quote:
op 25 Mar 2004 09:57:29 schreef deboer:
[...]
Het vraagstuk : "wie schreef de bijbel" is geen geloofskwestie maar feitenkwestie.
Er bestaat namelijk een juist antwoord op die vraag.
....
De feiten blijven de feiten, de waarheid blijft de waarheid, een overtuiging zal de waarheid niet veranderen.
Nu zitten we met een situatie dat we de feiten niet kennen.
Het kan best zijn dat het zo is, maar het kan ook zijn dat het zus is.
Sorry dat ik zo niet weet waar jij precies staat, ben je gelovige of niet bedoel ik dan.....
Als Jezus Christus zegt dat Hij de waarheid IS dan moet je Hem aanvaarden en wat Hij zegt te zijn.....
Dat doe ik dus en ik aanvaard daarmee ook Zijn getuigenis dat in de bijbel is opgetekend......
Jezus woorden tegen Zijn Vader in Johannes 17:
Heilig hen (ons als gelovigen dus) in Uw waarheid. Uw woord is de waarheid.
quote:
Er is een antwoord op de vraag : wie schreef de bijbel ? , dat met 100 % zekerheid juist is, namelijk : we weten het niet. We kennen het precieze antwoord niet.
1 Petr.1
10 Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst
de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben, 11 terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd
de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna. 12 Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn
bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemel gezonden is,
u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.
2 Petr 1,
20 Dit moet gij vooral weten, dat
geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; 21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar,
door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.
Joh 7,38
Wie in Mij gelooft,
gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.
Joh 5,39
Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en
deze zijn het, welke van Mij getuigen,
Rom 1,2
dat
Hij tevoren door zijn profeten beloofd had
in de heilige Schriften –
Rom 16,26
maar thans geopenbaard en
door profetische schriften volgens bevel van de eeuwige God tot bewerking van gehoorzaamheid des geloofs bekendgemaakt onder alle volken –
Gal 3,8
En
de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden.
2 Tim 3,16
Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid,
In Johannes 1 vers 1 staat dat Jezus het
Woord is waardoor de wereld geschapen is, en de Bijbel is het Woord.......gelijkwaardig dus.
Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond..Hebr. 1
1
Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, 2 heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft.quote:
Wie schreef de bijbel is geen geloofskwestie maar een feitenkwestie. Per definitie is iedere overtuiging op grond van het feit dat we de juiste feiten niet kennen een verkeerde overtuiging.
Het is ieders recht om een overtuiging hieromtrent te hebben.
Maar een overtuiging is niet de waarheid.
Deze teksten die ik hierboven citeerde zeggen mij op allerlei manieren dat het feit er ligt dat God aan het totstandkomen van de Bijbel ten grondslag ligt.
Maar als ik de bijbel niet wil geloven op Zijn eigen getuigenis, houdt het op....
Maar je zult dan van z'n leven niet weten wat ECHT waarheid is.....
Hebr.11
1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. 2 Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven.
quote:
En iemand die niet de mogelijkheid openlaat dat ie wel eens verkeerd kan zijn zet zijn eigen overtuiging hoger dan de waarheid.
Jij zegt de feiten niet te weten, je kan dus altijd verkeerd zitten. Jij weet dus niet wat de waarheid is......
Als ik de bijbel zie als de Waarheid en Jezus zie als de Waarheid, omdat
Hij dat van Zichzelf getuigd is dat iets wat uiteindelijk
geloofd moet worden.
Voor mij is het wel alles of niets.
Ik hoef geen boek wat claimt de Waarheid te Zijn en geen persoon die in dat boek Zichzelf laat zien als de Waarheid en de Weg, en het eventueel nog wel mis zou kunnen hebben.