Volgens mij is het vooral de toon waardoor het lijkt op reformanda. Het is gortdroog geschreven, tegenstellingen worden scherp neergezet. Wellicht té scherp. Maar dat is nog geen reden om hun
inhoudelijke kritiek maar aan de kant te schuiven. Ze willen juist inhoudelijke bezinning, omdat ze het idee hebben dat er wel een wissel is omgezet (en dat zullen velen op het forum hier ook wel be-amen) maar zonder dat daar echt inhoudelijk op in is gegaan.
Over 'de kerkelijke weg volgen': volgens mij is het niet hún taak om de kerkelijke weg te volgen met deze mening, omdat zij juist vanuit wat afgesproken is, uitgaan. Degenen die wilden veranderen, hadden de kerkelijke weg moeten gaan, maar die hebben in de media en in de bladen hun opinie uitgestald, die in de praktijk door velen is overgenomen (denk bijv. aan het avondmaal-briefjes-systeem dat inmiddels bij een aantal gemeentes is afgeschaft). Wie moet hier nou de kerkelijke weg gaan?
Welke kerkelijke weg zien jullie dan voor deze dominees? Moeten ze op de classes het volgende bezwaar uiten? "Ik teken bezwaar aan tegen het feit dat we ons niet aan de regels houden"...
Zij geven met dit manifest aan waar volgens hen de wissel is omgezet. En willen daar gewoon een eerlijk gesprek over aangaan.
Weerleg hen maar op bijbelse gronden, als je het niet met hun mening eens bent. Maar wals er niet overheen van 'ja dat standpunt kennen we en het is verouderd'. Daar doe je hen absoluut geen recht mee. En als je echt wil leren van deze broers en herders, of hen juist echt wil bereiken, ga dan alsjeblieft de uitdaging aan om ook echt in gesprek te gaan.
Samen onderzoeken wat God van ons vraagt, en hoe we samen écht kerken van Christus kunnen zijn.