Auteur Topic: Wie schreef de bijbel?  (gelezen 5611 keer)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Gepost op: maart 23, 2004, 10:51:03 pm »
De zesde dag schiep hij een wezen naar zijn beeld en gelijkenis. - De mens -.
Zo schrijft de mens, die zelf sinds mensenheugenis niets liever doet als wezens schapen "naar zijn beeld en gelijkenis".
Zei het door natuurlijke voortplanting, alchemie, schilder - of beeldhouwkunst, tegenwoordig ook nog door robots en computers.
In het eerste boek Mozes, hoofdstuk 6, kapittel 2 tot 4 , "Het huwelijk der zonen Gods" verhaald de zogenaamde geschiedschrijver zelfs over "zonen Gods" (wie die dan ook mogen zijn) die omgang hebben met mensendochters.
Logisch, de mensen doen het ook niet anders, denken wij maar aan al de kolonisten, die in de loop der geschiedenis hun "sporen" achterlieten.
Is het nu "God" die zijn ideën in de mens verwezenlijkt, of is het niet omgekeerd de mens, die zijn stelling van een "schepper" in een "God" projekteert?

De mens stelt zich God als mens voor. Een paard zou zich wellicht God als paard voorstellen.

lonneke

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2004, 12:00:29 am »

quote:

op 23 Mar 2004 22:51:03 schreef vrolijke:

De mens stelt zich God als mens voor. Een paard zou zich wellicht God als paard voorstellen.
Met bovenstaande suggereer je ook dat de mens dus niet de bijbel heeft geschreven. De wijze nl waarop de bijbel God omschrijft kan niet door de mens zijn bedacht m.i. aangezien de mens geneigd is God te verlagen tot zijn/haar eigen mens-zijn.

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2004, 02:00:41 pm »
Wat ik me afvraag, hoe maken christenen verschil tussen de 'vervoering' van Mohammed en de 'goddelijke inspiratie' van Mozes bij het schrijven van hun heilige boeken? Hoe bepaal je wie je wel en wie je niet vertrouwd?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #3 Gepost op: maart 24, 2004, 02:46:18 pm »
Ik vind dit een onzinnige discussie. Natuurlijk is de Bijbel door mensen geschreven. En om mensen met paarden te vergelijken is natuurlijk kul.

Er zijn mensen die geloven dat mensen van apen afstammen omdat Darwin daar een boek over geschreven heeft, nadat hij gezien had dat vinken verschillende snavels hadden.
En als je ze confronteert met het feit dat er nooit fossielen zijn gevonden van geleidelijke tussenvormen, dan zeggen ze dat dat nog wel komt. Dus dat is net zo goed geloven in iets. Iedereen gelooft ergens in. Mensen geloven dat de aarde bolvormig is omdat de wetenschappers dat zeggen. Mensen op aarde moeten dat slikken omdat ze het zelf niet kunnen controleren. Als ik vertel wat ik gedaan heb dit weekend gelooft iedereen mij, terwijl zij dat ook niet kunnen controleren.

Dus ik zie het probleem niet zo.

Het feit dat mensen all over the world in bovennatuurlijke dingen geloven, onafhankelijk van elkaar, en ondanks het bestaan van de wetenschap zegt wel iets imho.
Als wetenschapper ben ik tot geloof gekomen, dus het een sluit het ander blijkbaar niet uit.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #4 Gepost op: maart 24, 2004, 02:51:14 pm »
Wie zijn nu de "zonen van God"?

Hiedeen

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #5 Gepost op: maart 24, 2004, 03:08:27 pm »

quote:

op 24 Mar 2004 14:51:14 schreef vrolijke:
Wie zijn nu de "zonen van God"?

Dit vond ik toen ik op onderzoek uitging over 'de zonen Gods'. Waarschijnlijk zijn het gewoon 'bijzonder sterke krachtige mannen' geweest.

Gevallen engelen in Genesis 6 ?

Toen de mensen zich op aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren waren, zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen. En de Here zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig  jaar zijn. De reuzen waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun kinderen baarden; dit zijn de geweldigen uit de voortijd, mannen van naam {Genesis 6 vers 1-4}.

Deze woorden uit Genesis brengen veel mensen in verwarring. Zeker al ze met iemand gesproken hebben die ervan overtuigd is dat Genesis 6 spreekt over engelen en buitenaardse wezens. Wat anders kan er immers gezegd worden over deze “Zonen van God”? Het is toch duidelijk dat het onaardse vreemdelingen zijn?

Laten we de woorden “Zonen van God” eens onder de loep nemen. Of beter nog: kritisch kijken naar de originele Hebreeuwse woorden die in de Bijbel gebruikt worden.

“Zonen van God” is de vertaling van “Benêj ha Elohim”. Het eerste deel daarvan zijn de “zonen”. Het woord “ben” klinkt vertrouwd. We kennen dit van namen als ben-jamin, bem hadad en ben-gurion.

“Elohim” is het meervoud van “el”. Het betekent sterk, krachtig, machtig. Dit woord “el” wordt vaak gebruikt als algemene naam voor God, goden en idolen. Vandaar de vertaling “zonen van God”. Maar een andere goede vertaling is “zonen van machtige mannen” of “zonen van overwinnaars” en zelfs “krachtige jonge mannen”. Dit brengt de zonen omlaag tot gewone aardse stervelingen!

Wat deden deze zonen? Een nieuwe of verbeterd ras verwekken? Natuurlijk niet. Ze zagen de dochters van de mensen en ze zagen dat ze mooi waren. Een andere goede vertaling is: toen ze mooi waren. En ze namen ze als vrouw. Ze vroegen niet zee namen. Het woord “namen” {iqchoe in het Hebreeuws} betekent niet alleen trouwen, maar kan ook vertaald worden met grijpen, pakken, in bezit nemen, overmeesteren, roven, wegrukken of gevangen nemen. Een oude legende zegt dat deze meisjes gebruikt werden op de dag dat ze trouwden. Sommige van deze “gewoonten” hebben de zondvloed overleefd. Van Gilgamesh, de held van Uruk {het bijbelse Erech, Gen.10 vers 10} is geschreven hoe hij de vrouw van andere mannen nam in hum huwelijksnacht. Dit werd “het recht van de eerste nacht” genoemd: landheren en overwinnaars die als eerste gebruik maakten van hun “bezittingen”.De term “toen ze mooi waren” krijgt hierdoor een andere betekenis: de meisjes straalden als een bruid.

De termen “zonen van overwinnaars” of “zonen van machtige mannen” enerzijds en “dochters van mensen” anderzijds verraden een tegenstelling: elite klassen contra gewone mensen. {Er zijn blijkbaar zaken die niet veranderen, zelfs niet in duizenden jaren tijd…}

Deze tegenstelling is ook terug te vinden bij het woord “reus”{Gen.6-4}. Het Hebreeuwse woord is “nephilim”. Sommige Bijbels gebruiken dit Hebreeuwse woord in plaats van een vertaling. Maar “reus” betekent niet alleen “lange, grote man”, het kan ook weergegeven worden met tiran, superman of man van invloed, man van kracht. Een invloedrijke, heersende magnaat. Zij waren de machtige mannen: indrukwekkend, beroemd en berucht. Mannen van naam. Het Hebreeuwse woord “shem” wordt hier gebruikt, hetzelfde woord als in genesis 11 vers 4. “Laten we ons een naam {shem} maken”.

Jezus sprak evenmin over buitenaardse machten of engelen toen Hij de tijd van voor de zondvloed aanhaalde. In Matth.24 vers 37 –39 lezen we:

Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. Want zoals zij in die dagen voor de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst va de Zoon des mensen zijn.

Opvallend is dat Jezus verwijst naar het huwelijk en het tot huwelijk geven in die oude tijd. Maar niets toont aan dat Hij hierbij denkt aan of waarschuwt voor gevallen engelen.

Een ander voorbeeld wordt gegeven door Lucas. Deze evangelieschrijver noteert in Lucas 3 vers 38:

…de zoon van Enos, de zoon van Seth, de zoon van Adam, de zoon van God.

Hier zien we dat Adam ook een zoon van God genoemd wordt. En waarom zouden zijn nakomelingen ook niet zo genoemd worden? Paulus had hier ook wat over te zeggen. In zijn speech op de Areopagus, sprekend tegen de Atheners, zegt hij in Hand.17 vers 28-29:

In Hem {God}leven wij, bewegen wij  ons en zijn wij, gelijk ook enige van uw dichters hebben gezegd: Want wij zijn ook van zijn geslacht. Daar wij dan van Gods geslacht zijn, moeten wij niet menen, dat de godheid gelijk is aan goud…

Paulus had geen moeite met het idee dat mensen Gods kinderen zijn.

Bron: http://www.dare2design.nl...s_frame.php?item=genesis7

lonneke

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #6 Gepost op: maart 24, 2004, 03:11:19 pm »
Ik lees zonen gods : Een benaming voor bovenmenselijke wezens die aan de goddelijke sfeer deel hebben, engelen, Gen.6 : 2,4 Job 1:6; 2:1; 38:7

lonneke

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #7 Gepost op: maart 24, 2004, 03:21:57 pm »
Ik heb me er verder nooit zo in verdiept maar hier lees ik nog e.e.a:

Wat hebben de gibbor en de nephilim nu met het New Age c.q. Babel gedachte te maken? Dat zal ik vertellen. Eerst zal ik uitlegen wat een gibbor en een nephilim is. Veel Christenen willen het niet geloven, maar dan denk ik dat het een gemis is van hun kennis van de Bijbel. Een gibbor is een ras. Een ras waarvan de moeder een mens is en de vader een gevallen engel van satan. Nephilim is een Hebreeuws woord wat vertaald kan worden door reuzen. Het woord nephilim komt van het werkwoord naphal, wat vallen betekent; gevallene (engel). Deze ras komt voor in de oudheid: Genesis 6: 1, 2 en 4 zegt: 'de mensen werden steeds talrijker en begonnen zich over de hele aarde te verspreiden. De godenzonen (lees voor gevallen engelen) zagen hoe mooi hun dochters waren en zij trouwden met de meisjes op wie zij hun keus hadden laten vallen. Er leefden toen en ook later (!!!!) nog reusachtige mensen op aarde. Het waren de kinderen van die godenzonen bij de dochters van de mensen gekregen hadden. Zij staan als de beroemde helden van de oudheid bekend.' Dit superras, die bekend staan als helden uit de Griekse en Romeinse mythologie, ontstond vóór de Zondvloed. De bouwwerken op de wereld waarvan wij ons afvragen hoe men die in die tijd gebouwd heeft, zonder de moderne technologie, zijn naar waarschijnlijkheid, met de hulp van de gevallen engelen, door de gibbor gebouwd. Ze zijn zodanig gebouwd (denk aan bijvoorbeeld piramiden) dat zelfs de moderne technologie niet is staat is deze na te bouwen. De mensen voor de zondvloed waren zeer op de hoogte betreft de sterren en andere geloven vertellen ons dat mensen uit die tijd zoveel wisten, omdat de goden het hun vertelden. De mens zelf heeft ook niet de wetenschap uitgevonden. Ook hier worden wij door historische godsdiensten verteld dat de wetenschap door goden aan deze volkeren onderwezen werd.
Wanneer je ander geloven bekijkt, hebben zij het allemaal over een zondvloed (zie: relikwieën). In die tijd leefde de eerste koning die oorlog voerde en hij heette Nimrod. Men denkt dat hij uit een geslacht van de gibbor kwam. Hij kwam met dè plan en hèt doel van Babel, die zich nu uit in de New Age Movement: de mens moet zich verenigen, met één man aan de top. Ook bij Nimrod ging het door een samenwerkingsverband met de koning van de duisternis (satan). 'Nimrod was de 1e machthebber op aarde. Hij was een geweldig goed jager, ook in de ogen van de Heer. Zijn rijk omvatte eerst Babel, Erek, Akkad en Kalne, in Babylonië. Vandaar breidde hij zijn gebied uit naar Assus en bouwde de steden Ninevé, Rechobot-Ir, Kalach en Resen, een grote stad tussen Ninevé en Kalach' (Genesis 10: 8- 12).

lonneke

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #8 Gepost op: maart 24, 2004, 03:30:02 pm »

Marloes

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #9 Gepost op: maart 24, 2004, 03:54:15 pm »
Een bespreking van die verzen uit Genesis kan al in zonen Gods.
Hier aub bij de topictitel-vraagstelling blijven.
[Prediker 7:29]

lonneke

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #10 Gepost op: maart 24, 2004, 04:53:26 pm »
Ik begrijp niet wat "zonen gods" te maken heeft met " wie schreef de bijbel" waarmee vrolijke dit topic opent. Misschien kan hij dat toelichten.

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #11 Gepost op: maart 24, 2004, 11:41:23 pm »
Met 'zonen Gods' worden mijns inziens wel degelijk engelen bedoelt (Hiedeen). Zelfs Paulus verwijst daar nog naar, hij is bang dat vrouwen engelen zullen verleiden, daarom moeten ze een macht op hun hoofd (1 Kor 11:9).

Ik denk dat vrolijke met zijn verwijzing naar 'zonen Gods' zijn punt dat God in de bijbel veel menselijke trekken heeft wil ondersteunen. En zijn stelling was dat dit een aanwijzing is dat de bijbel door mensen geschreven is en niet 'godgeblazen'.

deboer

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #12 Gepost op: maart 24, 2004, 11:53:55 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 22:51:03 schreef vrolijke:
De zesde dag schiep hij een wezen naar zijn beeld en gelijkenis. - De mens -.
Zo schrijft de mens, die zelf sinds mensenheugenis niets liever doet als wezens schapen "naar zijn beeld en gelijkenis".
Zei het door natuurlijke voortplanting, alchemie, schilder - of beeldhouwkunst, tegenwoordig ook nog door robots en computers.
In het eerste boek Mozes, hoofdstuk 6, kapittel 2 tot 4 , "Het huwelijk der zonen Gods" verhaald de zogenaamde geschiedschrijver zelfs over "zonen Gods" (wie die dan ook mogen zijn) die omgang hebben met mensendochters.
Logisch, de mensen doen het ook niet anders, denken wij maar aan al de kolonisten, die in de loop der geschiedenis hun "sporen" achterlieten.
Is het nu "God" die zijn ideën in de mens verwezenlijkt, of is het niet omgekeerd de mens, die zijn stelling van een "schepper" in een "God" projekteert?

Het meest voor de hand liggende lijkt me dat de mens de schepper is van de bijbel.

Als er maar één scheppingsverhaal zou zijn, ontstaan op diverse tijdstippen in de geschiedenis dan zou het een tastbaar gegeven zijn van bv. god.
Maar er is niet één scheppingsverhaal er zijn meerdere scheppingsverhalen.

Als er maar één heilige schrift zou zijn ontstaan op diverse tijdstippen in de geschiedenis dan zou het een tastbaar gegeven zijn van bv. goddelijke inspiratie die zich via mensen een weg baant naar de mens. Maar er zijn meerdere heilige schriften.

Toch lijkt het feit dat er meerdere heilige schriften zijn een teken dat het voor mensen tot de mogelijkheden behoort om een bepaalde geestestoestand te ontwikkelen die men als "heilig" mag omschrijven.

Het streven naar "heil" lijkt me een gegeven waar iedereen naar streeft. In de zin van ieder tracht te overleven, hoopt op geluk, voldoening, succes, baat enz.

Het middel om dit doel te bereiken is niet voor iedereen gelijk.

De heilige schriften zijn vanuit die hoek bekeken een bepaalde invulling hoe men
heil kan verkrijgen. Het is logisch dat er mensen zijn die "het geluk" zoeken in de geestelijke wereld, een heilig leven. In geest , in woord en in daad.  
De heilige boeken zijn dan een weerslag van mensen die het in die richting hebben gezocht en naar hun beleven ook hebben gevonden.

Of nu de bijbel geschreven is door de mens of god doet geen enkele afbreuk aan haar waarde. Het feit dat ze reeds zo lang bestaan is zelfs een teken van haar grote waarde, ongeacht of het nu door mensen of god kwam.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #13 Gepost op: maart 25, 2004, 12:18:54 am »

quote:

op 24 Mar 2004 23:53:55 schreef deboer:

Of nu de bijbel geschreven is door de mens of god doet geen enkele afbreuk aan haar waarde. Het feit dat ze reeds zo lang bestaan is zelfs een teken van haar grote waarde, ongeacht of het nu door mensen of god kwam.

Als de Bijbel door God geinspireerd is en dus als schrijver de Heilige Geest heeft, die dmv mensen die Hij gebruikte, de Bijbel schreef.... is het 100% Gods Woord en heeft het ook 100% gezag. Het heeft dus meer waarde dan alleen omdat het al zo lang bestaat.....
Maar het is een kwestie van: geloof jij dat....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

deboer

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #14 Gepost op: maart 25, 2004, 09:57:29 am »

quote:

op 25 Mar 2004 00:18:54 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Maar het is een kwestie van: geloof jij dat....

Het vraagstuk : "wie schreef de bijbel" is geen geloofskwestie maar feitenkwestie.

Er bestaat namelijk een juist antwoord op die vraag.

De waarheid is hoger dan een overtuiging.

Stel dat ik denk dat de bijbel geschreven is door gewone mensen, maar het is inderdaad geschreven door de heilige geest. Dan heb ik een verkeerde overtuiging.

Stel dat jij denkt dat de bijbel geschreven is door de heilige geest geïnspireerde mensen maar het is inderdaad geschreven door gewone mensen dan zal jou overtuiging de feiten niet veranderen.

De feiten blijven de feiten, de waarheid blijft de waarheid, een overtuiging zal de waarheid niet veranderen.

Nu zitten we met een situatie dat we de feiten niet kennen.
Het kan best zijn dat het zo is, maar het kan ook zijn dat het zus is.

Er is een antwoord op de vraag : wie schreef de bijbel ? , dat met 100 % zekerheid juist is, namelijk :  we weten het niet. We kennen het precieze antwoord niet.

Is het gegeven dat we de feiten niet kennen een argument om te zeggen dat het dan niet uitmaakt welke overtuiging we hebben ? Maakt dit alle overtuigingen evenwaardig ?

Voor onbelangrijke zaken maakt het niet uit welke overtuiging men heeft zelfs al is het de verkeerde overtuiging.

Maar voor belangrijke zaken die een grote invloed uitoefenen op ons leven maakt het wel een verschil. Want als we een beslissing nemen op grond van een verkeerde overtuiging zouden we wel eens een ongewenst resultaat kunnen krijgen. Niet alleen ten nadele van onszelf maar ook ten nadele van anderen.

Wie schreef de bijbel is geen geloofskwestie maar een feitenkwestie. Per definitie is iedere overtuiging op grond van het feit dat we de juiste feiten niet kennen een verkeerde overtuiging.
Het is ieders recht om een overtuiging hieromtrent te hebben.
Maar een overtuiging is niet de waarheid.

En iemand die niet de mogelijkheid openlaat dat ie wel eens verkeerd kan zijn zet zijn eigen overtuiging hoger dan de waarheid.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #15 Gepost op: maart 25, 2004, 11:02:25 am »

quote:

op 24 Mar 2004 23:53:55 schreef deboer:
[...]
Het meest voor de hand liggende lijkt me dat de mens de schepper is van de bijbel.

Als er maar één scheppingsverhaal zou zijn, ontstaan op diverse tijdstippen in de geschiedenis dan zou het een tastbaar gegeven zijn van bv. god.
Maar er is niet één scheppingsverhaal er zijn meerdere scheppingsverhalen.

Als er maar één heilige schrift zou zijn ontstaan op diverse tijdstippen in de geschiedenis dan zou het een tastbaar gegeven zijn van bv. goddelijke inspiratie die zich via mensen een weg baant naar de mens. Maar er zijn meerdere heilige schriften.

Het bestaan van meerdere varianten van/op iets, wil niet zeggen dat er niet één echte is.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #16 Gepost op: maart 25, 2004, 11:09:27 am »

quote:

op 25 Mar 2004 11:02:25 schreef Mezzamorpheus:
[...]
Het bestaan van meerdere varianten van/op iets, wil niet zeggen dat er niet één echte is.

Alleen. Hoe bepaal je dan welke de echte is? Daar gaat het toch over?
Blijkbaar is dat niet zo makkelijk te bepalen, want anders zou iedereen het er wel over eens zijn welke de echte is. Nu wordt er nogal verschillend over gedacht.

Hiedeen

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #17 Gepost op: maart 25, 2004, 11:18:15 am »

quote:

op 25 Mar 2004 09:57:29 schreef deboer:
En iemand die niet de mogelijkheid openlaat dat ie wel eens verkeerd kan zijn zet zijn eigen overtuiging hoger dan de waarheid.

We mogen nu goed beseffen dat we naar de werkelijkheid steeds weer anders kijken. In elke cultuur/tijd verandert onze interpretatie van de werkelijkheid. We beschrijven de werkelijkheid dus steeds op een manier die, hoogstwaarschijnlijk niet in de buurt van de waarheid komt, maar waar we wel mee uit de voeten kunnen.

Iedereen heeft zijn eigen kijk op onze dezelfde werkelijkheid. Dat is zijn overtuiging. Als je je beseft dat dat slechts een interpretatie is van de werkelijkheid, dan kan je er ook op een goede manier mee omgaan.

Er is echter één maar: Jezus heeft in de Bijbel gezegd: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. En omdat te geloven (want dat het is het, je kan het nooit bewijzen - dat zou ook weer strijdig zijn aan geloven), moet je vertrouwen dat de Bijbel Gods Woord is. Door mensen geschreven, die tijdens hun schrijven werden geinspireerd door de Heilige Geest. Hoe dat precies is gegaan, weet ik niet, maar ik geloof het wel.

Dat is de meerwaarde van de Bijbel, het is Gods Woord aan ons, niet alleen door mensen geschreven en bedacht.

deboer

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #18 Gepost op: maart 25, 2004, 01:35:51 pm »

quote:

op 25 Mar 2004 11:18:15 schreef Hiedeen:
[...]

......

En omdat te geloven ,....  moet je vertrouwen dat de Bijbel Gods Woord is.

Leuk is het feit dat er ontelbare interpretaties zijn van de bijbel. Soms is er een verschil in interpretatie omtrent pietluttigheden, soms over grondzaken.

1 bijbel, diverse interpretaties.

Wat is gods woord ?

De Joden ten tijde van Jezus waren ook er ten stelligste van overtuigd dat hun interpretatie van de bijbel de juiste was.

Toch vond de zoon van god het blijkbaar nodig om tegen hun visie in te gaan.

Door de bijbel te lezen ken ik gods woord ?

--------------------------------------------------

Ik begrijp goed dat het voor veel oprechte gelovigen ontzettend moeilijk is  om bepaalde interpretaties los te laten. Want men wil zichzelf toch niet in gevaar brengen door iets tegen de wil van god te doen.

Maar de joden ten tijde van jezus waren net zo oprechte gelovigen.
En nu roepen de hudige oprechte gelovigen : dat waren blinden.

Want jezus is gekomen en heeft ons de ogen geopend.

Ulysses

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #19 Gepost op: maart 25, 2004, 08:25:02 pm »
Volgens mij zijn engelen geen kinderen van God, maar zijn dienaren.
Zie Mattheus 4:11: Toen liet de duivel Hem met rust en zie, engelen kwamen en dienden Hem
Psalm 91:11: want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen

Hier blijkt wel uit dat God engelen inzet om hem te dienen, en ons (Zijn kinderen) te beschermen.

Hierboven wordt ook gesteld dat er meerdere heilige schriften zijn, en dat je dus niet kunt weten welke de waarheid zegt.
Klopt, maar het feit dat de bijbel door tientallen personen is geschreven en bijv. de Koran maar door een persoon, zegt wel iets over de geloofwaardigheid natuurlijk..
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

deboer

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #20 Gepost op: maart 25, 2004, 08:45:59 pm »

quote:

op 25 Mar 2004 20:25:02 schreef Vrij Gemaakt:

Klopt, maar het feit dat de bijbel door tientallen personen is geschreven en bijv. de Koran maar door een persoon, zegt wel iets over de geloofwaardigheid natuurlijk..

Oh ja ?

Mag ik die redenering dan ook verdertrekken naar : er is maar één jezus en dat zegt dan wel iets over de geloofwaardigheid van jezus ?

Of zullen we die redenering alleen maar gaan toepassen wanneer het goed uitkomt. Dit argument is alleen maar geldig wanneer we het over de koran hebben.
---------

Ikzelf redeneer als volgt.

Wanneer je 1000 mensen neemt dan heb je x aantal mensen die sterk materieel gericht zijn. Dan heb je x aantal mensen die sterk genot gericht zijn. Dan heb je x aantal mensen die sterk gericht zijn op leren. Dan heb je x aantal mensen die sterk gericht zijn op macht. Dan heb je x aantal mensen die sterk spiritueel gericht zijn.  enz. enz.

Is er een overeenkomst tussen al die schrijvers van heilige boeken ? Onafhankelijk of het nu de bijbel of de koran of de enz. is.
Het zullen de mensen zijn die sterk spiritueel gericht zijn.
Dit verklaart ook waarom er meerdere heilige boeken zijn.

In de groep van mensen die sterk materieel gericht zijn heb je mensen zitten die uitzonderlijk getalenteerd in het verdienen van geld .
In elke groep heb je mensen die uitzonderlijk getalenteerd zijn.

Zo heb je ook bij de spiritueel gerichte mensen uitzonderlijke talenten.  
Mensen wiens woorden in staat zijn om de geest van andere mensen te verheffen, te verlichten. Het zijn dan ook de natuurlijke spirituele leiders. Het zijn voorbeelden en hun voorbeeld en woorden brengt de spirituele zaadjes die we allemaal in ons hebben zitten tot leven.

Toch zijn het mensen. En ze spreken en leven in een bepaalde tijd en samen met andere mensen.

Hoe brengen ze de spirituele zaadjes van andere mensen tot leven ?

Ze doen aan gegevensoverdracht, kennisoverdracht. Ze vertellen de mensen wat ze op hun spirituele zoektocht hebben ontdekt.
En soms is de tijd er klaar voor en slaat hetgeen de spiritueel zoekenden hebben gevonden aan.

Wie heeft de bijbel geschreven ?

De woorden en het leven van de spiritueel gerichte mensen liggen aan de basis van de bijbel en van andere heilige boeken.

Is dit gods woord ?

Wat ontdekt men wanneer men de spirituele weg gaat bewandelen ?
Wat krijgt men wanneer men de spirituele weg gaat bewandelen ?

Een zuiver hart, een zuivere geest, een zuiver gemoed.
Een helder hart, een heldere geest, een helder gemoed.

Een hart, een geest, een gemoed dat vrij is van haat, boosheid, list, sluwheid, leugen, onoprechtheid, zelfbedrog, hebberigheid, jaloezie enz.

Men krijgt de openbaring van de heilige geest.

In die zin  is bevat de bijbel onrechtstreeks  woorden van de heilige geest.

Maakt dit nu de bijbel een boek dat  alleen het woord van de heilige geest bevat ?

Laat ik me daar maar geen illusie over maken.
De tijd speelt in haar nadeel.
Voor je het weet krijg je mensen die van zichzelf denken dat ze geïnspireerd zijn door de heilige geest, of krijg je mensen die vinden dat bepaalde uitspraken van die of die mensen geïnspireerd is door de heilige geest en hupsa ze mogen in de bijbel.

En zo is de bijbel niet alleen een boek dat onrechtstreeks woorden van de heilige geest bevat. Maar ook een boek dat een bepaalde mening benadrukt.
Er zullen zeker nog meerdere mensen zijn geweest die een zuivere geest hadden maar de tijdsgeest was nog niet klaar om die mening te ontvangen en dat inzicht is dan ook verloren gegaan.

En als de tijdsgeest er voor klaar is  krijg je een zuivere geest met een afwijkende mening die wel veel aanhangers aanspreekt. En dan krijgt men een andere godsdienst.
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2004, 11:05:26 pm door deboer »

Ulysses

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #21 Gepost op: maart 25, 2004, 08:48:17 pm »
dat mag hoor.. ;)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #22 Gepost op: maart 25, 2004, 10:08:40 pm »
In de Bijbel kun je blijkbaar alles vinden, (God ist Liefde, God bestraft, God roeit hele volkeren uit). Blijkbaar zijn al die "christelijke waarheden" niet zomaar terug te vinden in de Bijbel maar kan alleen na een uitgebreide studie theologie worden begrepen. Met andere woorden het "WOORD VAN GOD" kan pas volledig worden begrepen nadat het door MENSEN is geïnterpreteerd. Hier klopt ergens iets niet vind ik.

lonneke

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #23 Gepost op: maart 25, 2004, 10:51:07 pm »

quote:

op 25 Mar 2004 22:08:40 schreef vrolijke:
In de Bijbel kun je blijkbaar alles vinden, (God ist Liefde, God bestraft, God roeit hele volkeren uit). Blijkbaar zijn al die "christelijke waarheden" niet zomaar terug te vinden in de Bijbel maar kan alleen na een uitgebreide studie theologie worden begrepen. Met andere woorden het "WOORD VAN GOD" kan pas volledig worden begrepen nadat het door MENSEN is geïnterpreteerd. Hier klopt ergens iets niet vind ik.
Dat vind ik juist zo inspirerend van de bijbel. God openbaart zich aan de mens. Dat doet Hij heel persoonlijk en gooit niet iedereen op één hoop. Ieder mens is in Gods ogen uniek. Je hoeft geen theologie te hebben gestudeerd om de bijbel te begrijpen. God laat het de mensen zelf zien.....dat noemen wij verschillende intepretaties.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #24 Gepost op: maart 26, 2004, 10:33:56 am »
Dus volgens jou hebben de heren van de inquisitie goed werk gedaan. (Ze handelten in overeenstemming met de bijbel). Ik blijf erbij dat de bijbel gewoon een samensteling is van oude schriften. In de bijbel is zo veel waarheid als in de veden of de griekse mythologische schriften. (Daarmee kun je ook alle kanten uit, net als bij de bijbel).

HaJee

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #25 Gepost op: maart 26, 2004, 10:42:35 am »

quote:

op 25 Mar 2004 22:08:40 schreef vrolijke:
Met andere woorden het "WOORD VAN GOD" kan pas volledig worden begrepen nadat het door MENSEN is geïnterpreteerd. Hier klopt ergens iets niet vind ik.

Wat is het alternatief?

Kan God zich openbaren buiten menselijke interpretatie om?

Hoe zou een openbaring in zijn werk moeten gaan die niet geïnterpreteerd hoeft te worden?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #26 Gepost op: maart 26, 2004, 10:47:47 am »

quote:

op 26 Mar 2004 10:33:56 schreef vrolijke:
Dus volgens jou hebben de heren van de inquisitie goed werk gedaan. (Ze handelten in overeenstemming met de bijbel).

Vind je? Volgens mij niet namelijk  :?

quote:

Ik blijf erbij dat de bijbel gewoon een samensteling is van oude schriften. In de bijbel is zo veel waarheid als in de veden of de griekse mythologische schriften. (Daarmee kun je ook alle kanten uit, net als bij de bijbel).

Je hebt geen idee waar je het over hebt.
De Griekse mythen zijn echt een HEEL ander soort "oude geschriften" als de Bijbel, ook een niet-gelovige zou dat moeten toegeven. Toen ik nog atheist was wist ik dat ook al.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #27 Gepost op: maart 26, 2004, 11:44:38 am »

quote:

op 25 Mar 2004 09:57:29 schreef deboer:
[...]
Het vraagstuk : "wie schreef de bijbel" is geen geloofskwestie maar feitenkwestie.
Er bestaat namelijk een juist antwoord op die vraag.
....
De feiten blijven de feiten, de waarheid blijft de waarheid, een overtuiging zal de waarheid niet veranderen.

Nu zitten we met een situatie dat we de feiten niet kennen.
Het kan best zijn dat het zo is, maar het kan ook zijn dat het zus is.

Sorry dat ik zo niet weet waar jij precies staat, ben je gelovige of niet bedoel ik dan.....

Als Jezus Christus zegt dat Hij de waarheid IS dan moet je Hem aanvaarden en wat Hij zegt te zijn.....
Dat doe ik dus en ik aanvaard daarmee ook Zijn getuigenis dat in de bijbel is opgetekend......
Jezus woorden tegen Zijn Vader in Johannes 17: Heilig hen (ons als gelovigen dus) in Uw waarheid. Uw woord is de waarheid.

quote:

Er is een antwoord op de vraag : wie schreef de bijbel ? , dat met 100 % zekerheid juist is, namelijk :  we weten het niet. We kennen het precieze antwoord niet.

1 Petr.1
10 Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben, 11 terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna. 12 Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemel gezonden is, u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.
2 Petr 1,
20 Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; 21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.

Joh 7,38
Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.
Joh 5,39
Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen,

Rom 1,2
dat Hij tevoren door zijn profeten beloofd had in de heilige Schriften
Rom 16,26
maar thans geopenbaard en door profetische schriften volgens bevel van de eeuwige God tot bewerking van gehoorzaamheid des geloofs bekendgemaakt onder alle volken –

Gal 3,8
En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden.
2 Tim 3,16
Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid,

In Johannes 1 vers 1 staat dat Jezus het Woord is waardoor de wereld geschapen is, en de Bijbel is het Woord.......gelijkwaardig dus.
Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond..
Hebr. 1
1 Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, 2 heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft.

quote:

Wie schreef de bijbel is geen geloofskwestie maar een feitenkwestie. Per definitie is iedere overtuiging op grond van het feit dat we de juiste feiten niet kennen een verkeerde overtuiging.
Het is ieders recht om een overtuiging hieromtrent te hebben.
Maar een overtuiging is niet de waarheid.

Deze teksten die ik hierboven citeerde zeggen mij op allerlei manieren dat het feit er ligt dat God aan het totstandkomen van de Bijbel ten grondslag ligt.
Maar als ik de bijbel niet wil geloven op Zijn eigen getuigenis, houdt het op....
Maar je zult dan van z'n leven niet weten wat ECHT waarheid is.....
Hebr.11
1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. 2 Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven.

quote:

Jij zegt de feiten niet te weten, je kan dus altijd verkeerd zitten. Jij weet dus niet wat de waarheid is......
Als ik de bijbel zie als de Waarheid en Jezus zie als de Waarheid, omdat Hij dat van Zichzelf getuigd is dat iets wat uiteindelijk geloofd moet worden.

Voor mij is het wel alles of niets.
Ik hoef geen boek wat claimt de Waarheid te Zijn en geen persoon die in dat boek Zichzelf laat zien als de Waarheid en de Weg, en het eventueel nog wel mis zou kunnen hebben.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #28 Gepost op: maart 26, 2004, 11:52:30 am »

quote:

op 26 Mar 2004 10:42:35 schreef HaJee:
[...]

Wat is het alternatief?

Kan God zich openbaren buiten menselijke interpretatie om?

Hoe zou een openbaring in zijn werk moeten gaan die niet geïnterpreteerd hoeft te worden?
De profeten hebben vaak iets moeten zeggen wat zij zelf niet begrepen. Zij hebben het geprobeert te doorgronden maar konden het niet begrijpen.
Dit zegt mij dat ze hett niet zelf interpreteerden..
Dit zou ook afbreuk doen aan de goddelijke inspiratie.....

1 Petr. 1
 10 Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben, 11 terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna. 12 Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemel gezonden is, u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.

gesp

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #29 Gepost op: maart 26, 2004, 12:56:08 pm »

quote:

door Roodkapje op 24 Mar 2004 14:46
Mensen geloven dat de aarde bolvormig is omdat de wetenschappers dat zeggen. Mensen op aarde moeten dat slikken omdat ze het zelf niet kunnen controleren.
(off-topic)
In de relativiteitstheorie van Einstein schijnt geen zwaarte-kracht te bestaan: de satelliet in een baan om de aarde beweegt gewoon rechtuit, maar de ruimte is gekromd door het zwaartekrachtsveld van de aarde. Maar dan is de ruimte ook gekromd op het oppervlak van de aarde. Dus eigenlijk is de aarde volgens deze inzichten weer plat?
as blunt as Ockham's razor

deboer

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #30 Gepost op: maart 26, 2004, 08:43:06 pm »

quote:

op 26 Mar 2004 11:44:38 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Ik twijfel er geen moment aan dat je een oprechte gelovige bent.

Maar ben ik een oprechte gelovige ?

Mijn interpretatie van god, de bijbel, geloven is totaal maar dan ook totaal verschillend van sommige andere interpretaties.

Een verschil van denken tussen ons beide lijkt me :

Op grond van bepaalde gedachten kom jij tot jou geloof.
Op grond van bepaalde gedachten kom ik tot mijn geloof.

Ik hou de mogelijkheid open,mijn gedachten kunnen verkeerd zijn.  Toch doet dat mijn geloof niet wankelen, het verdiept het enkel.

Jij houdt je vast aan jezus en door de redenen die jij hebt gegeven hou je je ook vast aan de waarheid.

Ik hou me vast aan de waarheid.
En het maakt me niet uit of jezus nu een historische figuur is of slechts een verzonnen verhaal. Het maakt me ook niet uit of de bijbel nu door god of door de mensen is geschreven. Het maakt me zelfs niet uit of een bepaalde interpretatie van god nu het juiste beeld is of niet.

En wat is de waarheid ? Wat kan ik met 100% zekerheid zeggen.

IK WEET NIET.

Ik ben gewoonweg niet op de hoogte van de waarheid. Dat weet ik met 100% zekerheid.

Wat kan ik nog met 100% zekerheid zeggen ?

Dat ik AFHANKELIJK ben om de waarheid te kennen.

Nu kan ik mij daar kwaad in maken omdat ik niet weet en omdat ik afhankelijk ben.
Nu kan ik wanhopig worden omdat ik niet weet en omdat ik afhankelijk ben.  

Maar ik kan ook berusten in dit gegeven dat ik niet weet en dat ik afhankelijk ben.
Maar ik kan ook mijn vertrouwen schenken aan datgene waar ik afhankelijk van  ben.

En nu weet ik nog iets, namelijk, berusten en vertrouwen schenken aan datgene waar ik afhankelijk van ben schenkt rust.

Waar ben ik afhankelijk van ? Dat weet ik niet precies.

En dat is mijn interpretatie van : "ik geloof in god".

Het woord geloof heeft ook als betekenis "vertrouwen schenken".
Het woord god kan ook begrepen worden als : "datgene dat van alles wat er bestaat de grootste invloed heeft" (de oppermacht, de hoogste schepper).

En als er iets is waar ik van afhankelijk ben dan ben ik bovenalles afhankelijk van hetgeen dat de grootste invloed heeft.

Mijn interpretatie is dus : Ik berust en schenk mijn vertrouwen aan datgene waar ik afhankelijk van ben.

Toch ben ik ten alle tijde klaar om dit los te laten, mocht onweerlegbaar vaststaan dat dit verkeerd is.

---------------------

Nu terug naar de vraagstelling: wie schreef de bijbel ?

Staat het onweerlegbaar vast dat het god is die de bijbel in haar geheel, volledig en onbetwistbaar geïnspireerd heeft ?
Staat het onweerlegbaar vast dat de bijbel in vergelijking met de andere heilige boeken een andere ontstaansgrond heeft ?

Het enige antwoord dat ik ken is : ik weet niet.

Jij weet het ook niet. Maar jij gelooft bepaalde zaken. Wat op zichzelf niet verkeerd is. Maar je laat wel niet de mogelijkheid open dat wel eens verkeerd zou kunnen zijn. En als het eventueel toch  verkeerd zou zijn dan hou je je vast aan een leugen. Terwijl het jou bedoeling was om je vast te houden aan de waarheid.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #31 Gepost op: maart 26, 2004, 10:33:12 pm »
Wartaal
Alleen door JEZUS

deboer

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #32 Gepost op: maart 26, 2004, 11:54:12 pm »

quote:

op 26 Mar 2004 22:33:12 schreef rinuz:
Wartaal

Er zijn inderdaad veel mensen die de bijbel als wartaal beschouwen.

Sommigen zijn tevreden met hun leven en zien absoluut niet de noodzaak in om de bijbel maar één blik te gunnen : wartaal.
Sommigen hebben een vooroordeel en beginnen al te walgen als de bijbel maar ter sprake komt: wartaal.
Sommigen houden zich aan andere zaken vast en de bijbel vormt een bedreiging voor hun denken: wartaal.

Er zijn diverse redenen waarom iemand de bijbel als wartaal beschouwt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #33 Gepost op: maart 27, 2004, 12:01:50 am »

quote:

op 26 Mar 2004 20:43:06 schreef deboer:
[...]
Ik hou de mogelijkheid open,mijn gedachten kunnen verkeerd zijn.  Toch doet dat mijn geloof niet wankelen, het verdiept het enkel.

Jij houdt je vast aan jezus en door de redenen die jij hebt gegeven hou je je ook vast aan de waarheid.

Ik hou me vast aan de waarheid.
En het maakt me niet uit of jezus nu een historische figuur is of slechts een verzonnen verhaal. Het maakt me ook niet uit of de bijbel nu door god of door de mensen is geschreven. Het maakt me zelfs niet uit of een bepaalde interpretatie van god nu het juiste beeld is of niet.

En wat is de waarheid ? Wat kan ik met 100% zekerheid zeggen.

IK WEET NIET.
Je houdt je vasr aan de waarheid maar je weet niet wat de waarheid is.....

quote:

En nu weet ik nog iets, namelijk, berusten en vertrouwen schenken aan datgene waar ik afhankelijk van ben schenkt rust.

Waar ben ik afhankelijk van ? Dat weet ik niet precies.
Hoe kun je nu rust ontvangen door het vertrouwen te schenken aan iets wat je niet weet....aan niets of niemand schenk jij dus je vertrouwen....?

quote:

En dat is mijn interpretatie van : "ik geloof in god".

Het woord geloof heeft ook als betekenis "vertrouwen schenken".
Het woord god kan ook begrepen worden als : "datgene dat van alles wat er bestaat de grootste invloed heeft" (de oppermacht, de hoogste schepper).

En als er iets is waar ik van afhankelijk ben dan ben ik bovenalles afhankelijk van hetgeen dat de grootste invloed heeft.

Mijn interpretatie is dus : Ik berust en schenk mijn vertrouwen aan datgene waar ik afhankelijk van ben.

Toch ben ik ten alle tijde klaar om dit los te laten, mocht onweerlegbaar vaststaan dat dit verkeerd is.

Als ik je goed begrijp is je vertrouwen gebaseerd op iets of iemand wat en waar je niets van weet..... Daar ben je ook afhankelijk van. Van onzekerheid dus....
Dat noem jij dan god?

Je laat eigenlijk niets en niemand los als je het anders gaat zien, want wat jij nu gelooft is niets en niemand... (Mijn eigen interpretatie van jouw redenatie....)
 ---------------------

quote:

Nu terug naar de vraagstelling: wie schreef de bijbel ?

Staat het onweerlegbaar vast dat het god is die de bijbel in haar geheel, volledig en onbetwistbaar geïnspireerd heeft ?
Staat het onweerlegbaar vast dat de bijbel in vergelijking met de andere heilige boeken een andere ontstaansgrond heeft ?
De Bijbel zit zo heel bijzonder in elkaar, dat kan geen mensenwerk zijn..... De voorspellingen die er in staan en die uitgekomen zijn.... De samenhang van de bijbelboeken...
De samenhang van het OT en NT.... Hoe het OT geschiedenissen vertelt die gebeurd zijn bijvoorbeeld met het volk Israel en die geestelijk toe te passen zijn op de gelovigen tegenwoordig... Hoe het hele OT vertelt over de Here Jezus die komen zou....

Andere religies gaan er vanuit dat je iets moet verdienen om bij god te komen of god te worden... Je moet het maar afwachten of jij in je leven zo goed bent geweest dat je het haalt...... Het is van jouzelf afhankelijk of je bij God uitkomt...

De Bijbel is het enige boek waar God Zich als Vader openbaart aan de mens door Jezus Christus.... Hij wil een liefdesrelatie met jou....
De God van de Bijbel is ook de enige die Zichzelf opofferde.....voor zijn schepselen... Hij werd schepsel in Zijn eigen schepping om de oplossing te brengen van het probleem dat de mens verkeerde dingen doet en dus niet bij God kan komen als dat niet veranderd... Want God is heilig......
Dus geen religie maar een relatien de Bijbel......
En wat de eisen betreft waar je aan moet voldoen: daar heeft Jezus  aan voldaan op aarde en Hij is ervoor gestorven en weer opgestaan. Jij hoeft je dus niet meer in te spannen om bij God in de gunst te komen.... Geloof dat Jezus dat voor jou heeft gedaan.....

Wat is onweerlegbaar vaststaan?
Wetenschappelijk bewijs is niet te geven omdat je de feiten uit de bijbel niet kunt herhalen... om zo te testen f ze waar zijn.
Dan zou je het op juridisch bewijs kunnen testen....
Het is bijvoorbeeld juridisch aantoonbaar dat Jezus echt bestaan heeft.
Zelfs van de opstanding kunnen vele mensen getuigen aan wie Jezus is verschenen.
Dan zou je je daar eens in moeten verdiepen.
Veel te verliezen hebje niet want nu WEET JE NIET waar je in gelooft....

quote:

Het enige antwoord dat ik ken is : ik weet niet.

Jij weet het ook niet. Maar jij gelooft bepaalde zaken. Wat op zichzelf niet verkeerd is. Maar je laat wel niet de mogelijkheid open dat wel eens verkeerd zou kunnen zijn. En als het eventueel toch  verkeerd zou zijn dan hou je je vast aan een leugen. Terwijl het jou bedoeling was om je vast te houden aan de waarheid.
Uiteindelijk komt het altijd op geloof aan, waar je ook in gelooft....
Zelfs een atheist gelooft dat God niet bestaat.....

Ik weet WEL wat ik geloof en niets is zo zeker als waar ik in geloof.
Zouden al die miljoenen mensen die hun leven veranderd weten door de Here Jezus het mis hebben gehad?
Ik wens jou die geweldige zekerheid toe en dat je de liefde vind die Jezus voor jou heeft..... Hij is de Weg de Waarheid en het Leven.....

Ik hoop dat je je serieus in de bijbel gaat verdiepen....vraag God maar of Hij het duidelijk wil maken.....
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2004, 12:08:25 am door Priscilla en Aquila »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #34 Gepost op: maart 27, 2004, 02:36:32 pm »
Hoe het hele OT vertelt over de Here Jezus die komen zou....

Als het er dan zo duidelijk staat, hoe kun je dan de houding van de joden verklaren? Waarschijnlijk kunnen die met zijn alle de bijbel niet lezen. Die hele pasages "want er staat geschreven..." zijn er allemaal aan de haren erbij getrokken.

HaJee

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #35 Gepost op: maart 27, 2004, 02:48:08 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 14:36:32 schreef vrolijke:
Als het er dan zo duidelijk staat, hoe kun je dan de houding van de joden verklaren? Waarschijnlijk kunnen die met zijn alle de bijbel niet lezen. Die hele pasages "want er staat geschreven..." zijn er allemaal aan de haren erbij getrokken.
De Joden erkennen het NT niet, omdat ze Jezus niet als de Messias die in het OT beloofd werd, erkennen.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #36 Gepost op: maart 27, 2004, 03:04:28 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 14:36:32 schreef vrolijke:
Hoe het hele OT vertelt over de Here Jezus die komen zou....

Jij vindt die teksten: want er staat geschreven dus onzin en vergezocht?

Lucas 24
25 En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben! 26 Moest de Christus dit niet lijden om in zijn heerlijkheid in te gaan? 27 En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.
31 En hun ogen werden geopend en zij herkenden Hem; en Hij verdween uit hun midden. 32 En zij zeiden tot elkander: Was ons hart niet brandende in ons, terwijl Hij onderweg tot ons sprak en ons de Schriften opende?
44 Hij zeide tot hen: Dit zijn mijn woorden, die Ik tot u sprak, toen Ik nog bij u was, dat alles wat over Mij geschreven staat in de wet van Mozes en de profeten en de psalmen moet vervuld worden. 45 Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen. 46 En Hij zeide tot hen: Aldus staat er geschreven, dat de Christus moest lijden en ten derden dage opstaan uit de doden, 47 en dat in zijn naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen bij Jeruzalem. 48 Gij zijt getuigen van deze dingen.

Jezus zegt tegen de Joden een keer:
Johannes 5
39 Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen, 40 en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben.
41 Eer van mensen behoef Ik niet, 42 maar Ik ken u: gij hebt de liefde Gods niet in uzelf. 43 Ik ben gekomen in de naam mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan; indien een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen. 44 Hoe kunt gij tot geloof komen, gij, die eer van elkander behoeft en de eer, die van de enige God komt, niet zoekt? 45 Denkt niet, dat Ik u zal aanklagen bij de Vader; uw aanklager is Mozes, op wie gij uw hoop gevestigd hebt. 46 Want indien gij Mozes geloofdet, zoudt gij ook Mij geloven, want hij heeft van Mij geschreven. 47 Maar indien gij zijn geschriften niet gelooft, hoe zult gij mijn woorden geloven?

Duidelijke taal, lijkt me... Op gezag van Jezus Zelf kan ik zeggen dat het OT het over de Heer Jezus heeft..... Maar de Joden wilden Hem niet en hebben Hem niet aangenomen toen heeft de Heer zelf hun hart verhard...tot een bepaalde tijd....

Matt. 23
 37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt:
Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

deboer

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #37 Gepost op: maart 27, 2004, 07:04:03 pm »
Een opvatting die sommige mensen hebben is dat de bijbel geschreven is door mensen die geïnspireerd waren door de heilige geest. Vandaar dat het via die weg gods woord is.

Dit mag ik dan begrijpen als : door god gedicteerd. ? De schrijvers waren slechts instrumenten.

Maar waarom moest men dan gaan discussiëren in de vroege tijden van het christendom welke teksten nu bij de bijbel konden behoren en welke niet ?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #38 Gepost op: maart 27, 2004, 07:25:35 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 19:04:03 schreef deboer:
[...]

Dit mag ik dan begrijpen als : door god gedicteerd. ? De schrijvers waren slechts instrumenten.
[...]
Nee. Dat is te simpel gedacht. Zie ook deze discussie: De bijbel door God geïnspireerd? of ...

Ik vind juist realistisch aan de bijbel, dat niet geclaimd wordt dat de tekst letterlijk bij God vandaan komt. De bijbelschrijvers hebben zelf hun ervaringen met God onder woorden gebracht. En die blijken in de praktijk van de omgang met de bijbel gezaghebbend te zijn. Daaruit wordt dan door de kerk/het christendom de goddelijke oorsprong geconcludeerd.
Daarbij speelt denk ik ook mee dat een objectieve referentie erg wenselijk is om de onderlinge eenheid een beetje te bewaren. Daar kun je elkaar aan houden. Dat is de sociale functie van een geaccepteerde canon. Daarom is het goed te begrijpen dat er al snel na het begin van het christendom over het officieel bevestigen van de gangbare canon gedacht werd. Daarvoor moesten natuurlijk wat verschillende versies gecombineerd worden, maar de boeken die nu in de bijbel terecht zijn gekomen, zijn in ieder geval van het begin af als gezaghebbend erkend.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #39 Gepost op: maart 27, 2004, 09:32:59 pm »
Duidelijke taal, lijkt me... Op gezag van Jezus Zelf kan ik zeggen dat het OT het over de Heer Jezus heeft..... Maar de Joden wilden Hem niet en hebben Hem niet aangenomen toen heeft de Heer zelf hun hart verhard...tot een bepaalde tijd....

Als het allemaal in de bijbel staat, waarom citeer je dan alleen maar het NT?

deboer

• Bekijk profiel
Wie schreef de bijbel?
« Reactie #40 Gepost op: maart 27, 2004, 10:38:32 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 19:25:35 schreef Pulpeet:
[...]

Nee. Dat is te simpel gedacht. Zie ook deze discussie: De bijbel door God geïnspireerd? of ...

...  De bijbelschrijvers hebben zelf hun ervaringen met God onder woorden gebracht.

Dit is een aannemelijke visie.
Mensen hebben ervaringen.
Ervaringen met god.
En brengen die ervaringen met god onder woorden.

Wie schreef de bijbel ? Mensen.
Wat staat er in de bijbel ? De ervaringen van mensen mbt god.

En dit is een geheel ander standpunt dan de zeggen dat god de bijbel geschreven heeft.
Dit is ook een geheel ander standpunt dan te zeggen : "Als de Bijbel door God geinspireerd is en dus als schrijver de Heilige Geest heeft, die dmv mensen die Hij gebruikte, de Bijbel schreef.... is het 100% Gods Woord en heeft het ook 100% gezag."