Topic: Relatie tussen Jehovah Getuige en Katholiek - 3 pagina's
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!
- Geplaatst op donderdag 12 februari 2004 19:07Ik heb een vraag: zelf ben ik een niet-Getuige (katholiek gedoopt, wel gelovig Christen) en ik heb een relatie met een Getuige. Wij zijn beide 26 jaar, en de relatie gaat inmiddels al een jaar goed. Ik ben een aantal malen mee geweest naar vergaderingen, maar heb geen intenties toe te treden tot de Gemeenschap. Graag zou ik willen weten of anderen ervaring hebben met een lange-termijn relatie / huwelijk tussen een Getuige en een niet-Getuige: waar liggen de valkuilen, welke oplossingen heeft men bedacht? En een hoofdstuk apart: hoe combineer je de geloofsverschillen op een manier die voor beiden prettig is als er sprake is van gezinsuitbreiding, en je je kinderen ook graag gelovig wilt opvoeden zonder nu al een keuze te maken welk etiket je daaraan wilt koppelen.
Ter achtergrond: haar moeder en zus zijn ook Getuige, haar vader en broers niet. Moeder is pas later toegetreden, en zij en haar tweelingzus zijn beide op 15-jarige leeftijd gedoopt.
Ik realiseer me dat sommigen van jullie mijn gedachten allerminst zullen appreciëren, het is niet aanstootgevend bedoeld maar desalniettemin mijn excuses hiervoor. Ik hoop op serieuze reacties per E-mail <plk@dse.nl> of in dit forum.
Bij voorbaat mijn dank. - Geplaatst op donderdag 12 februari 2004 19:25Er komen nieuwe hemelen en eenWeetje, jezus gebood ons naastenliefde, dus ook als je geliefde een ander geloof heeft...
wat ik uit ervaring weet is dat je samen gelooft op basis van de overeenkomsten in jullie opvattingen...
Jullie geloven allebei dat jullie op je eigen manier doet wat God van je vraagt...
En het is denk ik ook concessies doen... Niet dingen doorvoeren omdat hij ze zo gelooft of andersom.. hEt moet Groeien..
Maar op basis van overeenkomsten geloven, dat is volgens mij de beste oplossing...
Het is moeilijker dan anders, maar niet iets wat of veroordeelt wordt of niet kan... Dus ga ervoor en kijk hoever het komt...En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan... - Geplaatst op donderdag 12 februari 2004 21:29Momenteel gaat onze relatie denk ik goed, juist omdat we beiden bereid zijn om de overeenkomsten zo goed mogelijk naast elkaar te leggen, en de verschillen zoveel mogelijk te accepteren. Dat wil b.v. zeggen dat ze wel mee is geweest naar diverse verjaardagen, omdat ze bij ons in de familie meer als "familie-avond" doorgebracht worden, en niet met slingers, zingen en weet-ik-veel wat. Ander voorbeeld: verjaardagen en kinderen.... zij hebben zelf vroeger wel trakaties mogen aannemen, en tracteerden zelf op een ander moment dan hun verjaardag, op die manier was er geen oorzakelijk verband. En dat ging ook goed.
Maar er blijven verschillen. Bijvoorbeeld het omgaan met feestdagen e.d. maar wat ik belangrijker vind: het omgaan met kinderen. Als die er zouden komen, hoe voed je hen dan op tot het moment dat ze oud genoeg zijn om zelf te kiezen? De basis van ons beiden is Christelijk, echter juist die praktische punten vind ik moeilijk om een mening over te hebben. Laat je ze al van kinds af aan meegaan naar vergaderingen / langs de deuren, of niet? Stel -God verhoede het- dat ze iets overkomt, mogen ze dan bloed hebben of niet? In hoeverre gaan mensen uit de JG-organisatie niet 'subtiel' tegenwerken door onze kinderen te vertellen dat pappa later niet meer bij ze zal zijn, dat ze mamma weer terugzien naar de dood maar pappa misschien maar beter kunnen mijden... Dat soort dingen ben ik eigenlijk bang voor, bang dat ze een wig gaan drijven tussen een band die nu nog heel goed is.
Ik ben heel benieuwd naar suggesties / ervaringen. - Geplaatst op donderdag 12 februari 2004 21:47
Ik heb niet echt ervaring met Jehova's getuigen (afgezien van die enkeling aan de deur), maar weet wel van drama's in het kinderziekenhuis waar ik een tijdje gewerkt heb. Dat gaat dan vaak om ouders die getuigen zijn en dus de behandeling/transfusie voor hun kind weigeren. Dat mag tot er een levensbedreigende situatie ontstaat, waarna artsen de ouders (tijdelijk) hun bevoegdheden ontnemen en alsnog die transfusie geven. Die ouders waren er nog blij om ook: door die juridische maatregel werd hun kind gered en kregen ze als getuige geen straf. Dat was een kromme situatie dus.quote:
op 12 Feb 2004 21:29:12 schreef plk:
Ik ben heel benieuwd naar suggesties / ervaringen.
Maar afgezien daarvan: ik zou geen relatie met een getuige kunnen hebben omdat zij dingen anders over dingen geloven die essentieel zijn voor mij. Voor zover ik heb begrepen ontkennen zij de Godheid van Christus, terwijl dat voor mijn geloof cruciaal is.
Daarnaast heb ik de indruk dat hun leven nogal wat verplichtingen kent, vooral op 'geloofsvlak'. Dat kan ik niet rijmen met de vrijheid in Christus die Paulus verkondigt. Alleen de overeenkomsten benadrukken is niet genoeg, lijkt me: ik denk dat jullie hetzelfde moeten denken over de essentiele dingen in je leven, de essentie van het geloof.'Life is a dream from which we all must wake'
Amys of the Nine Valleys sept of the Taardad Aiel - Geplaatst op donderdag 12 februari 2004 22:14
quote:
op 12 Feb 2004 21:29:12 schreef plk:
Momenteel gaat onze relatie denk ik goed, juist omdat we beiden bereid zijn om de overeenkomsten zo goed mogelijk naast elkaar te leggen, en de verschillen zoveel mogelijk te accepteren. Dat wil b.v. zeggen dat ze wel mee is geweest naar diverse verjaardagen, omdat ze bij ons in de familie meer als "familie-avond" doorgebracht worden, en niet met slingers, zingen en weet-ik-veel wat. Ander voorbeeld: verjaardagen en kinderen.... zij hebben zelf vroeger wel trakaties mogen aannemen, en tracteerden zelf op een ander moment dan hun verjaardag, op die manier was er geen oorzakelijk verband. En dat ging ook goed.
Maar er blijven verschillen. Bijvoorbeeld het omgaan met feestdagen e.d. maar wat ik belangrijker vind: het omgaan met kinderen. Als die er zouden komen, hoe voed je hen dan op tot het moment dat ze oud genoeg zijn om zelf te kiezen? De basis van ons beiden is Christelijk, echter juist die praktische punten vind ik moeilijk om een mening over te hebben. Laat je ze al van kinds af aan meegaan naar vergaderingen / langs de deuren, of niet? Stel -God verhoede het- dat ze iets overkomt, mogen ze dan bloed hebben of niet? In hoeverre gaan mensen uit de JG-organisatie niet 'subtiel' tegenwerken door onze kinderen te vertellen dat pappa later niet meer bij ze zal zijn, dat ze mamma weer terugzien naar de dood maar pappa misschien maar beter kunnen mijden... Dat soort dingen ben ik eigenlijk bang voor, bang dat ze een wig gaan drijven tussen een band die nu nog heel goed is.
Ik ben heel benieuwd naar suggesties / ervaringen.
Ik had al een hele mail aan je geschreven, maar had hem toch weer niet verzonden, maar nu je deze vragen stelt, kan ik toch niet laten je te antwoorden.
Ik heb me zeer verdiept in de sekte, want dat is het, en alle vragen die je stelt. moet je het ergste maar van vrezen.
Je vriendin kan van nog zo.n goede wil zijn, maar het zal haar op straffe van eeuwige vernietiging onmogelijk gemaakt worden.
Het genootschap heeft het voor het zeggen, niet je vriendin, dus de kinderen moeten mee naar de dienst en langs de deur.
Je vriendin kan nu al niet meer breken met de J.G want dan mag haar zus en haar moeder nooit meer met haar omgaan. En dat doen ze beslist ook.
Je vriendin zal (onder zware druk) nooit bloed aannemen voor haar en de evt kinderen.
Het genootshap zal zeker een wig tussen jullie drijven, en je vriendin zal dan voor het genootschap kiezen uit angst.
Kortom alles waar je in je posting bang voor bent zal gebeuren, een compromis bestaat niet bij de leiding van de J.G.
Dit is geen bangmakerij maar het zijn feiten.
Ik twijfel niet aan jullie goede bedoelingen, maar het genootschap zal jullie dat onmogelijk maken.
De enige oplossing voor jullie beiden is dat je vriendin voor jullie trouwen volkomen met het genootschap breekt.Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja ! - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 14:39Elle en Mientje, bedankt voor jullie informatie. Ik beschouw het als extra informatie en verbreding van mijn gedachten, niet als bangmakerij.
Elle: ik ken het beeld, ik heb tijdens mijn co-schappen een paar jaar geleden een soortgelijke casus meegemaakt bij een jongetje waar de milt verwijderd moest worden. Gelukkig ging het toen goed en was er geen bloed nodig.
Ik heb vaker gehoord dat in het geval van een medischa calamiteit JG-ouders tijdelijk uit de ouderlijke macht ontzet worden, maar heb hier nog geen jurisprudentie over gelezen. Ik weet wel dat ik als arts de wil van een volwassen JG *moet* respecteren, ook al betekent dat zijn overlijden. Vind ik ook acceptabel. Bij een kind ligt een m.i. inderdaad een stuk moeilijker, want je ontneemt het kind daarmee de gelegenheid om later zelf een keuze te maken.
Mientje: heb je persoonlijke ervaring met of als JG? Ik heb vorig jaar in het woordenboek al eens opgezocht wat er bij "sekte" stond, en hoewel ik het mij niet meer herinner, weet ik wel dat het niet onder die definitie geplaatst kon worden.
Over dat *moeten* lees ik tegenstrijdige berichten, ook van ex-JG. Ik denk wel dat alles wat ik in mijn post beschrijf KAN gebeuren, ik ben er nog niet van overtuigd dat het ZAL gebeuren. Daarvoor probeer ik zoveel mogelijk informatie en ervaringen te krijgen.
Alle informatie en gedachten blijven welkom! - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 15:22Hoe is het gegaan met de relatie tussen haar en haar moeder t.o.v. haar vader en haar broers. Is daar een wig tussen gekomen?
Alvorens er kinderen komen (wat mij betreft zelfs voor het huwelijk) zullen jullie een gezamenlijke keuze gemaakt moeten hebben. M.i. is het onmogelijk een kind in het geloof op te voeden, indien vader en moeder het er niet eens over eens zijn.Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt. - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 15:22
quote:
sek·te (de ~, ~n/~s)
1 [pej.] gesloten religieuze groepering met een sterke leider
Moeilijke situatie. Als ik zelf eens mag proberen in te vullen hoe deze stromingen over elkaar denken kom ik hierop uit:
1. Katholieken geloven in Jezus als Gods Zoon en als Jezus als enige weg naar God toe. Jehova's geloven dat alleen Getuigen gered worden. Kortom, je denkt allebei dat hetniet goed zit bij de ander. Dat op zich al kan heel zwaar zijn. Daarnaast is inderdaad wat Mientje zegt heel belangrijk, je vriendin bepaalt niet wat er gebeurt, de gemeenschap bepaalt dat. Je wordt gedwongen langs deuren te gaan, je kinderen hetzelfde te leren e.d.
Ik zie in de situatie geen oplossing maar zal voor je bidden. God ziet soms oplossingen waar mensen ze niet zien.In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 17:09Er komen nieuwe hemelen en een
quote:
op 12 Feb 2004 22:14:00 schreef Mientje:
[...]
Ik had al een hele mail aan je geschreven, maar had hem toch weer niet verzonden, maar nu je deze vragen stelt, kan ik toch niet laten je te antwoorden.
Ik heb me zeer verdiept in de sekte, want dat is het, en alle vragen die je stelt. moet je het ergste maar van vrezen.
Je vriendin kan van nog zo.n goede wil zijn, maar het zal haar op straffe van eeuwige vernietiging onmogelijk gemaakt worden.
---- ??? ----
Het genootschap heeft het voor het zeggen, niet je vriendin, dus de kinderen moeten mee naar de dienst en langs de deur.
--- Hoe kom jij aan die informatie? Niemand moet mee... Ik ben zelf JG en heb dit nog nooit meegemaakt, dus ik zou graag even willen weten waar jij die wijsheid vandaan haalt...
Je vriendin kan nu al niet meer breken met de J.G want dan mag haar zus en haar moeder nooit meer met haar omgaan. En dat doen ze beslist ook.
--- Ook dit zeg je heel resoluut? Dank je dat je zo veroordelend bent, zonder dat je nog geneens de helft weet...
Je vriendin zal (onder zware druk) nooit bloed aannemen voor haar en de evt kinderen.
--- Hier spreekt de bijbel toch heel duidelijk over. En btw, worden er meer mensen ziek en sterven er meer aan de gevolgen van bloedtransfusie dan aan de gevolgen van geen bloed nemen en zijn er legio vervangende middelen voor bloed... Dus het ligt niet zo zwart wit als jij het allemaal schetst.
Het genootshap zal zeker een wig tussen jullie drijven, en je vriendin zal dan voor het genootschap kiezen uit angst.
--- Wat zijn dit voor spookverhalen? Ik kan zat mensen die gelukkig getrouwd zijn met een niet-getuige en enne iedereen accepteert dat..
Kortom alles waar je in je posting bang voor bent zal gebeuren, een compromis bestaat niet bij de leiding van de J.G.
--- Welke leiding? Tuurlijk, er is een besturend lichaam, maar alleen op organisatorisch gebied, hebben niets te zeggen over het persoonlijke leven.
Dit is geen bangmakerij maar het zijn feiten.
--- Feiten waar ik als getuige nog nooit van gehoord heb. Dus get your facts straight, young lady. Ik ben niet boos, maar ik vind het niet leuk dat JG's op zo'n manier propagandeert, alsof jouw bevindingen waarheid zijn? Ik wil hier best met je over praten, maar zo'n veroordelende boodschap lijkt mij niet echt redelijk...
Ik twijfel niet aan jullie goede bedoelingen, maar het genootschap zal jullie dat onmogelijk maken.
De enige oplossing voor jullie beiden is dat je vriendin voor jullie trouwen volkomen met het genootschap breekt.
--- Echt, ik wil weleens een een-op-een gesprek met jou aangaan, hoe je aan deze bevindingen komt...
-----------------
En topic-starter..
Zoals ik al zei, is het misschien niet makkelijk omdat op geloof-beleidende grondslagen, jullie meningen ver van elkaar liggen...
Ik zou kinderen christelijk op laten groeien en ze zelf laten kiezen...
Niets, langs-de-deuren zeulen? Gaat het namelijk als gronslag in het christendom om liefde en is het niet een gebod dat een man (en vrouw) eerst voor de zijnen moet zorgen... Dus eerst aan je gezin moet denken..
Eerlijk denk ik dat niemand jullie kan zeggen wat jullie moeten doen, geen JG, geen katholiek o.i.d. En al helemaal het 'genootschap' niet zoals mientje zegt. Is het en blijft het eeen besluit vanuit jullie eigen geweten...
Dat is en blijft mijn mening...En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan... - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 17:10Er komen nieuwe hemelen en een
quote:
op 13 Feb 2004 15:22:43 schreef Marnix:
[...]
Moeilijke situatie. Als ik zelf eens mag proberen in te vullen hoe deze stromingen over elkaar denken kom ik hierop uit:
1. Katholieken geloven in Jezus als Gods Zoon en als Jezus als enige weg naar God toe. Jehova's geloven dat alleen Getuigen gered worden. Kortom, je denkt allebei dat hetniet goed zit bij de ander. Dat op zich al kan heel zwaar zijn. Daarnaast is inderdaad wat Mientje zegt heel belangrijk, je vriendin bepaalt niet wat er gebeurt, de gemeenschap bepaalt dat. Je wordt gedwongen langs deuren te gaan, je kinderen hetzelfde te leren e.d.
Ik zie in de situatie geen oplossing maar zal voor je bidden. God ziet soms oplossingen waar mensen ze niet zien.
Hoe kom jij nou ook aan die spookverhalen? Het doet mij pijn dat mensen zo'n beeld hebben... Maarja.
Ik wil alleen even rechtzetten dat je als JG niet gelooft dat alleen JG's gered zullen worden. Zullen ook vast JG"s zijn die niet gered zullen worden en ook een hoop andere gelovigen weer wel..... Ik vind dat we daar niet over mogen oordelen, God bepaalt wie rechtvaardig is en niet....reindertje wijzigde dit bericht op 13-02-2004 17:15 met 0%En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan... - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 17:13Er komen nieuwe hemelen en eenIk ben het ook met Pola eens., dat voordat je voor kinderen kiest, je eerst moet beseffen of je wel een stabiele thuis situatie kan creeren of hebt voor de kinderen...
Ik ben van mening dat niet alleen jullie, maar iedereen daarover na moet denken, voordat ie voor kinderen kiest...
En daar hoort bij jullie twee dan jullie geloofsverschillen bij...En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan... - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 17:13Die deel ik ook. Ik probeer via Internet meer ervaringen van anderen te krijgen, maar uiteindelijk blijft het toch een persoonlijke band en is iedereen van mens tot mens verschillend. Bij de een werkt het dan wel en bij de ander niet. Rest mij 'slechts' om te proberen zoveel mogelijk informatie in te winnen.
- Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 17:17Er komen nieuwe hemelen en eenVind ik wel mooi van je. Salomo schreef ook in spreuken: In de veelheid van raadgevers ligt wijsheid...
Vind ik ook hierin opgaan... Ach bid veel tot GOd en je komt er wel uit denk ik. Zijn een hoop jullie voor gegaan en uiteindelijk gaat het eerst om God lief te hebben en je naaste als je zelf... De rest komt later..En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan... - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 17:22Er komen nieuwe hemelen en eenPLK als dat soort dingen zou gebeuren in de gemeente, dan zou je kunnen spreken van een schande... Vind ik wel...
En waar mientje het over had over geen contact meer hebben, dat betreft uitsluiting, wat gereformeerde kerken ook kent.
Zodra iemand uitgesloten wordt en dat gebeurt pas wanneer iemand moedwillig kwaad beoefend (dit is al heel breed), zonder berouw en daardoor de zuiverheid van de gemeente in het gevaar zou komen, dan zou iemand uitgesloten kunnen worden... Dit gebeurt echter gelukkig niet vaak.
En over uitsluiting is de bijbel erg duidelijk, dat dat gedaan wordt om de gemeente te beschermen, dus in principe nauwelijks tot geen contact met de betreffende persoon...
Familieleden liggen erg moeilijk. Ik heb zelf familieleden die om uitsluiting gevraagd hadden en zich fel kanten tegen JG. Dat vind ik wel jammer, want ik veroordeel hun absoluut niet en doe ook gewoon normaal tegen hen. En ik denk dat ik geen uitzondering ben... Ik vind in ieder geval dat je net zo liefdevol en barmhartig met je medemens om moet gaan zoals Jezus deed en God doet. Wat men ook uitgespookt heeft...En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan... - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 17:28Ik denk ook dat een normaal stukje menselijkheid op de eerste plaats moet staan in deze zaken, en belangrijker is dan een regeltje. Ik heb mij in die zin verbaasd over uitsluiting dat je als JG wel contact mag hebben met iemand die van alles en nog wat doet maar nooit lid is geweest van de JG, terwijl als iemand een veel vromer leven leidt echter gekozen heeft voor uitsluiting mag het opeens niet.
Wordt vervolgd... - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 17:40Er komen nieuwe hemelen en eenAch en hier is de bijbel ook heel duidelijk over:
Slechte omgang bederft nuttige gewoonten...
God is ook duidelijk over wat hij niet goedkeurt..
Want ik zou ook wel oppassen met mensen die regelmatig dingen doen waar God niet zo blij mee is, gezien het bovenstaande. Niet dat ik de persoon veroordeel, maar omdat ik simpelweg niet achter hetgene staat wat ie doet. Snap je waar ik heen wil?
Liefde en geweten staan centraal.. Ik ga een uitgeslotene niet opzettelijk vermijde etc. Dat getuigt toch ook niet van liefde? Jezus predikte toch liefde...
Ben het met je eens dat niets zo zwart-wit ligt... Zo probeer ik het ook niet voor te komen.. Kijk een hoop staat duidelijk in de bijbel, maar ook een hele hoop niet en daar moet iedereen zijn/haar eigen beslissingen nemen overeenkomstig z'n eigen mening en geweten.. Daar KAN een ander simpelweg niet over oordelen, wel z'n mening en raad geven, maar niet over oordelen...En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan... - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 18:05Reindertje
Jij bent óf pas J.G. óf een apart geval.
Want wat jij allemaal verteld over de J.G klopt voor geen meter.
Ten eerste, wie heeft jou wijsgemaakt dat de geref kerk ook uitsluiting kent ?
Ja, misschien van lidmaatschap maar dat bedoel ik niet, ik bedoel dat niemand van de gemeente en van je familie meer met je om mag gaan, je gewoon voor dood verklaren. En daar hoef je echt niet eerst een moord voor te plegen, maar gewoon verkering krijgen met een niet J.Ger is al voldoende.
En waar het op gebaseerd is in de bijbel dat is 1 Cor. 5 : 11
Ik heb drie jaar op internet met J.Gers zwaar gediscusseerd, en veel informatie ingewonnen dus weet ik er echt wel vanaf.
Wist je dat alle christenen buiten de J.G. adderengebroed worden genoemd ?
En dat ik eens voor een zieke J.G er wou bidden, en dat geweigerd werd omdat wij tot de duivel bidden ? Hier kan Wilhelmina van getuigen.
Het is echt niet zo liefdevol als jij doet voorkomen, jij bent een apart geval zei ik al.Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja ! - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 18:51PLK
Jij vraagt je af of Jehovas Getuigen een sekte zijn, dan zou ik je aanraden volgende site te lezen, en VOORAL het boek :
"Het koninkrijk dat niet kwam."
Hier wordt het W.T.G op een eerlijke wijze besproken, door een man die 40 jaar ouderling geweest is bij het genootschap.
Hij zegt uitdrukkelijk, niet te willen roddelen, maar op eerlijke wijze alles uit de doeken te doen.
http://www.rob.adviseert.com/Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja ! - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 19:58Had je dit topic al gelezen?Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.
- Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 20:06Er komen nieuwe hemelen en een20 jaar ben ik JG, dus ik zal er dan wel het een en ander vanaf weten...
Misschien ben ik wel een apart geval, zoals jij beweert, maar eerlijk gezegd, uit een boek haal ik geen wijsheid, alleen de bijbel dan...
MAarre, er zullen vast mensen zijn die t te zwart wit nemen, maar die zijn er in elke religie.
Het zijn ook de mindere onder de marokkanen die het verpesten voor de overgrote meerdere, ik zeg maar wat...
Zover ik weet geloof ik in liefde en doet iedereen dat in mijn omgeving...
Ik raad je aan om niet al te veel te varen op boeken e.d., staan een hoop onwaarheden in. Leer mij kennen en dan weet je hoe de meesten zijn. Zijn maar weinig JG's die zichzelf gaan verdedigen, doe ik ook niet. En over dat bidden, dat vind ik jammer.. Wie zegt mij dat jouw gebed niet verhoord wordt of niet oprecht is? Beetje raar...En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan... - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 20:07Er komen nieuwe hemelen en eenIk ben gedoopt btw en heb ook verkering met een niet-JGer....En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...
- Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 20:07Er komen nieuwe hemelen en eenPrachtig, fantastisch meisje en gelooft misschien nog wel oprechter dan ik..En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...
- Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 20:10Er komen nieuwe hemelen en eenMaar ik houd er over op, want ik kan net zo goed tegen een muur praten. Jij beweert het ene en ik het andere en ik kan je toch niet op andere gedachten brengen.
Of je mij nu wel geloofd of niet, het doet er niet toe. Ik weet hoe ik erover denk en dat is het enige wat ik erover uit kan dragen. Hoe anderen hun geloof belijden, daar kan ik en wil ik niet over oordelen, is te veel verantwoordelijkheid die ik niet wil nemen. Ik weet alleen hoe ik het wil en dat kan ik je vertellen...
En ik weet dat ik mijzelf schaar met mensen die er net zo over denken..
Doen mensen anders, dan betreur ik dat. Ik ga nog steeds van liefde uit en zal daar voor pleiten ook...
Maar ik heb genoeg gezegd..En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan... - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 20:14
Jullie hebben toch een andere Bijbel?quote:
op 13 Feb 2004 20:06:16 schreef reindertje:
Misschien ben ik wel een apart geval, zoals jij beweert, maar eerlijk gezegd, uit een boek haal ik geen wijsheid, alleen de bijbel dan...www.gelooft.com - Geplaatst op vrijdag 13 februari 2004 20:15
Ik heb belijdenis gedaan en mijn man gelooft alleen in zichzelf.quote:
op 13 Feb 2004 20:07:14 schreef reindertje:
Ik ben gedoopt btw en heb ook verkering met een niet-JGer....www.gelooft.com
Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 4 weken oud!