Auteur Topic: Aantrekkelijker kerk? (*afgesplitst)  (gelezen 11264 keer)

Mark

• Mr. Mark is back
    • Bekijk profiel
Aantrekkelijker kerk? (*afgesplitst)
« Gepost op: januari 06, 2005, 07:52:12 pm »
Modbreak: Discussie afgesplitst van leegloop kerken?

We moeten daarom de kerk aanstekelijk maken. Veel dingen die met kerk te maken hebben hebben een negatief karakter gekregen. Ik weet nog dat Hennie Huisman zei: je moet de diensten geen jeugddienst noemen, geen praisedienst of iets dergelijks. Dat klinkt oudbollig. Ik denk daarom dat je moet inspelen op de belevingswereld van mensen in deze tijd. Zo moet je mensen trekken, dus ook jongeren. Nu gaat er een discussie gaande over een intitiatief over jongeren tussen  de 16 en 25 op het prikbord... misschien wil je daar wel reageren. Als mensen eerst maar over de dam zijn, dan zien ze meer dan van een afstandje, dat zie je toch ook bij dat programma van de eo waar de bekende nederlanders God gaan zoeken. Je moet ze aanspreken!
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 12:02:13 am door Mezzamorpheus »

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 06, 2005, 08:05:50 pm »
Hoezo moeten we de kerk aanstekelijk maken, aantrekkelijk van de wereld. De wereld wil (!) niet geloven. We moeten doen wat God van ons vraagt. En is het voor de wereld een aanstoot, daarin komt de antithese uit. De deling tussen het Volk van God en het volk van Satan.
En we kunnen de kerk nog zo aantrekkelijk maken als we zelf willen, door allerlei flauwe fratsen en rare dingen (waarin we de wereld steeds meer nalopen), maar uiteindelijk zal God mensen die tot Zijn Volk behoren leiden naar zijn Kerk.

Dit betekent niet dat we niet aan zending of evangelisatie behoeven te doen, maar het betekent wel dat wij zending en evangelisatie bedrijven onder de bede "Uw wil zal geschieden".

Niets aantrekkelijk maken, Gods Woord preken met het BEVEL tot geloof!
J.A.S.

Mark

• Mr. Mark is back
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 06, 2005, 08:09:32 pm »
J.A.S. ik weet niet of je dit meent... Als je er echt zo over denkt, doe je vast niet aan jeugdwerk, want dan weet je volgens mij niet wat er in hen omgaat...

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 06, 2005, 08:16:31 pm »
dus eerst wat in de jeugd en dan daar alles op aanpassen?????? Hoe kom je daarop!
J.A.S.

Mark

• Mr. Mark is back
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2005, 08:22:20 pm »
Ja, je moet inspelen op behoeften. Je bent door God wel in deze wereld geplaatst beste J.A.S. Dan kun je het in je huisje helemaal donker maken en denken dat de duivel daar niet komt, maar dan mis je de opdracht. Trek de wereld in en maak alle volken tot mijn discipelen! Begin maar met je buren, maar als jij in je donkere huisje zit, zullen zij niet bij jou op visite komen! Zij zullen de deur niet zo snel voor je open doen, want jij bent die rare gast... Koop een bloemetje, trek leuke kleren aan en ga langs. Daar hebben zij behoeften aan, ookal zou je dat niet direct zeggen...

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 06, 2005, 08:35:04 pm »
Je bent wel ín de wereld, maar niet ván de wereld. Je moet een lichtend licht, een zoutend zout, een leesbare brief. Consequent in je optreden en je dagelijkse leven.
En reken maar dat de mensen, de buren bijv., het doorhebben dat jij een christen bent. Reken maar dat er naar je gekeken wordt, dat er op je gelet wordt.
Begin daar maar eens mee! Dat is al verschrikkelijk moeilijk. Hoe ga je om met tv, internet, uitgaan, kerkgang, taalgebruik: kortom je hele dagelijkse levensstijl.
En neem dit niet alleen mee voor de buren, maar ook voor op je werk, voor in het verkeer enzovoort enzovoorts.

Men weet heel goed wat men wil. Nederland heeft calvinistische wortels, en bijna iedereen heeft wel kennissen, ouders, schoonouders, overgrootouders waarvan men weet dat ze gelovig zijn. Maar ze keren zich er van af! Ze hebben  behoefte aan hun eigen leven. Daar is in het paradijs toch al fout gegaan! Men denkt dat men er zelf wel komt! Daarvoor hebben ze een God niet nodig.

Als men werkelijk geinteresseerd is: mensen zijn vandaag de dag assertief genoeg om je er op aan te spreken, op wat voor´n manier dan ook. Daar hoef je niet bang voor te wezen.
J.A.S.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 06, 2005, 08:45:23 pm »
J.A.S., ik ben het bijzonder oneens met je.
Je moet de Joden een Jood, de Grieken een Griek, de postmodernen een postmoderne, de moslim een moslim en de jeugdigen een jongeling zijn. Alleen alles ter meerdere eer en glorie van God.

quote:

1 cor 9: 20 Voor de Joden ben ik als een Jood geworden om hen te winnen. (...) 21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. (...) 22 Voor de zwakken ben ik zwak geworden om hen te winnen. Ik ben voor iedereen wel íets geworden, om in elke situatie althans enkelen te redden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 06, 2005, 08:53:39 pm »
Elle, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat je iedereen naar de ogen moet kijken, precies zo moet zijn als zij, of nog wat anders.
Kun je ff toelichten svp
J.A.S.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 06, 2005, 08:56:11 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 20:53:
Elle, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat je iedereen naar de ogen moet kijken, precies zo moet zijn als zij, of nog wat anders.
Kun je ff toelichten svp

J.A.S., hoe lees jij die tekst uit Corinthe, die Elle citeert? Of snap je die ook niet helemaal?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 06, 2005, 08:57:41 pm »
Je moet zoals Paulus deed, aanknopingspunten zoeken om het geloof aansprekend te maken.

Kijk wat Paulus zei tegen de grieken over de goden in die stad? Hij zocht naar bindmiddelen om zo het evangelie te kunnen verkondigen. Dat moeten wij ook. Zoek aansluiting bij wat er leeft en gebruik dat....
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 08:58:13 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 06, 2005, 09:01:45 pm »
Wat ik in die tekst lees is dat je, als je iemand voor God wilt winnen, je moet verdiepen in hun taal, cultuur, gebruiken, normen en waarden. En dat niet alleen, je moet je ook zo gaan gedragen, zodat je hen -letterlijk- voor je kunt innemen. Zie het als het bewerken van de akker: je bewerkt de grond, zodat het geloof makkelijker wortel schiet.

Er is verschil tussen vorm en inhoud van een presentatie.
Een christen vormt zich naar zijn medemens, maar nooit ten koste van de inhoud, het geloof in Jezus Christus.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2005, 09:06:24 pm »
Hoe ik de tekst lees, mezzamorpheus, is in zijn verband. In 1 cor. 9:1-14 staat welke rechten de apostelen hebben (m.b.t. vergoeding etc. zie bv. vs.14). Maar vervolgens laat Paulus 1Cor 9:15-27 zien dat hij van deze rechten geen gebruik maakt, omdat hij onafhankelijk wil zijn van mensen.
Zo kan hij het evangelie prediken, zonder iemand naar de ogen te zien, hij kan zich dienstbaar maken aan allen, en hun het evangelie deelachtig maken voorzover hij dat kan. En hij laat dat dan ook zien m.b.v. beelden uit het griekse stadion.

En dus: idd we moeten aan zending en evangelisatie doen. En nee: we sluiten ons niet op in ons donker kamertje/huisje en dus doen we aan politiek, scholen en vul alle g-organisaties maar in. En ja: we staan middenin de wereld, en daar zullen we ons nooit boven moeten verheffen, want het is pure genade dat wij mogen geloven. Maar dit wil niet zeggen dat je de inhoud van de boodschap moet omvormen zodat het beter begrijpbaar is. Want het geloof is niet zomaar iets wat je voor iemand hapklaar op temparatuur kunt maken.
Dat vereist studie, gebed, pleiten op Zijn genade en geloof/ vertrouwen.

En wat probeer je te insinueren met "of snap je dat OOK niet helemaal"!
J.A.S.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2005, 09:12:49 pm »

quote:

elle schreef op 06 januari 2005 om 21:01:
Wat ik in die tekst lees is dat je, als je iemand voor God wilt winnen ,  je moet verdiepen in hun taal, cultuur, gebruiken, normen en waarden.
( ik zou iedereen voor God willen winnen, maar IK kan het niet)

quote:

elle schreef op 06 januari 2005 om 21:01:
En dat niet alleen, je moet je ook zo gaan gedragen, zodat je hen -letterlijk- voor je kunt innemen. Zie het als het bewerken van de akker: je bewerkt de grond, zodat het geloof makkelijker wortel schiet.

Concreet: als MEN van jouw verwacht dat je met meerdere mannen/ vrouwen getrouwd moet zijn, dan doe jij dat dus om hun voor God te winnen, terwijl je gedrag in strijd is met het Woord van God???
En nogmaals: hoe zal ik van iemand zijn hart open kunnen zetten voor God. Dat kan toch alleen de Heilige Geest. En die heeft ons heus niet nodig. Misschien gebruikt Hij ons wel, maar wij zijn nóóit instrument.
J.A.S.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 06, 2005, 09:22:59 pm »
Als ik jou zo hoor dan kunnen we het evangeliseren wel achterwege laten en dat is toch echt in strijd met Jezus's opdracht om het evangelie te verkondigen en alle volken tot zijn discipelen te maken.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 06, 2005, 09:24:20 pm »
Ja en nee, grapjas.
Dat is wat Paulus immers zegt! "En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen." En Paulus meende toch ook de Geest te hebben.

Natuurlijk moet je niet meteen ook maar vrolijk gaan meezondigen. Maar da's nogal het andere uiterste van het spectrum. Er is veel mogelijk zonder tegen Gods wil in te gaan, en dat is wat Hij kennelijk van ons verwacht. Paulus deed het iig.
(Voorbeeld: Je kunt de kerkdiensten een heel eind aanpassen naar wat men tegenwoordig van een bijeenkomst verwacht: een podium, fatsoenlijke audio-visuele ondersteuning (beamer met powerpointpresentatie), een folder met de agendapunten, veel jongelui die een taak hebben tijdens zo'n samenkomst, koffie na, een paar organisatoren die je kunt aanschieten met vragen over hoe, waar en waarom.)

De discussie gaat behoorlijk offtopic :X

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 06, 2005, 09:24:58 pm »
eerst maar ff goed lezen in mijn vorige reacties hè!
J.A.S.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 06, 2005, 09:25:49 pm »
Hiedeen is roerend eens met elle :)

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 06, 2005, 09:27:06 pm »

quote:

elle schreef op 06 januari 2005 om 21:24:

Voorbeeld: Je kunt de kerkdiensten een heel eind aanpassen naar wat men tegenwoordig van een bijeenkomst verwacht:

De discussie gaat behoorlijk offtopic :X
En daar gaan we de wereld achterna! Maar Gij geheel anders!
J.A.S.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 06, 2005, 09:27:22 pm »
Wat heb ik gemist dan?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 06, 2005, 09:29:02 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 20:35:
Men weet heel goed wat men wil. Nederland heeft calvinistische wortels, en bijna iedereen heeft wel kennissen, ouders, schoonouders, overgrootouders waarvan men weet dat ze gelovig zijn. Maar ze keren zich er van af! Ze hebben  behoefte aan hun eigen leven. Daar is in het paradijs toch al fout gegaan! Men denkt dat men er zelf wel komt! Daarvoor hebben ze een God niet nodig.

Maar weet je, laatst hoorde ik nog van onze buurman dat tie geen behoefte had om z'n kind op een christelijke school te doen (terwijl z'n vrouw die ook niet gelovig is dat wel wil omdat die school bij ons in de buurt goed bekend staat) omdat hij zelf vroeger in een dorp woonde waar hij als bijna enige niet kerkelijke jongetje vaak niet mee mocht doen met spelletjes.
En ik hoorde eens het verhaal van een oude man die vertelde waarom hij niet meegegaan is met de vrijmaking in de jaren '44. Hij vroeg toen als jongeman zijn ouderling (die zich vrij zou maken) waar het nou allemaal om ging. Die legde een hand op zijn schouder en zei: jongen, dat kun jij allemaal toch niet begrijpen.

Is het goed of niet goed om dit soort verhalen te weten of hebben we er echt genoeg aan om te denken, men kan het toch weten...
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 06, 2005, 09:29:59 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 21:27:
[...]

En daar gaan we de wereld achterna! Maar Gij geheel anders!

Wat is er bijbels aan de vorm van samenkosten zoals die tot voor kort standaard waren?

Wat is er zondig aan een hedendaagse vorm van samenkomen? Onderbouw eens bijbels op welke manier een samenkomst er wel en een samenkomst er niet uit mag zien. Dus qua vorm!
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 06, 2005, 09:32:56 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 21:06:
En dus: idd we moeten aan zending en evangelisatie doen. En nee: we sluiten ons niet op in ons donker kamertje/huisje en dus doen we aan politiek, scholen en vul alle g-organisaties maar in.

Dus we moeten alle g-organisaties weer in het levne gaan roepen?  :? Dat vind ik toch echt wel neigen naar een soort opsluiten in je donkere kamertje/huisje.

quote:

En ja: we staan middenin de wereld, en daar zullen we ons nooit boven moeten verheffen, want het is pure genade dat wij mogen geloven. Maar dit wil niet zeggen dat je de inhoud van de boodschap moet omvormen zodat het beter begrijpbaar is.

Hoho...! Heeft IEMAND het hier over 'de boodschap omvormen' gehad?  :? 'De Grieken een Griek worden' staat niet synoniem voor 'de boodschap omvormen'.

quote:

En wat probeer je te insinueren met "of snap je dat OOK niet helemaal"!

Nou, je snapte niet wat Elle zei, en die noemde in feite ook alleen maar die bijbeltekst.

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 21:12:
[...]
 ( ik zou iedereen voor God willen winnen, maar IK kan het niet)

Paulus zegt het toch ook zo? Hij heeft het toch ook over 'mensen voor Christus winnen'?

quote:

Concreet: als MEN van jouw verwacht dat je met meerdere mannen/ vrouwen getrouwd moet zijn, dan doe jij dat dus om hun voor God te winnen, terwijl je gedrag in strijd is met het Woord van God???

Inderdaad, je kan nooit iets doen wat in strijd is met het Woord van God.

quote:

En nogmaals: hoe zal ik van iemand zijn hart open kunnen zetten voor God. Dat kan toch alleen de Heilige Geest. En die heeft ons heus niet nodig. Misschien gebruikt Hij ons wel, maar wij zijn nóóit instrument.

:?  :?  :? Dit is gewoon pertinent onwaar. Wij zijn sowieso altijd instrument in Gods hand. Een instrument 'werkt' niet uit zichzelf, maar doordat iemand dat 'instrument' bestuurt/leidt. En dat is in dit geval God. Hij gebruikt ons als zijn instrument. En ja, Hij heeft ons niet nodig en doet heus wel eens iets buiten ons om, maar tegelijkertijd wil Hij ons toch echt wel als Zijn instrument gebruiken. Wonderlijk, maar waar.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 06, 2005, 09:49:37 pm »
Hij wil ons wel gebruiken, maar Hij is almachtig. Hij kan alles zonder ons. Ik ben het met je eens dat Hij ons gebruikt, maar ik wil alleen maar zeggen dat Hij ons echt niet nodig heeft om mensen te bekeren.
Als bv. het instrument kapot gaat (wij volgen onze eigen wil ipv van die van God, begonnen in het paradijs), dan betekent dat dat het doel van God nooit volmaakt gehaald kan worden, omdat de instrument(en) kapot zijn. Je maakt God dus afhankelijk van de mens. En dat is ook een pertinente onwaarheid.
Dat is mijn bedoeling geweest.
J.A.S.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 06, 2005, 09:52:46 pm »
En wat betreft de eredienst: de bijbel is geen handboek voor onze erediensten. Maar de wereld wil dan dit, dan dat! En dit jaar willen ze presentaties, volgend jaar willen ze mime, en een andere groep wil graag alleen maar zingen, dan willen ze weer interruptiemicrofoons etc. etc.
Laten we ons nu bij de Bediening der Verzoening houden (de preek) én met bevel tot geloof. Laten we ons geloof belijden, de sacramenten vieren en Gode lof zingen. Meer hebben we als gelovigen immers niet nodig.
J.A.S.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 06, 2005, 09:57:17 pm »
En over oude strijdverhalen van de tijd van de Vrijmaking ´44. Aan Kerkgeschiedenis hebben we veel, heel veel zelfs. We zien de hand van God door de tijden heen!
Maar we belijden ook, vanuit Romeinen 1, dat niemand te verontschuldigen is. Iedereen weet óf  vanuti de schepping óf vanuit het Woord van God, dat God van eeuwigheid is tot eeuwigheid. Maar wij hebben idd het bevel (!) gekregen tot evangelisatie (de katholiciteit van de kerk, tot aan het einde der aarde). En dáárom doen we aan zending, maar alles in afhankelijk van God die mensen tot bekering brengt.
En nogmaals, ook zonder "mensenhulp" brengt hij mensen tot bekering. Want waar komt Melchizedek vandaan?? En Job, dat waren zeker géén Israelieten.
J.A.S.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 06, 2005, 10:01:34 pm »
Ik heb niet het idee dat iemand dat hier zegt.
Wat mensen wel hebben gezegd is dat ze in navolging van Paulus zich vormen naar de medemens, om zo hen te bereiken met het evangelie. Tuurlijk, God werkt het geloof. Tegelijk zegt Hij in Mat 28:19 "Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen". Da's dus een actieve houding. Jezus zegt: 'ga en maak...'. Vergeef me dan de woordkeuze waarin ik precies dat zeg.

God bewerkt het geloof. Maar ik ga er moeite voor doen, ik voel me gedrongen om die vorm te zoeken waarin het evangelie de meeste mensen kan bereiken. Nogmaals: dat doe ik door te varieren in vorm, niet in inhoud.

quote:

1 kor 3:
1 En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen in Christus. 2 Melk heb ik u gegeven, geen vast voedsel, want dat kondt gij nog niet verdragen. Ja, dat kunt gij ook nu [nog] niet, 3 want gij zijt nog vleselijk. Want als er onder u nijd en twist is, zijt gij dan niet vleselijk, en leeft gij niet als (onveranderde) mensen? 4 Want wanneer de een zegt: Ik ben van Paulus; en de ander: Ik van Apollos; zijt gij dan niet (onveranderde) mensen? 5 Wat is dan Apollos? Of wat is Paulus? Dienaren, door wie gij tot geloof gekomen zijt, en wel zoals de Here dit aan een ieder geschonken heeft. 6 Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God gaf de wasdom. 7 Daarom, noch wie plant, noch wie begiet, betekent iets, maar God, die de wasdom geeft. 8 Wie plant en wie begiet, staan gelijk; alleen zal elk zijn eigen loon krijgen naar zijn eigen werk. 9 Want Gods medearbeiders zijn wij; Gods akker, Gods bouwwerk zijt gij.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 06, 2005, 10:02:23 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 januari 2005 om 21:32:

[...]

Dus we moeten alle g-organisaties weer in het levne gaan roepen?  :? Dat vind ik toch echt wel neigen naar een soort opsluiten in je donkere kamertje/huisje.

Nee, we staan in de wereld. Ook wat politiek betreft, wat patientenzorg betreft, wat vakbonden betreft. Daarom doen we daaraan (zoals onze voorouders in het GPV, Koningskind, GMV). Als Zijn Kinderen deelnemen aan het maatschappelijke leven! In afhankelijkheid van Zijn Zegen over ons werk.

En we hebben de gave gekregen van geref. scholen, zodat de Verbondskinderen hun onderwijs krijgen bij geref. leraren die belijden dat zij leven op de adem van Zijn stem, enkel uit ZIjn verlossende Genade door Zijn Zoon Jezus Christus, die gekruisigd én opgestaan is.

Niets in onze schulp kruipen door krampachtig tv, internet etc. van ons te houden. Maar ook in die zaken onze verantwoorlijkheid nemen als kinderen van Hem!

Te leven ín de wereld, maar niet ván de wereld!
J.A.S.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 06, 2005, 10:04:16 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 21:57: Maar wij hebben idd het bevel (!) gekregen tot evangelisatie (de katholiciteit van de kerk, tot aan het einde der aarde). En dáárom doen we aan zending
Maar toch ook omdat wij graag willen dat de mensen om ons heen net zo blij zullen kunnen worden als wij?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 06, 2005, 10:06:26 pm »
Elle, ik wil daar wel iets bij aantekenen: nl dat Paulus zich niet in alles vormde naar z'n hoorders. Lees de eerste hoofdstukken van 1 Kor. maar eens: hij heeft de stijl van praten niet overgenomen (schittering van woorden - hele uitgebreide redevoeringen - was een must toen om überhaupt serieus genomen te worden).

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 06, 2005, 10:09:44 pm »
En dat enthousiame is mooi, elle, een levend geloof. En dan kunnen we de vorm varieren, maar laat het toch alsjeblieft nóóit ten koste gaan van de Woordverkondiging: de preek. Daarin wordt Gods Woord uitgelegd, daarin wordt ons voorgehouden dat Gods toorn op ons rust, daarin wordt ons voorgehouden onze zonde en ellende, daarin wordt ons het offer van Jezus Christus voorgehouden en dat wij mogen leven, Leven door Zijn Werk.

En ongemerkt, gaan we door toneelstukjes, en andere fratsen de mensen het behaaglijk maken. Maar geloven is geen comfortabel iets. Het is lijden om Christus´ wil. Strijden om in te gaan. En dát moet de mensen voorgehouden worden, en m.i. gaan door presentaties zus, koortjes zo, liederenbundels dit, en liturgische veranderingen dat, díe boodschap verloren.
J.A.S.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 06, 2005, 10:13:30 pm »

quote:

mirt schreef op 06 januari 2005 om 22:04:
[...]

Maar toch ook omdat wij graag willen dat de mensen om ons heen net zo blij zullen kunnen worden als wij?

Alleen maar blij?? Toch ook klein en nederig over onze zonden én onze zondige aard.

En natuurlijk: IK wil graag dat iedereen gaat geloven. Iedereen behouden wordt, dat iedereen bij Zijn Verbondsvolk hoort. En we hebben het zendingsbevel en daarom doen de kerken aan zending (de zendingsvelden), maar nogmaals (ik heb het vaker benadrukt: IK kan niemand tot geloof brengen, en wij als mensen kunnen niemand tot geloof brengen. Enkels Gods uitverkiezende genade kan dat, en dat werkt hij door zijn Geest.
J.A.S.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 06, 2005, 10:14:50 pm »
Tja... verschillende gemeenten gaan verloren door de vorm niet te (willen) veranderen. Onlangs is hier de gemeente te Amstelveen opgeheven, bijvoorbeeld. En dat terwijl de 2 gemeenten in Amsterdam groeien (met podium en mime-team).
Of nou de gemeente sowieso verloren gaat, of dat je dergelijke fratsen het voordeel van de twijfel gunt, de keus is aan de gemeenten zelf.

(hee, zijn we toch weer een beetje ontopic ;) )

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 06, 2005, 10:22:32 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 22:13:
[...]

Alleen maar blij?? Toch ook klein en nederig over onze zonden én onze zondige aard.

En natuurlijk: IK wil graag dat iedereen gaat geloven. Iedereen behouden wordt, dat iedereen bij Zijn Verbondsvolk hoort. En we hebben het zendingsbevel en daarom doen de kerken aan zending (de zendingsvelden), maar nogmaals (ik heb het vaker benadrukt: IK kan niemand tot geloof brengen, en wij als mensen kunnen niemand tot geloof brengen. Enkels Gods uitverkiezende genade kan dat, en dat werkt hij door zijn Geest.

Nee, niet alleen maar blij. Dat bedoel ik niet. Ik schreef trouwens al: Maar toch òòk omdat... om het niet zo absoluut te stellen.

Even uit mijn hoofd: ik denk dat Paulus ook wel eens redeneerde over waarom hij over zijn geloof wilde vertellen. Maar ik mis bij jou, J.A.S.  een beetje de bewogenheid die ik wel merk bij Paulus. Hoe zou dat komen?
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 10:23:02 pm door mirt »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 06, 2005, 10:29:42 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 22:09:
... maar laat het toch alsjeblieft nóóit ten koste gaan van de Woordverkondiging: de preek.

Helemaal mee eens, en helemaal niet mee eens...
Woordverkondiging mag in geen geval verloren gaan. Maar 'de preek' (zoals wij dat gewend zijn) is niet de enige ware manier omdat te doen. Als je het Woord wil verkondigen dan moet je er wel voor zorgen dat mensen het horen. Verkondiging betekend dat je wat je te zeggen hebt zo goed mogelijk overbrengt naar anderen. De manier waarop je dat doet kan per doelgroep en per situatie heel erg verschillend zijn.
Maar idd, dat mag niks afdoen aan de boodschap...

quote:

En ongemerkt, gaan we door toneelstukjes, en andere fratsen de mensen het behaaglijk maken.

Dat betwijfel ik. Niet dat er geen gevallen zijn waarin het zo gaat, maar een 'toneelstukje' kan heel onbehagelijk en heel confronterend zijn. Maar dan moet je het wel goed doen. Als dat niet lukt, als de boodschap er dus niet mee geholpen is, kun je het beter laten. Maar ik heb genoeg gevallen gezien waar in die 'fratsen' hielpen om de boodschap over te brengen...

quote:

Maar geloven is geen comfortabel iets. Het is lijden om Christus´ wil. Strijden om in te gaan. En dát moet de mensen voorgehouden worden, en m.i. gaan door presentaties zus, koortjes zo, liederenbundels dit, en liturgische veranderingen dat, díe boodschap verloren.

Kun je die stellen ook beargumenteren? Als de vorm van communiceren verandert dan hoeft de boodschap toch niet verloren te gaan?
Als ik de bijbel lees op een scherm en niet uit een boek, is het dan ineens niet meer Gods woord?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 06, 2005, 10:49:06 pm »
En dat AVEE is dus de taak van de dominee. De herder en leraar van de gemeente, een dienaar des Woords. Die weet wat er leeft binnen de gemeente, die weet waar men moeite mee heeft, die ziet gelijk of er onbekenden zijn. Die anticipeert daarop. Door evt. wat extra uit te leggen, maar ook door bepaalde accenten juist wel of niet te leggen. En omdat hij als taak heeft het Woord te verkondingen, zie ik dat alleen maar gebeuren door uitlegging van de schriften en toepassen op ons eigen leven: de preek welteverstaan.

En als we kijken naar mensen en resultaten. In Amstelveen is de gemeente idd opgeheven, maar me wil in 2007 250 leden hebben (ambitieus!!). En als dat niet komt, wat doen we dan???
En in Amsterdam kunnen we door mime etc. heel goed de kerken doen groeien, hoe meer we naar de wereld toegroeien, hoe kleiner de antithese, hoe makkelijker de synthese!

Door de vorm hoeft de boodschap niet verloren te gaan. Dominees zijn soms welbespraakt, makkelijk, duidelijk, inhoudelijk erg goed etc. En een preek die op monotoon geluid wordt voorgelezen, is niet te begrijpen. Maar waar ik ontzettend bang voor ben, is dat door presentaties, door stukjes de aandacht afgeleid wordt: de aandacht gaat naar personen, naar mensen die de aandacht naar zich toetrekken.

Maar we zijn in Gods Huis, voor zijn Aangezicht, waar alles spreekt van Hem! Het moet gaan over Hem, het Levend Woord, en dan denk ik/ ben ik vast van overtuigd, dat de toneelstukjes, de presentaties, en wat dies meer zij, de aandacht afleiden. Men hoort de boodschap wel, maar er is ook nog veel anders te beleven in de kerk...En voor de Boodschap moet men komen, niet voor dat leuke koortje wat zo mooi kan zingen,  nee, enkel en alleen de Boodschap. HEt evangelie zonder omhulsels, tot in de kern uitgelegd door de herder/ leraar van de gemeente. De kale Boodschap die dan een Boodschap ten leven wordt.
J.A.S.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 06, 2005, 11:04:45 pm »
Je bent kennelijk niet te overtuigen dat de Boodschap ook door het koortje of die presentatie of toneelstukjes gebracht  kunnen worden. Toch zijn dat ook communicatiemethoden net zoals de preek dat is. En dat is wat Paulus feitelijk zegt, dat de Boodschap gebracht moet worden op een wijze die door de te bereiken personen te begrijpen is. Niet iedereen is een kerkveteraan die een preek van meer dan 20 minuten kan volgen en begrijpen en opvolgen. (Zowiezo is dat laatste iets waar alle christenen moeite mee hebben)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 06, 2005, 11:16:31 pm »
_/-\o_

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 22:49:
En als we kijken naar mensen en resultaten. In Amstelveen is de gemeente idd opgeheven, maar me wil in 2007 250 leden hebben (ambitieus!!). En als dat niet komt, wat doen we dan???

Dat moeten 'we' dan zien, maar dan heb je in ieder geval aan je roeping voldaan om de mensen over God te vertellen en hart voor de (mensen in) de stad te hebben.
Overigens, de kerk in Amstelveen is niet opgeheven. Hij is herplant.

quote:

En in Amsterdam kunnen we door mime etc. heel goed de kerken doen groeien, hoe meer we naar de wereld toegroeien, hoe kleiner de antithese, hoe makkelijker de synthese!

Mime etc. (de vorm) heeft NIETS (!) met antithese te maken. Antithese heeft met de andere Boodschap en met een ander hart te maken.

quote:

Door de vorm hoeft de boodschap niet verloren te gaan. Dominees zijn soms welbespraakt, makkelijk, duidelijk, inhoudelijk erg goed etc. En een preek die op monotoon geluid wordt voorgelezen, is niet te begrijpen.

d:)b

quote:

Maar waar ik ontzettend bang voor ben, is dat door presentaties, door stukjes de aandacht afgeleid wordt: de aandacht gaat naar personen, naar mensen die de aandacht naar zich toetrekken.

Hier komt de aap uit de mouw. Al je betogen zijn gestoeld op angst. Angst voor het (voor jou) onbekende. Maar ik vind dat angst nooit een drijfveer mag zijn om iets te doen of te laten. Zolang je overtuigd bent van je boodschap en die recht overeind wilt houden, maakt de vorm bar weinig uit.

quote:

Maar we zijn in Gods Huis, voor zijn Aangezicht, waar alles spreekt van Hem! Het moet gaan over Hem, het Levend Woord, en dan denk ik/ ben ik vast van overtuigd, dat de toneelstukjes, de presentaties, en wat dies meer zij, de aandacht afleiden.

Ook als de toneelstukjes, presentaties, lofliederen, muziek etc. etc. alleen maar gaan over Hem, het Levende Woord? Als alles (!) spreekt van Hem? :?

quote:

Men hoort de boodschap wel, maar er is ook nog veel anders te beleven in de kerk...En voor de Boodschap moet men komen, niet voor dat leuke koortje wat zo mooi kan zingen,  nee, enkel en alleen de Boodschap. HEt evangelie zonder omhulsels, tot in de kern uitgelegd door de herder/ leraar van de gemeente. De kale Boodschap die dan een Boodschap ten leven wordt.

Jij laat een ongelovige met deze houding twintig hobbels meer nemen dan ze in feite nodig hebben om tot geloof te komen.  |:(
God vraagt om bewogenheid en passie. En als je dat hebt straalt dat door al je eigentijdse vormen heen.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 11:23:05 pm door Mezzamorpheus »

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 06, 2005, 11:17:24 pm »
Konden we de preken maar opvolgen, daarom zitten we elke zondag ook in de kerk: Elke week opnieuw. We hebben elke keer weer te horen over onze nood en ellende en de genadige verlossing door Jezus Christus.

Maar ik ben het met je eens, dat ik blijf bij mijn standpunt dat de preek met kop en schouders uitsteekt (veel en veel meer waarde heeft) dan een koortje of stukje zal hebben. Empirische bewijzen hoor ik genoeg, maar echte steekhoudende argumenten eigenlijk niet.
J.A.S.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 06, 2005, 11:20:08 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 23:17:
Konden we de preken maar opvolgen, daarom zitten we elke zondag ook in de kerk: Elke week opnieuw. We hebben elke keer weer te horen over onze nood en ellende en de genadige verlossing door Jezus Christus.

Dat horen mensen in kerken waar ze gebruik maken van moderne(re) vormen ook J.A.S. En juist vanwege hun nood moet je 'de ongelovige een ongelovige' (begrijp me goed: natuurlijk niet in de zin dat je zelf ongelovig moet worden) worden.

Voor de rest, zie mijn vorige post.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 11:21:30 pm door Mezzamorpheus »

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 06, 2005, 11:22:53 pm »
Dus wat jouw betreft storten we ons roekeloos in het onbekende! Angst en overtuiging, dat ondanks mooie verhalen, dit echt de aandacht af zal leiden.

En hoe je het wend of keert: door koren, cantorijen, toneelgroepen komen mensen in het middelpunt te staan. En het spijt me als ik je daarvan niet kan overtuigen. En alleen God zal in het middelpunt staan!
En als je een dorre, saaie gemeente bent, dan straal je niets uit. Wat dat betreft moeten we levende leden van zijn Kerk zijn. Een levendige gemeente, tot in de Woordverkondiging aan toe.
J.A.S.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 06, 2005, 11:24:56 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 23:22:
Een levendige gemeente, tot in de Woordverkondiging aan toe.

Met andere woorden: Een levendige gemeente, door middel van slechts de Woordverkondiging via een traditionele preek.  |:(

Natuurlijk is wat jij zegt precies hetzelfde wat 'wij' ook willen zeggen, maar goed, je moet het wel willen zien.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 11:26:05 pm door Mezzamorpheus »

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 06, 2005, 11:27:08 pm »
Slechts de Woordverkondiging??????? Waar ze we nu dan mee bezig. Het is toch alléén de Woordverkondiging. We komen toch alleen voor God in de Kerk. Alleen wat Hij ons te zeggen heeft! Wat doe je anders in de Kerk???????

Waarom wordt een preek altijd afgeschilderd als traditioneel?
J.A.S.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 06, 2005, 11:29:35 pm »
Precies het zelfde willen zeggen: zonder allerlei nieuwe frutsels en fratsels, wat volgend seizoen toch al weer helemaal uit is.

De Kerk heeft honderden jaren bestaan bij "slechts de woordverkondiging", maar omdat wij veel ontwikkelder zijn, moet het allemaal anders zeker, we leven in zo´n (!) andere tijd!!
J.A.S.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 06, 2005, 11:32:59 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 23:27:
Slechts de Woordverkondiging??????? Waar ze we nu dan mee bezig. Het is toch alléén de Woordverkondiging. We komen toch alleen voor God in de Kerk. Alleen wat Hij ons te zeggen heeft! Wat doe je anders in de Kerk???????

We zeggen nu juist steeds dat God ook heel wat kan zeggen door andere vormen dan een preek. We moeten God niet in een preek gaan opsluiten. Ik zeg nergens: 'schaf de preek maar af'. Ik zeg wel: 'de preek KAN op een andere manier, en bovendien kan de Boodschap op een duidelijker manier overgebracht worden door ook andere vormen als drama, mime, eigentijdsere muziek, andere liederen etc.' Het een sluit het ander niet uit.

quote:

Waarom wordt een preek altijd afgeschilderd als traditioneel?

Dat doe ik dus niet. De preek kan in een traditionele vorm gegoten worden en op een traditionele manier als hét enige middel om een boodschap over te brengen in de dienst. Dat zeg ik.

Verder zeg ik nergens dat je je maar roekeloos in het onbekende moet storten. Je moet nooit iets roekeloos doen, maar altijd weldoordacht.
Verder kan God prima centraal staan in koren, cantorijen en toneelgroepen en kan in/door een preek prima de mens (de dominee) centraal staan. Waarom tolereer je het ene gevaar niet en het andere gevaar wel?
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 11:36:20 pm door Mezzamorpheus »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 06, 2005, 11:33:52 pm »
Volgens mij zijn beide standpunten in deze discussie van grote waarde, en dienen deze niet tegen elkaar uitgespeeld te worden.

1. Het toe- of afdoen aan het lichaam van Christus is niet iets waar wij zeggenschap over hebben.

2. De kerk mag zich niet vervreemden van de cultuur waar zij in functioneert. Als zij dat wel doet, vervreemdt de kerk zich van zichzelf, want hedendaagse christenen zijn gewoon mensen die deel uitmaken van de moderne cultuur in haar volle breedte. Het lijkt me onterecht om te denken dat buitenkerkelijken en binnenkerkelijken cultureel zo verschillend zijn dat voor beide groepen een andere benadering nodig is. We moeten dat doen waar wij (=kerkelijken) in deze cultuur het meeste bij gebaat zijn, want dat is hetzelfde waar alle andere deelnemers aan onze cultuur (=de niet-kerkelijken) bij gebaat zijn.

We moeten dus onze eigen cultuur proberen te begrijpen, willen we de grieken een griek zijn. En dat is geen gemakkelijke opgave. Cultuur is een zeer complex fenomeen. Een christen is niet automatisch een cultureel antropoloog. Reden dus om voorzichtig te zijn met al te simpele uitspraken over de moderne mens en wat die mens allemaal niet zou willen.

Het heeft denk ik weinig zin om in deze discussie in termen van kerkelijken en niet-kerkelijken te denken. Die scheidslijn bestaat op cultureel gebied m.i. niet of nauwelijks. Voor zover de categorieën kerkelijk en niet-kerkelijk samenvallen met de categorieën christenen en niet-christenen is de enige scheidslijn: wel of niet tot het lichaam van Christus behorend.

Er lopen wel andere scheidslijnen. Maar dat zijn andere dan kerkelijk vs niet-kerkelijk. En die gaan dwars door de groepen kerkelijken en niet-kerkelijken heen. Bijvoorbeeld: man of vrouw, lager of hoger opgeleid, jongere of oudere, arm of rijk, etc. Het lijkt me dat eerder iets met die tegenstellingen in de gemeente gedaan moet worden, want buiten de kerk vind je deze tegenstellingen ook.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 11:36:25 pm door Pulpeet »

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 06, 2005, 11:36:46 pm »
J.A.S.
Ik lees op dit forum heel veel mee. Het zou fijn zijn als je een genuanceerd op een ander zou reageren in plaats van je telkens zo heftig te verzetten tegen alles wat anders, vernieuwend of evangelisch is.
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat vernieuwing of verandering niet het doel moet zijn. Het Woord van God hoeft niet opgeleukt te worden. Maar hetzelfde Woord kan in een ander jasje misschien beter tot zijn recht komen in 2004.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 06, 2005, 11:39:22 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 23:22:
Dus wat jouw betreft storten we ons roekeloos in het onbekende! (...)

Dat is dus niet waar. Er zijn zat mensen in allerlei gemeenten (echt niet alleen in Amsterdam) die veel verstand hebben van presentaties, geluid, muziek, communicatie. Dat lijken mij minstens zulke grote gaven als een vaccinatieprik (om maar een dwarsstraat te noemn  :Y) ). De Geest geeft velerlei gaven waar we mee aan de slag moeten. Als men goed naar dergelijke deskundigen luistert, zal men de beschreven valkuilen kunnen omzeilen. Vasthouden aan een vorm die voor velen bevreemdend werkt lijkt mij daarmee niet in overeenstemming te brengen.

En nee, ik kom niet alleen in de kerk voor de preek. Ik kom er ook om lof te prijzen, om te bidden en om te danken. Kortom, om die dag voor God te heiligen, met mijn broers en zussen.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 06, 2005, 11:44:22 pm »
Wat is volgens jouw genuanceerd??

Het is wat mij betreft: niet alles te zwart/wit zien. En inderdaad ik verzet mij heftig tegen alles wat evangelisch is. Dat is de weg die God ons niet gewezen heeft.
En alle vernieuwingen en veranderingen zijn welkom, maar zoals mezzamorpheus ook zegt, je moet ze weldoordenken. Inderdaad! En ik denk, dat zoals het er nu voorstaat, het wel de verkeerde kant opgaat. En dat vinden veel mensen vast ongenuanceerde, harde, ongevoelige, verstandelijke, ja misschien afschuwelijke woorden. Het zij zo!!! Ik hoop alleen dat ik tot nadenken/ overdenken aanzet. Dat het ook eens van de andere kant wat wordt gezegd.

En inlijn: het is een open discussie: reageer gerust!
J.A.S.

J.A.S.

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 06, 2005, 11:46:54 pm »
Elle, ik reageerde op de woorden: "hier komt de aap uit de mouw, je bent bang voor het onbekende". Daarop reageerde ik: met de woorden die jij aanhaalt.

Volgens mij heb je ze teveel uti het verband getrokken. Er is meer dan genoeg kennis, wat dat betreft. Daar maak ik mij niet ongerust over, wees niet bang...
J.A.S.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 06, 2005, 11:57:00 pm »

quote:

J.A.S. schreef op 06 januari 2005 om 23:44:
Wat is volgens jouw genuanceerd??

Het is wat mij betreft: niet alles te zwart/wit zien. En inderdaad ik verzet mij heftig tegen alles wat evangelisch is. Dat is de weg die God ons niet gewezen heeft.
En alle vernieuwingen en veranderingen zijn welkom, maar zoals mezzamorpheus ook zegt, je moet ze weldoordenken. Inderdaad! En ik denk, dat zoals het er nu voorstaat, het wel de verkeerde kant opgaat. En dat vinden veel mensen vast ongenuanceerde, harde, ongevoelige, verstandelijke, ja misschien afschuwelijke woorden. Het zij zo!!! Ik hoop alleen dat ik tot nadenken/ overdenken aanzet. Dat het ook eens van de andere kant wat wordt gezegd.

En inlijn: het is een open discussie: reageer gerust!

Wat denk je hoe jouw opmerking (door mij gecursiveerd) op mij overkomt? Hoe kun jij als nietig klein mensje weten wat Gods weg is? Hoe kun jij als zondig schepsel zomaar even alles wat evangelisch veroordelen? Door Jezus' offer zijn we Koning, Hogepriester en Profeet gemaakt, maar GEEN Rechter.
"Oordeelt niet, opdat Gij niet geoordeeld zult worden."
Iedereen die oprecht in Jezus Christus zijn Verlosser gevonden heeft is mijn broeder of zuster, van welke kerk hij/zij lid is doet niet terzake.

Zo'n opmerking is een klassiek voorbeeld van ongenuanceerd zwart-wit denken. Hiertegen verzet ik mijn inderdaad heftig.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2005, 11:57:50 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)