Ik heb een nieuw topic aangemaakt betreffende dit onderwerp.
Vraag ik me trouwens af; sex voor het huwelijk mag niet/ kan niet (wat je wil) maar als mensen nou BINNEN het huwelijk nog geen kids willen; wat dan?
--------------------------------------------------------------------------------
Godisnowhere (read it again)
lonneke
door lonneke op 20 Feb 2004 09:15 quote edit
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
op 20 Feb 2004 09:01:56 schreef linnas79:
[...]
Vraag ik me trouwens af; sex voor het huwelijk mag niet/ kan niet (wat je wil) maar als mensen nou BINNEN het huwelijk nog geen kids willen; wat dan?
Je kunt je leven wel onnoemelijk zwaar maken door op alle slakken zout te leggen, ( dit bedoel ik in het algemeen)
Zelf heb ik in de eerste zeven jaar van mijn huwelijk ook geen kinderen gekregen omdat ik dat helemaal niet zag zitten. Ik weet nog wel dat in de kerk toen geruchten de ronde deden dat wij wellicht geen kinderen konden krijgen, wat dus niet waar was. Want je valt op een gegeven moment wel op als je niet meteen kinderen krijgt. Ik weet niet hoe dat nu is, ik spreek over zo'n 15 jaar geleden. Wij zijn toen pas aan kinderen begonnen toen ik dacht dat ik daar met mezelf mee klaar was. Een ander kan dat ook niet voor je bepalen. Begin nooit aan kinderen als je ze eigenlijk niet wilt ( gewild kinderloos binnen de kerk? ben benieuwd of deze mensen bestaan binnen de kerk.)
Volgens mij is het overigens ook niet de bedoeling om dan maar geen anti conceptie meer te gebruiken en maar heel veel kinderen te baren terwijl je daar de geestelijke of lichamelijke draagkracht niet voor hebt. Vrouwen zijn geen baarmachine's
linnas79
I'm the boss. That's why...
door linnas79 op 20 Feb 2004 09:24 quote
quote:
op 20 Feb 2004 09:15:43 schreef lonneke:
[...]
Volgens mij is het overigens ook niet de bedoeling om dan maar geen anti conceptie meer te gebruiken en maar heel veel kinderen te baren terwijl je daar de geestelijke of lichamelijke draagkracht niet voor hebt. Vrouwen zijn geen baarmachine's
En daar twijfel ik in sommige gezinnen weleens aan (8 kinderen in 9 jaar tijd en meer van dat soort verhalen)
Bumblebee
door Bumblebee op 20 Feb 2004 09:24 quote
Moeilijke kwestie.
Ik zorg voorlopig ook dat ik ze niet krijg (hoewel dat, in het licht van mijn vorige post, afhangt van je definitie van "kind") maar toch heb ik daar wel eens een ongemakkelijk gevoel bij. Is dat aan mij om te bepalen?
Er staat nergens in de Bijbel dat je niet aan voorbehoedsmiddelen mag doen, maar ja abortus staat ook niet letterlijk genoemd. Wel wordt vruchtbaarheid overal bejubeld.
En dan, als je dan wel/niet mag bepalen of er kinderen komen, wanneer komt dan de eerste en tot hoeveel ga je door? Lastige vragen.
Mijn oma had er elf, zoals ik elders schreef. Sorry, het zal wel een zegen zijn, maar ik moet er niet aan dénken!
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.
linnas79
I'm the boss. That's why...
door linnas79 op 20 Feb 2004 10:44 quote
quote:
op 20 Feb 2004 09:24:51 schreef Bumblebee:
Er staat nergens in de Bijbel dat je niet aan voorbehoedsmiddelen mag doen, maar ja abortus staat ook niet letterlijk genoemd. Wel wordt vruchtbaarheid overal bejubeld.
En dan, als je dan wel/niet mag bepalen of er kinderen komen, wanneer komt dan de eerste en tot hoeveel ga je door? Lastige vragen.
Mijn oma had er elf, zoals ik elders schreef. Sorry, het zal wel een zegen zijn, maar ik moet er niet aan dénken!
Wordt vruchtbaarheid ook in het NT zo geroemd?
Is het uberhaupt aan ons om te bepalen wanneer er leven ontstaat? Wel dus, want we hebben die mogelijkheid. Kun je je afvragen of anticonceptie iets is wat God gewild heeft. Zo nee, waarom is het er dan? Is lastig te beantwoorden zonder dat je weer in dat "is God almachtig" verhaal beland. Wat is jullie visie?
En ik denk dat elf kinderen in de huidige maatschappij ook ietwat aso is, hoor, maar dat is mijn mening... (maar aan de andere kant; vergrijzing...)
door izzewizze op 20 Feb 2004 11:19 quote
De discussie verloopt nu een beetje heb ik het idee naar, 'wel of geen' kinderen danwel uitstellen danwel beperken. Bij ons in de gemeente ken ik wel stellen die bewust kinderloos zijn omdat het risico dat ze een gehandicapt kindje kunnen krijgen te groot is. Daarnaast zijn er wel een aantal die bewust hebben gekozen voor twee kinderen. Wij hebben de eerste twee jaar ook bewust er voor gekozen om nog geen kinderen te krijgen. (Dat was twintig jaar geleden nog heel erg not-done). Tegenwoordig hebben de meeste stellen in onze gemeente de eerste vier tot vijf jaar nog geen kinderen en meestal komt dit omdat men kiest voor voorbehoedsmiddelen. Het is opvallend dat dit nu wel meer bespreekbaar is. Overigens ben ik van mening dat je beter vroeg kunt trouwen, zodat je gemeenschap kunt hebben omdat jejezelf niet meer kunt beheersen. Dan dat je maar niet trouwt en dan wel gemeenschap hebt. Een en ander conform de voorschriften van Paulus.
En tja als mens ben je verplicht je naaste lief te hebben dus ook je kinderen.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
I'm interested in you

Izzewizze