Je zou A: mijn posts een beetje minder vooringenomen kunnen lezen en B: een beetje beter moeten lezen wat er staat. In essentie zijn we het namelijk eens (zie ook mijn post van 5 juli), alleen probeer ik wat te nuanceren, en ben ik geloof ik minder veroordelend.
1: Ik heb het over sociale contekst, naast de religieuze. Dus: dorpse/familiecultuur versus GKv cultuur.
Soms is het lastig om die 2 uit elkaar te halen. Dan is het gros van het dorp aangesloten bij de GKv. Maar vaak zijn die 2 wel behoorlijk gescheiden. Bijvoorbeeld als naar de kerk gaan iets voor op zondag is, en je voor door de week je eigen set normen en waarden hebt. In gebieden waar familiebanden een sterke rol spelen, geldt de set familiegebonden normen en waarden sterker dan die die de kerk voorschrijft.
2: ik heb gezegd dat ik fysiek geweld tussen man en vrouw afkeur. Tegelijk heb ik gezegd dat ik voor mijzelf een mij bekende situatie waarin dat wel gebeurde probeer te begrijpen. Daarnaast heb ik gezegd dat ik de situatie waar jij het over hebt niet ken, dus daar geen uitspraken over kan doen. Ik wilde alleen aangeven dat dingen die jij uit als gemeenplaatsen soms te kort door de bocht zijn.
3: 1 van die gemeenplaatsen is dat jij kennelijk iedereen die mept in een huwelijk 'geestesziek' vindt. Dat gaat niet op voor de situatie die ik ken, naar mijn mening. Het is dus bedoeld als een nuancering, niet om jou aan te vallen. Ik bedoel ook niet te zeggen dat mensen die meppen altijd gezond van geest zijn. (Aan de andere kant: alle betrokkenen in de situatie die ik ken, hebben therapie gehad, behalve de mepper. Terwijl hij het het meest kan gebruiken, naar mijn idee.)
4: De rol van een kerkenraad is wisselend in deze situaties. In de situatie die jij beschrijft is hun rol fout geweest, en dus betreurenswaardig. In de situatie die ik ken, heeft de kerkenraad misschien in het begin aangedrongen op het behouden blijven van het huwelijk, omdat dat Gods wil zou zijn, dat weet ik niet. Later heeft de kerkenraad zich iig jaren en jaren afzijdig gehouden, vooral omdat ze van de man zich er niet mee mochten bemoeien. Tot slot is de vrouw verteld dat echtscheiding, hoewel niet naar Gods Wil, soms toch de beste oplossing voor mensen is, en geen reden om haar van het avondmaal af te houden.
Wat ik ook weet is dat sommige ouderlingen een 'boeren opleiding' hebben, en dus niets weten van communicatievaardigheden, het bespreken van taboe's, maatschappelijke begeleiding, pastoraat van probleemgezinnen enzovoorts. Ze doen slechts waarvoor ze zijn aangesteld naar hun idee: het bewaken van leer en leven van de gemeenteleden.
Ik kan dat betreuren, maar ik kan hen dat niet eens heel erg kwalijk nemen. Ik neem het wel het systeem kwalijk. Ik sta een systeem voor waarbij ouderlingen die niet over bepaalde communicatievaardigheden en begeleidingskwaliteiten bezitten op cursus gaan. Maar dat kost klauwen vol geld, en dat zal de GKv er niet voor over hebben. (Ik hou mijn hart vast voor gezinnen binnen de nieuwe vrijgemaakten: die vinden dat er tegenwoordig veel te makkelijk tot echtscheiding wordt over gegaan. Misstanden zoals jij die beschrijft kunnen dan dus langer bestaan.)
Ik vind het dus onterecht om ouderlingen af te rekenen op het ontbreken van vaardigheden die ze in een kerkverband als het onze niet kunnen ontwikkelen. Ik betreur daarom de gang van zaken niet minder! Ik zou 1 van de mensen zijn die op zo'n ouderling zou afstappen en die proberen bij te spijkeren op pastoraal gebied, ipv ze op een forum af te zeiken.
Het meppen van je eega is fout, onder elke omstandigheid en in elke vorm, en dat zou een christen als eerste in moeten zien. Dus ook de GKv. Wat ik dus probeer te zeggen is dat ik het begrijpelijk vindt dat ouderlingen echtscheiding erger vinden dan het meppen.
Ik vind dat onbegrijpelijk, maar snap dat sommige ouderlingen een smalle horizon hebben, buiten hun schuld. Er zou meer begeleiding van ouderlingen moeten zijn.
5: wat fout is, blijft fout, daar heb je absoluut gelijk in. Maar door proberen te begrijpen wat er fout gaat kun je in de toekomst dergelijke fouten proberen te voorkomen. Probeer daarom begrip op te brengen voor hoe zoiets tot stand is gekomen, zonder direct te veroordelen en het daarbij te laten. Daar win je, naar mijn idee, niets mee.
(Ps: Je hoeft niet steeds mijn hele tekst te quoten, hoor. Delen ervan is voldoende. Daarnaast is er een 'wijzigknop' waarmee je een al gepost bericht kunt aanvullen.)
Edit: er zijn trouwens wel
cursussen voor kerkenraadsleden, ook op pastoraal gebied en dergelijke, verzorgd door het
GVI (vanuit het kerkverband dus). Dus misschien val ik de GKv te hard aan, maar is het op gemeenteniveau niet goed geregeld.