:08:
[...]


mee eens.
maar wat eenmaal [aan]geleerd is of geïndoctrineerd valt moeilijk af te leren voor velen.


Dat zal m.i. door God allemaal afgebroken worden. Degene die men schaadt is de eigen ziel. Die kan niet heel worden zolang men zich vastklampt aan doctrines.

quote:

interessant boek inderdaad van Slavenburg
er is wat aangemodderd, geredigeerd en geprutst, wat tot veel ellende heeft geleid en nog steeds zoals blijkt....... :'(


Inderdaad. Maar hoe dan ook, daar komt een eind aan.  Zoals ook ons universum waarvan men lange tijd dacht dat het oneindig was, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid eindig is.  (zie "through the wormhole", tweede seizoen, buitengewoon interessante docuserie).

Dit laatste werpt ook een mooie blik op de uitspraak van Jezus "hebt gij het begin gevonden dan, dat gij denkt het einde te kennen".   (even vrij uit het hoofd vertaald; komt uit het Evangelie van Thomas)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 04:20:13 pm door Droppy »
....easy does it....

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #71 Gepost op: februari 24, 2013, 04:20:58 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 16:00:
Een vrouw moet haar 'echtgenoot' helemaal niet 'onderdanig' zijn.  Krijg je ongelukken van, is naar mijn mening allemaal geschiedvervalsing in de bijbel.

En dat begint al bij een scheppingsmythe waarvan de oorspronkelijke zowel als de vervalsing in de bijbel staat, waarvan de laatste voor zoete koek wordt genomen en waarbij men niet verder kijkt dan de neus lang is. De man zowel als de vrouw zijn door God geschapen.  En niet de vrouw "uit een ribbetje".

 26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.


Maar daarin sla je wel de passages van Paulus over, waarin hij juist die verhoudingen tussen man en vrouw gebruikt om de relatie met de gemeente tot  Christus weer te geven. In zijn passages (heb ik Henk Binnendijk uit horen leggen op een conferentie) komt het beeld voor van: "zoals de vrouw onder de man staat, zo staat de bruid onder de bruidegom", waarin ook helder vermeld wordt dat het om de gemeente als bruid  en Jezus gaat als bruidegom.
Jezus behandeld zijn bruid gelijkwaardig uit liefde, hoewel Hij het hoofd van haar is, zo dient ook de man met zijn vrouw om te gaan.
Daarbij ook nog eens te bedenken dat voor God de man en vrouw die met elkaar getrouwd zijn niet langer twee mensen meer zijn, maar één voor Hem.

Dat bedoel ik ook met het beeld van de natuur. Van de natuur leer je goede lessen. Mannetjes hebben hun rollen en vrouwtjes hebben hun rollen. De jongen weten bij wie ze moeten zijn. Onder leeuwen valt me op dat de mannetje en vrouwtje niet de indruk achter laten dat het vrouwtje onderdrukt wordt.
http://www.digi-irma.nl/userfiles/Image/fotoalbum/300/img_high/leeuwen.jpg
"gaaaaap!" :P

https://lh4.googleusercontent.com/-CV0G7FHgpS4/TX9mWcJf7FI/AAAAAAAAE3Q/X7NrXWuTWQo/s1600/Mooie-leeuwen-achtergronden-leeuwen-wallpapers-12.jpg

quote:

De bijbelboeken zijn talloze keren herschreven, al of niet met opzettelijke bijbedoelingen van 'kerkvaders' (ik geloof dat de katholieken claimen dat ze de bijbel hebben samengesteld? Niet dat ik daarin geloof, want toen de bijbel werd geschreven bestond er nog geen katholieke kerk, ook al heeft de RKK achteraf geprobeerd met terugwerkende kracht allerlei mensen achteraf tot paus te benoemen;maar goed, als men dat wil claimen, zal men ook de verantwoordelijkheid voor de vervalsingen moeten dragen).

http://www.bol.com/nl/p/v...chrifte/1001004002410218/

Uiteindelijk blijft er maar 1 ding over, dat is je innerlijk weten. Openbaring van God in het eigen hart en het eigen verstand.


De rooms katholieke kerk is wel degelijk de bedenker van de bijbel.
Aangezien daarvoor er allemaal losse boeken en brieven in de omloop waren, naast de Thenach. Die brieven en boeken van vele christelijke stromingen zijn door de RKK bekeken (samen met de Thenach) en een sellectie eruit zijn samen gebundeld tot de bijbel met de deuterocanonieke boeken. De protestanten hebben de deuterocanonieke boeken er weer uit weg gelaten. De ethiopisch orthodoxe kerk heeft ook een bijbel uit gebracht met nog veel meer boeken dan die van de RKK. De boeken van Henoch staan er bijvoorbeeld ook in.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #72 Gepost op: februari 24, 2013, 04:25:33 pm »
Thomos, logos nr. 3:

"Jezus zegt:
Als jullie leidslieden tot jullie zeggen:
Ziet, het Koninkrijk is in de hemel
dan zullen de vogelen des hemels jullie voor zijn.
Als zij tot jullie zeggen: Het is onder de aarde
dan zullen de vissen van de zee jullie voor zijn.

Het Koninkrijk van God
is binnen in jullie en het is buiten jullie.
Iedereen, die zichzelf kent, zal het vinden.
En wanneer jullie jezelf zult kennen,
zullen jullie beseffen, dat jullie zonen zijn van de Levende Vader.
Maar als jullie jezelf niet zult kennen,
dan verkeren jullie in armoede
en zíjn jullie de armoede. "

Uit: Het Evangelie van Thomas, uit het Koptisch vertaald en toegelicht door Gilles Quispel.
....easy does it....

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #73 Gepost op: februari 24, 2013, 05:12:41 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 16:25:
Thomos, logos nr. 3:

"Jezus zegt:
Als jullie leidslieden tot jullie zeggen:
Ziet, het Koninkrijk is in de hemel
dan zullen de vogelen des hemels jullie voor zijn.
Als zij tot jullie zeggen: Het is onder de aarde
dan zullen de vissen van de zee jullie voor zijn.

Het Koninkrijk van God
is binnen in jullie en het is buiten jullie.
Iedereen, die zichzelf kent, zal het vinden.
En wanneer jullie jezelf zult kennen,
zullen jullie beseffen, dat jullie zonen zijn van de Levende Vader.
Maar als jullie jezelf niet zult kennen,
dan verkeren jullie in armoede
en zíjn jullie de armoede. "

Uit: Het Evangelie van Thomas, uit het Koptisch vertaald en toegelicht door Gilles Quispel.


Mooi!! :ja:
maar helaas niet erkend door bijbelschrijvers.

edit: correctie
inderdaad: bijbel samenstellers..

valt geen zieltjes mee te winnen.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 05:22:16 pm door callista »

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #74 Gepost op: februari 24, 2013, 05:17:58 pm »

quote:

callista schreef op 24 februari 2013 om 17:12:
[...]


Mooi!! :ja:
maar helaas niet erkend door bijbelschrijvers.
valt geen zieltjes mee te winnen.
Niet erkend door de figuren die de bijbel hebben samengesteld dan.  Want de schrijver is zelf een bijbelschrijver.

Maar dat maakt niet uit. Niemand komt tot de Vader dan door Hem (Jezus). En dan kán het niet anders dan dat men dan eveneens tot De Waarheid komt.  Men kan geen twee heren dienen. Niet de heer van deze wereld en die van de toekomende wereld. http://www.forumsmilies.nl/Lachen/icon_lol.gif


Het is ook niet voor niets dat de apocriefen in de moderne tijd boven water zijn gekomen  ;)  :*)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 05:19:31 pm door Droppy »
....easy does it....

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #75 Gepost op: februari 24, 2013, 06:07:59 pm »
Je haalt wel een leuke boek naar boven, die heb ik immers ook. Het mooie van Thomas is, dat dit vijfde evangelie  voor de helft zuiver van haar oorspronkelijke werk is overgeleverd. De andere helft is door esoterische christenen destijds verdraait en niet meer betrouwbaar. Dat maakt het boek lastig.
Echter wel de moeite waard om te hebben en er over na te denken.
De stem van de Herder er in te herkennen. In die zuivere helft dan.

Eigenlijk komt dit stukje precies neer op wat mijn moeder dus tegen me zei toen ik klein was:
"we moeten je iets vertellen, we zijn niet je echte pa en ma, maar je broers en zussen. God is je Pa."

Maar hier uitvoeriger gebracht met de uitleg over het Koninkrijk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #76 Gepost op: februari 24, 2013, 06:13:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2013 om 18:07:
Je haalt wel een leuke boek naar boven, die heb ik immers ook. Het mooie van Thomas is, dat dit vijfde evangelie  voor de helft zuiver van haar oorspronkelijke werk is overgeleverd.

 De andere helft is door esoterische christenen destijds verdraait en niet meer betrouwbaar. Dat maakt het boek lastig.


hoe kom je daarbij?
of anders gezegd: wie heeft je dat wijsgemaakt?
en welke helft zou verdraaid zijn?
in wat en waarom?
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 06:14:19 pm door callista »

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #77 Gepost op: februari 24, 2013, 06:19:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2013 om 18:07:
Je haalt wel een leuke boek naar boven, die heb ik immers ook. Het mooie van Thomas is, dat dit vijfde evangelie  voor de helft zuiver van haar oorspronkelijke werk is overgeleverd. De andere helft is door esoterische christenen destijds verdraait en niet meer betrouwbaar. Dat maakt het boek lastig.
Echter wel de moeite waard om te hebben en er over na te denken.
De stem van de Herder er in te herkennen. In die zuivere helft dan.

Eigenlijk komt dit stukje precies neer op wat mijn moeder dus tegen me zei toen ik klein was:
"we moeten je iets vertellen, we zijn niet je echte pa en ma, maar je broers en zussen. God is je Pa."

Maar hier uitvoeriger gebracht met de uitleg over het Koninkrijk.


dat zijn leugens van "de katholieke kerk" (aangezien men nou eenmaal beweert dat die de bijbel heeft samengesteld, wat naar mijn mening te betwisten valt, maar ze willen die eer, mogen ze hem hebben van mij) om de eerste christenen in diskrediet te kunnen brengen en een heksenjacht op hun boeken te kunnen starten.

Ergens haalde je Drewerman aan, dus hier even een citaatje:

"Belangrijk is dat het geloof in Christus niet meer wordt bemiddeld door de verstandelijke leerstellingen van de kerk, maar dat er een eigen zielservaring is. Het alleenrecht van het verstandelijke, van het ego, van het willen en beslissen maakt plaats voor een houding die ook ruimte geeft aan het irrationele en onbegrijpelijke.

Als de weg die Christus aflegde een voorbeeld wordt voor onze eigen weg tot menswording, tot het vinden van het Zelf binnen in ons, is er geen behoefte meer om anderen te bekeren, maar komt er een aandachtig luisteren naar zichzelf en de ander. Die bereidheid tot luisteren is het wezen van de mystiek.


Wat Jezus wilde overbrengen was de mogelijkheid van een directe Godservaring, zonder tussenkomst van priesters en schriftgeleerden."


Naar: Eugen Drewermann: De leegte, de liefde en het ogenblik. In: Victor Bulthuis en Nol Hogema, ed.,: Spirituele Renaissance. Dabar Luyten, 1999
....easy does it....

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #78 Gepost op: februari 24, 2013, 06:19:41 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2013 om 16:20:

Maar daarin sla je wel de passages van Paulus over, waarin hij juist die verhoudingen tussen man en vrouw gebruikt om de relatie met de gemeente tot  Christus weer te geven. In zijn passages (heb ik Henk Binnendijk uit horen leggen op een conferentie) komt het beeld voor van: "zoals de vrouw onder de man staat, zo staat de bruid onder de bruidegom", waarin ook helder vermeld wordt dat het om de gemeente als bruid  en Jezus gaat als bruidegom.
Jezus behandeld zijn bruid gelijkwaardig uit liefde, hoewel Hij het hoofd van haar is, zo dient ook de man met zijn vrouw om te gaan.
Daarbij ook nog eens te bedenken dat voor God de man en vrouw die met elkaar getrouwd zijn niet langer twee mensen meer zijn, maar één voor Hem.

Wij mensen uit de twintigste eeuw leven in een cultuur die vreemd is aan verschil in positie. Daarom hebben we ook moeite met zulke passages in de bijbel. Ook ik heb daarin mijn weg moeten vinden.
In de bijbel vinden we deze rangorde:

God (JWH)

Jezus (Yeshua)

man

vrouw


De bijbelse relatie waarin de man het hoofd is binnen het huwelijk komt alleen maar tot zijn recht als man en vrouw ook helemaal op God gericht zijn en van daaruit elkaar van harte liefhebben. Zodra de echtelieden zichzelf in het centrum plaatsen gaat het mis. En het gaat vaak mis.

Heel moeilijk wordt het ook als slechts één van beiden op God gericht is Hem wil gehoorzamen.

De dienende houding van de vrouw moet niet worden afgedwongen door de man of door de kerk. Een vrouw die de Here vreest zal dit - met vallen en opstaan -vanuit de liefde voor God en voor haar man doen. Haar man zal haar er des te meer om liefhebben en haar ook verantwoordelijkheden toevertrouwen.

De rol van de vrouw t.o.v. haar man kun je vergelijken met de positie van Jezus ten opzichte van de Vader. Als je het daarmee kunt vergelijken wordt het al beter hanteerbaar. Jezus "onderwierp" zich uit liefde aan de Vader.

quote:


Joh.5:19 Jezus dan antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:  De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen,  want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.
20 Want de Vader heeft de Zoon lief en  laat Hem alles zien wat Hij doet, en Hij zal Hem grotere werken laten zien dan deze, opdat u zich verwondert.
Zoals ik schreef, heb ik het ook wel eens moeilijk gehad met mijn positiebepaling. Ik zou me graag aansluiten bij wat Gait eerder van de Mariazusters citeerde: "Heer ik begrijp U niet, maar ik vertrouw U." Laten we maar gewoon gehoorzaam zijn aan wat God in zijn woord zegt, want Satan staat klaar om munt te slaan uit onze ongehoorzaamheid.

Trouwens, aan het schriftgedeelte wat over die "onderdanigheid" (ik gebruik liever het woord "dienstbaarheid") van de vrouw handelt, gaat dit vers vooraf:

quote:

Ef.5:21 Wees elkaar onderdanig in de vreze Gods.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #79 Gepost op: februari 24, 2013, 06:22:02 pm »
Wee over de Farizeeën en wetgeleerden

Luc.11:37-52
37 Terwijl Hij sprak, nodigde een Farizeeër Hem om bij hem te komen eten. En Hij kwam binnen en ging aanliggen. 38 De Farizeeër verwonderde zich, toen hij zag, dat Hij Zich vóór het eten niet eerst wies. 39 Maar de Here zeide tot hem: En gij dan, gij Farizeeën, de buitenzijde van de beker en de schotel reinigt gij, maar van binnen zijt gij vol roof en slechtheid. 40 Onverstandigen, heeft Hij, die de buitenzijde gemaakt heeft, ook niet de binnenzijde gemaakt? 41 Doch geeft de inhoud als aalmoes en zie, alles is u rein. 42 Maar wee u, Farizeeën, want gij geeft tienden van de munt en de ruit en van alle kruiden, en gij gaat voorbij aan het oordeel en de liefde Gods. Dit moest men doen en het andere niet nalaten. 43 Wee u, Farizeeën, want gij zijt gesteld op de ereplaats in de synagogen en op de begroetingen op de markten. 44 Wee u, want gij zijt als de onzichtbare graven: de mensen, die er overheen lopen, weten het niet.

45 Een van de wetgeleerden antwoordde en zeide tot Hem: Meester, door dit te zeggen, beledigt Gij ook òns. 46 Maar Hij zeide: Wee ook u, wetgeleerden, want gij legt de mensen ondraaglijke lasten op, en zelf raakt gij die lasten niet met één uwer vingers aan. 47 Wee u, want gij bouwt de grafsteden der profeten, maar uw vaderen hebben hen gedood. 48 Zo zijt gij dan getuigen, dat gij instemt met de daden uwer vaderen, want zij hebben hen gedood en gij bouwt! 49 Daarom zegt ook de wijsheid Gods: Ik zal tot hen zenden profeten en apostelen en van hen zullen zij sommigen doden en vervolgen, 50 opdat van dit geslacht afgeëist worde het bloed van al de profeten, dat vergoten is sinds de grondvesting der wereld, 51 van het bloed van Abel tot het bloed van Zacharias, die omgebracht is tussen het altaar en het tempelhuis. Ja, Ik zeg u, het zal afgeëist worden van dit geslacht. 52 Wee u, wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; zelf zijt gij niet binnengegaan en hen, die trachtten binnen te gaan, hebt gij tegengehouden.
....easy does it....

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #80 Gepost op: februari 24, 2013, 06:33:42 pm »

quote:

callista schreef op 24 februari 2013 om 18:13:
[...]


hoe kom je daarbij?
of anders gezegd: wie heeft je dat wijsgemaakt?
en welke helft zou verdraaid zijn?
in wat en waarom?


Dat is onderzocht. Dat staat in de inleiding.
Daarin staat ook dat het wel het best bewaard gebleven evangelieboek is, beter dan de andere 4 evangeliën.
Het was in die tijd gebruikelijk (gek genoeg) dat iedere stroming in het christendom in het overschrijfwerk van de brieven en evangelieboeken het naar de hand van hun eigen theologie zette, om daarmee geen tegenspraken met hun eigen theologie te krijgen.

Als  voorbeeld noemt men in de inleiding voor het boek Thomas een gedeelte waardoor je een tekst uit de bijbelse evangeliën weer redelijk terug kunt zetten naar wat Jezus van oorsprong werkelijk gezegd had, aan de hand van het boek Thomas.

Het volgende gedeelte:
In de evangeliën staat dat Jezus zei na de vraag of je als jood belasting mag betalen aan de keizer: "Geef aan de keizer wat van de keizer is en aan God wat van God is." In Thomas staat echter: " Geef aan de keizer wat van de keizer is, aan God wat van God is en geef aan Mij wat van Mij is."

Aangezien we in het huidige christendom over het algemeen de triniteitsleer hebben, de leer van de drie ene God, werd in het vertaalwerk wellicht het gedeelte "geef aan Mij wat van Mij is" weg gelaten, terwijl het in Thomas er nog wel in stond. Waarom werd het weg gelaten? Men vond het waarscheinlijk dubbel om eerst "geef aan God wat van God is" te zeggen en daarna nog eens "geef aan Mij wat van Mij is", omdat Jezus toch deel is van die drie ene God.
Dus men verbeterde de uitspraak van Jezus  8)7

Zo heb je volgens de onderzoekers heel veel van die theologische aanpassingen in onze bijbel staan.
Neemt niet weg, dat God zich nog steeds wel laat vinden.  ;)

Wie zoekt, die vindt.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 06:45:48 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #81 Gepost op: februari 24, 2013, 06:34:47 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 februari 2013 om 18:19:
[...]

Wij mensen uit de twintigste eeuw leven in een cultuur die vreemd is aan verschil in positie. Daarom hebben we ook moeite met zulke passages in de bijbel. Ook ik heb daarin mijn weg moeten vinden.
In de bijbel vinden we deze rangorde:

God (JWH)

Jezus (Yeshua)

man

vrouw


Dit is wat mensen ervan hebben gemaakt. Zie gen.1. Man en vrouw zijn beiden zelfstandig uit God geschapen.

quote:

De bijbelse relatie waarin de man het hoofd is binnen het huwelijk komt alleen maar tot zijn recht als man en vrouw ook helemaal op God gericht zijn en van daaruit elkaar van harte liefhebben.


Dit is kerkleer. Verzinsels door mensen. En dat kun je gelijk ook zien aan wat je verderop schrijft:

 

quote:

Trouwens, aan het schriftgedeelte wat over die "onderdanigheid" (ik gebruik liever het woord "dienstbaarheid") van de vrouw handelt, gaat dit vers vooraf:Ef.5:21 Wees elkaar onderdanig in de vreze Gods.


Jezus zei: Heb uw naaste lief gelijk uzelf en God boven alles.  That's it.

quote:

Zodra de echtelieden zichzelf in het centrum plaatsen gaat het mis. En het gaat vaak mis.

Heel moeilijk wordt het ook als slechts één van beiden op God gericht is Hem wil gehoorzamen.


Heeft niks met man of vrouw te maken. In een partnerschap, van welke aard ook, zullen beiden goed naar de ander moeten luisteren.

quote:

.De rol van de vrouw t.o.v. haar man kun je vergelijken met de positie van Jezus ten opzichte van de Vader.


Dat is naar mijn mening de afgrijselijkste leugen die de geinstitutionaliseerde kerk óóit heeft verzonnen. "NIEMAND komt door de vader dan door MIJ". Dat zei Jezus. En de vrouw gaat dus niet door haar man tot de Vader, maar rechtstreeks door Christus.

quote:

Als je het daarmee kunt vergelijken wordt het al beter hanteerbaar. Jezus "onderwierp" zich uit liefde aan de Vader.


Als je bedoelt dat de kerkleugen dan gemakkelijker in het menselijke verstand wordt ingeprent, dan ben ik het met je eens.  Doch een mens kan geen twee heren dienen. Ook -zelfs -  een vrouw niet  ;)

Ik laat het hierbij  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 06:41:10 pm door Droppy »
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #82 Gepost op: februari 24, 2013, 06:57:24 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 18:34:

Dit is wat mensen ervan hebben gemaakt. Zie gen.1. Man en vrouw zijn beiden zelfstandig uit God geschapen.
Dat is onjuist hoor, zie Genesis 2
21 Toen liet de HEERE God een diepe slaap op Adam vallen, zodat hij in slaap viel; en Hij nam een van zijn ribben en sloot de plaats ervan toe met vlees.
22 En de HEERE God bouwde de rib die Hij  uit Adam genomen had, tot een vrouw en Hij bracht haar bij Adam.
23 Toen zei Adam:
Deze is ditmaal
been van mijn beenderen,
en vlees van mijn vlees!
Deze zal mannin genoemd worden,
want uit de man
is zij genomen.


De vrouw is uit de man genomen en niet andersom. Uit slechts een rib van de man is de vrouw gemaakt. De vrouw is niet zelfstandig uit G-d geschapen, ze zijn op verschillende wijzen en met verschillende bedoelingen geschapen.

quote:

Jezus zei: Heb uw naaste lief gelijk uzelf en God boven alles. That's it.

Dit heeft hiermee niets te maken, want:

Duidelijke taal in de Schrift:
34   Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook  de wet zegt.
35 En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.


Efeze 5
22   Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23   want de man is hoofd van de vrouw,  zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder  van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.
25   Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft  en Zich voor haar heeft overgegeven,
26 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te  reinigen met het waterbad door het Woord,
27 opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks,  maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
28 Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Heere de gemeente.
30   Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.
31   Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen  tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
33 Kortom, ook u moet, ieder in het bijzonder, uw eigen vrouw net zo liefhebben als uzelf; en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.


Let op ! De vrouw moet haar man onderdanig zijn, de man op zijn beurt moet zijn vrouw liefhebben. Dus de vrouw moet de man onderdanig zijn, niet omdat de kerk dat wil, of de dominee, maar omdat G-d het zo heeft geschapen en bedoeld. Een vrouw vol in geloof en vertrouwen in G-d zal dit doen uit liefde voor G-d en haat man.

Tegenwoordig ligt er een enorme taboe op onderdanig zijn. Maar Jezus Christus deed immers niet anders? Hij waste de voeten onderdanig van Zijn Discipelen ipv dat Hij Zijn Voeten liet wassen door hen. Het is als vrouw dus een eer om onderdanig te zijn.

De Schrift gaat hierin zeer ver, want G-d bepaalt zelfs dat een getouwd stel elkaar seksueel niet mag ontzien. 1 Korinthe 7
2 Maar laat vanwege allerlei vormen van hoererij iedere manzijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.
3   Laat de man aan zijn vrouw de verschuldigde bereidwilligheid betonen en evenzo ook de vrouw aan haar man.
4 De vrouw heeft niet de beschikking over haar eigen lichaam, maar de man. En evenzo heeft ook de man niet de beschikking over zijn eigen lichaam, maar de vrouw.
5   Onttrek u niet aan elkaar, behalve dan met onderlinggoedvinden voor een bepaalde tijd, om u te wijden aan vasten en bidden. Kom daarna weer bij elkaar, opdat de satan u niet zal verzoeken omdat u zich niet kunt onthouden.


Maar de moderne maatschappij stelt geheel onbijbels de wil van elk individu bovenaan. Alsof de wereld om dat individu draait ipv dat het individu slechts een onbeduidende schakel is in het geel van de wereld.

Kijk naar de zodneval:
Het is Eva die Adam misleid OOK te zondigen zoals zijzelf al gedaan had.
Het is Adam die daarin toegeeft en NIET zijn rol als leider neemt.
Het is dan ook Adam die van G-d ervan langs krijgt, niet Eva. G-d spreekt Adam aan op de zonde die beiden gedaan hebben. Adam draagt alle verantwoordelijkheid voor de zondeval, niet Eva en niet beiden.

17 En tegen Adam zei Hij: Omdat u geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw en van die boom gegeten hebt waarvan Ik u gebood: U mag daarvan niet eten,
is de aardbodem omwille van u vervloekt;

met zwoegen zult u daarvan eten,
al de dagen van uw leven;
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 07:23:06 pm door learsi »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #83 Gepost op: februari 24, 2013, 07:00:55 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 18:34:
Dit is wat mensen ervan hebben gemaakt. Zie gen.1. Man en vrouw zijn beiden zelfstandig uit God geschapen.
Heeft jouw bijbel dan geen Genesis 2?
Lees hier.

quote:

Dit is kerkleer. Verzinsels door mensen. En dat kun je gelijk ook zien aan wat je verderop schrijft:
Nee, het staat in Gods woord. We moeten Gods Woord niet aanpassen aan onze maatstaven.

quote:

Jezus zei: Heb uw naaste lief gelijk uzelf en God boven alles.  That's it.
Deze uitspraak van Jezus is inderdaad maatgevend. Van de man wordt dan ook veel gevraagd m.b.t. zijn vrouw. Hij moet net zover gaan als Jezus, die zijn leven gaf voor de gemeente (Jezus en de gemeente is beeld van het huwelijk, waarbij ook Jezus het Hoofd is van het Lichaam: de gemeente). Heb je - als man - je vrouw zo lief dat je tot haar welzijn er zelfs voor zou willen sterven? Want dit staat ook in dat hoofdstuk over de positie van man en vrouw in het huwelijk:

quote:


Ef.5:25   Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft  en Zich voor haar heeft overgegeven,
26 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te  reinigen met het waterbad door het Woord,
27 opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks,  maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
28 Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Heere de gemeente.
Dat gaat heel ver. Dit mogen de mannen zich dan ook terdege realiseren.

quote:

Heeft niks met man of vrouw te maken. In een partnerschap, van welke aard ook, zullen beiden goed naar de ander moeten luisteren.
Naar elkaar luisteren is zeker van het grootste belang. Maar de positie man/vrouw is door God bepaald.

quote:

Dat is naar mijn mening de afgrijselijkste leugen die de geinstitutionaliseerde kerk óóit heeft verzonnen. "NIEMAND komt door de vader dan door MIJ". Dat zei Jezus. En de vrouw gaat dus niet door haar man tot de Vader, maar rechtstreeks door Christus.
Met de positiebepaling gaat het niet om behoud, maar wie de leiding en de verantwoordelijkheid heeft.

quote:


Als je bedoelt dat de kerkleugen dan gemakkelijker in het menselijke verstand wordt ingeprent, dan ben ik het met je eens.  Doch een mens kan geen twee heren dienen. Ook -zelfs -  een vrouw niet  ;)
Ik laat het hierbij  ;)
Ook ik besef dat er kerkleugens bestaan. Maar Gods Woord is de waarheid, of je het nu leuk vindt of niet. Het past ons niet Gods Woord aan te passen aan onze denkbeelden van goed en kwaad. Dat wilde de satan al in het Paradijs bewerken.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:21:39 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #84 Gepost op: februari 24, 2013, 07:08:33 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 februari 2013 om 18:19:
[...]

Wij mensen uit de twintigste eeuw leven in een cultuur die vreemd is aan verschil in positie. Daarom hebben we ook moeite met zulke passages in de bijbel. Ook ik heb daarin mijn weg moeten vinden.
In de bijbel vinden we deze rangorde:

God (JWH)

Jezus (Yeshua)

man

vrouw


De bijbelse relatie waarin de man het hoofd is binnen het huwelijk komt alleen maar tot zijn recht als man en vrouw ook helemaal op God gericht zijn en van daaruit elkaar van harte liefhebben. Zodra de echtelieden zichzelf in het centrum plaatsen gaat het mis. En het gaat vaak mis.

Heel moeilijk wordt het ook als slechts één van beiden op God gericht is Hem wil gehoorzamen.

De dienende houding van de vrouw moet niet worden afgedwongen door de man of door de kerk. Een vrouw die de Here vreest zal dit - met vallen en opstaan -vanuit de liefde voor God en voor haar man doen. Haar man zal haar er des te meer om liefhebben en haar ook verantwoordelijkheden toevertrouwen.

De rol van de vrouw t.o.v. haar man kun je vergelijken met de positie van Jezus ten opzichte van de Vader. Als je het daarmee kunt vergelijken wordt het al beter hanteerbaar. Jezus "onderwierp" zich uit liefde aan de Vader.

[...]


Zoals ik schreef, heb ik het ook wel eens moeilijk gehad met mijn positiebepaling. Ik zou me graag aansluiten bij wat Gait eerder van de Mariazusters citeerde: "Heer ik begrijp U niet, maar ik vertrouw U." Laten we maar gewoon gehoorzaam zijn aan wat God in zijn woord zegt, want Satan staat klaar om munt te slaan uit onze ongehoorzaamheid.

Trouwens, aan het schriftgedeelte wat over die "onderdanigheid" (ik gebruik liever het woord "dienstbaarheid") van de vrouw handelt, gaat dit vers vooraf:


[...]

 Zo is dat, alles wat je zegt, klopt als een bus :)
Die verhoudingen zie ik zelfs in die leeuwen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #85 Gepost op: februari 24, 2013, 07:53:29 pm »
Droppy: ik heb het over wetenschappers, niet over Katholieke geestelijken.
Ik heb het over het Evangelie van Thomas die uit de kruik van Nag Hammidi kwam.
Inderdaad koptisch, uit Egypte. De "boekrollen" (geen bijbel dus) waren meestal gnostisch, behalve enkele esoterische boekrollen. De gnostische boekrollen was volgens de onderzoekers één groot knip en plakwerk. Duidelijk mensenwerk.
De esoterische christenen hebben wel het oorsprongelijke Thomas evangelie in handen gehad, maar het dus op een esoterische wijze over geschreven. Dat valt ook wel te vinden in het boek, want dat viel mij ook op.

als voorbeeld: Thomas 30:
"Jezus zei: Waar er drie goden zijn, zijn zij goden;
waar er twee zijn of één, ben ik met hem."

Onbegrijpelijk en duidelijk zal dit esoterisch moeten zijn.
In onze bijbel staat: "waar er twee of drie in Mijn naam bij één zijn, ben Ik met hen."
Houd daar maar aan vast ;)

er staan wel hele wijze dingen in:
zoals Thomas 61: absoluut waar: Jezus komt uit het onverdeelde.
De verdeeldheid van "dit is van jou en dat is van mij" kennen ze in de hemel niet. Daar is alles van iedereen. Daarom is Jezus ook bij God, uit God en zelf God. Hij en Zijn Vader zijn één, en toch weer in die volgorde die Adinomis aangeeft.  Jezus onder de Vader.

dus je hebt wel een interessant leerzaam boek hoor. Je moet alleen goed opletten in wat we lezen.

Ook het volgende boek van deze geschriften is interessant,
het evangelie van Filippus. Ook door esoterische christenen onder handen genomen. Daarvan wordt er in de inleiding vermeld dat een beperk aantal woorden erin van Jezus afkomstig zijn. Zeventien stuks in totaal. De rest dus niet.  Het laatste gedeelte is: Filipus 127. Dus je kan wel na gaan: dat is zoekwerk :)

Wat dat betreft is het evangelie van Thomas gewoon het meest interessante, omdat het voor de helft bestaat uit de woorden van Jezus. Niet iets om weg te gooien dus. Mooi bewaren!
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 07:56:53 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #86 Gepost op: februari 24, 2013, 07:56:21 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 februari 2013 om 19:00:
[...]

Heeft jouw bijbel dan geen Genesis 2?
Lees hier.

[...]

Nee, het staat in Gods woord. We moeten Gods Woord niet aanpassen aan onze maatstaven.


De bijbel is geschreven door mensen en wordt geinterpreteerd door mensen. Hij is bovendien vele malen herschreven en gewijzigd.  

De bijbel is daarenboven een verzameling literaire teksten van zeer uiteenlopende aard, van diverse verschillende genres en motieven.  

Buitengewoon waardevol, dat zonder meer, en in hoge mate betrouwbaar.  Doch "wat er in Gods woord staat", exact,  dat zal ieder mens uiteindelijk moeten ontdekken in zijn binnenste, waar Christus is te vinden.

quote:


[...]

Deze uitspraak van Jezus is inderdaad maatgevend. Van de man wordt dan ook veel gevraagd m.b.t. zijn vrouw. Hij moet net zover gaan als Jezus, die zijn leven gaf voor de gemeente (Jezus en de gemeente is beeld van het huwelijk, waarbij ook Jezus het Hoofd is van het Lichaam: de gemeente). Heb je - als man - je vrouw zo lief dat je tot haar welzijn er zelfs voor zou willen sterven?
Ook een vrouw die Christus heeft aangenomen (maar ik heb de indruk dat er door kerkmensen wel veel over geluld wordt maar er nog niet zoveel is ervaren, nog geen "vreemde" continuïteitsbreukjes meegemaakt?) zal haar leven geven. Niet alleen voor "haar man", maar voor alle mensen. Dat is namelijk de aard van Christus. En die aard zit diep verscholen IN de mens.  Het vergt veel tijd en moed, maar het Koninkrijk is in de mens. Zoekt en gij zult vinden.
Ieder mens wacht uiteindelijk het kruis. Weliswaar in een andere vorm dan de oorspronkelijke kruisdood van Jezus, die van den beginne Gods Zoon was. Dat was eenmalig, dat heeft Hij voor álle mensen volbracht.

Het is bovendien belangrijk om te beseffen dat Jezus zijn onderwijs gaf in verschillende vormen van verschillende niveau's aan verschillende mensen.  In de "spiritueel overige" wereld spreekt men vaak over oude zielen en jonge zielen. Of je dat concept kunt aanvaarden of niet, het is in elk geval zo dat Jezus zijn geheimenissen aan een zeer beperkt clubje mensen gaf, en voor het overige verpakte hij het in gelijkenissen, zoals we die in de bijbel terugvinden.

quote:

Met de positiebepaling gaat het niet om behoud, maar wie de leiding en de verantwoordelijkheid heeft.


Nogmaals, dat is kerkleer. En godzijdank heeft de moderne mens zich daaraan allang ontworsteld, anders zou de wereld er verrekte lelijk uitzien. Je hoeft maar naar de islamitische landen te kijken om te zien waar dat op uitdraait. Of naar de traditionele plekken in eigen land.  

Nee, een man zal zich moeten laten corrigeren door een vrouw. En andersom, maar met 'andersom' heeft men in het algemeen niet zoveel problemen.
http://www.forumsmilies.nl/Lachen/icon_lol.gif
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 08:03:11 pm door Droppy »
....easy does it....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #87 Gepost op: februari 24, 2013, 08:12:29 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 19:56:
De bijbel is geschreven door mensen en wordt geinterpreteerd door mensen. Hij is bovendien vele malen herschreven en gewijzigd.  

De bijbel is daarenboven een verzameling literaire teksten van zeer uiteenlopende aard, van diverse verschillende genres en motieven.  

Waardevol, dat zonder meer, en in hoge mate betrouwbaar.  Doch "wat er in Gods woord staat", dat zal ieder mens uiteindelijk moeten ontdekken in zijn binnenste, waar Christus is te vinden.

Je draait het nu om Droppy, de Schrift is JUIST om te toetsen of datgene waarvan de mens meent dat het van Jezus/Heilige Geest afkomstig is, ook daadwerkelijk van Hem afkomstig is.
De Schrift is niet bedoeld als een leuk boek dat we terzijde schuiven op het moment dat we menen dat Jezus of de Heiige Geest ons anders laat voelen.
Elke Jota, heel de Schrift is door G-d in de gedachten gelegd van de schrijvers. En de hoge betrouwbaarheid van de oudste manuscripten bezien, ook de handmatige kopie schrijvers.

quote:

Ook een vrouw die Christus heeft aangenomen (maar ik heb de indruk dat er door kerkmensen wel veel over geluld wordt maar er nog niet zoveel is ervaren, nog geen "vreemde" continuïteitsbreukjes meegemaakt?) zal haar leven geven. Niet alleen voor "haar man", maar voor alle mensen. Dat is namelijk de aard van Christus.

Je gaat nu zaken door elkaar mengen. De Schrift is namelijk duidelijk in de plek van de vrouw tov de man. Er is eveneens geen excuus mogelijk dat het in het OT staat en dus niet geldig zou zijn. Nee, het is zelfs na de evangeliën geschreven.
Tenzij je bedoelt dat het goed is dat je vrouw uit naastenliefde het bed deelt met alle mannen in haar omgeving die ze ontmoet. Waarschijnlijk niet, omdat de huwelijkse relatie en de naastenliefde geheel andere zaken zijn.

quote:

Nogmaals, dat is kerkleer. En godzijdank heeft de moderne mens zich daaraan allang ontworsteld, anders zou de wereld er verrekte lelijk uitzien. Je hoeft maar naar de islamitische landen te kijken om te zien waar dat op uitdraait. Of naar de traditionele plekken in eigen land.

De afgoderij islam beroept zich op het valse woord van hun afgod allah, dat is dus niet te vergelijken. De koran roept daadwerkelijk op om Joden en Christenen te doden.

quote:

Nee, een man zal zich moeten laten corrigeren door een vrouw. En andersom, maar met 'andersom' heeft men in het algemeen niet zoveel problemen.
[afbeelding]

De vrouw zal haar man liefdevol moeten wijzen op zaken die mogelijk niet deugen inderdaad. Uit liefde voor zijn vrouw zal haar man dan naar haar luisteren. Maar de man zelf neemt de beslissing, niet de vrouw.
De man kan daarentegen zijn vrouw eveneens corrigeren en een correctie opleggen als hoofd van het gezin.
Eeuwenlang is dit ook nooit een probleem geweest, maar door de softe moderne maatschappij laten de mannen onbijbels hun kaas van het brood eten.

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #88 Gepost op: februari 24, 2013, 08:15:23 pm »

quote:

callista schreef op 24 februari 2013 om 17:12:
[...]


Mooi!! :ja:
maar helaas niet erkend door bijbelschrijvers.

edit: correctie
inderdaad: bijbel samenstellers..

valt geen zieltjes mee te winnen.


Dat hoeft ook niet.  ;)  die zieltjes komen vanzelf op dat pad.  De zieltjes die dit hebben ontdekt, zitten niet in de kerkbanken. De meesten hebben daar ook nooit in gezeten, maar sommigen zijn wel ooit uit die kerkbanken gekomen.

Het is m.i. niet voor niets dat de kerken leeglopen.  :ja:  (waar meteen ook een gevaar in zit, want de kern van de boodschap van Christus is de belangrijkste, maar niet als die gepaard blijft gaan met allemaal oneigenlijke doctrines).
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 08:16:39 pm door Droppy »
....easy does it....

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #89 Gepost op: februari 24, 2013, 08:21:09 pm »
....easy does it....

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #90 Gepost op: februari 24, 2013, 09:03:20 pm »

quote:

learsi schreef op 24 februari 2013 om 20:12:
[...]

Je draait het nu om Droppy, de Schrift is JUIST om te toetsen of datgene waarvan de mens meent dat het van Jezus/Heilige Geest afkomstig is, ook daadwerkelijk van Hem afkomstig is.
De Schrift is niet bedoeld als een leuk boek dat we terzijde schuiven op het moment dat we menen dat Jezus of de Heiige Geest ons anders laat voelen.
Elke Jota, heel de Schrift is door G-d in de gedachten gelegd van de schrijvers. En de hoge betrouwbaarheid van de oudste manuscripten bezien, ook de handmatige kopie schrijvers.
Ik geef je 1 goed advies: luister voorlopig eens uitsluitend naar de woorden die Jezus zélf heeft gesproken. Dan kun je - voorlopig en dus for the time being-  70 procent van je bijbel schrappen. En ga die dan eens vergelijken met de geschriften van het esoterisch christendom, te beginnen met Thomas, in de wetenschappelijk verantwoorde versie van Quispel.

En hopelijk mag je dan van God ook een paar keer een continuïteitsbreuk in jouw werkelijkheid ervaren, zodat je gaat snappen dat de wereld niet is georganiseerd volgens het computerprogramma dat opgesteld is door ene learsi voor het behoud van zijn eigen veiligheidsgevoel.


quote:


Je gaat nu zaken door elkaar mengen. De Schrift is namelijk duidelijk in de plek van de vrouw tov de man. Er is eveneens geen excuus mogelijk dat het in het OT staat en dus niet geldig zou zijn. Nee, het is zelfs na de evangeliën geschreven.
Tenzij je bedoelt dat het goed is dat je vrouw uit naastenliefde het bed deelt met alle mannen in haar omgeving die ze ontmoet. Waarschijnlijk niet, omdat de huwelijkse relatie en de naastenliefde geheel andere zaken zijn.


Als ik jou was zou ik maar eens een goeie therapeut opzoeken, want je hoofd zit vol met narigheid en jij haalt zelf van alles door elkaar met je schijnredeneringen. Wat heeft overspel in vredesnaam te maken met 'heb uw naaste lief gelijk uzelf'. Of jij moet de gehele tijd aan jezelf zitten frunniken, dat kan natuurlijk, dát weet ik niet. (overigens niks mis mee als je graag aan jezelf frunnikt, dat is beter dan al die onderdrukking, maar je trekt zulke bizarre conclusies, die moeten toch ergens vandaan komen).

quote:

De afgoderij islam beroept zich op het valse woord van hun afgod allah, dat is dus niet te vergelijken. De koran roept daadwerkelijk op om Joden en Christenen te doden.


En jouw afgod is het oude testament. Het verschil is niet zó groot.


quote:

De vrouw zal haar man liefdevol moeten wijzen op zaken die mogelijk niet deugen inderdaad. Uit liefde voor zijn vrouw zal haar man dan naar haar luisteren. Maar de man zelf neemt de beslissing, niet de vrouw.


Zoals ook de vrouw haar eigen beslissing neemt en de man liefdevol zal moeten wijzen op zaken die volgens hem anders zouden kunnen.  Kortom: heb uw naaste lief gelijk uzelf.

quote:

De man kan daarentegen zijn vrouw eveneens corrigeren en een correctie opleggen als hoofd van het gezin.
Daarmee ben jij kennelijk geindoctrineerd. Ik zou zeggen: ga het maar uitproberen. Leef je leven, volledig zoals jij denkt dat dat goed is. En kijk maar wat het oplevert. Als je 80 bent lezen we dan misschien de memoires van learsi wel.
http://www.forumsmilies.nl/Lachen/icon_lol.gif

quote:

Eeuwenlang is dit ook nooit een probleem geweest, maar door de softe moderne maatschappij laten de mannen onbijbels hun kaas van het brood eten.


Tsja, zolang er lieden blijven die de doctrines a la learsi blijven uitdragen in plaats van dat ze Christus als hun beginpunt nemen,  zal karma hen steeds opnieuw hun lessen moeten leren. Zo zitten de kosmische wetten nou eenmaal in elkaar.

Oh ja, als je denkt dat dat onbijbels is: ga maar opnieuw lezen. Ten tijde van Jezus leven op aarde, werd reïncarnatie bekend verondersteld. Daarom wordt er geen uitleg aan gegeven, maar een secuur lezer kan niet om de paar plaatsen heen die die bekendveronderstelling aantonen, niet in de laatste plaats in de woorden van Jezus zélf.  Ga maar zoeken in je bijbeltje. Zo God het wil, zul je het ontdekken.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 09:39:55 pm door Droppy »
....easy does it....

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #91 Gepost op: februari 24, 2013, 09:55:50 pm »

quote:

learsi schreef op 24 februari 2013 om 18:57:
[...]

Dat is onjuist hoor, zie Genesis 2
21 Toen liet de HEERE God een diepe slaap op Adam vallen, zodat hij in slaap viel; en Hij nam een van zijn ribben en sloot de plaats ervan toe met vlees.
22 En de HEERE God bouwde de rib die Hij  uit Adam genomen had, tot een vrouw en Hij bracht haar bij Adam.
23 Toen zei Adam:
Deze is ditmaal
been van mijn beenderen,
en vlees van mijn vlees!
Deze zal mannin genoemd worden,
want uit de man
is zij genomen.


De vrouw is uit de man genomen en niet andersom. Uit slechts een rib van de man is de vrouw gemaakt. De vrouw is niet zelfstandig uit G-d geschapen, ze zijn op verschillende wijzen en met verschillende bedoelingen geschapen.


[...]

Dit heeft hiermee niets te maken, want:

Duidelijke taal in de Schrift:
34   Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook  de wet zegt.
35 En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.


Efeze 5
22   Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23   want de man is hoofd van de vrouw,  zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder  van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.
25   Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft  en Zich voor haar heeft overgegeven,
26 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te  reinigen met het waterbad door het Woord,
27 opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks,  maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
28 Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Heere de gemeente.
30   Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.
31   Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen  tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
33 Kortom, ook u moet, ieder in het bijzonder, uw eigen vrouw net zo liefhebben als uzelf; en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.


Let op ! De vrouw moet haar man onderdanig zijn, de man op zijn beurt moet zijn vrouw liefhebben. Dus de vrouw moet de man onderdanig zijn, niet omdat de kerk dat wil, of de dominee, maar omdat G-d het zo heeft geschapen en bedoeld. Een vrouw vol in geloof en vertrouwen in G-d zal dit doen uit liefde voor G-d en haat man.

Tegenwoordig ligt er een enorme taboe op onderdanig zijn. Maar Jezus Christus deed immers niet anders? Hij waste de voeten onderdanig van Zijn Discipelen ipv dat Hij Zijn Voeten liet wassen door hen. Het is als vrouw dus een eer om onderdanig te zijn.

De Schrift gaat hierin zeer ver, want G-d bepaalt zelfs dat een getouwd stel elkaar seksueel niet mag ontzien. 1 Korinthe 7
2 Maar laat vanwege allerlei vormen van hoererij iedere manzijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.
3   Laat de man aan zijn vrouw de verschuldigde bereidwilligheid betonen en evenzo ook de vrouw aan haar man.
4 De vrouw heeft niet de beschikking over haar eigen lichaam, maar de man. En evenzo heeft ook de man niet de beschikking over zijn eigen lichaam, maar de vrouw.
5   Onttrek u niet aan elkaar, behalve dan met onderlinggoedvinden voor een bepaalde tijd, om u te wijden aan vasten en bidden. Kom daarna weer bij elkaar, opdat de satan u niet zal verzoeken omdat u zich niet kunt onthouden.


Maar de moderne maatschappij stelt geheel onbijbels de wil van elk individu bovenaan. Alsof de wereld om dat individu draait ipv dat het individu slechts een onbeduidende schakel is in het geel van de wereld.

Kijk naar de zodneval:
Het is Eva die Adam misleid OOK te zondigen zoals zijzelf al gedaan had.
Het is Adam die daarin toegeeft en NIET zijn rol als leider neemt.
Het is dan ook Adam die van G-d ervan langs krijgt, niet Eva. G-d spreekt Adam aan op de zonde die beiden gedaan hebben. Adam draagt alle verantwoordelijkheid voor de zondeval, niet Eva en niet beiden.

17 En tegen Adam zei Hij: Omdat u geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw en van die boom gegeten hebt waarvan Ik u gebood: U mag daarvan niet eten,
is de aardbodem omwille van u vervloekt;

met zwoegen zult u daarvan eten,
al de dagen van uw leven;
prima en geen speld tussen te krijgen, maar hoe leidt je hieruit af dat een vrouw niet mag werken?

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #92 Gepost op: februari 24, 2013, 10:42:39 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 21:03:

Ik geef je 1 goed advies: luister voorlopig eens uitsluitend naar de woorden die Jezus zélf heeft gesproken. Dan kun je - voorlopig en dus for the time being-  70 procent van je bijbel schrappen.

Je zet zo de deur open voor dwaalleer Droppy, je geeft er ook blijk van.
Als je gelijk zou hebben had Jezus gezegd, 30% van de Schrift zal uitkomen voordat Ik wederkom als Messias naar israel. Als je gelijk had zou de Schrift zeggen dat 30% van de Schrift door G-d geïnspireerd zou zijn en niet heel de Schrift.

Maar voor jou is de Schrift duidelijk niet het Woord van G-d.

quote:

Als ik jou was zou ik maar eens een goeie therapeut opzoeken, want je hoofd zit vol met narigheid en jij haalt zelf van alles door elkaar met je schijnredeneringen. Wat heeft overspel in vredesnaam te maken met 'heb uw naaste lief gelijk uzelf'.

Precies, dat heeft er net zo weinig mee te maken als jou vergelijking van de huwelijkse regels en de plaats van de vrouw tov de man met naastenliefde, slimmerik.


quote:

Of jij moet de gehele tijd aan jezelf zitten frunniken, dat kan natuurlijk, dát weet ik niet.

Ongetwijfeld kom je klaar bij het idee dat ik met mijn sixpack aan het frunniken ben met mezelf, maar ik moet je teleurstellen. Zoals je begrijpen zult kent mijn vrouw haar bijbelse plaats die G-d haar in Zijn Woord gegeven heeft..... ;)
En mannen als ik met een sixpack hebben geen dikke vette vrouw :) Jij wel?

quote:

Zoals ook de vrouw haar eigen beslissing neemt en de man liefdevol zal moeten wijzen op zaken die volgens hem anders zouden kunnen.  Kortom: heb uw naaste lief gelijk uzelf.

Deze liefde staat beschreven in Efeze 5, de liefde van een man voor zijn vrouw. Heeft niets met naastenliefde te maken en ook niets met broederliefde in Christus.

quote:

Daarmee ben jij kennelijk geindoctrineerd. Ik zou zeggen: ga het maar uitproberen. Leef je leven, volledig zoals jij denkt dat dat goed is. En kijk maar wat het oplevert.

Het hoeft niets op te leveren, daar gaat de wereld en wereldse lieden als jij juist steeds fout. Ik wil alleen maar G-d en Jezus dienen, het hoeft niets op te leveren, ik doe dat uit liefde voor Hen.

quote:

Tsja, zolang er lieden blijven die de doctrines a la learsi blijven uitdragen in plaats van dat ze Christus als hun beginpunt nemen,  zal karma hen steeds opnieuw hun lessen moeten leren. Zo zitten de kosmische wetten nou eenmaal in elkaar.

Doctrines zijn leren niet op de Schrift gebaseerd Droppy.
Mijn statements zijn tegelrecht uit de Schrift afkomstig en daarmee geen doctrines. Maar zonder dat je het beseft ben jezelf degene die doctrines verzint, omdat ze niet in de Schrift staan.

quote:

Oh ja, als je denkt dat dat onbijbels is: ga maar opnieuw lezen. Ten tijde van Jezus leven op aarde, werd reïncarnatie bekend verondersteld. Daarom wordt er geen uitleg aan gegeven, maar een secuur lezer kan niet om de paar plaatsen heen die die bekendveronderstelling aantonen, niet in de laatste plaats in de woorden van Jezus zélf.  Ga maar zoeken in je bijbeltje. Zo God het wil, zul je het ontdekken.
Ik hoef niet te zoeken, ik ken de Schrift. Nu jij nog....

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #93 Gepost op: februari 24, 2013, 10:45:27 pm »

quote:

Peter68 schreef op 24 februari 2013 om 21:55:
prima en geen speld tussen te krijgen, maar hoe leidt je hieruit af dat een vrouw niet mag werken?

Zoals eerder de vraag aan jou gesteld door mij:
-Welk soort werk vind jij dan voor de vrouw iets waarin ze onderdanig kan zijn aan de man?
-De vrouw hoort onderdeel te zijn van het gezin, dus man als hoofd, vrouw als zijn wederhelft en evt. kinderen. De man hoort te werken voor het gezin, de vrouw hoort te zorgen voor haar man/gezin.

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #94 Gepost op: februari 24, 2013, 10:45:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2013 om 19:53:
Droppy: ik heb het over wetenschappers, niet over Katholieke geestelijken.
Ik heb het over het Evangelie van Thomas die uit de kruik van Nag Hammidi kwam.


Dan heb jij een hele rare inleiding bij je Thomasevangelie, want daar staat beslist niet in dat het "vervalst" zou zijn en al helemaal niet "door esoterici".   Heb je wel de enige echt wetenschappelijk verantwoorde versie gelezen, die van Quispel?  Als dat zo is, zou ik even opnieuw gaan lezen, mét alle noten erbij.

Ook de teksten die jij citeert uit Thomas kloppen niet.  Dus ik weet niet waar jij het allemaal vandaan haalt, maar ik raad je ten zeerste aan om de vertaling van Gilles Quispel te nemen en geen enkele andere.  Ook niet - in dit geval - de vertaling van Slavenburg, want die is wetenschappelijk minder verantwoord dan die van Quispel. Als je die van Quispel leest, zul je dat vanzelf merken.

Slavenburg is in veel van zijn boeken stééngoed, maar bij de vertaling van Thomas kun je beter Quispel nemen. Slavenburg is cultuurhistoricus. Quispel is theoloog.

Overigens geldt voor 'de bijbel' exact hetzelfde, is ook deels gewoon jatwerk van de Antieke filosofen.

quote:

Inderdaad koptisch, uit Egypte. De "boekrollen" (geen bijbel dus) waren meestal gnostisch, behalve enkele esoterische boekrollen. De gnostische boekrollen was volgens de onderzoekers één groot knip en plakwerk. Duidelijk mensenwerk.


De bijbel bestaat uit boekrollen.  In die tijd werd er geschreven op boekrollen. Duhuh. De ene boekrol werd wel in de bijbel opgenomen, en de andere niet. Doch het waren allemaal boekrollen.

quote:

De esoterische christenen hebben wel het oorsprongelijke Thomas evangelie in handen gehad, maar het dus op een esoterische wijze over geschreven. Dat valt ook wel te vinden in het boek, want dat viel mij ook op.

als voorbeeld: Thomas 30:
"Jezus zei: Waar er drie goden zijn, zijn zij goden;
waar er twee zijn of één, ben ik met hem."

Onbegrijpelijk en duidelijk zal dit esoterisch moeten zijn.
In onze bijbel staat: "waar er twee of drie in Mijn naam bij één zijn, ben Ik met hen."
Houd daar maar aan vast ;)


Je hoeft mij niet te vertellen 'waaraan vast te houden', dat is een beetje potsierlijk. Begin jij nou eerst maar eens met het gehele Thomasevangelie te lezen en wel in de versie van Gilles Quispel.  En dan ook helemaal lezen, inclusief de noten.

Jouw citaat alleen klopt al niet. Er staat in logos 30:

"Jezus zegt:
Waar er drie zijn, zijn zij goden,
Waar er twee zijn, of een, daar ben ik met hem. "

Vooruit, geef ik je ook de uitleg van Quispel erbij, zal ik voor je overtypen:

"De juiste uitleg van deze logos is geschreven door Antoine Guillaumont. De rabbijnen hadden veel moeite met de naar veelgodendom riekende tekst van Psalm 82:1:  
God staat in de vergadering der goden
Hij houdt gericht temidden van de goden.

De goden waren volgens de rabbijnen rechters, drie in getal.  Men mag aannemen dat deze uitleg destijds aan een Judese christen bekend was en dat deze de zinsnede: 'waar er drie zijn, zijn zij goden", heeft toegevoegd. Dan zou men de oorspronkelijke tekst met voorbehoud aldus kunnen construeren:

Waar er twee zijn, daar ben ik.
Waar er een is, daar ben ik met hem.

Dat is een two-liner, zoals die kenmerkend is voor het onderwijs van Jezus. Mattheus (18:20) zegt het iets anders:

Waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam,
daar ben ik in hun midden.

De katharen van de Middeleeuwen kenden het Woord in de vorm die het bij Thomas heeft:

Waar één kleine van hen (=één gelovige) is, zal Hij met hem zijn,
en waar twee, evenzo
en waar drie, op dezelfde wijze.

Waarschijnlijk danken de katharen hun kennis van het Evangelie van Thomas aan hun geestverwanten in Oost-Europa, de Bogomilen. Die kunnen het ontleend hebben aan de Messalianen, die door Byzantijnse keizers uit Armenië naar Bulgarije werden verplaatst om een bolwerk te vormen tegen de binnendringende Slavische Bulgaren.  Naar het veilige, bergachtige Armenië waren de Messalianen uitgeweken uit Mesopotamië, om aan vervolgingen te ontkomen. In Mesopotamië, meer in het bijzonder in Edessa, waren de Messalianen ontstaan als charismatische beweging in de vierde eeuw. Toen was het Evangelie van Thomas nog in ere in Edessa, zoals blijkt uit de talrijke citaten uit dit werk in de Homiliën van Macarius, de mysticus uit Edessa, die de Messalianen had geïnspireerd. Naar algemeen wordt toegegeven, was het Evangelie van Thomas vóór 140 na Christus daar ontstaan.
Belangrijker is, dat ook Tatianus in zijn Aramese Evangelieharmonie, het Diatessaron, deze logos heeft verwerkt. Dat blijkt uit de commentaar op het Diatessaron (XIV, 24) die de katholieke kerkvader Ephrem Syrus in het Aramees in de vierde eeuw geschreven heeft.  Hij citeert Mattheus 18:20 met de volgende toevoeging:

Waar er een zal zijn, daar ben ik ook.

Er is geen reden om te betwijfelen dat Jezus dat werkelijk gezegd heeft. Hij heeft dus gezegd, dat hij niet alleen tegenwoordig was in de gemeente der gelovigen, maar ook bij de eenzame enkeling. "

(Quispel, 2005: p. 128 - 129)


quote:

staan wel hele wijze dingen in:
zoals Thomas 61: absoluut waar: Jezus komt uit het onverdeelde.
De verdeeldheid van "dit is van jou en dat is van mij" kennen ze in de hemel niet. Daar is alles van iedereen. Daarom is Jezus ook bij God, uit God en zelf God. Hij en Zijn Vader zijn één, en toch weer in die volgorde die Adinomis aangeeft.  Jezus onder de Vader.dus je hebt wel een interessant leerzaam boek hoor. Je moet alleen goed opletten in wat we lezen.
Jij bent grappig  :*)  Er is geen "we".  Ik lees in veel van je teksten "we", maar die gaan over dingen die in ieders personlijk leven zijn eigen individuele uitwerking zullen moeten hebben.   Het is handiger als je gewoon eens begint met "ik".  Jij bent op dit moment in je leven kennelijk bezig met de issue van de waarde van bezit.  Daar las ik in een andere topic van je ook al over. Ik heb daar gezegd dat ik daar niet op inga, niet uit disrepect maar omdat ik ten diepste besef dat je geen verhalen (ook niet beschrijvingen van Jezus die iets tegen 1 persoon zegt) kunt verabsoluteren op de hele wereld.  De uitwerking is in ieders leven verschillend.

Wat betreft logos 61, daar staat ook niet wat jij zegt dat er zou staan:

"Logos 61
Jezus zegt:
Er zullen twee rusten op een bed
de ene zal sterven
de ene zal leven.

In de Oudheid sliep men niet in een bed, maar op een bedgestel zonder matras. 'De ene....de ene' is een semitisme voor 'de ene...de andere'. Lucas heeft deze tekst gehelleniseerd:

Ik zeg jullie, in de nacht zullen er twee zijn op één bed; de een zal meegenomen worden en de ander zal gelaten worden. 17:34

Lucas heeft deze laconieke two-liner ook geplaatst in een eschatologische context: de een wordt blijkbaar meegenomen om ter dood veroordeeld te worden bij het Laatste Oordeel, als God het koningschap over deze wereld heeft aanvaard.  De ander mag blijkbaar blijven en genieten van het feest van de komst van het Koninkrijk Gods op deze aarde.

Bij Thomas ontbreekt de eschatologische context. Het lijkt een opmerking van een Wijsheidsleraar over de raadselen van het leven, waarin twee vrienden onder gelijke omstandigheden leven en de een plotsteling sterft en de ander ontroostbaar achterblijft: 'Egidius, waer bestu bleven?'  (literatuur: K. Grobel, ; How gnostic is the Gospel of Thomas?, New Testament studies 8 (1962), 370-71)

Door het Stichwort 'bed' is deze logos door de auteur van het Evangelie van Thomas verbonden met een ander Woord, waarvan het duidelijk is , dat het in Alexandrië thuis hoort. Daarin treedt Salome op, zoals in het Evangelie der Egyptenaren!

(Prinses) Salome zei:
Man, wie bent U wel, een zoon
van wie, dat U durft te gaan zitten op mijn bed en
te eten van mijn tafel?
Jezus sprak tot haar:
Ik ben een zoon van hem, die mijn gelijke is.
Mij is gegeven, wat mijns Vaders is.
(Toen sprak Salome):
dan wil ik Uw leerling zijn.
(Daarop antwoordde Jezus):
Dan zeg ik U dit: als een leerling of leerlinge
aan mij gelijk is geworden, is hij vervuld van licht;
als hij nog verdeeld is, is hij duisternis.

De vertaling is onzeker. Een Salome is uit de bijbel bekend. Zij was getrouwd met Zebedeus en de moeder van de twee apostelen Jacobus en Johannes, aan wie Jezus de bijnaam Boanerges, zonen des donders, had gegeven (Marcus 3:17)
Salome behoorde tot de groep vrouwen die Jezus op zijn laatste tocht van Galilea naar Jerusalem begeleidden en uit eigen middelen voor het onderhoud van de hele groep zorgden. "

(Quispel, 2005: p. 210-211)

quote:

Ook het volgende boek van deze geschriften is interessant,
het evangelie van Filippus. Ook door esoterische christenen onder handen genomen. Daarvan wordt er in de inleiding vermeld dat een beperk aantal woorden erin van Jezus afkomstig zijn. Zeventien stuks in totaal. De rest dus niet.  Het laatste gedeelte is: Filipus 127. Dus je kan wel na gaan: dat is zoekwerk :)


Vergeet ook het Evangelie der waarheid niet, van Valentinus de gnosticus (ook in de versie van Quispel.

quote:

Wat dat betreft is het evangelie van Thomas gewoon het meest interessante, omdat het voor de helft bestaat uit de woorden van Jezus. Niet iets om weg te gooien dus. Mooi bewaren!
.

Wat een rare opmerking. Alsof ik dat zou weggooien.  Ik zou nog eerder de bijbel weggooien dan Thomas van Quispel.  :*)
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2013, 12:09:15 am door Droppy »
....easy does it....

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #95 Gepost op: februari 24, 2013, 11:06:57 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 20:15:
[...]


Dat hoeft ook niet.  ;)  die zieltjes komen vanzelf op dat pad.  De zieltjes die dit hebben ontdekt, zitten niet in de kerkbanken. De meesten hebben daar ook nooit in gezeten, maar sommigen zijn wel ooit uit die kerkbanken gekomen.

Het is m.i. niet voor niets dat de kerken leeglopen.  :ja:  (waar meteen ook een gevaar in zit, want de kern van de boodschap van Christus is de belangrijkste, maar niet als die gepaard blijft gaan met allemaal oneigenlijke doctrines).


Nou, dan begin je toch een eigen kerk? Dit vind ik altijd zo'n leeg naïef gezwets.
Wat wil je hier mee beweren? Dat we allemaal door de duivel bezeten zijn? Is dat wat je bedoelt?
Waar begon ik nu mee?

Waar begon ik nu mee?

Is jullie opgevallen dat ze haar moeder, halfbroers en -zussen inmiddels weer gevonden hebben?

Nee zeker?

Ik heb dat echt getypt!
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:08:01 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #96 Gepost op: februari 24, 2013, 11:11:44 pm »

quote:


Ik ga dit dus niet lezen na je botte opmerking over mensen die kerken en gemeentes bezoeken, zoals de domina waar ik mee begon met haar gemeente  :nee: .
Dat overigens een gemeente vol van jonge gezinnen is.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #97 Gepost op: februari 24, 2013, 11:15:26 pm »

quote:

Droppy schreef op 24 februari 2013 om 22:45:
[...]


Dan heb jij een hele rare inleiding bij je Thomasevangelie, want daar staat beslist niet in dat het "vervalst" zou zijn en al helemaal niet "door esoterici".  

(...)
Wat een rare opmerking. Alsof ik dat zou weggooien.  Echt idioot. Ik zou nog eerder de bijbel weggooien dan Thomas van Quispel.  :*)



De respectloze hoge toon die je tegen me aan slaat heeft mij er toe doen besluiten je bijdrage niet in zijn geheel te lezen.

Succes met je kennis van zaken, zou ik zeggen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #98 Gepost op: februari 24, 2013, 11:17:53 pm »
Mensen, ik heb er genoeg van.

Dit topic is begonnen met een familiegebeurtenis dat ik wilde delen.
Waar we nu in beland zijn is niet het geen waarom ik dit geopend heb.

En ik bedoel niet de opmerkingen van Learsi, want ik begrijp zijn gedachtengang wel.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:19:02 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Droppy

  • Berichten: 223
  • solo christo
    • Bekijk profiel
vrouwlijke dominee aangeraakt
« Reactie #99 Gepost op: februari 24, 2013, 11:21:09 pm »

quote:

learsi schreef op 24 februari 2013 om 22:42:
[...]

Je zet zo de deur open voor dwaalleer Droppy, je geeft er ook blijk van.
Als je gelijk zou hebben had Jezus gezegd, 30% van de Schrift zal uitkomen voordat Ik wederkom als Messias naar israel. Als je gelijk had zou de Schrift zeggen dat 30% van de Schrift door G-d geïnspireerd zou zijn en niet heel de Schrift.
Ik schreef : lees eerst wat Jezus zelf zegt.   Dat de zieners in de bijbel van godswege geïnspireerd waren, moge duidelijk zijn.  Doch die mensen zijn niet in alles onfeilbaar.

quote:

Het hoeft niets op te leveren, daar gaat de wereld en wereldse lieden als jij juist steeds fout. Ik wil alleen maar G-d en Jezus dienen, het hoeft niets op te leveren, ik doe dat uit liefde voor Hen.


Zucht.
Jouw geleefde leven heeft een levensgeschiedenis opgeleverd. Of je dat nou wilt of niet. En daar kun je van leren.

De enige die muurvast zit aan de  "wereldse" dingen, dat ben jijzelf, met je opmerkingen over de omvang van een vrouw, je vermeende 'sixpack' , de bekertjes die je met sporten zou hebben behaald en je  angst voor een kruisje en een gewaad.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2013, 11:23:48 pm door Droppy »
....easy does it....