Allereerst: Vrijgemaakten zijn net mensen, je hebt ze in alle soorten en maten. Een algemene uitspraak doen over de mensen in de vrijgemaakte kerk is dan ook vrijwel onmogelijk.
Ten tweede: Misschien moet je beginnen met deze dingen aan je vriendin te vragen. Zij is tenslotte lid van de GKv, en kent de mensen en situaties die jij noemt het beste.
Om op je vragen in te gaan: De meeste vrijgemaakten (en ik denk de meeste christenen) hebben moeite met samenwonen voor het huwelijk, omdat zij samenwonen aan sex koppelen, en sex binnen het huwelijk vinden horen. Nu weet ik niet goed wat je met "tegenwerking" bedoeld, maar ik kan mij goed voorstellen dat hier serieus met je vriendin over gesproken is. Niet om haar 'tegen te werken', maar om haar te laten zien dat wat zij doet niet strookt met de 'stijl van het koninkrijk'[1].
Iets soortgelijks geldt voor jullie relatie in meer algemene zin: een relatie tussen 2 mensen die lid zijn van verschillende kerkgenootschappen (ik weet niet of jij lid bent van een kerk, maar in ieder geval niet van de GKv, begrijp ik), heeft iets kroms. Als het op zo'n fundamenteel onderdeel 'niet goed zit', zou dat wellicht voor meer problemen kunnen zorgen. Dat mensen jullie daarvoor willen waarschuwen lijkt me goed.
Vraag: waarom ben jij niet vrijgemaakt geworden, en indien van toepassing, waarom is zij geen lid van jouw gemeente geworden?
--
[1] Ik kan even geen betere term verzinnen. Ik bedoel dit: God geeft in de bijbel richtlijnen voor ons leven. Dezen zijn niet direct bindend (als wet, want daarvan zijn wij vrij), maar geven wel aan hoe je goed en zorgvuldig met elkaar en de wereld om je heen kunt omgaan. Hij schetst een 'stijl', een manier van leven, die herkenbaar is of zou horen te zijn in elke christen.