Auteur Topic: De rol van Maria  (gelezen 5777 keer)

Lucid

• Bekijk profiel
De rol van Maria
« Gepost op: augustus 15, 2003, 04:37:53 pm »
In de katholieke kerk speelt Maria een grote rol. Hoe zit dat bij de gereformeerde/ vrijgemaakte/ evangelische kerk?
Waar wordt Maria in de bijbel vermeld?
Verder meen ik ooit gehoord of gelezen te hebben dat Jezus een vriendin (Maria Magdalene) had. Staat dit ook in de bijbel?

Pulpeet

• Bekijk profiel
De rol van Maria
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2003, 05:08:49 pm »
ik heb een beetje het idee dat er naar de andere kant doorgeslagen wordt. Maria is rooms, dus daar kun je het maar beter niet over hebben.
Ik heb haast nooit preken over Maria gehoord, terwijl met preken over andere bekende bijbelse figuren (Abraham, David, Petrus, Paulus, etc) bibliotheken te vullen zijn.

Het antwoord op je vraag is dus dat Maria totaal onbelangrijk is binnen de protestantse kerken. Ze wordt een beetje gemeden.

De belangrijkste teksten over Maria staan in Lukas 1: de aankondiging van Jezus' geboorte en de lofzang van Maria (het magnificat)

Dat van die relatie met Maria Magdalena staat niet in de bijbel. Het is al wel een oud verhaal. Ik weet niet waar het precies vandaan komt.

gesp

• Bekijk profiel
De rol van Maria
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2003, 05:14:33 pm »
Over Maria, de moeder van Jezus

Bijv. Mattheus 1: 18 Maria was verloofd, en bleek zwanger. Niet van haar verloofde Jozef, maar "uit de heilige Geest". Hierop is de zg. "maagdelijke geboorte" oftewel "onbevlekte ontvangenis" gebaseerd.
In Marcus wordt de geboorte van Jezus niet verteld, maar in Marcus 6:3 wordt Maria wel genoemd als moeder van Jezus.
In Lucas 2 staat ook de geboorte vermeldt.
In Johannes staat niet welke naam de moeder van Jezus heeft.

Rondom deze maria zijn vervolgens ook verhalen ontstaan die niet in de bijbel terecht zijn gekomen: zo zou ook zij maagdelijk geboren zijn (net als Jezus), ook is de geboorte niet met de gebruikelijke bevalling gepaard gegaan maar bleek het kindeke ineens in de kribbe te liggen. Ook na de Jezus geboorte zou ze maagd gebleven zijn, dus de broers van Jezus zouden eigenlijk half-broers zijn. Ook zou ze het moment van haar dood van tevoren geweten hebben, en ten hemel opgenomen zijn. Deze verhalen worden binnen de GKV niet geloofd.

Over Maria van Magdala

Of Maria van Magdala een "speciale vriendin" van Jezus was is niet duidelijk uit de bijbel. Sommige mensen denken dat, omdat hij na de opstanding uit het graf speciaal aan haar verschijnt. In de middeleeuwen zijn er nogal wat mythes rondom haar verzonnen, zoals dat ze prostituee zou zijn. Ook worden een aantal personages in de evangelieen aan elkaar gekoppeld, terwijl niet helemaal duidelijk is of het over dezelfde persoon gaat.

Er zijn rond 1900 ook delen teruggevonden van een geschrift "evangelie van Maria". De teruggevonden stukken zijn wrs. rond 400 geschreven, alleen bewaard in het zg. Koptisch (een hellenistische vorm van het Egyptisch).
Inhoudelijk staan daar uitspraken en leringen in die aan Jezus worden toegeschreven, en die Hij speciaal aan Maria van Magdala verteld zou hebben. De kerken erkennen dit geschrift niet als betrouwbaar, maar in New-age kringen en ook feministische kringen wordt beweerd dat deze leringen misschien wel betrouwbaarder zijn dan de bijbel. De kerken zouden het verdrongen hebben, omdat de overige discipelen er niet tegenkonden dat Jezus aan een vrouw dingen verteld zou hebben, die zij niet wisten.
Deze boosheid staat trouwens ook expliciet in het geschrift vermeld.

Een afgewogen boekje over Maria Magdalena, inclusief een vertaling van het geschrift is:
Esther de Boer
Maria Magdalena. De mythe voorbij, op zoek naar wie zij werkelijk was.

Meinema 1996/2002. 175 blz.
Zij is theologe, en ook gepromoveerd op dit geschrift.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2003, 05:19:16 pm door gesp »
as blunt as Ockham's razor

Marnix

• Bekijk profiel
De rol van Maria
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2003, 05:22:18 pm »
Maria, de moeder van Jezus heeft geen speciale rol. God gebruikte een doodgewone vrouw voor Zijn plan.

Wel is Maria een voorbeeld voor ons vanwege haar gedrag.

Maria van Magdalena was een goede vriendin van Jezus die altijd met Hem meetrok. Meer niet.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Lucid

• Bekijk profiel
De rol van Maria
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2003, 06:44:41 pm »
Bedankt voor de antwoorden. In mijn jeugd heb ik tijdens katholieke missen wel meerdere dingen gehoord die volgens mij nauwelijks een rol spelen bij een gereformeerde kerk. "De wade/doek van Veronica" lijkt mij ook een verhaal dat voor een gereformeerde kerk niet zo belangrijk is. Iemand schreef in dit forum dat het  voor de katholieke kerk makkelijker is om met hun tijd mee te gaan, maar ik denk het tegenovergestelde. Bij gereformeerde kerken spelen bandjes, de preken zijn door de predikant/ dominee zelf geschreven, de voorstellingen waarop Jezus met felblauwe ogen en donkerblonde haren worden niet gebruikt, de rituelen die symbool staan voor bijbelse gebeurtenissen (takjes van de palmstruik achter een kruis plaatsen, wijn drinken en een hostie eten) worden achterwege gelaten. Een gereformeerde kerk is volgens mij veel meer van deze tijd.  Maar bij een R.K. kerk speelt de moraal een hele grote rol, en dat mis ik nu weer bij de gereformeerde kerk. Mocht ik ooit gaan geloven, dan zit ik met een keuzeprobleem. :)

Marnix

• Bekijk profiel
De rol van Maria
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2003, 07:15:33 pm »

quote:

Maar bij een R.K. kerk speelt de moraal een hele grote rol, en dat mis ik nu weer bij de gereformeerde kerk.

Beste Lucid, zou je deze zin even willen toelichten? Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Alvast bedankt.

Het verschil wat jij bijvoorbeeld beschrijft met de wade van Veronica zit hem in de heiligenverering. De Rooms Katholieke kerk verklaart een aantal mensen heilig en daar wordt ontzettend veel waarde aan gehecht. Ik kan dat niet rijmen met de bijbel, God zegt juist dat we niet voor mensen moeten knielen en ze niet vereren.

Daarnaast heeft de Rooms Katholieke kerk een onschendbaar hoofd, de Paus. Ook dit vind ik niet in de bijbel terug.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Lucid

• Bekijk profiel
De rol van Maria
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2003, 07:34:44 pm »

quote:

Lucid: Maar bij een R.K. kerk speelt de moraal een hele grote rol, en dat mis ik nu weer bij de gereformeerde kerk.

quote:

Beste Lucid, zou je deze zin even willen toelichten? Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Alvast bedankt.

Bij de R.K. kerk lijkt de moraal belangrijker te zijn dan het verhaal zelf. De pastoor bezocht vroeger altijd onze klas, en hij vertelde bijvoorbeeld het verhaal van koning Salomo. Achteraf vroeg hij wat wij van het verhaal geleerd hadden. Hij wilde dan horen: "Wie echt van iemand houdt denkt niet aan zichzelf, maar aan de ander". De echte moeder van de baby wilde het kind afstaan aan de andere moeder, omdat zij wilde dat het kind bleef leven. Het welzijn van het kind vond zij dus het belangrijkste. De pastoor wilde dat wij de moraal onthielden.
Maar ook in de katholieke mis wordt vaak de nadruk gelegd op de moraal. Het is de bedoeling dat de kerkbezoekers bijvoorbeeld leren van de fouten van Judas. Het uitvoerig bestuderen van de bijbel laten veel katholieken achterwege. Het enige wat zij moeten meekrijgen is de wijze les.  

quote:

De Rooms Katholieke kerk verklaart een aantal mensen heilig en daar wordt ontzettend veel waarde aan gehecht. Ik kan dat niet rijmen met de bijbel, God zegt juist dat we niet voor mensen moeten knielen en ze niet vereren.

Daarnaast heeft de Rooms Katholieke kerk een onschendbaar hoofd, de Paus. Ook dit vind ik niet in de bijbel terug.
De heiligverklaring heeft ook weer te maken met de moraal die ik aanhaalde. De katholieke kerk verklaart mensen zalig en heilig die opvallend goed zijn voor anderen. De katholieke kerk wil niet alleen dat mensen in God geloven, zij moeten  moeten zich ook zo voorbeeldig mogelijk gedragen.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2003, 07:40:57 pm door Lucid »

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
De rol van Maria
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2003, 11:06:58 pm »
De RK-kerk heeft ook vele fantasien over Maria, bijvoorbeeld dat ze "eeuwige maagd" is. Conclusie: Jezus heeft geen broers, terwijl dit expliciet in de Bijbel staat.

Ook komt er een vrouw voor in Openbaringen die dan volgens de RK-kerk tot Maria wordt gebombardeerd, terwijl het helemaal niet zo waarschijnlijk is.

In feite staat er maar heel weinig over Maria in de Bijbel.

Ik zag trouwens pas geleden nog een boek "Volgens Maria Magdelena". Vreselijk. Maria was een hoer en Jezus die had wel eens sex met haar. Heel dat boek was erop gericht het Bijbelse beeld van Jezus onderuit te schoffelen en de apostelen als bekrompen mensen te laten lijken.

Jammer hoe mensen met bijvoorbeels zo'n "evangelie van maria magdelena" aan de haal kunnen gaan.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De rol van Maria
« Reactie #8 Gepost op: mei 04, 2009, 08:10:30 am »
Tja, de TS is uit 2003 en de topicstarter is allang niet meer actief hier.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De rol van Maria
« Reactie #9 Gepost op: mei 04, 2009, 08:12:26 am »
Modbreak:
dicht. Nieuwe discussie afgesplitst naar Maria los verkrijgbaar?
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2009, 08:13:25 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae