quote:
Alfredt schreef op 24 november 2004 om 13:28:[...]
Is er misschien hier iemand die mij kan uitleggen wat nu wel en wat nu niet onder de vrijheid van meningsuiting valt?
Waarom heb ik zo het gevoel dat er met 2 maten gemeten wordt?
(Voor de duidelijkheid, bovenstaande zijn vragen, ze weerspiegelen, op een enkel geval na, niet mijn gedachten.)
In Nederland mag vrijwel alles, op een paar uitzonderingen na:
- Smaad en laster. Bij smaad en laster gaat het om het ten laste leggen van een feit, dat al (smaad) dan niet (laster) waar is, waardoor de goede naam aangetast wordt. [1] Scheldwoorden zijn meestal geen feiten.
- Bedreigingen en oproepen tot geweld.
- En een paar uitzonderingen mbt. het koningshuis en God. (die ken ik niet zo goed).
Evaluerend kom je dan op de volgende conclusies:
quote:
Mag ik zeggen dat ik hoop dat alle dictators en terrorsiten morgen dood neervallen?
Ja, dat mag.
quote:
Mag ik zeggen dat Dick Advocaat van mij aan de hoogste boom gehangen mag worden?
Ja, dat mag. Als je echter zou zeggen dat je hoopt dat D.A. door de F-side aan de hoogste boom wordt gehangen, zou dat als een oproep tot geweld beschouwd kunnen worden.
quote:
Mag ik zeggen dat dit kabinet een stel schurfterige honden zijn?
Ja, dat mag. Niemand kan serieus veronderstellen dat jij denkt dat ons kabinet niet uit mensen, maar uit honden bestaat. Het is dus een scheldwoord, geen feit, en dus geen laster.
quote:
Mag ik zeggen dat Allah een geitenneuker is?
Als Allah onder het verbod tot godslastering valt, officieel niet. Ik schat echter dat de rechter je zal vrijspreken.
quote:
Mag ik zeggen dat de koningin een hoer is?
Nee. Niet alleen zal dit onder majesteitsschennis vallen, ook is het laster. 'Hoer' is meer dan een scheldwoord. (In de praktijk zal een woord als 'hoer' door de rechter als scheldwoord worden opgevat, en zal 't pas laster heten wanneer je specifieker bent over tijd, plaats en persoon ofzo).
quote:
Mag ik zeggen dat Mohammed een gore pedofiel was?
Hoewel waar, is dit smaad. Je zult er niet voor veroordeeld worden.
quote:
Mag ik zeggen dat Balkenende een domme idiote proleet is?
Ja, dat mag.
quote:
Mag ik zeggen dat Khomeini een domme idiote proleet was?
Ja, dat mag.
interessante lectuur:
http://www.ub.rug.nl/eldoc/dis/jur/a.l.j.m.janssens/--
[1] Kort door de bocht definitie.