Auteur Topic: 40-dagentijd: Doelgericht leven van Rick Warren  (gelezen 30394 keer)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
40-dagentijd: Doelgericht leven van Rick Warren
« Gepost op: februari 23, 2004, 03:28:55 pm »
Wie gaat er in de 40-dagentijd (begint woensdag) ook het boek van Rick Warren lezen? In de gkv van Amsterdam doen ze 't allemaal en daarom kwam iemand van mijn kring op het idee om dat te gaan lezen. Borkdude en ik hebben het ook gekocht. Ben benieuwd wat God me gaat vertellen over Zijn doel met mijn leven...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2004, 03:29:51 pm »
Mijn wijk doet het ook in onze GKV... we beginnen donderdag.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2004, 04:31:06 pm »
Rafael Amersfoort werkt geheel volgens het plan in de boeken van Rick Warren. Doelgerichte gemeente en doelgericht leven.
Heb afgelopen weken de workshops gevolgd, gegeven door Richard Klomp, voorganger van deze gemeente.
Ben op veel punten erg enthousiast ( niet op allemaal) maar kan me niet voorstellen dat dit aanslaat bij gereformeerden.
Ik ben dus benieuwd wat jullie er allemaal van vinden.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2004, 05:54:59 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 16:31:06 schreef Wilhelmina:
Ben op veel punten erg enthousiast ( niet op allemaal) maar kan me niet voorstellen dat dit aanslaat bij gereformeerden.

Dat valt je weer mee, of niet?  ;)

Ik ben bezig een deel uit het engels te vertalen voor onze kerk, en ik vind het tot nu toe heel gaaf, heb er zin in om ermee bezig te gaan, hoewel ik inderdaad ook wat gereserveerd ben op sommige punten  :)
Bombus terrestris Reginae

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2004, 05:57:27 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 17:54:59 schreef Bumblebee:
Ik ben bezig een deel uit het engels te vertalen voor onze kerk,

Waarom ? Hij is er toch al in het nederlands ?  :?

edit: Of vertaal je hem in het Gronings ?  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2004, 06:07:39 pm door Macguinness »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2004, 06:01:20 pm »
hehe, maar we moeten toch onze eigen vertaling hebben?! logisch...
ik heb heel verschillende verhalen gehoord over dit boek.
Zelf heb ik het nog niet gelezen, dus ik wacht jullie reacties met nieuwsgierigheid af.

@ Wilhelmina: ben je lid van Rafael Amersfoort? Ik heb er nog een vriendin rondhangen… ;)
...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2004, 06:19:20 pm »
Zijn er nog meer mensen die in de 40-dagentijd dit boekje doornemen, lijkt me leuk inderdaad om ervaringen uit te wisselen op het forum.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2004, 08:51:24 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 17:54:59 schreef Bumblebee:
[...]

Dat valt je weer mee, of niet?  ;)

Ik ben bezig een deel uit het engels te vertalen voor onze kerk, en ik vind het tot nu toe heel gaaf, heb er zin in om ermee bezig te gaan, hoewel ik inderdaad ook wat gereserveerd ben op sommige punten  :)
Het is al vertaald hoor, gewoon te koop in de evangelische boekhandel.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2004, 08:52:46 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 18:01:20 schreef arendpleysier:
hehe, maar we moeten toch onze eigen vertaling hebben?! logisch...
ik heb heel verschillende verhalen gehoord over dit boek.
Zelf heb ik het nog niet gelezen, dus ik wacht jullie reacties met nieuwsgierigheid af.

@ Wilhelmina: ben je lid van Rafael Amersfoort? Ik heb er nog een vriendin rondhangen… ;)
Wel van Rafael , maar niet Amersfoort, een beetje te ver weg. Leuke , zeer snel groeiende gemeente trouwens.

henderik

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2004, 10:50:02 pm »

quote:

Deze GKV-er zegt: het boek geeft veel food for thought. Tegelijk staat er wel erg veel in waar in de GKV nooit over gesproken wordt. Dat maakt het verwerken zwaar. Ik geloof daarom niet dat dit iets voor 40 dagen is. Ik denk eerder aan een paar jaar.
Henderik

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2004, 11:07:58 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 22:50:02 schreef henderik:
[...]

Deze GKV-er zegt: het boek geeft veel food for thought. Tegelijk staat er wel erg veel in waar in de GKV nooit over gesproken wordt. Dat maakt het verwerken zwaar. Ik geloof daarom niet dat dit iets voor 40 dagen is. Ik denk eerder aan een paar jaar.

Een paar jaar over 1 boek gaan doen?  :? O-) |:( 8)7

Wat bedoel je precies?  :?

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 24, 2004, 01:30:35 am »

quote:

Rafael Amersfoort werkt geheel volgens het plan in de boeken van Rick Warren. Doelgerichte gemeente en doelgericht leven.
Heb afgelopen weken de workshops gevolgd, gegeven door Richard Klomp, voorganger van deze gemeente.
O Wilhelmina. Onze predikant heeft in het vrijgemaakte kerkblad een positief stukje geschreven over dit boek, hoe is het mogelijk?  En in Zout het interne toerustingsblad evangelisatie voor vrijgemaakten wordt zelfs verwezen naar de website van Rick Warren. Tja, de vrijgemaakten verworden..   ;)
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 24, 2004, 08:30:32 am »

quote:

op 24 Feb 2004 01:30:35 schreef Jan W:
[...]

O Wilhelmina. Onze predikant heeft in het vrijgemaakte kerkblad een positief stukje geschreven over dit boek, hoe is het mogelijk?  En in Zout het interne toerustingsblad evangelisatie voor vrijgemaakten wordt zelfs verwezen naar de website van Rick Warren. Tja, de vrijgemaakten verworden..   ;)
Het komt vast wel goed. Nog even en we vieren samen de maaltijd. ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 24, 2004, 08:52:49 am »

quote:

op 23 Feb 2004 20:51:24 schreven Wilhelmina en een heleboel anderen in verschillende toonaarden:
Het is al vertaald hoor, gewoon te koop in de evangelische boekhandel.

:>

Ja lieverds, ik bedoel het video- en cursusmateriaal, boekjes enzo.
Die zijn ook al vertaald maar dat willen ze nog niet vrijgeven om één of andere vage reden  :(

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 24, 2004, 08:58:27 am »

quote:

op 24 Feb 2004 08:52:49 schreef Bumblebee:
[...]

:>

Ja lieverds, ik bedoel het video- en cursusmateriaal, boekjes enzo.
Die zijn ook al vertaald maar dat willen ze nog niet vrijgeven om één of andere vage reden  :(
Bel Richard Klomp even, is echt niet de rotste! ;)

henderik

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 24, 2004, 09:41:05 am »

quote:

op 23 Feb 2004 23:07:58 schreef Mezzamorpheus:
Een paar jaar over 1 boek gaan doen?  :? O-) |:( 8)7

Wat bedoel je precies?  :?

Een paar jaar voor een boek?

Warren wil dat ik verander. Maar wil ik dat wel?

Warren is een hele echte Amerikaan. Ik een hele echte Nederlander.

Warren gelooft dat mijn leven een vijfledig doel heeft. Ik ben opgegroeid in een gemeente waar we ‘leven tot eer van God’ zonder dat strategisch in te vullen. Vandaag hoor ik nog steeds weinig anders.

Warren is een baptist. OK. Wat betekent dat voor zijn spreken over het gezin van God t.o.v. geboren worden en opgroeien in de kring van het verbond?

Warren benadrukt sterk de betekenis van de gemeente. Ik leef in een gemeente waar ik regelmatig mijn neus stoot. (Mijn fout misschien, maar wel een werkzame remmer.)

Warren leidt een gemeente. Ik ben lid van een gemeente waar zij die enig oog hebben voor gaven van de Geest moeite hebben om dat persoonlijk in te vullen, laat staan doelgericht te gebruiken. Op dit punt en ander punten die Warren benadrukt ervaar ik geen leiding.

Toen ik schreef ‘Een paar jaar’ dacht ik ook even aan al die mensen die eens naar Willow Creek en Redeemer gingen. Een enkele daarvan ging met de nieuwe kennis direct aan de slag, schreven met name in het ND. (Dat leverde soms een non-discusie op.) Ik geloof niet (edit: niet added) in die snelle weg.
Denk er over na. Spreek er met een vriend over. Probeer eens wat uit. Vraag om wijsheid en zicht. Lees het boek dan nog eens. Leer het Amerikaanse kader en denken weg te filteren. Verruim intussen je theologisch denken.  En na een paar jaar ben ik een heel stuk verder.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2004, 11:32:43 am door henderik »
Henderik

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 24, 2004, 10:21:28 am »

quote:

op 23 Feb 2004 15:29:51 schreef Roodkapje:
Mijn wijk doet het ook in onze GKV... we beginnen donderdag.
Komende woensdag is toch aswoensdag. Volgens mij moet je dan beginnen.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 24, 2004, 12:22:18 pm »
Niks moet, we hebben uit practische overwegingen besloten het op donderdagen te doen. Niet dat ik dan kom, want ik ben donderdag jarig  O-)

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 24, 2004, 04:27:41 pm »
In onze gemeente gaan we (degene die zich hebben opgegeven) het boek volgen. Vrijdagavond hebben we een eerste bijeenkomst. Hierna volgen nog 2 of 3 avonden. We hebben er veel zin in. Ben benieuwd wat jullie reacties zijn. In onze gemeente zijn de reacties bij dit soort dingen helaas nog erg afwachtend, zo van: wat is dit nu weer. Eerst een Alpha (begint in maart) en nu dit weer. Hopelijk is het een nieuwe impuls voor de gemeente. ;)

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 24, 2004, 05:05:50 pm »
Hallo,

In GKV Amsterdam gaan we inderdaad met het boek van Warren beginnen. Ik denk dat het doel van het project niet zo zeer is dat we allemaal opeens een doel in ons leven hebben. We zijn geschapen om God de eer te geven. Volgens mij is het belangrijker om eens te ontdekken wat er gebeurd als een grote groep mensen zich consequent 40 dagen lang met God bezig houdt. Dat Warren niet vrijgemaakt is en ook nog een Amerikaan pleit niet voor hem  :P, maar toch. Ik heb zelf wel meer Amerikaanse boekjes gelezen (bijvoorbeeld Geheimen van de wijnstok). Amerikanen weten het altijd wel goed te brengen en daar zijn we erg van aan het leren in de GKV Amsterdam.

henderik

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 24, 2004, 09:35:01 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 17:05:50 schreef paolo:
In GKV Amsterdam ....We zijn geschapen om God de eer te geven.....
Kijk dat bedoelde ik nu hierboven. :)

quote:

Volgens mij is het belangrijker om eens te ontdekken wat er gebeurd als een grote groep mensen zich consequent 40 dagen lang met God bezig houdt.
Toen ik dit voor de eerste keer las dacht ik, dat is ook een insteek. Interessant. Bij nader inzien begrijp dit toch niet. Waarom is dit 'eens te ontdekken' belangrijker dan weten wat de doelen die God je stelt?
Henderik

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 26, 2004, 04:16:41 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 12:22:18 schreef Roodkapje:
Niks moet, we hebben uit practische overwegingen besloten het op donderdagen te doen. Niet dat ik dan kom, want ik ben donderdag jarig  O-)
Ow jullie houden bijeenkomsten, nu begrijp ik het. Maar ik neem aan dat je wel elke dag een hoofdstuk leest (of ga je er 40 weken over doen)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 26, 2004, 06:36:15 pm »
Eerste hoofdstuk leest iig te vlot weg. Stel open deuren worden ingetrapt mbv voorbeelden die niet echt op mij slaan. Ben nog niet gegrepen dus.
Maar op 1 been kun je niet lopen, dus lees ik vanavond welgemoed H2.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Rieke

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 26, 2004, 10:42:02 pm »
Hallo allemaal,
Ben ook begonnen met doelgericht leven en het lijkt me leuk om te mailen hierover met anderen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Groeten, Rieke

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 27, 2004, 09:44:12 am »
Ik ben bij dag drie en het wordt al confronterender.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 27, 2004, 01:56:47 pm »

quote:

op 27 Feb 2004 09:44:12 schreef Lalage:
In welk opzicht?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 28, 2004, 12:28:44 am »
Wat een hype zeg. Lijkt Harry Potter wel.  :|
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 28, 2004, 09:21:08 am »

quote:

op 28 Feb 2004 00:28:44 schreef Pleun:
Wat een hype zeg. Lijkt Harry Potter wel.  :|
Pleun dat ben ik volledig met je eens

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 28, 2004, 10:04:23 am »

quote:

op 28 Feb 2004 09:21:08 schreef cyber:
[...]

Pleun dat ben ik volledig met je eens

En ik vind het nu juist zo leuk om mee te lezen. :?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 28, 2004, 10:22:33 am »

quote:

op 28 Feb 2004 10:04:23 schreef Wilhelmina:
[...]

En ik vind het nu juist zo leuk om mee te lezen. :?
Dat mag toch? Harry Potter is ook leuk, ook al is het een hype.  ;)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 28, 2004, 12:45:54 pm »
Jongens ik heb jullie de hele tijd voorgelogen: wat ik aan het vertalen ben is iets heel anders dan 40 dagen, het is een veertig weken project, ook van Rick Warren, dat ze in onze kerk willen gaan doen NA het 40 dagen project.

Lekker oplettend, Bee.   8)7

Ik snapte het zelf al niet helemaal... Hoe dom kan je zijn?

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 28, 2004, 03:43:25 pm »

quote:

op 27 Feb 2004 09:44:12 schreef Lalage:

Dag 3: om te overdenken: De weg die tot vrede leidt, is leven met een doel.

Tekst: Aan wie standvastig is, geeft U Heer, vrede, ware vrede.

Langzamerhand wordt ik me nu al bewust van het weinige vertrouwen wat ik in God heb. Graag doe ik 20 dingen tegelijk voor God, de kerk en een heleboel anderen, daardoor maak ik dingen vaak niet af en kan ik alles niet meer goed overzien. Goed om erover na te denken wat Gods doel kan zijn met mijn leven. Leren luisteren naar Zijn stem en leren zien wat Hij wel of niet op mijn weg brengt. Het doet me langzaam beseffen dat ik graag de zaak van God op mijn manier wil regelen. Ik denk inderdaad dat we vaak meer proberen te doen dan dat Gods wil is. Elke dag stap voor stap achter Hem aangaan en toch hier in het volle leven staan met gezin, werk enz....
Pffff dat valt niet mee, maar die veel mindervolle agenda en minder overbelaste gevoelens van het iedereen naar de zin moeten maken spreken me wel aan.
Het gaat er dus uiteindelijk om dat er iets van Jezus in je leven zichtbaar wordt. Steeds meer en dat je leert goed om te gaan met de gaven, talenten, omstandigheden die je van God hebt gekregen. Zijn vrucht dragen in je leven.

Welke richting het dan opgaat met mijn leven, wat overblijft dat is me nog helemaal niet duidelijk. Ik ben benieuwd of dat duidelijker wordt in de loop van de komende dagen......

Vandaag heb ik gebeden of God me stap voor stap wil leiden en of Hij me wil leren mijn wil onder de Zijne te brengen.

Over dag 2 kan ik nog zeggen dat de tekst was:De Here die U heeft gemaakt en Die u van eeuwigheid kent, zal helpen. (Jes. 44:2)

Dit overdacht ik voor ik naar mijn werk ging waar het niet lekker gaat al een aantal maanden. Met lood in mijn schoenen ga ik daar vaak heen. Toch wil ik doorzetten en ik bad voor mijn werk om vertrouwen dat God me wil helpen.
Tot mijn stomme verbazing begon mijn werkdag om 08.00 uur met een enorme bemoediging die me heel blij maakte.
Dank U Heer, dacht ik en yes eindelijk gerechtigheid!!  ;)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 28, 2004, 08:29:55 pm »

quote:

op 27 Feb 2004 13:56:47 schreef Wilhelmina:
[...]
In welk opzicht?

Ik word aan het denken gezet, ipv te denken: oja dat weet ik allemaal wel ;)
Maar nu heb ik per ongeluk dag 5 gelezen ipv dag 4, nouja dan lees ik maandag dag 4 wel.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 01, 2004, 11:36:59 am »
Ik heb tot nu toe 5 dagen gedaan en ik vind het nog niet heel bijzonder. In het begin heb ik me wel ontzettend zitten irriteren aan het gebruik van uit hun verband gerukte bijbelteksten. Hopen dat het beter wordt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 01, 2004, 11:41:53 am »

quote:

op 01 Mar 2004 11:36:59 schreef Roodkapje:
Ik heb tot nu toe 5 dagen gedaan en ik vind het nog niet heel bijzonder. In het begin heb ik me wel ontzettend zitten ergeren  ;)  aan het gebruik van uit hun verband gerukte bijbelteksten. Hopen dat het beter wordt.

Nou, INDERDAAD!!  :|  Dat vond ik ook al, ja.

En van argumentatie, ondersteund met citaten van Abraham Lincoln ben ik ook niet erg onder de indruk. Erg Amerikaans allemaal. Maar inderdaad, ik zit nog maar op 10% (4 dagen) van het geheel dus alle kans dat het beter wordt.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 01, 2004, 11:49:03 am »
Dat hadden jullie toch van te voren kunnen weten Bumblebee en Roodkapje? Jullie vallen me tegen, ik had jullie hoger ingeschat.  ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 01, 2004, 12:12:56 pm »
Tja je voelt 't kilometers van te voren aankomen inderdaad  :|
Maar het kan ook nog goede kanten hebben.

Geloof is op dit moment bij mij één van de dingen in het leven, naast Thijs, werk, sociale contacten is er ook God. Soms neemt dat onderdeel een grote plaats in, soms wat minder, maar het is nog nooit het overkoepelende, samenbindende deel van mijn leven geweest, zeg maar dat deel waaraan niet eens alles ondergeschikt is maar "waaronder alles valt" als je begrijpt wat ik bedoel.
(waarschijnlijk niet, ik begrijp het zelf ook niet helemaal  ;)  en ik zeg het niet zo helder).

Ik had gehoopt dat deze 40 dagen me een helderder zicht zouden geven op het stellen van prioriteiten. Hoe je God werkelijk op de troon van je leven kunt zetten in plaats van een soort minister van Hem te maken over een deel van jou, dat soms wat groter en soms wat kleiner is.

Maar dat kan nog!  :)  't is nog maar net begonnen.

henderik

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 01, 2004, 12:37:53 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 12:12:56 schreef Bumblebee:
Ik had gehoopt dat deze 40 dagen me een helderder zicht zouden geven op het stellen van prioriteiten. Hoe je God werkelijk op de troon van je leven kunt zetten in plaats van een soort minister van Hem te maken over een deel van jou, dat soms wat groter en soms wat kleiner is.

Maar dat kan nog!  :)  't is nog maar net begonnen.

quote:

op 23 Feb 2004 22:50:02 schreef henderik:
[...]

Kop op. Je bent nog maar een paar dagen van een paar jaar onderweg met Warren.
Henderik

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 01, 2004, 03:54:11 pm »
Ik snap niet waarom jullie nu meteen weer zo negatief doen. Waarom haal je niet gewoon het goede eruit? Op deze manier bevestig je wel het beeld dat ik van de gkv in het algemeen heb...

Wat mij aansprak bijvoorbeeld: dat je bij je activiteiten je moet afvragen of het iets is waarmee je bijdraagt aan een van Gods doelen voor je leven (snap je die zin?) Zoiets zet mij dan aan het nadenken over hoe mijn leven er op dit moment uitziet: muziek, werk, studie, vrienden...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 01, 2004, 04:15:11 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 15:54:11 schreef Lalage:
Ik snap niet waarom jullie nu meteen weer zo negatief doen. Waarom haal je niet gewoon het goede eruit? Op deze manier bevestig je wel het beeld dat ik van de gkv in het algemeen heb...

Wat mij aansprak bijvoorbeeld: dat je bij je activiteiten je moet afvragen of het iets is waarmee je bijdraagt aan een van Gods doelen voor je leven (snap je die zin?) Zoiets zet mij dan aan het nadenken over hoe mijn leven er op dit moment uitziet: muziek, werk, studie, vrienden...
Ik ben wel eens bang dat sommige mensen meteen hun gekleurde GKV bril opzetten bij boeken die ook maar een beetje evangelisch ruiken. ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 01, 2004, 04:17:19 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 12:12:56 schreef Bumblebee:
Geloof is op dit moment bij mij één van de dingen in het leven, naast Thijs, werk, sociale contacten is er ook God. Soms neemt dat onderdeel een grote plaats in, soms wat minder, maar het is nog nooit het overkoepelende, samenbindende deel van mijn leven geweest, zeg maar dat deel waaraan niet eens alles ondergeschikt is maar "waaronder alles valt" als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik schreef dit, dus we hebben ongeveer hetzelfde doel met die 40-daagse cursus.
Bovendien heb ik een paar keer gezegd dat ik nog maar net ben begonnen en dat ik er alle vertrouwen in heb dat het beter wordt. Zo negatief is dat nou ook weer niet.

Ik heb het gewoon niet zo op dat schreeuwerige Amerikaanse, en ik vind inderdaad dat Warren met Bijbelteksten goochelt. Het lijkt me alleen maar goed om daar kritisch tegenover te staan en niet alles te "slikken". Als dat jouw "beeld van de GKV bevestigt" dan kan ik daar ook niets aan doen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 01, 2004, 04:21:51 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 16:15:11 schreef Wilhelmina:
Ik ben wel eens bang dat sommige mensen meteen hun gekleurde GKV bril opzetten bij boeken die ook maar een beetje evangelisch ruiken.

Ja, daarom zijn er denk ik ook zoveel mensen die meedoen aan dit project.
Over "direct weer negatief doen" gesproken...  |:(

Je kunt hier ook werkelijk geen wóórd van kritiek over wat-dan-ook uiten of je wordt gelijk weer "zo'n bang voor alles wat evangelisch is GKV-er" genoemd. Wat een lange tenen. Laat ik je dit vertellen: het zal mij werkelijk een **** wezen of die meneer Warren Evangelisch, Amish, Rietkroker, Pinkster of whatever voor christen is, in alle gevallen kan ik niet tegen zulk creatief knippen en plakken met Bijbelteksten. Dat heeft niets met zijn denominatie te maken.

//Edit
En zoals ik al steeds zei: Ik sta nog maar aan het begin van het 40-dagen project dus ik heb er alle vertrouwen in dat het uiteindelijk erg opbouwend is!!
« Laatst bewerkt op: september 20, 2004, 02:01:59 pm door Bumblebee »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 01, 2004, 04:24:21 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 16:21:51 schreef Bumblebee:
[...]

//Edit
En zoals ik al steeds zei: Ik sta nog maar aan het begin van het 40-dagen project dus ik heb er alle vertrouwen in dat het uiteindelijk erg opbouwend is!!
Rustig maar, het is al goed. ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 01, 2004, 04:26:10 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 16:24:21 schreef Wilhelmina:
Rustig maar, het is al goed. ;)

Sorry  ;(  Dat had je niet verdiend.
Ik ben helaas een beetje driftig van karakter.

Ik hoop daar de komende 40 dagen vanaf te komen  ;)

//Edit
Wat vind jij van zijn Bijbelgebruik?

henderik

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 01, 2004, 04:29:14 pm »
GKV-ers zijn dijkmensen. Als er een grasje op de dijkhelling ontbreekt, is dat niet erg voor de dijk. Maar het kan ook het begin zijn van een dijkdoorbraak.
Het leven zou meer ontspannen zijn als je vertrouwend op de dijken, links en rechts van je, ontspannen en doelgricht vooruit naar de horizon kon kijken. (Edit: De vorige zin leesbaar gemaakt.)
Wat aan de horizon staat probeert Warren me te leren.

Ik heb het boek inmiddels uit. Ik ben het op enkele punten roerend met Warren oneens. Ik mis ook elementen. Maar dank je wel Mr. Warren voor wat je me geleerd heb. Ik heb een hoop om na te denken, over te bidden.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2004, 06:59:09 pm door henderik »
Henderik

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 01, 2004, 04:32:40 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 16:29:14 schreef henderik:
Ik heb het boek inmiddels uit.
In een paar dagen! En ik dacht dat jij er jaren over ging doen?  :?

henderik

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 01, 2004, 04:54:30 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 16:32:40 schreef Bumblebee:
In een paar dagen! En ik dacht dat jij er jaren over ging doen?  :?

quote:

op 01 Mar 2004 16:29:14 schreef henderik:
.....
Ik heb een hoop om na te denken, over te bidden.
Henderik

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 01, 2004, 06:11:46 pm »
Het enige punt van kritiek dat ik tot nu toe had, ging over het 'creatief gebruiken van Bijbelteksten'. Dwz een bijbeltekst op een andere manier gebruiken dan in de originele context bedoeld is.
Het andere waar ik me tot nu toe over verwonder is de thematiek tot nu toe: als de onderwerpen van de eerste vijf dagen iemand nieuw voorkomen (dwz al iemand daar nog nooit eerder over nagedacht heeft) dan vraag ik me een beetje af op welke basis iemand zich dan christen noemt. (Als het goed is staat iedere christen allang zo in het leven).
En inderdaad, ik heb het niet zo op Amerikaans, maar dat is meer een kritiek op de Amerikaanse benadering dan op de evangelische benadering. Ik vind het een beetje goedkoop om kritiek op Warren en zijn benadering af te doen als iets 'typisch GKV' of als 'anti-evangelisch'. Want zo is het niet bedoeld. (Tenminste zo bedoel ik het niet. Kritisch secundaire literatuur lezen is gewoon belangrijk).
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2004, 06:18:21 pm door Roodkapje »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 01, 2004, 06:17:02 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 18:11:46 schreef Roodkapje:
 (Als het goed is staat iedere christen allang zo in het leven).
.
Daar zeg je een heel ding! ;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 01, 2004, 06:32:20 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 16:26:10 schreef Bumblebee:
[...]

Wat vind jij van zijn Bijbelgebruik?

Zijn bijbelgebruik is mij niet onbekend. Veel , heel veel boeken die ik gelezen heb, en waar ik veel uit geleerd heb, én die mij enorm in mijn geloofsleven gestimuleerd hebben, gevbruiken deze stijl.
Ik weet ook dat de echte theologen, en dat zijn vaak de GKVers, althans dat doen ze ons graag geloven  ;)  meteen beginnen met de grondtekst, het Grieks of het Hebreeuws, of het al of niet uit hun verband gerukt zijn en wat je al niet meer kan aanvoeren als je zegt nogal veel letters te hebben gegeten.
Toch zijn al die theologische boekwerken, hoewel voor een bepaalde groep erg nuttig, niet vaak een stimulans geweest om ze gretig uit te lezen, om zodoende je geloof op te bouwen, of uberhaupt te gaan geloven.
Natuurlijk kun je je bij elke tekst  afvragen wat er in de grondtekst staat, wat Jezus hier 'misschien wel eigenlijk mee bedoelt zou hebben, of wat je er in het grotere verband uit zou kunnen halen.
Toch deed Jezus het anders. Hij vertelde een eenvoudige gelijkenis, en stelde alles in het werk om dichter bij het hart van zijn schapen te komen. Pure eenvoud, niks geen geleerdheid, dikdoenerij en uitpluizerij van bijbelteksten.
Hij zette de mensen aan het denken.
En dat doen dit soort boeken ook. En soms kunnen enkele teksten, zonder enig verband, levensveranderend werken. Als Gods Geest er kracht aan verleend, zullen ze hun werk doen, ongeacht het verband waar ze volgens geleerden in zouden moeten horen of welke grondtekst dan ook. Het komt hoe dan ook uit de bijbel, en als het mensen tot God brengt, heeft God het gebruikt.
2 Timotheus 3:16  Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid,

Het is fijn dat er knappe koppen zijn, die de bijbel hun hele leven uitpluizen op zoek naar nog meer verborgen waarheden, maar de bijbel zegt daar zelfs over:
Lukas 10:21  Terzelfder tijd verblijdde Hij Zich door de Heilige Geest en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard.

Als dit boek er de reden van is, om mensen dichter bij het hart van God te brengen dan zie ik liever dat dit boek gelezen wordt, dan welk ander theologisch o zo verantwoord boek, waarbij je niet verder komt dan de eerste bladzijde.

PS een doelgericht leven heb ik nog niet gelezen, maar wel "een doelgerichte gemeente", van dezelfde schrijver.