Auteur Topic: Schokkende kerkdienst  (gelezen 17643 keer)

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #50 Gepost op: februari 25, 2013, 11:56:32 am »
@ Elle,

Het schokkende voor mij was om te zien dat er binnen "protestantse" kerken katholieke rituelen binnen sijpelen. Het gewaad op zich is geen probleem, knielen met kruisje wel. Maar het is voor mij een bevestiging geweest dat de RK aan het infiltreren is in het protestantse geloof. Dat zien de met de NBV bijbel, waar ook de niet bijbelse non-canon boeken zijn vertaald en waar de RK bronnen zijn gebruikt in de vertalingen. Allemaal omdat de RK heeft meebetaald aan die vertaling.

Op weg naar de creatie van de hoer van babylon dus. De wereld religie waar de valse profeet als rechterhand van de antichrist straks misbruik van maakt.

Daar komt nog bij dat het hier onmogelijk is om ronduit de waarheid te schrijven, gezien het aantal slotjes dat gelegd wordt op RK onderwerpen.  ;( Probleem is dat onze RK forumgenoten vaak vragen naar feiten en als die dan gegeven worden leidt dit tot consequenties. Dat maakt discussiëren erg moeilijk.

Kijk, Jezus Zelf zei niet tegen de farizeeërs dat ze zich vergisten, nee Hij zei gewoon ronduit dat ze huichelaars waren. Soms is zoiets nodig. Niet leuk, dat zullen de Farizeeërs ook niet gevonden hebben.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2013, 12:00:35 pm door learsi »

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #51 Gepost op: februari 25, 2013, 12:12:45 pm »
Zo verbazingwekkend is dat niet, als je bedenkt dat ook de voormalige Lutherse kerken in Nederland bij de PKN horen. Beetje beter je kerkelijke geschiedenis leren kan geen kwaad.
computerfout: een vreemde een in de byte

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #52 Gepost op: februari 25, 2013, 12:19:07 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 25 februari 2013 om 12:12:
Zo verbazingwekkend is dat niet, als je bedenkt dat ook de voormalige Lutherse kerken in Nederland bij de PKN horen. Beetje beter je kerkelijke geschiedenis leren kan geen kwaad.


Dat weet ik ook wel. Al is het de vraag of dit een Lutherse kerkgenootschap betrof waar ik was. Zelf kan ik daar niets over terugvinden namelijk. Alleen protestants.

Maar mocht het inderdaad een Lutherse kerkgenootschap zijn geweest, dan bevestigt dat maar weer eens heel duidelijk dat het gevaarlijk is om als overkoepelde organisatie alles onder je hoede te nemen, zoals de PKN doet.

Naar de buitenwereld wordt de schijn opgewekt van eenheid binnen het christendom, maar intern leidt het tot enorme verwarring. Mensen die niet bijbel getrouw zijn lopen ermee het grote risico de verkeerde keuzes te maken, verblind door de schijn veiligheid die de PKN biedt.....

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #53 Gepost op: februari 25, 2013, 12:23:02 pm »
Als je weet dat de PKN zo vreselijk breed is, dan hou je daar toch rekening mee als je een PKN-dienst gaat bezoeken? Ofwel je zoekt vooraf uit wat je kunt verwachten, ofwel je gaat ernaartoe met een houding: hier kan ik alles verwachten van strak orthodox via Luthers tot gruwelijk vrijzinnig. Geen enkele reden om geschokt te zijn vanwege het onverwachte. De moeite die je met de keuzes binnen de PKN kunt hebben, waren al vanaf het eerste begin aanwezig
computerfout: een vreemde een in de byte

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #54 Gepost op: februari 25, 2013, 12:24:00 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 12:19:
[...]


Dat weet ik ook wel. Al is het de vraag of dit een Lutherse kerkgenootschap betrof waar ik was. Zelf kan ik daar niets over terugvinden namelijk. Alleen protestants.

Maar mocht het inderdaad een Lutherse kerkgenootschap zijn geweest, dan bevestigt dat maar weer eens heel duidelijk dat het gevaarlijk is om als overkoepelde organisatie alles onder je hoede te nemen, zoals de PKN doet.

Naar de buitenwereld wordt de schijn opgewekt van eenheid binnen het christendom, maar intern leidt het tot enorme verwarring. Mensen die niet bijbel getrouw zijn lopen ermee het grote risico de verkeerde keuzes te maken, verblind door de schijn veiligheid die de PKN biedt.....
Nou, dan zoek je de naam van de gemeente op via www.pkn.nl, zoekt op uit welke fusiegemeenten ze bestaan. Klaar. En dan hoef je hier geen onzinnigheden verder te verkondigen.
Opgelost :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #55 Gepost op: februari 25, 2013, 12:36:05 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 11:24:
Zou het volk israel ermee weggekomen zijn denk je, wanneer ze hadden gelogen dat ze met het aanbidden en knielen voor het gouden kalf eigenlijk G-d aanbaden? Ik denk het niet toch?

Waarom is het gouden kalf vergelijkbaar met het slaan van een kruisje of het knielen voor God?

quote:

Het is een leeg ritueel dat niet als zodanig in de Schrift is geschreven, eerder ertegen gewaarschuwd.

Waar waarschuwt de Schrift tegen het slaan van een kruisje of het knielen voor God? Waar staat dat beiden lege rituelen zijn?

quote:

Ze kunnen in de RK ook wel alle kruizen ondersteboven hangen, want nergens staat daarover iets in de Schrift gemeld, toch? Maar is het daarmee wenselijk?

Ja hoor. Is het Petruskruis en dus een normaal, katholiek symbool.

quote:

Met veel rituelen worden voorschriften voor het volk israel nagebootst zonder dat daar voor ons christenen een opdracht voor is gegeven. Daar zijn vele aardse Romeinse rituelen bijgevoegd om het allemaal Rooms te maken.

Maar wordt het voor christenen expliciet verboden om rituelen aan te houden, dat was mijn vraag.

quote:

Matteüs  23:8-10 zegt Jezus: "U echter, laat u niet rabbi noemen; want één is uw Meester, en u bent allen broeders. En noemt niemand uw vader op de aarde, want één is uw Vader: de Hemelse. Laat u ook niet leermeesters noemen, want één is uw Leermeester: de Christus." Zowel de Rooms-Katholieke Kerk als vele andere sekten hebben leiders die 'Vader' genoemd worden. In vele oosterse godsdiensten heeft men een grote leermeester, van wie al de anderen het moeten hebben. Maar voor een christen is God zijn enige Vader, en Christus zijn enige Leermeester. De paus mag niet een vader genoemd worden.

Ook dit gebod wordt massaal met voeten getreden.

Jij noemt je vader dus ook geen vader? En de leraar op school noem je ook geen leraar?

quote:

Een gewijde teken is er in de RK, men knielt ervoor. Dat men daarmee zogenaamd een voor G-d knielt en niet voor de Heer is een flinterdun excuus naar buiten toe.

Waar in de Schrift staat dat het knielen voor God in de Kerk een flinterdun excuus is naar buiten toe?

quote:

Waarom dan knielen naar het altaar? Waarom dan knielen naar het gemaakte beeld van Jezus aan het kruis? Waarom dan niet knielen op een bankje een richting op waar geen beelden/gewijde tekenen staan?
Wij knielen niet naar het altaar of naar het kruis, maar naar het tabernakel op het altaar, waar Jezus zelf rust in de gedaante van Brood. Staat het tabernakel elders, dan buigt men enkel meestal voor het altaar, als liturgische begroeting aan Christus. Waarom we dat doen? Omdat knielen en buigen christelijke handelingen zijn en de Schrift ons nergens verbiedt zo voor Christus te knielen en te buigen. Tenminste, dat heb jij nog niet weten aan te tonen.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #56 Gepost op: februari 25, 2013, 01:51:47 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 februari 2013 om 12:24:
[...]

Nou, dan zoek je de naam van de gemeente op via www.pkn.nl, zoekt op uit welke fusiegemeenten ze bestaan. Klaar. En dan hoef je hier geen onzinnigheden verder te verkondigen.
Opgelost :)
Uiteraard heb ik de kerk al opgezocht op internet, maar dat staat niets meer of minder dan dat het een protestantse kerk is....... Geen woord over Luther dus.

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #57 Gepost op: februari 25, 2013, 02:26:14 pm »
Ik vraag me nog steeds af waar de Schrift dan precies het knielen voor God en het slaan van een kruisje verbiedt. In het verhaal over de gouden kalf (sowieso een totaal andere situatie dan wat we hier bespreken) komen beide onderwerpen niet voor. En in het NT wordt ook niets daarover gezegd.

Voor hen die misschien niet weten wat een kruisje slaan is: men tikt dan met de  rechterhand eerst het voorhoofd, dan de borst, dan de linkerschouder en tenslotte de rechterschouder aan. Meestal bidt men daarbij: "In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest." Vaak worden gebeden en sacramenten daarmee (begonnen en) afgesloten, maar het kan ook als een soort schietgebedje worden gebruikt, als men bijvoorbeeld iets verschrikkelijks ziet of hoort.

Voor hen die niet weten wanneer en waar er binnen de katholieke Kerk wordt geknield: men is gewoon om voor het tabernakel, een soort kluis waar het Lichaam van Christus rust, een knielbuiging te maken. Men buigt dan de rechterknie tot op de grond, alsof men een huwelijksaanzoek wil doen, slaat een kruisje en richt zich weer op. Daarbij richt men het oog op het tabernakel. In veel kerken staat het tabernakel op het of een altaar vooraan, dus lijkt men voor het altaar te knielen.

Verder neemt men vaak een knielende houding aan bij belangrijke gebeden, zoals het eucharistisch gebed, of gewoon als algemene gebedshouding buiten de Mis. Er staan dan vaak ook knielbankjes bij bijvoorbeeld het Mariabeeld. Niet omdat we zo Maria willen aanbidden, maar omdat de knielende houding binnen de Kerk dus niet meer is dan een normale, respectvolle gebedshouding. Alleen de knielbuiging wordt enkel tot Christus in het tabernakel gericht.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #58 Gepost op: februari 25, 2013, 02:32:55 pm »

quote:

Oogje schreef op 25 februari 2013 om 12:36:
[...]

Waarom is het gouden kalf vergelijkbaar met het slaan van een kruisje of het knielen voor God?

Beiden zijn gewijde symbolen, zowel het gouden kalf als het altaar. Ook het volk Israël aanbad G-d via het gouden kalf maar werd desondanks zwaar gestraft door G-d omdat het tegen de geboden zijn.

quote:

Waar waarschuwt de Schrift tegen het slaan van een kruisje of het knielen voor God? Waar staat dat beiden lege rituelen zijn?

Niet elk afgoden ritueel staat beschreven in de Schrift, want de satan bedenkt telkens weer nieuwe. Maar de principes van afgoderij staan wel vermeld in de Schrift. Daarbij wordt er in de RK niet geknield voor G-d, maar voor het altaar (gewijde teken) of het beeld van Jezus aan het kruis. We mogen maar Een G-d dienen, niet twee heren dienen. Door te knielen voor een gewijde teken, knielen we niet meer voor G-d. Zoals ook bij het gouden kalf aan de orde was.

quote:

Ja hoor. Is het Petruskruis en dus een normaal, katholiek symbool.

Je schrijft het juist, een normaal RK teken.
Het is een omgekeerd kruis en daarmee (tevens) een symbool van satan en anti-christ. De verwijzing naar de omgekeerde Petrus is een leugen van satan om zijn afkeer van het kruis de RK in te krijgen.

quote:

Het petruskruis is een omgekeerd Latijns kruis. De grondslag van dit symbool komt van het verhaal dat de katholieke kerk vertelt dat Petrus ondersteboven gekruisigd wilde worden, omdat hij zich onwaardig voelde om op dezelfde manier te sterven als Christus. Het kruis wordt vaak afgebeeld met twee sleutels, die de sleutels naar de hemel symboliseren.
De Alexandrijnse student Origenes was de eerste die met het verhaal kwam dat Petrus "met zijn hoofd naar onderen gekruisigd werd, omdat hij had gevraagd op deze manier te lijden". Sommige katholieken gebruiken dit kruis als symbool voor nederigheid en onwaardigheid aan Christus.

Het symbool is gekoppeld aan satanisme. Aleister Crowley geloofde dat dit kruis een symbool was voor tegenovergestelde goedheid, of afstoten van Christus’ goedheid. Als resultaat hiervan is dit symbool zeer populair geworden binnen heavy metal, black metal en deathmetal. Veel artiesten dragen omgekeerde kruisen om hun nek of op hun lichaam.

quote:

Maar wordt het voor christenen expliciet verboden om rituelen aan te houden, dat was mijn vraag.

Het hele NT door is juist te lezen dat Jezus de vloer aanveegt met lege menselijke rituelen. Slechts een handje vol voorschriften (geen rituelen) worden gegeven, namelijk de doop en het avondmaal. Beiden worden door de RK vreselijk gecorrumpeerd, door deze voorschriften te verminken tot lege rituelen, waardoor ze betekenisloos zijn.
En dan vraag je aan mij waar letterlijk staat?
Nu ben ik op vakantie en geniet van de zon aan mijn zwembad. Mogelijk zie ik nog kans om een vers voor je op te snorren, maar veel tijd zal ik er niet aan besteden, want je hebt al teveel blijk gegeven dergelijke verzen toch naast je neer te leggen.

quote:

Jij noemt je vader dus ook geen vader? En de leraar op school noem je ook geen leraar?

Lees in de Schrift de vele verwijzingen naar vader als mannelijke ouder. Dus je kan daaruit concluderen dat het gaat om je vader of leraar te laten noemen in geestelijke zin.
Daarbij noemde ik mijn mijn mannelijke ouder pa en zei meneer op school. ;)

quote:

Waar in de Schrift staat dat het knielen voor God in de Kerk een flinterdun excuus is naar buiten toe?
Typefoutje zo voeg nog, je begrijpt best dat dit had moeten zijn:
Een gewijde teken is er in de RK, men knielt ervoor. Dat men daarmee zogenaamd voor G-d knielt maar in werkelijkheid niet voor de Heer knielt, is een flinterdun excuus naar buiten toe.

quote:

Wij knielen niet naar het altaar of naar het kruis, maar naar het tabernakel op het altaar, waar Jezus zelf rust in de gedaante van Brood.
Zoek eens in de Schrift op tabernakel Wat valt je op?

quote:

Staat het tabernakel elders, dan buigt men enkel meestal voor het altaar, als liturgische begroeting aan Christus. Waarom we dat doen? Omdat knielen en buigen christelijke handelingen zijn en de Schrift ons nergens verbiedt zo voor Christus te knielen en te buigen. Tenminste, dat heb jij nog niet weten aan te tonen.

Knielen en buigen naar een beeld of gewijde teken is verboden staat in de Schrift.
Dat men met een smoesje zogenaamd ook naar G-d knielt doet niet terzake, dat deed het volk Israël ook via het gouden kalf en TOCH werden ze zwaar gestraft.

zie dit deel in de Schrift:
]4   Want zij binden lasten samen die zwaar zijn en moeilijk om te dragen, en zij leggen ze op de schouders van de mensen; maar zij willen die zelf met geen vinger verroeren.
Denk even aan alle pedo-enhomofilie binnen de RK

5 Al hun werken doen zij  om door de mensen gezien te worden, want zij maken  hun gebedsriemen breed en de kwastjes aan hun kleren groot.
6   Zij zijn zeer gesteld op de ereplaatsen tijdens de maaltijden en op de voorste plaatsen in de synagogen;

Denk even aan het vaticaan.

7 zij zijn ook belust op de begroetingen op de markten, en om door de mensen  ‘rabbi, rabbi’ genoemd te worden.
Denk even aan de titel "eerwaarde" en aanverwante vormen.
Denk even aan de kleding en kleuren waarmee men de hiërarchie zichtbaar maakt.

quote:

rooms-katholieke titulatuur:

paus   zijne heiligheid --> Erger kan niet !
kardinaal   zijne eminentie
aartsbisschop   zijne hoogwaardige excellentie
bisschop   zijne hoogwaardige excellentie monseigneur
nuntius   zijne hoogwaardige excellentie monseigneur
pronuntius   zijne hoogwaardige excellentie monseigneur
monseigneur   hoogwaardige heer monseigneur
protonotarius   hoogwaardige heer monseigneur
ereprelaat   hoogwaardige heer monseigneur
kapelaan van zijne heiligheid   hoogwaardige heer monseigneur
vicaris-generaal   hoogwaardige heer monseigneur
vicaris-generaal (regulier)   hoogwaardige pater
bisschoppelijk vicaris   hoogeerwaarde
8 Maar u mag zich geen rabbi laten noemen, want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en u bent allen broeders.
9 En u mag niemand op de aarde uw vader noemen,  want Eén is uw Vader, namelijk Hij Die in de hemelen is.
10 En u mag niet meesters genoemd worden, want Eén is uw Meester, namelijk Christus.

--> Denk even aan de paus als vader van de RK.

Eerlijk is eerlijk, ook binnen onze traditionele kerken gaat dit fout.

quote:

protestantse titulatuur:

lid van synode   hoogeerwaarde
predikant (doctor)   weleerwaarde zeergeleerde
predikant (doctorandus)   weleerwaarde
En ook binnen sommige evangelische stromingen vangt men aan met het overnemen van RK begrippen als Bishop etc. Soms zelfs zie je evangelische voorgangers met een RK pastoren kleding om hun nek.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #59 Gepost op: februari 25, 2013, 02:39:07 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 11:56:
@ Elle,
Op weg naar de creatie van de hoer van babylon dus. De wereld religie waar de valse profeet als rechterhand van de antichrist straks misbruik van maakt.
Volgens de bijbel komt er inderdaad één wereldreligie, waarbij het "beest" (de Antichrist) door ieder zal worden aanbeden. Zie Op. 13:7,8. Ik wil dat niet alleen tot de RK kerk beperken, alle kerkgenootschappen staan bloot aan deze ontwikkeling. Maar er is wel een beweging merkbaar van de religies om tot elkaar te komen. Op zichzelf lijkt dat prachtig, maar als éénheid bewerkt wordt  ten koste van de waarheid van Gods Woord en het niet erkennen van Jezus als Hoofd van de gemeente en als Verlosser van onze zonden, dan is dat bijzonder kwalijk. Het is dus oppassen geblazen. Bovenal is het belangrijk dat we ons vasthouden aan Jezus. De relatie met Hem zal ons behoeden om mee te gaan in zo'n stroming.
Eénheid kun je niet organiseren. Het is het werk van de Heilige Geest.

quote:

Kijk, Jezus Zelf zei niet tegen de farizeeërs dat ze zich vergisten, nee Hij zei gewoon ronduit dat ze huichelaars waren. Soms is zoiets nodig. Niet leuk, dat zullen de Farizeeërs ook niet gevonden hebben.

Het is goed dat je recht door zee bent en je vasthoudt aan wat God zegt in zijn Woord. Dat waardeer ik in je. Maar ik zou niet zomaar iemand voor huichelaar durven uitmaken, zoals Jezus deed.
Ik weet dat ik gedurende mijn leven ook nieuwe inzichten heb gekregen. Maar dat betekent niet dat ik vroeger een huichelaar was. We zijn allemaal mensen in ontwikkeling. God is nog niet klaar met ons zolang als we leven.

Het betekent wel dat er huichelaars zijn. Maar hoe goed kennen we onze naasten? En al helemaal op internet? Jezus wist wat in de mens was, Hij was de volmaakte mens. Hij was God die zich ontledigd had.

De aartsengel Michaël durfde zelfs geen oordeel tegen de duivel uitspreken.

We mogen Gods Woord laten klinken tegen alle dwalingen onder de gelovigen, en daarin duidelijk zijn. Maar het oordeel moeten we aan de Here overlaten. Ook moeten we er ons van bewust zijn dat ook wij dingen verkeerd kunnen zien, zodat ook anderen ons daarop opmerkzaam mogen maken. Als dat in een geest van liefde gebeurt ben ik bereid daarnaar te luisteren. Maar als iemand me meteen al huichelaar noemt, zal ik niet zo gauw bereid zijn hieraan aandacht te geven.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #60 Gepost op: februari 25, 2013, 02:48:31 pm »

quote:

Adinomis schreef op 25 februari 2013 om 14:39:
[...]

Volgens de bijbel komt er inderdaad één wereldreligie, waarbij het "beest" (de Antichrist) door ieder zal worden aanbeden. Zie Op. 13:7,8. Ik wil dat niet alleen tot de RK kerk beperken, alle kerkgenootschappen staan bloot aan deze ontwikkeling.

Ik ook niet, al ziet het er nu wel sterk naar uit dat de RK hierin het voortouw nemen zal. Er zullen zich ongetwijfeld sekten en andere kerkgenootschappen (PKN?) aan toevoegen.

quote:

Maar er is wel een beweging merkbaar van de religies om tot elkaar te komen. Op zichzelf lijkt dat prachtig, maar als éénheid bewerkt wordt  ten koste van de waarheid van Gods Woord en het niet erkennen van Jezus als Hoofd van de gemeente en als Verlosser van onze zonden, dan is dat bijzonder kwalijk. Het is dus oppassen geblazen. Bovenal is het belangrijk dat we ons vasthouden aan Jezus. De relatie met Hem zal ons behoeden om mee te gaan in zo'n stroming.
Eénheid kun je niet organiseren. Het is het werk van de Heilige Geest.

Heel mooi dat vetgedrukte, de spijker op zijn kop !
Net als het geloof brengen, dat kunnen wij ook niet, dat doet de G-d Zelf.
Zo snel de mens vanuit zijn functie meent het zelf te kunnen of moeten doen, trekt G-d Zijn hand ervan terug en is het gedoemd te mislukken, doordat de satan ermee aan de haal zal gaan.

quote:

Het is goed dat je recht door zee bent en je vasthoudt aan wat God zegt in zijn Woord. Dat waardeer ik in je. Maar ik zou niet zomaar iemand voor huichelaar durven uitmaken, zoals Jezus deed.

Ook ik durf dat niet, het was een verwijzing naar het feit dat se waarheid vaak hard is en onprettig om aan te horen.

quote:

We mogen Gods Woord laten klinken tegen alle dwalingen onder de gelovigen, en daarin duidelijk zijn. Maar het oordeel moeten we aan de Here overlaten.

Mee eens. Maar wijzen op de Schrift wordt heel vaak aangezien voor veroordelen.
Wij mensen kunnen niet eens oordelen, want het zal geen gevolgen voor G-d hebben, wat mensjes ook oordelen.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #61 Gepost op: februari 25, 2013, 03:10:23 pm »

quote:

Adinomis schreef op 25 februari 2013 om 14:39:
[...]

Volgens de bijbel komt er inderdaad één wereldreligie, waarbij het "beest" (de Antichrist) door ieder zal worden aanbeden. Zie Op. 13:7,8. Ik wil dat niet alleen tot de RK kerk beperken, alle kerkgenootschappen staan bloot aan deze ontwikkeling. Maar er is wel een beweging merkbaar van de religies om tot elkaar te komen. Op zichzelf lijkt dat prachtig, maar als éénheid bewerkt wordt  ten koste van de waarheid van Gods Woord en het niet erkennen van Jezus als Hoofd van de gemeente en als Verlosser van onze zonden, dan is dat bijzonder kwalijk. Het is dus oppassen geblazen. Bovenal is het belangrijk dat we ons vasthouden aan Jezus. De relatie met Hem zal ons behoeden om mee te gaan in zo'n stroming.
Eénheid kun je niet organiseren. Het is het werk van de Heilige Geest.
Eenheid tegenover waarheid... Ik heb de tegenstelling vaker voorbij zien komen op dit forum... Ook in de gedaante waarin het woord "in" werd gebruikt in de slogan, maar feitelijk bedoeld werd "tegenover"...

Van het vetgedrukte deel kan ik "meegaan" in de eerste en de laatste zin... Maar de tussenliggende zinnen staan daar m.i. haaks op...

Die "éénheid in God en zijn Christus door zijn Geest" ontslaat ons op geen enkel moment van onze eigen verantwoordelijkheden... Die éénheid met onze Schepper komt neer op een "twee-richtingenverkeer"... En nooit op een of-of...

Jezus bidt voor ons:
Joh 17:20 Niet alleen voor hen bid Ik, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven: 21 dat ze allen één mogen zijn. Zoals U, Vader, in Mij bent en Ik in U, zo moeten zij in Ons zijn, zodat de wereld kan geloven dat U Mij hebt gezonden.

Het is de éénheid waarin "U, Vader, in mij bent en ik in U, naar het voorbeeld van uw Zoon"... Een "twee-richtingenverkeer" dus... Gods strekt Zich naar ons uit en wij strekken onze handen naar Hem uit...

En op die manier ZIJN we in de Waarheid, ook op de momenten dat "we in de wereld zijn"...


In je post proef ik een "angst voor éénheid", terwijl Jezus ons er juist toe oproept... "Zodat de wereld kan geloven dat de Vader de Zoon heeft gezonden"... Daar spreekt nogal een opdracht en een verantwoordelijkheid uit!!! Die m.i. haaks staat op een dooddoener als "éénheid kun je niet organiseren"...


(En die Waarheid? Zie Joh 1:17 "...maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen"
Die Waarheid is op aarde verschenen toen Jezus Christus op aarde verscheen... Inderdaad is het de relatie met Hem die ons zal behoeden... Maar die juist ook betekenis krijgt als we onze éénheid aan de wereld tonen... Want onze relatie met God en met elkaar is een teken voor de wereld... Hoort dat te zijn...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #62 Gepost op: februari 25, 2013, 03:17:03 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 13:51:
[...]

Uiteraard heb ik de kerk al opgezocht op internet, maar dat staat niets meer of minder dan dat het een protestantse kerk is....... Geen woord over Luther dus.
Noem de naam van de gemeente en de plaats dan gewoon, dat geheimzinnige gedoe heeft ook weinig nut....
Mail me maar als je wat wilt weten

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #63 Gepost op: februari 25, 2013, 03:19:02 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 14:32:
[...]

En ook binnen sommige evangelische stromingen vangt men aan met het overnemen van RK begrippen als Bishop etc. Soms zelfs zie je evangelische voorgangers met een RK pastoren kleding om hun nek.
Learsi is duidelijk tegen opzieners/opzichters in de kerk...
computerfout: een vreemde een in de byte

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #64 Gepost op: februari 25, 2013, 03:23:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 februari 2013 om 15:17:
[...]

Noem de naam van de gemeente en de plaats dan gewoon, dat geheimzinnige gedoe heeft ook weinig nut....
helemaal mee eens.
learsi, je zei eerst dat je je vrienden niet wilde beledigen door de naam te noemen van de kerk en even later zei je weer dat je vrienden nooit meer naar de kerk gingen en er gekozen is voor een kerk die het dichtst in de buurt was.

waarbij het vanzelfsprekend zou zijn, dat je dat dan ook met je vrienden zou bespreken.
anders kan ik het geen vrienden noemen.

dus wees eerlijk: noem de naam en dan kan iedereen weer verder.

met dat stiekeme gedoe - waarbij je ook nog commentaar hebt en de kerk afserveert - komt niemand een stap verder.
het blijft bij speculaties.

learsi

  • Berichten: 2002
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #65 Gepost op: februari 25, 2013, 03:47:05 pm »
Ik heb gewoon even met de koster telefonisch contact opgenomen voor uitleg.
Nu, het is een protestantse kerk, die al bijna 2 jaren zonder dominee zit.
De dominees komen bij toerbeurt en ditmaal was er een lutherse dominee ziek geworden, waardoor er een invaller kwam. Dit was dus inderdaad een Lutherse dominee die de dienst op Lutherse wijze ten uitvoer bracht.
Daarom was ook de dienst met een uur vervroegd.

Ze krijgen er binnenkort een vaste dominee, wederom een Lutherse dominee maar afkomstig uit gereformeerde kring, volgens de koster......

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #66 Gepost op: februari 25, 2013, 03:59:57 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 15:47:
Ik heb gewoon even met de koster telefonisch contact opgenomen voor uitleg.
Nu, het is een protestantse kerk, die al bijna 2 jaren zonder dominee zit.
De dominees komen bij toerbeurt en ditmaal was er een lutherse dominee ziek geworden, waardoor er een invaller kwam. Dit was dus inderdaad een Lutherse dominee die de dienst op Lutherse wijze ten uitvoer bracht.
Daarom was ook de dienst met een uur vervroegd.

Ze krijgen er binnenkort een vaste dominee, wederom een Lutherse dominee maar afkomstig uit gereformeerde kring, volgens de koster......
dank je learsi..... :9

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #67 Gepost op: februari 25, 2013, 04:52:39 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 februari 2013 om 15:10:

Eenheid tegenover waarheid... Ik heb de tegenstelling vaker voorbij zien komen op dit forum... Ook in de gedaante waarin het woord "in" werd gebruikt in de slogan, maar feitelijk bedoeld werd "tegenover"...
Men kan op allerlei terreinen één zijn, d.w.z. hetzelfde doel voor ogen hebben. Je kunt zelfs één zijn in het kwade. Neem het woord: "wereldvrede", dat is een begrip dat ieder aanspreekt. Maar zonder meer is het iets anders dan de vrede van God die alle verstand te boven gaat, waarbij de zonde in het hart wordt aangepakt. Waarbij de relatie met God wordt hersteld.

quote:

Van het vetgedrukte deel kan ik "meegaan" in de eerste en de laatste zin... Maar de tussenliggende zinnen staan daar m.i. haaks op...
Als ik het goed begrijp bedoel je deze zin: De relatie met Hem zal ons behoeden om mee te gaan in zo'n stroming. Deze zin refereert aan wat ik daarvoor schreef "éénheid ten koste van de waarheid". Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je het daarmee niet eens kunt zijn.

Ik begrijp je bedoeling wel. Er is ook iets als "één zijn in de waarheid". Dat is inderdaad hetgeen Jezus bedoelt in Zijn Hogepriesterlijk gebed. Die éénheid is er m.i. al, maar die is niet terug te vinden in wat wij organiseren. Het is juist andersom: Het vasthouden aan de Waarheid, aan Jezus Christus die de Weg, de Waarheid en het Leven is, maakt dat we één zijn. Dat lees ik ook terug in de "Open Brief" (ik ben ook NG geweest): "dat de eenheid der kinderen Gods alleen door het blijven in de waarheid kan worden beleefd".

Ook de zin in die Open Brief "dat we elkaar als medereizigers aanvaarden naar de toekomst van onze Heiland" geeft aan waarin eenheid gevonden wordt. Het "historisch fundament van de kerken" valt niet altijd samen met "de heilige algemene kerk". Die laatste uitdrukking zie ik liever vervangen door "het Lichaam van Christus".

quote:

Die "éénheid in God en zijn Christus door zijn Geest" ontslaat ons op geen enkel moment van onze eigen verantwoordelijkheden... Die éénheid met onze Schepper komt neer op een "twee-richtingenverkeer"... En nooit op een of-of...
Welke verantwoordelijkheden bedoel je hier? Een relatie met God is al een twee-richtingsverkeer. Ik merk het gauw in de omgang met een medechristen of deze een relatie met God heeft. Dan ervaar je de éénheid!

quote:

Jezus bidt voor ons:
Joh 17:20 Niet alleen voor hen bid Ik, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven: 21 dat ze allen één mogen zijn. Zoals U, Vader, in Mij bent en Ik in U, zo moeten zij in Ons zijn, zodat de wereld kan geloven dat U Mij hebt gezonden.
Het is de éénheid waarin "U, Vader, in mij bent en ik in U, naar het voorbeeld van uw Zoon"... Een "twee-richtingenverkeer" dus... Gods strekt Zich naar ons uit en wij strekken onze handen naar Hem uit...

En op die manier ZIJN we in de Waarheid, ook op de momenten dat "we in de wereld zijn"...
Zeker, die éénheid moeten we ons voor ogen houden.  Hoe omschrijft Jezus die éénheid? Eén zijn zoals de Vader en de Zoon één zijn. Dat gaat heel diep. Dat gaat dieper dan kerkelijke afpsraken. Dat is geworteld in het volste vertrouwen op de Vader en de Zoon, door Hem te worden geleid.
Dan zal de wereld zien dat Jezus in ons werkzaam is. Daarnaar moeten we ons uitstrekken. Dat is iets wat ontstaat als we voortdurend op onze knieën gaan.

quote:

In je post proef ik een "angst voor éénheid", terwijl Jezus ons er juist toe oproept... "Zodat de wereld kan geloven dat de Vader de Zoon heeft gezonden"... Daar spreekt nogal een opdracht en een verantwoordelijkheid uit!!! Die m.i. haaks staat op een dooddoener als "éénheid kun je niet organiseren"...
Jammer dat je het een dooddoener noemt. Ik geloof dat we moeten afzien van onszelf en onze armzalige pogingen. God verbindt ons met elkaar als we ons naar Hem uitstrekken. Jezus zegt ook in dat gebed dat Hij ons de heerlijkheid heeft gegeven die een voorwaarde is voor die éénheid en Hij vraagt God om ons te heiligen in de Waarheid. Wij moeten ons laten heiligen en de genade die ons gegeven is werkelijkheid te doen zijn ons leven. Dan is er éénheid. Een éénheid niet op papier, maar een geestelijke éénheid waaraan Gods Heilige Geest zijn uitwerking geeft. Dat is geen éénheid om bang voor te zijn, maar om naar te verlangen.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2013, 05:38:19 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #68 Gepost op: februari 25, 2013, 05:30:40 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 15:47:
Ik heb gewoon even met de koster telefonisch contact opgenomen voor uitleg.
Nu, het is een protestantse kerk, die al bijna 2 jaren zonder dominee zit.
De dominees komen bij toerbeurt en ditmaal was er een lutherse dominee ziek geworden, waardoor er een invaller kwam. Dit was dus inderdaad een Lutherse dominee die de dienst op Lutherse wijze ten uitvoer bracht.
Daarom was ook de dienst met een uur vervroegd.

Ze krijgen er binnenkort een vaste dominee, wederom een Lutherse dominee maar afkomstig uit gereformeerde kring, volgens de koster......
En wat had hij als antwoord op al je bezwaren van de vervloekte roomsche afgoderij die ze tentoonspreidde in de dienst?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #69 Gepost op: februari 25, 2013, 05:45:16 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 februari 2013 om 15:00:
[...]

Geen idee waar je getuige van mocht zijn... Zondagse diensten in een RKK beginnen om 11.00 uur, die in een PKN-kerk om 10.00 uur. In een Protestantse "zwarte kousen kerk" (zoals ook in de gemiddelde gemeente van mijn NGK  :+ ) om 9.30 uur...

Maar 9.00 uur: dat is een werkelijk onchristelijk tijdstip om een dienst te beginnen...!! Zelfs op zondagochtend...!!!


Maar serieus: ik begrijp dat jij van een "Gij zult in driedelig zwart of - zo ge zéér sterk zijt - driedelig grijs voor de HEER verschijnen (Lev 28:11)"-denominatie bent???


Nou voel ik me beledigd  :( !
We hebben twee kerkgebouwen waar om 9:30 uur de dienst begint  |:(

 :'(
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #70 Gepost op: februari 25, 2013, 05:46:42 pm »
De Roomsen bij ons wisselen af. Dan weer om 10:30 uur, dan weer om 9:30 uur en ook wel eens op zaterdag 17:00 uur.

Halfweg zwarte kouzen katholiek, denk ik
Of gematigd Nederlands katholiek?  :P

Ketters!
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2013, 05:47:42 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #71 Gepost op: februari 25, 2013, 05:47:15 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 15:47:
Ik heb gewoon even met de koster telefonisch contact opgenomen voor uitleg.
Nu, het is een protestantse kerk, die al bijna 2 jaren zonder dominee zit.
De dominees komen bij toerbeurt en ditmaal was er een lutherse dominee ziek geworden, waardoor er een invaller kwam. Dit was dus inderdaad een Lutherse dominee die de dienst op Lutherse wijze ten uitvoer bracht.
Daarom was ook de dienst met een uur vervroegd.

Ze krijgen er binnenkort een vaste dominee, wederom een Lutherse dominee maar afkomstig uit gereformeerde kring, volgens de koster......
Een lutherse dominee uit gereformeerde kring/ Welk kluitje laat jij je het riet mee insturen??
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #72 Gepost op: februari 25, 2013, 05:48:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 februari 2013 om 17:46:
De Roomsen bij ons wisselen af. Dan weer om 10:30 uur, dan weer om 9:30 uur en ook wel eens op zaterdag 17:00 uur.
Wij kerken om 845u.  Dat is nog veel vroeger. Maar ja: in de vroege ochtend zoek ik Uw heil _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #73 Gepost op: februari 25, 2013, 05:57:22 pm »
Hier kerken we of op zaterdagavond om 19.00 uur of op zondagochtend om 10.00 uur. Bij mijn oude locatie was het, indien zondagochtend, 10.30 uur. En zoals we allemaal weten helpt elke minuut extra in bed liggen op de zondag mee aan een goed humeur.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #74 Gepost op: februari 25, 2013, 05:59:42 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 februari 2013 om 17:48:
[...]

Wij kerken om 845u.  Dat is nog veel vroeger. Maar ja: in de vroege ochtend zoek ik Uw heil _O_
In de late avond ook hoor! :P

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #75 Gepost op: februari 25, 2013, 06:25:33 pm »

quote:

callista schreef op 20 februari 2013 om 17:34:
[...]


en verbaasd is met een t ipv. een d.

Die t's en die d's daar heb ik vaak ook moeite mee.
Als je bij mij op de spelling zou letten, dan zie je het me vaak verkeerd doen.
Ik denk dat wel meer mensen dat hebben.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #76 Gepost op: februari 25, 2013, 06:32:19 pm »
Als ik het goed begrijp is het goed om net als Riemer in de vroege ochtend Gods heil te zoeken, maar beter als je er nog een paar uur mee wacht :)
Nu snap ik ook de mensen met wat ze bedoelen, als ze het over ontwaakte kerken hebben. Dat zijn dus doorgaans katholieke en doorsnee PKN-kerken, die beginnen wat later.

Niet wij, we zijn van de nederlands gereformeerde zwartekousen ochtend dienststippen. :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

callista

  • Berichten: 529
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #77 Gepost op: februari 25, 2013, 06:34:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 februari 2013 om 18:25:
[...]

Die t's en die d's daar heb ik vaak ook moeite mee.
Als je bij mij op de spelling zou letten, dan zie je het me vaak verkeerd doen.
Ik denk dat wel meer mensen dat hebben.


ja, dat was een beetje flauw van me.
maar de reden was dat ik behoorlijk geïrriteerd was door die reactie----dus vandaar.... :+

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #78 Gepost op: februari 25, 2013, 06:46:18 pm »

quote:

learsi schreef op 25 februari 2013 om 15:47:
Ik heb gewoon even met de koster telefonisch contact opgenomen voor uitleg.
Nu, het is een protestantse kerk, die al bijna 2 jaren zonder dominee zit.
De dominees komen bij toerbeurt en ditmaal was er een lutherse dominee ziek geworden, waardoor er een invaller kwam. Dit was dus inderdaad een Lutherse dominee die de dienst op Lutherse wijze ten uitvoer bracht.
Daarom was ook de dienst met een uur vervroegd.

Ze krijgen er binnenkort een vaste dominee, wederom een Lutherse dominee maar afkomstig uit gereformeerde kring, volgens de koster......


Afgoderij zou je mij niet horen zeggen. Toch verwonderde me dat wat je gezien had. Het doet wat vreemd aan voor ons allemaal. Ik heb trouwens ook nooit begrepen waar het altaar voor staat. Waar ik wel aan moest denken is het ark van het verbond. In princiepe ging Israël daar net zo mee om.
Dat het altaar in Lutherse kerken gebruikt wordt wist ik niet, net als het slaan van het kruis teken. Wel kennen we dit allemaal ook in de Anglicaanse hoge kerk, wat een soort rooms katholiek versus oud katholiek is. De anglicaanse lage kerk lijkt meer protestants/calvanistisch.

Als het gebruikelijk is, dan is dat weer een boeiende ontdekking :)
Van mij hoeft het niet in onze gemeente. We zitten meer op de tour richting media gebruik, goede verkondiging en gebruik van beamerprecentaties om de verkondiging te verduidelijken. Wel hebben wij een aantal katholieke elementen in onze kerk zitten. De doopkaarsen, de paaskaars, de adventskaarsen, de palmpaastakken, kerstbomen, kerststerren en zaken als het opnoemen van typisch katholiek ogende gebeden, waarin bijvoorbeeld de gemeente op elke uitspraak van de predikant zegt: "Heer, ontferm U"

Maar alles zo dat het past binnen de protestantse liturgie.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Bijbelstudiegroep

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #79 Gepost op: februari 25, 2013, 08:59:32 pm »
Het laatste wat hier beschreven wordt Wel hebben wij een aantal katholieke elementen in onze kerk zitten. De doopkaarsen, de paaskaars, de adventskaarsen, de palmpaastakken, kerstbomen, kerststerren en zaken als het opnoemen van typisch katholiek ogende gebeden, waarin bijvoorbeeld de gemeente op elke uitspraak van de predikant zegt: "Heer, ontferm U" is de reden geweest waarom we 5 nieuwe bijbelstudie leden hebben kunnen bijschrijven. Het gebeurt dus in meerdere protetsantse kerken. Dat is volgens mij ook precies waar Learsi op doelde.

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #80 Gepost op: februari 25, 2013, 10:06:22 pm »
Hier in Nederland is het protestantisme inderdaad vrij calvinistisch en dat heeft zelfs enige invloed op het Nederlandse katholieke leven. In andere landen is het protestantisme juist weer meer Luthers en lijkt ze dus ook meer op de katholieke Kerk qua uiterlijkheden. Ik ken iemand die zelfs gewoon een beeld van Luther hemzelf in een Lutherse kerk had gezien. En ik zag ook een ik dacht Zweeds koninklijk huwelijk dat op een zeer traditionele katholieke liturgie leek, inclusief de priesters ad orientem aan het altaar, maar dat toch duidelijk Luthers was.

Soms kan het dus helpen om je blikveld iets te verbreden en niet enkel maar te kijken in je eigen calvinistische kringetje. Met calvinisme hoeft niets mis te zijn hoor, mits men het met mate nuttigt en men ontspannen en niet te wettisch met het geloof blijft omgaan, maar er is meer in het christendom dan alleen dat. Er zijn verschillende manieren om het geloof te beleven en vorm te geven en die verschillende manieren kom je zelfs ook al in de Schrift tegen. Elke manier rigoureus afwijzen, zonder echte kennis van zaken, omdat het niet precies zou stroken met hoe jij het geloof beleeft, lijkt mij daarom niet juist.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #81 Gepost op: februari 25, 2013, 11:25:07 pm »

quote:

callista schreef op 25 februari 2013 om 18:34:
[...]


ja, dat was een beetje flauw van me.
maar de reden was dat ik behoorlijk geïrriteerd was door die reactie----dus vandaar.... :+
Dat gevoel ken ik  :P
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Schokkende kerkdienst
« Reactie #82 Gepost op: februari 25, 2013, 11:38:32 pm »

quote:

Oogje schreef op 25 februari 2013 om 22:06:
Hier in Nederland is het protestantisme inderdaad vrij calvinistisch en dat heeft zelfs enige invloed op het Nederlandse katholieke leven. In andere landen is het protestantisme juist weer meer Luthers en lijkt ze dus ook meer op de katholieke Kerk qua uiterlijkheden. Ik ken iemand die zelfs gewoon een beeld van Luther hemzelf in een Lutherse kerk had gezien. En ik zag ook een ik dacht Zweeds koninklijk huwelijk dat op een zeer traditionele katholieke liturgie leek, inclusief de priesters ad orientem aan het altaar, maar dat toch duidelijk Luthers was.

Soms kan het dus helpen om je blikveld iets te verbreden en niet enkel maar te kijken in je eigen calvinistische kringetje. Met calvinisme hoeft niets mis te zijn hoor, mits men het met mate nuttigt en men ontspannen en niet te wettisch met het geloof blijft omgaan, maar er is meer in het christendom dan alleen dat. Er zijn verschillende manieren om het geloof te beleven en vorm te geven en die verschillende manieren kom je zelfs ook al in de Schrift tegen. Elke manier rigoureus afwijzen, zonder echte kennis van zaken, omdat het niet precies zou stroken met hoe jij het geloof beleeft, lijkt mij daarom niet juist.


Als ik dit zo bekijk, dan zou ik zeggen dat de calvanistische kerken tussen de babtisten en de lutheranen in staan.
Wat ik zelf heb is dat wanneer ze heel veel vormen de protestantse kerk bij ons zouden binnen brengen die ook te zien zijn in katholieke en dus ook lutherse kerken, dat ik dat dan wat onnodig vind allemaal, als je begrijp wat ik bedoel.
We voelen ons thuis bij de vormen die we kennen en wanneer dan een dominee een altaar zou binnen halen en misdienaren + een kruis zou slaan, dan denk ik: doe niet zo ernstig oecumenisch. Dat is net zo iets als dat ze in de parochiekerk van Wierden enkele keren in het jaar missen doen in de byzantijnse ritus. Dat vind ik net zo iets. Dan denk ik: doe toch gewoon katholiek met de mensen in je parochie! De gebruikelijke gezinsmissen met het gezin, het kinderkoor er bij of iets van de charismatische beweging. De carnavalsmissen. Gewoon iets wat echt van je gemeente eigen is.

Het moet iets zijn waarin het persoonlijk geloof een opsteker krijgt en naar mijn beleving is dat niet als onze dominee een altaar binnen sleept en met misdienaars komt, want ik zou alleen al niet weten waar het allemaal voor staat en wat het betekend. De andere jonge gezinnen in de kerk vast ook niet.

Je moet er op de één of andere manier er mee in een persoonlijke relatie staan, zodat je echt het idee hebt dat je daar God ontmoet.

Dat is nu eenmaal overal anders.

Nu dit dus een lutherse kerkdienst bleek te zijn, is dat dus typisch luthers kennelijk. Dan is dat in zo'n kerk dus waarscheinlijk ook wel gepast.

Ten minste: als het geloof leeft dan. In Europa heb ik het idee dat je echt naar speciale vormen moet, in speciale diensten, naast de gewone diensten.
Een nieuwe start is een nieuw begin