Auteur Topic: Analyse van de hel  (gelezen 2756 keer)

MeerDanIkWist

• Oordeel Nooit
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Gepost op: augustus 31, 2004, 11:56:17 pm »
Hallo allemaal,

misschien is dit (weer) een vreemde vraag. Maar wij vroegen ons af hoe het  vele van jullie de  betekenis van de 'hel' (of andere benamingen voor het rijk van de duivel, het slechte) aanvoelen.

Wij zijn namelijk van mening, dat de hel, een vooral menselijk creatie zou kunnen zijn, ontstaan uit wraakgevoelens en haat.

Het evangelie, heeft vele verwijzingen, naar een soort hel.

Mattheüs 13:40-42 waar Jezus zegt: 'Zo zal het gaan bij de voleinding der wereld. De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars'

EN

Openbaring 20, waar staat: 'En de doden werden geoordeeld, op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken....en wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs'

Zijn jullie van meing, dat iemand, die niet volgens de boeken heeft geleefd. (Een vrij groot deel van de wereldbevolking) Zal branden in de hel.?

Ons lijkt zo'n hel volkomen nutteloos.  Zelfs voor de meest ongelovige misdadiger die er bestaat. God  zou zijn kinderen die hij lief heeft, toch nooit  eeuwig in de handen van zijn tegenpool laten blijven. Als er iemand is die zo'n slecht persoon kan verbeteren, dan is God het wel.

Daarom denken we dat vooral mensen, die de hel nog steeds op deze oude selectivie manier aanvoelen (bedoel , je kan in het nieuwe testament genoeg, tegenantwoorden vinden, waarom zo 'n  hel niet zou bestaan) Vooral spelen met eigen innerlijke woede, gebaseerd. op  haatgevoelens.
Geniet van Alles, heb behoefte aan niets

lonneke

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #1 Gepost op: september 01, 2004, 12:17:50 am »
Dan leven we dus nu al in een hel en zitten we ook allemaal in de hel want iedereen heeft wel frustratie's en/of haatgevoelens....

Dan leven er weinig mensen in de hemel, alleen de mensen die vol liefde zijn....

MeerDanIkWist

• Oordeel Nooit
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #2 Gepost op: september 01, 2004, 12:52:05 am »
Ey,

We snappen eigenlijk niet helemaal waarom dat zo zou zijn. We bedoelden dat mensen de hel zouden kunnen verzinnen uit wraakgevoelens. Dat betekent niet  dat je ook in een hel leeft als je wraakgevoelens hebt.

Het ging meer om het feit, dat wanneer, je sterk in de hel geloofd, je leven iets racuneus heeft.  Ik (1 van de We-en) heeft al eens erg rottige dingen in het leven meegemaakt, en ik volg ook heel erg, de wereldproblematiek, (en hij ook hoor) zoals anti-globalisme, hongersnood-prolbematiek en oorlogen. Toch lijkt het ons zeer erg als er een hel bestaat, het gewoon geen goede oplossing. Sommige misdadigers maken van hun leven hun hel, goddeloze mensen zijn vaak vergankelijk en doelloos.  Moeten zij dan verder branden, nog meer lijden?

Wanneer men zegt, dat is de duivel, God staat erbuiten, zou voor hen kunnen. Maar de God waar wij in kunnen geloven, bestaat uit ongekende liefde, en komt juist op voor de mensen, die van hun leven een hel hebben gemaakt  Ook voor de ongelovige want met echte liefde overtuig je alles

Wanneer men zegt, God, is er alleen, als jij hem toelaat zeg. Zeggen wij, God is overal, Want Hij is. Zowel, voor de eskimo, die nog nooit een bijbel heeft, gezien als voor de gereformeerde.

Geniet, dus vooral van het leven, als je overtuigd bent, dat je God in je leven hebt.  Er zijn genoeg mensen die dat absoluut niet kunnen (1 van ons 2) en die daar niet gelukkig van worden.
Zie ons eerste topic over, dat doemscenario......

PS. Gaaf stukje over Fahrenheit 9/11! of ben jij een andere Lonneke./
« Laatst bewerkt op: september 01, 2004, 01:38:11 am door MeerDanIkWist »

lonneke

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #3 Gepost op: september 01, 2004, 01:46:40 am »

quote:

PS. Gaaf stukje over Fahrenheit 9/11! of ben jij een andere Lonneke./

Dank je, ja ik ben dezelfde Lonneke en vind Fahrenheit erg goed.

Zelf geloof ik niet dat wanneer je gelooft je opeens transformeert in een liefdevol opperwezen. Liefde moet je leren. Het is een vallen en opstaan. Soms is het nodig om door een hel te gaan. Dat gun je je medemens toch niet? Nee, maar het is blijkbaar nodig. Daar kun je uit leren. In onvrijheid leven maakt dat je je verworven vrijheid gaat waarderen en koesteren. Nooit meer....de geschiedenis getuigt ervan.

MeerDanIkWist

• Oordeel Nooit
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #4 Gepost op: september 01, 2004, 01:56:08 am »
Hey,

Ja dat klopt van dat leren. Maar wat leer je er nou van als je om het even heel bot en simplistisch te zeggen, als je (eeuwig) in de fik staat. En als ik uit jouw redenatie mag opbouwen, beschouw jij een kleine 100 jaar, als basis voor de eeuwigheid. Ik ken genoeg mensen, die op latere leeftijd juist goed of slecht werden. Gelovig of ongelovig werden. Ten derde is het niet voor iedereen even gemakkelijk om goed te doen, neem nou kindersoldaten in Congo, die worden in de eerste plaats, zo haast in de verdrukking gebracht om geweld uit te voeren en hun leven is zo hectisch en gevaarlijk, dat ze ook vaak weinig tijd aan het geloof kunnen besteden.

Worden zij, dan beter als ze branden in de hel? Wat heeft iemand daar nou aan?
en ik denk, wel, dat je via bepaalde leerwegen, ook na de dood, kan bijleren. en niet dat alles bepaald is in de kleine tijd dat je hier  op aarde rondloopt.
Want wat is 100 jaar op de eeuwigheid?

Maar leg ons alsjeblieft uit wat jou drjft, om wel in een hel te geloven? Wiij kunnen dat niet, maar misschien kan jij ons overtuigen

Ps. wij hebben ook nog een antwoord bij gepost over die film, msischien vind je het leuk, om die ook te lezen. (of  nu juist, weer helemaal niet;))
« Laatst bewerkt op: september 01, 2004, 01:57:42 am door MeerDanIkWist »

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2004, 08:56:59 am »
Eerst ff dat niet iedereen kinderen van God is! Dat zijn alleen de mensen die opnieuw geboren zijn zie Johannes 1 en 3 (alweer he ;)) maar k over wie God oordeeld daar ga ik niet over en laat ik aan God over, wel staat er dat je alleen door Jezus tot God kan komen. En ja wat als iemand nooit in God geloofd heeft wat moet die gene dan bij God eigenlijk doen? Maar ja er is gewoon die kloof tussen God en ons maar ja die kan je niet zelf overbruggen daarvoor is Jezus natuurlijk. Maar ja waarom dan hel er staat genoeg over in de bijbel eigenlijk dat daar de mensen naartoe gaan die niet in het boek des Levens staan. En er wordt niet over hel gesprokken maar over poel des vuurs natuurlijk hel is daarom wel een menselijke benaming.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

lonneke

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2004, 09:14:12 am »
Je zou eerst een definitie van de hel moeten geven wil je er iets zinnigs over zeggen volgens mij.

Ik zie de hel meer als een louteringsplek als de hel al bestaat.

Voor MeerdanIkwist(underline):

Ik denk dat een mensenleven ( 100 jaar ) ook niet genoeg is daarom geloof ik in meerdere levens. Iedereen ontwikkelt zich en krijgt de kans(en) en de vrijheid om uiteindelijk een liefdevol wezen te worden. Is het niet in dit leven dan wel in een ander leven. De mensen werken hun eigen karma uit.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #7 Gepost op: september 01, 2004, 09:19:42 am »
karma  :/

ooit eens over gehoord dat dat niet echt een goed woord zou zijn eens een preek over gehad dat dat in meer godsdiensten voorkomt enzo en dat het eigenlijk een voorwerp van de duivel was ofzo weet niet meer psies wel jammer dat ik dat niet meer weet maar tis iig niet christelijk ofzo had ook iets met het zelf voor elkaar krijgen te maken volgens mij maar dat zat dan meer aan de godsdiensten vast die het over karma hadden enzo.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #8 Gepost op: september 01, 2004, 09:24:40 am »

quote:

lonneke schreef op 01 september 2004 om 09:14:
Je zou eerst een definitie van de hel moeten geven wil je er iets zinnigs over zeggen volgens mij.

Ik zie de hel meer als een louteringsplek als de hel al bestaat.

Voor MeerdanIkwist(underline):

Ik denk dat een mensenleven ( 100 jaar ) ook niet genoeg is daarom geloof ik in meerdere levens. Iedereen ontwikkelt zich en krijgt de kans(en) en de vrijheid om uiteindelijk een liefdevol wezen te worden. Is het niet in dit leven dan wel in een ander leven. De mensen werken hun eigen karma uit.

Dus moet je jezelf zien te verlossen....je eigen karma uitwerken....
Is jouw conclusie...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #9 Gepost op: september 01, 2004, 09:52:23 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 september 2004 om 09:24:
[...]

Dus moet je jezelf zien te verlossen....je eigen karma uitwerken....
Is jouw conclusie...

Mijn conclusie is dat het blijkbaar nodig blijft om aan jezelf te werken. Ik noem dat karma. Alles wat je zaait zul je oogsten. Maar het ene zaadje heeft een langere ontkiemingsproces nodig dan de ander. Soms overkomen je dingen in dit leven die onverklaarbaar zijn. Dat kunnen dingen zijn uit een vorig leven. Onverwerkt karma. Dat maakt dat je veel bewuster met je leven omgaat en niet zomaar klakkeloos dingen uitspreekt en/of in de praktijk brengt. Karma kun je doorbreken door vergeving voor je daden te vragen. Christus heb je nodig voor deze vergeving maar dat maakt niet dat je als mens opeens verlost bent van frustraties en haatgevoelens. Vergeving en verlossing door Christus maakt dat je bewuster met je mens-zijn omgaat omdat vergeving van zonden ook vraagt om een andere houding. De mens neemt hier dus aktief aan deel.
Mensen die niet in Christus geloven vragen ook niet om vergeving en werken vaak niet tot nauwelijks aan hun karma of kunnen dat niet omdat ze nog niet zover ontwikkeld zijn om tot een vrije wil te komen zelf bewust voor Christus te ( willen ) kiezen. Maar Christus geeft hen steeds opnieuw een kans. Dat vind ik pás liefde....Dat is heel wat anders dan een mens angst aan te jagen door te moeten geloven omdat je anders in de hel terecht komt.

Maar dit is mijn beleving, mijn overtuiging. Van mij mag je er geheel anders over denken. Ik geloof in Christus.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #10 Gepost op: september 01, 2004, 11:45:17 am »

quote:

MeerDanIkWist schreef op 01 september 2004 om 00:52:
Het ging meer om het feit, dat wanneer, je sterk in de hel geloofd, je leven iets racuneus heeft.  Ik (1 van de We-en) heeft al eens erg rottige dingen in het leven meegemaakt, en ik volg ook heel erg, de wereldproblematiek, (en hij ook hoor) zoals anti-globalisme, hongersnood-prolbematiek en oorlogen. Toch lijkt het ons zeer erg als er een hel bestaat, het gewoon geen goede oplossing. Sommige misdadigers maken van hun leven hun hel, goddeloze mensen zijn vaak vergankelijk en doelloos.  Moeten zij dan verder branden, nog meer lijden?

Mijn geloof is ( geworden ) dat er wel een hel is, maar die zit in jezelf. Je bent voortdurend in tweestrijd, het goede en het kwade strijden om voorrang. Blijf dus kiezen voor het goede ( voor G,d ) en de gedachten over de hel zullen gaan verdwijnen. Want eigenlijk zijn dit onze eigen kwade gedachten. Als wij het voor het zeggen zouden hebben ( bij een conflict bv. ) dan waren er al heel wat mensen en zaken in de hel belandt.

Ik geloof de Blijde Boodschap van Paulus:

Romeinen 5:18 Derhalve, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.

Dit heeft de Here Jezus voor allen gedaan, die ene daad van gerechtigheid.

Romeinen 11:32 Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen. 33 O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!

1 Kor 15: 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

En als het G,ds besluit is om zich over allen te ontfermen, wie zal Hem tegenhouden?

Oh ja, geloof in G,d als een kind, niet als een volwassene...
« Laatst bewerkt op: september 01, 2004, 11:55:08 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

LaNaussee

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #11 Gepost op: september 01, 2004, 04:44:29 pm »
Voordat ik mijn ideeën over de hel ga spuien, het volgende:

volgens mij is het binnen ons denken essentieel om in de hel te geloven. Zonder hel zou het zinloos zijn om te evangeliseren, je buren gaan toch niet verloren. De verlossing van Jezus heeft ook geen inhoud meer, ook zonder die verlossing kom je bij God. Ik kan alles doen wat ik zelf wil, ik kom toch wel in de hemel. En ga zo maar door.

Ik geloof wel in de stelling dat de hel, de totale van God verlatenheid is. Ik kan het me niet eens indenken, maar iets waar God totaal niet meer in is, moet wel ontzettend niets zijn. Hemel en hel zijn twee polen van eenzelfde dimensie. Zonder hel, geen hemel. Zonder hemel geen hel. Net zoals je niet weet wat goed is, als je het niet kan onderscheiden van kwaad. Wanneer wij bij God komen, zullen we werkelijk worden wie we zijn. Dan word ik één. In de hel zal dat denk ik niet gebeuren. Zal ik nooit mezelf worden. En hoe erg het is, weet ik niet. Maar gezien de gelijkenis van Jezus belooft het niet veel goeds. Wanneer je de pijnigingen uit de vergelijking van de rijke man en de arme Lazarus geestelijk opvat. Dan zou het kunnen dat daar waar je in de hemel geen besef meer hebt van beter of slechter, je in de hel alleen nog maar besef hebt van beter. En dan is werkelijk alles wat je voelt, wat je denkt, wat je overkomt en ga zo maar door voor verbetering vatbaar. Dan heb echt geen leven meer.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #12 Gepost op: september 01, 2004, 05:34:29 pm »
Het geloof in de hel is de consequentie van het geloof in de Hemel. Immers, als je door je geloof naar de hemel gaat, dan heeft dat als consequentie dat mensen die niet geloven niet naar de hemel gaan.
De hemel is gedefinieerd als de plek waar God is en waar we gemeenschap met God hebben.
Dan wordt de hel de plek waar God niet is, de mensen die daar zijn bevinden zich in een helse toestand, namelijk het door (en van) God verlaten zijn.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

MeerDanIkWist

• Oordeel Nooit
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #13 Gepost op: september 01, 2004, 07:37:44 pm »
Hallo

Ja ik geloof ook wel, dat tegenstellingen, elkaar nodig hebben om elkaar te herkennen. Zoals bv Liefde en Angst. Zonder angst zou je nooit weten wat liefde is.

De hel zou in mijn ogen als het bestond, vooral een persoonlijke aangelegenheid zijn. Want hoe vervelend het misschien ook klinkt, ik geloof niet dat een aantal mensen in deze wereld gewoon zoveel geluk hebben gehad, dat zij het goede geloof hebben gekozen.

Maar dat iedereen wel iets heeft wat hem leidt en stuurt.

De basis ontleen ik aan mijn gedachte dat ik niet kan voorstellen, dat God, de mens zou scheppen, die een negatief leven leidt en in hel beland.

Lijkt mij aannemelijker dat Elke mens/ziel zijn eigen doel heeft. En elk mens/ziel zou op den duur haar hoogste doel bereiken.

LaNaussee

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #14 Gepost op: september 01, 2004, 08:04:09 pm »
Maar dan is elke ziel in zichzelf gericht. Het christendom richt de ziel juist naar buiten.

MeerDanIkWist

• Oordeel Nooit
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #15 Gepost op: september 01, 2004, 08:41:51 pm »
Geld dat voor heel het christendom?

Want het christendom is in mijn ogen, ook veel gericht, op het ontwikkelen van de eigen ziel.

Dat men vaak na buiten treed, is soms toch ook vaak met het idee, om andere mensen te helpen? Te overtuigen om ook hun ziel te gaan ontwikkelen. Heel schematisch gezegd dan.

lonneke

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #16 Gepost op: september 01, 2004, 09:54:11 pm »

quote:

MeerDanIkWist schreef op 01 september 2004 om 20:41:
Geld dat voor heel het christendom?

Want het christendom is in mijn ogen, ook veel gericht, op het ontwikkelen van de eigen ziel.

Dat men vaak na buiten treed, is soms toch ook vaak met het idee, om andere mensen te helpen? Te overtuigen om ook hun ziel te gaan ontwikkelen. Heel schematisch gezegd dan.
Wanneer je andere mensen helpt is dat ook meteen weer een spiegel naar jezelf. We hebben andere mensen nodig om te kunnen leren.

MeerDanIkWist

• Oordeel Nooit
    • Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #17 Gepost op: september 02, 2004, 12:21:48 am »
Ja dat natuurlijk wel. Maar het was alleen om aan te geven, dat het niet alleen maar naar buiten keren is. Maar dat het uiteindelijk een innnerlijk proces is. Althans dat zou voorals nog voor mij de basis kunnnen zijn.  Dat innerlijke proces word weer beinvloed door processes van buiten af

lonneke

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #18 Gepost op: september 02, 2004, 01:49:40 am »

quote:

MeerDanIkWist schreef op 02 september 2004 om 00:21:
Ja dat natuurlijk wel. Maar het was alleen om aan te geven, dat het niet alleen maar naar buiten keren is. Maar dat het uiteindelijk een innnerlijk proces is. Althans dat zou voorals nog voor mij de basis kunnnen zijn.  Dat innerlijke proces word weer beinvloed door processes van buiten af
Amen :)

LaNaussee

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #19 Gepost op: september 03, 2004, 04:32:12 pm »
Mijns inziens werkt het volgens het principe 'boven, binnen en buiten', waarbij elk van de delen onderling invloed op elkaar hebben. Hierbij valt te verdedigen dat 'boven' ook 'buiten' is, namelijk niet in jezelf. Het werkt dan als volgt:

Het in eerste instantie naar buiten gericht, namelijk tussen jou en God (boven). Dat zorgt vervolgens voor een verandering van je innerlijk (binnen). Daardoor richt jij je naar anderen (buiten). Dit zorgt dan weer voor verdere ontwikkeling van je innerlijk (binnen). Zo wordt je steeds mee zoals God je bedoelt heeft (boven). En zo kun je nog wel meer verbindingen leggen.

bart1984

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #20 Gepost op: september 03, 2004, 10:16:34 pm »

quote:

lonneke schreef op 01 september 2004 om 00:17:
Dan leven we dus nu al in een hel en zitten we ook allemaal in de hel want iedereen heeft wel frustratie's en/of haatgevoelens....

Dan leven er weinig mensen in de hemel, alleen de mensen die vol liefde zijn....
Er zijn een hoop mensen op deze aarde die vol liefde zijn, maar ze zijn niet allemaal chirsten. Kijk daar botst het al met mij met het christendom.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #21 Gepost op: september 13, 2004, 06:53:00 am »
Als ik het OT lees, kom ik het begrip 'hel' niet eens tegen. Slechts geïntroduceert, als ik het zo mag zeggen, in het NT. Daarmee zou het een menselijke creatie kunnen zijn. Overigens niet origineel, reeds de essenen waren het NT voor.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Pulpeet

• Bekijk profiel
Analyse van de hel
« Reactie #22 Gepost op: september 13, 2004, 09:00:57 am »

quote:

bart1984 schreef op 03 september 2004 om 22:16:
[...]
Er zijn een hoop mensen op deze aarde die vol liefde zijn, maar ze zijn niet allemaal chirsten. Kijk daar botst het al met mij met het christendom.

algemene genade :)

Er zijn trouwens ook een hoop mensen die niet vol liefde zijn, maar die wel christen zijn. En dat botst niet met het christendom.

christen -> vol liefde
niet christen -> niet vol liefde.
is onzin!
« Laatst bewerkt op: september 13, 2004, 09:01:21 am door Pulpeet »