quote:
Baldur schreef
Ik mis "de wet van God" in jullie beweringen! En baart mij zorgen!
Daarom wijst Hij in vers 8 op de wetten van en Hemelse Almachtige Vader! En dat is niet voor niets!
Jezus leert ons feitelijk dit:
De mensen moeten iets meer ontvangen dan enkel theorieën. Zij moeten het levende brood des hemels onvangen. Ook in het weerleggen en bespreken van Mijn woord moet vertelt worden, over het fundament van redding of de wijze waarop iemand gered kan worden weergeven. Ik ben immers het Levende Woord. Verkondig niet uw ideeën over Mij en Mijn woord, maar predik Mij tot redding van a l l e mensen; door de wet van een Hemelse Vader.
Gods zegen en gegroet!
Beste Baldur, laat ik beginnen met het feit dat we wel overtuigd zijn van je oprechte bedoelingen.
Maar dat wil niet zeggen dat we het daarom met je eens zijn. We willen alles toetsen aan de Schrift, en dan komen we tot andere conclusies.
Vewrder zijn er een massa mensen op dit forum die de Sabbath niet onderhouden op de zevende dag der week. We zijn volgens jou dus allemaal afgedwaalden.
Wij geven voor jou de indruk dat we 'zonder wet' leven. Dat heb je mis. En ook heb je gelijk op een bepaalde manier.
Wij leven 'zonder wet' op de manier bedoeld van Romeinen 7:
quote:
Romeinen 7
1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet (van Mozes/de geboden van God) heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? 2 Want de gehuwde vrouw is door de (gewone) wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet (van Mozes), die haar aan die man bond. 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet (van Mozes/de geboden van God), zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet (\van Moze/Gods geboden) door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen. 5 Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen; 6 maar thans zijn wij van de wet ([/i]van Mozes/de geboden van God[/i])ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de NIEUWE staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.
De wet is goed en volmaakt maar is gegeven om aan de mens zonder God te laten zien dat hij zelf niets goeds kan doen. We hadden dus Gods eisen, maar als mensen zonder Gods hulp kunnen we niet aan die eisen voldoen. De wet laaty de zonde kennen. Want op het moment dat ons iets verboden wordt, wordt het tot zonde als we dat gebod overtreden.
quote:
Rom 7
9 Ik heb eertijds geleefd zonder wet; toen echter het gebod kwam, begon de zonde te leven, maar ik begon te sterven, 10 en het gebod dat ten leven moest leiden, bleek voor mij juist ten dode te zijn; 11 want de zonde heeft uitgaande van het gebod, mij misleid en door middel daarvan gedood. 12 Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
Rom 23
Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here.
En zogauw de zonde gaat leven is het gebeurd met ons.
Een enkele zonde is al genoeg om nooit in Gods aanwezigheid te kunnen zijn. Want God is Heilig en bewoont een ontoegankelijk licht. En de zonde is duisternis en kan geen gemeenschap hebben met het licht. Ze hebben niets gemeenschappelijks.
En waarom moest Jezus komen?
Omdat er geen enkele mens was die in staat was om aan Gods geboden te voldoen.
Gal 3,10
Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. Dat was het vooruitzicht en dat is na de val van Adam en Eva nog niet veranderd.
Ik weet in ieder geval dat ik uit mijzelf aan deze eisen NIET kan voldoen. En zelfs nog geen sikkepitje......
En God wilde niet dat de mensen die Hij had geschapen op deze manier zouden eindigen. Omdat God ons
liefhad. Terwijl wij nog helemaal niet naar Hem vroegen, laat staan ons met Hem bezighielden (dat geldt in het bijzonder voor ons gelovigen vanuit de heidenen - wij konden
nergens aanspraak op maken.) heeft God (de Vader en de Zoon) samen voor de uitweg gezorgd.
Gods heilige eisen moest aan voldaan worden..... Geen mens was in staat.
En de wet liet zien dat we het niet konden en werd een
getuigenis tegen ons. Wij hadden een schuldbrief doordat de wet deze eisen van Gods aan onms stelde, en wij moesten zeggen:
Niet in staat tot enig goed.... Het gebod wat ten leven moest leiden werd voor ons een gebod ten dode.
quote:
Galaten 3
11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven. 12 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven. 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt. 14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof
De Zoon heeft aan Zijn Vader gezegd:
Is er geen mens om U uw eer terug te geven die door al de zonde niet aan u is gegeven? En niemand kan doen wat Uw wil is op de aarde?Ook de offerdiensa in Israel kon alleeen de zonden bedekken en niet wegdoen. Het was dus een soort tijdelijk middel wat steeds herhaald moest worden. De Here Jezus had ons zo lief dat Hijn kwam om aan de eisen der wet te voldoen., Zodat we vrijgekocht zijn door Zijn dood.
Dat was namelijk de straf die op de zonde stond: De dood.
Hij heeft de starf op zich genomen. EN DAT TERWIJL HIJ ZELF GEEN ENKELE ZONDE HEEFT GEDAAN DIE DIE STRAF VOOR HEM NODIG MAAKTE.
quote:
Hebr. 10
3 Doch door die offeranden werden ieder jaar de zonden in gedachtenis gebracht; 4 want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren of bokken zonden zou wegnemen.
5 Daarom zegt Hij bij zijn komst in de wereld:
Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid;
6 in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad.
7 Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen.
8 In de aanhef zegt Hij: Slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, hebt Gij niet gewild, noch daarin een welbehagen gehad, hoewel zij naar de wet gebracht worden. 9 (Doch) daarna heeft Hij gezegd: Zie, hier ben Ik om uw wil te doen. Hij heft het eerste op, om het tweede te laten gelden. 10 Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus
.....
18 Waar dan voor deze dingen vergeving bestaat, is er geen zondoffer meer (nodig).
19 Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, 20 langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees, 21 en wij een grote priester over het huis Gods hebben, 22 laten wij toetreden met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs
Wat was dat dan, waarom deed Hij dat dan? Waarom gaf Hij zijn leven als straf voor iets wat Hij niet gedaan had?
Omdat alleen op die manier de weg naar God voor de mens weer open kwam te liggen. HIJ ZELF is de nieuwe en levende weg. (vers 19)
Ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij..
Alzo LIEF heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.Jezus is gestorven, de straf voor de zondaar. En juist omdat Hij weL volmaakt de wet hield, kon God Hem opwekken....
Zoals in het begin hier in Romeinen 7 staat: was de wet iemand die allerlei eisen aan ons stelde. Wij konden daar niet aan voldoen.
Die eisen heeft Jezus volbracht; Hij kwam om
[de wil van de Vader te dcoen: Zie hier ben ik, in de boekrol staat van Mij geschreven, om Uw wil o God te doen.
Hij is dood gegaan.
En wat is voor ons nu de essentie van het evangelie?
Dat ieder die in Hem gelooft, medegestorven is...en medeopgewekt en dat is mogelijk geworden door de Heilige Geest die Hij ons heeft gegeven toen wij tot gelkoof kwamenHierdoor ontvangen we dat nieuwe leven vaqn Gosd IN ons.
En wij zijn door het gelkoof in Hem niet alleen mede gestorven en opgestaan: God ziet ons nu ook IN Chrsitus met alle eigenschappen die Chrsitus heeft.
Wij zijn rechtvaardig
omdat Jezus het isWij heilig
omdat Jezus het isWij zijn wijsheid
omdat Jezus dat isEn zo kan ik nog even doorgaan. Wij hebben alles schatten IN Christus ontvangen. Alles wat van Christus is, is van ons en de positie van Christus
is al onze positie (geestelijk gezien.)
De essentie is dus de genade en liefde van Christus en IN Hem is het hele werk volbracht. Hij is het middelpunt.
De wedergeboorte waardoor dit alles ook voor ons werkelijheid wordt, is mogelijk geworden doordat Jezus ons zo lief had, dat Hij naar de aarde kwam om die wet te volbrengen, en ons zo bij God te brengen. Die onze Vader is geworden. De oorsprong van onze redding is de
liefde van de Vader en de Zoon voor ons en alles wat nu met onze redding te maken heeft
is ook alleen in Jesus werkelijkheid. Er zit geen enkele verdienste van ons bij.
Zoals al geprofeteerd werd door Kajafas:
quote:
Joh.11
49 Maar één van hen, Kajafas, de hogepriester van dat jaar, zeide tot hen: Gij weet niets, 50 en gij beseft niet, dat het in uw belang is, dat één mens sterft voor het volk en niet het gehele volk verloren gaat. 51 Doch dit zeide hij niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij, dat Jezus zou sterven voor het volk, 52 en niet alleen voor het volk, maar om ook de verstrooide kinderen Gods bijeen te vergaderen.
Als je mee gestorevn bent, ben je dood voor de wet/Gods eisen, die jou vanalles oplegde waar je niet aan kon voldoen.
De wet kon namelijk niet dood gaan. Die is nog steeds goed en volmaakt. Als wijzelf nu sterven, zijn we vrij om iemand anders toe te behoren.
Door het lichaam van Christus staat in Rom 7 kunnen we nu Hem toebehoren. De wet hoort bij het leven zonder God.
En niet dat wij de wet niet goed meer vinden.... Dec wet is TE goed voor ons. Wij zijn zondig en kunnen er niets mee beginnen. Jezus heeft onze plaats ingenomen, wat betreft het
volbrengen en het
ondergaan van de straf.
Nu is het zaak dat wij door het geloof IN HEM bliojven.
God ziet ons dan als
ook gestorven en weer opgestaan en ziet ons IN Zijn Zoon als of
wij de wet vervuld hebben.
En zo kunnen we tot God de Vader komen: alleeen door Jezus Christus. Het is dan ook de gerechtigheid VAN CHRISTUS waardoor wij bij God kunnen komen. En niet de gerechtigheid die van inszelf zou zijn als we d.m.v. de wet bij God zouden kunnen komen.
Het zou ook gek zijn als we dood zijn voor de wet (nu een ander leven hebben) daarheen terugkeren.
God wil nu ook zijn wil IN ons volbrengen. Maar dat gaat nu door de Heilige Geest. Jezus die in ons woont door Zijn Geest, volbrengt in ons Gods wil. (gods wetten) en dat is niet meer volgens 'Mozes". In Mattheus 5 lees je dat God wil/zijn wetten
veel verder gaan de wet van Mozes. (Maar bij God wet denken we automatisch aan Mozes terwijl dat niet altijd bedoeld wordt met dat woord wet)
De wetten die God in ons hart legt, is nu juist datgene wat
verder gaat dan de wet van Mozes. Door de Geest die in ons hart woont, kunnnen wij (of beter Hij IN ons) die wetten volbrengen.... Dat is dan de
wet van de Geest waarmee bedoeld wordt:
De wetmatigehid van de Geest, dat die automatisch de vruchten van de geest naar voren brengt, en dat zijn geen 'geboden' in de zin van de wet gij zult.., maar automatisch gevolg van der inwoning van de Heilige Geest..
De Geest KAN namelijk niet zondigen. Dat is niet zijn natuur. Zo maakt Jezus ons vrij van onze oude mens die tot niets in staat is.
Het is dezelfde Geest als Die Christus heeft, en waardoor Hij leeft naar Gods wil.
Dit volgende stukje haal je aan om te bewijzen dat wij een valse leer hebben en de wetten naar eigen inzicht uitleggen

Je haalt dit aan (in een onbekende vertaling voor mij

)
quote:
Baldur haalt aan:
1 Timotheüs 1
3 Ik herinner je aan wat ik je heb opgedragen toen ik naar Macedonië vertrok: Blijf in Efeze en weerhoud mensen, die een verkeerde leer brengen, om die uit te dragen.
4 Zij vertellen sprookjes en houden zich eindeloos bezig met stambomen. In plaats van mensen te helpen Gods plan in geloof te aanvaarden, roepen zij moeilijkheden op.
5 Het doel van elke terechtwijzing is liefde, die uit een zuiver hart komt, een eerlijk geweten en een oprecht geloof.
6 Deze valse leraars zijn het spoor bijster en verknoeien hun tijd met zinloos gepraat.
7 Zij zouden graag beroemde uitleggers van de Joodse wetten willen worden, maar hebben er geen idee van wat die wetten eigenlijk betekenen.
8 Die wetten zijn goed als zij worden toegepast op de manier zoals God het bedoeld heeft.
P&A :
Vul dit dan ook aan met de volgende verzen:
9 wel wetend, dat de wet niet gesteld is voor de rechtvaardige, maar voor wettelozen en tuchtelozen, voor goddelozen en zondaars, voor onverlaten en onheiligen, voor vadermoorders en moedermoorders en doodslagers, 10 hoereerders, knapenschenders, zielverkopers, leugenaars, meinedigen, en al wat verder ingaat tegen de gezonde leer, 11 in overeenstemming met het evangelie der heerlijkheid van de zalige God, dat mij is toevertrouwd.
En de gezonde leer is het evangelie wat aan Paulus is toevertrouwd.
Die heeft bij mijn weten nog nooit aangegeven dat we de wet en de geboden nog moeten houden, en de sabbath staat ook niet op zijn lijstje van noodzakelijkheden.
Paulus zegt juist in Galaten dat wie terugkeert naar de wet
weer onder de vloek van de wet komen te liggen: m.a.w. de dood is weer ons uitzicht. Terwijl Christus ons het leven schenkt door de vloek gedragen te hebben.
De wet is voor de zondaars die we IN Christus niet meer zijn. We hebben nieuw leven ontvangen waarvoor de wet niet bedoeld is.
quote:
Paulus over het evangelie:
Gal. 2
16 wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden.
...
19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven om voor God te leven. 20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.
21 Ik ontneem aan de genade Gods haar kracht niet; want indien er gerechtigheid door de wet is, dan is Christus tevergeefs gestorven
Gal. 3
1 O, onverstandige Galaten, wie heeft u betoverd, wie Jezus Christus toch als gekruisigde voor de ogen geschilderd is? 2 Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof? 3 Zijt gij zó onverstandig? Gij zijt begonnen met de Geest, eindigt gij nu met het vlees?
....
23 Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester
26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. 27 Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. 28 Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. 29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.
Het is alles uit de genade en liefde van God. Die ons nieuw leven geeft en door zijn Geest nu leidt.
En deze liefde van Chrsitus en de genade, daar hoor ik nij jou niet zoveel over.
Gewoon als constatering.

Wij zijn zonen van God door het geloof in Christus. En wat Hij heeft volbrachtZ: de wet, daar hoeven wij dan niet nog een keer aann te beginnen.
Dan vindt je dat Chrsistus nog niet genoeg heeft gedaan.
Chrsitenen die de wet willen houden uit dankbaarheid, daar verschil ik mee van meening wat betreft de positie van de wet.
Maar bij hen merk ik absoluut de rust in het werk van Christus, het vetrouwen dat Hij de wet heeft vervuld.
Dat dat genade en liefde van Hem is, waardoor wij behouden zijn. En wij niets meer hoeven te volbrengen om behouden te zijn.
Wel zijn we God dankbaar, al benaderen we dat verschillend.
En deze aspecten mis ik bij jou.