Het is gewoon allemaal niet eenduidig. De (oorspronkelijke) bedoeling van de EO was gewoon om een bekende Nederlander op zoek te laten gaan naar God (en hoe God werkt in en door mensen). Vooral om op die manier niet-christenen die anders totaal niet naar de EO kijken toch te trekken en te laten zien dat er meer in het leven kan zijn. Met figuren als Henny en Catherine kunnen zij zich identificeren. Dat is de gedachte achter het programma. Niets meer en niets minder. Natuurlijk is het mooi als zo'n bekende Nederlander tot bekering zou komen, maar dat is (natuurlijk) zeker geen opgezet doel ofzo. Dat Catherine vorig jaar zo geraakt was door alles wat er gebeurde was voor iedereen bij de EO ook een volslagen verrassing, zo kan ik uit eigen ervaring vertellen (ik liep toen stage bij EO-Visie). Dat Henny nu 'God ontmoet heeft', is weer een volslagen verrassing. Nu kan je hier twee reacties op hebben, die volgens mij beide niet goed zijn:
1. Je gaat 'uit je dak' want Henny is bekeerd.
2. Je meet Henny langs de christelijke meetlat en zegt 'uit de hoogte' dat er volgens de christelijke meetlat niets van klopt en wijst (en schrijft?) Henny dus in feite af.
Volgens mij is de beste reactie een tussenweg tussen deze beide uitersten. Het lijkt onmiskenbaar dat God met Henny bezig is geweest tijdens de totstandkoming van deze serie en Henny heeft dat blijkbaar zelf ook ondervonden. Goddank! Toch zegt Henny nog niet dat hij Jezus als zijn persoonlijke Verlosser heeft aangenomen. Maar wat niet is kan nog komen... Waarom zou iemand als hij in een tijdsbestek van pakweg 2-3 maanden compleet bekeerd moeten zijn, alleen omdat dat programma dan opgenomen en uitgezonden wordt? Gun Henny toch de tijd om meer te ontdekken en verder te groeien! Wijs hem niet af, maar ga 'naast hem staan'. Dat lijkt mij de beste manier om hiermee om te gaan. Verder kan je er van vinden wat je er van vindt, maar hij heeft toch maar mooi God op de kaart gezet van Barend en van Dorp, Vara Laat, AV Nu, de Volkskrant, de Telegraaf, diverse omroepbladen, Libelle, Trouw, AD, etc.