quote:
op 19 Jan 2003 23:22:41 schreef Peter:
Moet je bij de eredienst laten leiden door de behoeften van mensen? Door wiens behoeften dan? Je kunt toch nooit iedereen 'tevreden stellen'?
Niet iedereen, wel veel.
Bachliefhebbers stel je tevreden met meer klassieke liederen in de kerk, jongeren met meer pop-achtige muziek, bijvoorbeeld. Wat is daar mis mee?
Ik vind het trouwens vreemd dat jij erover spreekt dat 'de kerkenraad' mensen 'tevreden moet stellen', dat je dat zo brengt. Als het goed is heeft de gemeente het zelf voor het zeggen, en zijn er wel oudsten aangesteld om te regeren, maar is dat 'regeren' meer 'dienen' dan 'commanderen'.
In de kerk *moet* ruimte zijn voor iedereen,
omdat de leden daar samenkomen om God te eren. Als jongeren net zo zeer lid zijn en deel uitmaken van de kerkgemeenschap als ouderen, lijkt mij dat ook qua vorm een kerkdienst/viering aan hen aangepast mag worden. En ook kán worden, en dat laatste is iets wat GF wél *bewijst*. Zij weten het evangelie wel in een vorm te gieten die veel jongeren aanspreekt, door heel eenvoudig aan te sluiten bij de jongerencultuur in taalgebruik, muziekstijl en toevoeging van beeldende elementen als drama. Daarvan kan een
gemeente, net als haar
kerkenraad leren dat het heel goed mogelijk is om díe jongeren die 's zondags op een kluitje achterin de kerkbanken hangen, en soms zelfs door de predikant aangesproken moeten worden op hun ongeïnteresseerde geklets & gedrag, aan te spreken met het evangelie.
Ben jij zelf wel eens naar GF of een andere 'jeugdkerk' geweest?
quote:
op 19 Jan 2003 23:22:41 schreef Peter:
Welke onderdelen dan?
Dat kan al heel simpel. Wat mij vanavond opviel aan GF was het appèl dat op je wordt uitgebracht, zeg maar de 'toepassing' van de gereformeerde preek. Laat de verhouding schriftuitleg:toepassing bij een gereformeerde preek ongeveer 9:1 zijn, bij GF is dit meer 3,5:6,5. Dat maakt een toespraakje erg duidelijk & erg concreet (wil iedereen die -ditenditwildoen- nu gaan staan).
Verder kun je ook eens kijken welke muziekinstrumenten door de jeugd ea in de kerk bespeeld worden, en daar groepjes uit zien te vormen die af en toe de begeleiding voor een kerkdienst voorbereiden en dan ook inderdaad begeleiden.
Je kunt kijken welke liederen de synode heeft vrijgegeven die ook de jeugd aanspreken, zoals E&R-liederen.
Je kunt als kerkenraad ook eigen initiatieven ontplooien op dat gebied (we zijn toch niet afhankelijk van een synodebesluit?).
Je kunt ervoor kiezen om iedereen eens in wijkbijeenkomsten oid een gaventest te laten doen, en dan bijbehorende taken creëren zodat iedereen een taak/plekje krijgt in de gemeente.
En verder:
in de V.S. zijn denominaties die (psalm)gezang niet met een orgel begeleiden maar een zangleider/aanbiddingsleider hebben ingesteld. Bij een aantal evangelische gemeenten is dit ook gebruikelijk. Het lijkt mij waarschijnlijk dat we ook in onze kerken wel mensen hebben die daarvoor geschikt zouden zijn. Wat mij betreft is het een soort moderne uitvoering van de voorzanger vroeger, die het peil van de gemeente weet op te schroeven.
Er zijn zo ontzettend veel om de kerkdiensten minder statisch in te vullen dan nu gebeurt. Ik weet dat de liturgie met zorg is uitgedacht als dialoog tussen God en gemeente, en jaren en jaren zo heeft gefunctioneerd, maar daarom is het toch wel mogelijk daaraan dingen toe te voegen of af te doen?