Leuk onderwerp.
quote:
MeerDanIkWist schreef op 31 augustus 2004 om 01:57:DAt wil dus zeggen (volgens de huidige wetenschappelijke theorie) dat als men in precies dezelfde situatie zat, met precies dezelfde omstandigheden en dezelfde gemoedstoestand. Men altijd hetzelfde zou doen. Met andere woorden, men is geheel afhankelijk van de werking van de hersenen, die reageren, op de verschillende omstandigheden. (kort gezegd)
Ook wel determinisme genoemd. Het grappige is alleen, dat deze situatie (mijns inziens) volstrekt niet na te bootsen valt, want een mens kan niet terug in de tijd.
Behalve mijn opa die bijna geen korte-termijn geheugen heeft, die reageert wel hetzelfde in dezelfde situatie, maar soms ook net effe anders. Hij vraagt bijvoorbeeld (letterlijk!) om de 5 minuten: "Wanneer ga je nou trouwen?" als ik de datum zeg, zegt hij meestal: "Nou, dat is een hele stap jongen. Hou je haar een beetje goed onder de duim? Haha" Af en toe afgewisseld met een "Kijk maar uit hoor, het is geen Jansen" (als ik Jansen zou heten)
Hier zie je wel heel duidelijk een zelfde soort reactie in dezelfde situatie, maar toch ook enige vrijheid in keuze.
Zelf, als kersverse drs. in de informatica, geloof ik niet in het determinisme. Ik heb geprogrammeerd, véél geprogrammeerd, ook neurale netwerken en ik gelóóf het gewoonweg niet. Het bewustzijn kán volgens mij nooit voortkomen uit signalen in de hersenen. Het valt niet te schrijven, niet te beredeneren, niet te 'vatten'. Wat ik zelf meemaak als bewustzijn kan toch immers niet door regels vastgelegd zijn? Als vastgelegd is hoe ik denk, dan denk ík niet, maar dan denken mijn hersenen voor mij. Dan bestá ik eigenlijk helemaal niet!
Determinisme is eigenlijk het ontkennen van je eigen ik, je eigen wil, je eigen verantwoordelijkheid. Jij bent dan slechts het product van een neurale berekening, gevangen in een web waarin alle keuzes voor je gemaakt worden. In wezen zouden we dan naar een film in ons eigen leven kijken.
Laten we dan ook maar ophouden met het idee van 'rechtvaardigheid', 'goed en kwaad', 'rechter', 'wet', 'gevangenis'. Er zijn toch geen bewuste mensen, allen zijn we robotten...
Nee, ik bén. En omdat ik bén, daarom kan ik een keuze maken. Vrij, met verantwoordelijkheid.