quote:
op 03 Mar 2004 15:23:02 schreef linnas79:Ja? En dan nog mag je NIET veroordelen! Zoals er hier over gesproken wordt komt het op mij over alsof mensen die zaaddonatie doen, of dit zelfs maar overwegen, slechte Christenen zijn en daarmee voel ik me persoonlijk aangevallen!

[...]
Ben het er wel mee eens dat overspel wordt veroordeeld in de Bijbel, maar ik snap domweg niet dat jullie het in je hoofd halen om zaaddonatie overspel te noemen!
over·spel (het ~)
1 seksuele relatie met een ander dan de vaste partner, schending van de huwelijkstrouw => echtbreukEen zaadonor heeft toch geen sexuele relatie met de ontvanger, kom nou zeg!
Ik ben het met je eens; ik denk ook niet dat het in de strikte zin overspel is.......
Als iemand het wel op die manier aanvoelt, moet zij (en hij, die kijkt er gevoelsmatig misschien wel eerder tegen aan als overspel...) er dus ook niet aan beginnnen...... Als je geweten dit ziet als zonde, moet je het niet doen.
Maar ik denk dat het niet bij iedereen hetzelfde is. Het kan ook zo zijn dat je van te voren denkt: Dit zou ik nooit doen, maar als het je enige mogelijkheid is om zelf zwanger te worden, kan het zijn dat je daar toch over van mening verandert.
Tenminste, je hoort vaak dat mensen verder gaan in vruchtbaarheidsbehandelingen dan ze van te voren hadden gedacht....
Het is onnatuurlijk om zaad van een andere man te gebruiken... Maar het is ook onnatuurlijk om bijv. ivf toe te passen....... Of inderdaad aan de pil te gaan...
Wel moet je van te voren denk ik wel je grenzen stellen: dit wil ik wel, en dat niet......
Maar ik heb makkelijk praten, ik zit zelf niet in deze situatie. Wel weet ik wat het is graag een kind te willen hebben van jezelf. Ik heb daar toen niet lang op hoeven te wachten. Het lijkt me heel moeilijk als het anders is.
Kennissen van mij zaten ook in die situatie maar het was een taboe het erover te hebben. Je vraagt er zelf ook niet zomaar naar.
Het is ook altijd een geheim gebleven hoe ze later wel zwanger werd.
Het lijkt me fijner om er toch met vertrouwde vrienden over te kunnen praten als er iets mis is met je vruchtbaarheid. Je kunt dan namelijk steun ontvangen en mensen die dit weten maken geen onbedoelde pijnlijke opmerkingen meer....
Als ik problemen heb met m'n maag of spieren etc. noem maar een zijstraat, praat je er toch ook wel eens over met anderen? Dit hoort ook bij het vertrouwen in vriendschappen...