quote:
op 01 Mar 2004 16:26:10 schreef Bumblebee:
[...]
Wat vind jij van zijn Bijbelgebruik?
Zijn bijbelgebruik is mij niet onbekend. Veel , heel veel boeken die ik gelezen heb, en waar ik veel uit geleerd heb, én die mij enorm in mijn geloofsleven gestimuleerd hebben, gevbruiken deze stijl.
Ik weet ook dat de echte theologen, en dat zijn vaak de GKVers, althans dat doen ze ons graag geloven

meteen beginnen met de grondtekst, het Grieks of het Hebreeuws, of het al of niet uit hun verband gerukt zijn en wat je al niet meer kan aanvoeren als je zegt nogal veel letters te hebben gegeten.
Toch zijn al die theologische boekwerken, hoewel voor een bepaalde groep erg nuttig, niet vaak een stimulans geweest om ze gretig uit te lezen, om zodoende je geloof op te bouwen, of uberhaupt te gaan geloven.
Natuurlijk kun je je bij elke tekst afvragen wat er in de grondtekst staat, wat Jezus hier 'misschien wel eigenlijk mee bedoelt zou hebben, of wat je er in het grotere verband uit zou kunnen halen.
Toch deed Jezus het anders. Hij vertelde een eenvoudige gelijkenis, en stelde alles in het werk om dichter bij het hart van zijn schapen te komen. Pure eenvoud, niks geen geleerdheid, dikdoenerij en uitpluizerij van bijbelteksten.
Hij zette de mensen aan het denken.
En dat doen dit soort boeken ook. En soms kunnen enkele teksten, zonder enig verband, levensveranderend werken. Als Gods Geest er kracht aan verleend, zullen ze hun werk doen, ongeacht het verband waar ze volgens geleerden in zouden moeten horen of welke grondtekst dan ook. Het komt hoe dan ook uit de bijbel, en als het mensen tot God brengt, heeft God het gebruikt.
2 Timotheus 3:16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid,
Het is fijn dat er knappe koppen zijn, die de bijbel hun hele leven uitpluizen op zoek naar nog meer verborgen waarheden, maar de bijbel zegt daar zelfs over:
Lukas 10:21 Terzelfder tijd verblijdde Hij Zich door de Heilige Geest en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard.
Als dit boek er de reden van is, om mensen dichter bij het hart van God te brengen dan zie ik liever dat dit boek gelezen wordt, dan welk ander theologisch o zo verantwoord boek, waarbij je niet verder komt dan de eerste bladzijde.
PS een doelgericht leven heb ik nog niet gelezen, maar wel "een doelgerichte gemeente", van dezelfde schrijver.