Auteur Topic: Prins Bernhard is overleden  (gelezen 416950 keer)

warrior

• Bekijk profiel
Prins Bernhard is overleden
« Reactie #100 Gepost op: december 11, 2004, 10:02:44 pm »

quote:

Zacharov schreef op 11 december 2004 om 22:01:
[...]

Klopt! Er is maar 1 die het verdiend!
Ondertussen is er niets mis mee om elkaar zoveel als mogelijk te eren, dat lijkt me juist leuk.
Het risico op persoonsverheerlijking is bij Bernhard (en zeker in Nederland) zo groot niet.
je moet respect hebben voor elkaar, niet mekaar eren

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: december 11, 2004, 10:04:46 pm »
Eert uw vader en uw moeder

Je moet elkaar juist wel eren.
Respect moet je juist verdienen (zoals Bernhard dat in de oorlog gedaan heeft)
« Laatst bewerkt op: december 11, 2004, 10:05:50 pm door Zacharov »

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: december 11, 2004, 10:15:52 pm »
Gezang 32 "De kerk van alle tijden" is op de wijze van een muziekstuk van ­Samuel Wesley getiteld: “Aurelia”.

De tekst die erbij hoort (denk ik):

Another year is dawning, dear Father, let it be
In working or in waiting, another year with Thee.
Another year of progress, another year of praise,
Another year of proving Thy presence all the days.

Another year of mercies, of faithfulness and grace,
Another year of gladness in the shining of Thy face;
Another year of leaning upon Thy loving breast;
Another year of trusting, of quiet, happy rest.

Another year of service, of witness for Thy love,
Another year of training for holier work above.
Another year is dawning, dear Father, let it be
On earth, or else in Heaven, another year for Thee.

http://www.cyberhymnal.org/htm/a/n/anothery.htm
« Laatst bewerkt op: december 11, 2004, 10:17:30 pm door porcupine »

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: december 11, 2004, 10:16:41 pm »
Dan ben ik toch vlak langs je gelopen zijnkind, want ik ben langs dat punt naar de brug gegaan, waar ik deze keer net aan de rijswijkse zijde heb gestaan.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: december 12, 2004, 01:02:29 am »
En wie voor mij nog eens een CD weet waar een mooie opname op staat waarbij een stevig zingend koor met beukend orgel "Á toi la gloire" uitvoert... dan hou ik me aanbevolen. O-)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: december 12, 2004, 01:13:43 pm »

quote:

warrior schreef op 11 december 2004 om 19:49:

de staat zou de begrafenis wel betalen terwijl hij zelf geld genoeg had.
wij moeten dure verzekeringen afsluiten om fatsoenlijk begraven te worden, terwijl het koningshuis geld genoeg heeft en alles wordt toch nog voor hun betaald.

ik vind dat belachelijk, geef wat minder aan dat soort dingen uit en help de minima wat beter, beatrix en de rest hebben geld genoeg om het zelf te betalen.

Nou ja, bekijk het van de positieve kant zou ik zo zeggen, hij leeft niet meer, dus kost hij ook geen geld meer, paleis Soestdijk staat leeg, al z'n personeel staat op straat, dus eigenlijk worden we er financieël alleen maar beter van.

Wat had jij dan gewild ? Een één of ander lullig begrafenisje op een
gemeentebegraafplaatsje ? Alsof de minima in dit land er op vooruit gaan als ze die begrafenis zelf betaald zouden hebben.

warrior

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: december 12, 2004, 09:01:54 pm »
ik zeg biet dat we er beter van worden, maar met alle begrafenissen, trouwen en dopen en der rest van verspilde geld voor de koningshuis en de regering kunnen ze wel veel doen

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: december 13, 2004, 12:42:53 am »

quote:

warrior schreef op 12 december 2004 om 21:01:........ verspilde geld voor de koningshuis en de regering......

Ah, nu wordt het duidelijk, je bent annarchist.
Schaf konigshuis en regering af en alles wordt beter!   _/-\o_
« Laatst bewerkt op: december 13, 2004, 12:43:26 am door Doarsie »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: december 13, 2004, 11:54:00 am »
Prins Bernhard is een van de grote motoren geweest achter de nederlandse economie. Wat moet je dan een imbiciel zijn om te stellen dat de kosten van de uitvaart bijdragen aan de verhoging van het ziekenfonds. De kosten van deze bijzetting zijn minimaal, daarnaast is de lokale economie aldaar enorm versterkt. Ik denk dat deze bijzetting meer op gaat leveren als het gekost heeft, aangezien er altijd een diner aan verbonden is met bevriende staatshoofden. Alleen ontgaat de mensen meestal het belang van deze lobby groepering. Men denkt hier dat we gevoed worden met manna en hiervoor tegenwoordig niets meer hoeven te doen.

Ik zou maar eens te rade gaan bij de PvdA, die in paars1 en 2 de mogelijkheden in huis had om de huidige kosten te besparen. Daarbij mag de rotterdamse gemeenteraad van 10 jaar gelden bedankt worden voor de moeite die ze gedaan hebben om de haven de verkwanselen en voor het invoeren van het dictatorial systeem aldaar.
Zelf vond ik de uitvaart vrij sober er had veel meer cermonieel in gemoeten.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: december 13, 2004, 12:15:26 pm »
offtopic:
Citaat
porcupine schreef op 11 december 2004 om 22:15:
Gezang 32 "De kerk van alle tijden" is op de wijze van een muziekstuk van ­Samuel Wesley getiteld: “Aurelia”.

<knip tekst>

Er is geen 'echte' tekst die erbij hoort. Aurelia is alleen de muziek, er zijn tientallen hymnes die erop gezongen kunnen worden. Een van de betere:

Facing a task unfinished,
That drives us to our knees,
A need that, undiminished,
Rebukes our slothful ease:
We, who rejoice to know Thee,
Renew before Thy throne
The solemn pledge we owe Thee
To go and make Thee known.

Where other lords beside Thee
Hold their unhindered sway,
Where forces that defied Thee
Defy Thee still today;
With none to heed their crying
For life, and love, and light,
Unnumbered souls are dying,
And pass into the night.

We bear the torch that flaming
Fell from the hands of those
Who gave their lives proclaiming
That Jesus died and rose.
Ours is the same commission,
The same glad message ours;
Fired by the same ambition,
To Thee we yield our powers.

O Father who sustained them,
O Spirit who inspired,
Saviour, whose love constrained them
To toil with zeal untired,
From cowardice defend us,
From lethargy awake!
Forth on Thine errands send us
To labour for Thy sake.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: december 13, 2004, 12:35:49 pm »
Ik vond het opvallend dat er bij de begrafenis - eh bijzetting ;) - een zegen over (de kist met het lichaam van) Bernhard werd uitgesproken.  Wat voor visie spreekt daaruit?

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: december 13, 2004, 01:21:52 pm »

quote:

E-line schreef op 13 december 2004 om 12:35:
Ik vond het opvallend dat er bij de begrafenis - eh bijzetting ;) - een zegen over (de kist met het lichaam van) Bernhard werd uitgesproken.  Wat voor visie spreekt daaruit?

Ik meen dat die zegen niet anders was dan de gewone zegening van de gemeente aan het eind van elke kerkdienst? Naar mijn idee was de zegen niet 'tot de kist gericht' hoor. :)
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: december 13, 2004, 01:23:52 pm »
vóórdat de kist de kelder in werd gedragen, werd ie gezegend, ik had 'm zondags opgenomen op video, afgespeeld en nog teruggespoeld en nog een keer geluisterd of het écht over Bernhard werd uitgesproken.... en dat was écht zo... Aan het eind van de dienst werd nog een andere zegen uitgesproken.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: december 13, 2004, 01:40:19 pm »
Dat was bij Juliana ook zo. Dat is de rituele poes-pas. Dat stukje, de beelden ervan, liet de Nos nog even zien in het programma. Ik vind het netzo iets als bidden voor de overledenen. Dat is niet meer nodig als ze al dood zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: december 13, 2004, 01:53:34 pm »
De kerk van alle tijden is dat de nieuwe versie van 'Een naam is onze hope'....?
Ik heb het niet opgenomen en dacht dat er nog wel een samnvatting zou komen, s'avonds of zo. Ik kon niet meer terughalen wat nu precies dat lied was.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: december 13, 2004, 02:31:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 december 2004 om 13:53:
De kerk van alle tijden is dat de nieuwe versie van 'Een naam is onze hope'....?
Klopt. (Of liever, de moderne vertaling van "The Church's One Foundation" van Samuel Stone). Maar naar ik begreep werd 't door de kapel gespeeld, en is 't dus gewoon het Aurelia van Wesley. Welke tekst je erbij wilt denken mag je zelf weten. :)
« Laatst bewerkt op: december 13, 2004, 02:34:09 pm door Pooh »

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: december 13, 2004, 02:58:09 pm »

quote:

Words: Fran­ces R. Hav­ergal, 1874. She wrote these words as a po­em for her New Year’s greet­ing cards. The hymn was sub­se­quent­ly in­clud­ed in her Un­der the Sur­face, 1874, and Life Chords, 1880.

Music: “Aurelia,” Sam­u­el S. Wes­ley, in Kem­ble’s Se­lect­ion of Psalms and Hymns, 1864 (MI­DI, score).
Het is wel zo dat die ene die ik noemde binnen het kortste tijdbestek na het maken van de muziek gemaakt is. :P Er moet een tekst zijn die er wel bij hoort, aangezien de muziek gepubliceerd is in 'Kemble's Selection of Psalms and Hymns. Ik kan me niet voorstellen dat daar ook losse melodietjes in gestaan hebben.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: december 13, 2004, 03:14:32 pm »

quote:

Inderdaad. Ach, was het koningshuis maar lid van de GKV.  :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: december 13, 2004, 03:18:53 pm »

quote:

porcupine schreef op 13 december 2004 om 14:58:
[...]

Het is wel zo dat die ene die ik noemde binnen het kortste tijdbestek na het maken van de muziek gemaakt is. :P Er moet een tekst zijn die er wel bij hoort, aangezien de muziek gepubliceerd is in 'Kemble's Selection of Psalms and Hymns. Ik kan me niet voorstellen dat daar ook losse melodietjes in gestaan hebben.
Ik vermoed dat je gelijk hebt. Overigens zijn er andere tradities waarin het wel gebruikelijk is dat er losse melodieen worden gedrukt: De psalmen worden dan berijmd volgens een aantal vaste rijm en metrum-vormen, waarbij er voor elke vorm een aantal melodieen zijn. Zo kun je elke psalm op meerdere melodieen zingen, en hoeft een minder muzikaal begaafde gemeente geen psalmen te laten liggen vanwege de melodie.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: december 13, 2004, 07:43:24 pm »

quote:

Doarsie schreef op 11 december 2004 om 21:56:
[...]

Misschien was er daarom juist wel een kerkdienst.
Ik moet zeggen dat ik tijdens die kerkdienst niet veel gehoord heb over Hem, die alle eer toekomt. Het was meer een eredienst voor Bernhard in plaats van een echte eredienst.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: december 13, 2004, 09:11:04 pm »
Weer wat geleerd! :*)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: december 14, 2004, 01:24:47 pm »
De openbaringen van Bernhard zijn minder schokkend als verwacht, eigenlijk zijn het allemaal feiten geworden wat eerst ernstige verdenkingen waren.
Wel vind ik het verbazend dat de Hofmans affaire een veel diepere achtergrond heeft als aangenomen werd. Maar deze staan los van de openbaringen over Bernhard.
Voor de rest vind ik het een grote kolder waar de 2de kamer nu over aan het soebatten is, het koningshuis heeft al genoeg aan een necrologie bij leven opgetekend.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: december 14, 2004, 02:58:30 pm »

quote:

Picardijn schreef op 14 december 2004 om 13:24:
De openbaringen van Bernhard zijn minder schokkend als verwacht, eigenlijk zijn het allemaal feiten geworden wat eerst ernstige verdenkingen waren.
't is maar hoe je 't bekijkt. Eerder werd hij er ernstig van verdacht "overal buitenechtelijke zoons en dochters te hebben". Blijkt dat hij "slechts" 2 buitenechtelijke dochters had (waarvan er al één bekend was).

Bovendien moet je je nog maar afvragen of het allemaal de waarheid is wat Bernhard heeft vertelt. Vanochtend in het radio1-journaal zei Jan Tromp dat hij lang niet alles voor zoete koek aan wou nemen, bv. wat er precies gebeurd is met het Lockheed-geld. De interviewers hebben ook duidelijk gemaakt dat het 'zijn kant van het verhaal' was, meer niet ...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: december 14, 2004, 04:13:43 pm »
't Is maar goed dat voor de gewone burger (en voor mij bijvoorbeeld) niet je gehele (prive)leven op straat ligt. En ieder maar zich erover buigen wat de waarheid is m.b.t. mijn leven....
En hoe zou je dan achter 'de waarheid' moeten komen van het leven van Bernhard bijvoorbeeld?
Ieder zal zich voor God moeten verantwoorden wat betreft zijn daden en motieven, en het is maar goed ook dat wij dat niet hoeven te doen. :)

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: december 14, 2004, 04:33:14 pm »
*Promtus vind al dat gezeur maar dikke onzin.

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: december 15, 2004, 01:47:57 pm »

quote:

Promtus schreef op 14 december 2004 om 16:33:
*Promtus vind al dat gezeur maar dikke onzin.
Inlijn is het hier helemaal mee eens. Feit is wel dat we met z'n allen heel hard (of minder hard) het Wilhelmus staan te zingen. :D , Ook een beetje onzin?