Auteur Topic: Het Elfde Uur en de uitspraken van Van der Ven  (gelezen 8511 keer)

Mart

• Bekijk profiel
Het Elfde Uur en de uitspraken van Van der Ven
« Gepost op: november 24, 2004, 09:43:20 am »
iemand het elfde uur gezien gisteren?

is wat ophef over nu geloof ik.. aan de ene kant best wel vreemd omdat meneer van der ven een mening heeft die hij uitdraagt, aan de andere kant wenst hij iemand dood die op dit moment juist staat voor het vrije woord en de vrijheid van meningsuiting....

http://www.nos.nl/nieuws/...imamwenstwildersdood.html

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2004, 09:51:27 am »
Iemand dood wensen is volgens mij hetzelfde als doodslag plegen...

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 24, 2004, 10:10:18 am »

quote:

Mart schreef op 24 november 2004 om 09:43:
vrije woord en de vrijheid van meningsuiting....

Hoe vaak dit de laatste tijd word gezegd :/
Word er helemaal ziek van... krijg ook een rare smaak in de mond bij deze woorden. Ging dit weer over Van Gogh? Die man die veel te ver ging? :O

Anyway, iemand doodwensen is doodslag voor God.

Is dit trouwens dat programma met Andries Knevel?
Live vanuit de luie stoel

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 24, 2004, 10:41:56 am »
Ja, de imam antwoordde op de vraag van Knevel: "Wenst u de heer Wilders binnen nu en twee jaar dood?" Ik zal de preciese formulering nog even opzoeken.

nu.nl: "In het EO-televisieprogramma Het Elfde Uur antwoordde hij dinsdag bevestigend op de vraag van presentator Andries Knevel of hij het Kamerlid binnen nu en twee jaar dood wenst. "
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 10:43:27 am door porcupine »

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 24, 2004, 11:34:06 am »
Ernstige zaak. Deze man gaat te ver. Vrijheid heeft ook zijn grenzen.
Ik vind het niet wijs van de EO om deze man uit te nodigen. Wel in zekere zin moedig.
Ik ben benieuwd hoe de EO, als christenen, gaan reageren.

Ik heb de uitzending niet gezien, maar ik schrok wel van alle reacties op de site van de EO.
Mensen zijn kwaad, terecht. Maar wat over de integeriteit van de EO wordt gezegd, is ook buiten alle grenzen. Denk eerst eens rustig na, voordat je wat zegt. (Dat geldt ook voor die gast in Het Elfde Uur).

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 24, 2004, 11:48:36 am »
Hij zei toch ook, dat het om een natuurlijke dood moest gaan? of begreep ik hem verkeerd?

van hoeveel niet-christelijke parlementariers zou je ook een 'ja' krijgen als antwoord op de vraag:"vind u dat Fidel Castro/Osama bin Laden/Putin/George Bush/Saddam Husein/deWinter/.../gruwelijke dictators/serie-moordenaars/facisten/.../ binnen 2 jaar mag overlijden aan een natuurlijke dood?". En van hoeveeel christenen?

Dit is weer wolvengehuil. Natuurlijk is het olie-op-het-vuur dat die Van der Ven dat nu zegt, omdat er vast weer marokkaanse jochies zijn die het verkeerd begrijpen, maar het enige wat hij gezegd heeft, is dat hij een vijand van zijn geloof liever dood ziet.

Kijk eens in het oude testament in de psalmen! Voordat de messias kwam, was dit bij de joden ook aanvaardbaar. Christenen horen uiteraard over dit soort gedachten zelfs niet te hebben, laat staan uit te spreken, maar wees eerlijk, iedereen heeft die gedachten wel eens. Soms zelfs tegen een collega of klasgenoot die ons gruwelijk vernederd of verraden heeft ofzo!

Begrijp me niet vekeerd: ik vind dat je niemand mag doodwensen, maar het viel me op dat er zo hypocriet gereageerd werd door allerlei mensen die stiekem zelf ook best een lijstje van mensen hebben, waarvan ze het helemaal niet erg zouden vinden als die plotseling zouden overlijden, liever eerder dan later!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 24, 2004, 11:59:38 am »
Nunc _O_ ik had het niet beter kunnen zeggen :)
Pinkeltjefan

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2004, 12:00:19 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 november 2004 om 11:48:
Begrijp me niet vekeerd: ik vind dat je niemand mag doodwensen, maar het viel me op dat er zo hypocriet gereageerd werd door allerlei mensen die stiekem zelf ook best een lijstje van mensen hebben, waarvan ze het helemaal niet erg zouden vinden als die plotseling zouden overlijden, liever eerder dan later!

Dat kan wel wezen, maar tussen iets denken en zeggen zit nog wel een wezenlijk verschil, en helemaal als je zoiets op T.V. zegt, waarschijnlijk wordt dit, zoals je zelf ook zegt, door een heleboel mensen weer verkeerd geïnterpreteerd.
Hoe zal Geert Wilders zich nu voelen denk ik nu ?
Het is toch verschrikkelijk als je zoiets over je zelf hoort, en helemaal in deze nogal gevoelige periode waarin we nu met z'n allen beland zijn.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 24, 2004, 12:14:44 pm »
heb je helemaal gelijk in Macguinness, maar dit lijkt toch wel erg op dat geval met die (beoogd) eurocommissaris Butelione. Iemand wordt voor het blok gezet om exact te formuleren hoe hij over een bepaald onderwerp/persoon denkt!

Ik weet overigens niet of die Van der Ven dit ook ongevraagd loopt te spuwen. Dan wordt het een stuk ernstiger.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 24, 2004, 12:40:02 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 november 2004 om 11:48:

Helemaal mee eens!
Overigens is er niets hypocrieter dan het vanaf de zijlijn andere mensen als hypocriet te beoordelen.
En dat maakt mij tot koning van de hypocrieten  8)7  :X

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 24, 2004, 12:50:34 pm »
Ondanks goede keus voor subforum ACT om deze actuele discussie in te plaatsen, is deze hier nog beter op zijn plaats denk ik.

Move ACT -> TRIB. :)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 24, 2004, 12:50:41 pm »
uit de uitzending van het NOS-nieuws (ff opgenomen):

nieuwslezer: "De nederlandse moslim Van der Ven wenst de dood van kamerlid Geert Wilders. Van der VEn deed z'n uitspraak in het televisieprogramma 'het 11e uur'.

Van der Ven die een katholieke achtergrond heeft, bekeerde zich op z'n 14 tot de islam, en staat bekend als een strenge moslim en studeert in Nijmegen aan de radbouduniversiteit.

Z'n status is wat onduidelijk, Van der Ven wordt wel 'internet-imam' genoemd. Zelf ontkent hij dat hij imam is.

Van der Ven zegt niet te hopen dat Wilders wordt vermoord, maar hij zal het niet betreuren als het kamerlid overlijdt.

[fragment 11e uur]
Van der Ven: dat wil ik eigenlijk
knevel:diep in uw hart he...
vdv: jawel ja,.. ja..
k: (typisch 'knevel' ja-ja-ja) ja.. u zegt, u wilt eigenlijk diep in uw hart dat Geert Wilders dood gaat, .... binnen nu en 2 jaar.
vdv: ja ik zou er blij om zijn, maar ik eh...
k: u zou er blij mee zijn
vdv:ja
k:nee daar bent u eerlijk over
vdv: maar ik hoop niet dat het een moslim is die hem vermoord
k: nee, liever. .. liever kanker!?
vdv: liever.. bijvoorbeeld ja
[/einde fragment 11e uur]

nieuwslezer: "Het OM zal van der ven niet vervolgen. iemand doodwensen is op zichzelf geen strafbaar feit, zegt het OM."

Zo, dan weten we waar we het over hebben :-)

Ik denk nog steeds dat het zwaar overtrokken wordt, maar ja.. media + foute uitspraak = media hype
Het gaat alleen wel heel erg snel tegenwoordig. Eergisteren was het nog de Imam die Verdonk geen hand wilde schudden
(n.b. ik zou wellicht ook weigeren om Verdonk een hand te schudden. Kan me wel vinden in Jan Pronk's uitspraken over 'derportatie', maar dat is offtopic)
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 12:51:20 pm door Nunc »

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 24, 2004, 12:56:26 pm »
Precies Nunc ;)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 24, 2004, 01:00:54 pm »
Titel eventjes wat opgeleukt.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 24, 2004, 01:01:26 pm »
Als we eerlijk zijn dat is dit toch precies wat we wilden, een moslim die eerlijk zegt dat hij iemand dood wil. Dat legitimeert onze afkeer en haat van alles wat met moslims te maken heeft. Overigens denk ik wel dat sommigen het lastig vinden dat het hier gaat om een 'ras'echte nederlander.

Het optreden van Verdonk vorige week is imho vele malen ernstiger. Met haar gedrag gaf ze aan dat ze volslagen ongeschikt is voor een publieke functie. Echt een schande.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 24, 2004, 01:02:27 pm »
Ik ergerde me echt zwaar aan die Verdonk, meteen zo'n domme reactie: Maar we zijn toch gelijk ? Met zo'n rot stem... Bah..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 24, 2004, 01:07:06 pm »
Jongens, laten we toch lekker gaan fietsen met z'n allen, zeilen, wat leuks doen.

Dit is toch de sop in het kool niet waard. Van mij had bijvoorbeeld Arafat al veel eerder de pijp uit mogen gaan... kom ik nu ook op tv?  8)7
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 01:07:58 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 24, 2004, 01:12:30 pm »
Bron: www.planet.nl
Moslimdocent duikt onder na uitspraak over Wilders
Gepubliceerd op woensdag 24 november 2004
HILVERSUM (ANP) - Abdul-Jabbar van de Ven, de islamitische prediker die dinsdagavond toegaf dat hij niet rouwig zou zijn als Tweede-Kamerlid Wilders zou sterven, zit ondergedoken. Dat liet Van de Ven woensdag zelf weten.

De islamitisch godsdienstleraar antwoordde dinsdag in het EO-televisieprogramma Het Elfde Uur bevestigend op de vraag van presentator Andries Knevel of hij het Kamerlid binnen nu en twee jaar dood wenst. De moslimdocent roept niet op tot moord. Hij wil liever dat Wilders sterft aan een ziekte. ,,Ik ben niet blij met zijn uitlatingen'', zei Knevel na de uitzending.

Verklaring

Abdul-Jabbar schrijft woensdag in een verklaring dat hij inderdaad heeft bedoeld dat hij ,,zeker niet zou treuren om zijn dood, of hij nu een hartaanval zou krijgen in zijn bed, of op een andere manier.''

,,Ik wens het hem niet toe met mijn tong of mijn pen; maar ik zou er niet om treuren. Net zoals een groot deel van de Nederlandse bevolking er bijvoorbeeld niet om zou treuren (of zelfs diep van binnen blijdschap zou voelen) als Osama bin Laden morgen dood gevonden zou worden'', laat Abdul-Jabbar in zijn verklaring weten.

Remkes

Minister Remkes van Binnenlandse Zaken heeft ,,met grote afschuw kennis genomen van de uitspraken. Dit is te gek voor woorden.'' Remkes zei in de marge van een conferentie in Nijkerk dat zijn collega Donner van Justitie kijkt wat hieraan kan worden gedaan.

Dat zal waarschijnlijk geen eenvoudige opgave zijn. Als iemand een ander persoon dood wenst, kan die hier niet voor worden vervolgd. Het is geen strafbaar feit. ,,Die wens is niet netjes, maar mag je hardop uiten'', verduidelijkt hoogleraar strafrecht T. de Roos.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 24, 2004, 01:28:27 pm »

quote:

Minister Remkes van Binnenlandse Zaken heeft ,,met grote afschuw kennis genomen van de uitspraken. Dit is te gek voor woorden.'' Remkes zei in de marge van een conferentie in Nijkerk dat zijn collega Donner van Justitie kijkt wat hieraan kan worden gedaan.

Is er misschien hier iemand die mij kan uitleggen wat nu wel en wat nu niet onder de vrijheid van meningsuiting valt?
Mag ik zeggen dat ik hoop dat alle dictators en terrorsiten morgen dood neervallen?
Mag ik zeggen dat Dick Advocaat van mij aan de hoogste boom gehangen mag worden?
Mag ik zeggen dat dit kabinet een stel schurfterige honden zijn?
Mag ik zeggen dat Allah een geitenneuker is?
Mag ik zeggen dat de koningin een hoer is?
Mag ik zeggen dat Mohammed een gore pedofiel was?
Mag ik zeggen dat Balkenende een domme idiote proleet is?
Mag ik zeggen dat Khomeini een domme idiote proleet was?

Waarom heb ik zo het gevoel dat er met 2 maten gemeten wordt?

(Voor de duidelijkheid, bovenstaande zijn vragen, ze weerspiegelen, op een enkel geval na, niet mijn gedachten.)
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 01:30:16 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 24, 2004, 01:29:58 pm »

quote:

Zacharov schreef op 24 november 2004 om 13:01:
Het optreden van Verdonk vorige week is imho vele malen ernstiger. Met haar gedrag gaf ze aan dat ze volslagen ongeschikt is voor een publieke functie. Echt een schande.

_/-\o_

Ik erger me nu overigens ook verschrikkelijk aan de suggestie dat Knevel hem deze uitspraken met een 'suggestieve vraagstelling' zou hebben ontlokt.
1. Het was geen overduidelijke suggestieve vraagstelling. Er zat wel iets van suggestie in, maar het was duidelijk geen vraagstelling die bedoeld was om 'te scoren'. Bovendien was het geen doorzagerij (vraag vijf/zes keer herhalen o.i.d.) maar antwoorde van der Ven gelijk heel resoluut.
2. Alle mensen die Knevel nu beschuldigen of 'suggereren'  8)7 dat hij te suggestief vragen stelde, mogen eerst wel eens even heel diep in de spiegel kijken, naar hun eigen vraagstellingen rondom de moord op Theo van Gogh en het gedoe rond het wetsartikel over godslastering etc.  :X

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 24, 2004, 01:33:46 pm »
Je kan hier goed het verschil zien tussen islam en christendom. Als de moslim wordt gekwetst zal hij denken 'don't f**k with me or Mo' en twee keer zo hard (willen) terugslaan. In de bijbel staat daarentegen dat je de ander je wang moet toekeren als je wordt gekwetst. Dit is niet menselijk en dus niet eenvoudig, maar het typeert wel het verschil.

Verdonk is idd een doos trouwens. Een horror-vrouw.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 01:35:13 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 24, 2004, 01:35:46 pm »
Waarom reageren de niet-moslims hier dan zo hard op? Als die gewoon iets hadden gehad van "wat een idioot met zijn rare denkbeelden." was er nu niks aan de hand geweest... maar nee dit wordt gelijk weer opgeblazen alsof hij een aanslag op wilders heeft gepleegd :X
Pinkeltjefan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 24, 2004, 01:46:56 pm »

quote:

Alfredt schreef op 24 november 2004 om 13:28:
[...]

Is er misschien hier iemand die mij kan uitleggen wat nu wel en wat nu niet onder de vrijheid van meningsuiting valt?

Waarom heb ik zo het gevoel dat er met 2 maten gemeten wordt?

(Voor de duidelijkheid, bovenstaande zijn vragen, ze weerspiegelen, op een enkel geval na, niet mijn gedachten.)

In Nederland mag vrijwel alles, op een paar uitzonderingen na:
- Smaad en laster. Bij smaad en laster gaat het om het ten laste leggen van een feit, dat al (smaad) dan niet (laster) waar is, waardoor de goede naam aangetast wordt. [1] Scheldwoorden zijn meestal geen feiten.
- Bedreigingen en oproepen tot geweld.
- En een paar uitzonderingen mbt. het koningshuis en God. (die ken ik niet zo goed).

Evaluerend kom je dan op de volgende conclusies:

quote:

Mag ik zeggen dat ik hoop dat alle dictators en terrorsiten morgen dood neervallen?

Ja, dat mag.

quote:

Mag ik zeggen dat Dick Advocaat van mij aan de hoogste boom gehangen mag worden?

Ja, dat mag. Als je echter zou zeggen dat je hoopt dat D.A. door de F-side aan de hoogste boom wordt gehangen, zou dat als een oproep tot geweld beschouwd kunnen worden.

quote:

Mag ik zeggen dat dit kabinet een stel schurfterige honden zijn?

Ja, dat mag. Niemand kan serieus veronderstellen dat jij denkt dat ons kabinet niet uit mensen, maar uit honden bestaat. Het is dus een scheldwoord, geen feit, en dus geen laster.

quote:

Mag ik zeggen dat Allah een geitenneuker is?

Als Allah onder het verbod tot godslastering valt, officieel niet. Ik schat echter dat de rechter je zal vrijspreken.

quote:

Mag ik zeggen dat de koningin een hoer is?

Nee. Niet alleen zal dit onder majesteitsschennis vallen, ook is het laster. 'Hoer' is meer dan een scheldwoord. (In de praktijk zal een woord als 'hoer' door de rechter als scheldwoord worden opgevat, en zal 't pas laster heten wanneer je specifieker bent over tijd, plaats en persoon ofzo).

quote:

Mag ik zeggen dat Mohammed een gore pedofiel was?

Hoewel waar, is dit smaad. Je zult er niet voor veroordeeld worden.

quote:

Mag ik zeggen dat Balkenende een domme idiote proleet is?

Ja, dat mag.

quote:

Mag ik zeggen dat Khomeini een domme idiote proleet was?

Ja, dat mag.

interessante lectuur: http://www.ub.rug.nl/eldoc/dis/jur/a.l.j.m.janssens/

--
[1] Kort door de bocht definitie.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 01:51:11 pm door Pooh »

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 24, 2004, 01:49:45 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 24 november 2004 om 13:29:
Ik erger me nu overigens ook verschrikkelijk aan de suggestie dat Knevel hem deze uitspraken met een 'suggestieve vraagstelling' zou hebben ontlokt.
1. Het was geen overduidelijke suggestieve vraagstelling. Er zat wel iets van suggestie in, maar het was duidelijk geen vraagstelling die bedoeld was om 'te scoren'.

Sorry, maar er was geen sprake van het doodwensen van Wilders tot Knevel de vraag voorlegde of VdVen Wilders doodwenste.
VdVen had nooit iets gezegd over het doodwensen van Wilders, wanneer Knevel hem niet de vraag voorgelegd had, of hij Wilders doodwenste.

Het ging over de moord op Theo van Gogh - Vd Ven voelde iets van blijdschap. Van Gogh had volgens VdVen moeten sterven. Min of meer zegt hij dus, dat hij had Van Gogh ook doodgewenst had.
Vd Ven legt uit dat er verschil is tussen iemand dood wensen en iemand doden.
Knevel confronteert hem ermee dat hij extreme uitspraken doet. Hoe komt dat over bij moslim-jongeren?
VdVen zegt dat hij een dempende werking op jongeren wil en kan hebben.
Knevel: Wilt u een dempende werking hebben? Diep in uw hart?
Vd Ven vertelt onder meer dat hij gepreekt heeft tegen het bedreigen van Geert Wilders via email.
Dan komt de vraag van Knevel: U wilt eigenlijk ook wel dat Geert Wilders dood gaat, diep in uw hart?
En dan volgt het gedeelte dat hieronder al weergegeven is.

Als Knevel dit niet gevraagd had, was het erbij gebleven dat VdVen preekt tegen het bedreigen van Geert Wilders per mail. Ik vond dat Knevel erg ver ging door hem deze vraag voor te leggen - vd Ven hoefde alleen maar in te koppen.

zie http://www.eo.nl/programm...=3621573&item=5644658
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 01:55:46 pm door Hans B »
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 24, 2004, 01:50:26 pm »
Alfred ook weer gerust gesteld.. :D

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 24, 2004, 01:58:35 pm »
Ik vind het allemaal een storm in een glas water. Mensen, kijk toch niet zoveel tv. Is zonde van de tijd.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 24, 2004, 02:05:41 pm »

quote:

Alfredt schreef op 24 november 2004 om 13:35:
Waarom reageren de niet-moslims hier dan zo hard op?

Niet alle niet-moslims zijn christen...

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 24, 2004, 02:11:50 pm »
Ik heb verder nog niemand gehoord over kopspijkers afgelopen zaterdag. Er is dus in mijn ogen wel sprake van selectieve gevoeligheid en verontwaardiging.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 24, 2004, 02:23:23 pm »
Het ND had er gisteren een artikel over, maar ik krijg het niet te pakken.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 24, 2004, 02:23:53 pm »
Of misschien is iedereen kopspijkers al lang zat?

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 24, 2004, 07:02:47 pm »
Wat een drukte om een scheet van een mislukte tuinkabouter. Die scheet wordt zoals gewoonlijk weer opgeblazen tot een atoombom. Pfffff, media.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 24, 2004, 07:13:57 pm »
Kijk, dit is nog eens mooie televisie. :)
Maar ja, iedereen heeft wel iemand die die niet mag. Mag ik ook op tv komen vertellen wie ik niet mag?

Misschien wil RTL Boulevard me wel even uitnodigen...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 24, 2004, 07:48:33 pm »
.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2004, 07:55:52 pm door Nunc »

zakaria

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 24, 2004, 08:20:32 pm »
jongens jongens wat zijn jullie toch leuk bezig, ik bedoel blijf van elkaars geloof af.

je hebt mensen die heel met heel hun hart en ziel hun geloof belijden, en om dan zulke woorden te gebruiken, ik walg daar gewoon van.

heb respect voor elkaar, accepteer ieders zijn normen en waarden,
tegenwoordig is dat wel heel ver te zoeken in dit land.

toen theo van gogh met zijn film klaar was (submission) werd er met geen woord over gerept in het journaal; en als een moslim iets zegt waar hij eerlijk voor uitkomt dan is dat gelijk tramelant, toeters en bellen hieruit kan je zien dat er met twee maten wordt gemeten, en dat moet noe eens een keer afgelopen zijn !!!

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 24, 2004, 08:33:57 pm »

quote:

zakaria schreef op 24 november 2004 om 20:20:
jongens jongens wat zijn jullie toch leuk bezig, ik bedoel blijf van elkaars geloof af.
Wie spreek je eigenlijk aan? Er wordt hier volgens mij niet veel gezegd over welk geloof dan ook?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 24, 2004, 10:03:04 pm »
Abdul-Jabbar ondergedoken

Abdul-Jabbar van de Ven is ondergedoken. Na de uitzending van Andries Knevel, waarin hij gisteravond Geert Wilders dood wenste, is de EO overspoeld met boze e-mails. Nova legt zijn uitspraken voor aan leerlingen van het Meridiaan College in Amsterdam-West en maakt een portret van de Brabander die zich als 14-jarige bekeerde tot de islam. (hh. 1:20)

Nova/Den Haag vandaag Nederland 3, 22:20

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 25, 2004, 12:14:09 am »
Knevel lag op nld3 ook onder vuur omdat hij die man een platform had gegeven. Denken ze echt dat die man veel meer moslimjongeren bereikt via een tv-uitzending van de bij uitstek christelijke EO dan via internet (hij wordt n.b. 'internet imam' genoemd)? 8)7  |:(  :?

Heeft nederland trouwens geen troepen in afganistan, die de amerikanen helpen, zodat die op hun beurt weer kunnen jagen op Osama? Wat denken ze in Den Haag dat de VS met Osama wil doen? picknicken? risk spelen?  8)7  8)7  8)7

Het feit dat wij de VS steunen in hun strijd tegen terrorisme is toch ook een duidelijke vorm van 'dood wensen' van iemand? en dan niet eens aan een ziekte maar met kogels?

ik snap nederland niet meer. Ik zou soms wel willen emigreren maar waarheen? (als iemand nog een leuk eilandje of een bananenrepubliek weet...)

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 25, 2004, 09:01:37 am »

quote:

Hans B schreef op 24 november 2004 om 13:49:
[...]

Ik vond dat Knevel erg ver ging door hem deze vraag voor te leggen - vd Ven hoefde alleen maar in te koppen.

d:)b
Erger nog, Knevel liet 'm in de val lopen, en hij tuinde erin.
Als je de fragmenten bekijkt, zie je dat Van der Ven soms nauwelijks verstond wat Knevel zei en zich verder liet overbluffen door de gesuggereerde antwoorden.
Minpuntje voor Andries!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 25, 2004, 09:33:32 am »
In de val laten lopen? De vraag was anders gewoon duidelijk.
Ik snap niet dat er nu gedaan wordt alsof Knevel deze vraag niet had mogen stellen "want dan had hij dit niet gezegd" duh!
Als vd Ven dit niet vond had hij zich ook niet laten overbluffen en had hij gewoon gezegd "wat een onzin, natuurlijk niet." Dus blijkbaar vond vd Ven dit. En dan is het aan een Journalist om dat er uit te halen.
Pinkeltjefan

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 25, 2004, 10:15:28 am »
onze profeet der normen en waarden heeft zich er nu ook in gemengd (volkskrant, vandaag): "voorstellen dat iemand dood zou moeten, hebben niks te maken met respect"
 |:(  8)7  |:(  8)7

Knevel heeft vd Ven erin laten lopen? Onzin. Die vd Ven is geboren Nederlander!! Knevel is echt niet onverstaanbaar. Knevel heeft vd Ven ook na het gesprek zelf nog meermalen bij het gesprek (met bv. dat kamerlid en die liberale moslima) betrokken. Hij heeft hem elke mogelijkheid gegeven om z'n uitspraak te nuanceren, of te zeggen dat het niet zo bedoeld was.

Van der Ven heeft gewoon deze mening. Die vd Ven is echt geen domme jongen hoor. Iemand die op 14 jarige leeftijd besluit een ander geloof aan te gaan hangen, omdat hij op kritische vragen die hij in de kerk stelt, geen antwoord krijgt (documentaire gisteravond), die is echt niet op z'n mondje gevallen.

Interessant detail (uit volkskrant): Theo van Gogh, onze grote held en martelaar voor vrije meningsuiting heeft vorig jaar op internet Paul Rosenmuller dood gewenst (kankercellen in z'n hoofd feestvieren en daarna pissen op z'n graf!). Maar ja dat wisten onze heren en dames 2e-kamerleden allemaal niet! Toen ze ermee geconfronteerd werden hadden ze ook allemaal een excuus: "dat was in een minder beladen tijd",  en D66:"het was via internet en niet via tv"  ( bij een EO programma, duh 8)7 en dat terwijl iedereen Theo van Gogh kende en velen z'n collums ook op internet lazen), etc.

Wat is er met Nederland gebeurd?

offtopic:ik kom straks nog icoontjes tekort om m'n verbazing over alle stommiteiten uit te drukken
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 10:16:38 am door Nunc »

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 25, 2004, 10:19:17 am »
Ik vind die Knevel een beetje een 'pikje' maar ik hou er wel van dat hij zulke mensen uitnodigt. Dit soort tv is gewoon 'mooi' imho.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 25, 2004, 10:58:34 am »

quote:

Scholasticus schreef op 25 november 2004 om 09:01:
[...]

d:)b
Erger nog, Knevel liet 'm in de val lopen, en hij tuinde erin.
Als je de fragmenten bekijkt, zie je dat Van der Ven soms nauwelijks verstond wat Knevel zei en zich verder liet overbluffen door de gesuggereerde antwoorden.
Minpuntje voor Andries!

Dit is echt pure nonsens. Je zag geen spoortje van twijfel bij hem en zonder blikken of blozen antwoordde hij -meermalen!- bevestigend op de vraag. En hij is gewoon Nederlander dus verstaanbaarheid kan geen probleem zijn. En zeker als je niet goed verstaat wat de interviewer zegt op dat moment, bij zo'n precaire vraag, dan vraag je gewoon of hij de vraag wil herhalen.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 25, 2004, 11:44:52 am »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 25, 2004, 12:11:08 pm »
Vanochtend hoorde ik op de radio, dat deze man de drijvende kracht is achter dat blad 'Wij Moslims', een blad dat openlijk de jihad uitdraagt.
Bovendien is hij een zgn. Wahabist. Het wahabisme is een nogal orthodoxe stroming binnen de Islam, die de Koran van kaft tot kaft leest en helemaal letterlijk neemt (inclusief de gewelddadige oproepen daarin).

Opvallend (en gevaarlijk!) is dat veel 'bekeerde' moslims (autochtonen dus) leerling van het wahabisme worden.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 12:11:50 pm door Peter »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 25, 2004, 12:31:23 pm »
Ik snap de ophef niet zozeer.. Je kan toch verwachten dat hij zegt dat hij het niet erg zou vinden dat Wilders dood gaat. Knevel vond ik overigens bij 2vandaag ook vrij hypocriet. Hij wist wel dat vd Ven de dood van v. Gogh niet erg vond, maar hij had nooit verwacht dat hij die vraag over Wilders bevestigend zou beantwoorden.. Sure... 8)7

En de ophef die er over ontstaat is imho ook puur met 2 maten meten.. Lekker laten doen, je weet dat zulke ideeen bestaan, besteed er dan geen extra aandacht aan, we stonden ook niet op de barricades over alle dingen die v. Gogh zei. En dan komen ze met een slap excuus dat dat in een minder beladen tijd was...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 25, 2004, 12:34:16 pm »
Vanmorgen in de krant een interview met Andries Knevel waar hij zegt: "Ik heb hem nog de ruimte geboden zijn uitlatingen terug te nemen, wat ik hoopte, maar dat heeft hij niet gedaan."
En over de reden van uitnodiging: "Ik wilde het met hem hebben over de verantwoordelijkheid die hij als onderwijzer draagt ten opzichte van jongeren.
Of ik hem, zijn opvattingen kennende, achteraf gezien wel een podium had moeten bieden? Ik brobeer als journalist een integere bijdrage te leveren aan het debat. Ik ben geen scoopjager. Aan de andere kant ben ik mij bewust van mijn verantwoordelijkheid van het effect van bepaalde uitlatingen op de samenleving. Dat is een dilemma waar ik nog niet uit ben.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 25, 2004, 12:41:14 pm »
Hij zei dat hij het van te voren niet wist.. Sorry hoor, maar wat voor journalist ben je dan eigenlijk ?
Hij heeft wel geprobeerd vd Ven het terug te laten draaien of nuanceren omdat hij wel voorzag wat voor tumult het in de samenleving zou geven, maar ik vind het vrij zwak dat hij zich door zo'n uitspraak laat verrassen terwijl je toch duidelijk zag dat hij het er uit wilde trekken..

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 25, 2004, 12:44:41 pm »

quote:

Joesoef schreef op 25 november 2004 om 12:41:
Hij zei dat hij het van te voren niet wist.. Sorry hoor, maar wat voor journalist ben je dan eigenlijk ?
Hij heeft wel geprobeerd vd Ven het terug te laten draaien of nuanceren omdat hij wel voorzag wat voor tumult het in de samenleving zou geven, maar ik vind het vrij zwak dat hij zich door zo'n uitspraak laat verrassen terwijl je toch duidelijk zag dat hij het er uit wilde trekken..

:? misschien wilde en verwachte hij juist wel dat hij het zou ontkennen...
Pinkeltjefan

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 25, 2004, 12:48:34 pm »
Dan ben je toch een flapdrol als je dat verwacht ? Hij was op de hoogte van het interview in de Twentse courant (?) waarin vd Ven al had laten weten de dood van van Gogh niet te betreuren. Denk je dan echt dat hij er wakker van zal liggen als Wilders dood gaat op wat voor manier dan ook ? Hij had een wat genuanceerder antwoord verwacht. Dat is imho ook wel de fout van onze Imam dat hij het op die manier zegt..

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 25, 2004, 02:47:59 pm »

quote:

joesoefwaarin vd Ven al had laten weten de dood van van Gogh niet te betreuren
Er zijn waarschijnlijk miljoenen mensen die de dood van Van Gogh niet betreuren. Ik ben er zelf ook niet erg rouwig om, zal ik eerlijk zeggen (en nee, ik ben geen moslim :-)). Overigens heb ik Theo nooit doodgewenst. En elke moord is gruwelijk uiteraard, ook deze! (je moet jezelf tegenwoordig nuanceren, voordat er een storm van verontwaardiging optreed,.. met m'n anti-D66-houding ben je natuurlijk al snel een slachtoffer van louchewies)