Auteur Topic: 7 hoofdzonden zijn?  (gelezen 1146 keer)

karel5

• Bekijk profiel
7 hoofdzonden zijn?
« Gepost op: april 11, 2004, 01:19:49 pm »
Wat is zonde?

Ik herinner mij de al oude uitspraak.Nou dat is echt zonde. Niet meer doen dus.

Vrolijk Pasen.      
En doe alles met mate. Er is toch overal genoeg van hier. En elke dag weer.

Tenslotte kan je beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan spijt hebben van de dingen die je niet gedaan hebt.

Dit is Sherry en dat is Port, want het leven is ontzettend kort. Geniet er maar van.

Wat leven we toch met veel scrupules.

Geen snoepjes op zondag mogen eten.
Bij een mooie blote juffrouw op beeldscherm en dan nijdig de stekker eruit willen trekken.

Ik word hier vaak boos over en ben verontwaardigd dat mensen zich om zulke kleine onbenullige dingen druk maken.

Dat is droog brood eten en boter op je kont smeren.

:?
karel5

bart1984

• Bekijk profiel
7 hoofdzonden zijn?
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2004, 01:31:20 pm »
Helemaal mee eens. Je moet van je leven geen hell maken. Je leeft tenslotte maar 1 keer.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
7 hoofdzonden zijn?
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2004, 02:44:49 pm »
Deze dagen  zijn gekomen door de Zonde.
Door alles heen ,zegt GOD, ik kijk om, naar de mensen die ik geschapen heb.
Ik zal mijn leven geven,de dood overwinnen(Satan overwinnen),Ik zal een LEVENDE HEER zijn.
En een ieder die dit geloofd zal behouden worden voor altijd.

MOOIIIIIIIIIIIIIIII toch!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alleen door JEZUS

lonneke

• Bekijk profiel
7 hoofdzonden zijn?
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2004, 05:40:08 pm »
Volgens mij is zonde zoiets als zowel de ander kwetsen als jezelf. Nou, en aangezien dat niet fijn is doe je het ook niet.

Dieterich

• Bekijk profiel
7 hoofdzonden zijn?
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2004, 06:26:52 pm »
Volgens mij is er een verschil tussen zonde en zonden. Zonden zijn dingen die ik 'fout' doe. En zonde is de houding die daarchter steekt: zonder God leven, het liever zelf willen uitzoeken.

't Heeft niet zo veel zin om steeds maar weer stil te staan bij zonden, zoals snoepjes eten op zondag: aan de ene kant is het deprimerend wanneer je zonden vindt, aan de andere kant is het ook best wel moeilijk om steeds maar weer nieuwe zonden aan te wijzen.

In plaats daarvan focus ik me liever op zonde: leven zonder God. Ik betrap me er steeds weer op dat ik liever zelf m'n leven vormgeef dan het van God te verwachten. Toch is dit minder deprimerend, want in Jezus laat God zien dat hij mijn leven wil dragen. Bovendien is zonde ook makkelijker aan te wijzen dan zonden: Sommige mensen lijken zonder zonden te zijn, maar ik moet de eerste mens nog tegen komen die twentyfourseven met God (= zonder zonde) leeft...
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

LaNaussee

• Bekijk profiel
7 hoofdzonden zijn?
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2004, 10:57:08 am »
Zonde, letterlijk: het niet bereiken van je doel.

Paulus geeft aan zonde heeft twee verschillende dimensies. De eerste is 'verkeerde dingen doen'. De tweede is 'in Christus zijn'.

Uitgewerkt:
Verkeerde dingen doen we allemaal, wat zijn dan verkeerde dingen? Al die dingen die we hadden moeten doen, die we teveel gedaan hebben. Alles waarmee we God niet ten volle de eer hebben gegeven.
In christus zijn. Hier draait het simpel om de vraag, geloof je in Christus of niet. Deze vraag bepaalt het verschil tussen christenen en niet-christenen.

NB. Let op het verschil in 'doen' en 'zijn'!!!
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
7 hoofdzonden zijn?
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2004, 11:12:39 am »

quote:

karel5 schreef op 11 april 2004 om 13:19:
Wat is zonde?

Ik herinner mij de al oude uitspraak.Nou dat is echt zonde. Niet meer doen dus.

Vrolijk Pasen.      
En doe alles met mate. Er is toch overal genoeg van hier. En elke dag weer.

Tenslotte kan je beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan spijt hebben van de dingen die je niet gedaan hebt.

Dit is Sherry en dat is Port, want het leven is ontzettend kort. Geniet er maar van.

Wat leven we toch met veel scrupules.

Geen snoepjes op zondag mogen eten.
Bij een mooie blote juffrouw op beeldscherm en dan nijdig de stekker eruit willen trekken.

Ik word hier vaak boos over en ben verontwaardigd dat mensen zich om zulke kleine onbenullige dingen druk maken.

Dat is droog brood eten en boter op je kont smeren.

:?

Ik krijg hieruit sterk de indruk dat karel5 iets anders met het woord/begrip zonde bedoelt dan wij doen.

Sorry, maar ik vind deze voorbeelden nergens op slaan. Alsof christenen geen alcohol drinken (ik toevallig niet, maar de meeste andere echt wel), alsof je geen snoepjes mag eten op Zondag (van wie heb je die onzin), alsof je raar bent als je niet naar seks etc. op TV wilt kijken (willen mijn ouders ook niet en die zijn ook geen christen).

Dus wat versta jij onder zonde? En vind je jezelf ook zondig?

Zie ook hier
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Dieterich

• Bekijk profiel
7 hoofdzonden zijn?
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2004, 11:19:29 am »

quote:

Roodkapje schreef op 12 april 2004 om 11:12:
Ik krijg hieruit sterk de indruk dat karel5 iets anders met het woord/begrip zonde bedoelt dan wij doen.

Sorry, maar ik vind deze voorbeelden nergens op slaan. Alsof christenen geen alcohol drinken (ik toevallig niet, maar de meeste andere echt wel), alsof je geen snoepjes mag eten op Zondag (van wie heb je die onzin), alsof je raar bent als je niet naar seks etc. op TV wilt kijken (willen mijn ouders ook niet en die zijn ook geen christen).

Dus wat versta jij onder zonde? En vind je jezelf ook zondig?

Da's dus juist wat ik probeerde te zeggen  |:( : het gaat niet primair om de dingetjes die je wel of niet doet.
Ik noem het zonde wanneer ik God naar de zijkant van mijn leven duw: en natuurlijk heeft dat gevolgen voor de rest van mijn leven. Maar 't heeft niet zoveel zin om daarop te letten wanneer je niet door hebt waar die zonden vandaan komen.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2004, 11:20:36 am door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.