Nog even een reactie op Morfine.
Morfine is een zeer beladen woord geworden. Als iemand met morfine begint, is het eind nabij, toch?
Nee dus.
De combinatie van medicijnen en de lich. toestand van de patient veroorzaken het overlijden, niet de morfine.
Anders zouden veel junks toch allang gesneuveld zijn? Als je iemand alleen morfine geeft, gaat hij/zij niet zomaar dood. Het geeft wel een snelle gewenning(verslaving), waardoor het ook opgehoogd MOET worden om de pijn te blijven bestrijden.
Zoals vorige prikker al zei: de combi veroorzaakt het sterven. (valium, haldol).
Ik heb eens bij een mij onbekende man 200 mg morfine moeten spuiten.
Ik kwam daar voor het eerst. (200 is heel veel!!)
Toen heb ik wel even de mobiel gebruikt en de huisarts gebeld of dat wel klopte.
Ja, die man was dus verhoogd en verhoogd enz.... Zat nu op 200 mg.
Ik heb het gegeven, en ben later nog even teruggegaan. Hij zat heerlijk in bed, geen pijn en had nergens last van. Hij heeft nog een aantal weken zo geleefd.
Bij hem werkte dit heel goed.
Bij anderen is alleen morf. niet genoeg. Dan kom je in een gebied van: bij niet geven ervaart de patient een enorme benauwdheid (angst voor stikken en afschuwelijk voor de familie om bij te zitten....stel je even voor.....)
en bij wel geven kan de patient overlijden aan de bijwerking van de zware medicijnen. Wat dan?

? Niet? Wel?
Ik denk dat je altijd heel goed met de patient (indien mogelijk) en met de fam. moet overleggen. Mogelijkheden onderzoeken. Kan er O2 bij? Ander bed? Andere houding? Uitzuigen? (slijm weghalen).
Nooit klakkeloos alles toedienen, altijd blijven nadenken.
Passieve en actieve euthanasie zijn verouderde termen. Die worden niet meer gebruikt. Euthanasie is euthanasie.
Passief is nu samengevat in 5 stappen.
de laatste stap daarvan is code 5 : niet reanimeren, niet beademen, niet naar intensive care, geen anti-biotica en TLC= tender loving care.
Dit is een code die alleen wordt gegeven als medisch handelen echt zinloos is geworden.
Hartelijk dank voor het gebed. Fijn dat er gebeden wordt. Het is nodig! Het is inderdaad eeen zwaar vak, ik heb nu 20 jaar ervaring, en het wordt er niet lichter op. Hart. Groet, Anne-Marie.