Auteur Topic: Vergeving  (gelezen 1924 keer)

Rianne

• Bekijk profiel
Vergeving
« Gepost op: mei 06, 2004, 10:07:54 pm »
Wat houdt vergeving heel precies in?
Bij het Laatste Oordeel, haalt God dan deze zonden van je weer terug?
Als ik vergeving vraag en ondertussen eraan twijfel of God het echt vergeeft, zijn ze dan niet vergeven?
Als ik vergeving vraag voor iets wat iemand anders gedaan heeft, zoals Jezus dat ook vaak deed, zou God hen dan ook vergeven?
Of krijg je alleen vergeving als je het zelf aan God vraagt?  :?

Zijnkind

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2004, 10:24:41 pm »

quote:

Rianne schreef op 06 mei 2004 om 22:07:
Wat houdt vergeving heel precies in?
Bij het Laatste Oordeel, haalt God dan deze zonden van je weer terug?
Als ze al te sprake komen..dan zal Jezus zeggen; Die hoort bij mij. Ik heb dat al afgehandeld Vader. Je komt er niet zo gemakkelijk van af dat het niet meer vermeld wordt. Het zal je behoud gelukkig niet in de weg staan als je vertrouwt op Hem.

quote:

Als ik vergeving vraag en ondertussen eraan twijfel of God het echt vergeeft, zijn ze dan niet vergeven?
Ook daarvoor is er vergeving. Twijfel aan God is niet hetzelfde als niet in Hem geloven gelukkig. Hij kent onze gebreken en onze ideeen. Maar waarom zou je niet volledig op Hem vertrouwen?

quote:

Als ik vergeving vraag voor iets wat iemand anders gedaan heeft, zoals Jezus dat ook vaak deed, zou God hen dan ook vergeven? Of krijg je alleen vergeving als je het zelf aan God vraagt?
Das een moeilijke. God weet dat uiteindelijk als enige. Ik denk persoonlijk dat deze mensen zelf zich moeten bekeren en vergeving vragen. Maar het is uiteindelijk aan God om dat te beoordelen. Het kan zeker geen kwaad om voor hen te bidden. Blijf dat vooral doen.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2004, 10:25:43 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2004, 11:18:28 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 06 mei 2004 om 22:24:
[...]
 Als ze al te sprake komen..dan zal Jezus zeggen; Die hoort bij mij. Ik heb dat al afgehandeld Vader. Je komt er niet zo gemakkelijk van af dat het niet meer vermeld wordt.

Oh nee? Vergeven is vergeven volgens mij. De zonden die je met oprecht berouw en met een beroep op het lijden en sterven van Jezus belijdt aan God zullen vergeven worden. Gelijk. Die worden als het ware naar de bodem van de oceaan gegooid en God rakelt geen dingen meer op die Hij eenmaal vergeven heeft.

Marloes

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2004, 11:25:23 pm »
De vraag is toch ook wie oordeelt bij het Laatste Oordeel: Vader of Zoon?
[Prediker 7:29]

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2004, 11:29:31 pm »
Je moet in het nu denken, of eigenlijk in het 'toen' 2004 jaar geleden, en niet in wat komt als je voor Jezus staat, als het gaat om vergeving.

Als jij gelooft dat Jezus voor jouw gestorven is, dan moet je je indenken dat dit is voor jouw zonden. Om ze op zich te nemen. Als jij vergeving vraagt dan worden ze vergeven. "En het bloed van Jezus reinigt ons van al onze zonden" staat er in de bijbel.
Dat bloed dat heeft gestroomt bij het offer wat hij bracht.

(Voor Jezus moesten hier offers voor worden gebracht en nu is Jezus zelf dat offer)

Of je moet niet meer willen worstelen met de zonden en Hem de rug toekeren. Dat is wat anders. Dan ga je fout zitten en moet je een ander soort verantwoording afleggen straks.

Maar let wel dat hij de macht van de zonde, "de neiging tot zondigen" zijn kracht heeft ontnomen in jouw leven. "Je bent meer dan overwinaar in Christus" Staat er in de bijbel.

Dus met het worstelen met zonden, mag je sterker zijn in de wetenschap dat de kracht tot zondigen, de neiging tot, is verbroken op Golghota. Net als de kracht van de duivel en de dood. Hij is overwinnaar.

Ook in jouw leven als je gelooft.

En bedenk daarbij dat hij genadig is. Laat dat woord in je leven inhoudt krijgen. Dan wordt het geen kramp maar je mag bij Jezus komen omdat Hij van je houdt. Hij weet dat wij vaak zitten te knoeien en dat er van alles misgaat.

Straks voor Jezus beoordeelt hij onze levenswandel in die zin dat hij kijkt naar wat voor inhoud het heeft gehad, over onze "werken"

Snappie? Groet Frans
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2004, 11:29:42 pm »
Psalm 103
12 Zover het oosten is van het westen,
zover doet Hij onze overtredingen van ons;

Mi 7,19
Hij zal Zich wederom over ons ontfermen, Hij zal onze ongerechtigheden vertreden. Ja, Gij zult al onze zonden werpen in de diepten der zee.

1 Joh 1,9
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Heb 8,12
Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden, en hun zonden zal Ik niet meer gedenken.

De bijbel zegt het mooier dan ik het kan :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #6 Gepost op: mei 07, 2004, 04:44:07 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 06 mei 2004 om 22:24:
[...]
 Als ze al te sprake komen..dan zal Jezus zeggen; Die hoort bij mij. Ik heb dat al afgehandeld Vader. Je komt er niet zo gemakkelijk van af dat het niet meer vermeld wordt. Het zal je behoud gelukkig niet in de weg staan als je vertrouwt op Hem.
[/b]
nee als je van hem houd. probleem is dat de meeste christenen lees iedereen ongeveer behalve 144000 hem niet eens volop kennen en een verkeerd beeld hebben. wedden dat velen die zich christelijk noemen farizeeeen zijn
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #7 Gepost op: mei 07, 2004, 10:16:13 pm »
Mezza, Ben het met je eens hoor. Maar dat het helemaal vergeten zal zijn? Nee, dan zouden we niets geleerd hebben van onze straf na de zondeval. Ik lees dat ook niet in de bijbel. Dat bedoelde ik te zeggen.

Joeri, ik denk dat Jezus prima in staat is om te beoordelen wie bij Hem hoort. Daar hoeven wij geen criteria voor te gaan stellen in deze discusie. Lijkt me duidelijk dat wie hij tot de zijnen rekent mensen zijn die van Hem houden. Maar al zou het niet zo zijn...wie zijn wij om daar ook maar iets tegenin te brengen?

Marloes, God oordeelt. Openbaring 20:11 geeft geen duidelijk uitsluitsel of het echt alleen de Vader is.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #8 Gepost op: mei 07, 2004, 11:18:48 pm »

quote:

Marloes schreef op 06 mei 2004 om 23:25:
De vraag is toch ook wie oordeelt bij het Laatste Oordeel: Vader of Zoon?

Dat is de Vader, want het laatste wat Jezus doet is zijn Koningschap overdragen aan de Vader :

.......en daarna het einde,wanneer Hij het koningschap aan God den Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben. 1 Cor. 15 : 24
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #9 Gepost op: mei 07, 2004, 11:28:25 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 07 mei 2004 om 22:16:
Mezza, Ben het met je eens hoor. Maar dat het helemaal vergeten zal zijn? Nee, dan zouden we niets geleerd hebben van onze straf na de zondeval. Ik lees dat ook niet in de bijbel. Dat bedoelde ik te zeggen.

Ik snap eerlijk gezegd nog niet helemaal wat je hier nu mee wilt zeggen...  :/