Auteur Topic: "Beter van Niet": een parodie op de moderne heiden  (gelezen 1394 keer)

Tim

• Bekijk profiel
"Beter van Niet": een parodie op de moderne heiden
« Gepost op: december 12, 2003, 01:48:04 am »
Al weer een aantal weken terug afgerond via de RVU: een zesdelig TV-programma getiteld "Beter van niet". In de hoofdrol zien we Erik van Muiswinkel als G. de Vader die nog éénmaal op aarde komt om college te geven aan een stel hopeloos verveelde en verwende Leidse studenten.

Wellicht valt dit programma in dezelfde categorie als de hier ook besproken film "Bruce Almighty". God wordt in "Beter van niet" namelijk letterlijk gepersonificeerd door Van Muiswinkel. Tegelijkertijd is de serie m.i. niet blasfemisch bedoeld. De serie zet nl. op een (wat mij betreft) verbluffende en grandioze wijze de moderne, individualistische en seculiere mens te kijk. Het is satire op zijn best; Kopspijkers, Egoland, e.a. kunnen hier een puntje aan zuigen. Ook de gemiddelde dominee kan er wellicht wat inspiratie uit halen.

Alle afleveringen zijn nog op te halen op www.betervanniet.nl.
Graag hoor ik jullie mening en ook of het programma volgens jullie blasfemisch is.

http://www.omroep.nl/rvu/berichten/2003/september/betervanniet/gfx/vader1.jpg

www.betervanniet.nl
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 12, 2003, 08:53:51 am »
Een paar afleveringen half gezien.
Humoristisch gezien viel het mij tegen: Van Muiswinkel kwam soms niet uit z'n teksten en ging dan zwak improviseren.
Het aan de kaak stellen van maatschappelijke trends was wel goed, maar ging wat traag en omslachtig.
Sommige elementen, zoals de naam van de hoofdfiguur en een aantal grappen over vader en zoon, vond ik wel degelijk blasfemisch.
Geen aanwinst voor de Nederlandse tv, niet voor vervolg vatbaar.
Ik vond Erik van Muiswinkel beter als de Hoofdpiet in het Sinterklaasjournaal, en als Dick Advocaat en Anton Geesink in Kopspijkers.

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 12, 2003, 06:16:02 pm »
Over smaak is het natuurlijk lastig twisten. Het unieke van de serie ligt 'm er wel in dat voor het eerst secularisatie aan individualisering en hedendaags hedonisme werd gekoppeld en vervolgens in een satirisch vat werd ondergedompeld. Dat had ik voorheen nog niet gezien.

Een sterk punt vond ik de nadruk die gelegd werd op de vraag wat er voor in de plaats komt als je eenmaal het geloof aan de dijk hebt gezet. Natuurlijk is het zo dat dominees ons zondag aan zondag erop wijzen dat als je God niet eert je er ongetwijfeld andere goden op na gaat houden. Niets nieuws dus. Wel is nieuw dat de aanbidder van die nieuwe goden (in de serie: jezelf zijn, creativiteit, rijkdom, ..) zo bespot en een spiegel voorgehouden wordt. Waar komt dat ook alweer meer voor in de bijbel?
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 12, 2003, 10:33:24 pm »
Heb de serie nooit gezien. Ik wist ook niet echt wat ik ervan moest denken.

Wel ben ik groot fan van Van Muiswinkel.

Wanneer komt de volgende aflevering? Of is het inmiddels afgelopen?
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 12, 2003, 11:34:04 pm »

quote:

op 12 Dec 2003 22:33:24 schreef Tave:
Heb de serie nooit gezien. Ik wist ook niet echt wat ik ervan moest denken.

Wel ben ik groot fan van Van Muiswinkel.

Wanneer komt de volgende aflevering? Of is het inmiddels afgelopen?
lees de links!!!
geheelonthouder

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 12, 2003, 11:39:08 pm »

quote:

op 12 Dec 2003 23:34:04 schreef grompie:
[...]

lees de links!!!
of geef  gewoon antwoord .... |:(

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 13, 2003, 10:51:25 am »

quote:

Wanneer komt de volgende aflevering?
Je kunt alle afleveringen nog eens bekijken, in smal- of breedband, via de volgende link:  www.betervanniet.nl
Kierkegaard

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 13, 2003, 11:56:50 am »

quote:

op 12 Dec 2003 23:34:04 schreef grompie:
[...]

lees de links!!!

sorry :O

Goed als ons internet thuis weer werkt zal ik eens kijken en mijn mening er over vormen.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 13, 2003, 12:48:26 pm »
Heb net 5 min gezien van afl. 1 : vakantie.

Maar moet nu weg maar zeg nu alvast dat ik er al een beetje van in slaap van maar ik kijk als ik thuis ben weer verder.

edit:

Whooo wacht... ik kijk het niet meer!!! Hij vloekt!! :|
wat nou hij speelt God enzo.. leuk maar op eens een grote vloek! :(

:?
Live vanuit de luie stoel