Auteur Topic: Verkering met een gereformeerd vrijgemaakt meisje  (gelezen 4242 keer)

tda

• Bekijk profiel
Verkering met een gereformeerd vrijgemaakt meisje
« Gepost op: januari 03, 2005, 08:51:50 pm »
Als buitenkerkelijke en vrij opgevoed zonder enige vorm van wat voor kerk dan ook heb ik nu verkering gekregen met een meisje van de geref.kerk vrijgemaakt.
Gelovig ben ik vanaf mijn 15e, omdat ik nieuwsgierig was wie God was en voor mij kan zijn in het leven. Dit geloof is met de dag van vandaag aanwezig ( 27 jaar ben ik nu ) en heb een relatie met een meisje van 21. we geloven allebei, maar de mensen er omheen maken nogal problemen om ons beiden, terwijl het geloof bij ons puur is en wij geen enkele moeite hebben om samen dit geloof vast te houden in lengte van dagen. We zijn samenwonend en hebben hierbij ook hinder ondervonden van mede gemeenteleden van haar kerkgenootschap. Voor dat ik haar ontmoette heb ik vele geloofsgenoten gesproken, maar nog nooit zoveel tegenwerking ondervonden. Is dit algemeen of heb ik de verkeerde mensen uit deze geloofsgemeenschap getroffen, zodat mijn beeld van de vrijgemaakte kerk eenzijdig bekeken wordt. Wij willen graag gelovig verder samen en vinden het geloof belangrijker dan een kerk als de keuze gemaakt moet worden. Graag jullie mening !!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2005, 09:14:30 pm »
Allereerst: Vrijgemaakten zijn net mensen, je hebt ze in alle soorten en maten. Een algemene uitspraak doen over de mensen in de vrijgemaakte kerk is dan ook vrijwel onmogelijk.

Ten tweede: Misschien moet je beginnen met deze dingen aan je vriendin te vragen. Zij is tenslotte lid van de GKv, en kent de mensen en situaties die jij noemt het beste.

Om op je vragen in te gaan: De meeste vrijgemaakten (en ik denk de meeste christenen) hebben moeite met samenwonen voor het huwelijk, omdat zij samenwonen aan sex koppelen, en sex binnen het huwelijk vinden horen. Nu weet ik niet goed wat je met "tegenwerking" bedoeld, maar ik kan mij goed voorstellen dat hier serieus met je vriendin over gesproken is. Niet om haar 'tegen te werken', maar om haar te laten zien dat wat zij doet niet strookt met de 'stijl van het koninkrijk'[1].

Iets soortgelijks geldt voor jullie relatie in meer algemene zin: een relatie tussen 2 mensen die lid zijn van verschillende kerkgenootschappen (ik weet niet of jij lid bent van een kerk, maar in ieder geval niet van de GKv, begrijp ik), heeft iets kroms. Als het op zo'n fundamenteel onderdeel 'niet goed zit', zou dat wellicht voor meer problemen kunnen zorgen. Dat mensen jullie daarvoor willen waarschuwen lijkt me goed.

Vraag: waarom ben jij niet vrijgemaakt geworden, en indien van toepassing, waarom is zij geen lid van jouw gemeente geworden?

--
[1] Ik kan even geen betere term verzinnen. Ik bedoel dit: God geeft in de bijbel richtlijnen voor ons leven. Dezen zijn niet direct bindend (als wet, want daarvan zijn wij vrij), maar geven wel aan hoe je goed en zorgvuldig met elkaar en de wereld om je heen kunt omgaan. Hij schetst een 'stijl', een manier van leven, die herkenbaar is of zou horen te zijn in elke christen.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2005, 09:16:17 pm »
Allereerst: ik ben van huis uit gereformeerd vrijgemaakt maar sinds een kleine twee jaar lid van een nederlands gereformeerde gemeente.

Naar de mening van 'de kerk' en dus ook het merendeel van haar leden is een samenleving  zonder Gods zegen een zwakke basis van een duurzame relatie.
Het is dan ook gebruikelijk Gods zegen te vragen over een duurzame relatie.
Echter; de vrijgemaakte kerk (en meer kerken m.n. binnen de gereformeerde traditie) beschouwd slechts het staatshuwelijk als enig en echt bewijs was een duurzame relatie, vooral omdat deze (in mijn ogen administratieve) belofte in het openbaar wordt afgelegd in het bijzijn van getuigen die jullie beiden aan jullie belofte kunnen houden. (ik impliceer hiermee niet dat de belofte die wordt afgelegd niets voorsteld; het tegendeel zelfs!)

Een duurzame relatie is iets moois wat puur en rein moet blijven, ik mag aannemen dat dat voor jullie ook geldt. Ik proef uit je verhaal dat jullie reeds voor elkaar hebben gekozen en voornemens zijn dit vol te houden tot de dood jullie zal scheiden.
Zou het dan geen kroon op jullie belofte aan elkaar zijn, om Gods zegen op jullie belofte en relatie te krijgen, om te weten dat Hij achter jullie staat en jullie zal helpen in goede en slechte tijden?

Waarom zou een administratieve verhandeling zoiets prachtigs in de weg staan? Afgezien van het feit dat die administratieve verhandeling op zichzelf ook nog eens bekrachtigt dat jullie elkaar zullen bijstaan in voor- en tegenspoed!

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2005, 09:19:09 pm »
Beste tda

Wat moeilijk moet dit voor jullie zijn!
Ik wens jullie veel sterkte, en dat jullie liefde maar mag overwinnen.

Iris

Nora

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2005, 11:24:12 pm »
Beste tda

Ik ben ook erg benieuwd of jullie lid zijn van een kerk, want dit kan ik uit jouw verhaal niet opmaken. Ik zelf ben ook christen en lid van een kerk en heb bijna drie jaar een relatie. Mijn vriend en ik hebben voor onszelf de keuze gemaakt om altijd bij elkaar te blijven, en zouden heel graag willen samenwonen. Omdat we beide nog studeren, hebben we geen geld om te trouwen, we zouden dit wel heel graag willen. Wij weten dat als we zouden gaan samenwonen, wij aardig wat kritiek en reacties zouden krijgen vanuit de gemeente. Ik denk dat het ook wel goed is dat er een bepaald toezicht is van de kerk en gemeenteleden onder elkaar. Ik vind namelijk dat je wel een duurzame en serieuze relatie moet hebben voordat je gaat samenwonen en als er niet op gelet zou worden door de kerk of broeders en zusters, kan iedereen gewoon bij elkaar intrekken.

Als ik de kans had om gewoon in de kerk een zegen van God te vragen over het samenzijn met mijn vriend en hem voor altijd trouw te beloven, dan had ik dat zo gedaan. Jammer dat dit niet zomaar kan...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2005, 02:58:20 pm »
Off-topicberichten verplaatst naar Trouwen en financiën.

Pedro

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2005, 03:09:47 pm »
hoi tda,
Waar zit de "hinder" die jullie hebben ondervonden VOORAL op vast? Op het feit dat jullie samenwonen of op het feit dat jij blijkbaar niet bent aangesloten bij een kerk?
Pedro

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2005, 07:03:35 pm »

quote:

tda schreef op 03 januari 2005 om 20:51:
we geloven allebei, maar de mensen er omheen maken nogal problemen om ons beiden, terwijl het geloof bij ons puur is en wij geen enkele moeite hebben om samen dit geloof vast te houden in lengte van dagen.

Volgens mij ben je behoorlijk optimistisch: hoe weet je nu dat je geen enkele moeite hebt dit geloof tot in lengte van dagen te blijven vast houden. Pas op je woorden!
Stel dat er iets gebeurd in je leven waardoor je in de knoop komt en je begint te twijfelen aan je geloof!
Je mag (en dat vraagt God van ons) om te blijven bidden om zijn Geest zodat je blijft zien op Jezus Christus en zijn verzoenend offer, maar verwacht het nu niet van jezelf. Als je het van jezelf gaat verwachten dan loopt het een keertje spaak.

Verder: ik geloof dat God ons vertelt in Genesis dat een man zijn vrouw zal aanhangen en zij zullen één vlees zijn. Nu is het huwelijk een instituut, een door God ingesteld instituut. Je kunt het met me oneens zijn, maar samenwonen is veel vrijer. Daar komt nog bij dat je bij de huwelijkssluiting een belofte geeft. Een belofte aan je vrouw/ man én aan God! Je zegt voor God dat je voor haar/ hem zal zorgen tot de dood je scheidt: dan bedenk je je wel 10 keer voordat je het huwelijk verbreekt: je breekt je belofte aan God!!
J.A.S.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 05, 2005, 11:54:32 am »
TDA ik herken wel een en ander in je verhaal vanuit de start van mijn relatie met een vrouw die niet tot de GKV behoorde. Je idee tav geloof en kerk kan ik ook in meegaan. Ook de vraag die dan toch blijft naar zoeken naar eensgezindheid...dat blijft altijd een lastig punt. Wat ik me nog wel afvraag is dat je zegt samenwonend te zijn. Bedoel je dan als getrouwden (dus met als enig verschil dat er geen huwelijk gesloten is) of bedoel je samen leven in 1 huis zonder dat wat tot een echte huwelijksrelatie behoort (namelijk de gemeenschap met elkaar)?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

tda

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 05, 2005, 06:13:18 pm »
Ik ben zelf nooit bij een kerk geweest, maar ga nu met haar mee naar de vrijgemaakte kerk, waar ik overigens geen enkele warmte voel in doen en beleving van de mensen. Mijn vriendin heeft dit met haar opvoeding meegekregen en zich terdege bewust van het feit dat het meegekregen is met de figuurlijke paplepel en dat het geen bewuste keus is. Als zij geboren was in een ander gezin dan was ze nu niet vrijgemaakt of het moest een bewuste keuze zijn. En deze zijn duidelijk in mindere mate aanwezig dan de mensen die deze leer meekregen in de opvoeding. Ik heb vroeger wel een bijbelcursus gedaan toen ik interesse in God had. Deze was toevallig ook van de vrijgemaakte kerk. Dit vond ik een zeer plezierige cursus zonder enige dwang en menselijke keuzes.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 05, 2005, 06:48:04 pm »
Er is dus verschil tussen de ene gemeente en de andere. Ik ken twee gemeenten (in Amsterdam en in Groningen) die beide kerken in een gebouw met het bordje vrijgemaakt op de deur. In de ene gemeente merk je wel veel warmte in de beleving van de mensen, maar in de andere bijna niet. Wat ik al eerder zei: er bestaat niet zoiets als de vrijgemaakte kerk.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2005, 06:02:25 pm »
Klopt...... het verschilt gewoon erg per gemeente.... maar als je in die vrijgemaakte kerk geen warmte en zo voelt... en er blijkbaar niet met veel plezier heengaat.... en ik vraag me af als ik dit zo lees of dat met je vriendin ook zo is.... misschien zouden jullie dan wel eens verder moeten gaan kijken samen... als dat zo blijft...  Zal voor haar best moeilijk zijn omdat ze er is opgegroeid... maar God vraagt niet van je om met tegenzin naar de kerk te gaan, ik denk niet dat Hij daar gelukkig van wordt.... en voor je relatie met Hem lijkt het me ook niet echt bevorderlijk.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2005, 06:32:44 pm »
offtopic:oke... en... nu.... zonder... al... die... puntjes.... :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 06, 2005, 11:25:31 pm »
Wat off-topic berichten verplaatst
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]