quote:
Ik hoor Christenen echter erg weinig over hun nachtelijke dromen spreken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik droom een ontzettende boel dromen, al is het de laatste paar jaren wat minder.
Als kind droomde ik vaalk over de hulk die de badkamer binnenkwam. Verklaarbaar: mijn moeder zette mij voor hun slapen gaan op het toilet, half slapend, dus wanneer mijn vader binnenkwam....
Ook droomde ik vaak enge dingen, dromen waaruit verlatingsangst en angst voor onverschilligheid van mensen sprak. Ook die zijn verklaarbaar (maar waren wel onprettig).
Nu droom ik vaak verwerkingsdromen, op allerlei niveau. Heb ik beloofd om iets te regelen, dan kan het zijn dat ik droom dat het geregeld is, en dat ik vervolgens vergeet om het daadwerkelijk te regelen

.
Met de volgende catechorie weet ik niet goed raad. Ze bevatten altijd het zelfde thema, maar verschillen qua setting sterk: van middeleeuwen tot interstellaire reizen, van 1 gebouw of stad tot grote naties.
In die dromen is er altijd een strijd gaande tussen goed en kwaad (in de vorm guerilla-legers tot enge sprookjesfiguren, maakt niet uit). Ik ben uiteraard altijd goed bezig (

), en heb (doorgaans ongepland) de leiding over een groep ontheemden, die ik dan in veiligheid breng. Of ik probeer een groep mensen ergens uit te bevrijden. Dat lukt meestal wel, maar met mij loopt het niet goed af: dood of gevangen, in ieder geval niet in staat om nog wat goeds te betekenen.
Geen idee wat ik met die dromen moet (behalve omzetten naar een spannend jongensboek). Ze zijn niet eng, ik word niet badend in het zweet wakker. Vroeger kon ik zo'n droom de volgende nacht weer oppakken, of een alternatief einde dromen. Ik kan me niet voorstellen dat het voorspellende dromen zijn, want dan zou mijn leven er ontzettend anders uit moeten gaan zien. Aan de andere kant heb ik geen rijke fantasie, dus hoe ik deze nou verzin? Ik lees wel veel, maar nooit over karakters die dan in mijn dromen terug komen, laat staan dat het plot hetzelfde is.
quote:
Zien jullie dromen ook als een communicatiemiddel van God?
Niet per se. Ik denk niet dat God tot elk van zijn kinderen praat middels dromen. Ik denk ook niet dat elke (onbegrepen) droom een boodschap van God is. Maar het kan wel, volgens mij. Ook nu nog.
Ik denk ook dat boze geesten je dromen kunnen laten dromen. Zeker als je op zoek gaat naar bijzondere droomervaringen.
De droom die Aafke beschrijft, zou best een van God gezonden boodschap kunnen zijn, ook al was Aafke toen niet bezig met God (daar trekt God zich namelijk niet altijd wat van aan).
Dit denk ik vanwege de gevolgen die Aafke beschrijft: het lijken mij erg positieve gevolgen. Beter contact met vader, dingen kunnen verwerken, het uiteindelijk terugvinden van God. Klinkt alsof het Zijn plan geweest kan zijn.